(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 دي 1388- شماره 19550
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
علم الهدي: عمر سعد هم سپاه خود را مردم خداجو ناميد
خطاب به مردم آيت الله لاريجاني: پيام شما را شنيدم با سران فتنه برخورد مي كنيم
كشف ذخاير طلا در استان قم
تجليل از زنان موفق جهان اسلام در خرم آباد
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان: تبليغات عفاف بايد به خانواده ها معطوف شود
معاون وزير نيرو: 90درصد تجهيزات آب و فاضلاب در كشور توليد مي شود
قائم مقام مديريت بحران كشور: طرح جامع خطرپذيري در استان ها اجرا مي شود
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران: بررسي مصوبات شوراها خارج از اختيارات سازمان بازرسي است
بيانيه اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم در نقد فتاواي صانعي
معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش: امنيت شغلي معلمان پرورشي تامين مي شود
راهپيمايي مردم در اعتراض به هتك حرمت عاشورا تكليف را روشن كرد
اخبار ادبي و هنري



در پاسخ به بيانيه موسوي
علم الهدي: عمر سعد هم سپاه خود را مردم خداجو ناميد

در پاسخ به بخشي از بيانيه اخير ميرحسين موسوي كه در آن به سخنان آيت الله علم الهدي در اجتماع عظيم و چند ميليوني مردم در روز چهارشنبه تعريض شده بود، امام جمعه مشهد جوابيه اي نوشته اند كه متن كامل آن كه يك نسخه از آن به كيهان ارسال شده از نظرتان مي گذرد.
پاسخ آيت الله علم الهدي به ميرحسين موسوي
جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي
علي رغم اينكه بنا دارم به انبوه فحاشي ها و دشنام هايي كه در سايت هاي مختلف هواداران شما و مطبوعات وابسته نثار بنده مي شود پاسخي ندهم ولي چون چند جمله در ارتباط با سخنراني در روز چهارشنبه گذشته در ميدان انقلاب در بيانيه شما ملاحظه كردم فكر كردم خاطر شما را به نكات ذيل معطوف نمايم.
1- شما اين بيانيه را با سلام به ابي عبدالله شروع كرده و نمي دانم مقصودتان كدام ابي عبدالله است اگر مقصود شما اباعبدالله الحسين(ع) است بايد عرض كنم اين بيانيه شما در ابتدا دچار يك پارادوكس است شما به اباعبدالله الحسين سلام داده ايد و تصريح فرموده ايد: حرب لمن حاربكم و در همان سطور اوليه افرادي كه علي رئوس الاشهاد نشان داده شدند پرچم مشكي مثلث كه بر روي آن نوشته شده بود يا حسين شهيد دور سر چرخاندند و در آتش انداختند و اعلام حرب با حسين نمودند آنها را مردم خداجوي خوانديد آيا اين اظهار شما شبيه آن نيست كه در عصر تاسوعا وقتي عمر سعد به لشكر خود فرمان يورش به طرف سيدالشهدا(ع) داد آنها را خيل الله ناميد و فرياد زد «يا خيل الله اركبي و با الجنه ابشري» (اي لشكر خدا سوار شويد به بهشت شما را بشارت باد)
2- شما فرموديد بنده از بلندگوي دولتي صحبت كردم يقيناً حدود دو ميليون و پانصد هزار مخاطب بنده هم در آن روز به نظر شما جمعيت دولتي بودند و حبذا به دولتي كه اين همه جمعيت دارد.
شما فرموديد: بنده مردم را به جنگ با يكديگر دعوت كردم به اينكه يك عده را حزب الله و يك عده را حزب الشيطان ناميدم اين اشكال شما قبل از اينكه به بنده وارد باشد به خدا وارد است كه در قرآن در زمان پيغمبر امت اسلام را كه به مراتب محدودتر از جمعيت اين كشور بوده اند به حزب الله و حزب الشيطان تقسيم كرده است. چون در مورد حزب الله در آيه 56 سوره مائده كه خداوند مي فرمايد «و من يتول الله و رسوله و الذين امنوا فان حزب الله هم الغالبون» حزب الله را پذيراي ولايت خدا و رسول و كساني كه ايمان آورده اند (كه مقصود از الذين امنوا الذين آمنوا در آيه قبل است كه به اتفاق سني و شيعه بر اميرالمأمنين(ع) تطبيق شده) معرفي مي كند كه اين ولايت پذيران در امت اسلامند و در آيه 19 سوره مباركه مجادله مي فرمايد: «استحوذ عليهم الشيطان فانساهم ذكرالله اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون» (شيطان بر آنها مستولي شد و ياد خدا را به آنها فراموشاند آنها حزب شيطانند) آنها كه مرجع ضمير هم در عليهم و انساهم هستند در آيه 14 همين سوره مشخص شده اند كه مي فرمايد: «الم تر الي الذين تولوا قوما غضب الله عليهم ما هم منكم ولا منهم و يحلفون الكذب و هم يعلمون» (آيا نمي بيني كساني كه دوستي ورزيدند با گروهي كه خدا بر آنها غضب كرده است در حالي كه اين افراد نه از شمايند و نه از آنها به دروغ قسم مي خورند و از دروغ خود آگاهند) كه مقصود بخشي از امت اسلام بودند كه منافق شدند و با يهود همدست گرديدند پس به گفته شما خداوند در اينجا با تقسيم امت به حزب الله و حزب الشيطان آنها را به جنگ داخلي واداشته است.
3- شما نقد فرموده ايد كه چرا بنده بخشي از جامعه را بزغاله و گوساله ناميدم اين تعبير را خداوند در قرآن در دو آيه عنوان فرموده است يكي در آيه 179 سوره مباركه اعراف: «ولقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن والانس لهم قلوب لايفقهون بها ولهم اعين لايبصرون بها ولهم اذان لايسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون» در اين آيه كساني كه دل دارند و فهم ندارند چشم دارند و بصيرت ندارند به چهارپايان تشبيه شده اند آيا كساني كه قدرت فهم امتياز اصل مترقي ولايت فقيه را ندارند و با آن دشمني مي ورزند و شعار عليه آن مي دهند مصداق اين اشخاص نيستند آيه دوم در سوره مباركه فرقان آيه 43 و 44 مي فرمايد: «ارايت من اتخذ الهه هواه افانت تكون عليه وكيلا ام تحسب ان اكثرهم يسمعون او يعقلون ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا» در اين آيه هم كساني كه هواي نفس خود را معبود خود قرار دهند به انعام و چهارپايان تشبيه شده اند آيا كف و سوت زنهاي روز عاشوراي حسيني با آن قيافه هاي منكر مصداق اين اشخاص نيستند.
4- شما فرموديد به اينكه بنده گفتم «مردم توجه كنند جنگ است» مردم را به جنگ و شورش داخلي دعوت كردم من اين سخن را از خود نگفتم بنده پيرو ولي فقيه زمان رهبر عظيم الشأن حكيم هستم كه از ابتداي اين غائله اعلام فرمودند اين حركت برنامه ريزي شده دشمن جنگ نرم است البته از افرادي كه ضد ولي فقيه اند انتظار نداريم اين اعلام مقام ولايت را بپذيرند و قبول كنند.
5- شما در اينكه حقير از آيات و روايات و اصطلاحات مذهبي در استناد مطالب خود استفاده كردم بنده را به برخورد مراجع عظام و روحانيون فاضل تهديد فرموده ايد. اولاً از شما تقدير مي كنم كه در حوزه اي كه تخصص نداشتيد وارد نشديد و مقصود شما از روحانيون فاضل نمي دانم چه كساني هستند اما مراجع عظام كه فرمان و نظرشان بالاي سر و چشم ماست شاگردان امام بزرگوار رضوان الله تعالي عليه اند. بنده در مورد «بغي» كه حركت شما را مصداق آن معرفي كردم به آيه شريفه قرآن و تفسير لغوي بغي به وسيله راغب اصفهاني در كتاب مفردات استناد كردم كه كتاب مفردات در لغت معني قرآن از نظر تمام فرق اسلامي حجت و نص است. آيات و توقيع شريف امام زمان به اسحاق بن يعقوب كه مستند اصل ولايت فقيه معرفي نمودم دقيقاً منطبق با استناد و استدلال استاد الفقهاء و المراجع امام رحمه الله عليه در بحث ولايت فقيه در كتاب البيع است.
محارب بودن اغتشاشگران روز عاشورا مستند به حكم امام رحمت الله عليه درباره منافقين در هنگام عمليات مرصاد بوده است طبيعي است آنهائي كه فكر كرديد با بنده برخورد كنند بايد در حقيقت با خدا در آيه 42 سوره مباركه شورا برخورد كنند و يا با امام راحل بزرگوار در كتاب البيع.
خاتمه: تمام سخن در يك كلمه: جناب آقاي موسوي «ان ربك لبالمرصاد»
والسلام علي من اتبع الهدي
17 محرم 1431-سيداحمد علم الهدي

 



خطاب به مردم آيت الله لاريجاني: پيام شما را شنيدم با سران فتنه برخورد مي كنيم

رييس قوه قضاييه: پيام شمارا شنيدم، به ملت شريف ايران اطمينان مي دهم دستگاه قضايي بدون هيچگونه كوتاهي، با قاطعيت و سرعت پيگير قضاياي اخير خواهد بود
آيت اله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي گفت:
هفته گذشته حضور مردم شريف ما در صحنه در مقابل هتاكي كه به ساحت عاشوراي حسيني و ائمه اطهار (عليهم السلام) شده بود، حضور بسيار پرشكوه و كوبنده اي بود. ما همه ديديم كه حضور مردم در صحنه همانند اول انقلاب حلال خيلي از مشكلات بوده و هست و گمان مي كنم كه بهترين معيار براي حل و فصل مشكلات هم حضور با بصيرت مردم در صحنه است.
وي افزود: به حمداله هر موقع مشكلي ولو كوچك براي انقلاب به وجود آمده، مردم با حضور خود توانسته اند مشكل را مرتفع كنند. مخصوصاً وقتي پاي ارزشهاي ديني و انقلاب وسط باشد، مردم در صحنه هستند. بنده هم مثل تمام مسئولان از تمامي آحاد مردم تشكر مي كنم.
لاريجاني اظهار داشت:حركتي كه مردم كردند و شعارهايي كه مطرح شد از يك طرف مي توان گفت ميزاني بود براي ارزيابي مخالفان.در واقع مردم نشان دادند كه مخالفان چه وزني دارند. به حمداله حركت طوري بود كه جاي هيچ گونه ترديدي را براي كشورهاي خارجي نگذاشته است. شعارهاي مردم، توقع مردم از مسئولان نظام مخصوصاً نسبت به قوه قضاييه را هم بيان مي كرد و لذا ما بايد بگوئيم به تمام معنا اين پيام ها را شنيديم.
وي گفت: به حمداله تا به حال قوه قضاييه به خوبي عمل كرده و اميدواريم در آينده هم در قالب وظايف شرعي و قانوني به وظايف خودش عمل كند و در اسرع وقت با قاطعيت به مجازات هتاكان و مسببين اين حركات بپردازد.
رييس قوه قضاييه تاكيد كرد:بنده از طرف خودم و دستگاه قضايي به ملت شريف ايران اطمينان مي دهم كه دستگاه قضايي در انجام وظايف خودش هيچ كوتاهي نخواهد كرد و با قاطعيت و سرعت پيگير اين قضايا خواهد بود و عمل نادرست و شنيعي كه از اين گروه كه مدعي اعتراضند ولي در واقع اعتراض به بحث انتخابات نيست بلكه آنها با اصل نظام مخالفند سرزده است، حتماً نسبت به اينها قاطعانه و با سرعت رسيدگي خواهد شد و در اين جهت ما هيچگونه ترديدي به خودمان انشاء ا... راه نخواهيم داد.
وي افزود: نكته دومي كه همگي بايستي بدان توجه كنيم چه مسئولان و چه غيرمسئولان ،آنكه دستگاه قضايي بايستي به طرف حكم عادلانه و اجراي حكم عادلانه برود و نبايد تسريع و قاطعيت كار در قوه قضائيه خدايي ناكرده منتهي بشود به يك حكم غيرعادلانه.حكم عادلانه در دستگاه قضايي بايد در چهارچوب و موازين شرعي و قانوني باشد. يعني مصداق حكم عادلانه اين چنين است.
ما حكمي را عادلانه مي دانيم كه مطابق با موازين شرعي و قانوني باشد. نكته اي كه بنده مي خواهم در اينجا عرض كنم اين است كه چهارچوبهاي قانوني و شرعي محدوديتهايي را براي دستگاه قضايي ايجاد مي كند.
لاريجاني ادامه داد:اين نكته را از اين باب مورد تأكيد قرار مي دهم كه گاهي تلقي كه عده اي از سرعت دارند واقعاً با آنچه كه حسب قانون ما مي توانيم انجام دهيم، با هم توافقي ندارد.
گاهي ممكن است با يك نگاهي مقصود از سريع عمل كردن دستگاه قضايي اين باشد كه اگر محكومي را گرفتند ظرف 3 يا 4 روز حكمش را اجرا كنند. اين معنا از سرعت كه معناي عرفي است و بدون توجه به چهارچوبهاي قانوني، واقعاً الان براي دستگاه قضايي ميسور نيست.
رييس قوه قضاييه گفت:دستگاه قضايي شرعاً و قانوناً بايستي در چهارچوب عمل كند. چهارچوبهاي قانوني ما براي دادرسي و براي تعيين حكم يك قضيه، چهارچوبهاي خاصي است وما حق نداريم فراتر از اين چهارچوبها عمل كنيم. همگي مي دانيم كه در قانون جديد مجازات اسلامي، دادسرا احيا شده است و دادسرا از دادگاه جدا شده و اولين مرحله ورود پرونده هاي كيفري به دادسرا است و طبيعتاً تا برود به دادگاه يك فاصله زماني ايجاد مي شود. حالا در دادگاه هم كه بررسي شود و حكم صادر شود، قابل تجديد نظر است و يك حقي است كه قانون براي محكومين قرار داده و ما نمي توانيم از اين تخطي بكنيم و برحسب قانون معمولاً بيست روزوقت دارند تا نسبت به اين حكم تجديد نظر بخواهند اگر ظرف بيست روز تجديد نظر خواستند، طبيعي است كه حكم بيست روز هم در اين مورد عقب مي افتد تا برود به تجديد نظر و اگر آنجا هم اشكالي به حكم وارد شود بايستي برگردد و نقض شود.
وي افزود:علي اي حال همه اين مسير را كه ما ملاحظه مي كنيم مي بينيم گاهي توقعي كه از سرعت دستگاه قضايي دارند، توقع بدون توجه به قانون است.
لاريجاني گفت: ما خواهشمان از همه كساني كه از دستگاه قضايي توقع سرعت و قاطعيت دارند، اين است كه اين سرعت و قاطعيت را در چهارچوب قانون ببينيد و اميدواريم اين قاطعيت و سرعت را در اين بستر عمل كنيم. يعني فراتر از آن چيزي كه قانون اجازه داده، نرويم. اين مطلب مهمي است كه همگي بايستي به آن توجه داشته باشند. رييس قوه قضاييه اظهار داشت: اين تاكيد براي اين است كه گاهي نسبت داده مي شود به دستگاه قضايي كه مثلاً كوتاهي كرده و يا دچار رخوت شده، من عرض مي كنم كه اينها به خاطر آن توقع خاصي است كه از سرعت و قاطعيت دارند و اگر ما توجه كنيم به بسترهاي قانوني، گمان نمي كنم كه دستگاه قضايي كوتاهي كرده باشد.
وي تاكيد كرد: ما نسبت به پرونده هاي بعد از انتخابات كاملاً خوب عمل كرديم. البته بنده نبايستي بگويم مردم بايستي ارزيابي كنند ولي انشاء الله نتايجش كه ظاهر شود مشخص مي شود كه دستگاه قضايي كار كرده است و مسير خودش را به نحو طبيعي طي كرده است.
وي افزود: اتفاقاً دوستاني كه از دستگاه قضايي موظف شده اند به نظارت بر اين پرونده ها، دائماً مشغول هستند. شايد كمتر هفته اي باشد كه چند جلسه اي در خصوص اين موضوع نداشته باشند. با اين حجم كاري كه اين پرونده ها برده، ما نمي توانيم دستگاه قضايي را متهم كنيم كه تحرك نداشته و يا كم كاري كرده است. علي ايحال اين تذكر براي اين است كه سطح توقعات در چهار چوب قانون باشد.
لاريجاني ادامه داد:نكته سومي كه مي خواهم عرض كنم گاهي در نقطه مقابل برخي از ما توقع ديگري دارند، مخصوصاً مخالفان. من حدود دو هفته پيش صحبتي براي دادستانهاي سراسر كشور كردم. در آنجا اتفاقاً قبل از اين ماجراي اخير به فتنه گران توصيه كردم و به يك معنايي اخطار كردم كه كار شما، خلاف امنيت كشور است و اخلال در امنيت ملي، جرم است. برخي اين صحبت را كه به نظر من صحبت كاملاً درستي بود و هنوز هم به آن معتقدم، اين را حمل بر اين كردند كه رئيس قوه قضائيه در يك جلسه عمومي يك عده اي را محكوم كرده است و اين قضا عادلانه نيست. تعجب است كه اين اشكال را حتي برخي از خواص گرفتند. ديدم مثلاً نماينده اي از مجلس چنين ادعايي كرده كه در تريبون عمومي بنده قضاوتي به عمل آوردم. برخي از استادان دانشگاه گفتند كه اين قضاوت عادلانه نبود چون حسب قانون نبوده. به نظر بنده همه اين حرفها ناشي از بد فهمي است.
وي افزود:حتي بعضي از دلسوزان به من توصيه مي كردند كه رئيس قوه قضائيه نبايد وارد اين نزاع ها بشود. من عرضم اين است كه اولاً اين تلقي كه رئيس قوه قضائيه كارش فقط قضاوت است، تلقي نادرستي است. رئيس قوه قضائيه حسب قانون اساسي، عضوي است از مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يك شخص حقوقي و در مجمع تشخيص بحث قضاوت نيست. به حسب قانون اساسي رئيس قوه قضائيه عضوي است از شوراي عالي امنيت ملي. در اين شورا جاي قضاوت كردن نيست.
لاريجاني تاكيد كرد:عرض من اين است كه اصلاً تلقي قانون اساسي از رئيس قوه قضائيه، اين نيست كه رئيس قوه قضائيه فقط يك قاضي است. نكته دوم اين است كه بنده در آن جلسه قضاوت نكردم بلكه تحليل سياسي كردم و يك گزارشي از آنچه كه در قانون مجازات ما است را ارائه دادم. به آن دسته از كسانيكه تلقي شان اين است كه بنده در آن جلسه قضاوتي به عمل آوردم، عرض مي كنم كه اولين مطلب در مورد حكم قاضي انشاي رأي است، بنده در آن جلسه انشايي نكردم. بنده در آنجا داشتم اخبار مي دادم از اينكه اوضاع كشور ما طوري است كه فتنه گران، خلاف امنيت دارند كار مي كنند.
رييس قوه قضاييه ادامه داد:اين عرض بنده توصيف اوضاع كشور است. اخباري هم كسب كردم كه در قانون مجازات اسلامي نسبت به اخلال در امنيت، حكمي هست. هيچكدام از اين دو مورد انشاي رأي نبوده است.
بنده عرضم اين است كه هم دلسوزان نظام و هم افراد تحصيل كرده، وقتي مي خواهند كسي را نقد بكنند، در چهارچوب خود نقد اين كار صورت بگيرد و نسبت به آنچه كه واقع شده است، نقد صورت گيرد.
وي افزود:اميدوارم همه افراد توجه داشته باشند كه نه شأن بنده فقط كار قضايي است و نه من در آن جلسه صحبت قضايي كردم تلقي كه خودم از وضعيت سياسي داشتم را عرض كردم كه اتفاقاً تصريح كردم به دادستانهاي محترم كشور كه شما تعبداً حرف من را نپذيريد، به فهم خودتان عمل كنيد ولي خودتان به اين بصيرت برسيد واقعاً وضعيت كشور طوري است كه ما نمي توانيم بگوئيم كسانيكه مي ريزند داخل خيابانها و مردم را تحريك مي كنند. لاريجاني گفت:اين كار مسئله اي با امنيت كشور ندارد. كسي كه از بيرون كشور نگاه مي كند وقتي كه مجموعه كارهايي كه ماهواره ها از اين حركات نشان مي دهند را نگاه مي كند، مي فهمند كه اين طور اعمال مسلماً به امنيت ملي ضرر مي رساند و چهره نظام را در خارج از كشور مشوه مي كند و چهره بدي نشان مي دهد.
وي ادامه داد:در هرحال عرض من اين است كه واقعاً بايستي وضع كشور را بشناسيم. قضات ما گرچه نبايستي در حكم، سياسي كاري كنند ولي بايستي سياسي باشند. دادستاني كه تشخيص ندهد اين كار خلاف امنيت است يا نه، چطور موضوع آن قانون را بفهمد. قانوني كه ميگويد اخلال در امنيت جرم است، كي قابل فهميدن است، زماني است كه بتواند موضوع را تشخيص بدهد.
لاريجاني افزود:بنا بر اين قاضي ما بايستي فهم سياسي داشته باشد. گرچه نبايستي سياسي كاري در حكم بكند ولي وقتي تشخيص موضوع داد، طبيعتاً بايستي حكم را هم قاطعانه حسب قانون عمل كند.
وي ادامه داد:علي اي حال من در نهايت باز عرض مي كنم به همه كسانيكه نسبت به قوه قضائيه توقع خاصي ابراز كردند كه ما انشاء ا... با قاطعيت دنبال مي كنيم و آن كساني را كه عليه نظام اقدام كردند و عليه اصل مترقي ولايت فقيه هتاكي كردند و ساحت عاشوراي حسيني را مورد هتك قرار دادند، نسبت به ا ينها انشاء ا... عمل قاطعي خواهيم داشت.
لاريجاني گفت:محدوديتي كه به لحاظ قانوني داريم ما را از قاطعيت در حكم باز نخواهد داشت و اين اطميناني است كه انشاء ا... به ملت شريف خواهيم داد و اميدواريم اين چنين هم عمل كنيم.

 



رئيس سازمان صنايع و معادن قم خبر داد
كشف ذخاير طلا در استان قم

رئيس سازمان صنايع و معادن استان قم از كشف ذخاير طلا در مناطق غربي استان قم خبر داد.
غلامحسين احدي در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با بيان اينكه عمليات اكتشاف مقدماتي ذخاير طلا در استان قم دو سال قبل انجام شده است اظهار داشت: ذخاير كشف شده در غرب استان قم قرار دارند.
وي با بيان اينكه محدوده اكتشافي داراي يون هاي فلزي شامل طلا، مس و آهن است، تصريح كرد: اكتشاف تفصيلي اين محدوده اكنون در حال انجام است.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان قم با اشاره به مساحت محدوده كشف ذخاير طلاي استان قم اضافه كرد: اين ذخاير در محدوده اي به مساحت 2 تا 3 هزار مترمربع كشف شده اند.
وي با بيان اينكه اين ذخاير داراي نصاب مطلوبي از لحاظ فراواني ماده طلا در خاك هستند، ادامه داد: براساس برآوردهاي انجام شده، ميزان طلا در خاك اين منطقه، يك گرم در تن است كه نصاب مطلوبي از لحاظ فراواني طلا در خاك به شمار مي رود.
احدي يادآور شد: كارشناسان سازمان صنايع و معادن استان قم در حال انجام اقدامات تكميلي در مورد اين محدوده شامل نمونه گيري از عمق زمين و... هستند.
وي با اشاره به ميزان ذخاير طلا در نقاط مختلف محدوده اكتشافي غرب استان قم گفت: تاكنون برخي منطقه هاي داراي ذخاير ارزشمند طلا شناسايي شده اند كه به عنوان مثال در يكي از آنها 500كيلو و در منطقه اي ديگر هزار و 200كيلو طلا شناسايي شده است.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان قم افزود: شناسايي ميزان دقيق طلا در اين محدوده نيازمند فعاليت هاي اكتشافي بيشتر و دقيق تري است.

 



16 دي ماه جاري برگزار مي شود
تجليل از زنان موفق جهان اسلام در خرم آباد

دورود- خبرنگار كيهان:
نخستين همايش تجليل از زنان محجبه و موفق جهان اسلام با حضور بانواني از 13 كشور دنيا 16 ديماه در خرم آباد برگزار مي شود.
دبير همايش در گفت وگو با كيهان افزود: اين همايش با هدف ترويج فرهنگ اسلام در زمينه حقوق زنان و ديدگاه متعالي اسلام در مورد زن و حقوق زنان برگزار خواهد شد.
ليلا بيگدلو اظهار داشت؛ در حاشيه اين همايش از سايت زن مسلمان رونمايي و كمپين 10 ميليون امضاء زنان و اعلام حمايت از ديدگاه اسلام به عنوان تنها دين حامي حقوق زنان و دفاع از حقوق تضييع شده زنان غرب آغاز خواهد شد.
در اين همايش بانواني از كشورهاي آمريكا، روسيه، فرانسه، روماني، هند، چين و... حضور خواهند داشت.

 



مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان: تبليغات عفاف بايد به خانواده ها معطوف شود

قم - خبرنگار كيهان:
تبليغات عفاف بايد به جاي دبيرستان ها به خانواده ها معطوف شود.
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان وابسته به مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران معطوف ساختن تبليغات مربوط به حجاب و عفاف به دبيرستان و دانشگاه ها را اشتباهي فاحش و ناشي از ضعف در بينش به موضوع حجاب دانست.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا زيبايي نژاد، در سخناني در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به چالش هاي نمودار ساختن ارزش هاي ديني در جامعه و جايگاه خانواده در اين امر گفت: خانواده مهمترين نهادي است كه مي تواند زمينه اصلاحات عمومي در جامعه را فراهم آورد.
وي از خانواده به عنوان نهادي كه مي تواند انسان هاي باريشه، توانمند، متعادل، همگرا، مصلحت انديش و آينده نگر، دلسوز، خداترس، كاري و متعهد و يا افرادي منزوي، خودمحور و بي تفاوت به جامعه تحويل دهد، ياد كرد و ادامه داد: متأسفانه نگرش هاي غلط دولت سالارانه و كوته نظرانه سبب غفلت از اين سرمايه عظيم شده است.
وي افزود: بي توجهي به تربيت عفيفانه و تأثيرات پايدار خانواده بر فرهنگ جنسي فرزندان و تمركز به مراقبت هاي اجتماعي مي تواند به توسعه رفتارهاي رياكارانه در جامعه منجر شود.

 



معاون وزير نيرو: 90درصد تجهيزات آب و فاضلاب در كشور توليد مي شود

90درصد از تجهيزات صنعت آب و فاضلاب در كشور طراحي و توليد مي شود.
به گزارش ايرنا، معاون وزير نيرو در آيين گشايش چهارمين نمايشگاه صنعت آب و تاسيسات آب و فاضلاب اصفهان افزود: در زمان حاضر مشاوران متخصص فراواني در كشور در صنعت آب و فاضلاب فعال هستند كه به علم روز مجهز بوده و از لحاظ دانش فني، كمبودي ندارند.
محمدرضا عطارزاده با بيان اينكه ايران در صنعت آب، در سطح صادرات خدمات فني و مهندسي قرار دارد، توسعه اين گونه خدمات را از برنامه هاي ويژه وزارت نيرو اعلام كرد.
وي ضرورت ايجاد مديريت يكپارچه در حوزه آب به منظور بهره گيري بهتر از توانمندي هاي موجود را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: همه توان موجود در جهت توسعه صنعت آب به كار گرفته شده اما با توجه به نياز بخش كشاورزي و صنعت كشور به آب، اين توان كافي نيست و نيازمند توسعه همه جانبه است.
معاون وزير نيرو با اشاره به خشكي زاينده رود در ماههاي گذشته اظهار داشت: گرچه خطرات و خسارات خشكسالي در سال جاري به حداقل رسيده اما اين اتفاقات نشان دهنده مشكلات مديريت آب در مرحله اجرا است.
وي گفت: اكنون 442 پروژه در حوزه آب و آبفا با اعتباري بالغ بر 53 هزار ميليارد تومان در كشور در حال اجراست.

 



قائم مقام مديريت بحران كشور: طرح جامع خطرپذيري در استان ها اجرا مي شود

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
در طرح جامع خطرپذيري تمامي نقاط حادثه خيز استان ها بويژه در «سيل و زلزله» شناسايي و اقدامات پيشگيرانه در آن اجرا خواهد شد.
مهندس «رحمت الله شيشه گر» قائم مقام سازمان مديريت بحران كشور در مانور زلزله ويژه ادارات و محلات استان گلستان كه در شهر «نگين شهر» برگزار شد، با بيان اينكه ايران جزو 10 كشور حادثه خيز دنيا است كه 97 درصد مناطق آن حادثه خيز است گفت: كشور ما از لحاظ ميزان آسيب پذيري ناشي از بلاياي طبيعي نيز دومين كشور جهان است.
شيشه گر، مقاوم سازي ساختمان ها و نظارت بر ساخت و سازها، عدم ساخت و ساز در حريم رودخانه ها و آموزش همگاني را از ضرورت هاي مهم در كاهش خسارات بلاياي طبيعي دانست و اضافه كرد: براي تحقق اين مهم بايستي همه اقشار مردم و نيز متوليان امر تلاش مضاعف كنند.
وي همچنين با اشاره به آمار حوادث طبيعي گلستان نيز گفت: برغم اينكه 4 درصد حوادث طبيعي كشور در اين استان رخ مي دهد اما آمار تلفات ناشي از آن بسيار زياد است.
قائم مقام سازمان مديريت بحران كشور همچنين از كاهش 9 درصدي حوادث طبيعي در استان گلستان در سال جاري خبر داد و گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون فقط 20 حادثه طبيعي در اين استان رخ داده است.
شيشه گر همچنين با بيان اينكه خطر حوادث طبيعي همواره كشور ما را تهديد مي كند، افزود: بهترين راهكار كاهش خسارات بلاياي طبيعي انجام اقدامات پيشگيرانه بويژه آموزش همگاني و رعايت نكات ايمني در ساخت و سازها است.
به گفته وي، طي يكصد سال اخير 43 زلزله مخرب در كشور رخ داده است كه مجموع تلفات انساني آن 140 هزار نفر بوده است.
مانور زلزله ويژه ادارات و محلات با حضور برخي مسئولان ستاد بحران كشور استاندار و مديرعامل جمعيت هلال احمر گلستان و برخي ادارات و نهادها در شهر نگين شهر برگزار شد.

 



رئيس شوراي اسلامي شهر تهران: بررسي مصوبات شوراها خارج از اختيارات سازمان بازرسي است

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: سازمان بازرسي كل كشور جايگاهي براي ورود به مصوبات و بررسي عملكرد شوراهاي اسلامي شهر و روستا ندارد.
به گزارش ايرنا، مهندس مهدي چمران در پنجمين اجلاس مجمع مشورتي روساي شوراهاي كلانشهرها و مراكز استان ها با بيان اين مطلب افزود: البته امكان ورود اين سازمان به مسائل شهرداري ها وجود دارد كه شوراها نيز از آن حمايت كرده و آن را موجب شفافيت بيشتر قلمداد مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: هرچند آيين نامه مديريت واحد شهري در دولت در حال بررسي است اما اين نگراني وجود دارد كه تصويب اين آيين نامه، بدون پيش بيني منابع مالي لازم، مشكلات شهرداري ها را افزايش دهد.
چمران تصريح كرد: اجرايي شدن مديريت واحد شهري بايد با تامين مالي مناسب و زمانبندي مناسب از شهرهاي با توان مالي بيشتر آغاز شود.
قابل ذكر است: پنجمين اجلاس مشورتي نمايندگان پارلمان هاي شهري مراكز استان ها و كلان شهرها پنجشنبه در هتل آتيلار بندرعباس آغاز به كار كرد و در پايان ساعت اداري همين روز به كار خود پايان داد.
الزام شهرداري هاي كلانشهرها و مراكز استان ها به ايجاد واحد بانوان، ملزم شدن شهرداري ها به ارائه برنامه پنج ساله فرهنگي و ضرورت تشكيل ستاد هماهنگي ساماندهي پيشگيري و مقابله با آسيب هاي اجتماعي توسط شهرداري ها از جمله مصوبات اين اجلاس بود.

 



بيانيه اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم در نقد فتاواي صانعي

به دنبال رد صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي از سوي جامعه مدرسين، جمعي از اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم هم در بيانيه اي به نقد برخي از فتاواي وي پرداختند.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است:
آقاي صانعي مستمسك فتواي خود را، كتاب و سنت و فقه فقهاي برجسته شيعه معرفي نموده و چنان سخن مي گويد كه گويي حضرت امام خميني-قدس سره- مجوز اين گونه فتاوا را براي وي صادر فرموده است!
از اين رو ما برخي از فتاواي ضد اجماع و ناپخته ايشان را نقل و مخالفت آن را با ديدگاه فقيهان سترگ شيعه مخصوصاً حضرت امام خميني-قدس سره- نشان مي دهيم و از وي مي خواهيم از شتابزدگي در افتا بپرهيزد و در آموخته هايش بازبيني كند و اگر حكمي را نمي داند، سكوت كند كه فردا در پيشگاه صاحب دين بايد پاسخ گوي ابداعات خود باشد.
تساوي ديه زن و مرد
امام خميني ره- و همه فقيهان شيعه، ديه زن را نصف ديه مرد مي دانند و بسياري از آن ها به اجماعي بودن اين حكم تصريح كرده اند همچنين فقيهان همه مذاهب اهل سنت ديه زن را نصف ديه مرد مي دانند، مگر چند تن انگشت شمار از اهل سنت كه مخالفت آن ها را بهايي نيست. لذا صاحب جواهر مي گويد: جملگي مسلمانان بر اين حكم اجماع دارند. در مقابل اجماع فقيهان اسلام، آقاي صانعي در نسبتي خلاف واقع ادعا مي كند كه ديه زن و مرد برابر است.
رد فاضل ديه
امام خميني(ره) و همه فقيهان شيعه درصورتي قصاص مرد قاتل را در مقابل زن مقتول جايز مي دانند كه اولياي زن، فاضل (زيادي) ديه قاتل را به ورثه اش بپردازند كه نصف ديه مرد است و اين حكم اجماعي است. در مقابل، فقيهان اهل سنت جز اندكي از آن ها رد زيادي ديه را لازم نمي دانند.
آقاي صانعي برخلاف اجماع فقيهان شيعه و با پيروي از جمهور فقيهان اهل سنت، رد فاضل ديه را لازم نمي داند.
محروميت فرزند خوانده
وقتي درباره محروميت فرزند خوانده با اطرافيان از آقاي صانعي سوال مي شود فتوا مي دهد: فرزند خوانده گرچه فرزند اصلي نمي باشد، ليكن چون اطلاع دادن و متوجه شدن او به فرزند خوانده بودن براي او حرج و مشقت ولو روحي- كه معمولا چنين است- دارد، از جهت محرميت حكم فرزند اصلي را داشته و همه محارم فرزند اصلي به او محرم مي باشند و جزو محارمش از حيث محرميت محسوب مي شوند و در محرميت ذكر شده، فرقي بين نسبي، مانند دايي و عمه و يا سببي، مانند مادرزن و يا مادر شوهر و غير آن ها نبوده و نيست. در حالي كه فقيهان شيعه تاكنون هر جا كه درباره ايجاد محرميت با فرزندخوانده اظهارنظر كرده اند، تنها به محرميت از راه رضاع يعني شير دادن و ازدواج اشاره كرده اند.
تشكيك در حكم ارتداد
از آقاي صانعي مي پرسند: آيا افراد مي توانند به صورت واقعي و نه تصنعي دين خود را تغيير دهند؟
در جواب مي گويد: اگر اين عمل از روي تحقيق، علم و آگاهي باشد و در واقع آگاهانه منكر دين فعلي خود شود، اين مطلب، قابل بحث است اما اگر كسي علم و آگاهي به حقانيت دين خود دارد اما باز دست به انكار آن مي زند و مردم هم مي دانند اين عقيده واقعي او نيست. اين چنين كسي مستحق مجازات است.
ارث بردن كافر از مسلمان
آقاي صانعي مي گويد: آيا اسلام حقوقي را براي كساني كه شناسنامه اسلامي دارند قرار داده است؟ حالا اگر كسي شناسنامه اش او را مسيحي، يهودي، زرتشتي و يا ساير اديان كه با اسلام دشمني ندارند معرفي كرد آيا اين گونه افراد از آن حقوق محروم مي شوند، يعني فرد غير مسلمان حق ندارد از مسلمان ارث ببرد؟... ما چگونه بپذيريم مردي كه شناسنامه اش اسلامي است وقتي از دنيا رفت فرزندش كه مسلمان نيست و ديني غير از دين اسلام را برگزيده است و شيره و ميوه جان پدر است تنها به علت اين كه شناسنامه اسلامي ندارد از ارث بردن اموال پدر محروم شود.
اين گفته آقاي صانعي هم برخلاف اجماع مسلمانان است. شهيد ثاني مي گويد: مسلمانان اتفاق دارند كه كفر مانع ارث مي شود و كافر از مسلمان ارث نمي برد.

 



معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش: امنيت شغلي معلمان پرورشي تامين مي شود

معلمان پرورشي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن رديف هاي استخدامي ويژه معلمان پرورشي غيررسمي به جد پيگير پايان دادن به مشكل نبود امنيت شغلي معلمان اين حوزه است.
به گزارش ايرنا، دكتر «علي اصغر يزداني» پنجشنبه در آيين گردهمايي معاونان، مربيان پرورشي و تربيت بدني شهرستان بندرعباس افزود: معلمان پرورشي به دور از هر نوع دغدغه اي بايد به امر تربيت و پرورش فرزندان اين ملت بپردازند.
وي با اشاره به لزوم همه جانبه بودن نظام تربيتي گفت: تربيت بايد در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و اخلاقي همه جوانب دانش آموزان را رشد دهد.
يزداني در زمينه تربيت سياسي اظهار داشت: اگر فرزندان اين امت مورد تربيت صحيح سياسي قرار گيرند و انساني بصير و هوشمند باشند مورد طمع دشمنان واقع نمي شوند.
وي تصريح كرد: هركسي حتي دانش آموزان بايد به امر سياسي جامعه حساس باشند زيرا دشمن از هر فردي به تناسب جايگاهش استفاده مي كند.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي راهپيمايي
 مردم در اعتراض به هتك حرمت عاشورا تكليف را روشن كرد

راهپيمايي مردم ايران در محكوميت ساختارشكنان روز عاشورا تكليف دست اندركاران امنيتي و قضايي را براي برخورد با اين عوامل روشن كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از نيشابور عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي شنبه شب در جمع مردم نيشابور، با اعلام مطلب فوق گفت: زيرساخت هاي بهداشتي و درماني در استان به ويژه نيشابور به عنوان ميقات الرضا(ع)، ضعيف است و اميدواريم با عنايت مجلس اين كاستي در برنامه پنجم جبران شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسين سبحاني نيا با اشاره به مجموعه در حال احداث افلاك نماي نيشابور گفت: اين مجموعه اعتباراتي دارد اما مشكلاتي در جابه جايي اعتبارات وجود دارد كه بايد مساعدت شود.
وي همچنين خواستار تخصيص اعتبارات لازم براي تكميل پرديس دانشگاه دولتي نيشابور شد.
سبحاني نيا همچنين ياد و خاطره 2 هزار و 300 شهيد شهرستان هاي نيشابور و تخت جلگه به ويژه سرلشكر نورعلي شوشتري را گرامي داشت و گفت: نيشابور يكي از پايگاه هاي مهم براي تامين نيرو در دفاع مقدس بود.

 



اخبار ادبي و هنري

هشدار ولايتي به فعاليت فرهنگي سفارت هاي غربي در تهران
رئيس هيئت مديره انجمن قلم درباره فعاليت فرهنگي سفارت هاي خارجي در ايران هشدار داد. علي اكبر ولايتي كه به همراه اعضاي هيئت مديره انجمن قلم در نشستي در خبرگزاري فارس به تشريح سياست ها و برنامه هاي اين انجمن پرداختند، در بخشي از صحبت هايش گفت: غربي ها به انگيزه نفوذ سياسي از مجاري مختلفي سعي مي كنند وارد جامعه ما بشوند كه حوزه فرهنگي يكي از حوزه هاي موثر است كه در كوتاه مدت آثار مخربش نامحدود است. لذا از قديم رسم بود كه (غربي ها) كساني را در رسانه هاي خود بزرگ مي كردند كه اين ها يك هم آوازي و هماهنگي با مسير فرهنگي مطلوب آنها داشته باشند.
برنده جايزه قدس: هنر مهم ترين وسيله دفاع از فلسطين است
عبدالله المحيسن كارگردان عربستاني برنده جايزه جشنواره بين المللي فيلم «قدس»، گفت: هنر مهم ترين وسيله بيان حق مسلمانان درباره فلسطين است.
به گزارش توانا وي كه با روزنامه عربستاني «الرياض» سخن مي گفت با اشاره به حضور فيلم هاي بسياري در اولين جشنواره بين المللي فيلم قدس تاكيد كرد: اين حضور با وجود همه چالش ها و موانع موجود از وجود رابطه اي قوي بين برادران عرب خبر مي دهد. وي با ابراز اميدواري از حضور مجدد در جشنواره «قدس» گفت: حضور من در غزه و در كنار مردم فلسطين بيانگر اين است كه همه اعراب و مسلمانان براي ايجاد رابطه اقدام مي كنند. المحيسن افزود: اين جشنواره خود يكي از راه هايي است كه ما با هم رابطه برقرار كنيم و اين جشنواره تاكيدي بود بر مخالفت با كساني كه حق اعراب در فلسطين را به رسميت نمي شناسند. اين كارگردان عربستاني همچنين از در دست داشتن كاري درباره قدس با نام «واقدساه» خبر داد.
بي تعهدي سازمان فرهنگي شهرداري به پوسترهاي عاشورايي
دبير سوگواره پوسترهاي عاشورايي گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به تعهدش در مورد برگزاري نمايشگاه خياباني سوگواره پوسترهاي عاشورايي عمل نكرد.
امير عبدالحسيني به برنا تصريح كرد: علي رغم اينكه توافقاتي در اين خصوص با سازمان فرهنگي-هنري شهرداري تهران شده بود و آرم اين سازمان در پوسترها، كتاب و اقلام انتشاراتي چاپ شده بود، آن سازمان به تعهدش عمل نكرد و نمايشگاه خياباني برگزار نشد و دليلي هم براي آن نياوردند.
انتصاب مديركل روابط عمومي وزارت ارشاد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي حكمي، پرويز كرمي را به عنوان مشاور وزير و مديركل روابط عمومي و امور بين الملل اين وزارتخانه منصوب كرد.
كرمي پيش از اين مديركل حوزه وزارتي وزارت ارشاد بود.
بخش داستان كودك به جايزه غني پور اضافه شد
بخش داستان كودك، به داوري جشنواره كتاب سال شهيد حبيب غني پور افزوده شد.
براي نخستين بار، آثار داستاني كودك، به داوري جشنواره راه يافته است. كتاب هاي داستان كودك و نوجوان اين بخش محدوديت موضوع ندارند و شانس آثار خلاقي تاليفي چاپ نخست 1387 است. نهمين دوره كتاب سال شهيد حبيب غني پور به همت شوراي نويسندگان مسجد حضرت جواد الائمه نيمه اول اسفندماه 1388 و در محل حوزه هنري برگزار مي شود.
تقدير مسابقه قصص از داستان هاي برگزيده قرآني
واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري گيلان در مراسم اختتاميه دومين مسابقه ملي داستان كوتاه قرآني «قصص»نويسندگان برگزيده قدرداني مي كند.
اختتاميه اين مسابقه با حضور مسئولان حوزه هنري و فرج الله سلحشور بازيگر و كارگردان سينما و تلويزيون و جمع ديگري از هنرمندان و استادان ادبي، پنج شنبه 17 دي ساعت 16 در سالن همايش محيط زيست گيلان، واقع در رشت، خيابان رسالت، جنب صداوسيماي مركز گيلان برگزار مي شود.
عصر شعر عاشورائيان براي مقابله با جنگ نرم
«عصر شعر عاشورائيان» جهت تاثيرگذاشتن در فضاي فرهنگي كشور و مقابله با جنگ نرم توسط بنياد فرهنگي روايت با مشاركت سازمان بسيج هنرمندان برگزار مي شود.
اين مراسم از ساعت 15 تا 17 عصر روز پنجشنبه 17 دي ماه با حضور جمعي از شاعران، اساتيد شعر فارسي و شاعران بسيجي در محل مجتمع فرهنگي- هنري اسوه برگزار خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14