(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 بهمن 1388- شماره 19577
 

اشتباهات فرصتي براي يادگيري
بچه ها ي لوس مامان و بابا
استفاده از اكس در قالب كرم هاي لاغري تهديدي تازه براي جوانان است



اشتباهات فرصتي براي يادگيري

هر فردي از شخصيت خود، ديدگاه و نقاط ضعف و قوتش يك تصوير ذهني دارد. اين تصوير از دوران كودكي شكل مي گيرد. تصوري كه شخص از خويشتن در ذهن خود دارد در شكل گيري اعتماد به نفس شخص نقش بسيار مهمي ايفا مي كند. بسياري از اين تصورات براساس تعامل ما با ديگران و تجربيات زندگي مان شكل مي گيرد. اعتماد به نفس به اين موضوع بستگي دارد كه شخص احساس مي كند كه از نظر ديگران تا چه حد مورد قبول و علاقه است و همچنين خودش چقدر احساس ارزشمند بودن دارد. يك انسان با اعتماد به نفس سالم و طبيعي مي تواند احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد. ارزش خود را بداند و به خاطر قابليت ها و مهارت ها و موفقيت هايش احساس غرور و رضايت كند. اما كسي كه اعتماد به نفس ضعيفي دارد، احساس مي كند مورد قبول و علاقه هيچ كس نيست و نمي تواند هيچ كاري را درست انجام دهد.
همه ما در شرايط و موقعيت هايي از زندگي مشكلات عدم اعتماد به نفس را تجربه كرده ايم، خصوصا در دوران نوجواني كه شخص خود و جهان اطراف را مي شناسد، بسيار دچار مشكل مي شود. اما از آنجايي كه خودانگاره هر كس با گذشت زمان تغيير مي كند، پس اعتماد به نفس فرد هم ثابت نمي ماند و در طول زندگي تغيير مي كند و بنابراين مي توان اعتماد به نفس را بهبود بخشيد. براي دستيابي به يك اعتماد به نفس سالم دو مسئله را بايد در نظر گرفت: 1-نظر و رفتار ديگران نسبت به شخص چگونه است؟
2- خود او، خويش را چگونه مي بيند؟ اين دو مسئله روي اعتماد به نفس افراد بسيار تاثير مي گذارد.
والدين، معلمان، مربيان و... به ويژه در دوران كودكي در شكل گيري ديدگاه هر فرد نسبت به خودش، نقش مهمي را ايفا مي كنند. اگر والدين يا معلمان بيشتر از آنچه كه از كودك تمجيد و تحسين مي كنند، از او انتقاد و عيب جويي كنند، مسلما اين كودك نمي تواند اعتماد به نفس خوبي داشته باشد. همچنين در دوره نوجواني كه ارزش ها و عقايد نوجوان در حال شكل گيري است، نظرات مربي، پدر و مادر، معلم يا ديگر افراد در به وجود آوردن خودانگاره نوجوان بسيار موثر است. قطعا فردي كه نوجوان قبول دارد، مانند والدين يا معلمان دائما از او عيب جويي كند، سبب تخريب اعتماد به نفس او مي شود. گاهي هم انگار از درون به نوجوان القا مي شود كه توانايي انجام درست كارها را ندارد. (بحران دروني) كه اين مسئله هم به اندازه انتقاد و سرزنش ديگران مخرب است. انتظارات نابجا و غيرواقعي هم مي تواند اثر منفي بر روي اعتماد به نفس بگذارد. افرادي كه توانايي هاي خود را مي شناسند و تحسين مي كنند، از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند، ولي اگر احساس كنند كه فاقد توانايي هاي درخور تحسين هستند حتما از اعتماد به نفس ضعيفي برخوردار مي شوند. نكته حائز اهميت اين است كه بيشتر مردم داراي توانايي ها و قابليت هاي درخور تحسين و شايسته اي هستند، اما به دليل خودانگاره اي كه از خود دارند، نمي توانند توانايي هاي خود را ببينند. اعتماد به نفس هر فرد بر روي كيفيت زندگي او تاثير بسزايي دارد و چگونگي احساس هر فرد نسبت به خودش بر روي نحوه زندگي اش اثر مي گذارد. افرادي كه احساس مي كنند از نظر ديگران دوست داشتني و دل نشين هستند، قطعا روابط اجتماعي بهتري دارند، همچنين دوستان و خانواده آنها در مواقع نياز از كمك و حمايت آنها بهره مند مي شوند. آنهايي كه معتقدند مي توانند مشكلات را از سر راه بردارند و اهداف شان را تحقق بخشند، مسلما در زندگي موفق تر هستند. اكنون رهنمودهايي براي بهبود اعتماد به نفس ارائه مي شود.
- از تفكرات منفي درباره خود بپرهيزيد: اگر عادت داريد دائم بر روي كمبودها و نقاط ضعف خود تاكيد كنيد، اين عادت را كنار بگذاريد و به جنبه هاي مثبت خود (كه بسيار زياد هم هست) فكر كنيد. هنگامي كه بيش از حد از خود انتقاد مي كنيد، درباره يك نكته يا حركت يا رفتار مثبتي هم كه داشته ايد فكر و براي خود بازگو كنيد. هر روز 3 كار يا رفتاري كه انجام داده ايد و موجب رضايت و شادي تان شده است را بر روي كاغذ بنويسيد.
- هدف تان انجام كار باشد نه انجام كامل و بي نقص آن؛ همچنين گاهي بعضي از افراد به حد كمال رسيدن را مانعي براي زندگي خود مي كنند و در نتيجه تا به آن حد مطلوب نرسند كاري انجام نمي دهند و در واقع زندگي خود را متوقف مي كنند (مانند كسي كه مي گويد تا 5 كيلو از وزنم كم نكنم از خانه بيرون نمي روم) در صورتي كه بايد نقاط مثبت را ديد و كار را انجام داد و از آن لذت برد.
- اشتباهات را فرصتي براي يادگيري در نظر بگيريد؛ هميشه به خود بگوييد كه هر كسي ممكن است اشتباه كند و از اشتباه كردن نهراسيد، اشتباه بخشي از يادگيري است.
- كارها و تجربيات جديد را امتحان كنيد؛ انجام كارها و فعاليت هاي متفاوت در شناخت استعدادها و توانايي هاي تان كمك بزرگي به شما مي كند همچنين در نتيجه كسب مهارت هاي جديد احساس غرور و رضايت به شما دست مي دهد.
- آنچه را كه مي توانيد، تغيير دهيد و آنچه را كه نمي توانيد، مشخص كنيد؛ درباره عادات و خصلت هاي خود فكر كنيد. اگر دريافتيد كه برخي از آنها شما را ناراحت مي كند، براي تغيير آن اقدام كنيد، اما اگر چيزي است كه نمي توان آن را تغيير داد (مانند قد) سعي كنيد از آنچه كه هستيد لذت ببريد و سازگاري كنيد.
- اهداف تان را مشخص كنيد؛ فكر كنيد چه كاري دوست داريد انجام دهيد و سپس براي انجام آن برنامه ريزي كنيد و طبق برنامه جلو برويد.
- از نظرات و عقايد خود احساس رضايت كنيد؛ از بيان افكار خود ابايي نداشته باشيد.
- به ديگران كمك كنيد؛ با اين كار احساس مي كنيد مفيد هستيد كه خود در اعتماد به نفس نقش مهمي دارد.
- ورزش كنيد؛ با ورزش از استرس رهايي مي يابيد و سالم تر و شادتر خواهيد بود.
- تفريح كنيد؛ از وقت خود لذت ببريد، با دوستانتان معاشرت كنيد و زندگي خود را با افكار منفي متوقف نكنيد.
افرادي كه اعتماد به نفس بالايي دارند به راحتي با ديگران دوست مي شوند، شادترند و روابط بهتري با همكاران، همسالان و... دارند و با آرامش و راحتي با اشتباهات شان كنار مي آيند. هيچ وقت براي به دست آوردن اعتماد به نفس سالم و مثبت دير نيست. اعتماد به نفس از جمله مهارت هاي زندگي است.
سزاوار

 



بچه ها ي لوس مامان و بابا

واژه «بچه لوس» براي والدين مفهوم زيادي دارد.
امكان دارد آنها با شنيدن اين واژه مادربزرگ مهربان خود را به ياد آورند و يا پسربچه اي كه براي به دست آوردن آنچه مي خواهد در يك فروشگاه قشقرق به راه مي اندازد. در اين مقاله مقصود از «بچه لوس» كودكي است كه اوضاع خانه را تحت كنترل دارد.
اول از همه بايد بدانيد تمام والدين در برهه اي از زمان، كودك خود را لوس مي كنند ولي اگر اين كار هميشگي نباشد مشكلي به وجود نمي آورد.
اكنون يك سؤال مهم مطرح مي شود: «آيا لوس كردن فرزندتان به يك رويه عادي تبديل شده؟» اگر جوابتان مثبت است بايد چاره اي بينديشيد. مسئله مهم اين است كه با اعمال محدوديت ها كنترل اوضاع را در دست بگيريد.
آيا فرزند من لوس است؟
خانم «الف» مي پرسد: «آيا يكي از نشانه هاي يك مادر خوب اين نيست كه عشق فراواني را نثار فرزندش كند» دختر چهارساله او همه چيز را تحت كنترل دارد و اگر دلش شيريني بخواهد و يا دوست داشته باشد تا ساعت 11 بيدار بماند. به هدف خود مي رسد، هرچند اين كار به ضرر خود و خانواده اش تمام شود.
ترديدي وجود ندارد كه والدين بايد به كودكان خود عشق بورزند ولي دليل نمي شود كه فرزندان همواره راضي و خوشحال باشند.
بسياري از والدين به اشتباه فكر مي كنند عشق به كودكان مترادف با خوشحالي آنهاست. حقيقت اين است كه والديني كه وظايف خود رابه خوبي انجام مي دهند.مي دانند كودكان بايد احساس خشم، اندوه و نااميدي را نيز تجربه كنند و راضي كردن فرزندان به مفهوم دوست داشتن آنها نيست.
بايد كاري كنيد كه كودكان عواقب اعمال خود رابپذيرند و با احساسات ناخوشايند كنار بيايند.
فرض كنيد فرزند شما از اينكه در جشن تولد خود هديه مورد علاقه اش را نگرفته ناراحت است.
بهتر است به او بگوئيد: «تو الآن بسيار ناراحتي و من درك مي كنم ولي گريه كردن و فرياد كشيدن مشكل را حل نمي كند، وقتي آرام شدي مي تواني به ساير اعضاي خانواده ملحق شوي.»
و او را تنها بگذاريد.
البته كارآساني نيست ولي اگر هر بار كه كودكتان ناراحت مي شود تسليم شويد او آدمي طلبكار بار مي آيد، مسئوليت اعمالش را نمي پذيرد و جذب افراد ضداجتماع مي شود.
ايجاد محدوديت
شايد ايجاد محدوديت دشوارترين وظيفه والدين باشد.به هر حال هيچ پدرومادري طاقت ديدن چهره اشكبار فرزند دلبندش راندارد.
به كودك خود بگوئيد: «تا زماني كه اسباب بازي هايت را جمع نكرده اي از تلويزيون خبري نيست.»
هرگز كارهاي شخصي او را انجام ندهيد.
يك موضوع را از ياد نبريد:هرزمان كه تسليم خواسته هاي كودكتان مي شويد او احساس مي كند در يك نبرد شما را شكست داده است.
يادتان باشد كودكان ايجاد محدوديت را دوست دارند، تعجب نكنيد. اين كار به آنان احساس امنيت مي دهد.
هرچه زودتر ايجاد محدوديت را شروع كنيد، بهتر است. به هرحال هرگز دير نيست! همين امروز اعضاي خانواده را دور هم جمع كرده و قوانين را به آنها گوشزد كنيد.
به عنوان مثال، تا زماني كه كودكان تكاليف خود را انجام نداده اند از كامپيوتر خبري نيست.
اگر با اعتراض مواجه شديد بگوئيد: «اين قانون خانه ماست. لطفاً اول تكاليف خود را انجام بده، بعد مي تواني بازي كني.»
اگر اعتراضات ادامه يافت كوتاه نيائيد. بچه ها بايد بدانند كه نق زدن فايده اي ندارد.
ولخرجي
امروزه پول زيادي براي كودكان هزينه مي شود ولي مي توانيد با وضع قوانين مناسب مانع از اين كار شويد. به چند توصيه توجه كنيد:
1-براي فرزند خود پول توجيبي هفتگي درنظر بگيريد تا قدر پول را بداند. شما مي توانيد زماني كه او به مهدكودك مي رود اين كار را شروع كنيد.
2-با كودك خود راجع به فقر صحبت كنيد. او بايد قدر داشته هاي خود را بداند.
3-تسليم خواسته هاي كودك خود نشويد. اگر او داشته هاي ديگران را به رخ شما كشيد پاسخ دهيد در هر خانواده اي قوانين متفاوتي جاري است و او تنها بايد به فكر داشته هاي خود باشد.
برخي از والدين به علت اينكه در كودكي با فقر و مشكلات دست و پنجه نرم كرده اند تمام خواسته هاي كودكان را برآورده مي كنند. براي كودكان خود محدوديت هايي قائل شويد تا شاهد لوس شدن آنها نباشيد.
ترجمه از آذر شايان

 



استفاده از اكس در قالب كرم هاي لاغري تهديدي تازه براي جوانان است

يك عضو دپارتمان اورژانس بيمارستان حضرت رسول، نسبت به استفاده از اكس به صورت پودر يا كرم هاي لاغري در برخي مجامع ورزشي به زنان هشدار داد.
دكتر كيوان الچيان گفت: اين كرم ها كه گاه در داخل پوشش هاي لاستيكي استفاده مي شوند داراي تركيباتي از آمفتامين ها «اكس» هستند كه به علت ايجاد حرارت هاي موضعي منجر به حركت چربي ها و كاهش وزن مي شوند و با خطرات جدي براي سلامت فرد همراه است.
استفاده از اين كرم ها يا پودرها علاوه بر ايجاد عوارض اوليه داراي عوارض ثانويه بر سيستم مركزي مغز است و به تخريب سلول هاي مغزي منجر مي شود كه گاه ترميم آنها بين 4 تا 7 سال طول خواهد كشيد.
گاه دست زدن به اين كار منجر به عوارض قلبي و آريتمي هاي قلبي مي شود و گاه مسموميت فرد به صورت افزايش درجه حرارت بدن، از دست رفتن آب و مايعات و افزايش سديم خون را موجب مي شود كه در برخي موارد مرگ فرد را به همراه دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14