(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 دي 1388- شماره 19551
 

كوتاه اقتصادي
بهاي نفت به مرز 81 دلار رسيد
900 ميليارد تومان تسهيلات ارزان براي تأسيس شركت هاي حمل و نقل
تأكيد وزير بازرگاني بر افزايش نقش نظارتي و كنترلي سازمان حمايت مصرف كنندگان
طرح افزايش جرايم مشتركان پرمصرف گاز به دولت رفت
سازمان حمايت مصرف كنندگان: گراني پوشاك ناشي از اجحاف توليدكنندگان است
اعتبار 2 ميليارد دلاري دولت براي توسعه دو فاز پارس جنوبي
تشكيل كميته براي حل مشكلات بانكي بخش خصوصي
نشت روزانه 4 هزار بشكه نفت از چاه مارون
نماينده مردم اراك سلامت برنج هاي وارداتي براي كميسيون كشاورزي محرز نشد
هشدار كارشناسان نسبت به وقوع موج دوم بحران در سال 2010
اعلام آمادگي ايران براي حل مشكل كمبود گاز پاكستان
عمر بالاي ناوگان ، عامل اتلاف انرژي در فرودگاه هاي كشور



كوتاه اقتصادي

¤ طي 9ماهه منتهي به آذر امسال بالغ بر 39ميليون و600 هزار تن سيمان در كشور توليد شد. براساس اعلام دفتر صنايع معدني وزارت صنايع با توليد اين ميزان سيمان در مدت ياد شده بخش صنعت كشور شاهد رشد 4/14درصدي در توليد اين محصول نسبت به مدت مشابه سال 87 بوده است.
¤ رئيس كل بيمه مركزي با رد نظر سازمان بيمه خدمات درماني مبني بر قانوني بودن «بيمه تكميلي» شركت بيمه آتيه سازان حافظ، گفت: براساس قانون، بيمه هاي تكميلي در زمره بيمه هاي تجاري محسوب شده و فعاليت بيمه آتيه سازان حافظ غيرقانوني است.
¤ مقامات تركيه اعلام كردند، 10تبعه اين كشور به اتهام قاچاق سوخت توسط ماموران مرزي ايران بازداشت شدند.
¤ هراتي نيك مديرعامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني، اردشير سعدمحمدي جايگزين محمدهادي اردبيلي در شركت ملي صنايع مس ايران شد.
¤ اردشير سعدمحمدي پيشتر مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران بوده است.
¤ بانك توسعه تعاون طي شهريورماه تا پايان آذرماه سال جاري با بررسي و كارشناسي تعداد 15041فقره پرونده اعتباري افزون بر 1037ميليارد ريال تسهيلات اعتباري به متقاضيان بخش تعاون پرداخت كرد.
¤ موسسه مالي و اعتباري مهر در پنجمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي ها با گرايش تجاري و صنعتي كه با حضور مرتضي تمدن استاندار تهران، دكتر نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران برگزار شد رتبه برتر در حوزه برنامه ريزي ارتباطي را كسب كرد.
¤ معاون ارتباطات و برنامه ريزي وزارت ارتباطات گفت: ضريب نفوذ تلفن همراه براساس پيش بيني هاي صورت گرفته تا پايان برنامه پنجم توسعه به بيش از 87 درصد خواهد رسيد.
¤ توليد سنگ آهن كشور در 9 ماهه منتهي به پايان آذرماه سال جاري به 19ميليون و 398 هزار و595 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 2درصد و در مقايسه با هدف برنامه پيش بيني شده 3درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در مدت ياد شده، ميزان استخراج سنگ آهن نيز برابر با 24ميليون و103 هزار و918 تن بود كه 99درصد هدف برنامه پيش بيني شده را محقق كرد.
¤ معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار گفت: همراه اول به منظور رفع مشكل آنتن دهي در خطوط مترو از كابل نشتي استفاده مي كند كه به اين ترتيب مشكل قطعي هاي بين ايستگاههاي مترو برطرف مي شود.
¤ طي حكمي از سوي دكتر محمود بهمني سيدمحمود احمدي به سمت دبيركل بانك مركزي و بهمن مسگرها به سمت معاون اداري و مالي اين بانك منصوب و مشغول به كار شدند.
¤ روابط عمومي بانك ملي در پنجمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي موفق به دريافت تنديس جشنواره و لوح تقدير در سه زمينه مديريت راهبردي، ارتباطات الكترونيكي و ديجيتال و خلاقيت و نوآوري شد.

 



بهاي نفت به مرز 81 دلار رسيد

به دنبال تصميم روسيه مبني بر قطع صادرات نفت به بلاروس قيمت جهاني نفت ديروز در نخستين روز كاري سال 2010 به مرز 81 دلار در هر بشكه رسيد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه فوريه با 89 سنت افزايش به بيش از 89/80 دلار رسيده است. هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن نيز براي تحويل در ماه فوريه با 60 سنت افزايش به 46/79 دلار رسيد.
كارشناسان انرژي بر اين باورند كه تصميم روسيه در قطع صادرات نفت به بلاروس، امنيت انرژي اروپا را به خطر خواهد انداخت. ويكتور شام كارشناس ارشد موسسه پاروين گرتز در اين باره تاكيد كرد: افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني نخستين واكنش بازار به تصميم روسيه براي قطع صادرات نفت به بلاروس بوده است.
رسانه هاي گروهي اروپا از قطع صادرات نفت روسيه به بلاروس از 31 دسامبر 2009 خبر مي دهند، اختلاف نظر دو كشور در خصوص تعرفه و قيمت نفت، مانع از ادامه همكاري هاي نفتي دو كشور شده است.
روسيه و بلاروس طي ژانويه 2007 ميلادي نيز به علت اختلاف نظر مشابهي، همكاري هاي نفتي خود را قطع كرده بودند، خط لوله اي كه از مرزهاي بلاروس عبور مي كند روزانه 800 هزار بشكه فرآورده هاي نفتي روسيه را به آلمان و لهستان منتقل مي كند.

 



900 ميليارد تومان تسهيلات ارزان براي تأسيس شركت هاي حمل و نقل

معاون كارآفريني و مديريت بحران وزارت راه و ترابري گفت: در صورتي كه شخصي خواستار خريد اتوبوس حمل مسافر و يا كاميون حمل كالا باشد و يا قصد تاسيس شركت
حمل و نقلي بار و مسافر داشته باشد، تسهيلات اشتغال آفرين زودبازده در اختيار آنها قرار مي گيرد.
احمد مجيدي در گفت وگو با فارس در خصوص نحوه كارآفريني در راستاي فعاليت هاي اين وزارتخانه، اظهار داشت: فارغ التحصيلان كارشناسي و بالاتر رشته هاي مرتبط با فعاليت هاي وزارت راه و ترابري كه داراي گواهي پايان خدمت باشند، از سوي اين معاونت به صورت كارورز در پروژه هاي عمراني وزارت راه به كار گرفته مي شوند.
وي با تاكيد بر اين كه جذب اين افراد در قالب طرح كارورزي شوراي اشتغال كشور صورت مي گيرد، افزود: فارغ التحصيلان در مدت زمان 11 ماه بر سر پروژه هاي عمراني وزارت راه كه در سراسر كشور در حال اجرا است اعزام مي شوند و پس از طي اين مدت، كارورزان يا به صورت نيروي متخصص جذب پيمانكاران پروژه شده و يا خود اقدام به تشكيل شركت هاي پيمانكاري مي كنند.مجيدي با بيان اين كه تاكنون بيش از 9000 ميليارد ريال تسهيلات كارآفريني و اشتغال ارائه شده است، گفت: متقاضيان اشتغال در اين حوزه ها از طريق اداره كل راه و ترابري، ادارات كل بنادر و دريانوردي استان ها و ديگر ادارات كل زيرمجموعه وزارت راه و ترابري، به كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري در استان ها كه استاندار رياست آن را بر عهده دارد، معرفي خواهند شد. معاون وزير راه و ترابري افزود: همچنين در صورتي كه شخصي خواستار خريد اتوبوس حمل مسافر و يا كاميون حمل كالا باشد و يا قصد تاسيس شركت حمل و نقلي بار و مسافر و يا شركت پيمانكاري با ماشين آلات سنگين راهداري داشته باشد، از طرف ادارات كل استان ها به كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان ها معرفي شده و تسهيلات اشتغال آفرين زودبازده در اختيار آنها قرار مي گيرد.

 



تأكيد وزير بازرگاني بر افزايش نقش نظارتي و كنترلي سازمان حمايت مصرف كنندگان

وزير بازرگاني به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان سه ماه فرصت داد تا اين سازمان رويكرد سيستماتيك خود را براي كنترل و نظارت هدفمند، شكل دهد و بازرسان آن نيز نقش تحليلگر سيستم را در بازار ايفا كنند.
مهدي غضنفري در همايش نقش بازرسي و نظارت بر كالا و خدمات در طرح تحول اقتصادي، بازار را حوزه معرفي اقتدار سازمان حمايت حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان دانست و تصريح كرد: اين سازمان بايد تمام اتفاقات در بازار را به نمايندگي از ذي نفعان كه مشتريان مي باشند، مديريت كند.
وزير بازرگاني افزود: بايد در بخش كنترل، نظارت و بازرسي اين سازمان، رويكرد مديريتي خود را حفظ كرده و از مشاركت اتحاديه ها و انجمن ها در اين خصوص بهره مند شود.
غضنفري خطاب به بازرسين سازمان حمايت گفت: ما از شما انتظار نداريم كه بازرسي ويژه اي داشته باشيد به گونه اي كه فقط هركس خطا كرد با او قاطعانه برخورد كنيد بلكه بازرسين سازمان حمايت بايد نقش يك تحليلگر سيستم را در بازار ايفا كرده و عوامل برهم زننده اين حلقه سيستم را شناسايي كرده و به ديگر عوامل حلقه اعلام كنند.
وي بر استفاده از IT بعنوان يكي از ابزار مسلم برخورد سيستماتيك تاكيد كرد و گفت: استفاده از استراتژي هاي جديد در زمان اجراي طرح هاي تحول اقتصادي، يك الزام محسوب مي شود.
وزير بازرگاني با تصريح بر اينكه دلايل و منافع اجرايي شدن طرح تحول اقتصادي بايد براي همه افراد روشن باشد، ادامه داد: در 30سال گذشته رشد جهشي روند اختصاص يارانه ها در حوزه بازرگاني مشاهده مي شود و در صورت تداوم اين روند، ظرف چند سال آينده تمام بودجه كشور بايد صرف يارانه ها شود.
وي با اشاره به اعمال ماليات بر روي سوخت خريداري شده از كشورهاي عضو اوپك توسط كشورهاي اروپايي و تركيه، گفت: در برخي از كشورها ميزان ماليات وضع شده براي سوخت بيش از درآمد فروش سوخت توسط ايران است.
غضنفري با تاكيد بر اهميت اجرايي شدن هفت طرح تحول اقتصادي، گفت: وزارت بازرگاني در اجراي هرچه بهتر طرح هدفمندسازي يارانه ها نقش موثري داشته و همچنين اجراي نوين سازي نظام توزيع بعنوان يكي از طرح ها بصورت مستقيم برعهده اين وزارتخانه بشمار مي آيد.
وزير بازرگاني، سازمان دهي نظام پخش كالا، ايجاد پايگاه اطلاعات اصناف و بازرگانان كشور، ايجاد شبكه كارت اصناف و ملت كارت، ايجاد اتحاديه هاي كشوري، ايجاد شبكه زنجيره خرده فروشي اصناف، اصلاح نظام طبقه بندي و شناسه كالا (ايران كد)، سامان دهي نظام حمايت از مصرف كنندگان، ثبت مكانيزه املاك و مستغلات، توسعه خدمات بازرگاني براي محصولات كشاورزي و طرح سامان دهي و ايجاد وب سايت هاي فروش اينترنتي را 10 پروژه وزارت بازرگاني براي اجراي طرح نوين سازي نظام توزيع برشمرد.
وي با اشاره به پيشرفت 30 تا 90درصدي 10پروژه وزارت بازرگاني از تشكيل هشت كميسيون به منظور اجراي شرح تحول اقتصادي در وزارت بازرگاني خبر داد.

 



طرح افزايش جرايم مشتركان پرمصرف گاز به دولت رفت

مدير گازرساني شركت ملي گاز با اشاره به ارسال طرح جديد افزايش جرايم مشتركان پرمصرف گاز به دولت، گفت: با تصويب اين طرح حداقل 30درصد مشتركان گاز مشمول جرايم جديد مي شوند.
مجتبي شيخ بهايي در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه هاي شركت ملي گاز ايران براي شناسايي مشتركان پرمصرف گاز طبيعي، گفت: هم اكنون بازرسي و مميزي هاي شركت ملي گاز از ادارات و سازمان هاي دولتي براي رعايت الگو هاي تعيين شده مصرف گاز در استان هاي مختلف كشور آغاز شده است.
وي با تاكيد بر اينكه گاز آن دسته از مشتركان دولتي كه الگو هاي ابلاغ شده توسط دولت را رعايت نكنند پس از اعلام و در صورت تكرار قطع خواهد شد، تصريح كرد: همچنين براي رعايت الگوهاي مصرف گاز در بخش هاي خانگي و تجاري اخيرا پيشنهادي تنظيم و به هيات دولت ارائه شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در صورت موافقت دولت حجم جرايم مشتركان پرمصرف گاز خانگي و تجاري افزايش قابل توجهي مي يابد، بيان كرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده حداقل 30 درصد مشتركان گاز مشمول جرايم جديد خواهند شد.
مديرگازرساني شركت ملي گاز ايران همچنين از تعريف يك دهك جديد «يازدهم» براي مشتركان گاز طبيعي خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود با تصويب طرح پيشنهادي در دولت، علاوه بر جريمه با اخطار قبلي و بعد از 48 ساعت ادامه همان مصرف قبلي، گاز مشتركان قطع خواهد شد.
شيخ بهايي با تاكيد بر اينكه بر اين اساس، ميزان جرايم دهك دهم از 779 ريال به 2250 ريال به ازاي هر متر مكعب مصرف بيشتر گاز افزايش مي يابد گفت: در صورتي كه دهك هاي پرمصرف پس از صدور اخطار اقدام به رعايت الگو هاي تعيين شده نكنند، ميزان حجم جرايم اين مشتركان به بيش از سه برابر افزايش مي يابد.

 



اعتبار 2 ميليارد دلاري دولت براي توسعه دو فاز پارس جنوبي

هيئت دولت 2 ميليارد دلار اعتبار براي توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي اختصاص داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت هيات امناي حساب ذخيره ارزي كميسيون اقتصادي دولت بنا به پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و به استناد ماده يك قانون برنامه چهارم توسعه، اختصاص 2 ميليارد دلار اعتبار براي توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي را تصويب كرد.
براساس اين مصوبه، اعطاي تسهيلات ارزي به مبلغ 500 ميليون دلار به منظور توسعه فازهاي 15 و 16 ميادين گازي پارس جنوبي از محل حساب ذخيره ارزي به شركت ملي نفت مجاز خواهد بود.
عدم وجود معوقات ارزي - ريالي شركت ملي نفت به سيستم بانكي و اخذ تضمين هاي كافي و اطمينان از بازپرداخت اقساط با نظارت بانك مركزي از شرايط اختصاص اين تسهيلات است.
همچنين يك ميليارد دلار از تسهيلات لازم جهت توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي از محل منابع داخلي وزارت نفت و 500 ميليون دلار نيز از طريق كنسرسيومي متشكل از چند بانك تامين خواهد شد.
اين مصوبه در تاريخ
9/10/1388 توسط معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است.

 



سازمان حمايت مصرف كنندگان: گراني پوشاك ناشي از اجحاف توليدكنندگان است

مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي غيرفلزي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: توليدكنندگان صاحب برند و معتبر پوشاك در قيمت گذاري محصولات خود حقوق مصرف كنندگان را رعايت نمي كنند.
منوچهر رشيد در گفتگو با خبرگزاري فارس، در خصوص سطح عمومي قيمت پوشاك اظهار داشت: با توجه به بازديد و اخذ قيمت فروش تعدادي از واحدهاي صنعتي و مارك دار پوشاك توسط كارشناسان اين حوزه و همچنين گزارشهاي مردمي واصله به ستادهاي خبري سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور، گراني پوشاك داخلي محسوس است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه الزامات قانوني قيمت گذاري پوشاك به چه صورتي است، گفت: با توجه به اينكه پوشاك در بخش اول فهرست كالاها و خدمات (سبد حمايتي) قرار ندارد، تعيين قيمت اينگونه كالاها و خدمات راسا به عهده واحدهاي توليدي با رعايت ضوابط قيمت گذاري سازمان حمايت است كه در خصوص عرضه كنندگان نيز رعايت سود عمده و خرده فروشي به ميزان 20درصد مجاز تلقي مي شود.
مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي غيرفلزي سازمان حمايت در خصوص نحوه نظارت بر بازار پوشاك گفت: واحدهاي عرضه كننده موظف به درج قيمت و صدور فاكتور معتبر هستند كه در صورت شكايت مشتريان با توجه به ضرايب سود مشخص از طريق عرضه كنندگان و توليدكنندگان نظارت لازم معمول مي شود.
رشيد درباره اهميت و نقش قيمت پوشاك گفت: نقش قيمت پوشاك به عنوان يكي از اقلام پرمصرف در سبد مصرفي خانوار، جلوگيري از مصرف و خريد پوشاك دست دوم ارزان خارجي و جلوگيري از ترويج كالاهاي قاچاق و خارجي قابل اهميت است.
وي در خصوص عوامل موثر بر گراني پوشاك گفت: مهمترين عوامل گراني پوشاك داخلي قيمت تمام شده بالا به دليل هزينه هاي سربار كارخانه، هزينه هاي مالي، سوء استفاده برخي از توليدكنندگان و فروشندگان در عدم رعايت سودهاي متعارف و اجحاف به مصرف كنندگان است.
وي افزود: همچنين نقش و اهميت قيمت محصولات شركتهاي عمده داخلي (برندهاي معتبر داخلي) به عنوان شاخص و تعيين كننده ساير اقلام مشابه در بخش داخلي و خارجي اهميت دارد.
وي افزود: مصرف كنندگان مي توانند در صورت مشاهده قيمت هاي غيرمتعارف با مراجعه به واحدهاي رسيدگي به شكايات سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور و تلفن 124 موضوع را اطلاع رساني كنند.
رشيد يادآور شد: لازم به ذكر است كه با توجه به حمايت تعرفه اي دولت از واحدهاي توليد داخلي انتظار مي رود واحدهاي توليدي داخلي با ارائه قيمت هاي مناسب از مصرف كنندگان داخلي حمايت داشته باشند كه متاسفانه گزارشات كارشناسي اين امر را تاييد نمي كند.

 



تشكيل كميته براي حل مشكلات بانكي بخش خصوصي

رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه رئيس بانك مركزي معتقد است كه بخش خصوصي برداشت مناسبي از مصوبه ضمانت خانوادگي توليدكنندگان براي دريافت تسهيلات ندارد، اظهار داشت: قرار شده كميته اي متشكل از بانك مركزي، مديران بانكها و اتاق بازرگاني تشكيل شود و همه مسائل بانكي در فضاي مناسب و مساعد مورد بررسي قرار گيرد.
يحيي آل اسحاق در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص حضور ديروز رئيس كل بانك مركزي در اتاق ايران و موضوعات مطرح شده در اين جلسه اظهار داشت: اين جلسه باحضور روساي اتاقهاي شهرستان ها، مديران عامل و مديران بانك مركزي در فضاي بسيار مساعدي در خصوص بحث مصوبه اخير بانك مركزي برگزار و چگونگي وصول مطالبات، تسهيلات و نرخ تسهيلات و مشكلات بخش خصوصي تبيين شد.
وي افزود: در جمع بندي ماده 12 و 14 مصوبه اخير هيئت دولت كه براساس آن افرادي كه مي خواهند تسهيلات دريافت كنند بايد ضمانت خانوادگي داشته باشند و اين اجازه داده شود تا بدون مراجعه به دستگاههاي قضايي به صورت علي الراس از حساب خانواده آنها برداشت شود، مباحثي مطرح شد و مسئولان بانك مركزي معتقد بودند برداشت صحيحي از اين مصوبه صورت نگرفته است.
رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه اين مصوبه توسط هيئت دولت تصويب شده و به بانك مركزي ابلاغ شده است، اظهار داشت: بيش از 90 درصد سپرده موجود در بانكها متعلق به مردم و تنها 10 درصد از سپرده ها دولتي است در حالي كه بيش از 50 درصد از تسهيلات بانكي به بخش دولتي داده شده است.
آل اسحاق گفت: بايد ببينيم كه اين تسهيلات كجا رفته و به چه بخشي وام داده اند، چرا كه 90 درصد از منابع بانكي به مردم تعلق دارد و حجم عظيمي از معوق بانكي نيز متعلق به دولت است.
وي با بيان اينكه بسياري از مصوبه ها با شعار حمايت از بخش خصوصي تصويب مي شود ولي عملا در اجرا بخش خصوصي سهم ناچيزي دارد، اظهار داشت: حتي مديران بخش دولتي براي گرفتن تسهيلات بايد برگه اي را امضا كنند كه در آن برگه ضمانت خانوادگي افراد براي برداشت ازحساب آنها قيد شده است و در واقع اين مصوبه هيچ استثنايي براي دولتي و يا خصوصي بودن ندارد.

 



نشت روزانه 4 هزار بشكه نفت از چاه مارون

هم اكنون روزانه حدود
4 هزار بشكه نفت از چاه شماره 104 ميدان مارون در حال نشت است كه شركت ملي نفت براي مهار اين چاه با انجام عمليات «چاه نجات» قصد مهار آن را تا 30 روز آينده دارد.
به گزارش مهر، آخرين وضعيت مهار چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون نشان مي دهد شكستگي در جداره چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون در عمق 680 متري از دوم دي ماه امسال و به دنبال آن فوران نفت و نشت گاز طبيعي، آلودگي هايي را در سطح منطقه و به ويژه رودخانه جراحي ايجاد كرده است.
هم اكنون دكل شماره 69 فتح شركت ملي حفاري ايران بر روي چاه شماره 104 مارون مستقر شده است و اقدامات براي مهار چاه در عمق 680 متري در حال انجام است، در اين باره مسئولان شركت نفت پيش بيني مي كنند كه با اقداماتي همچون تزريق آب و سيالات بتوانند در مدت 14 روز آينده مهار چاه انجام شود.
هم اكنون روزانه بين 3500 تا 4000 بشكه نفت خام در عمق 500 متري چاه در حال خروج از مخزن بوده كه ادامه اين روند ممكن است باعث ايجاد آلودگيهاي شديد نفتي در آبهاي زيرزميني منطقه شود.
به گزارش مهر، چاه شماره 104 مارون نزديك به 35 سال است كه در مدار بهره برداري قرار دارد و در اين مدت مديريت شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب هيچ اقدامي براي بازسازي و ترميم اين حلقه چاه نكرده است.
فرسودگي جداره داخلي چاه 104 ميدان مارون عامل اصلي اين حادثه است اما مسئولان شركت ملي نفت ايران سعي دارند كه رانش زمين و ايجاد گسل در سطح منطقه را به عنوان عوامل حادثه فوران نفت و گاز معرفي كنند.
اما در روزهاي ابتدايي اين حادثه از سوي مسئولان شركت مناطق نفت خيز جنوب اقدامات اوليه مناسبي براي مهار اوليه چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون انجام نشد كه اين موضوع موجب شد پس از گذشت يك هفته از ايجاد حادثه فشار موجود در مخزن رانشهايي را در سطح منطقه ايجاد كند كه نتيجه اين رانش موجب ايجاد شكافهاي متعدد در اطراف چاه شده است.
هم اكنون نيز از اين شكافها (نزديك به 50 شكاف) نفت خام و گاز طبيعي در حال فوران است كه براي جلوگيري از مسموميت كاركنان اين چاهها آتش زده شده است.
در حال حاضر دكل شماره 69 فتح در سطح چاه 104 مارون مستقر شده است اما به طور همزمان دو دستگاه دكل حفاري 70 و 47 فتح نيز در فاصله چند متري چاه آسيب ديده مستقر شده اند.
.

 



نماينده مردم اراك سلامت برنج هاي وارداتي براي كميسيون كشاورزي محرز نشد

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس در بازديد از دستاوردهاي تحقيقات و آموزش كشاورزي گفت: در بررسي انجام شده كميسيون، سالم بودن برنج هاي وارداتي هندي براي كميسيون كشاورزي محرز نشد.
عباس رجايي در حاشيه بازديد خود از دستاورد تحقيقاتي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: برنج پوسا باسماتي با منشاء هندي به شماره 1121 كه بر اساس بررسي كميسيون كشاورزي، توسط سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي و وزارت بهداشت انجام شده و ادعا كردند، اين برنج ها در مورد هر نوع آلودگي به فلزهاي سنگين مشكلي ندارد، بعد از بررسي كميسيون اين امر محرز نشد و سالم بودن برنج همچنان محل سؤال است.
رئيس كميسيون كشاورزي افزود: مقرر شد در بررسي دوباره آزمايش هاي جداگانه با كار گروه 4 نفره مركب از وزارت جهاد كشاورزي، بازرگاني، بهداشت و سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي بر روي 100 نمونه برنج انجام شود، اما وقتي بررسي كرديم متوجه شديم همه اين انواع برنج فقط از خيابان مولوي تهران جمع آوري شده و مورد آزمايش قرار گرفته است.
رجايي افزود: كميسيون خواستار اين شد كه علاوه بر برنج هاي موجود در بازار كشور، از انواع برنج موجود در انبار گمركات نيز نمونه برداري و آزمايش شود و نتيجه مجددا به كميسيون اعلام شود.
نماينده اراك، كميجان و خنداب افزود: طبق بررسي انجام شده، اين برنج ها صرفا از خيابان مولوي تهران تهيه شده و نه تنها كار گروه چهار نفره چهار دستگاه مختلف كار نكردند، بلكه صورت جلسات توسط دو نفر امضاء شده كه هر كدام از آنها اعلام كردند، فقط نظر شخصي خود را گفته اند كه اين برنج ها آلوده به فلز سنگين آرسنيك نيست.
وي افزود: كميسيون كشاورزي در صحن مجلس نيز اعلام كرد: سلامت برنج هاي كشاورزي با منشاء هندي براي كميسيون كشاورزي احراز نشده، چون روش آزمون آن علمي نبوده و پيشنهاد كرديم دوباره يك كار گروهي از مجلس به گمركات اعزام شود و فرآيند ترخيص كالا را بررسي كنند.
رجايي افزود: همچنين كميسيون كشاورزي رأسا اقدام به آزمون خاص برنج وارداتي مي كند و اگر مجلس نيز به نظر كميسيون كشاورزي در مورد عدم سلامت برنج هاي وارداتي رأي دهد، قضيه از طريق ماده 233 آيين نامه داخلي مجلس براي رسيدگي قضايي به قوه قضائيه ارجاع خواهد شد.

 



هشدار كارشناسان نسبت به وقوع موج دوم بحران در سال 2010

به عقيده كارشناسان، برخلاف بحرانهاي قبلي آمريكا كه پس از آن رونق چشمگيري را به دنبال داشته است، بحران فعلي نه تنها اين ويژگي را ندارد بلكه با افزايش روند بيكاري حتي امكان ظهور موج دوم بحران در سال 2010 وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از پايگاه اينترنتي ايزي فاركس، بازار سهام آمريكا طي سال 2010 رشد و رونق محدودي خواهد داشت و افزايش ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر بين المللي چندان زياد نخواهد بود.
اجراي بسته هاي محرك مالي و اقتصادي ازسوي فدرال رزرو موجب برقراري ثبت نسبي در بازارهاي مالي آمريكا شده و توانسته اين كشور را از شديدترين بحران و ركود پس از جنگ جهاني دوم خارج كند. ارزش دلار آمريكا طي سه ماه سوم 2009 حدود 2/2درصد افزايش يافت.
افزايش رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه سوم 2009 به واسطه افزايش هزينه هاي مصرفي در اقتصاد اين كشور بوده است. اجراي برنامه هاي دولتي مثل اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده و اعطاي اعتبارات مالياتي براي خريد مسكن تاثير زيادي در افزايش هزينه هاي مصرفي داشته است. در واقع عامل اصلي افزايش رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه سوم 2009 اقدامات دولتي بوده است. هنوز معلوم نيست با پايان اجراي برنامه هاي محرك اقتصادي و مالي در آمريكا رشد و رونق اقتصادي اين كشور ادامه يابد.
هيچ چشم انداز روشن و اميدواركننده اي نسبت به شرط رشد و رونق اقتصادي آمريكا در سال 2010 وجود ندارد. در بحران هاي اقتصادي گذشته تجربه نشان داده است كه پس از بحران و ركود، اقتصاد آمريكا وارد رشد و رونق چشمگيري مي شود ولي اين بار كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه نمي توان نسبت به رشد و رونق چشمگير اقتصادي آمريكا اميدوار بود.
يكي از مهمترين موانع رشد و رونق اقتصادي آمريكا در سال 2010 افزايش نرخ بيكاري و ادامه اين روند در سال 2010 است. براساس گزارش موسسه تحقيقاتي بلوچيپ اكونوميكس در سال 2010 حدود 1/1 ميليون فرصت شغلي در آمريكا ايجاد خواهد شد. به دليل رشد جمعيت 2 ميليون نفري آمريكا در سال بازار آمريكا به 3/1 ميليون فرصت شغلي جديد نياز دارد. اين بدان معناست كه نرخ بيكاري آمريكا در اكثر روزهاي 2010 بالاي 10درصد خواهد بود.
براساس گزارش موسسه كرير بيلدر بيش از بيست درصد كارگران آمريكايي قصد دارند تا شغل تمام وقت پيدا كنند كه اين رقم نسبت به سال گذشته 14درصد رشد خواهد داشت. اكثر كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه دولت آمريكا دركاهش نرخ بيكاري در سال 2010 موفقيت چنداني نخواهد داشت. افزايش بيكاري موجب كاهش هزينه هاي مصرفي خواهد شد. هنوز معلوم نيست روند صعودي افزايش هزينه هاي مصرفي در سه ماه سوم 2009 در سال 2010 نيز ادامه يابد. اين در حالي است كه نرخ پس انداز در اقتصاد آمريكا طي سال 2009 به طور چشمگيري افزايش داشته است.
همچنين نشريه فوربس در تازه ترين شماره خود در تحليلي درخصوص شرايط اقتصادي جهان در سال 2010 رشد اقتصادي جهان در اين سال را 2 تا 3درصد ارزيابي كرده است.

 



اعلام آمادگي ايران براي حل مشكل كمبود گاز پاكستان

منابع آگاه در دولت پاكستان اعلام كردند:ايران آمادگي خود را براي حل مشكل كمبود انرژي در اين كشور از طريق اجراي خط لوله صلح اعلام كرده است.
اين منابع اعلام كردند: ايران مايل است گاز توليدي در پارس جنوبي را از طريق اين پروژه به پاكستان انتقال دهد.
ايران و پاكستان در اوائل سال 2009 موافقت نامه فروش 750 ميليون فوت مكعب در روز گاز طبيعي را از پارس جنوبي و طي 25 سال به امضا رساندند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي پردامين، پاكستان در سال 2010 با 2 ميليارد فوت مكعب در روز كمبود گاز مواجه است. كارشناسان پيش بيني مي كنند ذخاير گازي پاكستان تا 20 سال آينده به اتمام برسد، از يك دهه گذشته تاكنون هيچ اكتشاف جديدي در بخش ميادين نفت و گاز در اين كشور انجام نشده است.
پروژه خط لوله صلح كه قرار است گاز توليدي ايران را به پاكستان و هند انتقال دهد از دهه 1990 مطرح شده است اما به دليل مشكلات مختلف تاكنون به مرحله اجرا نرسيده است، اختلافات هند و پاكستان بر سر مسائل امنيتي، فني و مالي اين پروژه و اختلاف هند و ايران بر سر قيمت و نقطه تحويل گاز و علاوه بر آن تاثيرپذيري هند از فشارهاي خارجي عوامل پيچيدگي پروژه مذكور محسوب مي شوند.

 



عمر بالاي ناوگان ، عامل اتلاف انرژي در فرودگاه هاي كشور

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور دليل اتلاف انرژي در فرودگاه هاي كشور را عمر بالاي ناوگان حمل و نقل هوايي مسافري موجود اعلام كرد.
سيد احمد مؤمني رخ در گفتگو با مهر با بيان اينكه دليل اتلاف انرژي در هواپيماها به نوع سوخت هواپيما و سال ساخت موتور هواپيما مربوط است، گفت: در 20 سال گذشته بهينه سازي و كاهش مصرف سوخت براي موتور هواپيماها در دستور كار شركتهاي هواپيمايي دنيا قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: از 20 سال گذشته تاكنون مصرف سوخت هواپيماها از 18 ليتر در كيلومتر به ازاي هر مسافر در هواپيماي ايرباس 380 به 5/3 ليتر رسيده است، درحالي كه در هواپيماهايي همچون بوئينگ كه پيش از اين زمان ساخته مي شد، ميزان آن بين 18 تا 20 ليتر بوده است.
معاون وزير راه و ترابري با تائيد اينكه اتلاف انرژي در فرودگاه هاي كشور وجود دارد، گفت: اين ميزان با توجه به ناوگان موجود و نوع موتور هواپيماها به دليل قديمي بودن برخي از هواپيماهاي موجود واقعيتي است كه وجود دارد.
اين مقام مسئول، راهكار كاهش اتلاف انرژي در فرودگاه هاي كشور را مستلزم استفاده از ناوگاني با عمر زير 10سال و موتورهاي بهينه سازي شده دانست و كاهش آلودگي هاي زيست محيطي را ازديگر مزاياي استفاده از اين نوع هواپيماها خواند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14