(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 بهمن 1388- شماره 19577
 

جايگاه عاشورا در اشعار مختومقلي فراغي
تأسيس اكوي فرهنگي ميان كشورهاي حاشيه درياي خزر
كوتاه از دهه فجر
بيت امام جمعه فقيد دزفول براي تاسيس كتابخانه علوم قرآني اهدا مي شود
دهه سوم ماه صفر كنگره شعر عاشورايي در استان قزوين برگزار مي شود
سوگواره استاني شعر عاشورايي «با كاروان باران» در كرج برگزار شد
برگزاري آيين سنتي مذهبي چكيده ماتم در آران و بيدگل
اجراي نمايش «سردار بي سر» در كرج
مراسم نخل گرداني سنتي ديرينه در نايين
بهره برداري از 49 پروژه فرهنگي در مازندران آغاز شد
هنرمندان اردبيلي سوزحسيني را به تصوير كشيدند
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان: سالانه يك هزار عنوان كتاب در اصفهان منتشر مي شود
اختصاص 117 ميليون تومان براي خريد كتاب در خراسان رضوي
برگزاري سومين سوگواره عاشورايي در قزوين
نمايشگاه تخصصي عاشورايي در دزفول برگزار شد



جايگاه عاشورا در اشعار مختومقلي فراغي

اباعبدالله الحسين و اهل بيت«ع» در اشعار مختومقلي فراغي و در بين قوم تركمن جايگاه ويژه اي دارد. در اعياد، مناسبت هاي مذهبي و ايام سوگواري آئين هاي مخصوصي توسط قوم تركمن اجرا مي شود، كه هر كدام جايگاه و مناسبت خاص خودش را داراست. در ايام سوگواري هنرمندان اشعاري در رثاي اهل بيت(ع) قرائت مي كنند. خصوصا بسيار ديده شده است كه اهل بيت(ع) در موسيقي آئيني و مذهبي تركمن ها از جايگاه والا برخوردار بوده اند. مختومقلي فراغي شاعر و عارف نام ايراني تركمن در اشعار مختلف به صفات پيامبر اكرم(ص) و كرامات حضرت علي(ع) و فرزندان آن حضرت اشاره كرده است. اشعاري با نام «علي دير»، «علي بيله گوكجه كبدر»، «ياذوالجلاليم» و «دنيا» گواه روشني بر اين ادعاست، مختومقلي فراغي در اشعار مختلفي به واقعه كربلا و قيام اباعبدا... الحسين(ع) در برابر ظلم و ستم اشاره كرده است. اشعار «باغيشلا بيزني» «حسن بيرله حسين»، «قيلدي يارانلار» و «كوپ جان گچيب دير» نمونه هايي از اشعار فراغي درخصوص اهل بيت(ع) است. مختومقلي مي گويد: سومين امام همه مسلمين و دومين نوه رسول خدا(ص) و يكي از دو سرور جوانان اهل بهشت كه مادرش فاطمه زهرا(س) دختر رسول(ص) بود، حسين است. اين شاعر حسن و حسين (عليهماسلام) را ماه و پرتو دين و مادرشان فاطمه زهرا(س) را شاه حوريان مي داند. نام امام حسين(ع) 23 بار در ديوان مختومقلي تكرار شده است و اين نشان دهنده اهميتي است كه اين شاعر بزرگ به ايشان قائل است. مختومقلي فراغي در يكي از اشعار خود نبرد امام حسين(ع) در كربلا را مبارزه وي در راه اسلام مي داند وچنان جايگاهي براي شخصيت امام حسين(ع) قائل است كه در شعري شفاي دل بيمار و آشوبزده خود را از حسن، حسين، علي(ع) و ديگر بزرگان و ائمه مي خواهد. شاعر بزرگ تركمن در شعري ديگر، ضمن مذمت دنيا و يادآوري ستمي كه شمر و يزيد بر امام حسين(ع) كرده اند، از خداوند خواسته است تا به حق امام حسين(ع) گناهانش را ببخشد. وي علاوه بر تكريم شخصيت والاي امام حسين(ع) در شعر مشهور «باغيشلابيزني» درباره شخصيت حضرت فاطمه زهرا(ص) نيز ابياتي را سروده است. ابياتي كه بي هيچ توضيحي نشانگر منزلتي است كه شاعر تركمن به امام حسن و امام حسين(ع) قائل است. مختومقلي فراغي يزيد را فردي مي داند كه دين را انكار كرده و در شعري، در لزوم وفاي به عهد، به شكلي شاعرانه، آن را كه وفاي به عهد نكند، بدتر از يزيد مي داند كه منكر دين شد. به عبارتي مي توان چنين گفت كه شاعر براي نشان دادن درجه قباحت و زشتي وفا نكردن به عهد و پيمان، به نماد زشت ترين و كريه ترين انسان ها كه يزيد باشد اشاره كرده و گفته است آن كه وفاي به عهد نكند از يزيد هم بدتر است.
قابل ذكر است كه تركمن ها زشت ترين و قبيح ترين ناسزايي كه به زبان مي آورند، عبارت «شمر» و «يزيد» است. اين دوعبارت در بين تركمن ها با زشتي، پلشتي، دغلكاري و هر آنچه منفي است، مترادف است. كسي نيست كه تركمن باشد و با شنيدن اين عبارات به عنوان ناسزا چهره درهم نكشد و خشمگين نشود، براستي اين در بطن فرهنگ و عقيده تركمن ها ريشه دوانده است. درباره ارادتي كه مختومقلي فراغي به دوازده امام دارد، ابيات زيادي مي توان ذكر كرد اما براي بيان عمق ارادت ايشان به ائمه(ع) همين كافي است كه بدانيم، مختومقلي همچون همه معتقدين سني مذهب، چنان ارادتي به دوازده امام دارد كه در شعري با عنوان «باغيشلابيزني» در هر بيت به ترتيب، نام دوازده امام را ذكر كرده و ضمن تكريم آنها، از خداوند مي خواهد تا به خاطر هر يك از اين بزرگان، از گناه او در گذرد، مطلع و موخر اين قطعه شعر چنين است: شير خدا حيدر صفدر علي است، ديدم، اي هفت ولي، به كمك هم مرا مدد كنيد. مختومقلي در تمامي اشعار خود 10 بار مستقيما ازكربلا ياد كرده است. اين شاعر گاه مصيبت كشته شدن حسين و يارانش را چنان سنگين و سخت و مظلومانه مي بيند كه زبان شكوه و شكايت به درگاه خداوند متعال مي گشايد: پروردگارا! فرزند علي چه گناهي كرده بود اينگونه با وي رفتار شد؟ گاهي نيز به اين دنياي فاني شخصيتي استعاري مي دهد و به آن مي تازد كه چرا باعث شهادت امام حسين(ع) و يارانش در صحراي كربلا شده است.
حسن- حسين، عرشي- كرسي گره گيم
كربلادا شهيد اتدينگ سن دنيا
تو اي دنيا! حسن وحسين(ع) را كه از عرش و كرسي (از بين همه چيز) فقط او را مي خواهم، در كربلا شهيد كردي. و يا در شعري ديگر از ريخته شدن خون افراد زيادي از امت اسلام در كربلا شكوه مي كند:
بير نيچه امت لار قانين
كربلا دا دوكوپ گچدي
(خون چندين امت را در كربلا به زمين ريخته اند)
شاعر تركمن به سرزمين كربلا ارزش زيادي مي دهد. اين شاعر آزاده بر اين عقيده است كه كشته شدگان در كربلا را جز شهيد نمي توان چيز ديگري ناميد ومي گويد كه آيا به غير از آنها شهيد ديگري مگر مي توان تصور نمود. مختومقلي در شعري، از ديداري روحاني با حسن و حسين(ع) و دشت كربلا سخن گفته است:
من آنها را كه در دشت كربلا شهيد شدند
و حسن و حسين را و كربلا را ديده ام
اين شاعر بزرگ در شعر ديگري با كنايه اي بسيار شاعرانه، «يزيد» را در معناي كنايي فردي بسيار فرصت طلب به كار مي برد كه اساس كارش سودجويي و منفعت طلبي است و بالاخره در شعري ديگر، شاعر تركمن لعنت بر يزيد مي فرستد.
گفتني است مختومقلي فرزند دولت محمد آزادي از شاعران سرشناس قرن دوازدهم تركمن و اراز گل از طايفه گوكلان، تيره گركز بود و در روستاي حاجي قوشان در شمال شرق شهرستان گنبدكاووس در سال 1147 هجري خورشيدي به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و زبان هاي فارسي و عربي را نزد پدر خود آموخت. سپس براي تحصيل به مدرسه شيرغازي در خيوه رفت و پس از آن سفرهاي ديگري نيز داشت؛ از جمله به بخارا و افغانستان و هندوستان. مختومقلي بزرگترين شاعر زبان تركمني و يكي از مهمترين شخصيت هاي مردم تركمن است كه تلاش زيادي براي اتحاد ايلات و طوايف تركمن داشت. مختومقلي در سال 1198 هجري خورشيدي در كنار چشمه اباساري در دامنه كوه سونگي داغ جان به جان آفرين تسليم كرده، در روستاي آق تقه در 40 كيلومتري غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان) و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپرده شد. روحش شاد
كيكاوس خاكلي
خبرنگار كيهان در گنبدكاووس

 



تأسيس اكوي فرهنگي ميان كشورهاي حاشيه درياي خزر

ساري - خبرنگار كيهان :
با هدف افزايش تعاملات فرهنگي بين كشورهاي حاشيه درياي خزر اكوي فرهنگي تاسيس مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اين خبر افزود: با راه اندازي اكوي فرهنگي رايزني درخصوص تبادلات فرهنگي چندجانبه در حوزه درياي خزر افزايش مي يابد.
هادي ابراهيمي با اشاره به نقش و جايگاه مازندران در توسعه فرهنگ عمومي گفت: مازندران با اين سابقه طولاني در عرصه فرهنگ فاقد سند توسعه فرهنگي است.
وي اضافه كرد: بزودي سند توسعه فرهنگي در مازندران عملياتي خواهد شد.
«ابراهيمي» با اشاره به اينكه مازندران اولين پايگاه تشيع در ايران اسلامي است افزود: همزمان با سفر سوم هيئت دولت به مازندران موزه علويان در ساري راه اندازي خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با تاكيد بر ضرورت توجه به ترويج فرهنگ ديني بويژه دفاع مقدس گفت: فراموشي فرهنگ ارزشي دفاع مقدس خطري بزرگ در عرصه توسعه كشور محسوب مي شود.

 



كوتاه از دهه فجر

افتتاح 45 پروژه عمراني
لردگان خبرنگار كيهان: فرماندار لردگان در جلسه شوراي اداري اين شهر گفت: 45 پروژه عمراني آموزشي، ورزشي، آب آشاميدني، گازرساني، اشتغالزايي، بهداشتي و كشاورزي همزمان با دهه فجر در اين شهرستان افتتاح مي شود. منصور ظريفيان افزود:اين پروژه ها با اعتباري بالغ بر 107ميليارد ريال به اجرا درآمده است.
بهره برداري از 92 طرح صنعتي
مشهد- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه فجر از 92 طرح صنعتي و معدني با حجم سرمايه گذاري 6042ميليارد ريالي بخش خصوصي در خراسان رضوي بهره برداري خواهد شد. سيدحسين احمدي رئيس سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي با اعلام خبر فوق افزود: اين طرح ها در شهرستان هاي مشهد، نيشابور،گناباد، قوچان، سبزوار، تربت حيدريه، فريمان، تربت جام، چناران، بردسكن، جوين وبجستان راه اندازي شده و 4هزار و 843 نفر را به طور مستقيم مشغول به كار كرده است.
راه اندازي 97 پروژه آموزشي
¤ همزمان با دهه مبارك فجر 97 پروژه آموزشي و پرورشي با 636 كلاس درس در خراسان رضوي به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل نوسازي مدارس خراسان رضوي، از اين تعداد 81 پروژه از محل اعتبارات دولتي 5 پروژه توسط مردم و بقيه با مشاركت مردم و دولت به اجرا درآمده است.
اجراي 121پروژه عمراني
سراوان- خبرنگار كيهان: فرماندار سراوان در جلسه شوراي اداري سراوان كه با حضور امام جمعه، مسئولان و روحانيت تشيع و تسنن شهرستان برگزار شد، گفت: همزمان با دهه فجر 121پروژه عمراني در سراوان به بهره برداري مي رسد. مهندس سيد عبدالحسين سجادي افزود: براي اجراي اين پروژه ها 300ميليارد ريال هزينه شده است.
افتتاح 72 طرح مخابراتي
سنندج- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه فجر 72 طرح مخابراتي در استان كردستان به بهره برداري مي رسد. محمد سعيد احمدي سرپرست شركت مخابرات كردستان در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: اين طرح ها كه در شهرها و روستاهاي استان انجام گرفته هزينه اي بالغ بر 126 ميليارد و 65 ميليون ريال را دربرداشته است.
برگزاري نمايشگاه معجزه قرن
كرج- خبرنگار كيهان: نمايشگاه بزرگ انقلاب اسلامي، معجزه قرن بيستم در دانشگاه تربيت معلم كرج گشايش يافت. به گزارش روابط عمومي و ارتباطات فرهنگي اداره كل امور فرهنگي دانشگاه تربيت معلم، امير سعادت روشن مسئول برگزاري اين نمايشگاه با اعلام اين مطلب گفت: اين نمايشگاه به مناسبت طلوع تابناك خورشيدسي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از سوي ستاد گراميداشت دهه فجر از تاريخ 11 لغايت 22بهمن ماه سال جاري در مجتمع دانشگاهي پرديس كرج برگزار مي شود.
نواخته شدن زنگ انقلاب
خرم دره- خبرنگار كيهان: همزمان با سالروز ورود تاريخي امام خميني به كشور و آغاز دهه فجر زنگ انقلاب در مدارس خرم دره نواخته شد. صيادي فرماندار خرم دره در مراسم نواخته شدن زنگ انقلاب در خرم دره سخناني را در رابطه با ولايت مداري و تجديد ميثاق با امامت و رهبري ايراد كرد.
افتتاح 72 پروژه عمراني
ورامين- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه فجر 72 پروژه عمراني در دهه فجر به بهره برداري مي رسد. سيدمحمد ميربزرگي فرماندار ورامين با اعلام خبر فوق گفت: همچنين 400 واحد مسكوني، مسكن مهر در ايام الله دهه فجر تحويل صاحبان آن مي شود.
افتتاح هزار طرح عمراني
سنندج- خبرنگار كيهان: رئيس ستاد دهه فجر استان كردستان از افتتاح يك هزار طرح عمراني و خدماتي در ايام دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي در اين استان خبرداد. حجت الاسلام والمسلمين محمد شريف شريفي گفت: اين طرح ها در بخش هاي كشاورزي، صنعتي و خدماتي اجرا شده اند.
اجراي 3 هزار برنامه
¤ همزمان با دهه فجر بيش از 3 هزار برنامه متنوع كه بيش از 50 درصد آن در قالب فعاليت هاي مردمي است در نقاط مختلف كردستان برگزار مي شود.
محمد شريف شريفي رئيس ستاد دهه فجر استان كردستان با اعلام خبر فوق گفت: بيش از 700 برنامه پيش بيني شده دهه فجر امسال ويژه مناطق روستايي و متناسب با فرهنگ سنتي منطقه است كه با همكاري شوراهاي اسلامي به عنوان منتخبين مردم اجرا مي شود.
افتتاح 44 پروژه راه سازي
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديركل راه و ترابري هرمزگان گفت: در دهه فجر حدود 44 پروژه به ارزش هزار و 650 ميليارد ريال در استان به بهره برداري مي رسد. خداداد مقبلي افزود: از 44 پروژه قابل بهره برداري حدود 9 پروژه آزادراهي، بزرگراهي و راه اصلي و فرعي به ارزش هزار و 540 ميلياد ريال عمدتا در شهرستان هاي بندرعباس، حاجي آباد و خمير افتتاح مي شوند.
بهره برداري از 3 هزار واحد مسكوني
¤ رئيس سازمان مسكن و شهرسازي هرمزگان گفت: حدود 3 هزار و 205 واحد مسكن با هزينه اي بالغ بر 84 ميليارد تومان در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
دستوان افزود: از اين تعداد هزار و 252 واحد مسكن مهر بالغ بر 33 ميليارد تومان در دهه فجر افتتاح مي شود.
وي بيان كرد: در بخش اجرايي ساختمان دولتي 6 پروژه بالغ بر 7 ميليارد تومان در هرمزگان به بهره برداري مي رسد.
افتتاح 17 پروژه گازي
قم- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت گاز استان قم از افتتاح 17 پروژه گازي از جمله 10 ايستگاه CNG جديد در ايام دهه فجر در سطح اين استان خبر داد.
هوشنگ محمدي افزود: بهره برداري رسمي از 10 ايستگاه CNG و انتقال خطوط لوله برخي روستاها و احداث انبار مركزي قم و ساختمان اداري پست امداد شهر قنوات در اين ايام انجام خواهد شد.
وي افزود: براي احداث و بهره برداري از اين طرح ها 100 ميليارد ريال هزينه شده است.

 



بيت امام جمعه فقيد دزفول براي تاسيس كتابخانه علوم قرآني اهدا مي شود

دزفول - خبرنگار كيهان:
ورثه مرحوم آيت الله سيدمجدالدين قاضي دزفولي امام جمعه فقيد شهرستان دزفول براي اهداي بيت اين مرحوم براي ساخت كتابخانه تخصصي علوم قرآني و موزه فرهنگي مفاخر اين شهرستان اعلام آمادگي كردند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان حجت الاسلام «سيد محمد علي قاضي دزفولي» نوه مرحوم آيت الله قاضي دزفولي اين مطلب را در ديدار با مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان و اصحاب حوزه و دانشگاه اعلام كرد. در اين ديدار درباره مسايل فرهنگي شهرستان دزفول بويژه كتابخانه هاي عمومي بحث و تبادل نظر شد و امام جمعه دزفول ضمن بازديد از كتابخانه مركزي استان در اهواز بر لزوم ساخت كتابخانه اي با كاربري كتابخانه مركزي استان در شهرستان دزفول تاكيد كرد.
در اين نشست همچنين رئيس دانشكده علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز بر لزوم تربيت كتابداران متخصص در حوزه كتابخانه هاي عمومي تاكيد كرد. مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان به پاس همكاري و حمايت هاي دكتر كوكبي با اداره كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان لوح تقديري به وي اهدا كرد.

 



دهه سوم ماه صفر كنگره شعر عاشورايي در استان قزوين برگزار مي شود

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديركل تبليغات اسلامي استان قزوين از برگزاري كنگره شعر عاشورايي در دهه سوم ماه صفر در اين استان خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر حاجي عزيزخاني افزود: زمينه سازي براي شناسايي و جذب استعدادهاي نهفته در عرصه ادبيات آئيني، آگاهي، شناساندن آسيب ها، معضلات عزاداري و زمينه سازي جهت توليد، آماده سازي و تهيه منابع مورد نياز و كتاب هاي شعر جهت استفاده جامعه مداحان از جمله اهداف برگزاري اين كنگره مي باشد.
وي اظهار داشت: اين كنگره با موضوع پيام هاي عاشورا، عدالت طلبي، رويدادها و سير تاريخي قيام عاشورا، آثار و بركات قيام عاشورا، آثار و بركات قيام عاشورا و آسيب شناسي مراسم مذهبي در بخش هاي شعر، نثر ادبي و مقاله با هدف آگاهي شاعران، نويسندگان و فرهيختگان استان برگزار مي شود.
اين مسئول خاطرنشان كرد: اشعاري كه در اين كنگره ارايه مي شود در كتابي به چاپ رسيده و در اختيار مداحان سراسر كشور قرار خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: امروزه يكي از دغدغه هاي اصلي جامعه جهت دهي فكري هنرمندان جوان به سوي مفاهيم ديني و مذهبي است كه اين كنگره علاوه بر نقش مهم و تأثيرگذار در اشاعه فرهنگ عاشورا ميان هنرمندان بهترين بهانه براي پر كردن خلأ توليد با نگاه مفهومي و ديني هست.
عزيزخاني افزود: ترويج اهداف و فرهنگ عاشورا در قالب هنر مي تواند يكي از روش هاي مقابله با جنگ نرم باشد كه بايد ازاين ابزار به نحو احسن در جهت مقابله به تهديدات فرهنگي دشمن استفاده نمود.

 



سوگواره استاني شعر عاشورايي «با كاروان باران» در كرج برگزار شد

كرج-خبرنگاركيهان:
سوگواره استاني شعر عاشورايي «با كاروان باران» با هدف نشر و گسترش ارزش هاي فرهنگ عاشورا و بيان هنرمندانه آثار قيام امام حسين(ع) در انقلاب اسلامي در كرج برپا شد.
سيده مريم ميرشفيعي مدير روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما گفت: اين سوگواره شامل دو بخش اصلي و ويژه بود كه بخش اصلي به اشعار شاعران در حوزه عاشورا اختصاص يافته و بخش ويژه شامل اشعار هنرمندان در بررسي رويكرد و تاثير قيام امام حسين(ع) در شكل گيري انقلاب اسلامي بود.
وي، شناسايي و ساماندهي شاعران شهرستان كرج را از ديگر اهداف برگزاري اين برنامه اعلام و تصريح كرد: زمان برگزاري اختتاميه اين سوگواره 20 بهمن ماه همزمان با روزهاي اربعين حسيني بود.
شفيعي گفت: سوگواره استاني شعر عاشورايي «با كاروان باران» با مشاركت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كرج، معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري و حوزه هنري شهرستان در كرج برگزار شد.

 



برگزاري آيين سنتي مذهبي چكيده ماتم در آران و بيدگل

كاشان- خبرنگار كيهان:
چكيده ماتم، عنوان آئين سنتي مذهبي شبيه خواني است كه به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) و 72 تن از ياران پاكباخته اش در محمدآباد كوير بخش مركزي شهرستان آران و بيدگل به روي صحنه آمد و مورد استقبال عزاداران حسيني قرار گرفت.
در اين سوگواره كه عصر اولين جمعه بعد از عاشورا و با هنرمندي جمعي از تعزيه خوانان برتر كشوري برگزار شد، مصائبي كه بر اهل بيت عصمت و طهارت در واقعه جانسوز كربلا وارد شده، در فضايي آكنده از خون و اندوه و با سبك زيبا و هنرمندانه اي در قالب شعر و موسيقي به نمايش گذاشته شد.
محمد رضائي، از پيشكسوتان تعزيه كشور در گفتگو با كيهان از ميرعزاي كاشي به عنوان يكي از نويسندگان اولين نسخه تعزيه نام برد.
وي گفت: چه خوب است در اين منطقه كه عنوان دارالمؤمنين را به خود يدك مي كشد و ديگر نقاط كشور تكايائي براي اجراي اين برنامه سنتي مذهبي ايجاد شود تا مردم بويژه نسل جوان با اين هنر اصيل كه ريشه در تاريخ ايران زمين دارد آشنايي بيشتري پيدا كنند.
اصغر اكبرزاده، دبير اجرايي تعزيه چكيده ماتم با اشاره به اينكه روستاي محمدآباد از سابقه تاريخي ويژه اي در برگزاري مناسبات مذهبي برخوردار است، گفت: گروه تعزيه خواني چكيده ماتم با عضويت عده اي از هنرمندان و علاقه مندان و با هدف برپايي آئين تعزيه در سال 1377 شروع به فعاليت كرد و تاكنون برنامه هاي متنوعي در نقاط مختلف كاشان و آران و بيدگل اجرا كرده است.

 



اجراي نمايش «سردار بي سر» در كرج

كرج-خبرنگاركيهان:
براي سومين سال متوالي نمايش مذهبي «سردار بي سر» در كرج به روي صحنه مي رود.
«مهدي عكسري» رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج با اعلام اين مطلب گفت: اين نمايش كه توسط گروه فرهنگي و هنري البرز و با هدف اشاعه فرهنگ عاشورا و جهاد تهيه شده اجرا مي شود.
وي افزود: نمايش عاشورايي سردار بي سر به كارگرداني فرشيد عبدالملكي با حضور 47 بازيگر و 25نفر عوامل اجرايي به روي صحنه مي رود.
وي اظهار داشت: اين نمايش به صورت سريالي و در 4 قسمت در شهرستان اشتهارد، محمدشهر و كمال شهر كرج اجرا مي شود.

 



مراسم نخل گرداني سنتي ديرينه در نايين

نايين- خبرنگار كيهان:
مراسم نخل گرداني در خور و بيابانك از پنجم ماه محرم با انجام چاووشي خواني توسط عزاداران بويژه جوانان اين شهر انجام مي شود.
نخل سمبل كاروان و نشانه اي از تابوت امام حسين(ع) است كه مردم با تزيين و نذر آن با جامه، شمشير، آينه و زنگ از گذشته هاي دور توسط مردم خور و بيابانك، حاجات خود را طلب مي كنند.
آماده سازي نخل و آراستن آن با جامه هاي رنگين، از روز پنجم ماه محرم الحرام آغاز مي شود كه در اين مراسم حضور مردم بويژه زنان نقش زيادي دارد.
از جمله نذورات زنان به نخل و علم در اين روز، لباس ها و جامه هاي رنگين است كه در جلو و عقب نخل آينه اي نيز نصب مي شود. بر روي برآمدگي بالاي نخل هم شش تيغه شمشير دو به دو در سه رديف مقابل يكديگر قرار مي گيرند كه بر نوك هركدام انار نصب مي كنند و سر هر شمشير را با دستمال ابريشمي سياه مي بندند و درون نخل زنگ هايي كوچك و بزرگ آويزان مي كنند.
پس از آن كه نخل و علم آماده شد با ذكر صلوات و حسين گويان بر دوش جوانان و عزاداران قرار مي گيرد و به بيرون از حسينيه حمل مي شود تا كساني كه نذري و يا قرباني دارند جلوي پاي نخل و علم انجام دهند.
در جلوي نخل دو نفر از خاندان مقيمي به چاوشي مي پردازند و همراهان در جواب هر بند آن يا حسين مي گويند.
هنگام عبور نخل از خيابان و حركت نخل در شهر، ساير افراد به زيارت نخل مي شتابند تا از فيض معنوي آن محروم نمانند.
پس از اين مراسم نخل دوباره به حسينيه انتقال داده مي شود و از شب ششم تا شب يازدهم نخل در حسينيه به حركت درمي آيد كه حاملان آن بيش تر جوانان هستند. در شب ششم محرم كه حسينيه از رونق بيشتري برخوردار است، علم ها بر دوش سادات و نخل بر شانه جوانان به نشانه كاروان حسيني حركت داده مي شود و آن را دور حسينيه مي چرخانند كه يكي از چاووش ها مصراعي از يك بيت را مي خواند و موقعي كه كلمات مصراع به پايان مي رسد مردم يا حسين مي گويند و حاميان نخل هم، نخل را تكان مي دهند و صداي زنگ داخل نخل فضا را معنوي مي سازد.

 



بهره برداري از 49 پروژه فرهنگي در مازندران آغاز شد

ساري-خبرنگار كيهان:
همزمان با سي ويكمين بهار انقلاب اسلامي بهره برداري از 49 پروژه آموزشي، پرورشي و فرهنگي در مازندران آغاز شد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: با افتتاح اين پروژه ها 13 هزار متر مربع به فضاي آموزشي، پرورشي و فرهنگي اين سازمان افزوده شد. عبدالوحيد فياضي اضافه كرد: اين پروژه ها با سرمايه گذاري 150 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
وي گفت: به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي يادواره 700 شهيد در دبيرستان هاي دخترانه شاهد مازندران برگزار مي شود.
وي از توليد و توزيع نرم افزار چند رسانه اي با عنوان طلوع پيروزي در مدارس اين استان خبر داد و افزود: در اين پايگاه اطلاع رساني اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان مازندران با عنوان نجات غريق راه اندازي مي شود. فياضي همچنين از برگزاري مسابقه فرهنگي ويژه معلمان مدارس به عنوان يكي از ويژه برنامه هاي اين ايام نام برد.

 



هنرمندان اردبيلي سوزحسيني را به تصوير كشيدند

اردبيل- خبرنگار كيهان:
به همت واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان اردبيل هنرمندان اين استان سوز حسيني را به تصوير كشيدند.
حوزه هنري استان با انتخاب آثار مطلوب اين دوره عملي كه تحت عنوان تصويرسازي سوز حسيني برگزار شد نسبت به برگزاري نمايشگاهي اقدام خواهد كرد تا بتواند با تشويق هنرمندان زمينه تعميق و گسترش فرهنگ عاشورايي را فراهم آورد.
واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان پس از برگزاري دو دوره عملي خوشنويسي و نقاشي به مناسبت ايام سوگواري سالار و سرور شهيدان با برگزاري سومين دوره عملي با عنوان تصويرسازي سوزحسيني به استقبال عاشورا رفت.
گفتني است دراين دوره عملي 50 نفر از هنرمندان استان اردبيل حضور داشتند.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان: سالانه يك هزار عنوان كتاب در اصفهان منتشر مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان از انتشار سالانه يكهزار تا 1100 عنوان كتاب توسط ناشران اصفهاني خبر داد.
سيدعليرضا حسيني در همايش «نقش و جايگاه ناشران در كتابخانه ملي» افزود: اين آمار نه تنها به لحاظ كمي بلكه به لحاظ كيفيت آثار هنري، محتوا، چاپ، نويسندگي، ويراستاري، صفحه آرايي و طراحي جلد نيز قابل ملاحظه است.
وي اظهار داشت: هرچند معروف است كه همه چيز فرهنگ اسلامي بايد در كتابخانه ملي جمع آوري شود اما نمي توانيم اين كتابخانه را صرفا موزه بناميم زيرا فعال است و لحظه به لحظه نيز تازه مي شود.
همايش يك روزه «نقش و جايگاه ناشران در كتابخانه ملي» باحضور مشاور فرهنگي رئيس جمهوري و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور، معاونان وناشران در مجتمع فرهنگي وهنري صائب اصفهان برگزار شد.

 



اختصاص 117 ميليون تومان براي خريد كتاب در خراسان رضوي

مشهد - خبرنگار كيهان:
سرپرست امور فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي از اختصاص 117 ميليون تومان در جهت حمايت از خريد تازه هاي كتاب اين استان طي سال 88 خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، حميد صمدي گفت:كتاب هايي كه 6 ماه از چاپ نخست آن نگذشته باشد به ميزان 57 جلد از هر كتاب خريداري شده و به مركز معرفي تازه هاي كتاب كشور ارسال مي شود.
وي به حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي از كتب ارزشمند و نفيس مرتبط با فرهنگ و هنر اين استان اشاره كرد و افزود: كتاب هاي انتخاب شده به كميته بررسي كتاب هاي ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فرستاده مي شود و در چاپ و توزيع مورد حمايت قرار مي گيرد.
وي ساماندهي انجمن هاي مشهد و به ثبت رساندن آنان را از ديگر برنامه هاي اداره امور فرهنگي ارشاد خراسان رضوي دانست و خاطرنشان كرد: حمايت از برگزاري مسابقات داستان نويسي، حمايت از چاپ آثار فاخر، برگزاري همايش استاني مسئولان، انجمن هاي ادبيات داستاني خراسان رضوي و راه اندازي نشست ها و كارگاه هاي آموزشي داستان نويسي را از برنامه هاي اين اداره اعلام كرد.

 



برگزاري سومين سوگواره عاشورايي در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
سومين سوگواره عاشورايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين با موضوع كودكان كربلا در تاريخ يازدهم و دوازدهم بهمن ماه برگزار شد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قزوين با اعلام اين خبر گفت: اين سوگواره به آثار برگزيده شعر، قطعه ادبي، قصه گويي و عكس عاشورايي از سراسر كشور پرداخته است. طيب ملكي پور گفت: اين جشنواره شامل ارائه آثار عاشورايي بيش از صد شاعر، قصه گو، عكاس و هنرمند از بيست استان بود كه از مجموع بيش از هزار اثر رسيده به دفتر استان برگزيده و دعوت شده بودند.
ملكي پور افزود: سوگواره عاشورايي امسال نيز از حضور ميهمانان و انديشمندان برجسته اي مانند دكتر محمد رضا سنگري (پژوهشگر ممتاز عاشورايي)، دكتر حشمت الله قنبري (عاشورا پژوه برجسته) و سيد مهدي شجاعي بهره برده است.
وي برگزاري نمايشگاه عكس، كارگاه عكاسي، كارگاه ادبي، نمايش خورشيد كاروان، تعزيه تئاتر استان قزوين، نمايش روايت عشق و عطش از استان كرمانشاه و مراسم ويژه در حسنيه آسيدجمال را از برنامه هاي جنبي اين سوگواره عنوان داشت.
ملكي پور خاطرنشان كرد: سوگواره عاشورايي امسال با حمايت و پشتيباني مالي استانداري قزوين برگزار شد و حضور عموم در تمامي مراسم و كارگاه هاي اين سوگواره آزاد بود.

 



نمايشگاه تخصصي عاشورايي در دزفول برگزار شد

دزفول - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه تخصصي عاشورايي با عنوان «روز دهم» به مناسبت فرارسيدن ماه محرم در مركز فرهنگي دفاع مقدس دزفول برگزار شد.
در اين نمايشگاه ماكتهاي هنري از واقعه عاشورا، كتب مذهبي با موضوعات عاشورا و نيز محصولات فرهنگي به نمايش گذاشته شد و برگزاري جلسات سخنراني و پرسش و پاسخ نيز از ديگر برنامه هاي نمايشگاه بود.
اين نمايشگاه كه از سوي مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا برگزار شده بود در دهه اول ماه محرم صبح و بعد از ظهر ميزبان علاقه مندان بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14