(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389- شماره 19644

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در جمع پرشور و صميمي مردم ياسوج رئيس جمهور: ملت ايران هر روز سنگرهاي جديدي فتح مي كند
چشم به راه سپيده
گزارش كيهان متن و حاشيه ديداررهبر انقلاب از نمايشگاه كتاب
در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 2 شهيد گمنام در قم تشييع مي شوند
نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي: قاليباف ها بيمه مي شوند
بخشدار قمصر: گردشگران در ايام پايان هفته به اين شهر سفر نكنند!
نماينده اهل سنت مجلس خبرگان : فتواي رهبر انقلاب دسيسه هاي دشمنان را خنثي كرد
مشاور رئيس جمهور: ادغام تربيت بدني و سازمان ملي جوانان تفكري خطرناك است
همزمان با سوم خرداد نخستين خبرگزاري كودكان و نوجوانان در اردبيل راه اندازي مي شود
مشاور رئيس جمهور: بايد با عاملان تخريب مسئله حجاب برخورد شود
ربات انسان نماي «مازندران يك» رونمايي شد
ميرتاج الديني: مردم ايران در دو آزمون بزرگ سال 88 پيروز شدند
اخبار ادبي و هنري



در جمع پرشور و صميمي مردم ياسوج رئيس جمهور: ملت ايران هر روز سنگرهاي جديدي فتح مي كند

رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه تلاش مي كنيم كه پارتي بازي را ريشه كن كنيم، تأكيد كرد: هر كسي كه به دنبال پارتي بازي باشد، جزو دولت احمدي نژاد نيست.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمود احمدي نژاد در سومين دور از سفرهاي استاني در اجتماع پرشور مردم ياسوج افزود: كساني كه در هر گوشه ايران مرتكب پارتي بازي شوند، مورد تاييد من نيستند و عضو دولت احمدي نژاد محسوب نمي شوند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه عزت ملت ايران روزافزون است، خاطرنشان كرد: هر روز سنگرهاي جديدي به تسخير ملت، انديشه، فرهنگ و انقلاب ايران درخواهد آمد.
رئيس جمهوري اضافه كرد: اگر صحنه جهان را مشاهده كنيد، در يك سو، گروه خودخواه، مستكبر و چپاولگر صف آرايي كرده اند كه همه تخلفات را مرتكب مي شوند و حتي از قوانيني كه خود تدوين و تصويب كرده اند تخطي مي كنند.
وي اظهار داشت: آنها همه ارزش هاي مادي دنيا را براي خود مي خواهند و براي ساير ملتها هيچ حق و ارزشي قايل نيستند در حالي كه خود ديكتاتورترين ديكتاتورهاي دنيا را حمايت مي كنند، شعار دموكراسي و آزادي خواهي سر مي دهند.
احمدي نژاد ادامه داد: مستكبران در حالي كه همه تروريست هاي درجه يك دنيا را مورد حمايت مادي، اطلاعاتي و سياسي قرار مي دهند شعار مبارزه با تروريسم را فرياد مي زنند.
رئيس جمهوري تصريح كرد: آنها در حالي كه كشورها را به ناحق و با طراحي هاي حيله گرانه به اشغال خود درمي آورند و صدها هزار مردم بي گناه را مي كشند، شعار دفاع از حقوق بشر سر مي دهند.
محمود احمدي نژاد در بدو ورود به ياسوج در گفت وگو با خبرنگاران، پيگيري مصوبات قبلي و حضور در كارگروه هاي تخصصي را از اهم اهداف سفر به اين استان اعلام كرد.
احمدي نژاد تشكيل كارگروه فرهنگي را از جمله برنامه هاي اين سفر عنوان كرد و افزود: با حضور در اين كارگروه بحث هاي فرهنگي را پيگيري خواهيم كرد و نسبت به رفع موانع و انجام كارهاي جديد با مشاركت وزيران و مسئولاني كه در اين سفر حضور دارند، تلاش خواهد شد.
رئيس جمهوري ديدار عمومي با مردم استان، ايثارگران، منتخبان و فرهيختگان استان و آگاهي از ديدگاه هاي آنان نسبت به مسائل جامعه و همچنين ديدار معاونان و وزيران دولت از بخش هاي مختلف استان را از ديگر برنامه هاي اين سفر اعلام كرد.
احمدي نژاد ابراز اميدواري كرد كه مصوبات اين سفر با تشكيل جلسه هيئت دولت به روند قانوني تبديل و مسير اجرايي را بيابد.
واگذاري بخش هاي وزارت ارتباطات به بخش خصوصي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ياسوج گفت: در راستاي لزوم اجراي اصل 44قانون اساسي تاكنون بيش از 80درصد از حوزه ها و بخشهاي مختلف اين وزارتخانه به بخش خصوصي واگذار شده است.
مهندس رضا تقي پور چهارشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: در سفر دور سوم هيئت دولت به كهگيلويه و بويراحمد پيش بيني مي شود بيش از 65 مصوبه از مصوبات سفرهاي پيشين هيئت دولت به اين استان را به بهره برداري برسانيم.
وي، يكي از ماموريت هاي اصلي و حوزه هاي راهبردي وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات در برنامه پنجم، را فراهم كردن زيرساخت هاي لازم به خصوص در حوزه ترويج و توسعه روزافزون الكترونيكي كردن امور در سطح مختلف كشور عنوان كرد.
- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: هدفمند كردن يارانه ها تاثيري بر قيمت هاي مخابراتي نخواهد داشت.
«رضا تقي پور» افزود: با اجراي هدفمند كردن يارانه ها نه تنها تعرفه هاي خطوط واگذاري بلكه قيمت خدمات تلفن همراه، ثابت و اينترنت نيز تغييري نخواهد كرد.
راه اندازي صندوق حمايتي
بخش تعاون
وزير تعاون گفت: صندوق حمايتي بخش تعاون بزودي در سراسر كشور از جمله استان كهگيلويه و بويراحمد راه اندازي مي شود.
محمد عباسي روز چهارشنبه در ياسوج در گفت وگو با ايرنا افزود: مهمترين وظيفه اين صندوق ايجاد ضمانت و حمايت از جوانان و افرادي است كه براي دريافت تسهيلات بانكي وثيقه مورد نياز را ندارند.
وي عنوان كرد: سياست اصلي وزارت تعاون تشكيل تعاونيهاي سهامي عام به طور گسترده و فراملي در تمام استانهاي كشور است.
وي، هدف از ايجاد و راه اندازي تعاونيهاي سهامي عام را فقرزدايي اعلام كرد.
بهره برداري از 32 طرح آموزشي
همزمان با سفر سوم هيئت دولت به كهگيلويه و بويراحمد روز چهارشنبه 32طرح آموزشي با حضور وزير آموزش و پرورش در كهگيلويه و بويراحمد به بهره برداري رسيد.
مديركل نوسازي توسعه و تجهيز مدارس استان كهگيلويه و بويراحمد در اين مراسم گفت: اين تعداد شامل نمازخانه و مدارس و همچنين استخر شناست از محل اعتبارات تخريب و بازسازي استاني، آموزش و پرورش، وزارت نفت به ميزان 67 هزار و 614ميليون ريال و در قالب 93 كلاس درس با زيربناي 15 هزار و 404مترمربع تكميل و به بهره برداري رسيده اند.
خيبر بيدارپور اظهار داشت: دو طرح استخر شنا و مدرسه 15 كلاسه هاجر ياسوج از سوي حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش به نمايندگي اين طرح ها به بهره برداري رسيد.
بهره برداري از 30 پروژه كشاورزي
همزمان با سفر هيئت دولت به استان كهگيلويه و بويراحمد، 30 پروژه كشاورزي در بخش هاي مختلف زراعت، باغ ها، دام و طيور، شيلات و بخش هاي عمراني و توليدي و خدماتي با حضور وزير جهادكشاورزي به بهره برداري رسيد.
وزير جهادكشاورزي در حاشيه مراسم افتتاح كارخانه فرآورده هاي لبني بويراحمد در جمع خبرنگاران، ميزان اشتغالزايي و تعداد خانوارهاي بهره بردار از اين تعداد پروژه را به ترتيب 975 نفر و يك هزار و 882 خانوار اعلام كرد.
صادق خليليان اظهار داشت: بي شك تسهيلات ويژه و قابل ملاحظه اي را براي طرحهاي مختلف كشاورزي در اين استان پيش بيني كرده ايم كه بايد فعالان و سرمايه گذاران سعي كنند در اين راستا پروژه هاي سودآور را به بانك ها معرفي كنند.
رفع كمبود اعتبار بهداشت
و درمان كهگيلويه و بويراحمد
وزيربهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين وزارتخانه براي رفع كمبود اعتبار و كسري بودجه بخش بهداشت و درمان كهگيلويه و بويراحمد و دانشگاه علوم پزشكي ياسوج نهايت تلاش خود را به كار مي گيرد.
«مرضيه وحيد دستجردي» روز چهارشنبه در ياسوج در گفت وگو با ايرنا مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت در سراسر كشور از جمله استان كهگيلويه و بويراحمد را شامل توسعه دانشگاههاي علوم پزشكي، اصلاح وضعيت بهداشت و تكميل شبكه درمان اعلام كرد.
وي افزود: دانشگاه علوم پزشكي ياسوج داراي چندين هكتار زمين بود كه وزارت بهداشت تصميم داشت دانشكده هايي در آنها ايجاد كند در حالي كه تمام اين زمينها به طرح مسكن مهر اختصاص يافت و اين امر موجب نارضايتي مسئولان وزارت بهداشت شد.
افتتاح 140طرح عمراني
در كهگيلويه و بويراحمد
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: بيش از 140طرح عمراني و زيربنايي در حوزه ها و بخشهاي مختلف كشاورزي، صنعت، مخابرات، آب، راه، تربيت بدني و ساير امور زيربنايي همزمان با سفر دور سوم هيئت دولت به اين استان به بهره برداري مي رسد.
مهندس قوام نوذري سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: افتتاح جاده ياسوج- شيراز، بهره برداري از استخر شناي سي سخت و بهره برداري از چندين ايستگاه برق در شهر ياسوج به نمايندگي از ديگر پروژه ها از جمله طرحهايي است كه طي اين سفر با حضور رئيس جمهور و معاونان ايشان افتتاح مي شود.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه دولت مصمم به اجراي عدالت است تاكيد كرد: دولت مصمم است دست كساني را كه ده ها ميليارد تومان از بيت المال را بردند و برنمي گردانند از ريشه قطع كند.
«محمود احمدي نژاد» با بيان اين كه امروز ساختن ايران تنها ساختن يك كشور يا يك جغرافيا نيست، گفت: ساختن ايران، برافراشتن پرچم توحيد است، ساختن ايران، بزرگترين كار انقلابي و خدمت به بشريت، تقويت جبهه عدالت و آزادگي است.
وي با تأكيد بر اين كه ساختن ايران يك ماموريت بزرگ است، گفت: ساختن ايران، ايجاد اميد و نشاط در دل ملت است.
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه ساختن ايران به سه عامل بزرگ نياز دارد، وحدت و همدلي را نخستين عامل ساختن ايران دانست و افزود: همه بايد با هم و دست در دست هم ايران را بسازيم، اگر دل ها، دست ها و انديشه ها باهم باشد وحدت حاصل مي شود و ايران ساخته خواهد شد.
احمدي نژاد دومين عامل ساختن ايران را كار و تلاش دانست و اظهار داشت: با كار و تلاش ايران آباد خواهد شد، امروز تلاش موضوع روز ما و وجهه همت و مقدس ترين عمل كار است.
به گفته احمدي نژاد، هيچ عملي بالاتر از كار مفيد و سازنده در پيشگاه خدا ارج و قيمت ندارد.
رئيس جمهوري عامل سوم ساخت ايران را عدالت عنوان كرد و گفت:اگر عدالت نباشد ايران ساخته نخواهد شد، عدالت يعني همه جاي ايران ساخته شود.
وي يكي از اقدامات بزرگ براي اجراي عدالت در جامعه را اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها دانست و گفت: اگر موانعي بر سر راه اين طرح نباشد، اجراي درست اين طرح همه ايران را آباد خواهد كرد و با اجراي اين طرح حتي يك فقير در ايران پيدا نخواهد شد.
احمدي نژاد افزود: اگر دولت اين طرح را به سرعت، به طور كامل و در زمان كوتاه اجرا كند ديگر نيازي به مراكز حمايتي نخواهد بود كه به يك خانواده پنج نفره ماهيانه 40 يا 60 هزار تومان كمك كند.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه اگر عدالت اجرا شود و ما در آن مسير حركت كنيم، ثروت كشور عادلانه توزيع مي شود اظهار داشت: بدانيد امروز بزرگترين دشمني ها با اجراي عدالت است.
وي با اشاره به اين كه ملت ايران همانند هميشه هوشيار باشند، گفت: دولت مصمم است كه عدالت را اجرا كند.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه دل ها در سوگ شهادت مادرت فاطمه زهرا (س) داغدار است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
بهار وصل
من و بهار دل انگيز و لطف بي حد يار
نسيم صبح وصالش، كند مرا هشيار
ز برگ و بار درختان و سبزه و صحرا
شود مشام ارادت ز بوي او سرشار
قدوم نور حضورش مگر ز راه آمد؟
كه رستخيز طبيعت كند جهان تيمار
ز عطر و بوي نسيم و ز رنگهاي دمن
ز غنچه هاي شكوفان و صد هزار، هزار
به تاب رقص گل ياس و قطره شبنم
صفير بلبل شيدا، رسا شد از منقار
به هر بهار چو گيتي لباس نو پوشد
فداي آن گل رعنا كند بسي گلزار
بنفشه ها به ترنم ز هر طرف با ناز
به پاي بوس عزيزان خستهء دلدار
حريص گشته شقايق، به كار بشكفتن
به ياد لاله خونين، كه سر دهد بر دار
ز بوي سوسن و سنبل، چمن بيارايد
كه شايد آيد از آن طرفه وعده ديدار
به كوه و دشت، بسي چشمه ها روان سازد
مباد زان گل يكتا خجل شود بسيار
هزار حسرت و انده، به جان برد كه چرا
نيامد آن گل زيباي پرده بر رخسار
چه غمگنانه بهاران رود بسوي خزان
كه انتظار مكرر شكسته قامت يار
خزان، بهار غم آلود قصه وصلي
كه برقرار نشد آخر و سرآمد كار
چنين «امين» به تماشاي هر بهار آيد
اگرچه عمر گرانمايه، شد به هيچ انگار
علي خلسه
سراپا چشم
اي ز روي تو گشته بينا چشم
دوخته بر ره تو دنيا چشم
به رخ افكنده اي حجاب و مباد
كه خورد آن جمال زيبا چشم
در تمناي وصل رخسارت
نظري شد سپيد ما را چشم
گرچه ناقابل است در شانت
از تو خاك قدوم و از ما چشم
در فراق جمال نيكويت
كرده جاري به ديده دريا چشم
نگران بريد حضرت توست
چون نظر مي كنم به هر جا چشم
منتظر بر وصال روي توام
گاه با گوش و يك زمان با چشم
از نگاه تو جاودان مانم
خود مپوش از من اي مسيحا چشم
دارم اميد تابه مقدم تو
جسم من خاك گردد الا چشم
تا ببينم رخ دل آرايت
شده ام در رهت سراپا چشم
همايون ثقفي
حريم آيينه
خزان گرفت چمن را بيا، بهار بيا
ز پا فتاد سر كوچه، انتظار بيا
نمي برد دگر اين تيغ - ارث خشم پدر -
و اسب گم شده در ذهن، كوهسار بيا
بيا كه يك رگ غيرت نمي زند در شهر
شكست حرمت آيينه، ذوالفقار بيا
نه رد پايي از آب است و نزتجلي نيز
گرفت خلوت آيينه را غبار، بيا
بيا كه در سر منصور باده مي نوشند
ز خاك سرت نزده تا كه دست دار، بيا
شبي غبار دلش را به آب «سالك» داد
رسيدي ار به سر شمع بي مزار، بيا
سالك سرورودي
حديث آمدن
شعري سپيد ز شور و شعور مي گويم
به عشق صاحب عصر ظهور مي گويم
براي يكه سوار عرب، علم بر دوش
مترجم صحف و آن زبور مي گويم
پياله ام تهي و مست، از خراباتم
ز شرب شهد شراب طهور مي گويم
اگرچه فاصله ام از زمين به افلاك است
ولي ز منبع خورشيد و نور مي گويم
دعاي منتظران ندبه هاي آدينه است
حديث آمدن آن صبور مي گويم
قسم به عهد ظهورت كه عهد مي بندم
دعاي عهد تو را تا به صور مي گويم
اگر چه شيعه خوبي نبوده ام آقا
هميشه مدح تو را با غرور مي گويم
مجيد مهربان (صادق)

 



گزارش كيهان متن و حاشيه ديداررهبر انقلاب از نمايشگاه كتاب

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز از بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب در محل مصلاي تهران بازديد كردند و با ناشران و نويسندگان كتاب درباره آخرين تحولات بازار نشر و تازه هاي تاليف و ترجمه كتاب به گفتگو پرداختند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين بازيد با ابراز رضايت از نمايشگاه امسال كتاب، خاطر نشان كردند: كتابخواني جزو كارهاي اصلي زندگي است و اگر به اين باور برسيم هيچ كاري، مانع كتابخواني نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي بر افزايش تيراژ و مطالعه كتاب تاكيد كردند و افزودند: بايد جامعه با كتاب انس بگيرد.
مقام معظم رهبري ساعت 10 صبح وارد سالن شبستان بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب شدند و به همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حدود سه ساعت غرفه هاي كتاب را مورد بازديد قرار دادند و در هر غرفه با سؤالاتي از وضعيت نشر و آخرين كتاب هاي منتشر شده مطلع شدند.
حاشيه هاي خواندني از حضور رهبر انقلاب در باغ كاغذي مصلا
بالاخره از مزاياي ناشر بودن و با جماعت نويسنده دم خور بودن يكي اش همين حضور در نمايشگاه كتابي است كه مي تواند هيجان حضور مسئولان كشور و در راس همه ايشان، رهبر كتاب خوان و اهل فرهنگ مان باشد.
اينطوري خيالت راحت است كه هم قدم زدن در راسته كتاب فروشي هاي يك نمايشگاه آن هم پشت سر رهبري را تجربه مي كني و هم ديده ها و گفته ها و شنيده هاي ناشران با رهبر را ثبت و ضبط مي كني...لذتي كه حلواي تن تناني است! بين خودمان باشد علامه دهخدا معتقد است اين تن تناني يك غلط مصطلح است و اصلش حلواي تن تراني است.
ساعت 9 صبح هشتمين روز برپايي نمايشگاه كتاب بود و طبق وعده مديران اجرايي، ناشران آمده بودند براي استقرار در محل غرفه ها، كمي معطلي براي هماهنگي و بعد هم ورود...فضاي مصلا به گونه اي هست كه شايد در نگاه اول كسي باورش نشود كه نمايشگاهي در اين وسعت و با اين ميزان بازديد روزانه در اين محل در حال برگزاري است، خاصه آن سمتي كه 60 هزار متر مربع فضاي سرپوشيده براي ناشران خارجي درست كرده اند، بدون ستون و مقاوم در برابر باد و باران و...سازه هايي كه كاملا نشان از هوش و خلاقيت ايراني دارد. اين را گفتم كه دست مريزادي باشد براي اهالي اجرايي جشن ملي كتاب در تهران كه در هنگامه اي كه «كارگران مشغول كارند» از پس اين جشن بزرگ فرهنگي برآمدند.
طبق برنامه، راهروهاي 12 تا 16 شبستان اصلي، محل بازديد رهبري انتخاب شده است؛ ساعت كمي از 10 صبح گذشته بود كه صداي صلوات همه را متوجه ورود آقا كرد...چند نكته اصلي، فصل مشترك تمام اين 2/30 دقيقه بازديد رهبري بود، مهمترينش دقت نظر ايشان در بحث كتاب هاي تجويزي ديني و البته پزشكي. از همين كتاب ها كه «صد راه جوان ماندن تا 73 روش فرار از فقر و 217 توصيه براي قبولي حاجات» دارد؛ آقا با تاكيد به غرفه داران و ناشران چنين آثاري مي گفتند: «شما خودتان امتحان كرديد؟ جواب گرفته ايد؟...»
تحليل نمي كنم ولي در جامعه ما همه دنبال ميانبر هستند و براي همين هم بازار اين كتاب ها كه اغلب يك بازار محض است، بدجوري داغ است. و نكته ديگري كه رهبري در اين بازديد تاكيد داشت، قيمت كتاب ها و همچنين مخاطب اصلي و ميزان استقبال بود؛ نكته اي كه در ديدار با دست اندركاران كتاب «دا» هم گفتند: «چاپ 110 كتاب بد نيست ولي نهايت 300هزار نسخه، تعداد چاپ زياد مهم نيست، شمارگان فروش بايد ميليوني بشود...»
¤¤¤
ورودي ساده همراه با تعارف به مسئولان نمايشگاه و گذر از ميان صفي از مسئولان اجرايي و ...كه ايستاده بودند براي خوشامدگويي، آغاز ماراتون قدم زدن در باغ كاغذي مصلاي تهران بود. وزير، معاون فرهنگي، برخي مسئولان دفتري وزارت فرهنگ، رئيس دفتر رهبري و يكي از فرزندان رهبري حلقه اوليه همراهي را شامل مي شدند اما...اين اما داستان دارد كه بماند براي بعد ولي همين را بدانيد كه قرار است 5 نفر همراه «آقا» باشند اما 45 نفر در راهروها دور مي زدند و من هم يكي شان!
ديدي يادم رفت؟
غرفه «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي» گويا آشنا بودند و زياد نتوانستند حرفي بزنند، چندتايي كتاب معرفي كردند و گفتند اين ها تازه است اما آقا گفت: «اين ها را ديدم»! بعدا معلوم شد قبل از چاپ نسخه هاي جزوه گونه را فرستاده اند و ...بعد هم تازه ها را آقا خودش تهيه كرده و... اما بالاخره يكي دو تا كار نو پيدا كردند و نشان دادند. « رشد اخلاقي، اهداف دنيوي فقه، بررسي فقهي - حقوقي جرايم رايانه اي و فرهنگنامه اصول فقه...» كه آقا اين آخري را خوشش آمد و گفت: «كتاب خوبي است...»
غرفه دار كه خيلي به وجد آمده مي گويد اين كتاب را آقا خيلي خوششان آمد: «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» ...
غرفه دار مرا كه مي بيند انگار تازه يادش آمده باشد به آن يكي همكارش مي گويد: اه...ديدي يادم رفت اينو نشون بدم!
كتاب «درآمدي بر زي طلبگي» را مي گفت. نوشته محمد عالم زاده نوري. از اين نويسنده كتاب ديگري هم در همين باره منتشر شده به نام «لباس طلبگي» كه در همين كيهان خودم معرفي اش كرده ام.
سرعت بازديد خيلي بالاست مگر اينكه آن غرفه آنقدر كتاب هاي جديد داشته باشد كه رهبري بماند و دقايقي كوتاه كتاب ها را تورق كند. نشر «پل» كه رسيدند، درباره قصه هاي هزارويك شب به مسئول غرفه گفتند: اين قصه ها را چرا جدا جدا منتشر كرديد؟
جواب واضح است ديگر، رهبري بهتر مي دانند كه امروزه روز ديگر كسي حوصله ندارد مثل ايشان يك 8 جلدي تاريخي را در قطار تهران - مشهد مطالعه كند، همه دنبال راه هاي زود رسيدن هستند! غرفه دار هم گفت: اينطوري هم ارزان تر در مي آيد و هم مخاطب مي تواند انتخاب كند از بين آن همه داستان...
سلام همسرم را رساندند!
غرفه دار «پيام عدالت» نخستين كسي بود كه كتاب «نزاع تاريخي بر سر الگوي مصرف» را هديه داد و چفيه را گرفت! و اين داستان تا پايان بازديد حدود 10 بار تكرار شد.
«پيام كليدر» غرفه اي بود كه شكار عكاسان شده بود، خانم ميانسالي با چهره اي شبيه به«دا» مادر نويسنده كتاب دا، مثل ابر بهاري اشك مي ريخت...آقا هم كه آمد، گفت انتشارات براي همسرم است و اين ها هم كتاب هايش...چفيه آقا را گرفت و في المجلس انداخت روي شانه هايش. مانتو و مقنعه داشت خانم متصدي. آقا كه مي رفت من جا پاي ايشان قصه اصلي را دنبال مي كردم. به اين خانم كه رسيدم گفتم چه خبر؟ گفت: سلامتي. و با چنان شوقي تعريف مي كرد كه...«آقا دو تا از كتاب هاي شوهرمو دست كشيد...من خيلي دوستشون دارم...تازه گفتن سلام شوهرتان رو هم برسانيد...امروز بهترين روز من بوده...»
بي فايده است خودم مي دانم؛ نوشتن نه طعم ديدن و شنيدن دارد و نه عرضه تصور كردن؛ و اين البته به ضعف نويسنده هم مربوط است بعلاوه عجله براي روزنامه! با اين حال مي نويسم و شما خود تصور كنيد و ادامه بدهيد لطفا!
«نشر پيكان» كتاب شعري رو كرد تا حال و هواي آقا را عوض كند اما رودست خورد! غرفه دار توضيح مي داد كه براي اولين بار گزينه موضوعي اشعار فارسي را كتاب كرديم و ...آقا سريع كتاب را باز كرد و يك مرتبه انگار موضوعات را در حافظه خود مرور كرده باشد، گفت: براي آينه و موضوع «آينه» بايد به ديوان بيدل مراجعه مي كردين...آينه سرتاسر آن ديوان را گرفته و چه بيت هايي دارد...
ما تا حالا رمان هندي نخوانديم
جوان داشت توضيح مي داد كه بله اين همان كتابي است كه شما گفتين اما به عربي.
- كي اين را عربي كرده؟
- شريعتمداري نامي بوده كه همراه ابوي بنده...
- ابوي شما؟
- دكتر غفاري...
- شما پسر دكتر غفاري هستين؟...خيلي خوب...خيلي خوب...آها...آشيخ محمد تقي شريعتمداري...خيلي خوب...
و غرفه دار را شما تصور كنيد كه تنها لبخند مي زند و تاييد مي كند...كمي آنطرف تر چنين صحنه اي تكرار شد، آقا درباره مترجم پرسيد و غرفه دار گفت: محمد مجلسي...آقا كمي مكث كرد و انگار بخواهد چيزي بگويد اما ترديد داشته باشد...از غرفه بيرون آمدند، يكباره رو به معاون وزير گفت: من فريدون مجلسي را مي شناسم...خيلي از آثارش را هم خوانده ام، اين نبود...كارهاي آقاي مجلسي را من زياد خواندم...
«چي چاپ مي كنين؟...جديد چي دارين؟ ...مخاطب اين كتاب ها كيا هستن؟ فروش خوبي هم داره؟» اين سوالات عمده اي بود كه از بسياري از غرفه ها به تناسب آشنايي رهبر با آثارشان پرسيده مي شد...خانم غرفه دار ناگهان به ذهنش زد و گفت: ما رمان هندي چاپ كرديم...آقا گفت: ما تا حالا رمان هندي نخوانديم...غرفه دار نشر «دژ» مجموعه 4 جلدي « شوهر دلخواه من» را نشان داد و گفت: رمان هاي خوبي است مخصوص خانم ها...وقتي آقا رفت، داشت به همكارش مي گفت: چقدر عالي بود! من تا حالا آقا رو از نزديك نديده بودم!
نشر «درّ دانش بهمن» رمان 4جلدي داشت از استفني مه ير...رهبر كمي از كيفيت و چيستي رمان پرسيد و بعد گفت: «اين كار را سخت مي كند كه 4 جلد پيوسته بايد خوانده شود...» آخر غرفه دار مي گفت كه رمان ها به هم پيوسته است و 4 جلد را بايد كنار هم خواند.
قرآني آوردند كوچك و حجيم با كاغذ نفيس و ضخيم؛ از همان ها كه مجموعه شعر چاپ مي كنند باهاش. آقا دست گرفت و بوسيد و گذاشت روي ميز ناشر. بعد گفت: چرا اين كاغذ؟ اگر براي خواندن باشد سنگين مي شود ديگر...
« خادم الرضا» كتابي منتشر كرده بود به نام«همت مضاعف، كار مضاعف».آقا تا كتاب را ديد، گفت: همتي كردين اين كتاب را به اين سرعت درآوردين ها!
ناشري بود كه به زبان تركي مجموعه شعري را منتشر كرده بود، آقا از طرف كمي تركي پرسيد و بعد گفت: زبان بيش از آنچه كه به واژه تكيه داشته باشد به تركيب، جمله بندي و رابطه ميان جمله ها وابسته است...ممكن است يك جمله بگوييم با تمام كلمات عربي اما يك عرب متوجه نشود، چون اساس كلام، رابطه بين جمله هاست...»
بعد هم در غرفه ترسيم، سؤالاتي درباره اينكه آيا اصلا خياطي نيز به عنوان هنر تلقي مي شود يا خير؟...پرسيد و دست گذاشت روي كتاب راسته دوزي! كتاب هاي خانگي بدي نداشت.
پذيرايي مفصل ميان روز
ساعت 12 بود كه تيم همراه يكباره به چپ چپ كرد و رفت انتهاي سالن و در غرفه «علمي و فرهنگي» جا خوش كرد...ما كه عقب تر بوديم از سروصداي خوش مزه اي فهميديم كه «پذيرايي» مفصلي به راه است و يك استكان كمرباريك چاي همراه با قند، منتظر همراهان رهبري است. آقا خيلي راحت عصا را تكيه داده به بغل صندلي و دارد استكان كمر باريك را با حبه قندهاي خيلي كوچك، ميل مي كند...در حين ميل كردن هم باقي دوستان دارند توضيح مي دهند و مي گويند چه شد و چه نشد و نمايشگاه ال است و مي خواست بل باشد و...امامي، خبرنگار واحد مركزي خبر كه همراه تيم رسانه اي است، نزديك مي شود تا سوالي بپرسد و آقا هم به مزاح مي گويد همان حرف هايي كه پريروز درباره «دا» گفتم!
باز هم بين خودمان بماند بعد از پخش آن گزارش و ديدار دست اندركاران«دا» با رهبري فروش اين كتاب كه از ابتداي نمايشگاه زياد خوب نبود، يك صعود عجيبي گرفت...و اين همان تاثير حمايت مسئولان از كتاب است...با عرض پوزش بايد بگويم كه غرفه سروش وابسته به صداوسيما پر از خالي بود و رهبري در گذر از راهروي اين غرفه طويل با محوطه اي خالي از سكنه روبرو شد!
وقتي راهرويي بازديد مي شد و محافظ ها سرشان خلوت مي شد، مي رفتند سراغ ناشران و كتاب مي خريدند، هديه هم قبول نمي كردند، مثل خود آقا...دولتي ها كه به هيچوجه و خصوصي ها هم گزيده...تازه محافظ ها از غرفه داران هم تشكر مي كردند به خاطر اينكه وقتشان گرفته شده و يا احيانا كمي اذيت شده اند.
ساعت 12.30 دقيقه بود... آقا از راهروهاي نمايشگاه كه خارج شدند، جمعيتي پشت صف ماشين ها ايستاده بودند و با ديدن رهبر انگار آمده اند حسينيه امام خميني(ره) براي ديدار...موج گرفتند و موج افشاني كردند...خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست... ابوالفضل علمدار، خامنه اي نگهدار... و اين صداي جمعيت بدرقه رهبر تا خروج از نمايشگاه بود.
مشروح اين بازديد فرهنگي انشاءالله به زودي در كيهان منتشر مي شود.

 



در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 2 شهيد گمنام در قم تشييع مي شوند

مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان قم گفت: دو شهيد گمنام همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در قم تشييع و به خاك سپرده مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس مهدي كربلايي با بيان اينكه مراسم
با شكوهي بعد از تشييع اين دو شهيد در پادگان امام صادق(ع) برگزار مي شود، گفت: مراسم تشييع نيز روز دوشنبه مصادف با شهادت حضرت فاطمه(س) از ساعت چهار بعدازظهر از حرم مطهر آغاز و تا پادگان امام صادق(ع) ادامه خواهد داشت.

 



نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي: قاليباف ها بيمه مي شوند

نماينده تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: تمام قاليباف ها و دست اندركاران توليد قالي در كشور زير پوشش نوع جديدي از بيمه قرار مي گيرند.
به گزارش فارس، محمدحسين فرهنگي سه شنبه در تبريز با اشاره به تصويب قانون بيمه قاليبافان اظهار داشت: بيمه قاليبافان كه در آن به تابلوبافان فرش نيز اشاره شده است با بيمه هاي سال هاي گذشته متفاوت است.
وي اضافه كرد: در اين نوع بيمه، فرد بيمه شده درصد بسيار كمي از حق بيمه خود را پرداخت مي كند و كساني كه پيش از اين از ديگر بيمه هاي قاليبافي بهره مي بردند نيز مي توانند از بيمه هاي جديد استفاده كنند.
فرهنگي تأكيد كرد: تمام صنايع مربوط به قالي از رنگرزي و چله كشي گرفته تا قاليبافي و پرداخت زني حتي توليدكنندگان قيچي قاليبافي نيز زيرپوشش چتر حمايتي بيمه جديد قاليبافي قرار مي گيرند.
نماينده مردم تبريز در ادامه به تصويب قانون مشاغل خانگي در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: براساس اين قانون افراد مي توانند در خانه اقدام به فعاليت كنند به شرطي كه اين فعاليت اقتصادي موجب مزاحمت براي همسايه ها نشود.
فرهنگي اضافه كرد: صنايع دستي و فعاليت هاي رايانه اي و ساير فعاليت هاي اقتصادي كه قابليت اجرا در خانه را داشته باشند، مي توانند با اخذ پروانه كار آغاز به فعاليت كنند و از تسهيلات احتمالي بهره ببرند.

 



بخشدار قمصر: گردشگران در ايام پايان هفته به اين شهر سفر نكنند!

كاشان - خبرنگار كيهان:
بخشدار قمصر از گردشگران خواست براي ديدار از مراسم گلابگيري در ايام وسط هفته به اين شهرسفر كنند.
هادي اكبري با اشاره به حضور گسترده گردشگران در ارديبهشت ماه در قمصر و برخلاف باور عامه كه تصور مي كنند فقط ارديبهشت ماه، موسم گلابگيري در اين شهر است، افزود: با توجه به وجود مناطق كوهستاني در بخش قمصر، فصل گلابگيري در اين شهر از اوايل ارديبهشت آغاز و تا نيمه اول تيرماه ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد: از گردشگران مي خواهيم براي بهره مندي هرچه بيشتر از مكان هاي گردشگري و طبيعت زيباي گلستان هاي قمصر، جوشقان و كامو و نيز كاهش هزينه هاي سفر، در خردادماه و همچنين در ايام مياني هفته به اين شهرستان سفر كنند.
وي از گردشگران خواست براي مواجه نشدن با مشكل ترافيك، كمبود امكانات رفاهي و تفريحي و نيز مكان هاي اقامتي تا حد ممكن سفر خود را به پايان هفته موكول نكنند.

 



نماينده اهل سنت مجلس خبرگان : فتواي رهبر انقلاب دسيسه هاي دشمنان را خنثي كرد

نماينده مردم اهل سنت سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: حرام كردن اهانت به مقدسات مذاهب اسلامي از سوي رهبر معظم انقلاب، عامل مهمي در اتحاد مسلمانان است.
به گزارش ايرنا، مولوي نظير احمد سلامي توجه به بيانات رهبري را سبب ناكام ساختن دسيسه هاي دشمنان اسلام برشمرد و اظهار داشت: اگر پيروان فرق اسلامي به اين سخن رهبري عمل كنند، شكي نيست كه توطئه هاي دشمنان اسلام نقش بر آب مي شود.
وي افزود: اگر از اين سخن رهبري انقلاب فاصله بگيريم، دشمنان كار خود را انجام مي دهند و بر ايجاد اختلاف در ميان مسلمانان دامن مي زنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: زماني كه بزرگان اهل سنت فتواي رهبر معظم انقلاب درباره احترام گذاشتن به مقدسات اهل سنت را شنيدند، تحت تاثير قرار گرفتند.
وي با بيان اين كه احترام به مقدسات، نقش مهمي در اتحاد دارد، بيان داشت: آنچه در اتحاد مسلمانان نقش زيادي دارد، مقدسات، عقايد، شخصيت ها، اماكن مقدس و... است كه اگر نسبت به آنها بي حرمتي صورت نگيرد، فاصله اي كه در ميان مسلمانان ايجاد شده، از ميان مي رود.
مولوي نظير احمد سلامي ادامه داد: سخنان رهبري انقلاب به اندازه اي خردمندانه و دورانديشانه بود كه همه از بيانات ايشان استقبال كردند.
وي تبيين و تشريح بيانات رهبري را وظيفه علما برشمرد و عنوان كرد: علما و فرهيختگان، وظيفه دارند كه بيانات رهبري را در اتحاد مسلمانان بررسي كنند و تمامي ابعاد و زواياي آن را براي مردم مشخص و تبيين كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه علما و فرهيختگان نقش برجسته اي در اتحاد مسلمانان دارند، خاطرنشان كرد: رهبري در كردستان، در سطح كلان اين مسئله را بيان كردند، در اين ميان نقش تبليغي علما اهميت خاصي در تحقق فرمايشات ايشان براي ايجاد وحدت در ميان مسلمانان دارد.

 



مشاور رئيس جمهور: ادغام تربيت بدني و سازمان ملي جوانان تفكري خطرناك است

مشاور رئيس جمهور در امور جوانان گفت: بحث ادغام سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان بر مبناي هر تحليلي كه باشد، تفكري غلط و خطرناك است.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد حاج علي اكبري روز سه شنبه در حاشيه نشست فعالان فرهنگي اجتماعي و مشاوران جوان دستگاه هاي اجرايي استان اردبيل افزود: موضوع ادغام 2 سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان را كساني مطرح مي كنند كه از مسايل جوانان درك درستي ندارند و مسايل و وظايف اين 2 سازمان را به درستي نمي شناسند.
وي اظهار داشت: اقدام مشابه در ساير نقاط دنيا، فقط در كشورهاي درجه دو و درجه سه و در ميان كشورهاي توسعه نيافته اتفاق افتاده است و زيبنده كشور ما نيست.
علي اكبري هرگونه اقدام به ادغام تربيت بدني با سازمان ملي جوانان را خطا و آثار آن را غيرقابل جبران دانست و اضافه كرد: در صورت اقدام به اين امر، ما از شيوه مطلوب به الگوي ارتجاعي باز خواهيم گشت.
رئيس سابق سازمان ملي جوانان همچنين گفت: دست هاي مرموز براي تحريف تاريخ انقلاب فعال شده است و عده اي به طور جدي كار تحريف انقلاب را انجام مي دهند.
نماينده ولي فقيه در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان كشور تشكيل كارگاههاي تبيين ومعرفي تاريخ انقلاب و جريان شناسي فعاليت فرهنگي و سياسي قبل و بعد از انقلاب براي جوانان را ضروري خواند و افزود: اين كارگاهها بايد به جوانان افق ديد بدهد و آنها را صاحب تحليل كلان بكند.
وي گفت: علت اين كه برخي از كساني كه در حوادث بعد از انتخابات زمين خوردند، اين بود كه روند تاريخ ملت ايران را تشخيص ندادند و موقعيت و اولويت هاي نظام اسلامي ما را ناديده گرفتند.

 



همزمان با سوم خرداد نخستين خبرگزاري كودكان و نوجوانان در اردبيل راه اندازي مي شود

همزمان با روز آزادسازي خرمشهر نخستين خبرگزاري كودكان و نوجوانان در اردبيل راه اندازي مي شود.
به گزارش فارس از اردبيل، مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اردبيل با اعلام خبر فوق و در تشريح برنامه هاي روز ملي مقاومت و ايثار گفت: به مناسبت آغاز اين هفته فضاسازي فرهنگي و تبليغي سطح شهر، ادارات و مدارس، ايجاد سنگر به صورت نمادين در مدارس و مراكز بسيج ادارات و همچنين همايش شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان و تبيين برنامه هاي سوم خرداد انجام مي شود.
زكي الله خوشبخت ديدار با امام جمعه، برگزاري مراسم گلباران مزار شهدا و برگزاري دعاي كميل را از ديگر برنامه هاي روزهاي آغازين اين هفته عنوان كرد.

 



مشاور رئيس جمهور: بايد با عاملان تخريب مسئله حجاب برخورد شود

مشاور رئيس جمهور با اشاره به برخي فعاليت هاي طراحي شده به منظور تخريب مسئله حجاب در جامعه گفت: بايد با كساني كه قصد تخريب مسئله حجاب را دارند، برخورد شود.
به گزارش خبرگزاري فارس ناصر سقاي بي ريا با بيان اينكه از همه ابعاد طرح عفاف و حجاب به صورت كامل حمايت مي كنيم، اظهار داشت: حجاب يك موضوع همگاني است و در قلب خانواده هاي ايراني جا دارد.
وي با بيان اينكه علاوه بر خانواده ها، نهادهاي اجتماعي و سازمان هاي دولتي نيز حامي حجاب هستند، تصريح كرد: دنيا هم اين موضوع را به رسميت شناخته است و حجاب نمادي از اسلام است.
مشاور رئيس جمهور حجاب را شعاري كه در پس آن شعور نهفته است، دانست و افزود: دشمن هم همين مسئله را هدف قرار داده است بنابراين بايد آگاهي هاي عمومي نسبت به مسئله حجاب را افزايش دهيم و در اين زمينه مراقبت داشته باشيم.
وي با بيان اينكه بايد با كساني كه با طرح ريزي قصد تخريب حجاب را دارند شديداً برخورد شود، اظهار داشت: در كنار اين موضوع بايد در مسئله حجاب يك جهاد فرهنگي به كار ببنديم.
سقاي بي ريا با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب مبني بر استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر ادامه داد: چادر كامل ترين حجاب است و گرچه در سطوح ديگر هم اگر حجاب با رعايت حدود الهي باشد مورد پذيرش است، اما الگوي برتر حجاب چادر است.
وي خواستار مواظبت در زمينه دفاع از حجاب و چادر در جامعه شد و تصريح كرد: اين كار مشكل است اما اگر همه وارد عرصه شوند و در انجام اين كار ياري كنند، انجام آن آسان مي شود.
مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه دولت نيز بايد در اجراي طرح عفاف و حجاب وارد شود، گفت: در اين زمينه طرح هايي بايد ارائه شود و رئيس جمهور هم در سفر به قم در پاسخ به نگراني هاي مراجع تقليد دست كمك به سوي حوزه هاي علميه دراز كرده است.
سقاي بي ريا با بيان اينكه اجراي مسئله حجاب در جامعه مورد تأييد احمدي نژاد است، خاطرنشان كرد: البته ممكن است در جزئيات انجام كار مانند هر موضوع ديگري اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما در اصل مسئله حجاب هيچ يك از مسئولان، مخالف طرح عفاف و حجاب نيست.
وي طراح نقشه راه در تمام امور را رهبر معظم انقلاب دانست و يادآور شد: ما بايد دنباله رو سياست گذاري هاي صورت گرفته از سوي رهبري باشيم.

 



ربات انسان نماي «مازندران يك» رونمايي شد

ساري- خبرنگاركيهان:
دومين ربات انسان نماي ايراني با عنوان «مازندران يك» رونمايي شد.
معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين ربات انسان نما در دانشگاه مازندران طراحي و ساخته شد.
مرتضي علويان با اشاره به استقبال فراوان محققان و پژوهشگران دانشگاهي از اين ربات كه در جشنواره ملي حركت در معرض ديد عموم قرار گرفت افزود: طراحي اين ربات كه بدون نياز به رايانه كار مي كند، منحصر به فرد است.
وي در مورد مشخصات اين ربات يادآور شد: اين ربات با استفاده از ميكرو كنترل تركيبي شامل موتورهاي پله اي، سي دي و سرور و يك پردازنده مركزي هدايت مي شود.
علويان با اشاره به اينكه مازندران يك در مرحله اول براي حركت 4جهته، راه رفتن و قدم زدن، سخنگويي و احوالپرسي طراحي شده است افزود: اين ربات داراي 173سانتي متر قد و 27كيلوگرم وزن است كه مي تواند به شيوه اتوماتيك پاسخگويي كند.
به گفته وي در جشنواره ملي حركت 13 اثر از دانشجويان دانشگاه مازندران عرضه شد.

 



ميرتاج الديني: مردم ايران در دو آزمون بزرگ سال 88 پيروز شدند

سنندج-خبرنگار كيهان:
مردم قدردان ايران دو آزمون بزرگ سال 88 را با پيروزي پشت سرگذاشته و نمره قبولي گرفتند.
معاون پارلماني و امور مجلس در مراسم گراميداشت اولين سالروز سفر رهبري به كردستان در جمع پرشور مردم سنندج گفت: در اين آزمون بزرگ احزاب و سياسيون و بعضي از رجال سياسي نتوانستند با كاروان انقلاب همراه و مردود شدند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا ميرتاج الديني افزود: اگر ملت بزرگ ايران قدر رهبري و ولايت را نمي دانستند خداوند متعال بعد از رحلت حضرت امام خميني(ره) اين چنين رهبري شايسته كه خود يك نعمت است را به ما نمي داد.
وي اظهار داشت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در آن سخنان تاريخي و روشنگر كه در سنندج بيان فرمودند نتيجه اش خلق حماسه و مشاركت 85درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري بود. معاون پارلماني و امور مجلس رئيس جمهور با اشاره به سخت تر بودن آزمون دوم گفت: در اين آزمون بزرگ فتنه اي را آوردند كه 10 ماه طول كشيد ولي ملت بزرگ ايران در اين حوادث نيز با آن حضور حماسي خود در 9 دي ماه پيروز شد و نشان داد كه اين ملت با رهبر با انقلاب و با ولايت است و لحظه اي از آن دور نشده و با هر كسي و در هر لباسي كه در مقابل ولايت و انقلاب بايستد ملت آنها را كنار زده و طرد مي كند.

 



اخبار ادبي و هنري

بازتاب جلسه دست اندركاران كتاب «دا» با رهبر انقلاب
بعد از ديدار و جلسه نويسندگان و دست اندركاران كتاب «دا» با مقام معظم رهبري غرفه انتشارات سوره با ازدحام بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب روبرو شد.
مدير انتشارات سوره در مصاحبه با واحد مركزي خبر گفت: تقاضا براي خريد كتاب دا امروز افزايش يافته است به طوري كه براي رساندن كتاب به اين همه متقاضي آماده نبوديم و با كمبود كتاب در نمايشگاه مواجه ايم.
حمزه زاده افزود: اين كتاب هم اكنون به چاپ صدودهم رسيده است و احتمال مي رود همان طور كه سال گذشته پرفروش ترين كتاب نمايشگاه بود امسال هم اين ركورد را به دست بياورد.
كتاب دا، خاطرات سيده زهرا حسيني از روزهاي آغازين جنگ تحميلي در خرمشهر است كه سيده اعظم حسيني آن را تدوين كرده است.
شگفتي مهمانان خارجي از عظمت نمايشگاه كتاب تهران
يكي از حواشي قابل توجه بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، شگفت زدگي مهمانان خارجي از عظمت و استقبال مردمي گسترده از اين نمايشگاه است. از جمله اين كه مدير انجمن ناشران بين المللي سوئيس، نمايشگاه كتاب تهران را يك گام جلوتر از نمايشگاه هاي جهاني توصيف نمود. گرتافوف افزود: اين انجمن تا به حال در نمايشگاه هاي بزرگ و بين المللي بسياري از قبيل لندن، آفريقاي جنوبي و فرانكفورت حضور داشته اما نمايشگاه كتاب تهران از لحاظ استقبال و حضور مردم، بيشتر مطرح است. اورسولا هلپ، نماينده نمايشگاه كتاب فرانكفورت درباره جايگاه نمايشگاه كتاب تهران در سطح بين المللي گفت: نمايشگاه كتاب تهران با ساير نمايشگاه هاي بين المللي قابل مقايسه نيست، چرا كه نمايشگاهي مثل نمايشگاه بين المللي فرانكفورت، يك نمايشگاه صرفاً تجاري براي خريد و فروش حق كتاب و تعامل بين ناشران است. ضمن اينكه بازديدكنندگان در اين نمايشگاه در حرفه خود، مشخص عمل مي كنند. به طوري كه در طول 5 روز نمايشگاه فرانكفورت 3 روز ابتدايي خاص بازديدكنندگان حرفه اي است. مسئول غرفه روسيه در نمايشگاه كتاب تهران نيز با بيان اينكه از نظم و برنامه ريزي مسئولان نمايشگاه كتاب تهران با وجود مراجعان بسيار زياد تعجب كرده است، گفت: سال آينده با آمادگي بيشتري به نمايشگاه تهران مي آييم. اسكين بوريس افزود: در حقيقت بايد بگويم كه اين حجم و وسعت نمايشگاه و ميزان علاقه بازديدكنندگان غافلگيرم كرد. يك نويسنده خارجي هم ايران را پايتخت فرهنگي معرفي كرد و استقبال از نمايشگاه كتاب تهران را بي نظير دانست. «گئورگي لوبژ ايندزه»، گفت: استقبال و حضور مخاطبان در نمايشگاه تهران بي نظير است و از نظر جمعيت، جزو معدود نمايشگاه هاي كتاب دنياست و از نمايشگاه هاي بين المللي در سطح دنيا چيزي كم ندارد.
صدور پروانه ساخت براي 8 بازي نامه رايانه اي
شوراي پروانه ساخت و طبقه بندي بازي هاي ويدئويي و رايانه اي معاونت سينمايي براي 8 بازي نامه رايانه اي پروانه ساخت داد.
شوراي پروانه ساخت و طبقه بندي بازي هاي ويدئويي و رايانه اي با حضور سعيد رجبي فروتن مديركل همكاري هاي سمعي و بصري و نمايش خانگي تشكيل شد.
در اين جلسه بازي نامه هاي ايراني ارائه شده به اين دفتر به منظور دريافت پروانه ساخت مورد بررسي قرار گرفت كه 8 بازي نامه نظر موافق اعضا شورا را براي توليد كسب كرد. خارج از سرزمين، گوهرشاد، راز پرسيمرغ، تنديس مرگ، جدول باتو، جنگ كاغذي، حسني و لوبياي سحرآميز، كلانتري مجازي اسامي 8 بازي نامه مصوب شورا در روز يكشنبه 19 ارديبهشت هستند. همچنين در اين جلسه با توجه به اهميت داستاني بازي نامه گيلگمش و جايگاه حماسي اساطير آن در مشرق زمين و خصوصاً ايران، مقرر شد در جلسه بعدي شورا با مستندات كامل تري مورد بررسي مجدد قرار گيرد.
رشد كيفي آثار جشنواره مطبوعات دفاع مقدس
دبيركل مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس خبر داد: شاهد رشد كيفي آثار در يازدهمين جشنواره مطبوعات دفاع مقدس هستيم.
سعيد علاميان، اهداف مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس را از برگزاري اين جشنواره اعلام كرد و گفت: برگزاري اين جشنواره از دو منظر تبليغاتي و تعامل با نسل جوان حائز اهميت است.
وي در خصوص بعد تبليغاتي اين جشنواره توضيح داد: مجمع به عنوان محفلي كه اهالي رسانه در آن به تبادل نظر مي پردازند به دنبال آن است تا بتواند با برگزاري اين دست برنامه ها در نشر فرهنگ ايثار و دفاع مقدس تلاش كند. لذا اين جشنواره مي تواند در بعد تبليغي و آشنايي نسل هاي بعدي قدم بردارد.
علاميان افزود: در چند سال اخير با انتشار كتاب مجموعه آثار برگزيده جشنواره شاهد رشد كيفي آثار بوده ايم و در واقع يك فضاي رقابتي بسيار مثبت ايجاد شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14