(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14



یکشنبه 27 دي 1388- شماره 19561
 

كوتاه اقتصادي
سرمايه گذاري چين در طرح هاي توسعه فولادي ايران
سود سهام عدالت از اول بهمن در حساب بازنشستگان
صدور5 ميليون تن سيمان تا پايان سال جاري
افتتاح مركز تجاري ايران هفته آينده در عمان
جلوگيري از واردات غيرقانوني محصولات نساجي
به دستور وزير بازرگاني انجام مي شود صادرات محصولات گلخانه اي با پروازهاي رايگان
آغاز پرداخت وام 15 ميليون توماني براي نوسازي 30 هزار واحد مسكوني فرسوده
ركورد جديد بورس در سال 88
وزير اقتصاد: 8500 ميليارد تومان به بودجه 88 افزوده نمي شود
ترفند جديد اروپا براي جلوگيري از سقوط شركت هاي خودروسازي
به منظور حمايت از توليد واردات كالاهاي مشابه داخلي ممنوع شد
معاون وزير كار خبر داد حمايت دولت از 2 هزار واحد توليدي داراي مشكل نقدينگي



كوتاه اقتصادي

¤ معاون سازمان خصوصي سازي با دفاع از تصميم به عدم مجاز بودن 4 بازيگر بزرگ در عرضه هاي بعدي گفت: اين اقدام با هماهنگي هيئت واگذاري و با هدف شفاف سازي صورت گرفت و موجب اثر مثبت بر بازار سهام مي شود.
¤ به منظور حمايت از تربيت نيروي انساني و نيز جهت دهي به تحقيقات دانشگاهي در بازار پول، مأسسه اعتباري توسعه حمايت از پايان نامه هاي مرتبط با موضوعات مورد نياز را در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در دستور كار قرار داد.
¤ مدير عامل سازمان چاي شمال گفت: تسهيلات بانكي 15 ميليارد توماني براي احياء باغ هاي چاي شمال به دست كشاورزان نرسيده است.
¤ مدير كل رايانه و محاسبات شركت ارتباطات سيار با تأكيد بر اينكه بدهي مشتركان 24 ساعت پس از پرداخت در سيستم اعمال مي شود، گفت: اعمال نشدن پرداخت در قبوض به معني عدم اعمال در سيستم همراه اول نيست.
¤ روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران با صدور اطلاعيه اي، نسبت به سوء استفاده برخي افراد از عنوان اين شركت به منظور اخذ وجوه غيرقانوني از مشتركان هشدار داد. در اطلاعيه اين شركت از عموم مشتركان استان خواسته شده است در هنگام مراجعه مأموران اين شركت، به نكاتي از قبيل رأيت كارت شناسايي معتبر، احراز هويت و نوع پوشش سازماني آنان، توجه كافي داشته باشند.
¤ مدير كل تعاون استان تهران از پذيرش 225 هزار نفر از يك ميليون و 04 هزار نفر متقاضي ثبت نام شده مسكن مهر اين استان خبر داد و گفت: بر اين اساس 52 درصد از متقاضيان واجد شرايط شناخته شدند.
¤ مدير عامل سازمان انرژيهاي نو ايران گفت: تعداد سرمايه گذاران خارجي براي ساخت و نصب نيروگاه هاي بادي در ايران افزايش يافته است.
¤ يك مقام شركت روسي گاز پروم از تصميم اين شركت براي توسعه همكاري ها با ايران در بخش نفت و گاز خبر داد.
¤ برخي از پيش شماره هاي مركز مخابرات نبوت تغيير به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران پس از انجام عمليات كابل برگردان پيش شماره تلفن هاي مركز مخابرات مذكور از 0997 الي 3779 به 4779 و 5779 تبديل مي شود.
¤ سازمان بنادر و دريانوردي از افزايش 21 درصدي جابجايي مسافران دريايي از طريق بنادر كشور، در نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.آمارهاي سازمان بنادر و دريانوردي نشان مي دهد در طول 9 ماه ابتداي سال جاري، بالغ بر 4 ميليون نفر از طريق بنادر كشور جابجا شدند.
¤ مدير عامل شركت ملي صادرات گاز گفت آذربايجان بعد از بازسازي منابع ذخيره گاز خود موضوع ذخيره سازي گاز ايران در اين منابع را مورد بررسي قرار مي دهد.
¤ ارزش صادرات فرش دستباف ايران در نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 9 درصد رشد داشته است.به گزارش مركز ملي فرش ايران، بر پايه آمار منتشر شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران، ارزش فرشهاي صادراتي ايران كه در نه ماهه سال گذشته حدود 131 ميليون دلار بوده، در نه ماهه سال جاري به 034 ميليون دلار رسيده و ميزان وزني اين فرشهاي صادراتي نيز 5/5 هزار تن برآورده شده است.

 



سرمايه گذاري چين در طرح هاي توسعه فولادي ايران

بزرگترين سازنده كارخانه هاي فولاد در چين، آمادگي خود را براي سرمايه گذاري و تامين مالي طرح هاي فولادي ايران اعلام كرد.
مديرعامل شركت ام.سي.سي پيش از ظهر ديروز در جلسه اي با رئيس هيئت عامل سازمان ايميدرو اظهار داشت: براي رفع مشكل مالي طرح هاي توسعه فولاد در ايران راهكارهاي متنوعي را در اختيار داريم.
شن هتينگ افزود: مذاكره با بانك هاي چيني براي تامين مالي طرح ها، مشاركت در اجراي طرح و نيز اجراي طرح به صورت بيع متقابل از جمله راهكار هايي است كه مي توان از آنها بهره برد.
شركت ام سي سي سال گذشته برنده مناقصه طرح فولاد ارفع شده بود.
مسئولان اين شركت ديروز در سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران جلسه اي در مورد نحوه اجراي پروژه فولاد ارفع در اركان (استان يزد) برگزار كردند.
ام.سي سي تاكنون براي توليد 500 ميليون تن فولاد در چين ظرفيت سازي كرده و همزمان سرمايه گذار و تامين كننده تجهيزات كارخانه هاي فولادي در دنيا نيز به شمار مي آيد.
در اين جلسه رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع نيز اظهار داشت: بخشي از طرح هاي توسعه فولاد را مي توان با مشاركت طرف چيني در مناطق مختلف ايران از جمله مناطق محروم به اجرا در آورد.
احمد علي هراتي نيك تصريح كرد: شركت هاي بزرگ معدني ايران نيز آمادگي لازم براي تاسيس شركت مشترك و اجراي طرح ها را دارند.
مديرعامل شركت چيني همچنين از علاقمندي شركت متبوع خود براي حضور در طرح هاي صنايع غيرآهني نظير مس، سرب و روي خبر داد.
به گفته شن هتينگ، ام.سي.سي تجربه سرمايه گذاري و اجراي اين طرح ها را در كشورهاي همسايه ايران دارد.

 



سود سهام عدالت از اول بهمن در حساب بازنشستگان

رئيس هيات مديره شركت سرمايه گذاري استاني اعلام كرد: سود پرداختي سهام عدالت براي بازنشستگان
40 هزار تومان خواهد بود.
«محمد جواد شيخ» در گفت وگو با ايرنا با اشاره به آغاز پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان از پايان دي ماه در سراسر كشور، افزود: بر اساس برنامه ريزي ها سود سهام عدالت بازنشستگان كشوري، لشكري، خدمات درماني و تامين اجتماعي پاپان دي ماه پرداخت مي شود.
وي با بيان آنكه تنها دو مرحله ابتدايي كه مربوط به مشمولان عشاير، روستاييان و همچنين كميته امداد و بهزيستي بود (مشمولان تخفيف قانوني) سود 80 هزار توماني دريافت كردند، افزود: اين در حالي است كه مابقي سهامداران سود 40 هزار توماني دريافت خواهند كرد.
رئيس هيات مديره شركت سرمايه گذاري استاني با اشاره به پرداخت نشدن سود سهام عدالت از سوي پالايشگاه ها، گفت: اكثر شركت هاي مشمول سهام عدالت سود خود را پرداخت كردند اما پالايشگاه ها بدليل اينكه نقدينگي خود را به شركت ملي پخش و پالايش پرداخت كردند و اين شركت نيز مبالغ مورد نظر را صرف طرح هاي توسعه اي كرده تاكنون نتوانسته سود سهام عدالت پالايشگاه ها را پرداخت كند.
وي از پيگيري براي دريافت اين سود از پالايشگاه ها خبر داد و اظهار اميدواري كرد: اين امر بزودي به نتايج مثبتي برسد.
رئيس هيات مديره شركت سرمايه گذاري استاني از اصلاح وكالتنامه شركت هاي سرمايه گذاري استاني سهام عدالت خبر داد و گفت: بر همين اساس شركت هاي سرمايه پذير مي توانند با سقف 20 هزار ميليارد تومان براي 20 ميليون نفر قرارداد امضا كنند.
شيخ در خصوص اصلاحات اين قرارداد با بيان آنكه مدت اعتبار قرارداد از پنج به 15 سال افزايش يافت اظهار داشت: همچنين مقرر شد بدهي اين شركت ها از محل اقساط پرداخت شود و اگر ميزان بدهي معادل پرداخت نباشد و شركت نيز اقدامي در اين خصوص انجام ندهد دولت مي تواند پس از شش ماه وكالت خود را اجرايي كند.

 



صدور5 ميليون تن سيمان تا پايان سال جاري

دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان با تشريح جزييات تشكيل كنسرسيوم صادرات سيمان گفت: ايران تا سال 91 با توليد 105 ميليون تن سيمان رتبه چهارم دنيا را در توليد اين محصول كسب خواهد كرد.
محمدحسن پورخليل در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: شركت توسعه صادرات سيمان ايران به منظور برنامه ريزي و از افزايش حجم صادرات سيمان كشور تشكيل شد كه عمده سهام آن به هلدينگ هاي سيماني كشور تعلق دارد.
وي بازاريابي براي فروش بين المللي سيمان در ماوراي منطقه را از جمله اهداف كنسرسيوم صادرات سيمان عنوان كرد و گفت: در حال حاضر سيمان به برخي كشورهاي منطقه و همچنين يمن، عمان و كويت صادر مي شود و بر اساس برنامه ريزي انجام شده توسط كنسرسيوم صادرات، عرضه سيمان به شرق و غرب قاره آفريقا و همچنين كشورهاي اروپايي انجام خواهد شد.
وي با اشاره به صادرات چهار ميليون تن سيمان تا پايان آذر امسال گفت: در حال حاضر قرارداد مربوط به صادرات 200 تا 300 هزار تن سيمان به يمن، نيجريه و تاجيكستان در حال نهايي شدن است و بر اساس برآوردهاي انجام شده، پيش بيني مي شود صادرات سيمان تا پايان سال به حدود 5 ميليون تن برسد.
پورخليل ايجاد امكانات صادراتي مانند تكميل تجهيزات پايانه هاي صادراتي از جمله ايجاد سيلوهاي صادراتي سيمان فله در بندر چابهار و بندرعباس را از ديگر اهداف كنسرسيوم صادرات سيمان دانست و افزود: هماهنگي هاي لازم براي حمل و نقل زميني و دريايي سيمان از طريق سازمان توسعه تجارت با تعدادي از شركت هاي حمل و نقل زميني و شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در حال انجام است.
وي افزود: بحث تاسيس شركت هاي حمل و نقل زميني براي صادرات سيمان توسط كنسرسيوم صادرات سيمان نيز در حال پيگيري است و علاوه بر اين، مشاركت در حمل و نقل ريلي و اجاره كشتي نيز از ديگر برنامه هاي كنسرسيوم است.
دبير انجمن سيمان با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي صادرات 6 تا 7 ميليون تن سيمان طي سال آينده، تصريح كرد: تا پايان آذر امسال 40 ميليون تن سيمان در كشور توليد شد كه اين رقم تا پايان سال به حدود 52 ميليون تن خواهد رسيد.
وي افزود: ميزان توليد سيمان در سال آينده حدود 55 ميليون تن خواهد بود.

 



افتتاح مركز تجاري ايران هفته آينده در عمان

مديركل دفتر نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت ايران از افتتاح مركز تجاري ايران در عمان خبر داد و گفت: مجوز تاسيس اين مركز از سوي سازمان توسعه تجارت به اتاق بازرگاني ايران ارائه شده است.
حميد زادبوم در گفت وگو با مهر از افتتاح مركز تجاري جمهوري اسلامي ايران در عمان خبر داد و گفت: مركز تجاري ايران در عمان توسط اتاق بازرگاني ايران و با عامليت صندوق توسعه صادرات استان فارس، ششم بهمن ماه افتتاح مي شود.
مديركل دفتر نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت افزود: اين مركز در حاشيه افتتاح نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در عمان افتتاح مي شود و قابليت اين را دارد كه 60 شركت ايراني را در خود جاي دهد.
وي تصريح كرد: اقدامات لازم براي افتتاح سه مركز تجاري ديگر ايران در دنيا در حال انجام است و بر اين اساس، اين مراكز در كشورهاي تاجيكستان، ارمنستان و قزاقستان افتتاح خواهند شد.
زادبوم، مهمترين اهداف ايجاد مراكز تجاري جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي دنيا را حضور باثبات در بازارهاي هدف دانست و تصريح كرد: حضور پايدار در بازارهاي هدف يك امر ضروري به شمار مي رود. وقتي قصد داريم بازاري را محك زنيم، بايد مدتي در آن بازار حضور مستمر داشته باشيم. در اين ميان ايجاد اين مراكز مي تواند كمك شاياني به تجار ايراني صورت دهد.

 



جلوگيري از واردات غيرقانوني محصولات نساجي

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان براساس گزارشهاي واصله، واردكنندگان متخلف محصولات نساجي را به مراجع ذيصلاح معرفي كرد.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: با عنايت به سياستها و جايگاه بسزاي اين سازمان در راستاي حمايت از توليدكنندگان و توليدات داخلي و نيز مقابله با واردات كالاهاي بي كيفيت خارجي، واردكنندگان متخلف محصولات نساجي به مراجع ذيصلاح معرفي شدند.
اين اقدام همچنين در راستاي برخورد جدي با واردات قاچاق كه موجب ايجاد اخلال در عملكرد نظام اقتصادي شده، صورت گرفته است. از سوي ديگر، با توجه به فراهم نمودن فضايي مساعد و معقول براي توليدكنندگان داخلي و شرايط برابر براي رقابت آنها با توليدكنندگان خارجي، بازرسان اين سازمان با بهره گيري از گزارشها و شكوائيه هاي واصله مردمي در خصوص عرضه نخ هاي وارداتي پلي استر تكسچره با حقوق ورودي 20 درصدي توسط برخي از مراكز واردكننده محصولات نساجي، اقدام به بازرسي و نظارت بر عملكرد واحدهاي متخلف نمودند.
بر همين اساس با پيگيري موضوع، كنترل چگونگي ورود اين كالاها بررسي و تحقيقات كارشناسي از واحدهاي مذكور و به استناد ماده 268 قانون امور گمركي مبني بر اينكه كشف هر نوع تخلف قبل و بعد از ترخيص كالا، تخلف انتسابي قابل رسيدگي است، تخلف كم اظهاري و ارايه اطلاعات نادرست، واردكنندگان را مجرم تشخيص دادند.
اين سازمان ضمن توصيه به واردكنندگان نخ هاي وارداتي در خصوص واردات غيرقانوني اعلام مي دارد هرگونه اظهارات نادرست در گمركات كشور تخلف محسوب و به شدت با آن برخورد مي شود.

 



به دستور وزير بازرگاني انجام مي شود صادرات محصولات گلخانه اي با پروازهاي رايگان

سرپرست دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران گفت: براساس دستور وزير بازرگاني، محصولات گلخانه اي استان يزد از هفته جاري با 10 پرواز هفتگي به صورت رايگان به شهر مسكو پايتخت روسيه صادر مي شود.
محمود اسكندري به ايرنا گفت: سازمان توسعه تجارت ايران مشروط به اينكه ميزان بار ارسالي در حد كافي باشد، كليه هزينه هاي حمل ونقل هوايي اين پروازها را به عهده مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه توافقنامه مورد نياز با اتحاديه صادراتي استان يزد و شركت حمل ونقل براي انجام مراحل صادرات محصولات گلخانه اي به امضا رسيده است، گفت: يزد يكي از بزرگترين استان هاي صادركننده محصولات گلخانه اي به كشورهاي مختلف از جمله روسيه است.
به گفته اسكندري، مجموع صادرات محصولات گلخانه اي استان يزد سال گذشته بيش از 130 هزار تن بوده است.
وي با اشاره به اينكه اقدام به صادرات محصولات استان يزد از طريق هوايي با هدف جلوگيري از فاسدشدن و سالم رسيدن آن به دست مصرف كننده صورت خواهد گرفت، افزود: ارسال زميني محصولات گلخانه اي زمينه فسادپذيري آنها را بيشتر مي كند و پرواز هوايي بر سلامت كالا تا رسيدن به مقصد مي افزايد.

 



معاون وزير مسكن خبر داد
آغاز پرداخت وام 15 ميليون توماني براي نوسازي 30 هزار واحد مسكوني فرسوده

معاون وزير مسكن با بيان اينكه سرمايه گذاري در بافت هاي فرسوده حداقل 25 درصد سود دارد گفت: 15 هزار واحد مسكوني از 30 هزار واحد مسكوني مورد نظر براي بازسازي در بافت هاي فرسوده با بانك ها قرار داد منعقد كردند.
احمد صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: برخي از سرمايه گذاران اقدام به خريد اوراق مشاركت مي كنند اما سرمايه گذاري در بافت هاي فرسوده آنقدر سودآور است كه بنده با قاطعيت مي گويم حداقل 25 درصد سود در انتظار سرمايه گذاران در بافت هاي فرسوده است.
مديرعامل شركت عمران بهسازي شهري ايران با بيان اينكه تا پايان سال اعتباري بالغ بر 450 ميليارد تومان براي نوسازي 30 هزار واحد مسكوني در قالب وامهاي 15 ميليون توماني در نظر گرفته شده است گفت: اين اعتبار سال آينده براي نوسازي 130 هزار واحد مسكوني در نظر گرفته شده و چهار برابر امسال رشد خواهد داشت.
صادقي افزود: براي نوسازي 30 هزار واحد مسكوني از اول آذرماه امسال 450 ميليارد تومان اعتبار بانكي تامين شد و تاكنون براي 50 درصد يعني 15 هزار واحد مسكوني با بانك انعقاد قرارداد شده و بقيه هم به تدريج با بانك ها قرارداد منعقد خواهند كرد.
به گفته معاون وزير مسكن و شهرسازي 3 هزار نفر از اين تعداد نيز قسط اول خود را دريافت كرده اند.

 



ركورد جديد بورس در سال 88

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات بورس در سال جاري بيش از 16 هزار و 500 ميليارد تومان بوده كه در تاريخ معاملات بورس بي سابقه است.
به گزارش واحد مركزي خبر؛ علي صالح آبادي در سومين همايش بين المللي مشاوران و مديران مالي گفت: با ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 در سال 85 بازار سرمايه مسير ديگري را پيش گرفت و شركتهاي بزرگي وارد بورس شد.
وي با اشاره به اينكه ورود شركت هاي بزرگ به بورس موجب بزرگ شدن بورس نيز شده است، گفت: به دنبال افزايش معاملات بورس، نقدشوندگي نيز افزايش يافته است.
معاون وزير اقتصاد تأكيد كرد: حضور صنايعي مانند مس، آلومينيوم، مخابرات و بيمه باعث افزايش تنوع بورس كشور در مقايسه با بورس هاي خاورميانه شده است.وي با اشاره به اينكه ساختار نظارتي و اجرايي در بورس تفكيك شده است، افزود: سازمان بورس نقش نظارتي دارد و سازمان فرابورس و بورس كالا مجري بورس هستند.
صالح آبادي افزود: دو شركت تامين سرمايه هم اكنون در بورس فعال است و دو شركت ديگر نيز مجوز فعاليت گرفتند كه تا پايان سال فعال مي شوند.
وي بر توسعه فناوري اطلاعات IT و استفاده از سامانه معاملات مجهز و پيشرفته در بورس اشاره كرد و گفت: شبكه رايانه اي كدال براي اطلاع رساني شركتها نيز راه اندازي شده است و شركتهاي بورسي اطلاعات خود را از طريق اين سيستم به سازمان بورس ارسال كنند تا در اختيار مردم قرار گيرد.
صالح آبادي تاكيد كرد: توليد و انتشار اطلاعات در بورس نظام مند شده است و اين سيستم مي تواند در افزايش اطلاع رساني شركت ها موثر باشد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه در بورس كالا متناسب با اصل 44قانون اساسي آزادسازي آغاز شده است گفت: در سال 86 با آزادسازي قيمت همه محصولات پتروشيمي و عرضه آنها در بورس كالا، معاملات بورس كالا افزايش يافت و امسال نيز به 6 هزار ميليارد تومان رسيده است كه اميدواريم تا پايان سال افزايش يابد.
وي با اشاره به نيازهاي جديد در بازار سرمايه كشور گفت: لايحه اي در ابتداي سال به منظور توسعه ابزارهاي مالي ارسال كرديم كه پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان براي اجرا به دولت ارسال شد و اهميت آن از اهميت اوراق بهادار كمتر نيست.وي در مورد مشخصات اين قانون گفت: شركت هايي كه در بورس پذيرفته مي شوند و شركت هايي كه سهام آزاد (شناور) داشته باشند براساس اين قانون 20درصد از معافيت ماليات بر درآمد استفاده خواهند كرد كه به نقد شوندگي بورس كمك مي كند.
همچنين 5 درصد از شركتهاي فرابورس از معافيات ماليات بر درآمد استفاده خواهند كرد و در نقل و انتقال سهام نيز نيم درصد شامل معافيت ماليات بر درآمد خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه عرضه سهام در بورس افزايش يافته است و در آينده نيز افزايش خواهد يافت گفت: براي تعادل در بازار، عرضه را متناسب با تقاضا بايد تقويت كرد.صالح آبادي تأكيد كرد: صندوقهاي سرمايه گذاري در اين قانون به عنوان شخصيت هاي سرمايه گذاري معرفي شده و همه آنها از ماليات معاف شده اند.
وي با اشاره به استفاده برخي كشورها از ابزار گوناگون در بورس مانند صكوك (اوراق قرضه اسلامي) ابراز اميدواري كرد در آينده بورس كشور ما نيز از اين ابزار استفاده كند.

 



وزير اقتصاد: 8500 ميليارد تومان به بودجه 88 افزوده نمي شود

وزير امور اقتصادي و دارايي از بررسي نهايي آيين نامه تسهيل حضور سرمايه گذاري خارجي تا يك ماه آينده و همچنين از اضافه نشدن مبلغ 8500 ميليارد تومان كه ناشي از آزاد نشدن منابع هدفمند كردن يارانه ها در بودجه 88 بود، خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با (ايسنا) درباره وضعيت بازار سرمايه كشور اظهار داشت: ارزش بازار سرمايه از 49 هزار ميليارد تومان در پايان آذرماه 87 با 20 درصد رشد به 59 هزار ميليارد تومان رسيده است كه با توجه به مشكلات مالي در بازارهاي جهاني رقم مناسبي است.
او ادامه داد: بخشي از اين گسترش بازار ناشي از جذب منابع جديد بوده است كه اين منابع هم از داخل و هم از سوي هموطنان خارج از كشور تامين شده است.
وي تاكيد كرد: اگر به ارقام جذب منابع مالي خارجي طي 4 سال گذشته توجه كنيم بالغ بر 3 ميليارد دلار وارد كشور شده كه با هيچ دوره اي قابل قياس نيست.
حسيني درباره نظر وزارت اقتصاد درباره بسته سياستي و نظارتي بانك مركزي در سال 89 اظهار كرد: وزارت خانه هاي اقتصادي اجزاي منفصله نيستند و ما نظرات مان را در شوراي پول و اعتبار مطرح مي كنيم و بسته سياستي و نظارتي به صورت منسجم بيرون مي آيد كه همان را اجرا مي كنيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره امكان كاهش نرخ سود بانكي با توجه به كاهش نرخ تورم اظهار كرد: قطعا ما همه امكانات مفيد براي اقتصاد كشور را در تدوين اين بسته در نظر مي گيريم اما قبل از اين كه به جمع بندي برسيم اعلام نمي كنيم. به هر حال خبرنگاران كار خود را مي كنند و مي خواهند اخبار مختلف جمع آوري كنند و آنها را تطبيق بدهند اما شوراي پول و اعتبار يك نهاد تخصصي است كه بايد بحث هاي تخصصي در آن انجام شود و آنچه كه تصويب مي كنيم اجرا خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره وضعيت بودجه 88 و ارسال اصلاحيه يا متمم به اين گفته اكتفا كرد كه آن مبلغ 8500 ميليارد تومان كه ناشي از آزاد نشدن منابع هدفمند كردن يارانه ها در بودجه 88 بود، به بودجه امسال اضافه نمي شود و بودجه 88 با همان رقم قبلي و برخي جابه جايي ها در سرفصل ها و صرفه جويي ها اجرايي خواهد شد.

 



ترفند جديد اروپا براي جلوگيري از سقوط شركت هاي خودروسازي

گسترش دامنه بحران مالي و اقتصادي در منطقه يورو، كشورهاي اروپايي را بر آن داشته تا با اجراي گسترده قانون اسقاط خودرو، روند كاهش مصرف در اين منطقه را بهبود و از كاهش فروش خودروهاي نو جلوگيري كنند.
به گزارش شبكه پنج تلويزيون فرانسه، در پي بحران مالي بين المللي كه روند آن از سال 2007 آغاز شد، مسئولان كشورهاي اروپايي تصميم گرفتند براي جلوگيري از ورشكستگي شركتهاي خودروسازي، قانوني را تحت عنوان «قانون اسقاط خودرو» به اجرا گذارند. به موجب اين قانون، كسانيكه خودروهاي فرسوده خود را تحويل مي دادند و يك خودروي نو خريداري مي كردند از تخفيف قابل توجهي برخوردار مي شدند. به هر حال، اجراي اين قانون باعث نشد كه جلوي كاهش فروش خودرو به طور كلي گرفته شود. براساس گزارشي كه اتحاديه خودروسازان اروپا منتشر كرده است در سالي كه گذشت، به لطف اجراي قانون اسقاط خودرو از سقوط شديد بازار خودرو جلوگيري شد. براساس اين گزارش، در سال 2009، فروش خودروهاي نو حدود 6/1 درصد نسبت به سال 2008 كاهش يافت و اين درحالي است كه در سال 2008 فروش خودروهاي نو 8/7 دهم درصد كاهش يافته بود.
خبرگزاري آلمان نيز در گزارشي اعلام كرد، اتحاديه خودروسازان اروپا اعلام كرد شماره گذاري خودروهاي جديد در اروپا در دوازده ماه سال 2009 نسبت به سال 2008 با كاهش محسوس به چهارده ميليون و پانصد هزار دستگاه رسيده است كه علت آن به پيامدهاي بحران در صنعت خودروسازي جهان در سال 2009 بر اثر ركود اقتصادي جهاني باز مي گردد.
اين اتحاديه افزود: شماره گذاري خودروهاي نو در غرب اروپا در ماه دسامبر گذشته با نوزده درصد افزايش نسبت به دسامبر سال گذشته به حدود يك ميليون دستگاه رسيد. در كل سال نيز شماره گذاري خودروهاي نو در غرب اروپا 5 درصد افزايش يافته و به 13 ميليون و 600 هزار دستگاه رسيد.
سازندگان خودروهاي كوچك مانند رنو بيشترين استفاده را از برنامه تشويق خريد خودروهاي نو در اتحاديه اروپا برده اند به طوري كه فروش شركت رنو در ماه دسامبر گذشته
3/52 درصد و فروش شركت فيات
1/23 درصد افزايش يافته است.
شركتهاي آسيايي نيز از اين طرح كشورهاي اروپايي بهره برده اند به طوري كه ميزان فروش شركت نيسان در آخرين ماه سال گذشته در اروپا بود و شش و سه دهم درصد و ميزان فروش شركت تويوتا 11 درصد افزايش يافته است.در عين حال فروش شركتهاي خودروسازي آلماني در ماه دسامبر چهار و شش دهم درصد كاهش يافت. ماتياس وايسمن رئيس اتحاديه صنايع خودروسازي آلمان چند روز پيش در حاشيه نمايشگاه بين المللي ديترويت در آمريكا گفت هيچ دليلي براي خوشبين بودن در سال جاري وجود ندارد.از سوي ديگر فروش خودروهاي نو در شرق اروپا در سال 2009 به ميزان 5/16 درصد كاهش يافت. ميزان كاهش فروش خودرو در شرق اروپا در آخرين ماه سال 2009 از
3/79 درصد در ليتواني تا 9/3 درصد در لهستان متغير بود.

 



به منظور حمايت از توليد واردات كالاهاي مشابه داخلي ممنوع شد

براي حمايت از توليد داخل، رفع موانع و مشكلات فرا روي توليد، مصوبه ممنوعيت واردات كالاهايي كه توليد داخل دارند، به صورت ريفاينانس به تصويب كارگروه حمايت از توليد رسيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با تصويب كارگروه حمايت از توليد، واردات كالاهاي نهايي كه توليد داخل دارند، به صورت ريفاينانس ممنوع شد. بر اين اساس وزيران عضو كارگروه حمايت از توليد، بنا به پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و به استناد به اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، اين مصوبه را به تصويب رساندند.
بر اين اساس: واردات كالاهاي نهايي كه مشابه توليد داخل دارند با استفاده از خطوط اعتباري كوتاه مدت بين بانكي، حداكثر يك ساله جهت گشايش اعتبارات اسنادي بابت واردات كالا ممنوع شد. اين مصوبه در جهت حمايت از توليد داخل، رفع موانع و مشكلات فراروي توليد و ايجاد انگيزه، اميد و تحرك براي فعالان عرصه توليد اتخاذ شده است. اين مصوبه 21 دي ماه به تاييد رئيس جمهوري رسيد و در تاريخ 22 ديماه از سوي معاون اول رئيس جمهور به دستگاههاي اجرايي ذي ربط ابلاغ شده است.

 



معاون وزير كار خبر داد حمايت دولت از 2 هزار واحد توليدي داراي مشكل نقدينگي

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي از شناسايي
دو هزار واحد صنعتي بزرگ و بنگاه متوسط داراي بحران مالي و مشكل نقدينگي در كشور خبر داد.
حميد حاجي عبدالوهاب در گفتگو با مهر در خصوص برنامه هاي كارگروه حمايت از توليد براي حفظ اشتغال در بنگاههاي توليدي، گفت: با توجه به مسئوليت كارگروه حمايت از توليد، تلاش كلي دولت اين است كه كارگاههايي كه مشكلات و بحران آنها مربوط به عدم اطلاعات دارندگان صاحبان كارگاهها است را مورد توجه قرار دهد. در اين بخش، كارگروه، بنگاههايي كه بر اثر وقوع تورم جهاني و تحريم نيز دچار مشكل شده اند را هم تحت پوشش قرار مي دهد.
معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي اظهار داشت: كارگروه حمايت از توليد، مشكلات دوران ساخت بنگاهها و واحدهاي توليدي را نيز مدنظر قرار مي دهد. اين در حالي است كه در حال حاضر با پيگيري هاي بعمل آمده در كارگروههاي استاني، واحدهاي مشمول طرح شناسايي شده اند كه فهرست آنها به مركز ارسال مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14