(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 اسفند 1388- شماره 19588
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس قوه قضاييه: مردم اهل معامله و سازش بر سر اصول و مباني نظام نيستند
با تصويب مجلس سهميه پذيرش دانشجو در دوره هاي تكميلي تعيين شد
خارج از دستور
انتخابات عراق صف آرايي مردم در مقابل اشغالگران
اعتراف مشاور مجمع تشخيص تركان : طرح مجمع ، ناظر به حوادث پس از انتخابات است
راهكار عزت يافتن



رئيس قوه قضاييه: مردم اهل معامله و سازش بر سر اصول و مباني نظام نيستند

رئيس قوه قضاييه گفت: دستگاه قضايي در كنار دولت و مجلس تمام همت خود را براي رفع مشكلات قضايي مردمي به كار مي گيرد.
آيت الله آملي لاريجاني، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي گفت: بر كسي پوشيده نيست كه رزمايش مهم مردم در 22 بهمن غربي ها را متوجه اين نكته كرده است كه شعارهاي آنان درباره وجود شكاف بين مردم ايران در حمايت از نظام مقدس جمهوري اسلامي، تو خالي است و اين امت بزرگ بودند كه بار ديگر نشان دادند نسبت به نظام اسلامي و ولايت فقيه و توجه به نكات مدنظر مقام معظم رهبري واكنش هاي بسيار روشن و مثبتي دارند و هيچگاه اهل معامله و سازش بر سر اصول و مباني و ارزشهاي نظام اسلامي نيستند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين نكته كه «در 22 بهمن يكبار ديگر مشخص و ثابت شد كه مردم فهيم و با بصيرت ايران همواره در حمايت از انقلاب اسلامي با مسئولان همراهند» افزود: همانگونه كه مقام معظم رهبري بارها و بارها تاكيد كرده اند اينك نوبت مسئولان نظام است كه وظيفه خود را در قبال مردم بيش از پيش انجام دهند و تمام همت و تلاش خود را براي رفع مشكلات مردم بكار گيرند.
آيت الله لاريجاني تاكيد كرد: دستگاه قضايي نيز در كنار دولت و مجلس تمام همت خود را بكار مي گيرد تا در كنار رسيدگي به آنچه كه در ماههاي پس از انتخابات روي داد به وظايف ديگر خود كه رفع مشكلات قضايي مردمي است عمل كند.
رئيس قوه قضاييه خواستار تلاش بيشتر مسئولان قضائي براي كاهش اطاله دادرسي شد و گفت: گاهي به نظر مي رسد كه رفع مشكلات و گرفتاريهاي مردمي كه به دستگاه قضايي مراجعه مي كنند خيلي طول مي كشد، كه اين مسئله بايد باهمت مسئولان قضايي به حداقل برسد.
آيت الله لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به مواضع دوگانه غربي ها در قبال مسئله حقوق بشر گفت: ديگر براي همگان واضح و روشن شده است كه غرب از مفهوم حقوق بشر به عنوان ابزاري براي اعمال فشار استفاده مي كند و در عين حالي كه مي بينيم در غرب اجازه ساخت مناره هاي مساجد داده نمي شود و يا بحث و بررسي در باب هولوكاست جرم و انكاركننده هولوكاست مجرم است و زندان گوانتانامو همچنان داير است اما به كشورهاي ديگر فشار مي آورند كه چرا با آشوبگران كه با خشونت و برنامه ريزي درصدد اغتشاش هستند برخورد مي شود.
رئيس قوه قضاييه نگاه هاي ضد و نقيض غرب به حقوق بشر را «برملا شده» توصيف كرد و گفت: در جلسه اخير كنفرانس حقوق بشر نيز طبق گزارش هيئت ايراني شركت كننده علي رغم هجمه هاي هميشگي كشورهاي مدعي حقوق بشر عليه ايران، كشورهاي زيادي از مواضع ايران در اين خصوص استقبال كرده اند.
آيت الله لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سياست هاي ابلاغي از ناحيه مقام معظم رهبري و ضرورت توجه و تلاش بيشتر قواي سه گانه به بحث پيشگيري از وقوع جرم گفت: هر طرح و لايحه اي براي تقويت بحث پيشگيري از وقوع جرم بايد با مشاركت و همراهي قواي سه گانه باشد.
رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: چاره اي نيست كه در بحث پيشگيري از وقوع جرم به سمت طرحها و لوايحي برويم كه حفاظت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم را جدي بگيريم و هم دولت و هم مجلس در اين راه با مشاركت قوه قضاييه چاره جويي كنند.
آيت الله لاريجاني افزود: مطابق سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري بحث پيشگيري از وقوع جرم مستلزم همكاري دولت و مجلس با قوه قضاييه است و بايد قواي سه گانه در اين خصوص به صورت جدي وارد عمل شوند.

 



با تصويب مجلس سهميه پذيرش دانشجو در دوره هاي تكميلي تعيين شد

مجلس شوراي اسلامي، سهميه بندي پذيرش دانشجو در تحصيلات تكميلي و تخصصي را مشخص كرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز پس از بررسي و تصويب كليات طرح برقراري عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي، جزئيات اين طرح را بررسي و تصويب نهايي كردند.
با تصويب نمايندگان مجلس، از تاريخ تصويب اين قانون، سهميه بندي در پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي (اعم از رشته هاي پزشكي و غيرپزشكي) در تمامي دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي (به جز شش مورد قيد شده) ممنوع است.
بر اساس اين مصوبه، قانون ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به قوت خود باقي است.
همچنين صددرصد پذيرش در رشته هاي تخصصي زنان و زايمان به خانم ها اختصاص مي يابد.
با تصويب نمايندگان مجلس، 10 درصد سهميه مازاد بر ظرفيت در رشته هاي دستياري پزشكي به مناطق محروم اختصاص مي يابد در شرايط مساوي اولويت با داطلبان بومي است.
پذيرفته شدگان نيز مكلف هستند به مدت 3 برابر طول تحصيل را صرفا در مناطق محروم خدمت كنند و افرادي كه سابقه خدمت در اين مناطق را دارند تا پنج سال از تعهد آنها كسر مي شود.
همچنين 10 درصد سهميه مازاد بر ظرفيت در مقطع دكترا براي مربيان رسمي (حداقل يك نفر) منوط به كسب حداقل 80 درصد نمره آخرين نفر پذيرفته شده، اختصاص مي يابد.
بر اساس مصوبه مجلس، 5/2 درصد سهميه مازاد بر ظرفيت دستياري به نيروهاي مسلح در رشته هاي مورد نياز با تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منوط به كسب حداقل 80 درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده، اختصاص مي يابد. همچنين نمايندگان مجلس مقرر كردند مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص اختصاص سهميه براي نخبگان و استعدادهاي برتر به قوت خود باقي بماند.
بر اساس اين مصوبه تمامي قوانين مغاير با اين قانون از جمله قانون تخصيص سهميه براي زنان در پذيرش دستياري رشته هاي تخصصي پزشكي مصوب 1372 لغو و هرگونه سهميه بندي جديد با تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد بود.
سازمان تامين اجتماعي زيرمجموعه وزارت رفاه مي شود
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني ديروز با دوفوريت طرح چگونگي تعيين مديريت سازمان تامين اجتماعي موافقت كردند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح سازمان تامين اجتماعي زيرمجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي خواهد بود و وزير در برابر مراجع قانوني ذيربط پاسخگو است.
همچنين در صورت تصويب نهايي اين طرح نصب و عزل مديرعامل سازمان تامين اجتماعي و كليه صندوق ها و بيمه هاي اين قانون با پيشنهاد هيئت امنا سازمان و حكم وزير رفاه و تامين اجتماعي انجام مي پذيرد.
همچنين وزير راه در صورت ضرورت مي تواند حداكثر براي مدت 6 ماه به منظور انجام وظايف مديران عامل سازمان ها، صندوق ها و بيمه هاي مذكور سرپرست منصوب كنند.
در صورت تصويب نهايي طرح فوق وزارت رفاه و تامين اجتماعي مكلف مي شود در طول برنامه پنجم توسعه اقدامات قانوني لازم را براي ايجاد وحدت رويه براي همه صندوق هاي بازنشستگي و بيمه هاي درماني به عمل آورد.
طراحان اين طرح در ضرورت آن اعلام كردند ابهامات ايجاد شده در ارتباط با ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري و مديريت سازمان خدمات كشوري و همچنين ضرورت پاسخگويي سازمان تامين اجتماعي ايجاب مي كند تا ماده مذكور و برخي ديگر از قوانين و مقررات اصلاح و تصويب شوند.
خاطرنشان مي شود رسيدگي به كليات و جزئيات اين طرح دوفوريتي فردا در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
نامه تبريك 207نماينده مجلس به رهبر معظم انقلاب
207نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خطاب به رهبر معظم انقلاب عملياتي شدن ناوشكن جماران را به ايشان تبريك گفتند.
متن اين نامه كه در جلسه علني ديروز خانه ملت قرائت شد به اين شرح است:
محضر حضرت آيت الله خامنه اي رهبر عظيم الشان انقلاب و فرمانده معظم كل قوا
با احترام از خبر مسرت بخش و غرورآفرين طراحي، ساخت و عملياتي شدن بزرگترين پروژه دفاعي تاريخ ايران، ناوشكن «جماران» كه در سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با فرمان فرماندهي معظم كل قوا صورت گرفت، سامانه دفاعي ايران عزيز اسلامي در عرصه دريا به يكي از قدرتمندترين كشورهاي منطقه خاورميانه ارتقا يافت و موجي از شادي، سرور، احساس، اقتدار، عزت و غرور سراسر ايران اسلامي را فرا گرفت. عملياتي شدن اين پروژه پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران را بر فراز يكي از رفيع ترين قلل علم و فناوري بومي را براي چندمين بار به اهتزاز درآمده و گامي بلند در تحقق سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران برداشته شد.
اين همه مرهون رهنمودها و تدابير حكيمانه و فرامين عزت آفرين جنابعالي در عنايت ويژه به مقوله راهبردي جنبش نرم افزاري و توليد علم است كه سالهاست سند چشم انداز و برنامه هاي توسعه مورد توجه و اعمال نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران بوده است.
در آن روز تاريخي كه حضرتعالي در خصوص دانش هسته اي فرموديد كه حركت ارزشمند و افتخارآفرين جوانان ايراني در دستيابي به دانش بومي هسته اي يك اقدام تاريخ ساز و تمدن ساز است و اين حركت علمي بايد با قوت پيش برود و در ابعاد مختلف گسترش يابد و پرتاب ماهواره ملي اميد را نشانه ديگر بر ايده هاي صادقي دانستيد كه انقلاب شكوهمند اسلامي در دنيا پديد آورده است.
امروز شاهديم كه پس از ابلاغ فرمان راهگشاي جنابعالي در خصوص ساخت ناوشكن، هسته اي از نيروهاي متشكل از زبده ترين و بهترين متخصصان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گرد هم آمدند و با مجاهدت هاي جانانه و تلاش هاي خالصانه به ساخت يكي از پيشرفته ترين ناوشكن هاي روز دنيا دست يافتند.
ما نمايندگان مجلس اين پيروزي غرورآفرين را به جنابعالي و ملت بزرگ ايران و دانشمندان مؤمن و جوانان اين مرز و بوم، فرماندهي متعهد كل ارتش و فرماندهي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بالاخص محققان، پژوهشگران و دانشمندان آن نيروي مدون و صنايع دفاعي وزارت دفاع صميمانه تبريك گفته و از خداوند بزرگ طول عمر همراه با عزت روزافزون تا ظهور دولت يار براي حضرتعالي و سربلندي براي ايران عزيز را آرزو مي كنيم.
گزارش جديد آژانس
بدترين گزارش بود
نماينده مردم بروجرد در مجلس گزارش جديد آژانس اتمي را بدترين گزارش در زمينه فعاليت هسته اي ايران دانست.
به گزارش فارس، علاءالدين بروجردي در نطق ميان دستور مجلس يادآور شد: گزارش جديد مديركل آژانس بدترين گزارش آژانس ظرف 6 سال گذشته در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران بوده است.
وي خطاب به مدير كل آژانس گفت: اگر شما 3بار نتوانستيد براي مسئوليت فعلي از شوراي حكام راي اعتماد بگيريد امروز ما اين علت را در گزارش شما مي بينيم.
بروجردي ادامه داد: اگر براي شخصيت خود ارزش قائل نيستيد براي ژاپن به عنوان يك كشور معتبر در عرصه جهاني اهميت قائل شويد. مديركل آژانس بايد كاملا بي طرف و فارغ از هرگونه فشارهاي سياسي عمل نمايد ولي متاسفانه شما گزارش خود را خلاف واقع تنظيم كرديد.
ملت ايران فتنه گران را
مفسدين في الارض مي دانند
نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به راهپيمايي 22بهمن گفت: خروش تاريخي ملت فهيم و بصير ايران در دفاع از انقلاب اسلامي و ولايت مطلقه فقيه بار ديگر حجت را بر همگان روشن كرد و به كوردلان داخلي و شياطين خارجي فهماند كه ملت ايران اين انقلاب و دستاوردهاي آن را ارزان به دست نياورده كه ارزان از دست بدهد.
عباس رجايي تصريح كرد: اگرچه سران فتنه و نفاق هيچگاه نخواهند فهميد؛ حقيقتا مردم تاريخ ساز ايران هميشه به وظايف خود به خوبي عمل و ثابت كرده اند كه بهترين ملت در طول تاريخ بوده و البته شايسته ترين براي رهبري جهان نيز همين ملت هستند.

 



خارج از دستور

انتقاد مجلس از عدم دستگيري سران فتنه
يك نماينده مجلس با انتقاد از عدم پاسخ قوه قضاييه به نامه نمايندگان براي دستگيري سران فتنه گفت: در صورت عدم پاسخگويي قوه قضاييه باز هم نمايندگان ملت با نگارش نامه اي مجدد و با قاطعيت بيشتر بر پيگيري مطالبات مردم و دستگيري سران فتنه تاكيد خواهند كرد.
حسن نوروزي نماينده مردم رباط كريم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه قوه قضاييه تاكنون پاسخي به نامه نمايندگان مجلس در خصوص دستگيري سران فتنه براي احقاق حقوق ملت نداده است گفت: در صورت تشديد ساختارشكني هاي سران فتنه نمايندگان مجلس مجددا نامه اي را براي دستگيري و محاكمه سران فتنه به قوه قضاييه ارسال خواهيم كرد.
وي افزود: طبق اصل 48 قانون اساسي به عنوان نمايندگان مردم نوشتن نامه اي ديگر به قوه قضاييه براي دستگيري سران فتنه و مجازات آنها جهت پيگيري مطالبات مردم را وظيفه قانوني خود مي دانيم.

 



گزارش خبري تحليلي كيهان
انتخابات عراق صف آرايي مردم در مقابل اشغالگران

سرويس سياسي-
انتخابات 16اسفند عراق براي عراق و منطقه خاورميانه يك انتخابات «مهم» و به قول آمريكايي ها «تعيين كننده» به حساب مي آيد. از مدت ها قبل دو نيروي اصلي در انتخابات مجلس عراق به مصاف هم آمدند؛ «مردم عراق» و «اشغالگران آمريكايي». در اين بين مردم عراق براي حفظ دستاوردهاي سياسي خود و ارتقاي موقعيت فعلي امنيتي و اقتصادي عراق و آمريكايي ها براي «تغيير معادله» همه توانايي خود را به كار بستند.
اينك فقط دو هفته تا زمان برگزاري انتخابات باقي مانده است. خبرها از يك سو از افزايش اميد عراقي ها حكايت مي كند و از سوي ديگر سرفرماندهي نظامي آمريكا در عراق را در وضعي بحراني به تصوير مي كشد. پيش بيني هاي مراكز نظرسنجي بيانگر آن است كه مشاركت مردم در سومين انتخابات مجلس اين كشور بين 60 تا 70درصد خواهد بود و اين در حالي است كه مشاركت عراقي ها در انتخابات 4 سال پيش مجلس 54 درصد بود. در همان حال تكثر ليست هاي انتخاباتي و امكانات جديدي كه در اختيار فهرست ها قرار گرفته است شور بيشتري به اين انتخابات بخشيده است.
به موازات تلاش مردم عراق براي معماري عراق نوين و حمايت از ارزش هاي مذهبي و ملي آن، جبهه مشترك آمريكا، انگليس، عربستان، اردن و نيروهاي بدنام داخلي عراق نظير حزب بعث بر طبل ترديد مي كوبند و روند انتخابات را زير سؤال مي برند. حدود يك ماه پيش «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا در سفر به عراق و ديدار با نوري المالكي تهديد كرد كه اگر اوضاع انتخاباتي تغيير نكند، آمريكا در مورد خروج نيروهاي نظامي اش براساس توافقنامه امنيتي بغداد- واشنگتن كه در تيرماه سال گذشته به امضاي مقامات دو كشور رسيد، تجديد نظر مي كند. اظهارات مداخله جويانه فرستاده باراك اوباما با واكنش صريح و غيرمنتظره نوري المالكي مواجه گرديد. براساس گزارش خود آمريكايي ها كه سايت راديو فردا در روز اول بهمن گذشته آن را منتشر كرد، مالكي خطاب به بايدن گفت: روند كنوني انتخابات براساس قانون اساسي عراق تدوين شده و امكان تغيير در آن وجود ندارد». تهديد بايدن به عدم اجراي بند توافقنامه كه ناظر به خروج نيروهاي آمريكايي از عراق تا پايان سال 2011 است در حالي صورت گرفت كه ژنرال «ري اورنو» فرمانده آمريكايي نيروهاي چند مليتي در تاريخ 28 آذر گذشته اعلام كرده بود: ما زودتر از موعد توافقنامه و براساس تصميم رئيس جمهور اوباما عمليات رزمي خود را تا شهريور 89 به پايان رسانده و بلافاصله خروج نيروها از عراق را شروع خواهيم كرد.» در همان حال كريستوفر هيل سفير آمريكا در عراق هم پيش از اين در مورد روند انتخاباتي عراق اعلام كرده بود: «عراقي ها در سير قانون انتخاباتشان متحمل مشقت زيادي شده اند ولي در نهايت به راه حلي عراقي دست يافتند.»
امروز آمريكايي ها به همراه رژيم عربستان سعودي انتخابات 16اسفند عراق را يك گام به عقب ارزيابي مي كنند چرا كه اوضاع بر وفق مراد آنان پيش نمي رود بر اين اساس آنان به تبليغات سياهي عليه اين انتخابات و نيروهاي اثرگذار بر آن به راه انداخته اند. رسانه هاي آمريكايي و سعودي از يك سو اعلام كرده اند كه امكان تقلب گسترده در انتخابات وجود دارد شبكه تلويزيوني العربيه بي آنكه منبع خبر خود را بيان كند و يا مستنداتي ارائه نمايد اعلام كرد كه 7 ميليون برگ راي اضافي در استانهاي شيعه نشين توزيع گرديده است. از سوي ديگر اين شبكه و ساير شبكه هاي وابسته به جبهه اشغالگران اعلام كرده اند كه اين يك انتخابات ايراني است و از طريق دولت ايران هدايت مي شود.
بعضي از شبكه هاي تلويزيوني وابسته به اين جريان با برجسته سازي خبرهاي حاشيه اي تلاش مي كنند تا برگزاري انتخابات در روز موعود را با ابهام مواجه كنند. در دو روز گذشته تبليغات سياسي اين شبكه ها روي انصراف يك گروه بعثي كه تاثير چنداني در انتخابات ندارند متمركز بود. گروه «صالح- مطلك» كه به دليل بعثي بودن از سوي كميته بازخواست و عدالت رد صلاحيت شد و عملاً امكان حضور در انتخابات را از دست داده است اعلام كردكه انتخابات را تحريم مي كند. شبكه هاي تلويزيوني عربستان سعودي با برجسته سازي اين خبر تلاش مي كنند كه بگويند اين انتخابات با عدم استقبال اهل سنت مواجه مي باشد و حال آنكه خبرها حكايت از آن دارد كه سطح مشاركت سه استان الانبار، صلاح الدين و نينوا، با اكثريت سني در انتخابات 16 اسفند از 38درصد در انتخابات 4 سال پيش به حدود 70درصد در انتخابات آتي خواهد رسيد.
آمريكا و عربستان در اين انتخابات به جاي آنكه روي اسب برنده شرط بندي كنند به سراغ اسب بازنده رفته اند. همه مي دانند كه گروه هاي شبه مذهبي تروريستي كه از سوي اردن تدارك و تجهيز مي شوند و يا بعثي هايي كه سابقه 30 ساله جنايت عليه ملت خود دارند به هيچ وجه در كانون مراجعه مردم در انتخابات نيستند ولي آنان به دليل آنكه تن دادن به آراء مردم را به معناي پذيرش نظم كنوني عراق ارزيابي مي كنند و نظم كنوني را با منافع خود ناساز مي بينند، به سراغ مهره هاي سوخته و به تعبير بهتر «مهره هاي منفي» رفته اند از همين الان پايان چنين بازي كاملاً مشخص است و اين البته ربطي به ليست هاي شيعيان و يا كشور همسايه - ايران- ندارد. مردم عراق مدت هاست تصميم گرفته اند همزمان با آزادسازي كشورشان از اشغال، روند سياسي داخلي و خارجي عراق را مطابق با نقشه اي عراقي مديريت نمايند و به نتيجه برسانند.
نظرسنجي هايي كه خود آمريكايي ها هم ارائه كرده اند بيان گر آن است كه ائتلاف كنوني كه منجر به روي كار آمدن مجلس و دولت فعلي عراق شده است با آراء و كرسي هاي بيشتر كماكان اداره دولت و مجلس آينده را در اختيار خواهند داشت. خود آمريكايي ها اعلام كرده اند كه ليست دولت قانوني وابسته به نخست وزير نزديك به 100 كرسي از 325 كرسي را به دست خواهد آورد و ليست ائتلاف ملي عراق كه جايگزين ائتلاف يكپارچه عراق شده است نيز نزديك به 80 كرسي را در اختيار خواهد داشت. ليست كردها كه به «تحالف كردي» موسوم شده نيز نزديك به 70 كرسي را در اختيار خواهد گرفت اين سه ليست تركيب مجلس و دولت آينده را شكل خواهند داد و بقيه گروهها نيز در ساختار سياسي و حقوقي حضور خواهند داشت ولي تاثيرات محدودي بر آن مي گذارند. عربستان سعودي، آمريكا و بعثي ها با تمركز روي گروه اخير تلاش مي كنند تا فضاي انتخابات را ناامن و نتايج را غيرقابل قبول جلوه دهند و حال آنكه افزايش مشاركت سني ها در سه استان سني نشين الانبار، صلاح الدين و نينوا بيانگر آن است كه مردم اهل سنت نه تنها نتيجه انتخابات را مي پذيرند بلكه تلاش مي كنند به آن مدد هم برسانند.
ظاهراً آمريكا، عربستان، اردن و بعضي ديگر از دولت هاي منطقه هنوز باور نكرده اند كه حكومت ديكتاتوري در عراق سقوط كرده و اينك اين ساختار مردمي است كه به دولت و مجلس شكل مي دهد و سياست هاي آن را تعيين مي نمايد. بر همين اساس سخنگوي ائتلاف لائيك عراق - موسوم به العراقيه- دو روز پيش با اشاره به روند انتخابات گفت: «ما در برابر گزينه هاي سختي قرار گرفته ايم كه بايد آن را مهار كنيم. مجموعه اين برنامه ها از سوي ايران هدايت مي شود. ايران به دنبال پياده كردن برنامه خود در عراق است. برنامه اي كه از 1357 با شعار صدور انقلاب از درب شرقي عراق وارد اين كشور شد.» اين در حالي است كه دو هفته پيش «اوديرنو» اقرار كرد كه عراقي ها مشكل خود را با ايراني ها حل كرده اند و اينك دو دولت در شرايط همكاري قرار دارند.
يك نكته كليدي ديگر كه آمريكايي ها دنبال مي كنند تشديد جو درگيري است كه بخشي از آن از طريق رسانه هاي خود و بخشي از طريق اظهارات مقامات رسمي بخصوص نظاميان مستقر در عراق دنبال مي كنند و در همان حال با تحريك اختلافات در صدد راه اندازي درگيري ها و تشديد عمليات هاي تروريستي هستند. طي روزهاي گذشته در استانهاي ميسان در جنوب و سليمانيه در شمال درگيري هايي روي داده است اين موضوعي است كه نشان مي دهد آمريكا خود را در شرايط دشواري مي بيند و در عين حال يك هشدار به عراقي هاست تا دريابند «دمكراسي عراقي» كه بر پايه دين استوار است دشمنان پررويي دارد كه در عين اشغال يك كشور از مسئوليت هاي امنيتي طفره مي روند.

 



اعتراف مشاور مجمع تشخيص تركان : طرح مجمع ، ناظر به حوادث پس از انتخابات است

سرويس سياسي -
پس از آنكه برخي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت تلاش كردند طرح پيشنهادي كميسيون سياسي اين مجمع را يك موضوع عادي در راستاي مشورت دهي به رهبر انقلاب جلوه دهند، يك مشاور حسن روحاني اعتراف كرد كه اين طرح كاملا با حوادث پس از انتخابات مرتبط است.
اكبر تركان مشاور رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع در گفت وگو با سايت آفتاب تصريح كرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام طرحي را در دست اقدام دارد كه براي بازگرداندن اعتماد به عنوان يك سرمايه اجتماعي كه در جريان حوادث پس از انتخابات آسيب ديد، تهيه شده است و به مقام معظم رهبري تقديم خواهد نمود.
تركان در ادامه به تبيين دو بخش از ريشه هاي بي اعتمادي پرداخت و تغييرات وزراي وزارت كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري را يكي از ريشه هاي آسيب به اعتماد عمومي دانست و افزود: آقاي پورمحمدي از وزارت كشور برداشته شد و سپس مرحوم كردان آمد، ايشان نيز به دلايل مربوط به خودش عوض شد و در نهايت در مسند وزارت كشور كسي مستقر شد كه رئيس ستاد انتخاباتي يكي از كانديداهاي دوره نهم انتخابات رياست جمهوري بوده است. از اين رو اين موضوع باعث شد تا اعتماد به بي طرفي برگزار كننده انتخابات مورد خدشه قرار بگيرد.
وي ريشه دوم بي اعتمادي عمومي را نحوه عملكرد ناظرين انتخابات به ويژه شوراي محترم نگهبان دانست و خاطرنشان كرد: بايد به اين عالي ترين مرجع نظارتي، عالي ترين سطح اعتماد عمومي نيز وجود داشته باشد اما به قراري كه در انتخابات گذشته شاهد بوديم، مهمترين چهره هاي شوراي نگهبان به تصريح يكي از كانديداها وارد عرصه انتخابات شدند و بي طرفي را نقض كردند.
تركان در ادامه با اشاره به اين كه با اين شواهد مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يكي از ستادهاي نهاد رهبري، در حال تهيه طرحي در اين باره براي تقديم به مقام معظم رهبري است افزود: در اين طرح دو آسيب مورد توجه واقع شده است؛ اول به جاي وزارت كشور كه در دوره قبل نتوانست سطح عمومي اعتماد را حفظ كند، كميسيون ملي انتخابات كه پيشنهاد آقاي رضايي بوده است، جايگزين مي شود و دوم اينكه ناظر انتخابات كه عالي ترين سطح داوري را به عهده دارد در موقعيتي قرار خواهد گرفت كه به شأن بي طرفي آن خدشه وارد نشود.
اظهارات صريح آقاي تركان در حالي است كه رسانه هاي ضد انقلاب هم از طرح پيشنهاد مجمع استقبال كرده اند در همين زمينه سايت بي بي سي فارسي طي گزارشي عنوان كرد: تصويب سياست هايي كه با برداشت عمومي از اصول قانون اساسي تناقض دارد در مجمع تشخيص مصلحت نظام بي سابقه نيست.
اين گزارش مي افزايد: جانبداري آشكار اعضاي شوراي نگهبان از نامزدي احمدي نژاد در انتخابات اخير رياست جمهوري ايران، نشانه آشكار عدم صلاحيت آنها براي رسيدگي شكايات انتخاباتي است.
در اين ميان تحليل سايت هاي وابسته به جريان فتنه از اين طرح مجمع مي تواند معيار خوبي در شناخت گروه هايي باشد كه از اين اقدام منتفع خواهند شد.
در همين خصوص سايت جرس در گزارشي نوشت: به فاصله اي اندك برخي از بزرگان و دلسوزان در هر دو جناح، پيشنهادهايي براي خروج كشور از وضعيت پيش آمده ارائه دادند، كاري كه به نظر بسيار دشوار مي نمود. زيرا هر گامي كه به نوعي مصالحه در آن بود از سوي حاميان آن جناح به شدت مورد هجمه واقع مي شد و سازشكارانه توصيف مي شد. چه آنگاهي كه محسن رضايي پيشنهاد كميسيون مستقل نظارت بر انتخابات، مشابه نهادي كه در افغانستان فعاليت مي كند را ارائه كرد و چه زماني كه خبر آمد محمد خاتمي نامه اي به آيت الله خامنه اي نوشته و به نوعي خواستار فيصله بخشيدن به كشمكش به وجود آمده شده است.
بايد افزود دست اندركاران طرح كميسيون ملي انتخابات نيز همانگونه كه در اظهارات تركان عنوان شد در مقابل حجم گسترده اعتراضات، اين اقدام را در راستاي مشورت دهي به رهبر معظم انقلاب تعريف كرده اند اما پرسش اصلي در ميان طيف انتقادات اين است كه از چه رو مجمع تشخيص در هنگامه اي كه جريان فتنه اينگونه بر عدم سلامت انتخابات و برگزاركنندگان تأكيد دارد، چنين طرحي را پيشنهاد داده و صراحتاً حذف شوراي نگهبان را در دستور كار قرار داده است والا عدم موافقت مقام معظم رهبري با چنين طرحي كه تقابلي آشكار با قانون اساسي دارد امري بديهي و انكار ناپذير است.
به علاوه سايت جرس در ادامه گزارش خود اين طرح را در راستاي پيشنهادات گذشته هاشمي دانست و اضافه كرد: گرچه هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه خود براي عبور از فتنه اي عميق و گسترده كه رهبر جمهوري اسلامي آن را نام گذاري كرده بود، پيشنهادهايي را ارائه كرده بود كه از سوي مخالفين رد شد؛ اما گويا دوباره هاشمي و اعضاي مجمع به فكر راهكاري ديگر افتاده اند.
اين گزارش مي افزايد: همزماني انتخابات رياست جمهوري ايران و افغانستان و وجود نهادي كارآمدتر به نام كميسيون مستقل نظارت بر انتخابات در افغانستان از يك سو و اعتراضات پردامنه و گسترده در ايران موجب شد تا محسن رضايي الگوي افغاني را مأثرتر از شوراي نگهبان جناحي ايران بدانند و از همين رو در اولين روزهاي مهرماه پيشنهاد كميسيون ملي انتخابات را ارائه بدهد.
سايت جرس در نهايت با ذوق زدگي از اين اقدام مجمع ادامه داد: به نظر مي رسد در كنار تلاش نخبگان ميانه روي نظام جمهوري اسلامي به ويژه هاشمي رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام، اكنون بايد در انتظار ارائه استراتژي رهبران جنبش سبز ماند، استراتژي كه مهدي كروبي چند روز پيش در گفتگو با روزنامه ساندي تلگراف خبر از آن داده بود. اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه اولاً آيا مجمع تشخيص قادر خواهد بود چنين «سنگر» مهمي را از دست راديكال ترين روحانيون نظام جمهوري اسلامي به درآورد و ثانياً در صورت موفقيت، آيا رهبران جنبش سبز تنها به وعده برگزاري انتخابات سالم در دوره هاي آينده دلخوش خواهند كرد و از خير انتخابات 88 و رويدادهاي پس از آن خواهد گذشت؟
سايت پيك نت هم گزارش خود در اين رابطه را با اين تيتر آغاز كرد: «كميسيون ملي انتخابات، شوراي نگهبان را خلع يد مي كند.»
اين گزارش اضافه كرد: طرح مشتركي توسط هاشمي رفسنجاني، محسن رضايي و حسن روحاني ارائه شده است كه در صورت تصويب، نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات را حذف خواهد كرد.
با توجه به استقبال وسيع ضدانقلاب از طرح مجمع بسيار جالب است كه برخي در داخل با ادعاي عمل به دستورات رهبري همچنان به دفاع از آن اصرار دارند.

 



راهكار عزت يافتن

بهترين عيدي در زاد روز ذوات مقدس ائمه، آشنائي با معارف اينهاست، اولاً؛ اعتقاد به اين معارف است، ثانياً؛ عمل به احكام و ح كمي كه از آنها به ياد مانده است، ثالثاً؛ نشر اين معارف، رابعاً؛ تا نظام بشود نظام اسلامي، و جامعه بشود جامعه مسلمان، خامساً. مهم ترين راه تربيتي اين ذوات قدسي كه هم مناسب ايام هست، و هم حرفي است براي هميشه زنده؛ و از طرفي اين سخنان، سخنان جاويد و ابدي است. برخي ها اصول تربيتي شان به امور اعتباري است، يك؛ و به بيرون از ذات اينهاست، دو.
اساس تربيت اسلام و ائمه هدي (عليهم السلام) به اين است كه عناصر محوري تربيتي، امور حقيقي باشد، نه اعتباري؛ و دروني باشد، نه بيروني. اين تفاوت در تعليم و تربيت باعث شده است كه ذات اقدس اله هدف بعثت را تعليم كتاب و حكمت و تزكيه بداند. خيلي ها مي گويند: ما اگر آداب اجتماعي را رعايت بكنيم، در جامعه عزيزيم، محترميم. اينها فوائد بالعرض اين كار است، نه فائده بالذات. يك وقت كسي درختي مي كارد، از ميوه درخت بهره اي مي برد؛ آنوقت نسيم اين درخت، سايه اين درخت رهگذر كنار كوي را هم متنعم مي كند؛ آنها فوائد بالعرض اين درخت است. تعليم و تربيت بايد از راه تفسير انسان به انسان باشد. تا هم حقيقي باشد، نه اعتباري؛ و هم دروني باشد، نه بيروني. اين دو فصل كه تفسير انسان به انسان چيست، و فرق تفسير دروني و بيروني چيست، فرق تفسير آفاقي و انفسي چيست؛ در فرمايشات ائمه، مخصوصاً امام عسكري(ع) هست.
كلام معصومين(ع)، ميعار تشخيص ميل صادق و كاذب انسان
وجود مبارك امام عسكري(ص) طبق يك بيان نوراني فرمود: ما اقبح ب المؤم ن ان تكون له رغبه تذ لّه(1).
فرمود: ما يك گرايش هائي داريم، يك علاقه هائي داريم، يك اشتها و ميلي داريم. اين ميل هاي ما گاهي صادق است، گاهي كاذب. همانطوري كه عطش، گاهي صادق است، گاهي كاذب؛ و تشخيص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است. گاهي صبح؛ صادق است، گاهي كاذب. تشخيص صبح صادق و كاذب به عهده اخترشناس است؛ رغبت و ميل هم گاهي صادق است، گاهي كاذب. تشخيص اش به عهده انسان شناس واقعي است. انسان شناس واقعي همان انسان آفرين واقعي است كه خداي سبحان باشد. و انبياء و معصومين (عليهم السلام) سخنان همان انسان آفرين را مي گويند.
ما گاهي به يك غذائي اشتها داريم، و ذائقه ما لذت مي برد؛ لكن اين لذت، لذت كاذب است. چرا؟ براي اينكه اين غذا را كه مصرف كرديم، به دستگاه گوارش داديم، مي بينيم آسيب مي بينيم، درد شروع مي شود. معلوم مي شود اين لذت، لذت، كاذب بود! ما به بعضي از امور رغبت داريم، ميل داريم؛ نمي دانيم اين ميل، ميل صادق است يا كاذب! اين را طبيب ظاهري متوجه نمي شود؛ اين را فطرت شناس مي داند، نه معده شناس و روده شناس و طبيعت شناس!! فطرت شناس، انسان كامل است.
تشخيص صدق و كذب اميال توسط معصومان(ع)
با محوريت «تفسير انسان به انسان»
وجود مبارك امام عسكري(ع) فرمود: ما اقبح ب المؤم ن ان تكون له رغبه تذ لّه. چقدر ناشايست است انسان به چيزي علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. برخي ها مي بينيد براي رسيدن به يك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش مي كنند؛ در حالي كه توان آن را ندارند، يا براي آنها مصلحت نيست. همين كه رسيدند به آنجا، ذلت اينها ظاهر مي شود. فرمود: مبادا شما به چيزي رغبت داشته باشيد كه اين با عزت شما سازگار نيست! اين تفسير انسان به انسان است. همانطوري كه طبيب، ذائقه را با دستگاه گوارش تفسير مي كند، نه با بيرون؛ يك وقت است مي گويند: اگر شما سير خورديد، دهان بدبو مي شودمردم متأثر مي شوند؛ اين تفسير ذائقه است به بيرون. يك وقت مي گويند: اگر اين غذاي مسموم را خوردي، با دستگاه گوارش ناسازگار است؛ اين تفسير به درون است، منتها در محدوده طبيعت. آن مسائل اخلاقي، فراطبيعي است.
وجود مبارك امام عسكري فرمود: آن رغبتي كه باعث ذلت انسان است، به دنبال آن رغبت نرويد. مؤمن به سراغ آن گرايش و ميل و آن خواستي كه ذلت او را به همراه دارد، نمي رود.
(ذلت مؤمن) در اظهار نيازمندي به ديگران
ذلت مؤمن به چيست؟ ذلت مؤمن به اين است كه پيش كسي مثل خودش سر خم بكند، پيش غيرخدا سر خم بكند، به غير خدا محتاج باشد، نيازي به غير خدا داشته باشد؛ اين «ذلت» است. فرمود: شما عزيزيد. اين عزت گرانبهاست، اين را با هر گرايشي از دست ندهيد بر فرض به آن مقام رسيديد؛ گرفتم صيد تو شد آهوي مشك، به تعبير خواجه نصير، ولي مكافات سگ و سگبان نيرزد! بالاخره يك شكارچي در اين صدد است كه آهوي ختن را صيد بكند. اينقدر بايد منت سگبان و سگ را بكشد، تا يك صيدي گيرش بيايد!
گرفتم صيد تو شد آهوي مشك مكافات سگ و سگبان نيرزد
اينقدر انسان بايد ذليلانه با اين و آن بجوشد، تا به يك مقامي برسد. فرمود: اين چه كاري است!! ما اقبح ب المؤم ن ان تكون له رغبه تذ لّه.
اختصاص «عزت» به خداي سبحان، پيامبر(ص) و مؤمنان
وقتي ذلت زدائي كرديم، و به مقام عزت رسيديم؛ فهميديم كه عزيز بودن، گوارا بودن، مقامي داشتن، براي خودمان حساب باز كردن؛ اين يك اصلي است. حالا راهش چي است؟ راه ديگر را كه راه سلبي است امام عسكري بست. اما حالا طرف اثبات قضيه؛ يعني عزت كجاست؟ ما مي خواهيم عزيز باشيم. «عزيز» نه يعني تفاخر كننده! وگرنه آن عزت كاذب است، مي شود تكاثر. عزيز از سنخ كوثر است، نه تكاثر. كسي فخرفروشي نمي كند، ولي در چشم ديگران خيلي گرانبهاست؛ همه با احترام، او را نگاه مي كنند. او احترام نمي خواهد! بشر به كسي احترام مي كند كه او احترام نخواهد. پيش يك عده اي او عزيز است، گرامي است. اين راهش چيست؟
قرآن كريم فرمود: تنها محور عزت، ذات اقدس اله است؛ الع زّه ل لّه جميعاً. بعد هم فرمود: ايبتغون ع ندهم الع زّه فانّ الع زّه ل لّه جميعاً(2)؛ بعد فرمود: اگر كسي بخواهد عزيز بشود، بايد بداند غير از خدا اول انبياء و ائمه عزيزند، بعد مؤمنان. الع زّه ل لّه ول رسول ه و ل لمؤمن ين(3). حالا مؤمن اگر بخواهد عزيز بشود، بايد پيش عزيز برود، بايد اين راه را طي كند. تا به لقاي الهي نرسد، تا مقرب ع ندالله نشود؛ عزيز نمي شود. اين راهش چي است؟
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظله) در جلسه درس اخلاق به مناسبت سالروز ميلاد امام حسن عسكري(ع) در ديدار با طلاب، و دانشجويان- قم- فروردين 7831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحارالانوار/57/473- مواعظ ابي محمد العسكري(ع)
(2) نساء/ 931
(3) منافقون/8- با تلخيص

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14