(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 ارديبهشت 1389- شماره 19639

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجيد كاكاوند آزاد شد
 ائتلاف بزرگ شيعيان عراق چگونه شكل گرفت
رئيس قوه قضاييه: عدم رسيدگي عادلانه به پرونده هاي قضايي به دليل كثرت آنهاست
جامعيّت مطلق حضرت زهرا (س) در دنيا و آخرت
ايران حمله صهيونيست ها به اماكن مقدس مسلمانان در فلسطين را محكوم كرد
نمايندگان 15 كشور عضو شوراي امنيت در ضيافت شام وزير خارجه ايران
لاريجاني: پيام تبريك نوروزي آمريكا شكلاتي زهرآگين بود
اعتراف بي بي سي به بي نتيجه بودن تحريم ها بر ضد ايران
اذعان رژيم صهيونيستي به ناتواني در برابر توان موشكي ايران و حز ب الله
وزير كشور: استانداران براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها آماده باشند
وزير كشور عربستان ادعاي العربيه درباره جاسوسي ايران را رد كرد
هيچ حزبي در انتخابات انگليس اكثريت را به دست نياورد



مجيد كاكاوند آزاد شد

سرويس سياسي-
دادگاه فرانسه پس از يك سال بررسي اتهامات واهي آمريكا عليه مجيد كاكاوند وي را تبرئه كرد.
به گزارش خبرگزاري ها دادگاه فرانسه ايراني بازداشت شده در اين كشور را مبرا از اتهامات ادعايي دستگاه قضايي آمريكا دانست و اعلام كرد كه مهندس كاكاوند را تحويل آمريكايي ها نخواهد داد.
براساس حكم اين دادگاه كه روز چهارشنبه 5 مه (15 ارديبهشت) صادر شد، مجيد كاكاوند، ايراني كه بيش از يك سال پيش تر در فرودگاه پاريس بازداشت شده بود، از اتهامات وارده تبرئه شد و به او اجازه داده شد تا به كشورش بازگردد.
كاكاوند كه 20 مارس 2009 در فرودگاه پاريس به درخواست دادگاهي در آمريكا بازداشت شده بود پس از دريافت گذرنامه اش به خبرگزاري فرانسه گفت: در اولين فرصت به ايران و به «زندگي عادي»اش باز مي گردد. وي گفت: آمريكايي ها زندگي اش را ويران كرده اند و تصوير بدي از او ساخته اند اما «حالا همه مي توانند بفهمند كه اين اتهامات حقيقت نداشته است.»

 



گزارش خبري تحليلي كيهان
 ائتلاف بزرگ شيعيان عراق چگونه شكل گرفت

سرويس سياسي-
ائتلاف بزرگ شيعيان و كردها راه را براي تشكيل دولت هموار كرد.
«روز نوري ساويش» معاون كرد نخست وزير عراق ديروز پس از ملاقات با آيت الله العظمي سيستاني اعلام كرد كه «پيامي از سوي مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق به آيت الله سيستاني تقديم كردم كه به موضع ثابت تشكل هاي كرد عراق با برادرانشان در دو ائتلاف ملي و دولت قانون تأكيد مي كند.»
با پيوستن ائتلاف كردها به ائتلاف بزرگ شيعيان عراق- متشكل از دو ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري المالكي و ائتلاف ملي به رهبري عمارحكيم، مقتدا صدر، ابراهيم جعفري و احمد چلبي- اينك چشم انداز تحولات سياسي عراق تا حدود بسيار زيادي شفاف شده است. پيش از اين گمانه زني هايي درباره امكان ائتلاف ميان يكي از دو فهرست شيعي با فهرست العراقيه به رهبري اياد علاوي مطرح شده بود و اين مسئله از يك سو كردها را نگران كرده بود و از سوي ديگر با نارضايتي شديد رهبران مذهبي و سياسي شيعه مواجه بود. اما در عين حال ائتلاف شيعيان با سكولارهاي وابسته به عربستان سعودي و آمريكا غيرممكن بود چرا كه اساس چنين ائتلافي توأم با ناديده گرفتن تجربه 5-4 ساله اخير در عراق بود كه با مشاركت محوري كردها و شيعيان و با همراهي اهل سنت به وجود آمده و نظمي نوين را در فضاي سياسي عراق به وجود آورده بود.
روز سه شنبه هفته گذشته دو ائتلاف شيعي پس از حدود يك ماه رايزني و با ترسيم اصول كلي همكاري ميان احزاب مختلف شيعي، توافق نهايي خود را اعلام كردند و اين موضوع ابهامات فراواني را از فضاي سياسي و چشم انداز آينده عراق زدود.
كردها پيش از اين گفته بودند كه با شيعيان «هم پيمان استراتژيك» هستند و خود را موظف به همكاري با فراكسيون شيعيان مي دانند و بر اين اساس سه روز پس از آنكه ائتلاف مشترك دو گروه عمده شيعي اعلام گرديد، كردها در حركتي نمادين با آيت الله سيستاني عالي رتبه ترين مرجع شيعيان عراق ديدار كرده و سپس بطور رسمي و علني هم پيماني خود را با ائتلاف مشترك شيعيان اعلام كردند.
پس از توافق كردها و شيعيان اينك راه براي تشكيل دولت جديد و انتخاب رئيس جمهور و نيز نخست وزير عراق هموار شده است، شيعيان بدون در نظر گرفتن شيعيان دو ليست العراقيه و وحدت عراق به تنهايي 160 كرسي (شامل 159 كرسي دو ائتلاف و يك كرسي شبك ها) را در اختيار دارند و كردها 60 كرسي پارلمان -شامل 43 كرسي دو حزب دمكرات و اتحاديه ميهني 8 كرسي گوراني و 6 كرسي سه گروه اسلام گرا و سه كرسي اقليت هاي كرد مسيحي- را در اختيار دارند كه قادرند نخست وزير و رئيس جمهور را انتخاب نمايند. تعداد كرسي هاي مورد نياز براي انتخاب رئيس جمهور 217 عدد و تعداد كرسي هاي مورد نياز براي پست مهم نخست وزيري 163 عدد مي باشد. در عين حال نه كردها و نه شيعيان مايل نيستند اهل سنت عراق را كه اينك حدود 89 كرسي -80 كرسي از ليست العراقيه، سه كرسي از ليست جواد بولاني و 6 كرسي از ليست جبهه توافق ايادالسامرايي- از چرخه انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير حذف كنند و طبعاً با آنان به توافق خواهند رسيد. در اين بين دو فهرست 4 نفره جواد بولاني و 6 نفره اياد السامرايي كاملاً به ائتلاف شيعيان نزديك هستند و در بين فهرست سني العراقيه نيز نمايندگان زيادي هستند كه هم اينك در دولت و مجلس عراق با نوري مالكي همكاري دارند. بنابراين بنظر مي رسد اينك بستر تصميم گيري جامع در عراق براي تشكيل سريعتر مجلس و دولت فراهم شده است.
در عين حال لائيك هاي عراق با پشتيباني آمريكايي ها و سعودي ها طبعاً تلاش خواهند كرد كه بر تصميم گيري سياسي ائتلاف هاي جديد تاثير بگذارند و به چانه زني با آن بپردازند. روز سه شنبه هفته پيش، پس از آنكه ائتلاف دو گروه شيعي رسما اعلام شد اياد علاوي هشدار داد كه بار ديگر دولت قومي و نه ملي در عراق تشكيل مي شود و از اين رو از مجامع بين المللي خواست مانع شكل گيري چنين دولتي شوند.
سرنوشت آراء انتخاباتي در بغداد
بازشماري آراء انتخابات بغداد از روز دوشنبه هفته گذشته و با تاخيري يك ماهه با شكايت نوري المالكي آغاز شد و گفته مي شود يك ماه به درازا خواهد كشيد. قرائن و شواهد بيانگر آن است كه اين بازشماري تاثير عمده اي در نتايج انتخاباتي برجاي نخواهد گذاشت.
در اين ميان با ابطال بخشي از آراء احتمالا از فهرست العراقيه دو تا سه نماينده كاسته شود ولي با توجه به شكل گيري ائتلاف مشترك شيعيان و پيوستن كردها به اين ائتلاف تاثير عمده اي بر انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير و نيز تركيب مجلس و دولت آينده برجاي نخواهد گذاشت.
روز گذشته «روز نوري ساويش» معاون كرد نخست وزير عراق كه به نمايندگي از ائتلاف كردها حرف مي زد به كنايه گفت: «ائتلاف كردستان عراق به پيمان هاي سابق خود كه منجر به ايجاد فرآيند سياسي و تشكيل دولت سابق و تدوين قانون اساسي عراق شد، پايبند است» اشاره ساويش به ترتيبات توافق شده سياسي ميان سه طايفه شيعه، سني و كرد است كه بر مبناي آن پست رياست جمهوري به همراه معاونت نخست وزير و معاونت رئيس مجلس به كردها، پست رياست مجلس به همراه معاونت نخست وزير و معاونت رئيس جمهور به اهل سنت، پست نخست وزيري به همراه معاونت رياست جمهوري و معاونت رئيس مجلس به شيعه رسيد. با اين وصف مي توان گفت سيستم توافقي فعلي برجاي مي ماند هرچند قاعدتا ممكن است افراد كنوني جاي خود را به افراد جديد بدهند. البته در اين ميان كردها تكليف خود را با پست رياست جمهوري مشخص كرده اند آنان روي ادامه دوره رياست جمهوري جلال طالباني توافق دارند، شيعيان نيز با اين انتخاب موافق مي باشند. اما درباره رياست مجلس مي توان با قطعيت گفت كه «اياد سامرايي» رئيس فعلي مجلس كه در انتخابات اخير تنها به 6 كرسي- تحت عنوان جبهه توافق- دست يافت، پست خود را به يك نفر از سني هاي ليست العراقيه تحويل خواهد داد. اما آيا اين فرد «طارق هاشمي» رئيس حزب اسلامي عراق خواهد بود. طارق هاشمي طي دو ماه گذشته تلاش زيادي كرد تا يكي از دو پست رياست جمهوري و نخست وزيري را تصاحب كند و حتي در جريان سفر به عربستان اعلام كرد كه چون عراق يك كشور عرب است رئيس جمهور و نخست وزير آن بايد عرب باشند. با اين موضعگيري ها، طارق هاشمي شانس كمي براي تصاحب پست رياست مجلس دارد ولي در عين حال از آنجا كه بناي شيعيان و كردها به قبول كانديداي اهل سنت در اين پست است رياست هاشمي بر مجلس آينده عراق چندان هم دور از انتظار نيست.
ابطال آراء 60 كانديداي مجلس
دادگاه رسيدگي كننده به پرونده بعثي ها، آراء حدود 60 كانديداي متهم به همكاري با بعثي ها را ابطال كرده است. در عين حال تنها كمتر از يك سوم آنان، كانديداهايي بوده اند كه آراء لازم را براي ورود به مجلس كسب كرده اند. ابطال آراء انتخاباتي اين كانديداها با اعتراض شديد در عراق مواجه شده است. بيش از همه اياد علاوي آن را توطئه اي از سوي ليست هاي انتخاباتي رقيب خود ارزيابي كرده است ولي واقعيت اين است كه كردها و شيعيان نيازي به ابطال آراء اين عده نداشته اند بلكه از آنجا كه آنان خواستار تسريع در تشكيل مجلس و دولت هستند، ابطال آراء اين كانديداها را اقدامي عليه شكل گيري سريعتر مجلس و دولت ارزيابي كرده اند.

 



رئيس قوه قضاييه: عدم رسيدگي عادلانه به پرونده هاي قضايي به دليل كثرت آنهاست

همدان- خبرنگاركيهان:
عدم رسيدگي عادلانه به پرونده هاي قضايي به دليل كثرت آنهاست.
آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضاييه با بيان اين مطلب در جلسه شوراي اداري استان همدان، گفت: تعداد پرونده هاي وارده به ديوان عدالت اداري و برخي شعب دادگستري رو به افزايش بوده و در بعضي مراكز خروجي كمتر شده است كه با نحوه فعلي كار، رضايت مندي مردم به اين زودي عايد نخواهد شد.
بنابر همين گزارش رئيس قوه قضاييه در جمع كاركنان و قضات دادگستري استان همدان نيز، گفت: دستگاه قضا نمي تواند نسبت به پرونده هاي مفاسد اقتصادي بي تفاوت باشد و چشم پوشي كند اما در عين حال ما تبليغاتي كردن مسايل را نمي پسنديم چرا كه در فضايي طبيعي و آرام مي توان به اينگونه پرونده ها رسيدگي كرد.
وي تاكيد كرد: بايد استقلال قوه قضاييه حفظ شود چرا كه نمي توان از كار افرادي كه ميلياردها تومان به بيت المال دست اندازي كرده اند چشم پوشي كرد.
آيت الله لاريجاني، رئيس قوه قضاييه در پايان سفر دو روزه خود به همدان، عصر پنج شنبه با بدرقه مقامات استان، اين شهر را به مقصد تهران ترك كرد.
وي طي سخناني در فرودگاه همدان، با اشاره به برنامه هاي سفر خود و هيات همراه به اين استان، گفت: طي اين سفر دو روزه وضعيت قضايي استان همدان در جلسات متعدد با مسئولان بررسي و پيشنهادهايي نيز مطرح شد.

 



جامعيّت مطلق حضرت زهرا (س) در دنيا و آخرت

آنچه در اين محضر مي توان درباره آن سخن گفت، جلال و عظمت بي بي دو عالم از دو منظر است؛ يكي « صبغه ملكوتي » آن حضرت كه با انبياء و اولياء در ارتباط بودند، و ديگر « صبغه ملكي » آن حضرت كه رهبري جامعه، هدايت امت اسلامي، تعليم كتاب و حكمت، تزكيه نفوس و مانند آن است. آن بخش به جريان كلام بر مي گردد، اين بخش به جريان اخلاق و حقوق و فقه و سياسه و مانند آن مرتبط است.
آن بخش كلامي اش ناظر به اين است كه هر جا قرآن كريم حضور دارد، فاطمه زهرا (س) حاضر است. يعني اينچنين نيست كه در قرآن حقيقتي باشد و اين بانو واقف آن حقيقت نباشد ! زيرا فاطمه زهرا(س) از مصاديق كامل اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السّلام) است، اوّلاً و اهل بيت ع دل قرآن كريمند، ثانياً؛ و بر اساس حديث مسلّم ثقلين، عترت از قرآن جدا نيست، چه اينكه قرآن از عترت جدا نيست ثالثاً و معناي عدم ا نفكاك اين است: هر حقيقتي را كه قرآن واجد است، اهل بيت دارايند؛ و هر حقيقتي را كه اهل بيت دارايند، قرآن نيز در بر دارد: لن يفتر قا حتّي ير دا عليّ الحوض (1). اگر در مرحله اي، قرآن، واجد حقيقتي بود و اهل بيت در آن مرحله حضور نداشته باشند، اوّلين نشان تفرّق است.
حضور حضرت زهرا (س)
در تمامي وجوه « جمال » و «جلال » قرآن كريم
پس اهل بيت ع دل قرآن كريمند و از بارزترين مصاديق اهل بيت، صديقه كبري (س) است. چون ع دل قرآن كريم است؛ هر جا جمال و جلال قرآن مطرح است، فاطمه حضور دارد. اگر در صحنه مباهله و جريان استجابت دعا و: ندع ابنائنا و ابنائكم، ن ساء نا و ن ساء كم، انفسنا و انفسكم(2) و مانند آن است، فاطمه حاضر است. اگر صحنه طهارت است: نّما يريد الله ل يذه ب عنكم الرّ جس و يطهّ ركم تطهيرا(3)،فاطمه حاضر است. اگر صحنه ابرار و سوره مباركه: هل أتي و يطع مون الطّعام(4) است؛ فاطمه حاضر است و اگر جريان كوثر است، فاطمه حاضر است:نّا اعطيناك الكوثر(5). شما بخشي را نمي بينيد كه در آن بخش انسان كامل حاضر باشد و « فاطمه » غائب !!
اگر مريم (س) سيّده نساء عالميان مقطع خاص و عصر خود است، فاطمه (س) سيّده نساء عالميان در جميع عصر و مصر و نسل و مانند آن است؛ مي شود سيّده نساء عالمين، ب القول المطلق(6). اگر ديگران داراي مقام ولايت محدودند، اهل بيت (عليهم السّلام) واجد ولايت مطلقند. اگر در صحنه فرشته ها،آدم صبغه تعليم دارد و بر كرسي تدريس نشسته است: يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء(7). در آن مرحله اهل بيت هم حضور كامل دارند:سبّحنا فسبّحت الملائ كه، قدّسنا فقدّست الملائ كه. صبغه ملكوتي فاطمه كه او را ع دل انسان هاي معصوم ديگر كرده است، محفوظ است.
فاطمه زهرا (س)، كلمه جامع و مطلق الهي
از آن جهت كه خداي سبحان به رسولش فرمود: من به تو كوثر داده ام و اين كوثر هم كوثر تدويني است و هم كوثر تكويني؛ هم كلمات تدويني است، هم كلمات تكويني و اگر عيساي مسيح (كل مه الله) است(8) و اگر يحيي (كل مه الله) است (9) و اگر رسول گرامي فرمود: اعط يت جوام ع الكل م (10) و اگر فاطمه ع دل قرآن كريم است؛ خود فاطمه كلمه جامعه است و يكي از «جوامع الكلم » به شمار مي رود. جوامع الكلم از نظر تدوين، عبارت از آن اصول جامعي است كه همه فروع را زير مجموعه خود دارد. آن مطلق برين، آن عام فائق را مي گويند: «كلمه جامعه » كه همه مطالب را در بر دارد. ولي در نظام تكوين، آن انسان كاملي كه ولايت ديگران در قلمرو ولايت اوست، علم ديگران در منطقه علم اوست، اعجاز ديگران زير مجموعه معجزه برين اوست؛ به آن انسان معصوم كامل مي گويند: ( كلمه جامع ). اگر عيساي مسيح كل مه الله است، كلمه مقطع خاص خود است و اگر مريم (س) كل مه الله باشد، مخصوص آن دوره ويژه است. ولي اگر فاطمه زهرا سيّده نساء عالمين م ن الأوّلين و الآخ رين ف ي الدّنيا و الآخ ره كلمه جامعه باشد، جامع ب القول المطلق است.
جامعيّت مطلق حضرت زهرا (س) در دنيا و آخرت
اين جامعيّت ب القول المطلق كه براي آن حضرت در دنيا حاصل است، در آخرت ظاهر است. آخرت ظرف ظهور اين حقائق است و نه حدوث آنها ! اين روايت را كه رسول گرامي فرمود: وقتي قيامت فرا رسيد، دخترم فاطمه (س) وقتي بخواهد از مقطعي به مقطع ديگر بگذرد، منادي له ندا مي دهد: يا اهل المحشر ! غضّوا ابصاركم (11). به همه قيامتيان دستور مي دهد كه چشم ها را ببنديد، زيرا فاطمه عبور مي كند. آنجا سخن از محرم و نامحرم نيست، چون نظام تشريع مخصوص دنياست. آنجا سخن از زن و مرد نيست؛ هم زن بايد چشم بپوشد، هم مرد. اين نه براي آن است كه فاطمه را مرد نبيند، چون زن هم نمي تواند ببيند !
گفتند: اگر آفتاب برهنه در آمد؛ كسي بخواهد با چشم غير مسلّح آفتاب را نگاه كند، كور مي شود. فرمود: نور فاطمه،چشم هاي شما را خيره مي كند، شما توان ديدن زهرا را نداريد ! اين « غضّوا » يك امر تكويني است و نه تشريعي. فرمود: شما مجبوريد كه چشم روي هم بگذاريد، پلك و مژه را روي هم بگذاريد؛ نمي توانيد فاطمه را ببينيد ! اين كلمه جامع ب القول المطلق است. اگر در بخشي از كتابها، اهل معرفت، ولايت را به مقيّد و مطلق تقسيم كرده اند، در همان راستا كل مه الله هم به مطلق و مقيّد تقسيم مي شود و اين بي بي، كل مه الله است ب القول المطلق؛ چه اينكه وليّ الله است ب القول المطلق.
جامعيّت مطلق حضرت فاطمه (س)
در برابر جامعيّت مقطعي حضرت مريم (س) و حضرت عيسي (ع)
اگر مريم (س) از رزق ظاهري از مخزن غيب برخوردار مي شد، فاطمه (س) از رزق ملكوتي هم برخوردار بود. چقدر فرق است بين مريمي كه عيسي به بار مي آورد، و اين دو مجموعاً مي شوند آيه جهاني و بين فاطمه اي كه خود آيه جهاني است، فرزندي به بار مي آورد به نام حسين بن علي (ع) كه خود آيه جهاني است !! جهاني شدن كار هر انسان كامل معصومي نيست. اگر كسي بخواهد يك سر و گردن از همه اولياء برتر و بلندتر باشد كه اوّلين و آخرين، او را ببينند، اين كار آساني نيست !
وقتي خدا بخواهد از مسيح سخن بگويد، با اينكه مسيح معجزه اي داشت وبه اذن خدا مرده را زنده مي كرد؛ به اذن خدا كور مادر زاد را درمان مي كرد، به اذن خدا اكمه و ابرص را معالجه مي كرد، به اذن خدا طايري مي ساخت و درآن مي دميد وآن را زنده مي كرد؛ همه اين معجزات را كل مه الله، يعني عيسي داشت؛ امّا معجزه جهاني نبود، آيه جهاني نبود، يك سر و گردن از همه انبياء برتر نبود؛ بلكه عيساي به علاوه مريم، مريم به علاوه عيسي؛ اين دو با هم مي شوند يك كلمه جهاني: و جعلنا ابن مريم و امّه آيهً ل لعالمين(12). هرگز عيسي معجزه جهاني نبود، معجزه مقطعي بود. هرگز مريمي كه بي همسر، مادر مي شود، معجزه جهاني نيست؛ معجزه مقطعي است. اگر فرمود: نّ الله اصطفاك و طهّرك و اصطفاك علي ن ساء العالمين(13)؛ علي ن ساء العالمين است، نه علي العالمين ! نه بر مردان و زنان عالم، بر زنان عالم.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه (س) در مراسم افتتاح شبستان حضرت امام خميني (ره) قم ؛ حرم ملكوتي كريمه اهل بيت (س) ـ 5/ 5/ 1384
(1) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (2) آل عمران/ 61 (3) احزاب/ 33(4) انسان/ 8
(5) كوثر/ 1 (6) ر. ك:بحار الأنوار/ 37/ 85 (7) بقره/ 33 (8) اشاره به:آل عمران/ 45 (9) اشاره به:آل عمران/ 39 (10) الصراط المستقيم/ 1/ 168
(11) بحار الأنوار/ 7/ 336 (12) مؤمنون/ 50 (13) آل عمران/ 42
خوان حكمت در دهه فاطميه(18تا27ا رديبهشت) هرروز منتشر مي شود

 



ايران حمله صهيونيست ها به اماكن مقدس مسلمانان در فلسطين را محكوم كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي كشورمان حمله ددمنشانه صهيونيست ها به مساجد و به آتش كشيدن و حرمت شكني اماكن مقدس مسلمانان را در فلسطين اشغالي شديداً محكوم كرد.
رامين مهمانپرست تاكيد كرد: «تشديد اقدامات جنايتكارانه رژيم اشغالگر قدس در هتك حرمت اماكن مقدس اسلامي از جمله حمله به مسجد البن و الشرقي در كرانه غربي و يورش ددمنشانه صهيونيست ها جهت تخريب مسجد الدوهينه در رفح و به آتش كشيدن كلام الله مجيد در ميان سكوت كشورهاي عربي و سازمان هاي بين المللي در مقطعي صورت مي گيرد كه روند مذاكرات سازش مطرح مي گردد و اصولا رويكرد تسليم پذيري و تامين خواست صهيونيست ها موجب جسارت دادن به صهيونيست ها به منظور افزايش ارتكاب اعمال ساختارشكنانه گرديده است.»
مهمانپرست تاكيد كرد: «بدون ترديد بي تحركي و رويكردهاي تسامح آميز در قبال اين گونه اقدامات نابخشودني موجب افزايش تنفر و رشد مقاومت شجاعانه و همه جانبه مردم مسلمان فلسطين خواهد شد و همچنين سكوت كشورهاي غربي نسبت به اين رويكردهاي ضدبشري و اخلاقي ناقض تمامي نرم ها و اصول پذيرفته شده جهاني در قبال ضرورت حفظ حريم اماكن مقدسه تمامي اديان بوده و اين چشم پوشي ها زمينه هاي بي عدالتي و تشنج را گسترش خواهد داد.»
وي با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابير عاجل در قبال اين گونه رويكردهاي نژادپرستانه خواهان رايزني هاي جدي تر كشورهاي اسلامي و عربي به منظور مقابله با اينگونه رفتارها گرديد.

 



در نيويورك صورت پذيرفت
نمايندگان 15 كشور عضو شوراي امنيت در ضيافت شام وزير خارجه ايران

سرويس سياسي -
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل پنج شنبه شب ميزبان اعضاي شوراي امنيت بود.
در اين ضيافت شام كه با حضور منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان برگزار شد نمايندگان 15عضو دائم و غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل حضور يافتند.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: وزير امور خارجه ايران پنج شنبه شب از آمريكا و ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد دعوت به عمل آورد تا در ضيافت شام ايران كه در نيويورك برگزار شده بود، شركت كنند.
براساس اين گزارش، «آلياندرو ولف» به عنوان معاون نماينده واشنگتن در اين ضيافت حضور پيدا كرد.
رويترز افزود: بجز آمريكا، انگليس، فرانسه و روسيه ديگر اعضاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل، نمايندگان اصلي خود را به ضيافت شام ايران كه در مقر نمايندگي ايران در «منهتن» برگزار شده بود، فرستادند.
حاضران در اين ضيافت، شامل «لي بائودونگ» نماينده چين در سازمان ملل، «يوكيو تاكاسو» نماينده ژاپن در سازمان ملل و ديگر نمايندگان اين سازمان بودند.
تاكاسو اعلام كرد: ما براي مذاكره در اين نشست به اينجا نيامده ايم. ما اينجا هستيم تا ايده هاي كلي صريح و روشني را با يكديگر به تبادل گذاريم. هيچ گفت وگويي درباره تحريم ها صورت نگرفت. آنچه مهم است اين است كه اكثر اعضاي شوراي امنيت در اينجا حاضر شده اند و تبادل نظر صادقانه اي ميان آنها صورت گرفت.
وي ادامه داد: متكي بر موضع ايران مبني بر آنكه ايران، حق استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را دارا است، تاكيد كرد.
نماينده آمريكا از ارائه اظهارنظر خودداري كرد و تنها تاكيد كرد كه شام بسيار خوب بود و باقي نمايندگان حاضر در اين مهماني، بدون آنكه صحبتي با خبرنگاران كنند، پس از پايان ضيافت، محل را ترك كردند.
يكي از مقامات آمريكايي قبل از برگزاري ضيافت شام ايران، در خصوص دليل حضور واشنگتن در اين نشست، مدعي شد: ما اين مهماني را به عنوان فرصتي ديديم كه ايران در آن به شوراي امنيت سازمان ملل نشان دهد كه براي پيروي كردن از قوانين و ايفاي تعهدات خود، آماده است. فرصت هاي بسيار زيادي به ايران داده شده است تا ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي خود را به اثبات رساند.
خبرگزاري فرانسه هم درباره اين نشست گزارش داد: ايران در اقدامي غيرمنتظره از هر 15عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد دعوت كرد تا در اين ضيافت شام حضور يابند.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين سطح بالاترين تماس بين ايران و آمريكا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود.
براساس اين گزارش آمريكا معاون سفير خود در سازمان ملل متحد را به اين ضيافت شام اعزام كرد اما از آن جهت اين ضيافت سطح بالاترين تماس بين ايران و آمريكا به شمار مي رود كه منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران ميزبان آن است.
در تازه ترين پيشرفت در تماس هاي بين ايران و آمريكا كه چندي پيش رخ داد ديدار ويليام برنز مرد شماره سه در وزارت امور خارجه آمريكا با سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي ايران بود كه يكم اكتبر سال گذشته (9مهرماه 88) انجام شد.
ديدار متكي
با اعضاي جنبش عدم تعهد
وزير امور خارجه كشورمان در نشست ديگري با سفيران و نمايندگان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد (نم) در سازمان ملل گفت: انگيزه و هدف بنيانگذاران ان پي تي اين بود كه كليه اهداف اين معاهده زماني اجرايي شود.
وي با تاكيد بر اولويت خلع سلاح و عدم اشاعه از سوي ديگر، كمك به كشورهاي در حال توسعه عضو ان پي تي به منظور استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز را از ديگر اهداف و پايه هاي مهم ان پي تي توصيف كرد كه بايد اجرايي شوند.
متكي با بيان نگراني جامعه جهاني به ويژه نگراني اعضاي عدم تعهد نسبت به عملي نشدن اهداف مهم ان پي تي خاطرنشان كرد: زمان انهدام كامل سلاح هاي هسته اي فرارسيده و اين امر مهمترين بخش كاملا مغفول مانده ان پي تي است.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه با اشاره به حمايت مستمر جنبش عدم تعهد از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران از طريق بيانيه ها و قطع نامه هاي مختلف طي سال هاي گذشته در مورد موضوع مبادله سوخت گفت: فرمول مبادله سوخت براي راكتور تحقيقاتي تهران كه براي بيش از 800 هزار بيمار راديو دارو توليد مي كند مي تواند مبنايي براي اعتمادسازي همه طرف ها و همچنين زمينه اي براي همكاري باشد.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد: چنانچه اراده سياسي وجود داشته باشد پيشنهاد مبادله اي سوخت همچنان روي ميز است و امكان عملي شدن آن وجود دارد.
متكي در تركيه
وزير امور خارجه كشورمان عصر ديروز در جريان بازگشت از نيويورك براي گفت وگو با همتاي تركيه اي خود به آنكارا رفت.
منابع ديپلماتيك، گفت وگو در خصوص تبادل سوخت براي راكتور تهران را از موارد مورد گفت وگو در اين ديدار عنوان كردند.
پيش از اين ديدار، احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در مورد مثمرثمر واقع شدن فعاليتهاي تركيه و برزيل در مورد مساله هسته اي ايران ابراز اميدواري كرد و افزود: تركيه و برزيل در اين زمينه به صورت كامل هماهنگ هستند و در روزهاي آينده تلاشهاي جديدي نيز آغاز خواهد شد.

 



لاريجاني: پيام تبريك نوروزي آمريكا شكلاتي زهرآگين بود

لاريجاني با انتقاد از مواضع اخير آمريكا در قبال ايران، پيام نوروزي اوباما را شكلاتي زهرآگين خواند.
علي لاريجاني در ديدار با 191 نفر از معلمان نمونه كشوري با بيان اينكه «با مصرف كردن الفاظ آمريكايي ها از سوي برخي در داخل، اتفاقي نخواهد افتاد،» عنوان كرد: آنان در موضوع ايران نيز سخن از گفت وگو به ميان آوردند. حتي براي عيد نوروز نيز پيام دادند، ولي اين كار شكلاتي زهرآگين بود. رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «راهنمايي ها و رفتارهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي شرايط منطقه را تغيير داد.»
وي با اشاره به اينكه «بوش معتقد بود همه چيز متعلق به آمريكايي هاست و آنان بايد دنيا را اداره كنند،» اظهار داشت: سران آمريكا در پي اجرا كردن تئوري يك جانبه گرايي و مديريت واحد جهاني بوده اند و فقط جمهوري اسلامي ايران و مردم عراق در ميدان مبارزه عليه اين ديكتاتوري مدرن آمريكا ايستادند. وي با تاكيد بر اينكه «ايستادگي جمهوري اسلامي ايران، ديكتاتوري بين المللي آمريكا را از سر ملت هاي دنيا برداشت،» اضافه كرد: اگر امروز وزير خارجه آمريكا از استراتژي مشاركت همه قدرت ها سخن مي گويد به دليل شكست تئوري يك جانبه گرايي آنان است. لاريجاني در ادامه گفت: آمريكا در دولت جديد ظلم مضاعفي به فلسطينيان كرده است. يهودي كردن بيت المقدس و آواره كردن ده ها هزار فلسطيني ظلم بسيار بزرگي است كه در دوره جديد آمريكا در حال رقم خوردن است.

 



اعتراف بي بي سي به بي نتيجه بودن تحريم ها بر ضد ايران

تلويزيون دولتي انگليس طي برنامه اي به بي نتيجه بودن تحريمهاي آمريكا بر ضد ايران اعتراف كرد.
به گزارش فارس، «جمال الدين طالب» كارشناس مسائل اقتصادي ايران در مصاحبه با تلويزيون بي بي سي عربي درباره مواضع اخير جمهوري اسلامي ايران مبني بر نداشتن هيچ واهمه اي نسبت به اعمال تحريم هاي جديد غرب عليه ملت ايران، گفت: ايران توانايي تحمل و هدايت هر گونه تحريم اقتصادي را داشته است حتي اگر اين تحريم ها از سوي آمريكا اعمال شود. ممكن است تحريم هاي دردناكي بر تهران اعمال شود ولي معتقدم كه اين تحريم ها نمي تواند مشكلي جدي براي ايران به وجود آورد.
مجري بي بي سي كه از اعتقاد اين كارشناس به توانايي اقتصادي ايران به ستوه آمده و پيوسته با طرح سوالات جهت دار سعي در پررنگ سازي بسته چهارم تحريم ها عليه ملت ايران داشت، خطاب به اين كارشناس مسائل اقتصادي گفت: نه اينگونه نيست زيرا اين تحريم ها خيلي سنگين هستند و هم اكنون از اعمال تحريم هاي دردناك سخن به ميان مي آيد و اگر اقتصاد ايران همان گونه كه مي گويند تواناست؛ بنابراين اقتصاد ايران از كجا قدرت مي گيرد؟
اين كارشناس مسائل اقتصادي در پاسخ به سؤال بي بي سي با بيان اينكه «اقتصاد ايران بازيگر بزرگي است» قدرت نفتي ايران را يكي از بازيگرهاي اصلي در صحنه اقتصاد بين الملل دانست و افزود: طبق اعداد و ارقام ايران 10 درصد ذخيره نفت و 15 درصد ذخيره گاز جهان را داراست.

 



اذعان رژيم صهيونيستي به ناتواني در برابر توان موشكي ايران و حز ب الله

فرمانده نيروي هوايي رژيم صهيونيستي اذعان كرد كه ارتش اسرائيل نمي تواند در برابر موشك هاي ايران و حزب الله به خوبي از خود دفاع كند.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت: «ژنرال دورون گافيش»، فرمانده نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي در كنفرانسي بين المللي كه اين روزها در اسرائيل درباره «سامانه هاي دفاع موشكي» برگزار مي شود، اعتراف كرد كه ارتش اسرائيل نمي تواند اسباب محافظتي و دفاعي كامل در برابر موشك هاي زمين به زمين و خمپاره هاي سوريه، ايران و حزب الله لبنان را فراهم كند.
گافيش علت عدم قدرت سيستم دفاعي تل آويو را گسترش اين تسليحات ]موشكي[ در آنچه كشورهاي دشمن و سازمان هاي تروريستي خواند، اعلام كرد.
منابع امنيتي رژيم صهيونيستي به هاآرتص گفتند كه موشك هاي پيشرفته از نوع ام-600 حزب الله بسيار بيشتر از موشك هاي اسكاد باعث نگراني شديد سرويس امنيتي اسرائيل است چون اين موشك ها از دقت بالايي در مقايسه با ديگر موشك ها در برخورد با هدف برخوردارند و قادرند كلاهك هايي با وزن سنگين حمل كنند.

 



وزير كشور: استانداران براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها آماده باشند

وزير كشور خواستار آمادگي استانداران براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شد.
به گزارش مهر مصطفي محمدنجار در حاشيه گردهمايي معاونان برنامه ريزي استانداري هاي سراسر كشور در مشهد گفت: اين گردهمايي هم انديشي خوبي بود كه در آن موضوعات اساسي كه نياز است در استان هاي مختلف در مورد آن برنامه ريزي شود مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي از استانداران خواست بسترهاي لازم را براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها فراهم آورند.
نجار تاكيد كرد: اجراي اين طرح در راستاي تحقق عدالت اجتماعي است.
وزير كشور بحث اشتغال را از ديگر مباحث مطرح در اين جلسه خواند و گفت: با توجه به اين كه در شوراي عالي اشتغال براي هر استان در بحث اشتغال هدف گذاري شده است، بايد برنامه ريزي لازم در استان ها انجام شود. نجار به بحث امنيت اشاره كرد و گفت: امنيت موضوعي چندوجهي است و گام هاي موثري در جهت نيل به آن تاكنون برداشته شده است.

 



وزير كشور عربستان ادعاي العربيه درباره جاسوسي ايران را رد كرد

وزير كشور عربستان شايعات منتشر شده درباره آنچه فعاليت جاسوسي ايران در كشورهاي حوزه خليج فارس خوانده شده، رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شاهزاده «نايف بن عبدالعزيز» در حاشيه نشست وزراي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در رياض شايعات منتشر شده درباره آنچه نفوذ ايراني ها در كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خوانده شد، را رد كرد.
وي تاكيد كرد: ما همه گزارش ها درباره جاسوسي ايران در كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را كاملا رد مي كنيم.
تلويزيون ضدايراني العربيه اخيراً با دامن زدن به شايعه كشف شبكه جاسوسي ايران در كويت همزمان با سفر دكتر احمدي نژاد به نيويورك مجددا پروژه ايران هراسي در منطقه را از كويت استارت زد.
وزير كشور عربستان درباره آنچه كشف باند جاسوسي ايران در كويت خوانده شد، گفت: سرويس امنيتي خليج ]فارس[ به طور مستقيم اين موضوع را مورد بررسي قرار مي دهد و كانال هاي همكاري بين كشورهاي شوراي همكاري باز است و لازم نيست نشست مشورتي اعضاي شورا اين موضوع را بررسي كند چون دستگاه هاي ذيربط مسئول رسيدگي به اين اخبار هستند.
چند روز پيش سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به ادعاي فعاليت جاسوسي ايران تصريح كرد: اينگونه فعاليت هاي رسانه اي در راستاي فضاسازي جنگ نرم، ايران هراسي و اختلاف افكني بين ملت هاي منطقه صورت مي گيرد. «رامين مهمان پرست» افزود: خبرها و گزارش هاي ساختگي از اين دست ابزاري براي دور كردن اذهان از جنايات رژيم صهيونيستي است، كه اين امر همچنان خطر اصلي در منطقه است كه كشورهاي آن را تهديد مي كند.

 



هيچ حزبي در انتخابات انگليس اكثريت را به دست نياورد

سرويس خارجي -
نتايج اوليه انتخابات پارلماني انگليس حكايت از آن دارد كه هيچ كدام از احزاب سياسي اين كشور توانايي تشكيل دولت را ندارند.
نتايج اوليه انتخابات پارلماني روز پنجشنبه انگليس نشان مي دهد كه حزب محافظه كار به رهبري «ديويد كامرون» مجموعا 302 كرسي، حزب كارگر به رهبري «گوردون براون» 256 كرسي، حزب ليبرال دموكرات به رهبري «نيك كلگ» 56 كرسي از 650 كرسي را به خود اختصاص داده اند. باقي كرسي ها به احزاب كوچك و كانديداهاي مستقل رسيد. گفتني است در ميان كانديداهاي پيروز، نام هشت نامزد مسلمان نيز به چشم مي خورد.
با اين اوصاف و در نظر گرفتن اين نكته از قانون اساسي انگليس كه هر حزب براي تشكيل دولت حداقل بايد حائز 326 كرسي پارلمان شود، هيچ كدام از احزاب سه گانه توان تشكيل دولت را نخواهند داشت و بنابراين بايد منتظر يك دولت ائتلافي در انگليس بود. مردم انگليس پارلماني با اين شرايط را «پارلمان معلق» مي نامند.
در شرايط پارلمان معلق، حق اوليه تشكيل دولت ائتلافي با حزب حاكم است اما اگر حزب حاكم نتواند از طريق ائتلاف به حداقل كرسي هاي لازم دست يابد. نوبت به حزبي مي رسد كه بيشترين كرسي ها را كسب كرده است. بنابراين، امتياز حق تشكيل دولت با حزب كارگر است.
آنچه هم اكنون روشن شده اين است كه حزب ليبرال دموكرات (با 53 كرسي) تنها براي ائتلاف با حزب كارگر اعلام آمادگي كرده، اما دو حزب حتي در صورت ائتلاف، با مجموع 305 كرسي بازهم توان تشكيل دولت را نخواهند داشت. هم اكنون اين سناريو مطرح است كه «گوردون براون» با ديگر احزاب كوچك نيز ائتلاف كند اما شكل گيري اين ائتلاف بعيد به نظر مي رسد.
سناريوي ديگر ائتلاف حزب محافظه كار با حزب ليبرال دموكرات است كه «نيك كلگ» پيشتر اين ائتلاف را رد كرده است.
تنها سناريوي باقيمانده، ائتلاف حزب محافظه كار با احزاب كوچك (حزب ملي گراي اسكاتلند، حزب سبز و حزب ايرلند شمالي) است. اگر كامرون بتواند با اين احزاب ائتلاف كند، دولت جديد ائتلافي خواهد بود به رهبري كامرون و احتمالا نخست وزير آينده انگليس نيز خود كامرون است، اما باز اين احتمال ضعيف به نظر مي رسد.
همانگونه كه از اوضاع برمي آيد، انگليس شاهد يك انسداد سياسي بي سابقه شده است كه تحليل گران اساسا اين وضعيت را نشان از «شكست تمامي احزاب» و «راي منفي مردم به سيستم سياسي» مي دانند.
گمانه زني هايي كه در محافل سياسي انگليس شنيده مي شود، شامل يك گزينه رفراندوم درباره سيستم انتخاباتي انگليس و برگزاري انتخابات مجدد نيز هست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14