(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 بهمن 1388- شماره 19568
 

تظاهرات در اسلامبول به حمايت از اردوغان طراحان كودتا را محاكمه كنيد
آماده باش نظاميان صهيونيست در سالگرد شهادت عماد مغنيه
مذاكرات فرستاده آمريكا با طالباني و مالكي در بغداد
تظاهرات عليه ساخت ديوار فولادي در برلين و بيروت
شوراي امنيت طالبان را از فهرست گروه هاي تروريستي خارج مي كند
قتل عام 38 زن و كودك صعده در بمباران هواپيماهاي سعودي
فيدل كاسترو سكوت سازمان ملل در قبال اشغال هائيتي را تأسف بار خواند
اعتراض به موضعگيري وزيرخارجه فرانسه عليه حزب الله لبنان شدت گرفت
به مناسبت روز «جمهوري » انجام شد راهپيمايي ضدآمريكايي مردم ونزوئلا در خيابان هاي كاراكاس



تظاهرات در اسلامبول به حمايت از اردوغان طراحان كودتا را محاكمه كنيد

به دنبال افشاي طرح كودتاي نظامي عليه دولت تركيه، مردم اسلامبول و ساير شهرهاي اين كشور با وجود برودت شديد هوا با برپايي راهپيمايي هاي گسترده خشم خود را از كودتاگران ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه يني شفق تركيه، هزاران تن از مردم شهرهاي مختلف تركيه به رغم برودت شديد هوا با برپايي راهپيمايي هاي گسترده خشم خود را از طراحان كودتاي نظامي «عمليات پتك» ابراز كردند.بزرگترين راهپيمايي اعتراض آميز نسبت به طرح كودتاي ياد شده شنبه شب و ديروز در اسلامبول و زير بارش سنگين برف و سرماي شديد و از سوي ائتلاف «70 ميليون گام» و با حضور بيش از پنج هزار نفر صورت گرفت. تظاهركنندگان با دادن شعارهايي از جمله كودتا محكوم است و كودتاگران محاكمه شوند خواهان استعفاي ژنرال «ايلكر باش بوغ» رئيس ستاد مشترك و محاكمه طراحان كودتا شدند.

 



آماده باش نظاميان صهيونيست در سالگرد شهادت عماد مغنيه

همزمان با فرا رسيدن دومين سالروز ترور «عماد مغنيه» يكي از رهبران برجسته حزب الله لبنان، نيروهاي رژيم صهيونيستي به حالت آماده باش درآمدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، منابع خبري لبنان اعلام كردند كه رسانه ها و مقام هاي صهيونيستي به دليل نگراني از انتقام حزب الله در سالگرد ترور شهيد مغنيه به جنگ رواني عليه حزب الله روي آورده اند.
در همين رابطه شيخ نبيل قاووق مسئول حزب الله در منطقه جنوب لبنان تهديدات روزافزون صهيونيست ها درباره حمله مجدد به لبنان را ناشي از نگراني مقامات تل آويو از فرا رسيدن دومين سالروز ترور عماد مغنيه فرمانده نظامي برجسته اين حزب دانست. قاووق گفت: دشمن مي داند كه خون شهيد مغنيه در رگ جوانان حزب الله جاري است و تا شكست قطعي صهيونيست ها دست از مقاومت برنمي دارند.

 



مذاكرات فرستاده آمريكا با طالباني و مالكي در بغداد

معاون رئيس جمهور آمريكا با مقامات بلندپايه عراقي در بغداد ديدار و در مورد مسايل في مابين با آنها گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «جوزف بايدن»، شنبه با «جلال طالباني»، رئيس جمهور، «نوري مالكي»، نخست وزير، و «اياد السامرايي» رئيس مجلس عراق در بغداد ديدار و گفت وگو كرد. روزنامه انگليسي«تايمز» به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود، ماموريت اصلي بايدن، بازگشت بعثي هاي سابق به رقابت هاي انتخاباتي پارلمان عراق و روند سياسي اين كشور بوده است، اما وي در اين ماموريت شكست خورده است و نتوانست اراده آمريكا را بر سران عراق تحميل كند. بايدن علاوه بر آن، به مقامات عراقي قول داد، پرونده پنج نظامي عضو شركت «بلك واتر» را دوباره به جريان بيندازد.
اين افراد متهم هستند 14 غيرنظامي عراقي را در سال 2007 در بغداد با سلاح گرم كشته اند. اين نظاميان اخيرا توسط يك دادگاه آمريكايي بي گناه شناخته شده بودند. بايدن ديروز عراق را به مقصد آمريكا ترك كرد.

 



در همبستگي با مردم غزه برگزار شد
تظاهرات عليه ساخت ديوار فولادي در برلين و بيروت

تظاهرات جهاني عليه تشديد محاصره غزه وساخت ديوار فولادي در مرز مصر همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها نفر از فعالان آلمان كه از تشكل هاي مختلف بودند با تجمع در مقابل سفارت مصر و برافراشتن پرچم هاي فلسطين اعتراض خود را به دولت قاهره ابراز كردند.
تظاهركنندگان در حالي كه در سرماي شديد برلين اين اجتماع را برگزار كرده بودند از رژيم قاهره خواستند هر چه زودتر اين ديوار فولادي را خراب كند و با ارسال كمك هاي درماني، پزشكي و غذايي كوتاهي خود را دركمك رساني به مردم غزه جبران كند.
آنان با انتقاد شديد از سكوت مقامات و بالاخص مسئولان آلماني در قبال حملات و كشتار فلسطيني ها در غزه افزودند: با ساخت ديوار آهني در نوار غزه عملا ارسال كمك هاي اضطراري به اين منطقه غيرممكن مي شود.
اين افراد با اشاره به حضور دو مقام اسرائيلي در طول 10 روز اخير در آلمان افزودند: برلين در قبال رنج و مشقت وارده بر مردم فلسطين سكوت اختيار كرده و حتي به محاصره اين منطقه و نقش حقوق بشر و ناديده گرفتن حقوق بين المللي در آن اعتراض نيز نمي كند.
اجتماع كنندگان با درخواست از مردم آزاده جهان براي اعلام همبستگي با ملت فلسطين براي پايان دادن به تهاجم عليه آنان افزودند: جهانيان نبايد چشم خود را در مقابل اتفاقات غزه ببندند.
همچنين تظاهرات شنبه شب در برابر سفارت مصر در بيروت پايتخت لبنان در اعتراض به ساخت ديوار فولادي در مرز مصر و غزه دو زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش ايرنا، اين تظاهرات به طور مشترك از سوي جوانان لبناني، فلسطيني، هلندي و آمريكايي در برابر سفارت مصر در بيروت و در اعتراض به ساخت ديوار فولادي در غزه برپا شد.
تظاهركنندگان تلاش داشتند تا از موانع فلزي مقابل سفارت مصر عبور كنند كه بر اثر درگيري با نيروهاي امنيتي لبنان دو نفر از ناحيه پا زخمي شدند.
پروژه ديوار فولادي به طول 14 كيلومتر در منطقه مرزي مصر و رفح ايجاد مي شود.
قرار است لايه هاي فولادي به درازاي 18 متر و ضخامت نيم متر به گونه اي در عمق زمين فرو نشانده شوند كه امكان هر گونه حفر يا ايجاد سوراخ درآن محال خواهد بود.
اين ديوار كه قرار است تا يك سال و نيم آينده تكميل شود در برابر بمب و تسليحات انفجاري مقاوم است و تجهيزات هشداردهنده ليزري آن به سيستم نظارت نهادهاي امنيتي مصر وصل مي شود.
ايجاد ديوار مزبور با اعتراضات مختلفي همراه بوده است.
جنبش حماس و ساير گروه هاي فلسطيني، همچنين بسياري از گروه ها و شخصيت هاي عربي و اسلامي از قصد مصر براي ساخت ديوار فولادي به شدت انتقاد كرده اند.
سفير و نماينده دايم سوريه در سازمان ملل نيز در اين باره گفت: رژيم اسرائيل براي پايان محاصره غزه بايد تحت فشار قرار گيرد.
يكي از فعالان حقوق بشر درآلمان نيز اظهار داشت، ديوار فولادي لكه ننگي براي جهان امروز است.
در همين رابطه يك مركز مطالعات صهيونيستي با اشاره به همسويي قاهره با تل آويو در محاصره كردن مردم فلسطين در غزه تاكيد كرد كه ديوار فولادي و بستن گذرگاه رفح از مهمترين خدمات مصر به اسرائيل است.
ساير رويدادها
¤ يك مسئول حماس اعلام كرد كه ليبي از جنبش هاي فتح و حماس براي بررسي راه هاي رسيدن به آشتي ملي در ليبي دعوت به عمل آورده است.
¤ منابع صهيونيستي از ارائه پاسخ رسمي تل آويو به سازمان ملل در زمينه گزارش گلدستون اواخر اين هفته خبر دادند.
¤سخنگوي مركز بازگشت فلسطينيان در لندن اعلام كرد به دليل محاصره غزه در طول يك سال گذشته 400 كودك و زن سالخورده جان خود را از دست دادند.
¤وزير اوقاف فلسطين گفت: ديوار حائل 55 هزار شهروند بيت المقدس را از خدمات انساني محروم كرده است.
¤مركز تحقيقات اسيران در رام الله اعلام كرد كه اسرائيل با اسيران فلسطيني همانند برده برخورد مي كند.
¤فلسطيني ها در اعتراض به محدويت هاي وضع شده از سوي رژيم صهيونيستي براي دسترسي به زمين هاي كشاروزي تظاهرات كردند.


 



شوراي امنيت طالبان را از فهرست گروه هاي تروريستي خارج مي كند

شوراي امنيت سازمان ملل نام سران طالبان را از فهرست سياه حذف مي كند و به آنها پيشنهاد پناهندگي سياسي در عربستان را داده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه «افغانستان» چاپ كابل نوشت، سه شنبه گذشته فرستادگان دولت هاي اروپايي با سران دولت افغانستان نشست مشتركي را در كابل برگزار و در آن موافقت كرده اند كه نام رهبران گروه طالبان را شوراي امنيت سازمان ملل از فهرست سياه خود خارج كند. همچنين، براساس طرحي كه در نشست مذكور تصويب شد، احتمالا به رهبران طالبان پيشنهاد پناهندگي در عربستان داده خواهد شد. عربستان كشوري بود كه رژيم طالبان در افغانستان را در سال هاي قبل از 2001 به رسميت شناخته بود.
به نوشته روزنامه ياد شده، بعد از هشت سال جنگ، فرماندهان ناتو به اين باور رسيدند كه، مذاكره سياسي يگانه راه حل مشكل افغانستان است. آنها اكنون براي تغيير اوضاع فعلي، از سياست افزايش نيروي نظامي و نيز دادن امتياز به شورشيان مخالف دولت حمايت مي كنند. برخي از كشورها نيز براي پرداخت صدها ميليون دلار و پوند به طالبان اعلام آمادگي كرده اند.
پيشتر هم فاش شده بود كه مقامات آمريكا و انگليس پنهاني در حال مذاكره با سران طالبان در افغانستان هستند.
ضمنا مردم افغانستان براي سومين روز متوالي در ولايت غزني عليه اشغالگران آمريكايي تظاهرات كردند و خواستار خروج سريع آنها از كشور شدند.
در اين حال،به گزارش خبرگزاري قدس، منابع مطلع روسي فاش كردند، هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين اسرائيلي اين روزها فعاليت خود را بر فراز آسمان افغانستان افزايش داده اند.

 



قتل عام 38 زن و كودك صعده در بمباران هواپيماهاي سعودي

هواپيماهاي جنگي عربستان روز يكشنبه با بمباران مناطق مسكوني و روستاهاي استان صعده 38 زن و كودك را قتل عام كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده انلاين»، جنگنده هاي اف 15 و تورنادوي عربستان با حمله هوايي به روستاي المبني، رازج و الرجو تعدادي از واحدهاي مسكوني را به طور كامل ويران كردند كه براثر آن 38 نفر زير آوار مدفون شدند.
براساس اين گزارش، هلي كوپترهاي آپاچي ارتش عربستان، با بيش از 350 راكت به مدت سه ساعت مناطق جبل المدود، الجابري، المجدعه، الصافيه، الملاحيط و الحصامه را زير آتش شديد خود قرار دادند، اما هنوز از تلفات انساني اين حمله، اطلاعاتي به دست نيامده است.
جنگ جويان الحوثي در واكنش به تجاوزات ارتش عربستان، اقدام به انهدام يك تانك ساخت آمريكا و از كار انداختن يك تانك ديگر در محور الجابري در نبردهاي روز يكشنبه كردند، كه تعداد تانك ها و خودروهاي منهدم شده ارتش آل سعود از ابتداي حمله به الحوثي ها از سه ماه گذشته تاكنون به 76 دستگاه رسيد.
از سوي ديگر، دولت عربستان براي سرپوش گذاشتن بر ناكامي هاي ارتش خود در جنگ با شيعيان صعده و آماده كردن افكار عمومي روز يكشنبه از پيدا شدن جسد 20 نفر از نظاميان خود در مناطق مرزي يمن خبر داد.
شاهزاده «خالدبن سلطان» معاون وزير دفاع عربستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: هنوز شش نفر ديگر از سربازان ما در نقاط مرزي مفقود هستند كه تلاش براي كشف اجساد آنها ادامه دارد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مقاومت الحوثي ها در جنگ با نظاميان عربستاني خاطرنشان كرد: ارتش عربستان در خطوط مرزي خود با نيرويي مقابله مي كند كه به لحاظ تسليحاتي و آموزشي در سطح بسيار بالايي قرار دارد.
معاون وزير دفاع عربستان ضمن تأكيد بر اهداف تجاوزگرانه حاكمان آل سعود يادآور شد: دولت عربستان در نظر دارد با توجه به حساسيت و شرايط امنيتي اين منطقه (جازان) پايگاهي در جنوب عربستان در استان جازان احداث كند.
اين نظامي بلندپايه عربستاني در دروغي آشكار اعلام كرد تاكنون هيچ هلي كوپتري از ارتش آل سعود در جنگ با الحوثي ها، ساقط نشده است و تمامي مناطق مرزي يمن مانند جبل الدخان، الدود، الرميح از وجود الحوثي ها پاكسازي شده است.
وي كه براي دادن روحيه به سربازان خسته و مأيوس عربستاني به مناطق مرزي با يمن رفته بود، خطاب به خبرنگاران گفت: ما به همه اهداف خود در جنگ با الحوثي ها دست يافته ايم اما وي اين موضوع را نگفت كه چرا هواپيماها و هلي كوپترها و شليك موشك هاي ارتش عربستان، ده ها نفر از زنان و كودكان يمني شيعه را به خاك و خون مي كشد.
يك پايگاه وابسته به وزارت دفاع يمن نيز روز يكشنبه ادعا كرد كه ارتش اين كشور، بسياري از مواضع شيعيان صعده در منطقه الملاخيط در مجاورت سعده را از دست الحوثي ها خارج كرده است.

 



فيدل كاسترو سكوت سازمان ملل در قبال اشغال هائيتي را تأسف بار خواند

رهبر سابق كوبا با انتقاد شديد از اشغال نظامي هائيتي توسط هزاران تفنگدار آمريكايي، نسبت به سكوت سازمان ملل ابراز تأسف كرد.
«فيدل كاسترو»، رهبر انقلاب كوبا روز گذشته و در جديدترين مقاله خود كه در پايگاه اينترنتي «كوبا ديبت» منتشر شد، حضور هزاران كماندوي ارتش آمريكا در كشور زلزله زده هائيتي را به شدت محكوم كرد و نوشت، آمريكا در ميان غم و اندوه مردم هائيتي، اقدام به اشغال اين كشور فقير كرده است. وي در ادامه مي نويسد: از اين بدتر اينكه سازمان ملل متحد در قبال اين سوءاستفاده، سكوت كرده و همچون آمريكا توضيحي به افكار عمومي نمي دهد. خبرگزاري فرانسه از كاراكاس نيز گزارش داد چپگرايان آمريكاي لاتين براي بحث و تبادل نظر درباره همكاري در امدادرساني به زلزله زدگان هائيتي و اشغال نظامي اين كشور توسط آمريكا، روز گذشته تشكيل جلسه دادند. هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در اين باره خبر داده بود كه وزيران خارجه ائتلافي از كشورهاي چپ گراي منطقه موسوم به آلبا با تشكيل نشست فوري شوراي سياسي اين نهاد در مورد مردمي كه در گذشته توسط سرمايه داري و اكنون توسط حادثه غمبار زلزله نابود شده اند، به بحث و گفت وگو مي پردازند.

 



اعتراض به موضعگيري وزيرخارجه فرانسه عليه حزب الله لبنان شدت گرفت

حزب الله لبنان و شماري از نمايندگان اين كشور اظهارات وزيرخارجه فرانسه را دخالت در امور داخلي اين كشور دانسته و آن را شديداً محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي از وزيرخارجه فرانسه خواست تا متناسب با ادعاي حمايت از حاكميت لبنان گام بردارد.
در اين بيانيه آمده است: در سخنان برنار كوشنر وزيرخارجه فرانسه به خوبي تاثير اسرائيل و ناديده گرفتن كامل تاريخ فرانسه در مبارزه عليه اشغالگري و تجاوز آشكار است.
در بخش ديگر بيانيه آمده است كه سخنان كوشنر در راستاي تلاش براي تبرئه كردن رژيم صهيونيستي و سرپوش گذاشتن بر اقدامات تجاوزكارانه آن از جمله نقض حريم هوايي لبنان و حمايت از اشغالگري هاي اين رژيم است.
در اين بيانيه اعلام شده است: حزب الله موضع همسو و همگام فرانسه با رژيم صهيونيستي را محكوم مي كند و از مسئولان فرانسه مي خواهد كه در امور داخلي لبنان دخالت نكنند.
در همين رابطه تعدادي از نمايندگان مجلس لبنان نيز اظهارات كوشنر را محكوم كردند.
«علي عمار» دراين باره گفت، وزير خارجه فرانسه با اين اظهارات نشان داد كه هنوز به پختگي سياسي نرسيده است.
وي با بيان اينكه كوشنر فراموش كرده است كه منطقه به خاطر وجود اسرائيل و رفتارهاي تجاوزگرانه اين رژيم چه رنج هايي را متحمل شده است، گفت: ديدگاه كوشنر منعكس كننده دوگانگي معيارها و مقياس هاي غربي ها است.
«مروان فارس» عضو فراكسيون حزب اجتماعي قومي سوري لبنان در مجلس نيز تاكيد كرد: جانبداري آشكار و كامل كوشنر از طرف اسرائيلي نشان مي دهد كه سياست آمريكا همچنان در فرانسه تاثيرگذار و فعال است.
«مروان فارس» از وزير خارجه لبنان خواست با صدور يك بيانيه رسمي به اظهارات كوشنر پاسخ قاطع دهد.
همچنين «علي فياض» نماينده مجلس و عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت گفت، جامعه بين المللي مسئول مقابله با نيت تجاوزگرانه اسرائيل است و اظهارات وزير خارجه فرانسه همسويي با سياست هاي اين رژيم است.
«وليد جنبلاط» رئيس فراكسيون دموكراتيك در مجلس لبنان نيز در واكنش به اظهارات وزير خارجه فرانسه تاكيد كرد: سلاح حزب الله، بيمه لبنان در برابر هرگونه تجاوز است.
به گزارش ايرنا، «وليد جنبلاط» ضمن رد اظهارات وزير خارجه فرانسه گفت: ما در لبنان بر اصول ثابت استراتژي دفاعي به توافق رسيده ايم و امروز با توجه به فضاي آرام حاكم بر كشور، سلاح مقاومت و حزب الله تنها ابزار مركزي و ضامن حفاظتي لبنان در برابر هرگونه تجاوز احتمالي اسرائيل است.
جنبلاط اضافه كرد: ما به اين نتيجه رسيده ايم كه سلاح حزب الله به عنوان استراتژي دفاعي كشور در برابر هرگونه تجاوز در جايگاه درستي قرار دارد، بنابراين با اظهارات كوشنر وزيرخارجه فرانسه كاملاً مخالف هستم.
گفتني است وزير خارجه فرانسه روز پنج شنبه در ديدار با سعدالدين حريري نخست وزير لبنان در پاسخ به پرسشي درباره نگراني ها از حمله رژيم صهيونيستي به لبنان گفته بود كه اسرائيل در دفاع از خود هر كاري مي تواند بكند و اين تهديدات پاسخگويي به حزب الله لبنان است.

 



به مناسبت روز «جمهوري » انجام شد راهپيمايي ضدآمريكايي مردم ونزوئلا در خيابان هاي كاراكاس

مردم ونزوئلا در پنجاه ودومين سالگرد روز جمهوري اين كشور در حمايت از چاوز و مخالفت با آمريكا دست به تظاهرات زدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كاراكاس، در پنجاه ودومين سالگرد و سقوط ديكتاتور ونزوئلا، پايتخت اين كشور شاهد تظاهرات مردم اين كشور در خيابان هاي كاراكاس بود.
در اين مراسم جمعيت زيادي از مردم ونزوئلا حضور يافتند و اين روز را كه به روز جمهوري معروف است گرامي داشتند.
در اين مراسم كه عصر شنبه برگزار شد راهپيمايان با پوشيدن لباس هاي سرخ رنگ كه نماد حزب سوسياليست حاكم است، ضمن حمايت از برنامه هاي «هوگو چاوز» از سياست هاي آمريكا نيز اعلام انزجار كردند.
هوگو چاوز طي سخنراني خود در اين اجتماع بزرگ گفت دولت و مردم ونزوئلا با وجود مزاحمت هاي آمريكايي ها از استقلال كشورشان دفاع خواهند كرد.
وي همچنين از آمادگي خود براي ادامه حضور در عرصه سياست پس از پايان دومين دوره رياست جمهوري اش خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14