(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22 اسفند 1388- شماره 19603
 

اعلام آمادگي رئيس جمهور افغانستان براي مذاكره با سران طالبان
مخالفت مجدد مردم ژاپن با استقرار نظاميان آمريكايي در اوكيناوا
نخست وزير جديد: نارنجي ها در حاكميت 5 ساله خود اوكراين را غارت كردند
درگيري نمازگزاران فلسطيني با نظاميان صهيونيست در مسجدالاقصي
انفجار بمب در لاهور 40 كشته و 100 زخمي برجاي گذاشت
معاون سابق وزير خزانه داري آمريكا: سلطه غرب بر خاورميانه محصول تفرقه ميان مسلمانان است
تجمع اعتراض آميز كودكان فلسطيني در هزارمين روز محاصره غزه
در ميان پس لرزه 2/7ريشتري رئيس جمهور جديد شيلي مراسم تحليف بجا آورد
براساس تازه ترين شمارش آرا ائتلاف شيعيان عراق همچنان در انتخابات پيشتازند
مخالفان قرمزپوش دولت تايلند به خيابان ها ريختند



اعلام آمادگي رئيس جمهور افغانستان براي مذاكره با سران طالبان

رئيس جمهور افغانستان در اسلام آباد آمادگي خود را براي مذاكره با «ملا عمر» سركرده طالبان اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري آلمان، «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان در پايتخت پاكستان اعلام كرد با وجود مخالفت كشورهاي غربي آماده مذاكره با سران طالبان و از آن جمله «ملاعمر» است.
وي با بيان اينكه آمادگي دارد براي ايجاد صلح در افغانستان با «ملا عمر» سركرده طالبان به مذاكره بنشيند، خاطرنشان كرد: اينكه برخي با اين مسئله مشكل دارند، قابل پذيرش نيست.
كرزاي همچنين از وجود اختلاف نظر در بين كشورهاي غربي در مورد مذاكره با طالبان خبر داده و تاكيد كرد: در اين مورد فقدان همكاري در بين همپيمانان غربي ما ديده مي شود.

 



مخالفت مجدد مردم ژاپن با استقرار نظاميان آمريكايي در اوكيناوا

مردم اوكيناوا با استقرار مجدد آمريكايي ها در اين استان مخالفت كردند.
به گزارش خبرگزاري كيوتو، استاندار استان اوكيناوا به نمايندگي از مردم اين استان مخالفت خود را با طرح استقرار مجدد نظاميان آمريكايي در اين استان اعلام كرد.
وي در ديدار با سخنگوي ارشد دولت ژاپن در توكيو همچنين طرح ساخت يك باند جديد فرودگاه براي نيروهاي آمريكايي در شهر ناگو را غيرقابل قبول دانست.
شهروندان ژاپني استان اوكيناوا، مقامات محلي و جمعي از نمايندگان مجالس ژاپن نيز مخالف اجراي طرح جابه جايي نظاميان آمريكايي در اين استان هستند.با اين حال مقامات آمريكايي به رغم مخالفت مردم ژاپن اصرار دارند اين طرح براساس موافقتنامه امنيتي موجود در همين استان اجرا شود.

 



نخست وزير جديد: نارنجي ها در حاكميت 5 ساله خود اوكراين را غارت كردند

نخست وزير منتخب اوكراين در جلسه راي اعتماد خود در پارلمان گفت: نارنجي ها در 5 سال حاكميت خود، اين كشور را غارت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «نيكلاي آزاروف»، نخست وزير پيشنهادي «ويكتور يانكوويچ»، رئيس جمهور جديد اوكراين روز پنجشنبه در مجلس عليا (رادا) توانست با كسب 242 راي، نخست وزير جديد اين كشور شود. براساس اين گزارش آزاروف براي كسب اين سمت به حداقل 226 راي نيازمند بود.
«آزاروف» 62ساله كه از رهبران حزب مناطق و مورد اطمينان «يانكوويچ» است در اين مراسم به شدت از دوران پنج ساله نارنجي ها به رهبري «ويكتور يوشچنكو»، رئيس جمهور و «يوليا تيموشنكو»، نخست وزير انتقاد كرد.
آزاروف در اين مراسم گفت: حكومت غربگراي نارنجي ها در طول پنج سال حاكميت خود اموال و خزانه كشور را به غارت بردند و كل ساختارها بايد تغيير كند. وي در عين حال ابراز اميدواري كرد در دوران پنج ساله خود مشكلات شديد اقتصادي كنوني در اوكراين را كه ميراث نارنجي هاست به سرعت برطرف سازد.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره نوشت، «آزاروف» يك سياستمدار روسي الاصل است كه توانست جانشين خانم «يوليا تيموشنكو»- كه پس از شكست در انتخابات رياست جمهوري ناچار به انحلال دولت شد- شود.
گفتني است كودتاي نارنجي در اوايل سال 2005 با فرمول «جين شارپ» و حمايت هاي «بنياد سوروس»، و چندين كشور غربي از جمله آمريكا، انگليس و فرانسه انجام شد. اين كودتا نيز همچون ديگر كودتاهاي رنگي با ادعاي وقوع تقلب در انتخابات و حمايت هاي بي وقفه رسانه هايي چون بي بي سي در دامن زدن به تقلب به وقوع پيوست. اما همين پنج سال حكومت كافي بود تا مردم بفهمند انتخاب درستي نكرده اند. مردم اوكراين در اين مدت متوجه شدند، نارنجي ها به هيچ يك از وعده هاي خود عمل نكرده و تنها براي منافع آمريكا كار مي كرده اند. كسب كمتر از پنج درصد از آرا توسط «يوشچنكو»، مجري انقلاب نارنجي و حذف وي در همان دور نخست انتخابات رياست جمهوري سال 2010، بهترين دليل بر اين مدعاست و مردم در انتخابات اشتباه گذشته خود را جبران كردند.


 



درگيري نمازگزاران فلسطيني با نظاميان صهيونيست در مسجدالاقصي

نظاميان رژيم صهيونيستي روز گذشته با حمله به نمازگزاران فلسطيني و ضرب و شتم آنها مانع ورود آنان به مسجد الاقصي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان رژيم صهيونيستي تمامي ورودي بخش قديمي بيت المقدس را به منظور جلوگيري از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصي براي شركت در نماز جمعه مسدود كردند و تنها سه در را به روي نمازگزاران باز گذاشتند.
رژيم صهيونيستي همچنين با اعمال تدابير شديد امنيتي مانع ورود نمازگزاران زير 50 سال به مسجد الاقصي شدند.
اين در حالي است كه وزير جنگ رژيم صهيونيستي به ارتش اين رژيم دستور داده بود از نيمه شب پنجشنبه به مدت 48 ساعت ورودي هاي كرانه باختري را نيز مسدود كنند.
از سوي ديگر تلويزيون الجزيره با پخش تصاوير زنده از محوطه اطراف مسجد الاقصي از وقوع درگيري شديد بين نظاميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان قبل از شروع نماز جمعه خبر داد.
در همين رابطه شبكه تلويزيوني الاقصي نيز در خبري با اشاره به تدابير شديد امنيتي در اطراف مسجد الاقصي توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد، شهر بيت المقدس تبديل به يك پادگان نظامي شده است.
به گزارش اين شبكه تلويزيوني، نيروهاي رژيم صهيونيستي به شكل گسترده اي در بيت المقدس مستقر شده اند و به گونه اي رفتار مي كنند كه صاحبان اصلي مسجد الاقصي و مقدسات بيت المقدس هستند و تنها آنها بايد اوضاع شهر را كنترل كنند.
مدير مركز رسانه اي قدس با وخيم دانستن اوضاع شهر بيت المقدس اعلام كرد، مردم بيت المقدس روزهاي مخاطره آميزي را سپري مي كنند و از تمامي ملت هاي عربي و اسلامي تقاضا دارند تا به ياري قدس بشتابند و خود را به مسجد الاقصي برسانند.
اتحاديه وكلاي عرب نيز سكوت اعراب و جامعه بين المللي را در برابر اقدامات رژيم صهيونيستي در مناطق فلسطيني محكوم كردند.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز اظهار داشت كشورهاي عربي پذيرفته اند كه رژيم صهيونيستي به قطعنامه هاي بين المللي پايبند نيست.
وي خاطرنشان كرد كه تجاوزات هر روزه رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي فلسطين دليل آشكاري است مبني بر اينكه اين رژيم اصول قوانين بين الملل، حقوق بشر و قطعنامه هاي شوراي امنيت را نقص مي كند.
«جوبايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا كه براي تسريع در روند صلح خاورميانه به منطقه سفر كرده است با اشاره به اقدام رژيم صهيونيستي در ساخت 1600 واحد مسكوني در بيت المقدس شرقي اعلام كرد كه اين كار سبب قرار گرفتن رژيم صهيونيستي در گرداب بحران مي شود.
بايدن وضع فعلي رژيم صهيونيستي را غيرقابل تحمل دانست ولي در عين حال گفت كه آمريكا از امنيت اسرائيل دفاع مي كند.
از سوي ديگر صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد، توقف شهرك سازي اسرائيل شرط از سرگيري مذاكرات است.

 



انفجار بمب در لاهور 40 كشته و 100 زخمي برجاي گذاشت

شمار قربانيان دو انفجار انتحاري در شهر لاهور مركز پنجاب شرقي پاكستان به 40 كشته و 100 زخمي رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، «طارق سليم دوگر» رئيس پليس ايالت پنجاب پاكستان اعلام كرد، دو مهاجم انتحاري خود را در مسير يك كاروان نظامي در ايالت پنجاب پاكستان منفجر كردند.
وي افزود، يكي از مهاجمان ابتدا خودرو بمب گذاري شده خود را منفجر كرد و بعد از گذشت 20 ثانيه مهاجم دوم با خودرو خود را ميان نظاميان پاكستاني منفجر كرد.
وي كشته شدن 10تن از سربازان پاكستاني را تاييد كرد و در عين حال گفت كه تعداد زيادي از نظاميان نيز مجروح شده اند كه حال برخي از آنان وخيم است.
رئيس پليس ايالت پنجاب تصريح كرد، هر دو عامل انتحاري از مناطق قبيله نشين پاكستان بودند.
از سوي ديگر مقام هاي پاكستاني اعلام كردند كه افراد مسلح ناشناس طي دو حمله جداگانه در كراچي، مركز اقتصادي پاكستان، پنج تن از رهبران سازمان هاي تندرو را به قتل رساندند.
يك مقام ارشد در استان سند اظهار داشت، اين دو حمله با انگيزه هاي فرقه اي انجام شده است.

 



معاون سابق وزير خزانه داري آمريكا: سلطه غرب بر خاورميانه محصول تفرقه ميان مسلمانان است

معاون سابق وزير خزانه داري آمريكا در مقاله اي كه اخيرا در رسانه هاي مستقل اين كشور منتشر كرد، ضمن انتقاد از دو دستگي مسلمانان نوشت: «شكاف شيعه و سني باعث شده است كه غرب بر خاورميانه مسلمان مسلط شود.»
«پل كريگ رابرتز» با اشاره به اينكه تفرقه و تشتت مسلمانان عامل اشغال فلسطين به دست اسرائيل است، تاكيد كرد: «همين عامل است كه باعث شده آمريكا بتواند به عراق حمله كرده و از طريق دست نشانده هاي خود بر منطقه حكومت كند. براي مثال دولت مصر در قبال «خدمات خالصانه» به آمريكا، سالانه يك ونيم ميليارد دلار از واشنگتن پول مي گيرد. اين است كه قاهره با تل آويو و واشنگتن در محاصره غزه همكاري مي كند.»
رابرتز در ادامه مي نويسد: «بعضي از دولت هاي مسلمان در قبال دلارهاي آمريكا به هم كيشان خود خيانت مي كنند.»

 



تجمع اعتراض آميز كودكان فلسطيني در هزارمين روز محاصره غزه

همزمان با گذشت هزارمين روز از محاصره ظالمانه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه، كودكان اين منطقه با برگزاري تحصن و روشن كردن شمع در ميدان سرباز گمنام اعتراض خود را نسبت به جنايات صهيونيست ها ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري العالم، در اين تحصن كه روز پنجشنبه برگزار شد كودكان غزه عكس هاي بيماران فلسطيني را كه به علت محاصره و جلوگيري از سفر آنها به خارج از غزه براي مداوا جان باختند در دست داشتند و با سر دادن شعارهايي از جامعه بين المللي خواستند تا هرچه سريع تر به محاصره غزه پايان دهند و گذرگاه ها بازگشايي شوند.
در اين تحصن كه با عنوان «محاصره كافي است» برگزار شد اتباع خارجي هم شركت كردند و كودكان با روشن كردن هزاران شمع اعتراض خود را نشان دادند.
يكي از شهروندان فلسطيني كه در جمع كودكان تحصن كننده حضور داشت گفت، هزار روز محاصره بي دليل كافي است تا به جهانيان ثابت شود كه فلسطيني ها تسليم نخواهند شد و به رژيم اشغالگر امتياز نخواهند داد.
«جمال الخضري» رئيس كميته مردمي مقابله با محاصره اين اقدام كودكان غزه را ستود و گفت، مردم فلسطين از تلاش براي پايان دادن به اين محاصره خسته نخواهند شد و به مقاومت ادامه مي دهند.
وي خاطرنشان كرد، رژيم اشغالگر كه غزه را محاصره كرده است با وجود اينكه سلاح و تجهيزات دارد ضعيف تر شده است ولي مردم غزه قدرتمند تر شده اند.

 



در ميان پس لرزه 2/7ريشتري رئيس جمهور جديد شيلي مراسم تحليف بجا آورد

رئيس جمهور جديد «شيلي» در ميان پس لرزه 2/7ريشتري سوگند رياست جمهوري ياد كرد.
به گزارش فارس، به نقل از شبكه تلويزيوني «راشا تودي»، همزمان با برگزاري مراسم تحليف «سباستين پينرا» رئيس جمهور جديد در كاخ رياست جمهوري، پس لرزه اي به قدرت 2/7 ريشتر براي چندمين بار شيلي را لرزاند.
براساس اين گزارش، اين پس لرزه از زمان وقوع زمين لرزه 8/8 ريشتري كه در ماه ژانويه صدها قرباني گرفت، شديدترين پس لرزه بوده است. اين گزارش محل وقوع اين پس لرزه را 140كيلومتري جنوب شهر «والپاريزو»، محل برگزاري مراسم تحليف عنوان كرد و افزود: به رغم شديد بودن پس لرزه، مراسم تحليف با حضور شماري از مقامات و رؤساي جمهوري كشورهاي آمريكاي لاتين بدون هيچ مشكلي برگزار شد.
رئيس جمهور 60 ساله و ميلياردر راست ميانه شيلي در مراسم سوگند رياست جمهوري از تصميم خود مبني بر بازسازي مناطق زلزله زده اين كشور خبر داد و افزود: ما همراه يكديگر تلاش مي كنيم تا شيلي را بهتر از گذشته بازسازي كنيم.

 



براساس تازه ترين شمارش آرا ائتلاف شيعيان عراق همچنان در انتخابات پيشتازند

نتايج اوليه اعلام شده از انتخابات پارلماني عراق، حكايت از پيروزي قاطع ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي دارد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، براساس نتايج اوليه انتخابات عراق كه توسط كميسيون عالي مستقل انتخابات اعلام شد، ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي نخست وزير عراق همچنان در استان هاي جنوبي و مركزي پيشتاز است.
براساس اين گزارش، ائتلاف مالكي در استان هاي نجف، بصره، بابل و صلاح الدين اكثر آراي راي دهندگان را به خود اختصاص داده است.
براساس اين نتايج، در استان نجف ائتلاف دولت قانون در صدر جدول، ائتلاف ملي (حكيم) و ائتلاف العراقيه (علاوي) در مراحل بعدي قرار دارند.
در استان بابل نيز، ائتلاف مالكي اول، ائتلاف ملي و ائتلاف العراقيه دوم و سوم اعلام شدند و در استان صلاح الدين نامزدهاي ائتلاف قانون، العراقيه، و ملي بيشترين راي هاي شمارش شده را به خود اختصاص داده اند.گرچه نتايج انتخابات پارلماني در بصره رسما اعلام نشده است، اما، شمارش جزئي راي هاي انداخته شده به صندوق، حكايت از پيروزي قاطع ائتلاف دولت قانون در اين استان شيعي نشين دارد.
اين در حالي است كه برخي فهرست هاي ديگر مانند ائتلاف وحدت عراق و ائتلاف كردستان شانس چنداني براي پيروزي در انتخابات پارلماني عراق به عنوان يك جريان مستحكم سياسي براي تشكيل حكومت را ندارند.
در همين حال خبرگزاري ها اعلام كردند كه با شمارش 28 درصد آرا در استان اربيل، حزب اتحاديه ميهني كردستان به رهبري «جلال طالباني» رئيس جمهور كنوني عراق و حزب دموكرات كردستان (بارزاني) در صدر جدول قرار دارند.براساس آمارهاي اوليه 4/62 درصد از 19 ميليون و 300 هزار نفر واجد شرايط عراقي در انتخابات پارلماني عراق در روز پنجشنبه شركت كردند، نتيجه نهايي انتخابات عراق يك ماه آينده اعلام مي شود.

 



مخالفان قرمزپوش دولت تايلند به خيابان ها ريختند

ده ها هزار تن از حاميان نخست وزير سابق تايلند، با برپايي تظاهرات ضددولتي، خواستار بركناري دولت شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار تن از حاميان «تاكسين شيناواترا»، نخست وزير سابق تايلند با پوشيدن پيراهن هاي قرمز رنگ از اوايل صبح ديروز تظاهرات خود را در مناطق مختلف اين كشور آغاز كرده و خواستار بركناري دولت حاكم شدند.
بر اساس اين گزارش، بيش از 30 هزار نفر از تظاهركنندگان در مناطق حومه اي شمال كشور تجمع كرده و اعلام كرده اند تا روز يكشنبه خود را به «بانكوك» پايتخت اين كشور خواهند رساند.
50 هزار نيروي امنيتي در اين شهر مستقر شده و با اعمال قوانين شديد امنيتي سعي در كنترل وضعيت امنيتي دارند.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر نوشت: شيناواترا از اين تظاهرات حمايت و خواستار ادامه آن شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14