(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389- شماره 19631
 

تشعشعات تلفن همراه شفابخش آلزايمر!
فرودگاهي با پيشرفته ترين تكنولوژي روز
كرمها با راه رفتن حرف مي زنند!
مصرف قرص هاي مولتي ويتامين، منجر به سرطان مي شود؟
كاهش وزن با فلفل قرمز!
بي خطرترين شكلات جهان



تشعشعات تلفن همراه شفابخش آلزايمر!

محققان مركز تحقيقاتي بيماران آلزايمر فلوريدا اعلام كردند تابشهاي تلفنهاي همراه نه تنها سرطان زا نيستند، بلكه مي توانند مانع از بروز آلزايمر شده يا اين بيماري را تحت كنترل درآورند.
با وجود ادعاهايي كه در زمينه سرطان زا بودن تابشهاي ناشي از تلفنهاي همراه مي شود، مطالعات جديد نشان مي دهند امواج راديويي مي توانند مانعي بر بروز بيماري آلزايمر حداقل در موشها باشند در حالي كه اين امواج در موشهايي كه به آلزايمر مبتلا نيستند باعث بهبود فعاليتهاي مغزي نيز مي شود.
در واقع قرار دادن موشهاي مبتلا به آلزايمر در معرض امواج الكترومغناطيسي ناشي از تلفنهاي همراه باعث پاك شدن رسوبات بتاآميلوييد در مغز مي شود، پروتئيني كه به شدت با بيماري آلزايمر در ارتباط است. به گفته دانشمندان تابشهاي تلفن همراه باعث افزايش حرارت مغز شده و باعث مي شود سلولهاي مغزي اين رسوبات را در اين حرارت از خود بزدايند.
اين محققان معتقدند امواج تلفن همراه بر روي مغز انسان نيز تأثيري مشابه خواهد داشت اما با اين حال مطالعه بر روي جوندگان هميشه به مفهوم خلق درمانهاي مؤثر انساني نخواهد بود و تحقيقات بيشتري براي اثبات اين تأثير نياز خواهد بود.

 



فرودگاهي با پيشرفته ترين تكنولوژي روز

بدون شك فرودگاه كانساي ژاپن را كه نمادي از معماري «هاي تك» است، مي توان از جمله دستاوردهايي دانست كه نه تنها با تكيه بر فناوري پيشرفته زمان خود طراحي و ساخته شده، بلكه بقاي آن هم وابسته به تجهيزات بسيار پيشرفته است.
با ورود به عرشه پل ارتباطي اين فرودگاه و پرداخت عوارض 25 دلاري آن، درواقع شما بليت ورود به يك نمايشگاه دائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي كنيد. پلي به طول 5/2كيلومتر با 6 مسير مخصوص عبور اتومبيل و يك مسير مخصوص قطار مسافربري، اين فرودگاه را كه در اصل يك جزيره 504هكتاري است به شهر ساحلي «كوبه» ژاپن متصل مي كند البته اين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي كانساي نيست و مسافران به وسيله كشتي هاي تندرو از كوبه (نزديك ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان كمتر از 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني «تاكوشيما» در مدت زمان 80 دقيقه به اين فرودگاه (كه روزانه بيش از يكصد هزار مسافر را جابه جا مي كند) دسترسي پيدا مي كنند.
عمليات اجرايي اين فرودگاه كه طرح آن در سال 1987 به وسيله «رنز و پيانو» معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 2007 با تلاش بيش از 6هزار نفر به طور كامل به اتمام رسيد وبه وسيله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاكنون مجهز به چنان امكانات پيشرفته اي شده است كه نمونه آن در هيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودي به طول 5/3كيلومتر (كه بزرگترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهي مي رسيم كه روي يك جزيره مصنوعي آرميده است؛ جزيره اي كه فقط عمليات خاكريزي آن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه، نزديك به سه سال طول كشيده است. اولين چيزي كه هنگام ورود از يكي از 44 ورودي به ساختمان اصلي فرودگاه، توجه شما را به خود جلب مي كند، پيغامي است كه از تلفن همراهتان دريافت مي كنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسال شده و به شما اطلاع مي دهد كه مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه كانساي و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان به زبان دلخواهتان به وسيله تلفن همراه خود، دراختيار داشته باشيد.
در اين فرودگاه هيچ كس نگران كنترل بليت، بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسيله نقاله هايي كه در ورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل كانال هاي ويژه به طرف هواپيمايي كه منتظر مسافران است، هدايت شده و يك سيستم امنيتي موقعيت آنها را براي مسافران مشخص مي كند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر كه به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هواي تميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است كه به سقف غول پيكر ساختمان متصل است. اين سقف كه به شكل قوسي طراحي شده و 90هزار مترمربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در كارگاه معماري «رنز و پيانو» و با همكاري مهندسان مكانيك ژاپني و با استفاده از كمترين تجهيزات مكانيكي طراحي و توليد شده است.
جالب اينكه اين سقف هوشمند است و نسبت به دماي هواي محيط و نيز كيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد.
فرودگاه كانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است كه نابينايان در آن كاملاً راحت هستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فكر مسافران نابينا هم بوده و برجستگي هايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند كه براساس خط بريل است و نابينايان مي توانند با لمس كردن آنها دقيقاً متوجه شوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اين اطلاعات مسير موردنياز خود را هم به درستي پيدا كنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتي وجود دارد كه به طور كامل به نابينايان كمك مي كند. اين تنها نمونه كوچكي از امكانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفته است.
سازه اصلي اين فرودگاه 18ميليارد دلاري كه جزيره زير پاي خود را به زانو درآورده است، از يك سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابر زلزله هاي 9ريشتري هم به راحتي مقاومت مي كند.
البته كارشناسان تخمين زده اند كه اين جزيره مصنوعي هر 50سال، 11متر نشست مي كند كه البته اين مشكل هم به وسيله طراحان فرودگاه برطرف شده است زيرا اولين و كوچك ترين لغزش ناشي از اين نشست ها، به وسيله حسگرهايي كه روي تمامي 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مركز كنترل مربوطه ارسال مي شود و در اين صورت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند. درمورد ديگر ستون ها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جك هاي هيدروليكي، ستون هايي را كه در اثر نشست تغيير اندكي كرده اند، بلند كرده و به وسيله ورقه هاي فولادي كه با ضخامت هاي مختلفي دراختيار دارند، ستون را به بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند، بنابراين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته اي است كه وظيفه كنترل چندصدستون بزرگ فولادي را برعهده دارد.
بسياري از امكانات و تجهيزاتي كه در حال حاضر در اين فرودگاه پيشرفته وجود دارد، درجهان بي نظير است و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است كه در حال حاضر راحتي و آسايشي مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آورده است.

 



كرمها با راه رفتن حرف مي زنند!

دانشمندان به تازگي شيوه جديدي را در برقراري ارتباط كلامي ميان جانداران كشف كرده اند. ارتباطي كه از طريق راه رفتن برقرار مي شود.
گروهي از دانشمندان دانشگاه كارلتون اوتاوا در كانادا با مطالعه برروي كرمهاي ابريشم دريافتند اين جاندار براي محافظت از «قلمرو برگي» خود از اين شيوه از ارتباطات استفاده مي كند. به بياني ديگر اين جاندار با استفاده از اين شيوه ويژه از حرف زدن بدون تحمل آسيب و جراحت ناشي از نبرد با مزاحمان و مهاجمان به آنها مي فهماند كه بايد هرچه زودتر قلمرو وي را ترك كنند.
به گفته دانشمندان اين كرمها در هنگام راه رفتن با ايجاد سيگنالهاي پيچيده و ارتعاشي بر روي ساختارهاي پرز مانند بدن خود صدايي آزاردهنده به وجود مي آورند تا به مهاجمان اخطار دهند به آنها و قلمروشان نزديك نشوند.
براساس گزارش بي بي سي، زماني كه اين كرمها چنين سيگنالهايي از خود ساطع مي كنند، مهاجم برگ را ترك مي كند. مفهوم اين سيگنالها مشابه اين است كه جاندار بگويد «من اينجا هستم، از اينجا خارج شو، من درحال حاضر مالك اين برگ هستم.»
دانشمندان با مطالعه برروي انواع مختلف اين كرمها درگونه اي واحد شجره نامه مولكولي براي اين جانداران ايجاد كرده و دريافتند كرمهايي كه از قدمت بيشتري برخوردارند مشكل خود را با حمله به مهاجمان برطرف مي كنند كه گاه اين نزاعها به مرگ جاندار ختم مي شود. اما سير تكاملي باعث شده است كرمهاي جديدتر مشكلات خود را بدون درگيري در يك نزاع مرگبار رفع كنند. در واقع اين سيگنالها به صورت اوليه به مهاجمان هشدار داده و از وقوع درگيري جلوگيري مي كند.

 



مصرف قرص هاي مولتي ويتامين، منجر به سرطان مي شود؟

محققان در يك پژوهش جديد ادعا كرده اند؛ زناني كه به طور دائم از قرص هاي مولتي ويتامين استفاده مي كنند، بيشتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار دارند.
در يك پژوهش سوئدي كه روي بيش از 35هزار زن در گروه هاي سني 49تا 83ساله طي يك دوره مطالعه 10ساله انجام گرفته است، معلوم شد: زناني كه به طور منظم از مكمل هاي ويتامين استفاده مي كنند، 19درصد بيشتر به تومورهاي سرطاني سينه مبتلا مي شوند.
به گفته محققان انستيتو كارولينسكا در استكهلم، مكمل ها با افزايش تراكم بافت سينه ممكن است، فاكتوري براي رشد تومور باشند و اين افزايش تراكم بافتي در واقع يك فاكتور خطرزا و شناخته شده ابتلا به سرطان است. البته محققان تأكيد كردند؛ اين يافته نمي تواند ثابت كند كه قرص هاي ويتامين دليل افزايش موارد ابتلا به سرطان هستند؛ چرا كه مهمترين عامل در افزايش خطر ابتلا به سرطان داشتن يك الگوي زندگي ناسالم است.
هرچند نتايج اين تحقيق نگران كننده است، اما محققان خواستار مطالعات عميق تر و دقيق تر روي اين يافته شده اند تا به درستي معلوم شود كه آيا مصرف مولتي ويتامين ها بي خطر يا خطرناك است.
شرح اين پژوهش در مجله آمريكايي تغذيه باليني منتشر شده است.

 



كاهش وزن با فلفل قرمز!

براساس يك تحقيق كه توسط دانشمندان آمريكايي صورت گرفت، مصرف فلفل تند يا قرص اين گياه مي تواند در كاهش وزن مفيد باشد.
دانشمندان دانشگاه «اوكلاهاما» مي گويند مصرف روزانه يك قرص يا دوگياه فلفل قرمز تند مي تواند به راحتي و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوري كه مصرف اين گياه به ميزان 80 دقيقه پياده روي از وزن مي كاهد.
در اين تحقيق همچنين به اين موضوع اشاره شده است كه مصرف اين قرص با خوردن يك يا دو گياه فلفل قرمز در روز براي افرادي كه فرصتي براي ورزش يا پياده روي ندارند، بسيار مفيد است.
تحقيقات ديگري نيز در همين زمينه نشان مي دهد مصرف اين ماده در سرعت بخشيدن به فعاليت هاي بدن بسيار مؤثر است.

 



بي خطرترين شكلات جهان

محققان دانشگاه بيرمنگهام با ساخت شكلات كم چربي كه در آن آب جايگزين چربي شده است، دوستداران شكلات را بسيار خوشحال كردند.
شكلاتهاي كم چرب طعمي مشابه شكلاتهاي معمولي داشته و مي توانند آغازي براي توليد غذاهاي سالم و گسترش صنعت توليد غذاي سالم به شمار روند. متخصصان اعلام كردند اين ابداع جديد مي تواند با ايجاد نسل جديدي از غذاهاي كم چرب در رفع بحران چاقي در انگلستان و ديگر كشورها بسيار تاثيرگذار باشد.
دانشمندان دانشگاه بيرمنگهام طي مطالعات خود دريافتند مي توان چربيهاي موجود در شكلاتهاي رايج را با مواد بدون كالري مانند آب، هوا يا ژله جايگزين كرد. بر همين اساس دانشمندان شكلاتهاي آبي را با اتصال دادن ذرات آب با كريستالهاي كره شكلات به وجود آوردند.اين شكلات جديد كه 60 درصد از آن از آب تشكيل شده است از طعم و بوي مشابهي با شكلاتهاي معمولي برخوردار است و به دليل اينكه ذرات اين شكلات بسيار كوچك هستند درجه ذوب آن در محدوده 89 تا 93 درجه فارنهايت تخمين زده شده است.براساس گزارش تلگراف، محققان اين دانشگاه همچنين نوعي پوره ابداع كرده اند كه مي تواند بيش از 6 ساعت در معده افراد باقي بماند و احساس سيري را در آنها حفظ كند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14