(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 اسفند 1388- شماره 19591
 

گوشت شترمرغ
مكالمات طولاني نوجوانان
تلويزيون و مشكلات تحصيلي
موهاي كم پشت نوزادان
قبل از ساعت 18 وعده هاي غذايي را حذف نكنيد
مراقب نيش زنبور باشيد



گوشت شترمرغ

گوشت شتر مرغ كالري، كلسترول و چربي كمي دارد و مصرف آن براي بيماران قلبي، عروقي و افراد مبتلا به چربي خون بالا مفيد است.
گوشت شترمرغ يكي از كم چرب ترين و سالم ترين نمونه هاي گوشت قرمز است.
كالري، كلسترول و چربي گوشت شترمرغ از گوشت مرغ و بوقلمون هم كمتر است و به همين دليل گوشت شترمرغ براي بيماران قلبي، عروقي، افراد مبتلا به چربي خون بالا وكساني كه چاق هستند مي تواند غذاي بسيار مناسبي باشد.
اسيدهاي چرب غير اشباع موجود درگوشت شترمرغ 30درصد از مجموع اسيدهاي چرب را تشكيل مي دهد كه يكي از فايده هاي اين گوشت محسوب مي شود.
اسيد چرب امگا 3درگوشت شترمرغ براي بيماران قلبي، عروقي و سالمندان بسيار مفيد است و نيازهاي پروتئيني آنها تأمين مي شود.
اسيد چرب امگا 3 دركاهش بيماري هاي قلبي عروقي و براي رشد و نمو موثر است. اين اسيد چرب در مقايسه با اسيدچرب غير اشباع امگا 6 تاثيرات مفيدي درجلوگيري از لخته شدن خون دارد.

 



مكالمات طولاني نوجوانان

همه والدين وقتي مي بينند كه قبض تلفن تبديل به يك صورت حساب نجومي وحشتناك شده است، از كوره درمي روند.
اين اتفاق معمولاً زماني رخ مي دهد كه فرزندان به دنياي نوجواني پا گذاشته و مدام مشغول صحبت كردن با تلفن هستند. «شما راجع به چي صحبت مي كنيد؟»، «تو و دوستت كه هر روز در مدرسه همديگر را مي بينيد.» اين جملات رايج ترين اعتراض هاي والدين است. اما پدر و مادر عزيز! صبر كنيد و با دقت و حوصله، مشكل را حل كنيد. علاقه به تماس هاي تلفني بين سنين 13 تا 16سال به اوج خود رسيده و با گذر از اين دوران بتدريج كمرنگ مي شود.
به لطف ارتباط با ديگران ما به تدريج خود را مي شناسيم و به همين خاطر است كه برقراري رابطه صميمانه تا اين اندازه اهميت دارد. ما با دوستانمان صحبت مي كنيم، نظرات آنها را مي پذيريم، مي توانيم در كنار هم احساساتمان را بروز دهيم و با هم ارتباط برقرار كنيم. خيلي خوب است كه نوجوان خود را در اين دوران تنها احساس نكند؛ تنهايي به اين معنا كه در محيط خانه هم صحبتي ندارد. به همين دليل است كه بسياري از نوجوانان پس از بازگشت از مدرسه، مدت طولاني با دوستانشان پرحرفي مي كنند؛ دوستاني كه همين يكي دو ساعت پيش از آنها جدا شده اند.
چرا نوجوانان نمي توانند از اين كار صرفنظر كنند؟
نوجوان نياز دارد كه رابطه اي هميشگي را با دوستان حفظ كرده و احساس كند كه با يك دوست صميمي يا گروهي از دوستان، پيوندي عميق دارد. تلفن مي تواند فاصله ها را كوتاه و نبود امكان ملاقات حضوري را جبران كند. در شرايط سخت و ناراحت كننده او نياز دارد كه راجع به نگراني كه نمي تواند از آن خلاص شود، با يك نفر درد و دل كند.
وقتي مي خواهد كسي راهنمايي و نصيحتش كند: تلفن مي زند. دلش گرفته و دوست دارد حرف بزند: تلفن مي زند. احساس تنهايي مي كند: تلفن مي زند. هر بهانه اي براي او بهترين دليل است تا گوشي تلفن را بردارد و شماره بگيرد.
تلفن؛ ضامن صميميت
«تلفن» وسيله اي كاملاً خصوصي براي برقراري ارتباط است. نوجوان به اين ترتيب مي تواند در آرامش كامل راجع به مسائلي كه قادر به بيان رودررو حتي با دوست صميمي اش نيست، صحبت كند. پشت تلفن از دستور گرفته تا حرف هاي خصوصي و بحث درمورد ديگران و خلاصه اينكه راجع به همه چيز صحبت مي كنند. مزيت ديگر اين كه مجبور نيست چيزي را پنهان كند؛ چون دوستش قرمز شدن، عرق كردن و ترسش را نمي بيند. ازطرف ديگر بهترين روش براي دور شدن از جو خانه است درحالي كه آنجا حضور دارد.
چطور مي توان مبلغ قبض تلفن را كم كرد؟
نوجوانان غالباً در منزل كم حرف هستند، اما ساعت ها با بهترين دوستشان از هر دري صحبت مي كنند و هر مسئله اي را كه به والدين نمي گويند، با اين هم راز صميمي مطرح مي كنند. اين حالت از دو جنبه شما را عصباني مي كند: مسلماً در وهله اول دوست داريد فرزندتان با شما احساس صميميت كند و حرف هايش را به شما بگويد و از طرف ديگر پرداخت قبض هاي سنگين تلفن نيز مشكل است.
گرچه نمي توان مانع از تلفن زدن نوجوان شد، اما مي توان قوانين و محدوديت هايي براي او درنظر گرفت. او بايد نسبت به اين كارش احساس مسئوليت كند. از او بخواهيد كه در زمان معيني كه درنظر گرفته ايد، هرچه مي خواهد به دوستش بگويد. يك روش خوب ديگر هم اين است كه با گرفتن پرينت شماره هاي تلفن، به او نشان دهيد كه چه هزينه سنگيني را به خانواده تحميل و به اقتصاد خانواده لطمه مي زند. شايد به اين ترتيب متوجه شود كه زياده روي كرده است.
خريد تلفن همراه!
اگر اوهيچ تغييري نكرد وساعت هاي مكالمه همچنان طولاني است، او را در پرداخت قبض شريك كنيد و مقداري از پول توجيبش را به اين دليل كم كنيد.
اگر باز هم اوضاع بهتر نشد، يك تلفن با سيم كارت اعتباري برايش بخريد. در اين صورت مجبور مي شود با پول توجيبي سيم كارتش را شارژ كند. اين يكي از بهترين شيوه ها براي دادن احساس مسئوليت است. از اين پس او بايد هزينه هايش را مديريت كند و وقتي يك بار شارژ سيم كارت و پول هايش تمام شد و نتوانست با تلفن صحبت كند، موضوع را به خوبي درك مي كند. اين روش بسيار كاربردي است؛ مشروط بر اينكه تلفن منزل در اختيارش قرار نگيرد.
و سخن آخر اينكه:
گاه مكالمه هاي طولاني مدت نوجوان با تلفن بايد توجه شما را به اين مسئله جلب كند كه فضاي ارتباط و صميميت در خانه حاكم نيست. دراين صورت شما بايد تمام تلاش خود را براي برقراري مجدد اين ارتباط به كار بريد.
مريم سادات كاظمي

 



تلويزيون و مشكلات تحصيلي

پژوهش هاي جديد نشان مي دهند ميزان تماشاي تلويزيون با مشكلات تحصيلي نوجوانان ارتباط مستقيم دارد.
براساس نتايج اين پژوهش ها با كاهش مدت زماني كه نوجوانان صرف تماشاي تلويزيون مي كنند به كمتر از سه ساعت در روز، والدين و معلمان مي توانند اميدوار باشند درصد احتمال بروز مشكلات مربوط به تمركز و اختلالات يادگيري در نوجوانان كاهش چشمگيري خواهد يافت.در اين تحقيقات كه توسط محققان دانشگاه كلمبيا صورت گرفته است چنين توضيح داده مي شود كه در كشورهاي صنعتي به طور معمول نوجوانان دو ساعت يا بيشتر در روز را صرف تماشاي تلويزيون مي كنند. ارتباط تعداد اين ساعات با عدم موفقيت تحصيلي در اين پژوهش نشان داده شده ولي هنوز مشخص نيست آيا افرادي كه در مدرسه موفق نيستند نسبت به همسالان موفق شان گرايش بيشتري به تلويزيون پيدا مي كنند يا اينكه عواملي مانند فقر يا بي توجهي والدين هر دو مسأله صرف زمان زياد پاي تلويزيون و مشكلات آموزشي را موجب شود. جامعه نمونه اين پژوهش 678 جفت مادر و فرزند از بخش بالايي شهر نيويورك را شامل مي شد كه از 14 تا 22 سالگي كودكان طي آن مورد مشاهده و بررسي قرار گرفت.
ميزان ساعاتي كه اين نوجوانان در 14 سالگي صرف تماشاي تلويزيون مي كردند با بروز اختلالات آموزشي و يادگيري در سال هاي بعد ارتباط مستقيم داشت و با افزايش اين ساعات، در كودكان عدم انجام تكاليف، بي حوصلگي در مدرسه، رها كردن تحصيل در مقطع دبيرستان و نفرت از مدرسه بيشتر مشاهده مي شود. اين ارتباط ميان تماشاي تلويزيون با شكست تحصيلي در ميان كودكاني كه قابليت هاي كلامي و هوشي بالاتر و والديني با تحصيلات عالي داشتند، به طور قوي تر به چشم مي خورد.
در مورد نوجواناني هم كه ساعت صرف شده براي تلويزيون توسط آنها از دو به يك ساعت كاهش يافته، ميزان شكست و ناكامي تحصيلي كاهش يافته است.

 



موهاي كم پشت نوزادان

يك متخصص پوست و مو گفت: برخلاف تصور رايج در جامعه، تراشيدن موي سر نوزادان هيچ تأثيري در رشد موها نداشته و گاهي نيز به ريشه مو آسيب مي رساند.
نوزادان در يك سال نخست زندگي داراي موهايي كرك مانند و بسيار ضعيف هستند كه اين موها در اين يك سال به تدريج مي ريزند و پس از آن موهاي دائمي كودك رشد خواهد كرد.
تراشيدن موي سر در هيچ سني تاثيري در رشد مو و پر پشت شدن آنها نداشته و اين تصور كه تراشيدن موي سر نوزاد موجب رشد بيشتر موها در بزرگسالي مي شود، كاملا نادرست است.
وارد آمدن هرگونه فشار و يا ضربه به ريشه موي نوزادان موجب ريزش مو و كندي رشد موها شده و به والدين توصيه مي شود از تراشيدن موي نوزادان، شانه كردن موهاي نوزاد با شانه هاي غيراستاندارد و بستن موي سر نوزاد پرهيز كنند.
پوست سر نوزادان بسيار نازك است و ممكن است هنگام تراشيدن موها و يا شانه كردن، خراشيده شده و به ريشه مو آسيب وارد شود.
بهترين و ايمن ترين روش، شانه كردن موي سر نوزادان توسط دست و يا برس هاي بسيار نرم است.توصيه مي شود موي سر نوزادان تا پيش از يك سالگي تراشيده نشود و پس از ريختن موهاي نوزادي و رشد موهاي دائمي مي توان جهت يك دست شدن ريشه مو، آنها را تراشيد.

 



قبل از ساعت 18 وعده هاي غذايي را حذف نكنيد

بهترين راه لاغر شدن سريع، افزايش تعداد وعده هاي غذايي است.
اضافه كردن وعده هاي غذايي از 3 به 5 وعده باعث بالا رفتن سوخت و ساز مي شود و بهترين روش لاغري سريع افزايش وعده هاي طولاني مدت با جويدن طولاني غذا است.در 5وعده غذايي از مواد غذايي كم حجم استفاده كنيم و به صورت طولاني آنها را بجويم.
حذف يك وعده غذايي مانند صبحانه يا ناهار باعث چاقي مي شود. حذف وعده هاي قبل از ساعت 6 بعدازظهر سوخت و ساز بدن را كم مي كند و نه تنها لاغري به دنبال ندارد بلكه باعث چاقي نيز مي شود.افرادي كه مايل به حذف يكي از وعده هاي غذايي خود هستند بهتر است در ساعاتي كه بدن سوخت و ساز خود را پايين مي آورد اين كار را انجام دهند، يعني در ساعت قبل از 6بعدازظهر وعده هاي غذايي خود را افزايش دهيم.

 



مراقب نيش زنبور باشيد

گزش حشرات اغلب علائم حادي را در بدن انسان ايجاد نمي كند اما در صورت شديد بودن يا بروز برخي حساسيت ها مي تواند خطرناك بوده و باعث بروز حساسيت هاي شديد شود كه در اين صورت بايد فرد را هر چه سريع تر به پزشك يا مركز درماني منتقل كرد.
معمولا اقدامات لازم در برخورد با گزش حشراتي چون زنبور تنها به در آوردن نيش حشره (اگر در محل گزش مانده باشد) و گذاشتن يك كيسه يخ روي محل گزش محدود مي شود تا از درد و التهاب آن كاسته شود و در موارد خاص زنبورگزيدگي كه بسيار شايع است معمولا خطر خاصي ايجاد نمي شود اما در صورت متعدد بودن تعداد نيش ها يا بروز حساسيت هاي شديد (آنافيلاكس) مي تواند كشنده باشد.
همچنين سابقه گزش در افراد حساس يك نكته منفي است و خطر بروز حساسيت هاي شديد را افزايش مي دهد، به علاوه گزيدگي در ناحيه سر و صورت نيز خطرناك است و مي تواند باعث ايجاد تورم در اين نواحي و انسداد راه هاي هوايي شود. در صورت بروز چنين حوادثي ابتدا با استفاده از پنس، موچين يا وسايل مشابه نيش حشره را خارج كنيد؛ زيرا فشار اعمال شده درحين كار مي تواند باعث خروج باقيمانده سم از نيش و ورود آن به بدن بيمار شود. محل گزش را با آب سرد و صابون شسته و زيورآلات، ساعت و لباس هاي تنگ را از بدن خارج كنيد و با كمپرس آب سرد از تورم و قرمزي و درد محل گزش جلوگيري كنيد. همچنين گذاشتن خمير درست شده از جوش شيرين و آب نيز مي تواند باعث كاهش درد در محل گزش شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14