(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 دي 1388- شماره 19552
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مصباح يزدي: حوادث ماه هاي اخير مصداق افساد في الارض است
توافق نهايي دولت و مجلس در هدفمند كردن يارانه ها
برگزاري نخستين همايش وقف و رسانه در سازمان اوقاف
لاريجاني درديدار با رئيس مجلس سوريه:
زمينه هاي متنوعي براي توسعه و گسترش همكاري هاي دوستانه دو كشور وجود دارد
كلينتون: ضرب الاجلي در كار نيست
نمايش فيلم «به كبودي ياس» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان
تشريح روند خلع صانعي از مرجعيت توسط عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين
بازداشت 40 نفر از عوامل پشت پرده اغتشاشات روز عاشورا



آيت الله مصباح يزدي: حوادث ماه هاي اخير مصداق افساد في الارض است

آيت الله مصباح يزدي عنوان كرد گرچه تحركات، شعارها و انگيزه هاي عوامل حوادث اخير با موارد مشابه در تاريخ متفاوت است اما همه اين ها تحت عنوان فساد يا افساد في الارض مشترك هستند.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سالن اجتماعات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با اشاره به فتنه هاي اخير در كشور گفت: فتنه ها و حوادثي كه در ماه هاي اخير در كشور اتفاق افتاد در طول تاريخ بي سابقه نيست و آخرين آنها هم نخواهد بود، البته نوع شعارها، حركات و پوشش ها تفاوت مي كند كه همه آنها با عنوان يك فساد يا افساد في الارض مشترك هستند.
وي حسد را بارزترين عوامل ايجاد فساد از سوي بشر بيان كرد و افزود: يكي از عللي كه غربي ها اصرار دارند كه الحاد و بي ديني خود را به كشورهاي ديگر صادر كنند، حسد باطني آنها است.
وي يهود را فاسدترين طايفه برشمرد و بيان داشت: در هيچ قوم، كشور و منطقه اي چنين طايفه اي وجود ندارد، يهود خود را ملت برگزيده، نازپرورده و پسرخوانده خدا مي داند كه بايد ساير انسان ها مانند حيوان فداي آنها شوند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يهودي ها را حيله گرترين افراد بشر در سياست عنوان و خاطر نشان كرد: آنها گروهي از مسيحي ها را با خود همدست كرده و مسيحي يهودي درست كرده اند و سياست آمريكا را قبضه كرده اند.
وي با بيان اينكه گروهي كه در مغرب زمين رسماً حاكم اند و پشت پرده در حكومت ها نقش آفريني مي كنند يهودي ها هستند، ابراز داشت: اين گروه فتنه انگيزترين افراد در عالم بشريت هستند و تا اسلام را از بين نبرند، دست از سر مسلمان ها برنخواهند داشت.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: ما معتقديم يهودي ها دشمن واقعي اسلام هستند كه قرآن، يك هزار و 400 سال پيش به آن اذعان كرده و جنايات آنها در طول تاريخ بيان اين حقيقت است اما با اين حال اين مسئله براي يك عده فريب خورده در داخل كشور قابل قبول نيست.
وي ادامه داد: اين عده مي گويند به جاي «مرگ بر آمريكا» با آنان منافعمان را تقسيم كرده و نفت را بفروشيم و مراكز فساد را مانند قبل از انقلاب داشته باشيم.
وي همچنين تصريح كرد: اين افراد با رفت و آمد به كشورهاي خارجي آنچنان دلباخته مي گردند كه حاضرند به خاطر لذت هاي حرام از حكومت اسلامي چشم بپوشند.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه كساني كه مي گويند « از طريق سازش با خارجي ها و استفاده از تكنولوژي آنها مي توانيم پول در بياوريم»، اظهار داشت: اينها خود را فريب مي دهند، اين فتنه هايي كه رخ مي دهد اولي و آخري آنها نيست، اين فتنه ها بوده و اگر دشمنان دري را بسته ببينند از در ديگر خواهند آمد.
وي با بيان اينكه اگر بخواهيم و بدانيم در مقابل اين افراد فريب خورده چه تدبيري بايد بيانديشيم، ادامه داد: بايد بصيرت را افزايش دهيم و فكر و هدف دشمنان را بشناسيم.
مردم زير پرچم ولايت باشند
آيت الله محمدعلي علوي گرگاني نيز در ديدار جمعي از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه دشمنان اسلام در كمين نشسته اند و بايد در عمل و رفتار هوشيار باشيم اظهار داشت: اگر مردم از اينكه زير پرچم ولايت باشند دچار غفلت شوند بايد منتظر حوادثي نظير آنچه در عاشورا مشاهده شد، بود.
وي گفت: بايد طوري حركت كنيم كه مردم بدانند در جامعه چگونه عمل كنند و حق و باطل را تميز دهند.
علوي گرگاني گفت: به شما توصيه مي كنم در حوادث نزد علماي ديني و مراجع عظام برويد، زيرا اينها راويان احاديث اهل بيت(ع) هستند و با بهره مندي از منابع ارزشمند ديني جامعه را به سعادت رهنمون مي شوند.
وي افزود: مراقب باشيد مبادا حوادث شما را فريب دهد لذا بايد با بصيرت، آگاهي و روشن بيني با حوادث برخورد كنيد.
وي گفت: جمعيت كثيري كه روز چهارشنبه گذشته به صورت خودجوش در خيابان هاي كشور راهپيمايي كردند نشان دادند كه ملت ايران عاشق امام حسين(ع) هستند و به دنبال پيروي از دستورات امام امت مي باشند.

 



پس از چند هفته بحث و تبادل نظر حاصل شد
توافق نهايي دولت و مجلس در هدفمند كردن يارانه ها

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بالاخره با تأسيس سازمان هدفمند كردن يارانه ها موافقت كردند.
اين تصميم نمايندگان ملت در جلسه علني ديروز بهارستان و در آخرين مرحله از تصويب لايحه هدفمندي يارانه ها صورت گرفت.
نمايندگان براي دستيابي به اين تصميم كه در حقيقت به معناي پايان مباحثات چند ماهه مجلس و دولت و تفاهم اين دو قوه در خصوص لايحه هدفمند كردن يارانه ها بود روز گذشته چند پيشنهاد را مورد بررسي قرار دادند و در نهايت پيشنهاد محمد حسين فرهنگي نماينده تبريز با موافقت 134 نماينده رأي آورد.
براين اساس نمايندگان مجلس به دولت اجازه دادند كه ظرف مدت يك ماه كه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون، سازماني با ماهيت شركت دولتي به نام سازمان هدفمندسازي يارانه ها با استفاده از منابع (امكانات، نيروي انساني و اعتبارات) موجود، جهت اجراي اين قانون با لحاظ قانون برنامه ايجاد كرده يا با اصلاح ساختار و ادغام شركت هاي موجود تأسيس نمايد.
خانه ملتي ها همچنين دولت را مجاز كردند كه وجوه حاصل از اجراي اين قانون را كه به خزانه واريز مي شود عيناً پس از وصول و كسب سهم دولت به طور مستمر برداشت و به عنوان كمك صرفاً جهت اجراي احكام و تكاليف مقرر اين قانون در اختيار سازمان مذكور قرار دهد تا برابر آن هزينه كند.
براساس مصوبه مجلس، سازمان به صورت متمركز اداره مي شود و صرفاً مجاز به داشتن واحدهاي ستادي، برنامه ريزي و نظارت در مركز است.
نمايندگان مجلس همچنين مقرر كردند وزراي رفاه و تأمين اجتماعي، امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني، راه و ترابري، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، نفت ، نيرو و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور عضو مجمع عمومي سازمان است.
همچنين مجلس مقرر كرد اساسنامه شركت شامل اركان، وظايف و اختيارات توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه ريزي و وزارت راهبردي رئيس جمهور تهيه و به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
براساس مصوبه مجلس وجوه و اعتبارات اين قانون از جمله موارد 12 و 15 مانند ساير شركت هاي دولتي در بودجه كل كشور منعكس مي شود و به جز اختيارات و مجوزهاي موضوع اين قانون از جمله مواد 2 و 14 تغيير در سقف اعتبارات شركت در طول سال با پيشنهاد دولت و تصويب مجلس مجاز است.
نمايندگان ملت مقرر كردند وجوه مانده سازمان از هر سال و سال بعد قابل مصرف است و سازمان در هر سال مي تواند براي سنوات بعد در چارچوب ماده 8 اين قانون تعهد ايجاد نمايد.
مجلس همچنين سازمان را مكلف كرد گزارش عملكرد دريافت و پرداخت منابع حاصل از هدفمند سازي يارانه ها را به تفكيك مواد 7 و 8 قانون در پايان هر 6 ماه در اختيار كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات و ساير كميسيون هاي ذيربط مجلس شوراي اسلامي قرار دهد.
خانه ملتي ها ديوان محاسبات را مكلف كردند كه در مقاطع 6 ماه گزارش عمليات انجام شده به وسيله سازمان را براساس اهداف پيش بيني شده در قانون به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.
سازمان هدفمندي يارانه ها
از ماليات معاف نيست
نمايندگان مردم همچنين سازمان هدفمندي يارانه ها را مكلف به پرداخت ماليات كردند.
اين در حالي بود كه ظاهراً دولت مخالف اين موضوع بود و پيشنهاد كميسيون ويژه مجلس نيز معافيت مالياتي سازمان بود اما نمايندگان با اين پيشنهاد مخالفت كردند و در نهايت پيشنهاد فرهنگي با حذف معافيت مالياتي سازمان رأي آورد.
گفتني است تصميمات فوق با 134 رأي مثبت، 80 رأي منفي و 12 رأي ممتنع از مجموع 228 رأي به تصويب رسيد.
مصباحي مقدم: خواسته دولت محقق شد
به گزارش فارس، حجت الاسلام مصباحي مقدم نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سأالي مبني بر اينكه چقدر نظر دولت در قانون هدفمند كردن يارانه ها لحاظ شد؟ اظهار داشت: براساس گفتگوها خواسته دولت در قانون هدفمند كردن يارانه ها صددرصد محقق شده و اين طور نيست كه خواسته دولت ناديده گرفته شده باشد.
وي همچنين افزود: دولت خواستار حذف ماده 12 لايحه بود اما به خاطر ايراد آئين نامه اي مجلس نمي توانست اين كار را انجام دهد.
نماينده مردم تهران در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه پس از تصويب و اجرا كردن قانون هدفمند كردن يارانه ها شاهد تورم خواهيم بود يا نه، اظهار داشت: در اين زمينه دو موضوع پيش بيني مي شود يكي تورمي كه از تغيير قيمت هاي حامل هاي انرژي صورت مي گيرد كه با توجه به آنكه شيب توزيع آن در 5 سال خواهد بود پيش بيني مي شود اين نوع تورم بين 11 تا 15 درصد باشد.
وي تصريح كرد: بخشي از تورم موجود در كشور ناشي از حذف بودجه است كه در سال هاي آينده از ميان خواهد رفت.
رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس افزود: در زمينه تورم انتظاري پس از تصويب اين قانون اگر دستگاه ها و دولت بتواند افكار عمومي را به درستي مديريت كند، شاهد تورم انتظاري نخواهيم بود.
دولت: تشكر مي كنيم اما...
معاون پارلماني رئيس جمهور هم از نمايندگان و هيئت رئيسه مجلس «براي تصويب پيشنهاد مشترك و مورد توافق دولت و مجلس در مورد لايحه هدفمند كردن يارانه ها» تشكر كرد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني در عين حال در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: هرچند برخي از ملاحظات و نقطه نظرات را در مورد كل لايحه مصوب داريم؛ چرا كه ممكن است برخي از مشكلات در مقام اجرا آشكار شود كه مي توان در مورد اين ها با طرح يا لايحه دوفوريتي يا در قالب بودجه فكري كرد.
وي همچنين خبر داد كه لايحه برنامه پنجم توسعه روز يكشنبه با حضور رئيس جمهور به مجلس ارائه خواهد شد.
عده اي كه مديون انقلاب اند برخلاف مصالح ملي
حركت مي كنند
نماينده مردم رودبار در مجلس گفت: متاسفانه عده اي كه اسم و رسم خود را مديون انقلاب اسلامي هستند، با شعار طرفداري از قانون، هواداران و طرفداران آن ها با قانون شكني به تشويق هاي بيگانگان دل خوش كرده و برخلاف مصالح ملي حركت مي كنند.
صمد مرعشي در نطق ميان دستورش با بيان اينكه روح بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران همواره شاد كه فرمود پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به مملكت شما وارد نشود، تصريح كرد: اينجانب ضمن محكوم نمودن حرمت شكني و اهانت بزرگ به عاشورا و فرهنگ ولايت وساحت مقدس، به حضرت ولي عصر(عج) و رهبر فرزانه انقلاب و ملت ولايي ايران تسليت عرض نموده و از متوليان امر به ويژه مسئولان دستگاه قضايي كشور خواستارم ضمن شناسايي عوامل و مسببان اين وقايع تلخ و برخورد قاطع و قانوني با آنان، فتنه را كور نمايند.
آشوب هاي اخير با دلار آمريكا تغذيه مي شود
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان دومين ناطق ميان دستور جلسه علني مجلس طي سخناني گفت: آشوب هاي سال جاري سازمان يافته بوده و از دلارهاي آمريكا تغذيه مي شود، فرآيند اين آشوب ها كه به توهين، شايعه، افترا و تهمت ختم مي شود، تخريب نظام اسلامي را دنبال مي كند.
نيره اخوان افزود: اين موضوع هشدار به كساني است كه در حاشيه امن با تشكيل جلساتي اهداف شوم خود را توسعه داده و بستري را فراهم مي كنند كه كليه معاندين و منافقين را همراه و هم صداي خود كنند.
اعتراض شديد اهل سنت
به حرمت شكني سبزها
نماينده مردم بوكان هم گفت: اعتراض شديد جامعه اهل سنت و فراكسيون نمايندگان كرد را نسبت به حرمت شكني و ساختارشكني اخير در تهران را اعلام مي كنم.
محمد عثماني در نطقش افزود: اتفاقات اخير كه هدايت شده هم بودند در دل مردم كرد همانند ساير هموطنان دردي ايجاد كرد كه اميدوارم خداوند از خطاي طراحان و مجريان اين توطئه فتنه انگيز نگذرد و البته مسئولان نيز توفيق پيدا كنند تا جرثومه هاي نفاق را شناسايي و با آنها برخورد قانوني كنند.
نماينده مردم بوكان در مجلس در ادامه اظهار داشت: عمل به قانون اساسي و اصول مربوط به ولايت فقيه تنها راه نجات كشور و شاه كليد قفل مشكلات كنوني است، حتي جريانات انتقادي منصف هم در چنين فضائي بهتر مي توانند با جامعه ارتباط برقرار كرده و فضاي فعاليت خود را از اين طريق بهتر مي توانند بازيابي كنند مگر آن جريان منحرفي كه به دنبال ايجاد تزلزل در نظام است كه البته تكليف آن ها هم روشن است.
عثماني اضافه كرد: دشمن برنامه اي نرم براي ما چيده است كه متاسفانه برخي از نيروهاي خودي هم ناآگاهانه خدمات پشتيباني اين برنامه نرم را رايگان به آن ها ارائه مي دهند.

 



برگزاري نخستين همايش وقف و رسانه در سازمان اوقاف

نخستين همايش وقف و رسانه با حضور مديران و مسئولان خبرگزاري ها و مطبوعات كشور برگزار شد.
به گزارش حيات، نخستين همايش وقف و رسانه صبح ديروز با حضور دكتر سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمايندگان و مسئولان رسانه ها در محل سازمان اوقاف و امور خيريه آغاز شد.
در ابتداي اين همايش حجت الاسلام محمدي سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به احاديث، روايات و توصيه هايي از معصومين و بزرگان ديني و مذهبي بر لزوم توجه به وقف تاكيد داشته و از رسانه ها درخواست ترويج فرهنگ حسنه وقف را خواستار شدند.
در ادامه اين همايش، دكتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با بيان اين كه تاكنون به مباحث مورد تاكيد اسلام آنچنان كه بايد، نپرداخته ايم اظهار داشت: متاسفانه هيچگاه در رسانه ها و فيلم ها و سريالها به مقوله وقف به صورت جدي توجه نشده است.
وي با اشاره به روايات متعدد از وقف در اسلام گفت: از سازمان اوقاف و امور خيريه مي خواهيم تا با توجه به شعار سال 2010 ميلادي مبني بر نزديكي فرهنگ ها اين سنت را از مرزها گذر داده تا ايرانيان و مسلمانان سراسر جهان در اين كار خير سهيم شوند.
شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان، محمدزاده مسئول شبكه قرآن، مقدم فر، مدير خبرگزاري فارس و چند تن ديگر نيز از جمله سخنرانان اين همايش بودند. شريعتمداري با اشاره به نقش رسانه ها در شكل دهي افكارعمومي گفت؛ امروزه معرفي سنت حسنه وقف و ضرورت ها و آثار آن به افكارعمومي مي تواند به پايداري و پويايي بيشتر اين مقوله كمك كند. وي از حضور حجت الاسلام والمسلمين محمدي كه از روحانيان بسيجي و اهل جبهه و جهاد بوده اند در رياست سازمان اوقاف به عنوان يك فرصت ارزشمند ياد كرد. و از اوقاف نيز خواست با امكانات خود به حمايت از رسانه در جنگ نرم برخيزد.
محمدزاده مسئول شبكه قرآن صداوسيما نيز با اشاره به جايگاه وقف و نقش فقرزدايي مادي و معنوي آن در جامعه از كم توجهي رسانه اي به اين پديده اسلامي گلايه كرد و براي تداوم تعامل وقف و رسانه پيشنهاد داد دبيرخانه اي در سازمان اوقاف تشكيل شود. مقدم فر، مدير خبرگزاري فارس به توان بالقوه رسانه ها در ترويج فرهنگ وقف و آگاهي بخشي نسبت به آثار فراوان آن اشاره كرد و از سازمان اوقاف نيز خواستار تعامل نزديك تر با رسانه ها شد.

 



لاريجاني درديدار با رئيس مجلس سوريه:
زمينه هاي متنوعي براي توسعه و گسترش همكاري هاي دوستانه دو كشور وجود دارد

محمود الابرش، رئيس مجلس سوريه پيش از ظهر سه شنبه با رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان ديدار و گفت و گو كرد.
روساي مجلس دو كشور در نخستين دور از گفت وگوهاي خود ضمن ابراز خرسندي از روابط دوستانه و مستحكم موجود ميان دو كشور بر لزوم تقويت بيشتر همكاري هاي فيمابين در تمامي عرصه ها تاكيد كردند.
در ابتداي اين ديدار لاريجاني با اشاره به همكاري هاي راهبردي في مابين در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي، افزود: همكاري هاي راهبردي ايران و سوريه در سال هاي اخير نقش بسيار موثري در شكل دادن به تحولات منطقه داشته است.
وي سفر هيات عالي رتبه پارلماني سوريه به تهران را نشان دهنده اراده دو كشور براي تداوم و تقويت همكاري هاي برادرانه في مابين خواند و افزود: زمينه هاي بسيار متنوعي براي توسعه و گسترش همكاري هاي دوستانه دو كشور وجود دارد كه پارلمان ها مي توانند نقش بسيار مهمي در تبيين آنها ايفا كنند.
لاريجاني در ادامه از حركت بسيار سازنده در عرصه همكاري هاي اقتصادي و رايزني پيرامون مسايل منطقه ميان دو كشور ابراز خرسندي كرد و بر آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي حمايت و پشتيباني از تعميق و تحكيم مناسبات في مابين در همه عرصه ها تاكيد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات منطقه به ويژه اوضاع عراق و فلسطين به ويژه اوضاع غزه اشاره كرد و افزود: بايد از ظرفيت هاي وسيع سياسي و ديپلماتيك دو كشور براي كمك به مردم فلسطين و پيشرفت امنيت و آرامش در عراق استفاده كرد.
در ادامه اين ديدار، محمود الابرش رييس مجلس سوريه نيز ضمن اظهار خرسندي از حضور در ايران گفت: سوريه مايل است همكاري هاي برادرانه خود با جمهوري اسلامي ايران را در همه زمينه ها تقويت كند. وي افزود: همكاري هاي نزديك دو كشور در زمينه مسايل منطقه و جهان اسلام به ويژه مساله فلسطين ثابت كرد مناسبات دو كشور قوي تر از هر رابطه موجود است.
الابرش در ادامه بر اراده رهبران دو كشور براي تقويت و تحكيم روابط في مابين تاكيد كرد و افزود: روابط تهران - دمشق الگويي از مناسبات برادرانه در جهان اسلام و منطقه است.

 



عقب نشيني آمريكا از ارائه اولتيماتوم به ايران
كلينتون: ضرب الاجلي در كار نيست

سرويس سياسي-
به دنبال اولتيماتوم يك ماهه ايران به كشورهاي غربي براي تأمين سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران، كاخ سفيد در يك عقب نشيني آشكار و برخلاف ادعاهاي قبلي اعلام كرد كه هيچ ضرب الاجلي براي ايران تعيين نشده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، «هيلاري كلينتون» وزيرامورخارجه آمريكا در اين باره گفت: دولت باراك اوباما باب مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران را همچنان باز نگه داشته است.
وي در جمع خبرنگاران در كاخ سفيد گفت: كاملا مشخص است كه تلاش هاي دولت باراك اوباما با هدف متقاعد كردن ايران به تعليق فعاليت هاي هسته اي اش پيش از پايان سال 2009 به شكست انجاميده است.
وزيرخارجه آمريكا با بيان اين كه كاخ سفيد در حال مشورت با ساير كشورها درباره اعمال تحريم هاي جديد است در عين حال تأكيد كرد كه واشنگتن تلاش هاي خود براي آغاز مذاكرات با ايران را رها نكرده است.
كلينتون افزود: هيچ ضرب الاجل غيرقابل تغييري براي پاسخگويي ايران به پيشنهاد وين تعيين نشده است.
وي گفت: ما از به كار گرفتن كلمه «ضرب الاجل» خودداري كرده ايم. اين كلمه اي نيست كه ما استفاده كرده ايم؛ زيرا مي خواهيم در مذاكرات را باز نگه داريم. اما ما علاوه بر آن با صراحت اعلام كرده ايم كه نمي توانيم هم چنان منتظر بمانيم و در حالي كه خود ايرانيان درباره افزايش توليد اورانيوم با غناي بالا صحبت مي كنند ما دست روي دست بگذاريم.
اظهارات وزيرخارجه آمريكا درباره عدم تعيين ضرب الاجل براي ايران جهت پاسخگويي به پيشنهاد غرب درحالي مطرح شد كه مقامات آمريكايي طي هفته هاي گذشته بارها بر اين مسئله كه ايران تا پايان سال 2009 جهت جلب اعتماد جامعه بين المللي فرصت دارد تأكيد كرده بودند.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا سپتامبر گذشته در ديدار نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شده بود كه پايان سال جاري ميلادي (2009) آخرين مهلت براي ارزيابي سياست تعامل با ايران است.
هيلاري كلينتون همچنين در يك كنفرانس خبري با حضور «شيخ حمد بن جاسم آل ثاني» نخست وزير قطر مدعي شد: ما قبلا مذاكراتي را با همتايان و كشورهاي هم فكر خود درباره اعمال فشار و تحريم عليه ايران صورت داده ايم. وي تصريح كرد كه اين اقدام براي وارد آوردن فشار به دولت ايران به منظور متوقف كردن فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود بوده است.
وزير امورخارجه آمريكا ادامه داد كه كاخ سفيد همچنان رويكرد دوگانه خود مبني بر تلاش براي متوقف كردن برنامه غني سازي ايران از طريق مذاكره و همچنين بررسي تحريم ها را ادامه خواهد داد.
«بيل برتون» سخنگوي كاخ سفيد هم در اين باره مدعي شد: فرصت همچنان براي ايران جهت جلب اعتماد بين المللي باقي است.
وي همچنين تأكيد كرد: گروه امنيت ملي «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا و ديگر مشاوران عاليرتبه كاخ سفيد قرار است همين هفته براي تعيين گام بعدي آمريكا در قبال ايران نشستي را برگزار كنند.
«منوچهر متكي» وزير امور خارجه كشورمان هفته گذشته در واكنش به ضرب الاجل مقامات غربي به ايران در اولتيماتومي هشدار داد كه كشورهاي غربي يك ماه ديگر براي تأمين سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران مهلت دارند كه در غير اينصورت ايران خود اقدام به توليد آن خواهد كرد. به اذعان تحليلگران سياسي اين اولتيماتوم ايران عامل اصلي عقب نشيني مقامات كاخ سفيد از ادعاهاي قبلي بوده است.
تأكيد دوباره چين بر مذاكره
وزارت خارجه چين ديروز خواستار ادامه قدرتمندتر مذاكرات براي حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «جيانگ يو» سخنگوي وزارت خارجه چين با بيان اين مطلب در ادامه گفت: هنوز فضا براي حل ديپلماتيك اين موضوع وجود دارد.
وي افزود: ما معتقديم كه مذاكره و گفتگو بهترين راه براي حل موضوع هسته اي ايران است.
جيانگ يو كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت با تأكيد بر اينكه همچنان فرصت حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران وجود دارد گفت: اميدواريم كه تمام طرف هاي حاضر در موضوع هسته اي ايران، سياست انعطاف پذيرتر و كاربردي تري را در مقايسه با گذشته به كار بگيرند تا از اين طريق اقدامات ديپلماتيك قدرتمندتر از گذشته دنبال شوند و از سرگيري مذاكرات را در سريعترين زمان ممكن امكان پذير سازند.
خبرگزاري فرانسه در ادامه با اشاره به عدم كارآيي تحريم هاي غرب عليه برنامه هسته اي ايران به نقل از منابع خبري اعلام كرد: قوانين سست آمريكا ]مانع از اجراي تحريم هاي آمريكا عليه ايران مي شود و[ موجب شده تا شركت هاي چيني كه به دليل فروش تجهيزات نظامي به ايران از تجارت در آمريكا منع شده بودند؛ از اجراي اين تحريم ها سرباز زنند.

 



نمايش فيلم «به كبودي ياس» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان

فيلم «به كبودي ياس» به كارگرداني جواد اردكاني، امروز چهارشنبه 16 دي ماه، از ساعت 30/16 براي اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان و خانواده ايشان به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرنگار كيهان، فيلم «به كبودي ياس» درباره مبارزات و شهادت شهيد عبدالحسين برونسي است كه در بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، سيمرغ هاي بهترين جلوه هاي ويژه و بهترين فيلم از نگاه ملي را دريافت كرد. اين فيلم، توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان با همكاري مجتمع فرهنگي سيدالشهدا (ع) اكران شد.

 



تشريح روند خلع صانعي از مرجعيت توسط عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين

عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تشريح جزئيات علل اتخاذ تصميم اين جامعه درباره عدم صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين محمودرضا جمشيدي در پاسخ به اين سؤال كه برخي از رسانه ها و سايت ها با جوسازي اعلام عدم صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي توسط جامعه مدرسين حوزه علميه را سياسي مي دانند گفت: متأسفانه به دنبال اعلام نظر جامعه مدرسين در خصوص عدم صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي برخي از مطبوعات و جريان هاي سياسي كه تعلقات سياسي خاصي داشتند، تلاش كردند تا اين موضوع را سياسي جلوه دهند.
بنده صراحتاً عرض مي كنم كه اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم به هيچ عنوان سياسي نبود و اگر بنا بود كه جز جنبه هاي الهي، معنوي و حوزوي مدنظر باشد در اين شرايط آقايان نبايد چنين اعلامي را مي كردند.
وي كه با فارس گفت وگو مي كرد درباره اعلام نظر جامعه مدرسين افزود: اين مسئله و راي نيز بدون سابقه نيست، اعلام مرجعيت امام خميني(ره) توسط جامعه مدرسين در زمان رژيم شاه صورت گرفت؛ همچنين خلع جناب آقاي شريعتمداري از مرجعيت توسط جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود و امام در منشور روحانيت به اين موضوع اشاره صريح داشتند و اين جايگاه را براي جامعه مدرسين از افتخارات اين نهاد دانستند (مشروح اين مباحث در جلسه 36 نيمه پنهان چاپ شده است.)
جمشيدي اضافه كرد: جامعه مدرسين پس از ارتحال مراجعي چون آيت الله گلپايگاني و اراكي اقدام به معرفي مراجع جديد كرد كه با استقبال عمومي مردم در ايران و ساير كشورهاي جهان مواجه شد و حتي تعبيري از مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي جامعه مدرسين داريم كه معظم له فرمودند «معرفي مراجع از شئونات جامعه مدرسين است و اينجا عرض مي كنم كه جايگاه جامعه مدرسين يك جايگاه حقوقي و حقيقي است و جايگاه اعطايي نيست و پشتوانه علمي و عملي كه جامعه و سابقه اين نهاد وجود دارد، اين پشتوانه علمي و عملي كه بيش از 40 سال مبارزه و سابقه تلاش هاي علمي اين جايگاه را براي جامعه مدرسين ايجاب مي كند.»
اين عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين با بيان اينكه پيشينه عدم صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي به 3 سال پيش برمي گردد خاطرنشان كرد: به دنبال برخي فتاواي شاذ و نادر جناب آقاي صانعي چند نفر از مراجع وقت كه هنوز برخي از آنها در قيد حيات هستند و يكي از آنها نيز آيت الله فاضل لنكراني بودند، در چند ديدار صراحتاً به جامعه مدرسين اشكال فرمودند كه چرا جامعه در اين قضايا كه مربوط به شئون مرجعيت است دخالت نمي كند و چرا اجازه مي دهد كه برخي از افراد با مباني شاذ و بدون توجه به قواعد مسلم اصولي، فقهي و آيات و روايات و به تعبير بنده با تكيه به برخي استحصانات و برداشت هاي نادرست از جايگاه عدله عقليه و عرف در استنباطات احكام شرعي اقدام به برداشت هاي نادرست از آيات و روايات كرده و به مسلمات فقه اسلامي توجه نمي كنند، آيت الله فاضل لنكراني گله مي كردند كه چرا جلوي اين افراد گرفته نمي شود.
وي افزود: برخي از مراجع فعلي هم اكنون در تصدي مرجعيت هستند، برخي از اعضاي جامعه مدرسين را خواسته و پيغام داده بودند و حتي يكي از اين بزرگواران، فتواي مربوط به جناب آقاي صانعي را داده بودند كه جامعه ببيند و فتواي ايشان را بررسي كند.
جمشيدي در ادامه تصريح كرد: از سه سال پيش، طرحي مطرح شد و يك شورايي متشكل از مشايخ جامعه مدرسين كه سابقه تدريس چندين ساله در بحث هاي خارج فقه و اصول داشتند تشكيل شد اين شورا بعد از بحث و بررسي هاي طولاني جناب آقاي صانعي را فاقد شرايط لازم براي مسئوليت مرجعيت دانستند و البته اين معنايش جلوگيري از درس و بحث نبود، معنايش اين بود كه ما اين اهليت را بر وي نمي بينيم، اگرچه كه همين شورا به برخي رفتارهاي صانعي و برخي تعابيرشان در مورد اشخاص مختلف چه شخصيت هاي روحاني و غيرروحاني نيز تذكر داده و معتقد بودند اين تعابيري كه از لسان وي جاري مي شد در شان مرجعيت نيست.
وي افزود: جداي از اين مسائل، اين شورا، نامه اي به جامعه مدرسين نوشت و در جلسه اي كه جامعه مدرسين در مورد اين موضوع داشت به اتفاق آرا، عدم صلاحيت آقاي صانعي براي تصدي مرجعيت مشخص شد.
جمشيدي تاكيد كرد: البته اين مربوط به چند ماه قبل است و قصه اعلام اين موضوع مصادف شد با جريان هاي اخير و اين تصادف ربطي به اصل موضوع و اصل بحث نداشت.
در مسئله مرجعيت جامعه مدرسين همواره سعي كرده وظيفه شرعي خود را عمل كند و ملاحظه اي كه همه اعضا داشتند اين بود كه اگر نظرشان را در اين مسئله اعلام نكنند و مردم در اين مسئله يعني تقليد از آقاي صانعي به گمراهي بيفتند اين مسئوليت به دوش علماي اسلامي سنگيني خواهد كرد.
عذرخواهي يك سايت از جعل نظر مراجع تقليد
واكنش برخي از دفاتر مراجع عظام تقليد به خبرسازي يك سايت خبري درباره اظهارنظر اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره صانعي اين سايت را وادار به عذرخواهي كرد.
سايت «فردا» طي خبري با طرح ادعاي درخواست كاربران خود و پاسخ به شبهات ايجاد شده در مورد تقليد از آيت الله صانعي اظهاراتي را منتشر و آن را منتسب به برخي از مراجع عظام تقليد كركد.
اين اقدام واكنش دفتر آيت الله نوري همداني را برانگيخت. سايت اطلاع رساني ايشان با انتشار مطلبي تاكيد كرد: پيرو مطالبي پيرامون تصميم اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مورد مرجعيت «حضرت آيت الله صانعي» اين دفتر در اين باره هيچگونه اظهارنظري نداشته و اساسا مطالب مطرح شده در روزنامه ها و سايت ها كذب محض است.
گفتني است در خبر روز دوشنبه سايت فردا ادعاهايي به نقل از دفاتر آيات عظام سيستاني، مكارم شيرازي، وحيد خراساني، جوادي آملي و موسوي اردبيلي درباره نظر جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره عدم صلاحيت صانعي براي مرجعيت مطرح كرد و به نقل از دفتر آيت الله نوري همداني نوشت: به سادگي نمي توان صلاحيت يك مرجع تقليد را زير سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقيقات از آيت الله صانعي پيروي مي كند مي تواند ادامه دهد تا زماني كه فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.
در پي واكنش دفتر آيت الله نوري همداني اين سايت از درج خبر كذب خود عذرخواهي كرد و نوشت: متاسفانه در خبر «نظر مراجع در مورد تقليد از آيت الله صانعي» به شماره خبر 99756، خبرنگار سرويس اجتماعي در تماس تلفني با دفتر مراجع عظام تقليد در تهران اقدام به سوال نموده و پاسخ مسئولين پاسخگويي دفاتر مراجع را به عنوان نظر قطعي مراجع بزرگوار قلمداد كرده است.
به گزارش فردا، دفاتر برخي از مراجع عظام تقليد در قم در تماس با فردا ضمن اعلام توضيحاتي درباب خبر قبلي «فردا» پاسخ قطعي حضرات آيات را منوط به استفتاء كتبي از دفتر قم و پاسخ روشن و صريح شخص مرجع تقليد دانسته اند.
اين سايت از مراجع شيعه و همه خوانندگان و مخاطبان سايت به دليل اشتباه غيرعمدي خبرنگار خود پوزش طلبيد.

 



عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس خبر داد
بازداشت 40 نفر از عوامل پشت پرده اغتشاشات روز عاشورا

در پي صدور حكمي از سوي دادستاني تهران بعد از حوادث روز عاشورا تاكنون 40 نفر از عوامل و طراحان پشت پرده اين اغتشاشات دستگير شده اند.
سيدسلمان ذاكر عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، با اشاره به جلسه اخير كميته ويژه كميسيون قضايي مجلس با دادستان تهران گفت: دادستاني تهران بعد از روز عاشورا دستوري را مبني بر دستگيري تمامي عوامل پشت پرده اغتشاشات روز عاشورا صادر كرده است.
وي افزود: پس از صدور اين حكم از سوي دادستاني، با توجه به مدارك موجود در دادستاني و اعترافات صورت گرفته از سوي اشخاص دستگير شده تاكنون 40 نفر از عوامل و طراحان پشت پرده اين اغتشاشات دستگير شده اند.
وي ادامه داد: دادستاني با سرعت و دقت در حال رسيدگي به پرونده هاي دستگيرشدگان است و به نمايندگان مردم قول داده است كه در اين راه به هيچ وجه كوتاه نيايد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14