(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 بهمن 1388- شماره 19569
 

هلاكت 11 نظامي اشغالگر در نا آرامي هاي جنوب افغانستان
مناسبات پيدا و پنهان تل آويو - ابوظبي
وحشت سران رژيم صهيونيستي از انتفاضه سوم فلسطين
بررسي مسائل روز منطقه در ديدار سيدحسن نصرالله و علامه فضل الله
پايگاه استراتژيك ارتش يمن به تصرف رزمندگان الحوثي درآمد
سران سوريه و ليبي خواستار اتحاد كشورهاي عربي عليه اسرائيل شدند
اعتراض صريح مالكي به معاون اوباما واشنگتن از بعثي ها حمايت نكند
با انتخاب شهردار شهر ناگو مردم ژاپن به خروج نظاميان آمريكا از جزيره اوكيناوا راي دادند
انتقاد يك نهاد بين المللي از نقض حقوق بشر در مصر
اجلاس سران روسيه ، ارمنستان و جمهوري آذربايجان براي حل بحران قره باغ



هلاكت 11 نظامي اشغالگر در نا آرامي هاي جنوب افغانستان

11نظامي اشغالگر در حملات مختلف و انفجارهاي جداگانه جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبه نظاميان افغان با انفجار دو بمب و تيراندازي خود در جنوب افغانستان، توانستند پنج نظامي آمريكايي را به هلاكت برسانند. دو نظامي انگليسي نيز در شهرستان «سنگين» ولايت هلمند، بر اثر انفجار بمب به هلاكت رسيدند. پايگاه نظاميان بلغاري نيز در حومه شهر «قندهار» هدف حمله موشكي قرار گرفت. اين حمله كه همزمان با حضور وزير دفاع بلغارستان در پايگاه مذكور رخ داد، مرگ چهار نظامي بلغارستان را در پي داشت، ولي به وزير دفاع اين كشور آسيبي نرسيد. خبر ديگر اينكه، زمان برگزاري انتخابات پارلماني افغانستان چهار ماه عقب افتاد و در اواخر شهريور آينده برگزار مي شود.

 



مناسبات پيدا و پنهان تل آويو - ابوظبي

سيدياسر جبرائيلي
مشهور است كه دفاع بد و ناقص، از حمله مستقيم «كاري تر» است. در اين حالت، دشمن در قالب دوست ظاهر شده و تظاهر مي كند كه در حال دفاع از شماست، اما چون بخشي از حوزه دفاع يا مقاومت را به او مي سپاريد، به هنگام كارزار «جاخالي» مي دهد تا دشمن با آسودگي خاطر ضربه اش را وارد سازد.
حكايت برخي كشورهاي عربي در قبال ملت فلسطين چيزي جز اين نيست. كيهان بارها با موشكافي بحران هاي به وجود آمده در غزه و كرانه باختري، اختلافات فتح و حماس، طرح هاي آمريكايي سازش، جنگ هاي زميني و هوايي رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع فلسطين و مواردي از اين دست، ثابت كرده است كه در هيچ كدام از اين خيانت ها، برخي دولت هاي عربي «بي نقش» نبوده اند. اما سران وابسته اين دولت ها همواره اين شواهد و دلايل را توطئه دانسته و با رد تئوري «تباني عربي- صهيونيستي»، خود را حامي بلامعارض فلسطين و تنها دشمن راستين رژيم صهيونيستي خوانده اند.
امارات عربي متحده يكي از اين كشورهاي مدعي است. اما افشاي سفر اخير «عوزي لاندو» وزير زيرساخت هاي رژيم صهيونيستي به اين كشور كه ادعاي نداشتن رابطه با اين رژيم را دارد، بهانه اي است كه نگاهي هر چند كوتاه به روابط پيدا و پنهان ابوظبي- تل آويو داشته باشيم.
1- اين روابط كه اخيراً جنبه علني نيز پيدا كرده، زماني ملموس تر خواهد شد كه متذكر شويم درجه اهميت امارات براي رژيم صهيونيستي اخيراً در قالب طرح سازش «باراك اوباما» به طور قابل توجهي افزايش يافته است. مدتي است كه در راستاي افزايش مشروعيت رژيم صهيونيستي و ايجاد صلح عربي- اسرائيلي در خاورميانه، مقامات آمريكايي سفرهايي را به برخي كشورهاي منطقه مخصوصاً عربستان داشته اند. شواهد موجود دال بر اين است كه امارات عربي متحده به دليل موقعيت ژئوپلتيك خود در خليج فارس و تمركز ويژه كشورهاي غربي روي آن، پس از عربستان از جمله كشورهاي مهمي است كه در اين طرح مي بايستي هرچه سريعتر روابط خود را با رژيم صهيونيستي عادي كند. اين است كه ابوظبي اخيراً دست به اقدامات خاصي زده تا در آينده نزديك حضور رژيم صهيونيستي در كشورهاي خليج فارس را عادي سازي كند. سفر «عزوي لاندو» نيز بايد در همين قالب تحليل و تفسيرشود.
2- بي ترديد سطح روابط امارات -رژيم صهيونيستي ناگهان به اين سطح عالي، يعني سطح وزيران، افزايش نيافته است. حضور مأثر صهيونيست ها در امارات را مي توان فرآيندي دانست كه از سال 1382 آغاز شد. در اين سال امارات در قالب يك اجلاس بين المللي ميزبان رژيم صهيونيستي بود و پرچم اين رژيم نامشروع در دبي به اهتزاز درآمد. يك سال بعد روزنامه صهيونيستي هاآرتص از قصد تل آويو براي تاسيس دفتر ارتباطي در ابوظبي خبر داد و نوشت: «اسرائيل با تأسيس اين دفتر در نظر دارد روابط خود را با دنياي عرب بهبود بخشد». راديو ارتش رژيم صهيونيستي نيز در اين باره اعلام كرد «تماس هاي بين اسرائيل و امارات به مرحله خيلي خوبي رسيده است و مسائل مربوط به تعيين محل و مساحت و امنيت اين دفتر بررسي شده است و هم اكنون يك حقوقدان از وزارت خارجه اسرائيل سرگرم تدوين متن توافقنامه اي در اين خصوص است». مجله آلماني اشپيگل چاپ آلمان نيز از تمايل سران عرب براي ارتباط با اسرائيل خبر داد. مرحله بعدي پروژه عادي سازي روابط در سال 1385 با اعزام گروهي از يهوديان مقيم آمريكا به دبي و ابوظبي با هدف گفت وگو با مقامات امارات درباره فعاليت هاي هسته اي ايران پيگيري شد. در اين سفر كه رسماً به دعوت دولت امارات صورت گرفت، طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، اعضاي هيئت صهيونيستي ملاقات هايي با سران كشور امارات داشتند و به توافق هايي نيز دست يافتند... و همه اين تحركات چند جانبه عليه محور مقاومت در منطقه در حالي صورت گرفته و مي گيرد كه امارات ادعا دارد علاوه بر تحريم هاي مشترك عربي عليه رژيم صهيونيستي، تحريم هاي ثانوي و ثالثي نيز عليه اين رژيم اتخاذ كرده است!
3- پرده ديگري از روابط پنهان تل آويو- ابوظبي را بايد در جريان حوادث حاشيه اي جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه جستجو كرد. رژيم صهيونيستي پيش از اين حمله، دو كشور امارات و عربستان را از هدف خود آگاه كرده بود؛ اقدامي كه بي شك نشان دهنده نوعي اعتماد و روابط دو جانبه اما غير رسمي بين مثلث تل آويو- رياض- ابوظبي است. البته اين همكاري به اطلاع قبلي محدود نبود و سپتامبر 2009 نيز يكي از رسانه هاي صهيونيستي فاش كرد كه جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش امارات در مانور هوايي مشترك ارتش آمريكا و ارتش رژيم صهيونيستي كه با نام پرچم قرمز در آمريكا برگزار شد شركت كرده اند.
4- دولت ابوظبي طي ماه هاي اخير در راستاي جلب اعتماد رژيم صهيونيستي تعداد زيادي از فلسطينيان و لبناني هاي مقيم امارات را اخراج كرده است. خبرگزاري امارات نيز در شهريور ماه سال جاري اعلام كرد كه اين كشور طي چند ماه اخير صدها و بلكه هزاران فلسطيني را اخراج كرده و بيشتر فلسطينيان اخراج شده از نوار غزه بوده اند. به سه دليل مي توان اين اقدام را كاملاً مرتبط با پروژه تضعيف جريان مقاومت در غزه دانست. چرا كه اولاً دقيقاً پس از شكست اسرائيل در جنگ 22 روزه آغاز شد. ثانياً اين كار تنها با فلسطينيان انجام نمي شود بلكه تمامي شاخه هاي مقاومت منطقه در اين طرح گنجانده شده اند و لبناني هاي شيعه نيز به بهانه وابستگي به حزب الله لبنان از امارات اخراج مي شوند. ثالثاً به گفته منابع آگاه در امارات، اخراج اين فلسطيني ها براساس يك توافق پشت پرده ميان دستگاه هاي اطلاعاتي ابوظبي و تل آويو صورت گرفته و قبل از عملياتي شدن طرح مذكور، مقامات امنيتي دو دولت ديدارهاي محرمانه داشته اند.
آنچنانكه شاهد بوديم، نقطه اوج مجموع اين حوادث، سفر علني وزير صهيونيستي به امارات بود. نتيجه اي كه مي توان از اين جريان گرفت اين است كه اكنون رابطه امارات و رژيم غاصب صهيونيستي از حالت پنهان و غير رسمي خارج شده و امروزه ديگر مقامات دو طرف نه تنها مانند گذشته اين روابط دوستانه را تكذيب نمي كنند بلكه از تأييد آن هم ابايي ندارند. به نظر مي رسد كه اين نوع تحركات كشورهاي عربي از جمله امارت دو علت دارد:
علت نخست افزايش منافع اقتصادي است؛ چرا كه رژيم صهيونيستي صاحب شركت هاي بزرگي در زمينه هاي مختلف نظامي، صنعتي و تكنولوژيك است و حضور اين گونه شركت ها در كشورهاي عربي مي تواند براي دو طرف سودآور باشد. بنا بر ادعاي مقامات بلندپايه رژيم صهيونيستي، هم اكنون ده ها تن از مأموران تخصصي موساد، شاباك (سازمان امنيت ملي اسرائيل) و سازمان اطلاعات داخلي اسرائيل، در حوزه هاي نظامي، مخابرات و حمل و نقل امارات مشغول به ارائه مشاوره هستند و با حضور اين افراد بخش هاي گوناگون اقتصادي امارات به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد. جالب اينجاست كه در راس هيئت مديره بسياري از شركت هايي كه در امارات به نام «شركت آمريكايي» به ثبت رسيده اند، مقامات رژيم صهيونيستي قرار دارند كه در جزئي ترين فعاليت هاي اقتصادي همچون تعيين درصد ماليات كالاهاي ترانزيتي از امارات، اعمال نظر مي كنند. شركت صنايع هوايي نظامي «راوائيل» و شركت فضايي هواپيمايي اسرائيل از جمله دو شركتي هستند كه آشكارا در امارات مشغول به كار بوده و ناوبري بسياري از شركت هاي هواپيمايي را در كنترل خود دارند. البته براساس گزارشي كه روزنامه القدس العربي اخيراً منتشر كرد، اين افراد در واقع كساني هستند كه بسياري از دادگاه هاي اروپايي آنان را جنايتكار جنگي مي شناسند و تل آويو آنها را براي پنهان شدن به امارات فرستاده است (از جمله ژنرال «آلموگ» فرمانده منطقه جنوب فلسطين اشغالي و «گيرانلند» فرمانده ركن دوم ارتش صهيونيستي).
علت دوم نيز افزايش فشارهاي آمريكاست؛ واشنگتن كه به عنوان حامي اصلي تل آويو با وقوع انقلاب اسلامي و افزايش روزافزون قدرت منطقه اي ايران، اين رژيم را در حال خطر و نابودي ديده، سعي دارد با تهديد و تطميع كشورهاي عربي و اسلامي براي اين رژيم نامشروع نوعي مشروعيت ايجاد كرده و پايه هاي رو به اضمحلال آن را تقويت كند. لذا با فرستادن نمايندگان خود به خاورميانه و بازي چماق و هويج با سران عرب، سعي در افزايش روابط اين كشورها با رژيم صهيونيستي دارد و مي خواهد از طرح سازش اوباما به عنوان نتايج فعاليت هاي خود بهره برداري كند.
در دوره كنوني، به سبب وقوع انقلاب اسلامي در ايران و افزايش روزافزون قدرت منطقه اي تهران و همچنين افزايش مخالفان رژيم صهيونيستي در ميان ملت هاي مسلمان و حتي اروپايي- آمريكايي، موجوديت اين رژيم بيش از پيش در خطر است و به همين دليل، تل آويو و واشنگتن، مي خواهند راه نجات رژيم غاصب را از پايتخت هاي عربي بگذرانند.
به عنوان يكي از راهكارهاي پيش روي براي مقابله با اين جريان فريب، مسلمانان انقلابي در كشورهايي مانند عربستان، اردن و امارات مي توانند با تشكيل گروه هاي مقاومت اسلامي و تشكل هاي مردم نهاد (NGO)، ضمن حمايت از فلسطين، عادي سازي رابطه سران كشورشان را با رژيم صهيونيستي محكوم كرده و با تحصن و راهپيمايي موضع خود را به مقامات اين كشورها اعلام كنند.

 



كريستين ساينس مانيتور خبر داد
وحشت سران رژيم صهيونيستي از انتفاضه سوم فلسطين

يك روزنامه نگار آمريكايي از هراس سران رژيم صهيونيستي از آغاز انتفاضه سوم مردم فلسطين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي از هراس شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي و ديگر مقامات اين رژيم از راه افتادن انتفاضه سوم خبر داد.
اين گزارش پس از ديدار بي نتيجه «جرج ميچل» فرستاده ويژه دولت باراك اوباما از خاورميانه منتشر شد.
اين روزنامه آمريكايي افزود: سفر ميچل به منطقه نه تنها نتيجه اي در بر نداشت و موفقيتي در مورد روند صلح خاورميانه به دست نيامد بلكه با افزايش درگيري ها حملات رژيم صهونيستي عليه فلسطيني ها، بازداشت و خشونت هرچه بيشتر اين رژيم انتظار مي رود كه دامنه اعتراضات گسترش يابد و انتفاضه سوم آغاز شود.
«بولاك» از فعالان اسرائيلي نيز در اين باره به اين روزنامه آمريكايي اعلام كرد كه اسرائيلي ها مي ترسند كه اعتراضات اينچنيني در درون فلسطين انگيزه اي ملي ايجاد كند، بنابراين آن را سركوب مي كنند.
بولاك معتقد است كه سركوب فلسطيني ها و ادامه ساخت شهرك هاي اسرائيلي آتش اعتراضات را شعله ور مي كند.
اين روزنامه آمريكايي اعلام كرد كه «شيمون پرز» رئيس رژيم اسرائيل به همتاي فلسطيني خود محمود عباس اعلام كرده است كه تداوم و تعليق مذاكرات صلح در آغاز انتفاضه سوم موثر خواهد بود.
نخستين انتفاضه ملت فلسطين كه بعدها به «انتفاضه بزرگ» مشهور شد، در ماه مه سال 1987، چهلمين سال موجوديت رژيم صهيونيستي در سرزمين اشغالي به وقوع پيوست.
انتفاضه دوم در سال 2000 و ورود آريل شارون به محوطه مسجدالاقصي شروع شد.
اين در حالي است كه جنبش حماس بار ديگر اعلام كرد كه تا زمان حضور اشغالگران در خاك فلسطين، ملت به مقاومت ادامه خواهد داد.
حماس تصريح كرد مقاومت فلسطين حق پاسخ به تمام تجاوزات اسرائيل را دارد و كسي نمي تواند اين جنبش را از آن منع كند.
شيخ «خضر نورالدين» عضو ارشد حزب الله لبنان نيز با انتقاد از همدستي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي از همه مسلمانان، مسيحيان و اعراب خواست براي حمايت از آرمان فلسطين به پا خيزند.
در همين رابطه روزنامه جروزالم پست به نقل از آژانس يهود نوشت، در شرايط كنوني احساسات ضد صهيونيستي به بالاترين حد خود پس از جنگ جهاني دوم رسيده است.
تظاهرات كودكان غزه
صدها كودك فلسطيني در حالي كه در برابر ساختمان مجلس قانونگذاري فلسطين در شهر غزه تحصن كرده بودند خواستار اقدام فوري جامعه جهاني براي توقف تلاش ماشين جنگي اسرائيل براي راه اندازي جنگي جديد در اين منطقه شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، كودكان فلسطيني خواستار زندگي با كرامت شبيه ساير كودكان جهان شدند و زندگي عادي همراه با آرامش را حق خود و تمامي كودكان فلسطيني دانستند.
در اين تحصن كه با نام «غزه از چشمان جوانان» برگزار شد، كودكان فلسطيني خواستار پايان دادن به تهديدات رژيم صهيونيستي مبني بر حمله مجدد به نوار غزه شدند و اعلام كردند كه جنگ دوم نمي خواهند بلكه آنان آزادي از قيد محاصره را طلب مي كنند.
شركت كنندگان كودك و نوجوان غزه اي در پايان اين تحصن كه با استقبال رسانه هاي خارجي مستقر در نوار غزه روبه رو شد بر روي ديوار ساختمان مجلس به رسم يادمان كه نشان از عمق جنايات اسرائيل عليه نوار غزه در طول جنگ 22 روزه داشت، نقاشي كشيدند.
مي الغلاييني 11 ساله يكي از كودكاني كه در اين تحصن شركت داشت به خبرگزاري فرانسه گفت: در جنگ غزه من در آغوش پدرم بودم كه كشته شد. امروز اين نقاشي را مي كشم تا بگوييم يهودي ها چگونه خانه هاي ما را بمباران كردند و پدران ما را كشتند. آرزو مي كنم كه جنگ ديگري در غزه اتفاق نيفتد.

 



بررسي مسائل روز منطقه در ديدار سيدحسن نصرالله و علامه فضل الله

در پي تهديدات اخير رژيم صهيونيستي عليه لبنان مرجع عالي شيعيان اين كشور با دبير كل حزب الله ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري المنار، در اين ديدار كه در منزل علامه فضل الله صورت گرفت، اوضاع عمومي لبنان، چشم انداز مرحله آتي و تهديدات مستمر دشمن عليه اعراب و مسلمانان و نيز آينده اسلام در سايه هجمه هاي ضداسلامي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
علامه فضل الله در اين ديدار بر ضرورت توجه به صحنه داخلي لبنان براي رويارويي با تهديدات دشمن و آمادگي در تمامي سطوح به ويژه توجه بيشتر به سلاح مقاومت تاكيد كرد.
وي اظهار داشت، لبناني ها مختار نيستند كه بين بازدارندگي و تجاوز يكي را انتخاب كنند بلكه با تقويت پايگاه هاي سياسي، امنيتي و نظامي خود بايد هر زمان براي ماجراجويي صهيونيستي آماده باشند.
مرجع شيعيان لبنان همچنين بر ضرورت توجه به موضوع روابط كشورهاي اسلامي تأكيد و اعلام كرد كه دشمنان امت هرگز نمي توانند اهداف خود را تحقق بخشيده و طرح هاي خود را اجرا كنند مگر اينكه بتوانند مسلمانان را به دام فتنه مذهبي بيندازند در نتيجه شايسته است كه تلاش هاي فرهنگي، ميداني و سياسي بر حمايت از مسير وحدت اسلامي و پشتيباني ازآن در مقابله با تلاش براي فتنه انگيزي ها متمركز شود.
از سوي ديگر، «حسين الحاج حسن» وزير كشاورزي لبنان و عضو ارشد حز ب الله تاكيد كرد كه آمادگي و اراده ملي لبناني ها اطمينان بخش مقابله با هر گونه حمله اي است و اين كشور هرگز فريب سخنان صهيونيست ها را نخواهد خورد.
وي اظهار داشت: تهديدات اسرائيل از اراده لبنان نمي كاهد و قلب ها و روحيه مردم لبنان در مقابله با دشمن قدرتمندتر و بازدارنده تر خواهد شد.

 



پايگاه استراتژيك ارتش يمن به تصرف رزمندگان الحوثي درآمد

رزمندگان شيعه صعده پايگاه نظامي الحمراء در استان عمران يمن را به تصرف خود درآوردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده انلاين»، دفتر رسانه اي عبدالملك بدرالدين الحوثي روز يكشنبه از تصرف پايگاه نظامي «التبه الحمراء» در «حرف سفيان» در استان عمران به دست رزمندگان اين جنبش پس از نبردهاي سخت و تن به تن با نيروهاي ارتش يمن خبر داد.
براساس اين گزارش، شيعيان الحوثي با تصرف اين پايگاه مهم در منطقه، تمامي سلاح و مهمات و تجهيزات آن را به غنيمت گرفتند.
به گفته الحوثي ها، تلاش هاي ارتش يمن براي بازپس گيري اين پايگاه تا سحرگاه روز دوشنبه به نتيجه نرسيد و نبرد در اطراف آن همچنان ادامه دارد.
گرچه برخي منابع خبري يمن از سيطره ارتش بر شهر قديم صعده در روزهاي اخير خبر مي دهند، اما دفتر عبدالملك الحوثي، با رد اين خبر، اعلام كرد: رزمندگان الحوثي با شجاعت تمام در بخش قديمي شهر صعده، مانع از پيشروي نيروهاي نظامي شده اند.
به گفته شاهدان عيني، نظاميان يمني در مقابل مقاومت مردم صعده اقدام به تخريب خانه هاي آنها با بولدوزر كرده و تاكنون بسياري از منازل، مساجد و آثار تاريخي در اين شهر نابود شده است.
از سوي ديگر، ارتش عربستان در ادامه حملات هوايي، توپخانه اي و موشكي خود، بسياري از مناطق مسكوني و روستاهاي شيعه نشين را مورد هدف قرار داد.
گزارش منابع خبري حاكي است، جنگنده بمب افكن هاي ارتش عربستان روز دوشنبه مناطق الشعف، المرازم و رازح را به صورت مداوم و به شدت بمباران كردند.
به گفته شاهدان عيني بيش از 520 موشك در روز دوشنبه به مناطق الجابري، جبل المدود، الملاحيط، تويلق، الحصامه و الصافيه شليك و تلفات و خسارات فراواني به مناطق مسكوني شيعيان وارد كرد.
اين در حالي است كه روز قبل از آن هواپيماهاي عربستان با 22 حمله هوايي موجب كشته و زخمي شدن 10 نفر در الرازح شدند.
ارتش عربستان در روز يكشنبه با 626 فروند موشك مناطق وسيعي از استان صعده را مورد هدف قرار داد، اما هنوز گزارشي از تلفات اين حملات مخابره نشده است.
در زمينه تحولات داخلي، مناطق جنوبي يمن همچون روزهاي گذشته شاهد اعتصابات، تظاهرات و اعتراضات گسترده به دولت مركزي بود كه طرفداران گروه الحراك (جدايي طلبان) آن را ترتيب داده بودند.
به گفته منابع خبري يمن، نيروهاي امنيتي با حمله به تظاهركنندگان تعدادي از آنها را كشته و زخمي كردند و بيش از 20 نفر نيز توسط نيروهاي پليس بازداشت شدند.
براساس اين گزارش خواسته اصلي تظاهركنندگان در جنوب يمن، توجه دولت به عمران و آباداني، پايان دادن به جنگ با الحوثي ها و آزادي زندانيان سياسي عنوان شده است.
در همين حال دانشجويان دانشگاه هاي شهر بزرگ عدن در جنوب يمن نيز با برپايي تظاهرات مسالمت آميز از خواسته هاي مردم حمايت و دولت را به قلع و قمع مخالفان خود متهم كردند.

 



سران سوريه و ليبي خواستار اتحاد كشورهاي عربي عليه اسرائيل شدند

سران سوريه و ليبي از كشورهاي عرب خواستند در شرايط حساس كنوني عليه رژيم صهيونيستي متحد شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «يديعوت آحارونوت»، «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه و «معمر قذافي»، رهبر ليبي عصر روز يكشنبه در آستانه نشست عرب در طرابلس با هم ديدار كرده و درباره محاصره ظالمانه نوار غزه و موانعي كه اسرائيل در مسير صلح ايجاد مي كند به بحث و گفت وگو پرداختند.
خبرگزاري رسمي سوريه «سانا» گزارش داد كه اين دو رهبر تاكيد كردند كه كشورهاي عرب بايد بر اختلافات خود به منظور ارتقاي منافع مشترك فائق آيند.
اسد و قذافي در بيانيه اي مشترك اعلام كردند: چالش هاي پيش روي ملت عرب و به ويژه محاصره ظالمانه مردم غزه توسط مقامات اشغالگر اسرائيل و موانع ايجاد شده توسط اسرائيل در مسير دستيابي به صلح در منطقه، تمام كشورهاي عرب را بر آن مي دارد كه بر اختلافات خود چيره گشته و با هم در مسيري كه فعاليت مشترك اعراب را افزايش دهد، بايستند.
در اين بيانيه آمده است: ما بايد اجلاس آتي عرب را در حالي ترك كنيم كه نتايجي كه در راستاي كمك به منافع اعراب و خواسته هاي مردم عرب باشد، بر جاي بماند.
نشست قذافي و اسد در آستانه برگزاري اجلاس عرب در پايتخت ليبي در ماه مارس صورت گرفت.
سران سوريه و ليبي همچنين بر لزوم دستيابي به آشتي ملي در بين فلسطيني ها تاكيد كرده و گفتند كه اين آشتي مي تواند جايگاه اعراب را در مواجهه با گام هاي بي ملاحظه اسرائيل عليه مردم فلسطين تقويت كند.

 



اعتراض صريح مالكي به معاون اوباما واشنگتن از بعثي ها حمايت نكند

نخست وزير عراق در مقابل جانبداري معاون رئيس جمهور آمريكا از بعثي هاي صدامي شديدا واكنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك روز پس از پايان ديدار «جوزف بايدن» از بغداد، رسانه هاي عراقي فاش كردند، «نوري مالكي» به درخواست بايدن، شديدا واكنش نشان داد؛ به گفته اين منابع، بايدن از مالكي خواست جلوي پاكسازي بعثي ها را بگيرد. نخست وزير عراق هم اينگونه واكنش نشان داد: اميدوارم فراموش نكرده باشيد كه نيروهايتان را به چه دليلي وارد عراق كرده ايد!
نظاميان آمريكايي در سال 2003 وارد عراق شدند و رژيم بعثي صدام را سرنگون كردند. نخست وزير عراق به فرستاده آمريكا گوشزد كرد كه دولت بغداد درست همان كاري را مي كند كه آمريكايي ها و اروپايي ها پس از جنگ جهاني دوم كردند و نگذاشتند نازي هاي شكست خورده بار ديگر وارد روند سياسي آلمان شوند.گفتني است «هيئت بازخواست و عدالت» كه توسط دولت بغداد تشكيل و مامور شده است، 516 نامزد انتخابات پارلماني آتي را به خاطر داشتن سوابق بعثي، رد صلاحيت كرد.

 



با انتخاب شهردار شهر ناگو مردم ژاپن به خروج نظاميان آمريكا از جزيره اوكيناوا راي دادند

نامزد مخالف حضور نظاميان آمريكايي در اوكيناوا، با كسب اكثريت آرا پيروز انتخابات شهرداري شهر «ناگو» در جزيره اوكيناوا شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، ساكنان «ناگو» اوكيناوا روز يكشنبه با شركت در انتخابات شهرداري اين شهر به اتفاق آرا يكي از سرسخت ترين مخالفان پايگاه هاي نظامي آمريكا را به عنوان شهردار جديد خود برگزيدند.
اين نامزد با طرح اخير واشنگتن كه طي آن پايگاه تفنگداران دريايي آمريكا به شهر ديگري منتقل مي شود نيز به شدت مخالفت كرده بود. به عقيده ناظران، مردم اين شهر اوكيناوا در حقيقت با انتخاب شهردار جديد، به خروج نظاميان آمريكايي از اوكيناوا رأي دادند.
پس از اعلام خبراين پيروزي، «يوكيو ها توياما» نخست وزير ژاپن نيز اظهار داشت: نتايج اين انتخابات نشان داد مردم خواهان تجديدنظر جدي دولت ژاپن در پيمان نظامي با آمريكا هستند.
براساس گزارش اداره انتخابات شهر «ناگو»، «سوسومو اينامينه» كه با مخالفت نسبت به توسعه حضور نظامي آمريكا در منطقه فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده بود توانست 3/52 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد.
گفتني است هر شهردار اختيار اندكي در سطح سياست هاي ملي ژاپن دارد اما با توجه به نزديك بودن انتخابات پارلماني اين كشور در تابستان، اين نتيجه در سطح كشور بازتاب گسترده اي داشته است.
مردم ژاپن بارها از مورد سوء استفاده قرار گرفتن جوانان خود توسط نظاميان آمريكايي به خشم آمده و با راه اندازي تظاهرات گسترده در اين كشور خواستار تعطيلي تمام پايگاه هاي نظامي آمريكايي ها شده اند.
گفته مي شود علت پيروزي حزب حاكم در انتخابات نخست وزيري نيز، وعده تجديدنظر در پيمان نظامي توكيو - واشنگتن بود، هر چند اين شعارها همچنان در سطح شعار باقي مانده است.

 



انتقاد يك نهاد بين المللي از نقض حقوق بشر در مصر

سازمان ديدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود از ادامه نقض حقوق بشر در مصر به شدت انتقاد كرد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، سازمان ديدبان حقوق بشر، در گزارش ساليانه خود، خواستار لغو قانون فوق العاده در مصر شد كه از 29 سال پيش تاكنون اجرا شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس اين سازمان در گزارش خود، از مقامات مصري خواست تا پايان دادن به نقض حقوق بشر در اين كشور و توقف قانون فوق العاده را در راس اولويت هاي كاري خود قرار دهند.
ديدبان حقوق بشر، در اين گزارش، اوضاع حقوق بشر در مصر را بسيار ظالمانه خواند و اعلام كرد كه مسئولان اين كشور به وعده هاي خود در زمينه پايان دادن به حالت فوق العاده عمل نكرده اند.
در اين گزارش، بازداشت هاي شديد و سخت گيري ها، عليه وبلاگ نويس ها و فعالان سياسي و همچنين ممانعت از ورود خبرنگاران به مصر، از ديگر موارد نقض حقوق بشر در قاهره عنوان شده است.
اين در حالي است كه دولت حسني مبارك، براساس قانون حالت فوق العاده، از ارائه هرگونه آماري در مورد تعداد دقيق بازداشتي ها در اين كشور امتناع مي كند، گرچه سازمان هاي حقوق بشر مصر، تعداد اين افراد را بين 5 تا 10 هزار نفر تخمين مي زنند.

 



اجلاس سران روسيه ، ارمنستان و جمهوري آذربايجان براي حل بحران قره باغ

باكو، ايروان و مسكو طي يك نشست سه جانبه، مناقشه «قره باغ» را مورد گفت وگو قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «الهام علي اف» و «سرژ سارليسيان» به دعوت «ديميتري مدودف» ديروز در شهر «سوچي» واقع در جنوب روسيه، نشست سه جانبه تشكيل دادند. در اين نشست نحوه حل و فصل مناقشه «قره باغ» كوهستاني مورد بررسي طرفين قرارگرفت. روسيه خود را يك ميانجي طبيعي در مسئله قره باغ مي داند و تاكنون بارها اعلام كرده است كه نبايد هيچ اعمال فشاري از خارج بر دو طرف اين مناقشه اعمال گردد. پس از فروپاشي شوروي در سال 1991 منطقه مرزي قره باغ تبديل به يك چالش جدي ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان شد و طرفين جنگ خونيني را نيز به خاطر آن، تجربه كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14