(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 اسفند 1388- شماره 19599
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برگزاري اجلاس 4جانبه ابتكار ايران براي حل بحران سومالي
با حضور وزير دفاع موشك كروز ايران در خط توليد قرار گرفت
شيخ نعيم قاسم: ايران مهم ترين عامل بازدارنده منطقه در مقابل آمريكا و اسرائيل است
معاون وزير علوم ، تحقيقات و فناوري: بودجه پژوهشي دانشگاه ها سال آينده 25 درصد رشد دارد
مجموعه 12 جلدي تجزيه و تحليل مشاغل در تبريز چاپ شد
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد بزرگداشت هزار و چهارصدمين سال نزول قرآن در سال 89
معاون وزير مسكن و شهرسازي: نرخ سود بانكي مسكن مهر در سال آينده كاهش مي يابد
فرمانده نيروي انتظامي استان خبر داد آغاز اجراي طرح انتظام بخشي ترافيكي در استان تهران
وزير مسكن و شهرسازي: نياز به مسكن از سال 92 كاهش مي يابد
اهداي يك باب منزل مسكوني به خانواده چهارقلوها در سمنان
فرمانده نيروي زميني ارتش: نيروي زميني در همه عرصه ها نيرومند است
اخبار ادبي و هنري



برگزاري اجلاس 4جانبه ابتكار ايران براي حل بحران سومالي

اجلاس چهارجانبه بررسي بحران سومالي با ابتكار ايران و با حضور كشورهاي كنيا، سومالي و اعضاي ايگاد (كشورهاي حوزه شرق آفريقا) در نايروبي برگزار شد.
در اين نشست منوچهر متكي، موريس واتينگ و علي احمد جامه وزراي خارجه ايران، كنيا و سومالي و محمود معالم دبير كل ايگاد پيرامون راه هاي كمك به حل و فصل بحران سومالي و بازگشت آرامش، امنيت و صلح و ثبات به اين كشور بحران زده و توقف شرايط شكننده و خونريزي به بحث و تبادل نظر پرداختند.
شركت كنندگان در اين اجلاس تاكيد كردند كه بحران سومالي راه حل نظامي ندارد و گفت وگو و تفاهم در چارچوب مصالح و منافع ملي كشور سومالي در كنار تلاش ها و رويكردهاي خيرخواهانه همسايگان و كشورهاي تاثيرگذار در قالب ابتكارات منطقه اي و چندجانبه از جمله ايگاد تنها راه صلح و تفاهم و آشتي ملي است.
اعضاي اجلاس چهارجانبه سومالي با محكوم كردن اقدامات افراطي و قهرآميز تاكيد كردند كه بازگشت ثبات و امنيت به سومالي زمينه را براي توسعه رفاه و سازندگي اين كشور فراهم خواهد كرد. منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين نشست طي سخناني با اشاره به كمك هاي انسان دوستانه ايران به سومالي تلاش هاي كشورمان را براي كمك به بازگشت صلح و ثبات به سومالي و نيز به كمك استقرار دولت سومالي در اين كشور يادآور شد.
وي با طرح پيشنهاد برگزاري دوره اي اجلاس چهارجانبه اجلاس سومالي با حضور كليه كشورهاي عضو ايگاد حمايت ايران را از هرگونه ابتكار عمل از سوي ايگاد، اتحاديه آفريقا و كونسا اعلام كرد.
دبير كل ايگاد نيز ضمن اشاره به تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به استقرار صلح و امنيت در سومالي تصريح كرد: اين تلاش ها مورد تاييد حمايت ايگاد است و اميدواريم تلاش هاي ايگاد همراه با حمايت هاي ايران به نتايج مثبتي منتج شود.
وزير امور خارجه سومالي نيز با قدرداني از حمايت هاي سياسي و انسان دوستانه ايران براي حل مناقشه سومالي از كشورهاي عضو خواست تا مشورت هاي خود را با جمهوري اسلامي ايران ادامه داده و از نظرات و جايگاه و ظرفيت كشورمان در مجامع بين المللي براي حل اين مناقشه بهره ببرند.
وي مساله سومالي را دشوار توصيف و تاكيد كرد: كمك كشورهايي چون ايران با توجه به تجربيات غني و ارزشمند آن براي حل اين مناقشه موثر و مفيد است.
وزير امور خارجه كنيا نيز ضمن مهم خواندن اجلاس چهارجانبه و تصريح بر اينكه اين اجلاس با پيشنهاد ايران و حمايت كنيا در نايروبي برگزار مي شود از تلاش ها و رايزني هاي در سطح منطقه اي و بين المللي قدرداني كرد.
وي افزود: تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران همواره در جهت نزديك كردن نظرات كشورهاي آفريقايي معطوف بوده و نتايج مثبتي را نيز به همراه داشته است.
ديدارهاي متكي
با مقامات آفريقايي
وزير امور خارجه كشورمان در جريان سفر به نايروبي با «يوري موسويني» رئيس جمهور اوگاندا پيرامون مسائل دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر كرد.
متكي تاكيد كرد: ايران با رويكرد تقويت نگاه به آفريقا در سياست خارجي خود آماده گسترش و تعميق همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه با اوگاندا است.
وي همچنين به صورت جداگانه با وزراي خارجه كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس نيز ديدار و گفت وگو كرد.

 



با حضور وزير دفاع موشك كروز ايران در خط توليد قرار گرفت

با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خط توليد موشك كروز نصر يك در سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع به بهره برداري رسيد.
سرتيپ احمد وحيدي ديروز در مراسم افتتاح اين خط توليد، اظهار داشت: موشك نصر يك از نوع موشك كروز است كه قادر است شناورهاي 3 هزارتني را منهدم كند، اين موشك در كلاس موشك هاي كوتاه برد است كه در حال حاضر قابليت شليك از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آينده نزديك امكان شليك از بالگرد و زيردريايي نيز به قابليت هاي تاكتيكي آن اضافه مي شود.
وزير دفاع گفت: با توليد انبوه اين موشك و تحويل آن به نيروي دريايي سپاه و ارتش، توان دفاع دريايي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران به نحو چشمگيري افزايش خواهد يافت.
وحيدي ادامه داد: پيشرفت هاي به دست آمده در صنعت دفاعي به ويژه صنايع موشكي وزارت دفاع ناشي از مديريت تحقيق، مديريت نوآوري، برنامه ريزي فناوري و مديريت راهبردي فناوري ها است كه توانسته است فناوري هاي حياتي و كليدي را براي صنايع دفاعي كشور به ارمغان آورد.
وحيدي تصريح كرد: سرعت تحولات و كاهش چرخه عمر فناوري به گونه اي است كه وزارت دفاع به منظور صيانت از دستاوردهاي استقلال، امنيت و تمامي ارضي كشور به طور اجتناب ناپذير بكارگيري فناوري جديد را به عنوان يك راهبرد مهم دنبال كند و تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور در حوزه صنعت دفاعي با همين راهبرد قابل تحقق است.
وزير دفاع، پاسخ به نياز نيروهاي مسلح را يكي از جدي ترين دغدغه هاي وزارت دفاع ذكر كرد و افزود: ما تلاش كرده ايم رويكرد «تحقيق، توسعه و توليد بر مبناي توان» را به رويكرد «تحقيق، توسعه و توليد بر مبناي نياز نيروهاي مسلح» تغيير دهيم و با بهره گيري از راه هاي ميان بر كه همواره مورد تأكيد فرماندهي معظم كل قوا بوده، اين مهم را تحقق بخشيم.
وزير دفاع در ادامه گفت: امروز با پشتوانه تخصص، تعهد، تجربه و تلاش متخصصان خستگي ناپذير وزارت دفاع، علاوه بر تأمين نيازمندي هاي متنوع نيروهاي مسلح كشورمان، قادريم نيازهاي تسليحاتي ساير كشورها به ويژه كشورهاي دوست و همسايه را نيز تأمين كنيم.
وحيدي در پايان با قدرداني از اقدامات مؤثر و تلاش متخصصان سازمان صنايع هوافضا در طراحي و ساخت موشك پيشرفته و پيچيده نصر يك اين موفقيت را به محضر فرمانده معظم كل قوا، نيروهاي مسلح و ملت شريف ايران تبريك گفت.

 



شيخ نعيم قاسم: ايران مهم ترين عامل بازدارنده منطقه در مقابل آمريكا و اسرائيل است

معاون دبير كل حزب الله لبنان، ايران را مهم ترين عامل بازدارنده منطقه اي در مقابل آمريكا و اسرائيل دانست.
شيخ نعيم قاسم در گفت وگو با ايرنا يكي از اهداف مهم رژيم صهيونيستي از تهديدات روز افزون خود عليه لبنان را تلاش براي بالابردن روحيه اسرائيلي ها دانست و افزود: رژيم صهيونيستي با اين تحركات مي خواهد خاطره بسيار تلخ و شرم آور جنگ 33 روزه سال 2006 را از اذهان سربازان خود بزدايد و هدف دوم اين رژيم نيز تضعيف روحيه ملت لبنان براي حملات بعدي است.
نعيم قاسم تاكيد كرد: طبيعت جنگ آينده به ميزان تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي متغير خواهد بود. اين تهاجم ممكن است يك تجاوز محدود باشد كه پاسخ آن نيز محدود خواهد بود اما جنگ احتمالي اين قابليت را نيز دارد كه جبهه گسترده و متعددي را در بر گيرد.
وي افزود: راه حل منطقي اين است كه اين رژيم حماقت نكند؛ در غير اين صورت پاسخ شديدي را از جهات مختلف دريافت خواهد كرد.
نعيم قاسم درباره موقعيت ايران در منطقه هم گفت: جمهوري اسلامي ايران از توان بسيار بالايي برخوردار است به طوري كه عامل بازدارنده بسيار مهمي در منطقه در مقابل آمريكا و رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: ملت بزرگ ايران با دستاوردهاي درخشان خود طي 31 سال، شعار «نه شرقي نه غربي» را محقق ساخت و ايران با 8 سال مقاومت در برابر صداميان يك الگوي موفق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در جهان معاصر به نمايش گذاشته و عاملي تأثيرگذار در جهان شده است.
نعيم قاسم گفت: درست است كه حجم چالش ها و سنگ اندازي ها در برابر جمهوري اسلامي زيادي است و استكبار اجازه نخواهد داد كه اين نظام مردم سالار و آزاده خواه راحت باشد اما اين نظام با پيروي از خط امام خميني (ره) و رهبري فرزانه آيت الله خامنه اي و با وجود اين ملت بخشنده و بزرگ در برابر اين سنگ اندازي ها پايدار خواهد ماند.
وي تاكيد كرد: ايران تنها كشوري است كه دشمني با صهيونيسم را آشكار كرده و با رد راه حل مذاكره، خواستار اعاده حقوق كامل ملت فلسطين و آزادي كامل سرزمين هاي اشغالي از درياي مديترانه تا رود اردن است.
معاون دبيركل حزب الله با اشاره به نقش و تأثير امام خميني (ره) در اقتدار امروز جمهوري اسلامي تأكيد كرد: در هر گامي كه ايران به سوي اقتدار و نقش و موقعيت مهم خود در منطقه برمي دارد، جاي پاي امام خميني بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ديده مي شود.
وي افزود: امروز نيز بعد از 31 سال از پيروزي اين انقلاب حضور امام خميني با ادامه راه ايشان توسط مقام معظم رهبري احساس مي شود. رئيس جمهوري و ديگر مسئولان ايران نيز با تلاش براي حركت در زير سايه پرچم ولايت فقيه از ادامه راه امام حمايت كرده و خواهند كرد.

 



معاون وزير علوم ، تحقيقات و فناوري: بودجه پژوهشي دانشگاه ها سال آينده 25 درصد رشد دارد

معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري از رشد 25 درصدي بودجه پژوهشي دانشگاه هاي كشور در لايحه بودجه سال آينده خبر داد.
به گزارش ايرنا، «محمد مهدي نژاد» يكشنبه در حاشيه بازديد از طرح هاي عمراني دانشگاه ايلام با اعلام اين خبر گفت: 20 هزار ميليارد ريال اعتبار براي بخش پژوهش دانشگاه هاي كشور در لايحه بودجه پيشنهادي سال 1389 از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده است.
وي ميزان بودجه پژوهشي دانشگاه ها را در سال جاري 16 هزار ميليارد ريال بيان كرد و گفت: اميدوار است كل بودجه پژوهشي پيشنهادي دولت به منظور توسعه و رشد فناوري در مجلس تصويب شود.
معاون وزير علوم، كل بودجه پيشنهادي دولت براي دانشگاه هاي كشور در بخش عمراني، جاري و پژوهش را براي سال 1389 بيش از 210 هزار ميليارد ريال عنوان كرد. وي همچنين از ايجاد و راه اندازي پارك هاي علم و فناوري در تمامي 30 استان كشور در آينده نزديك خبر داد و گفت: در حال حاضر، 12 پارك فناوري و 20 مركز رشد علمي در استان هاي مختلف كشور فعاليت مي كنند.

 



مجموعه 12 جلدي تجزيه و تحليل مشاغل در تبريز چاپ شد

تبريز-خبرنگاركيهان:
كار تدوين و چاپ كتاب هاي 12 جلدي «تجزيه و تحليل مشاغل» در دانشگاه علوم پزشكي تبريز به پايان رسيد.
معاون پشتيباني دانشگاه علوم پزشكي تبريز در همايش «دستاوردهاي تجزيه و تحليل مشاغل علوم پزشكي تبريز» با اشاره به تدوين اين كتب گفت: عدم وجود شرح وظايف تك تك پرسنل شاغل به صورت جامع و بازنگري شده، يكي از خلأ هاي جدي در دانشگاهها و سازمان هاي كشور است.
دكتر جعفر مجيدي افزود: طي مصوبه كميسيون تحول اداري مجلس كار پژوهش تيمي مبتني بر استفاده از منابع علمي گوناگون و انجام مصاحبه با كارشناسان خبره حوزه هاي مختلف آغاز شد و ماحصل آن در 12 جلد كتاب با كيفيت بالا، تدوين شده كه مي تواند به عنوان الگوي موثر در ديگر سازمان ها استفاده شود.
در اين سمينار مجموعه كتب و تحليل مشاغل در 12 جلد به مسئولان واحدهاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي تبريز ارايه شد.

 



مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد بزرگداشت هزار و چهارصدمين سال نزول قرآن در سال 89

تبريز - خبرنگار كيهان:
هزاروچهارصدمين سال نزول قرآن كريم، سال آينده با ويژه برنامه هاي متعدد و در سطح كشور و نيز دنيا، برگزار مي شود.
مشاور وزير و رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در سمينار هم انديشي حافظان قرآن در تبريز، افزود: سال آينده، سالي پربار و مبارك براي جامعه قرآني كشور خواهد بود و جشنواره بين المللي قرآني فجر در ايران برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين حميد محمدي تصريح كرد: برپايي نشست ها و سمينارهاي قرآني، گام مثبتي در جهت خط مشي كلي حركت هاي قرآني و عامل راهگشاي دست اندركاران اين عرصه است. وي در عين حال از صدور مجوز براي 14 موسسه قرآني در آذربايجان شرقي خبر داد و از آذربايجان شرقي، به عنوان استان فعال در فعاليت هاي قرآني نام برد.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: نرخ سود بانكي مسكن مهر در سال آينده كاهش مي يابد

اراك- خبرنگاركيهان:
معاون وزير مسكن و شهرسازي و دبير عالي شوراي شهرسازي كشور گفت: تسهيلات بانكي مسكن مهر كشور3 هزارو500 ميليارد تومان بود كه تاكنون 44درصد آن معادل يك هزارو34 ميليارد تومان توسط تعاوني ها جذب شده است.
محمد قراوي در جلسه مسكن مهر در استان مركزي اضافه كرد: با روندي كه در جذب تسهيلات وجود دارد تا اوايل مهرماه سال آينده اين تسهيلات به طور كامل جذب مي شود.
وي از كاهش نرخ سود بانكي مسكن مهر خبر داد و گفت: در جلسه شوراي عالي مسكن و شهرسازي كه با حضور رئيس جمهور برگزار مي شود مقرر شده است بانكها در سال آينده ميزان نرخ سود تسهيلات بانكي را كاهش دهند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با تاكيد بر اينكه كاهش نرخ سود بانكي بازپرداخت را راحت تر مي كند تصريح كرد: درصدديم تا سال آينده با تسهيلات جديد و يا از محل وجوه ارائه شده كه در اختيار استانها قرار مي گيرد نرخ سود تسهيلات بانكي كاهش پيدا كند.
قراوي با بيان اينكه تاكنون 880 هزار و760 نفر از متقاضيان مسكن مهر پالايش شده اند ادامه داد: از اين تعداد براي 872 هزار 925 نفر زمين تامين شده و مابقي در مرحله عقد قرارداد، پروانه ساختماني، پي كني، اسكلت و سقف، سفت كاري و نازك كاري قرار دارند.
دبير عالي شوراي شهرسازي با اشاره به مسكن مهر در استان مركزي اظهار داشت: استان مركزي در سطح كشور جزو استانهاي برتر كشور شناخته شده است.
وي با بيان اينكه سهميه بانكي استان 128ميليارد تومان بوده است گفت: از اين ميزان 49 ميليارد تومان جذب شده است.
وي ادامه داد: در استان 10هزار و951 نفر متقاضي واجد شرايط داريم كه براي 10هزار و924 نفر تامين زمين و عقد قرارداد شده است.
در ادامه استاندار مركزي نيز گفت: براي تسريع روند مسكن مهر در استان 40مصوبه با حضور وزير مسكن و شهرسازي به تصويب رسيد كه تاكنون به جز 4مورد كه در حوزه اختيارات استان نبوده تمام مصوبات اجرايي شده است.
علي اكبر شعباني فرد اظهار داشت: زمين هاي پيش بيني شده مسكن مهر شهر اراك در شهر جديد مهاجران درنظر گرفته شده كه اميدواريم با نظر مساعد وزير، زمين در شهر اراك درنظر گرفته شود.

 



فرمانده نيروي انتظامي استان خبر داد آغاز اجراي طرح انتظام بخشي ترافيكي در استان تهران

كرج- خبرنگار كيهان:
طرح انتظام بخشي ترافيك در استان تهران با هدف افزايش ايمني در حمل و نقل، روانسازي ترافيك و كاهش حوادث ترافيكي آغاز شد.
سرتيپ عليرضا اكبرشاهي فرمانده انتظامي استان تهران پيش از ظهر ديروز در مراسم آغاز اين طرح در ستاد فرماندهي كرج در جمع خبرنگاران گفت: طرح انتظام بخشي با هدف ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در روزهاي پاياني سال با مشاركت عوامل كمكي و ساير ارگان هاي خدماتي از جمله اورژانس، اتوبوسراني، تاكسيراني، آتش نشاني، واحدهاي سد معبر شهرداري به همراه جرثقيل در معيت مأموران جهت انتقال وسايل نقليه متخلف به پاركينگ اجرا مي شود.
وي با اشاره به محدوديت هاي اجرايي اين طرح افزود: در اجراي اين طرح از تردد وسايل نقليه سنگين در محدوده مركزي شهرها، وسايل نقليه تك سرنشين و همچنين از حفاري در سطح معابر اصلي مركزي شهر جلوگيري مي شود.
اكبر شاهي اظهار داشت: تعداد 120 واحد گشتي پليس راهنمايي و رانندگي 13 واحد گشت ويژه عمليات ترافيكي و كنترل نامحسوس، تعداد 60 واحد گشت موتوري پليس راهنمايي رانندگي و تعداد 7 دستگاه خودرو جرثقيل به همراه مأمور نيروي انتظامي اين طرح را اجرا مي كنند.
وي تصريح كرد: در اين راستا تعداد 32 تيم خودرويي اورژانس، 70 تيم خودرويي آتش نشان، تعداد 40 واحد سد معبر شهرداري، 7 تيم نظارتي سازمان تاكسيراني و 6 تيم نظارتي سازمان اتوبوسراني به كمك نيروي انتظامي مي آيند.
اكبرشاهي با بيان اينكه طرح انتظام بخشي ترافيك از 15 اسفند شروع شده است گفت: اين طرح تا پايان امسال ادامه خواهد داشت.

 



وزير مسكن و شهرسازي: نياز به مسكن از سال 92 كاهش مي يابد

وزير مسكن و شهرسازي گفت: اگر تا سال 92 مسكن را به خوبي مديريت كنيم، پس از آن نياز به مسكن كاهش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، علي نيكزاد، در حاشيه افتتاح پروژه 375 واحدي ايثار ميانرود شيراز، در جمع خبرنگاران سال 89 را نقطه عطفي در طرح مسكن مهر عنوان و تصريح كرد: عزم ما براي خانه دار كردن افرادي كه در طرح مسكن مهر ثبت نام كرده اند در سال آينده، راسخ است.
وي با تاكيد بر ثبات مسكن در بازار، خاطرنشان كرد: افزايش تسهيلات در راستاي پشتيباني دولت از بخش مسكن به طور جدي در سال آينده پيگيري مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه هفته آينده خبر خوشي كه در زمينه ساخت و ساز تحولي اساسي ايجاد مي كند را به مردم مي دهيم، ادامه داد: اگر برخي رونق را در اين مي بينند كه مردم نتوانند صاحب خانه شوند، چنين رونقي را در بخش مسكن نمي خواهيم.
وي با اشاره به نياز انباشته يك ميليون نفري واجدان شرايط در طرح مسكن مهر، گفت: دولت در يك كارگاه به وسعت كشور اين طرح را با همت استانداران پيش مي برد.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به ساخت سالانه 200هزار واحد مسكوني در روستاها، اظهار داشت: ما ضمن مديريت نياز انباشته كشور، توجه مي كنيم كه در آينده به مشكلي برخورد نكنيم و ظرفيت توليد را بالا مي بريم.
نيكزاد ادامه داد: ما رونق را در اين مي بينيم كه كارگاه يك ميليون و200هزار واحدي در كل كشور فعال شود.
وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه فارس يكي از استان هاي پيشرو در طرح مسكن مهر است، با اشاره به 13هزار و500 سهميه مسكن مهر استان فارس در سال 87، گفت: تاكنون بيش از 11هزار سهميه مسكن مهر در فارس جذب شده و مابقي نيز با مساعدت بانك ها، به زودي جذب مي شود.

 



اهداي يك باب منزل مسكوني به خانواده چهارقلوها در سمنان

سمنان- خبرنگاركيهان:
در بازديد استاندار و شهردار و ديگر مسئولان استان سمنان از چهارقلوهاي سمناني يك باب منزل مسكوني به خانواده نوزادان اهدا شد.
در اين بازديد همچنين سازمان بهزيستي استان سمنان به مدت پنج سال ماهانه مبلغ 3ميليون ريال براي چهارقلوها كمك مالي پرداخت خواهد كرد كه براي هر نوزاد 75 هزارتومان درنظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان از سمنان، بهزيستي براي صدور دفترچه بيمه و سهميه شيرخشك چهارقلوها مساعدت خواهد كرد. عباس رهي استاندار سمنان در اين ديدار كه امام جمعه موقت، فرماندار، شهردار، معاون عمراني استانداري و تعدادي از مديران كل استان در منزل چهاردولي برگزار شده بود مبلغ 10ميليون ريال و ماهانه يك ميليون ريال براي كمك به نگهداري فرزندان اين خانواده اهدا و تقبل كرد.
در پايان اين ديدار كليد يك باب منزل مسكوني با زيربناي يكصد مترمربع در مركز شهر سمنان به خانواده چهارقلوها اهدا شد. چهارقلوها سه پسر و يك دختر هستند.

 



فرمانده نيروي زميني ارتش: نيروي زميني در همه عرصه ها نيرومند است

فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: امروز نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي در همه عرصه ها نيرويي پا در ركاب و نيرومند است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد سرتيپ احمدرضا پوردستان در جمع فرماندهان و كاركنان لشكر 77 با اشاره به اينكه امروز دشمنان نظام دست از تلاش هاي خود بر ضد كشور برنمي دارند، اظهار داشت: امروز نيروي زميني براي مقابله با تهديدات دشمن حرف براي گفتن دارد.
وي افزود: امروز ارتش جمهوري اسلامي ايران هم در جنگ كلاسيك و هم با رصد كردن تهديدات دشمن، قابليت هاي ورود در عرصه هاي ناهمگون را دارد.
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران دستگيري عبدالمالك ريگي را با همكاري دلاور مردان نيروي هوايي، يكي از موفقيت هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي عنوان كرد و گفت: دلاور مردان نيروي هوايي با كنترل و رهگيري هواپيما، توانستند هواپيماي حامل اين شرور را اسكورت و ضمن به زمين نشاندن هواپيما، وي را دستگير كنند.
وي با بيان اينكه شرايط براي كشورمان، شرايطي حساس و ويژه است، اضافه كرد: دشمن از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با تهديدات سخت و نرم خود دست از تلاش هاي خود برنداشته و برنمي دارد.
وي انجام عمليات هاي رواني را يكي از مولفه هاي تهديد نرم دشمنان بر ضد كشورمان اعلام كرد و افزود: دشمن در اين امر با استفاده از رسانه هاي خود سعي مي كند توانمندي هاي خودش را بزرگتر از آنچه هست به عرصه نمايش بگذارد و توانمندي هاي كشور را كوچك بنماياند.
وي با اشاره به اين كه مولفه هاي رزمي بايد در ديد چشم فرماندهان رصد و ارتقا داده شود، بيان كرد: بالا بردن توان رزمي نيروها سبب بازدارندگي دشمن مي شود.
پوردستان در خاتمه با بيان اينكه تلفات و كشته هاي نيروهاي آمريكايي در افغانستان هر روز افزايش مي يابد، افزود: در حقيقت آمريكايي ها در اين كشور با مشكلات زيادي روبه رو هستند و هر روز شاهد افزايش تلفات، كشته ها و خودكشي و تمرد نيروهاي آمريكايي هستيم.

 



اخبار ادبي و هنري

پايان جشنواره تجسمي فجر با حمايت از تشكيل دبيرخانه دائمي
دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر شنبه شب با اهداي جوايز به برترين هاي اين هنر در تالار وحدت پايان يافت.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم سخنراني كرد و با تاكيد بر تشكيل دبيرخانه دائمي جشنواره هنرهاي تجسمي گفت كه بايد اين جشنواره به تدريج و همزمان در تمام استان ها داير شود، نسبت به هنرمندان اين رشته توجه ويژه اي صورت گيرد و كم توجهي ها جبران گردد.
گفتني است، دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از 12 بهمن تا 12 اسفند در تهران و چهار استان خوزستان، گلستان، يزد و سمنان برگزار شد.
اعتراض رئيس انجمن منتقدان نسبت به توهين به ارزش ها
در برخي فيلم ها
رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي گفت: منتقدان در مقابل توهين به ارزش ها و مقدسات جامعه در برخي آثار سينمايي، موضع دارند و كوتاه نمي آيند.
«سعيد مستغاثي» در برنامه تلويزيوني دو قدم مانده به صبح، در واكنش به توهين تهيه كننده فيلم «زمهرير» به منتقدان سينما تصريح كرد: نقد جريان هاي غيراستاندارد وظيفه منتقدان است.
اين منتقد بيان داشت: بديهي است كه منتقدان با ديدن فيلمي ضد ارزشي كه اعتقادات و مقدسات آنها را نشانه گرفته است و در مقابل سازندگان آن، به تمسخر نويسندگان مي پردازند، به جوشش مي افتند و واكنش نشان مي دهند.
ميرشكاك: معلم دامغاني بهترين است
يوسفعلي ميرشكاك(شاعر) با دفاع از انتخاب علي معلم دامغاني به عنوان رئيس فرهنگستان هنر تصريح كرد: بعد از بيدل، شاعري به بزرگي علي معلم دامغاني نداريم.
وي افزود: به نظر من بعد از پيروزي انقلاب اسلامي انتخاب استادعلي معلم دامغاني به عنوان رئيس فرهنگستان هنر، بهترين انتخاب يك مسئول فرهنگي پس از انقلاب است.
اين شاعر در گفت وگو با ايرنا گفت: در اين روزگار عده اي معتقدند كه شعر به پايان رسيده است حال آنكه اين خود آقايان مدعي هستند، كه به پايان مسير رسيده اند.
وي اضافه كرد: افسوس من از اين است كه اين افراد شعر را به منزله شغل مي بينند از راه شعر گفتن نان مي خورند و وقتي شعر نمي گويند مي انگارند شعر به پايان رسيده است.
نويسنده كتاب «غفلت و رسانه هاي فراگير» گفت: به نظر من شاعر واقعي علي معلم است. ميرشكاك اضافه كرد: اين استاد بزرگ (علي معلم) تا به حال خيلي از كتاب هاي شعر خود را چاپ نكرده است. چرا كه معتقد است شعر الهام الهي است. معلم شعر را براي نان نمي گويد. بنده معتقدم بعد از بيدل شاعري به بزرگي علي معلم دامغاني ظهور پيدا نكرده است. اگر مردم و اهل فن تمام اشعار استاد علي معلم را ملاحظه كنند با من هم نظر مي شوند.
پرفروش ترين فيلم تاريخ سينما در تلويزيون
پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران عيد نوروز از شبكه سوم سيما پخش خواهد شد. «اخراجي ها 2» به كارگرداني مسعود ده نمكي كه اوايل سال جاري اكران عمومي شد توانست با فروش حدوداً 8 ميليارد توماني ركورد پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي كشور را به نام خود ثبت كند.
اين فيلم طنز دفاع مقدسي، داراي دو روايت موازي هست كه روايت اول ماجراي گروگانگيري يك هواپيماي مسافربري توسط منافقين است و روايت ديگر درباره اسارتگاه هاي رزمندگان ايراني در عراق است.
مذاكره براي پخش نوروزي «اخراجي ها 2» از رسانه ملي كه از مدتي قبل با سازندگان اين فيلم آغاز شده بود، سرانجام به نتيجه رسيد و اين فيلم عيد نوروز از شبكه سوم سيما پخش مي شود.
واكنش منفي تماشاگران به هنرمند مدافع كودتا در ايران
پيتر بروك از كارگردانان تئاتر كه امسال به دعوت مديران جشنواره مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد براي اجراي تئاتري در جشنواره تئاتر فجر در ابتدا پاسخ مثبت داده بود ولي بعد به خاطر جوسازي توسط عده اي خاص، و به منظور حمايت از آنها از حضور در اين جشنواره انصراف داده بود، آخرين اجرايش در لندن با واكنش منفي تماشاگران مواجه شده است.
به گزارش جهان، طبق گزارشات رسيده اين نمايش كه در سالن بزرگ تئاتر باربيكن به روي صحنه رفته است بسيار ضعيف و خسته كننده بوده و به گفته برخي از رسانه ها شيوه روايتي به شدت كهنه اين نمايش، براي تماشاگران چيزي جز كسالت به همراه نداشته و با آن كه نام بروك كافي است تا سالن بزرگ تئاتر باربيكن را هر شب مملو از تماشاگر كند، اما با توجه به ترك سالن توسط برخي تماشاگران در طول اجرا و بعد عكس العمل و حرف هاي ديگر تماشاگران، به راحتي مي توان دلزدگي اغلب آن ها را حس كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14