(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 دي 1388- شماره 19556
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي:مسائل اخير نبايد مسئولان را از انجام وظايف شان غافل سازد
با تقديم لايحه از سوي رئيس جمهور برنامه پنجم توسعه روي ميز نمايندگان ملت
نگاه
موحد بودن در ترس و خشيت
سعود الفيصل: موضوع هسته اي ايران بايد به روش مسالمت آميز حل شود
شكنجه و آزار جنسي بازداشت شدگان دروغ محض بود
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون: آيت الله سيستاني بر پيروي از ولايت فقيه تاكيد دارد



رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي: مسائل اخير نبايد مسئولان را از انجام وظايف شان غافل سازد

رئيس قوه قضاييه گفت: مسائل اخير نبايد موجب غفلت مسئولان از انجام وظايف قانوني آنان در ارائه خدمات به مردم فهيم كشور گردد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، رئيس قوه قضاييه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با اشاره به بيانات ديروز مقام معظم رهبري وجود بصيرت در فضاي فعلي جامعه را نكته قابل توجهي دانسته و اظهار داشت: بسياري از مشكلاتي كه در جامعه ما وجود دارد ناشي از ابهام و غبارآلودگي فضا بوده كه توقع از همگي در فضاي موجود اين است كه با بصيرت كامل دچار ابهام نشوند.
آيت الله آملي لاريجاني با دعوت نخبگان و روشنفكران به ضرورت توجه بيشتر به عمق بيانات مقام معظم رهبري و تلاش به ايجاد فضاي سالم براي تحصيل بصيرت گفت: برخي حركات در فضاي غبارآلود ايجاد شده الزاما به معناي عمد نبوده بلكه عمدتا به دليل فقدان بصيرت و شناخت كافي است و نقش نخبگان و صاحبان بصيرت در سالم سازي فضاي جامعه بسيار بااهميت است.
رئيس قوه قضاييه با تاكيد مجدد بر نقش كارساز و اصولي حضور مردم در صحنه كه مي تواند حلال بسياري از مشكلات باشد اظهار داشت: حضور پرشور مردم از ابتداي نهضت يك نعمت و قدرت عظيمي بوده كه همواره كشورهاي استكباري از آن هراس داشته اند و ناتوان از قدرت تحليل آن بوده اند.
رئيس قوه قضاييه در بخش ديگر از اظهارات خود با توصيه به قضات و كاركنان دستگاه قضايي به رعايت قانون در رسيدگي هاي قضايي خواستار عدم توجه به حاشيه هاي موجود در پرونده هاي مطروحه شده گفت: بعضي ها تلاش مي كنند در نحوه رسيدگي به پرونده ها سنگ اندازي كنند و مسير رسيدگي را منحرف نمايند كه لازم است قضات بدون توجه به اين قبيل حاشيه ها با سرعت، دقت و وفق قوانين موضوعه به پرونده ها رسيدگي نمايند.
آيت الله آملي لاريجاني با تاكيد بر حمايت سران قواي كشور از سرمايه گذاري سالم، مسئوليت قوه قضاييه را در تضمين سرمايه گذاري هاي اقتصادي بسيار مهم و ضروري دانسته و افزود: برخورد با مفاسد اقتصادي برخلاف توهم برخي ا فراد موجب اطمينان سرمايه گذاران و بستر مناسبي براي حمايت از سرمايه گذاري سالم و ارتقاي اقتصاد كلان كشور است و برخلاف آنچه مطرح مي شود آنچه موجب به خطر افتادن سرمايه گذاري هاي كلان در كشور مي شود، وجود بسترهاي ارتكاب جرايم و عدم برخورد مناسب قضايي با مفاسد اقتصادي است.
رئيس قوه قضاييه وجود برخي نارضايتي هاي مردمي در مواجهه با مراجع قضايي را عمدتا ناشي از ناآگاهي آنان نسبت به قوانين آيين دادرسي و جرايم و برخي مواعد قانوني و يا نحوه طرح شكايت و دعاوي دانسته و اظهار داشت: مسئولان قضايي و ستادي بايد تلاش كنند جهت تكريم ارباب رجوع به ارتقاي مراكز ارشاد و معاضدت قضايي در دادسراها و دادگاه ها اقدام نمايند.
اين گزارش حاكي است مسئولان عالي قضايي در ادامه جلسه بحث و بررسي راجع به راه هاي نهادينه كردن تكريم ارباب رجوع در دستگاه قضايي و سازمان هاي تابعه و ادارات كل دادگستري را در دستور كار خود قرار دادند.

 



با تقديم لايحه از سوي رئيس جمهور
برنامه پنجم توسعه روي ميز نمايندگان ملت

رئيس جمهور با ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه به مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد رويكرد اول اين برنامه تداوم خط امام راحل و استمرار خط نوراني ولايت است.
دكتر محمود احمدي نژاد صبح ديروز با حضور در صحن علني خانه ملت طي سخناني به تشريح مباني و رويكردهاي برنامه پنجم توسعه اقتصادي سياسي فرهنگي و اجتماعي پرداخت.
وي اظهار داشت: برنامه پنجم در چارچوب سند چشم انداز و براساس سياست هاي ابلاغي برنامه چهارم و پنجم و تجربيات حاصل از اجراي برنامه تهيه شده است.
رئيس جمهور سپس با اشاره به ويژگي هاي برنامه پنجم توسعه گفت: ما در برنامه پنجم توسعه رويكردهايي را مورد توجه قرار داده ايم كه رويكرد اول ما تداوم خط امام راحل و استمرار خط نوراني ولايت است. اين ستون فقرات فرهنگ و نظام اجتماعي و سياسي ملت ايران است و راه، ياد و مكتب امام راحل، مكتب ملت ما و ساختن فردايي روشن است.
وي به رويكرد دوم دولت در برنامه پنجم توسعه اشاره كرد و گفت: رويكرد دوم ما استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت هاي قانون اساسي است و قانون اساسي ما براي برپايي جامعه متعالي و انجام ماموريت هاي بزرگ طراحي شده است و ما هنوز از ظرفيت هاي قانون اساسي به طور كامل استفاده نكرده ايم.
همه استعدادها در برنامه پنجم فرصت ظهور پيدا مي كند
رئيس جمهور ادامه داد: برنامه پنجم به گونه اي تدوين شده كه همه استعدادها، فرصت ظهور پيدا كنند و رويكرد ديگر برنامه، تحول استقلال همه جانبه است و استقلال همه جانبه آرمان بلند ملت ايران و انقلاب اسلامي است و تحقق عدالت و قسط در ابعاد گوناگون فرهنگي، اجتماعي، سياسي، مديريتي و ساختن همه جاي ايران هماهنگ با هم جزء رويكردهاي برنامه پنجم توسعه است.
احمدي نژاد در ادامه اظهار داشت: دوام و قوام هرچه بيشتر فرهنگ اسلامي و ايراني و فرهنگ انتظار و حركت سريع به سمت افق 1404، برنامه چشم انداز به طوري كه حداقل نيمي از آن در برنامه پنجم محقق شود و همچنين تقويت همبستگي ملي، تحكيم هويت ملي، عزت و سرافرازي ملت ايران در جهان و پيگيري آرمان ها و مسئوليت هاي جهاني انقلاب و واگذاري امور به مردم و اعتقاد به اين كه كشور، فرهنگ، آموزش، علم و پژوهش، اقتصاد و سياست را بايد مردم اداره كنند جزء رويكردهاي اين برنامه است.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به راهبردهاي مهم دولت در برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: گسترش عدالت اجتماعي، ايجاد فرصت هاي برابر براي آحاد مردم در تمام سرزمين ايران، كاهش فاصله طبقاتي، كاهش ضريب جيني از 38 صدم به 35 صدم، توسعه مناطق روستايي، بهبود فضاي كسب و كار و توسعه رقابت، ارتقاي بهره وري نيروي كار و... از جمله محورهاي برنامه پنجم است كه به عنوان راهبرد اساسي در اين برنامه ديده شده است.
الگوي برنامه ريزي ايراني
و اسلامي بوده است
احمدي نژاد سپس با اشاره به ويژگي هاي خاص برنامه پنجم توسعه بيان داشت: يكي از ويژگي هاي اين برنامه توجه به خطوط راهنماي الگوي برنامه ريزي ايراني و اسلامي است و براي اولين بار اين را وسط گذاشتيم و كل دولت و شورايعالي برنامه ريزي و شوراي تهيه برنامه و كارگروه ها تلاش كردند تا به خطوط راهنماي برنامه ريزي ايراني و اسلامي توجه كنيم و در متن برنامه و عملياتي شدن آن اين ويژگي ها لحاظ شده است.
رئيس جمهور ادامه داد: براي اولين بار توان كارشناسي دولت، بخش خصوصي، دانشگاه ها و فضلاي حوزه علميه در تدوين برنامه مشاركت فعال و هماهنگي داشتند و در برنامه پنجم در مقايسه با برنامه هاي قبلي بر سياست ها و موضوعات فرهنگي و اجتماعي تاكيد بيشتري شد و از ويژگي هاي مهم برنامه استفاده از ظرفيت هاي قانوني موجود كشور است و همه ظرفيت هاي قانوني كشور مورد توجه قرار گرفت و خلأ ها و نيازهاي تحقق اهداف در برنامه لحاظ شد تا آن چيزي كه امروز به عنوان برنامه تقديم مي شود، در واقع خلأهاي قانوني و نه جايگزيني قوانين موجود كشور است.
مساله محوري
به جاي برنامه هاي جامع
احمدي نژاد با اشاره به ديگر ويژگي برنامه پنجم توسعه خاطرنشان كرد: ديگر ويژگي اين برنامه، مسئله محوري به جاي برنامه هاي جامع است و به عنوان مثال دولت مسئله كشاورزي را مورد توجه قرار داد و امروز 18 ميليون هكتار زمين كشاورزي در كشور داريم و قريب به 8 ميليون هكتار به صورت آبي كشت مي شود و 10 ميليون هكتار به صورت ديم. 100 ميليارد متر مكعب منابع آبي هر سال به طور متوسط استفاده مي كنيم و قريب به 90 ميليارد متر مكعب صرف بخش كشاورزي مي شود و توليدات كشاورزي ما حدود 100 ميليون است و راندمان آن در بخش كشاورزي كمتر از 30 درصد است، با توجه به اين كه ما كشور كم آبي هستيم، 18 ميليون زمين كشاورزي معطل داريم كه قابليت كشت دارد اما تا امروز در برنامه ريزي كشاورزي قرار نگرفته است.
وي افزود: از سال72-70 اصلاح وضعيت كشاورزي در برنامه لحاظ شده است اما طي اين 16 سال چه اتفاقي افتاده است؟ از 8 ميليون هكتار زمين آبي فقط 750 هزار هكتار آن تحت پوشش سيستم مدرن آبياري قرار دارد. يعني بيش از 7 ميليون هكتار به شيوه سنتي آبياري مي شود و اين به معني مصرف آب بالا و كاهش توليد و همچنين كاهش سطح آب هاي زيرزميني و آسيب هاي محيط زيست و خراب شدن زمين هاي كشاورزي است.
بيش از 150 هزار نفر ساعت
روي برنامه پنجم كار شده است
وي با اشاره به ساز و كار تهيه برنامه گفت: براي تدوين برنامه يك شورايعالي تشكيل شد و در اين شورايعالي كه با نظر رئيس جمهور و با مديريت معاون اول اداره شد، از صاحبنظران بخش دولت و برنامه ريزان دولتي، بخش خصوصي، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه استفاده شد و ابتدا 130 موضوع و مشكل در كشور شناسايي و اين 130 موضوع در قالب يك بسته اجرايي طبقه بندي و از بين آنها 40 موضوع محوري استخراج شد و حول اين 40 موضوع همه دستگاهها و بخش ها، برنامه هاي خود را به همراه منابع و امكانات زمانبندي كردند و 8 كارگروه مشترك و ستادي، 42 كارگروه تخصصي و 366 كارگروه فرعي كارشناسي تشكيل شد و در مجموع 2 هزار و 350 نفر از صاحبنظران دولتي، خصوصي، حوزوي و دانشگاهي در قالب اين كارگروه ها سازماندهي شدند و بيش از 150 هزار نفر ساعت روي اين برنامه كار شد و در بيش از 10 جلسه طولاني دولت، برنامه به تصويب نهايي دولت رسيد.
بودجه 89 براساس برنامه پنجم تهيه شده است
احمدي نژاد با اشاره به زمان ارائه بودجه سال 89 گفت: بودجه سال 89 براساس برنامه پنجم تهيه شده و ما آماده هستيم هر روزي از هفته آينده كه مجلس اعلام كند آن را به مجلس ارائه كنيم.
رئيس جمهور در پايان اظهار داشت: از همه كساني كه 4 برنامه قبلي را تهيه و تدوين و اجرا كردند و از همه كساني كه در تهيه برنامه پنجم مشاركت داشتند و از شما نمايندگان كه در اسرع وقت به اين برنامه رسيدگي مي كنيد و همچنين از مقام معظم رهبري عزيز كه سياست هاي برنامه پنجم را براساس توانمندي ها و عزتمندي ملت ايران ابلاغ كردند، صميمانه سپاسگزاري و تشكر مي كنم. احمدي نژاد همچنين در حاشيه جلسه علني در جمع خبرنگاران با اشاره به لايحه هدفمند كردن يارانه ها گفت: دولت قصد داشت با كمترين تبعات منفي و بيشترين سود براي مردم اين لايحه را اجرايي كند، كه با توجه به نظر نمايندگان درخصوص اين لايحه اجرايي كردن آن در شرايط موجود زمان بيشتري را از دولت مي گيرد و دولت مي بايست انرژي بيشتري را صرف كند تا بخش كمتري از اهداف لايحه تحقق يابد.
رئيس جمهور با بيان اينكه دولت منتظر نظر شوراي نگهبان درخصوص لايحه هدفمند كردن يارانه ها است، تصريح كرد: پس از بررسي شوراي نگهبان روشن تر مي توان نظر خود را درباره لايحه ارائه دهيم، اگرچه دولت بايد لايحه هدفمند كردن يارانه ها را اجرا كند.
بيانيه 239 نماينده در حمايت
از بيانات اخير رهبر انقلاب
239 نماينده حاضر در مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي با حمايت از بيانات اخير رهبرانقلاب از مسئولان قضايي خواستند تا با اجراي دقيق قانون به وظيفه خود نسبت به هتاكان به ارزش هاي ملي و انقلابي عمل كنند.
در اين بيانيه با اشاره به بيانات رهبري درباره ماندگاري روز 9 دي در تاريخ ايران اسلامي آمده است: ايشان از مسئولين قواي سه گانه خواستند پيام و اتمام حجت ملت ايران را مورد توجه قرار داده و با اعمال كامل و قاطع قانون در برخورد با ايجادكنندگان حوادث اخير وظيفه قانوني خود را انجام دهند.
همچنين معظم له تاكيد فرمودند افرادي كه مسئوليت و وظيفه قانوني ندارند، نبايد در اين قضايا دخالت كنند و اگر در اين قضايا بدون دقت و درك كافي عمل شود ممكن است بيگناهي كه از اين خباثت بيزار است هم لطمه ببيند لذا همه بايد از حركت خودسرانه پرهيز كنند و همه كارها بايستي بر روال قانون انجام شود.
رهبرمعظم انقلاب اسلامي ضمن دشوار دانستن شرايط فتنه فرمودند: در تمام طول حيات حضرت امام خميني(ره) همواره آمريكا، انگليس و قدرت ديگر استكباري جهان مرتكبين وابسته به نظام هاي سلطه و منحرفان داخلي زير پرچم مبارزه با امام(ره) و انقلاب قرار داشته اند و اكنون هم شرايط به همين صورت است و صف بندي ها تغييري نكرده است.
ما نمايندگان ملت بزرگ ايران ضمن لبيك به فرمايشات ارزشمند مقام معظم رهبري يك بار ديگر بر عهد و پيماني كه با حضرت ايشان و امام راحلمان بسته ايم تاكيد كرده و اعلام مي داريم همواره پاسدار ارزش هاي انقلاب اسلامي و خون پاك شهيدان خواهيم بود و از مسئولين قضايي مي خواهيم با اجراي دقيق قانون به وظيفه خود نسبت به هتاكان به ارزش هاي ملي و انقلابي عمل نمايند.
نمايندگان مجلس همچنين در بيانيه ديگري اهانت خطيب جمعه رياض عربستان به مكتب تشيع و آيت الله سيستاني را به شدت محكوم كردند.

 



نگاه

جزوه هاي براندازي !

سيدياسر جبرائيلي

«هدف نهايي جامعه ايران بايد رسيدن به درجه اي از توسعه باشد كه غرب به آن رسيده است و براي نيل به اين مقصود دو راه بيشتر وجود ندارد: اولي دست زدن به يك انقلاب سوسياليستي و دومي گذار از سنت به مدرنيته است. ما راه دوم را برمي گزينيم و بايد فرهنگ مردم را به اين شكل تغيير دهيم: «كمك، مساعدت و حمايت» بايد جاي خود را به «رقابت» دهد؛ مفهوم «خدمت رساني» بايد كنار نهاده شده و سعي شود مردم «سودجو و منفعت طلب» بار بيايند. روحيه تعاون و «جمع گرايي» مضر است و براي توسعه بايد در پي «فردگرايي» بود. افسون زدايي ديني (بخوانيد سكولاريسم) نيز يكي ديگر از لوازم گذار به دموكراسي» است و بايد براي آن برنامه ريزي كرد. روابط مردم از فاز «عاطفي» بايد به مرحله «غير عاطفي» برسند... در كنار اينها، در سياست خارجي بايد به مهم ترين عنصر مأثر بر شكل گيري و اجراي سياست خارجي، يعني ساختار و نظم نوين جهاني توجه نمود و از قواعد بازي عدول نكرد. به نظر «امانوئل والراشتاين» تئوري پرداز نظام جهاني، اين نظم نوين با سه مشكل عمده روبروست كه نخستين آن «گزينه ]امام[ خميني]ره[» است كه هنجارهاي جغرافيايي- فرهنگي غرب را به چالش كشيده است...»
آنچه گذشت، بخشي از جزوه براندازي نظام جمهوري اسلامي است كه در دفتر يكي از مشاوران «ميرحسين موسوي» پيدا شده است. اگر از دستورالعمل هاي ارائه شده در اين جزوه كه نسخه حركت ضدانقلابي و براندازانه است صرفنظر كنيم، مباني نظري آن چكيده مباحث كتب درسي يكي از زيرشاخه هاي علوم سياسي است كه در دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود و دانشجويان ما براي اينكه اين دروس را «پاس» كنند بايد به خوبي اين تئوري ها را بياموزند و احتمال آن كه اين آموزه ها در هويت اسلامي- ايراني آنها تغييراتي ايجاد كند دور از انتظار نخواهد بود.
برپايه برخي اسناد و شواهد بسيار، مدعيان اصلاحات در دوران حاكميت خود بر دولت و مجلس براي انتقال آموزه هاي غربي علوم انساني به دانشگاهها و ترويج آن در ميان اقشار دانشگاهي تلاش گسترده اي داشته اند و حتي با برخي اساتيد غربزده- از جمله حسين بشيريه- قراردادهاي ميليوني منعقد كردند تا به قول خودشان «راه هاي گذار ايران به دموكراسي» را بررسي كنند. آنها هم بررسي كردند و گزارش هايشان را دادند و سران اصلاحات در قول و عمل، در مسير «گذار» قدم گذاشتند و گام هايي نيز برداشتند كه همگان شاهد بوديم.
اگر در علوم انساني ترجمه شده غرب دقيق شويم خواهيم ديد كه علم سياست جديد در غرب كه «نيكولو ماكياولي» بنيانش را گذاشت و توسط «توماس هابز» تدوين شد، اساساً خدا را از زندگي دنيوي جدا مي كند و هدف نهايي انسان را تنازع براي بقا مي داند كه مي شود با قرارداد اجتماعي شكلي مسالمت آميز به اين تنازع داد! حكومت نيز در اين علم به هيچ رو كاري به سعادت فرد ندارد و وظيفه خود را جز اداره جوامع بشري نمي داند. طي سال هاي 84-76 چون دولت از اين منبع فكري تغذيه شد، بخشي از انرژي خود را از طريق رسانه ها صرف «فرهنگ سازي» براي گذار به جامعه هابزي كرد و اگر ديديم كه به قرآن توهين كردند، اگر شهادت را خشونت آفرين دانستند و اگر مشكلشان در نهايت اين بود كه «در ايران هنوز خدا نمرده است»، بدين علت بود كه چون «هدف»، غربي سازي ايران و «دين زدايي» از كشور بود، طبيعي بود كه براي رسيدن به اين مقصود نياز به اين شكل از كار فرهنگي داشته باشند... و تمامي اين افعال كاملاً با آنچه در كتب درسي ما تدريس مي شد و مي شود، هماهنگ بود!
اشكال كار كجاست؟ آيا جمهوري اسلامي اهداف وجودي خود را به درستي تعريف نكرده است كه براي دانشجويان علوم سياسي ما ذيل مبحث «هدف حكومت»، جز «رسيدن به ايده آل هاي غربي» وجود ندارد؟ اصل دوم قانون اساسي صراحتاً پاسخ منفي به اين پرسش مي دهد و با مراجعه به آن مي بينيم كه نه تنها خبري از رسيدن به استانداردهاي غربي در آن ديده نمي شود، بلكه هدف، «سير تكاملي انسان به سوي خدا» عنوان شده و «استفاده از علوم و فنون و تجارب پيشرفته بشري» نه هدف، كه يكي از راه هاي نيل به اهداف اساسي ماست. بنابراين ما در تبيين هدف مشكلي نداريم.
مشكل اينجاست كه چون مباحث علوم انساني دانشگاه هاي ما، هدف را «توسعه ليبرال دموكراتيك» معرفي مي كنند، اگر بناست توليد علمي صورت گيرد، در همين راستا خواهد بود. با اين وضع نبايد انتظار داشت كه دانشگاه ابزارهاي رسيدن به اهداف نظام اسلامي را بسازد، يا حداقل « تعريفي» از اين ابزارها ارائه كند. اين است كه در نهايت به مرحله اي مي رسيم كه وقتي دولت با دانشگاه قرارداد مي بندد تا «علم و عمل» پيوند بخورد، نتيجه، سند راهبردي براندازي نظام جمهوري اسلامي مي شود!
البته دانشمندان متعهد ما در نتيجه اين شرايط حالت انفعال به خود نگرفته اند و ضعف دانشگاهي در تعريف سياست اسلامي و توليد علم منطبق با آن، باعث شده است كه پژوهشگاه هايي در گوشه و كنار شكل گيرند و مستقل از دانشگاه به قرآن و سنت مراجعه كنند تا لوازم كار سياسي را تعريف كنند... و آنگونه كه اسلام مي خواهد، ذهن سياسي را پرورش دهند و سياستمدار بسازند. وقتي اندكي دقيق مي شويم درمي يابيم كه بعضاً دانش آموختگان بصير و مسلمان همين دانشگاه هاي ما هستند كه از دانشگاه جدا شده و در آن پژوهشگاه هاي مستقل، توليد علم مي كنند؛ آنها در ماكياولي و هابز و پوپر و وبر توقف نكرده و به شناخت «سيره سياسي پيامبراعظم(ص)» همت گماشته اند. به اين مباحث دقت كنيد: «مباني انسان شناختي سيره نبوي؛ اصول حاكم بر سيره اخلاقي-سياسي پيامبراعظم(ص)؛ سيره نظامي پيامبر اعظم (ص)؛ اصول رهيافت امنيتي پيامبر اعظم (ص)؛ نظريه سياست خارجي در دولت نبوي؛ نظريه عدالت در دولت نبوي؛ ويژگي هاي كارگزاران در دولت نبوي؛ توزيع قدرت در دولت نبوي...»؛ اينها بخشي از مقوله ها و موضوعاتي هستند كه در پژوهشگاه هايي تاسيس شده براي كاوش در فرهنگ و انديشه اسلامي مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته اند؛ هر كدام به انداز دهها مقاله «آي اس آي» ارزش علمي دارند و قلم قرمزي روي آن سخن سخيف سخنگوي كارگزاران مي كشند كه گفته بود «اسلام نظام سياسي ندارد». اما مع الاسف جرياني مرموز در سيستم دانشگاهي نه تنها اجازه توليداتي از اين دست را نمي دهد، كه مانع تدريس اين مباحث ناب در دانشگاه ها نيز مي شود!
اسلام نظام سياسي دارد، اما براي آنها كه سراغش را بگيرند. بي علت نيست كه فرمايشات اخير رهبرمعظم انقلاب براي تجديدنظر در وضعيت علوم انساني دانشگاه ها، ناله شيطان را بلند كرد. رسانه هاي غربي به شدت از اين دستور العمل و رهنمود آزرده شدند و قلم ها را در خشاب ها كرده و به اسم «مبارزه با تحجر» نظام ما را نشانه رفتند و گفتند و نوشتند كه «وا مصيبتا! ايران مي خواهد جلوي آزادانديشي و جريان آزاد عقايد را بگيرد»! حق هم دارند. تا امروز استانداردهاي غربي با هزينه جمهوري اسلامي در «دانشگاه ها»ي ايران ترويج شده و اگر در علوم انساني ما تجديد نظر شود و سياسيون ما كه از دانشگاه ها فارغ التحصيل مي شوند، عالمان به علم سياست اسلامي باشند؛ اگر كاري كه در پژوهشگاه هاي مستقل انديشه اسلامي صورت مي گيرد در كل دانشگاه هاي ما انجام پذيرد، بي ترديد بخشي عظيم از پروژه براندازي نرم كه همان تربيت غربي گونه متفكران ايراني است، شكست خواهد خورد.
آنگونه كه دكتر موسي نجفي تاكيد دارد، انقلاب اسلامي موج چهارم بيداري اسلامي در جهان است و اين موج امروز بيش از هر چيز ديگري نيازمند «فلسفه پردازي» است. آنچه كه در دانشگاه بايد كرد اين نيست كه «حتي اگر لازم باشد، در دانشگاه ها را بست و بعد نشست و در علوم انساني تجديد نظر كرد» (تعجب نكنيد! اين سخن گفته شده و عجيب اينكه گوينده آن داعيه سياستمداري هم دارد). به فرموده رهبر انقلاب، اين حركت عظيم علمي كه در كشور آغاز شده به هيچ رو نبايد متوقف شود. آنچه ضروري است، تغيير مسير در برخي حوزه ها و تبيين روشن اهداف است.
مشكل علوم انساني ما به ويژه در حوزه علوم سياسي اين است كه اولا ساختار مباحث يا باصطلاح «سيلابس» درسي به درستي چيده نشده و تركيب غربي دارد؛ ثانياً علوم اسلامي در دانشگاه ها توليد نمي شود و ثالثاً توليدات مراكز قدرتمند تحقيقات اسلامي به دانشگاه ها راه داده نمي شوند. حوزه و دانشگاه بايد پيوند بخورند و اين پيوند در اين نيست كه واحدهايي براي دروس معارف و تاريخ اسلام ايجاد شود و روحانيون تدريس آنها را به عهده بگيرند؛ اين ، تفكر اسلامي است كه بايد به دانشگاه راه يابد و اين كار جز با تدوين و اجرايي كردن سند راهبردي و فلسفي نظام آموزشي علوم انساني ممكن نيست.

 



موحد بودن در ترس و خشيت

ذات اقدس اله در سوره مباركه احزاب،مردان الهي، اولياء و انبياء را مي ستايد ومي فرمايد: الّذ ين يبلّ غون ر سالات ربّ ه م و يخشونه و لا يخشون احداً لا الله (1). اينها از خدا مي ترسند، ترس از خدا نعمت و فضيلت است و منشأ عبادت است؛ امّا از احدي هراسي ندارند. اين توحيد در ترس، مردان الهي را به ميدان آورده. اگر در ترس كسي مشرك باشد؛ هم از خدا، هم از ديگري بترسد، در ميدان نخواهد بود! مي شود جريان( غزه ).
جنايات حكومت مصر در قبال مسأله غزه،
علي رغم تظاهر آنان به دينداري
يكي از جوانهاي مصركه چند سال قبل آمده بود ايران، مي گفت: الآن ما در يك زندان عمومي چند ميليوني هستيم. و ما در كشورخود آزاد نيستيم. اينها مي دانند كه مسلمانهاي غزه زير آتش و در آتش و خونند، بچه ها و زنها و بي گناهان دارند مي سوزند؛ و آنها اين راه رفح را باز نمي كنند. نمازشان هم محفوظ است ! سعي مي كنند نمازشان را هم اوّل وقت بخوانند امااشكال اساسي،مال آن علماء و رهبران فكري و رهبران سياسي مصر است كه مردم را روشن نكردند، و گرنه توده مردم در مسيرند؛ غالب كشورها مي بينيد همين طورند. اگر معارف دين نباشد، اگر اين مواعظ نباشد، اگر ياد پدرمان حسين بن علي نباشد؛ (معاذ الله) ايران هم مثل كشورهاي ديگر خواهد بود.
امر صريح قرآن كريم به توحيد در ترس به منظور ايستادگي
در برابر دشمنان
وجود مبارك حضرت در منا فرمود: در ترس هم موحد باشيد، براي اينكه خدا، هم درسوره مائده فرمود: فلا تخشوا النّاس و اخشون (2)، هم در سوره مباركه احزاب فرمود: الّذ ين يبلّ غون ر سالات الله و يخشونه و لا يخشون احداً لا الله. اين آيه سوره مائده كه خوانده شد، صريحاً انشاء است؛ امر و نهي است. در سوره مباركه احزاب، آن جمله خبريه اي است كه به داعيه انشاء القاء شده !
اينكه فرمود: الّذ ين يبلّ غون ر سالات الله و يخشونه، يعني فاليخشوا. و لا يخافون و لا يخشون احداً لا الله، يعني ا خشوا الله، و لا تخشوا غير الله! يعني آنچه را كه در آيه قبل به صورت انشاء بيان شده، در سوره مباركه احزاب جمله خبريه اي است كه به داعيه انشاء القاء شده. اينجادر سوره مائده فرمود: فلا تخشوا النّاس، انشاء؛ و اخشون ، انشاء. آنجادر سوره احزاب فرمود: يخشون ربّهم و لا يخشون احداً لا الله. آن جمله خبريه، پيام انشائي دارد. يعني در ترس موحد باشيد. اگر در ترس كسي موحد نبود؛ هم از خدا مي ترسد، هم از گلوله؛ نتيجه اين، مي شود همين وضع كشورهائي كه شما مي بينيد !
وجود مبارك سيّدالشهداء اين را قبل از مرگ معاويه در مكه فرمود كه شما تحصيل كرده هاي بني هاشم ايد؛ سوابق ما را هم مي دانيد، خاندان ما را هم مي دانيد، بيانات پيامبر براي حضرت امير (ع) را شنيده ايد؛ مبادا كسي بگويد: ما نشنيديم !! ما اين حرف ها را در منا براي شما بگوئيم، شما هم كه متفرّق شديد، بگوئيد؛ تحدّ ثونه ب ما تث قون ب ه (3). هر كس مورد وثوق و اطمينان شماست، به او برسانيد. بگوئيد : ما امسال مكه رفتيم، حسين بن علي را زيارت كرديم، او در منا سخنراني كرد و اين مطالب را گفت.
وجود دسيسه هاي منافقانه در جريان دعوت حضرت سيّدالشهداء (ع) به كوفه
اينهائي كه در كوفه بودند، درست است اوّل وجود مبارك حضرت را دعوت كردند، امّا اين احتمال بود كه يك عدّه اموي و مرواني دربين اينها حضرت را دعوت كرده باشند تابيايد نزديك در كوفه وسپس سراورا ببرند! اينچنين نبود كه همه شيعيان خالص دعوت كردند ! يك عدّه دسيسه بازان بودند. منتها وجود مبارك حضرت به اعتبار آن نامه هاي فراواني كه شيعه ها نوشتند، حركت كرد؛ نه به اعتبار اين دسيسه ها.
ابن عباس هم به عرض حضرت رساند كه جريان اين است؛ يك عدّه دعوت كردند كه به تو دسترسي پيدا كنند ! چون مي دانستند تو در مدينه باشي، آنها دسترسي ندارند. دعوت كردند بيائي اينجا كه با تو بجنگند. فرمود: ابن عباس ! همه آنها را من مي دانم؛ اين سرّي است كه در ساليان متمادي به من گفتند. اصلاً قتلگاه من آنجاست، قبر من آنجاست، اينها را من مي دانم؛ چيزي مرا نمي ترساند، و چيزي مرا نمي لرزاند ! هدف،بالاتر از اينهاست. هم آن توطئه احتمالي را من مي دانم، هم بي وفائي اينها را مي دانم، و هم بالأخره بايد حجت را تمام كرد: ل يهل ك من هلك عن بيّ نه و يحيي من حيّ عن بيّ نه(4).
آفت به خواب رفتگي جامعه در اثر ابتلا به حيات گياهي يا حيواني
كلّ خاورميانه آن روز يا خوابيده بود؛ يا كور بود، و يا كر ! در تعبيرات قرآني سخن از خواب نيست؛ در تعبيرات قرآني سخن از كور و كر است. فرمود: صمأ بكأ (5). امّا در روايات ما هست كه النّاس ن يام (6)؛ خيلي ها خوابند. اينكه بزرگان اخلاق مي گويند: اوّلين مرحله خودسازي،مرحله يقظه (بيداري)است، همين است. تا آدم بيدار نشود كه نمي بيند !! فرمود: خيلي ها خوابند. آنچه را كه دارند، يا در حد گياهي زندگي مي كنند، يا در حد حيواني.
چگونگي حيات ( گياهي ) و ( حيواني ) در انسان
توضيح مطلب اين كه: يك جوان كه فقط تلاش و كوشش اش اين است كه خوب غذا بخورد، خوب بالندگي داشته باشد، خوب جامه در بر بكند، خوب آرايش بكند. اين مرحله، مرحله گياهي است. كدام نهال است كه اين 3 ـ 4 تا كار را نمي كند ؟! جامه خوب در بر مي پوشد، خوب رشد مي كند، خوب قد مي كشد، خوب نمو مي كند، خوب غذا مي خورد؛او،ناأ(نمو كننده) ب الف عل و ح يواأ ب القوّه است. وقتي يك قدري بالا آمد و عواطف و احساسات و احترام به پدر و مادر و رعايت حقوق برادر و رعايت حقوق همسايه ها و اينهاست، اين از مرحله نباتي در آمده است؛ ح يواأ ب الف عل و انساأ ب القوّه است.
وجود غيرت و احساس مسئوليت در برابر زير مجموعه
حتّي در حيوانات
مرحوم بوعلي مي فرمايد: آن كسي كه از زيردستش حمايت نمي كند، رسالت را ندارد، از حوزه خودش غفلت دارد؛ او،حيوان هم نيست! آنوقت ها كه اين جوجه پروري و تخم گذاشتن زير بال مرغ و داشتن مرغ هاي طبيعي در خانه ها رسم بود، همه ما مي ديديم؛ اين مرغ تا مادر نشده بود، هر كسي به طرف او مي رفت، فرار مي كرد. امّا همين كه مادر شد، تا آخر مي ايستد ! مي گويد: حوزه مأموريت من است، من بايد از زير دستانم دفاع بكنم. اگر كسي از حوزه مسئوليتش دفاع نكند، بل هم اضل(7) مي شود. كدام حيوان است كه از حوزه مسئوليتش دفاع نمي كند؛ در جنگل يا غير جنگل ! اگر كسي از حوزه مسئوليت خودش دفاع نكند، حريم شناس نباشد، غيور نباشد؛ اين حيوان نيست بلكه گمراه تراست كه او ناأ ب الف عل و حيواأ ب القوّه است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با رئيس و مسئولان سازمان ملّي جوانان، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 26 / 10 / 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) احزاب / 39 (2)مائده/44 (3) بحار الأنوار / 33 / 182
(4) انفال / 42 (5) بقره / 18 (6) بحار الأنوار / 4 / 43
(7) اعراف / 179
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



سعود الفيصل: موضوع هسته اي ايران بايد به روش مسالمت آميز حل شود

وزير امورخارجه عربستان بار ديگر بر ضرورت حل مسالمت آميز برنامه هسته اي ايران از راه هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
«سعود الفصيل» وزير امورخارجه عربستان در نشستي خبري با همتاي آلماني خود «گوئيدو وستروله» استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي در چارچوب ضوابط و قوانين بين المللي را حق تمامي كشورهاي منطقه دانست.
وزيرخارجه عربستان همچنين بار ديگر بر ضرورت حل مسالمت آميز برنامه هسته اي ايران از راه هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
سعود الفيصل افزود: تضمين آرامش و امنيت منطقه در گرو برچيده شدن تسليحات مرگبار هسته اي است كه هم اينك رژيم صهيونيستي از آنها برخوردار است.
وي بررسي اوضاع سرزمين هاي فلسطيني، ادامه شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي و اوضاع سياسي افغانستان را از ديگر محورهاي مورد بحث باهمتاي آلماني خود ذكر كرد.
وزير امورخارجه آلمان روز شنبه در صدر هيئتي سياسي-امنيتي وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شده است.

 



گزارش مجلس درباره حوادث پس از انتخابات
شكنجه و آزار جنسي بازداشت شدگان دروغ محض بود

سرويس سياسي-
كميته ويژه مجلس در گزارشي كه ديروز در صحن علني قرائت شد قانون شكني بعضي از كانديداها و القاي دروغ بزرگ تقلب در انتخابات رياست جمهوري را زمينه ساز فاجعه كهريزك دانست.
اين گزارش كه به وسيله كاظم جلالي سخنگوي اين كميته قرائت شد در دو بخش چگونگي تشكيل كميته ويژه و اقدامات انجام شده و نتايج اين كميته تهيه شده است.
در اين گزارش به جلسه با قاضي مرتضوي اشاره شده و آمده است: در اولين جلسه رسمي اين كميته 6 مرداد ماه جلسه اي با دادستان وقت عمومي تهران تشكيل شد كه در اين جلسه قاضي مرتضوي اعلام كرد: حدود 390 نفر بازداشت شده اند كه 250 نفر از آنها بازداشت شدگان ميداني و 50 نفر بازداشت شدگان غيرميداني هستند.
در اين گزارش تصريح شده است: از قاضي مرتضوي در خصوص كشته شدگان روح الاميني، كامراني و جوادي فر پرسيده شد كه وي پاسخ داد براساس پزشكي قانوني مرگ وي براساس مننژيت بوده است.
در ادامه اين گزارش با اشاره به اينكه بازداشتگاه كهريزك با كار ويژه نگهداري اراذل و اوباش و معتادان تشكيل شده است آمده است: اين بازداشتگاه يك بازداشتگاه رسمي بوده و همه مسئولان قضايي نيز از آن مطلع و از آن بازديد داشته اند.
كميته ويژه مجلس در گزارش خود همچنين يادآور شد: برخي از مسئولان قضايي در اين زمينه سلب مسئوليت كرده اند كه اين به هيچ وجه قابل پذيرش نيست و دستگاه قضايي بايد پاسخگو باشد.
در ادامه اين گزارش اعلام شده است: اعزام 147 نفر از بازداشت شدگان تيرماه به چنين بازداشتگاهي قابل پذيرش نيست و اين بازداشت شدگان به دستور دادستان وقت تهران به كهريزك منتقل شده اند.
جلالي در ادامه اين گزارش مطرح كرد: مسئولان زندان اوين در جلسه اي با اين كميته اذعان داشتند كه اين زندان ظرفيت پذيرش اين بازداشت شدگان را داشته است.
كميته ويژه مجلس در نتيجه گيري خود اعلام كرد كه در مسئله كهريزك دو ظلم بزرگ انجام شده است: 1- ظلم آشكار بر بازداشت شدگان 18 تير، 2- ظلم بزرگ بر جمهوري اسلامي ايران و آبروي نظام و بازي گرفتن خون شهيدان.
در ادامه اين گزارش آمده است كه دستگاه قضايي بايد با ريشه يابي و برخورد جدي با همه عوامل آن بدون هرگونه ملاحظه اي اقدامات لازم را انجام دهد.
در اين گزارش در خصوص سه تن از كشته شدگان در بازداشتگاه كهريزك آمده است: اين سه نفر با توجه به عوامل متعدد از جمله ضرب و شتم، شرايط بد آب و هوا، تغذيه نامناسب فوت كرده اند و اساساً طرح مسئله اي به عنوان مننژيت در خصوص يكي از كشته شدگان رد شده است.
اين كميته ويژه مجلس بار ديگر از دستگاه قضايي خواست تا بار ديگر بررسي همه جانبه اي در خصوص اين كشته شدگان انجام گيرد و به خانواده آنها و افكار عمومي پاسخگو باشند.
توهم آزار جنسي
در اين گزارش همچنين با تأكيد بر اينكه ادعاي آزار جنسي بازداشت شدگان تكذيب شده آمده است: در خصوص طرح مسئله آزار جنسي برخي بازداشت شدگان كميته بررسي هاي جامعي انجام داده است. پس از طرح نامه آقاي كروبي و انعكاس رسانه اي آن هيأت با وي ملاقات كرده و خواستار ارايه اسناد و مدارك و شواهد شد. وي در آن ديدار در پاسخ سأال كميته مبني بر اينكه چند نفر به شخص شما مراجعه و مدعي آزار جنسي شده اند پاسخ داد كه چهار نفر مراجعه مستقيم داشته اند. سأال ديگر كميته از وي اين بود كه آيا براي شما وقوع آزار جنسي بر روي اين چهار نفر قطعي است؟ وي با برآشفتگي منكر قطعيت شد و قائل بود كه به اين دليل نامه اي به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسي نمايند و در صورت وقوع با اين مسأله برخورد جدي شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.
آقاي كروبي از ارائه هرگونه سند و مدركي به كميته استنكاف ورزيد و اعلام كرد در صورت تعيين هيأتي از جانب شخص رئيس قوه قضائيه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارايه نمايد. اين خواسته آقاي كروبي از طريق كميته با رياست مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر لاريجاني در ميان گذاشته شد و نهايتاً رياست قوه قوه قضائيه با تعيين سه نفر نماينده از طرف خود آنان را مسئول بررسي همه جانبه موضوع نمود كه گزارش كار اين كميته به اطلاع همگان رسيد.
اما كميته مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص اقدامات جدي و بررسي هاي همه جانبه به عمل آورد تا جايي كه از طريقي به اطلاع هيأت رسيد كه فردي كه مورد آزار جنسي قرار گرفته آماده است ماجرا را براي هيئت بيان كند. رياست مجلس شوراي اسلامي به محض اطلاع از چنين مسأله اي دستور دادند با تمهيداتي به دفتر خودشان دعوت و هيئت با وي گفت وگو نمايند. اين جلسه با حضور رئيس دفتر رياست مجلس و حتي دو تن از نمايندگان غير عضو كميته، آقايان كاتوزيان و مطهري تشكيل شد و كاملاً براي همه حضار در جلسه آشكار شد كه مادر آن جوان براثر كثرت شايعات دچار نوعي توهم شده و هيچگونه آزار جنسي متوجه آن فرد نشده و خود وي نيز قائل بود كه مادرش درگير يك توهم ذهني است.
اين كميته مجلس همچنين يادآور شد: در بازديد از زندان اوين هيچ موردي از شكنجه و آزار جنسي ديده نشده است.
بانوان شكايتي نداشتند
بنابراين گزارش خانم الهيان (نماينده تهران) از بند مربوط به نسوان بازديدي به عمل آورد كه در اين رابطه گزارشي مبسوط تهيه و به مراجع ذي ربط ارسال نمودند.
خانم الهيان متذكر شدند كه خانم هاي حاضر در بند نسوان شكايتي از وضعيت زندان اوين نداشتند و بيشتر از زنداني بودن خود شاكي بودند.
علت اصلي فاجعه كهريزك
كميته ويژه مجلس در پايان خاطر نشان كرده است: در فراز آخر اين گزارش بايد بر اين دو نكته تاكيد نمود كه ماموريت اين كميته بررسي از نوع معلول بود. بدان مفهوم كه حوادثي پس از انتخابات اتفاق افتاد و اين كميته درخصوص بدرفتاري ها و كژي هاي پديدآمده در ذيل اين حوادث در راستاي وظايف نمايندگي و به عنوان دفاع از حقوق شهروندي وارد عمل شده است و طبيعتاً دستورات، بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري مسير اين پيگيري ها را هموار و انگيزه اين كميته را در استمرار جدي اقدامات خود مضاعف نمود اما آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه از علل اصلي پديد آمدن اين حوادث نبايد غافل ماند و از جمله القاي يك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات رياست جمهوري و رفتارهاي غيرقانوني كه سبب ايجاد اين حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب هاي قانوني مسير خود را طي مي نمودند و اگر دو كانديداي رياست جمهوري دست به قانون شكني، تحريك احساسات و عواطف مردم نمي پرداختند امروز شاهد اين گونه حوادث تلخ نبوديم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و تضييع فرصت گران سنگ حضور 04 ميليوني مردم در پاي صندوق هاي راي شود. بي ترديد آنان بايد پاسخگو باشند و دستگاه قضايي درخصوص اينگونه رفتارهاي مجرمانه نبايد بي اعتنا باشد.
بهتر بود قبل از قرائت گزارش عاملان اصلي فتنه معرفي مي شدند
در همين حال، نماينده اراك در تذكر آيين نامه اي در واكنش گزارش كميته ويژه از حوادث پس از انتخابات تاكيد كرد كه بهتر بود قبل از قرائت اين گزارش عاملان اصلي اين فتنه شناسايي و به مردم معرفي مي شدند.
سيداحمد لطفي آشتياني نماينده اراك در جلسه علني روز يكشنبه و بعد از قرائت گزارش كميته ويژه حوادث پس از انتخابات در مجلس در تذكري آئين نامه اي خطاب به رئيس مجلس اظهار داشت: بهتر بود قبل از قرائت اين گزارش عاملان اصلي اين فتنه و معركه را شناسايي و به مردم معرفي مي كرديم.
وي افزود: 8 ماه است كه از انتخابات رياست جمهوري مي گذرد اما هنوز نيروهاي انتظامي ما كف خيابان ها هستند و كسي نيست كه به اين عزيزان كمك كنند و همه به دنبال اين هستند كه مديران و فرماندهان نيروي انتظامي را به دادگاه ها اعزام كنند.
اين نماينده مجلس خطاب به لاريجاني يادآور شد: بهتر نبود قبل از اينكه اين موضوع را مطرح مي كرديد عاملان اصلي فتنه كه هنوز هم دست بردار نيستند به دادگاه ها اعزام مي شدند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر وي گفت: فكر كنم منظورتان از لاريجاني آن لاريجاني قوه قضائيه است چرا كه قوه قضائيه بايد اين موضوع را بررسي و پيگيري كند.
وي افزود: قوه قضائيه بايد همه ابعاد موضوع مذكور را بررسي كند و در اين زمينه ترديدي نيست.
لاريجاني به گزارش كميته ويژه هم اشاره كرد و گفت: در متن اين گزارش نيز بر پيگيري قوه قضائيه در اين زمينه تاكيد شده بود.

 



مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون: آيت الله سيستاني بر پيروي از ولايت فقيه تاكيد دارد

مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون عنوان كرد آيت الله سيستاني به پيروي از ولايت فقيه و توجه به اينكه در جمهوري اسلامي، ايشان ولي در امور هستند تاكيد دارند.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر سقاي بي ريا در گفتگو با فارس با ابراز تاسف از اهانت به آيت الله سيستاني و با اشاره به شخصيت اين مرجع تقليد اظهار داشت: آيت الله سيستاني يكي از مراجع بسيار آگاه نسبت به مسائل اسلام و امت اسلامي است و همچنين ايشان نسبت به ولايت فقيه ديدگاه هاي روشني دارند.
وي افزود: برخي كه اخباري را درباره ايران نزد اين مرجع تقليد نقل كردند، وي به پيروي از ولايت فقيه و توجه به اينكه در جمهوري اسلامي، ايشان ولي در اداره امور هستند، تاكيد داشته است.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون ادامه داد: از نقل ها كاملا مشخص است كه آيت الله سيستاني به مسائل سياسي و اسلامي ايران و همچنين به وضعيت كشور عراق اشراف كامل دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي ريا با بيان اينكه آيت الله سيستاني شيوه اي متناسب شرايط عراق براي امور اين كشور اتخاذ كرده است، ابراز داشت: اين مرجع شيعي شيوه اي براي امور عراق ارائه داد كه با توجه به شرايط خاصي كه در اين كشور حاكم است اين شيوه بسيار تاثيرگذار بود.
وي با اشاره به اينكه آيت الله سيستاني به عنوان يك مرجع مورد توجه مردم عراق است، خاطرنشان كرد: او هيچ مسئوليت سياسي را نپذيرفت اما در اين گونه مسائل اظهارنظرهاي به موقعي داشته و به عنوان مرجعيت عراق مورد توجه مردم است.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون اضافه كرد: شاهد آن بوديم كه اظهارنظرهاي آيت الله سيستاني در بسياري از مسائل تاثيرگذار بوده و به آنها توجه زيادي شده است.
حجت الاسلام سقاي بي ريا با بيان اينكه آيت الله سيستاني بسياري از توطئه هاي آمريكا را خنثي كرده است، بيان داشت: اين مرجع شيعي در كشور عراق موارد زيادي از اختلافات را به اتمام رسانده و توطئه هاي آمريكا را خنثي كرده است.
وي آيت الله سيستاني را شخصيتي بيدار برشمرد و گفت: آيت الله سيستاني مرجعي است كه به نفع امت اسلامي عمل مي كند و فردي صاحب نفوذ در تمام كشورهاي اسلامي به شمار مي رود و با انقلاب و جمهوري اسلامي نيز هماهنگ است.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون ادامه داد: بنابراين طبيعي است كه او يكي از اهداف دشمن باشد و اهانت به او در راستاي اهانت هايي قرار گرفت كه در ايران اتفاق افتاد كه نمونه آن توهين به امام خميني(ره) است.
حجت الاسلام سقاي بي ريا تصريح كرد: اين اقدامات نشان مي دهد كه دشمن، اسلام و مرجعيت شيعي كه براي مردم با ارزش بوده و هست را مورد هدف قرار داده است.
وي به تاثير حضور مردم در صحنه هاي مختلف و نااميدي دشمن اشاره كرد و اذعان داشت: حضور مردم در تظاهرات عليه دشمن تاثير به سزايي دارد و زماني كه توهين به مرجعيت اتفاق مي افتد همه تظاهرات مي كنند و اين نشانه حمايت از ولايت است.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيون ادامه داد: حضور مردم باعث عقب نشيني دشمن مي شود و آنها را نااميد مي كند كه نمونه اين حضور پرشور، تظاهرات 9 دي بود كه دشمن را ساكت و روحيه او را تضعيف كرد.
گفتني است خطيب جمعه رياض چندي پيش ضمن حمله به مكتب تشيع، نسبت به آيت الله سيستاني اهانت كرد، كه خشم عموم شيعيان جهان را برانگيخت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14