(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 اسفند 1388- شماره 19589
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي در گفت وگو با العالم: اولين گزارش آمانو نشان از تازه كاري اوست
احمدي نژاد در ديدار رئيس مجلس كنگو:كشورهاي مستقل بايد خود را براي تحولات بزرگ جهاني آماده كنند
بازرس سابق تسليحاتي آمريكا: هوشمندي ايران ، فريبكاري آمريكا درباره مبادله سوخت را ناكام گذاشت
خراسان جنوبي امروز ميزبان رئيس جمهور است
مهمانپرست اعلام كرد رد رسمي پيشنهاد خريد ايزوتوپ توسط ايران
غلامحسين الهام:طرح كميسيون انتخابات ادامه طرح كودتاست
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: هيچ پول جديدي براي هدفمند سازي يارانه ها به اقتصاد تزريق نمي شود
با ابلاغ آيين نامه جديد از سوي دولت دستگاه هاي اجرايي موظف به واگذاري بخشي از تصدي هاي خود شدند
معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد افزايش 2 برابري اعتبارات بخش كشاورزي
معاون سازمان تربيت بدني: بهره برداري از 2700 پروژه ورزشي در دولت نهم و دهم كاري بي نظير است
حجت الاسلام والمسلمين صديقي: آيت الله بهجت به حفظ نظام حساس بود
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي: قانون مطبوعات اصلاح مي شود
استاندار خراسان رضوي: همه دستگاه هاي اجرايي آماده خدمت به مسافران نوروزي هستند
اخبار ادبي و هنري



متكي در گفت وگو با العالم: اولين گزارش آمانو نشان از تازه كاري اوست

وزير امور خارجه كشورمان نخستين گزارش مدير كل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي را بيانگر تازه كاري وي دانست.
منوچهر متكي كه يكشنبه شب با شبكه خبري العالم گفت وگو مي كرد با اشاره به تبليغات صورت گرفته عليه غني سازي 20 درصدي در ايران گفت: برداشت ها و ادعاهايي از سوي برخي كشورها وجود داشت مبني بر اينكه ايراني ها نمي توانند غني سازي كنند و در اين رابطه مقداري بلوف مي زنند و خودشان قادر به تامين سوخت 20 درصد نيستند، ولي اين كار انجام شد و آقاي آمانو نيز بخشي از گزارش خود را به همين مسئله اختصاص داده است و توليد سوخت 20 درصد را تاييد مي كند.
متكي با بيان اينكه براي توليد سوخت 20 درصد نمايندگان آژانس در مراحل مختلف توليد حضور داشتند درباره تاثيرپذيري آژانس بين المللي انرژي هسته اي از فشارهاي بيروني در گزارش اخير گفت: به لحاظ كلي بدنه هاي سازمان هاي بين المللي نوعا تاثيرپذير از برخي فشارهاي قدرت ها موثر است، البته اين نخستين گزارش آقاي آمانو است و مانند هر گزارش ديگري برخي ناپختگي هاي خودش را دارد. آقاي آمانو به قول معروف كه در زبان فارسي گفته مي شود قدري بايد آب بندي شود تا نسبت به مسائل وقوف پيدا كند.
متكي درباره موارد ادعايي مطرح شده در گزارش اخير گفت: آمانو بايد پرونده ها را دوباره بخواند و بايد متوجه شود كه ما يك بار با آژانس براساس مداليته اي كه تعريف كرديم به همه سوالات مطرح از سوي آژانس پاسخ داديم، ما از آژانس كاغذ داريم كه ديگر سوالي نداشتند.
وزير خارجه كشورمان خاطر نشان كرد: بخشي از گزارش آقاي آمانو كه توسط فرد ديگري در آژانس تهيه شده، به حوزه هايي پرداخته كه جزو وظايف و ماموريت هاي آژانس نيست و در جاي ديگر بايد مورد گفت وگو قرار بگيرد.
متكي با تاكيد بر ادامه همكاري ايران با آژانس خاطرنشان كرد: ما به فعاليت ها و همكاري هاي قانوني خود با آژانس ادامه مي دهيم و اين روند ادامه پيدا مي كند.

 



احمدي نژاد در ديدار رئيس مجلس كنگو:كشورهاي مستقل بايد خود را براي تحولات بزرگ جهاني آماده كنند

رئيس جمهور كشورمان در ديدار رئيس مجلس كنگو با بيان اينكه نظام سرمايه داري اكنون در حال فروپاشي است تاكيد كرد كه كشورهاي مستقل بايد خودشان را براي تحولات بزرگ جهاني آماده كنند.
«محمود احمدي نژاد» ديروز در ديدار «امري ست بوشاب» رئيس مجلس جمهوري دمكراتيك كنگو با تاكيد بر اينكه دو كشور در نظام بين الملل در جبهه مشترك و واحدي قرار دارند، اظهار داشت: كشورهاي استعمارگر و به اصطلاح قدرتمند كه نمي خواهند ثروت هاي گسترده رايگان ملت ها را كه به مذاق آنها شيرين آمده به راحتي از دست بدهند، مانع پيشرفت كشورهايي مانند ايران و كنگو هستند.
رئيس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و كنگو امكانات و ظرفيت هاي لازم براي تبديل شدن به كشوري پيشرفته و مقتدر در دنيا را در اختيار دارند؛ گسترش روابط همه جانبه با كنگو را مورد تاكيد قرار داد.
وي افزود: آنان از همه ظرفيت هاي اقتصادي و سياسي خود در دنيا استفاده مي كنند تا از پيشرفت كشورهاي مستقل و تعميق روابط بين اين كشورها جلوگيري كنند و براي اين كار از درگيري، جنگ و فشارهاي اقتصادي و سياسي استفاده مي كنند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه سرنوشت محتوم انديشه استعماري و سرمايه داري، اضمحلال و متلاشي شدن است، خاطرنشان كرد: امروز اين انديشه به پايان خود رسيده است و شرايط موجود چنين اقتضاء مي كند كه مناسبات خود را هر چه بيشتر افزايش دهيم.
رئيس مجلس كنگو نيز در اين ديدار با بيان اينكه كشورش به دنبال توسعه روابط همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران است گفت: روابط ايران و كنگو ديرينه و تاريخي است و ايران همواره به تحولات كشورمان نگاه مثبتي داشته است؛ كنگو به دنبال تقويت همبستگي و انسجام همه جانبه است.
وي با اشاره به نظامات ناعادلانه و ظالمانه حاكم بر جهان خاطرنشان كرد: كنگو با تحكيم و تعميق روابط خود با جمهوري اسلامي ايران به دنبال راهي براي مقاومت و ايستادگي در برابر ظلم و فشار است.

 



بازرس سابق تسليحاتي آمريكا: هوشمندي ايران ، فريبكاري آمريكا درباره مبادله سوخت را ناكام گذاشت

يك بازرس سابق تسليحاتي آمريكا و سازمان ملل اذعان كرد كه هدف اصلي كاخ سفيد از پافشاري بر طرح معامله سوخت هسته اي با ايران خارج كردن ذخيره اورانيوم اين كشور است.
به گزارش ايرنا، اسكات ريتر در مقاله اي كه در پايگاه اطلاع رساني جنبش عدالت جهاني مالزي انتشار يافت تصريح كرده است: آمريكا در پيشنهاد مبادله سوخت در خارج از ايران قصد فريب اين كشور را داشت و تصميم اصلي آمريكا و غربي ها اين بود كه ذخيره اورانيوم ايران را از اين كشور خارج كنند.
وي افزوده است هدف آمريكا در معامله سوخت اتمي هرگز تهيه ميله هاي سوخت 5/19 درصد و يا نگه داشتن ظرفيت غني سازي اورانيوم ايران در سطح 5/3 درصد نبود، بلكه هدف اصلي خارج كردن ذخيره 1800 كيلويي فعلي اورانيوم غني شده ايران از اين كشور بود.
اين مقام سابق آمريكايي در ادامه مي نويسد: در حقيقت هدف دولت آمريكا تسهيل معامله سوخت نبوده بلكه در حقيقت تسهيل يك سرقت بوده است.
اسكات ريتر در اين مقاله همچنين به وضوح اشاره مي كند: اگر آمريكا مي توانست معامله سوخت را انجام دهد و 1600 كيلوگرم از ذخيره 1800 كيلويي اورانيوم 5/3 درصدي ايران را از چنگ اين كشور درآورد، بعد از آن با توجه به نياز چندين ماهه ايران به تلاش براي توليد مجدد اين مقدار اورانيوم، غربي ها مي توانستند در اين مدت با اعمال فشار بيشتر به ايران براي توقف غني سازي هاي خود، تحريم هاي اقتصادي بيشتري براي اين كشور وارد كنند.
اين سربازرس سابق تسليحات سازمان ملل در عراق با اشاره به انتظار آمريكا در مورد پذيرش سريع پيشنهاد سوخت توسط ايران، مي نويسد: در صورت موافقت ايران با اين معامله و به محض خروج ذخيره اورانيوم از اين كشور، آمريكا فشارهاي خود بر ايران را در زمينه توقف غني سازي اورانيوم دوچندان و همزمان با آن ايجاد يك اجماع بين المللي در مورد تحريم ايران را پيگيري مي كرد.
اسكات ريتر همچنين گفت: موافقت كلي ايران با اين طرح و درخواست جزئيات چنين طرحي كه لازمه اجراي آن است، پياده سازي اهداف آمريكا در طرح معامله سوخت را با مشكلات عديده اي مواجه كرد.
اين كارشناس آمريكايي همچنين استراتژي ايران در برخورد با اين طرح آمريكا را هوشمندانه عنوان كرده و مي نويسد: پافشاري ايران در مورد مشخص كردن جزئيات اجرايي اين طرح، سياست و اهداف پنهان آمريكا از اجراي اين طرح را فلج كرد.

 



خراسان جنوبي امروز ميزبان رئيس جمهور است

استاندار خراسان جنوبي گفت: مردم اين استان امروز ميزبان رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت هستند.
به گزارش ايرنا، قهرمان رشيد با اشاره به برنامه هاي سومين سفر هيئت دولت به خراسان جنوبي افزود: ديدار با مردم درمحل ورزشگاه بيرجند اولين برنامه اين سفر است لذا اميد است همچون گذشته مسير استقبال رئيس جمهوري توسط مردم ولايت مدار استان مملو از جمعيت باشد.
وي همچنين ديدار با ايثارگران، منتخبان و مديران و برگزاري نشست هيئت دولت درمركز استان را از ديگر برنامه هاي رئيس جمهوري طي سفر دو روزه به خراسان جنوبي ذكر كرد.
رشيد با بيان اينكه وزرا به عنوان نماينده رئيس جمهوري در شهرستان هاي استان حضور مي يابند، گفت: وزرا نيز با سفر به شهرستان ها و بررسي مسائل و مشكلات مردم با حضور مسئولان شهرستاني نسبت به اتخاذ تصميمات لازم جهت طرح درنشست هيئت دولت اقدامات لازم را انجام مي دهند.
وي با بيان اينكه رويكرد اصلي سفر سوم رئيس جمهوري فرهنگي است يادآور شد: برگزاري كارگروه فرهنگ و هنر به رياست دكتر احمدي نژاد نيز از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده دراين سفر است.
استاندار خراسان جنوبي با بيان شماره تلفن 111 به منظور طرح مشكلات مردمي درجريان سفر افزود: در ارتباط با سفر رئيس جمهوري، ستادهاي ارتباط مردمي در 28 دستگاه اجرايي دربيرجند با حضور نمايندگاني از استانداري، نهاد رياست جمهوري و وزراي مربوطه تشكيل شده است.
وي اظهار داشت: درسفر سوم رئيس جمهوري به خراسان جنوبي 26طرح شاخص دراستان به بهره برداري مي رسد كه افتتاح نيروگاه قاين، پنج طرح گروه صنعتي ناصري درمركزاستان و برج مراقبت فرودگاه بيرجند از جمله مهمترين اين طرح ها است.

 



مهمانپرست اعلام كرد رد رسمي پيشنهاد خريد ايزوتوپ توسط ايران

سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان پيشنهاد سه كشور آمريكا، روسيه و فرانسه مبني بر تعطيلي رآكتور تهران و خريد راديو ايزوتوپ ها از بازار جهاني را رد كرد و آن را منطقي ندانست.
رامين مهمان پرست با اشاره به اينكه ايران اعلام كرده كه غني سازي 20درصد در داخل هيچ منافاتي با معاوضه يا خريد سوخت ندارد گفت: با توجه به اينكه سوخت راكتور تحقيقاتي تهران سال آينده به اتمام مي رسد، بايد به فكر تامين سوخت در موعد مناسب آن باشيم.
مهمانپرست كه با ايرنا گفت وگو مي كرد، افزود: چند ماه از مذاكره ايران با طرف هاي غربي و كشورهاي معرفي كننده آژانس براي تامين سوخت گذشت، اما آنها به جاي اينكه به سمت تعامل سازنده دو طرفه براي معاوضه سوخت بروند، به سوي مسايل حاشيه اي رفتند به طوري كه زمان در حال از بين بردن بود.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه، اگر ما به زماني نزديك شويم كه سوخت راكتور در حال اتمام باشد، توليد داروها متوقف خواهد شد و جان هزاران بيمار در خطر خواهد بود به همين دليل نمي توانيم بيش از اين منتظر باشيم كه چه زماني با طرف مقابل به نتيجه مي رسيم.
مهمانپرست با يادآوري اينكه از قبل اعلام كرده بوديم كه براي خريد يا معاوضه سوخت آمادگي داريم اضافه كرد: اما زماني كه ديديم زمان در حال هدر رفتن است اقدام به توليد كرديم البته همزمان با آن اعلام كرديم كه اگر پيشنهاد مناسبي براي اينكه سوخت را براي فروش در اختيار ما قرار دهند يا شرايط مناسبي كه تامين كننده نظرات ما باشد، ارايه كنند، آمادگي داريم.
وي تصريح كرد: متاسفانه پس از اينكه آنها احساس كردند كه ايران توانايي غني كردن سوخت را تا 20درصد دارد و در مشكل جديدي قرار گرفته اند، اعلام كردند كه حاضريم راديوايزوتوپ ها را در اختيار شما قرار دهيم و كمك كنيم تا از بازار جهاني آنها را خريداري كنيد.
مهمانپرست با بيان اينكه خريد راديوايزوتوپ ها از بازار جهاني به معني تعطيلي راكتور تحقيقاتي تهران است، گفت: آنها مي گويند شما كارخانه را تعطيل كنيد ما داروها را به شما مي دهيم.
وي اين پيشنهاد را منطقي ندانست و گفت: كدام كشور حاضر است صنايع توليدي خود را تعطيل كرده و محصولات مورد نياز خود را از خارج تهيه كند، آن هم از كشورهايي كه به خاطر فشارهاي سياسي مسايل انساني براي آنها اهميتي ندارد.
وي با اشاره به تلفات بسيار كشورمان در صنعت هواپيمايي به دليل نبود قطعات، تحريم و فرسودگي هواپيماها اظهار داشت: اين موضوع كه ديگر بحثي انساني است، هواپيماي ايرباس كه اهداف نظامي ندارد، آنها حاضر نيستند به خاطر مسايل انساني فشارهاي سياسي خود را بردارند به همين سبب اين كار را با داروها نيز انجام خواهند داد.
تضمين صددرصدي
براي معاوضه
مهمانپرست در خصوص اين سؤال كه آيا ايران حاضر است، مبادله سوخت را در يك كشور ثالث انجام دهد؟ گفت: آمادگي براي معاوضه سوخت شرط نخست است، اگر اين موضوع محقق شود، پس از آن در خصوص جزئيات، بحث هاي كارشناسي را با طرف مقابل انجام خواهيم داد. مهمانپرست تصريح كرد: موضوعي كه ما خواسته بوديم اين بود كه تضمين صددرصدي براي معاوضه وجود داشته باشد.
آمادگي تركيه براي تفهيم
به طرف مقابل
مهمانپرست در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا در سفر احمد داووداوغلو وزيرخارجه تركيه به تهران موضوع هسته اي ايران مطرح شده است يا خير؟ و همچنين قرار بوده اردوغان نخست وزير تركيه در خصوص موضوع هسته اي ايران با اوباما مذاكره تلفني داشته باشد؟ گفت: تركيه به عنوان كشوري كه جايگاه مهمي در منطقه داشته و روابط بسيار خوبي با جمهوري اسلامي ايران دارد مايل است تحرك بيشتري در منطقه داشته باشد و ما نيز از اين تحرك استقبال مي كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه كشورهاي منطقه مي توانند با همكاري يكديگر مشكلات منطقه را راحت تر حل كنند، گفت: يكي از مواردي كه تركيه براي پرداختن به آن اعلام آمادگي كرده اين است كه مواضع هسته اي صلح آميز و شفاف ايران در رابطه با تامين يا معاوضه سوخت را به طرف مقابل تفهيم كند.
رسوايي صهيونيست ها
وي در پاسخ به اين سؤال كه سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا اعلام كرده كه به زودي هيئتي اسرائيلي براي مجاب كردن چين براي پيوستن به تلاش هاي تحريم ايران عازم پكن مي شود؟ گفت: رژيم صهيونيستي سعي دارد كه كشورهاي ديگر را به سمت تحريم عليه ايران پيش ببرد، اما به خوبي مي داند كه وجاهت نداشته و در منطقه رسوا است.
وي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي اعتباري ندارد كه بر آن اساس عمل كند، گفت: كشورهاي ديگر هم براساس منافع بلند مدت خود تصميم گيري مي كنند.

 



غلامحسين الهام:طرح كميسيون انتخابات ادامه طرح كودتاست

عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: طرح موسوم به كميسيون ملي انتخابات كه در مجمع تشخيص مطرح است ادامه طرح كودتاست.
به گزارش رجانيوز دكتر غلامحسين الهام در نشست هفتگي انصار حزب الله اظهار داشت: اين قضيه اخير كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال بررسي است و مي خواهند يك كميسيون انتخاباتي تشكيل دهند از اين قرار است كه دنباله طرح كودتا است نه از دوره فتنه اخير كودتاي سبز بلكه از دوران اصلاحات و خاتمي.
وي سپس با اشاره به نامه چند سال قبل پورمحمدي وزير كشور وقت به رهبر انقلاب درباره نابساماني ها در تبليغات انتخاباتي گفت: به يكباره از آن نامه طرحي درآوردند مبني بر حذف شوراي نگهبان از انتخابات، گفته اند شوراي نگهبان را دور بزنيم و يك كميسيون انتخاباتي تشكيل دهيم، اين براي هميشه خلاف قانون اساسي است، چه دليلي دارد؟ كارنامه شوراي نگهبان نشان داده است كه هم حقوق مردم حفظ مي شود و هم حقوق نظام، اينها در انتخابات ديديد چه كودتايي مي خواستند انجام دهند، مي خواهند همان را ساختاري كنند تا ابزار قانوني اش فراهم شود، حالا ميان دوره اي يا بعد از اين دوره يك مسأله ديگري را رو مي كنند كه نظام را در دست بگيرند، خواسته غربي ها به خصوص فعالين حقوق بشري شان حذف شوراي نگهبان و نهادهايي است كه از نظام حراست مي كند، مطمئن باشيد در اين طرح ها موفق نخواهند شد، چون شوراي نگهبان تاييد نمي كند، مجلس هم راي نخواهد داد و مهمتر از همه اينها جايگاه رهبري اين موارد را تاييد نمي كند.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: هيچ پول جديدي براي هدفمند سازي يارانه ها به اقتصاد تزريق نمي شود

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از افزايش 11درصدي تورم ناشي از اجراي هدفمندي يارانه ها و احتمال افزايش نرخ تورم سال آينده به حدود
21 درصد خبر داد.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با فارس در خصوص تورم سال آتي با توجه به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، اظهار داشت: زماني كه پولي در جامعه تزريق مي شود تورم به وجود مي آيد در صورتي كه طرح هدفمندي يارانه ها فقط جابه جايي پول است.
وي افزود: با هدفمندي يارانه ها فقط پول در جامعه جابه جا مي شود و هيچ پول جديدي به اقتصاد تزريق نمي شود.
به گفته رئيس كميسيون اقتصادي، پيش از اين هزينه يارانه ها را دولت پرداخت مي كرد ولي بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها مردم بايد اين هزينه را متحمل شوند.
فتحي پور تصريح كرد: قبل از تصويب هدفمندي يارانه ها معادل 96 هزار ميليارد ريال در خصوص هزينه حامل هاي انرژي و يارانه ها در بودجه ديده مي شد.
وي افزود: با توجه به موارد مذكور در لايحه بودجه89، معادل 20 هزار ميليارد تومان براي هدفمندي يارانه ها در نظر گرفته شده است.
رئيس كميسيون اقتصادي به افزايش تورم ناشي از انتظارات تورمي و تورم رواني اشاره و اضافه كرد: با به وجود آمدن بازار كاذب پيش بيني مي شود در سال آينده حدود 11 درصد افزايش تورم داشته باشيم.
فتحي پور با تاكيد بر اينكه افزايش تورم هدفمندي يارانه ها بيش از 11 درصد نخواهد بود، گفت: در صورتي كه تورم در سال جاري به مرز 10 درصد برسد به طور حتم نرخ تورم سال آتي به حدود 21 درصد خواهد رسيد. وي تاكيد كرد: در سال آينده تورم وارداتي نداريم چرا كه نرخ ارز كمتر از هزار تومان است و تنها به خاطر تورم كاذب نرخ تورم بالا مي رود.

 



با ابلاغ آيين نامه جديد از سوي دولت دستگاه هاي اجرايي موظف به واگذاري بخشي از تصدي هاي خود شدند

دولت در راستاي اجراي سياست هاي اصل 44 و قانون مديريت خدمات كشوري، دستگاه هاي اجرايي را موظف كرد بعد از احصاي تصدي هاي اجتماعي، فرهنگي، خدماتي و زيربنايي خود نسبت به واگذاري موارد قابل واگذاري به بخش غيردولتي اقدام كنند.
ارايه وام هاي قرض الحسنه به متقاضيان بخش خصوصي از محل وجوه اداره شده و پرداخت بخش هايي از هزينه سرانه تامين خدمات به اشخاص طرف قرارداد در ازاي انجام خدمات مشخص و براساس قراردادهاي منعقده از ديگرحمايت هاي دولت از بخش هاي غيردولتي براي مشاركت آنها در اجراي اين آيين نامه است.
به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و به استناد تبصره (2) ماده (24) قانون مديريت خدمات كشوري، آيين نامه اجرايي ماده ياد شده را به تصويب رساندند.
براساس آيين نامه اجرايي ماده (24) قانون مديريت خدمات كشوري، دستگاه هاي اجرايي بايد بعد از احصاي تصدي هاي اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، و زيربنايي خود نسبت به واگذاري موارد قابل واگذاري با رعايت قانون مديريت خدمات كشوري پس از هماهنگي با معاونت هاي توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور مطابق تفاهم نامه فيمابين اقدام كنند.
براساس اين آيين نامه، در صورتي كه امكان واگذاري تصدي ها ميسر نباشد، دستگاه هاي اجرايي به تشخيص شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني تا برطرف شدن موانع واگذاري كماكان انجام خدمات مزبور را برعهده خواهند داشت.در بخش ديگري از اين آيين نامه همچنين تاكيد شده است كه تصميم گيري در مورد واحدهاي استاني و شهرستاني، پيشنهاد دستگاه اجرايي بايد به تاييد شوراي برنامه ريزي و توسعه استان برسد. ضمنا در اجراي اين آيين نامه، واگذاري بناها و اموال دولتي كه از نفايس ملي هستند، ممنوع بوده و مشمول احكام اين آيين نامه نيست.
همچنين در هر يك از دستگاه هاي اجرايي، كارگروهي تحت عنوان كاهش تصدي هاي دولت متشكل از سه تا پنج نفر از معاونان، مديران و صاحبنظران با انتخاب وزير يا بالاترين مقام دستگاه تشكيل مي شود.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد افزايش 2 برابري اعتبارات بخش كشاورزي

مشهد - خبرنگار كيهان:
معاون آب و خاك وصنايع وزير جهاد كشاورزي از افزايش 2 برابري اعتبار آب در بخش كشاورزي طي سال 89 خبر داد.
سيدنظام الدين سجادي در همايش ملي الگوهاي توسعه پايدار در مديريت آب با رويكرد اصلاح الگوي مصرف كه صبح ديروز در محل سالن همايش هتل پارسيان برگزار شد، افزود در سال جاري 5هزارو 500 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات ملي به بخش تجهيز زمين هاي زراعي اختصاص يافت و اين مبلغ در سال 89 به 10هزارو 20 ميليارد ريال خواهد رسيد.
وي با اشاره به اختصاص 90 درصد منابع آب ايران به بخش كشاورزي تصريح كرد: 75 درصد بارندگي هاي كشور در فصول غيرآبياري انجام مي شود و كشاورزان نمي توانند از آن بهره ببرند. بر اين اساس 92 درصد آب مورد نياز آنان از چاه ها تامين مي شود. سجادي ادامه داد: در 3هزارو 300 ميليون هكتار از اراضي كشاورزي ايران هيچ كار زيربنايي و سازه اي انجام نشده است و آبياري اين اراضي به روش كاملاً سنتي انجام مي شود كه اين امر افزايش پرت آب را به دنبال دارد.
وي برنامه پنجم توسعه را آب محور خواند و گفت: موضوع توسعه آبياري تحت فشار و مديريت آب در مزرعه و تحويل حجمي آب به كشاورزان از جمله موضوعات مهمي است كه در برنامه پنجم توسعه به آنها تأكيد ويژه اي شده است.

 



معاون سازمان تربيت بدني: بهره برداري از 2700 پروژه ورزشي در دولت نهم و دهم كاري بي نظير است

سمنان-خبرنگار كيهان:
بهره برداري از 2700 پروژه ورزشي در دولت نهم و دهم كاري بي نظير بوده است.
معاون هماهنگي و امور استان هاي سازمان تربيت بدني در جلسه معارفه همت هاديان مدير كل جديد تربيت بدني استان سمنان با اظهار اين مطلب افزود: در ايام دهه فجر امسال نيز 300 پروژه به بهره برداري رسيد.
نجفي نگهداري اماكن ورزشي را يكي از مشكلات سازمان تربيت بدني دانست و افزود: رئيس سازمان تربيت بدني تيم ويژه اي را به اين امر اختصاص داده است.

 



حجت الاسلام والمسلمين صديقي: آيت الله بهجت به حفظ نظام حساس بود

امام جمعه موقت تهران گفت: آيت الله بهجت گوهرش، گوهر ظلم ستيزي و استكبارستيزي بود و در حفظ اساس نظام و در داخل نيز همين حساسيت را داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي عصر يكشنبه در مراسم تجليل از شخصيت علمي و عرفاني آيت الله محمدتقي بهجت كه در سالن اجتماعات دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص آيت الله بهجت آموزه ها فراوان است، قبل از به دنيا آمدن آيت الله بهجت، پدر ايشان بيمار شده و زماني كه در حال سختي بودند، صدايي مي شنود و كسي به ايشان مي گويد كه محمدتقي در راه است و همين امر نشان مي دهد كه آيت الله محمدتقي بهجت ذخيره الله است و گوهر خاص و نابي است كه خداوند عطا كرد.
وي ادامه داد: آيت الله بهجت اساتيد برجسته اي نيز داشتند كه همه محير العقول بودند كه با معيار علمي و برنامه ريزي عادي نمي شود آنها را ارزيابي كرد، ايشان در خصوص اساتيدشان مانند استاد غروي مي فرمودند اگر ايشان را از بعد علمي مدنظر قرار مي دادند، فكر مي كردند تمام عمرش مشغول مطالعه است و اگر به عباداتش نگاه مي كردند فكر مي كردند فقط عبادت مي كند.
وي افزود: با توجه به ويژگي هاي ممتاز زيادي كه در گذشتگان و اساتيد آيت الله بهجت بود، ايشان خاتم العرفا، خاتم المجتهدين و خاتم الزاهدين بود و هرچه در گذشتگان بود در ايشان جمع شده بود و ما نيز در نوع خود از ايشان كرامات مستقيم و غيرمستقيم ديديم و با اين همه عظمت، زندگي ايشان بسيار عادي و معمولي بود و هيچ نمودي از خود نشان نمي داد.
وي اعلام كرد: اگرچه ايشان ذاتشان، پدرشان، مادرشان و اساتيدشان برجسته بودند ولي تنها با برجسته بودن اين افراد كار به پايان نمي رسد هر كسي به هر جايي رسيده با همت، خواستن، شوق و استقامت به اين مرحله رسيده است.
صديقي خاطرنشان كرد: آيت الله بهجت در زندگي تحت تاثير هوي و هوس نبود و دائم با خدا مانوس بود و خداوند متعال در قرآن كريم فرموده اگر مرا ياد كنيد من نيز يادتان مي كنم و انسان زماني كه نظر خدا را جلب كند اين توجه دائم موجب مي شود نور دائم الهي شود.
وي يادآور شد: همين امر سبب شده بود آيت الله بهجت با وجود اين كه با روزنامه، راديو و تلويزيون ارتباطي نداشت ولي از اخبار مطلع باشد و در سياست و ميدان مبارزه و انقلاب مي فرمودند بروجردي عذرشان در مقابله نكردن با شاه اين بود كه اگر شاه رفت چه كسي مي خواهد حكومت كند و ايشان بيان مي كردند اگر كسي به خداوند توكل كند خداوند نيرو مي فرستد.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: آيت الله بهجت گوهرش، گوهر ظلم ستيزي و استكبارستيزي بود و در حفظ اساس نظام و در داخل نيز همين حساسيت را داشت و ايشان كسي بود كه در شبانه روز سه تا چهار ساعت مي خوابيد و گاهي 10 روز قوت نخورده ولي نشاط عبادت از وي گرفته نمي شد.
صديقي گفت: آيت الله بهجت عالمي بود كه به غير خدا به كسي دل نداده بود خدا نيز دل ها را به ايشان علاقمند كرده بود و ايشان مي فرمودند به آنچه كه به آن يقين داريد عمل كنيد و هر جا يقين نداريد توقف كنيد تا برايتان روشن شود.
وي با اشاره به حضور گسترده اقشار مختلف در مراسم بزرگداشت آيت الله بهجت اظهار داشت: اين حضور شما براي بزرگداشت عارف و فقيهي بزرگ و انديشمند نشان مي دهد خداوند دل شما را حرم امام حسين(ع) قرار داده و دل شما جايگاه علماي پارسا است و خداوند ملت خوبي به ما داده و در عصر خوبي زندگي مي كنيم و اين حضور شما در 22 بهمن نيز خيره كننده بود و انسان احساس تواضع مي كرد.
صديقي اعلام كرد: آيت الله بهجت تا زماني كه بود مانع شهرت خود بود مطالبي كه اكنون درباره ايشان گفته مي شود قطره اي از درياي حقيقت است، ايشان تا توانست در سايه زندگي كرد و بهجت مبلغ نمي خواهد زيرا مبلغ ايشان خداست.
همچنين رئيس دادگاه عالي انتظامي قضات بعدازظهر يكشنبه در جمع قضات و كاركنان دستگاه قضايي استان قزوين گفت: برخي خواص با دوري از عبوديت گذشته خود را مي سوزانند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي افزود: خيلي از نخبگان از هر جاهلي جاهل تر عمل مي كنند و در رقابت هاي سياسي، گذشته خود را مي سوزانند و حتي با وجود داشتن تجارب زياد يك قدم جلوتر خويش را نمي بينند و خود را ساقط مي كنند و از نظرها مي اندازند.
فرزند آيت الله بهجت نيز در مراسم تجليل از شخصيت علمي و عرفاني آن مرحوم گفت: آيت الله بهجت علاوه بر انجام مستحبات فقط 12 ساعت زمان صرف نمازهاي واجب يوميه مي كرد.
حجت الاسلام والمسلمين علي بهجت افزود: صحبت كردن در مورد كسي كه تمام زندگي با خودش و در خودش بود و در تمام زندگي هيچ گاه «من» نداشت، مشكل است.
وي افزود: ايشان مرا از حرف زدن درباره خودش ممنوع كرده بود و حرف زدن درباره ايشان با وجود 30 سال همراهي مشكل است.
فرزند آيت الله بهجت تاكيد كرد: ايشان در سن بالا در 90 سالگي نيز در عبادات خود كم نگذاشتند و در شبانه روز سه تا چهار ساعت را به خواب اختصاص داده بودند و ايشان در عبوديت غرق بودند و زماني كه از ايشان مي خواستيم در خصوص حالاتشان بگويند بيان مي كردند كه اگر خدا به كسي چيزي داده گفتني نيست.
حجت الاسلام والمسلمين حسين گنجي يكي از شاگردان آيت الله بهجت نيز در اين مراسم گفت: لبه تيز سخنان آيت الله بهجت دفاع از حريم ولايت و امامت بود و همواره از اين جايگاه دفاع مي كرد.

 



نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي: قانون مطبوعات اصلاح مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي از اصلاح قانون مطبوعات خبر داد.
«رضا -رحماني» در اختتاميه دومين جشنواره «تيتر برتر سال» در تبريز گفت: مطبوعات بايد نظرات خود را در اين مورد و تغيير وضعيت معيشتي اين قشر، به نمايندگان مجلس، ارائه دهند.
وي افزود: وضع معاش و درآمد پايين و اندك فعالان خبري و مطبوعات، بزرگترين معضل جامعه مطبوعاتي ايران است و رسانه ها نيز مي بايست در اين جهت، برنامه ريزي داشته باشند تا مشكلات معيشتي موجود آنان، حل شود.
رحماني تأكيد كرد: در غير اين صورت روح آزادانديش مطبوعات، ضربه خواهد خورد. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: با توجه به حساسيت كاري خبرنگاران و نيز شرايط كنوني در جهان رسانه ها، بازبيني مشكلات آنان و مطبوعات، ضرورت دارد.
«رحماني» با اشاره به اين كه رسالت خبرنگاران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم سو است گفت: اين تلقي درستي نيست كه نماينده مجلس و يا يك خبرنگار تنها به مدح و ستايش از دولت بپردازد و قرار نيست هميشه موافق دولت ها سخن گفت و قلم زد. بايد توجه كرد كه در اين حالت، جامعه به سوي ركود پيش خواهد رفت و اين چنين وضعي، به نفع كشور نيست.

 



استاندار خراسان رضوي: همه دستگاه هاي اجرايي آماده خدمت به مسافران نوروزي هستند

مشهد- خبرنگاركيهان:
استاندارخراسان رضوي از همه فرمانداران و مديران دستگاه هاي اجرايي استان خواست براي خدمت رساني به زائران حضرت رضا (ع) و مسافران نوروزي آماده شوند.
محمود صلاحي درجلسه شوراي اداري استان با اشاره به حضور بيش از 150 هزار زائر پياده در ايام پاياني ماه صفر در مشهد گفت: به اين زوار درحد امكان خدمت رساني شد، اما هنوز دراين رابطه مشكلات جدي حمل و نقلي وجود دارد و با توجه به اينكه طي نوروز آمار مسافر و زائر چند برابر مي شود بايد سازمانها و نهادهاي مرتبط خود را براي ايام تعطيلات نوروزي آماده كنند.
وي گفت: طرح محدوديت هاي ترافيكي اطراف حرم مطهر رضوي را براي استانداران سراسر كشور ارسال كرده ايم تا اطلاع رساني دراين مورد از استان هاي سراسر كشور آغاز شود.
وي افزود: بانكهاي استان بايد اين آمادگي را درخود ايجاد كنند كه در ايام تعطيلات نوروز نقدينگي مورد نياز مردم را به ويژه دردستگاه هاي خودپرداز داشته باشند به منظور نظارت بر اين امر بازرس هايي را به نقاط مختلف اعزام خواهيم كرد.
استاندار با بيان اينكه سوخت رساني به جايگاه هاي پمپ گاز مورد تاكيد جدي است از دستگاههاي مرتبط خواست تا سوخت گاز مورد نياز خودروهاي مسافران را نيز پيش بيني كرده و درجايگاهها عرضه سوخت به زائران و مسافران عرضه كنند.
وي تاكيد كرد: بايد چهار تا پنج جايگاه پمپ گاز با اولويت محدوده بيروني شهر مشهد ساخته شود.
وي درادامه با بيان اينكه در تعطيلات نوروز امسال بيش از 50 هزار نفر از خراسان رضوي درقالب كاروان راهيان نور به مناطق جنگي اعزام مي شوند، گفت: تاكيد مي شود براي حمل و نقل كاروانهاي راهيان نور از سيستم حمل و نقل ريلي استفاده شود.
صلاحي ازاختصاص 15ميليارد تومان اعتبار براي تكميل پروژه سيمان مجد خواف خبرداد و گفت: اين اعتبار از محل تسهيلات بانك ملي تامين شده است وي همچنين از انجام مراحل اداري ايجاد بازارچه مرزي بين خواف و افغانستان خبر داد و تصريح كرد: قرار است كميسيون اقتصادي مشترك 2كشور تشكيل شود و سپس چگونگي انجام كارها برنامه ريزي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار ديوان حضرت امام خميني(ره) به تركي استانبولي
ديوان شعر حضرت امام به زبان تركي استانبولي به صورت منظوم ترجمه و از سوي وابستگي فرهنگي سركنسولگري ايران و با مشاركت مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) به بازار كتاب تركيه عرضه شد.
اين كتاب كه با نام «عشق مسيحا نفس- ديوان امام» منتشر گرديده توسط دو تن از استادان كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه استانبول علي گوزل يوز و خليل توكر ترجمه شده و توسط انتشارات ققنوس چاپ و منتشر شده است.
در ميان اغلب مردم تركيه، حضرت امام خميني(ره) همواره به عنوان يك رهبر سياسي و مذهبي شناخته شده و شخصيت غني عرفاني و ادبي آن بزرگوار مغفول واقع شده است. از اين رو با هدف معرفي جنبه هاي عرفاني و ادبي شخصيت آن حضرت، وابستگي فرهنگي سركنسولگري ايران اقدام به ترجمه و انتشار ديوان آن حضرت به زبان تركي استانبولي كرده است.
گسترش روابط فرهنگستان هنر با كشورهاي اسلامي
رئيس فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران از گسترش روابط اين فرهنگستان با كشور هاي اسلامي خبر داد.
علي معلم دامغاني در نشست امضاي تفاهم نامه با رئيس فرهنگستان ملي قزاقستان به پرسش هاي خبرنگاران نيز پاسخ داد.
رئيس فرهنگستان هنر در اين نشست با اشاره به سخني از پيامبر گرامي اسلام(ص) كه در آخرالزمان قومي از ايران رواج دهنده انديشه هاي اسلامي خواهند بود تصريح كرد: وظيفه ماست كه كوشش كنيم اين نشانه ها كه ميراث باستاني همه مسلمانان است در سراسر دنياي مشرق زمين باقي بماند. معلم دامغاني همچنين بر گسترش روابط فرهنگي ميان ايران و كشورهاي همجوار مسلمان تأكيد و اين امر را از برنامه هاي آينده فرهنگستان هنر اعلام كرد.
معرفي برترين كتاب هاي دفاع مقدس سال
نامزدهاي بخش دفاع مقدس نهمين جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور معرفي شدند.
در بخش داستان بلند و رمان، كتاب هاي «خون نوشت» نوشته محمدرضا بايرامي و «فاخته ها به لانه برمي گردند» نوشته مجيد حميدي، در بخش زندگي نامه داستاني، «دا» نوشته سيده اعظم حسيني، نيمه پنهان ماه (جلد13) نوشته نجمه كتابي، «آن روز، هشت صبح» نوشته لاله جعفري، «عروس آسمان» نوشته وجيهه علي اكبري و «پابه پاي شما دويدم» نوشته آمنه آدينه و در بخش داستان كوتاه، «آلبوم عكس» نوشته اصغر استادحسن معمار، «قواره اي براي دونفر» نوشته زهره يزدان پناه قره تپه، «ويزاي بهشت» نوشته عباس جعفر مقدم «سكانس آخر» نوشته جمشيد عباسي شنبه بازاري، نامزدهاي برترين آثار دفاع مقدس جايزه شهيد غني پور هستند.
آثار اين بخش توسط فرخنده حق شنو، علي الله سليمي و محمد مهدوي شجاعي داوري مي شود.گفتني است، مراسم پاياني نهمين جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور، 12 اسفندماه در تالار مهر حوزه هنري برگزار مي شود.
آخرين برنامه شب خاطره دفاع مقدس در سال 88
يكصدو نود و يكمين مراسم شب خاطره به همت دفتر شب خاطره حوزه هنري، پنجشنبه ششم اسفند در تالار انديشه حوزه هنري، برگزار مي شود.
اين برنامه كه به صورت ماهانه در طول 17 سال گذشته برگزار شده است، به بيان خاطرات چهره هاي فعال و برجسته انقلاب و دفاع مقدس و همچنين رزمندگان و جانبازان سرافراز ميهن اسلامي ايران در طول دوران مبارزاتشان، اختصاص دارد. در برخي از اين برنامه ها، مناسبت هاي مرتبطي كه در طول ماه پشت سر گذاشته شده است، مبناي خاطره راويان قرار مي گيرد.پخش نماآهنگ، فيلم مستند و سينمايي، و ويژه برنامه خردسال، از ديگر بخش هاي «شب خاطره» است.اين مراسم ساعت 15 و 30 دقيقه روز ياد شده در تالار انديشه حوزه هنري، واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه، برگزار مي شود.
انتشار برترين آثار با موضوع آخرين منجي
برترين آثار جشنواره بين المللي «آخرين منجي» منتشر مي شود.دبير شوراي هماهنگي جشنواره آخرين منجي گفت: آثار برتر اين جشنواره در سالروز امامت حضرت ولي عصر(عج) از طريق پايگاه اينترنتي اين جشنواره اعلام مي شود.
محمد صادق افراسيابي، اظهار كرد: در پورتال جشنواره آخرين منجي علاوه بر ارائه برترين آثار مهدوي، حدود 500 اثر ارسال به دبيرخانه جشنواره را در بخش هاي مقاله، عكس، طرح و ايده، وبلاگ و وب سايت، شعر، قطعات ادبي، داستان كوتاه و گزارش هاي خبري مكتوب به نمايش گذاشته شده است.
وي در ادامه از ايجاد بخش جديدي در پورتال آخرين منجي با عنوان انديشكده مهدويت خبر داد و تصريح كرد: انديشكده مهدويت قرار است مرجع بررسي ديدگاه هاي فرهيختگان و انديشمندان در خصوص موضوع منجي گرايي و مهدويت باشد. همچنين در اين بخش آخرين كتاب هاي منتشرشده با موضوع آخرين منجي بشريت معرفي مي شود.
افراسيابي در پايان از افتتاح رسمي شبكه خبري صداقت با مشاركت جشنواره بين المللي آخرين منجي به مؤسسه فرهنگي هنري «كوثر آل طه» در پايان سال 1388 خبر داد و گفت: شبكه خبري صداقت به نشاني اينترنتي WWW.sedaghatnews.ir همزمان با فرارسيدن سال جديد با حضور مقامات كشوري و لشكري به صورت رسمي افتتاح مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14