(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389- شماره 19631
 

افشاي هزينه هاي ميليوني واشنگتن براي سرنگوني دولت چاوز
آغاز رزمايش 3 روزه ميان تركيه و سوريه
كودكان فلسطيني خطاب به صهيونيست ها پدران دربند ما را آزاد كنيد
صهيونيست ها چشمان عضو ارشد حماس رااز حدقه درآوردند
چه مجلسي دارد اين اوكراين!
سران كشورهاي عضو «سارك» در پايتخت بوتان گردهم آمدند
طرح جديد سازمان سيا براي افزايش تحليلگران و جاسوسان در خارج آمريكا
جنگ افغانستان ميان فرماندهان ارتش انگليس شكاف انداخت
مردم مصر براي برگزاري تظاهرات گسترده عليه مبارك آماده مي شوند
موج تازه ناآرامي ها تايلند را فرا گرفت



افشاي هزينه هاي ميليوني واشنگتن براي سرنگوني دولت چاوز

يك محقق و وكيل مشهور آمريكايي از هزينه هاي ميليون دلاري آمريكا براي سرنگوني دولت ونزوئلا خبر داد.
به گزارش فارس، «اوا گولينگر»، محقق، وكيل و نويسنده مشهور آمريكايي طي يادداشتي كه در رسانه هاي ونزوئلا منتشر شد اعلام كرد، آمريكا از سال 2006 بيش از شش ميليون دلار در بين گروه هاي دانشجويي سرمايه گذاري كرده است كه هدف نهايي آن «تشكيل جنبش هاي ضد چاوز دانشجويي براي براندازي دولت» است.
به گفته اين محقق، شماري از سازمان هاي غيردولتي آمريكا كه در پوشش جنبش هاي دموكراسي خواهي و... فعاليت مي كنند، با نفوذ بين دانشجويان ونزوئلا و آموزش آنها، به برنامه واشنگتن براي پيشبرد تغيير رژيم چاوز به نفع امپرياليسم آمريكا كمك مي كنند.

 



آغاز رزمايش 3 روزه ميان تركيه و سوريه

مانور نظامي سه روزه بين ارتش تركيه و سوريه با هدف ايجاد امنيت در منطقه آغاز شد.
رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه روز گذشته از آغاز رزمايش مشترك نظامي بين ارتش اين كشور باسوريه با هدف رسيدن به هماهنگي هاي بيشتر در زمينه امنيت مرزها خبر داد. در بيانيه ستاد مشترك ارتش كه روز گذشته روي خروجي سايت اين ستاد قرار گرفت، مدت زمان اين رزمايش سه روز و محل آن نيز در مناطق مرزي و در خاك تركيه اعلام شده است. شبكه تلويزيوني الجزيره نيز انجام اين رزمايش نظامي را مهم توصيف كرده و آنرا نشان دهنده بهبود هرچه بيشتر روابط تركيه و سوريه اعلام كرد. روزنامه «الوطن» چاپ دمشق نيز از سفر رئيس جمهور روسيه به كشورهاي تركيه و سوريه در 21 ارديبهشت ماه خبر داد. بررسي راهكارهاي توسعه و تقويت آن همچنين بررسي اوضاع خاورميانه از اهداف اين سفر اعلام شده است.

 



كودكان فلسطيني خطاب به صهيونيست ها پدران دربند ما را آزاد كنيد

صدها كودك فلسطيني با برپايي تظاهرات در نوار غزه براي آزادي اسراي فلسطيني و پدران اسير خود شمع روشن كردند و خواستار آزادي آنها از زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، كودكان فلسطيني با در دست داشتن عكس هايي از پدران اسير و اسيران فلسطيني و شمع هاي روشن فرياد برمي آوردند پدران ما را از زندان آزاد كنيد.در همين رابطه اسيران فلسطيني نيز به صورت يكپارچه و براي سومين بار متوالي طي يك ماه دست به اعتصاب غذا زدند.
مسئول اطلاع رساني كميته عالي ملي حمايت از اسيران فلسطين اعلام كرد اين اسيران عزم خود را جزم كرده اند كه به رغم تهديدات رژيم صهيونيستي، به اقدامات اعتراض آميز خود ادامه دهند.
وي افزود، مديريت زندان هاي صهيونيستي بارها تلاش كرده است كه به هر شيوه ممكن از جمله سركوب و جا به جايي اسيران و يورش به سلول هاي آنان، اين اعتصاب ها را به شكست بكشاند.
مسئول اين كميته از تمامي نهادهاي رسمي و مردمي حامي اعتصاب اسيران خواست تا اسيران فلسطين را در زمينه اعتصاب قانوني شان ياري رسانند.
هم اكنون حدود 9000 اسير از جمله 330 كودك فلسطيني دربند زندان هاي رژيم صهيونيستي اسير هستند و از ابتدايي ترين حقوق خود محروم هستند.
گفتني است «احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين از تمامي گروه هاي فلسطيني خواست تا براي مجبور كردن اسرائيل به آزادي اسيران فلسطيني، صهيونيست هاي زيادي را به اسارت بگيرند.
وي ضمن تاكيد بر حمايت مجلس از مسئله اسيران تصريح كرد، همبستگي با اسيران و حمايت از آنان يك وظيفه ديني است.
بحر گفت، مسئله اسيران در سرلوحه برنامه هاي پارلمان فلسطين قرار دارد.

 



در يك اقدام وحشيانه
صهيونيست ها چشمان عضو ارشد حماس رااز حدقه درآوردند

سرويس خارجي -
حماس در واكنش به ترور يكي از فرماندهان ارشد گردان هاي قسام تاكيد كرد، اين ترور را بي پاسخ نمي گذارد.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه انتقام خون «علي السويطي» فرمانده ارشد حماس را از تروريست هاي اسرائيلي خواهيم گرفت.
در اين بيانيه تاكيد شده است، اين اقدام بخشي از برنامه صهيونيست ها براي نابود كردن مقاومت است كه با همدستي تشكيلات خودگردان صورت گرفته است.
حماس در اين بيانيه تاكيد كرد كه مقاومت همچنان پابرجاست و از قدرت آن كاسته نمي شود.
حماس در اين بيانيه به هماهنگي شبه نظاميان فتح به رياست محمودعباس اشاره و اعلام كرد كه اين اقدام جنايتكارانه با بازداشت 30 عضو حماس به دست شبه نظاميان فتح همزمان شده است و نشان دهنده برنامه هجومي اشغالگران و هماهنگي آنان با مزدورانشان براي شكستن اراده مقاومت است.
محمود الزهار عضو دفتر سياسي حماس نيز گفت، ترور علي السويطي به منزله سيلي محكمي بر صورت تشكيلات خودگردان فلسطين بود كه اقدام به بازداشت مبارزان مقاومت در كرانه باختري مي كند.
وي افزود، سياست ترور رژيم صهيونيستي در كرانه باختري سياستي شناخته شده و جنايتي عليه ملت فلسطين است كه در عين حال پاسخ آشكاري به طرف هاي مدعي برقراري امنيت و آرامش در كرانه باختري به شمار مي رود.
الزهار تنها راه پايان دادن به چنين حوادثي را فعال كردن برنامه مقاومت با استفاده از تمامي راهكارهاي ممكن از جمله مبارزات مسلحانه دانست.
«صلاح البردويل» از رهبران جنبش حماس نيز در واكنش به ترور فرمانده ارشد حماس گفت، اين ترور نتيجه همكاري امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين با رژيم اشغالگر است.
وي افزود: جنايت رژيم اشغالگر قدس حلقه اي از زنجيره تشديد حملات ددمنشانه دشمن صهيونيستي عليه فلسطينيان است.
«علي السويطي» از فرماندهان نظامي گردان هاي قسام روز دوشنبه در اثر حمله نيروهاي اشغالگر به شهادت رسيد.
نظاميان رژيم صهيونيستي منزل السويطي را در روستاي «بيت عوا» واقع در غرب الخليل در كرانه باختري به محاصره در آورده و هدف تيراندازي قرار دادند كه اين عضو حماس به شهادت رسيد.
شاهدان عيني از به نمايش گذاشتن صحنه ديگري از سبوعيت و ددمنشي رژيم اشغالگر خبر دادند.
به گزارش شاهدان عيني، ارتش رژيم صهيونيستي منزل السويطي را محاصره كردند و زماني كه وي تسليم آنان شد وي هدف اصابت گلوله هاي مختلف قرار گرفت و منزل وي را منفجر كردند و سپس اقدام به تخريب كامل منزل السويطي با بولدوزر كردند.
نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي سپس پيكر اين شهيد فلسطيني را با طناب از زير آوار بيرون كشيدند و به پيكر بي جان او شليك كردند به نحوي كه جمجمه اين شهيد تكه تكه و چشمان او را از حدقه درآوردند.
نظاميان صهيونيست همچنين چهار تن از اعضاي خانواده شهيد السويطي را ربودند و به نقطه نامعلومي انتقال دادند.
جوانان فلسطيني به محض مشاهده قساوت سربازان اسرائيلي با آنان درگير شدند كه نظاميان صهيونيست با پرتاب گلوله و گاز اشك آور جوانان فلسطيني را متفرق كردند.
پيكر اين شهيد فلسطيني پس از خالي شدن منطقه از سربازان صهيونيستي روي دوش مردم تشييع شد.
علي السويطي 45 ساله از فرماندهان ارشد حماس بود كه مدت پنج سال تحت تعقيب موساد و شاباك قرار داشت و سپس با خيانت نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان شناسايي و به شهادت رسيد.
شهادت علي السويطي در روز دوشنبه موجي از خشم و نفرت را در ميان شهروندان فلسطيني ساكن شهر اشغالي الخليل به وجود آورد به نحوي كه روز گذشته جوانان الخليل با پرتاب سنگ به سوي خودرو يك وزير دولت صهيونيستي وي را مجبور به فرار از اين منطقه كردند.
اين حمله در واكنش به ترور شهيد السويطي صورت گرفت و جوانان فلسطيني هشدار دادند كه انتقام خون اين شهيد را خواهند گرفت.
ساير رويدادها
¤ يك روزنامه صهيونيستي از توافق محرمانه رژيم صهيونيستي با مسئولان آمريكايي درباره شهرك سازي در قدس شرقي خبر داد.
¤ بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت، اسرائيل قصد حمله به دمشق را ندارد.
¤ نخست وزير پيشين مالزي اظهار داشت، نژادپرستي واقعي را مي توان در اعمال صهيونيست ها در فلسطين مشاهده كرد.

 



چه مجلسي دارد اين اوكراين!

تصويب ادامه حضور ناوگان دريايي روسيه در درياي سياه، پارلمان اوكراين را به صحنه زد و خورد بين موافقان و مخالفان تبديل كرد.
در جريان تصويب حضور ناوگان دريايي روسيه در درياي سياه تا سال 2042 در پارلمان اوكراين، مخالفان اين امر با تخم مرغ، مشت و لگد و بمب هاي دود زا به جان موافقان افتادند.
ناسيوناليست هاي اوكراين به رهبري «يوليا تيموشنكو» و «ويكتور يوشچنكو» كه پيش از اين با پيروزي «ويكتور يانكوويچ»، رئيس جمهور فعلي از قدرت ساقط شده اند، با مخالفت شديد با ادامه حضور ناوگان روسيه در اين كشور، از نمايندگان غرب گرا خواسته بودند، مانع از تصويب مجدد اين طرح شوند.
اما به رغم تلاش هاي مخالفان، روز گذشته در ميان زد و خورد شديد نمايندگان پارلمان اين طرح با 236 راي (ده رأي بيش از مخالفان) به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نشدن اين طرح، طبق توافقنامه «كيف - مسكو»، ناوگان دريايي روسيه بايد سال 2017 منطقه را ترك مي كرد؛ اما تاكنون نظاميان روسي مي توانند تا 2042در منطقه بمانند.
«كسب درآمد بالا و حفظ امنيت منطقه» از جمله مهم ترين دلايل موافقان و «به خطر افتادن تماميت ارضي اوكراين» نيز مهم ترين دليل مخالفان اين طرح اعلام شده است.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر نوشت: «تيموشنكو»، نخست وزير سابق اين كشور از مردم خواسته است مخالفت خود را با تصويب اين طرح اعلام كنند. برخي گزارش ها نيز حاكي است، ناآرامي هاي پراكنده اي در «كيف» و برخي شهرهاي ديگر اوكراين در مخالفت با تصميم پارلمان به راه افتاده است. از سوي ديگر، رسانه هاي روسي نيز روز گذشته پس از انتشار خبر موافقت اوكراين با ادامه حضور ناوگان دريايي آنها نوشتند، مجلس دوماي روسيه نيز موافقتنامه تمديد حضور نظامي اين كشور در جنوب اوكراين را به تصويب رساندند.

 



سران كشورهاي عضو «سارك» در پايتخت بوتان گردهم آمدند

سرويس خارجي-
شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي منطقه اي جنوب آسيا (سارك) امروز در پايتخت بوتان برگزار شد.
سران هشت كشور عضو سارك نشست خود را درباره موضوعاتي همچون همكاري در زمينه تغييرات آب و هوا و گرمايش زمين، فقرزدايي از منطقه، ارتباطات، استفاده مشترك از منابع آبي برگزار كردند.
تقويت تجارت بين منطقه اي، برگزاري ميزگرد منطقه آزاد تجاري جنوب آسيا، تروريسم و افراط گرايي، توسعه توريسم در منطقه از ديگر موضوعاتي است كه در اجلاس سران كشورهاي عضو سارك بررسي شد.
موضوعات مورد بررسي در اجلاس سران حاصل نتايج كار و توافقات حاصله از نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو سارك است كه روز گذشته در شهر تيمپو پايتخت بوتان برگزار شد. كشورهاي هند، پاكستان، بنگلادش، بوتان، سريلانكا، مالديو، افغانستان و نپال اعضاي دائم سازمان سارك و كشورهاي چين، ژاپن، ايران، ميانمار، استراليا، اتحاديه اروپا، كره جنوبي، آفريقا و جزيره موريس اعضاي ناظر سارك هستند.
به گفته مقام هاي بوتاني، 400 هيئت در اجلاس بوتان حضور داشتند و دست كم 110 خبرنگار و گزارشگر پوشش خبري اين رويداد بزرگ را بر عهده دارند.

 



طرح جديد سازمان سيا براي افزايش تحليلگران و جاسوسان در خارج آمريكا

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) قصد دارد طي پنج سال آينده ميليون ها دلار براي افزايش كارآمدي نيروها و نيز ارتقاي سيستم هاي جاسوسي خود هزينه كند.
به گزارش آسوشيتدپرس بر اساس برنامه اي كه روز دوشنبه در سازمان سيا به تصويب رسيد، اين سازمان قصد دارد تعداد تحليل گران و نيز مهره هاي جاسوسي خود در خارج از خاك آمريكارا افزايش دهد.
«لئون پانتا» رئيس سازمان جاسوسي آمريكا در اين باره گفت: «اين تغييرات به سيا كمك خواهد كرد تا با خطراتي كه امنيت ملي آمريكا را تهديد مي كنند از جمله تروريسم، سلاح هاي كشتار جمعي و تهديدات سايبر بهتر مقابله كند.»
گفتني است سازمان سيا يكي از سازمان هايي بود كه با جعل اسناد درباره وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق، به دولت جرج بوش كمك كرد تا بتواند اشغال اين كشور اسلامي را توجيه كند؛ اما مدت زيادي از اشغال عراق نگذشته بود كه مشخص شد اين اطلاعات كاملا بي پايه بوده است. پانتا همچنين از برنامه سيا براي افزايش قابليت هاي نيروي جاسوسي خود خبر داد و گفت: «سازمان ما قصد دارد تعداد افرادي را كه به زبان هاي مختلف دنيا تسلط دارند، افزايش دهد.» بر اساس آمارهايي كه سال گذشته منتشر شد، از هر سه جاسوس سيا يك نفر كاملا به زبان هدف در كشور ميزبان تسلط داشت.
آمار دقيق ميزان تسلط جاسوسان سيا به زبان هاي مختلف در زمره اسناد طبقه بندي شده است، اما براساس شواهد موجود، اين سازمان درباره جاسوسي به زبان هاي عربي، فارسي، چيني، روسي، پشتو و اردو با مشكل مواجه است. رئيس سيا همچنين درباره طرح جديد اين سازمان گفت: «بر اساس اين طرح ما از تكنولوژي ها و نرم افزارهاي جديد جاسوسي براي افزايش قدرت جمع آوري و پردازش اطلاعات بهره خواهيم برد.»
از آنجا كه بودجه سازمان سيا در شمار اسناد طبقه بندي شده آمريكاست، ميزان دقيق بودجه تعيين شده براي اين طرح مشخص نيست و فقط به عبارت «ميليون ها دلار» اكتفا شده است.

 



جنگ افغانستان ميان فرماندهان ارتش انگليس شكاف انداخت

ادامه حضور نيروهاي انگليسي در افغانستان، در ساختار ارتش و دستگاه ديپلماسي دولت لندن شكاف انداخت.
خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه «اينديپندنت» گزارش داد، در پي انتقال نظاميان انگليسي به مناطق جنوبي، به خصوص ولايت هلمند افغانستان و افزايش تلفات وارد شده بر اين نظاميان، ساختار ديپلماسي انگليس دچار شكاف شد و فرماندهان ارشد ارتش اين كشور نيز دچار اختلاف شدند.
به نوشته اين روزنامه انگليسي، نظاميان اين كشور در چارچوب طرح «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، به جنوب افغانستان انتقال يافته اند. ظاهرا فرماندهان ستادي و عملياتي انگليس در مقابل هم قرار گرفتند و مارشال «سرجاك استراپ»، يك فرمانده ارشد ستادي، انتقال نظاميان به هلمند را اشتباه محض خواند. انگليسي ها ظاهرا از انتقال نظاميان خود به ولايت قندهار براي اجراي عمليات نيز وحشت دارند. اوباما از فروردين ماه قصد داشت در قندهار دست به عمليات بزند، ولي از پيامدهاي اين عمليات واهمه دارد. قندهار يكي از مراكز اصلي استقرار شبه نظاميان طالبان است. اين ولايت در مجاورت پاكستان قرار دارد.

 



مردم مصر براي برگزاري تظاهرات گسترده عليه مبارك آماده مي شوند

اقشار مختلف مردم مصر در مخالفت با رژيم حاكم، آماده برگزاري تظاهرات گسترده در اين كشور مي شوند.
به گزارش خبرگزاري ها، «جمعيت مصري ها براي انتخابات آزاد» از برگزاري تظاهرات گسترده در روز سه شنبه هفته آينده از ميدان التحرير به سمت مجلس الشعب (پارلمان) با حضور همه نيروهاي سياسي حامي اصلاحات و تغيير و جمعي از نمايندگان مخالف حسني مبارك رئيس جمهور فعلي مصر خبر داد.
بر پايه اين گزارش «محمود الخضيري» سازمان دهنده اين تظاهرات به خبرنگاران گفت: شركت كنندگان در اين تظاهرات گسترده، پس از تجمع در مقابل مسجد «عمر و مكرم»، راهپيمايي خود را به سوي پارلمان مصر، آغاز خواهند كرد.
راهپيمايان سپس با تجمع در برابر مجلس، اقدام به دادن نامه اعتراض آميزي كه متضمن موضوعاتي از قبيل لغو حالت فوق العاده، آزادي زندانيان سياسي و اصلاح مواد 76، 77، 88 قانون اساسي است، به «فتحي سرور»، رئيس مجلس الشعب خواهند كرد.
الخضري گفت: در صورت اصلاح برخي از مواد قانون اساسي مصر، راه براي نامزدهاي مستقل از جمله محمد البرادعي، براي شركت در انتخابات رياست جمهوري مصر در سال 2011 هموار خواهد شد.
اين گزارش حاكي است، محدود كردن دوره رياست جمهوري براي دو دوره براي هر كانديدا، از ديگر خواسته هاي تظاهركنندگان در مقابل پارلمان مصر خواهد بود.
به گفته الخضري، نظارت قضايي بر انتخابات رياست جمهوري و دادن تضمين هايي از سوي دولت مبني بر برگزاري انتخابات آزاد و شفاف در مصر و دخالت نكردن نيروهاي امنيتي در جريان آن از ديگر خواسته هاي تظاهرات گسترده مردمي در روز سوم ماه مه (13 ارديبهشت) خواهد بود.

 



موج تازه ناآرامي ها تايلند را فرا گرفت

در پي واكنش منفي دولت تايلند به خواسته هاي مخالفان، موج جديد تظاهرات و ناآرامي اين كشور را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي مخالفت دولت بانكوك به درخواست مكرر مخالفان در مورد انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودرس، دور جديد تظاهرات ضددولتي از عصر ديروز آغاز شد. تظاهرات ديروز در خيابان هاي پايتخت برگزار شد و احتمال مي رود موج اين مخالفت ها، سراسر كشور را بار ديگر فرا گيرد. «ناتهاوت سايكوا» يكي از رهبران مخالف دولت، تظاهرات ديروز را تظاهرات اصلي سرخپوشان ندانست. وي توضيحات بيشتري نداد. مخالفان دولت طرفدار «تاكسين شيناواتر» نخست وزير سابق تايلند هستند. اعترضات آنها از 12 مارس (22 اسفند) عليه «آبهيسيت وجاجيوا» نخست وزير فعلي، آغاز شده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14