(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389- شماره 19643

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آن سوي صحنه چه خبر است؟!
در صحن علني مطرح شد هشدار مجلس به گسترش بدحجابي در كشور
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات :
 اربعين امسال از ضريح جديد حرم مطهر امام حسين(ع) پرده برداري مي شود
وصاياي اختصاصي پيامبر (ص) نزد فاطمه (س)
لاريجاني: آمريكا در پشت صحنه ، چاقوي اسرائيل را تيز مي كند
تعطيلي ادارات دولتي تهران در هفته آينده تكذيب شد
بيانيه پاياني اجلاس كميته اجرايي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي
آيت الله مصباح يزدي: دستان ناصالحي پشت نظريه شوراي رهبري قرار گرفته است
وزير خارجه : ايران براي مادران 3 آمريكايي بازداشت شده ويزا صادر مي كند



آن سوي صحنه چه خبر است؟!

احسان مهدوي خواه
مدتي بود از گوشه و كنار شنيده مي شد كه سازندگان فيلم موهن «زمهرير» قصد دارند با ايجاد تغييراتي در آن، تلاش تازه اي براي اكران عمومي به خرج دهند. چون موضوع هزينه هاي يك ميليارد و چهارصد ميليون توماني فيلم، همچنان بر دوش تهيه كننده سنگيني مي كند خصوصا كه پس از نمايش فيلم ياد شده در جشنواره فيلم فجر و روشنگري و افشاگري هاي منتقدين نسبت به وهن ارزش هاي اسلامي و ملي دفاع مقدس در فيلم مذكور و سپس اعتراض علما و مراجع عظام ديني مانند حضرت آيت الله العظمي نوري همداني خطاب به وزارت ارشاد كه چرا چنين آثار ضدارزشي و ضدانقلابي با پول بيت المال در جمهوري اسلامي ساخته مي شود، سرمايه گذار فيلم هم (كه گويا از موسسات وابسته به نهادهاي انقلابي بود) به جد خواستار بازپرداخت سرمايه هزينه شده، گرديد.
همچنين خبرها حاكي از آن بود كه عليرغم تاكيد معاون سينمايي وزارت ارشاد كه تحت هيچ شرايطي اجازه نمايش فيلم «زمهرير» را نخواهد داد، تهيه كننده فيلم با نمايش خصوصي آن براي برخي سينماگران درصدد كسب نظر آنها جهت اصلاح برخي از صحنه هاي وهن آميز اثر بوده است! تا اينكه همين چند روز پيش بالاخره كارگردان فيلم در يك مصاحبه رسانه اي، خبر از آن داد كه فيلم «زمهرير» با انجام اصلاحاتي آماده نمايش شده! و از جمله ريتم آن نسبت به نسخه نمايش داده شده در جشنواره تصحيح گرديده است! جل الخالق!! گويا همه هتك حرمت هاي ديني و ارزشي در فيلم مذكور به دليل ريتم آن بوده است!!! يا سازندگان فيلم تصور كرده اند چنانچه ريتم فيلم تندتر باشد، ديگر كسي متوجه آن فحاشي ها و تمسخرها نخواهد شد!!!!
بديهي است تكذيب ادعاي مطروحه از سوي مسئولين سينمايي وزارت ارشاد موجبات رفع دغدغه و نگراني دلسوزان انقلاب خواهد شد، اما سؤال اساسي اينجاست كه سازندگان فيلم ضدارزشي «زمهرير» كدام بخش از اين اثر توهين آميز به ارزش هاي اسلامي و ملي مردم ايران را اصلاح كرده اند؟! آيا شخصيت آن فرمانده و سردار جنگ كه به صورت آوازه خواني دوره گرد، ترانه خوانندگان طاغوتي را زمزمه مي كند، تصحيح شده يا دختر به اصطلاح شايسته دوران شاه كه در جبهه هاي جنگ تحميلي (البته جبهه هايي كه در ذهن سازندگان فيلم شكل گرفته)، امدادگر رزمندگان شده و در طول قصه با آن لحن و زبان لمپني و جاهلي، حضوري محوري دارد، حذف گرديده است؟!!!
آيا كاراكترهاي سرخورده و خيانت ديده و عرق خور از ميان رزمندگان جبهه «زمهرير»سازان، بيرون كشيده شده اند يا سر و وضع آن دكتر به قول معروف «فشن» يا آلامد جبهه آقايان، درست شده است؟!!!! (كه در اين صورت كليه صحنه هاي جنگ بايستي حذف شود). بر سر سبكسري ها و حركات موزون آن دختري كه فرزند شهيد نمايانده مي شود و در طول فيلم جلوه گري مي نمايد، چه آمده است؟!! اينكه رزمندگان مورد نظر آقايان به جاي سرودها و اشعار انقلابي و نوحه هاي مذهبي، ترانه طاغوتي «لب كارون» را مي خوانند، چه مي شود؟!!!
البته گويا سازندگان فيلم فوق الذكر با پول بي زبان ملت و از كيسه بيت المال، آنچنان ولخرجي كرده و به اندازه چندين برابر مورد نياز، صحنه هاي اضافي گرفته اند كه مي توان از دل همان صحنه هاي به اصطلاح اوتي، يك فيلم ديگر درآورد كه اصلاً به جبهه و جنگ هم ارتباطي پيدا نكند!!
اما بر فرض محال همه اين صحنه هاي ضدارزشي و وهن دين و كشور را حذف كردند، چگونه آن شكرخوري هاي خود در مصاحبه مطبوعاتي جشنواره فجر را از اذهان پاك خواهند نمود كه تنها در بخشي از آن جناب كارگردان جهت توجيه انتخاب نام «سيدعلي» براي شخصيت اصلي فيلم (يعني همان فرمانده دوره گرد آوازه خوان) در پاسخ اعتراض يكي از حاضرين، اين انتخاب را در ارتباط با (نغوذبالله) كليت ولايت شيعه دانست!!! در همين جا بود كه يكي ديگر از شركت كنندگان با غيرت در آن جلسه، با فريادي از اعماق دل، كارگردان فيلم را خطاب قرار داد كه چرا «شيعه» را اينچنين وهن كرده است.
در قانون شرع و قوانين جاري، حكم و مجازات توهين كنندگان به ارزش هاي ديني و ملي روشن و مشخص است. همچنانكه در عرصه مطبوعات و حيطه نشر، با قاطعيت و بدون مسامحه با آنها برخورد مي شود. اما تكليف آنان كه در عرصه هنر و به خصوص سينما هتك حرمت دين و ملت و ارزش هاي مسلم آن را مي كنند، چيست؟ چگونه است احساسات ملي و مذهبي ما در مقابل آثار سينمايي كه در آن سوي مرزها، به باورهاي ملي و مذهبي اين ملت توهين روا مي دارند، به درستي برانگيخته شده و خواهان مجازات عاملين آن مي شويم ولي به راحتي از آنچه بيخ گوشمان روي مي دهد، مي گذريم تا جايي كه تهيه كننده همان فيلم موهن براي توليد فيلم جديدش، پيشنهاد مي دهد! و كارگردان هتاك آن نيز با گردني افراشته (گويي هيچ اتفاقي نيفتاده) خبر از ساخت فيلم جديدي مي دهد!!
به نظر مي آيد مانند عرصه سياسي كه برخي از دست اندركاران فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري سال 1388 سعي داشته و دارند تا به خيال خود از ضعف حافظه تاريخي برخي و تسامح و تساهل بعضي ديگر سوء استفاده كرده و اسب ديگري را در ميدان ضديت با نظام و مردم زين كنند، گويا حضرات خطاكار در عرصه هنر و سينما نيز درصدد اين گونه سوء استفاده ها هستند. اما همچنانكه مسئولين قضايي اخيراً خبر از برخورد قاطع با مفاسد اقتصادي و اجتماعي داده اند، مفاسد فرهنگي و هنري به طريقي اولي تر مي بايست مورد دقت و حساسيت اين مسئولين قرار گيرد.
به خاطر دارم يكي از معاونان سينمايي پيشين، پس از توقيف فيلم سياه «دايره» گفته بود كه حتي نگاتيوهاي آن فيلم را بايستي سوزاند. «دايره» فيلمي بود كه تصويري سياه از جامعه ايراني به نمايش گذارد. آيا لياقت نگاتيوهاي فيلم موهن «زمهرير» كه باورهاي اسلامي و ديني و ارزش هاي دفاع هشت ساله اين ملت در مقابل دشمنان اين سرزمين را زير علامت سوال برد و به مضحكه و سخره گرفت، كمتر از آن است؟!!!
جعفر پناهي فيلمساز «دايره» پس از آن، به خاطر تسامح مسئولين فرهنگي و قضايي، به جايي رسيد كه همپاي فتنه اخير و دشمنان تاريخي اين سرزمين، در حال تهيه خوراك تبليغاتي براي شبكه هاي صهيونيستي دستگير شد. سازندگان زمهرير چه سرنوشتي خواهند يافت؟!!

 



در صحن علني مطرح شد هشدار مجلس به گسترش بدحجابي در كشور

رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس نسبت به گسترش بي حجابي در كشور هشدار داد و گفت: نبايد به بهانه بدبيني قشري از مردم اجازه دهيم يكي از اصول ارزشي ما زير سؤال برود.
حجت الاسلام روح الله حسينيان نماينده مردم تهران در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي با عنوان اولين ناطق ميان دستور اظهار داشت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مسئله حجاب يكي از موضوعات مهمي بوده است كه هرچند گاهي طرح و سپس بي نتيجه مطلوب به دست فراموشي سپرده شده است.
وي افزود: گاه به بهانه اين كه بايد كار اساسي و فرهنگي صورت گيرد و گاه به بهانه همكاري نكردن يكي از قوا و گاه به بهانه اين كه قشري از جامعه نسبت به دولت بدبين خواهد شد كار را ابتر گذاشتند.
حسينيان ادامه داد: همه اين ها نشانه آن است كه مسئولان حكومتي به يك ضرورت و يك استراتژي و يك راهبرد نرسيدند؛ اگر ما اعتقاد داشته باشيم كه انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است هركجا يكي از نمادهاي فرهنگي به چالش كشيده مي شود، بايد از خود عكس العمل نشان دهيم. بياييد از گذر زمان و نقش حجاب و بي حجابي در تاريخ معاصر درس بگيريم.
عصبانيت رژيم طاغوت
از زنان باحجاب
نماينده تهران گفت: وزير دربار رژيم شاه در سال 1355 به دانشگاه شيراز رفت و از بين 3هزار دانشجوي گردآمده، 20 يا 30 نفر آنها را با حجاب ديد او از اين واقعه به عنوان زنگ خطري ياد كرد كه وحشت خود را به شاه گزارش كرد. شاه از اين گزارش به شدت عصباني شد، شاه در خرداد 56 از جنوب شهر تهران بازديد كرد وقتي چشم شاه به هزاران زن چادري افتاد بي اختيار روحانيون را مورد فحاشي قرار داد. گرايش زنان به حجاب اسلامي پس از 1350 از ديدگاه گزارشگران خارجي مخفي نمانده است و آن را نماد پيوند فرهنگي با اسلام و رويگرداني از رژيم پهلوي تفسير كردند. در گزارشات ساواك كه در اواخر سال 1355 و 56 تهيه شده است گرايش خانم ها به چادر و مقنعه را علامت رشد اسلام و خطري براي رژيم شاه ارزيابي كردند به همين جهت شاه به شوراي هماهنگي امور اجتماعي وابسته به نخست وزيري دستور داد تا چاره اي بينديشند. اين شورا با برگزاري چندين جلسه طرحي را فراهم كرد كه البته موفق به اجراي آن نشد.
بي حجاب كردن زنان مسلمان اولين اقدام غرب
حسينيان در بخش ديگري از سخنان خود به بيان سخني از نويسنده انقلاب الجزاير پرداخت و اظهار داشت: وي كه در مورد انقلاب الجزاير چندين كتاب نوشته است، مي نويسد كه استعمارگران هرگاه مي خواهند بر ملتي پيروز شوند اول فرهنگ آنها را تغيير مي دهند وقتي ملت تغيير فرهنگ داد از استعمارگران احساس بيگانگي نخواهند كرد و هويت ملي خود را از دست خواهند داد و آن وقت سيطره بر آنها راهي آسان است و مي نويسد اولين اقدام تغيير فرهنگ الجزاير توسط استعمار فرانسه بي حجاب كردن زنان مسلمان بود و هرچه بدن زن الجزايري بيشتر عريان مي شد چنگال استعمارگر بيشتر به حلقوم الجزاير فرو مي رفت.
كار فرهنگي بايد اصل قرار گيرد
رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس افزود: اگر عامل اصلي بدحجابي را فرهنگي بدانيم، بايد كار فرهنگي را اصل قرار دهيم و اين مهم را در اولين نگاه متوجه حوزه هاي علميه، مراجع، روحانيون، طلاب، مجامع روحاني و وعاظ مي دانيم. مدرسين حوزه بايد بدانند با اخطار، كار به نتيجه نمي رسد بايد در حوزه يك نهضت ايجاد شود بايد دهها پژوهش و صدها كتاب و مقاله در رابطه با حجاب منتشر شود، بايد راههاي زيبا جلوه كردن حجاب براي دختران را طرح كرد.
وي اضافه كرد: بايد مسئله حجاب يكي از مسائل مهم تبليغات ماه رمضان و محرم و وجهه همت اعزام هاي طلاب باشد، بايد صدها گروه طلبه را براي تبليغ و توضيح حجاب راهي مدارس و دانشگاه ها كرد اصلا اگر مسئله حجاب براي حوزه ها اهميت دارد، بايد يك تشكيلات و نهاد در حوزه تاسيس كرد اگر مسئله حجاب به عنوان نماد فرهنگ اسلامي براي نظام اسلامي مهم است، بايد آموزش و پرورش بخشي از كتاب هاي درسي خود را براي تشريح حجاب و ضررهاي اجتماعي بي حجابي و متلاشي شدن كانون خانواده در غرب به علت بي حجابي تخصيص دهد.
حسينيان افزود: صداوسيما نقش بزرگي در تعظيم حجاب مي تواند داشته باشد. ساخت ده ها فيلم در ارزش گذاري حجاب در دستور كار صداوسيما بايد قرار گيرد. بايد ده ها ميزگرد براي حجاب از سوي صداوسيما ترتيب داده شود و بايد نقش حجاب را در حفظ كانون خانواده و نقش اجتماعي و اخلاقي و رواني اين موضوع مورد بحث قرار گيرد. آيا مجلس شوراي اسلامي خصوصا كميسيون فرهنگي نبايد براي حفظ و ترويج اين نماد ديني طراحي و مهندسي كند و طرحي جامع و قانوني با حضور كارشناسان طراحي به مجلس ارائه دهد؟
آيا دولت نبايد توجه به حجاب را از خود شروع كند؟
وي با طرح سوالاتي عنوان كرد: آيا دولت و نهادهاي حكومتي نبايد از خود شروع كنند و سازمان هاي خود را تجلي گاه ارزش ها و نماد زن مسلمان قرار دهند؟ نكته بسيار مهم اين است كه ما در اجراي قوانين ديني و ساختن مدينه اسلام از هيچ چيز نبايد بترسيم شما نگاه كنيد به غرب، شعار حقوق بشر غربي ها گوش عالميان را كر كرده است، اما رسماً با اين نماد برخورد مي كنند دختران محجبه را از ورود به مدارس و دانشگاه ها و برخي مراكز عمومي بازمي دارند، پارلمان هاي اين كشورها رسماً حجاب اسلامي را ممنوع مي كنند و استدلال مي كنند كه حجاب يك نماد اسلامي است و با اصول ليبراليست سازگاري ندارد.
رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس در خاتمه متذكر شد: چرا ما نبايد روي اصول خدايي خود بي اعتنا به همه جهان مادي بايستيم و از اصول الهي خود خجالت نكشيم.به دولت نيز هشدار مي دهم كه عزت و ذلت دست خدا است و نبايد به بهانه بدبيني قشري از مردم اجازه دهيم كه يكي از اصول ارزشي ما زير سؤال برده شود و ميليون ها جوان را دچار ناامني اجتماعي كنيم. دولت بايد بداند كه نبايد به دنبال عزت نزد عده اي باشد ولي رضايت مؤمنان را ناديده بگيرد.
خاطرنشان مي شود اخيراً 236 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه اي خواستار برخورد قاطع با مروجان بي حجابي و بي بندوباري در كشور شدند.
اين نمايندگان همچنين از وزارت كشور و نيروي انتظامي خواستند تا نسبت به حفظ حريم ارزشهاي اسلامي در جامعه توجه بيشتري داشته باشند.
گفتني است مردم تهران نيز روز جمعه گذشته با برگزاري راهپيمايي اعتراض آميز خواستار اجراي قانون عفاف و حجاب از سوي دستگاه هاي اجرايي شدند.
ملت، فريب سران فتنه را نمي خورند
نماينده مردم فردوس و طبس در مجلس تاكيد كرد ملت فريب سران فتنه را نمي خورند.
محمدكريم عابدي در نطق ميان دستور خود با اشاره به حمايت آمريكا و انگليس از موسوي و كروبي و خاتمي اظهار داشت: آيا آقايان سران فتنه و حاميان اقليت آنها كه خود را به زحمت مي اندازند و در باشگاه بيگانگان خود را رسواتر مي كنند ملت بزرگ و با بصيرت و پشت سر رهبر كه راه خود را انتخاب نموده اند را مد نظر قرار نمي دهند.
وي ادامه داد: سران فتنه با سخنان بيهوده و داد كشيدن ملت را فريب ندهند چرا كه مردم فريب نمي خورند و در اين راستا بايد گفت كه اين عده تنها خود را زحمت مي دهند و بيگانه را اميدوار مي كنند.
عابدي همچنين خطاب به سران فتنه اظهار داشت: ملت را به خير شما اميد نيست، شر مرسانيد.
پرداخت پاداش به كشاورزان
در بخشي از جلسه ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وزارت جهاد كشاورزي را مكلف كردند به توليدكنندگان كشاورزي با بهره وري بالا پاداش پرداخت كند.
اين پاداش به توليدكنندگاني پرداخت مي شود كه موارد زيست محيطي در توليد را رعايت كرده و توليد با كيفيت براساس برنامه هاي الگوي كشت، باشد.
نمايندگان مجلس كه به بررسي و تصويب موادي از طرح افزايش بهره وري بخش كشاورزي پرداخته بودند همچنين وزارت جهاد كشاورزي را مكلف كردند براي رونق بازار بيمه، توسعه بيمه اتكايي كشاورزي و افزايش نقش بخش غيردولتي در صنعت بيمه، يارانه حق بيمه به بيمه گران غيردولتي كه در راستاي اجراي الگوهاي بيمه اي مورد تاييد اين وزارتخانه عمل مي كنند پرداخت كند.
نمايندگان مجلس همچنين مقرر كردند: وزارت جهاد كشاورزي موظف به برقراري بيمه هاي تمام خطر اجباري توليدكنندگان كشاورزي به منظور كاهش آثار زيانبار مخاطرات و بيماريهاي مشترك انسان و دام و تثبيت نوسانات درآمد محصولات دامي و ساير محصول هاي هدف گذاري شده، است.
همچنين نمايندگان مجلس از تكاليف اين وزارتخانه را پرداخت يارانه صادرات به محصولات صادراتي براساس استانداردهاي بازارهاي هدف بخش كشاورزي (اعم از كمك هاي بازاريابي، جايزه و اعتبارات صادراتي)، تضمين مخاطرات ناشي از صادرات تصويب كردند.
نادران از پاسخ وزير اقتصاد
قانع شد
نماينده مردم تهران از پاسخ وزير اقتصاد در خصوص تكليف دولت در اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي قانع شد.
الياس نادران در پايان جلسه ديروز سؤالي را درباره عدم اجراي جزء 2 بند دال سياست هاي كلي اصل 44 مطرح كرد كه سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي در پاسخ اظهار داشت: درآمدهاي حاصل از واگذاري ها به خزانه واريز شده است و حتي حساب خاصي به صورت متمركز براي اين موضوع درنظر گرفته شده است.
وي با اشاره به سؤال نادران مبني بر اينكه رقم واگذاري ها بيشتر از آن چيزي است كه در خزانه وصول شده گفت بله اين موضوع درست است چرا كه ما سهام را به صورت نقد و اقساط مي فروشيم و اين اختلاف از اينجا نشات مي گيرد.
وزير اقتصاد در خصوص هزينه نشدن موارد مذكور در فصل هاي تعيين شده، تصريح كرد: تمامي وصولي ها در زيرفصل واگذاري هاي دارايي مالي منظور مي شود و طبق اصل 44 و جداول بودجه هزينه مي شود.
حسيني خاطرنشان كرد: گزارش مالي دولت از سال هاي گذشته ماه به ماه به كميسيون برنامه و بودجه و اقتصاد و ديوان محاسبات ارائه مي شود.
وي افزود: بنده به عنوان وزير اقتصاد بيشترين حساسيت را نسبت به جابه جايي حتي يك ريال در حساب خزانه دارم.
پس از اين توضيحات، نادران اعلام كرد از پاسخ هاي وزير قانع شده است.

 



رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات :
 اربعين امسال از ضريح جديد حرم مطهر امام حسين(ع) پرده برداري مي شود

ضريح جديد حرم مطهر امام حسين(ع) اربعين امسال توسط يكي از مقامات عالي رتبه كشور در قم پرده برداري مي شود.
حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور با بيان اين مطلب افزود: پس از پرده برداري از ضريح مطهر، قطعات آن طبقه بندي شده و حداكثر ظرف سه ماه براي نصب به عراق منتقل خواهد شد. وي ادامه داد: تاكنون بيش از 70 درصد كار قلم زني و نقره زني و 60 درصد مس زني ضريح به پايان رسيده است و سازه اصلي آن نيز آماده شده است.
به گزارش روابط عمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور، پلارك كه در حاشيه بازديد از كارگاه ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) در قم سخت ميگفت با اشاره به اينكه طرح ساخت ضريح مطهر از طرح هاي خوب جمهوري اسلامي ايران در عراق بوده و با استفاده از كمك هاي مردمي اجرا شده است، خاطر نشان كرد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت علي(ع) به ويژه صحن فاطمه زهرا(س) از ديگر پروژه هاي در دست اجراي ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور در عراق است كه با اجراي آن مساحت صحن حرم مطهر حضرت علي(ع) 10 برابر خواهد شد.
وي افزود: طراحي طرح توسعه حرم مطهر حضرت علي(ع) در ايران انجام شده و در نيمه دوم سال جاري عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور سنگ كاري داخل حرم مطهر امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل را از ديگر پروژه هاي در دست اجراي اين ستاد در عراق اعلام كرد و ادامه داد: عمليات طلاكاري گنبد امام جواد(ع) و امام موسي كاظم(ع) در كاظمين نيز در حال اجرا است.
وي خاطر نشان كرد: پس از حادثه دلخراش سامرا و تخريب قبور امامين عسگرين(ع) با تلاش ارادتمندان ائمه اطهار سازه اصلي حرم دوباره بازسازي شده و عمليات نصب تزئينات داخل حرم نيز به ايران واگذار شده است.
پلارك افزود: باتوجه به اينكه هزينه هاي ساخت و بازسازي قبور ائمه شيعه در عراق با كمكهاي دوستداران ائمه اطهار تامين شده، هموطنان عزيز و دوستداران اهل بيت(ع) مي توانند كمكهاي خود را به حساب 110 بانك صادرات در سراسر كشور واريز نمايند.

 



وصاياي اختصاصي پيامبر (ص) نزد فاطمه (س)

از سخنان حكيمانه سيّده نساء عالميان، فاطمه زهرا (س) درباره تقوا اين است: فاتّقوا الله حقّ تقات ه ف ي ما امركم الله ب ه و انتهوا عمّا نهاكم عنه (1). يعني در همه اوامر و نواهي خدا، تقوا را رعايت كنيد؛ آن هم مرحله عالي تقوا كه شايسته ربوبيّت ذات أقدس له است، فاتّقوا الله حقّ تقات ه. انجام واجب ها و پرهيز از محرّمات نمونه بارز تقواست.
اهتمام ويژه حضرت زهرا (س) به حفظ علوم و معارف الهي
اين حديث را بسياري از بزرگان در جوامع روائي شان از سيّده نساء عالميان نقل كرده اند كه بعد از رحلت رسول گرامي (ص) كسي به حضور آن بانو مشرّف شد؛ عرض كرد: آيا تحفه اي علمي از پدر بزرگوارت مانده است كه به ما اهداء كني ؟ وجود مبارك صديقه كبري به فضّه فرمود: آن جريده اي كه من به تو به عنوان امانت سپرده بودم، آن جريده را حاضر كن. فضّه گشت و پيدا نكرد، گفت: لم اج دها. فرمود: اطلبيها فنّها تعد ل ع ند ي حسناً و حس ينا (2). فرمود: اين نوشته را پيدا كن، زيرا اين نوشته به جا مانده از رسول گرامي نزد من به اندازه حسن و حسين مي ارزد. البتّه اينها براي علوم و معارف ارج و حرمت فراواني قائلند، مخصوصاً وصاياي اختصاصي رسول گرامي (ص).
فضّه مجدداً رفت و گشت و پيدا كرد و آن جريده را آورد، وجود مبارك صديقه كبري (س) باز كرد، اين چند حديث در آن جريده نوشته بود: ليس م ن المؤمنين من لم يأمن جاره بوائ قه و من كان يؤم ن ب الله و اليوم الآخ ر فلا يؤذ ي جاره، و من كان يؤم ن ب الله و اليوم الآخ ر فليقل خيراً او يسكت، فنّ الله سبحانه و تعالي يح بّ الخيّ ر الحليم المتعفّ ف و يبغ ض الفاح ش الظن ين السّائ ل الملح ف . نّ الحياء م ن اليمان و اليمان ف ي الجنّه(3). در متن آن جريده نوشته بود: كسي كه همسايه ها از او در رنجند و از آزار او در امان نيستند؛او مؤمن نيست و كسي كه به خدا و قيامت و مبدأ و معاد مؤمن است؛ همسايه هاي خود را نمي آزارد ورنج نمي دهد و كسي كه مؤمن به خدا و قيامت است؛ يا سخن خير مي گويد و حق و صدق از او شنيده مي شود، يا ساكت است. حرف هاي بيهوده ندارد و كذب و باطل ندارد و مانند آن.
بعد محبوب هاي الهي را معرفي كرد، مبغوض هاي الهي را معرفي كرد. كسي كه اهل حياست، اهل ايمان است و حيا در بهشت است، يك انسان با حيا اهل بهشت است و كسي كه فحاش و بد دهن است، اهل جهنّم است، چون فحش و بد دهني جزء رذائل انساني است كه درونش شعله است.
اين حديث نوراني، گذشته از اينكه عظمت گرايش و تكريم حديث را روشن مي كند، ما را به پرهيز از بسياري از محرّمات هدايت مي كند كه اينها نمونه بارز تقواي الهي است كه اميدواريم اين گونه از وصايا را هرگز فراموش نكنيم.
احوالات فاطمه زهرا (س) در دوران پس از رحلت پيامبر اكرم (ص)
مرحوم كليني (رض) نقل مي كند كه 75 روز بعد از رحلت وجود مبارك رسول گرامي اين بانو زنده بود، بعد رحلت كرد و بسيار متأثر بود از رحلت پيغمبر. زيرا آن وحي هائي كه مي آمد، علوم و معارفي كه مي آمد، قطع شده است: و كان جبرئيل يأتيها (4). از اين كان يأتيها استمرار استفاده مي شود، امّا نه مدّت 75 روز ! چون جمله اولي اين است: حضرت بعد از 75 روز رحلت كرد و در اين مدّت حزن شديدي داشت؛ و كان يأتيها.
نزول مستمر جبرئيل امين بر حضرت فاطمه (س)
و ابلاغ وحي الهي بر آن حضرت
امّا از اين كلمه،اصل استمرار به خوبي استفاده مي شود كه جبرئيل بر فاطمه زهرا نازل مي شد. فرشتگان فراواني هستند كه جزء مطيعان جبرئيل اند. آنها ممكن است بر ديگران نازل بشوند، امّااينكه وجود مبارك جبرئيل براي كسي نازل بشود، بسيار مهم است. آنها هم وحي هاي تعليمي دارند، نبوّت ا نبائي دارند، نبوّت تشريعي دارند؛ آن وحي تشريعي طبق بيان اميرالمؤمنين در نهج البلاغه با رحلت رسول گرامي (ص) قطع شد كه فرمود: لقد انقطع ب موت ك ما لم ينقط ع ب ه احد م ن النّبوّه و النباء(5)؛ امّا اين نبوّت هاي تسديدي، ا خبارهاي غيبي و مانند آن همچنان باقي است. اينكه مرحوم كليني نقل كرد: و كان يأتيها جبرئيل و يطيّ ب نفسها و يخب رها عن ابيها و عن مكان ه و يخب رها ب ما يجر ي ف ي ذريّتها م ن بعد ها و كان عل يأ (ع) يكتب ذل ك (6)؛ معلوم مي شود معارف بسيار و اخبار غيبي فراواني در مصحف فاطمه و املاي وجود مبارك فاطمه و كتابت اميرالمؤمنين(عليهما السّلام) بوده است.
درجاتي كه پيغمبر بعد از رحلت دارد، و يخب رها عن ابيها، و عن مكان ه. از حالات پيغمبر و مقامي كه هم اكنون پيغمبر بعد از رحلت دارد، الآن كجاست؛ و همچنين جريان هائي كه بعد از او بر ذريّه پاكش وارد مي شود، همه اينها را جبرئيل مي فرمود، فاطمه (س) در خاطرش ضبط مي كرد، به علي بن أبيطالب املاء مي كرد و علي بن أبيطالب مي نوشت؛ اين مي شد « مصحف فاطمه ». در بعضي از نصوصي كه باز مرحوم كليني نقل كرده آمده: بسياري از احكام در آنجا آمده است.پس بخاطر مصحف فاطمه؛ او بايد محدّثه باشد و محدّث او هم جبرئيل است !
مظهريّت ائمه (ع) پيرامون اسم هاي عظيم و أعظم خداي سبحان
اينها طبق يك بيان ديگري كه باز مرحوم كليني در كافي از يونس بن ضبيان واو از وجود مبارك امام صادق (ع) نقل مي كند؛ مظهر آن اسم هاي عظيم يا أعظم ذات أقدس لهي اند در نوبت هاي خاص. همين روايتي كه يونس از وجود مبارك امام صادق نقل مي كند، اين نشانه آن است كه وجود مبارك فاطمه با اميرالمؤمنين از يك جهت مظهر لم يكن له كفواً احدند. اسامي الهي بالأخره ظهوري دارد. يكي از آن اسامي ناب ذات أقدس له، صمديّت اوست.
معناي« اسم » در حديث و علوم نشأت گرفته از آن
اين معنا را مستحضريد كه اسم در اصطلاح حديث، همين عليم و حيّ و قدير و اينها نيست ! گاهي مي بينيد روايت، يك جمله فعليّه را اسم مي داند. آن هم يك روايت نوراني مبسوطي است كه مرحوم كليني در باب الأسماء همان جلد اوّل كافي نقل مي كند.او فعل ( تبارك )را با اينكه تبارك فعل ماضي است؛ اسم مي داند، الّذ ي لا يأخذه س نأ و لا نوم را اسم مي داند(7). اسم در اصطلاح حديث و همچنين علوم مقتبس از حديث، غير از اين اسم هاي رائج به معني علم يا كنيه يا اسم مصطلح است ! گاهي فعل را شما در حديث مي بينيد اين جزء اسماء الله است. لا يؤده ح فظهما (8)، جزء اسماء الله است. لا تأخذه س نأ و لا نوم (9)، جزء اسماء الله است. آنگاه همين لم يكن له كفواً احد، همين ليس كم ثل ه ش يء(10)؛ اينها جزء اسماء الله است، منتها از آن اسماي برجسته الهي. افرادي كه انسان هاي كاملند، مظهر چنين اسمند كه در بين مخلوقات، در بين ممكنات،لم يكن له كفواً احد اند، ليس كم ثل ه ش يء اند.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در خطبه هاي نماز جمعه قم ؛ 6/ 7/ 1375
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الحتجاج ل لطبرسي/ 1/ 99 ـ ا حتجاج فاطمه الزّهرا (ع) علي القوم لمّا منعوها فدك ...
(2) مستدرك الوسائل/ 12/ 81 (3) مستدرك الوسائل/ 12/ 81
(4) الكافي/ 1/ 241 (5) نهج البلاغه/ خ 235 (6) الكافي/ 1/ 241
(7) ر. ك: الكافي/ 1/ 112 ـ باب حدوث الأسماء (8) بقره/ 255
(9) بقره/ 255 (10) شوري/ 11
خوان حكمت در دهه فاطميه(18تا27ارديبهشت)هرروز منتشر مي شود

 



لاريجاني: آمريكا در پشت صحنه ، چاقوي اسرائيل را تيز مي كند

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه مسلمانان نبايد بيش از اين اجازه گستاخي به رژيم صهيونيستي بدهند.
علي لاريجاني در حاشيه اجلاس كميته اجرايي اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در تركيه با رؤساي برخي از اين مجالس ديدار و پيرامون موضوعات منطقه اي تبادل نظر كرد.
وي در ديدار «محمود الابرش» رئيس مجلس سوريه گفت:رژيم صهيونيستي به خاطر ترس از لبنان و سوريه و مقاومت فلسطين قادر نيست به ملت فلسطين ضربه بزند.
وي خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستي براي برون رفت از شرايط توام با فشاري كه از سوي دول اسلامي عربي به وي وارد مي شود درصدد انجام مذاكراتي با برخي مقامات عربي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: دول اسلامي و منطقه نبايد به اسرائيل اجازه دهند كه بيش از اين گستاخ شود و درصدد اعمال فشار بيشتر بر ملت فلسطين برآيد.
لاريجاني در ديدار رئيس مجلس عراق نيز با اشاره به انتخابات پارلماني اخير در اين كشور گفت: مقامات عراقي بايد به گونه اي رفتار كنند تا فضا براي حضور موثر همه گروه هاي سياسي ساكن در عراق در حاكميت اين كشور فراهم شود.
وي با بيان اينكه برخي دول به دنبال اين هستند كه عراق سر و سامان نگيرد، گفت: دولتمردان عراقي در اين فضا بايد بستر تفاهم را بين اقوام، سني ها و شيعيان بيش از گذشته فراهم كنند.
وي در ادامه از آمادگي ايران براي كمك به حل مشكلات عراق خبر داد.
آمريكا به دنبال فريبكاري است
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در نشستي خبري با حضور خبرنگاران درباره اين اجلاس گفت: برپايي اين اجلاس فضا را به گونه اي فراهم كرد تا افكار عمومي جهان و منطقه نسبت به جناياتي كه رژيم صهيونيستي با حمايت آمريكا در شهرك سازي و مهاجرت اجباري دسته جمعي فلسطينيان از سرزمين آبا و اجدادي خود انجام مي دهند، آگاه شود.
وي در تشريح اهداف اجلاس فوق العاده كميته اجرايي بين المجالس اسلامي، اظهار داشت: رفتارهاي ناجوانمردانه رژيم صهيونيست در برخورد با ملت فلسطين در شرايط كنوني به وضعيت بحراني رسيده بود، لذا پيشنهاد شد تا يك اجلاس فوق العاده در تركيه براي يافتن يك راهكار مناسب براي حل مشكل مردم فلسطين برپا شود.
نماينده قم در ادامه پيرامون برنامه هسته اي كشورمان گفت: آنچه مسلم است اينكه فعاليت صلح آميز ايران در فناوري هسته اي يك مسير روشن و صلح آميز است، اما متأسفانه آمريكايي ها خيلي تمايل دارند كه در اين زمينه دست به ماجراجويي بزنند. وي افزود: آمريكايي ها در مسئله هسته اي ايران نيز رفتار ماجراجويانه اي را دنبال مي كردند تلاش آنها اين است كه به رغم آنكه ايران فعاليت خود را در چارچوب مقررات بين المللي به پيش مي برد، آنها مسير پرونده ايران را از راه اصلي منحرف كنند و به سمتي ببرند كه در راستاي اهداف تبليغاتي و جنجال رسانه اي آنها است.
لاريجاني با تصريح بر اين كه جمهوري اسلامي هيچگاه از انجام مذاكرات در روند پرونده هسته اي پرهيز نكرده، افزود: اين طرف غربي بود كه همواره ميز مذاكره را ترك مي كرد.
لاريجاني در ادامه با بيان اين كه غرب و به ويژه آمريكا مي خواهند انرژي هسته اي و تكنولوژي هاي از اين دست را همانند يك گلوگاه در اختيار داشته باشند، گفت: اين سياستي است كه در زمان دولت بوش با يك ادبيات مطرح مي شد و امروز نيز اوباما قصه هاي جديدي را در اين ارتباط بيان مي كند.
وي با اشاره به تامين سوخت رآكتور تهران اظهار داشت: به طور مثال ما يك رآكتور داشتيم كه از قديم كاركرد دارويي داشت و سوخت آن را نيز از ديگر كشورها مي خريديم. نكته جالب اين است كه كه در طول اين سال ها هيچ اشاره اي به سوخت رآكتور تهران و نحوه تهيه آن نشد، اما به يكباره ما مي بينيم كه آمريكايي ها پابرهنه وارد بحثي شدند و گفتند شما هرچه سوخت داريد به ما بدهيد تا ما سوخت رآكتور شما را تامين كنيم.
رئيس مجلس تصريح كرد: نكته مهم اين است كه آنها تصور مي كردند با فريبكاري مي توانند مسائل را پيش ببرند، اما جمهوري اسلامي نيز متوجه فريبكاري آنها شد و حاضر نشد در اين خصوص تن به معامله بدهد.
وي اضافه كرد: آمريكايي ها وارد يك معامله ناصحيح با تهران شدند و انتظار داشتند تهران سال ها نسيه كاري بكند، اما بررسي ها نشان داد كه آنها به دنبال فريبكاري هستند و بر همين اساس تهران زير بار پيشنهاد آنها نرفت.
لاريجاني در پايان با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي و حمايت هاي آمريكا از اين رژيم و همچنين عدم حمايت كشورهاي منطقه از فلسطين گفت: در اين شرايط ما شاهد يك سكوت معنادار از سوي برخي كشورهاي منطقه و بين الملل بوديم، اما رژيم صهيونيستي نيز در اين فضا اعلام كردند كه قصد دارند مذاكرات فريبكارانه اي را دنبال كنند.
وي تصريح كرد: ما با صداي بلند اعلام مي كنيم كه اين اقدام يك فريبكاري است؛ چرا كه بر اين باوريم كه سهم آمريكا در جناياتي كه اسرائيل در مورد مردم فلسطين مرتكب شد، هم وزن جنايات اسرائيل است.
رئيس مجلس اظهار داشت: آنچه مسلم است اين است كه اسرائيل نقش يك آدم كش را در خاورميانه ايفا كرد و آمريكايي ها نيز در پشت صحنه به عنوان چاقوتيز كن اسرائيل عمل كردند، اما رسماً و در بيرون تلاش كردند تا يك ژست صلح طلب از خود ارائه دهند.

 



تعطيلي ادارات دولتي تهران در هفته آينده تكذيب شد

اخبار منتشر شده درباره تعطيلي ادارات دولتي تهران در روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده تكذيب شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمد جعفر محمد زاده رئيس دفتر معاون اول رئيس جمهور گفت: با توجه به اينكه اجلاس وزراي خارجه كشور هاي عضو گروه 15 (جي 15) در روز هاي شنبه و يكشنبه آينده و اجلاس سران اين گروه در روز دوشنبه به ميزباني جمهوري اسلامي ايران و در تهران برگزار خواهد شد، ستاد برگزاري اين اجلاس به منظور رفاه حال شهروندان تهراني در حال هماهنگي با وزارت آموزش و پرورش براي تعطيلي مدارس شهر تهران است كه در صورت نهايي شدن اين امر توسط وزارت آموزش و پرورش رسماً اعلام خواهد شد. اين مقام مسئول افزود:اخبار منتشر شده درباره تعطيلي ادارات دولتي در روز هاي شنبه و يكشنبه كاملاً نادرست است و تنها دليل تعطيلي احتمالي مدارس تهران در هفته آينده جلوگيري از ايجاد مشكل براي شهروندان با توجه به برگزاري يك اجلاس سطح بالاي بين المللي در تهران است و ساير شايعات مطرح شده كاملا كذب است . وي تصريح كرد: هر گونه اخبار جلسات هيات دولت و اطلاعيه هاي كابينه صرفاً از طريق مراجع رسمي يعني مقامات دولت و يا پايگاه اطلاع رساني دولت منتشر مي شود و خبرگزاري ها در اعلام اخبار خود بايد به منبع خبر توجه بيشتري نمايند. وي افزود: متاسفانه برخي خبرگزاريها و بخشهاي خبري صدا وسيما در اعلام خبر نادرست تعطيلي مراكز دولتي تهران به اطلاعيه هيئت وزيران استناد كرده اند در حالي كه هيئت وزيران طي روزهاي گذشته هيچ اطلاعيه اي صادر نكرده و هيچ يك از مسئولان و مقامات دولتي نيز در اين باره مصاحبه اي نداشته اند.

 



بيانيه پاياني اجلاس كميته اجرايي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي

در پايان اجلاس استانبول بيانيه اي هرچند در حمايت از مردم مظلوم فلسطين صادر كردند اما نكات قابل تامل و به دور از انتظار نيز در آن گنجانده شده است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است، نشست تاكيد مي كند كه اراضي فلسطين اشغالي از جمله غزه، كرانه باختري و شهر قدس شريف همگي اجزاي غيرقابل انفصال از فلسطين است.
اين بيانيه اضافه مي كند: قضيه قدس شريف اصل مسئله فلسطين و جوهر اصلي درگيري عربي، اسلامي با رژيم صهيونيستي است و اين رژيم اصلي ترين دليل ناامني و عدم ثبات در منطقه است.
در بخش ديگري از اين بيانيه در حالي بر تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني تاكيد شده است كه اساسا اين مسئله را به ذهن متبادر مي كند كه چنين دولتي از ابتدا وجود نداشته و بايد از اين پس آن را در كنار يك دولت نامشروعي به نام رژيم صهيونيستي تشكيل داد.
همچنين در اين بيانيه با اعلام انزجار از اقدامات غيرقانوني جاري در شهر قدس و ممنوعيت رسيدن فلسطيني ها به اماكن مقدسه، برحق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين آبا و اجدادي شان بدون قيد و شرط تاكيد شده است.

 



آيت الله مصباح يزدي: دستان ناصالحي پشت نظريه شوراي رهبري قرار گرفته است

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: با وجود دلايل عقلي محكم براي رد نظريه شوراي رهبري، در مقطع فعلي مشخص مي شود كه دستاني ناصالح و افكار شيطاني در پشت اين نظريه وجود دارد.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در نشست تبيين علمي موضوع ولايت فقيه كه در مدرسه فيضيه قم برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: جامعه بدون حكومت به هرج ومرج و اختلال منجر مي شود و اين عقلا مذموم و غيرقابل قبول است.
وي افزود: بهترين نوع حكومت آن است كه حاكم قانون را كاملا فهميده، متاثر از هوي و هوس نباشد و قوانين اجرايي را بدون اشتباه عمل كند.
مصباح يزدي تاكيد كرد: اما وقتي ائمه معصومين(ع) به هر دليل در دسترس نباشد، براي حكومت داري و استيفاي حقوق مردم نبايد منتظر به دست آوردن همه مطلوب ها باشيم و بايد به كسي رجوع كنيم كه اقرب و اشبه به ايشان باشد.
وي با اشاره به برخي شبهات كه پيرامون نظريه ولايت فقيه مطرح مي شود، تصريح كرد: خداوند و شرع مقدس راضي نمي شوند كه جامعه اسلامي به هرج ومرج و فساد كشيده شود و از ضروريات فقه اسلامي نيز اين است كه اگر مسئله به اين امر منجر مي شود باطل و مردود است.
مصباح يزدي با بيان اينكه در مكتب والاي اسلام براي هر موضوعي حكم شرعي وجود دارد كه بسياري از آنها بر اساس عقلانيت استنباط مي شوند، اظهار داشت: اينكه برخي مي گويند ضرورت حكومت يك مسئله عقلي است كه نيازي به حكم شرعي ندارد، شبهه اي بسيار واهي است كه نمي توان به آن كوچك ترين اعتنايي داشته باشيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: براي حكومت داري دو راه وجود دارد كه يا يك نفر در راس حكومت قرار گرفته و يا يك شورا تصميم گيري براي نظام اسلامي را برعهده داشته باشد كه براي درك اين مطلب بايد دلايل عقلي و امكان وقوع در خارج را در هر دو صورت جستجو كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه افزود: در طول تاريخ اديان آسماني و در تاريخ اسلام به ويژه تاريخ تشيع هيچگاه يك پيامبر يا يكي از ائمه اطهار(ع) در شورايي با حضور انبياي ديگر حضور نداشته و براي جامعه تصميم گيري نكرده است.
مصباح يزدي تصريح كرد: در هيچ يك از كتاب هاي فقهي اسلام و در ميان علما و فقهاي دين نيز هيچگاه به اين موضوع اشاره نشده است و در سيره عقلا و در جهان خارج همواره براي حكومت داري به يك نفر مراجعه كرده اند. و يك نفر تصميم گيرنده نهايي است، البته آن شخص نبايد از مشورت با صاحبنظران و انديشمندان جامعه غافل شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: از سوي ديگر يكي از ضروريات حكومت داري تصميم گيري قاطع، سريع و سرنوشت ساز در برخي موارد پيش آمده است كه اگر با كمي درنگ و سستي همراه باشد امكان وقوع آسيب و خطر براي جامعه وجود دارد، همچون هشت سال دفاع مقدس كه امام راحل(ره) با تصميمات بهنگام و قاطع خود توانست كشور را از شكست و نابودي نجات دهد.
مصباح يزدي اذعان داشت: ما كسي را متهم نمي كنيم اما با وجود دلايل عقلي محكم براي رد نظريه شوراي رهبري مشخص مي شود دستان ناصالحي در پشت اين نظريه وجود داشته كه با نيت ناپاك و با فكر شيطاني درصدد تضعيف حكومت و نظام اسلامي است.
وي تاكيد كرد: تا وقتي اين نظام الهي بر پايه محوريت ولايت فقيه استوار است آمريكا و استكبار جهاني هيچ غلطي نمي توانند بكنند.

 



وزير خارجه : ايران براي مادران 3 آمريكايي بازداشت شده ويزا صادر مي كند

وزير خارجه كشورمان از صدور ويزا براي مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران خبر داد.
منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با بيان اينكه مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران از مدتها قبل براي سفر به ايران و ديدن فرزندانشان درخواست داده بودند گفت: اين موضوع قبل از اجلاس بازنگري معاهده ان پي تي در نيويورك در تهران مطرح و بررسي شده بود و به لحاظ انساني در مورد آن تصميم گيري شده بود كه براي اين سه مادر ويزا صادر شود تا بتوانند به ايران بيايند و فرزندانشان را ببينند. وزيرخارجه با ذكر اين نكته كه دستور صدور ويزا به نمايندگي جمهوري اسلامي در نيويورك داده شده خاطرنشان كرد: مادران اين سه نفر بايد به نمايندگي ايران رجوع و اين ويزاها را دريافت كنند و مي توانند به ايران بيايند.
متكي در پاسخ به سؤالي از ديدار سعيد جليلي و اشتون رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا در تركيه خبر داد و گفت: پيشنهاد گفت وگو بين نماينده ايران و نماينده اتحاديه اروپا ابتدا توسط چيني ها در سفر آقاي جليلي به اين كشور و پس از آن توسط تركيه و برزيل مطرح شد كه ما آن را مورد بررسي قرار داديم و از آن استقبال كرديم. وزيرخارجه كشورمان همچنين تأكيد كرد كه بايد تضمين هاي لازم در مبادله سوخت موردنياز رآكتور تحقيقاتي تهران داده شود.
گفتني است «سارا شورد»، «جاش فتال» و «شان باور» سه آمريكايي هستند كه حدود 9 ماه قبل از طريق مرز عراق به صورت غيرقانوني وارد خاك جمهوري اسلامي ايران شده اند و اسنادي وجود دارد كه اين سه آمريكايي قصد جاسوسي داشته اند، در حالي كه آمريكا مدعي است اين افراد كوهنورد هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14