(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 29 دي 1388- شماره 19563
 

اردوغان : بي تفاوتي سران عرب در قبال جنايات غزه شرم آور است
آغاز رزمايش دريايي مشترك آمريكا و كويت
اعتراف سازمان ملل 250 هزار فلسطيني ساكن كرانه باختري آماده پيوستن به مقاومت هستند
كابل در آتش و دود حمله طالبان به وزارتخانه ها و كاخ كرزاي
بيانيه پاياني همايش مقاومت در بيروت سران عرب هرگونه رابطه با اسرائيل را قطع كنند
ركورد خودكشي در ميان تفنگداران!
غول رسانه اي شيلي رئيس جمهور شد
حمله سنگين زميني و هوايي ارتش سعودي به مناطق مسكوني صعده
شكست رئيس جمهور نارنجي در اوكراين انتخابات به دور دوم كشيده شد



اردوغان : بي تفاوتي سران عرب در قبال جنايات غزه شرم آور است

نخست وزير تركيه با انتقاد از جنايات رژيم صهيونيستي در غزه موضع برخي سران كشورهاي اسلامي در قبال مصيبت هاي ساكنان نوار غزه را شرم آور خواند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت كه دولت هاي اسلامي در قبال رنج و محنت هاي ساكنان نوار غزه واكنش مناسبي از خود نشان ندادند.وي كه پيش از سفر به امارات و عربستان سعودي در اين گفت وگو شركت كرده بود، از رژيم صهيونيستي به خاطر تجاوزاتش عليه ساكنان نوار غزه، به ويژه در حملات خونين ارتش اين رژيم در زمستان سال گذشته به نوار غزه به شدت انتقاد كرد.«عبدالله گل» و «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور و نخست وزير تركيه در اعتراض به اين جنايات، ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي را كه به آنكارا سفر كرده به حضور نپذيرفتند.

 



آغاز رزمايش دريايي مشترك آمريكا و كويت

ارتش كويت با نيروهاي نظامي آمريكا رزمايش مشترك برگزار كرد.
مديريت روابط عمومي ارتش كويت با صدور بيانيه اي اعلام كرد، رزمايش مشترك آمريكا و كويت از روز يكشنبه 27دي آغاز شده و تا 6 بهمن (26ژانويه) ادامه خواهد داشت.در اين بيانيه آمده است، هدف از اين رزمايش تحكيم و توسعه همكاري ميان نيروهاي زميني، هوايي، دريايي و يگان هاي مستقل ارتش كويت با نيروهاي آمريكايي است.كويت كه چهارمين صادركننده نفت خام جهان محسوب مي شود ميزبان يكي از پايگاههاي نظامي آمريكا در منطقه و همچنين يكي از پايگاههاي پنتاگون براي پشتيباني نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق است. پس از حمله صدام به كويت در سال 1991، آمريكا به بهانه دفاع از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در مقابل توسعه طلبي هاي صدام، حضور نظامي خود در اين كشورها را افزايش داد.

 



اعتراف سازمان ملل 250 هزار فلسطيني ساكن كرانه باختري آماده پيوستن به مقاومت هستند

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشي اعتراف كرد كه 250 هزار فلسطيني ساكن كرانه باختري در آستانه پيوستن به مقاومت هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هاآرتص، اين گزارش كه توسط اداره هماهنگي امور انساندوستانه سازمان ملل متحد در سرزمين هاي اشغالي فلسطين آماده شده، اعلام مي كند ساكنان كرانه باختري به شدت از اقدامات اسرائيل در اين منطقه ناراضي هستند و به همين سبب، اغلب ساكنان اين منطقه به طور بالقوه توانايي انجام اقدامات ضداسرائيلي را دارند.
در اين گزارش آمده است: هم اكنون 83 روستا در كرانه باختري به دليل اقدامات اسرائيل در شرايط بدي قرار دارند و از همين رو ساكنان اين روستاها مي توانند نيروهاي آتي مقاومت باشند.
براساس اين گزارش در اين 83 روستا 250 هزار نفر زندگي مي كند و به دليل شرايطي كه رژيم صهيونيستي براي آنها به وجود آورده مي توانند دست به اقدامات ضداسرائيلي بزنند.
در همين رابطه سازمان عفو بين الملل نيز با انتشار گزارشي محاصره غزه را مجازاتي دسته جمعي و غيرقابل قبول دانست.
در اين گزارش كه با عنوان «خفگي مردم غزه تحت محاصره اسرائيل» منتشر شده تاكيد شده است كه محاصره غزه از لحاظ قوانين بين المللي مجازاتي دسته جمعي است كه بايد هر چه زودتر برچيده شود.
اين در حالي است كه كميته شكستن تحريم نوار غزه نيز اعلام كرد كه اعضاي پارلمان هاي عربي نيز همانند پارلمان اروپا براي سفر به غزه و ديدار از جنايات رژيم صهيونيستي اقدام كنند.
اين كميته در بيانيه اي گفت: سفر اعضاي پارلمان كشورهاي عربي به نوار غزه تاثير بسيار زيادي در حمايت از پايداري شهروندان فلسطيني خواهد داشت و پيام محكمي به دولت هاي عربي براي اجراي دستور اتحاديه عرب در زمينه پايان دادن به تحريم خواهد بود.
بيانيه ها و اظهارات مجامع بين المللي درباره محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و ادامه محاصره اين منطقه در حالي صورت مي گيرد كه مردم كشورهاي مختلف جهان همچنان همبستگي خود را با مردم غزه اعلام و جنايات رژيم اشغالگر قدس در ادامه تحريم غزه را محكوم مي كنند.
در همين رابطه مسلمانان هند با برپايي تجمع گسترده در يك همايش ملي كه توسط شوراي مشاورت مسلمانان سراسر هند در دهلي نو برگزار شد جنايات رژيم اسرائيل عليه مردم بي گناه فلسطين را به شدت محكوم كردند.
در اين همايش از سياست خارجي دولت هند در افزايش روابط با رژيم صهيونيستي انتقاد شد و شركت كنندگان خواستار حمايت هر چه بيشتر از مردم غزه شدند.
در انگليس نيز هزاران تن از كارشناسان حقوق بشر، فعالان ضدجنگ و طرفداران مردم فلسطين با برپايي يك همايش جنايات رژيم صهيونيستي در كشتار مردم مظلوم غزه را محكوم و خواستار فشار بر اين رژيم براي لغو محاصره غزه شدند.

 



كابل در آتش و دود حمله طالبان به وزارتخانه ها و كاخ كرزاي

جنگجويان طالبان با حملات انتحاري همزمان به كاخ رياست جمهوري و تعدادي از وزارتخانه هاي دولت افغانستان، شهر كابل را به مدت سه ساعت به صحنه نبردهاي خياباني تبديل كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از كابل، صبح ديروز شماري از شبه نظاميان طالبان در حالي كه جليقه هاي انفجاري پوشيده بودند، دست به حملات مسلحانه عليه كاخ رياست جمهوري و وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، خارجه، دادگستري و دارايي زدند و با اين اقدام خود، خيابان هاي مركزي شهر پنج ميليون نفري كابل را به صحنه نبردهاي خياباني و انفجار هاي پي درپي بمب تبديل كردند، به طوري كه دود حاصل از انفجارها و آتش سوزي ساختمان هاي دولتي، يك سينما و دو مركز تجاري در فضاي كابل كاملاً قابل مشاهده بود. يك ساختمان نزديك كاخ نيز بر اثر انفجار، دچار حريق شد.
بر اساس آمار منابع رسمي در حملات مزبور پنج غيرنظامي و چهار عضو طالبان كشته و 38 تن نيز مجروح شدند.
«حامد كرزاي» مقارن ظهر ديروز از پايان عمليات خبر داد. اما برخي منابع ديگر از ادامه تبادل آتش در برخي مناطق خبر دادند. «ذبيح الله مجاهد»، سخنگوي طالبان، اعلام كرد: 20 تن از شبه نظاميان طالبان توانستند وارد كابل شوند. وي گفت كه عمليات اين واحد چريكي از ديروز آغاز شده است. «مجاهد» مشخص نكرد چه تعداد از شبه نظاميان در حملات انتحاري ديروز شركت داشتند. اما برخي منابع تعداد آنها را 20 تن اعلام كرده اند و گفته اند كه اين شبه نظاميان توانستند وزارت دارايي را مدتي تحت كنترل خود داشته باشند. به نظر مي رسد تعدادي از عناصر طالبان از محل درگيري گريخته اند. به اعتقاد كارشناسان، عمليات ديروز در واقع، پاسخ عملي طالبان به درخواست آمريكا و انگليس براي انجام مذاكرات و طرح «بر زمين گذاشتن سلاح در قبال دريافت پول» بود.
شكنجه زندانيان در بگرام
به گزارش ايرنا، «نادري» سخنگوي كميسيون حقوق بشر افغانستان اعلام كرد نيروهاي آمريكايي شماري از زندانيان موجود در زندان بگرام را شكنجه كرده اند.
به گفته نادري، به استثناي صليب سرخ جهاني، به هيچ نهاد دولتي و يا سازمان غير دولتي اجازه بازديد از زندان بگرام داده نمي شود. اين زندان تحت مديريت سازمان «سيا» قرار دارد. به نوشته روزنامه «وسيا» چاپ كابل، صليب سرخ جهاني نيز تاكنون گزارشي در مورد وضعيت زندانيان بگرام منتشر نكرده است. اين روزنامه با اشاره به اينكه تاكنون گزارشي در مورد شمار دقيق زندانيان بگرام و مليت آنان منتشر نشده است، اضافه كرد: دو سال قبل شمار زندانيان افغان در بگرام 300 نفر اعلام شده بود. اين روزنامه ادامه داد: تاكنون دو زنداني افغان در اثر شكنجه نظاميان آمريكايي جان خود را در بگرام از دست داده اند.
شمار زندانيان بگرام 750 نفر تخمين زده مي شود كه اغلب آنان به اتهام همكاري با شورشيان بازداشت شده اند. آمريكا اخيرا 64 ميليون دلار صرف طرح توسعه زندان بگرام كرد، كه با اجراي اين طرح ظرفيت اين ندامتگاه به 1100 نفر افزايش يافته است.
ساير رويدادها
¤ دو مهندس چيني و چهار افغاني در ولايت فارياب افغانستان توسط افراد مسلح ربوده شدند.
¤ شبه نظاميان طالبان، شش نفر را طي يك عمليات كمين در ولايت هرات كشتند.

 



بيانيه پاياني همايش مقاومت در بيروت سران عرب هرگونه رابطه با اسرائيل را قطع كنند

همايش سه روزه حمايت از مقاومت در لبنان، سران عرب را به لغو تمام توافقنامه هاي خود با رژيم صهيونيستي فراخواند.
به گزارش فارس، همايش عربي و بين المللي حمايت از مقاومت در منطقه «مارون الرأس» واقع در جنوب لبنان، روز گذشته با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
اين بيانيه كه با عنوان «صداي بيروت» قرائت و منتشر شد، مقاومت را بهترين راه براي رسيدن ملت ها به اهداف خود دانسته و بر نقش قهرمانانه مقاومت در لبنان و فلسطين و عملكرد ويژه آنها در اين دو كشور كه مي تواند نمونه اي براي كل جهان باشد، تاكيد مي كند.
همايش حمايت از مقاومت در بيانيه پاياني خود از دولت هاي اسلامي خواست تا دو روز 18 ژانويه(پيروزي نيروهاي مقاومت فلسطين بر رژيم صهيونيستي در غزه) و 14 اوت(پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه) را به عنوان «عيد مقاومت و پيروزي» اعلام كنند.

 



ركورد خودكشي در ميان تفنگداران!

ميزان خودكشي نظاميان ارتش آمريكا در سال 2009 به يك ركورد جديدي دست يافته كه اين امر موجب نگراني شديد مقامات اين كشور را فراهم كرده است.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري فرانسه، ارتش آمريكا به تازگي آماري از شمار نظاميان آمريكايي كه به دلايل فشارهاي روحي رواني در سال 2009 خودكشي كرده اند منتشر كرد كه نگراني شديد مقامات اين كشور را برانگيخته است، براساس اين آمار حداقل 160 نظامي در طول اين سال بنا به دلايل مختلف دست به خودكشي زده اند.
سرهنگ «كريستوفر فيلبريك» از مقامات نظامي آمريكا در بخش «پيشگيري از خودكشي نظاميان در ارتش اين كشور»، در اين باره گفت كه ترديدي وجود ندارد سال 2009، سال دردناكي براي ارتش آمريكا بود زيرا با شماري از خودكشي هاي پي در پي نظاميان خود رو به رو شد.
در حالي كه برخي از مقامات نظامي آمريكا شمار خودكشي در ميان نظاميان ارتش اين كشور را كمتر از ميزان واقعي آن اعلام مي كنند، اما وزارت دفاع آمريكا در بيانيه اي تصريح كرد با كشته شدن 10 نظامي ديگر در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي، ميزان خودكشي در ميان نظاميان آمريكا به 160 نفر رسيد كه رقمي بسيار نگران كننده براي مردم و مقامات آمريكا است.

 



غول رسانه اي شيلي رئيس جمهور شد

كانديداي ميلياردر شيليايي با كسب 52 درصد از آرا در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين كشور پيروز شد.
به گزارش خبرگزاري ها،«سباستين پينه را» پس از پيروزي وعده داد شيلي را به يكي از بهترين كشورهاي دنيا تبديل كند.
«پينه را» 60 ساله كه به برلوسكني آمريكاي جنوبي معروف است، به نمايندگي از «ائتلاف شيلي» متشكل از حزب حاميان پينوشه و يك حزب دست راستي ديگر وارد كارزار انتخاباتي شده بود. او بخش بزرگي از فرودگاه اصلي شيلي، يك كانال تلويزيوني و همچنين سهام اصلي «كولوكولو»، معروف ترين تيم فوتبال شيلي را در تصاحب خود دارد و از امكانات رسانه اي قوي برخوردار است. دور نخست انتخابات شيلي دسامبر 2009 برگزار شد كه طي آن «پينه را» 40 درصد آرا را كسب كرد و با رقيب اصلي خود «ادواردو فري» كه موفق به تصاحب 30 درصد آرا شده بود، به دور دوم راه يافت. در دور دوم 52 درصد آرا به «پينه را» و 48 درصد به فري اختصاص يافت.
ممنوعيت دو دور رياست جمهوري پياپي در قانون كه مانع از شركت خانم «ميشله باشلت» در اين دور از انتخابات شد. وي همچنان از محبوبيت بالايي برخوردار است و اگر مي توانست در انتخابات شركت كند در همان دور اول پيروز مي شد.
گفتني است «پينه را» در ژانويه سال 2006 رقابت دور دوم انتخابات رياست جمهوري را به «باشلت» واگذار كرده بود.

 



حمله سنگين زميني و هوايي ارتش سعودي به مناطق مسكوني صعده

بمباران هاي مناطق مسكوني يمن از سوي هواپيماهاي عربستاني، ده ها زن و كودك را به خاك و خون كشيد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده اونلاين»، جنگنده بمب افكن هاي اف 15 و تورنادوي عربستان با بمباران روستاهاي «مران» در استان صعده، ده ها خانه را با خاك يكسان كردند.
براساس اين گزارش، جنگنده هاي عربستان با بمباران يك منزل مسكوني در مران ده نفر از ساكنان آن را كه اغلب آنها زن و كودك بودند كشتند.علاوه بر اين، روستاهاي مران پنج بار، منطقه عجله آل عمار سه بار، شهر رازح و منطقه شعف دوبار در روز يكشنبه مورد حمله هوايي قرار گرفتند اما هنوز از آمار دقيق تلفات انساني و مالي، اطلاعاتي به دست نيامده است.
جنگنده هاي عربستان براي ترساندن مردم و ايجاد رعب و وحشت در آنها از بمب هاي صوتي كه داراي صداي وحشتناكي به هنگام انفجار است در مناطق الطلح، فولان و آل ذريه استفاده كردند.
اين درحالي است كه ارتش عربستان به جبران شكست حملات زميني خود در جنگ با الحوثي ها، روز يكشنبه 870 موشك و گلوله توپ به مناطق روستايي و مسكوني صعده شليك كردند.
از سوي ديگر، ارتش عربستان روز يكشنبه بارها، اقدام به حمله زميني در منطقه مركز الجابري، جبل الدخان و المدود كرد، اما پس از شكست در اين حمله با برجاي گذاشتن ده ها كشته و زخمي، عقب نشيني كرد.در اين حال الحوثي ها شش سرباز عربستاني را به اسارت گرفتند و بخشي از تجهيزات نظامي سعودي ها به تصرف مبارزان صعده درآمد.


 



شكست رئيس جمهور نارنجي در اوكراين انتخابات به دور دوم كشيده شد

با شكست ويكتور يوشچنكو، رئيس جمهور نارنجي در اوكراين، انتخابات رياست جمهوري به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، روز گذشته طبق پيش بيني هاي انجام گرفته، ويكتور يوشچنكو، رئيس جمهور اوكراين كه با حمايت غرب و طي انقلاب معروف نارنجي سال 2004 به قدرت رسيده بود، با كسب كمتر از پنج درصد آرا از رقباي خود جا ماند و شكست را پذيرفت. بدين ترتيب، «ويكتوريا نكوويچ» با كسب حدود 36 درصد و «يوليا تيموشنكو» با كسب حدود 25 درصد از كل آرا در دور دوم به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت.
«يانكوويچ» رهبر حزب مخالف اوكراين با نام «حزب مناطق» و از كانديداهاي مورد حمايت روسيه پس از اعلام نتايج انتخابات تأكيد كرد، هرگز اجازه نخواهد داد كشورش به يك اتحاد نظامي (ناتو) بپيوندد. گفته مي شود اين موضع گيري در كنار دوستي با روسيه و اتحاديه اروپا، باعث اقبال مردم به وي و در نتيجه كسب بيش از يك سوم آرا شده است. پيش بيني ها حاكي است كه وي برنده دور دوم انتخابات است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14