(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 اسفند 1388- شماره 19599
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيگيري جدي مشكل گردوغبار ، دستور كار مجلس و دولت
خارج از دستور
حداد عادل: چيني فروشان كانون را از قوه به فعل درآورد
نماينده ولي فقيه در سپاه: ريشه اصلي فتنه اخير مربوط به جريان شكل گرفته در درون كارگزاران است
« بهشت » قبل از مرگ
جلالي با اشاره به جلسه كميسون امنيت ملي مجلس:
صالحي از راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در اوايل سال آينده خبر داد
حجت الاسلام نبوي: حوادث بعد از انتخابات مصداق واضح محاربه بود
وزير خارجه چين:تحريم ايران مشكلي را حل نمي كند



در ديدار وزير امورخارجه با نمايندگان صورت گرفت
 پيگيري جدي مشكل گردوغبار ، دستور كار مجلس و دولت

مشكل گرد و غبار در برخي شهرهاي كشور ديروز با حضور متكي در مجلس مورد بررسي قرار گرفت.
18 نماينده مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خانه ملت در سؤال مشتركي از وزير امور خارجه خواستار تشريح اقدامات اين وزارتخانه براي جلوگيري از بروز مجدد مشكل گردوغبار شديد در استان هاي جنوبي و غربي كشور شدند.
متكي در پاسخ به اين سؤال مشكل گردوغبار شديد در كشور را از دو منشأ بيابان ها در داخل و خارج كشور دانست و تصريح كرد: هيات دولت اين موضوع را به صورت جدي پيگيري مي كند و در اين خصوص جلساتي با نمايندگان مجلس در خصوص راهكارهاي مقابله با اين گردوغبار در حوزه داخلي برگزار كرده است.
وزير امور خارجه با تاكيد بر اين كه اين وزارتخانه موظف شده در بعد خارجي منشأ گردوغبار با كشورهاي منطقه راهكارهاي مشتركي پيدا كند. وي از جمله اقدامات انجام شده وزارت امور خارجه را برگزاري جلسات مشترك با حضور تمامي دستگاههاي ذيربط در مدت 4 ماه گذشته بيان كرد كه حاصل آن، اقدامات دوجانبه و چندجانبه اين وزارتخانه با كشورهاي منطقه بوده است.
متكي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه گفت وگوهايي را با عربستان، عراق، سوريه و اردن كه منشأ خارجي وجود گردوغبار در ايران هستند، انجام داد.
وي يادآور شد: وزارت امور خارجه مكاتباتي نيز با شوراي همكاري خليج فارس سوريه و عراق به صورت جداگانه انجام داد كه در اين نامه ها، ايران خواستار اقدام جمعي براي مبارزه با اين موضوع در منطقه شد.
وزير امور خارجه تصريح كرد: اين نامه از سوي وزيران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در دستور كار اجلاس اخير اين شورا در رياض قرار گرفت.
متكي ادامه داد: شوراي همكاري خليج فارس در اين خصوص از كشورهاي عمان و كويت به عنوان رئيسان قبلي و جديد اين شورا خواست كه با شركت سوريه و عراق نشستي را در اين زمينه برگزار كند.
وي همچنين به مكاتبات وزير امور خارجه با سازمان هاي بين المللي متولي محيط زيست در منطقه خليج فارس و سازمان ملل خبر داد.
وزير امور خارجه تاكيد كرد: اين سازمان هاي بين المللي آمادگي خود را براي حمايت و كمك فني و اعتباري اعلام كرده اند.
متكي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بهداشت و سازمان هواپيمايي كشوري نيز در خصوص موضوع گردوغبار نامه نگاري با همتاهاي خود انجام داده اند.
وي در عين حال يادآور شد: هيچ ضوابط و قوانيني وجود ندارد كه به لحاظ قدرت بين المللي بتوان با استناد به آنها با كشورهايي كه از آنها گردوغبار وارد ايران مي شود، موضوع را پيگيري و استناد قانوني كرد.
وي تاكيد كرد: وزارت امور خارجه اراده سياسي، ضرورت فني و توجه به بهداشت مردم را به همه كشورهاي منطقه اعلام و موضوع را پيگيري كرده است.
متكي يادآور شد: اين وزارتخانه گزارشي از اقدامات انجام شده را تهيه و براي معاون اول رئيس جمهوري ارسال كرده است. ما منتظر برگزاري جلسه در اين خصوص با حضور معاون اول رئيس جمهوري، تمامي دستگاهها و وزارتخانه هاي ذيربط و نمايندگان استان هاي درگير با اين موضوع هستيم.
متكي يادآور شد: وزارت امور خارجه به دنبال همكاري هاي منطقه اي بين كشورهاي همسايه است.
گردوغبار خسارات زيادي
وارد كرده است
به گزارش ايرنا پس از سخنان متكي، غلامعلي ميگلي نژاد نماينده بوشهر به نمايندگي از 18 نماينده سؤال كننده از استان هاي غرب و جنوب كشور اظهار داشت: اين گردوغبار خسارات زيادي را به كشاورزان مناطق جنوبي كشور زده و ضررهاي زيادي نيز متوجه مردم از جمله ناراحتي هاي روحي و رواني و مهاجرت وارد كرده است.
وي تاكيد كرد: در گذشته ايران همكاري هاي خوبي با كشورهاي همسايه در حاشيه خليج فارس داشته و با انجام درختكاري در منطقه جلوي اين مشكل گرفته شد.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: به رغم تذكرات نمايندگان غرب و جنوب كشور هنوز اين تذكرات و پيگيري ها به نتيجه نرسيده است و مدارس و ادارات تعطيل هستند.
نتايج اقدامات دولت به زودي
به اطلاع مردم مي رسد
وزير امورخارجه در ادامه پاسخ داد: اين وزارتخانه پيگيري هاي مختلفي را انجام داده است، كما اينكه معضل خشكسالي هم چند سال پيش با همكاري عربستان پيگيري شد.
متكي از اعلام آمادگي ايران براي حل معضل گردوغبار و شناسايي كانون هاي گردوغبار در عراق و عربستان خبر داد.
وي تصريح كرد: جلسات دولت به زودي براي بررسي نهايي اين موضوع تشكيل و نتايج آن به اطلاع ملت مي رسد.
نمايندگان از پاسخ متكي
قانع شدند
در پايان اين مذاكرات ميگلي نژاد به نمايندگي از نمايندگان سؤال كننده، اظهار داشت: اگر در كمترين زمان جلسات بين المللي تشكيل شود و دولت خود را در قبال مردم شهرهاي جنوبي و غربي كشور مسئول بداند و اقدامات لازم را انجام دهد اعلام مي كنيم كه از پاسخ وزير امورخارجه قانع شده ايم. بر اين اساس ديگر نيازي به رأي گيري نيست.
رئيس مجلس نيز گفت: پاسخ هاي وزير نشان دهنده پيگيري هاي دولت است كه اين پاسخ قانع كننده بوده است.
اين سؤال 18 نماينده مجلس ابتدا در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با حضور منوچهر متكي بررسي شده بود كه اين كميسيون تلاش هاي انجام شده وزارت امورخارجه در زمينه موضوع مشكل گردوغبار در ايران را مثبت ارزيابي كرده بود.
سران فتنه بي جهت
به حمايت آمريكا دل بسته اند
نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس تصريح كرد: ملت ايران در سال 88 نشان داد كه به يك اشاره رهبري همه تحركات و اقدامات دشمنان و مزدوران داخلي آنها را در لحظه اي چون كف بر روي آب محو خواهد كرد و به سران فتنه و شرور شرق اعلام كردند كه بي جهت به حمايت هاي مالي و رسانه اي آمريكا و اسرائيل دل بسته اند.
حجت الاسلام يحيي زاده حضور يكپارچه و بي نظير ملت در عرصه انتخابات 22 خرداد، حضور بي سابقه 40 ميليوني مردم در 9 دي در پاسخ به هتاكي هاي عده اي معدود درآشوب ها و حضور دشمن شكنانه در 22 بهمن سومين همايش بصيرت در سال جاري بعد از 22 خرداد و 9دي بود كه به حق حماسه بصيرت و اعتماد ناميده شد كه شاهد صدق اين مدعاست.
نماينده مردم تفت و ميبد در خانه ملت در عين حال عنوان كرد: رستاخيز 22 بهمن امسال يك همه پرسي واقعي در خصوص رهبري نظام و در واقع بيعت واقعي و مجدد ملت با رهبر نظام بود.
يحيي زاده در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: امواج متلاطم اقيانوس عظيم ملت ايران در بهار سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي همانند دي 58و بهمن 57 نشان داد كه انقلاب اسلامي، بنيانگذار آن، ولايت فقيه و رهبري در عمق جان ملت ايران ريشه دوانده و هيچ قدرتي قادر به جدايي آنها از ملت نيست.
ملت با فتنه گران قاطعانه
برخورد مي كند
نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس گفت: آمريكاي فتنه گر بداند ايران جولانگاه آنها نيست.
حجت الاسلام محمدعلي رضايي در نطقش حضور 40 ميليوني مردم در انتخابات رياست جمهوري را به دليل اطاعت از رهبري عنوان و اظهار كرد: اگر مي خواهيم عزت و اقتدار نظام باقي بماند و افزون گردد بايد همچون گذشته مطيع بي چون و چراي ولي مطلقه فقيه باشيم.
رضايي مشروعيت نظام جمهوري اسلامي را با ولايت فقيه دانست و گفت: اگر هر فردي در هر جايي به ولايت فقيه توجه عميق نداشته باشد ملت با آنان چنان مي كند كه در گذشته با ديگران كردند. در اين بين آمريكاي فتنه گر بداند ايران جولانگاه آنها نيست و ملت ايران تصميمش را در برابر آمريكا، رژيم صهيونيستي و دفاع از مردم مظلوم فلسطين گرفته است و هرگز از اين موضع عقب نشيني نمي كند.

 



خارج از دستور

وعده لاريجاني
براي بركناري محتشمي پور
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس با اشاره با اقدامات فتنه گرانه علي اكبر محتشمي پور گفت: علي لاريجاني قول داده محتشمي پور را اين هفته از دبيري كميته دفاع از مردم فلسطين بركنار كند.
به گزارش فارس، حميد رسايي نماينده تهران در مجلس در حاشيه جلسه علني ديروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به اينكه تغيير در روش و منش محتشمي پور ايجاد نشده، انتظار بود از دبيري كميته دفاع از مردم فلسطين بركنار شود. وي افزود: بعد از اعلام نظر 140 تن از نمايندگان درباره لزوم تغيير دبير كميته دفاع از مردم فلسطين، آقاي ابوترابي فرد از سوي رئيس مجلس با محتشمي پور ديدار كرد و خواستار استعفاي وي شد اما از آنجا كه اين خواسته محقق نشده، آقاي لاريجاني اعلام كرد به جد علاقمند به بركناري محتشمي پور است و اين كار اين هفته انجام مي شود.
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس گفت: آقاي محتشمي پور قطعا از دبيري كميته دفاع از فلسطين مجلس استعفا نمي دهد و اگر مي خواست اين كار را انجام دهد، در مواضع خود تغيير مي داد و لذا انتظار داريم با توجه به نظر نمايندگان ملت، بركناري وي هر چه سريع تر انجام شود.
گفتني است محتشمي پور از سران فتنه سبز آمريكايي در ايام انتخابات با راه اندازي كميته صيانت از آراء به دروغ واهي تقلب دامن زد.
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس درباره سكوت توليت حرم مطهر امام (ره) و موسسه تنظيم و نشر آثار آن حضرت در برابر اهانت عبدالكريم سروش به بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي كه محور سوال خبرنگاري بود، اظهار داشت: متاسفانه آقاي سيدحسن خميني در ديدار با آقاي عسگراولادي بر مواضع قبلي خود در نامه به رئيس صدا و سيما تاكيد كرد.
رسايي افزود: از نظر آقاي سيدحسن خميني عده اي فقط مي خواهند جنبه غضب امام و نه جنبه رحماني آن حضرت را نشان دهند و به همين دليل حاضر نمي شود در برابر مواضع انحرافي و غلط امثال سروش موضع بگيرد.

 



حداد عادل: چيني فروشان كانون را از قوه به فعل درآورد

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در مراسم توديع و معارفه مدير سابق و جديد كانون پرورش فكري، عنوان كرد كه محسن چيني فروشان كانون را از قوه به فعل درآورد.
به گزارش مهر، در اين مراسم كه شنبه 15اسفند در محل كانون برگزار شد، غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: من 31سال است كه چيني فروشان را مي شناسم و با او دوستي دارم. او مديري اهل فرهنگ و درك هنري، صاحب ابتكار و ابتكارشناس است. چيني فروشان توانست كانون را از قوه به فعل درآورد و آنچه امروز از كانون مي بينيم بخش اعظم آن حاصل تلاش وي است.
محسن چيني فروشان هم گفت: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يك واحد با فعاليتهاي مختلف در زمينه كتاب، فيلم، نمايش، آموزش زبان و هنر و... است كه بايد در حفظ يكپارچگي آن كوشيد و آن را ارتقا داد. اعتبار كانون به علاقه و اعتماد مردم بدان و همچنين جايگاه بين المللي آن است كه بايد حفظ شود.
همچنين در اين مراسم حكم انتصاب سه ساله سيدصادق رضايي مدير جديد كانون توسط حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش به وي داده شد.
در ادامه مراسم حاجي بابايي گفت: كانون اهميت ويژه اي براي آموزش و پرورش دارد و ما همه امكانات را در اختيار كانون قرار خواهيم داد، چرا كه اين كانون مي تواند تحول بنيادين در آموزش و پرورش را تضمين كند.

 



نماينده ولي فقيه در سپاه: ريشه اصلي فتنه اخير مربوط به جريان شكل گرفته در درون كارگزاران است

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران ريشه اصلي فتنه اخير را جريان اصلاح طلب مولود حزب كارگزاران سازندگي دانست.
حجت الاسلام علي سعيدي صبح ديروز در جمع پاسداران سپاه صاحب الامر(عج) تاكيد كرد: فتنه پس از انتخابات براي حذف جريان اصولگرايي از صحنه حاكميت بود كه به دست برخي از خواص ايجاد شد.
وي افزود: به طور معمول انقلاب ها با عمق و گستردگي كه دارند، با تهديدها و فتنه هايي نيز رو به رو هستند و هنر انقلابي اين است كه فتنه ها را بشناسند و راه هاي برون رفت از فتنه ها را پيدا كنند.
نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح كرد: امروز فرصت خوبي است كه برخي از پرونده ها گشوده شود تا مشخص شود چه عناصر و نيروهايي سبب شدند جنگ به آنجا برسد و امامي كه مي فرمود جنگ جنگ تا رفع فتنه، جام زهر را بنوشد البته همين ها مدتي بعد مي خواستند جام زهر را به رهبر انقلاب نيز بنوشانند.
وي اعلام كرد: حق الزاماتي دارد كه اگر رهبري حتي شجاعت اميرالمؤمنين(ع) را داشته باشد باز بدون اين الزامات مجبور مي شود به مصالح عمل كند و اگر الزامات حاكميت حق فراهم نباشد، ناچار مي شود چون امام حسين(ع) با انقلاب خونين از حق حمايت كند.
سعيدي افزود: انقلاب اسلامي از آغازين روز فعاليتش با فتنه هايي همراه بود كه نخستين فتنه را در فتنه نهضت آزادي و جبهه ملي ديديم، اين عده در برابر رهبري ايستادند و شعارهاي جمهوري دموكراتيك سر دادند و اين در حالي است كه امام مي فرمود جمهوري اسلامي نه يك كلمه كمتر و نه يك كلمه بيشتر، البته در ادامه آنها مغلوب عظمت انقلاب و رهبري داهيانه امام شدند و اين فتنه نيز از سر راه برداشته شد.
وي تأكيد كرد: فتنه بني صدر، فتنه ديگري بود كه شايد نسل دوم و سوم به خوبي به ياد نداشته باشند كه چه گذشت ولي در دهه فجر امسال گوشه اي از اين مسائل بازگو شد، بني صدر را منافقان حمايت كردند و امروز بايد برخي از مسائل بازگو شود تا مشخص شود چه كساني و چه ائمه جمعه اي از بني صدر حمايت كردند قطع يقين با مشخص شدن برخي مسائل و شفاف شدن موضوع مشخص مي شود كه چگونه برخي از افراد دچار تزلزل فكري شدند البته اين فتنه، فتنه كوچكي نبود چرا كه تا جانشيني فرمانده كل قوا هم راه پيدا كرده بود و در واقع بالاترين قدرت سياسي و نظامي را شامل خود كرده بود ولي عظمت امام و همراهي مردم اين فتنه را نيز به سرانجام رساند.
وي اضافه كرد: فتنه قطب زاده فتنه ديگري بود كه نشان داد ما بايد در مسائل مختلف دقت كنيم و براي شناخت حقيقت به اصول مباني تكيه كنيم در ماجراي خلق مسلمان نيز وقتي اين فتنه كشف شد ابتدا حضرت امام خميني(ره) مصلحت نديدند كه خبر آن منتشر شود ولي وقتي مردم تبريز گفتند كه ديگر از آن شخص تقليد نمي كنند، امام(ره) نيز دستور داد تا خبر كشف اين فتنه به طور رسمي اعلام شود بنابراين تا مادامي كه الزامات بقاي حق را داريم انقلاب ماندني است.
نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به ماجراي فتنه منتظري تاكيد كرد: شايد بتوان گفت كه عميق ترين و گسترده ترين فتنه، فتنه منتظري است چرا كه امام اعتقاد داشت اگر منافقان سلاح هم نداشته باشند و حتي سنگي در دست شان نباشد بازهم مهدور الدم هستند ولي منتظري نگاه بسيار عجيبي داشت و منافقان را به هيچ وجه در آن جايگاه فتنه نمي دانست بنابراين اگر آن اقدام روشنگرانه و تيزبيني امام نبود و منتظري حضورش ادامه مي يافت انقلاب را به باد مي داد، چرا كه حتي درك درستي از دين نداشت.
وي تصريح كرد: بعد از رحلت حضرت امام(ره) دوره رهبري بعدي از گذشته سخت تر بود چرا كه سامري ها اگر چه با تفكر موسي مخالف بودند ولي تا زماني كه موسي به ميقات نرفته بود مقابلش نايستادند بنابراين وقتي حضرت موسي به ميقات رفت سامري ها مقابل هارون ايستادند و امروز نيز برخي از عمامه به سرها مي گويند كه ولايت فقيه را قبول نداشتند ولي در زمان امام(ره) جرات بيان آن را نداشتند.
سعيدي تأكيد كرد: جريان اصلاح طلب با يك گستردگي از درون كارگزاران شكل گرفت و اين جريان 8 سال در جاي جاي اين كشور نفوذ كرد و مسلط شد و ضربه هايي در اين هشت سال وارد شد كه به سادگي نمي توان نقش تخريبي آن را به اصول و مباني و ارزش ها بيان كرد و البته در آن زمان وقتي داستان گورباچف و يلتسين مطرح شد رهبر معظم انقلاب به روشني اعلام كردند كه نه اين آقا گورباچف است و نه آن عده يلتسين و اگر چنين جرياني ادامه يابد، قطعاً صلحي شبيه صلح امام حسن اتفاق نمي افتد. نتيجه آن عاشورا است.
سعيدي يادآور شد: در ادامه كار مردم فهميدند كه قدرت بايد دست چه كساني باشد چرا كه نايب رئيس مجلس ششم كسي بود كه به صراحت مي گفت از آمريكا مي ترسد، آنها كساني بودند كه طرح سه فوريتي را مطرح كردند و نامه نوشتند تا رهبري پروتكل را بپذيرد و جام زهر را بنوشد البته رهبري شجاع بوده و هست ولي نماينده مقتدر مجلس در تحقق ايده هاي رهبري نقش دارد، چرا كه رهبري براي اجراي مسائل مختلف الزاماتي مي خواهد كه يكي از آنها نماينده مجلس، رئيس جمهور، وزير، استاندار، فرماندار و... انقلابي است.
نماينده ولي فقيه در سپاه اعلام كرد: وقتي رئيس جمهور عوض شد نه تنها كارها تعطيل نشد بلكه غني سازي8/4درصد را انجام داديم و مدتي پيش زمينه غني سازي 20درصد فراهم شد، اين فتنه ها براي حذف جريان اصولگرايي شروع شد ولي در يك نقطه تلاقي كارگزاران، اصلاح طلبان و محافل خارجي به يك نقطه مشترك رسيدند البته آنها هر كدام منافع خود را داشتند.
وي ادامه داد: فتنه هاي مختلفي در طول عمر انقلاب شاهد هستيم كه همه اين فتنه ها با عامل رهبري و مردم خنثي شد در واقع در نظام اسلامي ارتباط عميق و نزديك رهبري و مردم يك امتياز و برجستگي مهم است، چرا كه رهبري ديني و هوشياري و ايمان مردم جزو اركان نظام هستند.
نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: ابوموسي اشعري حلال و حرام را رعايت مي كرد ولي فهم درستي از دين نداشت، عمرو عاص فهم سياسي داشت ولي دين نداشت اگر سواد، ايمان و بصيرت داشته باشند نتيجه آن ولايتمداري مي شود در واقع اگر خروجي بصيرت و ايمان ولايتمداري باشد آنگاه مي توانيم بگوييم كه به نتيجه رسيده ايم و الا دچار خسارت شده ايم.
نماينده ولي فقيه در سپاه شخصي گرايي، سطحي نگري، فاميل گرايي، حزب گرايي، غرور و موج سواري را مهم ترين عوامل سقوط خواص دانست و بيان داشت: يكي از مشكلات افراد باسابقه شخصي گرايي و مطلق گرايي است يعني اينكه مسائل مختلف را به جاي اينكه از دين و احكام ديني بگيريم، از افراد بگيريم اگر چنين كاري كنيم همسر پيامبر راهش براي ما حقيقت مي شود ولي چنين حركتي در روايات مختلف نهي شده است، چرا كه با سقوط نهضت آزادي، بني صدر و برخي ديگر بسياري سقوط كردند، بنابراين بايد پرچم خود را با پرچم حجت الله تنظيم كنيم و بدانيم كه حق تنها يك جاست و ما بايد بر آن اساس حركت كنيم.
وي افزود:سطحي نگري، حسن ظن فوق العاده و خوش بيني يكي ديگر از آسيب هاي خواص است، متأسفانه برخي از افراد به سوابق برخي ديگر خوشبين هستند و برخلاف آنكه امام مي گويد ملاك حال افراد است به گذشته افراد نگاه مي كند در واقع عده اي از بزرگان ما گرفتار حسن ظن و خوش بيني بيش از اندازه شده است البته در زمينه اين افراد نيز ما حق نداريم توهين كنيم ولي آنها الگوي ما نيستند، چرا كه چنين راهي را ابوموسي اشعري و خوارج رفته اند.

 



« بهشت » قبل از مرگ

قبل از ارتحال حضرت معصومه (س)، از وجود مبارك امام صادق (ع) رسيده است كه از خاندان ما بانوي مكرّمه اي در قم دفن مي شود كه به شفاعت او شيعيان ما به بهشت مي روند (1). بعد از ايشان، از وجود مبارك امام رضا (ع) رسيده است: اگر كسي فاطمه معصومه را زيارت كند، بهشت براي او ثابت است(2). بعد از وجود مبارك امام رضا (ع)، از امام جواد (ع) رسيده است: اگر كسي عمّه مرا در قم زيارت كند، بهشت براي اوست (3).
اولويت مالكيت بهشت براي انسان مؤمن نسبت به ديگر درجات
اين احاديث گاهي قم را حرم اهل بيت مي دانند، نظير آنچه كه از امام صادق(ع) رسيده كه حرم من و حرم فرزندان من قم است (4). گاهي اين احاديث پيام ديگري دارند و آن اينكه به شفاعت اين بانو، شيعيان به بهشت مي روند. گاهي پيام ديگر حديث اين است: اگر كسي اينها را زيارت كرد، اين بانو را زيارت كرد، بهشت براي او ثابت است و گاهي هم تعبير برتر و بالاتري است و آن اينكه: فله الجنّه. تعبير فله الجنّه غير از تعبير ورود به بهشت است، غير از تعبير ثبوت بهشت است. در آن روايت اوّل كه از وجود مبارك امام صادق رسيده، فرمود: به شفاعت اين بانو شيعيان ما وارد بهشت مي شوند. ورود به بهشت به معناي اقتدار در بهشت نيست؛ ورود به بهشت مستلزم شفاعت كردن نيست. حداكثر آن است كه خود انسان وارد بهشت مي شود. ولي تعبير فله الجنّه بالاتر از تعبير ورود در بهشت است. يعني اگر كسي اين كريمه اهل بيت را عار فاً ب حقّ ها(5) زيارت كرد، مالك بهشت مي شود؛ فله الجنّه.
تعبير قرآن كريم هم درباره بهشتي ها متنوّع است؛ گاهي قرآن كريم بيانش اين است: اگر كسي فلان عمل خير را انجام داد، به بهشت مي رود، گاهي مي فرمايد: بهشت مال اوست. اگر تعبير اين بود كه با فلان عمل صلاح و فلاح،وارد بهشت مي شود، نمي توان از آن استفاده شفاعت كرد. ولي اگر تعبير قرآن اين بود كه اگر كسي فلان كار را انجام داد، بهشت مال اوست؛ فله الجنّه. در اين صورت او مجاز است به اذن خدا عدّه اي را هم به همراه خود ببرد. بنابراين اين مربوط است به درجات زيارت اين بانو.
بهره مندي همه انسانها از بهشت به واسطه زيارت كريمه اهل بيت (س)
گر چه در مستحبات، سخن از تعدّد مطلوب است، ولي اگر كسي خواست آن بهره نهائي را از زيارت كريمه اهل بيت ببرد، بايد عار فاً ب حقّ ها باشد. چون نصوصي كه درباره فضيلت زيارت كريمه اهل بيت (س) وارد شده، دو طائفه است؛ طائفه اولي مطلق است كه اگر كسي اين كريمه را زيارت كرد، وجبت له الجنّه(6)و مانند آن. طائفه ثانيّه مقيّد است و مي فرمايد: من زارها عار فاً ب حقّ ها. چون معمولاً در مستحبات، تعدّد مطلوب مطرح است، و نه وحدت مطلوب؛ اينچنين نيست كه ثواب زيارت مخصوص عارفان اهل بيت باشد، و ديگران طرفي نبندند ! بلكه همگان بهره مي برند؛ منتها عارفان به حق ولايت اينها، بهره بيشتري نصيبشان مي شود، و ديگران بهره ضعيف تر و متوسط تر. اين مقدّمه بحث، تا وارد اصل موضوع انسان در قرآن بشويم.
بهره مندي از بهشت ( قبل ) و ( بعد ) از مرگ
اگر درباره كريمه اهل بيت (س) گفته شد: به شفاعت اين بانو، شيعيان ما به بهشت مي روند؛ تنها بهشت بعد از مرگ مراد نيست ! هم بهشت بعد از مرگ مراد است، هم بهشت قبل از مرگ. بهشت بعد از مرگ روشن است، در قبال جهنّم است. امّا بهشت قبل از مرگ همان معرفت و حكمت است كه در قبال جهالت است.
مرحوم صدوق (رض) در كتاب شريف امالي، آن احاديث معروف درباره أنت يا عل يّ بابها را كه نقل مي كند، اين حديث نوراني را هم نقل مي كند كه وجود مبارك رسول اكرم به امير المؤمنين (ع) فرمود: أنا مدينه الح كمه و ه ي الجنّه و أنت يا عل يّ بابها (7). من شهر حكمتم، و حكمت بهشت است، و تو اي علي در اين بهشتي.
« حكمت » در لسان قرآن و روايات با حكمت به اصطلاح حوزوي فرق مي كند. در اصطلاح قرآن و روايات، هم فلسفه،حكمت است، هم كلام، حكمت است، هم تفسير، حكمت است، هم فقه، حكمت است، هم اخلاق،حكمت است؛ بعضي حكمت عملي اند، بعضي حكمت نظري اند. آنچه كه مربوط به شناخت خدا و اسماي خدا و بود و نبود و بايد و نبايد هاست، مي شود حكمت. و عمل به اينها هم ن شآء الله مي شود پيروي از حكمت عملي. چه اينكه مراد از » فقه » هم مصطلح خاص حوزوي نيست؛ اينكه فرمود: ل يتفقّهوا ف ي الدّين(8)، اين هم شامل اصول دين و هم شامل فروع دين و هم شامل اخلاق خواهد بود. در قبال حكمت، سفاهت است؛ و سفاهت، دوزخ است. يك سفيه در دوزخ قرار دارد؛ و حكمت، بهشت است. و در دنيا انسان حكيم و انسان فقيه و انسان متخلّق در بهشت است. اگر طبق آن روايتي كه از امام صادق (ع) رسيده كه به شفاعت كريمه اهل بيت، شيعيان ما به بهشت وارد مي شوند؛ اختصاصي به شفاعت بعد الموت ندارد ! هم شفاعت بعد از مرگ را شامل مي شود، هم شفاعت قبل از مرگ را. به بركت اين بانو، عدّه زيادي به علوم الهي بار يافته اند. از وجود مبارك امام رضا (ع) رسيده كه ادب زيارت قبور ائمه (عليهم السّلام) چنين است: وقتي انسان به مشهدي از مشاهد مشرّفه بار يافت، بگويد: السّلام علي محالّ معر فه الله(9). اگر اينها محلّ معرفت خدايند، و معرفت خدا حكمت است، و حكمت جنّت است؛ پس انس به مزار اينها سبب ورود در بهشت حكمت خواهد بود.
راههاي پنج گانه ( شناخت ) در علوم
ما در بحث هاي حوزوي مان براي شناخت، 5 راه را به عنوان راه رائج و رسمي مي شناسيم. اين راههاي پنج گانه يكسان نيستند. بعضي ضعيفند، بعضي اضعف؛ بعضي قوي اند و بعضي اقوي. ما براي شناخت يك شيئي گاهي از ( حدّ تام ) استفاده مي كنيم، گاهي از ( حدّ ناقص ) كمك مي گيريم، گاهي از ( رسم تام ) مدد مي گيريم، گاهي از ( رسم ناقص ) استفاده مي كنيم، و گاهي هم از ( تمثيل ). حدّ تام و ناقص، رسم تام و ناقص؛ اين تعاريف چهار گانه رائج است؛ تمثيل هم به عنوان يك راه پنجم مطرح است. براي تمثيل نمونه ذكر مي كنند؛ مي گويند: حدّ شيء را در تعريف ياد نمي كنند، رسم شيء عوارض ذاتي شيء و خواص آن را ذكر نمي كنند؛ فقط تشبيه مي كنند.اين راه پنجم را مي گويند: راه » تمثيل ». مي گويند: روح در بدن مثل ناخدا در كشتي است. آن ناخداي كشتي همانطوري كه مدبّر و راهنماي كشتي است؛ روح در بدن نيزاينچنين است. اين از سنخ حدّ تام يا ناقص، رسم تام يا ناقص نيست؛ بلكه از سنخ تمثيل است.
قرآن كريم براي معرفي انسان كامل؛ يعني اولياي الهي، يعني اهل بيت (عليهم السّلام) گاهي از حد استفاده مي كند، گاهي از رسم استفاده مي كند، گاهي هم از تمثيل. گاهي حقيقت ولايت را تشريح مي كند، گاهي آثار ولايت را بازگو مي كند، گاهي هم مثل ذكر مي كند. در روايات هم به شرح ايضاً؛ گاهي حقيقت ولايت را تبيين مي كنند، گاهي عوارض ذاتي و آثارش را تشريح مي كنند، گاهي هم مثل ذكر مي كنند. ضعيف ترين مرحله، همان مرحله شناخت تمثيلي است. حالا شما بنگريد آن ضعيف ترين مرحله از مراحل شناخت ولايت چيست، تا برسيم به آن مراحل متوسط يا قوي.
شناخت ائمه معصومين (ع) از راه « تمثيل »
مرحله تمثيل كه ضعيف ترين مرحله است، گاهي از اين راه است؛ به ما فرمودند: مثل ولايت اهل بيت، مثل سفينه نوح است:مثل اهل ب يت ي كمثل سف ينه نوح من رك بها نجا و من تخلّف عنها غرق (10). گاهي مي فرمايند: جريان اهل بيت نظير سفينه نوح نيست، بالاتر از سفينه نوح است. جريان اهل بيت، جريان كعبه است؛ كه من دخله كان آم نا (11) اهل بيت به منزله قبله مسلمينند، اهل بيت به منزله مطاف مسلمينند. از اين تمثيل ها در نصوص ديني ما كم نيست و بالاترين تمثيل آن است كه بفرمايند: اينها همتاي قرآن كريمند. اينها تعريف هاي تمثيلي است كه بالاترين تمثيل اين است كه بگوئيم: اهل بيت (عليهم السّلام) مثل قرآن كريمند. آن تمثيل هاي متوسط و ضعيف آن است كه بگوئيم: اينها مثل كشتي نوح اند، مثل كعبه اند و مانند آن.
لزوم شناخت حقيقت اهل بيت (ع)
وقتي حقيقت ولايت را بررسي مي كنيد، مي بينيد اينها چون وليّ اند، و متقرّبند؛ جائي براي اينها در جهان امكان نمي يابيد. اينها را اگر خواستيد بشناسيد، مي بينيد لدي اللّهي اند. يك انسان كامل كه لدي الله(12) شد، ع ند مليك مقتد ر(13) شد؛ بايد او را آنجا شناخت. از سنخ كعبه بودن، از سنخ سفينه نوح بودن؛ از اين سنخ ها نيست كه صبغه ملكي داشته باشد، تا بتوان آنها را با اين سبك شناخت. اگر اينها سنخ ملكوت دارند، تا انسان از اهل آن ديار نشد؛ نمي تواند بشناسد. اينكه گفته شد: اهل بيت را خود آنها مي شناسند و ديگران توان شناختش را ندارند، براي آن است كه آنها ع ند مليك مقتد رند. اگر يك انسان كاملي ع ند مليك مقتد ر بود و ديگري در عالم ملك، سفر مي كرد؛ چنين انساني نمي تواند آن مليك مقتدر را و كسي كه ع ند مليك مقتد ر است را بشناسد !
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه تفسير موضوعي قرآن كريم به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در جمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ـ 1378
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر. ك: سفينه البحار / 2 / 376 ( 3و2) ر. ك: وسائل الشيعه / 14 / 576 ـ باب ا ستحباب ز ياره قبر فاطمه ب نت موسي بن جعفر (ع) ب قم (4) ر. ك: بحار الأنوار / 60 / 216 (5) مستدرك الوسائل / 10 / 368 ـ باب ا ستحباب ز ياره فاطمه بنت موسي بن جعفر (ع) ب قم (6) مستدرك الوسائل / 10 / 368 ـ باب ا ستحباب ز ياره فاطمه بنت موسي بن جعفر (ع) ب قم (7) الأمالي ل لصدوق / 388 (8) توبه / 122 (9) عيون أخبار الرّضاء (ع) / 2 / 271 (10) بحار الأنوار / 23 / 124 (11) آل عمران / 97 (12) اشاره به: بحار الأنوار / 99 / 108 ـ دعاي ندبه (13) قمر / 55

 



جلالي با اشاره به جلسه كميسون امنيت ملي مجلس:
صالحي از راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در اوايل سال آينده خبر داد

سخنگوي كميسيون امنيت ملي با اشاره به حضور صالحي در جلسه كميسيون متبوعش به نقل از وي اعلام كرد كه تست هاي اصلي نيروگاه اتمي بوشهر تمام شده و آخرين مراحل تست ايمني را مي گذراند تا در ماه هاي اوليه سال آينده نيروگاه در مدار قرار گيرد.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه ديروز كميسيون متبوعش گفتگو مي كرد طي سخناني اظهار داشت: در جلسه ديروز صالحي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي از آخرين وضعيت نيروگاه اتمي گزارشي ارائه كرد و تصريح كرد كه نيروگاه بوشهر ديگر كار سخت افزاري ندارد.
وي افزود: رئيس سازمان انرژي اتمي ضمن اعلام اينكه تست هاي اصلي نيروگاه اتمي بوشهر تمام شده و آخرين مراحل تست ايمني را مي گذراند، وعده كرد كه در ماه هاي اوليه سال آينده نيروگاه در مدار قرار گيرد.
جلالي ادامه داد: صالحي در اين جلسه بيان داشت كه بر اساس مصوبه مجلس براي ساخت 20 نيروگاه اين مصوبه در دست پيگيري است كه ساخت نيروگاه 360 مگاواتي ملي نيز يكي ديگر از طرح هاست كه در دست ساخت است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه به ديگر دستور كار ديروز كميسيون متبوعش اشاره كرد و گفت: عملكرد و گزارش آمانو نيز مورد نقض جدي اعضاي كميسيون قرار گرفت كه طبيعتا انتظار آن است كه رئيس جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي عملكرد خود را جبران كند.
وي در اين زمينه خاطرنشان كرد: غربي ها خيلي تلاش كردند كه بگويند گزارش آمانو واقعي است اما نتوانستند اين موضوع را در شوراي حكام عموميت دهند از اين رو شوراي حكام قطعنامه صادر نكرد و حتي جنبش عدم تعهد بيانيه اي بسيار قوي و پر محتوا در خصوص گزارش آمانو صادر كرد.
جلالي تاكيد كرد: عكس العمل گروه جنبش تعهد دلالت بر اين دارد كه آمانو خوب عمل نكرده و جمهوري اسلامي ايران كارنامه مثبت و قابل قبولي در عرصه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ارائه كرده است.
وي اين موضوع را نيز اضافه كرد كه اگر چه آمانو تلاش كرد در گزارش شفاهي خود به شوراي حكام، تاحدودي گزارش مكتوب خود را تعديل كند اما كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنان بر عملكرد آمانو در اين زمينه اعتراض دارد چرا كه معتقد است مديركل آژانس بايد بي طرفي خود را حفظ كرده و از قدرت هاي بزرگ فشارپذير نباشد.
وي در ادامه به غني سازي 20 درصد اشاره كرد و افزود: در اين زمينه بعضي ها اعم از دوستان ما در دنيا و يا دشمنان تصور مي كردند كه ايران نمي تواند 20 درصد غني سازي را انجام دهد اگر چه اين نتوانستن را برخي از موضع فني و بعضي ها عدم شجاعت سياسي مي دانستند اما هنگامي كه اين كار انجام شد مشخص گرديد كه ايران هم از نظر فني توان غني سازي 20 درصد را دارد و هم از نظر سياسي داراي اين شجاعت در عرصه بين المللي است كه نهايتا اين امر موجب شد كه دوستان ايران از روحيه بالاتري برخوردار شوند كه نمونه آنرا مي توان در بيانيه جنبش عدم تعهد ديد و يا اينكه علي رغم گزارش تند آمانو هيچ قطعنامه اي عليه ايران صادر نشد.
جلالي در خاتمه از ارائه گزارشي توسط آخوندزاده معاون بين الملل وزير خارجه در خصوص جلسه اخير شوراي حكام و فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
ايتاليا با بازداشت
يك خبرنگار در دام لابي صهيونيستي افتاده است
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دستگيري خبرنگار صدا و سيما در رم را اقدامي براساس نسخه نوشته شده لابي صهيونيستي دانست.
كاظم جلالي نماينده شاهرود كه در واكنش به دستگيري حميد معصومي نژاد از سوي پليس رم با فارس گفتگو مي كرد، اين اقدام را «نسخه طراحي شده صهيونيست ها» دانست و گفت كه «دولت ايتاليا در دام لابي صهيونيستي افتاده است.»
وي افزود: اقدام پليس ايتاليا نشانگر آنست كه پرونده فعاليت هاي جمهوري اسلامي آنقدر شفاف است كه آنها براي اجراي نسخه نوشته شده توسط سران رژيم صهيونيستي به دستگيري يك خبرنگار متمسك شده اند و اگر مدعيان دموكراسي و حقوق بشر، دستاويز يا مدركي عليه ايران داشتند، به جاي بازداشت كسي كه مسئوليت روشنگري افكار را برعهده دارد، به آن متوسل مي شدند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: جمهوري اسلامي نيازي به قاچاق سلاح در داخل اروپا ندارد و امروز موج نفرت از سياست هاي قدرت هاي بزرگ در دل مردم دنيا به وجود آمده ولي آنها غافلند كه با وجود بيداري ملت ها، تاريخ مصرف كارهايي چون دستگيري افراد به بهانه هاي واهي گذشته است.
جلالي افزود: در گذشته هم شاهد بوديم در برخي كشورها هموطنان ما به اتهامات مختلف دستگير شدند، اما عوامل اين كارها در هيچ موردي نتوانستند ادعاهاي خود را اثبات كنند و به دليل مستند نبودن مسائلي كه مطرح كرده بودند، روند قضايي كه مويد حرف هاي آنان باشد، به وجود نيامد.
وي در پايان با تقبيح دستگيري خبرنگار صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در رم از سوي مدعيان دفاع از جريان آزاد اطلاع رساني، از بررسي اين اقدام پليس ايتاليا در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد.

 



حجت الاسلام نبوي: حوادث بعد از انتخابات مصداق واضح محاربه بود

عضو سابق شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد كه در صورت بررسي مفاهيم فقهي محاربه، نتيجه اي جز اين كه حوادث بعد ازانتخابات مصداق بيّن و واضح محاربه بوده است به دست نخواهد آمد.
حجت الاسلام والمسلمين عباس نبوي در گفت وگوي تفصيلي با فارس با بيان اين كه جنگ با رسول خدا مي تواند از سوي برخي ها عليه جانشينان پيامبر به صورت مسلحانه و يا غيرمسلحانه صورت گيرد، گفت: در مفهوم محاربه ما نمي توانيم صرفا در حمل سلاح توقف كنيم.
وي با تاكيد بر اين كه در صورت بررسي مفاهيم فقاهتي محاربه نتيجه اي جز اين كه حوادث بعد از انتخابات مصداق بيّن و واضح محاربه بوده است، به دست نخواهد آمد، گفت: اعتراضاتي را كه تا قبل از 25 بهمن امسال به بهانه اعتراض به نتيجه انتخابات صورت گرفته بود، را نمي توان محاربه دانست اما هرگونه تجمع و اعتراض گروهي كه بعد از بيانات ولي فقيه صورت گرفت مصداق بارز محاربه بود.
اين استاد دانشگاه با استناد به آيات قرآن كريم در خصوص جزاي محاربان متذكر شد: طبق آيه قرآن محاربان بايد به قتل برسند، به دار آويخته شوند، دست و پاهايشان به صورت مخالف (دست چپ، پاي راست و بالعكس) قطع شود و يا اين كه مكان زندگي وي را تغيير و محارب را تبعيد كنند.
اين استاد حوزه در پاسخ به اين سؤال كه كدام يك از اين جزاها بايد براي افراد محارب مشخص شود و تعيين كننده چه كسي خواهد بود، گفت: از معصوم نقل شده است كه اگر محارب عليه حكومت مشروع اقدام كرده و موفق شود بايد به قتل برسد اما اگر در مانور قدرت عليه حكومت شركت داشته و محاربه وي به سرانجام نرسيده است، مي توان اين فرد را به جاي ديگري براي زندگي تبعيد كرد.
نبوي با بيان اين كه قانون مجازات اسلامي تعيين مجازات محارب را به عهده و اختيار قاضي گذاشته است، تاكيد كرد: كسي كه در مانور قدرت عليه حكومت مشروع شركت مي كند، محارب است و نمي توان در محارب بودنش ترديد داشت اما اگر اين محارب، محاربي باشد كه جرمش در حد شركت در مانور قدرت عليه حاكميت اسلامي باشد، بايد در همين حد مورد تعقيب و محاكمه قرار بگيرد.
وي با اشاره به حوادث بعد از انتخابات خطاب به سران فتنه گفت: اين افراد بايد تكليف خود را روشن كنند و به صراحت بگويند كه اين حكومت را مشروع مي دانند يا نه، اگر حكومت را مشروع مي دانند پس بايد اعتراض خود را در حد نصيحت و امر به معروف دنبال كرده و از رسيدن به مرحله بغي صرف نظر كنند.

 



وزير خارجه چين:تحريم ايران مشكلي را حل نمي كند

وزير خارجه چين تاكيد كرد كه تحريم رويكرد مناسبي براي حل برنامه هسته اي ايران نيست.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «يانگ جيه چي»، در جمع خبرنگاران قاطعانه از بي ميلي كشورش براي حمايت از تحريم هاي جديد عليه ايران خبر داد.
وي گفت: صادقانه بگويم كه برخي مشكلات در حال حاضر درخصوص تلاش ها براي حل و فصل مسئله هسته اي ايران وجود دارد ولي فكر نمي كنيم تلاش هاي ديپلماتيك به پايان رسيده باشد.
وي افزود: همانطور كه همه مي دانند فشارها و تحريم ها نمي توانند بطور اصولي اين مسئله را حل و فصل كنند.
جيه چي تصريح كرد: همه طرف ها بايد از منطق سياسي خود براي پيدا كردن راه حلي جامع، معقول و عادلانه بطور كامل استفاده كنند.
براساس اين گزارش، پكن پس از تلاش براي تعديل اقدامات پيشنهادي كه مي توانست جلوي جريان نفت خام ايران به چين و سرمايه گذاري هاي اين كشور را بگيرد از قطعنامه هاي پيشين شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد ايران حمايت كرده است.
تحليلگران سياسي معتقدند كه دولت پكن نهايتا با قطعنامه احتمالي تحريم ها عليه ايران موافقت خواهد كرد اما قبل از تصويب، آنچنان محتواي قطعنامه را تضعيف خواهند كرد كه از آن تنها يك شكل ظاهري و نمادين باقي بماند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14