(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 دي 1388- شماره 19562
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مكارم شيرازي: تفسير اسلام براساس گرايش هاي غربي كار افراد خودباخته است
پاسخ مرتضوي به گزارش كميته ويژه حوادث پس از انتخابات
آيت الله لاريجاني با تسليت ترور استاد علي محمدي: دشمن قصد ضربه زدن به جهاد علمي كشور را دارد
علامه فضل الله: فتنه اخير در ايران توطئه اي خارجي بود
معاون پارلماني رئيس جمهور: ايران از وحدت گروه هاي لبناني حمايت كامل مي كند
سقاي بي ريا : زير سأال بردن مديريت انبيا محكوم است
رئيس شوراي تامين استان تهران: حلقه حفاظتي دانشمندان هسته اي تقويت مي شود
پيگيري نمايندگان مجلس براي بركناري محتشمي پور از دبيركلي كنفرانس حمايت از فلسطين
مقاله وارده
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري اوكراين
لزوم عرضه اعمال بر قرآن كريم در بيان امام باقر (ع)



آيت الله مكارم شيرازي: تفسير اسلام براساس گرايش هاي غربي كار افراد خودباخته است

آيت الله مكارم شيرازي در نخستين اجلاس نمايندگان و مديران جامعه المصطفي العالميه در قم گفت: لازم است به متن اسلام حقيقي و اصل بازگشت و از قرائت هاي جديد دروغين التقاطي و انحرافي پرهيز كرد.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد در نخستين اجلاس نمايندگان و مديران جامعه المصطفي العالميه كه در سالن قدس مجتمع آموزش عالي امام خميني قم برگزار شد با بيان اين كه دشمنان اسلام به خصوص متعصب هاي مسيحيت براي جلوگيري از پيشرفت اسلام اصرار داشتند كه بگويند اسلام با زور و شمشير پيشرفت كرده نه با منطق و دليل، گفت: دشمنان اسلام جنگ هاي اسلامي را به اشتباه به همين حساب مي گذاشتند در حالي كه تفحص در آيات گوناگون قرآن مجيد جواب اين دروغ پردازي ها را به روشني مي دهد.
وي با بيان اين كه كشيدن شمشير براي خاموش كردن آتش فتنه است، اذعان داشت: در قرآن كريم به صراحت آمده است كه بر روي كساني كه بر شما شمشير كشيده اند شمشير بكشيد، پس با پايان يافتن فتنه جنگ نيز تمام مي شود.
اين مرجع تقليد در ادامه خطاب به مبلغان علوم ديني خواست از طريق سخنراني هاي منطقي و درست اسلام را تبليغ كنند و گفت: اگر خيال كنيم فعاليت هاي تبليغي در دنياي امروز كافي است در اشتباهيم.
آيت الله مكارم شيرازي با بيان اين كه امروز هجمه دشمنان بر ضد اسلام و به خصوص بر ضد معارف اهل بيت(ع) بسيار زياد است، ابراز داشت: ايجاد سايت هاي دروغ پرداز و توهين كننده به اسلام به دليل آن است كه دنياي مادي از مادي گري فاصله گرفته و به سمت معنويت آمده است.
وي اضافه كرد: اسلام در دنيا به سرعت پيش مي رود و مردم جهان، اسلام را به عنوان مكتبي براي سراسر زندگي از لحظه تولد تا لحظه مرگ با برنامه هاي غني، پربار و مطابق موازين منطق مي دانند.
اين مرجع تقليد بر آشنايي طلاب علوم ديني به شرايط زمان و مكان، منطق روز، روش ها، شبهات و توطئه ها تأكيد كرد و گفت: اگر انبوهي از علم و دانش در درون و فكر شما باشد اما با اين مسائل مهم آشنا نباشيد كاري از شما ساخته نيست.
آيت الله مكارم شيرازي شرط پيروزي مسلمانان را بازگشت به اسلام حقيقي دانست و تصريح كرد: اكنون عده اي خودباخته، اسلام را التقاطي كرده و مي گويند اسلام را به شكلي با قرائت جديد تفسير كنيم كه غربي هاي مادي بپسندند و روشنفكران خودباخته بپذيرند.
وي با بيان اين كه اين طرز تفكر اشتباه بزرگي است، تصريح كرد: لازم است به متن اسلام حقيقي و اصيل بازگشت و از قرائت هاي جديد دروغين التقاطي و انحرافي پرهيز كرد.
استاد درس خارج فقه حوزه علميه قم داشتن انگيزه الهي را مد نظر قرار داد و با بيان اين كه انگيزه الهي سبب پيشرفت است، خاطرنشان كرد: نياتمان را روز به روز خالص تر كرده، دلمان را به خدا نزديك تر و امدادهاي الهي را شبانه روز از خدا بخواهيم.
آيت الله مكارم شيرازي دربخش ديگري از سخنان خود خواستار استفاده از ابزارها و وسايل روز براي پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي ايران شد و ابراز داشت: مسلمانان توليد علم دارند اما توزيع علمشان ضعيف است، اما دشمنان توليدي ندارند ولي توزيعشان بسيار قوي است.
وي در ادامه بر ترويج و گسترش علوم اسلامي و معارف اهل بيت(ع) با استفاده از تمام وسايل روز تأكيد كرد و گفت: براي ترويج مباني اسلامي لازم است از بهترين وسايل از جمله ماهواره ها، اينترنت و وسايل سمعي و بصري استفاده شود و هر چه در اين راه هزينه شود به جا است.
گفتني است، نخستين اجلاس نمايندگان و مديران جامعه المصطفي العالميه از روز 26 دي ماه به مدت دو هفته با تشكيل كميسيون هاي مختلف در قم آغاز به كار كرد.

 



پاسخ مرتضوي به گزارش كميته ويژه حوادث پس از انتخابات

سعيد مرتضوي دادستان سابق تهران در واكنش به گزارش كميته ويژه مجلس براي بررسي وضعيت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات جوابيه اي را خطاب به رئيس مجلس منتشر كرد.
مرتضوي خطاب به علي لاريجاني درباره ظرفيت بازداشتگاه كهريزك و اينكه اين بازداشتگاه طبق گزارش مجلس جا نداشته و قاضي دستوردهنده اصرار به پذيرش داشته است نوشت: معاون دادستاني تهران در امر نظارت بر ضابطين و امور زندانها قبل از اعزام متهمين بازداشتي به كهريزك از زندان مذكور و مسئولين مربوطه در نيروي انتظامي تهران بزرگ پيرامون ظرفيت زماني آن بازداشتگاه استعلام نموده كه مسئولين مربوطه اعلام نمودند بازداشتگاه كهريزك ظرفيت پذيرش و اسكان و تدارك 400 نفر زنداني جديد را دارد. بنابراين با انتقال اين مطلب به دادسراي تهران كه مسئولين انتظامي و قضايي مربوطه در جريان كامل آن هستند بحث مطرح شده در گزارش اساسا كذب و عاري از حقيقت است و حسب اطلاع مسئولين انتظامي و قضايي مربوطه اين امر را به استحضار اعضاي محترم كميته ويژه نيز رسانيده اند.
وي با تاكيد بر اينكه برخي از رسانه ها با قلب واقعيت سعي در ارتباط دادن موضوع كهريزك به اينجانب دارند تصريح كرد: اساسا عمده مدتي كه 147نفر از متهمين آشوب هاي 18تير در كهريزك به سر مي بردند اينجانب در مرخصي بودم و اين مرخصي به لحاظ اينكه مربوط به ايام دفاع از رساله دكتري است از 5 ماه قبل تنظيم و تاريخ دفاع از سوي دانشگاه اعلام شده بود لذا با توجه به اينكه اينجانب در شش ماه قبل از اين تاريخ به لحاظ ضرورت كاري و زماني از مرخصي براي هيچ موضوعي استفاده نكرده بودم اين چند روز در محل كار نبوده و در مرخصي به سر مي بردم لذا انتساب مطالب مورد اشاره برخي رسانه ها به فردي كه در ايام مذكور در مرخصي بوده اشتباهي است كه از روي غرض ورزي طراحي مي گردد.
وي در جوابيه خود افزود: قبل از اعزام 147نفر متهم مورد اشاره به بازداشتگاه كهريزك اينجانب پس از شركت در جلسه صبح روز جمعه مورخ 19/4/88 كميته سياسي و امنيتي شوراي عالي امنيت ملي و طرح موضوع در جلسه مذكور با معاونت امنيت دادسراي تهران و قاضي رسيدگي كننده تماس گرفته و تاكيد نمودم با بررسي دقيق پروژه ها تنها افرادي كه با چاقو و قمه در اغتشاشات شركت داشته و اموال خصوصي و عمومي مردم را به آتش كشيدند و در زمره اراذل و اوباش هستند تا زمان تدارك جا در اوين به صورت موقت مي توانند به بازداشتگاه كهريزك اعزام نمايند و تاكيد مضاعف نمودم چنانچه افراد تحصيل كرده يا دانشجو در بين بازداشت شدگان باشد به هيچ وجه به بازداشتگاه كهريزك اعزام نشوند اين امر نه تنها در لايحه معاونت امنيت دادسراي تهران و داديار و قاضي ويژه رسيدگي كننده خطاب به دادگاه و دادسراي انتظامي قضات آمده و قضات مذكور بر اين ابلاغ و تاكيد اينجانب به صورت شفاهي و كتبي بارها اذعان نموده اند بلكه اينجانب در جلسات مختلف قبل از حادثه 18تير 1388 و در ايام اغتشاشات بعد از انتخابات در جمع ساير قضات ويژه و مديران نواحي مختلف دادسرا هنگامي كه زندان اوين فاقد ظرفيت پذيرش بازداشت شدگان ايام مختلف بود همين تاكيد را داشتم كه ثبت و ضبط گرديده و غيرقابل انكار است.
مرتضوي در بخش ديگري از توضيحات خود خاطرنشان كرد: دادسراي انتظامي قضات با گزارش هيئت حقوق شهروندي بلافاصله پس از حادثه دلخراش كهريزك وارد عمل شده و با تشكيل پرونده قضايي و انتظامي و مطالبه پرونده هاي سه نفر متوفي مورد اشاره قبل از رسيدگي به تخلفات مامورين انتظامي در سازمان قضايي نيروهاي مسلح تمام قضاتي كه به نوعي وظيفه رسيدگي به موارد اتهامي 147نفر دستگير شده حوادث 18تير 1388 را داشتند احضار و توضيحات لازم از آنان اخذ و به لحاظ اينكه بازداشتگاه كهريزك يك مكان رسمي و قانوني براي نگهداري متهمين بوده و حوادث ناگوار مورد اشاره هيچگونه ارتباطي با قضات نداشته است هيچ يك از قضات مذكور تعليق نشده و اتهامي متوجه آنان نگرديده است.
دادگاه مرجع تشخيص است
در همين حال، رئيس كميته ويژه مجلس در واكنش به جوابيه مرتضوي گزارش مجلس را بي طرفانه و در جهت انعكاس واقعيات دانست و تصريح كرد كه آقاي مرتضوي مي توانند مستندات خود را در دادگاه مطرح كنند.
پرويز سروري در گفت وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: «گزارشي كه تنظيم شده بدون جهت گيري بوده و به لحاظ اينكه اعضاي كميته ميان نمايندگان اكثريت و اقليت تعيين شده بودند؛ كاملا مستقل عمل كردند و زدن برخي برچسب ها به هيئت نچسب است.»
وي اضافه كرد: «بنده نمي خواهم وارد اين مناقشات سياسي شوم؛ چراكه كار كارشناسي صورت گرفته است و آقاي مرتضوي اگر مستنداتي دارد مي تواند در دادگاه مطرح كند تا مورد رسيدگي قرار گيرد.»
سروري همچنين در همين زمينه از نامه 55 تن از نمايندگان مجلس به رئيس قوه قضائيه براي پيگيري موضوع و نيز پيگيري مواردي كه در مورد مرتضوي مطرح است، خبر داد.
وي ادامه داد: «در اين نامه از رئيس قوه قضائيه خواسته شده است تا مستندات را بررسي كند. دادگاه مرجع تشخيص است كه آيا اين هيئت گزارش را مغرضانه ارائه كرده يا بر اساس مستندات موجود.»
رئيس كميته ويژه مجلس جهت بررسي وضعيت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات بار ديگر با تاكيد بر اينكه گزارش تلاش كرده است واقعيت ها را منعكس كند، گفت: «اين گزارش و اعضاي هيئت بر اين مسئله تاكيد داشتند كه از پرداختن به موضوعات حاشيه اي اجتناب كند و آنچه واقعيت امر است در اين گزارش گفته شود و لذا بهتر است كه از مناقشات سياسي به دور باشيم و گزارش روال منطقي خود را طي كند.»
وي اضافه كرد: «قرار است اين گزارش براي رئيس قوه قضائيه و رئيس قوه مجريه ارسال شود و فارغ از فراز و فرودهاي سياسي همانگونه كه مسير خود را طي كرده اين مسير را ادامه دهد و من پاسخي به آقاي مرتضوي نمي دهم و بهتر است در روال قانوني و قضايي مرجع رسيدگي در مورد اين گزارش قضاوت كند.»

 



آيت الله لاريجاني با تسليت ترور استاد علي محمدي: دشمن قصد ضربه زدن به جهاد علمي كشور را دارد

رئيس قوه قضاييه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي، ترور ناجوانمردانه دانشمند ارزشمند و استاد فيزيك كشور، دكتر مسعود علي محمدي را به عموم مردم و جامعه دانشگاهي تسليت گفت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني اظهار داشت: اين گونه جنايات هيچ تاثيري در حضور يكپارچه ملت بزرگ ايران در راه پيشرفت، سازندگي و توسعه علمي كشور نخواهد داشت. وي افزود: اين ضايعه نشان از انگيزه دشمنان جمهوري اسلامي ايران براي ضربه زدن به جهاد علمي كشور است و مطمئنا برغم تلاش دشمن، با هوشياري ملت، توطئه هاي شوم آنان ناكام خواهد ماند.

 



علامه فضل الله: فتنه اخير در ايران توطئه اي خارجي بود

علامه سيدمحمد حسين فضل الله از مراجع شيعيان لبنان فتنه اخير جريان سبز در ايران را توطئه اي هدايت شده از سوي كشورهاي خارجي دانست.
علامه فضل الله اين سخنان را روز شنبه در ديدار حجت الاسلام «محمدرضا ميرتاج الديني» معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور كشورمان بيان داشت.
به گزارش ايرنا، وي افزود: هدف آمريكا در منطقه سيطره بر نفت بوده و دست از اين طمع نكشيده است. فضل الله همچنين خواستار ايجاد روابط مستحكم بين ايران و مصر شد و اظهار داشت: دو كشور بايد در جهت حل اختلافات و مسايل موجود حركت كنند كه اين امر در نهايت به نفع جهان اسلام است. ميرتاج الديني نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ديدار با علامه فضل الله از مرحله جديد سياسي و استقرار آرامش و امنيت در لبنان نيز اظهار خشنودي كرد. وي همچنين تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار دولت و مقاومت اسلامي لبنان خواهد بود.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: ايران از وحدت گروه هاي لبناني حمايت كامل مي كند

معاون پارلماني احمدي نژاد بر حمايت كامل جمهوري اسلامي ايران از وحدت، استقلال و حاكميت لبنان تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي لبنان، دفتر رياست جمهوري اين كشور در بيانيه اي از ديدار محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهوري اسلامي ايران با ميشل سليمان در بيروت خبر داد.
براساس اين بيانيه، معاون محمود احمدي نژاد بر حمايت كامل جمهوري اسلامي ايران از وحدت، استقلال و حاكميت لبنان تأكيد كرد. اين بيانيه مي افزايد: ميرتاج الديني، پيام تشكر احمدي نژاد و ديگر مقامهاي جمهوري اسلامي ايران را از مواضع ميشل سليمان در تحكيم وحدت داخلي و فضاهاي وفاق ملي در لبنان به وي ابلاغ كرد.
ميرتاج الديني كه براي شركت در همايش عربي بين المللي حمايت از جنبش هاي مقاومت، در بيروت به سر مي برد، همچنين با سعدالحريري نخست وزير و نبيه بري رئيس پارلمان لبنان هم ديداركرد.
براساس بيانيه دفتر حريري، معاون احمدي نژاد براصول اساسي و ثبات دائمي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران كه مبتني بر حمايت و پشتيباني از آرامش، امنيت و ثبات كشورهاي منطقه است، تأكيد كرد.
معاون پارلماني احمدي نژاد همچنين پيام شفاف رئيس جمهوري اسلامي ايران را تقديم ميشل سليمان كرد كه در اين پيام به روابط دوجانبه و راههاي تقويت آن در زمينه هاي مختلف اشاره شده است.
ميشل سليمان نيز روابط ايران و لبنان در تمام زمينه ها را حسنه و عالي توصيف كرده و به هماهنگي ميان دو كشور در شوراي امنيت سازمان ملل متحد با توجه به عضويت غير دائم بيروت در آن اشاره كرده است.

 



در واكنش به اظهارات مشايي
سقاي بي ريا : زير سأال بردن مديريت انبيا محكوم است

مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت با اشاره به اظهارات نادرست رحيم مشايي در مورد انبياي الهي تأكيد كرد كه زير سأال بردن مديريت انبيا محكوم است.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر سقاي بي ريا در پاسخ به سأالي درباره اظهارات رحيم مشايي در مورد مديريت حضرت نوح گفت: سأال اين است كه آيا وي (رحيم مشايي) قصد زير سأال بردن مديريت انبيا را داشته است يا خير. وي با بيان اينكه شرايط اجازه نداد تا انبيا جوامع را مديريت كنند، خاطرنشان كرد: اين عبارت با اينكه گفته شود انبيا به دليل نقص خود نتوانند جوامع را به صورت مناسب مديريت كنند، متفاوت است.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت با بيان اينكه نقص نداشتن انبيا از بديهيات مسلماني است، خاطرنشان كرد: مسلماً اين موضوع نمي تواند مراد از اين گفته باشد.
وي عصمت انبيا را يكي از اعتقادات مسلمانان دانست و اظهار داشت: ما معتقديم خداوند متعال بهترين انسان ها را به عنوان انبيا به سوي انسان ارسال كرده است و يكي از خصوصيات بهترين انسان اين است كه مديريت او هم عالي است. سقاي بي ريا گفت: حتي با مديريت عالي اگر كساني كه در زيردست مدير هستند، اطاعت نكنند و عصيان كنند، نمي توان موفق بود، آن چنان كه قرآن مي فرمايد حضرت نوح به خداوند عرض كرده است «من شب و روز در راه اصلاح امت تلاش كردم اما آنها جز استكبار نكردند».
وي يادآور شد: اگر حضرت نوح كوچك ترين كوتاهي در انجام وظايفش مي كرد، حتي اگر يك خلاف اولي مرتكب مي شد، جريمه هاي سختي براي او وضع مي شد چنان كه در مورد حضرت يونس هم اين اتفاق افتاد.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت با بيان اينكه چنين موضوعي مراد از آن گفته نيست، گفت: البته بيان مشايي ناقص است. وي اظهار داشت: رئيس جمهور بارها گفته است در زمان امام عصر(عج) است كه مديريت كامل بشريت اجرا مي شود و انسان به كمال خاص خود مي رسد چنان كه در روايات آمده است امام عصر(عج) دست خود را بر سر مردم مي كشد و عقولشان را رشد مي دهد.
سقاي بي ريا با بيان اينكه انبيا موفق نشدند مديريت كاملي انجام دهند، گفت: دليل اين امر اين بود كه شرايط براي اين كار آماده نبود.
وي چنين اظهاراتي را ناشي از نقص بيان دانست و افزود: كسي كه اين اظهارات را داشته است بايد سخنان خود را روشن كند و به مردم بگويد كه منظور او آن گونه كه برداشت شده است، نيست.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت تصريح كرد: هركس چنين حرفي را بزند حرف او محكوم و اشتباه است. وي با بيان اينكه ما با الفاظ مواجهيم، ادامه داد: كساني كه اظهار نظري مي كنند بايد بيشتر مراقب الفاظ خود باشند.
وي از اين مباحث به عنوان مسائلي «تخصصي» ياد كرد و گفت: همان گونه كه من به عنوان يك طلبه نمي توانم در كار تخصصي يك پزشك بدون اطلاع از اصطلاحات و علوم آن وارد شوم و درمان كنم، ديگران هم نبايد وارد مباحث تخصصي از اين دست شوند و يا اگر وارد مي شوند دقت كافي را در الفاظ داشته باشند تا اين شبهات و سوءتفاهم ها به وجود نيايد.
اسفنديار مشايي اخيراً طي سخناني مديريت انبيا را زير سأال برده بود.
سقاي بي ريا همچنين در جلسه هيئت فرهنگي- مذهبي فداييان ولايت كه در سالن اجتماعات گلزار شهداي قم برگزار شد تأكيد كرد: عمق استراتژيك سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، امت اسلامي است و ما نبايد هيچ گاه از اين مسئله مهم و حساس غافل شويم.

 



رئيس شوراي تامين استان تهران: حلقه حفاظتي دانشمندان هسته اي تقويت مي شود

استاندار تهران عنوان كرد تدابير امنيتي كه در گذشته براي حفاظت از دانشمندان هسته اي اتخاذ شده بود، بيشتر شده است.
مرتضي تمدن استاندار تهران و رئيس شوراي تامين استان تهران در گفت وگو با فارس، با اشاره به پيش رو بودن 22بهمن گفت: هر برنامه ريزي و وقتي را كه به اين مراسمات اختصاص مي دهيم صرفا در راستاي برنامه ريزي هاي فرهنگي خواهد بود.
وي تصريح كرد: مناسبتي در آينده پيش رو نخواهيم داشت كه نيازمند تمهيدات امنيتي باشد؛ چرا كه به لطف خداوند بزرگ فضاي جامعه در آرامش به سوي استقبال باشكوه از دهه فجر مي رود. تمدن به ترور شهيد علي محمدي كه اخيرا اتفاق افتاده اشاره و خاطرنشان كرد: بدون ترديد طراحي ترور شهيد علي محمدي با بررسي هايي كه انجام شده تشابه زيادي به ترور شخصيت هاي لبناني و فلسطيني كه توسط اسرائيلي هاي غاصب صورت مي گيرد، داشته است. وي ادامه داد: استفاده از ساچمه در ساختار بمب و كنترل از راه دور نشان مي دهد كه طراحي اين كار از طرف اسرائيلي ها و آمريكايي ها بوده است.
استاندار تهران اظهار داشت: اينكه آمريكايي ها و صهيونيست ها جرات داشته باشند در كشور ما ورود پيدا كنند، نه چنين جرات و شهامتي را دارند و نه چنين امكاني را قدرت امنيتي ايران به آنها مي دهد اما آنها دست به دامن پس مانده ها، ضد انقلاب ها، سلطنت طلب ها و افراد مطرودي شده اند كه با استفاده از اين زباله هاي پس مانده در جامعه به اين حركت خيانتكارانه تروريستي دست مي زنند.
رئيس شوراي تامين استان تهران در خصوص تدابير امنيتي درنظر گرفته شده براي دانشمندان هسته اي كشورمان گفت: هم در بحث رديابي عوامل اين حادثه به طور جدي پيگير هستيم و خوشبختانه علائمي را در دست داريم تا اين جريان را رديابي كنيم و هم اين كه تمهيداتي براي حمايت، پشتيباني و حفاظت از دانشمندان هسته اي اتخاذ شده است، هر چند قبل از اين حادثه تدابير امنيتي براي حفاظت از دانشمندان هسته اي داشتيم ولي اكنون اين تدابير بيشتر شده است.
اتاق فكر جريان فتنه
در آن سوي مرزهاست
مرتضي تمدن نايب رئيس شوراي فرهنگ عمومي استان همچنين در دومين همايش شوراي فرهنگ عمومي شهرستان هاي تهران كه در سالن همايش هاي كتابخانه ملي برگزار شد، با اشاره به حوادث پس از انتخابات خطاب به حاضران گفت: مسائل موجود در كشور كه به ظاهر با يك دعواي سياسي به وجود آمد، در ادامه معلوم شد كه اينها به جنگ فكري و اعتقادي ما آمده اند.
وي به اظهارات اتاق فكر جنبش به اصطلاح سبز در خصوص بحث مهدويت، عصمت ائمه اطهار، كلام خدا و تشكيك در كلام خداوند اشاره و خاطرنشان كرد: همه اين مباحث نشان مي دهد كه جنگ يك جنگ فرهنگي و اعتقادي است و اين مجموعه كه خودش را اتاق فكر جنبش معرفي كرده در خارج از كشور حضور دارد و ما هم از اول مي دانستيم كه اتاق فكر اين جريان فتنه در آن سوي مرزهاست.
تمدن با بيان اينكه با رصدي كه در فضاي رسانه اي غيرسايبري داريم 49 شبكه ماهواره اي فارسي زبان بصورت شبانه روز بر عليه ما تبليغات مي كنند، تصريح كرد: در اين عرصه اي كه وجود دارد بالغ بر 110شبكه راديويي كه بخشي يا همه آن به زبان فارسي است در اين جنگ تن به تن فكري و فرهنگي حضور پيدا كرده است كه نشان مي دهد جنگ يك جنگ جدي است و سربازان خط مقدم و فرماندهان اين صحنه همان گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند دانشجويان و اصحاب قلم هستند كه بخشي از آنها در تشكل هاي شوراي فرهنگ عمومي خودش را نشان مي دهد.
حجت الاسلام سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه نيز در اين همايش به شيوه هاي كار در حوزه فرهنگ عمومي در جهت تقويت فرهنگ اشاره كرد و گفت: بايد در كارهاي فرهنگي، مردم را سهيم و شريك كنيم و اگر اين كار صورت نپذيرد به اهداف خود نمي رسيم، زيرا اين يك اصل است كه اگر مردم همراهي نكنند كار به نتيجه نخواهد رسيد. وي در ادامه با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر گراميداشت عناصر مؤمن و خودي كه در نقاط مختلف حضور دارند، افزود: اين افراد را بايد به عنوان سرمايه حفظ كرد.

 



كوثري خبر داد
پيگيري نمايندگان مجلس براي بركناري محتشمي پور از دبيركلي كنفرانس حمايت از فلسطين

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس از پيگيري نمايندگان اصولگراي مجلس درباره بركناري علي اكبر محتشمي پور از دبيركلي كنفرانس بين المللي حمايت از مردم فلسطين خبر داد.
محمد كوثري روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا، افزود: بيش از 140نفر از نمايندگان مجلس اواخر آذر در نامه اي به علي لاريجاني، خواستار بركناري علي اكبر محتشمي پور از مسئوليت دبيركلي كنفرانس بين المللي حمايت از مردم فلسطين شده اند.
وي از دلايل اين درخواست را عملكرد محتشمي پور در انتخابات رياست جمهوري دهم، بويژه تشكيل كميته صيانت از آرا كه مهمترين عامل براي ايجاد توهم و بهانه دادن به دست دشمنان نظام بود و همچنين مواضع كميته دانشجويي دبيرخانه دفاع از مردم فلسطين كه در تقابل با مواضع مجلس در حمايت از مردم فلسطين است، بيان كرد.
وي همچنين به ديدار اخير تعدادي از نمايندگان در اين خصوص با لاريجاني اشاره كرد و افزود: در اين ديدار نمايندگان مجلس پيشنهاد دادند كه با توجه به سوابق ارزنده حسين شيخ الاسلام مشاور بين الملل و سياست خارجي رئيس مجلس، در حمايت از جريان مقاومت اسلامي در منطقه، وي جايگزين محتشمي پور شود.
وي با تاكيد بر اينكه اصولگرايان مجلس هشتم همچنان پيگير تغيير دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از فلسطين هستند، يادآور شد: رئيس مجلس هنوز هيچ پاسخي به اين درخواست نمايندگان نداده است.
دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از مردم فلسطين توسط رئيس مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شود.

 



مقاله وارده

از خطاهاي تاكتيكي تا تجديدنظرهاي استراتژيك

دكتر علي رضا شجاعي زند ¤

اين كه «پي آمد» برخي مواضع و اقدامات به نفع آمريكا و اسرائيل تمام شود، با آمريكايي و انگليسي بودن به معناي دقيق و در كاربردهاي خاص آن، تفاوت دارد. حتي «خوش بيني» نسبت به غرب و يا «گرايش» به سوي آن هم با آنچه مردم از اتصاف آمريكايي يا انگليسي بودن فلان رجل سياسي مي فهمند به كلي متفاوت است يا لااقل، منظور اصلي مدعي را به خوبي افاده نمي كند. پس بهتر است از اصطلاحات مناسب تري كه قادر است اين انواع قرين را از يكديگر متمايز سازد، استفاده شود و يا همان را كه قصد شده در عبارات كامل و رساتري بيان كرد تا از بروز سوء تفاهمات در اين باب كاسته شود.
استفاده از عنوان واحد، آنهم با حادترين مضمون براي معرفي صورت هاي متنوع و متدرج يك پديده اولاً موجب ساده سازي واقعيت هاي پيچيده و متكثر است و ثانياً ناخواسته به نفع كساني عمل مي كند كه عامل مستقيم بيگانه نيستند، اما ممكن است بيش از حقوق بگيران رسمي، به سود آنها عمل كنند و در همان حال، به دليل فقدان سند قطعي وابستگي، از اتهام آمريكايي بودن هم مبرا بمانند. توجه شود كه اكثر مصاديق مورد نظر و محل اعتنا نيز از همين دسته اخيرند. به نظر مي رسد ارائه تحليل درست از ماجراي اخير نيز كمتر به رويكرد امنيتي و كشف و ارائه اسناد وابستگي و حقوق بگيري نياز دارد يا لااقل، تمامي ابعاد آن را نمي توان از آن مسير تحليل كرد. به اعتقاد ما مسئله صورتي بسيط و در عين حال، فرايندي غريب و پيچيده دارد و آن، بروز يك سلسله خطا و لغزش هاي تاكتيكي است در شرايطي كه به دليل قرار گرفتن در منظر و مرآي عام، بازگشت و جبران آنها بسي دشوار و پرهزينه گرديد و تداوم و پافشاري بر آن، به تجديدنظرهاي استراتژيك منتهي شد و ممكن است حتي تا ادبار ايدئولوژيك نيز ادامه پيدا كند.
البته اين كه چرا يك رجل سياسي با تمام سابقه و پختگي، دچار خطاهاي تاكتيكي مي شود و چرا در كوران پرشتاب حوادث و اجواي ملتهب، قدرت تشخيص و اراده بازگشت و اصلاح خطاها از او سلب مي گردد و چگونه است كه درك فاصله پديد آمده و رو به تزايد از نقطه آغاز و دور افتادن از اغراض و اهداف اوليه چنين دشوار و ناممكن مي شود، خود مسئله ديگري است و نيازمند تأملاتي ديگر كه بايد در مجال ديگري بدان پرداخت.
غرض در اين موجز، اثبات اين واقعيت است كه چگونه مسائلي خرد و تا حدي طبيعي، به دور از انتظار همگان و خصوصاً طرف هاي درگير، به سرعت ابعادي گسترده و پيچيده پيدا كرد و اطراف بيشتر و اغراض ديگري را وارد ماجرا ساخت و لاجرم مسير آن عوض شد و عنان را از دست بانيان اوليه آن خارج نمود.
در وضع و صورت طبيعي، اين تاكتيك ها هستند كه از دل استراتژي ها بيرون مي آيند و آنها نيز نسبتي با ايدئولوژي و آرمان هاي كلان خويش دارند. در عين حال مي توان شرايطي از بروز آشفتگي در نسبت ميان آنها و حتي وارونگي كه به نظر امر غريبي است را در اتفاقات اخير مشاهده كرد. بدين معنا كه گويي تاكتيك ها و تاكتيسين ها هستند كه صحنه گردان حوادثند و روند و سير راهبردي جريانات را ديكته مي كنند. اين را به عينه مي توان از انفعال حاكم بر واكنش هاي تأخيري در رهبران اين جريان و فقدان راهبرد و برنامه عمل روشن و سپردن خويش به دست امواج سرگردان احراز كرد.
اين همان آشفتگي و بلكه وارونگي پديد آمده در نسبت ميان تاكتيك و استراتژي است كه مي شود به عنوان مدخل و مبنايي بسيط و در عين حال، مبين در تحليل ماجراي اخير بدان تكيه كرد. با اتخاذ همين مبنا مي توان به دو تحليل كاملاً متفاوت از اين وقايع رسيد كه به نوعي، بازگشت به همان اتصاف نادقيق آمريكايي بودن به افراد درگير در ماجرا دارد.
تحليل نخست با قبول ضمني ميدان داري تاكتيسين ها و تبعيت استراتژي و استراتژيست ها از روند حوادث، وضعيت را به هيچ رو بيانگر آشفتگي يا وارونگي در نسبت ميان تاكتيك و استراتژي نمي داند؛ بلكه معتقد است كه آن مبين وجود دو استراتژي «پنهان» و «اعلام شده» است. بنابراين نظر، آن تاكتيك هايي كه به ظاهر در تغاير با استراتژي اعلامي قرار مي گيرند و به همين دليل به عنوان خطاهاي تاكتيكي از آنها ياد شده است، انطباق تام و تمامي با استراتژي پنهان ايشان دارد و بهتر است به جاي تحليل روانشناسانه يا جامعه شناسانه از چرايي و چگونگي پارادكسيكالي شدن نسبت تاكتيك و استراتژي در اين حركت، سراغ افشاي اين ترفند و برملا نمودن مشخصات آن استراتژي پنهان رفت.
تحليل دوم شايد با خوش بيني و با اتكاي بر صورت ملموس تر واقعيت، بر آن است كه لايه اصلي و محوري اين جريان را با اين پيش فرض تحليل نمايد كه «تصميم» و «عمل» در برهه هاي خاص و پرالتهاب و در مسيرهاي پرشيب و لغزنده اي كه بيرون جستن از آن، كار هر كسي نيست، دچار خطا و انفعال مي گردد و ممكن است عاملان درگير و به ظاهر فعال را تا مرحله تجديدنظرهاي استراتژيك با خود به قهقرا ببرد.
البته ماندن در اين وضعيت و تداوم يافتن آن شرايط، خود موجب تاثرات فزاينده روحي و تحولات معرفتي عميق تري است كه ممكن است از ملاحظات تحليلي اوليه بيرون افتد و به مبنا و مدخل ديگري براي تحليل روندهاي پيشرفته آن نياز پيدا كند.
خطاهاي تاكتيكي جريان معترض:
همچنان كه اشارت رفت، يكي از تحليل هاي بسيط مبتني بر اطلاعات آشكار و سير استقرايي حوادث، چنين ادعا دارد كه هيچيك از طرف هاي اصلي و اوليه ماجرا، نقطه و موضعي كه اكنون در آن قرار گرفته است را از پيش قصد و پيش بيني نكرده بود. اوضاع پديده آمده بيش از هر چيز، نتيجه برهم انباشته و پيامد شايد ناخواسته مجموعه اشتباهاتي است كه به تدريج و بي آن كه به جد گرفته شوند و كنترل گردند، به مرحله تجديدنظرهاي اساسي و اتخاذ مواضع به كلي مغاير با آنچه در آغاز قصد بود و ادعا مي شد، رسيده است. اين سلسله خطاها را مي توان از تصميم ناگهاني مهندس موسوي براي ورود به انتخابات نهم رياست جمهوري، آغاز كرد:
1- من مي آيم: مهندس كه لاقل در سه دوره پيش از اين، تقاضاي جناح هاي مختلف را براي آمدن به صحنه انتخابات رد كرده بود، اولين گام اشتباه خويش را وقتي برداشت كه اعلام كرد، مي آيم؛ در حالي كه شرايط براي پيروزي به دليل فعاليت هاي مردمي رئيس جمهور وقت و از دست دادن امكان طرح شعارهاي بالادست، چندان با او همراه نبود. مجموعه عوامل و شرايط اجتماعي ما نشان داده است كه چرخش هاي مهم سياسي معمولا در انتخابات پايان دوره دوم رياست جمهوري ها رخ مي دهد و اين زمينه و ظرفيت در دوره هاي مياني به مراتب كمتر است.
2. اصلاح طلب اصول گرا: اگر به آمد و شدهاي منتهي به اعلان رسمي آمدن مهندس توجه شود، مشخص است كه او اصرار داشت بدين شيوه خود را به عنوان يك چهره مستقل از جناحين، خصوصا اصلاح طلبان معرفي نمايد و اين مي توانست برگ برنده او باشد و با اتكا به سابقه خود در دوره امام، توجهات هر چه بيشتري را از سوي منتقدين هر دو جناح به سوي خويش جلب كند؛ اما او مرتكب خطاي دوم خويش گرديد و آن نزديك شدن و پيوند خوردن و بلكه مستحيل شدن در جريان اصلاحات بود.
3. ائتلاف نامنتظر: اگرچه وجود گرايشات روشنفكرانه مهندس و داشتن حلقه دوستان قديمي در بين اصلاح طلبان مي توانست نزديك شدن او را به جريان اصلاحات تا حدي توجيه كند، اما اعلان صريح و با افتخار نزديكي به رئيس مجمع تشخيص مصلحت شايد از مهم ترين خطاهاي تاكتيكي او بود و بخشي از محاسبات و انتظارات ناظران درباره جهت گيري هاي اقتصادي و فرهنگي او را برهم زد و دورنماي راهبردي حركت او را زير سؤال برد.
4-پيروزي به هر شكل: يكي از آسيب هاي ذاتي و جدي دمكراسي و حكومت آرا، سايه انداختن مسئله جلب آراست بر اصول و اهداف كلان تر در فعاليت هاي سياسي- اجتماعي. از خطاهاي مهندس، ميدان دادن به كساني بود كه تاكتيسين مبارزات انتخاباتي و جلب آرا بودند و همه چيز را در سايه آن مي ديدند و در خدمت آن قرار مي دادند. از همين نقطه بود كه عقبه انقلابي، اصولگرايي و آرمانخواهي مهندس در سايه رنگ ها، به تدريج رنگ باخت. خطاهاي بعدي را بايد از تكمله هاي اجتناب ناپذير شعار آمدن براي پيروزي دانست.
5- تبريك پيروزي: مهندس كه براي اصلاح مسير اصلاح طلبان و بازگشت به اصول اصيل انقلاب و امام آمده بود و مي توانست آن را به آرماني مهم تر از پيروزي در اين مرحله از انتخابات بدل كند و دنبال نمايد، تحت تاثير فضاسازي مهندسين مبارزات انتخاباتي و البته فضاي متفاوت اين دوره خاص در شهرهاي بزرگ خصوصا تهران، تنها به پيروزي فكر مي كرد و چنان از بابت آن مشعوف و مطمئن بود كه هيچ مانع ديگري جز تقلب در انتخابات، آنهم در ابعاد بزرگ او را قانع نمي نمود. لذا در يك اقدام عجيب و بي نظير در تاريخ انتخابات ايران و به نحو پيش دستانه، پيروزي خود را تبريك گفت.
6- ادامه انتخابات در كف خيابان: معلوم نيست كه تا چه حد كارگزاران نظام از متفاوت بودن فضاي انتخاباتي اين دوره و زمينه هاي اوج گرفتن اعتراضات و تبديل شدن به شورش بلافاصله پس از اعلان نتايج، مطلع بوده و براي كنترل آن چاره انديشي كرده بودند و تا چه حد طرف هاي رقيب را درباره اين وضعيت توجيه نموده و براي پذيرش نتايج و نحوه مواجهه منطقي با آن آماده كرده بودند. با صرف نظر از عدم آمادگي و عدم درك درست كارگزاران انتخابات از شرايط و با اشاره به خطاهاي تاكتيكي اين سوي معادله، بايد گفت تصميمات و اظهارات و اقدامات مهندس و اطرافيان او در روزهاي بلافاصله پس از انتخابات، نشان از عدم درك درست شرايط دارد و مصداق بارز سپردن خويش به كوران حوادثي است كه در كف خيابان مي گذرد و قرار است سرنوشت كار را رقم بزند.
7. فقط ابطال: عجيب است از كساني كه خود سال ها در مسند بالاترين مسئوليت هاي سياسي اين نظام بوده اند و در عين حال نمي دانند كه درخواست قاطع ابطال انتخابات، ضربه زدن به اولين قطعه دوبينويي است كه قبول و حتي رد آن قادر است ميليون ها قطعه ديگر اين چيدمان ظريف سياسي را برهم بريزد و نظام را با دشواري هاي متعدد مواجه سازد.
از اين نقطه به بعد است كه سلسله خطاهاي تاكتيكي، تأثيراتشان را بر تجديدنظرهاي استراتژيك نمايان مي سازند و مهندس را از كسوت يك منتقد سياسي و رقيب انتخاباتي مدافع و بلكه مشفق انقلاب و نظام خارج مي كند و به يك اپوزيسيون افسار گيسخته و روز به روز راديكال تر بدل مي سازد.
اين سلسله را مي توان با تأمل در فحوا و لحن بيانيه هاي معروف مهندس يافت و مجموعه تحولات راهبردي پديد آمده در خط مشي او را آشكارا نشان داد. مصاديق اين تجديدنظرهاي استراتژيك، گاهي از جنس سكوت غيرقابل توجيه و البته معنادار در قبال اعلام حمايت هاي خارجي و ضدانقلاب رسمي است و گاه از نوع صحه گذاري بر تاكتيك هاي سوخته انقلابات مخملي و گاهي هم شبيه سازي كاريكاتوريك شيوه هاي اصيل و بديع انقلاب .57
ادامه اين روند نه قادر است مهندس را به سطح يك طرف جدي در معادلات سياسي آينده و جلودار جناحي قدرتمند در جناح بندي دروني نظام بدل كند و نه به او امكان و تواني بيش از انواع معاندين خارجي و داخلي انقلاب و نظام عطا مي كند و نه مي تواند منشأ تحولات مهمي در ساحت داخلي كشور گردد. براي اين حركت، هيچ دستاوردي جز به انفعال كشاندن جمع كثيري از نخبگان كه سرمايه عمومي اين كشور هستند و تيره و تار كردن فضاي نقد سازنده و مشفقانه كه بسي بدان نياز داريم و تخريب روند ضروري و دائمي اصلاح و تغيير و البته زبان باز كردن دشمنان ديرين، نمي توان پيش بيني كرد و براي مهندس هم در بهترين حالت، سرنوشتي جز بازگشت مجدد به دوران انزوا و قهري طولاني تر در پي ندارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ استاد دانشگاه

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري اوكراين

شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري اوكراين از شب گذشته و در حالي آغاز شده است كه انتظار مي رود نيروهاي مخالف غرب پيروز اين ميدان باشند.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح روز گذشته انتخابات 12 ساعته رياست جمهوري اوكراين با حضور بيش از 1500 ناظر بين المللي در حالي انجام شد كه 18 كانديدا براي جانشيني «ويكتور يوشچنكو» به رقابت پرداختند.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، در ميان نامزدهاي انتخاباتي «ويكتور يانكوويچ» رهبر حزب مخالفت و «يوليا تيموشنكو» نخست وزير اوكراين بيشترين شانس پيروزي در اين دوره از انتخابات را دارند.
به اعتقاد ناظران، اين دوره از انتخابات رياست جمهوري در اين كشور كه از حساسيت خاصي برخوردار است، به احتمال زياد با پيروزي اين دو نامزد، به دور دوم كشيده خواهد شد.
براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته، يانكوويچ خواهد توانست بيش از يك سوم آرا را تصاحب كند. وي در سال 2004 ميلادي پس از پيروزي در انتخابات، از سوي غرب به تقلب در انتخابات متهم شد كه اين امر باعث وقوع هفته ها تظاهرات گسترده در اين كشور شد كه به «انقلاب نارنجي» مشهور است. بدين ترتيب با برگزاري مجدد انتخابات اين بار «يوشچنكو» با حمايت مستقيم غرب رئيس جمهور شد.
با اين حال بسياري از تحليلگران معتقدند اين دور از انتخابات كه شمارش آراء آن از شب گذشته آغاز شده، پايان عصر نارنجي ها را رقم خواهد زد.
گفتني است افزايش دستمزدها، ايجاد اشتغال و پيوستن به اتحاديه اروپا از مهمترين شعارهايي است كه نامزدهاي رياست جمهوري اوكراين بر آن تاكيد مي كنند. اما در اين ميان موضع گيري يانكوويچ درباره نپيوستن اين كشور به ناتو و سازمان پيمان امنيت جمعي در كنار دوستي با روسيه و اتحاديه اروپا با اقبال بيشتر مردم اين كشور روبه رو شده است.

 



لزوم عرضه اعمال بر قرآن كريم در بيان امام باقر (ع)

ما گاهي بين دو تا كار مخيّريم، يا مردّديم. نمي دانيم كدام حق است، كدام باطل؛ كدام خير است، كدام شرّ؛ كدام حسن است، كدام قبيح؛ كدام سعادت بار است، كدام شقاوت آور. وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: شما عقائدتان، اوصاف تان، اخلاق تان، اعمال تان، اقوال تان را؛ چه آنهائي كه متعارض دارد، چه آنهائي كه متعارض ندارد؛ همه اين امور را بر قرآن كريم عرضه كنيد. شما اهل تفسير باشيد، نه استخاره !
معناي درست « استخاره » در آداب و دستورات ديني
خيلي به ما دستور ( استخاره ) نداده اند. استخاره كردن دو قسم است؛ يك دعاي مخصوص استخاره (1) است كه آن واقعاً اوّل و آخرش نور است. اين در صحيفه سجاديه هست؛ هر كسي تصميم گرفت يك كاري را انجام بدهد، ولو به حسب ظاهر خير است، بايد خيرش را از خدا بخواهدو همين طور وارد كار نشود ! اين يك دستور اكيد اسلامي است و جزء سنن ماست و بسيار كار خوبي است. اين دعاي استخاره،به معني طلب الخ يراست. يعني خدايا ! من اين كار را حالا فكر كردم، ديدم كه به حسب ظاهر مصلحت است؛ دارم انجام مي دهم. من كه از عواقبش خبر ندارم، تو خير مرا در اين كار قرار بده.
امّا آن استخاره كه انسان قبل از اينكه فكر بكند، قبل از اينكه مشورت بكند، قبل از اينكه ارزيابي بكند؛ فوراً به قرآن تفأل بزند، اين را خيلي به ما دستور نداده اند كه اين كار را بكنيد ! البتّه در موقع حيرت كه انسان واقعاً متحيّر شد؛ آن يك بحث ديگري است. امّا اوائل كار،به ما دستور نداده اند به استخاره متوسل شويد.
پس 3 مسأله شد؛ يكي اينكه آن دعاي استخاره فراموشمان نشود، دوّم اينكه در هر كاري فكر و تدبّر و مشورت و ارزيابي و تعقّل بكنيم؛ سوّم اينكه اگر واقعاً متحيّر شديم، مانديم؛ ندانستيم كدام كار براي ما صحيح است، كدام كار ناروا؛ آنوقت به قرآن استخاره كنيم.
اولويت تفسير و فهم قرآن كريم براي عرضه اعمال بر آن
نسبت به استخاره
امّا وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: مهم تر از استخاره، « تفسير» است. شما تمام كارهايتان را بر قرآن عرضه كنيد؛ چه اين آراء و انديشه ها متضارب و متعارض و متنافي و مختلف باشد، چه يك انديشه واحد باشد. شما اين را بر قرآن عرضه كنيد، ببينيد آيا مطالب و معارف و معاني قرآني، آن را امضاء مي كند يا نمي كند. بنابراين براي همه ما كه در حوزه و دانشگاه به سر مي بريم، آشنائي با يك دوره از قرآن كريم مي شود لازم.
يك وقت است يك كسي مي شود علامه طباطبائي (رض)، كه او جزء نوادر است. ولي اينكه خطوط كلّي قرآن را بفهميم، ترجمه اش را بفهميم، گزيده تفسير را بفهميم، ازتفسير روان قرآن با خبر باشيم؛ اين خيلي سخت نيست.وقتي اين ترازو را فهميديم، آنوقت اين عقائد را با اين ترازو مي سنجيم.
ضرورت گسترش تفسير قرآن كريم
و توجه ويژه به احياء تفكّر امام باقر (ع)
اين كه وجود مبارك امام باقر فرمود: خودتان را با قرآن بسنجيد؛ يعني آن بحث تنها مخصوص فقيه و اصولي نيست، مخصوص روايات متعارض يا روايت بي معارض نيست ! جميع عقائد و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را بايد بر قرآن كريم عرضه كرد. حال اگر كسي قرآن را نداند؛ وقتي ترازو را ندارد، نمي داند چه جوري ترازو را به كار ببرد، عقائد و اخلاق را با چه بسنجد ؟
درست است كه در روز شهادت امام باقر جامه مشكي پوشيدن خوب است، عزاداري خوب است، گريه كردن خوب است؛ ثواب دارد. امّا اصل فرمايش حضرت را ما بايد عمل بكنيم. فرمود: خودتان را؛ چه در مسائل فردي، چه در مسائل جمعي بر قرآن عرضه كنيد و با قرآن بسنجيد. اين، گسترش تفسير قرآن را به ما مي فهماند. البتّه هر كسي در حد خاص خودبايد يك دور قرآن را بداند، خطوط كلّي اش را بداند؛ ولو از عمق مطالبش با خبر نباشد. اين از وصاياي برجسته وجود مبارك امام باقر است.
احياي نام و ياد حضرت باقرالعلوم (ع) توسط امام صادق (ع)
ما بايد اين فكر را زنده نگه داريم. امام صادق (ع) اوّلين كسي است كه دارد اين فكر را، اين روش را احياء مي كند. به ما مي فهماند كه چگونه نام مبارك امام باقر، حيات امام باقر، خانه امام باقر و آثار وجود مبارك امام باقر را زنده نگه بداريم. اوّلين كاري كه وجود مبارك امام صادق كرد اين بودكه دستور داد تا زماني كه زنده است؛ درآن اتاق مخصوص امام باقر هر شب چراغ روشن كنند. آن روزها چراغ، شمع بود وبا روشن كردن شمع نگذاشت آن اتاق تاريك بماند. اين يك نمادي است. و گرنه يك اتاقي كه كسي نيست؛ چه روشن، چه تاريك؛ چه اثر دارد ؟! او مي خواهد بگويد: اين فكر بايد هميشه روشن باشد. خانه اي كه درآن وجود مبارك امام باقر بود؛ تا من زنده ام، بايد آن را روشن نگه دارم. يعني اين فكر را، اين طرح را، اين رهنمود را، اين ارائه طريق را هميشه زنده نگه داريد.
خود امام باقر (س) به وجود مبارك امام صادق (ع) دستور داد، فرمود: اوق ف ل ي م ن مال ي كذا و كذا تندبن ي ب م ني عشر س نين (2)؛ از مال من، فلان مبلغ را بگير، وقف بكن براي اينكه براي من به مدت 10 سال در منا روضه خواني كنند، عزاداري كنند. منا كه ايام عيد است.
فرمود: مردم، از شيعه و سنّي؛ از راههاي دور جمع مي شوند. در مكه هر كسي مشغول اعمال خودش است و به فكر رفتن عرفات و مشعر و منا است؛ آن دلهره اي كه دارد، او را آرام نمي گذارد. واقعاً كساني كه حاجي اند، مخصوصاً در آن عصر؛ از راههاي دور و صعب العبور آمده اند؛ در مكه آرام نيستند. امّا وقتي كه اين دلهره ها و اضطراب تمام شد، آمدند به عرفات و مشعر و منا و رمي جمره كردند و حلق كردند و از لباس ا حرام به در آمدند، يك فراغتي پيدا مي كنند. فرمود: 10 سال در منا براي من ندبه كنند.
ضرورت احياي ياد و آثار علمي امام باقر (ع) در هر زمان ومكان
اين نه براي آن است كه اينها جمع بشوند آنجا، اشك بريزند ! چون بسياري از آنها سنّي بودند. شيعه در آنجا مثل الآن در اقليّت بود. فرمود: آن سخنران مي رود، مي گويد: امام باقر چنين فرمود؛ درباره فلان آيه چنين فرمود، درباره فلان حديث چنين فرمود، درباره فلان مطلب كلامي چنين فرمود، درباره فلان مطلب فقهي چنين فرمود. به امام صادق (ع) فرمود: 10 سال در منا براي من مراسم بگيرند، وقتي 10 سال سالگرد گرفتند؛ بقيه ديگر سنّت مي شود، مردم خودشان عادت مي كنند. وقتي 10 سال شما معارف امام باقر (ع) را براي مردم بازگو كنيد، به آنها منتقل كنيد؛ آنها ديگر معتقد مي شوند، مي فهمند. اين روش ماست !
ماكه شيعيان آنهائيم ! بايداين نام را حفظ بكنيم، اين مرام را حفظ بكنيم. اينجا الآن بهتر از منا و بالاتر از منا است. مگر در منا چه قدر مي شود آثار امام باقر (ع) را احياء كرد ؟!
بنابراين چه در روز دانشجو، چه در مراسم ديگر، اين معارف كه عرضه بشود، ما تأمين مي شويم. ما يك ابدي را در پيش داريم، همين چند روز بايد تأمين بكنيم؛ اگر انسان مي مرد، مي پوسيد و از بين مي رفت، نگراني نبود. امّا تمام نگراني براي اين است كه انسان كه مي ميرد، از پوست به در مي آيد، نه آنكه بپوسد؛ آن مي شود ابدي. زنده هست؛ امّا در آنجا نه روابط حاكم است، نه ضوابط.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب و دانشجويان به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام محمّد باقر (ع) ـ قم ؛ 14 / 9 / 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اشاره به: صحيفه سجاديه / دعاي 33 (2) الكافي / 5 / 117
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14