(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 اسفند 1388- شماره 19587
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست نوشته حضرت آيت الله خامنه اي در دفتر يادبود ناوشكن جماران
ايران انحصار توليد ناوشكن فوق مدرن را شكست
نفس عميق بكشيد باران تهران را شست
معاون وزير خارجه روسيه: مسكو به قرارداد فروش اس-300 به ايران پايبند است
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم: ساخت «ناوشكن جماران» نقطه عطفي در پيشرفت علمي كشور است
توسط رئيس جمهوري كارخانه بزرگ توليد خودرو به زودي در كاشان به بهره برداري مي رسد
تشييع پيكر پاك شهيد در بروجرد
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
احداث مراكز بهداشتي و درماني در مناطق دورافتاده از اولويت هاي دولت است
مديرعامل برق منطقه اي اصفهان اعلام كرد ايران جزو 10 كشور برتر جهان در ساخت نيروگاه برق
آيت الله مصباح يزدي مطرح كرد سخنان رهبر معظم انقلاب چراغ راه حزب الله لبنان
اخبار ادبي و هنري



دست نوشته حضرت آيت الله خامنه اي در دفتر يادبود ناوشكن جماران

ناوشكن جماران، در مراسم ويژه اي با فرمان حضرت آيت الله خامنه اي، فرمانده معظم كل قوا، رسما به ناوگان دريايي ارتش ملحق شد. در حاشيه اين مراسم، رهبر انقلاب، دست نوشته اي را در دفتر يادبود اين ناوشكن، مرقوم فرمودند، كه متن آن به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
اين تجربه گرانبها ميتواند سر آغاز مباركي باشد براي فتح عرصه هاي ارزشمند ديگري كه نبوغ ذهني و ايمان استوار شما دريادلان ارتش جمهوري اسلامي بي گمان به ملت بزرگ و كشور سرافرازتان هديه خواهد كرد. به خود اعتماد كنيد؛ قدردان توانائي هاي ذاتي و انساني خود باشيد؛ از موانع نهراسيد، و بدانيد كه نسل هاي آينده به خط شكني و اعتماد به نفس شما افتخار خواهند كرد. خداوند شما را مشمول توفيق و كمك خود قراردهد.
سيد علي خامنه اي
30/11/88

 



بازتاب گسترده بهره برداري از ناوشكن جماران در رسانه هاي غربي
ايران انحصار توليد ناوشكن فوق مدرن را شكست

سرويس سياسي -
ورود ناوشكن «جماران» به ناوگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه به دست متخصصان ايراني طراحي و ساخته شده بازتاب گسترده اي در رسانه هاي منطقه و جهان داشته است.
روزنامه «القدس العربي» با انتشار اين خبر در تحليل كوتاهي نوشت: با ورود اين ناوشكن كاملا ايراني، انحصار توليد ناوشكن فوق مدرن شكسته شد و ايران پس از سال 1979 كه آخرين ناوشكن هاي آمريكايي در اختيار ارتشش قرار گرفته بود، بار ديگر و بدون كمك گرفتن از خارجي ها اختيار آب هاي خليج فارس را در دست گرفته است.
اين روزنامه عربي، چاپ لندن، از اينكه موقعيت جغرافيايي به آب انداختن «جماران» اعلام نشده، اظهار شگفتي كرد و افزود: اين موضوع نشان دهنده فوق سري بودن عمليات اين ناوشكن است و بي ارتباط با تهديدات منطقه اي عليه ايران نيست.
روزنامه سعودي «الشرق الاوسط» نيز در تحليلي با اذعان به توانمندي ايران در ساخت اين ناوشكن تلاش كرد موضوع را امنيتي جلوه دهد.
اين روزنامه در تحليل خود نوشت: ناوشكن1400تني جماران كه توانايي فرمانگيري از 140 افسر را دارد، مجهز به پيشرفته ترين تجهيزات جنگ الكترونيكي است و با ورود آن به آب هاي خليج فارس، همه ناوهاي منطقه به حالت نيمه آماده باش درخواهند آمد.
«الرايه»، چاپ قطر هم به انتشار اين خبر پرداخته و البته به گونه اي دو پهلو با تاييد توانمندي هاي نظامي ايران تلاش كرده است، اين موفقيت جديد كشورمان را تهديدي براي منطقه نشان دهد.اين نشريه قطري، اين گونه به موضوع پرداخته است: هرچند ايران تلاش مي كند خود را از ساخت و در اختيار گرفتن ادوات جنگي هسته اي مبرا نشان دهد، با به آب اندازي ناوشكن جماران - كه توانايي حمل موشك هاي با برد بالا و كلاهك هاي هسته اي است - عملا خود را به عنوان يك كشور هسته اي در منطقه معرفي كرد و اگر نمي توان از توانايي شليك جنگ افزار هسته اي توسط جماران اظهارنظر قطعي كرد، اما از سخنان سران ايران اين گونه مي توان دريافت كه «جماران» هرچند بالفعل هسته اي نيست، اما بالقوه يك ناوشكن نابودكننده و هسته اي با توانايي هاي بسيار زياد است.
در همين باره، سايت خبري «العرب آنلاين» اما خبري جالب توجه را درج كرده و مي نويسد: پس از انتشار اخبار به آب اندازي «جماران»، ژنرال اسرائيلي «دان هالوتس» كه تا سال 2007 قدرتمندترين نظامي اسرائيل به شمار مي رفت، در اظهاراتي گفت: من شك دارم كه اسرائيل بتواند خود را به سرعت براي مقابله با ايران آماده كند و نيز تل آويو، توانايي نابود كردن تاسيسات هسته اي ايران را داشته باشد.
«هالوتس» به مقامات اسرائيلي پيشنهاد داده در برابر ايران عاقلانه رفتار كنند.
«سي.ان.ان» عربي نيز نوشت: توانايي سه گانه «جماران»، نشان از فوق مدرن بودن آن دارد و البته بايد در عمل توانايي آن تاييد شود. اين سايت عربي، «جماران» را اقيانوس پيما (بارجه) خوانده است.
طراحي و ساخت ناوشكن سه منظوره جماران توسط متخصصان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در رسانه هاي بين المللي نيز بازتاب گسترده اي را به همراه داشت.
خبرگزاري انگليسي رويترز در خبري اعلام كرد كه ايران اولين ناوشكن خود را با نام جماران صبح جمعه به نيروي دريايي ايران در آبهاي خليج فارس ملحق كرد.
اين خبرگزاري افزود كه ناوشكن جماران به اژدر و رادار الكترونيكي مجهز است و طول آن 94 متر و وزنش بيش از هزار و 500 تن است.
اين خبرگزاري انگليسي در ادامه گزارش خود سعي كرد با طرح موضوع برنامه هسته اي ايران و گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي، دستاورد نظامي جديد ايران را تحت الشعاع قرار دهد.
خبرگزاري چيني «شينهوا» نيز طي خبري به انتشار خبري درباره به آب انداختن اولين ناوشكن ايراني پرداخت و نوشت: اين ناوشكن قادر است با سرعتي حدود 30 گره دريايي [واحد سرعت ناوها و كشتي ها] حركت كند و حدود 120 تا 140 پرسنل خواهد داشت.
شينهوا ادامه داد: ناوشكن جماران با موشك هاي ضد كشتي و موشك هاي سطح به هوا مجهز است.
اين خبرگزاري در ادامه به انتشار بخش هايي از سخنان مقام معظم رهبري درباره اين ناوشكن و قابليت هاي جمهوري اسلامي ايران پرداخت.
شينهوا در اين خبر خود از دو تصوير ناوشكن جماران كه حضرت آيت الله خامنه اي در حال بازديد از قسمت هاي آن است، استفاده كرده است.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي به انتشار خبر آخرين دستاورد دفاعي ايران پرداخت.
اين خبرگزاري در خبر خود به توانايي هاي مختلف اين رزمناو پيشرفته سه منظوره اشاره كرد.
خبرگزاري فرانسه نيز تلاش كرد دستاورد بزرگ متخصصان ايراني را با پرداختن به موضوع هسته اي تحت الشعاع قرار دهد.
شبكه خبري «سي ان ان» آمريكا نيز نتوانست از كنار خبر رزمناو جماران بي تفاوت بگذرد و در خبري كوتاه به آن پرداخت.
سي ان ان نوشت كه ايران ناوشكن جديد خود را يك روز پس از آنكه آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود درباره برنامه هسته اي تهران را منتشر كرد، به آب انداخت.

 



نفس عميق بكشيد باران تهران را شست

سلام باران! اين طرفها؟ تهران دودزده و غبار گرفته اين روزها را چه خوب با جاري آسمانيت از پليديها و آلودگيها پاك كردي و طراوت را هم ارزاني كوچه هاي شهر كردي و هم روحهاي تشنه ما. كوچه هايي كه اين هفته ها دچار وارونگي هوا شده بود و روحهايي كه دچار وارونگي طراوت شده بودند و تو آمدي و همه را شستي و پاك كردي. صداي شرشرت كه آمد بچه ها از خوشحالي جيغ كشيدند و در اطاق بالا و پايين پريدند و شادي كردند و مردم تهران خنديدند؛ رويشان را به بالا گرفتند و خنديدند و به آسمان سلام كردند: سلام آسمان، سلام باران! خوش آمدي چند روزي پيشمان بمان.

 



معاون وزير خارجه روسيه: مسكو به قرارداد فروش اس-300 به ايران پايبند است

سرويس سياسي-
معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه كشورش همچنان به قرارداد فروش سامانه موشكي اس-300 به ايران پايبند است.
به گزارش خبرگزاري روسي اينترفكس، «سرگئي ريباكوف» معاون وزير خارجه روسيه در اين باره اظهار داشت: ما با ايران براي ارائه اين سيستم ها قرارداد داريم و به آن احترام خواهيم گذاشت. وي تاكيد كرد: تاخير در ارائه موشك هاي اس-300 به تهران به دليل مشكلات فني است.
علاوه بر اين، خبرگزاري شينهوانيز به نقل از وي گزارش داد كه مسكو با اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران مخالف است. براساس اين گزارش وي گفت: عبارت تحريم هاي فلج كننده بر ضد ايران كاملا براي ما غير قابل قبول است و تحريم ها بايد با هدف تقويت معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي اعمال شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «الكساندر فومين» معاون رئيس سرويس همكاري نظامي فني روسيه نيز در اين باره اعلام كرد كه وجود مشكلات فني عامل اصلي تاخير در ارائه سامانه موشكي اس-300 به ايران است. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه «ولاديمير كاسپاريانس» پيمانكار اصلي سيستم هاي دفاع هوايي در شركت «آلماز-آنتي» سازنده سامانه اس-300 گفت: اين سيستم ها هيچ گونه مشكل فني ندارند و تاخير در تحويل آن ها يك مسئله سياسي است.

 



معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم: ساخت «ناوشكن جماران» نقطه عطفي در پيشرفت علمي كشور است

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم گفت: قطعا ساخت اين ناوشكن نشان از توانمندي هاي بالاي علمي و فناوري كشور داشته و نقطه عطفي در پيشرفت علمي كشور محسوب مي شود.
محمد مهدي نژاد نوري معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم و تحقيقات در گفت وگوبا فارس، با بيان اينكه ساخت اين ناوشكن قطعا توان دفاعي كشور را ارتقاء خواهد داد، افزود در كنار اين مسئله بسيار بااهميت بايد توجه كنيم كه ساخت اين ناوشكن دستاوردهاي جانبي ديگري نيز براي كشور به ارمغان آورده كه هركدام در جاي خود قابل تامل و تحسين است.
وي گفت: با ساخت اين ناوشكن به يك روحيه جمعي براي همكاري و ارتقاي فعاليت هاي شبكه اي در انجام پروژه هاي بزرگ در كشور دست يافته ايم و از سويي ديگر حلقه برخي تحريم هاي دشمن براي جلوگيري از توسعه علمي، صنعتي و فناوري جمهوري اسلامي ايران نيز شكسته شد.
مهدي نژاد ساخت ناوشكن جماران توسط متخصصان داخلي را داراي اهميت ويژه و كليدي خواند و اضافه كرد: در ساخت اين ناوشكن بخش هاي مختلفي از كارشناسان و متخصصان حوزه هاي مختلف مانند مكانيك، الكترونيك، مخابرات و ... مشاركت داشتند و جالب است كه برخي از كاربردهاي اين ناوشكن جديد در مقايسه با نمونه هاي خارجي نيز برتري هايي دارد.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم ادامه داد: در ساخت ناوشكن جماران، دانشمندان علمي و چهره هاي دانشگاهي كشور خواست و نياز متخصصين دفاعي كشور را اجابت كرده و با يك همكاري متقابل توانستند ناوشكن جماران را به بهره برداري برسانند.
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي هم در گفت وگو با اين خبرگزاري ساخت «ناوشكن جماران» را نشانه ارتقاي علمي چشم گير دانشمندان ايراني دانست و گفت: ساخت اين ناوشكن محصول اعتماد به نفس و خودباوري دانشگاه ها و حرفه هاي فني بيرون از دانشگاه مي باشد كه ديروز (جمعه) به رخ جهانيان كشيده شد.
احمد شعباني رئيس دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه توليد ناوشكن جماران نشان دهنده اين بود كه موانع موجود بر سر دانشمندان و محققان از بين رفته است، تصريح كرد: توليد اين محصول يك ركورد خوب توسط دانشمندان و محققان بخش دانشگاهي و فني به جاي گذاشت و نشان داد كه ايران مي تواند در اين زمينه حرف هاي فراواني براي گفتن در عرصه بين المللي داشته باشد.

 



توسط رئيس جمهوري كارخانه بزرگ توليد خودرو به زودي در كاشان به بهره برداري مي رسد

كاشان- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم كاشان و آران و بيدگل در مجلس از افتتاح سايت بزرگ توليد خودرو در اين شهرستان در آينده نزديك به دست رئيس جمهور خبر داد.
علي اصغر گرانمايه پور گفت: توليد 32 دستگاه خودروي مينياتور و 10 دستگاه خودروي مرواريد در ساعت و ايجاد 23 هزار فرصت شغلي به طور مستقيم و غيرمستقيم از مزاياي راه اندازي شركت ساميار در كاشان است.
وي افزود: اين مجموعه توليدي صنعتي، بزرگترين پلنت صنعتي ايران به لحاظ مساحت محسوب مي شود و در مكاني به وسعت 318 هكتار احداث شده است.
به گفته وي 3 هزار و 500 ميليارد ريال در اين شركت سرمايه گذاري شده است و اجراي كامل آن 2 هزار ميليارد ريال ديگر اعتبار نياز دارد.
وي اظهار داشت: براساس طراحي و برنامه ريزي صورت گرفته اين شركت در سال 150 هزار دستگاه خودرو سواري و وانت توليد خواهد كرد.
نماينده مردم كاشان و آران و بيدگل در مجلس تصريح كرد: با آغاز به كار شركت ساميار كه از شركت هاي وابسته به گروه صنعتي خودروسازي سايپا است و جذب توليدكنندگان قطعات خودرو به اين منطقه، كاشان به يكي از قطب هاي صنعت خودرو و صنايع وابسته تبديل مي شود.
گرانمايه پور، سالن بدنه اين شركت را يكي از مجهزترين سالن هاي توليد بدنه دانست و گفت: اين سالن به لحاظ اتوماسيون از بالاترين سطح برخوردار و خط خودرو مينياتور اين شركت به طور كامل رباتيك است.
وي افزود: سالن رنگ اين واحد صنعتي هم در مكاني به وسعت 05هزار متر مربع احداث و به 16 دستگاه ربات رنگ پاش مجهز شده است و در هر ساعت قادر است 30 بدنه خودرو را رنگ كند.

 



تشييع پيكر پاك شهيد در بروجرد

بروجرد - خبرنگار كيهان:
پيكر پاك شهيد هشت سال دفاع مقدس در بروجرد تشييع و به خاك سپرده شد.
پيكر پاك شهيد سرهنگ غلامرضا گودرزي جمعي گروه 411 مهندسي رزمي پادگان بروجرد كه در تاريخ 21 بهمن ماه سال 1364 در منطقه كوشك و در عمليات والفجر هشت به شهادت رسيده بود در ميان حزن و اندوه مردم بروجرد از مسجد امام خميني(ره) به سمت گلزار شهداي اين شهر تشييع و به خاك سپرده شد.
پيكر اين شهيد كه اخيرا توسط گروه تفحص شهدا شناسايي و كشف شد در زير بارش باران با سينه زني و نوحه خواني مردم و جمعي از مسئولان اين شهر تشييع و در كنار ديگر شهداي دوران دفاع مقدس به خاك سپرده شد.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
احداث مراكز بهداشتي و درماني در مناطق دورافتاده از اولويت هاي دولت است

اراك- خبرنگاركيهان:
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ساخت مراكز بهداشتي و درماني در مناطق دوردست كشور در اولويت اين وزارتخانه قرار دارد.
مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه مراسم افتتاح و كلنگ زني مراكز درماني استان مركزي با اشاره به بودجه اين وزارت خانه اظهار داشت: بودجه وزارت بهداشت و درمان نسبت به سال گذشته 30درصد افزايش پيدا كرده است.
وي از تاسيس دانشكده پرستاري و مامايي در هندودر از توابع شازند خبر داد و اظهار داشت: اين دانشكده براي رفع مشكلات مناطق محروم استان مركزي در اين روستا تاسيس مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بخش آي.سي.يو جراحي قلب باز، آنژيوگرافي و اطاق عمل بيمارستان اميرالمؤمنين در شهر اراك افتتاح شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اراك اعتبار اين بخشها را بالغ بر 6ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين بيمارستان علاوه بر اينكه نياز استان را تامين مي كند قادر است استانهاي همجوار از جمله استان لرستان را در زمينه بيماريهاي قلبي تحت پوشش خود قرار دهد.
دكتر علي اصغر فرازي با بيان اينكه هم اكنون هشت متخصص درآي.سي.يوي جراحي قلب فعاليت مي كنند اظهار داشت: تجهيزات مانيتورينگ، دستگاه كمك تنفسي پيشرفته، سيستم مانيتورينگ سانترال و تامين داروهاي تخصصي از ويژگي هاي اين مركز است.
وي بابيان اينكه در حال حاضر در هفته دو روز عمل جراحي قلب در اين مركز انجام مي شود اظهار داشت: در بخش آنژيوگرافي نيز روزانه هشت بيمار آنژيو مي شوند.
وزير درمان و آموزش پزشكي نيز از جايگزيني يك بيمارستان به جاي بيمارستان وليعصر اراك خبر داد و گفت: با توجه به مشكلات مراكز درماني اين استان و شهر اراك يك بيمارستان جايگزين بيمارستان وليعصر مي شود.
مرضيه وحيد دستجردي از تامين آمبولانس هاي اين استان خبر داد و گفت: با توجه به اينكه استان مركزي در مسير ترانزيتي كشور قرار دارد با احداث يك مركز درماني شبانه روزي در توره (از توابع شازند اراك) و اختصاص آمبولانس و اورژانس به اين مركز خدمات جاده اي در اين استان كيفيت بهتري پيدا مي كند.
وي با بيان اينكه 50درصد اعتبارات درمانگاه توسط وزارت خانه بهداشت و مابقي را استانداري مركزي تقبل كرده است اظهار داشت: پس از تخصيص اين اعتبارات براي تامين پزشك و كادر اين مركز درماني اقدام مي شود.

 



مديرعامل برق منطقه اي اصفهان اعلام كرد ايران جزو 10 كشور برتر جهان در ساخت نيروگاه برق

اصفهان - خبرنگار كيهان:
مديرعامل برق منطقه اي اصفهان گفت: ايران در حال حاضر جزو 10 كشور برتر جهان در ساخت نيروگاه برق است.
هوشنگ فلاحتيان در نخستين همايش منطقه اي مهندسي برق كه در خميني شهر برگزار شده بود افزود: صنعت برق به دنبال آن است كه در آينده شبكه هاي 400 كيلوولت، 230 كيلوولت و 63 كيلوولت به بخش خصوصي واگذار شود.
محمود ارشدي نژاد دبير علمي همايش منطقه اي مهندسي برق گفت: 150 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال و 49 مقاله توسط داوران پذيرفته شد كه 20 مقاله به صورت سخنراني و درج در مجموعه مقالات و 29 مقاله به صورت پوستر ارايه مي شود.
وي قدرت، الكترونيك، كنترل، مخابرات، مكاترونيك، مهندسي پزشكي، رايانه، مباحث ويژه در مهندسي برق را از جمله محورهاي همايش برشمرد.

 



آيت الله مصباح يزدي مطرح كرد سخنان رهبر معظم انقلاب چراغ راه حزب الله لبنان

آيت الله مصباح يزدي گفت: دبير كل حزب الله لبنان، ارادت خاصي به ولايت فقيه دارد و تمامي سخنان معظم له را چراغ راه فعاليت هاي خود كرده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي، رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در يادمان شهداي مقاومت لبنان، شهيدان، شيخ راغب حر، سيدعباس موسوي و عماد مغنيه، اين بزرگواران را افتخار جهان اسلام دانسته و خطاب به دشمنان اسلام گفتند: كساني كه در برابر مأمنان مي ايستند و تلاش در نابودي آنها دارند، بدانند كه در برابر خدا ايستاده اند و خداوند همه آنها را نابود خواهد ساخت.
وي شيخ حسن نصرالله را نمونه اي از انسان هاي شجاع معرفي و بيان داشت: ايماني كه در وجود سيد حسن نصرالله وجود دارد، ايماني كامل و مثال زدني است و بنده در برابر اعتقادات اين شخصيت احساس حقارت و ضعف مي كنم.
رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به مقام والاي شهيدان در نزد خداوند متعال، اظهار داشت: با توجه به اين كه شهيدان محبوب خداوند هستند، ما نمي توانيم اين مقام والا را درك كرده و سخني ارزشمند در وصف آنان بگوييم.
آيت الله مصباح يزدي، گفت: شهدا انسان هايي هستند كه محور حيات و تفكرشان بندگي خداوند است و او را به عنوان «رب» انتخاب كرده اند.
وي اضافه كرد: انسان هايي كه ادامه دهنده راه شهدا هستند، در مسير سعادت گام نهاده و همگي جزو افراد نمونه و فداكار هستند.
عضو خبرگان رهبري در ادامه با استناد به آيه اي از قرآن كريم، اظهار داشت: خداوند به مأمنان بشارت مي دهد كه اگر صبر و مقاومت داشته و تقواي الهي پيشه كنند، در ميدان هاي نبرد، به آن ها كمك مي كند.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال زلزله زدگان هائيتي به مستندسازان ايراني
دو تن از مستندسازان و عكاسان ايراني كه براي ثبت وقايع زلزله هائيتي به آن كشور سفر كرده اند، با استقبال صميمانه زلزله زدگان مواجه شدند.
سليم غفوري، عضو هيئت مديره مركز فرهنگي ميثاق در گفت وگو با فارس گفت: آقايان «عابدين مهدوي» و «محسن كسايي» دو تن از مستندسازان و عكاسان اين مركز براي ساخت مستندي درباره زلزله هائيتي دو هفته پيش به اين كشور رفتند و تا 10 روز ديگر در اين كشور مستقر هستند. وي افزود: بعد از زلزله هائيتي، رسانه هاي غربي شروع به واكنش هايي كردند كه مردم هائيتي، مردمي وحشي هستند و نمي توانند كشور خود را اداره كنند. با اين بمباران رسانه اي، حضور نظاميان آمريكايي تا حدودي در اين كشور تثبيت شد. غفوري ادامه داد: در مركز فرهنگي ميثاق اين اقدام براي ما خيلي عجيب بود و انگيزه اي شد كه دوستان عازم هائيتي شوند. وي در ادامه بيان داشت: در تماس تلفني كه با آقاي مهدوي داشتم، مي گفت اين مردم به شدت مهربان هستند و همين كه مي فهميدند از ايران آمده ايم، از ما تشكر مي كردند و موج رسانه اي كشورهاي غربي را رد مي كردند.
شطرنج با ماشين قيامت؛ منبع درسي دانشگاه راتجرز
ترجمه انگليسي رمان «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته حبيب احمدزاده به عنوان منبع درسي در دانشگاه راتجرز آمريكا معرفي شد.
بخش مطالعات خاورميانه دانشگاه مذكور، اين رمان فلسفي-جنگي را به طور رسمي در طرح درس سالانه خود به عنوان بررسي ادبيات مدرن خاورميانه قرار داده است. اين بخش در دو طرح درس متناوب و ممتد، ادبيات قديم و مدرن خاورميانه را مورد بررسي قرار مي دهد كه در طرح درس ادبيات قديم و كلاسيك، دانشجويان كتاب ها، و منابعي همچون متون مقدس عبري، شعر در دوره ماقبل اسلام، قرآن مجيد، شب هاي عربي، شعر دوران هاي عثماني و عباسي و نيز مثنوي معنوي را مطالعه مي كنند. براساس اين خبر در طرح درس ادبيات مدرن خاورميانه دانشگاه راتجرز، كتاب «شطرنج با ماشين قيامت» حبيب احمدزاده در كنار كتاب هاي «نام من قرمز است» از اورهان پاموك، «زناني از جنس شن و صمغ» از حنان الشيخ و «عاشق» از يهوشوا تدريس مي شود.
تقدير از دو فيلم ضد ايراني - اسلامي در جشنواره برلين
فيلم هاي ضد ايراني «سنگسار ثريا» اثر سيروس نورسته و «زنان در كفن» اثر مشترك محمدرضا كاظمي و فريد حائري نژاد، برنده جايزه اي تحت عنوان «عدالت؛ سينما براي صلح» شدند!
«سنگسار ثريا» يك فيلم ضدايراني-اسلامي است كه علي رغم ضعف شديد ساختاري و روايي با دستمايه قرار دادن داستاني دروغين درباره برخورد با زنان در ايران مورد توجه جشنواره هاي غربي قرار گرفته است. مستند 73 دقيقه اي «زنان در كفن» اثر مشترك كاظمي و حائري نژاد نيز كه از ديگر برندگان جايزه عدالت «سينما براي صلح» است. در اين مستند، گروهي از فعالان زن، به دنبال نجات زناني هستند كه به سنگسار محكوم شده اند. گفتني است ميخاييل گورباچف (رهبر شوروي در زمان فروپاشي، مهمان ويژه مراسم اهداي اين جوايز در جشنواره برلين بود.) براساس گزارش جهان، اين براي نخستين بار است كه كارگردان هاي ايراني، به خاطر توليد آثاري ضد ايراني در جشنواره برلين برنده اين جايزه مي شوند.
نامزدهاي داستان بزرگسال كتاب سال شهيد غني پور
نامزدهاي نهايي داستان بزرگسال (با موضوع آزاد) نهمين جشنواره كتاب سال شهيد حبيب غني پور معرفي شدند.
در بخش داستان بلند و رمان، «شماس شامي» نوشته مجيد قيصري(نشر افق)، «بيوتن» اثر رضا اميرخاني(نشر علم) و «فتوا» نوشته اكبر خليلي (انتشارات فرهنگ گستر) نامزد شده اند. همچنين در بخش مجموعه داستان كوتاه، «ساعت ها هم خوابند» نوشته حسين علي جعفري (انتشارات سوره مهر) و «آن جا كه پنچرگيري ها تمام مي شوند» حامد حبيبي (انتشارات ققنوس) به عنوان نامزد معرفي شده اند. داوران داستان بزرگسال امسال، فرخنده حق شنو، علي الله سليمي و محمد مهدوي شجاعي هستند. برگزيدگان نهايي كتاب سال حبيب در مراسم پاياني عصر روز چهارشنبه، 12 اسفند ماه، در سالن مهر حوزه هنري معرفي خواهند شد.
كتاب صوتي سرشار منتشر شد
كتاب صوتي «تركش هاي ولگرد» با صداي محمدرضا سرشار توسط نشر الكترونيكي شاهد منتشر شد.
به گزارش فارس، اين كتاب صوتي شامل صوت كامل مجموعه داستاني طنز با عنوان «تركش هاي ولگرد» كه در 5 جلد توسط نشر شاهد جهت مخاطبين گروه سني نوجوان به چاپ رسيده، است. كتاب «تركش هاي ولگرد» مجموعه اي پنج جلدي و طنز از داستان- خاطره اثر «داوود اميريان» با موضوع دفاع مقدس است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14