(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 ارديبهشت 1389- شماره 19645

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به بهانه سالروز ارتحال مرجع عاليقدر جهان اسلام حضرت آيت الله بهجت
شتاب در عمران و آباداني استان كهگيلويه و بويراحمد
فدك،نماد حكومت است
اختلاف شديد شركت هاي آمريكايي بر سر تحريم ايران
امضاي تفاهم نامه همكاري دفاعي ميان ايران و تاجيكستان
دستگيري گروهي از تروريست ها در مرز ايران
ويكلي استاندارد ايران آمريكا را در سازمان ملل شكست داد
اعترافات جاسوس موساد درباره ايران



به بهانه سالروز ارتحال مرجع عاليقدر جهان اسلام حضرت آيت الله بهجت
العبد

سيدعباس دانشگر
27 ارديبهشت مصادف است با سالروز ارتحال مرجع عاليقدر جهان اسلام حضرت آيت الله بهجت.
ضايعه فقدان اين مرجع بزرگ، حزن و اندوهي گران و بي پايان بر دل مشتاقان شمع وجودش نشاند. مصيبت آنچنان سنگين بود كه رهبر معظم انقلاب در پيام تسليتي، براي خود نيز از خداوند طلب تسلي كرد.
ارتباط محكم با خداوند، ذكرهاي مدام، اداي نوافل، شب زنده داري هاي كم نظير، حشر و نشر و سلوك با مردم، زندگي بسيار ساده و دور از تكلف ايشان و دلباختگي به انقلاب اسلامي و ضرورت حفظ و حراست از آن و... آنچنان بود كه گويي در الگو گرفتن از امامان معصوم چيزي را دور از نظر نداشته است.
نمازهاي جماعت منحصر به فرد مسجد فاطميه قم كه صداي ناله و زاري امام و مأموم در هم مي آميخت نمونه و جلوه اي شگفت آور و تحسين برانگيز بود از ميزان خضوع و خشوع اين عارف بزرگ در برابر آفريدگار يكتا.
هر چند به مصداق «اذا مات العالم ثلمه في الاسلام ثلمه لايسدها شيئي» هرگز مرهمي براي جبران ضايعه فقدان اين پاسداران مواريث شيعه كه دست تربيت حضرت رب سبحانه، مشعل هدايت و راهبري ره پويان طريق الي الله را به دستشان سپرده، يافت نمي شود اما دل هاي شيفته معنويت با سر سپردن به اين قضاي الهي، الفتي مادام العمر و فصل ناشدني با اين حصون دين و آموزه هاي آنان دارد و رفتار آنان را به عنوان الگو و گفتارشان را همچون چراغي براي نيل به سعادت ابدي، هماره پيش روي خويش خواهد داشت.
گرامي مي داريم ياد عبد صالح خدا بهجت عارفان را و مروري داريم بر گزيده اي از نصايح و رهنمودهاي ايشان.
¤ ¤ ¤
¤ دستورالعمل جامع و مانع در ياد خداست، در حلال و حرام، يعني هميشه.
¤ غرض از خلق، عبوديت است و (و ما خلقت الجن والانس الاليعبدون. سوره ذاريات /65) و حقيقت عبوديت ترك معصيت است در اعتقاد كه عمل قلب است و در عمل جوارح.
¤ راه قرب به خداوند در صورتي كه طالب صادق باشد «ترك معصيت» است. ترك معصيت كافي و وافي است براي تمام عمر اگرچه هزار سال باشد.
¤ با خدا بساز، ]خدا[ كار را درست مي كند.
¤ بر شما باد به محافظت بر نمازهاي پنجگانه در اولين وقت هاي آن در اين صورت سعادت را از دست نخواهيد داد.
¤ با شرايط حضور قلب اعمالتان را انجام بدهيد. در پاداش چه كار خواهند كرد به ما مربوط نيست.
¤ حضور قلب با نوافل و عبادات مستحبه تحصيل مي شود.
¤ قرآن، نظير ساير مكتوبات نيست! گويي قرآن، موجودي ربوبي از عالم نور و روحاني است كه در عالم اجسام و اعراض ظهور كرده است! بايد به طور يقين بفهميم كه نگاه كردن به قرآن، مثل نگاه كردن به ساير كتب نيست! به هيچ امت و ملتي چنين قرآني داده نشده.
¤ اگر قرآن را به صورت واقعي اش ببينيم، آنگاه معلوم مي شود كه دست از ترنج مي شناسيم يا نه برنامه قرآن، آخرين برنامه انسان سازي است كه در اختيار ما گذاشته شده است، ولي ما از آن قدرداني نمي كنيم!
¤ ملتفت باشيم دروغ به ما نگويند و دروغ خودشان را به ما نفروشند! از مردم دنيا، دروغ را نخريم! ما از عترت و قرآن نمي توانيم دوري كنيم، اگر دوري كرديم، در دامن گرگها مي افتيم، خدا مي داند آيا بعد، از دستشان نجات مي يابيم؟
¤ همين كه انسان بداند كه خدا مي داند، كار تمام شد، ديگر معطل نباشد، همه چيز را تا به آخر مي فهمد ]كه[ چه بايد بكند و چه بايد نكند، از چه منتفع مي شود و از چه متضرر مي شود، ]خداوند[ ما را مي بيند. نوجوانان ها و جوان ها بايد ملتفت باشند كه همچناني كه خودشان در اين سن هستند و روز به روز به سن بالا مي روند، علم و ايمانشان هم بايد همين جور باشد، به بالا برود، ايمانشان ملازم با همين علمشان باشد.
¤ بايد توبه بكنيم، بايد تضرع كنيم، با آن باب عالي و باب اعلي، بايد به سوي او برويم ]تا[ ما را نجات بدهد، او از شر خودمان و داخله خودمان، بعدها از شر خارجي ها.
¤ بايد خودمان را اصلاح بكنيم، در ايران ]رضاخان[ رشوه نخورد؟ ايران را به او ندادند به شرط اين كه نوكرشان باشد؟ «مصطفي كمال» مگر «تركيه» را به او ندادند به شرط اين كه نوكر باشد و مستعمرات را بدهد به كفار؟ آن يكي در «حجاز» مگر رشوه به او ندادند كه «حجاز» را به تو مي دهيم، آنها را مي بريم بيرون؟ هر چه مي خواهيم گوش بكن كار ما همين ]است آيا[ آنها از جهنم آمده بودند ما از بهشت؟ ما از خودمان هم بايد بترسيم. حالا الحمدلله پيش نيامده چنين قضيه اي كه به ما بگويند يك چيزي كه خواب هم نمي بيني به تو مي دهيم، بعد هم بلدند چه جوري بگيرند از دست ما به چند برابر.
¤ بترس براي دين، بترس براي خدا، افسار خودت را نده به كسي كه نمي شناسي، او را معيت نكن، كاملاً دور خودت را حفظ كن.
¤ دوري از علماء و صلحا سبب مي شود كه سارقين دين فرصت را غنيمت بشمارند و ايمان و اهلش را بخرند به ثمن هاي بخس و غيرمبارك.
¤ راه را كوتاه و بار را سبك كنيد، سبك بار باشيد، تا آسوده راه رويد. مسافت طولاني است و سخت و دشوار، بار سنگين شما را باز مي دارد از ادامه راه، بارتان را كم كنيد. گناه نكنيد و از معصيت دوري جوييد تا بار سبك شود و مسافت كوتاه. براي كم كردن بار، گناه نكنيد!
¤ ما در درياي زندگي در معرض غرق شدن هستيم دستگيري ولي خدا لازم است تا سالم به مقصد برسيم. بايد به وليعصر (عج) استغاثه كنيم كه مسير را روشن سازد و ما را تا مقصد همراه خود ببرد. دعاي تعجيل فرج، دواي دردهاي ماست.

 



با ده ها مصوبه هيئت دولت تحقق مي يابد
شتاب در عمران و آباداني استان كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج-خبرنگاركيهان:
سومين دور سفر استاني هيئت دولت به استان كهگيلويه و بويراحمد عصر پنج شنبه با تصويب دهها مصوبه جديد در حوزه هاي مختلف بويژه در بخش فرهنگ و هنر به پايان رسيد.
اهم مصوبات جلسه هيئت دولت در دور سوم سفرهاي استاني به استان كهگيلويه و بويراحمد به شرح زير اعلام شد:
مطالعه و ايجاد سه اردوگاه اقامتي در مناطق محروم استان ايجاد زيرساختهاي گردشگري امام زاده علي(ع) دهدشت و مرمت ساماندهي آثار و بافت تاريخي استان. تكميل و تجهيز پنج كتابخانه و 10 خانه فرهنگ در شهرستانهاي استان، اختصاص مبلغ 20 ميلياردريال جهت كمك به فعاليتهاي قرآني و تجهيز كانونهاي فرهنگي و هنري استان، ساماندهي و بهسازي گلزارهاي شهدا و احداث 10 مركز فرهنگي در جوار مزار شهدا، اختصاص مبلغ 2200 ميليارد ريال قرض الحسنه و تسهيلات بانكي ارزان قيمت براي اجراي طرح هاي خود اشتغال زا در استان، تخصيص اعتبار جهت تامين منابع مالي پروژه اي و طرحهاي مربوط به: حوادث غيرمترقبه و تسهيلات معوق بانكي كشاورزان ناشي از خشكسالي و سرمازدگي، تامين اعتبار احداث 1000 واحد مسكوني شهري براي مددجويان و اقشار كم درآمد، تامين اعتبار براي تهيه 4000 جهيزيه مزدوجين از مددجويان و اقشار كم درآمد، اختصاص مبلغ 35 ميليارد ريال براي تعمير 2000 مسكن و تامين 3000 واحد لوازم منزل، مطالعه و توسعه و تجهيز فرودگاه ياسوج، مطالعه و تكميل اتصال استان كهگيلويه و بويراحمد به شبكه سراسري راه آهن، اختصاص مبلغ 35 ميليارد ريال براي خريد ماشين آلات و تجهيزات راهداري و نوسازي ناوگان فرسوده استان، برخورداري روستاهاي بالاي 50 خانوار از راه مناسب، تامين اعتبار براي تسريع در اجراي راه هاي در دست احداث استان اعم از راههاي اصلي و وروديهاي چهارخطه شهرها، احداث سالن ورزشي چند منظوره كارگران شهرستانهاي كهگيلويه، بهمني و گچساران، اختصاص مبلغ 55 ميليارد ريال جهت احداث و تجهيز ايستگاههاي آتش نشاني و تهيه ماشين آلات عمراني و كمك به دهداريهاي استان و زيرساخت هاي سازمان ثبت احوال، مشاركت در سرمايه گذاري با بخش غيردولتي براي اجراي 10 طرح مهم صنعتي در استان، مطالعه و طراحي و اجراي دو تصفيه خانه فاضلاب در شهركهاي استان، گازرساني به شهرهاي قلعه رئيسي و ديشموك و 120 روستاي استان و گازرساني به كليه روستاهاي بالاي 100 خانوار در طول برنامه پنجم توسعه، مطالعه براي ايجاد هلدينگ مجموعه واحدهاي پتروشيمي گچساران و چهار طرح پتروشيمي پايين دستي در ممسني، بروجن، دهدشت و كازرون، احداث سد تنگ سرخ و سامانه انتقال آب به ياسوج و احداث سد سرگچينه و اجراي شبكه آبياري و زهكشي، احداث نيروگاه سيكل تركيبي 500 مگاواتي براي تامين برق صنايع استان توسط بخش غيردولتي، آبرساني به روستاهاي مشكل دار و تامين روشنايي معابر شهرها و روستاها و اصلاح شبكه توزيع برق، اجراي تاسيسات فاضلاب براي شهرهاي ياسوج، دهدشت، چرام، مادوان، گچساران و سي سخت، آموزش، بهداشت و درمان، احداث 200 باب نمازخانه و 100 سالن ورزشي در مدارس و يك استخر شنا در هر يك از شهرستانهاي استان، تجهيز 1000 كلاس آموزشي به امكانات سرمايشي و گرمايشي، تكميل پروژه هاي اورژانس و بخش جراحي قلب بيمارستان امام سجاد(ع)، اورژانس بيمارستان امام خميني(ره) دهدشت و مركز درماني بيماران ياسوج، احداث دانشكده هاي بهداشت و پرستاري در پرديس بيمارستان امام سجاد(ع)، احداث پايگاه انتقال خون در ياسوج، احداث مجتمع فرهنگي، رفاهي و آموزشي دانشگاه علوم پزشكي در پرديس دانشگاه، پيش بيني اعتبار براي اتمام و تكميل بيمارستان 200 تختخوابي ياسوج، اختصاص مبلغ 20 ميليارد ريال جهت كمك به اجراي طرحهاي هادي روستايي، احداث مركز تحقيقات زيست محيطي در شهرستانهاي دنا و بويراحمد و ارتقاي آموزش هاي زيست محيطي و ارتقاي مناطق حفاظت شده دنا.
اظهارات رئيس جمهوري
در جمع مديران استان
رئيس جمهور در جمع مديران استان كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه استان از شرايط و ظرفيت هاي خوبي براي پيشرفت برخوردار است كه مي تواند سطح خود را به استان هاي سطح بالاي كشور برساند، گفت: دولت در مسير ارتقاء سطح اين استان به طور كامل و در حد توان از فعاليت ها و خدمات مديران پشتيباني خواهد كرد.
احمدي نژاد گفت: سختي كار در استان به لحاظ شرايط طبيعي و جغرافيايي و عدم توجه دولت هاي قبل به اين استان و فاصله گرفتن استان از ساير استان ها بي ترديد ارزش كار شما را بيشتر مي كند.
وي با اشاره به اينكه توقع مردم استان براي هم سطح شدن با ساير استان ها فرصت و فضاي لازم را براي مديران اين استان ايجاد مي كند، گفت: با همت و تلاش هاي شما مديران اميدوارم همواره شاهد اخبار به ثمر رسيدن خدمات شما به مردم استان كهگيلويه و بويراحمد باشم.
رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت انجام كارهاي بيشتر در سطح استان گفت: استان كهگيلويه و بويراحمد استعدادها و ظرفيت هاي جغرافيايي و انساني فراواني دارد و از مناطق بكر و اصيل فرهنگي ايران نيز به شمار مي رود. و دولت در اين زمينه آمادگي دارد به طور كامل از اقدامات مديران پشتيباني كند، به طوري كه استاندار، هر زماني كه بخواهد مي تواند در دولت شركت كرده و مسايل استان را مطرح كند. از هر وزيري هم كه براي حضور در استان دعوت شود بايد اين دعوت را بپذيرد و از نزديك مسايل استان را مورد بررسي قرار دهد.
رئيس جمهوري در ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران
رئيس جمهور با بيان اينكه امروز حفظ و ترويج روحيه ايثارگري به اندازه خود ايثارگري اهميت دارد، گفت: تنها راه نجات، سربلند زيستن، حفظ امنيت و پيشرفت كشور و مقاومت در برابر هجمه هاي سنگين شيطان صفتان حفظ روحيه ايثارگري است.
دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار خانواده شهداء و ايثارگران استان كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به سامان گرفتن اعطاي نشان دولتي به خانواده شهدا، اظهار داشت: اميدواريم با مرور زمان دلبستگي و تواضع ملت ايران را با اين كار نسبت به همه خانواده شهيدان اعلام كنيم.
رئيس جمهور گفت: اعطاي نشان به پدر و مادر شهيد در ايران فقط يك تقدير معمولي نيست، بلكه اين موضوع نشانه قدرشناسي يك ملت از ايثارگري ايثارگران است. چرا كه ملت ايران همه موجوديت خود و استقلال، عزت، آزادگي، شرف و امنيت خود را مديون ايثارگران مي داند و اين اصلي است كه بايد در نسل هاي پي در پي جاري شود.
اختصاص 200 ميليارد ريال براي بيمه كارگزاران مخابراتي
معاون حقوقي و پارلماني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: مبلغ تعيين شده براي حق بيمه كارگزاران مخابراتي روستايي در بودجه سال 89 كشور افزون بر 200 ميلياردريال است.
محمد خواجه پور پنج شنبه در ياسوج در گفت وگو با ايرنا افزود: اين ميزان مبلغ تعيين شده براي افرادي است كه هم اكنون در اين شركتهاي مخابراتي مشغول فعاليت هستند و بيمه آنها سالانه از محل رديف هاي گوناگون مشخص خواهد شد.
وي بيان كرد: از موضوع بيكار شدن كارگزاران و يا تعطيلي برخي كارگزاري هاي مخابراتي در استان كهگيلويه و بويراحمد بي اطلاع هستم.
او اظهار داشت: موضوع يارانه 50 ميليارد ريالي براي شركت مخابرات كهگيلويه و بويراحمد به دولت ارائه شده است و وزير نيز به طور ويژه روي اين مهم تاكيد داشت.
معاون حقوقي و پارلماني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين درخصوص موضوع طرح جامع فناوري اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات لايحه جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات را به دولت فرستاده است تا پس از تصويب نهايي در دولت، به مجلس ارسال شود.
وي علت تاخير در ارايه اين لايحه از سوي دولت به مجلس را فشردگي كارهاي هيئت دولت عنوان كرد.

 



فدك،نماد حكومت است

كاري كه درباره بي بي دو عالم مي توان كرد و حوزه علميه عهده دار آن است، مي تواند از اين قبيل باشد كه خطبه نوراني آن حضرت تبيين وترويج گردد، با خط خوب نوشته بشود و با ترجمه روان؛ حالا يا منثور يا منظوم همراهش باشد، يك. عده اي كه به لطف الهي حافظه قوي دارند و از نعمت حفظ برخوردارند، اين را به خوبي حفظ بكنند، دو؛ مخصوصاً خطباء و گويندگان بتوانند اين خطبه نوراني را حفظ بكنند. سوم جزء متون درسي قرار بگيرد براي مدارس، مخصوصاً براي جامعه الزهراء و مانند آن. چهارم يك تفسير تطبيقي بين خطبه نوراني حضرت زهرا (س) با برخي از خطبه هاي نهج البلاغه نوشته بشود تا كفو بودن و همسر و همسان بودن وجود مبارك زهرا (س) روشن گردد.
تبيين عظمت قرآن و ولايت در خطبه حضرت فاطمه (س)
اين خطبه ما را به عظمت و تفسير قرآن از يك سو و عظمت و تفسير ولايت از سوي ديگر دعوت كرد و به ما فهماند همانطوري كه امام خليفه رسول الله است، قرآن هم خليفه رسول الله است. تعبير نوراني حضرت زهرا (س) در اين خطبه نوراني اين است كه: فجعلهما خل يفتين و هما الباق يتان لي يوم القيامه؛ چرا كه به گفته پيامبر: نّي تار أ ف يكم الثّقل ين ك تاب الله و ع ترتي(1). حضرت فرمود: همان طوري كه علي و اولاد علي (عليهم السلام) خليفه رسول الله اند؛ قرآن هم خليفه رسول الله است، كلام الله است، از يك سو. اين كلام را ذات مقدس رسول خدا (ص) مستقيماً دريافت وبه ما منتقل كرد. قرآن در عين حال كه كلام الله است، خليفه رسول الله هم است. منتها اهل بيت،كلام الله ناطقند و خليفه رسول الله، قرآن كلام الله تدويني است و خليفه رسول الله است و مشكل جامعه آن روز به دست زهرا (س) حل شد، البته حجت الهي ابلاغ شد تا: ل يهل ك من هلك عن بيّ نه و يحيي من حيّ عن بيّ نه(2). حضرت گرچه خطراتي را تحمل كرد، ولي فاتحانه برگشت و شكست نخورد. همان طور كه زين العابدين(ع) وزينب كبري (س) فرمودند: ما شكست نخورديم؛ ما رفتيم، د ين مان را اداء كرديم، حقمان را بيان كرديم، مردم را آگاه كرديم و برگشتيم.
وجود مبارك فاطمه رفت، آن افراد را به گريه درآورد و آنها را ساكت كرد ! وقتي حالت حضرت را ديدند، چند بار گريه كردند و حضرت آنها را ساكت كرد، شروع كرد به سخنراني. قرآن را معرفي كرد، ولايت را معرفي كرد. خطاب كرد به مردم، ايها الناس ! مبادا جزء كساني باشيد كه خدا درباره شما گفته باشد: كلاّ بل ران علي قلوب ه م ما كانوا يكس بون(3). مبادا اين دنيا زدگي جلوي چشمتان را بگيرد و نفهميد كه ما داريم چه مي گوئيم. و وجود مبارك حضرت امير (ع) منتظر مانده بود تا ببيند فاطمه (س) كي بر مي گردد و چه مي آورد؛ با اجازه او رفت، به عنوان نماينده علي بن أبيطالب رفت، به عنوان نماينده ولايت و امامت رفت، قرآن را معرفي كرد؛ همان طوري كه حسين بن علي همين كار را كرد. آيات الهي را معرفي كرد، استدلال كرد، امامت را معرفي كرد، غدير را معرفي كرد، سقيفه را محكوم كرد، نه اينكه او يك گلايه اي داشت در مورد فدك و امثال فدك ! همان طوري كه از خود حضرت امير (ع) در نهج البلاغه آمده، فرمود: زير اين آسمان فدك به نام ما بود: ما اصنع ب فدك و غ ير فدك(4).
اهميت ولايت و حكومت اسلامي
شما مي بينيد در دوران حكومت 5 ساله تقريبي،خاورميانه در اختيار علي بن أبيطالب بود. در خاورميانه كسي نبود كه حكومت علي را علناً نپذيرد ! هم امپراطوري ايران تسليم شد، هم امپراطوري روم تسليم شد. همه اينها استاندارانشان را علي (ع) معرفي مي كرد.او در يك چنين فضائي رو به عسل مي كند، مي گويد: تو خيلي خوشرنگي، ولي علي نمي داند مزه ات چيست؛ اين علي است !! همه اين اموال سرازير شده بود، از شرق و غرب به حجاز رفت. فرمود: ما به فدك و امثال فدك چه كار داريم.
حضرت زهرا (س) هم كه براي يك باغ نرفته بود !! وقتي آن خليفه پليد عباسي به امام هفتم عرض كرد: شما محدوده فدك را مشخص كنيد، حدود چهارگانه فدك را بدهيد تا ما به شما برگردانيم؛ فرمود: كرانه ها و كناره هاي دريا از يك سو و دامنه هاي جبال از سوي ديگر؛ فرمود: فدك اين است. يعني حكومت اسلامي، يعني خاورميانه. هارون گفت: پس براي ما چه مي ماند، آن طوري كه شما فدك را معنا كرديد(5) ! فرمود: مگر فدك يك باغ است ؟! فدك يعني نماد حكومت است؛يعني همه انفال، همه درياها، همه كوهها، همه خشكيها و صحاري؛ فدك يعني اين ! محور فدك اين بود؛ وگرنه براي يك باغ كه آنهاتلاش نمي كردند...، آنها كه دسترنج خودشان را وقف مي كردند!
ايثار اهل بيت (ع)
مگر سوره مباركه هل أتي، آياتش براي هر كسي نازل مي شود ؟! اينها آن نان طيب و طاهر خودشان را به ديگري دادند:و يطع مون الطّعام علي حبّ ه م سك يناً و يت يماً و اس يراً (6) گرچه ممكن است اين اسير مسلمان شده باشد، ولي ظاهرش اين است كه كافر بود. پس كسي روزه بگيرد؛ در هواي گرم باشد، خودش و بچه هايش روزه باشند؛ آنوقت افطاريه خود را به يك كافر بدهند ! اين را شما تحت السماء درچه كسي نشان داريد ؟!در زير آسمان كسي به عظمت اينها نيست،خداي سبحان مثل اينها خلق نكرد !! ما با داشتن اين ذوات مقدس دنبال كي مي گرديم ؟! و وجود مبارك حضرت زهرا آن وقتي شناخته مي شود كه بشود نماينده قرآن و عترت و نه فقط نماينده ولايت. او آمده قرآن را هم احياء كرده؛ فرمود: قرآن خليفه خداست، قرآن اينچنين مي گويد.
دردناك ترين فقره خطبه حضرت زهرا (س)
داغ زهرا تنها در آن در و ديوار نيست، در اين است، فرمود: هل تقول اهل م لّتين لا يتوار ثان(7). فرمود:اي كسي كه مدعي خلافتي ! مگر مرا مسلمان نمي داني ؟ اهل دو ملت از يكديگر ارث نمي برند. آخر من چرا از پدرم ارث نبرم ؟! مگر مرا مسلمان نمي داني، ما از دو ملّتيم يا از يك ملت ؟! در دين ما شك داري ؟ آن نحله است؛ اگر نحله را قبول نداري، ارث است؛ به هر دو استدلال كرد.سخن از م سمار در كه مرحوم آقا شيخ محمد حسين، شيخ مشايخنا فرمود، يك مرحله عاطفي است؛ اما اين سوز عقلي است: ا تقول اهل م لّتين لا يتوار ثان! مگر در اسلام ما شك داري، آخر چرا ارث ما را به ما نمي دهي ؟ انبياء ارث گذاشتند، اولياء ارث گذاشتند، فرزندان پيغمبر ارث گذاشتند.
عظمت توحيدي خطبه حضرت فاطمه (س)
اين مسائل را در ايام فاطميه باز كنيد، روشن كنيد؛ اينها كتاب درسي است. دراين خطبه نوراني حضرت زهرا (س) كه فرمود: لا من ش يء خلق (8)،اين معنا بعد از 25 سال در خطبه نوراني علي بن أبيطالب آمده كه مرحوم كليني در كافي مي گويد: اگر تمام جن و انس جمع بشوندو در بين آنها انبياء نباشد؛ نمي توانند مثل اين خطبه بياورند. در بين شارحان اصول كافي اوّلين كسي كه آمده و تبصره باز كرده؛ مرحوم صدر المتألّهين است كه فرموده :آقاي كليني ! مگر هر پيامبري هم مي تواند مثل علي حرف بزند ؟! بگو انبياي « اولوا العزم ».نگو اگر جن و انس جمع بشوند و در بينشان پيغمبري نباشد؛بلكه اين قيد را هم اضافه بكن، بگو: فقط (انبياي عظام ) بعدها مرحوم مجلسي (رض) آمده، اين استثناء را زده و گفته: اهل بيت مستثني هستند. اينها مي توانند، در آن جائي كه ما كلّم رسول الله الع باد ب كن ه عقل ه قطّ (9) اهل بيت يكسانند.
همين علي بعدها اين جمله را گفت كه: لا من ش يء خلق(10). آنوقت آن شبهه ازليّت ماده را به تعبير مرحوم ميرداماد حضرت امير حل كرد؛ 25 سال قبل از حضرت امير،در خطبه نوراني حضرت زهرا حل مي شود كه جهان را ذات أقدس له نه » م ن شيء » آفريد كه ق دم آن ماده ثابت بشود، نه « م ن لا شيء» آفريد تا عدم بشود مبدأ قابلي؛ و رفع نقيضين هم نيست، چون نقيض » م ن شيء »، » م ن لا شيء »، نيست؛ «لا م ن شيء » است.اينها حدأقل همين يك جمله، يك هفته درس عميق مي خواهد كه چه فرق است بين « م ن شيء » با «لا م ن شيء » نقيض « م ن شيء »، « م ن لا شيء » است يا « لا م ن شيء » ! اينها بايد مطرح بشود؛ اينها معناي احياي ولايت است، اينها معناي مطرح شدن اهل بيت (عليهم السلام) در حوزه هاي علميه است.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظله العالي) در خطبه دوم نماز جمعه قم؛ 19/ 3/ 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مستدرك الوسائل/ 3/ 355 (2) انفال/ 42 (3) مطفّفين/ 14 (4) نهج البلاغه/ نامه 45
(5) ر. ك: بحار الأنوار/ 29/ 200 (6) انسان/ 8 (7) بحار الأنوار/ 29/ 227
(8) ر. ك: بحار الأنوار/ 29/ 221 (9) الكافي/ 1/ 23 (10) الكافي/ 1/ 134

 



اختلاف شديد شركت هاي آمريكايي بر سر تحريم ايران

سرويس سياسي -
تلاش هاي كاخ سفيد در جهت متقاعد ساختن ديگر كشورها براي تحريم ايران در حالي دنبال مي شود كه اتاق بازرگاني آمريكا و گروه هاي تجاري اين كشور در هشداري به مقامات واشنگتن، با اين اقدام به مخالفت هاي جدي پرداخته اند.
در همين رابطه بيش از 20 شركت آمريكايي كه نام بوئينگ و اكسون موبيل، هاليبرتون، زيمنس كونوكو فيليپس و هانوور در بين آنها به چشم مي خورد براي جلوگيري از تصويب تحريم هاي جديد ايران در كنگره در حال رايزني هستند.
خبرگزاري بلومبرگ طي گزارشي اعلام كرد: شركت هاي آمريكايي بوئينگ و اكسون موبيل در حال رايزني براي جلوگيري از تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران هستند كه مي تواند 25 ميليارد دلار به صادرات آمريكا زيان وارد آورد.
كنگره آمريكا طرحي را در دست بررسي دارد كه براساس آن قانون تحريم هاي ايران در سال 1996 توسعه داده مي شود. شركت هاي آمريكايي روابط بسيار محدودي با ايران دارند اما نگرانند با تصويب تحريم هاي جديد در كنگره به روابط آن ها با شركت هاي خارجي كه با ايران همكاري دارند صدمه وارد آيد.
رئيس شوراي ملي تجارت خارجي آمريكا كه شركت اكسون موبيل نيز عضو آن است گفت: ما در تماس با كنگره هستيم تا خسارات جمعي اين طرح را به آن ها گوشزد كنيم.
براساس گزارش بلومبرگ شركت هاي كارگيل، كونوكوفيليپس، هانوور، بچتول، هاليبرتون و زيمنس نيز در ميان بيش از 20 شركتي هستند كه در اين مورد با كنگره رايزني كرده اند.
سخنگوي شركت هواپيماسازي بوئينگ كه دومين شركت هواپيماسازي در جهان است گفت: اين شركت خواهان حذف بندي از اين طرح است كه شركت هاي آمريكايي را از دريافت وام از شركت هاي خارجي تضمين كننده صادرات به ايران منع مي كند.
شركت اكسون موبيل نيز كه بزرگترين شركت نفتي آمريكاست خواهان حذف بندي در اين طرح است كه شركت هاي آمريكايي را از همكاري با شركت هاي نفتي خارجي در ايران منع مي كند.
«ويليام رانيش» رئيس شوراي ملي تجارت در واشنگتن هم كه اكسون و بوئينگ را نمايندگي مي كند در مصاحبه خود مي گويد: ما مي خواهيم تا كنگره آمريكا مسئوليت خسارت هاي ناشي از اين تحريم ها را بپذيرد.
در راستاي همين موج مخالفت، اتاق بازرگاني آمريكا هم به همراه شماري ديگر از گروه هاي تجاري اين كشور در نامه اي به كاخ سفيد هشدار دادند كه تحريم بيشتر ايران، منافع اقتصادي و امنيتي آمريكا را در حد زيادي تضعيف مي كند.
در اين نامه كه اخيراً براي مقامات كاخ سفيد ارسال شده آمده است: تحريم هاي پيشنهادي موجب تنش اقتصادي، ديپلماتيك و حقوقي با متحدان آمريكا مي شود.
در نامه اتاق بازرگاني و گروههاي تجاري آمريكا كه خطاب به «جيمز جونز» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و «لارنس سامرز» مشاور ارشد اقتصادي كاخ سفيد نوشته شده، نسبت به برخي مواد قانون مصوب مجلس نمايندگان و طرح پيشنهادي سنا درباره تحريم ايران ابراز نگراني شده است.
در اين نامه تصريح شده كه به موجب برخي مفاد اين قوانين اين امكان وجود دارد كه شركت هاي آمريكايي از «داد و ستد عادي با شركاي مهم خود در اقصي نقاط دنيا منع شوند، حتي اگر اين داد و ستدها هيچ ارتباطي به تجارت با ايران نداشته باشد.»
گروههاي بازرگاني آمريكا خطاب به مقامهاي كاخ سفيد مي گويند: ما از شما تقاضا داريم با جديت با كنگره وارد بحث شويد تا اين پيشنهادات به شدت مسئله ساز كنار گذاشته شوند.
علاوه بر اتاق بازرگاني آمريكا، از جمله كميته اضطراري بازرگاني آمريكا، انجمن ملي كارخانه داران، شوراي ملي بازرگاني خارجي و شوراي آمريكايي تجارت جهاني اين نامه را امضا كرده اند.
از سوي ديگر كميسر بيمه ايالت كاليفرنيا نيز اذعان كرد كه حدود 300 شركت بيمه اين ايالت دستور دولتي ايالت را براي توقف سرمايه گذاري در شركت هاي فعال در ايران را رد كرده اند.
روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز با اعلام اين خبر نوشت: اين شركت ها كه بيش از ده شركت بزرگ مثل استيت، فارم، گيكو و پرودنتال در ميان آن ها قرار دارند اختيارات كميسر بيمه ايالت كاليفرنيا را در اين زمينه زير سأال برده اند.
پيش تر «استيو پويزنر» كميسر بيمه ايالت كاليفرنيا به شركت هاي بيمه دستور داده بود از سرمايه گذاري در شركت هاي خارجي كه با ايران همكاري دارند خودداري كنند.
پويزنر در روز گذشته فهرستي شامل 296 شركت را منتشر كرد كه از دستور وي براي خودداري از خريد سهام 50 شركت فعال در ايران سرپيچي كرده اند.
وي ميزان سرمايه گذاري شركت هاي بيمه كاليفرنيا در شركت هاي خارجي فعال در ايران تا 31 مارس را 6 ميليارد دلار برآورد كرده است.
قرارداد 880 ميليون دلاري آمريكا با شركت هاي فعال
در ايران
خبرگزاري رويترز هم طي گزارشي اعلام كرد كه طي سال هاي اخير با هفت شركت خارجي كه روابط تجاري و اقتصادي با ايران داشتند بيش از 880 ميليون دلار قرارداد داشته است.
بنابراين گزارش، دولت آمريكا در گزارش ماه مارس خود فهرست 41 شركت خارجي كه در بخش انرژي با ايران همكاري مي كنند منتشر كرده است. اين گزارش نشان مي دهد هفت شركت خارجي طي سالهاي 2005 تا 2009 با آمريكا قرارداد داشته اند.
سوزان كالينز سناتور جمهوري خواه آمريكا تأكيد كرد، من واقعاً متحيرم كه دولت آمريكا هنوز با شركتهايي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم با ايران همكاري مي كنند و در اقتصاد اين كشور سرمايه گذاري انجام مي دهند، رابطه تجاري دارد.
اين هفت شركت عبارتند از توتال فرانسه، رپسول اسپانيا، دائليم كره جنوبي، اني ايتاليا، پي تي تي تايلند، هيونداي كره جنوبي و شركت مهندسي جي اس كره جنوبي.

 



در جريان سفر وزير دفاع كشورمان به دوشنبه صورت گرفت
امضاي تفاهم نامه همكاري دفاعي ميان ايران و تاجيكستان

سرويس سياسي-
در پايان دور دوم مذاكرات وزراي دفاع ايران و تاجيكستان، تفاهم نامه همكاري دفاعي ميان دو كشور به امضا رسيد.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان كه براي سفري دو روزه، به دعوت سپهبد «شيرعلي خيرالله اف» همتاي تاجيك خود و عمدتاً با هدف امضاي تفاهم نامه همكاري دفاعي ميان دو كشور، چهارشنبه شب وارد تاجيكستان شد؛ صبح روز گذشته اين تفاهم نامه را با همتاي تاجيك خود به امضا رساند. در اين تفاهم نامه طرفين برگسترش و تعميق روابط دفاعي ايران و تاجيكستان تأكيد و آن را عامل مهمي در تثبيت صلح و ثبات در منطقه ارزيابي كردند.
همكاري هاي دفاعي، آموزشي و فني از ديگر مفاد اين تفاهم نامه اعلام شده است. وزير دفاع كشورمان پس از امضاي اين يادداشت تفاهم در گفت وگو با خبرنگاران ايراني و تاجيك عنوان كرد: امضاي اين تفاهم نامه گامي مهم در تحقق برنامه هاي راهبردي دو كشور است.
وي افزود: اراده مسئولان دو كشور بر گسترش همكاري هاي دفاعي دو جانبه است. سپهبد شيرعلي خيرالله اف وزير دفاع تاجيكستان نيز سفر سردار وحيدي را بسيار مهم ارزيابي و ابراز اميدواري كرد: اين سفر تحولي جدي در همكاري هاي دفاعي و فني تاجيكستان و جمهوري اسلامي ايران پديد آورد.
وزير دفاع كشورمان همچنين در اين سفر دو روزه ديدارهايي نيز با مقامات ارشد تاجيكستان انجام داد. سردار وحيدي در ديدار با «امامعلي رحمان» رئيس جمهور تاجيكستان، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي گسترش همكاري ها به ويژه در بخش هاي آموزشي و توليد محصولات دفاعي اعلام كرد.
امامعلي رحمان نيز در اين ديدار با اشاره به توانمندي هاي بالاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران در حوزه هاي نظامي و غير نظامي خاطرنشان كرد: همكاري هاي دو كشور علاوه بر حوزه نظامي بايد در بخش هاي غيرنظامي نيز گسترش يابند و تاجيكستان از ظرفيت هاي بسيار خوب اين بخش هم بهره مند شود.
در ادامه برنامه هاي اين سفر، وزير دفاع كشورمان با «محمد سعيد عبيدالله اف» رئيس مجلس تاجيكستان نيز ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار رئيس مجلس ملي تاجيكستان، سفر وزير دفاع ايران به اين كشور را بسيار مهم دانست و گفت كه ما افتخار مي كنيم كه با ايران روابط دفاعي داريم.
سردار وحيدي همچنين با «همراه خان ظريفي» وزير امور خارجه تاجيكستان ديدار و پيرامون مسائل مورد علاقه دو كشور گفت وگو كردند.
وزير خارجه تاجيكستان در اين ديدار، روابط دفاعي دو كشور را بسيار مهم و راهبردي ارزيابي كرد و افزود: ما از همه ظرفيت هاي ديپلماتيك كشورمان براي توسعه روابط با ايران بهره برداري خواهيم كرد.
وي سفر وزير دفاع ايران به اين كشور را مهم و داراي وزن سياسي بالايي توصيف كرد و گفت: اميدوارم اين سفر، نقطه عطفي در روابط دفاعي دو كشور ايجاد كند.
سردار وحيدي روز پنجشنبه از دانشكده افسري تاجيكستان در شهر دوشنبه نيز ديدار و از بخش هاي مختلف آن از جمله كلاس هاي آموزش ادبيات فارسي اين دانشكده بازديد كرد.
وزير دفاع كشورمان بعد از ظهر جمعه، شهر دوشنبه را به مقصد تهران ترك كرد.

 



سردار عراقي خبر داد
 دستگيري گروهي از تروريست ها در مرز ايران

جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه از دستگيري تعدادي از عوامل يك گروهك تروريستي در مرزهاي كشورمان خبر داد.
سردار عبدالله عراقي در يادواره سردار شهيد موسي پسندي، جانشين اسبق لشكر 25 كربلا كه در مسجدجامع چالوس برگزار شد، گفت: طي 10 روز گذشته تعدادي از عوامل يك گروهك تروريستي در مرز ايران دستگير شدند.
وي در خصوص فتنه اخير نيز اظهار داشت: فتنه هاي اخير در كشور در آمريكا و كاخ سفيد ساماندهي مي شد و خط مقدم آن در تهران بود و همه دست در دست هم داده بودند تا حكومت اسلامي را از بين ببرند اما اين مردم بودند كه با حضور به موقع خود نشان دادند پشتيبان انقلاب و ولايت فقيه هستند.
وي اظهار داشت: در زمان جنگ ارتش عراق مجهزتر از ايران بود و دائما از سوي كشورهاي اروپايي و آمريكا پشتيباني مي شد و اگر مي بينيم در عمليات بيت المقدس و عمليات هاي ديگر عراق را شكست داديم سه عامل مهم اعم از نقش امام، رهبري و ولايت، دينداري مردم و حضور مردم در جنگ بود.
عراقي بيان داشت: سربازان ايراني نه آموزش ديده بودند و نه تجهيزات لازم را داشتند و از سويي ارتش ما هم وابسته به آمريكا بود و بعد از انقلاب توان دفاعي نداشت و دنيا هم ما را تاييد نمي كرد و كشورهاي حاشيه خليج هم هيچ پشتيباني از ايران نشان نمي دادند و اين ولايتمداري و دينداري مردم بود كه توانست بر ارتش مجهز عراق به پيروزي رسد.
جانشين فرماندهي نيروي زميني سپاه تصريح كرد: عراقي ها در جنگ با افرادي روبه رو شدند كه ديندار و خداجو بودند و اين امام بود كه نقش اول و اداره كننده جنگ بود و به سربازان روحيه مي داد.
وي گفت: امروز دنيا در برابر تصميمات جمهوري اسلامي ايران عاجز مانده است.
عراقي تصريح كرد: امروز رئيس جمهور ايران در سازمان ملل با افتخار مي گويد كه آمريكا حق ندارد در مور د مسئله هسته اي كشورها صحبت كند.
عراقي افزود: شهدا راهشان ادامه دهنده راه شهداي كربلا بود و ما بايد امروز راه و مسير شهدا را براي اداره كشور الگو بگيريم.
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه خاطرنشان كرد: شهدا براي اين كه از كشور خود دفاع كنند در مقابل دشمن ايستادند و شهيد شدند و امروز بر تمام ما واجب است كه از كشور خود دفاع كنيم و اجازه ندهيم پاي بيگانگان در كشور باز شود.
وي گفت: اين انقلاب زمينه ساز انقلاب مهدي(عج) است و ما نمي توانيم خلاف جهت امام و رهبري حركت كنيم و اين اجازه را كشور به هيچكس هم نخواهد داد.

 



ويكلي استاندارد ايران آمريكا را در سازمان ملل شكست داد

يك مجله آمريكايي در تحليلي از كنفرانس بازنگري ان.پي.تي نوشت كه ايران، ايالات متحده آمريكا را در عرصه سازمان ملل شكست داد.
هفته نامه «ويكلي استاندارد» كه به نومحافظه كاران آمريكايي نزديك است، در آغاز با اشاره به موفقيت هاي ايران از جمله در انتخاب اين كشور به عضويت كميسيون وضعيت زنان سازمان ملل متحد نوشت: اين انتخاب در حالي انجام شد كه خانم سفير آمريكا در سازمان ملل حتي در زمان راي گيري حضور نداشت. با اين حال، موفقيت ياد شده اصلا با اتفاقي كه در جريان همايش «بازبيني پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي» (ان پي تي) در نيويورك روي داد قابل مقايسه نيست.
«ويكلي استاندارد» سپس با اشاره به شكست هاي آمريكا در تصويب پيشنهادهاي اصلاحي موردنظر خود نوشت: دولت بوش در همايش سال 2005 (1384) روش هايي را براي اصلاح پيمان ان پي تي پيشنهاد كرد كه هيچيك به تصويب نرسيد.
«گري سيمور»، مرد قدرتمند هسته اي اوباما در اين رابطه گفته است «اصلاح ان پي تي از تغيير قانون اساسي آمريكا دشوارتر است.» ديپلمات هاي كشورهاي ديگر نادان نيستند. آنها مي دانند پيمان كنوني چه منافعي برايشان دارد و حاضر نيستند حتي يك واژه از آن را به سادگي تغيير دهند.
در چنين شرايطي دولت اوباما بدون داشتن دستور كار مشخصي، پا به همايش اخير گذاشت و ترجيح داد تنها بر موضوع «تهران» تمركز كند. يكي از مقام هاي كاخ سفيد هم پيش از كنفرانس گفته بود: اين نشست كلا درباره ايران است.
هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا نيز در همين رابطه اعلام كرده بود: ما به ايران اجازه نخواهيم داد كه موضوع همايش را از «خود» به سوي ديگري منحرف كند.
اما ايران موضوع را منحرف نكرد، بلكه مصر اين كار را براي ايران انجام داد و دولت اوباما هم به ناچار آن را پذيرفت.
ويكلي استاندارد ادامه داد: براي آگاهي از آنچه روي داد بايد نگاهي گذرا به دهه 1990 بياندازيم. اين دهه اي است كه «جرج ويل» از آن به عنوان تعطيلات آمريكا در تاريخ ياد مي كند. پيمان ان پي تي قرار بود در سال 1995 (1374) به پايان برسد. بيل كلينتون، رئيس جمهور سابق آمريكا، نااميدانه به دنبال تمديد پيمان بود و در چنين شرايطي به تاييد كشورهاي غيرمتعهد به ويژه كشورهاي عرب نياز داشت. به همين دليل او اعلام كرد كه ايالات متحده آمريكا از تصويب يك قطعنامه كه خواهان «منطقه اي عاري از سلاح هاي اتمي در خاورميانه» باشد حمايت خواهد كرد.
گرچه آن اعلام حمايت به معناي فشار عرب ها بر تنها كشور داراي سلاح هسته اي در خاورميانه، يعني اسرائيل تعبير مي شد، اما محاسبه كلينتون اين بود كه در غيراينصورت و عدم تمديد پيمان، تهديدي جدي تر عليه اسرائيل به وجود خواهد آمد.
محاسبه كلينتون تا حدي درست بود. اتفاق خاصي براي اسرائيل رخ نداد و موضوع خيلي زود فراموش شد و 15 سال از آن سخني به ميان نيامد: تا هفته پيش كه مصر دوباره موضوع را مطرح كرد و 5 عضو دايم شوراي امنيت را متقاعد كرد كه بيانيه مشتركي در پشتيباني از آن صادر كنند. در نتيجه به جاي آنكه موضوع نشست «كلا درباره ايران» باشد، كلا درباره اسرائيل پيش رفت.
اين مجله آمريكايي در نهايت نتيجه گرفت: ايران، ايالات متحده آمريكا را در عرصه سازمان ملل شكست داد.

 



اعترافات جاسوس موساد درباره ايران

جاسوس دستگير شده موساد در لبنان اعتراف كرد كه ماموريت هايي براي كسب اطلاعات در روابط ايران و حزب الله داشته است.
به گزارش ايرنا «ف.ص» جاسوس موساد كه 10 روز قبل در منطقه عمشيت در حومه منزل ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان دستگير شده بود اعتراف كرد: مامور شناسايي و رصد كشتي هاي ايراني در آب هاي لبنان و تحركات كشتي هاي باري مربوط به نزديكان حزب الله بوده است.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در اين باره نوشت: آنچه كه واقعا غافلگيرانه بود اين است كه اسرائيليها از اين فرد خواسته بودند تا قايقهاي مخصوص سياست مداران احزاب مختلف لبنان را نيز شناسايي كند.
گفتني است اين جاسوس بازداشت شده از اهل منطقه «عين ابل» از مناطق مرزي با فلسطين اشغالي بوده كه مدت طولاني نيز در منطقه «عمشيت» در شمال لبنان سكونت داشته است. وي سه سال پيش از ارتش بازنشست شده بود و پيش از اين در نيروي دريايي خدمت مي كرده و متخصص دستگاه رادار بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14