(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 بهمن 1388- شماره 19583
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام تسليت رهبر انقلاب در پي درگذشت حجت الاسلام فاكر
رهبر معظم انقلاب: آيا حضور ده ها ميليوني مردم كافي نيست تا معاندان و فريب خوردگان داخلي به خود آيند؟
صديقي در خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به راهپيمايي 22 بهمن:
«حضور ميليوني مردم» دشمنان خارجي و فريب خوردگان داخلي را مأيوس كرد
امام جمعه موقت قم: مردم مانند رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه ايستادند
آيت الله مصباح يزدي: دشمنان در رسيدن به هدف خود براي نابودي انقلاب ناكام شده اند
پيكر حجت الاسلام والمسلمين فاكر در مشهد به خاك سپرده شد
برگزاري مراسم چهلمين روز درگذشت آيت الله علي صافي گلپايگاني در قم
برگزاري آئين هاي سوگواري دهه آخر صفر در مشهد و قم
اخبار ادبي و هنري



پيام تسليت رهبر انقلاب در پي درگذشت حجت الاسلام فاكر

مقام معظم رهبري در پيامي درگذشت روحاني مجاهد حجت الاسلام محمدرضا فاكر را تسليت گفتند.
متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت روحاني مجاهد جناب حجت الاسلام آقاي فاكر را به خانواده گرامي و بازماندگان محترم و همكاران و دوستان ايشان تسليت مي گويم. سوابق مجاهدات ايشان كه از اولين سال هاي نهضت اسلامي آغاز گشته و نيز خدمات ايشان در دوران نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي و عرصه هاي ديگر، ذخاير ارزشمندي در محاسبات الهي و نيز در ياد نيك مردم قدرشناس از اين روحاني بزرگوار است. انشاءالله
از خداوند متعال علو درجات ايشان را مسألت مي نمايم.

 



رهبر معظم انقلاب: آيا حضور ده ها ميليوني مردم كافي نيست تا معاندان و فريب خوردگان داخلي به خود آيند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي از حضور ده ها ميليوني ملت ايران در راه پيمايي 22 بهمن قدرداني و تأكيد كردند كه دوستان و دشمنان ملت ايران بدانند كه اين ملت راه خود را شناخته، تصميم خود را براي رسيدن به قله پيشرفت و سعادت گرفته و هر مانعي را از سر راه خود برخواهد داشت.
متن كامل پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت عظيم الشأن و شگفتي آفرين ايران
خسته مباد گام هاي استوارتان، سربلند باد پرچم همت و آزادگي تان، درود خدا بر عزم راسخ و بصيرت بي همتايتان كه هميشه در لحظه نياز، صحنه رويارويي با بد دلان و بدخواهان را عرصه پيروزي حق مي سازد و نمايشگاهي از عزت و عظمت مي آرايد.
و سپاسي از ژرفاي دل و جان، آفريننده هستي را كه دست قدرت خود را در عزم و ايمان و بصيرت شما نمايان ساخت و در سي و يكمين سالروز تولد جمهوري اسلامي، نيرومندي و سرزندگي اين نظام را كه بر ايمان و اعتماد به نفس ملتي كهن تكيه زده است، بيش از هميشه به رخ دشمنان كشيد.
آيا سي و يك سال آزمون و خطاي چند دولت متكبر و زورگو كافي نيست كه آنان را از خواب غفلت بيدار كند و بيهودگي تلاش براي سيطره بر ايران اسلامي را به آنان تفهيم نمايد؟
آيا حضور دهها ميليون انسان بصير و پرانگيزه در جشن سي و يك سالگي انقلاب كافي نيست كه معاندان و فريب خوردگان داخلي را كه گاه رياكارانه دم از «مردم» مي زنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را كه همان صراط مستقيم اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و راه امام بزرگوار است، به آنان نشان دهد؟
دوستان و دشمنان ملت ايران بدانند كه اين ملت، راه خود را شناخته و تصميم خود را گرفته است و براي رسيدن به قله پيشرفت و سعادت با تكيه به خدا و اعتماد به قدرتي كه خداوند به او بخشيده است هر مانعي را از سر راه برخواهد داشت. كمك و توفيق الهي يار اين ملت و دعاي حضرت بقيه الله ارواحنا فداه پشتيبان آنان باد.
سيدعلي خامنه اي
22 بهمن 1388
خيزش مردم در دفاع از نظام
آيت الله نوري همداني نيز حضور مردم ايران اسلامي در راهپيمايي 22 بهمن را خيزش يكپارچه در دفاع از نظام اسلامي دانست.
آيت الله حسين نوري همداني روز يك شنبه در ديدار اقشار مختلف مردم در سخناني با تسليت ايام ارتحال پيامبرگرامي اسلام و همچنين شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) با اشاره به استبداد و ديكتاتوري حكومت هاي طاغوت خاطرنشان كرد: امام راحل با دلي به وسعت درياها و همتي به بلنداي كوه ها با انقلاب اسلامي ايران به حكومت استبداد پايان دادند و امروز نيز اين حكومت پس از ايشان به دست خلف صالحشان يعني حضرت آيت الله خامنه اي واگذار شده است.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه آيت الله خامنه اي فقيهي اسلام شناس، عادل، مدير و مدبر هستند، افزود: ايشان در طول 20 سال گذشته كشتي جامعه اسلامي ايران را در درياي پرتلاطم به پيش بردند.
وي با اشاره به اينكه اسلام اجازه نمي دهد انسان ها در زير سيطره حكومت طاغوت زندگي كنند، ادامه داد: امروز همه ما وظيفه داريم كه از اين نظام ولايي پاسداري كنيم، چرا كه تاكنون براي حفظ اين نظام خون هاي زيادي به زمين ريخته شده است و ما در برابر آن مسئول هستيم.
آيت الله نوري همداني با اشاره به تلاش دشمنان مبني بر ضربه زدن به نظام اسلامي تأكيد كرد: آنها ابتدا جنگ تحميلي را به راه انداختند و امروز نيز با جنگ نرم به افكار و انديشه هاي مردم حمله ور شده اند.
وي با اشاره به اينكه مردم هميشه در برابر توطئه هاي دشمنان با قدرت ايستادگي كرده اند، يادآور شد: در نهم دي مردم با خروش خود به دفاع از اسلام و نظام اسلامي پرداختند و در 22 بهمن نيز شاهد بوديم كه همه ايران در دفاع از نظام اسلامي ايران به پا خاست. استاد حوزه علميه قم در بخش پاياني سخنان خود بر رفع مشكل گراني و بيكاري در جامعه تأكيد كرد و گفت: مردم جامعه اسلامي بايد زندگي مرفهي داشته باشند و دولت نيز بايد در اين زمينه تلاش كند.

 



صديقي در خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به راهپيمايي 22 بهمن:
«حضور ميليوني مردم» دشمنان خارجي و فريب خوردگان داخلي را مأيوس كرد

سرويس فرهنگ و معارف-
امام جمعه موقت تهران بيماري سياسي در جامعه را خطرناك ترين نوع بيماري دانست و تصريح كرد: اين حضور ميليوني، دشمناني را كه سعي مي كردند با موشك باران تبليغاتي، يأس و نااميدي ايجاد كنند مأيوس كرد.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران پيام هاي راهپيمايي روز 22 بهمن را مورد توجه قرار داد و گفت: اين حضور همان طور كه مقام معظم رهبري پيش بيني كرده بودند مايه بهت و يأس همه دشمنان بود.
وي خطاب به مردم شركت كننده در نماز جمعه تهران گفت: اين شكوه و عظمت، ظهور حيات و انقلاب شما و عمق اعتقادات ديني شماست و در اين راستا مي بينيم كه تمام انقلاب هاي دنيا وقتي به پيروزي مي رسد به تدريج هويت انقلابي اش عوض مي شود، اما با توجه به اين كه انقلاب امام(ره)، استمرار انقلاب پيغمبر، قرآن و ولايت بود، نه تنها كمرنگ نشد بلكه سال به سال پرشورتر و با طراوت تر برگزار شد و با ابتكارات و خلاقيت هاي نويي ظهور و بروز پيدا كرد.
صديقي تأكيد كرد: ما در سخت ترين شرايط، امامت و ولايت را رها نمي كنيم و كشورمان را به اجنبي نمي سپاريم و اين خود يك امر الهي است و هر كس درون خود چنين احساسي داشته باشد به پيروزي دروني رسيده است و با خود مي گويد آفرين كه فريب شعارها را نخوردم و آب به آسياب دشمن نريختم.
وي بي ثمر بودن تبليغات دشمنان را يكي ديگر از پيام هاي راهپيمايي عنوان و اظهار كرد: اين حضور ميليوني، دشمناني را كه سعي مي كردند با موشك باران تبليغاتي يأس و نااميدي ايجاد كنند مأيوس كرد و مشخص شد كه تبليغات آنها نه تنها اثري در تخريب انسجام ملي ما ندارد، بلكه نتيجه معكوس را نيز به دنبال داشته است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: با وجود منفي بافي هايي كه برخي از روزنامه هاي داخلي نيز ايجاد كرده بودند ديديم مردم ما با شكوه بيشتر، احساسات برافروخته تر، گام هاي استوارتر و حمايت بي سابقه تر نسبت به انقلاب و ولايت در صحنه حاضر شدند.
صديقي گفت: همچنين اين حضور پرشور، آب پاكي را به دستان اشخاصي ريخت كه در داخل گرفتار تخيل شده بودند و به مناسبت مسائل انتخابات سعي مي كردند جو را آلوده كنند و خيال مي كردند كه انقلاب در آستانه افول است و مي خواستند به سرعت با انگليس و آمريكا دست به دست هم دهند.
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه امروز عده اي جامعه را براي خودشان ناامن كرده اند، اظهار كرد: اين عده جايگاهي پيش مردم ندارند و رويي هم ندارند كه بيرون بيايند و حتي حاضر به توبه كردن نيز نيستند و نمي توانند بگويند چه خيانتي را مرتكب شدند و كشور بزرگي را به چالش كشيدند اما بالاخره اين افراد دير يا زود پشيمان خواهند شد.
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به انفجارهاي رخ داده در عراق اشاره و خاطرنشان كرد: اين انفجارها براي توجيه حضور بعثي ها در عراق رخ مي دهد، چرا كه اشغالگران مي خواهند در حركت شوم جديدشان، بعثي ها را در انتخابات، صالح جلوه دهند و سرنوشت مردم مظلوم عراق را به دست بعثي ها بسپارند.
وي گفت: اشغالگران مي خواهند مردم را مرعوب كنند تا فضا براي آنان باز شود و سلطه آنان نهادينه گردد؛ اين در حاليست كه آنها بايد بدانند همان طور كه مردم ايران از مكتب اباعبدالله(ع) آموختند و بسيجيان نوجوان ما زير تانك ها رفتند، عراق نيز به دنبال ايران آمده، همچنان كه غزه به دنبال ايران آمد.
صديقي گفت: اين حركت ها حركتي است كه مي رود تا امام زمان(عج) را با خود بياورد و مشكلات ما زماني حل خواهد شد كه مردم خالصانه جان شان را در طبق اخلاص بگذارند و بگويند ما از مرگ نمي هراسيم و در نهايت استقامتي كه مردم عراق خواهند داشت توطئه اشغالگران را نقش بر آب خواهد كرد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين در خطبه نخست نماز جمعه ضمن تسليت رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع)، امي بودن پيامبر را از معجزات خداوند دانست و با اشاره به وجود معجزه قرآن گفت: هر چه علوم پيش مي رود و استعدادها شكوفا مي شود تمامي انديشمندان و نوابغ، با همه اوج و اقتدار فكري شان، وقتي رو به قرآن مي آورند در برابر عظمت آن زانو مي زنند. صديقي گفت: با توجه به اينكه پيامبر اكرم(ص) يك انسان مدرسه نرفته و دوره نديده بود، نسخه اي چون قرآن كريم را براي ما به ارمغان آورد و با توجه به اين كه آنچه نياز بشر بوده در قرآن كريم گنجانده شده است مي توانيم چنين رخدادي را يك معجزه بدانيم.

 



امام جمعه موقت قم: مردم مانند رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه ايستادند

خطيب جمعه قم با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن گفت: مردم در اين راهپيمايي نشان داده اند كه مانند ناموس خود از انقلاب اسلامي و ارزش ها دفاع مي كنند.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «محمد سعيدي» در خطبه هاي نمازجمعه قم خاطرنشان كرد: ملت ايران در اين راهپيمايي اثبات كردند كه مانند رهبر معظم انقلاب، مراجع تقليد و حوزه و دانشگاه در برابر دشمن اعم از كفار، منافقين و فتنه گران مستحكم ايستادند.
وي ادامه داد: فتنه گران و آشوب گران بدانند كه اگر در برابر خواست منطقي و مشروع مردم سر فرود نياورند محكوم به نابودي هستند.
سعيدي يادآور شد: مردم از انقلاب و ارزش هامانند ناموس خود دفاع مي كنند و اين دفاع قاطعانه را در 22 بهمن شاهد بوديم.
امام جمعه موقت قم خاطرنشان كرد: جوانان بدانند اين انقلاب به سادگي به دست نيامده بلكه نتيجه خون شهدا، تبعيدها و شكنجه هاي فراواني است و منطقي نيست كه آن را يك جا به دشمنان واگذار كنند.
سعيدي همچنين با اشاره به پيام هاي راهپيمايي 22 بهمن گفت: مردم انقلابي ايران مانند هميشه از همه سلايق به ميدان آمده و به بيگانگان پيام دادند كه اگر به تلاش هاي سخيف خود ادامه دهند در برابر ملت عظيم ايران قرار دارند.
وي اظهار داشت؛ تنها راه پيش روي بيگانگان باور كردن جمهوري اسلامي است، آنها چاره اي ندارند جز اينكه با ملت عزيز ايران خردورزانه سخن بگويند وگرنه ملت عاشورايي ايران توي دهان آنها خواهد زد.

 



آيت الله مصباح يزدي: دشمنان در رسيدن به هدف خود براي نابودي انقلاب ناكام شده اند

استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: در طول سالياني كه انقلاب اسلامي شكل گرفته است دشمنان تلاش بسياري كردند كه انقلاب را از بين ببرند اما به اهداف خود نرسيدند.
به گزارش ايرنا آيت الله «محمدتقي مصباح يزدي» در جمع دانشجويان مناطق مختلف كشور در قم افزود: تمام قدرت هاي بزرگ از نخستين روزهاي حركت انقلاب اسلامي عليه نظام صف آرايي كرده اند اما با عنايت خداوند، انقلاب اسلامي چون برگرفته از قيام عاشوراست، آسيبي نديد.
وي مردم، رهبري و اسلام را سه ركن اساسي انقلاب اسلامي دانست و گفت: اين اركان سه گانه وابسته به اراده خداست و براي تحقق اين سه ركن شرايط و لوازمي نياز است و اگر اراده خدا نباشد هيچ امري تحقق نمي يابد.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به كينه توزي دشمنان دين با نظام اسلامي گفت: از روزي كه انقلاب شكل گرفت، تمام كشورهاي دنيا سعي كردند شعله انقلاب را خاموش كنند، اما هيچكدام از نقشه هاي آنها به ثمر نرسيد و ايران به پيشرفت هاي شگرفي رسيد. وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به هجمه دشمنان عليه نظام اسلامي يادآور شد: در اين حوادث و توطئه ها دست خدا بر سر ما بود و امدادهاي غيبي همواره از انقلاب حمايت كرد. مصباح يزدي، تنها راه پيروزي بر دشمنان را اتكا به منبع لايزال الهي دانست و افزود: اگر يك نقطه اتكاي قوي مثل خدا داشته باشيم، هيچكس نمي تواند ما را شكست دهد.

 



پيكر حجت الاسلام والمسلمين فاكر در مشهد به خاك سپرده شد

پيكر مرحوم حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا فاكر نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان و رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه در مشهد تشييع و به خاك سپرده شد.
اين آيين با حضور مسئولان كشوري و استاني، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و پرسنل و فرماندهان نظامي و انتظامي و آحاد مختلف زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.
شركت كنندگان در اين مراسم از محل مهديه مشهد تا حرم مطهر امام رضا(ع) با شعارهاي «الله اكبر، لااله الا الله» و نيز عزاداري رحلت رسول اكرم(ص)، امام حسن مجتبي و امام رضا(ع) پيكر حجت الاسلام والمسلمين فاكر را تشييع كردند.
پس از آن پيكر حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا فاكر در ايوان طلاي حرم مطهر امام رضا به خاك سپرده شد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم طي پيامي رحلت حجت الاسلام والمسلمين فاكر را تسليت گفت. در بخشي از اين پيام آمده است: جامعه مدرسين حوزه علميه قم رحلت اين عالم مجاهد را به محضر رهبر معظم انقلاب «مدظله العالي»، حوزه هاي علميه، بيت شريف ايشان و ملت عزيز ايران به ويژه مردم قهرمان مشهد تسليت عرض مي نمايد و رحمت و غفران الهي را براي آن مرحوم از خداوند متعال خواستار است.
همچنين به گزارش ايرنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز طي پيامي رحلت مرحوم فاكر را تسليت گفت. در بخشي از پيام سيد محمد حسيني آمده است: مبارزات قبل از انقلاب و مجاهدات ايشان پس از انقلاب و سرسپردگي اش به ولايت كم نظير بود و انتشارات جامعه مدرسين از وي يادگارها و مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري از پايمردي و مردآوري، تيزهوشي و سخت كوشي نماينده شجاع مشهد خاطرات فراوان دارد.
همچنين مجمع نمايندگان طلاب، فضلاي حوزه علميه قم و حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي ريا مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت نيز با صدور اطلاعيه هايي جداگانه رحلت حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا فاكر را تسليت گفتند.
گفتني است پيكر وي روز جمعه پس از اقامه نماز ميت توسط آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد و تشييع توسط جمع كثيري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي مجلس خبرگان رهبري، شوراي نگهبان و مردم قم جهت خاكسپاري در حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهد اعزام شد.

 



برگزاري مراسم چهلمين روز درگذشت آيت الله علي صافي گلپايگاني در قم

آيين بزرگداشت چهلمين روز ارتحال مرحوم آيت الله «علي صافي گلپايگاني» عصر جمعه در حسينيه شهداي قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه حضرات آيات عظام تقليد صافي گلپايگاني، نوري همداني، سبحاني، آيت الله مقتدايي مدير حوزه علميه قم و آيت الله استادي امام جمعه قم و برخي مردم و طلاب استان قم و شهر گلپايگان حضور داشتند ياد و خاطره آن عالم جليل القدر گرامي داشته شد.
حجت الاسلام والمسلمين اسدالله جوانمردي استاد حوزه علميه قم در اين مراسم ضمن تسليت به مناسبت رحلت اين عالم رباني گفت: مرحوم آيت الله صافي شيخ الفقها و از اساتيد بزرگ حوزه هاي علميه بود و اگر ايشان در حوزه علميه قم مي ماند شهرت جهاني پيدا مي كرد.
مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني به دليل كهولت سن در شهرستان گلپايگان به رحمت ايزدي پيوست و در همين شهر به خاك سپرده شد. مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني برادر آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع عظام تقليد است.
همچنين آيين چهلمين روز ارتحال آيت الله حاج شيخ علي صافي گلپايگاني عصر يكشنبه از سوي بيت ايشان در مسجد قطب شهرستان گلپايگان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين محمود عقيقي از روحانيون منطقه در زمينه شخصيت و فعاليت هاي ديني و مذهبي مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني سخن گفت.
بر اساس اين گزارش، شركت كنندگان در اين آيين، پس از اتمام مراسم در معيت آيت الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني در آرامستان قاضي زاهد اين شهر حضور يافتند و بر سر مزار آن استاد فرزانه حوزه هاي علميه با قرائت فاتحه و تلاوت آياتي از قرآن كريم نسبت به مقام شامخ ايشان اداي احترام كردند.
در اين مراسم، آيت الله العظمي حاج شيخ لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع معظم تقليد و برادر آن مرحوم، حجت الاسلام احمد قاضي زاهدي فرزند مرحوم آيت الله علي قاضي زاهدي، امام جمعه، رئيس حوزه علميه، علما و روحانيون، مسئولان استاني و محلي و اقشار مختلف مردم شركت داشتند.

 



برگزاري آئين هاي سوگواري دهه آخر صفر در مشهد و قم

مشهد و قم- خبرنگاران كيهان:
همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي و امام رضا «عليهماسلام» شهرهاي مقدس مشهد و قم غرق در ماتم و عزا شد.
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي گفت: در ايام شهادت پيامبر اكرم(ص) و امام رضا(ع) 10 ميليون نفر از سراسر كشور به حرم رضوي مشرف شدند.
محمود ممتاز افزود: 20 هزار نفر از اعضاي هيئت هاي عزاداري از 2 هزار و 500 هيئت عزادار حسيني كه از اقصي نقاط كشور براي عزاداري وارد مشهد مقدس شده اند طي سه روز اخير در مهمانسراي امام رضا(ع) پذيرايي شدند.
همچنين به گزارش ايرنا از مشهد همزمان با ايام عزاداري آخر ماه صفر 100 هزار زائر پياده از 43 شهر كشور راهي مشهدالرضا شدند.
بنابراين گزارش بيش از 30 ايستگاه صلواتي و پذيرايي جاده اي براي زائران پياده حرم رضوي تدارك ديده شده بود.
همچنين ستاد حوادث غيرمترقبه خراسان رضوي با اشاره به هشدار سازمان هواشناسي درباره كاهش دما در اين استان تا 10 درجه سانتيگراد زير صفر اعلام كرد: 102 پايگاه امداد زمستاني در مناطق مختلف خراسان رضوي آماده شده بودند تا به زائراني كه به هر علت در راه مانده و نياز به اسكان و كمك داشته باشند، خدمت رساني كند.
اين گزارش حاكيست حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم نيز شاهد انبوه زائران و مجاوراني بود كه سر و سينه زنان ياد رسول خاتم و فرزندان مظلومش را گرامي داشتند.
هيئت هاي عزادار در قالب دسته هاي عزادار از نقاط مختلف شهر پس از عبور از مسيرهاي منتهي به حرم مطهر همراه با زائران در جوار بارگاه فاطمه معصومه(س) به عزاداري پرداختند.
بيوت آيات عظام و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نيز به همين مناسبت آئين هايي برپا و سخنرانان گوشه هايي از زندگاني گهربار حضرت محمدبن عبدالله(ص) و امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا(ع) را بيان داشتند. كاروان هاي عزاداري از شهرهاي ديگر نيز به همين مناسبت به قم آمده و جلوه ويژه و روحاني به اين شهر داده بودند.
مسجد مقدس جمكران و برخي از بقاع متبركه امامزادگان نيز پذيراي عزاداراني بود كه در سوگ آخرين فرستاده خداوند و فرزند گرامي اش نشسته و اشك ماتم مي ريزند.
آيين هاي تعزيه و شبيه خواني نيز در اين روز به اجرا درآمد و اين مراسم سنتي كه بيشتر مربوط به زندگاني و مظلوميت حضرت امام حسن مجتبي(ع) بود مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال گسترده از فيلم هاي ارزشي در شهرستان ها
با پايان برگزاري بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در شهرستان ها، فيلم هاي ارزشي، با درونمايه ديني، انقلابي و دفاع مقدس، با بيشترين استقبال از سوي مخاطبان مواجه شدند.
با نظرسنجي هاي انجام شده از تماشاگران فيلم هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر در شهرستان ها، فيلم هاي «طلا و مس»، «نفوذي» و «شب واقعه» جزو آثاري هستند كه بيشترين رأي مثبت را جذب كرده اند.
تلاش براي گسترش فرهنگ مطالعه در مناطق محروم
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گسترش فعاليت هاي كانون و علاقه مند كردن بچه ها به مطالعه را از جمله دغدغه هاي مقام معظم رهبري دانست.
سيدصادق رضايي كه براي افتتاح يك مركز فرهنگي، هنري كانون به محمدآباد زابل رفته بود با بيان اين مطلب افزود: گسترش فعاليت هاي كانون نه تنها مطالبه مردم است بلكه رهبر معظم انقلاب نيز در اين زمينه دغدغه دارند و خواست ايشان اين است كه بچه ها در ساعاتي كه در مدرسه نيستند در جايي مثل كانون باشند و با كتاب مأنوس شوند و كتاب خوان بار بيايند. وي با اشاره به رويكرد فرهنگي دولت در دور سوم سفرهاي استاني، بر نقش اساسي خانواده در رشد فرهنگي و تربيتي كودكان و نوجوانان در كنار ديگر سازمان هاي فرهنگي هم تأكيد كرد و گفت: اين مركز فرهنگي هنري هديه اي از سوي نظام مقدس جمهوري اسلامي به كودكان و نوجوانان محمدآباد و والدين شان است. وي در خاتمه وعده كرد 4 كتابخانه سيار روستايي در كانون پرورش فكري استان سيستان و بلوچستان راه اندازي خواهد شد كه 2 واحد آن كار خدمات رساني فرهنگي، به روستاهاي منطقه سيستان را برعهده خواهد داشت.
بهانه اي براي ارج نهادن به شعر انقلابي
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: برگزاري جشنواره شعر فجر افقي روشن را پيش روي شاعران كشور گذاشت و بهانه اي براي ارج نهادن به آثار فاخر و ارزشمند انقلابي شد.
غلامعلي حداد عادل برگزاري جشنواره شعر در كنار ساير جشنواره هاي فجر را اقدام ارزنده و قابل تقدير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: اگرچه جشنواره ها داراي ظرفيت محدود هستند اما بهانه خوبي براي تقدير از اهالي فرهنگ مي باشد. وي تصريح كرد: اضافه شدن جشنواره شعر فجر به مجموعه هنرهاي دهه فجر از نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسي جاي تقدير و تشكر دارد.
چاپ پانزدهم خاطرات عزت شاهي
كتاب «خاطرات عزت شاهي» به قلم محسن كاظمي براي پانزدهمين بار توسط انتشارات سوره مهر به چاپ مي رسد.
اين كتاب مجموعه اي از خاطرات عزت الله مطهري (شاهي) مبارز انقلابي است كه توانست در جريان رويارويي با رژيم شاه از زير ضربات ساواك و شكنجه هاي روحي دوران بازجويي و زندان جان به در برد و خود را به پيروزي انقلاب اسلامي برساند.
به گزارش مهر، چاپ پانزدهم «خاطرات عزت شاهي» بدون تغيير نسبت به چاپهاي قبلي به همراه سي دي تصويري در شمارگان دو هزار و پانصد نسخه منتشر مي شود.
رشد كيفي برنامه هاي راديو تلويزيوني استان هاي محروم
قائم مقام سازمان صدا و سيما به بهانه نزديك شدن به زمان برگزاري هفدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني استان ها گفت: حركت رو به رشد استان ها نويدبخش است.
علي دارابي افزود: استان هاي محروم توليدات مناسبي ارائه كردند كه قابل رقابت با استان هاي بزرگ است. جشنواره مراكز استان ها محل رقابت خوبي براي مراكز استان ها است.
علاوه بر آن هنرمنداني كه در جشنواره رتبه بياورند مورد تشويق هاي مادي ومعنوي قرار مي گيرند. وي در پايان اشاره كرد: 12 اثر از ايران به مرحله فينال جشنواره ABU راه يافت كه دو اثر برگزيده شدند. اين دو اثر از استان خراسان شمالي و زنجان بود و اين نشان دهنده رشد كيفي آثار مراكز استان ها است.
هفدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها از چهارم تا ششم اسفند ماه امسال در بندرعباس برگزار مي شود.
چهارمين جايزه سعدي در هندوستان
چهارمين دوره اهداي جايزه سعدي در كشور هندوستان با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دهلي نو برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از شاعران و اديبان برگزيده معرفي و تقدير شدند.
در اين برنامه همچنين چندين كتاب ادبي و فرهنگي از نويسندگان هندي و يك ويژه نامه به مناسبت سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، رونمايي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14