(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 ارديبهشت 1389- شماره 19639

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تأمين امنيت كشتيراني در درياي عمان و تنگه هرمز
آيت الله سيداحمد خاتمي در نماز جمعه تهران:
مردمي كه من مي بينم با قاطعيت در برابر مفاسد اجتماعي مي ايستند
تمرين بهره گيري از ظرفيت هوانيروز در جنگ هاي دريايي
مقابله جدي با مفاسد اجتماعي ؛خواست نمازگزاران جمعه تهران
تشييع پيكر اولين معلم عشايري كشور در شيراز
همايش بزرگداشت آيت الله بهجت در مشهد برگزار مي شود
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كنگره شعر فاطمي در قم برگزار شد
حجت الاسلام والمسلمين شجوني فتنه گران بايد به زندان بروند
مديركل سياسي وزارت كشور: طرح تجميع انتخابات ،كارشناسي بيشتر مي طلبد
ساخت داروي ضدسرطان با بهره گيري از فناوري نانو در ايران
با حضور رئيس جمهوري بزرگترين خط توليد خودرو كشور فردا در كاشان به بهره برداري مي رسد
اخبار ادبي و هنري



در دومين مرحله از رزمايش نيروي دريايي ارتش صورت گرفت
تأمين امنيت كشتيراني در درياي عمان و تنگه هرمز

سرويس سياسي-
در دومين مرحله از رزمايش ولايت 89، ناوشكن ها، ناوچه هاي موشك انداز، زيردريايي هاي سنگين و سبك و يگان هاي پروازي خطوط مواصلاتي و امنيت كشتيراني را در آب هاي درياي عمان و شرق تنگه هرمز برقرار كردند.
امير دريادار قاسم رستم آبادي سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 89، ديروز در تشريح مرحله دوم اين رزمايش به خبرنگاران گفت: در اين مرحله ناوشكن ها، ناوچه هاي موشك انداز، زيردريايي هاي سنگين و سبك، يگان هاي پروازي با پشتيباني نيروي زميني، نيروي هوايي، قرارگاه پدافند و هوانيروز در محورهاي از پيش تعيين شده گسترش يافتند.
وي ادامه داد: اين يگان ها ضمن استقرار در محورهاي مراقبت و شناسايي، خطوط مواصلاتي، كنترل و امنيت كشتيراني را در آب هاي درياي عمان وشرق تنگه هرمز برقرار كردند.
رستم آبادي تصريح كرد: در مرحله دوم رزمايش همچنين در يك عمليات تاكتيكي ابتكاري، بالگردهاي ضدسطحي و زيرسطحي ارتش با پشتيباني بالگردهاي تهاجمي هوانيروز طي اقدامي پيچيده نسبت به شناسايي اهداف سطحي و زيرسطحي در دريا اقدام كردند كه اين عمليات با موفقيت انجام شد. سخنگوي رزمايش بزرگ ولايت 89 اظهار داشت: در مرحله دوم رزمايش، مقابله با حمله هاي شيميايي دشمن صورت گرفت كه با بهره گيري از تجهيزات ساخت صنايع داخلي با موفقيت انجام شد. وي اظهار داشت: عمليات مقابله با نفوذ غواصان و چريك هاي دشمن به سواحل خودي با بهره گيري از سامانه هاي ساخت داخل انجام شد كه اين عمليات همچنان ادامه دارد.
رستم آبادي از اجراي جنگ هاي الكترونيكي و ضدالكترونيكي، جمع آوري اطلاعات شنودي، راداري و سوناري توسط سامانه هاي راداري و پشتيباني رادارهاي گسترش يافته پدافند هوايي در اين مرحله از رزمايش خبر داد. وي خاطرنشان كرد: پشتيباني آتش توپخانه نيروي زميني ارتش در شرق منطقه عمومي رزمايش، يگان هاي ما را در يك عمليات تركيبي در دريا مراقبت خواهد كرد؛ سخنگوي رزمايش بزرگ ولايت 89 تاكيد كرد: خدمتگزاران ارتش جمهوري اسلامي ايران حاضر هستند در كنار كشورهاي منطقه به تنهايي خطوط مواصلاتي را كنترل و آرامش و امنيت را در منطقه ايجاد كنند، زيرا نيازي به حضور بيگانگان در منطقه نيست.
گفتني است؛ در مرحله نخست رزمايش دريايي ولايت 89، علاوه بر برگزاري جلسه توجيهي و ابلاغ ماموريت به فرماندهان حاضر در رزمايش، بارگيري مين ها، اژدرها و تجهيزات موشكي، گسترش يگان هاي رزمي، يگان هاي پشتيباني سيار، سامانه هاي متحرك فرماندهي، راداري و موشكي و نيز گسترش تيم هاي عمليات ويژه و تكاوران دريايي با قايق هاي تندرو در آب هاي منطقه عملياتي با موفقيت انجام شد.
در مرحله دوم رزمايش ولايت 89 عمليات جنگ الكترونيك و ضدالكترونيك با بهره گيري از اخلالگرها و هشداردهنده ها، جمع آوري اطلاعات توسط سامانه هاي راداري، شنود و دستگاه هاي ديگر گسترش يافته در سواحل و دريا توسط رزمندگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران مستقر در يگانهاي شناور سطحي و زيرسطحي حاضر به اجرا گذاشته شد.
عمليات قطع خطوط مواصلاتي دشمن فرضي و بازنگهداشتن خطوط مواصلاتي نيروهاي خودي، اجراي قانون بازرسي كشتي هاي عبوري توسط ناوچه ها و ناوشكن هاي رزمي، گشت و شناسايي توسط هواپيماهاي دور پرواز و بدون سرنشين، عمليات پدافند شيميايي، ميكروبي، هسته اي، مانور گريز از اژدر و موشك توسط ناوشكن ها و ناوچه هاي موشك انداز، عمليات امدادرساني در ساحل با بهره گيري از سيستم هاي ماهواره اي از ديگر بخش هاي مرحله دوم اين رزمايش بود. اين رزمايش در پنج مرحله و در منطقه اي به وسعت بيش از 250 هزار كيلومتر از تنگه هرمز، درياي عمان، آب هاي آزاد سواحل پاكستان، هندوستان و مدار 22 درجه جنوب برگزار مي شود.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز طي گزارشي رزمايش دريايي ولايت 89 را صحنه نمايش اقتدار ايران در منطقه خليج فارس دانست.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي در نماز جمعه تهران:
مردمي كه من مي بينم با قاطعيت در برابر مفاسد اجتماعي مي ايستند

سرويس فرهنگ و معارف-
سيداحمد خاتمي با انتقاد شديد از وجود مظاهر بدحجابي در جامعه، تاكيد كرد: ملت ايران همانطور كه با فتنه سياسي 88 برخورد كرد، با قدرت و قاطعيت در برابر جلوه هاي بدحجابي و بي حجابي خواهد ايستاد.
آيت الله سيداحمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران، در خطبه هاي نمازجمعه به مسئله جنگ نرم دشمن در حوزه سياسي و فرهنگي اشاره كرد و گفت: نظام اسلامي ما از روز اول تاكنون با دشمنان كينه توز مواجه بوده كه حضور اسلام در اين منطقه را برنمي تابيدند و برنمي تابند.
خاتمي ادامه داد: دهه اول انقلاب دهه جنگ سخت دشمن با نظام بود. دوران دفاع مقدس را در اين عرصه شاهد بوديم و ملت ايران با حضور باشكوه و باشجاعت خود طعم تلخ شكست را به آنها چشانيدند. بعد از آن جنگ نرم دشمن شروع شد كه اين جنگ نرم، حوزه سياسي و حوزه فرهنگي را دربر مي گرفت. آنها در حوزه سياسي، اسلاميت، ولايت فقيه و استكبارستيزي نظام را هدف قرار دادند و اوج جنگ نرم را شما در حوادث پس از انتخابات سال گذشته مشاهده كرديد.
خاتمي با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري گفت: 11 ماه اوج جنگ نرم بود و دنياي استكبار با تمام قدرت رسانه هاي خود در اين راستا حركت كرد و با حضور شكوهمند و افتخارآفرين مردم در حماسه 9 دي و 22 بهمن سال گذشته كمر جريان جنگ نرم شكست و به احتضار افتاد و اكنون تمام تلاش اين جريان به احتضار افتاده، اين است كه بگويد ما نمرده ايم و زنده ايم؛ در صورتي كه واقعيت اين است كه انقلاب و ملت در اين عرصه پيروز شده و خواهد بود.
خطيب نمازجمعه تهران با بيان اين كه «جبهه دوم جنگ نرم دشمن، فرهنگي است»، گفت: از 20 سال پيش اين جنگ نرم در حوزه فرهنگي شروع شد و پيوسته تا امروز ادامه داشته است. هدف نهايي جنگ نرم دشمن در حوزه فرهنگي همان هدف جنگ نرم در حوزه سياسي است. البته در شكل ديگري كه خود را با ابتذال در عرصه هاي مختلف از جمله در عرصه فيلم، تئاتر، ورزش و حتي در حوزه برخي از روزنامه ها و مجلات نشان مي دهد و در هر جا كه بتواند سعي مي كند راه پيدا كند كه يكي از اين حوزه ها گسترش فساد بدحجابي است، كه در برخي از جاها برخي دارند كشف حجاب را تجربه مي كنند.
خاتمي با دسته بندي نكاتش به چند بخش خطاب به خانم هايي كه رعايت حجاب و عفاف را نمي كنند، گفت: بدحجابي امنيت رواني، اخلاقي و اجتماعي جامعه را به هم مي زند و دودش توي چشم خود اين افراد هم مي رود. بي حجابي فقط ضرر به دين نمي رساند، بلكه به خود شما نيز ضرر مي رساند.
وي افزود: اگر عزت ايران و امنيت رواني جامعه را مي خواهيد و مي خواهيد به اسلام و اهل بيت(ع) وفادار باشيد اين هنجارشكني ها را كنار بگذاريد.
خاتمي تاكيد كرد: برخلاف تصور برخي از افراد، حجاب يك مسئله شخصي نيست، بلكه يك مسئله اجتماعي است و بي حجابي و بدحجابي باعث به وجود آمدن ده ها گناه كبيره مي شود. بسياري از گناهان كبيره در اين بي حجابي است.
وي ادامه داد: باز هم تاكيد مي كنم كه براي مبارزه با اين مفاسد بايد نسخه حضرت امام صادق(ع) را در نظر گرفت. كار فرهنگي و كار اجرايي با يكديگر. كار فرهنگي بدون اجراي قانون جواب نمي دهد و اجراي قانون نيز بدون كار فرهنگي جواب نمي دهد.
خاتمي در عين حال تاكيد كرد: هر كاري كه صورت مي گيرد بايد در محدوده قانون باشد. كار غيرقانوني خود منكر است و كسي نبايد كار منهاي قانون انجام دهد.
خاتمي ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 13 دي ماه 85 مصوبه خوبي را كه شامل 312 ماده است در اين ارتباط تصويب كرد و وظيفه 26 دستگاه دولتي و غيردولتي را در رابطه با حجاب بيان كرد. اين قانون درگذشته از سوي رئيس جمهور به وزارت ارشاد ارجاع شده بود و اخيرا شنيدم به وزارت كشور ارجاع شده است. حداقل خواست مردم از مسئولين اين است كه اين قانون را اجرا كنيد و تعلل نكنيد. مردم از اين بي حجابي ها جان شان به لبشان رسيده است. مسئولان محترم بدانند مردم حزب اللهي كه من مي بينم، به هيچ وجه تعلل در اجراي اين قانون را نمي پذيرند.
خاتمي گفت: به بازيگران ابتذال و آنهايي كه مباشر در اين بدحجابي ها و گسترش آن هستند و آنهايي كه در عمل از اين ها حمايت مي كنند اين جمله را عرض مي كنم كه همان طور كه اين ملت جريان فتنه سياسي را به عقب راند اين ملت با همان قدرت و قاطعيت در برابر جلوه هاي بدحجابي و بي حجابي كه يادگار رضاخان قلدر است خواهد ايستاد.
سيداحمد خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت آيت الله مرتضي مطهري گفت: ايشان مرزبان اسلام ناب محمدي بود و در برابر كفر ايستاد. در برابر تفكرات التقاطي شرق و غرب نيز ايستاد و دين خود را نسبت به دين اسلام ادا كرد و با افتخار به ديدار حضرت حق رفتند. شهيد مطهري الگوي يك معلم كامل بود.
خاتمي همچنين با اشاره به اهميت نقش معلم گفت: مي توانم بگويم كه موثرترين قشر در عرصه فرهنگ و تربيت جامعه، معلمان هستند و معلمان بزرگوار ما اين معلم بزرگ را الگوي خود قرار دهند و مردم عزيز ما نيز بايد قدر اين قشر خدمتگزار را بدانند كه مي دانند.
خاتمي همچنين به هفته كارگر اشاره كرد و گفت: هيچ كس در جامعه نيست كه قدر اين قشر ارزشمند و والا و خدمتگزار را نداند. اسلام عزيز بهترين تكريم ها را به اين قشر گذاشته است. در حال حاضر كه بحث سازماندهي يارانه ها قرار است اجرا شود، به اين قشر عنايت بيشتري شود و درعرصه بيمه كامل كارگران نيز تلاش بيشتري صورت بگيرد.
خاتمي همچنين به سفر رئيس جمهور به نيويورك جهت شركت در اجلاس بازنگري ان پي تي و سخنراني احمدي نژاد در اين اجلاس اشاره كرد و گفت: اين سفر سفري ستودني و قابل تقدير بود و رئيس جمهور ما با تمام شجاعت، زيركي و هوشياري در اين كنفرانس حاضر شد و از اين كنفرانس بين المللي فرياد شما را به گوش جهانيان رساند. عصبانيت دول استكباري و رسانه هاي آنها به خصوص صهيونيست ها عامل تاثيرگذاري اين سفر و ابلاغ پيام ملت ايران به جهانيان بود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به دول استكباري و گروه 1+5 گفت: آنها بدانند كه ما اين نظام را نظامي ديني مي دانيم و اگر بخواهيد در برابر نظام ديني ما بايستيد در واقع در برابر دين ما ايستاده ايد و اگر بخواهيد با دين ما طرف شويد تمام دنياي شما را به خطر مي اندازيم.
وي تاكيد كرد: اين ملت، ملتي عاشورايي و رمضاني است و اين ملت را از تحريم و مسائل اين چنيني ترساندن كاري احمقانه است.با اين ملتي كه هشت سال و قبل از آن در برابر شما ايستاد و طعم تلخ شكست را به شما چشاند، با زبان تهديد و زور سخن گفتن كاري نابخردانه است.
خاتمي با بيان اينكه غرب بايد مودبانه و منطقي حرف بزند تا جواب منطقي بشنود، گفت: در مساله هسته اي، هسته اي شدن ايران را بايد قطعي بدانيد، نه اينكه يك موضوع بدانيد. ايران وارد باشگاه هسته اي جهان شده است. گفت وگو كنيد ولي گفت وگو در باب كيفيت تعامل با ايران. در مورد ضرورت خلع سلاح جهاني و خلع سلاح كشورهايي كه زرادخانه هاي هسته اي در انبارهايشان دارند. مودبانه حرف بزنيد، جواب مودبانه مي شنويد. اگر بخواهيد با زور و تهديد صحبت كنيد ملت ايران قاطعانه توي دهن شما مي زند.
خاتمي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به مساله فلسطين نيز اشاره كرد و گفت: متاسفانه صهيونيست ها با استفاده از غفلت جهان اسلام به دنبال اسلام ستيزي هستند و بناهاي اسلامي را در بيت المقدس تخريب مي كنند و مهاجرت اجباري مسلمانان صورت مي گيرد تا يهودي سازي را كامل كنند. اميدواريم در كنفرانس بين المجالس كه به زودي در تركيه برگزار مي شود نمايندگان جهان اسلام در اين عرصه فعاليتي كنند و به مظلوميت مردم فلسطين رسيدگي كنند.
امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه نيز به اهميت ياد خدا بودن اشاره كرد و گفت: از جمله جاهايي كه بايد به ياد خدا بود تا لغزش ايجاد نشود در هنگام تصميم گيري هاست. تصميم گيري ها نقش اساسي در رفتار درست يا نادرست دارند. تصميم خوب و درست باعث رفتار درست و تصميم نادرست باعث رفتار نادرست خواهد بود. وي در همين زمينه توصيه هايي را به مسئولان و كارگزاران نظام داشت.

 



فرمانده نيروي دريايي ارتش خبر داد
 تمرين بهره گيري از ظرفيت هوانيروز در جنگ هاي دريايي

امير دريادار حبيب الله سياري تصريح كرد، در فاز نخست مرحله دوم رزمايش ولايت 89 به دنبال آن هستيم از ظرفيت و توان هوانيروز در دريا بيشتر بهره بگيريم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش شب پنجشنبه در پايان فاز نخست مرحله دوم رزمايش بر روي عرشه يكي از ناوگروه ها در جمع خبرنگاران با ابراز رضايت از عمليات هاي صورت گرفته اظهار داشت: رزمايش تاكنون طبق برنامه زمان بندي شده پيش رفته است. وي افزود: يگان ها از روز چهارشنبه گسترش خود را تحت دو عنوان نيروي نارنجي و آبي در آب هاي منطقه عملياتي آغاز كرده اند و تعدادي از ناوها در حال طي مسير به طرف مدار 22 درجه به عنوان نيروي نارنجي هستند و پس از آن به سمت منطقه حمله و نيروهاي آبي به دفاع و مقابله با آنها در منطقه خواهند پرداخت.
به گزارش مهر، فرمانده نيروي دريايي ارتش، جنگ در دريا را حائز اهميت بيان و تاكيد كرد: با توجه به فناوري هاي روز و وسايل الكترونيكي در اختيار جنگ در دريا از اهميت خاصي برخوردار شده است چرا كه مشخص خواهد شد كه كدام يگان شناوري زير سطحي بتواند در كجا قرار بگيرد كه دشمن خود را كجا كشف، رهگيري و نسبت به انهدام آن اقدام كند. سياري خاطرنشان كرد: براي كارشناسان نظامي ارتش حائز اهميت است كه ميزان ابتكار و خلاقيت فرمانده يك يگان شناور سطحي و زيرسطحي چگونه است تا در زمان مقتضي در جايي قرار بگيرند كه كشف و منهدم نشوند و بر ديگري بتوانند غلبه كنند.
وي يادآور شد: تا عمق دريا لايه هاي مختلفي وجود دارد و تخصص و هنر زيردريايي مخفي ماندن در آب از چشم دشمن است و اگر فرمانده زيردريايي كه دانش و تبحر كافي داشته باشد مي تواند در لايه اي قرار گيرد كه كمتر مورد شناسايي قرار گرفته و در مقابل دشمن خود برتري داشته باشد كه هنر و خلاقيتي است كه بايد كاركنان زيردريايي در كلاس هاي مختلف به آن دست پيدا كنند. دريادار سياري قرار گرفتن يگان هاي شناور سطحي و زيرسطحي در شرايط مخفي ماندن از ديد دشمن و كسب علم و تجربه را از اهداف مهم عمليات جنگ الكترونيكي و ضد الكترونيك برشمرد.

 



در راهپيمايي ديروز مطرح شد
مقابله جدي با مفاسد اجتماعي ؛خواست نمازگزاران جمعه تهران

سرويس فرهنگ و معارف-
قشرهاي مختلف مردم نمازگزار در تهران پس از پايان نمازجمعه در حد فاصل دانشگاه تهران تا ميدان انقلاب در اعتراض به ترويج فرهنگ بي حجابي راهپيمايي كرده و اعتراض خود را نسبت به مظاهر فساد اخلاقي در سطح جامعه، با سر دادن شعارهايي اعلام كردند.
اين نمازگزاران در اعتراض به عدم اجراي قانون حجاب و عفاف با در دست داشتن پلاكاردهايي مبني بر اقدام قاطع مسئولان و برخورد شديد قوه قضاييه با مظاهر فساد شدند. مردم در اين راهپيمايي شعارهايي چون «منافق، بد حجاب عامل استكبار است، فرموده رهبري اجرا بايد گردد، تذكر لساني اجرا بايد گردد و فساد و بي حجابي خواسته استكبار است و...» سر مي دادند.
«اقدام انقلابي، عليه بد حجابي، خواسته ملت ما امنيت اخلاقي، نيروي انتظامي اقدام انقلابي، اي قوه قضايي اقدام انقلابي، اي قوه قضايي امنيت اخلاقي، مانكن بي حيايي لكه ننگ مايي.» از جمله ديگر شعارها و تابلونوشته هاي مردم در اين راهپيمايي بود.
در ادامه اين راهپيمايي شركت كنندگان همچنين شعار مي دادند: رواج فرهنگ عفاف وظيفه دولت است، دولت انقلابي پاسخ انقلابي، صداوسيما مبلغ معروف باش، حجاب و پوشش زن ضرورت دين ماست، مرگ بر استكبار، بي حجاب، منافق، پيرو استكبار است، فساد و بي حجابي وسوسه شيطان است...
بنابراين گزارش، در پايان راهپيمايي، بيانيه اي در اعتراض به ترويج فرهنگ فساد و بي حجابي در جامعه قرائت شد كه در بخشي از آن با اشاره به وصيت نامه سياسي الهي امام خميني(ره) آمده است: «تبليغات و مقالات و سخنراني ها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومي و مصالح كشور حرام است و بر همه ما مسلمانان جلوگيري از آنها واجب است و از آزادي هاي مخرب بايد جلوگيري شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسير ملت و كشور و اسلام و مخالف با حيثيت جمهوري اسلامي است، به طور قاطع اگر جلوگيري نشود همه مسئول مي باشند و مردم و جوانان حزب اللهي اگر برخورد به يكي از امور مذكور نمودند به دستگاه هاي مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهي نمودند خودشان مكلف به جلوگيري هستند، خداوند تعالي مددكار همه باشد.»
همچنين در بخش ديگري از اين بيانيه تاكيد شده است كه مبارزه با مظاهر فساد و بي حجابي و بي بندوباري بايستي از دستگاههاي مسئول و ادارات دولتي به طور اكيد و جدي و فوري شروع شود و سپس به مراكز عمومي با قاطعيت تسري داده شده و اجرا شود. بديهي است بالاترين مقام هر سازمان رسمي و دولتي مسئول عواقب اجراي قانون و متهم اصلي بي مبالاتي و اباحي گري و بي توجهي به خواست مقام معظم رهبري و امت حزب الله خواهد بود.
راهپيمايان همچنين در اين بيانيه با تاكيد بر افشاي دست هاي پنهان و آشكار كه به هر نوعي در مسير مبارزه با مفاسد اخلاقي و اجتماعي كارشكني مي كنند، تصريح كردند: احيا و اجراي طرح مفيد امنيت اخلاقي كه توسط دلاوران نيروي انتظامي و فرمانده رشيد آن به شكل موثري در حال انجام بوده و آثار مثبت آن به خوبي مشهود بوده و با توطئه هاي دست هاي نفاق پوشيده در لفاف دلسوزي و اصولگرايي برخي مسئولان اجرايي خودباخته، متوقف شد و مورد توجه و تاكيد مقام معظم رهبري نيز مي باشد قاطعانه مورد تقاضاي امت حزب الله و ولايتمدار ايران اسلامي است.
مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه و امت حزب الله نيز در اين بيانيه مورد خطاب قرار گرفتند چنان كه در بخش پاياني بيانيه آمده است: حضور فعال امت حزب الله و هميشه در صحنه بخصوص خواهران حزب الله در صحنه مبارزه قانوني با مظاهر فساد علاوه بر آنكه قطعا تعيين كننده ترين عامل و ضامن اجراي قوانين بر زمين مانده شرعي و فرامين مقام معظم رهبري است، رسواگر شعارهاي منحرفين و آلودگان غربي خواهد بود.
شايان ذكر است پس از قرائت اين بيانيه از سوي سخنران حاضر در اين راهپيمايي، عنوان شد: اين آخرين پيام ما با مسئولان است كه اگر توان مقابله با گسترش فرهنگ بد حجابي ندارند امت حزب الله خود اين كار را خواهد كرد.

 



تشييع پيكر اولين معلم عشايري كشور در شيراز

پيكر محمد بهمن بيگي اولين معلم عشايري ايران روز پنج شنبه، 16 ارديبهشت ماه از ميدان معلم شهر شيراز تشييع شد.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است تشييع پيكر مرحوم بهمن بيگي از ساعت 8:30 صبح پنج شنبه در ميدان معلم شيراز آغاز شد.
پيكر وي سپس به سمت والفجر و بهشت زهراي عشاير شيراز تشييع و در اين آرامستان به خاك سپرده شد.
محمد بهمن بيگي بنيان گذار آموزش به عشاير سيار - كه در سال 1329 متولد شده بود، 11 ارديبهشت ماه در آستانه روز بزرگداشت مقام معلم، در شيراز درگذشت.

 



همايش بزرگداشت آيت الله بهجت در مشهد برگزار مي شود

همايش عرفان در حوزه هاي علميه با موضوع نكوداشت اولين سالگرد آيت الله بهجت، 23 ارديبهشت در مشهد برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا از مشهد مدير مركز همكاري هاي علمي و پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي روز پنج شنبه با اعلام خبر فوق گفت: اين گردهمايي با هدف آشنايي با آموزه هاي عرفان شيعي و بزرگداشت عارفان واصل و دلباخته شيعه به عنوان تداوم بخش هاي انديشه و سلوك معنوي و عرفاني در حوزه هاي علميه برگزار مي شود.
حسين واعظي نيا افزود: در همايش تلاش مي شود آموزه هاي عرفان شيعي را در جامعه و از جمله بين حوزويان نهادينه كرد.
وي افزود: در اين همايش حجت الاسلام والمسلمين «علي بهجت» فرزند مرحوم آيت الله بهجت در موضوع يادها و ره آوردهاي عرفاني و ديني و شخصيتي آن مرحوم و حجت الاسلام والمسلين يزدان پناه يكي از اساتيد حوزه علميه قم درباره عرفان و حوزه هاي علمي شيعي سخنراني مي كنند.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كنگره شعر فاطمي در قم برگزار شد

نخستين كنگره ملي شعر فاطمي عصر پنجشنبه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از شاعران برجسته كشور در قم آغاز شد.
به گزارش ايرنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم بر ضرورت گسترش شعر فاطمي در كشور تاكيد كرد و گفت: قم داراي پشتوانه هاي غني براي تحقق اين امر است.
سيدمحمد حسيني در نخستين كنگره ملي شعر فاطمي در سالن همايش هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم افزود: رويكرد شعر آييني و ديني پس از پيروزي انقلاب اسلامي در وسعتي منزه به منصه ظهور رسيد.
وي ادامه داد: در گستره شعر ديني كه شعر نبوي، علوي، حسيني و مهدوي از جايگاه ويژه اي برخوردار است، شعر عاشورايي بيشتر مورد توجه بوده اما شعرهاي فاطمي كمتر ظهور داشته است. وي گفت: شعر فاطمي از ديده ها پنهان بوده كه با پيروزي انقلاب اسلامي به استقلال خاصي رسيد.
حسيني خاطرنشان كرد: شاعران انقلاب دريافتند كه بي شعر فاطمي، شعر نبوي، علوي و در نهايت شعر ديني معرفي نخواهد شد، لذا غزلها و دوبيتي هاي فاطمي با پيدايش انقلاب اسلامي به اوج خود رسيد.
وي در بخش ديگر سخنان خود، ميزان انتظار از قم را براي گسترش شعر فاطمي بالا دانست و گفت: انتظار از قم بيش از گذشته بوده و همه نگاه ها به فيض فيضيه ها دوخته شده است.
وي افزود: در اين شرايط از شاعران آييني انتظار مي رود كه دست مداحان دل سوخته را بگيرند و مسئوليت آسيب زدايي را بپذيرند.
دبير اين كنگره نيز با اشاره به اهميت توجه جدي به اشعار مذهبي، ايجاد دبيرخانه دائمي شعر ولايي در قم را ضروري دانست.
استاد محمدعلي مجاهدي افزود: از وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست دارم كه با ايجاد اين دبيرخانه در قم موافقت كنند.
وي خاطرنشان كرد: ما بايد در مناسبت هاي مختلف به خاندان عصمت و طهارت(ع) عرض ارادت كنيم و چهره نوراني آن بزرگواران را به جهانيان معرفي كنيم.
وي با اشاره به جايگاه قم در شعر مذهبي گفت: اين شهر در سده هاي آغازين هجري شعرايي را پرورش داده كه هم به زبان عربي و هم به زبان فارسي اشعاري را سروده اند.

 



حجت الاسلام والمسلمين شجوني فتنه گران بايد به زندان بروند

اگر اين فتنه گران و سران آنها در هر كجاي دنيا به اين شكل عمل مي كردند بايد حداقل 15 سال به زندان محكوم مي شدند، بنابراين مسلم است كه فتنه گران بايد به زندان بروند.
به گزارش ايرنا دبير جامعه وعاظ تهران و عضو ستاد مركزي جامعه روحانيت مبارز روز پنجشنبه در مراسم نشست حكمت مطهر كه در سالن امام علي(ع) اداره ارشاد اسلامي تاكستان برگزار شد، افزود: دليل اين امر اين است كه اينان امنيت عمومي را برهم زده و نا امني در جامعه ايجاد كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني اظهار داشت: برخي فكر مي كنند اين انقلاب به راحتي به دست آمده در حالي كه قبل از انقلاب و در دوران منحوس رژيم پهلوي شاهد زندان رفتن، شكنجه و كشتارها بوديم و اين انقلاب با خون دل و زحمت فراوان به دست آمده است.
عضو ستاد مركزي جامعه روحانيت مبارز تصريح كرد: به خاطر دارم كه در زمان طاغوت نيز كمونيست ها و مكاتب مادي براساس آموزه هاي خود و به طرفداري از بلوك شرق مبارزه مي كردند و به زندان نيز مي افتادند و حتي برخي از آنان اعدام شدند اما هيچ كاري نتوانستند انجام دهند.
وي خاطرنشان ساخت: اين مردم مذهبي و روحانيت بودند كه با آموزه هاي ديني و مذهبي و با پيروي از امام حسين(ع) در روز تاسوعا و عاشورا و اربعين حسيني(ع) راهپيمايي به راه انداختند و كيان رژيم پهلوي را برانداختند.
شجوني با اشاره به فتنه هاي ايجاد شده توسط عده اي كه با يك ادعاي ثابت نشده مردم را به خيابان ها ريختند، توضيح داد: اينها از مدت ها پيش در پي ايجاد فتنه در جامعه بودند و حتي در مجلس ششم 108 نفر از اينها با به راه انداختن اعتصاب در پي فتنه گري بودند اما رسوا شدند.
اين مسئول ادامه داد: در هيچ جاي دنيا به اين شكل كه بعد از انتخابات راهپيمايي و اغتشاش برپا كنند و انتخابات را قبول نداشته باشند، نيست بلكه براساس مقررات و قانون خود شكوائيه به مراجع قانوني و حقوقي ارائه مي دهند.



 



مديركل سياسي وزارت كشور: طرح تجميع انتخابات ،كارشناسي بيشتر مي طلبد

مديركل سياسي وزارت كشور اجراي طرح تجميع انتخابات در كشور را نيازمند كار كارشناسي بيشتري دانست و گفت: تجميع انتخابات در واقع سامان دادن به برگزاري انتخابات است.
به گزارش ايرنا محمود عباس زاده مشكيني پنجشنبه شب در حاشيه برگزاري همايش ماهانه فرمانداران شهرستان هاي تابعه مازندران در ساري همچنين به خبرنگاران گفت: فراهم شدن امكانات مورد نياز و ساماندهي انتخابات يك امر مهم، ضروري و مفيد است.
وي اظهار داشت: پس از 30 سال تجربه مردم سالاري و برگزاري يك انتخابات در هر سال با بررسي نقاط ضعف، قوت و هزينه ها، اجراي انتخابات را بايد ساماندهي كنيم.
مديركل سياسي وزارت كشور با اشاره به اين كه تجميع انتخابات بايد مبتني بر رفع نقاط ضعف و سامان دادن به انتخابات طراحي شود، يادآور شد: موضوعي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين ارتباط مطرح بوده براي بررسي مجدد به يكي از كميسيون هاي مجمع ارسال شده و بحث مورد نظر در اين خصوص در مجلس شوراي اسلامي نيز در حد كميسيون است و تاكنون به صحن علني راه نيافته است.
عباس زاده مشكيني ادامه داد: در صورت تصويب طرح تجميع انتخابات در مجلس شوراي اسلامي و تاييد آن در شوراي نگهبان، دولت و وزارت كشور موظف به اجراي قانون خواهد بود.
وي با بيان اين كه، نظام اسلامي هم اكنون از ثبات سياسي كاملي برخوردار است، گفت: وزارت كشور نيز هميشه آماده برگزاري انتخابات سالم است.
وي تاكيد كرد كه در تجميع انتخابات نبايد عجله شود و ساز و كارهاي مورد نياز اجراي اين طرح نيز بايد درنظر گرفته شود.
به گفته عباس زاده اگر تمام جوانب كار به خوبي ديده شود در اين صورت اجراي انتخابات براساس قانون گرايي، قانون محوري و احترام به قانون محقق شود.
وي افزود: به طور قطع برنامه ريزان امر انتخابات بر اين باور هستند كه از هم اكنون ساز و كار اجراي صحيح انتخابات شوراهاي اسلامي رادر موعد مقرر فراهم كنند تا وزارت كشور با آرامش خاطر بيشتري اين طرح را در يك فضاي سالم برگزار كند.
وي در بخش ديگر سخنان خود افزود: هم اكنون 250 حزب از سوي وزارت كشور مجوز دريافت كرده اند كه از اين تعداد حدود 30 تا 40 درصد به طور كامل مشغول فعاليت و مابقي بنا به برخي دلايل نيمه فعال هستند.
وي همچنين در مورد احتمال جدايي منطقه گدوك از حوزه استان مازندران و الحاق آن به استان تهران در تقسيمات كشوري گفت: هنوز هيچ تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است.

 



مشاور ستاد نانوي نهاد رياست جمهوري خبر داد
ساخت داروي ضدسرطان با بهره گيري از فناوري نانو در ايران

مشاور ستاد نانوي نهاد رياست جمهوري از موفقيت دانشمندان ايراني در توليد داروي ضدسرطان با استفاده از تكنولوژي نانو خبر داد و گفت: به زودي اين دارو وارد بازار مي شود.
به گزارش فارس «حسين عطار» با بيان اين مطلب افزود: مهمترين اهداف ستاد نانو، توليد دانش نانو به فناوري و توليد محصول و عرضه آن به بازار است كه عامل رشد اقتصادي كشور و در نهايت موجب رفاه زندگي مردم مي شود. عطار با اشاره به ماموريت ستاد در تدوين سند راهبردي چشم انداز 10 ساله گفت: اميدوارم تا در آينده نزديك بيش از دو درصد از علم نانوتكنولوژي را در اختيار بگيريم و جزو 15 كشور برتر دنيا در اين فنون باشيم. وي تصريح كرد: تاكنون 12 محصول توليدشده از فناوري نانوي ايران به بازار آمده و حتي تعدادي هم به خارج از كشور صادر شده، از جمله ميكروسكوپ نشانگر اس تي ام كه قابليت تشخيص ذرات نانويي بر سطوح را دارد و همچنين دانشمندان ما در حال ساخت ميكروسكوپ اي اف ام هستند. عطار از ورود چند واحد درسي از علم نانو در كتاب هاي درسي دانش آموزان خبر داد و افزود: گروه ترويج و فرهنگ سازي ستاد نانو تدابيري انديشيده كه اين علم انتقال و انتشار يابد و در اين زمينه نيز حمايت هاي تشويقي بسياري در نظر گرفته شده است.

 



با حضور رئيس جمهوري بزرگترين خط توليد خودرو كشور فردا در كاشان به بهره برداري مي رسد

كاشان- خبرنگار كيهان:
بزرگترين خط توليد خودرو كشور فردا با حضور رئيس جمهوري در كاشان به بهره برداري مي رسد.
با راه اندازي خط توليد شركت خودروسازي كاشان اين كارخانه تا پايان سال جاري 20 هزار فرصت شغلي ايجاد خواهد كرد.
نماينده مردم كاشان و آران و بيدگل در مجلس با اعلام اين خبر و با اشاره به اينكه اين كارخانه بزرگترين سايت صنعت خودروسازي ايران به لحاظ وسعت است، گفت: اين واحد از ابتداي راه اندازي تاكنون براي حدود يكهزار و 300 نفر اشتغال ايجاد كرده است.
علي اصغر گرانمايه پور، همچنين با اعلام توليد 7 هزار خودرو پرايد در اين كارخانه در سال جاري، افزود: با تكميل تمامي بخش هاي اين مجموعه خودروسازي، ظرفيت توليد اين كارخانه در سال هاي آينده به 600 هزار خودرو در سال خواهد رسيد.
وي، با اشاره به ساخت مرحله دوم اين كارخانه، اظهار داشت: مرحله دوم اين كارخانه شامل ساخت كارخانه توليد انواع قطعات بدنه خودرو و كارگاه رنگ پلاستيك است.
وي با اعلام اينكه براي طراحي و راه اندازي كل مجموعه سايپا كاشان، حدود 4 هزار و 500 ميليارد ريال تاكنون هزينه شده است، افزود: براي طراحي و راه اندازي مرحله دوم كارخانه نيز حدود يكهزار ميليارد ريال هزينه مي شود.
گرانمايه پور، از انتقال كل انبارهاي گروه خودروسازي سايپا از تهران به اين شهرستان خبر داد و گفت: همچنين در آينده نزديك تمامي فعاليت هاي مربوط به بسته بندي قطعات خودروهاي اين گروه توليدي در اين كارخانه صورت خواهد گرفت.
نماينده مردم شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل در مجلس، خاطرنشان كرد: با توجه به قرار گرفتن اين شهرستان در مسير راه آهن بندرعباس به تهران، گروه خودروسازي سايپا در نظر دارد يك ايستگاه در اين شهرستان براي انتقال خودروهاي خود به سراسر كشور ايجاد كند كه هزينه آن 60 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

ساخت سريال درباره شهيد مطهري
قائم مقام سازمان صدا و سيما بر لزوم ساخت سريالي بلند و فاخر با هدف معرفي زندگي، شخصيت و دانش استاد مطهري تاكيد كرد و آن را از سياست هاي در دستور كار صدا و سيما برشمرد.
علي دارابي درباره شخصيت استاد مطهري خاطرنشان كرد: همان طور كه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، بنياد فكري نظام جمهوري اسلامي براساس انديشه هاي شهيد مطهري استوار است. اين است كه ضرورت دارد ما با رويكردهاي نمايشي، سريال و برنامه هايي از اين قبيل، به ايشان بپردازيم؛ اين بخشي از كار است. اما انتظار اين است كه معتبرترين جايزه فرهنگي كشور در سطح بين المللي به نام استاد مطهري باشد. وي به ايسنا اعلام كرد: اين جزء برنامه هاي رسانه ملي است كه سريال بلندي را براي زندگي استاد مطهري بسازد تا در آن شخصيت و دانش، انديشه، سيره و روش اين استاد را معرفي كنيم.
همكاري ناقص دانشگاه آزاد با نمايشگاه كتاب
مدير بخش بين الملل بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از همكاري ناقص دانشگاه آزاد اسلامي با نمايشگاه كتاب كه موجب سرگرداني دانشجويان اين دانشگاه شده است، گلايه كرد.
محمدرضا وصفي، مدير بخش بين الملل نمايشگاه كتاب تهران گفت: به رغم پي گيري هايي كه بخش بين الملل نمايشگاه كتاب از دانشگاه آزاد اسلامي داشته است، اين دانشگاه تاكنون اطلاعات استادان را تنها با ذكر نام و يك سوم كدها اعلام كرده و به همين دليل نمايشگاه تاكنون موفق به تاييد اطلاعات دو هزار تن از استادان شده، اين در حالي است كه درخصوص دانشجويان اين دانشگاه هيچ اطلاعاتي در دسترس نمايشگاه كتاب تهران نيست. وي به فارس گفت: اين مسئله در حالي اتفاق افتاد كه نمايشگاه كتاب هر ساله يكي از نهادهاي همكاري كننده با دانشگاه آزاد اسلامي بوده اما در سال جاري به رغم همه تسهيلات ويژه اين دانشگاه همكاري لازم را نداشته است.
بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از 15 تا 25 ارديبهشت ماه سال جاري در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.
80درصد فيلم هاي سينمايي، بالاشهري است
معاون سينمايي، سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از مشكلات حوزه سينما را فقدان توليد فيلم با موضوعات بومي عنوان و بيان كرد: هم اينك 80درصد سوژه هاي فيلم، مردم شمال نشين شهر تهران هستند.
جواد شمقدري پنجشنبه شب در مراسم گشايش «سينما استقلال» در خرم آباد افزود: نياز است در انتخاب سوژه و فيلم ها يك تغيير جدي صورت گيرد و بايد اهداف امام راحل را سرلوحه كار خودمان قرار دهيم.
به گزارش ايرنا، شمقدري گفت: خوشبختانه دولت هاي نهم و دهم به ويژه شخص رئيس جمهور، براي تحقق رويكرد عدالت طلبانه در تلاش است و به طور قطع در حوزه فرهنگ، هنر و سينما نيز توجه جدي خواهد شد.
پيشنهاد يك مستندساز براي ساخت فيلم ضدآمريكايي
يك مستندساز با اشاره به ساخت فيلم هاي ضدايراني توسط آمريكا گفت: چرا ما نبايد زمينه را براي ورود فيلمسازان آمريكايي كه از نظام استكباري آمريكا رويگردان شده و حاضر است فيلمي ضددولت آمريكا بسازد را فراهم نمي كنيم.
محمدرضا اسلاملو در گفت وگو با هنر نيوز ادامه داد: ما بايد فيلم ضدآمريكايي به دست فيلمسازان آمريكايي آن هم در مملكت خودمان بسازيم و از اين كار نهراسيم. چگونه است كه آنها توسط عوامل ايراني همچون فيلم «سنگسار ثريا» مي سازند، بنابراين ما نيز بايد عين همين پاتك را به آنها بزنيم. وي از مسئولين سياسي و سينمايي خواست مرزهاي ايران را روي فيلمسازان خارجي به ويژه آمريكايي كه از عملكرد نظام سلطه و نظام استكباري به تنگ آمدند باز بگذارند تا فرياد ضدآمريكايي از گلوي آمريكايي ها و شهروندان اروپايي به مدد تصوير و سينما و با حمايت ايران به گوش جهانيان برسد.
ركوردشكني يك كتاب دفاع مقدس
چاپ يكصد ودهم كتاب «خاك هاي نرم كوشك» در بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حضور دارد.
اين رقم به لحاظ شمارگان و دفعات چاپ، نه تنها در حوزه ادبيات دفاع مقدس بلكه در ميان بخش هاي ديگر ادبيات هم رقم جالب توجهي را به خود اختصاص داده است و بنابراين با اين آمار در صدر كتاب هاي منتشر شده كشور نيز قرار مي گيرد. اين كتاب شامل زندگي نامه سردار شهيد عبدالحسين برونسي و نوشته سعيد عاكف است كه از سوي انتشارات «ملك اعظم» در نمايشگاه كتاب تهران عرضه شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14