(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389- شماره 19631
 

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: تمام بدهي دولت به تأمين اجتماعي پرداخت مي شود
مشاجره لفظي مسئولان اقتصادي ايران و آمريكا
بانك مشترك ايران و سوريه تأسيس مي شود
سيمان وارد بورس كالا شد
جدول معافيت مالياتي حقوق بگيران اعلام شد
آمادگي ايران براي تامين گاز كشورهاي حاشيه خليج فارس
پرونده 500 هزار بدهكار روي ميز سازمان امور مالياتي
نيويورك تايمز: آمريكايي ها براي فرار از ماليات تغيير هويت مي دهند
ذخاير بنزين كشور يك ميليارد ليتر افزايش يافت



كوتاه اقتصادي

¤مدير كل دفاتر خدمات بانكي پست بانك ايران گفت: براساس تصويب هيأت مديره پست بانك، 15 ميليون تومان تسهيلات براي دفاتر ICT به منظور خريد دستگاه ATM در نظر گرفته شده كه تا پايان سال تمام دفاتر شهري به اين سيستم مجهز خواهند شد.
¤شبكه خبري الجزيره استقبال شركت هاي نفتي خارجي از نمايشگاه نفت و گاز تهران را گسترده خواند و به رغم تلاش هاي آمريكا صنعت نفت ايران را رو به رشد اعلام كرد.
¤عضو انجمن صنايع نساجي پيشنهاد كرد بخشي از يارانه صنعت به صورت حق بيمه كارفرما پرداخت و به اين ترتيب از ايجاد تورم و رشد نقدينگي جلوگيري شود.
¤مدير اعتبارات و تجهيز منابع موسسه مالي و اعتباري مهر از كاهش 22 ميليارد ريالي معوقات اين موسسه در سال گذشته با اجراي طرح جهادي وصول مطالبات خبر داد.حميد رضا نجف پور كردي ضمن اعلام خبر فوق، اظهار داشت: اين موسسه در راستاي ارزش هاي سازماني خود و كمك به رشد و بالندگي اقتصاد كشور، تلاش گسترده اي را براي مصرف بهينه و ايجاد جريان هدفمند مصارف و حمايت از بخشهاي توليدي و اقتصادي كشور آغاز كرده است.
¤وزير صنايع و معادن گفت: اين وزارتخانه در استفاده از ايران كد در همه فعاليت هاي صنعتي كشور جدي است و به فعالان اين بخش از اقتصاد كشور توصيه مي كند هر چه سريعتر فعاليت هاي خود را با اين نظام ملي تطبيق دهند.
¤واردكنندگان و توليدكنندگان خودرو براي حضور در بزرگترين نمايشگاه خودرو ايران آماده مي شوند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني «عصر خودرو»، سيدمحمد سيدي مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي مشهد گفت: «دهمين نمايشگاه ايران موتور شو از 13 تا 17 مرداد امسال در مشهد برگزار خواهد شد.»سيدي خاطرنشان كرد: «با توجه به وضعيت بازار خودرو در سال جاري و ورود برندهاي جديد به بازار، امسال شاهد بزرگترين نمايشگاه خودرو ايران طي 5 سال گذشته در مشهد خواهيم بود.»
¤مهلت شركت درسي و يكمين مرحله قرعه كشي جوايز حساب هاي قرض الحسنه پس انداز بانك ملي تا پايان ارديبهشت ماه جاري تمديد شد.
¤شمشين جشنواره بين المللي هنري آب با آثاري از 63 كشور در چهار بخش كاريكاتور، نقاشي، عكس و فيلم كوتاه روزهاي 13 تا 15 ارديبهشت ماه سال جاري در محل مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
¤پانزدهمين كنفرانس شبكه هاي توزيع نيروي برق با حضور پيش از 1500 نفر از كارشناسان صنعت برق از 14 ارديبهشت به مدت دو روز در پژوهشگاه نيرو برگزار مي شود.
¤رئيس اتحاديه كشوري بنكداران مواد غذايي مي گويد: در شرايطي كه عرضه بر تقاضا پيشي گرفته و از سويي كمبودي در بازار مشاهده نمي شود، هيچ دليلي براي افزايش قيمت ها وجود ندارد و جو ايجاد شده كاذب است.

 



در جمع كارگران نمونه
رئيس جمهور: تمام بدهي دولت به تأمين اجتماعي پرداخت مي شود

رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه نيازمند همدلي، آرمان هاي بلند و كار و تلاش پيوسته در جامعه هستيم اعلام كرد: تلاش مي كنيم همه بدهي هايي كه در چند سال گذشته انباشت شده را به تامين اجتماعي پرداخت كنيم.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ديروز در بيست ويكمين همايش ملي معرفي كارگران و گروه هاي كار نمونه كشور با بيان اينكه همه ماموريت ما ساختن ايران است و ماموريتي بالاتر از اين وجود ندارد اظهار داشت: بايد همه هياهوها، نگاه ها و حركت ها معطوف به ساختن ايران باشد و هر اقدام و نظر و سخني كه در جهت ساختن و اعتلاي ايران نباشد فاقد ارزش است.
احمدي نژاد جامعه كارگري را پيشتاز و پيشگام دانست و افزود: جامعه كارگري در طول انقلاب در داشتن همدلي ممتاز بوده است، بطوريكه گروه هاي وابسته به استكبار در اوايل انقلاب تلاش مي كردند كه در جامعه كارگري شكاف ايجاد كنند اما با پاسخ تودهني مواجه مي شدند.
رئيس جمهور جامعه كارگري را مهمترين عرصه در خدمت، تعالي و پيشرفت كشور دانست و گفت: جامعه كارگري در داشتن افق ها و همت هاي بلند هم نمونه است و در همه عرصه ها جامعه كارگري در خط مقدم حركت كرده اند و عليرغم همه فراز و نشيب ها و حوادثي كه در طول 31 سال گذشته پيش آمد جامعه كارگري يك لحظه دست از كار و تلاش برنداشت.
وي با بيان اينكه بخش عمده اي از پيشرفت كشور ما مرهون جامعه كارگري است گفت: اگر بخواهيم كارگر نمونه انتخاب كنيم بايد حداكثر قريب به اتفاق همه جامعه كارگري را به حساب بياوريم چرا كه همه نوآوري و ابتكارات آنها برآمده از تعهد، پاكي و ايمان است.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به وضعيت پيشرفت كشور عنوان كرد: ارزيابي ما نشان مي دهم وضعيت پيشرفت در كشور ما 3 برابر سالهاي قبل است و اساسا سالهاي اخير رشد كشور در همه عرصه ها قابل مقايسه با دهه هاي قبل نيست و با همه اين پيشرفت و شكوفايي ها ظرفيت پيشرفت كشورمان 3 برابر وضع موجود است كه بايد موانع و مشكلات را از پيش رو برداريم تا به آن برسيم.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش خطاب به كارفرمايان گفت: همه يك خانواده هستيم و همه در خدمت ساختن ايرانيم. فرهنگ ما با فرهنگ سرمايه داري و مادي غرب متفاوت است در فرهنگ ما رسيدگي به حال كارگر بالاترين عبادت است كه موجب افزايش بركت كار مي شود اما در دنيا سرمايه گذاري مفهوم بركت را نمي فهمند.
وي با اشاره به بخشي از عملكرد دولت در افزايش حقوق و دستمزد كارمندان گفت: در سال 88 دولت حقوق كارگران را 22 درصد، نيروهاي نظامي را 26 درصد و ساير بخش ها را بين 20 تا 30 درصد افزايش داد. بخش عمده اي از بدهي هاي دولت هاي قبلي را به بانك مركزي پس داد بيش از سال 87 كار عمراني انجام داد بخشي از بدهي هاي خود رابه سازمان تامين اجتماعي پرداخت كرد تورم را كاهش داد و يارانه ها را هم كم نكرد با همه اين احوال مجموعه خرج دولت در سال 88 نسبت به سال 87 تنها 2 درصد اضافه شده است.
رئيس قوه مجريه در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد نسبت به كساني كه مي گويند تنها 2 بچه كافيست گفت: برخي به محض اينكه كسي 3 بچه مي آورد ناراحت مي شوند و خيال مي كنند كه آنها روزي دهنده خلق خدا هستند و مي گويند 2 بچه كافيست اما به چه حقي اين قانون را مي گذارند؟ اين پيام الهي است كه مي فرمايد «از ترس فقر بچه هاي خود را نكشيد ما به آنها و شما روزي مي دهيم» اين مثال، مثال وضع وجود جامعه ايران است.
وي صيانت از نيروي كار را صيانت از بالاترين ثروت كشور دانست و گفت: دولت هم در خدمت شماست هر كاري كه از دست دولت بر آيد براي حمايت از جامعه كارگري انجام مي دهد كه يكي از آنها حذف شركت هاي واسطه بين كارگران و كارفرمايان بود.
احمدي نژاد خطاب به كل دولت گفت: موضوع سهام عدالت را حتما پيگيري خواهيم كرد و آن چند درصدي را كه هنوز سهام عدالت دريافت نكرده اند از ساير بخش ها منابعش را تامين خواهيم كرد و كارگران نمونه را به شوراي علمي نخبگان معرفي مي كنيم.
وي با بيان اينكه در دولت نهم بخش وسيعي از بدهي هاي دولت به تامين اجتماعي پرداخت شد گفت: تامين اجتماعي و بانك رفاه مال كارگران است ملك و مال شخصي كسي نيست دولت هم حق ندارد يك ريال از آن بردارد و تلاش مي كنيم همه بدهي هايي را كه در طول چند سال گذشته انباشت شده را به تامين اجتماعي بدهيم.
رئيس جمهور با اعلام اينكه دولت در خدمت شما و خودش هم كارگر است گفت: افتخار مي كنيم كارگر هستيم.
احمدي نژاد در ادامه در خصوص هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد: از جمله اقشاري كه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها صددرصد به نفعش است جامعه كارگري است و اگر عده اي مشكل درست نكنند هيچ فقيري در كشور باقي نخواهد ماند.
وي در پايان با ابراز اميدواري نسبت به اينكه بخش عمده اي از روابط كارفرما با كارگر را در دولت اصلاح كنيم گفت: زماني كه دولت پولي در جيب كارگر مي گذارد در حقيقت به كارفرما كمك كرده است.
اسامي كارگران نمونه
كارگران و گروههاي كار نمونه كشور در سال 1388 صبح ديروز در مراسمي با حضور دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران معرفي شدند. اسامي كارگران نمونه و گروههاي كار نمونه به شرح زير است.
1- رضا محكم فرد كارشناس مديريت صنعتي لعاب ايران فارس 2- منصور گودرزي مهر كارشناس ارشد الكترونيك شيرپگاه لرستان 3- محمد رضائي ديپلم اتومكانيك گاز سوزان اصفهان 4- عباس سيفي فوق ديپلم الكترونيك نيروگاه شهيد مفتح همدان 5- محمود محمد رفيع زاده سيكل صنايع مس سرچشمه كرمان 6- علي محمد كاظمي كارشناس برق ماشين سازي شمال مازندران 7- علي طحان پور سيكل تعميرات نيروگاهي منطقه كرج 8- اسفنديار آرياني نژاد كارشناس مكانيك ايران خودرو تهران 9- رضا حاجي زاده خواندن و نوشتن زغال سنگ طبس يزد 10- عليرضا اميني كارشناس برق آلومينيوم المهدي هرمزگان 11- خانم پونه صالح پور كارشناس ارشد شيمي داروسازي دانا آذربايجان شرقي

 



در اجلاس صندوق بين المللي پول و بانك جهاني رخ دادمشاجره لفظي مسئولان اقتصادي ايران و آمريكا

ادعاي نماينده خزانه داري آمريكا در حاشيه برگزاري اجلاس بهاره صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در واشنگتن درباره ايران، با پاسخ قاطع نماينده جمهوري اسلامي ايران مواجه شد.
شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي كشورمان، براي شركت در اين اجلاس در واشنگتن بسر مي برند.
گايتنر نماينده خزانه داري آمريكا، به مناسبت اين نشست، بيانيه اي صادر كرد. وي ضمن اشاره به موضوعات چشم انداز اقتصاد جهاني و چالش هاي پيش رو، رشد متوازن و پايدار و اصلاحات مالي موردنظر، در بخشي از اين بيانيه با اشاره به موضوع مبارزه با پولشويي و تروريسم بين المللي به فعاليت هاي گروه ويژه مبارزه با پولشويي FATF=Financial Action Task Force در سال هاي اخير اشاره كرده و از تهديدهايي در اين مسير با اشاره به ايران ياد كرد.
هيئت جمهوري اسلامي ايران نيز به طور همزمان در پاسخي كه توسط نماينده كشوري گروه در جلسه مذكور قرائت شد به اين ادعا پاسخ داده و ضمن رد آن تاكيد كرد كه مقامات مسئول مربوطه در اين زمينه در كشور به خصوص در سال هاي اخير همكاري هاي نزديك و مذاكرات متعددي با FATF و صندوق بين المللي پول به عمل آورده است. مضافا آن كه نه تنها مبارزه با پولشويي به شكلي قانونمند و سازماندهي شده در ايران در دست اقدام مي باشد بلكه لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم نيز در دولت تصويب گرديده است.
بانك مركزي همچنين گزارش داد: بهمني به همراه معاون اقتصادي بانك مركزي در جلسات متعدد برگزار شده در حاشيه اجلاس فوق با روساي كل بانك هاي مركزي الجزاير، پاكستان، هند، برزيل،تركيه ديدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت وگو كردند.

 



بانك مشترك ايران و سوريه تأسيس مي شود

وزير مسكن و شهرسازي كشورمان تصريح كرد: تأسيس بانك مشترك با سوريه در اولويت دستور كار كميته پيگيري همكاري هاي مشترك اقتصادي دوجانبه اين دوره است.
به گزارش واحد مركزي خبر، علي نيكزاد، در فرودگاه دمشق ضمن بيان اين مطلب افزود: توافقات اوليه تأسيس بانك مشترك ميان مقامات بلندپايه دو كشور حاصل شده و در نشست دوره پيش، پيگيري ها و تصميمات لازم براي تأسيس آن گرفته شده كه در نشست اين دوره در اولويت مذاكرات قرار دارد.
وزير مسكن كشورمان اظهار داشت هم اكنون 46 شركت طرح هاي اقتصادي مختلفي به ارزش يك ميليارد و 600 ميليون دلار در سوريه در دست اجرا دارند و ما تصميم داريم با شناسايي زمينه هاي جديد همكاري، سطح همكاري هاي دو جانبه را بيش از پيش ارتقا دهيم.
رئيس ايراني كميته پيگيري همكاري هاي مشترك اقتصادي ايران و سوريه در ادامه افزود: با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري و رئيسان جمهور دو كشور و با استناد به مشتركات فرهنگي و اجتماعي ميان ملت هاي دوست و برادر سوريه، شرايط براي افزايش همكاري هاي اقتصادي دو جانبه فراهم است تا به سطح روابط ممتاز سياسي برسد.
وي گفت: قرار است در كميسيون مشترك عالي دو كشور كه به رياست معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير سوريه روزهاي پنجشنبه و جمعه اين هفته برگزار خواهد شد، توافقنامه هاي متعددي از جمله همكاري ميان سازمان صدا و سيماي كشورمان و راديو و تلويزيون سوريه، همكاري جديد در زمينه هاي پتروشيمي، احداث نيروگاه هاي توليد برق، انرژي و نفت به امضاي دو طرف مي رسد.وزير اقتصاد و بازرگاني سوريه نيز با ابراز خرسندي از روند رو به گسترش همكاري هاي اقتصادي ايران و سوريه گفت: در اين نشست علاوه بر پيگيري مصوبات گذشته و ارزيابي طرح هاي انجام شده گذشته، زمينه هاي جديد همكاري ها، برطرف كردن موانع و مشكلات پيش روي طرح هاي مشترك بررسي و درباره آن ها تصميم گيري خواهد شد.

 



سيمان وارد بورس كالا شد

نماينده كانون كارگزاران در بورس كالا از پذيرش محصول سيمان در بورس كالا و هماهنگي براي عرضه اين محصول از شركت هاي سيماني آماده در برخي استان ها خبر داد.
شاهين چراغي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به برگزاري جلسه هيئت پذيرش بورس كالا كه با حضور اعضاء هيئت پذيرش و مديران شركت هاي بزرگ سيماني تشكيل شده بود اظهار داشت: در اين جلسه با كليات پذيرش سيمان در بورس كالا موافقت شد.
وي ادامه داد: براين اساس مقرر شده عرضه اين محصول در بورس كالا از شركت هاي آماده و استانهايي شروع شود كه از وضعيت عرضه و تقاضاي متعادلي برخوردارند، اين موضوع با همكاري انجمن صنفي سيمان و شركت هاي فعال در استانها انجام خواهد شد.
چراغي در برابر اين سوال كه چه زماني سيمان در بورس كالا عرضه خواهد شد پاسخ داد: مقرر است سازمان بورس و شركت بورس كالا در اولين فرصت نسبت به بررسي ها و هماهنگي هاي لازم و تعيين برنامه زمان بندي اقدام كرده تا شركت هاي آماده قادر به عرضه محصول خود در بورس كالا باشند. اين گزارش حاكي است: رئيس هيئت مديره بورس كالا با اعلام حداقل 9 مزيت پذيرش محصول سيمان در بورس كالا گفت: با توجه به برنامه توليد 58 ميليون تن سيمان در سال جاري، با پذيرش اين محصول در بورس كالا قيمت ها افزايش نخواهد يافت.
محمدرضا شهيدي تبار اظهار داشت: با تصويب پذيرش سيمان هيچ مانعي براي عرضه اين محصول دربورس كالا وجود ندارد. وي ادامه داد: براساس اين مصوبه واحدهاي سيماني كشور با هماهنگي انجمن صنفي مي توانند درخواست پذيرش، مشخصات فني محصولات و ميزان توليد و عرضه را با رعايت دستور العمل پذيرش به بورس كالا بدهند تا مورد بررسي و تطبيق قرار گيرد.شهيدي تبار تاكيد كرد: پيش بيني مي شود با پذيرش محصول سيمان در بورس كالا قيمت اين محصول افزايش نيابد، چرا كه هم اكنون تعادل بسيار مناسبي در توليد و عرضه و تقاضاي اين محصول در سطح كشور وجود دارد.

 



جدول معافيت مالياتي حقوق بگيران اعلام شد

براساس قانون بودجه سالجاري، سقف معافيت مالياتي حقوق كارمندان و كارگران معادل 437 هزار تومان در ماه و 5 ميليون و 250 هزار تومان در سال تعيين شده است.
برحسب مفاد بندهاي مذكور ماليات بر در آمد حقوق كاركنان وزارتخانه ها و موسسات ، شركتها و ساير دستگاه هاي دولتي موضوع مواد (1) ، (2 ) ،(4) و قسمت اخير ماده (5 ) قانون مديريت خدمات كشوري ، قضات ، اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي ، پس از كسر معافيت مذكور و ساير معافيتهاي مقرر در قانون مالياتهاي مستقيم به نرخ مقطوع 10 درصد خواهد بود.
در مورد ساير حقوق بگيران (شامل كاركنان شركت ها و موسسات خصوصي ، نهادهاي عمومي غيردولتي و مشمولين قانون كار و ... ) پس از كسر معافيت مزبور و ساير معافيتهاي مقرر در قانون مالياتهاي اخير الذكر تا مبلغ 9 ميليون و 450 هزار تومان به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن به نرخهاي مقرر در ماده 131 قانون مزبور مشمول ماليات بر درآمد حقوق به شرح جدول پيوست شماره (2 ) خواهد بود.
جدول ماليات بر درآمد حقوق كاركنان وزارتخانه ها و موسسات، شركتها و ساير دستگاه هاي دولتي موضوع مواد (1)، (2)، (4) و قسمت اخير ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري، قضات، اعضاي هيئت علمي، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي بر اساس مواد 84 و 85 اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم و جزء (و) و (ز) بند (7) قانون بودجه سال 1389 كل كشور به شرح ذيل است:

 



آمادگي ايران براي تامين گاز كشورهاي حاشيه خليج فارس

معاون وزير نفت با اشاره به مذاكرات گازي با بحرين، كويت، امارات و عمان، از آمادگي ايران براي تامين بلندمدت گاز كشورهاي حاشيه خليج فارس خبر داد.
حسين نقره كار شيرازي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت مذاكرات صادرات گاز به كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس با بيان اينكه تاكنون امكان سنجي و بررسي نيازمندي هاي 4 كشور حاشيه خليج فارس براي تامين گاز مورد نياز اين كشورها انجام گرفته است، گفت: در حال حاضر مذاكرات ايران با كشورهاي كويت، بحرين، عمان و امارات متحده عربي براي فروش گاز طبيعي در حال انجام است.معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني با تاكيد بر اينكه امكان تامين گاز كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس توسط ايران به 2 شكل وجود دارد، بيان كرد: بر اين اساس هم اكنون ايران براي تامين بلندمدت گاز در فصولي كه كمتر به گاز نياز داريم و در عوض اين كشورها نياز مبرمي به گاز طبيعي دارند، آمادگي دارد.

 



پرونده 500 هزار بدهكار روي ميز سازمان امور مالياتي

رئيس كل سازمان امور مالياتي از 500 هزار پرونده مالياتي با حجم 6500 ميليارد تومان خبر داد و گفت: رسيدگي جدي به پرونده هاي مالياتي معوق و بدهكاران مالياتي در دستور كار امسال اين سازمان قرار گرفته است.
علي عسكري در نشستي با خبرنگاران به تشريح عملكرد و برنامه هاي سازمان امور مالياتي كشور پرداخت و گفت: درسند چشم انداز 20 ساله كشور مالياتها به عنوان يكي از اهداف و شاخصهاي كليدي براي قطع وابستگي به نفت، اتكا به درآمدهاي مطمئن، تامين هزينه ها و مخارج دولت مطرح شده است.
عسكري از رسيدگي جدي به پرونده هاي مالياتي معوق و افراد داراي بدهكاري مالياتي به عنوان برنامه جديد امسال اين سازمان نام برد و در مورد تعداد پرونده هاي معوق مالياتي گفت: تعداد اين پرونده ها سيال است اما مجموع تعداد پرونده هاي معوق مالياتي بيش از 500 هزار پرونده است كه مجموع رقم آنها به 6 هزار و 500 ميليارد تومان بالغ مي شود.
رئيس سازمان امور مالياتي كشور گسترش و توسعه دامنه شمول موديان مالياتي ماليات بر ارزش افزوده را از ديگر اقدامات امسال نام برد و افزود: براي نيمه دوم امسال اخذ ماليات بر ارزش افزوده در بخش مشمولين گروه چهارم كه همه مشمولين گروه هاي الف و ب ماده 96 قانون ماليات هاي مستقيم را شامل مي شود اجرايي خواهد شد به عبارت ديگر مودياني كه تاكنون ثبت نام نكرده اند نيز مشمول اجراي قانون خواهند شد.
وي با بيان اينكه براي 76 هزار مودي ماليات بر ارزش افزوده اجرايي شده است، افزود: تا پايان امسال تعداد اين افراد به 250 هزار مودي خواهد رسيد، همچنين ايجاد دفاتر خدمات موديان مالياتي به منظور دسترسي آسان مردم به سازمان امور مالياتي در سال جاري اجرايي خواهد شد و با برنامه ريزي هاي انجام شده اين دفاتر سال آينده به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي در ادامه گفت: در كنارماليات بر ارزش افزوده 5/1 درصد سهم ماليات خزانه و 5/1 درصد سهم عوارض شهرداري هاست.
عسكري يكي ديگر از برنامه هاي سازمان را جلوگيري از فرار مالياتي از طريق شناخت راهها و علت هاي آن ذكر كرد و گفت: براي جلوگيري از فرار مالياتي شناسايي درست موديان مالياتي در دستور كار قرار دارد.
صدور احكام به نفع بانك هاي ملي و سپه
معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: با توجه به تحريم بانك هاي سپه و ملي پيگيري حقوقي در اين خصوص انجام و در آستانه صدور حكم به نفع اين بانك ها هستيم.
سيدنورالدين شهرياري در نشستي خبري با بيان آنكه تحريم هاي جهاني بيشتر نهادهاي اقتصادي و زيرساخت ها را مورد هدف قرار مي دهد، افزود: بانك ها در فهرست اوليه تحريم قرار دارند و از آنجا كه از نظر مجمع عمومي زيرمجموعه وزارت اقتصاد هستند، دفتر حقوقي بانك ها لوايح لازم را در اين خصوص تهيه كرده است.
وي با بيان آنكه تمام تحريم ها عليه بانك ها و انسداد حساب هاي آنها توسط دفتر حقوقي اين معاونت پيگيري مي شود، اظهار داشت: برخي از اين دعاوي هم اكنون در حال رسيدگي است.
شهرياري تصريح كرد: بانك ها به طور عام مورد تهاجم قرار مي گيرند كه بانك سپه در صدر آنها قرار دارد و بانك هاي ملي، صادرات و ساير بانك هاي دولتي نيز در پي آن مورد تهاجم قرار گرفتند.
شهرياري در خصوص دعاوي حقوقي بين المللي نيز گفت: رسيدگي به اين امر به عهده دفتر حقوقي معاونت نظارت و راهبردي است اما از آنجا كه بسياري از مسائل با وزارت اقتصاد مرتبط است، دفتر حقوقي وزارت اقتصاد نيز فعاليت هايي را انجام مي دهد.
وي با بيان آنكه وزارت اقتصاد لوايح مهمي را در دستور كار مجلس شوراي اسلامي دارد، اظهار داشت: لوايح امور گمركي و تجارت از مهمترين لوايح در زمان حاضر براي ارتقاء اين بخش ها است.

 



نيويورك تايمز: آمريكايي ها براي فرار از ماليات تغيير هويت مي دهند

بحران اقتصادي و نارضايتي از ميزان بالاي ماليات ها در آمريكا، اتباع مقيم خارج از اين كشور را به رها كردن هويت اصلي شان واداشته است.
به گزارش روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز، «جكي باگنيون» مديركل جامعه آمريكايي هاي مقيم خارج كه مقر آن در ژنو قرار دارد، با اشاره به نارضايتي شديد آمريكايي هاي خارج نشين از افزايش ماليات ها، اظهار داشت: در تحولي قابل ملاحظه در دو سال اخير مشاهده مي شود كه اتباع آمريكايي مقيم خارج رو به تغيير هويت خود آورده اند.
وي با تعجب برانگيز توصيف كردن اين مسئله، اظهار داشت: پيش از اين حتي كسي جرات نداشت كه درباره تغيير هويت آمريكايي خود سخن بگويد، اما هم اكنون مشاهده مي شود كه آمريكايي هاي مقيم خارج به صورت علني در اين باره سخن مي گويند.
بر اين اساس، مشكلات اقتصادي آمريكايي ها را واداشته است تا با دست كشيدن از هويت اصلي خود، به هويت كشور ديگري كه در آن حضور دارند، اكتفا كنند.
براساس آمار ثبت شده دولتي در آمريكا، تنها در سه ماه پاياني سال 2009 تعداد 502 آمريكايي مقيم خارج تصميم به دست كشيدن از هويت خود گرفته اند.
65درصد مردم آمريكا خواستار اعمال قوانين سخت گيرانه
بر بانكها شدند
تازه ترين نظرسنجي ها در آمريكا نشان مي دهد اكثر مردم اين كشور از اعمال قوانين سخت گيرانه عليه موسسات مالي و بانكهاي وال استريت حمايت مي كنند.
به گزارش سي ان.ان، براساس اين نظرسنجي كه توسط شبكه اي بي سي نيوز و روزنامه واشنگتن پست انجام شده بيش از دو سوم مردم آمريكا حمايت خود را از قانون مندي شديدتر و سخت گيرانه تر عليه بانكهاي وال استريت اعلام كرده اند. بيش از 65 درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجي با اين مسئله موافقت و 31درصد نيز مخالفت كردند.
اكثريت مردم آمريكا در نظرسنجي ماه گذشته سي ان .ان نيز از اعمال قوانين جديد و سخت گيري بيشتر بر موسسات مالي و بانكهاي بزرگ وال استريت حمايت كردند.براساس اين گزارش بيش از 60درصد مردم آمريكا خواستار افزايش نظارت نهادهاي فدرال و دولتي بر عملكرد موسسات مالي و بانكي آمريكا هستند.
بر اين اساس تنها 48درصد پاسخگويان توانايي و قدرت دولت اوباما براي اعمال قوانين جديد و سخت گيرانه بر موسسات مالي و بانكهاي وال استريت را تاييد كرده اند.

 



ذخاير بنزين كشور يك ميليارد ليتر افزايش يافت

معاون وزير نفت با اشاره به عدم نگراني از احتمال تحريم بنزين ايران، از افزايش يك ميليارد ليتري حجم ذخاير استراتژيك بنزين كشور خبر داد و گفت: تحريم فروش بنزين به ايران هيچ گاه اتفاق نخواهد افتاد.
سيدنورالدين شهنازي زاده در گفت وگو با مهر درباره آخرين اقدامات انجام گرفته براي مقابله با تحريم احتمالي فروش بنزين به ايران، با بيان اينكه تاكنون اقدامات متعددي در سطح وزارت نفت براي مقابله با تحريم احتمالي بنزين ايران انجام گرفته است، تصريح كرد: افزايش سطح ذخيره سازي، مديريت مصرف و استفاده از ظرفيتها و پتانسيل هاي موجود از مهمترين اقدامات براي مقابله با تحريم بنزين ايران است.
وي با تاكيد بر اينكه هيچگونه نگراني براي تحريم بنزين نداريم، تبيين كرد: تحريم فروش بنزين به ايران هيچگاه اتفاق نمي افتد و امكان اعمال اين گونه محدوديت ها در شرايط فعلي وجود ندارد.
اين مقام مسئول همچنين با اشاره به طرحهاي در دست اجراي بهينه سازي و بنزين سازي در پالايشگاههاي موجود كشور، بيان كرد: با تكميل اين طرحها تا 2 سال آينده ظرفيت توليد بنزين ايران حدود 26 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به اينكه متوسط توليد بنزين ايران در 9 پالايشگاه موجود سال گذشته 44 ميليون ليتر بوده است، تصريح كرد: اين در حالي است كه براي دستيابي به متوسط توليد روزانه 6/45 ميليون ليتر بنزين در سال جاري هدفگذاري كرده ايم.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14