(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 ارديبهشت 1389- شماره 19647
 

هلاكت 58 شبه نظامي طالبان در حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان
هند يك موشك را با كلاهك هسته اي آزمايش كرد
حزب الله: دوستان حقيقي ما ايران و سوريه هستند نه آمريكا
دولت موقت قرقيزستان كنترل مناطق جنوبي را به دست گرفت
چامسكي سياست هاي اسرائيل را مشابه هيتلر و استالين دانست
تشديد درگيري هاي خونين در تايلند كشته ها به 37 نفر رسيد
تشكيل زنجيره انساني در ژاپن عليه پايگاه نظامي آمريكا
البرادعي: دولت مبارك مشروعيت ندارد
حكم تخريب مسجد حضرت فاطمه(س) تا اطلاع ثانوي لغو شد
ناخشنودي رژيم سعودي از ائتلاف جديد شيعيان در عراق



هلاكت 58 شبه نظامي طالبان در حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان

حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان عليه مواضع شبه نظاميان در شمال غرب اين كشور، به مرگ 58 شبه نظامي وابسته به طالبان انجاميد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ارتش پاكستان حملات گسترده اي را عليه مواضع طالبان در مناطق كوهستاني نزديك مرز افغانستان انجام داد. يك مقام محلي كه در اين حمله مورد هدف قرارگرفت، اظهار داشت: يكشنبه گذشته جت هاي جنگنده و هلي كوپتر ها پناهگاه شبه نظاميان را در روستاهاي «دابوري»، «گوجار» و «كامرملا» هدف قرار دادند و 40 شبه نظامي را كشتند. وي افزود، بعدازظهر همان روز نيروي زميني وارد عمل شد و در اين حمله، 18 عضو طالبان در روستاي «كول» كشته و حداقل، 25 تن ديگر زخمي شدند.
به گفته اين مقام محلي، پنج سرباز دولتي نيز در اين حملات زخمي شدند.

 



هند يك موشك را با كلاهك هسته اي آزمايش كرد

دولت هند يك موشك سطح به سطح با قابليت حمل كلاهك هاي هسته اي را آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت دفاع هند اعلام كرد، اين كشور دوشنبه يك موشك سطح به سطح با قابليت حمل كلاهك هسته اي را آزمايش كرد.
و نام اين موشك را «آگني - 2» ذكر كرد و از شكست دو آزمايش مشابه قبلي نيز خبر داد. موشك مذكور از پايگاهي در سواحل اين كشور پرتاب شد.
هند از جمله كشورهايي است كه پيمان منع گسترش تسليحات اتمي را امضا نكرده است.
موشك «آگني - 2» 1500 كيلومتر برد دارد. در سال 2007 نيز هند موشك «آگني-3»، كه 3500 كيلومتر برد دارد، را آزمايش كرد.

 



حزب الله: دوستان حقيقي ما ايران و سوريه هستند نه آمريكا

حزب الله لبنان با انتقاد از سفر آتي نخست وزير اين كشور به واشنگتن تاكيد كرد كه دوستان حقيقي لبنان ايران و سوريه هستند نه آمريكا كه هم پيمان دشمن صهيونيستي است.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه كويتي «الراي العام»، «نواف موسوي» نماينده حزب الله در مجلس لبنان در اين باره اظهار داشت، دوستان واقعي لبنان كشورهايي مثل ايران و سوريه هستند كه به هنگام نبرد آزادسازي و در شرايط بحراني در كنار لبنان مي ايستند نه آمريكا كه يار و پشتيبان رژيم صهيونيستي است.
وي تصريح كرد، براي يافتن دوستان لبنان احتياجي نيست كه هزاران مايل دورتر برويم بلكه تنها چند كيلومتر كافي است تا براي تقويت برادري و همكاري و هماهنگي به سوي سوريه گام برداريم.
اين نماينده حزب الله لبنان بر ضرورت بهبود و گسترش روابط با سوريه تاكيد و اعلام كرد كه اين امر به مصلحت لبنان است اما اگر اين برقراري روابط با يك قدرت استعماري مانند آمريكا انجام شود در صورت موفقيت آميز بودن تلاش ها به يك رابطه وابستگي منتهي خواهد شد و در صورت ناكامي و شكست به تجاوز و جنگ جديد عليه لبنان و شكاف داخلي منجر خواهد شد.
موسوي تصريح كرد، هدف سياست آمريكا در لبنان، تضعيف مقاومت و حمايت از امنيت اسرائيل است و هر اقدامي فقط در همين چارچوب صورت مي گيرد.
وي همچنين اظهار داشت، دولت آمريكا نمي تواند درست باشد و گذشت زمان اين مسئله را كاملا ثابت كرده است.
گفتني است سعدالدين حريري نخست وزير لبنان قرار است پس از سفر دوره اي خود به كشورهاي عربي در 24ماه جاري ميلادي (سوم خردادماه) با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در واشنگتن ديدار و گفت وگو كند.
حريري روز گذشته در سفري يك روزه وارد رياض پايتخت عربستان شد و امروز قرار است در دمشق با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار كند.
به نظر مي رسد اين سفرهاي فشرده براي اطلاع از آخرين مواضع دولت هاي عربي قبل از سفر به آمريكا باشد.

 



دولت موقت قرقيزستان كنترل مناطق جنوبي را به دست گرفت

دولت موقت قرقيزستان توانست پس از چندين روز درگيري، مناطق جنوبي اين كشور را از كنترل هواداران رئيس جمهور بركنار شده خارج سازد.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، مقام هاي دولت موقت قرقيزستان بعد از خشونت هاي اخير كه در پي حمله هواداران «قربان بيك باقي اف» رئيس جمهور بركنار شده اين كشور به ساختمان هاي دولتي تشديد شده بود، بار ديگر كنترل مناطق جنوبي را به دست گرفتند.
يك ماه پس از سرنگون شدن حكومت قربان بيك باقي اف، اين كشور آسياي مركزي بار ديگر گرفتار آشوب و خشونت شد و در نتيجه درگيري ميان طرفداران و مخالفان حكومت موقت در جنوب اين كشور يك نفر كشته و 60 تن ديگر زخمي شدند.

 



چامسكي سياست هاي اسرائيل را مشابه هيتلر و استالين دانست

نوام چامسكي نويسنده و انديشمند آمريكايي، رژيم صهيونيستي را به يك رژيم فاشيستي و استاليني تشبيه كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، چامسكي 82 ساله، روشنفكر برجسته آمريكايي و منتقد سياست هاي رژيم صهيونيستي در قبال فلسطيني ها در گفت وگو با خبرگزاري رويتر در امان پايتخت اردن از سياست هاي فاشيستي رژيم صهيونيستي انتقاد كرد.
وي قرار بود در دانشگاه بيرزيت و موسسه مطالعات فلسطين در كرانه باختري سخنراني كند كه مقامات صهيونيستي ازورود وي به كرانه باختري جلوگيري كردند.
اين استاد آمريكايي در گفت وگو با روزنامه هاآرتص نيز اظهار داشت، باور اين موضوع برايم سخت است كه فردي اجازه سخنراني در كرانه باختري را نداشته باشد.
چامسكي گفت فقط در رژيم هاي استاليني و ديكتاتوري وقوع اين اتفاق محتمل است.
به جز چامسكي دخترش نيز اجازه ورود به كرانه باختري را پيدا نكرد.
نويسنده برجسته آمريكايي به فريبكاري رژيم صهيونيستي نيز اشاره كرد و گفت: اين اقدام مقام هاي اسرائيلي در شرايطي صورت مي گيرد كه يك مقام رسمي به هنگام ورود به مرز با وي ديدار كرده و گفته كه افتخار مي كند كه ميزبان چنين شخصي باشد.
«مصطفي برغوثي» رئيس جبهه ابتكار ملي فلسطين و ميزبان چامسكي درباره اقدام رژيم صهيونيستي در راه ندادن وي به كرانه باختري براي ايراد سخنراني گفت، اين امر از قبل برنامه ريزي شده بود و نشان دهنده روحيه فاشيستي اين رژيم براي جلوگيري ازآزادي بيان حتي در مورد يكي از بارزترين شخصيت هاي سياسي جهان است.
وي تاكيد كرد، آنچه كه در مورد اين انديشمند آمريكايي اتفاق افتاد به طور حتم همبستگي با ملت فلسطين و تحريم موسسه ها و سازمان هاي اسرائيلي را شدت خواهد بخشيد.
شكست مذاكرات
«جان بولتون» سفير سابق آمريكا در سازمان ملل به باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا هشدار داد كه تشكيلات خودگردان مشروعيت لازم را براي نمايندگي فلسطينيان ندارد و لذا نبايد مذاكرات صلح را به دوش وي انداخت.
وي افزود، از همين حالا مي توان شكست مذاكرات را پيش بيني كرد و اگر چنين اتفاقي بيفتد توان آمريكا تحليل خواهد رفت.
بولتون تصريح كرد، اوباما نبايد با وعده هاي دلچسب خود طرف هاي عربي را گرفتار صلحي كند كه آينده چندان مثبتي ندارد.
همچنين ريچارد شولمان تحليلگر مسائل فلسطين راه اندازي هرگونه مذاكرات صلحي را با عنايت به اينكه احتمال موفقيت آن اندك است خلاف منافع ملي آمريكا دانست و گفت، اوباما با پيروي از ديدگاه شخصي خود به منافع ملي آمريكا ضربه مي زند.
گفتني است تركي الفيصل وليعهد عربستان و سفير سابق اين كشور در آمريكا طي اظهاراتي اعلام كرد كه كشورهاي عربي چهار ماه به آمريكا مهلت داده اند تا پيشرفتي در مذاكرات صلح ميان طرف اسرائيلي و فلسطيني به وجود آيد.
وي از اوباما خواست دست از حرف هاي تكراري و وعده هاي شيرين بكشد و به قول هاي سابقش عمل كند.
تركي از سياست هاي آمريكا در منطقه خاورميانه انتقاد كرد و گفت: آمريكا عرضه حل و فصل مسئله افغانستان را ندارد.
گفتني است جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به منطقه روز گذشته وارد منطقه شد تا بر ادامه مذاكرات غيرمستقيم طرف اسرائيلي با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان نظارت داشته باشد.
قرار است ميچل فردا با محمود عباس ديدار كند، اين در حالي است كه برخي منابع فلسطيني تاكيد كردند كه محمود عباس به جرج ميچل تاكيد خواهد كرد كه ادامه مذاكرات در سايه توقف شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي امكان پذير خواهد بود.از سوي ديگر همزمان با ادامه روند مذاكرات غيرمستقيم رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان مخالفت ها با اين روند سازشكارانه همچنان ادامه دارد و در كشورهاي مختلف تظاهرات ضد اسرائيلي برگزار مي شود. در اسلامبول مردم به خيابان ها ريختند و همزمان با برگزاري روز نكبت همبستگي خود را با مردم فلسطين ابراز كردند. در نيوزيلند، پاكستان، لبنان، سوريه، اردن و كشورهاي ديگر نيز تظاهرات ضد اسرائيلي برگزار شد و مردم با دادن شعارهاي ضد صهيونيستي نفرت خود را از آمريكا و اسرائيل نشان دادند.
در انگليس نيز شخصيت هاي سياسي و انديشمندان معروف اين كشور از ديويد كامرون نخست وزير جديد اين كشور خواستند كه مسئله فلسطين را در اولويت سياست خارجي اين كشور قرار دهد و روابط خود را با رژيم صهيونيستي به حالت تعليق درآورد.
ساير رويدادها
¤ رژيم صهيونيستي در حال برنامه ريزي بزرگترين طرح شهرك سازي و اجراي آن در مناطق مختلفي از بخش قديمي بيت المقدس است.
¤ وزارت خارجه كره شمالي از وزير خارجه رژيم صهيونيستي به دليل اظهارات خصمانه عليه كره شمالي انتقاد و وي را احمق توصيف كرد.
¤ يك منبع آگاه گفت كه تركيه به دنبال لغو پيمان نظامي خود با رژيم صهيونيستي است.
¤ نخست وزير سوريه گفت كه دمشق خواهان جنگ نيست ولي از همه ساز و كارهاي مقاومت براي مقابله با حمله احتمالي رژيم صهيونيستي استفاده خواهد كرد.
¤ معاون رئيس جمهور سوريه درباره ايجاد هسته هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي در كشورهاي عربي هشدار داد.
¤ رئيس كميته مردمي مبارزه با محاصره نوار غزه از ورود كشتي هاي بين المللي لغو محاصره غزه به نام ناوگان آزادي در بيست و هفتم ماه جاري به سواحل اين منطقه بحران زده خبر داد.

 



تشديد درگيري هاي خونين در تايلند كشته ها به 37 نفر رسيد

با تشديد ناآرامي ها در تايلند و دخالت مستقيم ارتش شمار قربانيان از مرز 37 نفر گذشت. در اين درگيري ها 244 نفر نيز مجروح شدند.
با تشديد درگيري ها بين قرمزپوشان معترض و نيروهاي امنيتي در بانكوك، پايتخت تايلند كه از هفته گذشته پس از يك آرامش نسبي شروع شد، شمار قربانيان به 37 كشته و 244 مجروح رسيد. در اين ناآرامي ها كه از 2 ماه پيش با هدف انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات مجدد شروع شد، مجموعاً 62 نفر كشته و بيش از 1700 نفر نيز مجروح شده اند.
آخرين گزارش ها نيز حاكي است، در اين درگيري ها كه وارد فاز مسلحانه شده، دولت با اعلام حكومت نظامي اعلام كرد، براي پراكندن قرمزپوشان مسلح به سلاح سرد و گرم، از گلوله هاي جنگي استفاده مي كند.
در پنج استان وضعيت اضطراري حاكم شد و تحليلگران پيش بيني وضعيتي به مراتب بدتر براي روزهاي آينده كرده اند.
خبرگزاري فرانسه نيز دراين باره نوشت: شدت درگيري ها به حدي رسيده كه بخش هايي از شهر 12 ميليون نفري بانكوك به منطقه ممنوعه تبديل شده و سربازان عليه تظاهركنندگاني كه بعضاً مسلح هستند از سلاح هاي جنگي و گازهاي اشك آور استفاده مي كنند.
از سوي ديگر، با افزايش لحظه به لحظه تلفات درگيري ها، تظاهركنندگان اعلام كردند خواستار دخالت سازمان ملل براي بازگرداندن آرامش هستند، درخواستي كه به صراحت از سوي دولت رد شد. تظاهركنندگان همچنين از پادشاه كشور خواستند براي پايان دادن اين بحران وارد عمل شود چرا كه وي داراي محبوبيت زيادي در اين كشور است.
يادآور مي شود، موج جديد ناآرامي ها كه از هفته گذشته آغاز شد، پس از آن روي داد كه «آبهيست وجاجيوا»، نخست وزير تايلند با تغيير موضعي ناگهان پيشنهاد خود براي انحلال پارلمان و برگزاري زودهنگام انتخابات را پس گرفت و همزمان با اين موضع گيري، ارتش نيز از آمادگي خود براي «پاكسازي» مناطق اشغال شده توسط قرمزپوشان خبر داد.
خبر آخر اينكه، استراليا نيز همچون آمريكا، انگليس، آلمان و ژاپن سفارت خود در بانكوك را تعطيل و از شهروندان خود خواست به اين كشور توريستي سفر نكنند.

 



تشكيل زنجيره انساني در ژاپن عليه پايگاه نظامي آمريكا

17 هزار نفر از شهروندان ژاپني با تشكيل زنجيره انساني به دور پايگاه نظامي آمريكا، به حضور آنها در كشورشان اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از 17 هزار نفر از شهروندان ساكن استان «اوكيناوا» روز يكشنبه با تشكيل زنجيره انساني به دور پايگاه نظامي «فوتمما» آمريكا نسبت به ادامه حضور نظاميان آمريكايي و اجراي طرح جابه جايي آنها به محل زندگي شان اعتراض كردند.
در اين اقدام كه همزمان با سي وهشتمين سالگرد باز پس گيري جزيره اوكيناوا از نظاميان آمريكايي در جريان جنگ جهاني دوم صورت گرفت، شهرداران شهرهاي «گينوان» و «ناگو» به همراه شهروندان ژاپني از دولت خود خواستند طرح جابه جايي نظاميان آمريكايي به محل زندگي شان را اجرايي نكند. در بيانيه مشتركي هم كه پس از اين تجمع منتشر شده، از حزب حاكم خواسته شد به جاي آمريكا، به درخواست مردم ژاپن توجه شود.
از سوي ديگر با ادامه تجمعات مشابه طي ماه هاي گذشته در شهرهاي مختلف ژاپن، خبرگزاري آسوشيتدپرس از ديدار قريب الوقوع «يوكيو هاتوياما»، نخست وزير ژاپن با «هيلاري كلينتون»، وزيرخارجه آمريكا خبر داد. موضوع ادامه حضور نظاميان آمريكايي در ژاپن، مهمترين محور اين ديدار است كه طي هفته جاري انجام خواهد شد.
گفتني است، براساس موافقتنامه ماه مه سال 2006 كه بين وزيران دفاع و امور خارجه دولت هاي وقت آمريكا و ژاپن به امضا رسيد، تجهيزات و نظاميان پايگاه هوايي «فوتمما» نيروي دريايي آمريكا كه در منطقه پرجمعيت شهر «گينوان» استان «اوكيناوا» واقع است، بايد به منطقه كم جمعيت در نزديكي پايگاه هوايي «سچواب» در شهر «گينوان» در همين استان منتقل شوند.

 



البرادعي: دولت مبارك مشروعيت ندارد

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر در شديدترين انتقاد خود از رژيم مبارك، اين حكومت را فاقد مشروعيت و پايگاه مردمي دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «محمد البرادعي» مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با نشريه «دي سايت» اظهار داشت: در مصر، شهروندان، قدرتي ندارند، آنها نمي توانند هوادارانشان را انتخاب كنند و رئيس جمهور بيش از حد قدرت دارد.
وي گفت: مصر در اصل به يك دولت تك حزبي تبديل شده است و بزرگترين حزب مخالف در پارلمان اين كشور تنها يك درصد كرسي ها را اشغال كرده است.
البرادعي با انتقاد از حكومت حسني مبارك افزود: در اين كشور فساد و پارتي بازي وجود دارد و بيش از 42 درصد از جمعيت مصر با درآمد يك دلار در روز زندگي مي كنند و هيچ آينده اي براي خود نمي بينند.
مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه چه چيز در مصر شما را غافلگير كرد متذكر شد: ميزان بالاي نااميدي، شك، نگراني و ترس مردم، مرا غافلگير كرده است.
وي بر تغييرات در مصر تاكيد كرد و گفت: من به عنوان مامور براي ايجاد دگرگوني به مصر آمده ام.

 



حكم تخريب مسجد حضرت فاطمه(س) تا اطلاع ثانوي لغو شد

مقاومت مسلمانان جمهوري آذربايجان در برابر حكم تخريب مسجد حضرت فاطمه(س) باكو، باعث لغو اين حكم شد.
سرانجام پس از ماه ها كشمكش و مجادله ميان مسلمان و دولت جمهوري آذربايجان بر سر حكم تخريب مسجد حضرت فاطمه(س)، رئيس جمهور اين كشور رسيدگي به پرونده اين مسجد را به رئيس اداره مسلمانان قفقاز واگذار كرد.
ماه ها پيش دادگاهي در جمهوري آذربايجان حكم تخريب اين مسجد در دست احداث را صادر كرد، اما چون با اعتراض مسلمانان مواجه شد، قضيه به دادگاه عالي جمهوري آذربايجان كشيده شد. دادگاه عالي نيز دو هفته پيش اين حكم را تائيد كرد.
مقاومت شيعيان جمهوري آذربايجان باعث شد «الهام علي اف» رئيس جمهور آذربايجان با صدور دستوري، رسيدگي به اين پرونده را به «الله شكور پاشازاده» رئيس اداره مسلمانان قفقاز واگذار كند. پاشازاده پيشتر طي نامه اي خواستار لغو حكم تخريب مسجد حضرت فاطمه(س) شده بود.
طي يك سال گذشته افراطيون حاضر در حكومت جمهوري آذربايجان به دنبال تخريب سه مسجد شيعيان بوده اند كه در هر سه مورد ناكام مانده اند.

 



ناخشنودي رژيم سعودي از ائتلاف جديد شيعيان در عراق

يك شاهزاده بانفوذ سعودي نسبت به ائتلاف جديد شيعيان عراق و روند دموكراتيك در اين كشور شديدا واكنش نشان داد و عراق را به وقوع جنگ داخلي تهديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شاهزاده «تركي الفيصل» رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان، مدعي شد «نوري مالكي» نخست وزير كنوني عراق، تلاش مي كند نتايج انتخابات پارلماني اين كشور را به نفع خود مصادره كند.
فيصل كه طي كنفرانسي در رياض و در جمع ديپلمات ها، بازرگانان و روزنامه نگاران سخن مي گفت، افزود، نخست وزير عمدا تلاش مي كند حق ملت عراق را در داشتن دولتي منتخب و قانوني ناديده بگيرد. فيصل در ادامه، تهديد كرد: نتيجه اين اقدام ]مالكي[ ريخته شدن خون بيشتر و احتمال آغاز جنگ هاي داخلي است. فيصل قبلا مسئوليت سفارت عربستان در لندن و واشنگتن را نيز برعهده داشت.
به گزارش ايلنا، «كمال الساعدي» از اعضاي «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري مالكي، به اظهارات شاهزاده سعودي واكنش نشان داد و گفت: هيچ نيازي به دخالت خارجي ها در امور داخلي عراق وجود ندارد و «تركي الفيصل» بايد تلاش كند تا در كشور خود (عربستان) انتخابات برگزار شود. وي روند تشكيل دولت در عراق را قانوني ذكر كرد و وقوع هرگونه جنگ داخلي و درگيري هاي قومي در كشورش را دور از ذهن دانست.
انتخابات پارلماني عراق 16 اسفند برگزار شد. در اين انتخابات، ائتلاف دولت قانون 89 كرسي، «ائتلاف العراقيه»، تحت رهبري «اياد علاوي»، 91 كرسي و «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «سيد عمار حكيم»، 70 كرسي را كسب كرده اند. بعدا دو ائتلاف حكيم و مالكي در هم ادغام شدند.
خبر ديگر اينكه، ائتلاف دولت قانون اعلام كرد، گفت وگو ميان ائتلاف هاي پيروز براي تشكيل دولت جديد، از هفته آينده آغاز مي شود.

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14