(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 بهمن 1388- شماره 19569
 

چگونه از اينترنت، بليت قطار تهيه كنيم؟
آمادگي براي مقابله با جدي ترين تهديد پايتخت



چگونه از اينترنت، بليت قطار تهيه كنيم؟

تهيه بليط از طريق اينترنت كه چند سالي است در كشور ما مرسوم گشته از مصداق هاي بهره گيري از فن آوري هاي روز جهت كاهش معضلات اجتماعي و رفاه هموطنان به شمار مي رود. كه فراهم نمودن بسترهاي لازم و زير ساخت هاي مورد نياز آن مي تواند نقش ارزشمندي در كاهش سفرهاي درون شهري، اتلاف وقت، صرف هزينه و صف هاي طويل و شلوغ تهيه بليط از آژانس هاي خدماتي داشته باشد.
در همين راستا براي آشناي بهتر هموطنان كه قصد دارند از طريق اينترنت بليط تهيه نمايند مواردي را به صورت گام به گام ارائه مي نماييم.
1- عضويت در سايت خريد اينترنتي بليت قطار
با مراجعه به صفحه اول سايت www raja ir و انتخاب گزينه «خريد اينترنتي» يا وارد كردن http://ticket raja ir در قسمت كادر آدرس، وارد صفحه خريد اينترنتي بليت مي شويد. سپس در پايين صفحه گزينه «ورود به سيستم خريد» را انتخاب كنيد. براي ثبت نام در سيستم خريد اينترنتي گزينه «به عنوان كاربر جديد، يك نام در سيستم ايجاد كنيد» را انتخاب كنيد. كليه مواردي كه در اين فرم با علامت ستاره مشخص شده اند، بايد تكميل شوند. در ضمن نام كاربري و كلمه عبور حتما بايد انگليسي و يا عدد باشد. نام كاربري شما حداكثر تا 42 ساعت اداري پس از تكميل فرم فوق و تأييد آن، فعال خواهد شد. كد كاربري و رمز عبور به پست الكترونيك شما ارسال خواهد شد.
2- دارا بودن كارت پول و يا افتتاح حساب در يكي از بانك هاي سامان، پارسيان يا ملت
خريد اينترنتي بليت از طريق كارت پول بانك هاي سامان و پارسيان (به جز كارت نقدي پارسيان) و ملت انجام مي گيرد. از اين رو متقاضيان بايد ابتدا نسبت به افتتاح حساب و تهيه كارت پول بانك هاي فوق اقدام كنند. پس از افتتاح حساب و دريافت كارت پول، كلمه عبور (Password) و كد خريد اينترنتي (2CVV) به متقاضيان داده مي شود. دارندگان كارت پول ساير بانك هاي عضو شتاب و در صورت داشتن كد خريد اينترنتي با ورود به يكي از بانك هاي فوق مي توانند فقط بليت خريداري كنند و امكان استرداد بليت براي آنان از طريق اينترنت ميسر نمي باشد.
3- ورود به سايت رجاء و تهيه بليت مورد نظر
با استفاده از نرم افزار اينترنت اكسپلورر (IE) نسخه 5، 5 يا بالاتر به سايت رجاء و بخش خريد اينترنتي بليت مراجعه كرده و پس از مطالعه «ضوابط خريد اينترنتي بليت شركت قطارهاي مسافري رجاء» و «راهنماي استفاده از سيستم خريد اينترنتي بليت قطار» در صفحه اول، به سيستم خريد وارد شده و بليت خود را مطابق با راهنمايي هاي قبلي تهيه كنيد.
4- ورود خودكار به سايت بانك و پرداخت وجه بليت
پس از درج اطلاعات لازم و اطمينان از مشخصات سفر، بانك خود را (سامان، پارسيان، ملت) انتخاب كنيد تا با ورود به سايت بانك، عمليات پرداخت وجه بليت را انجام دهيد.
5- ثبت اطلاعات بليت خريداري شده
پس از پرداخت وجه بليت، اطلاعات مربوط به بليت مورد نظر شامل: شماره سريال بليت، مبدأ و مقصد، نام مسافر، تاريخ و ساعت حركت، درجه و نوع قطار، شماره سالن و صندلي را يادداشت كنيد. اين اطلاعات را با مراجعه به پست الكترونيك خود يا بخش «گزارش آخرين خريدهاي شما» در قسمت خريد اينترنتي بليت سايت رجاء نيز مي توانيد دريافت كنيد.
6- دريافت نسخه چاپ شده بليت
با مراجعه به يكي از مراكز فروش بليت قطار و اعلام مشخصات بليت و ارائه شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به متصدي فروش، مي توانيد بليت خود را بدون پرداخت وجهي دريافت كنيد.
يادآوري هاي مهم بليت اينترنتي
- هر فرد روزانه مي تواند تا سقف 3 ميليون ريال يا 21 فقره بليت خريداري كند.
- در صورت بروز اشكال در فرآيند خريد بايد قبل از اقدام مجدد، گزارش خريد بررسي شود.
- تنها بخشي از كل موجودي بليت از طريق اينترنت فروخته مي شود. از اين رو در صورت نبود بليت مورد نظر در سايت، اين امكان وجود دارد كه در سهميه نمايندگي هاي فروش، بليت مورد نظر موجود باشد. (در چند پيش فروش اخير بليت قطار، فروش به صورت يكپارچه و يكسان از طريق اينترنت و مراكز فروش بليت انجام مي شد. بدين معني كه هرگونه موجودي بليت كه در دفاتر فروش وجود داشت در سيستم اينترنتي نيز قابل مشاهده بود و بالعكس.)
- استفاده غير شخصي از كد كاربري و رمز عبور موجب حذف كاربر از سيستم مي شود.
- جانبازان و خانواده معظم شهدا حتما براي خريد بايد از قسمت درخواست هاي ويژه در بالاي صفحه اول اقدام كنند.
- براي دربست كردن كوپه بايد از قسمت درخواست هاي ويژه گزينه «تمايل به دربست» را انتخاب و تأييد كنند.
- اطلاعات مربوط به بليت خريداري شده به پست الكترونيك شما ارسال مي شود. بنابراين پس از خريد بليت، حتما آن را بررسي كنيد.
- چنانچه هنگام خريد مشكلي ايجاد شد، ابتدا از آخرين خريدها و موجودي حساب گزارشي تهيه كنيد و در صورت مغايرت، با شماره تلفن 931 (واحد اطلاع رساني و ارتباط با مشتري) تماس بگيريد.
- درحال حاضر فروش اينترنتي بليت فقط براي قطارهاي داخل كشور فراهم شده است و تهيه بليت قطارهاي بين المللي و بليت حمل خودرو از اين طريق ممكن نيست.
- اين سيستم امكان فروش گروهي را ندارد. به همين دليل متقاضيان بليت گروهي بايد به نمايندگي هاي فروش مراجعه كنند.
- در صورت مفقود شدن نسخه فيزيكي بليت در ساعات اداري به باجه خدمات مسافران ايستگاه راه آهن مراجعه كنيد.
- خريد بليت از طريق كارت هاي عضو شتاب كه قابليت پرداخت اينترنتي (داشتن كد 2CVV) را دارند ممكن مي باشد، ولي به دليل عدم امكان برگشت پول در شبكه شتاب در صورت بروز خطا يا استرداد بليت، بازگرداندن وجه به حساب مشتري امكان پذير نبوده و لازم است طي تماس با تلفن 931 (مركز اطلاع رساني شركت رجاء) يا نمايندگي هاي فروش نسبت به برگشت وجه مربوطه اقدام لازم صورت گيرد.
- در صورت عدم انتخاب صحيح سهميه، از چاپ بليت و سوار شدن مسافر به قطار جلوگيري مي شود.
استرداد بليت اينترنتي
در صفحه اول سامانه خريد اينترنتي، با انتخاب گزينه «استرداد و جستجوي بليت» از پنج گزينه موجود، مي توانيد بليت هاي خريداري شده را استرداد كنيد. ابتدا بليت مورد نظر خود را با درج يكي از موارد «شماره بليت»، «مشخصات مسافر» يا «تاريخ حركت» انتخاب كنيد. سپس بليتي را كه قصد استرداد داريد تعيين و كليد استرداد را انتخاب كنيد. با انجام اين عمل بليت مورد نظر شما مسترد مي شود. توجه داشته باشيد؛ پيش از استرداد بليت به پيام هايي كه در صفحه ابتدايي سامانه نمايش داده مي شود توجه كنيد، فقط قبل از مراجعه شما به يكي از مراكز فروش و تهيه نسخه چاپي بليت، استرداد اينترنتي بليت طبق شرايط زير امكان پذير است:
- بليت تا يك ساعت پس از تهيه، با پرداخت كامل بهاي آن مسترد مي شود.
- تا ساعت 21 روز قبل از حركت قطار 09 درصد بهاي بليت پرداخت مي شود.
- تا 3 ساعت قبل از حركت قطار 07 درصد بهاي بليت پرداخت مي شود.
- از 3 ساعت قبل از حركت تا لحظه حركت 05 درصد بهاي بليت پرداخت مي شود.
- استرداد بليت پس از حركت قطار امكان پذير نمي باشد.

 



آمادگي براي مقابله با جدي ترين تهديد پايتخت

ناهيد جعفر پوركامي
زلزله و سيل جار نمي زنند. اين ميهمان هاي ناخوانده روزي يا شبي به خانه هاي ما هجوم مي آورند و تنها چيزي كه مي تواند ما را در مقابل آنها ايمن كند پيش بيني و اقدامات پيش از وقوع است. به جرأت مي توانيم به شما قول بدهيم با خواندن اين گزارش با آرامش بيشتري زندگي مي كنيد.
اين روزها به رگ و پي مديريت شهري تهران واكسن جديدي تزريق شده است. دارويي كه نمي تواند جلوي بلاياي طبيعي مثل سيل و زلزله را بگيرد، اما اين دارو باعث مي شود شهر تهران در مقابل هجوم اين ويروس هاي مخرب مقاوم تر شود. پيش بيني هايي كه هر كدام به افزايش آمادگي دستگاه هاي اجرايي شهر در هنگام بحران كمك مي كند. به هر حال دير يا زود چه در زمان حيات ما و چه در آينده زلزله از راه خواهد رسيد. پس بهتر است به آن فكر كنيم و هر لحظه براي مقابله با آن آماده باشيم. مسلما اگر اين آمادگي را داشته باشيم در برخورد با آن صدمات كمتري مي بينيم. شايد برخي از اين اقدامات هزينه زيادي هم براي ما نداشته باشد و حتي وقت زيادي را هم از ما نگيرد، اما مي تواند جان انسان هاي زيادي را از مرگ نجات دهد. طبيعي است كه نمي توان جلوي آمدن زلزله را گرفت و فكر كردن به آن هم چندان خوشايند نيست. بعضي از ساكنان تهران بعد از زلزله اي كه همين چند سال قبل در چالوس اتفاق افتاد و تهران را تحت تأثير قرار داد، دچار افسردگي و ترس شدند. فكر كردن به اينكه اگر مركز اين زلزله در تهران بود، آن وقت چه اتفاقي براي بستگان مان مي افتاد. نگراني كوتاه مدتي را براي همه ايجاد كرد، اما با گذشت زمان همه چيز به حال عادي بازگشت و شايد اين ترس به دست فراموشي سپرده شد. البته حقيقت اين است كه زلزله هيچ گاه در نمي زند. او در همين نزديكي و درست زير پاي ماست. كافي است لايه اي از زمين تكان بخورد و روي لايه ديگر بلغزد.
چه سازماني با بلاياي طبيعي مقابله مي كند؟
شايد ترس مان از زلزله نريزد، اما باعث آرامش خودمان و خاطرمان مي شود. اگر بدانيم به محض وقوع زلزله كساني هستند كه به سرعت يك چشم برهم زدن مسئوليت هاي از پيش تعيين شده شان را
به دوش مي گيرند و جسم ناتوان آسيب ديدگان را از زير خروارها خاك بيرون مي آورند. با اين اوصاف ابتدا از وظيفه قانون پدافند غيرعامل شهر تهران مي گوييم. قانوني كه براي مقابله با حوادث و بلاياي طبيعي توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است. در تاريخ 31 ارديبهشت ماه سال 87 مجلس شوراي اسلامي قانوني را تصويب كرد كه براساس آن سازمان پيشگيري و مديريت بحران بايد مسئوليت آمادگي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه و بلاياي طبيعي را برعهده مي گرفت. بر همين اساس در استان هاي سراسر كشور اين مسئوليت به استان داران واگذار شد كه به دليل اهميت شهر تهران به عنوان پايخت ايران و همچنين به دليل موقعيت استراتژيكي كه اين شهر دارد، اين مسئوليت به شهردار تهران محول شد. به گفته مسئولان شهري اين طرح به صورت آزمايشي و به مدت
5 سال اجرا مي شود و سپس نتايج حاصله توسط مجلس شوراي اسلامي بررسي شده و تغييرات لازم در آن اعمال خواهد شد.
معاون خدمات شهري مسئول كميته هماهنگي
در سازمان پيشگيري و مديريت بحران چه مي گذرد؟ آيا پيشگيري از بلاياي طبيعي در حد تصويب قانون توسط مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است؟ پاسخ مسئولان شهري به اين سؤال منفي است. مثلاً درباره مسئوليت هاي واگذار شده توسط سازمان پيشگيري و مديريت بحران به معاونت خدمات شهري شهرداري تهران «ساختاري در سازمان پيشگيري و مديريت بحران تعريف شده كه براساس آن 12 كميته مختلف بايد در صورت بروز بلاياي طبيعي دست به كار شده و اين حادثه را مديريت كنند. اين كميته ها نبض حياتي شهر تهران در صورت بروز حوادث غيرمترقبه هستند.
كلان شهر تهران در ميان شهرهايي قرار دارد كه سوانح طبيعي آنها را تهديد مي كند، بنابر اين مانند تمامي شهرهاي دنيا به برنامه ريزي براي بروز چنين خطراتي نياز دارد. از همين رو شهرداري تهران سازماني را با عنوان سازمان پيشگيري و مديريت بحران راه اندازي كرده تا آمادگي كامل را براي مقابله با هرگونه حادثه طبيعي داشته باشد.
نيازي هم به سواد آنچناني نيست تا بدانيم تهران بر روي كمربند زلزله قراردارد و نيازي به تحقيق و تفحص نيست كه بدانيم بافت فرسوده تهران با خانه هايي كه مي دانيم حتي ناي مبارزه بامشتي سنگين را هم ندارند، براي اين نبرد نابرابر زيادي پير شده اند. زلزله تنها تا زماني قابل مقابله است كه اتفاق نيفتاده باشد، چه بسا پس از وقوع را ديده يا شنيده ايم. خانه هاي ويران شده، اولين تصوير ذهني ما اززلزله هستند، خانه هايي كه تا ديروز استراحتگاهي براي ساكنان شان محسوب مي شده اند. خانه هايي كه گاهي به استراحتگاه دائمي تبديل شده اند. همين خانه هايي كه حالا با خيال راحت لم داده ايم تا براي صبحي پر از دردسر، كمي آرامش ذخيره كنيم.
شهر تهران با جمعيتي بالغ بر 10 ميليون نفر نياز به 120 ايستگاه آتش نشاني دارد تا براساس استانداردهاي جهاني براي هر 50 هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني در اختيار داشته باشد. در حال حاضر تعداد ايستگاه هاي سراسر شهر تهران 86 ايستگاه است كه با تاكيد شهردار تهران تا سال آينده تعداد اين ايستگاه ها بايد به رقم استاندارد برسد. البته ناگفته نماند كه در 50 نقطه بسيار حساس و پرترافيك انساني ايستگاه هاي سيار مستقر شده اند تا در صورت وقوع حادثه مأموران آتش نشاني بتوانند با حداقل زمان به محل عمليات برسند، از اين رو ايستگاه هاي آتش نشاني به 5 منطقه تقسيم بندي شده اند كه هر منطقه تعدادي از ايستگاه ها را در بر مي گيرد و يك ايستگاه نيز به عنوان ايستگاه مادر يا مركز تعريف شده است.
به گفته مدير آموزش سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري پايتخت، كلان شهر تهران با انواع و اقسام حوادث و سوانح رو به روست كه در اين ميان حوادث طبيعي فراگيرترين نوع حادثه را در بر مي گيرد.
مهندس رز ميان فر در اين باره مي گويد: به رغم يكي - دو سيلي كه در خيابان هاي شهر تهران جاري شده، مهمترين حادثه طبيعي تهران را مي توان زلزله دانست كه باتوجه به بافت قديمي و اغلب غيرمهندسي تهران خسارت هاي زيادي را به شهروندان وارد مي كند. مقاومت كم لوله كشي گاز و آب در زمان زلزله مي تواند منجر به يك آتش سوزي بزرگ شود كه در مقابل سازمان آتش نشاني كه براي اطفاي حريق بايد از آب شهري استفاده كند. از اين رو نياز به پشتيباني و آمادگي لوله هاي آب نيز ضروري است. البته ناگفته نماند كه ستاد مديريت بحران و سازمان هلال احمر نيز سازمان آتش نشاني را در چنين مواقعي ياري مي كنند. ضمن اينكه پراكندگي ايستگاه هاي آتش نشاني مي توانند حوادث مختلف را در فاصله زماني معين و استاندارد تحت پوشش قرار دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14