(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 اسفند 1388- شماره 19605
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آقاي كيارستمي؛ كدام سينماي مستقل؟!!
بررسي بودجه 89 در مجلس پايان يافت
خارج از دستور
ناشناخته بودن مرگ براي خيلي از مردم
با حكم رئيس جمهور اعضاي جديد كميته پدافند غير عامل منصوب شدند
مراسم تجليل از پيشكسوتان معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه برگزار شد
آيت الله لاريجاني: حوادث تلخ و شيرين سال 88 موجب تحكيم مباني نظام شد
جمعي از حقوقدانان تأكيد كردند مهدي هاشمي از كشور محل اقامت خود قابل استرداد است



آقاي كيارستمي؛ كدام سينماي مستقل؟!!

اخيراً نامه اي در برخي نشريات و سايت هاي خبري از عباس كيارستمي (فيلمساز به اصطلاح جشنواره اي) انتشار يافت كه گويا ايشان به بازداشت جعفر پناهي (يك به اصطلاح فيلمساز جشنواره اي ديگر) اعتراض كرده اند. چرا كه مسئوليت اعمال خلاف قانون و به گفته كيارستمي «بيراهه رفتن هاي پناهي» برعهده مسئولان سينمايي تمامي دوره ها بوده كه راههاي قانوني را بر او بسته و وي ناگزير براي ادامه كارش (كه از نظر كيارستمي از واجبات زندگي پناهي به شمار مي آيد!) به اعمال غيرقانوني روي آورده است!!! (اگرچه گفته شده كه جعفر پناهي به خاطر فيلمسازي بازداشت نشده و اتهامش مسائل ديگري است.)
پس در وهله اول كيارستمي اذعان دارد كه جعفر پناهي عملكردي بر ضد قانون انجام داده يعني مرتكب جرم شده است. دراين باره بايد متذكر شوم، به هيچ وجه قصد دفاع از معاونت هاي سينمايي دوران مختلف را ندارم زيرا كه اگر درست و ضابطه مند با امثال پناهي برخورد مي كردند اساساً وي امروز ديگر نبايستي به خود اجازه فيلم ساختن مي داد. اما اينكه مسئوليت اين ارتكاب جرم برعهده كساني است كه راههاي قانوني را بر وي بسته اند از آن استدلال ها و نسخه هاي كهنه و نخ نماي ليبراليستي است كه تنها براي ممالك جهان سوم مخالف منافع غرب تجويز مي شود. براساس اين نوع استدلال بايستي گفت انواع و اقسام موادمخدر به طور آزادانه در فروشگاهها و مراكز تجاري عرضه شود تا ديگر گروهي به راههاي غيرقانوني قاچاق آن روي نياورند!! يا درب بانك ها و موسسات مالي به روي سارقان گشوده باشد تا ديگر آنها متوسل به سرقت مسلحانه نشده و زحمت خود و ديگران را باعث نگردند!!! و يا اصلاً چطور است، مردم درهاي خانه هايشان را باز بگذارند تا ديگر دزدها شبانه مجبور به بالا رفتن از ديوارها نشوند؟!!!
باور كنيد اين جملات به ظاهر شوخي و طنز و مطايبه براساس دليل مشعشع جناب آقاي كيارستمي، چندان بي راه نيستند! چرا كه جعفر پناهي تا زماني كه در فيلم هايش به طور مستقيم ارزش ها و اعتقادات ديني و ملي مردم را نشانه نرفته بود، آثارش هم اكران عمومي داشته اند و حتي از تلويزيون نيز پخش مي شدند (همچون «بادكنك سفيد»).
اما هنگامي كه (با تاثير از القائات خارجي) شروع به سياه نمايي كرد و با توهين مستقيم به ملت شريف ايران، اين كشور را جامعه اي آشفته و آلوده و عقب مانده و فاسد به نمايش درآورد (در فيلم «دايره» يا «آفسايد») تا به مذاق بيگانگان (كه ساليان دراز است همواره در پي تحقير اين ملت بوده و هستند) خوش آيد و جوايز عقده حقارت و هويت باختگي و سرسپردگي را نثارش گردانند تا جائيكه وزيرخارجه بوش پسر براي وي بيانيه حمايت آميز صادر كرد. طبعاً حتي تساهل و تسامح كارترين معاونت هاي سينمايي در دوران حاكميت اصلاح طلبان در سينما نيز آن را برنتافتند و اعلام كردند كه پناهي حتي بايستي نگاتيوهاي آن را آتش بزند!
در اينجا به نظرم حق با كيارستمي است! چرا كه تساهل و تسامح همان مديران فرهنگي و معاونت سينمايي و معاونت هاي بعدي با امثال جعفر پناهي و اعقاب وي (كه آثاري همچون «شب» و «نيوه مانگ» و «جزيره آهني» ساختند) و اكتفا نمودن به تنها توقيف آن فيلم ها، باعث شد كه آنها عليرغم نثار اهانت ها و حقارت هاي بسيار، عليه مردم ايران و زيرسوال بردن اعتقادات ديني شان، اما همچنان فيلم ساختند و مورد هيچ سوال و بازخواست فرهنگي يا قضايي قرار نگرفتند. وگرنه چگونه جرات مي كردند امروز با مجوزهاي متعدد و پول بيت المال همچنان به سياه كاري هاي خود از راههاي قانوني و غيرقانوني ادامه دهند؟!!! (نمونه اش فيلم هايي مانند «صدسال به اين سالها» و «زمهرير» و «پاداش» كه متاسفانه بعضاً حتي امروز و در معاونت سينمايي اصول گرا، پروانه نمايش در جشنواره را دريافت مي كنند!!)
راستي اگر واقعاً در همان نخستين روزهايي كه اين حضرات در آثار ضد ارزشي خود، با عناوين مختلف شبه روشنفكري و آزادي و هنري، همه اسطوره ها و افتخارات فرهنگي و اعتقادي اين ملت شريف را خدشه دار ساختند، با آنها برخورد قانوني و فرهنگي مناسب مي شد، ديگر چگونه مي توانستند امروز از طرق مختلف به تصوير همان نوع لجن نامه ها اقدام كنند و وقتي با برخورد قانوني مواجه مي شوند، با فرافكني براي سياهكاري هاي خود به زمين و زمان متوسل شوند.
چگونه است كه با يك قاچاقچي موادمخدر كه واسطه تهاجم مستقيم بيگانه به وجود و هستي جوانان اين مملكت است، به درستي برخورد قاطع صورت مي گيرد و او از سوي همه آحاد محكوم و مجرم به شمار مي آيد اما به اصطلاح فيلمسازي كه با آثارش به وهن مقدسات و ارزش هاي ديني و ملي پرداخته و اذهان و افكار همين نسل جوان و ديگر اقشار را مستقيماً نشانه رفته تا اهداف دشمنان تاريخي اين سرزمين براي تسخير آن اذهان و نهايتاً فروپاشي ايدئولوژيك جامعه محقق شده و راه براي تسخير فيزيكي هموار گردد، مورد ترحم و تسلي قرار مي گيرد؟!!!
چه كسي به امثال جعفرپناهي حق داده كه از امكانات و سرمايه هاي اين مردم سوءاستفاده كرده و هرگونه اراجيف و خزعبلات را عليه آنها بسازند؟ آيا اين گذران زندگي از راه سينماست يا از راه فروش هويت و ريشه ها و خوش رقصي براي خارجي ها؟!!! آيا پناهي و مانند او، طريق شرافتمندانه اي براي گذران زندگي نمي دانند كه حتماً بايستي همه عزت و غيرت خويش را به حراج بگذارند تا متاعشان براي سلطه گران جهاني خريدني باشد و از اين طريق بتوانند گذران زندگي كنند؟ به قيمت تحقير و سياه نماياندن يك ملت سرافراز و رشيد و با ايمان در نزد جهانيان؟!!! بخشكد اين نان و آبي كه از طريق وطن فروشي و دريوزگي بدست مي آيد!
و اما اين جريان سينماي مستقل كه جناب كيارستمي مدعي است هم از آن حرف هاست كه به قول معروف توي هيچ قوطي عطاري پيدا نمي شود!
آقاي كيارستمي؛ آيا واقعاً بر اين تصوريد كه همه خوانندگان نامه شما، بيماري آلزايمر گرفته و همه چيز را فراموش كرده اند؟! واقعاً كدام سينماي مستقل؟ شما كه با پول و امكانات و ابزار و وسايل بي زبان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، به اسم فيلم كودك، هر سياه مشقي بود را آزادانه جلوي دوربين برديد و با هزينه هاي دولتي در خارج كشور نمايش داديد و اساساً با پول و سرمايه دولتي توانستيد براي خود دكان و دستگاهي به هم بزنيد. وگرنه كجا مي توانستيد «خانه دوست كجاست» بسازيد و «مشق شب» بكنيد و «زندگي و ديگر هيچ» را با تفكرات اومانيستي تان آكنده نماييد و با آن «زير درختان زيتون» برويد!!!
در واقع همان پول هاي بيت المال مسلمين بود كه بدون ضابطه و توسط مديران تسامح كار (منظور همان ها هستند كه امروز متهمشان مي كنيد به سنگ اندازي و مانع افكني در راه سينماي مستقل خود و هم پالكي هايتان!) از شما كيارستمي ساخت وگرنه هنوز به ساخت تيتراژ و خرده عكاسي براي فيلم هاي مختلف مشغول بوديد. قرار گرفتن در پروژه «كتاب اول» به عنوان مشاور در دوران صدارت كرباسچي شهردار وقت و... را فراموش كرده ايد؟!
پس از آن هم كه با سرمايه هاي دولتي در خارج كشور به آلاف و الوفي رسيديد، ديگر پاتوقتان شد كمپاني هاي خارجي همچون MK2 و مانند آن و بازهم با پول هاي آنها، سياه مشق هايتان را به خورد مردم داديد و به قول خودتان، شديد مجري سلايق و انتخاب هاي خارجي ها!!! (همچنان كه اعوان و انصار و رهروان شما مانند همين جناب پناهي و ديگران با پول خارجي ها مجري سياست هاي ضدايراني و ضداسلامي آنان گشتند.) پس با يك حساب سرانگشتي آن سينماي مستقل كه ادعايش را داريد در كجاي كارنامه شما و دوستانتان قرار دارد؟! كاش مسئولين وقت حمايت هاي دولت از فعاليت هاي مشعشع آقاي كيارستمي درگذشته را منتشر مي كردند تا...
آقاي كيارستمي! آيا واقعاً باور داريد شما و اين حضرات (كه نامشان را برده ايد) بخشي از فرهنگ سينماي بين المللي هستيد؟!! متاسفانه اين بار هم گويي تغافل كرده ايد. با نگاهي به ليست فيلم هاي جشنواره هاي مورد نظرتان و مقايسه آن با يك دهه قبل، حتماً متوجه شده ايد كه مدت هاست تاريخ مصرف شما و دوستانتان (حتي نزد متوليان آن جشنواره ها) به اتمام رسيده است. چنانچه ديگر سياه مشق هايتان را (از فرط تكرار و ضعف ساختاري) نمي توانند در بخش هاي جنبي هم به نمايش درآورده و اربابان سرمايه دار و وابسته به امپرياليسم جهاني خود را راضي نگه دارند. تاريخ 3-4 قرن اخير نشان داده كه نوكري و سرسپردگي بيگانه (چه از نوع سياسي يا اقتصادي و يا فرهنگي اش) به هر حال براي سلطه گران هم مدت زمان مفيد خاص خود را دارد و با به سرآمدن آن زمان، نوكران و سرسپردگان به زباله دان تاريخ سپرده خواهند شد.
ان شاءالله كه هيچ يك از ما به خاطر ظاهراً منفعت هاي زودگذر دنيوي، خسران دنيا و آخرت را تحمل نكنيم كه راه بازگشت هميشه به روي همه بندگان خداوند باز است و اوست رحمان و رحيم.
حسن معصومي

 



بررسي بودجه 89 در مجلس پايان يافت

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از 6 روز به كار بررسي لايحه بودجه 89 كل كشور پايان دادند.
وكلاي ملت كه از دوشنبه هفته پيش كار بررسي لايحه بودجه را آغاز كرده بودند روز گذشته در يك راي گيري استمزاجي به پايان رسيدگي به لايحه مذكور راي مثبت دادند.
به گزارش منابع خبري در نشست علني صبح ديروز خانه ملت پس از پايان رسيدگي به پيشنهادات كميسيون هاي تخصصي مجلس، علي لاريجاني از نمايندگان خواست كه از ذكر پيشنهادات فردي خودداري و به پايان بررسي بودجه راي دهند كه نمايندگان نيز با 165راي موافق، 54راي مخالف و 4 راي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در جلسه علني به اين موضوع راي دادند.
اعلام پايان رسيدگي به لايحه بودجه، اعتراض برخي از نمايندگان را در پي داشت و آنان با اجتماع در جايگاه هيئت رئيسه از رياست مجلس مي خواستند تا اجازه طرح برخي از پيشنهادات را به آنان بدهد.
تعداد اين نمايندگان به حدود 50 تن مي رسيد و سرانجام اعتراضات آنان موجب شد تا رئيس مجلس اجازه دهد چند پيشنهاد ديگر نمايندگان با انتخاب وي در جلسه علني مطرح شود.
در ادامه لاريجاني گفت: مجلس تا جايي كه ممكن بود بحث هاي مربوط به لايحه بودجه و ديدگاه نمايندگان را بررسي كرد و از اين پس كار بررسي اين لايحه خاتمه يافته است.
وي افزود: مجلس روز دوشنبه جلسه علني دارد و ماده واحده لايحه بودجه را به راي مي گذارد.
مجلس بازهم از اعتبار هدفمند كردن يارانه ها كم كرد
نمايندگان مجلس پيش از پايان بررسي لايحه بودجه با برخي پيشنهادات موافقت كردند از جمله اينكه مقرر كردند مبلغ 1000ميليارد ريال از اعتبار موضوع هدفمند كردن يارانه ها كسر شود و به رديف بودجه اي سازمان بهزيستي كشور به منظور تحت پوشش قرار دادن حداقل يكصد هزار خانوار جديد نيازمند خدمت حمايتي توان بخشي اضافه گردد.
اختصاص 250ميليون دلار
به توسعه مدارس
نمايندگان همچنين مصوب كردند معادل ريالي 250ميليون دلار به سازمان توسعه و تجهيز مدارس اختصاص يابد.
اين مبلغ جهت اجراي قانون مقاوم سازي مدارس بدون استحكام اختصاص مي يابد.
همچنين نمايندگان مقرر كردند 100درصد حق بيمه خانوارهاي روستايي، عشاير و اقشار نيازمند تحت پوشش نهادهاي حمايتي و موسسات خيريه معادل 5درصد حداقل دستمزد مشمولان قانون كار توسط دولت از منابع عمومي تامين شود.
تعبير معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري اشكالي ندارد
رئيس مجلس در پاسخ به ادعاي كواكبيان گفت: استفاده از تعبير معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري به جاي سازمان برنامه در لايحه بودجه از نظر حقوقي اشكال ندارد.
كواكبيان نماينده اقليتي سمنان در جلسه علني ديروز به بهانه اخطار قانون اساسي مدعي شد: استفاده از تعبير معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در لايحه بودجه و برنامه به جاي سازمان برنامه اشكال دارد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه هنوز سازمان برنامه منحل نشده لذا نبايد از تعبير معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري استفاده شود.
اين نماينده اقليتي در ادامه با لحن تحريك آميزي گفت: اينكه هر چه دولت بگويد و ما آن را به كار ببريم درست نيست و ما نبايد كوتاه بياييم لذا ما با استفاده از اين تعبير در لايحه بودجه به اين تعبير مشروعيت مي دهيم.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر وي گفت: استفاده از تعابير كوتاه آمدن درست نيست.
وي افزود: از نظر حقوقي استفاده از تعبير معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اشكال حقوقي ندارد.
لاريجاني تاكيد كرد براساس اصل 26 قانون اساسي مسئوليت برنامه و بودجه بر عهده دولت است.
130نماينده: با مروجين سكولاريسم در دانشگاه برخورد شود
130 نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اقدامات برخي افراد معاند با نظام اسلامي در دانشگاه ها خواستار برخورد با عناصر ساختارشكن و مروجين سكولاريسم در دانشگاه هاي كشور شدند.
در نامه اين نمايندگان خطاب به «كامران دانشجو» آمده است: پيام فرهنگي انقلاب اسلامي محوري ترين و اساسي ترين مؤلفه اي است كه رسالت ترويج و تبليغ آن بر دوش نخبگان و اساتيد معظم است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه خود آورده اند كه در سه دهه گذشته، انقلاب اسلامي با هجمه هاي مختلف مواجه بوده، كه از همه فشارهاي دشمنان كينه توز، با عزت و سربلندي عبور كرده و با اتكال به ذات باريتعالي، هدايت و رهبري حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي و همت مردم شريف مسلمان ايران همچنان به پيش مي رود.
نويسندگان اين نامه نقش اساتيد مؤمن و متعهد در اين فرايند تكاملي را بسيار مهم و قابل توجه دانسته و تاكيد كردند: اقدامات برخي افراد معاند با نظام اسلامي قابل قبول نيست و در هيچ كجاي دنيا امكانات و فرصت ها را سخاوتمندانه در اختيار كساني كه تيشه به ريشه نظام و ارزشهاي حاكم بر جامعه مي زنند، قرار نمي دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خاتمه از وزير علوم خواسته اند با معاندين نظام اسلامي، عناصر ساختارشكن، مروجين سكولاريسم و نيز تضعيف كنندگان نظام برخورد قاطع و جدي داشته باشد.

 



خارج از دستور

رياست شيخ الاسلام
در كميته دفاع از مردم فلسطين قطعي شد
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: حكم حسين شيخ الاسلام مشاور كنوني رئيس مجلس براي رياست كميته دفاع از مردم فلسطين مجلس قطعي شده و تا پايان هفته به وي ابلاغ مي شود.
به گزارش فارس، پس از آنكه هفته گذشته حجت الاسلام رسايي از قول مساعد رئيس مجلس براي بركناري محتشمي پور از رياست كميته دفاع از مردم فلسطين خبر داده بود، ديروز وي در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا با توجه به گفته شما هنوز محتشمي پور از رياست كميته دفاع ازمردم فلسطين بركنار نشده است، با اعلام صحت خبر خود گفت: در پي اعتراض بيش از 140 نماينده مجلس و نامه آنان به رئيس مجلس براي بركناري محتشمي پور، تصميم آقاي لاريجاني در اين زمينه جدي است و روز پنجشنبه حكم حسين شيخ الاسلام براي رياست كميته مذكور زده مي شود و محتشمي پور از رياست اين كميته عزل خواهد شد.
رسايي با بيان اينكه بركناري محتشمي پور قطعا سياسي نيست تاكيد كرد كه ما با آقاي محتشمي پور مشكل خاصي نداريم و عدم تلاش ما براي بركناري وي طي يك سال ونيم گذشته گواه اين مدعاست.
وي افزود: همه بايد بدانند كه حمايت از جريان «نه غزه نه لبنان» تبعاتي دارد كه بايد اين تبعات را پذيرفت اگرچه اميدواريم آقاي محتشمي پور با انتقادي صريح، روشن و شفاف از جريان «نه غزه نه لبنان» جبران مافات كند.
گفتني است محتشمي پور از سران اصلي فتنه بعد از انتخابات با راه اندازي كميته صيانت از آراء به فتنه دامن زد و از شعارهاي ساختارشكنانه آشوبگران در روز قدس ابراز برائت نكرد. بر همين اساس چندي پيش حدود 140 نفر از نمايندگان ملت در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي از وي خواستند تا به دليل عملكرد محتشمي پور وي را از رياست كميته دفاع از مردم فلسطين مجلس بركنار كند.
لازم به ذكر است كه كميته دفاع از مردم فلسطين زيرمجموعه مجلس شوراي اسلامي است كه رئيس آن از سوي رئيس مجلس انتخاب مي شود.

 



ناشناخته بودن مرگ براي خيلي از مردم

ذات اقدس اله در قرآن كريم به يك زمان احترام گذاشته، به يك زمين احترام گذاشته؛ و حرمت زمان و زمين را هم به امامت و نبوّت و وحي و رسالت اعلام كرده است. اگر به حرم خود در مكه احترام مي گذارد؛ براي آن نيست كه در مكه كعبه وجود دارد. زيرا كعبه يك سنگي است طبق بيان نوراني امير المؤمنين (ع) در نهج البلاغه: لا تضرّ و لا تنفع (1) يعني اين سنگ ها سودمند نيست. حرمت مكه به وسيله وحي الهي است، نزول قرآن است كه بر قلب مطهر رسول گرامي (ص) نازل شده است؛ لذا ذات أقدس له حرمت مكه و حرم را به وجود پيغمبر اعلام كرد، فرمود: لا اقس م ب هذا البلد و أنت ح لأ ب هذا البلد (2). من اگر حرمتي براي مكه قائلم، براي اين است كه تو در مكه اي ! و اگر تو از مكه هجرت كني، اين يك سرزمين لم يزرعي بيش نيست. پس تأثير رسالت، نبوّت و خلافت و بالأخره مقام والاي انسانيّت در سرزمين، از اين كريمه به دست مي آيد.
سوگند ذات أقدس له به عصر و روزگار و دهر، آن عصري است كه درآن نبوّت و ولايت و امامت ظهور كند. درآيه: و العصر . نّ النسان لف ي خسر(3)؛ بارزترين و كاملترين مصداق « عصر »، عصر وحي و نبوّت و رسالت است، عصر ظهور ولي عصر (أرواحنا فداه) است. پس يك وليّ الهي، أعم از نبي و امام، به عصر و روزگار و تاريخ شرف مي بخشد.
طهارت سرزمين و اجتماع به بركت «شهداء »
آنها كه به دنبال انبياء و اولياء حركت كرده اند؛ آنها،هم به تاريخ شرف مي بخشند و هم به سرزمين. اينكه مردان الهي به شهداء، به سرزمين و به مرز و بوم شرف مي بخشند؛ اين فرهنگ رائج زيارت وارث و مانند آن سند گويائي است كه ما در پيشگاه شهداء عرض مي كنيم: ط بتم و طابت الأرض الّت ي ف يها دف نتم (4). شما طيّبيد، و يك كشور پهناوري مثل ايران را شما طيّب كرديد. بالأخره خيلي از مؤمنين در اين قبور مدفونند؛ آنها آن توان را ندارند كه ايران را پاك كنند، تنها شهدايند كه يك سرزميني را تطهير مي كنند ! اگر مرز و بوم يك منطقه اي طيّب شد، چه مي شود ؟ آن را كريمه: و البلد الطيّ ب يخرج نباته ب ا ذن ربّ ه (5) تبيين مي كند. فرمود: اگر يك مرز و بومي طيّب شد؛ ميوه اين شجره طوبي به اذن خدا رشد و نمو دارد.
ره آوردهاي ارزشمند خون پاك شهداء
شما بعد از پيروزي انقلاب ديديد عدّه زيادي از جوانها؛ و پائين تر از آنها، نوجوانها؛ و خردسالان، حافظ كلّ قرآن شدند. حافظ قرآنند، حافظ بسياري از موضوعات قرآني اند، حافظ مفاهيم قرآني اند. الآن عمر ما در آستانه 70 سال است؛ خود من حدأقل 40 سال با قرآن مأنوسم، هم از درس گفتن و درس خواندن. اين فيضي كه نصيب اينها كه يك شبه ره صد ساله مي شوند، نصيب ما نشده ! ايران هم همان ايران بود، اين سرزمين هم همان سرزمين است ! اگر يك سرزميني طيّب و طاهر شد، ميوه اش به اذن خدا ظهور مي كند. اينها راه درس و بحث نيست؛ خيلي ها استاد ديدند، خيلي ها قرآن خواندند،اما اينها چيز ديگر است: ذل ك فضل الله يؤتيه من يشآء (6)
لزوم بهره گيري از ميوه پاك سرزمين معطّر به ياد شهداء
پس سرزمين ايران را افراد عادي نمي توانند طيّب بكنند، اين را خون شهيد،تطهير مي كند. شما در بسياري از روستاهاي دور دست اين منطقه مي بينيد پرچم جمهوري اسلامي بالاي مزار يك شهيد در اهتزاز است. اگر سرزميني تطهير شد، ميوه مي دهد. آن مردان الهي، آن مؤمنان راستين، آن زنان پاكدامن؛ اينها ميوه شجره طوباي شهادتند: و البلد الطيّ ب يخرج نباته ب ا ذن ربّ ه . پس طبق زيارت وارث، ايران اسلامي به بركت خونهاي شهداء تطهير و تطيب شد. طبق آن آيه كريمه، سرزمين طيّب و طاهر، ميوه طيّب مي دهد. اگر كسي از اين ميوه طيّب استفاده نكند، خودش مغبون است و متضرر است.
تعفّن مردار گنهكاردر برابر عطر دل انگيز مؤمنان و شهداء
وجود مبارك حضرت امير در نهج البلاغه فرمود: يك عدّه اي تلاش و كوشش شان اين است كه سرانجام مردار بشوند:صار ج يفهً ب ين اهل ه و اسلموه لي عمل ه (7). فرمود: يك عدّه مردار مي شوند، و اين را به عملش ملحق مي كنند. تمام تلاش بازماندگان اين است كه اين مردار متعفّن را زود خاك كنند و او را به عملش، به همان قبرش برسانند. پس در بيان نوراني حضرت امير، يك عدّه مردار مي شوند. در بيان نوراني همين خاندان، يك عدّه معطّر مي شوند. نه تنها معطّر مي شوند، يك كشوري را عطرآگين مي كنند. پس اگر آدم بتواند معطّر بشود، چرا مردار بشود ؟!
تفاوت ورود انسانهاي عادي و اولياي خدا به ( برزخ )
ديگران مي ميرند و مي روند؛ اولياي الهي، انبياء، صديقين، صلحاء، شهداء، يعني شهداي اعمال؛ و مقتولين در معركه ق تال؛ اينها بدون اينكه بميرند، وارد برزخ مي شوند و راه را ادامه مي دهند. اگر يك سراينده اي گفت: هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق، از اينجاها گرفته است. ما مي ميريم، وارد برزخ مي شويم. مي ميريم يعني چه ؟ يعني در پايان عمر هيچ يك از بستگان را نمي شناسيم. خودمان را فراموش مي كنيم، چه رسد به بستگانمان ! در حال احتضار، تامّه مرگ آنچنان نيست كه تحمّل پذير باشد ! غائله مرگ مثل درد سرطان و اينها نيست؛ و گرنه تحمّل پذير بود، آدم مفارقت نمي كرد. چون تحمّل ناپذير است، تسليم مي شود. قهراً بسياري از ماها نه تنها بستگان را فراموش مي كنيم، خودمان را فراموش مي كنيم، زندگي را فراموش مي كنيم.
عدم شناسائي « مرگ » براي بسياري از افراد
پس از مفارقت از دنيا اين مرگي كه به سراغ ما آمده، نمي دانيم كه اين مرگ است وما مرده ايم !! بسياري از ما اينطوريم. اين كه در تلقين مرده در قبر به مرده مي گويند: بدان؛ نّ الموت حق، و نّ السّئوال ف ي القبر حق، و أنّ الجنّه حق، و أنّ النّار حق؛ اين تلقين به حقيّت مرگ، تنها موعظه براي تشييع كننده ها نيست، تعليم به خود متوفّي است. اين وضع را مي بيند عوض شد، امّا نمي داند چه شده ! يك عدّه اي را مي بيند كه ناشناسند براي او. آنها را كه مي شناخت، نمي بيند. الآن در چه حالت است، روشن نيست. مدّتها طول مي كشد تا بفهمد مرده است وآنگاه مرگ را مي فهمد. به او مي گويند: اين حالتي كه تو داري؛ يك حالت انتقال است، يك حالت هجرت است. تنها براي تو نيست، براي خيلي ها هست؛ ديگران هم اين حالت را طي مي كنند. بدان كه تو مردي ! و نّ الموت حق، براي همه حق است.
فراموشي ابتدائي ترين موارد اعتقادي براي عدّه اي در جريان سؤال قبر
يك بيان لطيفي سيّدنا الاستاد امام (رض) در اين درس هاي پاياني سال مي گفتند به عنوان موعظه، كه بعداً آن روايت را در بحار مرحوم مجلسي ديديم و آن اين است كه: عدّه اي هستند وقتي از آنها سئوال مي كنند: من نب يّك .... اين را در پرانتز عرض كنم، اين ديگر فرمايش ايشان نيست. شما مي بينيد سئوال قبر از ابتدائي ترين سئوالهاست. يعني شما مثل اينكه از يك متخصصي يا از يك ليسانسي سئوال بچه نوآموز سال اوّل را بكنيد. بگوئيد: الف چيست، با چيست، جيم چيست ! در قبر از ما آن مطالب مشكل عميق علمي را سئوال نمي كنند. سئوال نمي كنند: آن آيه چيست، آن روايت چيست، آن بحث عميق علمي چيست ! سئوال مي كنند: پيغمبر تو كيست، دين تو چيست. الآن كسي كه در ايران هست، و لو مسلمان شناسنامه اي باشد، و لو به هيچ چيز عمل نكند؛ اگر بگويند: تو چه مذهب، چه ديني داري؛ مي گويد: من مسلمانم. اين ديگر چيزي است كه همه بلدند، و لو عمل هم نكند. در قبر آن مطالب عميق الهي و فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي و اخلاقي را نمي پرسند. نمي گويند: جبر چيست، تفويض چيست، اختيار چيست، امر بين الأمرين چيست ! مي گويند: كتاب تو چيست؟ دين تو چيست ؟ پيغمبر تو كيست ؟ ساده ترين و ابتدائي ترين مسائل ديني را از آدم سئوال مي كنند؛ اين پرانتز بسته.
ايشان اين را مي فرمودند، بعد در روايت هم اينجور هست كه خيلي ها اصلاً نمي دانند پيغمبرشان وجود مبارك حضرت است ! بعد از دوره هايي از عذاب، ساليان متمادي كه رنج ديده اند؛ آنگاه ازآنها سئوال مي شود كه پيامبر تو كيست، تازه نام مبارك حضرت يادشان نمي آيد ! مي گويند: پيغمبر ما كسي است كه بر او قرآن نازل شده. نام مطهر حضرت هنوز يادش نمي آيد!! اينچنين نيست كه مسأله مرگ يك مسأله عادي باشد و انسان هر چه را كه اينجا خوانده، آنجا بتواند جواب بدهد !
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در يادواره سرداران، فرماندهان و 5200 شهيد استان قم؛ قم ـ مجتمع فرهنگي حضرت امام خميني (ره)؛ 29 / 10 / 1379
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) برداشت از: نهج البلاغه / خ 192 ـ الكعبه المقدّسه (2) بلد / 1 و 2 (3) عصر / 1 و 2 (4) مفاتيح الجنان / زيارت وارث (5) اعراف / 58 (6) جمعه / 4 (7) نهج البلاغه / خ 109 ـ ع صيان الخلق

 



با حكم رئيس جمهور اعضاي جديد كميته پدافند غير عامل منصوب شدند

رئيس، دبير و اعضاي كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور از سوي رئيس جمهور منصوب شدند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در احكامي جداگانه سردار سرلشكر حسن فيروزآبادي را به عنوان رئيس، داود احمدي نژاد را به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهور و دبير اين كميته و مصطفي محمد نجار وزير كشور، سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري، ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور را به عنوان اعضاي كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور منصوب كرد.

 



مراسم تجليل از پيشكسوتان معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه برگزار شد

اولين مراسم تجليل از پيشكسوتان معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه (فاوا) با هدف قدرداني از زحمات و استفاده از تجربيات آنها برگزار شد.
در اين مراسم كه در سالن همايش هاي بانك سپه تهران برگزار شد سرتيپ دوم پاسدار «حسين مظلومي» معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه طي سخناني گفت: گرچه دوران دفاع و سال هاي پرفراز و نشيب جنگ سپري شده اما هيچ گاه عرصه خدمت و حضور در ميدان خدمت رساني به نظام و ملت شريف ايران پايان نپذيرفته است.
وي اهداف اين مراسم را تجليل از ايثارگري زحمتكشان عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات و يادآوري حماسه سازي هاي آنان در عرصه مخابرات سپاه در طي دوران دفاع مقدس عنوان كرد و افزود، حفظ ارتباط نيروهاي متخصص و باتجربه معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات با نيروهاي جوان را از ديگر اهداف اين مراسم برشمرد.
سرهنگ «حسين بهشتي» مسئول سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات سپاه نيز درباره اين همايش گفت: هدف از برگزاري اين همايش سازماندهي همكاران پيشكسوت و استفاده از توانمندي هاي آنان در مواقع لزوم بود.
وي افزود: اين افراد پيشكسوت، در دوران دفاع مقدس و پس از آن تجربيات عظيم و گرانقيمتي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات كسب كرده اند كه در شرايط حساس كنوني نيازمند برنامه ريزي جامعي براي سازماندهي و استفاده از تجربيات آنان هستيم.
بهشتي توسعه فرهنگ قدرشناسي در بين نيروهاي جوان را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش دانست.
وي همچنين درباره وظايف و عملكرد معاونت فاوا نيز خاطرنشان كرد: اين مجموعه مسئوليت ارتباطات رده هاي سپاه در سراسر كشور را برعهده دارد و در بخش پشتيباني هاي اجرايي نيز با تربيت نيروهاي متخصص بومي توانسته است دستاوردهاي زيادي در اين عرصه را كسب كند.

 



آيت الله لاريجاني: حوادث تلخ و شيرين سال 88 موجب تحكيم مباني نظام شد

رئيس قوه قضائيه گفت: سال 88 مملو از حوادث تلخ و شيريني است كه در مجموع موجب تحكيم مباني نظام شد.
آيت الله آملي لاريجاني، در آخرين جلسه مسئولان عالي قضايي در سال 88 با تأكيد بر ضرورت حضور فعالانه قضات در ايام تعطيلات نوروزي اظهار داشت: هر چند در اين ايام محاكم وقت رسيدگي ندارند اما در مراجعي چون دادگاه كيفري استان و دادسراها لازم است قضات كشيك، حضوري جدي و مستمر داشته باشند تا در امور قضايي مراجعين خللي ايجاد نشود.
وي سال 88 را مملو از حوادث تلخ و شيريني دانست كه در مجموع موجب تحكيم مباني نظام شد و افزود: هر چند حوادث ناگوار بعد از انتخابات احساسات عمومي را جريحه دار كرد ليكن با حضور فعال و آگاهانه مردم اين توطئه ها خنثي شد.
رئيس قوه قضائيه با اظهار اميدواري نسبت به توفيقات الهي همگان در سال آينده گفت: بايد همه مسئولان تلاش كنند با ارايه خدمت رساني به مردم در مسير قرب الهي قدم بردارند و ان شاءالله سال آينده سالي همراه با بركت و موفقيت و سرشار از رضايتمندي عمومي خواهد بود.
آملي لاريجاني با تأكيد بر حضور مستمر نيروي انتظامي براي حفظ امنيت جامعه در تعطيلات نوروزي افزود: متأسفانه هر سال در اين ايام تعدادي از هموطنان دچار خسارت مالي و جاني مي شوند بنابراين لازم است در جهت پيشگيري از وقوع جرايم و تخلفات، نيروي انتظامي به صورت گسترده تر در جامعه حاضر باشد تا از ميزان جرايم و تخلفات، كاسته شود و مردم نيز كمال همكاري را با كاركنان تلاشگر و خدوم نيروي انتظامي داشته باشند.

 



جمعي از حقوقدانان تأكيد كردند مهدي هاشمي از كشور محل اقامت خود قابل استرداد است

سرويس سياسي-
جمعي از كارشناسان حقوقي بر حضور مهدي هاشمي براي پاسخگويي به اتهامات و همچنين قابل استرداد بودن وي از كشور محل اقامت تأكيد كردند.
به گزارش فارس «فرهاد تجري» نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خروج طولاني مدت مهدي هاشمي از كشور گفت: استرداد مجرمين تابع مؤلفه هاي خاصي است و بيشتر مربوط به حوزه حقوق بين الملل مي شود ولي در هر صورت مي توان در صورتي كه قرائن متقن درباره مجرميت فردي باشد، از كشور محل اقامت فرد درخواست استرداد كرد. وي افزود: اگر به اتهاماتي كه در خصوص مهدي هاشمي مطرح است رسيدگي شده و دلايل و قرائن قوي عليه وي وجود داشته باشد، در اين صورت وي قابل استرداد و مطالبه از كشور محل اقامت فعلي خود است.
صفرعلي مرادي كارشناس مسائل حقوقي هم با بيان اينكه پس از احضار متهم و عدم مراجعت وي، دادگاه مي تواند به صورت غيابي پرونده را رسيدگي كند و اگر جرمش مشهود شود مي تواند حكم صادر كند، تصريح كرد: در اين صورت قوه قضائيه مي تواند از مراجع قضايي آن كشوري كه متهم در آن حضور دارد، درخواست كند كه وي را تحويل دهد.
حجت الاسلام عليرضا شجاعي ديگر كارشناس مسائل حقوقي نيز با اشاره به اينكه متهم بايد براي انجام تحقيقات شخصاً حضور داشته باشد عنوان كرد: مهدي هاشمي بايد براي بررسي پرونده خود از انگلستان باز گردد و در اين مرحله وكيل وي نمي تواند به جاي او حاضر شود.
عطاءالله بيگدلي هم كه از كارشناسان اين حوزه است در همين خصوص اضافه كرد: دادستاني بايد عناوين اتهامي فرزندان هاشمي را رسانه اي كرده و اعلام كند كه به اين نتيجه رسيده است كه حضور مهدي هاشمي لازم است يا خير.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14