(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389- شماره 19631
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دشمن شناسي از نگاه امام (ره)
ولايتي: ايران و اندونزي اشتراكات فرهنگي فراواني دارند
لاريجاني در ديدار سفير سوئيس: اقدامات ضداسلامي غرب نتيجه اي جز خشم مسلمانان ندارد
چه كسي مسئول است؟
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم: موضوع فرهنگ عفاف و حجاب در دستور كار حوزه قرار گرفته است
آيت الله مصباح يزدي: حاكم اسلامي علاوه بر فقاهت بايد از مديريت برخوردار باشد
در پيام مشترك فرمانده كل و نماينده ولي فقيه اعلام شد اصلاح نظام آموزشي سپاه پاسداران
قشقاوي خبر داد ايران ميزبان سران عدم تعهد و گروه 15 در آينده نزديك
شمخاني: آمريكا قدرت هسته اي ايران را پذيرفته است
صفار هرندي: متحدان جنبش سبز در شكستن حرمت دين از كمونيست ها پيشي گرفتند
معاون مركز تحقيقات اقتصادي و سياسي واشنگتن:
چين هيچ علاقه اي به همراهي با آمريكا در منزوي ساختن ايران ندارد
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه :
شهيد مطهري عالم جامعي بود كه خدمات فراواني به جامعه ارائه كرد



دشمن شناسي از نگاه امام (ره)

ابراهيم حاجي محمدزاده
تطبيق عيني مكرها و ترفندهاي آمريكاي جهانخوار و استكبار جهاني با مكايد شيطان بزرگ در آموزه هاي توحيدي انبياء و قرآن كريم يكي از بارزترين و عبرت آموزترين روش هاي شناخت دشمنان انقلاب اسلامي در ديدگاه معمار انقلاب اسلامي است.
از ديدگاه امام(ره) شناخت ترفندهاي شيطاني در هر عصري و مبارزه با آن در تمامي اعمال فردي و اجتماعي و عبادات از جمله مراسم جهاني حج ابراهيمي، ضروري است كه شارع مقدس بر آن تاكيد و اهتمام فراوان داشته است.
«... در فريضه حج كه لبيك به حق است و هجرت بسوي حق تعالي به بركت ابراهيم و محمد است. مقام نه بر همه بتها و طاغوت هاست و شيطانها و شيطان زاده هاست. و كدام بت از شيطان بزرگ آمريكاي جهانخوار و شوروي ملحد متجاوز بزرگتر و كدام طاغوت و طاغوتچه از طاغوت هاي زمان ما بالاترند در لبيك لبيك «نه» بر همه بتها گوييد و فرياد «لا» بر همه طاغوتچه ها كشيد و در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است دل را از ديگران تهي كنيد و جان را از خوف غيرحق پاك سازيد و به موازات عشق به حق از بتهاي بزرگ و كوچك و طاغوتها و وابستگانشان برائت جوييد كه خداي تعالي و دوستان او از آنان برائت جستند و همه آزادگان جهان از آنان بري هستند و در لمس حجرالاسود بيعت با خدا بنديد كه با دشمنان او، رسولانش و صالحان و آزادگان دشمن باشيد و به اطاعت و بندگي آنان هركه باشد و هر جا باشد، سر ننهيد و خوف و زبوني را از دل بزداييد كه دشمنان خدا و در راس آنان شيطان بزرگ زبونند، هرچند در ابزار آدمكشي و سركوب و جناياتشان برتري داشته باشند و در سعي بين صفا و مروه با صدق و صفا سعي در يافتن محبوب كنيد كه با يافتن او همه يافتهاي دنيايي گسسته شود و همه شك ها و ترديدها فرو ريزد و همه خوف و رجاهاي حيواني زايل شود و همه دلبستگي هاي مادي گسسته شود و آزادگيها شكفته گردد و قيد و بند شيطان و طاغوت كه بندگان خدا را به اسارت و اطاعت كشند درهم ريزد. (1)
و در توصيف عصر ظلماني و استكبار ي زده جهان كنوني و نقش انقلاب اسلامي و رسالت وراثت راه انبياء در چنين شرايطي مي فرمايند:
«... برادران عزيزم ما در عصري واقع شده ايم كه ظلمت دنيا را فرا گرفته است. ما در عصري واقع شده ايم كه ارزش هاي انساني بكلي از بين رفته و به جاي آن ارزشهاي غيرانساني و شيطاني نشسته است. ما در عصري واقع هستيم كه شياطين عالم هجوم به انسانها و ارزش هاي انساني آورده اند و مي خواهند كه دنيا را به سلطه شيطان درآورند ما در اين عصر با اتكا به خداي تبارك و تعالي و استمداد از اسلام و قرآن كريم و ولي عصر- سلام الله عليه- بايد خودمان كوشش كنيم و خودمان جهاد كنيم...ما جز خداي تبارك و تعالي به كسي اتكاء نداريم. آنها هرچه دارند ما ارزش هاي انساني داريم و خدا را داريم...» (2)
و با اشاره به احاديث صدر اسلام مبني بر تشكيل جبهه بزرگ شيطان بزرگ در مقابل حكومت نوپاي پيامبراكرم (ص)و تطبيق آن با شرايط كنوني انقلاب اسلامي مي فرمايند:
«... بزرگان ما توجه كنند، به عمق مطلب برسند. اقشار مختلفه دارند با هم مجتمع مي شوند اولي كه اسلام بنا شد كه تحقق پيدا بكند. شيطان بزرگ رفت و شياطين را فرياد زد كه اگر اسلام درست بشود، كارها همه لنگ است. حالا هم فرياد بلند شده است. فرياد بلند كردند... بايد آقايان توجه كنند، آنهايي كه حسن نيت دارند مطالعه كنند، دقت كنند، تحت تاثير اشخاصي كه مفسد هستند نروند، روشنفكران ما تحت تاثير روشنفكران حرفه اي نروند، حقوقدانهاي ما تحت تاثير حقوقدانهاي غربي نروند، وكلاي دادگستري ما تحت تاثير غربزده ها نروند، قضات ما تحت تاثير اشخاصي كه غربزده اند نروند، دانشگاه ما تحت تاثير اشخاصي كه در دانشگاه فساد مي كنند نروند، كارگرهاي ما دهقانان ما، تحت تاثير اشخاص مفسد نروند. اينها شياطيني كه در صدر اسلام هم شيطان بزرگشان فرياد زد و همه ما را مجتمع كرد الان هم مي خواهند همين كار را بكنند...» (3)
منادي راه انبياء(ع) در عصر سلطه شياطين بر سرنوشت ملت ها، تنها راه بدون بن بست پيروزي بر مكرها و ترفندهاي شيطان بزرگ را رهايي انسانها از اسارت نفس شيطاني مي دانند:
«... شما اگر بخواهيد انسان باشيد، ارزش انساني داشته باشيد، براي شكم نباشد براي شرف باشد كارهايتان، براي انسانيت باشد، براي خدا باشد، اگر بخواهيد كه كارهايتان براي خدا باشد به نتيجه برسد، بايد دست از هواهاي نفساني برداريد، شيطان از انسان دست بردار نيست. قسم خورده است براي خدا. من در ذهنم اين است كه به خدا تشر رفته است، كه قسم خورده است كه نمي گذارم اينها چيزي بشوند. «الا عبادك منهم مخلصين» (4) شما با يك همچو دشمن قسم خورده اي مواجه هستيد، به جنگ او برويد، در شهرهايتان كه مي رويد به جنگ او برويد. مردم را آگاه كنيد به اين كه يك همچو دشمني در باطن است كه موجب شده است اين دشمن باطني كه دشمنهاي جبار ظاهري هم بر ما غلبه كنند...» (5)
حضرت امام بارها با تاكيدات بسيار فراوان بر اسوه بودن راه انبياء و اولياء، مبارزه با شيطان دروني را زمينه ساز مبارزه با فرعون ها و طاغوت ها دانسته و مي فرمايند:
«... من اميدوارم كه خداوند به ما مرحمت كند و ما را بيدار كند، ما را به احكام اسلام به همه جوانبش به همه مطالبش به همه اطرافش بيدار كند و متوجه كند. خيال نكنيد كه اسلام فقط اين تكه است نماز و روزه است فقط، نيست اين طور، اگر اين طور بود پيغمبر هم مي نشست توي مسجدش و نماز مي خواند، چرا از اول عمرش تا آخر زحمت كشيد، جنگ كرد، زد و خورد كرد، شكست خورد، شكست داد تا مسائل را آن قدري كه مي توانست عمل كرد، اميرالمؤمنين هم همين طور ديگران هم همينطور صلحا هم همين طورند. اشخاص بيدار اين طورند، اين طور نيست كه بنشينند توي مسجد و كار به اين كارها نداشته باشند. بنشينند توي خانه هايشان و كار به كسي نداشته باشند، بي طرف باشند، كاري ما با اين كارها نداريم، اگر منطق انبياء بود كه موسي نمي رفت سراغ فرعون. اگر منطق انبياء اين بود كه ابراهيم نمي رفت هجمه كند بر آنها، پيغمبر اين كاررا نمي كرد. منطق انبيا اين نيست منطق انبيا اين است كه «اشداء» بايد باشند با كفار و بر كساني كه ضد بشريت هستند. بين خودشان رحيم باشند. آن شدت هم رحمت است بر آنها خداوند همه ما را بيدار كند و به همه ما و همه شما ان شاءالله سلامتي و نصرت عنايت كند. اين بشر مظلوم را از گرفتاري هايي كه از دست اين قدرت هاي بزرگ دارند مي كشند، نجات بدهد و دين و دنياي همه ما را حفظ كند.» (6)
عدم پايداري در صف مبارزان راه انبياء(ع) و مردود شدن افراد و گروهها و شخصيت هاي مختلف از آغاز انقلاب اسلامي و قيام 15خرداد تاكنون و مردود شدن در فتنه هاي مختلف و افتادن خود و اطرافيانشان در دام دشمن و شيطان بزرگ و همراهي با ايادي استكبار جهاني از ديدگاه سياسي الهي امام همواره بدين علت است كه مي فرمايند:
«... اگر بخواهيد بي خوف و هراس در مقابل باطل بايستيد و از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان و سلاحهاي پيشرفته آنان و شياطين و توطئه هاي آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از ميدان به در نكند خود را به ساده زيستن عادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد- مردان بزرگ كه خدمتهاي بزرگ براي ملت هاي خود كرده اند اكثرا ساده زيست و بي علاقه به زخارف دنيا بوده اند. آنها كه اسير هواهاي پست نفساني و حيواني بوده و هستند براي حفظ و يا رسيدن به آن تن به هر ذلت و خواري مي دهند و در مقابل زور و قدرتهاي شيطاني خاضع و نسبت به توده هاي ضعيف ستمكار و زورگو هستند. ولي وارستگان به خلاف آنانند چرا كه با زندگي اشرافي و مصرفي نمي توان ارزشهاي انساني و اسلامي را حفظ كرد... خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سرمنزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت حضرت مهدي موعود- ارواحنا لمقدمه الفداء- رد كنيم...» (7) فاعتبروا يا اولي الابصار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) صحيفه امام ج 20 ص90
2) صحيفه امام ج 17 ص410
3) صحيفه امام ج8 ص162
4) سوره حجر آيه 40 «مگر آنان كه بندگان بااخلاص تو باشند.»
5) صحيفه امام ج 11ص 485
6) صحيفه امام ج19ص 140
7) صحيفه امام ج18ص

 



ولايتي: ايران و اندونزي اشتراكات فرهنگي فراواني دارند

مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب، جمهوري اسلامي ايران و اندونزي را داراي مشتركات فرهنگي فراواني دانست و بر ضرورت گسترش روابط دو كشور تاكيد كرد.
علي اكبر ولايتي مشاور بين الملل رهبرمعظم انقلاب كه براي حضور در مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد برقراري روابط ايران و اندونزي به جاكارتا سفر كرده است در گفت وگو با ايرنا با اشاره به جايگاه مهم و تاثيرگذار اين دو كشور در جهان اسلام، بر ضرورت افزايش همكاري هاي تهران-جاكارتا در عرصه بين المللي تاكيد كرد.
مشاور بين الملل رهبرمعظم انقلاب خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران و اندونزي مشتركات فرهنگي فراواني دارند و ضرورت دارد كه روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف گسترش يابد.
ولايتي با اشاره به اينكه سفرش به جاكارتا با دو هدف صورت گرفته است، حضور در مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد برقراري روابط ايران و اندونزي را يكي از اين اهداف عنوان كرد و افزود: در حاشيه اين مراسم قرار است از ترجمه كتاب «پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران» به زبان مالايو رونمايي شود.
به گفته وي اين كتاب تاكنون به زبان هاي عربي، انگليسي و اردو ترجمه شده است و ترجمه به زبان مالايو چهارمين زبان است.
محسن پاك آيين معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هم كه دكتر ولايتي را در سفر به جاكارتا همراهي مي كند به ايرنا، گفت: قرار است صاحب نظران از اندونزي، ايران، برونئي و مالزي در سميناري كه به مناسبت بزرگداشت شصتمين سالگرد برقراري روابط ايران و اندونزي برگزار مي شود سخنراني كنند.
«ايمان عثمان» رئيس مجلس مناطق اندونزي نيز پيش از آغاز مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد برقراري روابط ايران و اندونزي در ديدار دكتر علي اكبر ولايتي خواستار ارتقاء سطح روابط پارلماني دو كشور شد.
وي با اشاره به اينكه اندونزي براي گسترش مناسبات با ايران برنامه هاي خاصي تعريف كرده است، يكي از راه هاي گسترش روابط دو جانبه و پارلماني را فعال كردن گروه هاي دوستي پارلماني عنوان كرد.

 



لاريجاني در ديدار سفير سوئيس: اقدامات ضداسلامي غرب نتيجه اي جز خشم مسلمانان ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد كه اقدامات اهانت آميز غرب عليه اسلام، نتيجه اي جز خشم و غضب مسلمانان جهان در پي نخواهد داشت.
علي لاريجاني در ديدار با «ليويا لوي آگوستي» سفير سوئيس در تهران با اشاره به روند روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و تجاري آن را خوب و برخوردار از يك چارچوب تعريف شده و مبتني بر احترام متقابل توصيف كرد و گفت: هنوز ظرفيت هاي ديگري وجود دارد كه در جهت گسترش مناسبات دو كشور بايد به كار گرفته شود.
وي استفاده حداكثري از ظرفيت هاي تأثيرگذار ديپلماسي پارلماني به ويژه افزايش رفت و آمدهاي پارلماني در سطوح مختلف را از راه هاي مهم گسترش هر چه بيشتر مناسبات و همكاري هاي فيمابين دانست و با اشاره به دعوت مشترك رئيس پارلمان سوئيس و رئيس اتحاديه بين المجالس از او براي شركت در سومين اجلاس رأساي مجالس جهاني در اواخر تير ماه سال جاري در ژنو، اظهار داشت: ديپلماسي پارلماني را در جهت تقويت روابط و همكاري هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي مفيد و مؤثر مي دانم و از آن استقبال مي كنم.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با تقبيح برخي اقدامات ضد اسلامي دنياي غرب، خاطرنشان كرد: برخي اقدامات اهانت آميز در دنياي غرب عليه دين مبين اسلام، نتيجه اي جز خشم و غضب مسلمانان جهان در پي نخواهد داشت.
در اين ديدار همچنين «ليويا لوي آگوستي» روابط كشورش با جمهوري اسلامي ايران را خوب و مبتني بر تفاهم و احترام متقابل ارزيابي كرد و گفت: مناسبات فيمابين از پيشرفت سازنده اي برخوردار بوده است.
وي در ارتباط با موضوع اهانت در برخي كشورهاي غربي به نمادها و ارزش هاي اسلامي نيز، گفت: دولت سوئيس براي آزادي اديان به عنوان يك اصل مهم و بنيادين ارزش و احترام زيادي قائل است و اقدامات ضداسلامي و تحريك كننده مسلمانان را مردود مي داند.
سفير سوئيس در سخنان خود به موضوع هسته اي كشورمان هم اشاره و تأكيد كرد: سوئيس بر اين باور است كه تمام مسائل و اختلافات بين اعضاي جامعه ملل و از جمله مسئله هسته اي ايران بايد تنها از طريق مذاكره و گفت وگو حل و فصل شود.
فضاسازي هاي غيرواقعي تاثيري در اراده ملت ايران ندارد
رئيس مجلس كشورمان در ديدار وزير خارجه برزيل تاكيد كرد كه فضاسازي هاي غيرواقعي درباره برنامه هسته اي تاثيري در اراده ملت ايران ندارد.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي، علي لاريجاني در ديدار با «سلسو آموريم» با اشاره به برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان، از نقش آفريني برزيل در اين موضوع استقبال كرد و متذكر شد: صدور قطعنامه و اعمال تحريم زبان دوستي براي گفت وگو و تعامل با ايران نيست.
وي تاكيد كرد: غوغاسالاري، ايجاد جنجال و فضاسازي هاي غيرواقعي تاثيري در اراده و استقامت ملت ايران ندارد. لاريجاني با بيان اين كه موضوع تامين سوخت رآكتور هسته اي تهران موضوع ساده اي است، عنوان كرد: قدرت هاي بزرگ در راستاي منافع سياسي خود سعي در پيچيده كردن اين امر دارند.
وي بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگو و مذاكره پيرامون موضوع سوخت رآكتور تهران تاكيد كرد.
براساس اين گزارش وزير امور خارجه برزيل نيز در اين ديدار با تاكيد بر اهميت توسعه و تحكيم مناسبات دوستانه با ايران براي برزيل، ابراز داشت: برزيل علاقمند به توسعه همه جانبه مناسبات دوستانه با ايران است.
وي بر حمايت برزيل از حق ايران در برنامه صلح آميز هسته اي از جمله غني سازي اورانيوم تاكيد كرد و افزود: ايران حق دارد در آرامش برنامه صلح آميز هسته اي خود را ادامه دهد.
وزير امور خارجه برزيل با بيان اين كه تنها راه حل برنامه هسته اي ايران «گفت وگو و مذاكره» است، اضافه كرد: تحريم ها حركتي منفي است كه نتيجه خاصي ندارد و عادلانه نيز نخواهد بود.
طرفين در اين ديدار پيرامون ايده هاي گوناگون مربوط به مذاكرات هسته اي ايران بحث و تبادل نظر كردند.

 



چه كسي مسئول است؟

مجيد كياماري
يادتان هست در جريان بازديد مقام معظم رهبري از صنايع خودروسازي، وقتي ايشان اسم خودروي ملي توليد شده «مينياتور» را شنيدند، فرمودند: چرا مينياتور؟ يك اسم ديگر انتخاب كنيد چرا اسم ايراني انتخاب نشده؟
اين «چرا» هم تذكر به مسئولين مربوطه بود و هم نشان دهنده يك خط مشي كلي براي نامگذاري محصولات توليدي و غيرتوليدي عمومي به جهت رعايت و پاسداشت فرهنگ ايراني و زبان فارسي.
حال اين سوال به ذهن مي رسد كه واقعاً مسئوليت نامگذاري هاي عمومي در كشور به عهده كدام سازمان يا وزارتخانه است؟ و اين اسامي عجيب و غريب كه قارچ گونه در حال رشد هستند و هر روز و هر شب شنيدن و ديدن آنها باعث فرسايش اعصاب مخاطبين مي شود ازكجا به وجود مي آيند و چه كسي آنها را تأييد مي كند؟
آيا وزارت صنايع نظارتي بر نامگذاري توليدات صنعتي و يا غذايي دارد؟ آيا وزارت بازرگاني، سازمان استاندارد و گمرك فقط نقش يك ناظر بي طرف را دارند؟! آيا هيچ نظارتي بر نام گذاري مواد غذايي توليد شده در جمهوري اسلامي مي شود؟
آيا اسامي مانند تاپ فرش، ايزي لايف، لئوپارد، بيگ سي، كنسل، هايپراستار و صدها اسامي از اين دست كه هرروزه هزاران چشم در معابر عمومي و صفحه جادويي تلويزيون نظاره گر آن هستند، سنخيتي با فرهنگ فارسي و اسلامي ما دارند؟ آيا هيچ مسئول اجرايي در كشور نبايد نسبت به رشد بي رويه اين اسامي احساس مسئوليت كند؟
چرا در مقابل اسامي دل نشين شهدا و يا بزرگاني كه ساليان سال بر تارك خيابان ها مي درخشيد و متاسفانه در اثر بي توجهي متوليان امر و عدم فرهنگ سازي عمومي در به كار بردن آنها به تخت طاووس و توپخانه و تخت جمشيد و پارك وي و ... تغيير نام داد، صدايي از هيچ كس بلند نشد؟ برگشت به نام هاي زمان طاغوت مثل پرسپوليس، پاسارگاد، كوروش و داريوش و... حركت ارتجاعي نيست؟!
براي حل اين مشكل و جلوگيري از طاغوت زدگي در برخورد با اسامي عمومي، راه حل ساده اي به نظر مي رسد؛ اگر وزارت صنايع دست از بي توجهي و بي تفاوتي بردارد و نظارتي دقيق بر نامگذاري محصولات توليدي داشته باشد، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و يا شهرداريها و نهادها و سازمانهاي ناظر بر اماكن با حساسيت و وسواس بيشتري بر نامگذاري تابلوهاي شهري نظارت كنند و اگر صداوسيما اجازه تبليغات كالاها با نام هاي عجيب و غريب ندهد و بحث پاسداشت فرهنگ فارسي را بر درآمدهاي خود ارجح بداند به مرور شاهد پاكسازي فضاي شهرها از تابلوها و حذف اسامي بي هويت خواهيم بود و البته هنوز معلوم نيست متولي اين امر كيست؟

 



عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم: موضوع فرهنگ عفاف و حجاب در دستور كار حوزه قرار گرفته است

يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم از قرار گرفتن موضوع فرهنگ عفاف و حجاب در دستور كار اين تشكل خبر داد.
آيت الله سيداحمد خاتمي در گفت وگوبا ايسنا گفت: اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با راهكارهاي كه شوراي فرهنگ عمومي كشور - كه زيرمجموعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است - در ارتباط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه در نظر گرفته موافق است.
وي گفت: جامعه مدرسين نسبت به بدحجابي هايي كه منجر به بي حجابي شده است، نگران است؛ عده اي هنجارشكن آرام آرام كشف حجاب را تجربه مي كنند تا حساسيت هاي جامعه را بسنجند، اين نگران كننده است.
اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه «اهميت زيادي وجود دارد كه راهكارهايي براي جلوگيري از اين حركت ضدفرهنگي انديشيده شود و جامعه مدرسين نيز در پي اتخاذ راهكارهايي در اين زمينه است» گفت: برخي مي گويند بدحجابي و بي حجابي از گناهان كبيره نيست. ولي بايد دانست از گناهاني است كه كبيره ساز است و بستر بسياري از گناهان كبيره است و نبايد هيچ منكري را در جامعه سبك شمرد. وي در پايان گفت: در عرصه مقابله با بدحجابي و بي حجابي بايد كار فرهنگي و اجراي قانون هماهنگ انجام شود.

 



آيت الله مصباح يزدي: حاكم اسلامي علاوه بر فقاهت بايد از مديريت برخوردار باشد

استاد حوزه علميه قم تاكيد كرد كه مجري قانون و حاكم اسلامي بايد عالم به قانون، مورد اعتماد و باتقوا باشد و بتواند مصالح مردم را تشخيص بدهد.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي دوشنبه شب در مدرسه فيضيه قم در جمع طلاب علوم ديني گفت: حق حاكميت تنها از آن خداست و دليل عقلي و شرعي براي حاكميت از آن كسي است كه از طرف خدا اذن داشته باشد.
به گزارش فارس، وي با بيان اينكه فقيه در زمان غيبت حق حاكميت دارد، افزود: زماني كه دسترسي به امام معصوم وجود ندارد، فقيه واجد شرايط حق حاكميت دارد.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: اگر شرايطي پيش آيد كه مردم حاضر باشند حاكميت فقيه را بپذيرند و اگر او اين حاكميت را برعهده نگيرد، حاكميت به غيرفقيه مي رسد، در اين شرايط اقامه حكومت براي فقيه به يك امر واجب تبديل مي شود.
وي افزود: آنچه براي فقيه واجب است، آن است كه براي تصدي پست حاكميت اعلام آمادگي كند، اما اگر مردم او را قبول نكردند، او نمي تواند حاكميت را برعهده بگيرد چرا كه از يك نفر اجراي تمام قوانين ساخته نيست.
مصباح يزدي خطبه شقشقيه اميرالمؤمنين(ع) را مويد اين مطلب دانست و اظهار داشت: اين وظيفه اي بر دوش علماست تا نسبت به سيري ظالم و گرسنگي مظلوم بي تفاوت نباشند.
استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه اثبات حق و ايجاد تكليف هر يك مصلحت كامل فرد را مد نظر دارد، ادامه داد: در زمان حضور امام معصوم قطعا اين امام معصوم است كه حق حاكميت دارد، اما وقتي شروطي براي تصدي يك پست تعيين مي شود و شروط به صورت كامل ميسر نمي شود، كسي كه اقرب واجد اين شروط است، بايد متصدي آن پست شود.
مصباح يزدي با بيان اينكه كسي مي تواند به جاي معصوم حكومت كند كه شبيه تر به معصوم باشد، گفت: كسي كه براي راي آوردنش صدها نفر كشته مي شوند و كسي كه اموال بيت المال را خود و خانواده اش بلعيده اند حق حاكميت ندارد.
وي اين اقربيت و نزديكي به صلاحيت را در سه مسئله دانست و افزود: براي آن كه كسي مجري قانون باشد بايد در سه چيز مهارت داشته باشد، نخست آن كه عالم به قانون (الهي) باشد و دوم آن كه مورد اعتماد و باتقوا باشد.
استاد حوزه علميه قم تشخيص مصالح مردم را بعد سوم اقربيت به عصمت دانست و گفت: به دليل آنكه تشخيص مصالح مردم به آشنايي با مسائل اجتماعي، فردي و عبادي نياز دارد، حاكم بايد به جز فقاهت حد نصابي از مديريت و كارايي را نيز داشته باشد.

 



در پيام مشترك فرمانده كل و نماينده ولي فقيه اعلام شد اصلاح نظام آموزشي سپاه پاسداران

نماينده ولي فقيه و فرمانده كل سپاه در پيام مشتركي از آمادگي اين نهاد براي اجراي نظام آموزش كارآمدسازي شده در سپاه خبر دادند.
در اين پيام كه به مناسبت هفته عقيدتي سياسي در سپاه صادر شده، آمده است:
بسم الله الرحمن الرحيم
فرماندهان، مسئولان، مربيان و كاركنان محترم سپاه
با صلوات بر حضرت محمد و آل محمد(ص) و با احترام، در آستانه دوازدهم ارديبهشت، سالگرد شهادت استاد علامه شهيد مطهري(ره) و هفته تربيت و آموزش عقيدتي سياسي در سپاه و بسيج جاي دارد از تلاش هاي خالصانه و ارزشمند تمامي پاسداران به ويژه فرماندهان، مسئولان، روحانيون معظم، استادان، مربيان، هاديان و مديران زحمتكش و دلسوز در عرصه تربيت و آموزش كه با دل هاي نوراني و پاكيزه و كوشش هاي هوشمندانه خود پرتوي درخشان و حضوري برجسته را در سپاه رقم زدند، تشكر و قدرداني كنيم.
بديهي است كه افزايش همت و تلاش در عرصه تحقيق و علم كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در سال 89 مي باشد، به عنوان دو مأموريت خطير و همچنين تحول و تعالي سازماني تا حد زيادي در پرتو اجراي نظام جامع تربيت و آموزش كارآمد و بالنده امكان پذير مي گردد از اين رو با توجه به گذشت ساليان طولاني از اجراي نظام آموزش عقيدتي سياسي و ضرورت بهينه سازي آن براساس راهبردهاي تعالي سپاه، اصلاح و كارآمدسازي نظام آموزشي پس از مدت ها بحث و بررسي انجام پذيرفت و اكنون به حول و قوه الهي به صورت سازمان يافته و هماهنگ با مقاصد مورد نظر و نوآوري و شكوفايي، آماده اجرا مي باشد.
برهمين اساس انتظار مي رود فرماندهان، مسئولان، مربيان، مديران و كليه آحاد سپاه به عنوان پيشقراولان عرصه هاي جهاد و شهادت با اهتمام هر چه بيشتر در مسير ايصال به مطلوب و برداشتن گام هاي جدي و ايفاي نقش مأثر خود و ضمن صيانت از حقيقت پاسداري اقدامات عملي و جدي را در هر يك از زمينه هاي زير به عمل آورند:
1- شركت فعال كليه كاركنان در دوره هاي تربيت و تعالي آموزش عقيدتي سياسي، جلسات آمادگي معنوي و بصيرت ديني و انقلابي به ويژه برنامه قرآني نور مبين در كنار آموزش هاي نظامي مي بايست به صورت جدي دنبال گردد.
2- فرماندهان و مسئولان با حضور فعال خود در دوره هاي پيش بيني شده مشوق شركت ساير نيروها در اين گونه آموزش ها باشند.
3- كليه فرماندهان و مسئولان با جديت، ضمن تشكيل مستمر شوراي تربيت و تعالي و طرح و رفع نيازهاي تربيتي آموزشي، حمايت و پشتيباني و تامين امكانات و فضاي مناسب و مورد نياز را جهت هر چه بهتر برگزار شدن دوره ها مد نظر قرار دهند.
4- ميزان اهتمام به شركت در دوره ها و برنامه هاي عقيدتي سياسي مي بايست در تشويقات و ارزيابي شايستگي و كارآيي كاركنان مدنظر قرار گيرد.
5- نظارت و ارزشيابي اثر بخشي دوره هاي تربيت و آموزش به طور مستمر پيگيري شود.

 



قشقاوي خبر داد ايران ميزبان سران عدم تعهد و گروه 15 در آينده نزديك

قشقاوي اعلام كرد:جمهوري اسلامي ايران ميزبان دو اجلاس بزرگ سران عدم تعهد و گروه 15 در آينده نزديك است.
به گزارش خبرنگار كيهان در تبريز حسن قشقاوي معاون وزير امور خارجه در سفر يك روزه خود به اين شهر در جمع هاي مختلف دانشگاهي و علمي و قضايي و شوراي امور ايرانيان خارج از كشور به سخنراني پرداخت و عملكرد و توانمندي هاي دستگاه ديپلماسي كشور و جايگاه نظام جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف جهان را مورد بررسي قرار داد.
معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه در جمع دانشجويان پيام نور تبريز با اشاره به جزئيات اين دو اجلاس كه در آينده نزديك در تهران برگزار خواهد شد گفت: در اجلاس سران عدم تعهد سران 120 كشور جهان در تهران گردهم خواهند آمد.
وي تصريح كرد: انزواي ايران از نظر دشمنان بي اساس است و برگزاري اين دو همايش كه طي 30 سال گذشته بي سابقه بوده است نشانگر پوچ بودن ادعاي دشمنان ايران اسلامي است.
قشقاوي تصريح كرد: جهان هسته اي امروز مقابله داراها با ندارهاست به اين معني كه قرار بود كشورهاي دارنده انرژي صلح آميز هسته اي فناوري آن را با تحقير و تحميل مفت به كشورهاي ندار ارائه دهند كه اين وعده تا امروز هرگز محقق نشده است.
استراتژي ما روئين تن كردن ايران در جهان است
قشقاوي در جمع شماري از اعضاي هيئت علمي دانشگاه تبريز هم استراتژي فعلي جمهوري اسلامي را روئين تن كردن نظام خواند و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از نظر سياسي، اقتصادي و فرهنگي ظرفيت تبديل شدن به يك قدرت استراتژيك را دارد.
وي همچنين با اشاره به تصميم مسئولان نظام در فعاليت صلح آميز هسته اي افزود: ايران مصمم است بدون توجه به تهديدات مستقيم و غيرمستقيم دشمنان، قله هاي دست نيافتني را فتح كند.
آزادي 510 تبعه ايراني
از زندان هاي كشورهاي خارجي
به گزارش خبرنگار كيهان معاون كنسولي و پارلماني دستگاه ديپلماسي كشورمان در جمع مسئولان قضايي آذربايجان شرقي هم از آزادسازي بيش از 510 تبعه ايراني از زندان هاي خارج از كشور خبر داد و گفت: در مورد برخي ديگر از ايرانيان كه بيشتر به دليل عدم آشنايي با مقررات حقوقي كشورهاي خارجي در زندان به سر مي برند نيز اقداماتي در دست اجرا داريم.
وي گفت: هم اكنون 200 ايراني در زندان هاي عراق به سر مي برند كه بيشتر آنها به دليل ورود غيرمجاز به عراق بازداشت شده اند.
قشقاوي در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت هاي دفتر وزارت امور خارجه در تبريز اشاره كرد و افزود: استان آذربايجان شرقي با داشتن مرزهاي مشترك و وجود دو دفتر كنسولي متعلق به تركيه و جهموري آذربايجان، داراي اهميت زيادي است و فعاليت هاي گسترده اي در اين زمينه صورت مي گيرد.
قشقاوي درباره تلاش هاي وزارت امور خارجه براي آزادسازي خبرنگار واحد مركزي خبر به آخرين وضعيت دو تبعه ايراني زنداني در ايتاليا اشاره كرد و گفت: تلاش براي آزادسازي اين دو تن گسترده بوده است.

 



شمخاني: آمريكا قدرت هسته اي ايران را پذيرفته است

علي شمخاني گفت: آمريكا در سند وضعيت هسته اي خود، قدرت هسته اي ايران را پذيرفته است.
وزير اسبق دفاع در سمينار سند وضعيت هسته اي آمريكا كه در مركز تحقيقات استراتژيك برگزار شد، گفت: سند وضعيت هسته اي آمريكا راهبردي و ميان مدت است و بايد با اين نگرش با اين سند برخورد كرد.
وي با ذكر اين نكته كه سياست هسته اي صلح آميز ايران سياستي بود كه دستاوردهايي را در ابعاد مختلف براي ما به همراه داشت، اظهار داشت: اين سياست منجر شد تا رژيم صهيونيستي وادار به اعلام و اعلان توانمندي هاي هسته اي خود شود.
شمخاني شعار كنفرانس بين المللي خلع سلاح تهران مبني بر «استفاده از فن آوري هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچ كس» را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: مي توان به شعار اين كنفرانس عمق بخشيد.
وي همچنين با اشاره به پيام مقام معظم رهبري كه در اين اجلاس قرائت شد، گفت: اين پيام اشارات ظريفي به موضوع هسته اي يعني نظريه بازدارندگي داشت.
شمخاني نوع نگاه جمهوري اسلامي به سند وضعيت هسته اي آمريكا را انتقادي خواند و افزود: تدوين سياست هسته اي جديد، يك كار دوره اي و مبتني بر تغييرات شرايط محيطي بود.
رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي خاطرنشان كرد: نكته مهمي در اين سند است كه مي توان قدرت هسته اي ايران را در متن آن پذيرفته شده ديد.
وي با بيان اينكه ما در طول 30 سال گذشته هيچ گاه آغازگر حمله به جايي نبوده و يا تفكر اشغالي را نداشته ايم، خاطرنشان كرد: اگر سلاح هسته اي مفيد بود رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه و همينطور آمريكا در عراق و افغانستان موفق مي شد، اما اينگونه نشد.
شمخاني استفاده از سلاح هسته اي را از نظر تجربي و شرعي موضوعي دانست كه جمهوري اسلامي هيچ باوري به آن ندارد و در عين حال خاطرنشان كرد: در خصوص تهديدات بايد گفت كه آمريكا نه دليل و نه ظرفيت حمله به ايران را دارد و من اطمينان مي دهم كه حداقل تا پايان امسال هيچ موضوعي كشورمان را تهديد نخواهد كرد.

 



صفار هرندي: متحدان جنبش سبز در شكستن حرمت دين از كمونيست ها پيشي گرفتند

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد، كمونيست ها قبل از انقلاب جرئت انكار قرآن را نداشتند ولي متحدان اصلاح طلبان و جنبش سبز اين كار را كردند و مورد طرد مردم قرار گرفتند.
محمدحسين صفارهرندي در همايش بسيج وزارتخانه ها و ادارات با اشاره به شخصيت شهيد مطهري گفت: اگر شهيد مطهري زنده بود، امروز درگيري هاي فكري ايشان با كساني بود كه حرف هاي انحرافي را مطرح مي كنند؛ چنانچه در گذشته نيز درگيري اصلي ايشان با تفكرات انحرافي و التقاطي بود.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه «شناخت آن چه استاد مطهري در حيات خود تدارك ديد، حتماً مي تواند جزو دستورالعمل هاي جدي همه اعصار باشد» افزود: بسياري از پاسخ هاي لازم براي پرسش هاي امروز ما، مي طلبد كه مسير علمي استاد مطهري امتداد پيدا كند.
وي با بيان اين كه «بسياري شبهاتي كه امروز مطرح مي شود، در زمان استاد مطهري مطرح نشده بود و لازم است كه پاسخ هاي امروزي براي اين شبهات مطرح شود» يادآور شد: در زمان مطهري كساني بودند كه در جمع افراد مذهبي شناخته مي شدند و خود استاد مطهري نيز آن ها را متدين مي دانستند و حتي بعضاً بيانيه هاي مشترك هم مي دادند كه اعلاميه مشترك مرحوم مطهري و مهندس بازرگان پس از وفات مرحوم شريعتي از همين جمله است. مرحوم استاد مطهري در دوره خود با كساني هم پيمان فكري بود كه اگر مسير زندگي ايشان ادامه پيدا مي كرد، شايد زندگي ايشان پربركت تر هم مي شد؛ چرا كه چه بسا زاويه اي كه با آن ها داشت نمايان تر مي گشت. مطهري معتقد به جمهوري اسلامي با مشخصاتي بود كه در يك مصاحبه مفصل توضيح داده بود. ايشان به يك جمهوريت مبتني بر احكام و شريعت اسلامي معتقد بود ولي بازرگان به جمهوري اسلامي با اين مشخصات اعتقاد نداشت و اين مسئله را به صراحت بيان مي كرد.
وي اظهار كرد: اگر مطهري اين روزها در قيد حيات بود مي ديد كه كساني با وجود ادعاهاي قبلي خود كه نماي شخصيتي آن ها در مكتب امام صادق(ع) و شاگردي حضرت امام(ره) بود و عناويني كه دارند وامدار انقلابي است كه به نام خدا برپا شده است و اگر جمهوري اسلامي تشكيل نشده بود، كسي چيزي بار آن ها نمي كرد، حالا مدعي هستند و تعريفي از نظام ارايه مي كنند كه با تعريف دشمنان ما بيشتر منطبق است و هنوز هم خط امام(ره) را تريبون خود مي دانند و خود را ورثه ظاهري و باطني امام(ره) جلوه مي دهند؛ در حالي كه اين ها مدت هاست كه از راه امام(ره) فاصله گرفته اند و درباره ميراث امام(ره) يعني جمهوري اسلامي كه ايشان فرمودند نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش، مي گويند كه هم مي توان يك كلمه به آن اضافه و يا از آن كم كرد.
مشاور فرمانده كل سپاه با بيان اين كه «برداشت من اين است كه خيلي از اين افراد كه نسبت به بقيه آن ها عليه السلام تر هستند به جمهوري مشروطه اسلامي معتقدند» گفت: امروز محتواي حرف برخي از آن ها اين است كه جمهوري اسلامي كه امام(ره) گفت كارآيي ندارد. اين ها در دوران اصلاحات، به اسم اصلاح سيستم، پيشنهادهايي را مطرح كردند كه لوايح معروف به لوايح دوقلو از اين دست بود. لوايح دوقلو يعني يك جمهوري مشروطه اسلامي. همان هايي كه آن روز پيشنهاد حذف نظارت شوراي نگهبان را داشتند، اين روزها نيز به تكاپو افتاده اند و در جاهايي حرف هايي مي زنند و به دنبال اين هستند كه نظارت شوراي نگهبان را حذف كنند.
وي با اشاره به طرح مربوط به اصلاح انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: خوشبختانه با هوشياري كه در جامعه نسبت به اين تحرك انحرافي حاصل شد، دست اندركاران اصلي از حرف هاي خود كه به مجمع تشخيص مصلحت نظام برده بودند و مي خواستند شرايط نظارت شوراي نگهبان و قانون انتخابات را دستكاري كنند و به مسيري ببرند كه از درون آن ديگر جمهوري اسلامي درنمي آمد بلكه رئيس جمهوري بيرون مي آمد كه شأن آن تقريباً تنه به تنه مركزيت و رهبري نظام مي زد، مايوس شدند. اين همان چيزي است كه در زمان دوم خرداد عده اي مي گفتند كه به دنبال حاكميت دوگانه هستيم و اين يعني نظام را از داشتن مركزيتي كه تا به حال آن را نگه داشته است محروم كنند.
وي افزود:امروز برخي از همان هايي كه آن روزها سمپات مجاهدين خلق و منافقين و گروهك هايي مثل فرقان بودند، وقتي ديدند كه از تنور سيوسياليسم و كمونيسم ناني پخته نمي شود، حالا تنور خود را با هيزم غربي آتش كرده اند و مي گويند اسلام به تنهايي كفايت نمي كند، بلكه ما بايد مباني حكومتي را از ليبراليسم بگيريم. در انتخابات اخير صرف نظر از خيل گسترده مردم كه به هواي دريافت هاي ساده خود از اين افراد به آن ها دل بسته بودند و به عناويني نظير «نخست وزير دوران امام» يا نظير اين ها چشم داشتند، 13-14ميليون هم به آن ها راي دادند كه البته اگر اين آقايان ته دل خود را رو مي كردند و مي گفتند كه ما با امام(ره) خداحافظي كرديم و آن انسان دهه 60 نيستيم اين طور نمي شد.
صفارهرندي در پايان گفت: شايد قبلاً كمونيست ها هم اين قدر وقيح حرمت اعتقادات ديني جامعه را نشكسته بودند كه امروز برخي از مدعيان دين داري در زمان ما مي شكنند. كساني كه در ستاد انقلاب فرهنگي منصوب شده بودند تا سالم سازي كنند و نمونه آن ها همين آقاي عبدالكريم سروش است، كارشان به جايي رسيد كه انكار حقانيت و قدسي بودن قرآن كردند و گفتند مي شود آن را كنار گذاشت. كمونيست ها هم قبل از انقلاب اين قدر وقاحت به خرج نداده بودند كه منكر قرآن شوند ولي اين متحدان فكري و عملي اصلاح طلبان و به قول خودشان جنبش سبز، پا را فراتر گذاشتند و متوسل به اين ياوه گويي ها شدند كه البته پاسخ خود را از مردم گرفتند و امام(ره) درست ديده بود كه مردم در اين كشور وفادار به اسلام و جمهوري اسلامي هستند.

 



معاون مركز تحقيقات اقتصادي و سياسي واشنگتن:
چين هيچ علاقه اي به همراهي با آمريكا در منزوي ساختن ايران ندارد

يك تحليل گر ارشد آمريكايي نوشت: چين علاقه اي به همراهي با آمريكا براي منزوي كردن ايران ندارد.
«مارك ويسبروت» پژوهشگر و معاون مركز تحقيقات سياسي و اقتصادي در واشنگتن طي مقاله اي با اشاره به سوابق روابط چين و آمريكا نوشت: موافقت چيني ها با تحريم هاي بيشتر عليه ايران غيرمحتمل است.
چين پيش از اين و به دلايل منطقي هرگونه تحريم هاي گسترده و افزايش تحريم ها عليه ايران را رد كرده بود.
در اين مقاله اضافه شده است: همانطور كه لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل تاكيد كرده است، افزايش تحريم ها عليه ايران ممكن است گام ديگري براي نزديك شدن به درگيري نظامي باشد. چين شديداً با اين مسئله مخالف است و همانطور كه رسانه ها تاكيد مي كنند چيني ها نمي خواهند اختلالي در صادرات نفت ايران به وجود آيد.
چيني ها دريافته اند كه نمايش بين ايالات متحده و ايران، همانند نمايش پيشيني كه منجر به جنگ با عراق شد، بر سر برنامه تسليحاتي ايران نيست بلكه در مورد قدرت است. ايران، يكي از توليدكنندگان عمده نفت و يكي از بزرگترين كشورهاي منطقه است و به طور طبيعي نفوذ زيادي در منطقه دارد. اين مسئله اي است كه واشنگتن واقعاً با آن مشكل دارد. مسئله اي كه مانع از مذاكره ايالات متحده با ايران براي حل بحران هسته اي بين دو كشور است. وي در انتهاي مقاله اش مي نويسد: چين هيچ علاقه اي به تلاش هاي ايالات متحده براي منزوي كردن ايران ندارد. هرگز ممكن نيست كه چيني ها كنفرانسي در زمينه امنيت هسته اي برگزار كنند و همه كشورهاي جهان را به آن كنفرانس دعوت كنند ولي ايران را دعوت نكنند. كاري كه ايالات متحده به صراحت آن را انجام داد.

 



نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه :
شهيد مطهري عالم جامعي بود كه خدمات فراواني به جامعه ارائه كرد

حجت الاسلام والمسلمين محمدي رئيس ستاد بزرگداشت شهيد مطهري ديروز در كنفرانس خبري ضمن بيان ويژگي هاي استاد شهيد مطهري اهم برنامه هاي اين ستاد را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، وي در خصوص ويژگي هاي شهيد مطهري گفت: اين شهيد در سه جبهه داخلي، خارجي و فكري، عالمانه، مقتدرانه و انديشمندانه وظايف خويش را به بهترين وجه انجام داد. وي در جبهه داخلي با تعصب و تحجر و در عرصه فكري نيز با سخنراني ها و كتاب ها با التقاط مبارزه كرد و جريان فكري حكومت اسلامي را پايه گذاري نمود. وي افزود: ما وظيفه داريم در عرصه جنگ نرم دشمن، از شهيد مطهري پيروي عملي كنيم و با افكار انحرافي تحجر و التقاط و نفاق و فتنه با همان شيوه اي كه استاد مطهري برخورد مي كرد، برخورد كنيم و از اسلام ناب محمدي دفاع كنيم.
رياست ستاد بزرگداشت شهيد مطهري در خصوص برنامه هاي اين ستاد گفت: اين ستاد با شعار محوري نظام جمهوري اسلامي و كارآمدي آن از ديدگاه شهيد مطهري برنامه هايش را انجام خواهد داد. اين هدف با زير مجموعه هاي: بصيرت، استقلال مكتبي، نفاق، جايگاه زن در اسلام، ولايت و رهبري و... اجرا خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14