(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389- شماره 19631
 

حريم منظر ما در شهر تبريز شكسته شد!
وزير كشور: 19 بازارچه مرزي جديد احداث مي شود
راه اندازي اتوبوس ويژه بانوان در مشهد
توسعه شيلات در استان خراسان شمالي
قزوين بالاترين درصد جابه جايي مسافر با تاكسي را داراست
استاندار مازندران: به پيروي از ولي فقيه افتخار مي كنيم
صدور 531 مجوز سرمايه گذاري در قشم طي سال گذشته
رئيس شركت گاز استان: عمليات گازرساني در استان اصفهان در دولت نهم معادل 36سال است
پارك كوهستاني صفه اصفهان به قطب گردشگري تبديل مي شود
كسب رتبه برتر نظارت بر تأسيسات گردشگري توسط استاندار قم
سدهاي پلاستيكي روي رودخانه دز احداث مي شود
مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مازندران:
ايران در مقاوم سازي مدارس جزو كشورهاي پيشرفته است
سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه گردشگري مازندران
در خراسان رضوي سرما و بارندگي 740 ميلياردريال خسارت به جا گذاشت
بر اثر سرمازدگي و تگرگ 520 ميليارد ريال خسارت به مزارع استان اصفهان وارد شد



حريم منظر ما در شهر تبريز شكسته شد!

شهرسازي معاصر جهان عمدتا براساس تفكرات شهرسازي انسان محور شكل گرفته است، شهر در درون پارك گم مي شود و يا پارك ها در درون شهرند! اما در هفته گذشته پديده اي در نظام شهرسازي شهر تبريز رخ داد كه نمي توان در آن باور به متدهاي خاص شهرسازي و يا مكتبي ويژه را يافت، فلكه بزرگ كوي ولي عصر تبريز فضايي آرام در بستر شلوغ شهري براي استراحت بعدازظهر و بعد از كار و نوشيدن فنجاني چاي از فلاسك و گپي بين اعضاي خانواده و دوستان و گاه بازنشستگان بود و صبح ها نيز مردان با غيرتي كه براي يافتن روزي آن روز در انتظار كار و كارفرما بودند و در آنجا تا حوالي ساعت ده صبح به انتظار مي نشستند، بافتي بسيار زيبا و موقعيتي جالب براي ديدن حركت و جنب و جوش!! اما در ماه هاي گذشته شهر تبريز بار ديگر شاهد يك تخريب از نوع نوين بود! فلكه بزرگ كوي ولي عصر تبريز در يك اقدام شبانه مورد حمله اره ها واقع شد تا تصور تعريف حقوق شهروندي و تفسير شهر و ماشين و انسان و مغازه و پاساژ از ديدگاه صاحبان اختيار فلكه بزرگ كوي ولي عصر (شهرداري و شوراي شهر) مشخص شود. فلكه بزرگ كوي ولي عصر تبريز با درختان تنومند خود سايه افكن محل آرامش صبحگاه جمعي مردم زحمتكش و تا نيمه هاي شب محل استراحت و دور هم جمع شدن خانواده ها و زينت بخشي گرانقيمت براي شهري بود كه در آن طراح شهرساز چقدر هنرمندانه قلم طراحي خود را بر روي كاغذ و سپس بر روي خاك آورده بود تا اثري جاودانه براي انسان ها خلق كند. تخريب اين محل به صورت شبانه و بعد از كش و قوس هاي بسيار با بهانه و عنوان كردن محلي براي احداث پاركينگ و ايجاد مغازه و دكان صورت گرفت (چون در شهر ما مغازه و بوتيك كم است) تا ضربه اي ديگر بر پيكر شهركي نزار در تبريز باشد كه بر مبناي اصول شهرسازي و احترام به حرمت انساني شكل يافته بود و به تدريج در بازار گرم فروش تراكم و بلندمرتبه سازي در حال اهتزار قرار گرفته بود.
¤¤¤
رفتار انجام شده با فلكه بزرگ شهر تبريز نگرشي كاملا غيرانسان گرايانه و كاملا مركانتاليستي به يك شهر از سوي حافظان و مراقبان آن است، نگاه به شهر به عنوان آسفالت و مغازه و خانه و دود و بدون فضاسازي هاي انسان محور و شاد براي حضور طولاني تر مردم در محيط شهري روشي غيرقابل تائيد و تصور است، در حالي كه هيچ شهروندي نيز در راي خود اين چنين امانت داري را به نمايندگان شهري خود نمي دهد. كنترل حضور وسايل نقليه موتوري در بافت شهر و احداث محورهاي مخصوص حركت پياده و چشم اندازهاي پياده مهمترين ره آوردهاي اين جنبش جديد به شمار مي رود كه امروزه در اكثر كشورهاي جهان مورد توجه متوليان امور شهري قرار گرفته است، به طوري كه امروزه تقريبا در تمامي مطالعات مربوط به بازسازي و تجديد حيات مراكز شهري، اولويت به عابران پياده و خواست هاي او مدنظر قرار مي گيرد. اين ديدگاه از عواملي به شمار مي آيد كه قادر به تضمين دوام زندگي و در نتيجه پايداري مراكز شهري و آرامش خواهد بود.
جملگي ميدانيم ساختن چقدر مشكل است و تخريب چقدر آسان!
تبريز جا و محل هاي بسيار براي سرمايه گذاري و آباداني دارد، شهرك هاي بسياري در آن احداث شده اند كه مي شد با هزينه گذاري و سرمايه نهادن و پاساژسازي در آنها سود برد و به طرح هاي عمراني ديگر شهري پرداخت! چقدر ثروت ها كه مي شد از راه گسترش فرهنگ و هنر و جلب مسافر به شهر با فرهنگ و زيبا كسب كرد! و چقدر خوب مي بود كه اگر كوچه پس كوچه يادها و خاطرات به تخريب نمي انجاميد. اما عجله در رسيدن به پول و درآمد و استفاده از كوتاه ترين راه براي رسيدن به درآمد به عنوان كوتاه ترين راه، آنچه كه مد زمانه است، بدون بهره مندي از تفكري كه بداند تخريب ثروت هاي موجود و كفران آن، پول با بركتي را به ارمغان نخواهد آورد و آنچه كه خواهد ماند اثري نه چندان نيكو نخواهد بود، منجر به اين شكل كارهاي نازيبا و كوته شده است. توقع چنين است كه جلو زيان را در هر مرحله كه باشد سد نمود تا نامي نيك و اثري ماندگار در شهر به جاي گذارد!
وگرنه در زير اين سطور مي شد بسيار مودبانه نگاشت: در دوران شهرداري... و شهرداري منطقه... و مسئوليت شهرسازي...
اعضاي شوراي اسلامي شهر آقايان... با تخريب فلكه بزرگ ولي عصر تبريز موافقت كردند تا در آنجا مغازه ساخته شود.
تبريز -توفيق وحيدي آذر

 



وزير كشور: 19 بازارچه مرزي جديد احداث مي شود

سنندج و شهركرد - خبرنگاران كيهان:
وزير كشور گفت: در حال حاضر 19 درخواست جديد براي راه اندازي بازارچه در استان هاي مرزي ارائه شده و صدور مجوز براي اين بازارچه ها در دستور كار وزارت كشور قرار دارد.
«مصطفي محمدنجار» در سفر به سنندج مبارزه با قاچاق كالا و ارز، تامين معيشت مرزنشينان و ساماندهي فعاليت هاي مرزي را از اولويت هاي وزارت كشور دانست و تصريح كرد: همزمان با اجراي طرح انسداد مرزها تلاش براي راه اندازي و تاسيس بازارچه هاي مرزي در دست بررسي است وتاكنون اقدامات مختلفي در حوزه مكان يابي و تامين زيرساخت هاي لازم در اين باره صورت گرفته است كه اميدواريم تا پايان سال جاري به نتيجه برسد.
وي با اشاره به وجود 54 بازارچه مرزي در كشور گفت: 29 بازارچه فعال است و تلاش مي كنيم بقيه بازارچه غيرفعال را به منظور تامين معيشت مردم و توسعه اقتصادي كشور فعال كنيم.
وي با بيان اين كه در حال حاضر پنج بازارچه موقت نيز در كشور فعاليت دارند، گفت: از اين تعداد دو بازارچه در كردستان، دو بازارچه در سيستان و بلوچستان و يك بازارچه هم در كرمانشاه قرار دارد.
پيش از اين مصطفي محمدنجار كه براي شركت در مراسم معارفه استاندار جديد چهارمحال وبختياري به شهركرد سفر كرده بود، در اين مراسم گفت: امروز جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان حرف هاي زيادي براي گفتن دارد و طراز منطقه اي و بين المللي كشورمان در حد بسيار مطلوبي است.
به گزارش خبرنگار كيهان از شهركرد، وزير كشور در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: اجراي اين طرح، نشانگر استحكام و اقتدار و همبستگي ملي است و همه بايد كمك كنند تا اين طرح ملي اجرا شود.
در پايان اين مراسم وزير كشور «علي اصغر عنابستاني» را به عنوان استاندار جديد چهارمحال وبختياري معرفي كرد. مصطفي محمدنجار در پايان سفر خود به شهركرد به خبرنگار ايرنا گفت: به منظور كاهش ورود غيرقانوني اتباع بيگانه به كشور دو طرح وثيقه و كفالت تا پايان امسال اجرايي مي شود.
وي اظهار داشت: طرح وثيقه مبلغي است كه در زمان ورود اتباع خارجي به كشور از آنها اخذ مي شود و در زمان بازگشتش به آنها مسترد مي گردد.
محمدنجار گفت: در طرح كفالت شركت هاي خصوصي در داخل كشور كفيل تبعه خارجي مي شوند و اشتغال وي را ضمانت مي كنند.

 



راه اندازي اتوبوس ويژه بانوان در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
نخستين اتوبوس ويژه بانوان كه رانندگي آن را يك زن برعهده دارد در مشهد راه اندازي شد.
معاون امنيتي و انتظامي استاندار خراسان رضوي در آيين آغاز كار اين اتوبوس گفت: راه اندازي اتوبوس ويژه بانوان اقدام بسيار مهمي براي ايجاد احساس امنيت رواني در اين قشر محسوب مي شود.
سرتيپ دوم پاسدار «محمد غفاري» افزود: با عنايت به اينكه امنيت رواني يكي از مولفه هاي بسيار با اهميت در جامعه است، راه اندازي اتوبوس ويژه بانوان در ايجاد اين امنيت بين شهروندان تاثيرات بسيار دارد.
وي اظهار داشت: انجام فعاليت هاي گوناگون توسط بانوان بايد همراه با حفظ شان، كرامت و جايگاه آنان باشد و ورود اين قشر به شغلهاي گوناگون حتي پستهاي مديريتي از نظر شرع و مسئولان نظام بلامانع است.

 



توسعه شيلات در استان خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگاركيهان:
پيش بيني مي شود در سال جاري شيلات در استان خراسان شمالي 5/1 برابر بيش از برنامه چهارم توسعه يابد.
جمشيد گربراني مديرشيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان شمالي با بيان اين مطلب افزود: وجود 714 رشته قنات، 4هزار و 679 حلقه چاه كشاورزي، 2هزارو 931 رشته چشمه، رودخانه هاي دائمي وفصلي و 5 سد احداث شده در استان ظرفيت خوبي را براي توليد انواع آبزيان فراهم كرده است.
وي اعتبارات طرح توسعه آبزي پروري در استان را 574 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: ميزان توليد آبزيان در پايان برنامه سوم 295تن بود كه بابرنامه ريزي و استفاده بهينه از منابع آب كشاورزي، اين رقم به سقف 670 تن رسيده است.

 



قزوين بالاترين درصد جابه جايي مسافر با تاكسي را داراست

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان تاكسيراني قزوين گفت: 40درصد حمل ونقل اين شهر با تاكسي انجام مي شود درحاليكه اين رقم مي بايست 20 درصد باشد.
حسين ايرانخواه در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: استان قزوين با 6/1درصد بالاترين درصد جابه جايي مسافر توسط تاكسي در كشور را داراست و تهران با 4/1 درصد در رتبه دوم قرار دارد.
ايرانخواه از نصب 47 دوربين مدار بسته در تقاطع و ميدان ها و مسيرهاي پرتردد شهر خبر داد و با اشاره به مزاياي استفاده از اين دوربين ها در سطح شهر گفت: اين دوربين ها به سامانه خودرو متصل بوده و راننده قادر به مشاهده ترافيك در مسيرهاي انتخابي خواهد بود.
مديرعامل تاكسيراني قزوين با اشاره به افزايش 13درصدي نرخ كرايه ها در سالجاري افزود: سال گذشته كرايه هاي تاكسي درون شهري و برون شهري 17 درصد افزايش يافت اما امسال اين افزايش 13 درصد بود.

 



استاندار مازندران: به پيروي از ولي فقيه افتخار مي كنيم

فريدونكنار - خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران گفت: امروز مقتداي اين حكومت اسلامي رهبر معظم انقلاب است و اطاعت از رهبري ضامن توسعه كشور است.
سيدعلي اكبر طاهايي در اولين جلسه شوراي اداري شهرستان فريدونكار افزود: بعضي ها در داخل و خارج اين شيوه را نمي پسندند، ولي مردم خود انتخاب كردند و به آن افتخار مي كنند.
وي اضافه كرد: رهبر بزرگوار ما حتي انجام وظيفه در عقيدتي سياسي در يك استان دور افتاده را ترجيح مي دادند كه اين مسئله اوج ولايت پذيري ايشان است.
وي ادامه داد: كار مدبرانه و كار دانش بنياد، كه از خواسته هاي اصلي رهبر معظم انقلاب اسلامي است بايد سرلوحه امور باشد.
استاندار مازندران تصريح كرد: ميراث پر بركت پيغمبر ما كتاب است، اما كره اي ها و ژاپني ها به اين اهتمام مي ورزند.
وي بيان داشت: گناه مردم فريدونكنار چيست كه 98 درصد در انتخابات شركت كردند، مهم نيست به چه كسي راي داده اند مهم حضور مردم است.
طاهايي خاطرنشان كرد: حضور سه معاون استاندار در فريدونكنار مبين توجه ويژه به اين شهرستان است.
استاندار مازندران اضافه كرد: فريدونكنار همچون نگين انگشتري ايثار و شهادت، حاج حسين بصير، اين شهيد ملي را در اختيار دارد، حاج بصير به عنوان جانشين لشكر ويژه 25 كربلا، عظمت و شخصيتي داشت كه در تشييع جنازه ايشان گويي سيلي از جمعيت از ساري تا فريدونكنار، همچون رودي در كناره جاري شد و عظمتي را به نمايش گذاشت.
وي با اشاره به تقديم 350 شهيد در فريدونكنار بر تلاش روز افزون براي رفع مشكلات مردم تاكيد كرد.

 



صدور 531 مجوز سرمايه گذاري در قشم طي سال گذشته

قشم- خبرنگار كيهان
مدير سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد قشم از اعطاي 531 مجوز سرمايه گذاري داخلي و خارجي طي سال 88 خبر داد.
«فواد شكوري» در جمع خبرنگاران با بيان مطلب فوق گفت: اين تعداد مجوز بيشترين ميزان صدور مجوز طي 18 سال فعاليت سازمان منطقه آزاد قشم بوده و ركورد صدور مجوز سرمايه گذاري شكسته شد.
وي افزود: با تمهيدات سازمان منطقه آزاد قشم اين رقم به 531 مجوز سرمايه گذاري در سال 88 رسيد.
شكوري با اشاره به رونق اقتصادي و افزايش فعاليت هاي سرمايه گذاري در قشم گفت: طي 3 سال گذشته با سياستگذاري كلان سازمان منطقه آزادقشم و حمايت دولت و مجلس، شاهد رشد و توسعه سرمايه گذاري در جزيره قشم بوديم.
مدير سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: مهم ترين مجوزهاي سرمايه گذاري در سال 88 شامل مجوز احداث 2 پالايشگاه قير، بانك بين المللي كاسپين، مجتمع هاي تجاري، تفريحي، رفاهي و اقامتي، شركت بيوديزل براي توليد سوخت سبز است.
گفتني است منطقه آزاد قشم با ارائه امتيازات و تسهيلات قانوني مناطق آزاد به سرمايه گذاران طي 4 سال گذشته با رشد و توسعه شتابان همراه بوده است.

 



رئيس شركت گاز استان: عمليات گازرساني در استان اصفهان در دولت نهم معادل 36سال است

كاشان- خبرنگاركيهان:
وسعت عمليات گازرساني در استان اصفهان حتي در دورترين نقاط استان در طول 4سال گذشته با 36سال گازرساني برابري مي كند.
مرتضي طغياني، رئيس شركت گاز استان اصفهان با بيان اين خبر ميزان شبكه گذاري تا قبل از دولت نهم را 11هزار كيلومتر دانست و گفت: اين شبكه گذاري در دولت نهم 18هزار كيلومتر اجرا شده و بيش از 4هزار كيلومتر نيز در دست اجراست.
وي تصريح كرد: در اين راستا از 930 روستاي استان اصفهان كه تا قبل از دولت نهم 157 روستاي آن گازدار شده بود، در 700روستا عمليات گازرساني به اتمام رسيده و مردم از نعمت گاز طبيعي برخوردار شده اند و گازرساني به 93 روستاي ديگر نيز در دست اجراست.
طغياني در جمع خبرنگاران در كاشان خاطرنشان كرد: تعداد مراكز صنعتي، تجاري گازرساني شده قبل از دولت نهم 1250مركز بوده كه بعد از دولت نهم به 2300 مركز صنعتي تجاري رسيده است.
رئيس شركت گاز استان اصفهان بيان داشت: تعداد ايستگاه هاي سي ان جي هم از 8ايستگاه به 100ايستگاه افزايش يافته و بيش از 35 ايستگاه نيز درحال راه اندازي است.
وي خواستار اعطاي زمين براي راه اندازي جايگاه هاي سوخت سي ان جي در شهر اصفهان شد.

 



پارك كوهستاني صفه اصفهان به قطب گردشگري تبديل مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان از تبديل پارك كوهستاني صفه به عنوان يك قطب گردشگري و تفريحي در كشور خبر داد.
سيدمرتضي سقائيان نژاد با اعلام اين خبر ظرفيت هاي پارك كوهستاني صفه را قابل توجه دانست و افزود: باتوجه به اينكه اقدامات تفريحي زيادي در اين مكان در سال هاي گذشته انجام شده اما هنوز اين فعاليت ها قابل گسترش است.
شهردار اصفهان با اشاره بر اينكه كوه صفه به قطب گردشگري و تفريحي در كشور تبديل خواهد شد موفقيت پارك كوهستاني صفه را در جذب گردشگر مهم خواند و افزود بنا نداريم ساخت و سازي در كوه صفه انجام دهيم و درصدد هستيم اين مكان را به قطب گردشگري و تفريحي تبديل كنيم.
وي اجراي فاز دوم تله كابين صفه و بازسازي قله شاه دژ را از مهمترين طرح هاي مديريت شهري در پارك كوهستاني صفه برشمرد.

 



كسب رتبه برتر نظارت بر تأسيسات گردشگري توسط استاندار قم

قم - خبرنگار كيهان :
در همايش تجليل از خادمان ستاد تسهيلات نوروزي، استاندار قم رتبه برتر نظارت بر تاسيسات و مؤسسات گردشگري را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين موسي پور در همايش تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور درسال 89، رتبه برتر در زمينه نظارت بر تاسيسات و مؤسسات گردشگري و ساير اصناف را كسب كرد.
استاندار قم در اين همايش تنديس خود را از دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران دريافت كرد.

 



سدهاي پلاستيكي روي رودخانه دز احداث مي شود

دزفول- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني و شهرسازي شهردار دزفول، از احداث سدهاي پلاستيكي روي رودخانه دز در محدوده اين شهرستان خبر داد.
«محمدرضا رشيدي زاده»، در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: اين كار براي نخستين بار در استان خوزستان انجام مي شود و ما هم اكنون در حال مكان يابي براي احداث اين سدها هستيم.
وي افزود: شهرداري دزفول از سه سال پيش تاكنون برنامه احداث اين سدها را در دستور كار خود قرار داد و دست كم دو سد پلاستيكي روي رودخانه دز حد فاصل تفريحگاه ساحلي دز (علي كله) تا پل پنجم در جنوب دزفول احداث مي شود.
رشيدي زاده، با اشاره به كاربرد اين نوع سدها روي رودخانه دز اظهار داشت: حفاظت ساحل رود دز در برابر فرسايش، كاهش آلودگي آب، احداث درياچه هاي تفريحي به منظور ورزش هاي تفريحي و گردشگري از اهداف ساخت اين سدها است.

 



مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مازندران:
ايران در مقاوم سازي مدارس جزو كشورهاي پيشرفته است

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مازندران گفت: در شيوه مقاوم سازي مدارس، ايران اسلامي جزو كشورهاي پيشرفته قرار گرفته است.
علي نبيان اظهار داشت: امسال در گراميداشت سال همت مضاعف و كار مضاعف عمليات مقاوم سازي مدارس در كشور شتاب خواهد گرفت.
وي گفت: از اين پس تمامي مدارس نوبنياد در كشور با امكانات و تجهيزات كامل آموزشي و كمك آموزشي در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مازندران افزود: تجهيز مدارس نوساز به وسايل كمك آموزشي خواست جدي دولت است.

 



سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه گردشگري مازندران

ساري- خبرنگاركيهان:
استان مازندران در حوزه صنعت، گردشگري و انرژي قابليت جذب سرمايه گذاري خصوصي را دارد.
استاندار مازندران با اظهار اين مطلب در ستاد جلب مشاركت سرمايه گذاران ايران مقيم خارج در ساري افزود: مازندران از حيث موقعيت طبيعي و زيربنايي از توان مناسبي براي بهره برداري از ظرفيت هاي مشترك اقتصادي و بندري با كشورهاي حاشيه خزر برخوردار است.
سيدعلي اكبر طاهايي از خواهر خواندگي رامسر با يكي از شهرهاي قطر خبرداد و افزود: اين پيمان مقدمه اي براي جلب مشاركت سرمايه گذاران خارجي در پروژه هاي زيربنايي مازندران محسوب مي شود.
وي لزوم توجه به رويكرد توسعه صنعتي در مازندران را يادآور شد و افزود: در اجراي سرمايه گذاريهاي اين بخش بايد ارزش توليد ناخالص ملي مدنظر قرارگيرد. استاندار مازندران شناسايي ظرفيت هاي موجود براي همكاري هاي اقتصادي با سرمايه گذاران خارجي را ضروري خواند و افزود: با ورود سرمايه گذاران به عرصه هاي زيربنايي و توليدي مشكل اشتغال در كشور مرتفع خواهد شد.
طاهايي با اشاره به اينكه دولت رويكرد حمايتي در قبال صنعتگران و توليدكنندگان دارد گفت: تمامي مسئولان بايد براي رفع موانع پيش روي سرمايه گذاران همت مضاعف داشته باشند.

 



در خراسان رضوي سرما و بارندگي 740 ميلياردريال خسارت به جا گذاشت

مشهد-خبرنگاركيهان:
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي گفت: سرمازدگي و سيل هاي اخير در خراسان رضوي تاكنون 740 ميلياردريال خسارت به دنبال داشته است.
جواد عرفانيان با بيان اين مطلب افزود: سرمازدگي و سيل 709 ميليارد و 77ميليون ريال به محصولات كشاورزي خسارت وارد كرده است.
وي بيان داشت: بارندگي هاي شديد منجر به سيل خسارت 30 ميلياردريالي در بخش هاي زيربنايي و 10 ميليارد ريالي در بخش واحدهاي مسكوني و تجاري استان شد.
عرفانيان اعلام كرد: با اطلاع و هشدار به هنگام از سوي ادارات كل مديريت بحران و هواشناسي و آمادگي نيروهاي امدادي استان، حوادث غيرمترقبه اخير تلفات انساني در پي نداشت و ديگر خسارات نيز به حداقل ممكن كاهش يافت.
وي يادآور شد: اجراي پروژه هاي پيشگيرانه از خسارت سيل با هزينه 230 ميليارد ريال درخصوص آبخيزداري و آبخوان داري، لايروبي، احداث ديوارهاي ساحلي، نصب ثبت كننده اطلاعات و سيستم هاي هشدارسيل، حفظ حريم و بستر رودخانه ها و كانال ها و مسيل ها طي دو سال اخير نقش موثري در كاهش خسارت ناشي از سيل داشته است.

 



بر اثر سرمازدگي و تگرگ 520 ميليارد ريال خسارت به مزارع استان اصفهان وارد شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استانداري اصفهان گفت: سرمازدگي و تگرگ بهاره به بخشي از باغ ها و مزارع استان اصفهان بيش از 520ميليارد ريال خسارت وارد كرده است.
«منصور شيشه فروش» افزود: در فروردين ماه امسال سرمازدگي به 10 هزار هكتار از وسعت باغ ها و 36 هزار هكتار از مزارع مناطق غرب، جنوب و شمال استان خسارت زده است.
وي با بيان اينكه بيش از 70 درصد وسعت باغ ها و مزارع بخش هاي قمصر، نياسر و برزك دچار سرمازدگي شده اند و 30ميليارد ريال خسارت به آنان وارد شده است، گفت: در شهرستان گلپايگان نيز 17ميليارد ريال خسارت به باغ هاي ميوه وارد شده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14