(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389- شماره 19644

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نژادحسينيان پارلمان هاي آسيايي را به مقابله با تروريسم فرا خواند
تصويب كليات طرح ارتقاي كيفي خودرو داخلي در مجلس شوراي اسلامي
خارج از دستور
رضايت و غضب حضرت زهرا (س) مظهر مهر و قهر خدا
تهديد روسيه از سوي آمريكا درباره تحويل اس 300 به ايران
استقبال گسترده كردهاي عراق از نمايشگاه انديشه مطهر
موسسه «مطالعاتي نيو آمريكا»: ايران يك خطر اتمي نيست
وزارت خارجه برزيل: پيشنهاد برزيل هنوز نهايي نشده است
معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل: مقابله با تروريسم نيازمند رويكردي جامع و فراگير است
مركز مطالعات استراتژيك لند: ايران يك دهه با موشك هاي قاره پيما فاصله دارد
نماينده تهران در مجلس: دولت بايد مانع ورود بدحجاب ها به دانشگاه ها شود



در نشست كميته دائمي امور سياسي مجمع مجالس آسيايي
نژادحسينيان پارلمان هاي آسيايي را به مقابله با تروريسم فرا خواند

دبيركل مجمع مجالس آسيايي خواستار همكاري پارلمان هاي آسيايي براي مقابله با تروريسم و منع اشاعه هسته اي براساس معاهده ان.پي.تي و مقابله با جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي شد.
به گزارش ايرنا، محمدهادي نژادحسينيان كه روز چهارشنبه در نشست كميته دائمي امور سياسي مجمع مجالس آسيايي در تهران سخن مي گفت، تاكيد كرد: براي فعاليت و حركت همگام با اقدامات ضدتروريستي لازم است اعضاي اين مجمع تحرك و تلاش بيشتري براي اعلام عدم پذيرش تمامي اشكال تروريسم آغاز كنند.
وي با تاكيد بر اين كه پيمان خلع سلاح و منع گسترش سلاح هاي هسته اي مي تواند بستري براي صلح، امنيت و سعادت در آسيا باشد، گفت: اگر مجمع مجالس آسيايي خواهان استفاده از ظرفيت هاي خود براي تاثيرگذاري بر فرآيند تصميم سازي در زمينه صلح و امنيت در آسيا است، در اين صورت پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) چارچوب مناسبي براي اين كار خواهد بود.
نژادحسينيان در ادامه تاكيد كرد: تمامي اعضاي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي بايد از اقدامات و بياناتي كه سبب تضعيف اقتدار و يا اعتبار ان.پي.تي مي شود، خودداري كنند.
وي مجمع مجالس آسيايي را سرمايه ارزشمند براي قاره آسيا دانست و تاكيد كرد: بهتر است اين مجمع تلاش هاي خود را به سوي حضور موثرتر در تحولات مهم آسيا از طريق بهره برداري از ظرفيت هاي موجود در مكانيزم «تروئيكا به علاوه حداقل دو عضو» معطوف نمايد.
كميته دائمي امور سياسي مجمع مجالس آسيايي با حضور 16 كشور از ديروز چهارشنبه به مدت سه روز در محل هتل اوين تهران برپا مي شود.
قرار است در اين نشست پيش نويس قطعنامه پيشنهادي براي نشست شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي تصويب شود.
حجت الاسلام حسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس كميته هاي سياسي مجمع مجالس آسيايي صبح ديروز در مراسم اين اجلاس تاكيد كرد: مجمع مجالس آسيايي نهال نوپايي است كه شكوفايي آن مي تواند به تحقق اميدهاي ديرپاي اين قاره كمك كند.
ابوترابي فرد ادامه داد: اين نخستين باري است كه اجلاس كميته هاي سياسي مجمع به طور مستقل و مياندوره اي برگزار مي شود كه سه موضوع مهم را در دستور كار خود نيز دارد كه عبارتند از صلح و امنيت در آسيا، اعلاميه اصولي، اصول دوستي و همكاري در آسيا و تقويت همكاري هاي مجالس و دولت هاي آسيايي.
وي خاطرنشان كرد: اين مسائل نشانگر رويكرد عميق و جامع مجمع مجالس آسيايي به مسائل بنيادين سياسي در سطح آسيا است البته در حوزه صلح و امنيت مشخصا سه مسئله مهم بين المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت كه اين مسائل عبارتند از تروريسم و جنايات سازمان يافته، خلع سلاح هسته اي و منع اشاعه هسته اي و جنايات رژيم صهيونيستي در نقض حقوق مردم فلسطين.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار داشت: جاي خوشحالي دارد كه مجمع مجالس آسيايي با هوشمندي بارزي اكثر اين موضوعات را به طور بايسته و شايسته مورد كنكاش قرار داده و براي هر يك از اين محورها نيز برنامه هايي را تدارك ديده است.

 



با راي 143 نماينده صورت گرفت
 تصويب كليات طرح ارتقاي كيفي خودرو داخلي در مجلس شوراي اسلامي

كليات طرح ارتقاي كيفي توليد خودرو داخلي با راي 143نماينده مجلس به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، كليات اين طرح در شرايطي درنشست علني ديروز خانه ملت در دستور كار قرار گرفت كه نمايندگان اواخر سال گذشته به هنگام بررسي بودجه 89 تعرفه واردات خودرو را كاهش داده بودند اما اين اقدام آنان با انتقادات جدي روبرو شد تا حدي كه بهارستان نشينان مجبور شدند با تشكيل جلسات علني در سال جديد مجدداً به بازخواني مصوبه پيشين خود بپردازند و با تهيه طرح ارتقا كيفي توليد خودرو داخلي عملاً براي بازگشت تعرفه واردات به حالت سابق گام بردارند.
در جلسه علني ديروز هم يوسف نژاد مخبر كميسيون مشترك رسيدگي به طرح فوق با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ابتداي سال جاري مبني بر ارتقا كيفي توليد خودرو داخلي و عدم كاهش تعرفه واردات خودرو گفت: پيرو اين بيانات طرحي با بيش از 140امضا به صحن علني مجلس تقديم شد و كميسيون مشتركي نيز در اين باره تشكيل گرديد.
وي در ادامه نقاط مثبت طرح ارتقا كيفي توليد خودرو داخلي را برشمرد و از نمايندگان خواست تا به كليات آن راي موافق دهند.
آنگاه براي كليات طرح ارتقا كيفي توليد خودرو داخلي راي گيري به عمل آمد كه با 143 راي مثبت، 14راي منفي و 9 راي ممتنع از مجموعه 215 نماينده حاضر به تصويب رسيد. در صورت تصويب نهايي اين طرح وزارت صنايع و معادن مكلف است ظرف مدت سه ماه از تاريخ تصويب اين قانون برنامه و سياستهاي مرتبط با ارتقا كيفيت توليد خودرو، كاهش مصرف سوخت، اجراي كامل استانداردهاي اجباري پنجاه و يك گانه و استانداردهاي مورد نياز قطعه سازي، استانداردهاي ايمني و آلايندگي و همچنين رقابت پذير نمودن و توسعه شبكه و كيفيت خدمات پس از فروش را تهيه و پس از تصويب هيئت وزيران جهت اجرا به كليه خودروسازان و مراكز ذي ربط ابلاغ نمايد.
همچنين در صورت تصويب نهايي اين طرح دولت موظف مي شود تعرفه واردات خودروي سواري و همه اقلامي كه توليدات داخلي آنها پاسخگوي نياز داخلي است و واردات آنها به توليدات و اشتغال داخلي آسيب مي رساند و همچنين تعرفه واردات اقلام غيرضروري و كالاهاي تشريفاتي را به گونه اي تعيين كند كه توليدات داخلي آسيب نبيند و از خروج بي رويه ارز جلوگيري شود
به عبارت ديگر با تصويب نهايي اين طرح، تعيين ميزان تعرفه واردات خودرو در اختيار دولت قرار مي گيرد كه پيش بيني مي شود در اين صورت تعرفه مذكور به نرخ 90 درصد افزايش يابد.
پاسخ هاي وزيرخارجه
نماينده اروميه را قانع كرد
نماينده اروميه در مجلس از پاسخ هاي وزير امورخارجه قانع شد.
در پايان نشست ديروز، نادر قاضي پور نماينده اروميه سوال خود را از منوچهر متكي وزير امورخارجه درباره عدم جديت در عملياتي كردن ميله گذاري مرزي با عراق طبق قرارداد قانوني و پايدار 1975 الجزاير مطرح كرد.
متكي در پاسخ به اين سوال اظهار داشت؛ با تشكيل دولت جديد عراق دو كشور ايران و عراق در كنار روابط ديپلماتيك خود مقدمات لازم را براي رفع مشكلات موجود در خصوص مرزهاي زميني فراهم كردند.
وي خاطرنشان كرد: طرفين توافق دو كشور تصميم گرفتند كه مشكلات باقي مانده ميله گذاري مرزهاي زميني و رودخانه اي مشترك را از طريق فعال كردن مكانيزم هاي فني و اجرايي مرتفع كنند.
متكي ادامه داد: روند تصميم سازي براي شروع عمليات ميله گذاري مرزي نهايي شده است.
اين وزير دولت دهم افزود؛ در بين كشورهاي همسايه و منطقه، عراق سومين كشوري است كه ما در مرزهاي مشترك خود با اين كشور مراودات تجاري چند ميليارد دلاري داريم.
وي در پايان خاطرنشان كرد: گزارش عمليات ميله گذاري مرز و تعيين مرز آبي در اروندرود به مجلس تقديم شده و اين روند ادامه دارد.
پس از اين توضيحات، قاضي پور نماينده اروميه اعلام كرد از پاسخ هاي وزير قانع شده است.
بي حجابي فرهنگ وارداتي غرب است
نماينده درود و ازنا در مجلس با اشاره به گسترش بدحجابي در كشور، اعلام كرد كه بي حجابي همان فرهنگ وارداتي غرب است كه به مردم مسلمان ايران تحميل شد.
به گزارش فارس عزت الله دهقان در نطقش تاكيد كرد: شبيخون فرهنگي كه مقام معظم رهبري خطرات آن را از ديرباز خاطرنشان ساخته اند، به وسيله همين بي بند و باري ها تحقق مي يابد كه بي حجابي از مصاديق بارز آن است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: خطرات اين پديده شوم اگر از فتنه اخير بالاتر نباشد كمتر نيست؛ همگان با چشم خود ديديم كه مظاهر فتنه در مجامع و راهپيمايي ها و به خصوص فاجعه عاشورا از همين قياس بودند در كشوري كه فرهنگ فاطمي حاكم است بي حجابي نبايد رشد كند از اين رو از رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه مصرا درخواست مي كنم به فرمان خداوند در نهي از منكر اقدام كنند.
زنان بايد از حضرت فاطمه(س) الگو بگيرند
نماينده مردم بندرعباس هم در نطق خود گفت: زنان جامعه ما بايد در مسئله حجاب از حضرت فاطمه(س) الگو بگيرند و دختران ما نيز بايد ايشان را الگوي خود قرار بدهند.
حجت الاسلام سيد مصطفي ذوالقدر خطاب به مسئولان دانشگاه ها ادامه داد: يك دختر زماني كه به مدرسه مي رود با حجاب كامل است و وقتي از دانشگاه بيرون مي آيد بدحجاب مي شود بايد دليل اين موضوع را بررسي كرد.
وي خطاب به صدا و سيما و سازمان تبليغات اسلامي اظهار داشت: به جاي اينكه به مسائلي بپردازيد كه به درد نمي خورد بهتر است به مسائلي مانند زندگينامه حضرت فاطمه(س) بپردازيد و عظمت و شخصيت ايشان را بيان نماييد.
ذوالقدر با اشاره به ديدار رهبر انقلاب با مسئولين نشر كتاب افزود: ايشان در اين ديدار فرمودند كه نمي توان با ابزار اجرايي اخلاق را تحميل كرد لذا در اين راستا بايد كار فرهنگي بيشتري انجام گيرد.
نماينده مردم بندرعباس ادامه داد: طبق گفته امام(ره) ابتدا بايد به تزكيه و بعد به آموزش بپردازيم و ايشان فرمودند تا زماني كه افراد تزكيه نشده اند مسئوليت براي آنها خطر دارد.
اين نماينده مجلس گفت: در ايام سوگواري حضرت فاطمه(س) بايد صدا و سيما تا جايي كه مي توانند از عظمت حضرت فاطمه(س) صحبت كند.
غفلت از ارزشهاي ديني
قطعا خواست دشمنان است
نماينده مردم ساري در مجلس گفت: غفلت از ارزش هاي ديني و انقلابي و دفاع مقدس قطعا تامين كننده نظر و خواست دشمنان است.
سيدرمضان شجاعي كياسري در نطقش با طرح سوالاتي يادآور شد: به راستي كدام يك از ارزش هاي ديني در حال فراموشي است كه نگراني رهبر انقلاب و مراجع عظام و همه دلدادگان به انقلاب اسلامي را فراهم نمود؟ بي توجهي به پديده بدحجابي و بي حجابي يكي از نمونه هاي هنجارشكن در شكل و ظاهر جامعه اسلامي است كه متاسفانه حتي در برخي از ادارات دولتي و سازمان ها نيز وثوق پيدا كرده كه اين امر مي تواند جاده صاف كن ديگر پديده هاي زشت اجتماعي باشد، لذا ضرورت دارد قانون عفاف و حجاب را مسئولان كشور هرچه زودتر به مرحله اجرا درآورند و اقدام مناسب و موثري را در جهت رفع اين نگراني به عمل آورند.
رزمايش هاي اخير نشان از آمادگي نيروهاي مسلح داشت
نماينده مردم رودبار در مجلس شوراي اسلامي گفت: رزمايش هاي اخير سپاه و ارتش آمادگي نيروهاي مسلح براي مقابله با بيگانگان را نشان داد.
صمد مرعشي در نطقش افزود: جا دارد از فرماندهان پر تلاش و دلير سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي ايران كه موجبات خوشحالي مردم ايران اسلامي را فراهم آورده و باعث ياس و درماندگي بيگانه شده اند تشكر نماييم.
وي افزود: رزمايش پيامبر اعظم 5 و ولايت 89 در آب هاي نيلگون خليج فارس و منطقه استراتژيك هرمز تابلويي تمام عيار و معنادار از اقتدار ملت شريف و خردمند ايران بود كه آمادگي همه جانبه نيروهاي مسلح براي مقابله با بيگانگان را نشان داد.

 



خارج از دستور

باز هم حكايت صندلي هاي خالي مجلس
در جلسه علني ديروز مجلس باز هم بيش از 90 نماينده غايب بودند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس ما در حالي كه هم اكنون مجلس بيش از 285 نماينده دارد اما نشست علني روز گذشته با حضور فقط 195 نماينده تشكيل شد كه اين رقم يك نصاب لب مرزي و شكننده است.
گفتني است مشكل فوق مدت هاست گريبانگير جلسات خانه ملت شده و عليرغم اينكه تاكنون نيز انتقادات فراواني از سوي مسئولان ارشد نظام و افكار عمومي درباره صندلي هاي خالي صورت گرفته مع ذلك اقدام خاصي از جانب هيات رئيسه مجلس براي برخورد با اين موضوع نشده است.
بنا ندارم اظهارنظر كنم
غلامعلي حدادعادل گفت: بنا ندارم درباره عملكرد مجلس هشتم و هيات رئيسه آن اظهارنظر كنم.
به گزارش فارس، نماينده مردم تهران در حاشيه نشست علني ديروز خانه ملت در پاسخ به اينكه عملكرد رئيس و هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت كه بنا ندارم درباره عملكرد مجلس هشتم و هيئت رئيسه آن اظهارنظر كنم.
حدادعادل در پاسخ به اينكه آيا بنا نداريد نظر خود را درباره عدم كانديداتوريتان در انتخابات رئيس مجلس و اصولگرايان تغيير دهيد اعلام كرد كه در اين زمينه بنا ندارم تصميمم را عوض كنم و دلايلش نزد خودم موجود است.

 



رضايت و غضب حضرت زهرا (س) مظهر مهر و قهر خدا

اينكه گفته مي شود انسان به جائي مي رسد كه رضاي او، رضاي خداست ؟ او اگر معصوم نباشد،آيا اين فرض صحيح است ؟ ممكن است كسي عادل باشد، ولي اشتباه بكند؛ گاهي بيجا برنجد. چنين قهري، قهر خدا نيست؛ يا بيجا خوشحال بشود، چنين خوشحالي كه رضاي خدا نيست ! آنكه رضاي او و غضب او مظهر رضا و غضب حق است، بايد حق ص رف ومطلق باشد !! جز عصمت چيز ديگري مصحّح اين امر نيست. آنها هم كه مي گفتند:فاطمه يا شب گريه كند، يا روز؛ نه براي اينكه همسايه ها نرنجند ! براي اينكه اين گريه نشانه قهر خداست. آنها گفتند: التماس مي كنيم يك قدري كمتر بنالد كه نشانه قهر كمتر باشد. اينكه انسان به جائي مي رسد كه رضاي او، رضاي خدا باشد و غضب او، غضب خدا باشد، اين بدون عصمت فرض عقلي ندارد.
وصفي كه خدا در سوره انبياء براي ملائكه ذكر كرد(1) همان وصف را در زيارت جامعه براي اهل بيت (عليهم السّلام) ذكر مي كنيم(2) و عرض ادب مي كنيم كه: لا يسب قونه ب القول و هم ب امر ه يعملون؛ اين رضاي فاطمه مسبوق به رضاي حق است. تا حق راضي نباشد، او راضي نيست؛ تا حق غضب نكند، او غضب نمي كند. اينچنين نيست كه هر وقت فاطمه غضب كرد، خدا غضب مي كند؛ هر وقت فاطمه راضي شد، خدا راضي مي شود ! اين كه مي شود سبق قول. اينكه فرمود: لا يسب قونه ب القول؛ چون اهم كارهاي انسان حرف است، مي گويند : «قول». و گرنه فكر، قول است؛ قول، قول است؛ اخلاق، قول است؛ عمل، قول است؛ قيام و قعود، قول است.
اينكه در سوره قاف فرمود: ما يلف ظ م ن قول لا لديه رقيأ و عتيد(3)؛ حرف زدن، لفظ است؛ سكوت، لفظ است؛ نشستن، لفظ است؛ خوابيدن، لفظ است. چون مهم ترين كار لفظ است، فرمود: ما يلف ظ. اينچنين نيست كه فقط لفظ ها را بنگارند ! نگاه ها را مي نگارند، سكوت ها را مي نگارند. آنكه بجا بايد اعتراض كند، اگر اعتراض نكرد؛ الساك ت م ن الحق ش يطاأ اخرس؛ آن سكوت، لفظ است. منظوراز لفظ،لفظ در مقابل فعل نيست. نظير لا تأكلوا اموالكم ب ينكم ب الباط ل(4) كه منظور خوردن نيست، مطلق تصرّف است. در اين كلام كريمه كه فرمود: ما يلف ظ م ن قول، سخن تنها در لفظ نيست. اگر در سوره انبياء، در وصف فرشته ها آمده است: لا يسب قونه ب القول، سخن در حرف محض نيست. اگر در زيارت جامعه در وصف اهل بيت گفته مي شود: لا يسب قونه ب القول و هم ب امر ه يعملون، فقط در حرف نيست.
تمامي شئون معصومان (ع)، مسبوق به اراده و اذن الهي
هر شأني از شئون اينها مسبوق به شئون الهي است. چرا ؟ چون اگر كسي وليّ الله بود، يعني تحت ولايت الله است. اگر تحت ولايت الله بود، مگر مولّي عليه بدون اذن ولي كار مي كند ؟! اينچنين نيست كه فاطمه برنجد، بعد خدا برنجد ! چون خدا مي رنجد، رنجش او در فاطمه ظهور مي كند. وقتي او رنجيد، ما كشف مي كنيم كه خدا رنجيد. وقتي او راضي بود، كشف مي كنيم خدا راضي است.
اجماع امت بر كوبيدن حضرت فاطمه زهرا (س)
در عصر پس از رحلت پيامبر (ص)
اينچنين مقامي را يك نفر، دو نفر؛ يا سقيفه و شورا نمي توانند هضم بكنند. لذا مرحوم كليني نقل كرد: هنگام دفن فاطمه زهرا (س)، اميرالمؤمنين رو به قبر مطهر پيغمبر كرد وجملاتي را فرمود. شيخنا الاستاد، علامه شعراني (رض) در همان تعليقه مبارك و نوراني كه بر شرح اصول كافي دارند، يعني شرح مرحوم مولا صالح مازندراني؛ بسياري، يا بخش قابل توجهي از تعليقات ايشان اگر عميق تر از خود شرح نباشد، كمتر نيست. ايشان اصرار دارند كه وجود مبارك فاطمه (س) را در همان خانه شخصي خود دفن كردند. اگر بقيع مي آوردند كه بر خلاف وصيّت بود، چون علني مي شد و اگر در روضه و مسجد دفن مي كردند كه سابقه نداشت چنين چيزي. ظاهراً در همان بيت دفن كردند؛ البتّه اين يك اجتهاد است.
و اين جمله علامه شعراني تأييد مي كند آن جمله اي راكه مرحوم كليني نقل مي كند كه وجود مبارك اميرالمؤمنين بعد از دفن فاطمه زهرا روكرد به قبر مطهر پيغمبر، گفت: السّلام عليك عنّي و عن ابنت ك النّاز له ب ك، بعد فرمود: و ستنبّ ئك ا بنتك ب تضافر امّت ك علي هضم ها، فاحف ها السّئوال و استخب رها الحال (5). عرض كرد: يا رسول الله ! يك اتفاق نظر كلّي حاصل شده است تا فاطمه را در هم بشكند. آن جمله هاي آخر حديث مرحوم كليني اين است كه: فب ع ين الله تدفن ا بنتك س رّا، و يهضم حقّها، و يمنع ا رثها (6)؛ آنها جمله هاي آخر اين حديث شريف است.
فرمود: همه جمع شدند تا فاطمه را سركوب كنند. مگر او كي بود؟ او چي بود ؟مگر او يك زن عادي بود كه همه سران ستم بايد توطئه كنند، تا يك نفر را سركوب كنند ! فرمود: امت اجماع كرده است تا فاطمه را در هم بكوبد و اين خبر مهم را دخترت به تو گزارش مي دهد؛ تو از او بپرس. آنگاه در ذيل اين مرثيه سرائي اش عرض مي كند: فب ع ين الله تدفن ا بنتك س رّا، و يهضم حقّها، و يمنع ا رثها. آنگاه مسأله فدك و خلافت و اينها را مطرح مي كند. اين كسي كه مظهر لم يكن له كفواً احد است و با علي يك نور است، مظهر ليس كم ثل ه ش يء است و وجود مبارك رسول گرامي م ن البدع لي الختم مظهر آن نام است و اينها زير مجموعه آن نام، مظهر چنين نامي اند؛ تا همگان جمع نشوند، نمي توانند اين چراغ را خاموش كنند !! البتّه ظاهراً خاموش كرده اند، امّا براي ابد اين نور روشن است.
انسان؛ « وديعه الهي » و « رهن قبر »
امام آنگاه جريان را بازگو مي كند، مي گويد: من اگر در كنار اين قبر بنشينم، نه براي آن است كه بي صبري مي كنم يا اگر مي روم، نه براي آن است كه به ستوه آمدم؛ اينچنين نيست. ولي دستوري داده شده كه بگوئيم: نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون، پس فاسترج عت الوديع ه، و اخ ذت الرّهين ه (7)شما درصحيفه نوراني سجاديه و مانند آن، مي بينيد از اموات به عنوان » رهائ ن القبور » ياد مي كنند (8). اموات گروگانهاي قبورند، و همه ما وديعه الهي هستيم كه بايد برگرديم؛چون نّا ل لّه ايم؛ پس نّا ل يه راج عون. فاسترج عت الوديع ه، و اخ ذت الرّهين ه؛ مرده رهن قبر است، بايد اين گروي خود را به صاحب گرو بپردازد.
و اين جريان صديقه طاهره (س) نشانه خوبي است كه امت بايد براي حفظ و پايداري نظام، عميقاً در جريان روز باشد و عالمانه از اوضاع با خبر باشد و عارفانه حمايت كند؛ وظيفه همه مردم اين است /و گرنه اموي هاي امروز، عباسي هاي امروز، مرواني هاي امروز خطرناك تر از امويان و مروانيان و عباسيان ديروزند.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در خطبه هاي نماز جمعه قم ؛ 6/ 7/ 1375
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انبياء/ 27 (2) من لا يحضره الفقيه/ 2/ 610 ـ ز ياره جام ع ه ل جميع الائمه (ع)
(3) ق/ 18 (4) بقره/ 188
(5) الكافي/ 1/ 459 ـ باب مول د الزّهراء فاطمه (ع)
(6) همان (7) همان (8) ر. ك: صحيفه سجاديه/ دعاي 3
خوان حكمت در دهه فاطميه(18تا27ارديبهشت)هرروز منتشر مي شود

 



رويترز گزارش داد
تهديد روسيه از سوي آمريكا درباره تحويل اس 300 به ايران

يك مشاور عالي رتبه باراك اوباما از هشدار جدي به روسيه نسبت به ارسال سيستم ضدهوايي اس 300 به ايران خبر داد.
خبرگزاري رويترز گزارش داد: «گري سيمور»، مشاور ارشد باراك اوباما و هماهنگ كننده امور كنترل تسليحات كاخ سفيد در ارزيابي كلي از روابط با روسيه گفت كه فكر مي كند روسيه موضع واشنگتن را درك مي كند و اگر مسكو سيستم هاي «اس-300» را به ايران ارسال كند، متعجب خواهد شد.
سيمور گفت: (اين موضوع) را براي روس ها روشن كرده ايم كه اين امر تاثيري قابل ملاحظه بر روابط دوجانبه مان خواهد گذاشت. وي افزود: فكر مي كنم روس ها درك مي كنند كه شرايط دشوار خواهد شد.
اين گزارش حاكي است: تهران از روسيه خواسته است در برابر فشار غرب درباره فروش اين سيستم ها كه بنا به گفته تحليلگران مي تواند به مقابله ايران با حمله به تاسيسات هسته اي اش كمك كند، تسليم نشود. سيمور همچنين تاكيد كرد: تحويل اين موشك ها به ايران عواقب ناخوشايندي را براي دولت روسيه در پي خواهد داشت، چرا كه مقامات كاخ سفيد بارها مخالفت خود را در زمينه فروش اين موشك ها به ايران اعلام كرده اند. وي از سيستم اوباما براي تجديدنظر در توافق با روسيه درباره همكاري در حوزه انرژي هسته اي غيرنظامي دفاع كرد و گفت: فكر مي كنم شاهد همكاري خوبي از جانب روس ها باشيم و اين زماني كه شوراي امنيت اقدام كند براي همه روشن خواهد شد.
در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه يك مقام روس اعلام كرده است دولت متبوعش به قرارداد خود با ايران براي تحويل سامانه موشكي پايبند است.
اين گزارش مي افزايد: دولت روسيه همچنين ماه گذشته و بدون توجه به تهديدات آمريكا سند همكاري مشترك در زمينه تبادل اطلاعات سيستم هاي پيشرفته نظامي با جمهوري اسلامي ايران را به امضا رساند. «ميخائيل دميتريف» مقام ارشد روسيه در آژانس همكاري هاي نظامي در پاسخ به اعتراض سران آمريكايي گفت: سند همكاري ما با ايران به امضا رسيده و هيچكدام از طرفين قصد فسخ آن را ندارند.
پيشرفت صنايع موشكي ايران فراتر از انتظار است
يك رسانه نزديك به موساد هم در گزارشي تاكيد كرد كه صنايع موشكي ايران، پيشرفتي فراتر از حد تصور داشته است.
دبكا فايل در گزارشي ويژه به نقل از يعير شمير، رئيس بخش هوافضاي اسراييل، نوشت: توسعه صنايع موشكي در ايران بسيار سريعتر از حد تصور ما بوده و راه هاي مقابله با آن ها براي اسراييل بسيار مشكل مي باشد.
بر اساس اين گزارش، موشك هاي كروز KH-55 ايران، نمونه موشك هاي اكرايني مي باشند كه ايران آن ها را بهبود داده است.
كارشناسان صنايع هوافضاي اسرائيل از تلاش دانشمندان بخش نظامي ايران در توليد موشك هايي با برد بيش از 2500 كيلومتر گزارش دادند و عنوان داشتند كه ايران هم اينك در حال توليد نسل جديدي از بمب افكن هايي است، كه قادر به شليك موشك هاي هوا به زمين از فواصل دور بدون درگيري با هواپيماهاي دشمن مي باشد.
مارك فيتز پاتريك، كارشناس امور ايران در اين باره گفت: ايران در زمينه فن آوري موشك هاي بالستيكي پيشرفت هاي زيادي نموده است و اولين كشوري مي باشد كه موشك هاي سجيل-2 را بهينه سازي نموده است. ايران هم اكنون تمامي اسرائيل را در تيررس موشك هاي بالستيك خود دارد.

 



استقبال گسترده كردهاي عراق از نمايشگاه انديشه مطهر

گروه ادب و هنر-
نمايشگاه فرهنگي هنري «انديشه مطهر» با استقبال گسترده مردم كردستان عراق مواجه شد.
اين نمايشگاه به مناسبت سالگرد درگذشت استاد شهيد مرتضي مطهري و با هدف معرفي بخشي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در قالب آثار فرهنگي و همچنين تعميق روابط فرهنگي دو ملت ايران و عراق توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سليمانيه عراق برگزار شد.
براساس اين گزارش در روزهاي برگزاري اين نمايشگاه از 12 تا 22 ارديبهشت ماه، بيش از 140 هزار نفر از آن بازديد كردند.
در نمايشگاه انديشه مطهر همچنين 270 هزار جلد از آثار امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، شهيد مطهري و آيت الله مصباح يزدي به فروش رفت. حضور شخصيت هاي سياسي، فرهنگي و نخبگان ايران و اقليم كردستان عراق، همچنين حضور ناشران برجسته جمهوري اسلامي ايران، مأسسات قرآني، فرهنگي و هنري، سازمان هاي مردم نهاد و نمايندگاني از رسانه ها و دانشگاه هاي ايران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، صدا و سيما، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، حوزه هنري و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از ويژگي هاي اين نمايشگاه فرهنگي بود.

 



موسسه «مطالعاتي نيو آمريكا»: ايران يك خطر اتمي نيست

يك موسسه مطالعاتي آمريكايي اذعان كرد سياستمداران آمريكايي و رژيم اسرائيل براي سرپوش گذاشتن روي اشتباهات خودشان، ايران را خطري جهاني معرفي مي كنند.
پايگاه مطالعاتي «نيو آمريكا» با انتشار گزارشي از برخورد آمريكا و همپيمانانش با پرونده هسته اي ايران انتقاد كرد و نوشت: «در آستانه نشست امضاي توافقنامه منع توليد سلاح اتمي در سازمان ملل در نيويورك، به نظر مي رسيد كه هيلاري كلينتون، وزير خارجه، خود را براي درگيري آماده كرده باشد. او در برنامه «ملاقات با مطبوعات» شبكه ان بي سي در روز 2 مي اعلام كرد كه ايران ناقض وظايف تعيين شده در توافقنامه منع گسترش سلاح اتمي است. با اين حال كلينتون، اشتباه مي كند. هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان بدهد كه ايران درگير ساخت سلاح اتمي است و اين موضوع در گزارش سال 2007 اطلاعات ملي آمريكا و تمام گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي هم تاييد شده است. در عين حال ايران تضمين كرده است كه برنامه هاي اتمي اش صرفا صلح آميز است و به همين دليل با توافقنامه اي كه زير آن را امضا كرده است، همخواني دارد.
اين موسسه معتبر در ادامه با انتقاد از جوسازي هاي بي پايه مقامات آمريكايي نوشت: «روز 3 مي، طي يك گزارش نفس گير كه منبع آن هم مشخص نبود نوشت: «سوخت اتمي ايران به 2100 كيلوگرم رسيده است كه براي ساخت دو بمب اتمي كافي است». اين برآورد ها اگر صحت داشت مي توانست هم شرورانه و هم متقاعدكننده باشد، اما اين برآورد غلط است و منجر به بيراهه رفتن مي شود. متاسفانه كلاوسون، بولتون و همه كساني كه چنين اظهار نظراتي مي كنند، چيزي از مهندسي اتمي نمي دانند. حقيقت اين است كه رابطه كمي بين غني سازي اورانيوم با غلظت پايين توسط ايران و توليد بمب اتم وجود دارد. قدم هاي زيادي براي رسيدن به بمب اتم بايد برداشته شود كه سال ها طول مي كشد.»
«نيو آمريكا» در پايان ضمن رد كردن فرضيه خطر اتمي ايران، اين سوال را مطرح مي كند كه دليل اين همه فشار سياسي به ايران و تهديدهاي مكرر آمريكا و رژيم اسرائيل چيست؟ نويسندگان اين گزارش سرپوش گذاشتن روي اشتباهات سياسي خود را دليل اين فشار دانسته و نوشته اند: «هيچ سياستمدار تندرو اسرائيلي نيست كه از «تهديد ايران» براي سرپوش گذاشتن بر روي اشتباهات سياسي اش استفاده نكرده باشد.»

 



وزارت خارجه برزيل: پيشنهاد برزيل هنوز نهايي نشده است

وزارت خارجه برزيل اعلام كرد كه پيشنهاد كشورش درباره مبادله سوخت ميان ايران و طرف هاي غربي هنوز نهايي نشده است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از سخنگوي وزارت خارجه برزيل گزارش داد: برزيل پيشنهاد مربوط به برنامه هسته اي ايران را نهايي نكرده است اما در حال كار كردن بر روي پيشنهادي مبتني بر طرحي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه كرده است.
براساس اين گزارش برزيل و تركيه براي يافتن يك راه حل با يكديگر در تماس هستند و بر طرح تبادل اورانيومي كه مورد حمايت سازمان ملل است، تكيه دارند.
استقبال فرانسه
از پيشنهاد برزيل
«برنار كوشنر»، وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه كشورش «به شدت» از اقدام «لولا داسيلوا»، رئيس جمهوري برزيل براي جلب موافقت ايران در زمينه مبادله سوخت هسته اي، حمايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه وي افزود: «لولا داسيلوا در اجراي اين گفتمان، جدي است. من عزم او را براي صلح تحسين مي كنم و از اين اقدامش نيز به شدت حمايت مي كنم.» كوشنر در عين حال افزود كه پاريس در چنين شرايطي با شركاي برزيلي خود به طور تنگاتنگ همكاري مي كند.
هدف سفر رئيس جمهور برزيل به ايران
در همين حال پايگاه اينترنتي «فارين پاليسي» با اشاره به سفر قريب الوقوع رئيس جمهوري برزيل به تهران نوشت: هدف اين سفر و مذاكرات «لوئيز ايناسيو داسيلوا» با مقامات ايران، اثبات حقانيت و صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و اين مساله است كه هيچ چيز مخفيانه و پنهاني در پس اين برنامه وجود ندارد.
براساس اين گزارش، اين حركت «لولا» و تلاش وي براي خط بطلان كشيدن بر ادعاهاي آمريكا و همپيمانانش عليه برنامه هسته اي ايران، براي وي كه دوره رياست جمهوري اش رو به پايان است، مشروعيتي در عرصه جهاني به ارمغان خواهد آورد.

 



معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل: مقابله با تروريسم نيازمند رويكردي جامع و فراگير است

معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل، مقابله با تروريسم را نيازمند رويكردي جامع و فراگير دانست كه عوامل پديدآورنده آن را ريشه كن كند.
«اسحاق آل حبيب» معاون نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در جلسه شوراي امنيت، كه براي بررسي راهكارهاي مقابله جهاني با تروريسم تشكيل شده بود، اعلام كرد كه كشورمان در شهريورماه امسال ميزبان يك نشست بين المللي براي بررسي ابعاد مختلف تروريسم خواهد بود.
آل حبيب در اين نشست به تشريح اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي مهار تهديد جهاني تروريسم پرداخت و در بخشي از سخنان خود ضمن انتقاد از عملكرد دوگانه برخي كشورهاي غربي در برخورد با پديده تروريسم، گفت: براي مقابله با اين پديده شوم نياز به رويكرد جامع و فراگستر داريم كه عوامل پديده آورنده تروريسم را ريشه كن كند.
وي با اشاره به دستگيري عبدالمالك ريگي، گفت: شواهد متقن زيادي در دست است كه نشان مي دهد كشورهايي از اين عنصر تروريست حمايت كرده اند. در حالي كه همه كشورها بايد به تعهدات بين المللي خود در مقابله با تروريسم عمل كنند.
آل حبيب با اشاره به برخي كشورهاي دارنده سلاح هاي كشتار جمعي و هسته اي كه به نام مقابله با تروريسم به تشديد نگراني ها از مواد هسته اي دامن مي زنند، اظهار داشت كه چنانچه اين كشورها واقعاً از دستيابي تروريست ها به اين مواد و سلاح ها بيم و هراس دارند و در گفتار خود صادق هستند از توسعه و افزايش حجم زرادخانه هاي هسته اي خود به طور جدي بكاهند.
معاون نمايندگي كشورمان با اشاره به اينكه كشت و توليد مواد مخدر مي تواند منبع تامين مالي فعاليت هاي تروريستي باشد به جديت كشورمان در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخت و گفت كه ايران تقريباً به تنهايي بار بزرگي را در اين زمينه به دوش مي كشد.
آل حبيب با اشاره به برگزاري كنفرانس مقابله با تروريسم در شهريورماه در تهران، اظهار داشت: اين كنفرانس در راستاي تلاش هاي بين المللي براي مقابله واقعي با تروريسم به عنوان يك پديده جهاني برگزار مي شود.

 



مركز مطالعات استراتژيك لند: ايران يك دهه با موشك هاي قاره پيما فاصله دارد

سرويس سياسي-
يك موسسه مطالعاتي بين المللي اعلام كرد، برد موشك هاي ايران يك دهه ديگر به خاك آمريكا مي رسد.
اين گزارش توسط موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك (آي آي اس اس) پيشرفت هاي ايران در زمينه توانايي موشكي را ارزيابي مي كند و به پيش بيني قدرت احتمالي موشك هاي ايران طي يك دهه آينده مي پردازد. «آي آي اس اس» نوشت كه انتظار مي رود ايران پيش از تلاش براي ساخت موشك هاي قاره پيما با بردي بالاتر از 5500 كيلومتر، ابتدا براي مهارت يافتن در توليد موشك هاي ميان برد- با برد 3500 تا 5500 كيلومتر- بكوشد.
اين موسسه مي گويد كه منطقي است اگر تصور شود كه ايران يك دهه با ساخت موشك هاي قاره پيما از نوع متكي بر فناوري نو-دانگ و اسكاد، فاصله دارد. اين گزارش همچنين به تهديد احتمالي موشك هاي ايران براي اروپا اشاره مي كند و در آن آمده است كه «بعيد است ايران تا پيش از 2014 يا 2015 براي راه اندازي موشك هايي با سوخت مايع كه قادر به رسيدن به اروپاي غربي باشد اقدام كند.» به علاوه اين موسسه مي گويد كه اين كشور چهار تا پنج سال با ساخت نوعي از موشك سجيل با سوخت جامد كه بتواند يك كلاهك جنگي يك تني را براي فاصله 3700 كيلومتري پرتاب كند فاصله دارد. كارشناسان مي گويند كه موشك هاي با سوخت جامد- در مقايسه با سوخت مايع- به خصوص مايه نگراني است زيرا مي توان آنها را با سرعت خيلي بيشتري آماده پرتاب كرد و در نتيجه هدف قراردادن سكوي پرتاب آنها پيش از شليك دشوارتر است. وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در ماه آوريل هشدار داده بود كه اين امكان وجود دارد كه ايالات متحده تا پنج سال ديگر در تيررس موشك هاي بالستيك ايران قرار بگيرد. در اين گزارش نوشته شده بود: «ايران با كمك خارجي كافي احتمالا مي تواند تا سال 2015 ميلادي يك موشك قاره پيما با توانايي رسيدن به ايالات متحده را توليد و آزمايش كند. در پايان اين گزارش آمده است: «ايران تاكيد دارد برنامه موشكي اين كشور جنبه دفاعي و بازدارنده دارد.»

 



نماينده تهران در مجلس: دولت بايد مانع ورود بدحجاب ها به دانشگاه ها شود

نماينده تهران در مجلس گفت: دولت بايد مانع ورود بدحجاب ها به دانشگاهها شود.
علي مطهري در گفتگو با مهر گفت: وضعيتي كه امروز در مسئله عفاف و حجاب پيدا كرده ايم به خاطر جدي نگرفتن اصل امر به معروف و نهي از منكر خصوصاً از طرف دولتها است. امر به معروف و نهي از منكر در واقع يك اصلاح مستمر اجتماعي است كه اسلام براي منحرف نشدن جامعه پيش بيني كرده است اما متاسفانه توجه لازم به آن وجود ندارد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس افزود: غير از وظيفه اي كه مردم از نظر امر به معروف ونهي از منكر قلبي و زباني دارند بخشي از مرحله سوم امر به معروف و نهي از منكر كه مرحله «يد» ناميده شده و مستلزم اعمال قدرت و قانون است وظيفه دولت اسلامي است اما معمولا دولت ها از زيربار اين مسئوليت شانه خالي مي كنند. وي با بيان اينكه دولت بيشترين وظيفه را درباره سامان مند شدن حجاب دارد افزود: اگر نظارت بر مسئله حجاب و عفاف از ادارات دولتي و اماكن عمومي آغاز شود و مردم احساس كنند دولت نسبت به بدحجابي حساس است و بدحجابي را در ادارات و اماكن دولتي به رسميت نمي شناسد بخش مهمي از مشكل حل مي شود. برخورد با بدحجابي بايد از اماكن دولتي آغاز شود و در مرحله بعد به خيابانها و معابر عمومي پرداخته شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14