(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389- شماره 19643

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده ارتش : دوران امپراتوري ناوهاي آمريكا به سر آمده است
صالحي: حضور رئيس جمهور در نيويورك ، آمريكا را ناكام كرد
ثبت نام بيش از 55 هزار دانشجو و استاد ايراني در كمپين اعتراض به تهديد اتمي اوباما
درخواست نماينده اتحاديه اروپا براي مذاكره با ايران
ثمره هاشمي: آمريكا يي ها در اجلاس نيويورك منزوي شدند
حضور و غياب هوشمند دانش آموزان در مدارس عملياتي مي شود
بازديد سفيران 17 كشور از ساخت اولين نيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران
دختر مسيحي لهستاني در اردوي راهيان نور مسلمان شد
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: 95 درصد داروها در كشور توليد مي شود
نمونك شبه مدينه النبي در گلزار شهداي نوش آباد ساخته شد
معاون دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
سرانه بودجه دانشجويان وزارت بهداشت افزايش يافت
رويانيان: قطار سريع السير تهران- اصفهان از ايستگاه مونوريل قم عبور مي كند
اخبار ادبي و هنري
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس: ايران توانايي غرق كردن ناو آمريكا را در خليج فارس دارد
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: ضرورت انقلابي ماندن حركت در خط ولايت فقيه است



گفت وگو با خبرنگاران در روز پاياني رزمايش ولايت 89
فرمانده ارتش : دوران امپراتوري ناوهاي آمريكا به سر آمده است

همزمان با انجام رزمايش ولايت 89 فرمانده ارتش اعلام كرد دوران امپراتوري ناوهاي آمريكا به سرآمده است.
امير سرلشكر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش با بيان اينكه نيروهاي مسلح ما در حفاظت از منافع كشور جدي هستند، گفت: پيام برگزاري رزمايش دريايي ارتش را مي توان از فاصله گرفتن ناوهاي جنگي بيگانه از منطقه رزمايش ترك كرد.
وي پس از شليك موفقيت آميز دو فروند موشك ساحل به درياي نور در منطقه عمومي رزمايش و سواحل آب هاي درياي عمان با حضور در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزيابي كردن اين دو شليك خاطرنشان كرد: يكي از اين موشك ها از ديگري پيشرفته تر بود چرا كه براي شليك نياز به سامانه واسطه نداشت.
وي خود اتكا بودن موشك در سيستم هاي پردازشي براي شليك را مهم عنوان كرد و گفت: اين رزمايش ها فرصت مناسبي براي آزمايش و نشان دادن دستاوردهاي نظامي كشورمان است.
ناوهاي آمريكايي
پيام را دريافت كردند
صالحي در خصوص پيام اين رزمايش براي كشورهاي فرامنطقه اي با بيان اين مطلب كه اين كشورها خودشان پيام رزمايش را درك خواهند كرد، افزود: اين پيام را مي توان از فاصله گرفتن ناوهاي فرامنطقه اي از منطقه ما بهتر دريافت كرد.
فرمانده كل ارتش افزود: اين فاصله گرفتن 300 يا 400 كيلومتري ناوهاي آمريكايي خود داراي پيام است و نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي ايران در حفاظت از منافع خود بسيار جدي است.
سرلشكر صالحي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه گفت آمريكايي ها اعلام كردند رزمايش دريايي ارتش ايران قدرت آنها را در عرصه دريا به چالش مي كشد، تصريح كرد: آمريكايي ها تعارف كردند چرا كه ما در تمامي صحنه هاي بين المللي سياسي، نظامي و علمي آنها را به چالش مي كشيم و امروز شما تنها شاهد به چالش كشيدن آنها در دريا بوديد.
وي ادامه داد: نيروي دريايي ارتش همزمان با اين رزمايش در آب هاي شمال اقيانوس هند و خليج عدن مشغول حفاظت از منافع جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: ديگر آن دوران به پايان رسيده است كه آمريكا با يك ناو جنگي خود حكومت كشوري را عوض كند و دوران امپراتوري ناوهاي آمريكا به سر آمده است.
اخطار به هواپيماي شناسايي آمريكا
فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران همچنين از تلاش يك هواپيماي شناسايي آمريكايي براي نزديك شدن به اين منطقه و سپس ترك منطقه پس از اخطار پدافند هوايي ارتش خبر داد.
وي تاكيد كرد: روز دوشنبه يك فروند هواپيماي شناسايي آمريكايي قصد داشت نزديك شود كه با هشدار و اخطار پدافند هوايي ما منطقه را ترك كرد.
وي همچنين گفت: شب گذشته نيز يك فروند ناو تجاري غيرايراني در سواحل دور ايران آتش گرفته بود كه توسط بالگردهاي امداد و نجات ارتش به بندرعباس منتقل شد.
فرمانده كل ارتش در ادامه با اشاره به برگزاري مراحل مختلف رزمايش ولايت 89 تاكيد كرد: من از بخش هاي مختلف اين رزمايش بازديد و مشاهده كردم مراحل اين رزمايش به خوبي انجام شده است.
بازديد نمايندگان مجلس
از رزمايش ولايت 89
بنا بر همين گزارش در ادامه اين رزمايش هيئت رئيسه و كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس امروز از روند برگزاري اين رزمايش از نزديك بازديد خواهند كرد.
عوض حيدرپور نماينده مردم شهرضا و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به بازديد اعضاي كميسيون متبوعش از مانور بزرگ ارتش در بندرعباس گفت: اعضاي كميته دفاعي و نيز بخشي از اعضاي هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس فردا براي بازديد از رزمايش بزرگ دريايي ارتش به بندرعباس سفر مي كند.
وي افزود: هدف از اين بازديد، بررسي نحوه اجراي مانور و نيز چگونگي استفاده از تجهيزات مدرن و پيشرفته ارتش در رزمايش دريايي و نيز استفاده از ادوات در پهنه درياي عمان، خليج فارس و تنگه هرمز است.

 



صالحي: حضور رئيس جمهور در نيويورك ، آمريكا را ناكام كرد

رئيس سازمان انرژي اتمي با تأكيد بر ناكامي آمريكا در اجلاس نيويورك گفت: در يك ماه آينده تحولات مثبتي را با توجه به موضع گيري هاي جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس بازنگري NPT شاهد خواهيم بود.
دكتر علي اكبر صالحي معاون رئيس جمهور در حاشيه بازديد از نمايشگاه صنعت هسته اي در دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با ايرنا تأكيد كرد: ابتكار رئيس جمهوري براي حضور در اين كنفرانس تمام پيش بيني هاي آمريكا و كشورهاي غربي را برهم زد و دستاوردهاي بزرگي در پي خواهد داشت.
وي افزود: آمريكا و كشورهاي غربي به طور قطع درصدد كنترل كنفرانس بازنگري بودند و مي خواستند سايه خود را بر سر آن بگسترانند.
معاون رئيس جمهور تصريح كرد: آمريكا و كشورهاي غربي به دنبال تأثيرگذاري بر كنفرانس بازنگري NPT بودند و براي اين منظور از قبل تمهيدات لازم را در نظر گرفته بودند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به برگزاري كنفرانس امنيت هسته اي واشنگتن و پر رنگ كردن موضوع تروريسم هسته اي از سوي آن ها خاطرنشان كرد: آمريكايي ها قصد داشتند تا از اين طريق موضوع خلع سلاح را كم رنگ كرده و بيشتر به موضوع عدم اشاعه بپردازند.
علي اكبر صالحي افزود: آمريكايي ها قصد داشتند تا قيدهاي بيشتري را براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به ويژه در زمينه چرخه سوخت براي كشورهايي كه داراي تسليحات نيستند، بگذارند. وي مسئله عضويت در معاهده عدم اشاعه و نحوه خروج از آن را يكي ديگر از مسائلي اعلام كرد كه كشورهاي غربي بدنبال تغيير در مفاد آن در كنفرانس بازنگري NPT بودند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به سخنراني رئيس جمهور كشورمان گفت: سخنراني آقاي احمدي نژاد كشورهاي غربي را در موضع تدافعي قرار داد و اين مسئله حتي در سخنراني هيلاري كلينتون نيز مشهود بود.
سخنراني كلينتون آشفته بود
معاون رئيس جمهور تأكيد كرد: محتواي سخنراني كلينتون در كنفرانس بازنگري NPT آشفته بود و بيشتر جنبه تدافعي داشت و نحوه ارائه آن نيز نشان داد كه آنها از اعلام مواضع و پيشنهادات 11 گانه رئيس جمهوري عصباني هستند.
علي اكبر صالحي اظهار داشت: سخنراني رئيس جمهور به همراه پيشنهادات 11 گانه و موضع گيري هاي منطقي ايشان كاملاً دقيق، فني، حقوقي و سياسي بود و كشورهاي غربي را در موضع تدافعي قرار داد.
وي اضافه كرد: خلع سلاح ركن مهمي است كه بايد به آن در چارچوب معاهده NPT پرداخته شود و با موضع گيري هاي ايران مجدداً بروز و ظهور پيدا كرده است.
معاون رئيس جمهور با بيان اينكه آمريكايي ها مي خواستند خلع سلاح به مسئله اي كم اهميت در اين كنفرانس تبديل شود، خاطرنشان كرد: ما از فرصت حضور و استفاده از تريبون اين كنفرانس به ويژه در زمينه رد تسليحات هسته اي بهره برديم و اعلام كرديم در اختيار داشتن سلاح هاي هسته اي شرم آور است و كشورهايي كه اين سلاح ها را در اختيار دارند، بايد براساس يك زمان بندي مشخص در چارچوب NPT نسبت به امحاء آنها اقدام كنند.
علي اكبر صالحي گفت: در زمان حاضر به پيشنهاد كشورهاي عربي و حمايت كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به دليل خطرات فعاليت هاي هسته اي مخفي رژيم صهيونيستي، اين مسئله در دستور كار شوراي حكام قرار گرفته است.
علي اكبر صالحي همچنين تأكيد كرد در يك ماه آينده تحولات مثبتي با توجه به موضع گيري هاي جمهوري اسلامي در كنفرانس بازنگري NPT اتفاق خواهد افتاد.
معاون رئيس جمهور با اشاره به يكي از نظرسنجي هاي صورت گرفته توسط شبكه خبري سي ان ان گفت: براساس اين نظرسنجي درصد بسيار بالايي نظر داده بودند كه كاملاً با مواضع اعلام شده از سوي جمهوري اسلامي موافق هستند و آنها را مواضعي روشنگرانه و سازنده خوانده بودند.
پروژه شتابگر ملي
در حال راه اندازي است
علي اكبر صالحي ديروز در حاشيه همايش مهندسي مكانيك هم در پاسخ به سأالي در خصوص راه اندازي پروژه شتابگر ملي با تأكيد بر فراهم شدن مقدمات شتابگر ملي افزود: فعاليت هاي فراواني در زمينه شتابگر ملي انجام و از جهات مختلف ابعاد آن نيز مشخص شده است.
وي اظهار داشت: ارزيابي هاي لازم در خصوص مكان يابي شتابگر ملي به عمل آمده كه اميدوارم تا پايان سال جاري اخبار جديدي را در اين زمينه اعلام كنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه پروژه شتابگر به صورت عملي آغاز شده است، يادآور شد: با تعيين محل شتابگر ملي كار ساختمان سازي براي اين پروژه نيز آغاز مي شود.
وي در خصوص مكان استقرار شتابگر ملي تأكيد كرد: محل استقرار اين پروژه در خارج از تهران است.
علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان بعد از ظهر دوشنبه به صورت سر زده از نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي در دانشگاه علم و صنعت بازديد كرد.
سازمان انرژي اتمي ايران در نهمين نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي، به ارائه توانمندي ها و دستاوردهاي هسته اي كشور در سطح دانشگاهي مي پردازد.
پيش از اين هشت نمايشگاه در دانشگاه هاي تهران، اميركبير، شهيد بهشتي، صنعتي شريف، شيراز، صنعتي اصفهان، اصفهان و كاشان برگزار شده است.

 



ثبت نام بيش از 55 هزار دانشجو و استاد ايراني در كمپين اعتراض به تهديد اتمي اوباما

سرويس سياسي-
تاكنون بيش از 55 هزار دانشجو و استاد ايراني در سايت كمپين اعتراض به تهديد اتمي اوباما ثبت نام كرده اند.
كانون دانشگاهيان ايران اسلامي با راه اندازي سايتي به آدرس wwwir-uniir، اقدام به جمع آوري امضا در اعتراض به تهديد اتمي اوباما كرده است كه تاكنون بيش از 55 هزار امضا جمع آوري شده است.
اين ثبت نام همچنان ادامه دارد و دانشجويان و اساتيد مي توانند با مراجعه به اين سايت، در كمپين ثبت نام كنند.
در بخشي از شكوائيه دانشگاهيان ايران خطاب به دبيركل سازمان ملل آمده است: در ششم آوريل 0201، دولت آمريكا سند بررسي مواضع هسته اي خود را منتشر كرد، كه حاوي اتهامات بي اساس عليه برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران است. به دنبال انتشار اين سند، رئيس جمهور و وزراي امور خارجه و دفاع آمريكا، بر پايه اين پيش فرض سراسر غلط كه ايران به دنبال تسليحات هسته اي است و ان پي تي را نقض كرده است، اظهارات جنگ افروزانه اي را مطرح كردند كه در تضاد كامل با روح منشور و ان پي تي مي باشد.
دانشگاهيان ايران با استناد به معاهدات بين المللي تصريح كردند: در اينجا بايد اشاره كرد كه چنين اظهارات غيرمسئولانه اي نقض فاحش تعهدات ايالات متحده، براساس حقوق بين الملل، به ويژه بند 4 ماده 2 و نيز ماده 93 منشور ملل متحد و قطعنامه 498 شوراي امنيت مي باشد. وانگهي، جمهوري اسلامي ايران نه تنها به همه تعهداتش در مورد منشور ان پي تي پايبند بوده است و همچنان پايبند خواهد بود، بلكه تحقق جهان عاري از تسليحات كشتار جمعي، از جمله تسليحات هسته اي را دنبال مي كند.
در بخش ديگري از اين شكوائيه آمده است: ايالات متحده، به عنوان يكي از اعضاي هسته اي آژانس هيچ گامي را در جهت اجراي ماده 6 ان پي تي برنداشته است؛ براساس اين ماده، هر يك از طرف هاي معاهده مي كوشند مذاكرات در مورد تمهيدات موثر در رابطه با توقف مسابقه تسليحات هسته اي را در اسرع وقت و خلع سلاح هسته اي را با حسن نيت براساس يك معاهده خلع سلاح عام و كامل تحت كنترل همه جانبه و موثر بين المللي دنبال كنند، بلكه علناً از رژيم صهيونيستي كه مكرراً منشور را نقض مي كند و از پذيرش ان پي تي سر باز مي زند و برنامه تسليحات هسته اي اش را توسعه مي دهد حمايت مي كند.
كانون دانشگاهيان ايران در پايان تاكيد كرد: ما به عنوان اعضاي جامعه دانشگاهيان ايران، ضمن محكوم كردن اين روندها، خواستار اقدامات جدي و سازنده جنابعالي براي مخالفت صريح با تهديد به استفاده از تسليحات هسته اي و طرف آن هستيم.

 



درخواست نماينده اتحاديه اروپا براي مذاكره با ايران

يك منبع غربي از درخواست مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا براي گفت وگو و مذاكره با ايران پيرامون برنامه هسته اي اين كشور خبر داد.
خبرگزاري فرانسه در اين باره گزارش داد: «كاترين اشتون» به دنبال گفت وگوي مستقيم با ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور است.
براساس اين گزارش يك مقام اروپايي گفت: اشتون كه روز دوشنبه مذاكراتي با احمد داوود اوغلو- وزير امور خارجه تركيه- در بروكسل داشته است، درخواست خود براي ديدار با مقامات ايراني را به آنكارا اعلام كرده است.
داوود اوغلو در اين ديدار پيشنهاد داده است بين اشتون به عنوان نماينده گروه 1+5 و سعيد جليلي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران- مذاكرات مستقيم برگزار شود.
به نوشته اين خبرگزاري، اشتون اعلام كرده است كه به دنبال مذاكرات مستقيم با مقامات ايراني تنها درباره موضوع هسته اي اين كشور است.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين مدعي شد كه قطعنامه جديد عليه ايران به زودي در شوراي امنيت تصويب خواهد شد.
پاسخ ايران به اظهارات اشتون
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با انتقاد از اظهارات اخير كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در قبال ايران، گفت: زمان اين كه بخواهند با زبان تهديد با جمهوري اسلامي سخن بگويند گذشته است و ما سخنان منطقي را مي پذيريم زيرا به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و مقررات آژانس، پاي بند هستيم.
رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز در واكنش به اظهارات اشتون رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا كه از صدور قريب الوقوع قطعنامه چهارم عليه ايران سخن گفته، به اشتون توصيه كرد كه به جاي اين كه قبل از بررسي موضوع قضاوت داشته باشد، در راستاي تامين حقوق كشورهاي مستقل و انديشيدن چاره براي بازنگري وضعيت معاهده NPT حركت كند.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه، كشورهايي كه مقصر و متهم به داشتن سلاح هاي هسته اي هستند، بايد نسبت به خلع سلاح اقدام كرده، عدم اشاعه را جدي بگيرند و راهكاري پيدا شود كه كشورهاي مستقل در قبال تعهدشان نسبت به خلع سلاح و عدم حركت به سمت فعاليت هاي نظامي از حقوق هسته اي صلح آميز برخوردار شوند.
وي در خصوص ديدار آتي اشتون با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، خاطرنشان كرد: خانم اشتون چند بار اظهار تمايل كرده بود كه با مقامات ما وارد مذاكره شود و در آخرين اظهار تمايل ايشان موافقت جمهوري اسلامي با اين ديدار را اعلام كرد و قرار است اين ملاقات صورت گيرد.
وي با بيان اين كه تاريخ قطعي ديدار جليلي و اشتون مشخص نشده است، گفت: تركيه پيشنهاد داد كه محل ملاقات در آن كشور انجام شود كه ما مشكلي براي محل ملاقات(تركيه) نداريم.
يك منبع آگاه در گفت وگو با كيهان در اين باره اعلام كرد كه ايران تنها در چارچوب بسته پيشنهادي خود با طرف هاي غربي مذاكره مي كند و طبيعتا مذاكره درباره موضوع هسته اي فقط با آژانس امكان پذير است.
وي افزود: درباره ديدار آتي جليلي و اشتون طبق تماس هاي انجام گرفته اكنون نوبت مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپاست كه بايد درباره زمان اين مذاكرات جواب بدهد.

 



ثمره هاشمي: آمريكا يي ها در اجلاس نيويورك منزوي شدند

دستيار ارشد رئيس جمهور با اشاره به استقبال اكثر كشورها از پيشنهادهاي ايران در اجلاس ان پي تي گفت: در جريان اين اجلاس آمريكايي ها منزوي شدند.
مجتبي ثمره هاشمي در يك برنامه زنده تلويزيوني اظهار داشت: در جريان اين كنفرانس بيش از 180 كشور حضور داشتند و هنگام سخنراني رئيس جمهور تنها هفت يا هشت كشور و در صدر آن ها آمريكا كه احساس خطر مي كرد، سالن را ترك كردند و نشان دادند كه چقدر منزوي هستند.
وي افزود: گوش هاي شنواي بسياري در كنفرانس وجود داشت كه صحبت هاي رئيس جمهور را شنيدند و اظهارات وي چند روز متوالي از رسانه هاي جهان پخش شد. ثمره هاشمي خاطر نشان كرد: اظهارات رئيس جمهور اين فضا را فراهم كرد كه ديگران نيز بتوانند آزادانه صحبت كنند و فضاي احساس نبود آزادي و ملاحظاتي كه درباره آمريكا وجود داشت و موجب مي شد كه كشورها نتوانند حرف هاي خود را بزنند؛ شكسته شد. براساس اخباري كه وجود دارد كشورهاي مختلف به خصوص اعضاي جنبش غيرمتعهد كه حدود 118 كشور هستند فرصت و فضاي بسيار خوبي براي طرح و ارايه نظرات خود به دست آوردند. او گفت: شنيدم بان كي مون- دبيركل سازمان ملل متحد- گفته بود كه تعداد زيادي از نمايندگان كشورهاي مختلف پس از سخنراني رئيس جمهوري اسلامي ايران با وي ملاقات و اظهار خوشنودي كرده بودند و سخنان احمدي نژاد را سخناني دقيق و برحق عنوان كرده بودند.
دستيار ارشد رئيس جمهوري اظهار كرد: پيش بيني مي شود كنفرانس نيويورك نتايج خوبي داشته باشد.
وي خاطر نشان كرد: آمريكا تعداد بمب هاي اتمي خود را 5113 بمب اعلام كرده است و با اين وجود بر سر مردم منت گذاشته و اعلام كرده اند كه شمار بمب ها 30 هزار بوده است اما ما به اين تعداد كاهش داده ايم. اين تعداد بمب مي تواند چندين بار دنيا را ويران كند.
اعتمادي به آمريكا نداريم
ثمره هاشمي درباره تبادل اورانيوم و دريافت سوخت راكتور تحقيقاتي تهران نيز گفت: آن ها در تبليغات خود اعلام كردند كه هدف از تبادل سوخت اين است كه ايران را از بمب دور كنيم كه اين يك اهانت به ملت ما بود.
او افزود: مطلب دوم اين است كه تضميني وجود ندارد در ازاي دريافت سوخت كم تر غني شده از ايران، سوخت 20 درصدي مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران را به ما تحويل دهند چرا كه آمريكا بارها تعهدات خود را زيرپا گذاشته است و اطميناني به اين كشور نيست.

 



حضور و غياب هوشمند دانش آموزان در مدارس عملياتي مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
طرح حضور و غياب هوشمند دانش آموزان در مدارس كشور اجرايي مي شود.
معاون اداره كل بازاريابي و تجهيز منابع بانك كشاورزي ايران با اعلام اين خبر در ساري افزود: اين طرح با همكاري وزارت آموزش و پرورش و بانك كشاورزي به مرحله اجرا درمي آيد.
فاطمه ميرزاابراهيم تهراني با اشاره به نزديك شدن اين طرح به مراحل نهايي افزود: طرح حضور و غياب هوشمند و خريد الكترونيكي در مدارس به صورت آزمايشي در 20 آموزشگاه تهران عملياتي مي شود.
وي از واگذاري مهركارت نوجوان به 6 هزار دانش آموز در 4 استان تهران، كرمانشاه، مازندران و سيستان و بلوچستان خبر داد و افزود: آشنايي دانش آموزان مقطع ابتدايي با مسائل مالي و پولي راهكار مهم در اصلاح فرآيندهاي اقتصادي است كه بايد اجرايي شود.
اين مقام بانكي با تاكيد بر لزوم گسترش فرهنگ بانكداري الكترونيكي در كشور گفت: در جريان جابه جايي اسكناس 50 نوع بيماري منتقل مي شود.
تهراني يادآور شد: خانواده ها به ويژه زنان و فرزندان بايد در كانون امور مالي و اقتصادي قرار بگيرند تا شكوفايي در اين بخش حاصل شود.

 



بازديد سفيران 17 كشور از ساخت اولين نيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران

ساري - خبرنگار كيهان:
نمايندگان بازرگاني و سفراي 17 كشور خارجي از روند اجراي اولين نيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران در سياه بيشه كندوان بازديد كردند.
در جريان اين بازديد كه علاوه بر سفرا كارداران خارجي اعضاي دبيرخانه سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو نيز حضور داشتند مديرعامل شركت توسعه منابع آب ايران با تاكيد بر توان متخصصان كشورمان و طراحي و ساخت سد و نيروگاه گفت: بلندترين سد بتني، خاكي و بزرگترين مخازن ذخيره آب كشور توسط متخصصان داخلي طراحي و عملياتي شد.
محمد رضازاده افزود: متخصصان ايراني براي اجراي طرح هاي برق آبي در ساير كشورها آمادگي دارند.وي كم حجمي مخازن و كاهش آثار سوء زيست محيطي را از ثمرات اجراي اين طرح ذكر كرد و افزود: كارشناسان ايراني با طراحي اين سد در مرحله صدور خدمات فني و مهندسي سدسازي به خارج قرار گرفتند.

 



دختر مسيحي لهستاني در اردوي راهيان نور مسلمان شد

مسئول راهيان نور كشور گفت: دختر مسيحي لهستاني با حضور در اردوي راهيان نور مسلمان شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان، حسين يكتا دوشنبه شب در دانشگاه پيام نور اين شهرستان با اشاره به شركت دختر مسيحي لهستاني در اردوي راهيان نور و مسلمان شدنش و بيان ايثارگري هاي شهدا تصريح كرد: اين نمونه مصداق بارزي از توجه و حضور زنده و ابدي اين پيام آوران عشق و آزادي و فداكاري به ميهماناني است كه خود دعوت مي كنند.
وي يادآور شد: دختري كه بعد از چند سال زندگي خود را در سفر راهيان نور پيدا مي كند، متنبه مي شود و خود را تازه متولد شده مي داند همان معجزه هدايت و ماموريت بيدارگري شهيدان در طول نسل ها و زمان هاي متمادي است كه خدا برايشان تعيين كرد.
وي افزود: اگر مي خواهيد به كشتي سريع السير نجات اباعبدالله الحسين (ع) برسيد بايد با شهدا رفيق و مانوس شويد تا به آرامش و نجات و سربلندي و عزت دست پيدا كنيد.
مسئول راهيان نور كشور با اشاره به بركات فراوان توسل به اهل بيت و ارتباط شهدا با آنها خاطرنشان كرد: شهيد احمد ميانه جي از آن دسته شهدايي بود كه مناجات هاي شبانه و ارتباط هاي خاصي محضر امام عصر(عج) داشت و سرانجام هم در ظهر نيمه شعبان با نوشيدن شربت شهادت به مرادش رسيد.

 



معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: 95 درصد داروها در كشور توليد مي شود

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 95 درصد داروها در داخل كشور توليد مي شود و در حال توليد بيوتكنولوژي در علوم پايه پيشرفته هستيم.
مصطفي قانعي در حاشيه سفر خود به گيلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در لنگرود گفت: چند نمونه از داروهايي كه در انحصار كشورهاي پيشرفته بوده را توليد كرديم و در بحث تجهيزات پزشكي به همكاري بين بخشي با بخش مهندسي نياز داريم كه در حال انجام است.
وي با اشاره به وضعيت تحقيقات كشور افزود: به دليل اينكه پس از انقلاب و جنگ تحقيقات را در كشور آغاز كرديم بنابراين به لحاظ رتبه هاي علمي تا قله ها فاصله داريم و براي آن كه به كشورهاي پيشرفته دنيا بپيونديم بايد اين فاصله را طي كنيم.
قانعي رشد علمي كشور را اميدوار كننده خواند و اظهار داشت: ايران رشد نخست علمي دنيا را از آن خود كرده است و اگر با همين شتاب و رشد به جلو برويم، به آنچه كه سند چشم انداز براي كشور محقق كرده، دست مي يابيم.
وي ظرفيت هاي علمي كشور را بسيار خوب دانست و خاطرنشان كرد: در حال راه اندازي دوره هاي پيراپزشكي هستيم كه مي تواند بخش تحقيقات عميق در پزشكي را تقويت كند.
قانعي وضعيت اعتبارات تحقيقات را نامناسب دانست و با تأكيد بر افزايش توزيع اعتبارات تحقيقي كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيم درصد از بودجه دي پي تي كشور براي تحقيق در نظر گرفته شده و رهبر معظم انقلاب در سياست ها ابلاغ كردند كه حتماً بايد اين ميزان به سه درصد برسد.
وي با اشاره به اينكه بخش پزشكي و سلامت تنها 3 درصد اعتبار را دارد افزود: فصل تحقيقات 10 درصد اعتبار دارد در حالي كه در رقابت با كشورهايي هستيم كه اعتبار تحقيقي آنها 20 تا 30 درصد است.

 



در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
 نمونك شبه مدينه النبي در گلزار شهداي نوش آباد ساخته شد

كاشان- خبرنگار كيهان:
در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه«س» نمونك شبه مدينه النبي در وسعت يك هزار متر مربع با 01 غرفه در گلزار شهداي نوش آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل ساخته شد.
نمايش اين مجموعه مذهبي فرهنگي كه براي هشتمين سال متوالي برگزار مي شود به كمك گروه 05 نفره از جوانان و نوجوانان نوش آباد در مدت 2 ماه ساخته شد و تا پايان ايام فاطميه داير است.
نخلستان و چاه مولا، قبرستان بقيع، كوچه هاي مدينه و بني هاشم، بيت الاحزان، شبه حرم ائمه بقيع قبل از تخريب، گنبد خضراء، حرم نبوي و مسجد پيغمبر، درب نيم سوخته و خانه حضرت زهرا(س) با نمايش تمام وسايل ابتدايي و ساده زندگي از غرفه هاي نمونك شبه مدينه النبي است.
اين نمونك با هدف بازگويي وقايع جانسوز فاطميه بويژه تجسم ساده زيستي، عظمت، ايثار و حمايت يگانه دخت نبي اسلام از حريم ولايت و امامت و آشنايي نسل جوان با حقايق تاريخ اسلام در شناسايي ظلم و ستم دشمنان اسلام به يگانه بانوي بزرگ حضرت زهرا(س) و ذريه پاك و مطهرش بازسازي و احداث شده است.

 



معاون دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
سرانه بودجه دانشجويان وزارت بهداشت افزايش يافت

معاون دانشجويي فرهنگي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي از افزايش بيش از دو برابري سرانه بودجه دانشجويان اين وزارتخانه در سال جاري نسبت به سال قبل خبر داد.
فرحناز تركستاني در گفت وگو با خبرنگار فارس در كاشان گفت: سرانه دانشجويان علوم پزشكي در سال گذشته، 450 هزار تومان بود كه در سال جاري به 910 هزار تومان افزايش يافته است.
وي، دليل اصلي اين افزايش سرانه را تفاوت دوران تحصيل دانشجويان پزشكي و گروه هاي پيراپزشكي مثل پرستاري با دانشجويان ديگر رشته ها ذكر و تصريح كرد: دانشجويان رشته هاي پزشكي كشيك بيمارستان و واحدهاي تابستاني دارند و دانشگاه هاي علوم پزشكي موظف به تامين اسكان و تغذيه اين دانشجويان مي باشند.
معاون و رئيس مركز امور دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت تعامل بيشتر با دانشجويان، توسعه فعاليت هاي فرهنگي و ورزشي و منشور فرهنگ قرآني در دانشگاهها را از اهداف كلي اين معاونت بيان كرد و گفت: بر همين اساس شاخص هايي به دانشگاهها ارسال شده و بازديدهايي از دانشگاهها براي ارزيابي نقاط قوت و ضعف آنها صورت مي گيرد.
وي همچنين از برگزاري مسابقه آشنايي با مقررات خوابگاهها براي دانشجويان علوم پزشكي همزمان با هفته خوابگاه خبر داد.

 



رويانيان: قطار سريع السير تهران- اصفهان از ايستگاه مونوريل قم عبور مي كند

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت كشور گفت: بنا به پيشنهاد شهردار قم قطار پرسرعت تهران- اصفهان از ايستگاه مونوريل قم نيز عبور خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ محمد رويانيان، در بازديد از روند اجراي پروژه مونوريل شهر قم افزود: اين طرح هفته آينده بررسي و تصويب خواهد شد.
وي گفت: شهر قم، مسير توسعه و آباداني را آغاز كرده است و ان شاءالله در آينده نزديك با اجراي سريع پروژه قطار شهري، مونوريل و افزايش خطوط ريلي شاهد رفع مشكلات ترافيكي اين شهر خواهيم بود.
وي گفت: از دو هفته پيش عمليات اجرايي احداث مونوريل قم به طور رسمي آغاز شد و اميدواريم تا 16 ماه آينده فاز نخست آن كه 6 كيلومتر طول دارد به بهره برداري برسد.
رويانيان با بيان اينكه در سال جاري يكصد ميليارد تومان اعتبار به طرح قطار شهري قم اختصاص يافته است، اظهار اميدواري كرد: كل اين پروژه در مدت 30 ماه به اتمام و بهره برداري برسد.
وي اظهار داشت: طرح احداث مونوريل قم از نظر بودجه مشكلي ندارد.
شهردار قم نيز در اين بازديد گفت: با آغاز عمليات اجرائي اين پروژه حجم قابل توجه كار در قم در حال اجراست.
محسن عابديني پور افزود: با اتصال مونوريل قم به قطار پرسرعت تهران- اصفهان، زائرين مي توانند دسترسي آسانتري به حرم مطهر، مسجد جمكران و ديگر خطوط ريلي كشور داشته باشند.
وي يادآور شد: فاز نخست اين پروژه از پارك سوار شمالي تا مصلي قم اجرا مي شود.
شهردار قم با اشاره به اينكه دولت نهم و دهم مساعدت خوبي براي اجراي سريع طرح هاي شهري قم كرده است، خاطرنشان كرد: كل اين مسير 27 كيلومتر است كه در مدت پنج سال به بهره برداري مي رسد.

 



اخبار ادبي و هنري

تذكر شوراي نظارت به پيام هاي بازرگاني صداوسيما
شوراي نظارت بر صداوسيما نسبت به «استفاده ابزاري از نمادها و اماكن مذهبي و ترويج اشرافي گري و تجمل پرستي در پيام هاي بازرگاني رسانه ملي» تذكر داد.
به گزارش فارس، شوراي نظارت بر صداوسيما در نامه اي به عزت الله ضرغامي رياست اين سازمان، در 7 مورد نسبت به پيام هاي بازرگاني رسانه ملي تذكر داد. در اين نامه نسبت به معرفي و ترويج نمادها و نمودهاي مرتبط با سبك زندگي غربي در پيام هاي بازرگاني و ترويج اشرافي گري و تجمل پرستي در اين پيام ها انتقاد شده است. شوراي نظارت بر صداوسيما همچنين نسبت به استفاده ابزاري از زنان و ترويج نوعي مانكنيسم در تبليغات كالاها و موسسات در پيام هاي بازرگاني و ترويج انگاره هاي تبليغاتي نظام سرمايه داري از قبيل اغواگرايي، ايجاد حرص و طمع و تحقير در بين مردم از طريق اين پيام ها و تبليغ كالاهاي خارجي و محصولات غرب در جهت ترويج مصرف آن كالاها در مقابل كالاي داخلي به ضرغامي تذكر داده است. استفاده ابزاري از نمادها و اماكن مذهبي و استفاده از اماكن و خانه ها با معماري غربي در جهت ترويج سبك زندگي غربي در پيام هاي بازرگاني رسانه ملي از ديگر موارد مورد انتقاد شوراي نظارت بر صداوسيماست.
دست دلالان از يارانه كاغذ كوتاه شد
معاون فرهنگي وزير ارشاد گفت: با حذف يارانه مستقيم كاغذ دست دلالان را كه كاغذهاي در اختيار ناشران را با چند برابر قيمت اصلي آن مي فروختند، كوتاه كرديم.
محسن پرويز رئيس نمايشگاه كتاب تهران در نشست «تحولات نشر در چهار سال اخير» كه در سراي اهل قلم اين نمايشگاه برگزار شد، با بيان اينكه «با حذف يارانه مستقيم كاغذ اتفاقات مباركي در اين بخش افتاد» افزود: پيش از آن اتفاق گروهي دلال كاغذهايي را كه در اختيار ناشران قرار مي گرفت در مقطع زماني كه ارشاد به ناشران تحويل مي داد، به قيمت ارزان خريداري مي كردند و بعد كه مي ديدند حواله كاغذي در كار نيست، اين كاغذها را به چند برابر قيمت اصلي مي فروختند. معاون فرهنگي وزير ارشاد اضافه كرد: تخلف دوم اين بود كه برخي افراد سودجو تيراژ واقعي كتابهايشان را در شناسنامه آن چاپ نمي كردند. به گزارش مهر، وي تاكيد كرد: ما يارانه ها را جابجا كرديم و با اين كار سه خطر بزرگ را به جان خريديم؛ 1-احتمال كاهش يارانه 2-احتمال كاهش آمار كتاب هاي چاپ شده در هر سال و در مظان كم كاري قرارگرفتن و 3-حملات تند و تيزي گروهي كه از منافع غيرمشروعشان محروم شده بودند.
آغاز رياست محسن مؤمني در حوزه هنري
محسن مؤمني از صبح ديروز با دريافت حكم رياست حوزه هنري از سوي حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي (رئيس سازمان تبليغات اسلامي) رياست خود بر حوزه هنري را آغاز كرد.به علت اعلام خبر تعطيلي روزهاي شنبه و يكشنبه مراسم توديع رئيس قديم و معارفه رئيس جديد حوزه هنري روز چهارشنبه 29 ارديبهشت در تالار انديشه برگزار خواهد شد.گفتني است رئيس قبلي حوزه هنري، حسن بنيانيان بود.
نمايش هاي فاطمي در تالارهاي نمايشي
همزمان با ايام فاطميه نمايش مذهبي در تالارهاي نمايشي اجرا مي شود.«خورشيد جاودان»، «به خواب من هم بيا»، «بانوي بي نشان»، «مثل پروانه»، «مردود خرداد» و «سر بر سرير صبح» نمايش هايي هستند كه روي صحنه خواهند رفت.
نمايش صحنه اي «خورشيد جاودان» نوشته و كار «عليرضا غنچي» از چهارشنبه، 22ارديبهشت، در تماشاخانه ماه حوزه هنري اجرا مي شود و تا 27 ماه جاري ادامه خواهد داشت. نمايش «بانوي بي نشان» نيز در ايام فاطمي توسط گروه تئاتر آئين در تالار انديشه حوزه هنري اجرا مي شود. نمايش «به خواب من هم بيا» به نويسندگي بابك رفاهي و كارگرداني محمدرضا مداحيان ساعت 30:19در تالار وحدت به روي صحنه مي رود. دو نمايش «مثل پروانه» به نويسندگي و كارگرداني سيدعلي موسويان و «مردود خرداد» به نويسندگي سيدعلي موسويان و به كارگرداني محمد بي ريا در تماشاخانه سنگلج اجرا مي شوند.
نمايش «سر بر سرير صبح» به كارگرداني صادق داوري فر نيز ساعت 30:17 در تماشاخانه شماره يك ايرانشهر به صحنه مي رود.
داوري بهترين آثار خارجي جشنواره راديو
آثار منتخب بخش خارجي جشنواره بين المللي راديو وارد مرحله داوري نهايي شد.اين برنامه ها در 14عنوان و از بين 178برنامه راديويي خارجي ارسال شده به دبيرخانه جشنواره راديو انتخاب و ارزيابي شده اند. اين آثار از 32 كشور خارجي از جمله فرانسه، روسيه، ژاپن، آمريكا، آلمان، استراليا، اوكراين، بلغارستان، لهستان، صربستان، سوريه، عراق، مجارستان، هنگ كنگ، مالزي، نيجريه، پاكستان، افغانستان، جمهوري چك، تركيه، هند، كره، ايسلند، لبنان، كرواسي، بلاروس و... به جشنواره ارسال شده اند.
يازدهمين جشنواره بين المللي راديو و سومين اجلاس جهاني صدا هم زمان با هفتادمين سال تاسيس راديو، از 5 تا 7 خردادماه در زيباكنار برگزار مي شود.

 



عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس: ايران توانايي غرق كردن ناو آمريكا را در خليج فارس دارد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: ايران توانايي غرق كردن ناو آمريكا را در خليج فارس دارد.
سيداحمد آوايي در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: ايران اسلامي توانايي غرق كردن ناو آمريكا را در خليج فارس دارد و اين امر براي تسليحات پيشرفته نظامي ايران، اقدامي پيش پا افتاده محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينكه تجهيزات ايران در بخش دفاعي و تهاجمي با 30 سال گذشته قابل مقايسه نيست، گفت: ايران اسلامي در سال هاي گذشته در بخش پژوهشي و تحقيقات نظامي و تسليحاتي تلاش هاي بسيار زياد و موفقيت هاي فراواني نيز كسب كرده است، به اين دليل آمريكا حركت ابلهانه اي عليه ايران را در دستور كار خود قرار نمي دهد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه در صورت آغاز جنگ ميان ايران و آمريكا، تمام كننده جنگ واشنگتن نخواهد بود، گفت: ايران اسلامي در مباحث نظامي پيشرفت بسيار زيادي داشته است و توانايي آن را دارد كه در مدت زمان بسيار اندكي توان گذشته خود را بازيابي كند و اين از نقاط قوت ايران به شمار مي آيد.
عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه ايران در دفاع از مرزهاي خود كوتاهي نخواهد كرد، گفت: ايران اسلامي در مقابله با تهاجمات احتمالي از دشمنان نخواهد گذشت و از تمام توان براي دفاع از خاك اسلامي استفاده مي كند.
آوايي با اشاره به مشاوره هاي ارائه شده به رئيس جمهور آمريكا از طرف افراد با تجربه در امور ايران گفت: برخي از مشاوران اوباما به وي تذكر داده اند كه حتي خيال حمله به ايران را از سر بيرون كند و به اين دليل است كه وي براي اين امر هيچ برنامه اي ندارد.
نماينده دزفول در مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: ايران اسلامي به ابرقدرتي در منطقه تبديل شده است و به اين دليل باعث وحشت برخي از قدرت هاي بين المللي است.

 



نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: ضرورت انقلابي ماندن حركت در خط ولايت فقيه است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر بخواهيم انقلابي بمانيم بايد در خط ولايت حركت كنيم و زير چتر رهبري قرار بگيريم و كساني كه خارج از اين محدوده قرار دارند نمي توانند ادعاي انقلابي بودن كنند.
مهدي كوچك زاده در همايشي كه دوشنبه شب تحت عنوان انقلاب اسلامي در شهرستان گناوه برگزار شد، افزود: برخي كه ادعاي انقلابي بودن داشتند امروز با دشمنان انقلاب هم نوا شده اند و به اهداف انقلاب ضربه مي زنند كه ماهيت آنان براي ملت ايران روشن شده و همه مي دانند كه اينها از خط ولايت و رهبري منحرف شده اند.
به گزارش ايرنا، وي بيان كرد: كسي كه ادعا مي كند، نخست وزير جنگ بوده امروز از خط امام و ولايت منحرف شده و به نظام جمهوري اسلامي كه ثمره انقلاب و حاصل خون هزاران شهيد دوران دفاع مقدس است، ضربه مي زند.
اين نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: كساني كه از خط امام، ولايت و رهبري منحرف شده اند، راه ضلالت را مي پيمايند و با ترس و بزدلي در مقابل تهديدات استكبار جهاني به خصوص آمريكا خود را باخته اند و مكرر در سخنان خود اعلام مي كنند كه نبايد دولت جمهوري اسلامي برخواسته به حق ملت بخصوص در موضوع انرژي هسته اي پافشاري كند.
وي گفت: اين افراد ايستادگي دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري مقتدر و انقلابي در برابر سران استكبار را برنمي تابند و هر روز با جوسازي و فتنه گري آب به آسياب دشمن مي ريزند.
كوچك زاده افزود:مردم اين افراد را خوب شناخته اند و روز به روز تنفر عمومي از چنين افراد خائن به انقلاب، امام و رهبري بيشتر مي شود و آنان خود را بيش از پيش به دامن اجانب و دشمنان دين و ميهن مي اندازند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14