(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 اسفند 1388- شماره 19587
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راپورت ايام اعلانيه چهلم مرحوم رفولوشن
نمايندگان مجلس در انتقاد به طرح مجمع:جايگاه شوراي نگهبان در نظارت بر انتخابات غيرقابل خدشه است
مردم پاكستان در اعتراض به چاپ كاريكاتورهاي موهن پرچم نروژ را آتش زدند
آيت الله نوري همداني: ساخت ناوشكن جماران در سايه انقلاب اسلامي حاصل شده است
در رثاي شهيد سيدحسن شاهچراغي ارزان ترين و شيرين ترين سيب هاي دنيا
استراتژي ايران گسترش مناسبات اقتصادي با كشورهاي همسايه
تحليلگران غربي: تحريم سپاه فايده اي ندارد
بسته ويژه دولت براي مهار تورم ناشي از هدفمندسازي يارانه ها



راپورت ايام اعلانيه چهلم مرحوم رفولوشن

يكم- ما فاتحه را 13 آبان قرائت نموديم ليكن بجهه چهلم مرحوم خلدآشيان «رفولوشن» (رفرم- روولوشن) يك حمد و سه قل هوالله و بجهه بازماندگان، يك حمد شفاء قرائت مي نماييم؛ شما هم مشغول شويد اجركم علي الله
دويم- علاقات چين و آمريكا عنقريب است از بيخ قطع شود. دوباره دالايي ياما با يك رئيس جمهور امريكي ملاقات كرد و روابط فيمابين را منكدر نمود. اين دالايي ياما -بلاتشبيه به مخملي هاي ما- رهبر مخمليون تبتي است كه مي خواست تبت را با كودتاي مخملين و بدون خونريزي از چين جدا كند ليكن از پيروان او سلاح جنگي مكشوف گرديد.
سيم- شيخ فرتوت اصلاحات، سابقاً به محض آنكه فراگيري كتاب جامع المقدمات را دست و پا شكسته تمام كرد اقدام به توزيع شهريه بين طلاب نمود كه اين اقدام در عرف حوزات علميه خيلي زودرس است و حمل بر شهوت شهرت مي شود. اينجانب نيز كه قبلاً از محل شهريه ايشان تعدادي كتب ابتياع نموده ام و نمي دانستم ايشان بين سهم مبارك امام زمان عليه السلام و پول هاي راحت الحلقوم ديگر فرقي نمي گذارد و خودش گفت كه همه پول ها قاطي است اكنون قصد دارم آن كتب را حراج كنم. متقاضيان مي توانند پاكات¤ پيشنهادي خود را ارسال نمايند. قيمت پايه، دوزار و 01 عباسي است عجله كنيد كه مي برند.

¤ كلمه ناسره و نامأنوس «پاكات» در اينجا به ضرورت عقلي- سياسي استخدام شده است؛ مثل لفظ خاتمي كه اين روزها معناي صاحب عزاي ختم اصلاحات مي دهد و معناي نگين انگشتري آن متروك شده است. 2 واحد فقه اللغه آموختيد به نرخ كالج آزاد اسلامي مي شود يك كرورتومان. بالاخره خرج تأسيس واحد كويرلوت بايد در بيايد.
چهارم- هيلاري خاتون كلينتون كه يك ضعيفه سياهپوست با زلف مجعد بوده ولي پوست خود را مانند مايكل جاكصون كشيده و سفيد كرده و زلف را اطو و سپس داخل رنگ كرده است (منبع ثقه: MBC4) اين روزها دوره گردي در خاورميانه را تمام مي كند و دست از پا درازتر و در حالي كه كرم آرايش خود را تمام كرده به ولايات متحده رجوع مي نمايد. معمولاً در اين حوالي از مشاراليها با حرارت!! استقبال مي شود. اعراب باديه اگر عرضه داشتند ارتش ملي شكل مي دادند ليكن اكنون بدون هم كاسه شدن با كفار قادر به تأسيس يك فقره تويلت صحرايي هم نيستند و خبر مي رسد از فرط حيرت از پروگرس فضايي، اتمي، دريايي ممالك محروسه ايران، دشداشه خود را مرطوب كرده اند.
ميرزاقلي خان راپورتچي

 



نمايندگان مجلس در انتقاد به طرح مجمع: جايگاه شوراي نگهبان در نظارت بر انتخابات غيرقابل خدشه است

سرويس سياسي-
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از بررسي طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت اين طرح را در راستاي صدمه زدن به جايگاه نظارتي شوراي نگهبان و مخالف با قانون اساسي و اصول انقلاب ارزيابي كردند.
مجمع تشخيص ديروز طرح مزبور را كه مدتي قبل در كميسيون سياسي آن نهايي شد، در دستور كار خود قرار داده كه هدف غايي آن حذف شوراي نگهبان از فرآيند انتخابات در ايران است. مجمع اين اقدام را به بهانه نامه چند سال پيش پورمحمدي وزير وقت كشور به رهبر انقلاب انجام داده است. كيهان روز شنبه اول اسفند در سرمقاله اي تفصيلي به قلم حسين شريعتمداري ابعاد مختلف اين طرح را نقد كرده است. اما دكتر الياس نادران نماينده مردم تهران در خانه ملت در گفت وگو با خبرنگار امور مجلس كيهان با انتقاد از اقدام مجمع تشخيص گفت: اينكه مجمع تشخيص پس از چند سال از نامه مذكور الان به دنبال احياء آن است محل شبهه است. زيرا به نظر مي رسد در شرايطي كه جريان فتنه در 22بهمن پاسخ محكمي از ملت دريافت كرد الان روي آوردن به ابزارهاي حقوقي براي ادامه آن جريان است و مجمع به اين ترتيب خود را در مظان اتهام قرار مي دهد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس سپس با اشاره به ادعاي كساني كه معتقدند قانون انتخابات فعلي معضلاتي دارد گفت: اگر واقعاً معضلي در اين خصوص وجود دارد بايد آن را ريشه يابي كرد كه اين معضل چگونه بوجود آمده است. فراموش نكنيم براساس همين قانون كه آقايان به آن اشكال وارد مي كنند آقايان هاشمي و خاتمي و احمدي نژاد رئيس جمهور شدند. چطور يك دفعه اين مسئله به معضل تبديل شد؟
بنابراين بايد بررسي كرد كه آيا واقعاً الان قانون انتخابات معضل است؟ آيا شوراي نگهبان معضل است و مثلاً زمان كافي به نامزدها براي شكايت نداده يا نه.
نادران تاكيد كرد اقدام مجمع تشخيص وجاهت قانوني، اجتماعي و مشروعيت از جانب عامه مردم ندارد.
نماينده مردم تهران خطاب به مجمع تشخيص گفت: اگر بنا بود براي قانون انتخابات تصميم گيري شود بهتر بود قبل از هر كس با نمايندگان مردم صحبت مي شد تا قانون جامع و مانعي تهيه شود. زيرا در شرايط فعلي معلوم نيست كه آقايان اقدام به تهيه طرح جامعي نمايند.
وي اضافه كرد معلوم نيست ريشه معضل از جانب طراحان اين طرح چيست. آيا آنها حضور شوراي نگهبان را در قانون انتخابات معضل مي دانند يا كانديداهايي كه قانون شكني كردند؟ آيا آقايان در اين طرح مجازاتي براي قانون شكنان در نظر گرفته اند يا اينكه فقط مي خواهند طعم شيرين حضور چند ده ميليوني مردم در راهپيمايي 22 بهمن را در كام ملت تلخ كنند؟
علامت سوال جدي
پيش روي مجمع
حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس هم به خبرنگار ما گفت: اساساً يكي از وظايف مجمع تشخيص رفع تعارض بين مجلس و شوراي نگهبان است. البته در مواردي كه مجمع نظر مي دهد شايد بعضاً برخلاف قانون اساسي هم نظري ارائه شود ولي اين مساله فقط به مواردي مربوط مي شود كه بن بست قانوني بين دو نهاد قانون گذار (مجلس و شوراي نگهبان) ايجاد شده باشد. اما در غير از اين موارد اساساً مجمع تشخيص نمي تواند راساً برخلاف قانون اساسي مشورت و نظر بدهد.
رسايي در ادامه با بيان اينكه وقتي رهبر معظم انقلاب از مجمع تشخيص درباره موضوعي مشورت خواسته اند مشاور بايد در چارچوب پذيرفته شده مشورت گيرنده نظر بدهد افزود: زماني كه رهبر معظم انقلاب در طول چند سال گذشته بارها و بارها نسبت به تخريب شوراي نگهبان اعلام موضع كرده و تضعيف و حذف نظارت اين شورا را از نقشه هاي دشمنان دانسته اند و حتي در برابر تهاجم به نظارت استصوابي موضع قاطعانه اي گرفته اند مشورت دادن مجمع تشخيص براي حذف و يا بي اثر كردن شوراي نگهبان جاي علامت سوال جدي دارد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه گفت: جريان موسوم به چپ بعد از فوت امام راحل و از انتخابات مجلس چهارم دچار دوگانگي و انحراف در شعارهاي انتخاباتي خود شد. اين جريان تا آن زمان همواره يكي از شعارهاي اصلي انتخاباتي اش را پيروي از ولايت فقيه عنوان مي كرد اما بلافاصله پس از ارتحال امام جريان چپ اين شعار را از شعارهاي انتخاباتي اش حذف كرد و عمل به قانون اساسي را جايگزين آن كرد. وقتي هم به آنها اعتراض مي شد كه چرا شعار پيروي از ولايت فقيه را حذف كرديد در پاسخ مدعي مي شد كه ولايت فقيه هم در قانون اساسي هست.
وي با انتقاد مجدد از طرح مجمع تشخيص گفت: مشورت مجمع در خصوص حذف شوراي نگهبان قطعاً با توجه به عدم سازگاري با چارچوب هاي اعتقادي و عملي رهبر معظم انقلاب نسبت به شوراي نگهبان بايكوت خواهد شد.
رسايي تاكيد كرد طراحان طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات نبايد در اين خصوص خودشان را بدنام كنند.
سكولارها خوشحال مي شوند
«مهدي كوچك زاده» عضو كميسيون سياست داخلي و امور شوراهاي مجلس نيز در تبيين اهداف برنامه ريزان طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت گفت: قطعاً كساني كه دخالت دين در عرصه حكومت و سياست را نمي خواهند و به تعبير امروزي سكولارها، از پيشنهاد طرح كميسيون ملي انتخابات و كاهش دامنه اختيارات شوراي نگهبان ابراز خوشحالي مي كنند.
شوراي نگهبان ضامن سلامت انتخابات است
سيدحسين نقوي نماينده مردم ورامين در مجلس هم طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات را روي ديگر همان طرح كميته صيانت از آراء دانست .
وي به خبرنگار ما گفت: در همان ايام انتخابات طرح كميسيون مذكور از سوي برخي سران فتنه شنيده مي شد و حتي بعضي از آنها پا را از اين هم فراتر گذاشته و خواستار دخالت بيگانگان در امر انتخابات شدند.
وي با تاكيد بر اينكه اينگونه طرحها به جايي نخواهد رسيد افزود: نظام جمهوري اسلامي از ابتداي انقلاب تاكنون هر انتخاباتي كه برگزار كرده با صلابت تر از قبلي بوده است و يكي از دلايل عمده اين موفقيت هم نظارت فعال شوراي نگهبان بوده كه اجازه هيچ نوع تخلفي را نداده است.
نقوي با بيان اينكه برگزاري انتخابات در ايران از جهت سلامت و صلابت در دنيا بي نظير است گفت: بنده كه اين حرف را مي زنم داراي دكتراي علوم سياسي هستم و با نظام هاي انتخاباتي 150 كشور دنيا آشنايي دارم و به عنوان يك متخصص اين موضوع را عرض مي كنم كه به علت حضور شوراي نگهبان در امر انتخابات ما شاهد برگزاري سالمترين و دقيق ترين انتخابات ها در ايران هستيم.
وي اظهار داشت بنابراين با توجه به چنين نظام انتخاباتي سالمي در كشور طرح موضوعاتي نظير كميسيون ملي انتخابات فقط به معناي مقابله با يك نهاد ديني، اصيل، مومن و متعهد يعني شوراي نگهبان است. نقوي ابراز اميدواري كرد خواص با بصيرت كامل و آحاد مردم نيز با هوشياري دقيقاً اينگونه مسائل را رصد كنند تا خداي ناكرده اهداف كساني كه در دوران انتخابات رياست جمهوري دنبال اقدام غيرقانوني تشكيل كميته صيانت از آراء بودند افكارشان را درچارچوب طرحهاي به اصطلاح قانوني وارد نظام كنند.
اين طرح به صلاح نيست
محمد كريم عابدي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز تاكيد كرد هر طرحي كه احتمالا مايه تضعيف شوراي نگهبان شود به صلاح نظام جمهوري اسلامي ايران نيست.
نماينده مردم فردوس و طبس در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ماموريت هر كدام از نهادهاي نظام را قانون اساسي تعيين كرده است و بر همين مبنا شوراي نگهبان علاوه بر وظيفه سلامت تقنين وظيفه نظارت بر انتخابات را هم برعهده دارد. لذا هرگونه حركتي در جهت تضعيف اين وظايف به صلاح كشور نيست.
قانون اساسي چه مي شود؟
فيروز اصلاني استاد حقوق دانشگاه تهران هم نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات رياست جمهوري و خبرگان، مجلس و... را از مسلمات انكارناپذير و مصرح در قانون اساسي دانست و گفت: ساختار نظارت بر انتخابات ساختار منبعث از قانون عادي هم نيست كه حتي توسط مجلس هم عوض شود چه رسد به اينكه بدون طي مراحل ابتدايي و مقدماتي در مجلس و احياناً ايجاد اختلاف ميان شوراي نگهبان و مجلس به مجمع تشخيص راه يافته باشد. وي با اشاره به جايگاه والاي شوراي نگهبان در قانون اساسي تاكيد كرد هرگونه ساختارشكني در نظام جمهوري اسلامي ايران آنهم در امر نظارت بر انتخابات گامي در مسير نقض قانون اساسي به عنوان ميثاق ارزشمند ملت و شكستن دژ مقاوم شوراي نگهبان و زمينه براي نفوذ اجانب و تسلط نااهلان بر انقلاب است چه آنكه افراد به اين امر آگاه باشند يا اينكه غافلانه در اين مسير گام برداشته باشند.
اصلاني ادامه داد: مايه تعجب است كساني كه در بند 21 طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات دم از تعهد و پايبندي داوطلبان نسبت به قانون اساسي زده اند خودشان با ارائه چنين طرحي عدم التزام خود را به قانون اساسي نشان مي دهند. بنابراين شايسته است همه افراد و مقامات و نهادها ملتزم به ميثاق ملي كشور يعني قانون اساسي باشند و از هرگونه حركت در جهت مخدوش سازي آن بپرهيزند.
اين استاد حقوق دانشگاه تهران تصريح كرد بديهي است هرگونه تلاش مجمع تشخيص صرفاً در چارچوب اصول 112 و 110 قانون اساسي امكان تحقق عملي خواهد داشت و خارج از آن نمي تواند تحقق يابد.
توضيحات رضايي
و پاسخ شريعتمداري
در همين رابطه «محسن رضايي» دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در پايان نشست اين مجمع و يك روز پس از يادداشت كيهان، در جمع خبرنگاران مصوب و اجرايي شدن سياست هاي كلي انتخابات در ايران را منوط به تصميم گيري و دستور مقام معظم رهبري دانست و افزود: سياست هاي كلي بحث شده در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حكم پيشنهاد به مقام معظم رهبري است و خود مجمع حق تصويب ندارد و اگر مقام معظم رهبري تصويب كنند به سياست كلي نظام تبديل مي شود.
وي ادامه داد: مساله ديگر اين است كه ما همه نظرات نخبگان و همچنين قواي سه گانه را مورد بحث قرار مي دهيم و به پيوست آن سياست ها را به مقام معظم رهبري منعكس مي كنيم و تا زماني كه ايشان نظر خود را اعلام نكرده اند، اين پيشنهادها سنديت و قابليت اجرا نخواهند داشت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: سياست هاي كلان كشور در چارچوب قانون اساسي است و مثلاً هيچ گاه نمي توان در سياست هاي كلان، نظارت شوراي نگهبان را حذف كرد؛ چرا كه سياست هاي كلان بعد از قانون اساسي و قبل از قوانين مجلس است و از قانون اساسي تخطي ندارد و تاكنون نيز مجمع تشخيص مصلحت نظام براساس همين امر عمل كرده است؛ از اين رو اگر كساني اطلاع ندارند و مسائل ديگري را مطرح مي كنند بايد اطلاعاتشان را تكميل كنند و قوانين و آيين نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام را كه به تصويب مقام معظم رهبري رسيده است، بخوانند.
اظهارات دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام را كه در واكنش به يادداشت كيهان گفته بود مجمع تشخيص مصلحت نظام از قانون اساسي تخطي نمي كند با حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه در ميان گذاشتيم، كه در پاسخ گفت؛ سخن ما نيز دقيقاً همين است كه وقتي اعضاي مجمع مي دانند حق ندارند در پيشنهادهاي خود قانون اساسي را دور بزنند، چرا طرح تشكيل «كميسيون ملي انتخابات» را به جاي شوراي نگهبان پيشنهاد كرده اند. به يقين آقاي حسن روحاني رئيس كميسيون سياسي، دفاعي امنيتي مجمع و نيز ساير آقايان عضو مجمع از تصريح اصل 99 قانون اساسي درخصوص نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات اطلاع دارند و همچنين تاكيدهاي مكرر و مستدل حضرت امام(ره) و رهبرمعظم انقلاب بر جايگاه شوراي نگهبان را مي دانند، بنابراين چگونه به خود اجازه داده اند در طرح پيشنهادي خود، شوراي نگهبان را كنار بگذارند؟ شريعتمداري تصريح كرد كه مصوبات مجمع بدون تائيد رهبر معظم انقلاب فاقد ارزش قانوني است ولي سوال اين است چرا بايد در اين وادي گام بردارند و پيشنهادي ارائه كنند كه مي دانند از سوي رهبرمعظم انقلاب طرد و نفي خواهد شد؟ مخصوصاً آن كه پيشنهاد تشكيل «كميسيون ملي انتخابات» به جاي شوراي نگهبان و در حدود گردش كار اجرايي و نظارتي انتخابات، يكي از طرح هاي سوخته فتنه گران بوده است و جاي دادن آن در طرح كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع، سوال برانگيز است.

 



مردم پاكستان در اعتراض به چاپ كاريكاتورهاي موهن پرچم نروژ را آتش زدند

در پي حمايت دولت نروژ از چاپ كاريكاتورهاي موهن عليه رسول گرامي اسلام(ص) در نشريات اين كشور، مردم پاكستان خواستار قطع روابط ديپلماتيك اسلام آباد با اسلو شدند.
مردم پاكستان با حضور در خيابان هاي اين كشور، بيانيه دولت نروژ در حمايت از نشريات اهانت كننده به پيامبر اسلام را محكوم كرده و از مقامات اسلام آباد خواستند روابط ديپلماتيك خود را با اسلو قطع كنند.
اين تظاهرات به دعوت «نهضت دفاع از حرمت رسول(ص)» و در شهر لاهور برگزار شد. «امير حمزه» رئيس اين نهضت طي سخناني در جمع تظاهر كنندگان يادآور شده؛ «كسي كه به رسول گرامي اسلام توهين مي كند، واجب القتل است و دولت پاكستان نبايد هيچ گونه روابط سياسي و ديپلماتيك با دولت نروژ داشته باشد».
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي خواستار اخراج فوري سفير نروژ از پاكستان شدند، آنها همچنين پرچم نروژ را آتش زدند.

 



آيت الله نوري همداني: ساخت ناوشكن جماران در سايه انقلاب اسلامي حاصل شده است

آيت الله نوري همداني، گفت: غرب در حال حاضر با بكارگيري تمام توان جنگ نرم و تبليغات و رسانه هاي خود در تلاش است از امواج فراگير انقلاب جلوگيري كند.
به گزارش خبرگزاري رسا، اين مرجع تقليد ظهر ديروز در ديدار با فرماندهان و پرسنل پادگان منظريه قم، با اشاره به توطئه هاي دشمنان عليه انقلاب اسلامي اظهار داشت: با پيروزي انقلاب اسلامي منافع استكبار جهاني از ايران قطع شد و از اين رو آنها درصدد توطئه عليه انقلاب هستند.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران خاري در چشم دشمنان و استكبار جهاني است گفت: انقلاب اسلامي ايران تمامي معادلات جهاني را بهم زده و استكبار را مستاصل و كلافه كرده است.
اين مرجع تقليد بيان داشت: استكبار جهاني كه در راس آنها آمريكا حضور دارد امروز درصدد ايران هراسي در منطقه است ولي مردم به خوبي نقشه هاي آنها را شناخته اند.
آيت الله نور ي همداني اظهار داشت: غرب در حال حاضر با به كارگيري تمام توان جنگ نرم و تبليغات و رسانه هاي خود در تلاش است از امواج فراگير انقلاب جلوگيري كند.
وي اضافه كرد: به بركت انقلاب اسلامي، در كل دنيا محرومان و مستضعفان بيدار شده اند و روز به روز نيز امواج بيداري انقلاب اسلامي ايران كه نشات گرفته از قيام عاشورا و انديشه امام خميني بود در حال فزوني و گسترش است.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مباني اسلامي هرگونه حكومت غيرولايي را نامشروع و طاغوتي دانست و بيان داشت: براساس تعاليم غني اسلام در راس حكومت بايد نبي، امام و يا ولي فقيه حضور داشته باشد.
استاد درس خارج حوزه علميه قم با تبيين ويژگي هاي ولي فقيه اظهار داشت: بحمدلله رهبر معظم انقلاب بعد از وفات امام خميني بيست سال است كه كشتي انقلاب را به بهترين شكل ممكن سكانداري كرده و در مقابل استكبار ايستاده است.
اين مرجع تقليد در ادامه دستاوردهاي علمي كشور را مرهون انقلاب اسلامي دانست و با اشاره به ساخت ناوشكن جماران توسط متخصصان داخلي گفت: اين پيشرفت هاي علمي در سايه انقلاب اسلامي و روحيه خودباوري و خوداتكايي جوانان و متخصصان داخلي بدست آمده است.

 



در رثاي شهيد سيدحسن شاهچراغي ارزان ترين و شيرين ترين سيب هاي دنيا

صفحات روزنامه تقريباً بسته شده بود كه قرار شد مطلبي هم به مناسبت بيست و چهارمين سالگرد شهادت شهيد«سيدحسن شاهچراغي» تهيه شود. به سراغ آرشيو غني روزنامه رفتم و پوشه اين شهيد را تورقي كردم. به راستي در اين فرصت اندك بايد از كدامين مناقب اين شهيد بزرگوار مي نوشتم؟ اول گفتم زندگينامه اي كوتاه بنويسم. اينكه متولد 1331 در شهرستان دامغان بوده، تحصيلات حوزوي داشته، شاگرد شهيدان بهشتي و قدوسي بوده و بالاخره اول اسفند 1364 به لقاي حق ... اما ديدم حق مطلب ادا نخواهد شد. گفتم گلچيني از خاطرات خواندني اش را بنويسم. ديدم خوب است اما باز هم...
در همين اثنا در پوشه مذكور چشمم به مطلبي از خود ايشان افتاد. مطلبي كه 28 سال قبل در همين روزها نگاشته شده و در رثاي شهيدي ديگر است.
و به راستي چه بجاست كه شهدا از خود بگويند. اگر مي خواهي راز ساده زيستي شهيد شاهچراغي را پس از دو دوره نمايندگي مجلس و سرپرستي موسسه كيهان بداني، اين راز در سطور زير و اشتياق او نسبت به شهيد رجايي نهفته است.
مرور اين خاطرات تلنگري است به تمامي مسئولين ريز و درشت انقلاب اسلامي تا مبادا فراموش كنند روزگاري نه چندان دور شاخص ترين چهره هاي اين نظام چگونه مي زيستند. شاهچراغي چهار سال بعد از نگاشتن اين سطور، خود اسطوره شد.
«شب جمعه بود با اعضاي هيئت رئيسه مجلس آن زمان نشسته بوديم. دوستان پيشنهاد كردند كه بجاست به ديدار آقاي رجايي برويم و نخست وزير خسته را «خداقوت» بگوييم و ضمناً نگراني خود را نسبت به شوراي عالي دفاع روزهاي اول جنگ به او اعلام نماييم. تلفن زديم كه بي تكلف پذيرفته شد.
به خانه شهيد رجايي رفتيم. با ورود به آن خانه ساده و راهرو تنگ و اتاقك هاي محدود خجل شدم. زيرا تا آن هنگام فكر مي كردم كه من با وضع ساده اي زندگي مي كنم و حال مي ديديم كه نخست وزير متناسب شرايط زندگيش زندگي ساده تري دارد.
در اتاق پانزده متري پذيرايي بجز فرش و احتمالا يك آينه چيز ديگري نديدم. نه ببخشيد. در گوشه اتاق روي سفره اي جعفري و تره خورد شده پهن بود تا خشك شود و در گوشه ديگر مقداري كشمش آش، به يادم آمد كه آن وقتها توي دامغان ما هم، زنها در اتاق خلوت و معمولا پذيراييشان سبزي خشك مي كردند تا در مسير رفت و آمد و بخصوص كودكان نباشد.
رجايي مهمان ديگرش را كه از معلمان سابق و همكاران سابقش بود با سيبهاي بسيار ارزان قيمت كه هيچگاه سيب به آن ارزاني را نخريده بودم پذيرايي مي كرد. وقتي چاي خواستيم به خاطر كمبود قند و اينكه سهميه به مقدار مهمان نداريم از آوردن آن عذرخواهي كرد! ما همه با پررويي كشمشها را جلو كشيديم و به خوردن مشغول شديم. آقاي رجايي كه بيرون رفته بود در حاليكه وارد اتاق شد به شوخي گفت: شما از اينجا مي رويد ولي من بايد جواب كم شدن كشمشها را بدهم.
بحثها به شكل جديش آغاز شد و چون نگراني ما را از وضع شوراي دفاع و جنگ شنيد با صلابت و استحكام هميشگي اش گفت: «نگراني ندارد، حقانيت انقلاب بيش از آن است كه به اين زوديها ضربه بخورد. بني صدر مي گويد آقا، توپها تو خالي است و همينكه جلويش بايستي جا مي خورد و زودهم در مي رود.»
همنشيني ديگر با رجايي زماني نصيبم شد كه با رأي قاطع مردم و تنفيذ امام، رئيس جمهور شده بود و هيئت دولت بايد انتخاب مي گرديد. البته نخست وزيري باهنر هم با رأي اعتماد مجلس قطعي شده بود. به اتفاق جمعي از جوانان مجلس و همفكران و مشاوران سابق رجايي به ديدارش رفتيم. در همان اتاقي كه روزي و روزگاري هويدا و آموزگار قدرت مداري مي كردند و بني صدر در دوران رياست جمهوريش متكبرانه و هارون وار زمين و زمان را نمي شناخت و هواي حكومت مطلقه را در سر مي پروراند.
وقتي وارد شديم رئيس جمهور به همان سادگي هميشگيش تنهاي تنها، پشت ميز كار غذا مي خورد. ساعت چهار بعدازظهر بود و غذا معلوم بود كه كاملاً سرد و بي مزه شده است خورش بادمجان با بشقابي برنج سفيد كه برنجش را دست نخورده كناري گذاشته بود و بقيه را با نان تناول مي كرد. پس از غذا با همه روبوسي كرد و من هم كه او را در پست جديد نديده بودم، بوسيدمش و تبريكش گفتم.
گفت روزي وارد اين اتاق شدم كه بني صدر نشسته بود و به عنوان اداي احترام فقط دستش را از روي زانويش كمي بلند كرد و بدين وسيله احترامات فائقه را نسبت به نخست وزيرش انجام داد! گفتم من شنيده ام كه در جمع روحانيت مبارز تهران هم وقتي شما وارد جمع شده ايد همه از جاي برخاسته اند به جز بني صدر و بعد به خاطر اين بي اعتنايي مورد اعتراض قرار گرفته است.
رجائي در پاسخ من گفت فكر مي كنم اين خبر راويش موثق نباشد چه آنكه بني صدر براي هيچ كس از جاي بلند نمي شد و صريحاً مي گفت كه رئيس جمهور بايد از اين حركات در برابر ديگران و حتي رئيس دولت بپرهيزد، نباشد كه ابهت و عظمتش خدشه دار گردد!
بحث تركيب كابينه آغاز شد. آقاي رجايي متين و موثر نظر خود را بيان مي كرد.
ساعتي از مجلس گذشته بود كه ناگاه صداي انفجاري پنجره پشت رئيس جمهور را به سختي لرزاند. هنوز معلوم نبود كه چه شده رجايي گفت: خوب الحمدلله كه رحمت الهي مي رسد. از جاي برخاستم تا ببينم چه شده است. چهره ها آرام و مطمئن بود و گويا از آواي مرگ همه به آساني استقبال مي كنند و راستي رئيس جمهور هم با شوخي و مزاح مي خواست اگر نگراني در كسي وجود دارد آن هم زايل شود. پاسداران و پاسبانها داخل حيات نخست وزيري اين طرف و آن طرف رفتند و رجايي، بهزاد را با دست نشان مي داد كه پاسداران را به اين طرف و آن طرف هدايت مي كرد. آمدند و گفتند انفجاري بود در نزديكي كه امر چندان مهمي نيست. بحث ادامه يافت. چهره هايي از عناصر انجمن حجتيه براي كابينه نامزد مي شدند كه جمع تقريباً به اتفاق نمي پذيرفت. و رجايي با آرامش و ضمناً با رضايت و قبول، نظر جمع را تأييد مي كرد.»
والسلام-سيدحسن شاهچراغي
14/11/1360

 



لاريجاني در ديدار همتاي آذربايجاني خود تبيين كرد
استراتژي ايران گسترش مناسبات اقتصادي با كشورهاي همسايه

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار رئيس مجلس ملي جمهوري آذربايجان با بيان اينكه استراتژي ايران گسترش مناسبات اقتصادي با كشورهاي برادر و همسايه است، از گسترش همه جانبه مناسبات برادرانه دو كشور در عرصه هاي گوناگون ابراز خرسندي كرد.
اكتاي اسداف رئيس مجلس ملي جمهوري آذربايجان كه در راس يك هيئت بلند پايه پارلماني در تهران بسر مي برد، پيش از ظهر ديروز با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
لاريجاني در ابتداي اين ديدار اشتراكات فراوان فرهنگي، تاريخي و تمدني و ديني دو ملت را سرمايه اي گرانقدر براي توسعه و تحكيم مناسبات في مابين خواند و افزود: خواست دو ملت براي ايجاد مناسباتي تنگاتنگ و برادرانه ميان دو كشور ريشه در تاريخ طولاني مشترك دارد.
وي در ادامه با بيان اينكه استراتژي جمهوري اسلامي ايران گسترش مناسبات اقتصادي با كشورهاي برادر و همسايه است، از گسترش همه جانبه مناسبات برادرانه دو كشور در عرصه هاي گوناگون ابراز خرسندي كرد و افزود: با توجه به ظرفيت و توانايي هاي وسيع دو كشور در عرصه هاي انرژي، صنعتي و اقتصادي سطح مبادلات تجاري في مابين مي تواند با يك جهش عظيمي در جهت منافع مشترك همراه باشد.
رئيس قوه مقننه در ادامه به بحران قره باغ اشاره كرد و اظهار داشت: گسترش صلح، آرامش و امنيت در منطقه از سياست هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران در منطقه است و در اين راستا ايران از هيچ كمكي براي حل بحران قره باغ دريغ نخواهد كرد.
وي حل هر چه سريعتر بحران قره باغ را به نفع همه كشورهاي منطقه دانست و تصريح كرد: كشورهاي منطقه با همكاري يكديگر مي توانند گام مهمي براي حل اين بحران بردارند.
اكتاي اسداف رئيس مجلس ملي جمهوري آذربايجان نيز در اين ديدار تاريخ طولاني مناسبات في مابين را پشتوانه روابط دوستانه دو كشور خواند و افزود: سياست جمهوري آذربايجان همواره گسترش روابط همه جانبه و برادرانه با ايران بوده است.
وي ايران را كشوري بزرگ و قوي با تاريخ طولاني و غناي فرهنگي ـ تمدني در منطقه خواند و گفت: توسعه روابط برادرانه دو كشور هميشه از اهميت فراواني براي جمهوري آذربايجان برخوردار بوده است.
اسداف با بيان اينكه بازي قدرت هاي بزرگ عامل ايجاد بحران قره باغ بوده است افزود: سياست جمهوري آذربايجان حل و فصل صلح آميز بحران قره باغ در چارچوب تماميت ارضي اش است.

 



تحليلگران غربي: تحريم سپاه فايده اي ندارد

سرويس سياسي -
در حالي كه آمريكا مدتي است به دنبال اعمال تحريم هاي به ظاهر شكننده تر بر عليه سپاه است جمعي از تحليلگران خارجي به بررسي اين اقدام اخير واشنگتن پرداخته و به صراحت بر بيهودگي اين قبيل تحريم ها تاكيد كردند.
«راجر كوهن» مفسر و كارشناس سياسي روزنامه نيويورك تايمز در مقاله اي در خصوص نواقص اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه سپاه، خطاب به دنياي غرب تصريح كرد: تحريم سپاه بيهوده است.
وي در ادامه اين مطلب نه تنها بر نواقص و حتي بيهودگي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه سپاه تاكيد كرده بلكه آن را اقدامي براي دلخوشي محافل سياسي آمريكا توصيف كرده است.
كوهن خاطرنشان كرد: در حالتي كه يك شركت اقتصادي مرتبط با سپاه هدف تحريم قرار بگيرد، يكي از نمايندگان و يا وابستگان اين مؤسسات در دوبي وكيلي پيدا مي كنند و بي درنگ به او مي گويند ما در اين فهرست سياه احمقانه وزارت خزانه داري آمريكا هستيم. اگر به ما كمك بكنيد كه يك شركت ثالث و پوششي در دوبي يا مالزي تأسيس كنيم، ده درصد از درآمد و يا حجم معاملات را به شما خواهيم داد.
وي افزود: كافي است كه آنها يك شركت پوششي را به اسم يك عموزاده يا وابسته سازماني خود در كشور ديگري ثبت كنند، با همين روش ساده آنها از اين فهرست و مجازات هاي اقتصادي فرار كرده و سپس از بازار آشفته تري كه تحت تاثير اعمال تحريم ها در ايران به وجود خواهد آمد سود بيشتري به جيب خواهند زد.
كوهن يادآوري كرد كه ايران در سه دهه گذشته به تحريم عادت كرده و روش هاي انطباق با آن در اين كشور بسيار پيشرفته است. حدود 20 درصد از توليد ناخالص ملي دوبي محصول معاملات با ايران است. بعيد است كه تحريم هاي جديد و به اصطلاح هدفمند بتوانند اين جريان اقتصادي را مختل كنند. بنابراين اقتصاد ايران حتي در بدترين شرايط آن يك اقتصاد بزرگ، متنوع و پيچيده است و با نمونه كره شمالي تفاوت فاحشي دارد.
به اعتقاد نويسنده اين مقاله، اجراي اين تحريم ها طرفداران اقدام عليه ايران در كنگره را ارضا خواهد كرد ولي در عمل هيچ چيزي را تغيير نخواهد داد.
وي افزود: به جاي تحريم، راه هوشمندانه تري براي تضعيف حكومت ايران وجود دارد و آن نه محدود كردن، بلكه گشايش بيشتر تجارت براي محصولاتي است كه مي توانند سيطره سانسور را در ايران در هم بشكنند.
مفسر نيويورك تايمز اين روش را اقدامي هوشمندانه براي تقويت جنبش اعتراضي در ايران و عاملي براي تضعيف كنترل سپاه بر عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي ايران دانست.
وي در نهايت بار ديگر تصريح كرد: وزارت خزانه داري اوايل ماه جاري چهار شركت وابسته به سپاه را در فهرست تحريم ها قرار داد كه صرفا يك اقدام بي فايده و نمايشي است.
«رابرت بائر» تحليلگر نشريه تايم هم در همين ارتباط نوشت: دولت آمريكا از اعمال تحريم هاي بيشتر بر ضد سپاه پاسداران صحبت مي كند و اميدوار است كشور بي ميل چين نيز به تلاشي متمركز تر ملحق شود. در عين حال اعمال تحريم هاي بيشتر اقدامي احمقانه و توخالي خواهد بود زيرا سپاه پاسداران توانايي زيادي براي دور زدن تحريم ها دارد.
وي اضافه كرد: موضوعي كه مطرح است اين است كه آيا دولت آمريكا درك مي كند كه حملات تنبيهي موجب ارعاب سپاه پاسداران نخواهد شد يا خير بائر ادامه داد: خصومت هاي غرب دست كم موجب خواهد شد مسير اعتراض هاي خياباني تغيير كند و اتفاقي كه مي افتد اين خواهد بود كه تظاهرات مخالفان به سرعت پايان خواهد يافت.
«پائولا دوسوتر» معاون وزارت خارجه آمريكا نيز در مقاله اي در شماره روز گذشته واشنگتن تايمز نوشت: جمهوري اسلامي مسئله اي متفاوت است، ساده لوحانه خواهد بود كه تصور كنيم تحريم ها به تنهايي مي توانند جمهوري اسلامي را به كنار گذاشتن تسليحات كشتار جمعي و تروريسم وادارد و تغييري در اين رژيم به نحوي كه بتواند خطرهاي موجود را از ميان ببرد به وجود آورد.
دوسوتر همچنين ابراز نگراني كرد: با افزايش فشار اين خطر عمده وجود دارد كه سپاه عليه دشمنان داخلي و خارجي مفروض خود واكنش نشان دهد.

 



بسته ويژه دولت براي مهار تورم ناشي از هدفمندسازي يارانه ها

معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلماني رئيس جمهور گفت: دولت يك بسته اقتصادي ويژه مدنظر دارد كه به موقع اثرات تورمي منفي را تحت فشار قرار داده و به حاشيه مي برد.
علي اكبر مسعودپور معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلماني رئيس جمهور با اشاره به بررسي لايحه برنامه بودجه 89 در كميسيون تلفيق، مسير بررسي اين لايحه را روان تر از موارد مشابه در گذشته عنوان كرد و گفت: زماني كه كميسيون تلفيق شروع به بررسي لايحه بودجه 89 كرد رئيس مجلس در اين جلسه شركت و به ايراد سخنراني پرداخت.
وي به دغدغه هاي دولت مبني بر اينكه نگاه اول مجلس به لايحه ها، تحولات گوناگون در ابعاد مختلف لايحه اشاره كرد و اظهار داشت: در جلسه كميسيون تلفيق رئيس مجلس به عنوان نقطه محور نمايندگان گفتند كه كار مجلس بودجه نويسي و تغييرات اساسي در بودجه به وجود آوردن نيست، بلكه انطباق لايحه با قوانين بالادستي و نظارت بر آن است.
معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلماني رئيس جمهور با بيان اينكه اظهارات لاريجاني همان ديدگاهي بود كه دولت تعقيب مي كرد و با تاكيد بر اينكه مجلس با اين ديدگاه نگاهي روان و آسان خواهد داشت، افزود: مطمئن هستيم كه مجلس در رابطه با لايحه از نگاه نظارتي و انطباق با قوانين بالادستي نظارت دارد اما اين نظرات به معناي به هم ريختن و كند كردن لايحه نيست. مجلس نقطه نظراتي در خصوص لايحه دارد، اما به دليل احترام به كليات لايحه دولت، نگاهي مثبت دارد؛ چراكه پيش از تدوين لايحه مسئولين و كارشناسان دولت نظر عموم نمايندگان مجلس را گرفته اند.
به گزارش فارس مسعودپور با اعلام خبري مبني بر اينكه كارشناسان در تمامي فرصت ها (سفرهاي استاني، نشست ها و جلسات) از نظرهاي نمايندگان مجلس استفاده كرده اند كه بيانگر آن است كه دولت خواسته هاي نمايندگان را قابل احترام شمرده است، تصريح كرد: اين موضوع كمك كرد تا مباحث مطرح شده در لايحه نظرات كميسيون، مركز پژوهش مجلس و نمايندگان جلب كند.
وي با اعلام اينكه مسئولين تنظيم كننده لايحه جلسات متعددي با مركز پژوهش مجلس داشته اند، افزود: با توجه به اين موضوعات دغدغه ها بسيار روشن بود با همين نگاه دولت لايحه را دست بالا گرفته و با صرفه جويي در هزينه هاي نابجا نهايت امكانات بودجه اي را بر بخش هاي اساسي منظور كرده است.
معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلماني رئيس جمهور به بودجه سنگين در بخش عمران، فرهنگ و ... اشاره كرد و از افزايش بودجه در اين زمينه ها خبر داد و گفت: نمايندگان مجلس در مورد چند موضوع نظراتي نيز دارند مبني بر اينكه در قانون هدفمند سازي يارانه ها در ماده 2 تصويب شده كه سال اول از مجلس اجراي هدفمند سازي بين 10 هزار تا 20 هزار ميليارد درآمد حاصل كرده و هزينه كنيد اما اين هزينه ها را با لايحه 89 به دو برابر افزايش داده ايد يعني نزديك به 40 هزار ميليارد هزينه سازي تنظيم كرده است كه علي القاعده روي تورم نيز تاثير مي گذارد.
مسعودپور به پاسخ هاي متعدد دولت در اين زمينه اشاره كرد و گفت: آحادي از نمايندگان مجلس معتقد هستند كه افزايش هزينه سازي از 20 هزار به 40 هزار ميليارد فشار تورمي مي آ ورد.
معاون ارتباطات مجلس معاونت پارلماني رئيس جمهور گفت كه نمايندگان و كميسيون ها به دنبال آن هستند كه دولت برابر تورم چه خواهد كرد كه در همين زمينه پاسخ دولت آن است كه «ما براي مهار كردن تورم ناشي از هدفمند سازي يارانه كه وزارت اقتصاد معتقد است كه از ناحيه هدفمند سازي 9 الي 12 درصد خواهيم داشت كه تورم جاري نيز به آن اضافه مي شود اما براي همين ميزان تورم حدود 22درصد باشد دولت يك بسته اقتصادي ويژه مدنظر دارد كه به موقع اثرات تورمي منفي را تحت فشار قرار داده و به حاشيه مي برد».
مسعودپور با بيان اينكه در كميسيون تلفيق 15 روز به موضوع لايحه بودجه 89 خواهد پرداخت و اضافه كرد: امروز كميسيون تلفيق وارد بحث درآمدها شده است كه پس از درآمدها وارد بحث هزينه خواهند شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14