(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول اسفند 1388- شماره 19586
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده كل قوا: ما در پي دميدن روح حماسه و عزت در جهان اسلام هستيم
 
معاون وزير صنايع و معادن: تعرفه فولاد آلياژي در كشور بايد اصلاح شود
استاندار گيلان خبر داد اختصاص 60 ميليارد ريال كمك بلاعوض دولت براي خريد چاي در شمال
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور:
امسال بيش از 50 سال دوران پهلوي در كشور سد مخزني احداث شد
حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي: تعطيلات حوزه هاي علميه بايد كمتر شود
به زودي طرح تجميع قبض ها در كشور عملياتي مي شود
يك مقام مسئول در شركت غله خبر داد خيزبلند دولت براي سرمايه گذاري در توليد نان صنعتي
آيت الله حائري شيرازي: همه بايد براي رسيدن به وضع مطلوب تلاش كنيم
رئيس سازمان حج و زيارت كشور: حج عمره بدون كرامت نمي خواهيم
وزير مسكن و شهرسازي: 106 بيمارستان در كشور در حال احداث است
اخبار ادبي و هنري



فرمانده كل قوا: ما در پي دميدن روح حماسه و عزت در جهان اسلام هستيم
افتتاح بزرگترين پروژه دفاعي در تاريخ ايران

«جماران» نخستين ناوشكن طراحي و ساخته شده توسط متخصصان افتخارآفرين نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با دستور فرمانده معظم كل قوا به بهره برداري رسيد.
با راه اندازي اين ناوشكن كه با حضور حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب صورت گرفت جمهوري اسلامي ايران به جمع معدود كشورهاي جهان پيوسته كه از قابليت طراحي، ساخت و تجهيز رزمناوها و ناوشكن هاي پيچيده و مجهز برخوردارند.
در مراسم بهره برداري از اين ناو كه بزرگترين پروژه دفاعي كشور محسوب مي شود، فرمانده كل قوا در بازديد از بخش هاي مختلف ناوشكن جماران، از نزديك با ويژگي هاي اين دستاورد عظيم ملي آشنا شدند.
ناوشكن جماران از جمله رزمناوهاي با مأموريت سه منظوره است كه در عرصه هاي ضد هوايي- ضد سطحي و ضد زيرسطحي از تجهيزات كاملاً پيشرفته برخوردار است.
علاوه بر متخصصان و دانش آموختگان مراكز آموزشي نيروي دريايي، نخبگان و دانشمندان دهها دانشگاه و مركز علمي، تحقيقاتي و صنعتي و متخصصان بخش خصوصي نيز در طراحي و توليد ناوشكن جماران همكاري داشته اند.
ناوشكن جماران كه در كلاس خود، در شمار ناوهاي پيشرفته محسوب مي شود، از قابليت حمل و سوختگيري بالگرد نيز برخوردار است. بخشي از سامانه هاي اصلي اين ناوشكن تنها در انحصار چند كشور است اما متخصصان ايراني موفق شدند اين انحصار بين المللي را بشكنند و كشور را به دانش طراحي و ساخت اين سامانه هاي مهم مجهز كنند.
ناوشكن جماران، حاصل تلاش بي وقفه و سنگين علمي، تحقيقاتي و تخصصي است و بيش از يك ميليون و چهارصد هزار انواع قطعه - دستگاه و سامانه هاي پيچيده داخلي در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين بازديد با قدرداني از نيروهاي جوان و پرنشاط نيروي دريايي تأكيد كردند كليد اقتدار و پيشرفت كشور، سپردن كارها به جوانان مؤمن و دلهاي پراميد و انگيزه هاي پرشور آنان است.
در طول بازديد، فرماندهان و مسئولان نيروي دريايي توضيحات لازم را بيان مي كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس در جمع فرماندهان نيروهاي مسلح و جمعي از دست اندركاران طراحي و ساخت ناوشكن جماران، امروز را روزي شيرين، مبارك و نويدبخش خواندند و افزودند اين دستاورد مهم كه نتيجه اميد، اعتماد و توكل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم تر از پيش خواهد كرد و اين عزم و اميد و اراده، حتي از توليد ناوشكن نيز، مهم تر و شيرين تر است.
ايشان، شناخت توانايي ها و استعدادهاي خودي، قدرشناسي علمي از اين نعمت بزرگ و شجاعت ورود به كارهاي عظيم را «اساس و مبناي پيشرفت و اقتدار كشور» دانستند و خاطرنشان كردند برخي خواستها در ابتدا، بلند پروازانه به نظر مي رسد اما همتهاي بزرگ در پرتو ايمان و اعتماد، هر كار به ظاهر ناشدني را ممكن مي سازد و بهمين علت يقيناً كارهاي آينده در عرصه ساخت رزمناوها، به مراتب عظيم تر و با ارزش تر خواهد بود.
ايشان، با يادآوري صدها سال قدمت ايران در صنعت دريانوردي، تسلط حكمرانان فاسد و خودكامه در طول قرنهاي اخير را باعث ضعف ايران در اين عرصه برشمردند و تأكيد كردند اسلام و جمهوري اسلامي اجازه نمي دهد توانايي، حيثيت و آبروي ايران و ايراني در جهان از بين برود و بازگشت روح عزت و هويت به ملت و كشور در سي سال اخير، مديون همين نگاه و تفكر است.
رهبر انقلاب اسلامي برچيده شدن سفره چپاول منافع و منابع ايران را علت اصلي خشم مستكبران عالم برشمردند و افزودند قبل از انقلاب، زورگويان جهاني، ايران را سفره اي بي صاحب مي دانستند و هر چه مي خواستند آن را چپاول مي كردند اما ملت بيدار شده ايران، اكنون بساط اين غارت و چپاول را برچيده است و سلطه گران جهاني نيز اين ملت را به جرم استقامت و استقلال طلبي مورد خشم و توطئه قرار داده اند.
ايشان ايستادگي ملت ايران را، آزمايشي تاريخي و درسي بزرگ براي نسل هاي آينده خواندند و افزودند ناكامي زورگويان جهاني در مقابل استقامت و پايداري ملت ايران، ثابت كرده است كه اگر ملتي با احساس هويت، تكيه بر قدرت ذاتي خود و اتكاء برايمان الهي به صحنه بيايد هيچ قدرتي نمي تواند بر عزم و اراده او غلبه كند.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به خشم و درماندگي دشمنان ملت ايران پس از حماسه عظيم مردم در 22 بهمن، افزودند: در آن روز بياد ماندني، دهها ميليون دل مأمن و حنجره پراستقامت، يكصدا نفرت و استكبار را از فرياد زدند و برايمان و عزت اسلامي پافشاري كردند و اين حقيقت زيبا و ماندگار، سلطه گران بخصوص آمريكا را درمانده و مأيوس و خشمگين كرده است.
ايشان، حرفهاي روزهاي اخير رئيس جمهور و ديگر مقامات آمريكايي را نشانه عصبانيت و نااميدي از ملت ايران خواندند و افزودند حرفهاي كهنه و مهمل درباره ساخت سلاح اتمي در ايران، نشان مي دهد دشمنان ملت حتي در زمينه تبليغاتي نيز در نهايت ناتواني به تكرار افتاده اند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند جمهوري اسلامي در پاسخ به اين گونه مهملات، احساساتي نخواهد شد چرا كه ما بارها گفته ايم مباني و اعتقادات ديني ما اين گونه سلاحها را به عنوان سمبل نابودي حرث و نسل، ممنوع و حرام مي داند و به همين علت ما هيچ اعتقادي به سلاح و بمب اتم نداريم و دنبال آن نمي رويم.
ايشان افزودند: ما بر خلاف تبليغات زورگويان مستبد جهاني، دنبال بيدار كردن روح حماسه و عزت در همه امت اسلامي هستيم همچنانكه تاكنون نيز تلاشهاي ملت و نظام اسلامي موجب بيداري اسلامي و نفرت روزافزون از مستكبران بويژه آمريكا شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به ادعاي دروغ آمريكايي ها و برخي ديگر از كشورهاي غربي درباره اقدامات ايران برضد همسايگانش افزودند، همسايگان ما نيز مي دانند كه اين ادعاها دروغ است و آمريكا و رژيم صهيونيستي با اين اختلاف افكني ها، تلاش مي كنند نگاه امت اسلامي را از دشمنان اصلي جهان اسلام يعني آمريكا و اسرائيل منحرف كنند.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال خليج فارس افزودند: كشورهاي منطقه، برادران و همسايگان ما هستند و ما معتقديم مجموعه خليج فارس مي تواند با سياست خردمندانه جمعي، به سود همه ملتها و كشورهاي منطقه اداره شود.
ايشان، بيگانگان را، مخدوش كننده امنيت منطقه دانستند و افزودند: اختلاف انگيزي و حيله ورزي، سياست مستمر بيگانگان است اما ما اميدواريم كه مانند بسياري از مواقع كه توطئه ها و حيله هاي تفرقه افكنانه آنها ناكام مانده، بعد از اين هم با هوشياري همه كشورها، اين طرحها خنثي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، جمهوري اسلامي را كشوري متكي بر دلهاي مردم خواندند و افزودند: براساس قوانين تخلف ناپذيرطبيعت، هنگامي كه صدايي واحد و مقتدرانه از حنجره يك ملت، بيان مي شود اين امواج در تاريخ و هستي ماندگار خواهد شد.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان، استحكام و اتقان در كارها را مورد تأكيد قرار دادند و با اشاره به نشاط و تحركي كه كارهاي بزرگ مانند ساخت ناوشكن جماران، در ذهنها و دلها ايجاد مي كند افزودند: تلاش كنيد اين حركت علمي- صنعتي از شتاب نيفتد و پي در پي منشأ كار و ابتكار و پيشرفت شود.
رهبر انقلاب اسلامي، تكيه بر نيروي انساني پرانگيزه و متعهد را جبران كننده بسياري از كمبودها خواندند و با اشاره به تجربيات سي ساله مديريت كشور افزودند: بايد برخي ضعفها و نقايص را با كشف منابع بالقوه انساني و عيني ترميم و جبران كرد.
فرمانده كل قوا با تبيين ضروريات و اولويتهاي نيروي دريايي افزودند، با تلاش مستمر و «عزم و اراده و جديت»، نيروي دريايي را به مرتبه اي در شأن ملت بزرگ ايران برسانيد و مطمئن باشيد كه اين كار با ايمان و توكل به خدا، امكان پذير است.
در ابتداي اين مراسم، هنگام ورود فرمانده كل قوا به محوطه كارخانجات نيروي دريايي ارتش در منطقه يكم دريايي بندرعباس، سرود جمهوري اسلامي نواخته شد و ايشان در مقابل يادمان شهداي نيروي دريايي، علو درجات شهيدان اسلام و انقلاب اسلامي را مسئلت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس از يگانها و نيروهاي فني- تخصصي مستقر در ميدان سان ديدند.
در اين مراسم ويژه، همچنين سرلشكر صالحي فرمانده كل ارتش ضمن خير مقدم به فرمانده كل قوا، گفت: كاركنان نيروي دريايي ارتش با تأسي به افتخارآفريني هاي ملت بزرگ ايران، و با بهره گيري از توان علمي و تحقيقاتي خود، زنجيره توليد رزم ناوهاي موشك انداز را آغاز كرده است.
ناخدا مهندس علي غلامزاده مسئول پروژه موج، هم در گزارشي از روند طراحي ساخت ناوشكن جماران گفت: دانش طراحي و ساخت انواع ناوشكن در كشور نهادينه شده است و اكنون آمادگي داريم ساخت ناوهاي پيشرفته با كلاس بالاتر را در دستور كار قرار دهيم.
دريادار دوم رستگاري فرمانده كارخانجات نيروي دريايي ارتش هم اعلام كرد كاركنان خدوم اين مجتمع علاوه بر مشاركت در ساخت ناوشكن جماران در حال تعمير وآماده سازي چند شناور سطحي و زير سطحي هستند كه اين اقدامات در زمره دانش هاي پيشرفته نظامي قرار دارد.
دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش هم گفت: اين نيرو با درك ضرورت خودكفايي در عرصه هاي تجهيزات دريايي، آبهاي نيلگون خليج فارس را به عرصه اي براي تجلي «ما مي توانيم» تبديل كرده است.
توانايي مقابله با تهاجمات هسته اي و ميكروبي
از سوي ديگر فرمانده كارخانجات نيروي دريايي ارتش با اشاره به توانمنديهاي ناوشكن جماران گفت اين ناوشكن توانايي مقابله با تهاجمات هسته اي و ميكروبي را نيز دارد.
امير دريادار رستگاري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اين ناوشكن حاصل كار و تلاش 1 ميليون و 200 هزار نفر ساعت كار و تلاش 1000 نفر از نخبگان علمي در رشته هاي مختلف است و نسبت به بسياري از ناوشكن هاي جهان از جمله ناوشكن هاي كلاس «واستر» پيشرفته تر است.
وي افزود: ناوشكن جماران داراي سامانه هاي پردازش راداري، رادارهاي تاكتيكي سطحي، زير سطحي و هوايي، قدرت بالاي كنترل آتش، و مجهز به انواع سامانه هاي اژدرافكن و توپ هاي دريايي پيشرفته است و مي تواند علاوه بر حمل بالگرد و كمك به سوخت رساني بالگردها، در مقابل تهاجم هاي هسته اي و ميكروبي نيز مقاومت كند.

 



معاون وزير صنايع و معادن: تعرفه فولاد آلياژي در كشور بايد اصلاح شود

اسفراين- خبرنگار كيهان:
معاون وزير صنايع و معادن گفت: تعرفه فولاد آلياژي در كشور بايد اصلاح شود و از واردات محصولات آلياژي فاقد كيفيت به كشور جلوگيري شود.
مهندس هدايت در مجتمع صنعتي اسفراين افزود: اين مجتمع از واحدهاي صنعتي توانمند در كشور است كه براي نخستين بار شمش 80تني را توليد كرد.
وي افزود: هم اكنون بخش عمده اي از نيازهاي نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع فولاد و نيروگاهي كشور از مجتمع صنعتي اسفراين تامين مي شود.
مجتمع صنعتي اسفراين در 10كيلومتري شهرستان اسفراين واقع است.

 



استاندار گيلان خبر داد اختصاص 60 ميليارد ريال كمك بلاعوض دولت براي خريد چاي در شمال

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از اختصاص 60ميليارد ريال اعتبار كمك بلاعوض دولت به سازمان تعاون روستايي بابت خريد چاي خشك از كارخانجات چاي شمال خبر داد.
روح الله قهرماني چابك كه در جلسه ستاد راهبردي چاي شمال در رشت سخن مي گفت با تاكيد بر تلاش مسئولان و مديران امر براي پيگيري دريافت اين مبلغ، ساماندهي صنعت چاي را از مهمترين اقدامات دولت طي سالهاي اخير دانست. وي از اختصاص 150ميليارد ريال تسهيلات بهزراعي با كار مزد 4درصد به چايكاران خبر داد و افزود: ميزان وام پرداختي به چايكاران براي هرس كمربر 7ميليون ريال، كف بر 18ميليون ريال و براي تغذيه و نگهداري 3ميليون ريال است.
استاندار گيلان همچنين با اعلام آمادگي دولت براي ارتقاي صنعت چاي در كشور، جوان سازي باغ هاي چاي با توجه به قدمت زياد آنها را به منظور افزايش كمي و كيفي برگ سبز ضروري خواند و بر مصرف چاي ايراني در كشور با توجه به وجود مواد شيميايي و اسانسهاي غيرطبيعي و مضر در چاي خارجي تاكيد كرد.

 



مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور:
امسال بيش از 50 سال دوران پهلوي در كشور سد مخزني احداث شد

كرمانشاه - خبرنگار كيهان:
پيش از انقلاب تنها 13 سد مخزني در كشور احداث شده بود و اين در حالي است كه امسال 22 سد مخزني در كشور ساخته شده است.
مهندس «عليرضا الماسوندي» مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: پس از پيروزي انقلاب بالغ بر 530 طرح و پروژه سد سازي در كشور اجرا شده كه 117 مورد آن در قالب سدهاي مخزني بوده است.
وي تصريح كرد: ايران تنها كشور خاورميانه است كه بيشترين سرمايه گذاري را در بخش منابع آب داشته است.
وي در بخشي از سخنانش به اصلاح الگوي مصرف در بخش آب اشاره كرد و گفت: كل منابع آب كشور 130 ميليارد مترمكعب آب ذخيره دارد لذا با احتساب اينكه جمعيت كشور در سال 1410 به يكصد ميليون نفر برسد سرانه هر نفر 1300 مترمكعب مي شود و اين يعني بحران و با اين شرايط اگر به سمت بهينه سازي مصرف آب و اصلاح الگوي مصرف نرويم قطعا با مشكلات زيادي روبه رو مي شويم.
قابل ذكر است با حضور مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور عمليات اجرايي سد مخزني قشلاق در كرمانشاه آغاز شد. اين سد قابليت ذخيره 50 ميليون مترمكعب آب را دارد و با بهره برداري از آن چهار هزار هكتار از اراضي منطقه آبي خواهد شد. و سه هزار مترمكعب آب شرب تامين خواهد شد.

 



حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي: تعطيلات حوزه هاي علميه بايد كمتر شود

رئيس ستاد اقامه نماز گفت: تعطيلات حوزه هاي علميه بايد كمتر شود.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي روز پنجشنبه در همايش «پرچمداران بصيرت» كه در مجتمع هاشم زاده كاشان برگزار شد، از طلاب حوزه هاي علميه خواست براي وقت و تحصيلات خود برنامه ريزي كنند تا بهتر بتوانند از دوران جواني بهره ببرند.
وي با ابراز خرسندي از تغيير در برخي از دروس حوزه هاي علميه، گفت: بايد تحول اساسي در آموزش حوزه هاي علميه سراسر كشور ايجاد شود.
وي قرآن و روايات را محور تبليغ براي طلاب و روحانيون در سخنراني ها عنوان كرد و اظهار داشت: روحانيون بايد از گفتن شعر و خواب براي مردم پرهيز كنند، مگر اينكه روياي صادقانه باشد. رئيس ستاد اقامه نماز به طلاب و روحانيون، توصيه كرد: در سخنراني ها از آيه هاي مباركه كلام الله مجيد بيشتر بهره گيري كنند، چراكه هر كدام از آيه هاي قرآن كريم داراي پيام هستند.
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي آيه هاي قرآن را داراي فصاحت و بلاغت دانست و از طلاب جوان خواست در كنار دروس حوزه از كلاس هاي تفسير ساده و روان قرآن مجيد نيز هرگز غافل نشوند.

 



به زودي طرح تجميع قبض ها در كشور عملياتي مي شود

مشهد- خبرنگار كيهان:
معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استاندار خراسان رضوي گفت: طرح تجميع قبض ها به زودي در سراسر كشور عملياتي مي شود.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، رضا عبدالملكي افزود: طرح تجميع قبض ها توسط كار گروه فناوري اطلاعات استانداري خراسان رضوي به منظور تسهيل در خدمت رساني به آحاد جامعه با مطالعات ميداني در بخش قبض هاي دستگاه هاي دولتي تهيه شده است.
وي ادامه داد: اين طرح كه به صورت آزمايشي در استان به اجرا درآمده است مورد تاييد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار گرفته و طي نامه اي به وزير كشور جهت ابلاغ و اجرا در سراسر كشور به استانداران ارسال شده است.
وي تصريح كرد: از مزاياي اين طرح مي توان به استفاده از ظرفيت هاي موجود از طريق افزايش نقاط دسترسي، ارتقاي بهره وري ملي و كاهش هزينه هاي عمومي اشاره كرد.
عبدالملكي افزود: كاهش تردد در سفرهاي درون شهري كه پيامد آن مصرف سوخت كمتر، كاهش آلودگي هوا و ترافيك است، كمك به تامين سلامت عمومي شهروندان با كاهش تبعات زيست محيطي و ايجاد امنيت براي شهروندان به جهت مراجعه يك فرد مشخص در محدوده زماني خاص به درب منازل، از ديگر مزيت هاي طرح تجميع قبوض مي باشد.
وي اظهار داشت: اين طرح در حال حاضر در سطح استان خراسان رضوي به صورت آزمايشي و با چاپ چهار قبض در يك برگ، مورد موافقت استانداري و دستگاه هاي ذيربط قرار گرفته كه تعميم آن به سراسر كشور نيازمند حمايت استانداران است تا با تكليف به سازمان هاي مربوطه به ويژه دستگاه هاي خدماتي صادركننده قبوض شامل شركت آب، برق، گاز و شهرداري ها، امكان فراگير كردن خدمت مزبور را فراهم كنند.
معاون پشتيباني و منابع انساني استانداري خراسان رضوي با بيان اينكه تعداد مشتركين شركت هاي آب، برق، گاز و مخابرات در كشور به 91ميليون مشترك مي رسد، عنوان كرد: در حال حاضر سالانه بيش از 546 ميليون برگ قبض در 6 نوبت در كشور توزيع مي شود كه اجراي اين طرح مي تواند تسهيل كننده بسياري از امور در اين زمينه باشد.

 



يك مقام مسئول در شركت غله خبر داد خيزبلند دولت براي سرمايه گذاري در توليد نان صنعتي

ساري- خبرنگار كيهان:
همزمان با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها سرمايه گذاري دولت براي توليد نان صنعتي در كشور افزايش مي يابد.
معاون بازرگاني شركت غله منطقه 2 كشور با اعلام اين خبر در ساري افزود: حمايت از سرمايه گذاري براي توليد نان صنعتي در كشور رويكرد اساسي دولت است.
عباسعلي همتي جلوگيري از هدر روي نان در فرآيند مصرف را نيازمند فرهنگ سازي دانست و افزود: در حال حاضر هيچگونه افزودني مجازي كه منجر به افزايش كيفيت نان شود، وجود ندارد.
وي ضرورت تغيير نحوه مصرف و توزيع نان در كشور را خاطرنشان كرد و افزود: اصلاح واقعي الگوي مصرف نان در فرآيند توليد و توزيع آن امكان پذير است.
همتي از برگزاري اولين همايش ملي نقش زن در اصلاح الگوي مصرف نان در كشور خبر داد و افزود: اين همايش براي اولين بار روزهاي 6 و 7 اسفندماه جاري در ساري برگزار مي شود.
وي بر ضرورت همپايي و مشاركت فعال بخش خصوصي در ارائه الگوي صحيح مصرف نان در كشور تاكيد كرد.

 



آيت الله حائري شيرازي: همه بايد براي رسيدن به وضع مطلوب تلاش كنيم

آيت الله محي الدين حائري شيرازي گفت: شهدا از ما وضع مطلوب مي خواهند و همه بايد براي رسيدن به وضع مطلوب و رفع مشكلات تلاش كنيم.
به گزارش ايرنا، اين استاد برجسته حوزه علميه قم پنجشنبه شب در مراسم سالگرد شهادت حجت الاسلام والمسلمين عبدالله ضابط علمدار روايتگري دفاع مقدس در مسجد اعظم قم خاطر نشان كرد: شهدا از ما انتظار دارند كه براي رسيدن به وضعيت مطلوب و رفع مشكلات تلاش كنيم و امروز نيز ما رسالت سنگيني در اين زمينه بر دوش داريم.
وي خاطر نشان كرد: ما در كشور كارهاي تمام نشده زياد داريم. اما م خميني فرمودند وقتي مجلس شوراي اسلامي مصوبه اي را تصويب و شوراي نگهبان تاييد كرد كسي نبايد مقاومت كند و اين به معناي حفظ وضع موجود بود، ايشان وضع موجود را براي رسيدن به وضع مطلوب مي خواهند.
حائري شيرازي خاطر نشان كرد: قانون بانكداري اسلامي توسط مجلس تصويب و شوراي نگهبان تاييد كرد، بانكداري در اسلام به اين معنا است كه پول، كار نكند.
وي اظهار داشت: آيا اكنون در كشور ما، پول كار نمي كند؟ ما ناني كه از بازار مي خريم بيش از 50 درصد پول آن بهره است كه مي پردازيم، كرايه اي كه ما نيز به تاكسي ها پرداخت مي كنيم بهره مي دهيم و به دليل اينكه يك نفر خودرويي با بهره خريده و بايد پول آن را از مردم دريافت كند.
حائري شيرازي خاطر نشان كرد: خون شهدا براي رسيدن به وضع مطلوب است، الان در وضعيت مطلوب نيستيم.
وي همچنين گفت: علوم انساني بايد از قرآن كريم نشات گرفته باشد براي اينكه انسان بنده خداوند است و نمي شود ديگران براي آن كاتالوگ بنويسند.
حائري شيرازي ادامه داد: در هر رشته اي كه كار مي كنيم بايد براي استخراج علوم انساني از قرآن كريم تلاش كنيم، در تفسير، فقه، فلسفه بايد در زمينه انسان شناسي زياد كار كنيم.
وي اظهار داشت: معضل دنياي امروز اين است كه انسان را كوچك گرفته و اسلام و انسان را نشناخته اند.
حائري شيرازي همچنين از خدمات حجت الاسلام والمسلمين ضابط در زمينه روايتگري و خدمت به شهدا تجليل كرد و گفت: ايشان با تمام وجود در مسيري كه در پيش گرفته بود تلاش كرد.
يادواره علمدار روايت گري سيره شهدا، حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ عبدالله ضابط، از سوي موسسه روايت سيره شهدا در قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالجبار جوادي، مدير روابط عمومي موسسه فرهنگي روايت سيره شهدا گفت: اين يادواره با هدف تجليل از روحاني راوي سيره شهدا كه در عرصه روايت گري به دوستان و ياران شهيد خود پيوسته است، برگزار شد.

 



رئيس سازمان حج و زيارت كشور: حج عمره بدون كرامت نمي خواهيم

ساري- خبرنگار كيهان:
حفظ كرامت حجاج ايراني از سوي دولت عربستان شرط برقراري حج عمره است.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور در جريان سفر يك روزه خود به ساري ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اراده جمهوري اسلامي ايران بر اين است تا حج عمره با حفظ كرامت و شأن حجاج ايراني برگزار شود.
علي ليالي با تاكيد بر اين مطلب كه هتاكي به حجاج ايراني پذيرفتني نيست افزود: مسئولان عربستاني در زمينه بررسي مشكلات ناشي از هتاكي به حجاج ايراني قول مساعد دادند.
وي از مذاكره در حال انجام با مقامات سعودي براي بررسي شرايط برگزاري حج عمره زائران ايراني خبر داد و يادآور شد: رفتارهاي توهين آميز مقامات عربستاني با زائران ايراني غيرقابل قبول است.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين با هشدار در مورد تبعات سفرهاي غيرقانوني به عتبات عاليات، خواستار پرهيز مردم از نام نويسي در كاروان هاي غيرمجاز و فاقد مجوز براي عزيمت به سفرهاي زيارتي عراق و سوريه شد.
ليالي گفت: سهميه استان مازندران در كاروان هاي حج افزايش مي يابد.

 



وزير مسكن و شهرسازي: 106 بيمارستان در كشور در حال احداث است

106 بيمارستان در كشور در حال احداث است كه با بهره برداري از اين بيمارستان ها 14هزار تخت به ظرفيت مراكز بهداشتي و درماني كشور افزوده مي شود.
به گزارش ايرنا، علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي روز پنجشنبه در آيين افتتاح بيمارستان 50تختخوابي شهرستان هريس با اعلام مطلب فوق گفت: براي بيمارستان امام حسين هريس كه در 8هزار و 544 مترمربع مساحت احداث شده، 55ميليارد و 600 ميليون ريال هزينه شده است.
اين بيمارستان داراي بخشهاي زنان و زايمان، جراحي مردان و زنان، كودكان، درمانگاه، آزمايشگاه، راديوگرافي، ICU و CCU مي باشد و در حال حاضر با 32 تخت تجهيز شده است.
همچنين با حضور نيكزاد پل روگذر شهر جديد سهند تبريز افتتاح و عمليات اجرايي 20هزار واحد مسكوني در قالب طرح مسكن مهر در اين شهر آغاز شد.
با حضور وي همچنين از 3هزار و 805 واحد مسكوني استان در قالب طرحهاي استيجاري و انبوه سازي مشاركتي بهره برداري شد.
در سفر وزير مسكن و شهرسازي به آذربايجان شرقي، فاز دوم پروژه مشاركتي خدماتي و تجاري پيرامون مسجد كبود تبريز در قالب طرحهاي احياي بافت فرسوده افتتاح شد.

 



اخبار ادبي و هنري

معرفي برگزيدگان انجمن روزنامه نگاران مسلمان
در جشنواره فيلم فجر
فيلم هاي «نفوذي»، «طلا و مس»، و «ملك سليمان»، به عنوان برگزيدگان انجمن روزنامه نگاران مسلمان در جشنواره فجر معرفي و تقدير شدند.
مراسم معرفي و تقدير از برگزيدگان انجمن روزنامه نگاران مسلمان در بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم با حضور جمعي از اعضاي اين انجمن، مهدي كلهر (مشاور اطلاع رساني و رسانه اي رئيس جمهور) و عليرضا سجادپور (مديركل اداره نظارت و ارزشيابي) برگزار شد.
حسن اختري دبير كل انجمن روزنامه نگاران مسلمان، در اين مراسم گفت: بعد از گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي انتظار بي جايي نيست كه انقلاب و نيروهاي متعهد در عرصه هاي مختلف از جمله فيلم و سينما حرف هاي مختلفي براي گفتن داشته باشند.
هيئت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان در جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر بيانيه اي را صادر كردند كه در بخشي از اين بيانيه ضمن تأكيد بر توجه به موضوع انقلاب اسلامي آمده است: دفاع از سيرت انقلاب و محدود نشدن در صورت ها و ظواهر، مقابله با جريان استحاله، بازگشت به آرمان هاي مردمي انقلاب و توجه ويژه به آفات دروني و مناسبات غير ارزشي در روابط سياسي و مديريتي، نفي برتري طلبي طبقاتي و زياده خواهي اقشار فرادست از جمله مطالبات اكثريت قاطع ملت است كه متاسفانه هنوز بازتابي در خور در سينماي ايران نيافته و گاه حتي نشانه هاي خلاف آن به چشم مي خورد. داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان در جشنواره فجر امسال همچنين با انتقاد از باج دهي به جريانات روشنفكر نماي زياده خواه در سينما تصريح نمودند: سياست هاي سينمايي كشور بايد با الهام از خيزش گسترده ملت براي احياي آرمان هاي عدالت خواهانه باشد.
محدوديت شبكه هاي ماهواره اي حامي فلسطين و جنگ نرم
به روايت نويسنده عرب
يك نويسنده عرب با انتقاد شديد از ايجاد محدوديت عليه شبكه هاي ماهواره اي حامي فلسطين از جمله المنار و العالم، حاكمان كشورهاي عربي را به دليل پيروي از سياست هاي آمريكا و لابي صهيونيسم مورد حمله قرار داد و جهان عرب را در آستانه جنگ نرم در مقابل غرب دانست.
نادر عزالدين، نويسنده لبناني با انتشار مطلبي در سايت «الانتقاد نت»، تصويب قانون آمريكايي براي محدود كردن رسانه هاي آزاد و اقدام برخي كشورهاي عربي در پيشگامي براي اجراي دستورات واشنگتن در اين ارتباط را تسليم در مقابل تصميمات لابي صهيونيسم دانست كه توسط دستگاه هاي قانونگذاري آمريكا تصويب مي شود.
آمريكا از دستاوردي كه رسانه هاي حامي مقاومت در زمينه فكري و رسانه اي كسب كرده بودند، حيرت زده مانده بود به طوري كه چاره اي جز آن نمي ديد كه در اقدامي منفعلانه با تقديم لايحه اي به مجلس سناي خود مجازات شركت هاي ماهواره اي را كه به شبكه هاي «المنار، العالم، الاقصي، الرافدين، الزوراء» خدمات مي دهند خواستار شود.
تأكيد وزير ارشاد بر آمادگي نيروهاي متخصص
در مقابله با تهاجم فرهنگي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر آمادگي نيروهاي متخصص براي مقابله با تهاجم گوناگون فرهنگي دشمنان انقلاب عليه مردم تأكيد كرد.
سيد محمد حسيني در بازديد از مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال اين وزارتخانه، با بيان اين كه در شرايط خاصي قرار داريم و دشمن نه فقط با سخت افزار و نرم افزارهاي گوناگون، بلكه به هر طريق ممكن تمامي آحاد جامعه از كودكان تا پيرترين قشر را نيز هدف قرار داده است، بر هوشياري و مقابله با آنان توسط نيروهاي متخصص جامعه تأكيد كرد.
چاپ اشعار برگزيدگان چهارمين جشنواره شعر فجر
اشعار برگزيدگان چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر در سه مجموعه جداگانه (شعر سنتي، شعر نو و شعر كودك و نوجوان) منتشر مي شود.
علاوه بر چاپ اين سه كتاب دبيرخانه دائمي جشنواره شعر در حال رايزني و مذاكره با معاونت امور فرهنگي براي چاپ كتاب ديگري از مجموعه آثار راه يافته به دور نهايي چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر است.
اين گزارش حاكي است مجموعه آثار برگزيدگان در قالب سه كتاب جداگانه و با مقدمه اي از مرتضي اميري اسفندقه و با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چاپ خواهد شد. چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر امروز (شنبه يكم اسفند ماه) با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و تني چند از شاعران خارجي و داخلي در تالار وحدت با معرفي برگزيدگان جشنواره به كار خود پايان مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14