(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389- شماره 19648

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازتاب بيانيه 3 جانبه تهران در محافل سياسي و رسانه اي جهان
تقدير رئيس جمهور از فرمانداران نمونه كشور
وزير خارجه تركيه: غرب بايد رويكرد تحريم ايران را كنار بگذارد
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان: فصل الخطاب در نظام جمهوري اسلامي رهبري است
استاندار خبر داد خريد 13 هزار و 600 تن برگ سبز چاي از چايكاران گيلان
فرمانده كل سپاه پاسداران: سكوت و مقابله با ولايت فقيه ، خيانت به كشور و انقلاب است
وزير راه و ترابري: وزارت راه از صنايع داخلي براي توسعه حمل و نقل ريلي حمايت مي كند
معاون وزير آموزش و پرورش خواستار شد اختصاص 16هزار ميليارد ريال به بخش نوسازي مدارس
اخبار ادبي و هنري
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همايش بزرگداشت روز ملي خيام در نيشابور برگزار شد



بازتاب بيانيه 3 جانبه تهران در محافل سياسي و رسانه اي جهان

سرويس سياسي-
بيانيه تهران درباره تبادل سوخت هسته اي كه روز دوشنبه به امضاء ايران، برزيل و تركيه رسيد ديپلماسي ضدايراني آمريكا را به چالش كشيده است.
در همين زمينه، چين از بيانيه تهران استقبال كرد و وزير خارجه اين كشور در مصاحبه با شينهوا اين بيانيه را دلگرم كننده دانست و انجام مذاكرات بيشتر درباره مسئله هسته اي را خواستار شد.
«يانگ جيه چي» كه در تونس به سر مي برد دوشنبه شب پس از بيانيه تهران تصريح كرد: چين اعتقاد دارد كه مذاكره و گفت وگو بايد كانال هاي حل و فصل موضوع هسته اي ايران باشد.
سخنگوي سازمان ملل نيز با اشاره به بيانيه ايران، برزيل و تركيه درباره تبادل سوخت هسته اي، اين بيانيه را قابل تحسين خواند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، مارتين نسيركي تاكيد كرد، تلاش ها در جهت حل مسايل از طريق گفت وگو بسيار مهم بوده و مورد تحسين است.
وزير امور خارجه ايتاليا هم بيانيه تهران را گامي رو به جلو دانست و گفت، با صدور بيانيه سه جانبه ايران، تركيه و برزيل درباره تبادل سوخت هسته اي پيشرفت هايي حاصل شده است.
به گزارش رويترز، فرانكو فراتيني در عين حال اظهار داشت كه اين بيانيه تمامي مشكلات را رفع نمي كند.
غرب بايد اعتراف كند
همچنين سوريه درباره بيانيه تهران كه به موجب آن ايران، اورانيوم با درصد غناي پايين خود را به خاك تركيه منتقل مي كند و در قبال آن سوخت هسته اي مورد نياز براي راكتور تحقيقاتي خود را دريافت خواهد كرد واكنش نشان داد و اعلام كرد: ايران با برگ هاي برنده خود با هوشياري زياد بازي مي كند و قصد و نيت غرب و منافع ملت و منطقه را كاملاً درك مي كند.
بثينه شعبان مشاور رئيس جمهور سوريه در گفت وگو با پايگاه خبري المنار گفت: اگر جهان غرب براي حرف خود احترام قائل است بايد اعتراف كند كه ايران آنچه را غرب مشكل مي پنداشت حل كرده است.
وي با اشاره به اينكه سوريه با خبر شنيدن صدور اين بيانيه سه جانبه غافلگير نشده است، گفت: كشورهاي غربي به جاي تمركز بر برنامه صلح آميز هسته اي ايران با زرادخانه هاي هسته اي رژيم صهيونيستي كه در شرايط كنوني موجود و مشخص است، مقابله كنند.
وي درباره اينكه آمريكا از سوريه خواسته بهاي رابطه خود با ايران را بپردازد، گفت: سوريه به هيچ كس بهايي نمي دهد و تحقق صلح بايد هدف و آمال همگان باشد.
در همين حال، دبيركل اتحاديه عرب نيز بيانيه تهران را گامي مثبت خواند و تاكيد كرد برخلاف رژيم صهيونيستي، اين اتحاديه به اين توافق اطمينان دارد.
به گزارش رسانه هاي مصري، «عمرو موسي» از توافق هسته اي ايران با تركيه و برزيل در تهران، استقبال كرد و ابراز اميدواري كرد كه امضاي توافق مذكور در تهران به حل تنش موجود در موضوع هسته اي ايران منتهي شود.
پيروزي ديپلماتيك
شايان ذكر است كه رئيس جمهور برزيل، توافق سه جانبه ايران، تركيه و برزيل را يك پيروزي ديپلماتيك خواند و انتقاد سران رژيم صهيونيستي درباره اين بيانيه بر سر تبادل اورانيوم را رد كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، اين واكنش لولا داسيلوا در پاسخ به گفته يك مقام ارشد رژيم صهيونيستي بود كه ادعا كرده بود ايران، تركيه و برزيل را به بازي گرفته و آنها را آلت دست خود قرار داده است.
اين مقام ارشد رژيم صهيونيستي كه با راديو رژيم صهيونيستي گفت وگو مي كرد خواست نامش فاش نشود.
قطر نيز از كشورهايي بود كه از بيانيه سه جانبه تهران استقبال كرد.
به گزارش روزنامه قطري «الشرق»، دولت قطر بيانيه هسته اي ايران با تركيه و برزيل در تهران درباره تبادل سوخت هسته اي را يك گام در مسير صحيح دانست.
يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه قطر ابراز اميدواري كرد كه در مرحله بعد، اين بيانيه با روحيه همكاري و درك متقابل به مرحله اجرا درآيد و با رعايت حقوق تمام طرف ها از امنيت و ثبات منطقه حمايت كند.
استيصال رژيم صهيونيستي
جالب اينجاست كه روز دوشنبه زيپي ليوني وزير امور خارجه سابق رژيم صهيونيستي در جلسه بحث و بررسي با موضوع «ايران و فردا» در مركز هرتزليا طي سخناني گفت: روند تسليم شدن برابر هسته اي شدن ايران آغاز شده و به همين دليل كشورهاي منطقه بر خط فاصل بين اردوگاه ميانه روي و اردوگاه راديكال ايستاده اند و به دنبال كسب منافع خود از دو طرف هستند.
به گزارش روزنامه لبناني الاخبار، ليوني كه رئيس حزب كاديما در پارلمان رژيم صهيونيستي است با انتقاد از «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير رژيم صهيونيستي در به كارگيري اصطلاح هولوكاست براي برنامه هسته اي ايران گفت: به كار بردن اصطلاح هولوكاست در برابر شهروندان اسرائيلي از سوي نخست وزير نادرست و ممنوع است چون نقش رهبر ارائه راه حل در برابر تهديدات است نه اينكه ملتش را تهديد كند.
گفتني است؛ ديروز راديو رژيم صهيونيستي در خبري اعلام كرد كه بنيامين نتانياهو از اعضاي كابينه خود خواسته است تا درباره توافق هسته اي ايران اظهار نظر نكنند.
واكنش هاي دوپهلو و بهانه جويانه
از سوي ديگر؛ ديمتري مدودف رئيس جمهور روسيه در سخناني گفت كه نتايج بيانيه تهران بايد پس از مذاكرات ميان ايران و قدرت هاي بزرگ يا همان گروه وين معلوم شود.
به گزارش رويترز، وي با بيان اينكه بيانيه تهران نيازمند رايزني هاي بيشتر است از گفت وگوي خود با رئيس جمهور برزيل در روزهاي آينده درباره مسئله هسته اي ايران خبر داد.
لندن هم در واكنشي دوپهلو به بيانيه تهران از يك سو اعلام كرد كه از اين بيانيه استقبال مي كند و از سوي ديگر گفت كه لندن در اين خصوص ملاحظاتي دارد.
باري مارستون سخنگوي وزارت خارجه انگليس روز سه شنبه در گفت وگو با العالم، گفت: انگليس در قبال بيانيه تهران ملاحظاتي دارد زيرا ايران همچنان بر غني سازي اورانيوم با درجه 20 درصد اصرار مي كند اما اهميت اين بيانيه از آن جهت است كه گامي در جهت حسن نيت براي از سرگيري مذاكرات و تحرك بخشيدن به اين مسئله مهم است.
در همين ارتباط، فرانسه نيز پس از بيانيه تهران، اعمال تحريم ها عليه ايران را مدعي شد و با اين اقدام بر بهانه جويي هاي غرب براي اعمال تحريم ها مهر تأييد زد.
به گزارش خبرگزاري آلمان، «برنار والرو» سخنگوي وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در پاريس اعلام كرد: توافقنامه اي كه ايران را به تبادل سوخت هسته اي درتركيه قادر مي سازد، بعيد است كه بتواند مانع از اعمال تحريم هاي جديد عليه تهران شود.
مقامات آمريكايي هم همسو با انگليس و فرانسه مواضعي مبهم و بهانه جويانه اتخاذ كردند. باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز دوشنبه اعلام كرد كه بيانيه امضا شده ميان ايران، برزيل و تركيه وي را قانع نكرده است، زيرا برزيل و تركيه، در متقاعد كردن ايران به تعليق غني سازي اورانيوم شكست خورده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز اعلام كرد، توافق هسته اي ايران نمي تواند تحريم ها را عليه اين كشور متوقف كند.
فيليپ كراولي افزود: كساني هستند كه ممكن است اين موضوع را به عنوان يك برون رفت تلقي كنند. من فكر مي كنم ما بازهم نسبت به مسئله هسته اي ايران شكاك باقي مانده ايم، زيرا اين بيانيه نيز موضوع جديدي را ارائه نكرده است.
به گزارش سايت آنتي وار، وي ادامه داد: مقامات آمريكايي هنوز قطعنامه را بررسي مي كنند و در نظر دارند با تركيه و برزيل در روزهاي آينده در اين باره مشورت كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: تلاش ها براي اعمال تحريم ها عليه ايران در سازمان ملل ادامه دارد. هيچ چيز حتي آخرين توافقنامه نمي تواند مذاكرات را براي قطعنامه تحريمي متوقف كند.
رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد نيز با اشاره به بيانيه ميان ايران، برزيل و تركيه درباره مبادله سوخت گفت: اين توافقنامه گام هاي برداشته شده در جهت اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را تغيير نمي دهد.
وي با ادعاي اين كه نگراني هاي جدي درباره مسأله هسته اي ايران وجود دارد و اگر ايران بسته جديدي ارائه كند در اين صورت پيشرفتهايي در اين مسير انجام مي شود، گفت: اما اگر چنين اتفاقي نيز بيفتد باز هم واشنگتن نگراني هايي درباره اعتماد كامل به برنامه هسته اي ايران و نيت تهران در ادامه غني سازي اورانيوم 20 درصد خواهد داشت.
گفتني است؛ ديده بان اتمي سازمان ملل، از ايران درخواست كرد كه ابلاغ كتبي خود در خصوص انتقال اورانيوم با درصد غناي پايين به خاك تركيه را به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كند.
در همين زمينه، كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به بيانيه تهران تأكيد كرد: در صورتي كه گزارش رسمي بيانيه 3 جانبه ميان ايران، برزيل و تركيه به طور رسمي تحويل آژانس بين المللي انرژي اتمي شود، اتحاديه اروپا از آن حمايت مي كند.
بيانيه تهران مهر پايان
بر هژموني آمريكا است
شكست هژموني آمريكا و بر باد رفتن روياهاي امپراطوري جهان پس از صدور بيانيه مشترك هسته اي تهران، يكي از عمده ترين بازتاب هاي نشست سه جانبه تهران در رسانه هاي مختلف جهان بود.
در همين رابطه روزنامه كريستين ساينس مانيتور در مقاله اي به قلم هاوارد لافرانچي نوشت: حتي اگر بيانيه مشتركي كه در تهران توسط ايران، تركيه و برزيل صادر شد، شكست بخورد، نفس همكاري اين سه كشور با يكديگر نشان مي دهد كشورهايي مانند آمريكا ديگر نمي توانند انتظار داشته باشند كشورهاي در حال توسعه، از آمريكا و امثال آن صرفا پيروي همراه با سكوت داشته باشند.
اين روزنامه ادامه داد: تركيه و برزيل در حال پيچيده تر و مشكل تر كردن دستيابي آمريكا به اهدافش در رابطه با برنامه هسته اي ايران هستند.
كريستين ساينس مانيتور اضافه كرد: به نظر مي آيد هيلاري كلينتون از جريانات اخير يكه خورده است، گويي انتظار نداشت ديپلماسي برزيل و تركيه تا اين حد موثر باشد و اينكه به طور كلي قدرت هاي ثانوي در جهان تا چه ميزان به اقتدار و نفوذ تازه دست يافته باشند.
خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره انگليس هم موضع تمامي اعضاي دائم شوراي امنيت در مقابل بيانيه سران را با موضع آمريكا يكسان توصيف و تصريح كرد: با چند قطبي شدن جهان، آمريكا ديگر تنها ابر قدرت تصميم گيرنده در جهان نيست.
به اعتقاد روزنامه سوري تشرين نيز، بيانيه تهران عملا ثابت كرد كه جامعه بين الملل فقط چند كشور غربي نيست، بلكه قدرت هاي منطقه اي و بين المللي ديگري هستند كه طوري ديگر مي انديشند و در سطح بين الملل به شيوه هايي محترمانه و شايسته و بي طرف و بدون اينكه تحت سيطره صهيونيست ها قرار بگيرند، رفتار مي كنند.
به گزارش روزنامه وزگلاد، «يوگني ساتانوفسكي» رئيس موسسه خاورميانه در روسيه هم گفت: بيانيه امضا شده بين ايران، برزيل و تركيه عملا مي تواند اساس تشكيل يك اتحاد سه جانبه در خارج از چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل گردد كه در آن ديگر نظرات اروپا، روسيه و آمريكا مطرح نخواهد بود.
به عقيده وي، اتحاد اين دو كشور با ايران مي تواند منجر به تشكيل محور سه جانبه جديد هسته اي شود.
روزنامه واشنگتن پست نيز در تحليلي به قلم گلن كسلر نوشت: به نظر مي رسد ايران در نزاع ديپلماتيك دراز مدت با غرب، روز دوشنبه به يك پيروزي دست يافت. اين روزنامه ادامه داد: بيانيه مشترك ايران، برزيل و تركيه چشم انداز ناخوشايندي پيش روي آمريكا قرار داد.
ناكامي آمريكا در شكل دهي به اجماعي جهاني در جهت تصويب تحريم هاي تازه عليه تهران، پس از صدور اين بيانيه، يكي از ديگر نقاط مورد تاكيد در بازتاب هاي جهاني نشست سه جانبه تهران بود.
روزنامه لس آنجلس تايمز در همين زمينه نوشت: موافقت ايران با ارسال سوخت هسته اي به خارج از اين كشور، از شتاب براي اعمال دور جديدي از تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل كاسته است.
اين روزنامه اضافه كرد: موافقت ايران، چشم انداز طرح هاي تحت رهبري آمريكا را براي اعمال تحريم هاي اقتصادي بيشتر در مورد ايران بر سر برنامه هسته اي آن تيره و تار كرد.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص هم در گزارشي نوشت: نگراني اصلي اسرائيل درباره اين بيانيه كه با وساطت برزيل و تركيه حاصل شده، آن است كه اين بيانيه تشديد تحريم ها عليه ايران را به تاخير مي اندازد.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، كريم سجادپور، عضو موسسه كارنگي نيز دراين خصوص گفت: توافقنامه تهران مطمئناً تلاش هاي آمريكا را براي حركت به سمت قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد تضعيف مي كند.
گاردين هم نوشت: معامله اي كه برزيل و تركيه واسطه آن هستند، ممكن است احتمال تحريم بر ضد تهران را از بين ببرد.
گاردين پاسخ واشنگتن را در اين خصوص متزلزل توصيف كرد و افزود: كاخ سفيد انتقال اورانيوم ايران را به خارج يك قدم مثبت خواند.
اين روزنامه اضافه كرد، غربي ها به راحتي نمي توانند پيشنهاد تهران را رد كنند، زيرا اين معامله براساس همان توافقنامه اي است كه اكتبر گذشته در وين شكل گرفت. به گزارش روزنامه انگليسي اينديپندنت، اين بيانيه تلاش هاي آمريكا و متحدانش را براي جلب حمايت روسيه و چين از دور چهارم تحريم ها بر ضد ايران به خطر مي اندازد.
اينديپندنت تصريح كرد: آمريكا در مسير خود براي تحريم ايران غافلگير شد. براساس گزارش روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي، ايران با امضاي اين بيانيه دور تازه تحريم ها را به نفع خود به پايان برد و در ثانيه هاي پاياني گل كشنده اي را به دروازه آمريكا و اسرائيل زد تا مانع از پيروزي تلاش هاي آمريكا براي صدور مصوبه اي در شوراي امنيت براي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران شود.
رويترز هم به نقل از «يانگ جيه چي» وزيرخارجه چين اعلام كرد: چين گزارش هاي مرتبط با امضاي بيانيه تبادل سوخت را ملاحظه كرده و از تلاش هاي ديپلماتيك همه طرف ها براي يافتن راه حلي مناسب درباره موضوع هسته اي ايران استقبال و قدرداني مي كند. گفتني است روزنامه صهيونيستي معاريو اعلام كرد كه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل پس از اعلام بيانيه هسته اي تهران، اعضاي كابينه را به شكل فوري براي بررسي اين امر، فراخواند.
كريستين ساينس مانيتور:بيانيه ايران نشان از آغاز دوره اي جديد در روابط بين الملل دارد
يك روزنامه آمريكايي با بررسي بيانيه ايران، تركيه و برزيل نوشت كه اين بيانيه و حضور بازيگران جديدي در اين عرصه نظير تركيه و برزيل، نشان از آغاز دوره اي جديد در روابط بين الملل است.
به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي كريستين ساينس مانيتور در گزارشي درباره بيانيه ايران، تركيه و برزيل درباره مبادله سوخت هسته اي نوشت توافقي كه ايران با تركيه و برزيل درباره ذخاير اورانيوم در حال افزايش خود بوجود آورد، سوالات جدي را مطرح كرده و ممكن است همانند توافقنامه قبلي كه توسط قدرت هاي جهاني در اكتبر گذشته مطرح شد، در نهايت به شكست بينجامد.
اما حتي اگر اين موضوع به سرانجام برسد، توافق تبادل سوخت هسته اي ايران، نشان از دوره اي جديد در روابط بين الملل دارد، جايي كه اعضاي دائم شوراي امنيت ديگر نمي توانند انتظار داشته باشند كه قدرت هاي در حال رشد نظير تركيه و برزيل ]در برابر موضوعات جهاني[ سكوت اختيار كنند.
چارلز كوپچان كارشناس ژئوپلتيك در شوراي روابط خارجي در واشنگتن گفت: اين نشانه اوليه توزيع قدرت و خارج شدن انحصار آن از دست بازيگران بعد از جنگ جهاني دوم بوده و دوره انتقالي است كه پيشتر آغاز به شكل گرفتن كرده بود.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه گزارش خود نوشت: تمايل ايران براي امضاي توافقنامه اي كه بر اساس آن فقط نيمي از ذخاير اورانيوم با درصد غني سازي شده پايين را به تركيه انتقال دهد، نشان دهنده ادامه عدم اعتماد ايران به غرب و قدرت هاي جهاني است.
در همين راستا كوپچان نيز گفت ايران اين موضوع را متوجه شده كه امضاي قرارداد با دو قدرت ديگر ]تركيه و برزيل[ كه بخشي از نظام سلطه نبوده و در راستاي آمريكا و متحدان غربي اش حركت نمي كنند، بسيار ساده تر است.
بر اساس گزارش اين روزنامه آمريكايي، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران اغلب از ساختار قدرت جهاني كه بعد از جنگ جهاني دوم ايجاد شده، انتقاد كرده است. ايران زمينه هاي مشتركي با كشورهايي نظير تركيه، برزيل و هند پيدا كرده كه به دنبال تبديل شدن به قدرت هاي منطقه اي و حتي قدرت هاي جهاني هستند.
لس آنجلس تايمز: بيانيه تهران جلوي اقدام آمريكا براي اعمال تحريم عليه ايران را گرفت
روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز هم در گزارشي درباره بيانيه تهران نوشت كه اين بيانيه اقدام آمريكا براي اعمال تحريم ها عليه ايران را گرفت.
بر اساس اين گزارش اقدام اخير هسته اي ايران براي ارسال اورانيوم غني شده به خارج از اين كشور تلاش هاي آمريكا را براي اعمال تحريم ها عليه تهران ]از مسير اصلي خود[ منحرف كرد و به نظر مي رسد كه بخشي از اقدامات در جهت تصويب دور جديد تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل را نابود كرد.
اين نشريه آمريكايي در ادامه تأكيد كرد: مقامات برزيل و تركيه اعلام كرده اند كه اين توافقنامه هرگونه نياز براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه تهران را از بين برد. در حال حاضر برزيل و تركيه هر دو از اعضاي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل هستند و هر كدام از يك رأي براي تصويب قطعنامه تحريم ها عليه ايران برخوردارند.
روزنامه لس آنجلس تايمز همچنين تصريح كرد: در حال حاضر مقامات آمريكا با دو گزينه روبرو هستند، يا اين توافقنامه را رد كنند و وجهه اي سرسخت پيدا كنند و يا آن را بپذيرند و احتمالا به ايران اجازه دهند تا فشارهاي بين المللي رو به افزايش را خنثي كند.
بنا بر اين گزارش، وزراي خارجه ايران، تركيه و برزيل اوايل روز گذشته بيانيه اي را به امضا درآوردند كه براساس آن تهران يكهزار و 200 كيلوگرم اورانيوم با درصد غناي پائين خود را در تركيه نگهداري خواهد كرد تا در ازاي آن 120 كيلوگرم سوخت هسته اي مورد نياز براي راكتور هسته اي خود را دريافت كند.

 



تقدير رئيس جمهور از فرمانداران نمونه كشور

رئيس جمهور كشورمان از 9 تن از فرمانداران نمونه كشور تقدير كرد.
با حضور رئيس جمهور در گردهمايي فرمانداران سراسر كشور، 9 تن از فرمانداران نمونه مورد تقدير قرار گرفتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، صبح روز گذشته در گردهمايي فرمانداران سراسركشور كه با حضور دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، مصطفي محمدنجار وزير كشور و معاونان وزارت كشور برگزار شد، رئيس جمهور از 9 تن از فرمانداران نمونه كشور كه در دولت نهم بيشترين فعاليت را داشتند با اهداء لوح، تقدير كرد.
در اين مراسم حسن علي نوري فرماندار زاهدان، حسين طلا فرماندار تهران، مظفر حاجيان فرماندار اصفهان، نصرالله انصاري فرماندار كهگيلويه، قائد اسلامي نسب فرماندار ماهشهر، منصور صادقي فرماندار شبستر، محمد صفايي فرماندار گناباد، علي اكبريان فرماندار آمل، ولي الله حياتي فرماندار مهران مورد تقدير قرار گرفتند.
تبادل نظر و تجربيات، تحليل سياست ها و برنامه هاي دولت براي اجراي طرح هاي تحول آفرين از جمله طرح هدفمند كردن يارانه ها، اشتغال و مسكن مهر در راستاي توسعه پايدار، اجراي عدالت و پيشرفت كشور از جمله اهداف اين همايش دو روزه است.

 



وزير خارجه تركيه: غرب بايد رويكرد تحريم ايران را كنار بگذارد

وزير امور خارجه تركيه با اشاره به بيانيه تهران تاكيد كرد كه غرب بايد از اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران خودداري كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «احمد داود اغلو» در اين باره گفت: با بيانيه اي كه دوشنبه امضا شد ما آستانه روانشناختي مهمي را براي برقراري اعتماد دوجانبه پشت سر گذاشتيم.
وي افزود: تحريم ها و گفت وگو درباره تحريم ها فضا را خراب مي كند و تشديد لحن اظهارات مي تواند افكار عمومي ايران را تحريك كند.
براساس اين گزارش ايران، تركيه و برزيل دوشنبه در تلاش براي حل و فصل ناشي از سياست غني سازي اورانيوم تهران پيشنهاد مشتركي را درباره مبادله سوخت هسته اي ايران در خاك تركيه در برابر اورانيوم با غناي بيست درصد تصويب كردند.
وي گفت: ترديدي وجود ندارد عزم سياسي روشني را ايران ابراز كرده است و كشورهاي مورد احترام جامعه بين المللي يعني تركيه و برزيل آن را امضا كرده اند و همه مسائل با يك جدول زماني مربوط شده است.
وزير امور خارجه تركيه افزود: اكنون زمان آن است كه پشت يك ميز بنشينيم و با هم براي ايجاد شرايط صلحي واقعي بر پايه ايجاد شده براساس اين توافق تلاش كنيم و نه اينكه به شايعات دامن بزنيم و شك و ترديدهاي دوجانبه به وجود آوريم.

 



حجت الاسلام والمسلمين پناهيان: فصل الخطاب در نظام جمهوري اسلامي رهبري است

نماينده ولي فقيه در دانشگاه هنر گفت: فصل الخطاب در نظام جمهوري اسلامي رهبري است و جمهوري اسلامي، مقدمه ساز ظهور مي باشد و آمده است تا امتحان ولايت پذيري بدهد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «عليرضا پناهيان» دوشنبه شب در ادامه سلسله نشست هاي بصيرت در مسجد اهل بيت قم افزود: انتظاري كه از سياسيون مي رود آن است كه بيش از درست عمل كردن، از اوامر ولايت اطاعت كنند.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي استقرار يافته است تا سياستمداران و مسئولين كشور در برابر انعطاف پذيري نسبت به ولايت فقيه امتحان شوند.
پناهيان با بيان اينكه هركس اگر حرف حقي را به قصد باطل بزند خداوند او را رسوا خواهد كرد، افزود: كساني كه قبل از انتخابات دم از اخلاق، قانون و خط امام(ره) مي زدند يك هفته نگذشت كه رسوا شدند.
پناهيان تصريح كرد: امتحانات ولايت پذيري بسيار سخت است و بسياري از كساني كه در اين زمينه ادعا داشتند در اين جريانات ريزش كردند.
وي تاكيد كرد: كسي كه در نامه اش به امام(ره) بي احترامي مي كند نمي تواند احترام مقام معظم رهبري را نگه دارد.
پناهيان گفت: كسي كه آداب ولايت مداري امام(ره) را رعايت نكرد، نمي توان از او انتظار داشت كه ولايت مداري رهبري را رعايت كند و اگر هم عده اي رعايت مي كنند به دليل هيبت رهبري است.
وي با بيان اينكه عده اي صلاحيت حضور در صحنه سياسي كشور را از دست داده اند تصريح كرد: اين عده اگر پشت هر كسي در انتخابات آينده باشند او را آلوده مي كنند.
وي تاكيد كرد: امروز بايد اصطلاح بازنشستگي سياسي را در فرهنگ سياسي جا انداخت كه عده اي صلاحيت و شايستگي اين جايگاه را ندارند.
پناهيان تاكيد كرد: بايد كساني كه پيشنهاد حكميت به رهبري دادند را شناخت و از آنها سوال كرد كه چرا آداب ولايت مداري را رعايت نكردند؟ و بايد عذرخواهي آنها را شنيد.

 



استاندار خبر داد خريد 13 هزار و 600 تن برگ سبز چاي از چايكاران گيلان

رشت - خبرنگار كيهان:
از آغاز فصل برداشت بهاره برگ سبز چاي از باغ هاي گيلان بيش از 13 هزار و 600 تن برگ سبز به ارزش 60 ميليارد ريال از كشاورزان خريداري و به كارخانجات چاي سازي استان تحويل شده است.
استاندار گيلان با اعلام اين خبر در جلسه ستاد راهبردي چاي افزود: از اين ميزان 12 هزار تن برگ سبز درجه يك و مابقي درجه دو بوده است.
وي از تصويب طرح ساماندهي چاي كشور خبر داد و افزود: اين طرح براي اجرايي شدن به سازمان هاي مرتبط با چاي ابلاغ شده است كه با اجراي دقيق طرح مذكور، چاي ايراني به جايگاه واقعي خود دست مي يابد.
روح الله قهرماني چابك با بيان افزايش قيمت خريد برگ سبز چاي در فصل زراعي جاري و چين بهاره از چايكاران و تحقق اين امر تا دو هفته آينده از كيفيت مطلوب برگ سبز چاي توليدي در اين فصل خبر داد و گفت: بيش از 8 هزار تن چاي توليدي استان به كشورهاي حاشيه خزر صادر شده است.
وي با اشاره به افزايش تقاضاي خريد چاي ايراني توسط بازرگانان گفت: در سفر هيأت ايراني به جمهوري آذربايجان تصميمات مهمي در خصوص صادرات چاي گيلان به اين منطقه و ساير كشورها اتخاذ شد.
علي محرر رئيس سازمان چاي كشور هم در جلسه مذكور گفت: در جهت خريد برگ سبز چاي از چايكاران گيلاني تاكنون با 160 كارخانه براي دريافت برگ سبز چاي قرارداد منعقد شده است كه از اين تعداد 135 كارخانه فعاليت خود را آغاز كرده اند.
وي تصريح كرد: همچنين در حال حاضر بيش از 270 نفر ناظر، كارشناس و بازرس با استقرار در كارخانجات چاي گيلان بر خريد برگ سبز كيفي چاي از چايكاران نظارت دارند.

 



فرمانده كل سپاه پاسداران: سكوت و مقابله با ولايت فقيه ، خيانت به كشور و انقلاب است

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد: سكوت و مقابله با ولايت فقيه خيانت به كشور و انقلاب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي سرلشكر پاسدار «محمدعلي جعفري» روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت شهيد «علي هاشمي» در مسجد اعظم اهواز ادامه داد: مردم نيز قطعا با آناني كه به كشور خيانت مي كنند همراهي نخواهند كرد و آنان را طرد مي كنند كه نمونه بارز آن حضور مردم در راهپيمايي 9 دي 88 بود.
وي با تحليلي از اوضاع سياسي كشور بيان داشت: در آينده به بصيرت و آگاهي بيشتري نياز داريم چون توطئه هاي دشمن پيچيده تر و ظريف تر خواهد شد.
فرمانده كل سپاه افزود: چيزي كه مي تواند ما را به سر منزل مقصود برساند و توان مقابله با توطئه هاي رنگارنگ دشمن را افزايش دهد وجود ولايت فقيه است كه به مثابه دژ نفوذ ناپذير در مقابل دشمن ايستاده است.
وي با بيان اينكه ملاك انحراف از خط اصيل انقلاب اسلامي، دوري از ولايت و مقابله با اصل ولايت فقيه است به قضاياي پس از انتخابات 88 اشاره كرد و گفت: كساني كه مدعي اند يار امام هستند و واقعا هم يار امام بوده اند در قضاياي انتخابات عليه ولايت فقيه قد علم كردند و بعضا در مقابل توطئه ها و شرارت هاي دشمنان سكوت اختيار كردند.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه بيان داشت: چرا آنهايي كه خود را يار امام مي دانند متوجه نيستند وقتي ولي فقيه عادلانه و حكيمانه كشور را هدايت مي كند با آن مخالفت مي كنند.
سرلشكر جعفري افزود: ملت ما با عنايت خداوند و وجود ولي فقيه به سطحي از درك و آگاهي و بينش سياسي رسيده است تا دشمن را بخوبي بشناسد و مقابل خدعه هاي آن بايستد و دشمن را ناكام بگذارد.
وي در ادامه با اشاره به فشارهاي دشمن كه به گفته او به نوعي ما را در محاصره نظامي قرار داده و تحريم هاي اقتصادي نيز مضاعف شده است بيان كرد: با اين حال هنوز دشمن جرات حمله نظامي به ايران را ندارد و حتي از بيان صريح تهديد نظامي واهمه دارد.
جعفري در ادامه گفت: آمريكا حتي اگر تصور كند با حمله نظامي به ايران به موفقيت نسبي دست مي يابد حتما اين كار را تا الان انجام مي داد ولي قدرت بازدارندگي ايران ازسويي و آگاهي ملت بيدار ايران از سوي ديگر دشمن را در يك سردرگمي سياسي و نظامي فرو برده است.

 



وزير راه و ترابري: وزارت راه از صنايع داخلي براي توسعه حمل و نقل ريلي حمايت مي كند

سرويس شهرستان ها:
وزير راه و ترابري گفت: با ايجاد خطوط دريايي و حضور بخش خصوصي در حمل و نقل بار و مسافر در اين خطوط، بيش از 30 درصد ترافيك در محورهاي ساحلي كاسته مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري «حميد بهبهاني» كه در هجدهمين همايش ارگان هاي دريايي كشور سخن مي گفت، اظهار داشت حمل و نقل دريايي به موازات ساحل در شمال و جنوب كشور قابل اجرا است و مي توانيم به حمل و نقل بار و مسافر از خرمشهر به عسلويه و چابهار در جنوب و در شمال از انزلي به اميرآباد و نوشهر بپردازيم.
وي افزود: ايجاد خطوط دريايي اشتغالزا است و وزارت راه و ترابري از ايجاد پايانه هاي بار و مسافر به اين منظور حمايت مي كند. البته بايد تعاوني هاي مختلف با مشاركت سرمايه گذاران در زمينه تخليه و بارگيري، حمل مسافر و موارد ديگر در حمل و نقل دريايي ايجاد شود.
بهبهاني تصريح كرد: براي ساخت 300 موج شكن در سواحل جنوب كشور از شرق تا غرب برنامه ريزي شده است كه براي ساخت 40 موج شكن قراردادي به مبلغ 800 ميليارد ريال منعقد شده است.
وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه توسعه بنادر در سواحل دريايي عمان از دغدغه هاي رهبري است، گفت: براي توسعه بندر جاسك و چابهار و احداث جاده، آبرساني و تكميل فرودگاه وزارت نفت 600 ميليارد ريال اختصاص داده است.
وي ابراز داشت: موج شكن بندر شهيد رجايي نيز در حال اتمام است و ضرورت دارد براي حمل انبوه بار، خطوط ريلي به اين بندر كشيده شود.
دكتر بهبهاني اعلام كرد: 25 درصد سهم بازار سوخت رساني منطقه خليج فارس در اختيار ايران است و ما براي توسعه اين بخش از همه سرمايه گذاران استقبال مي كنيم.
بهبهاني گفت: 10 درصد از ناوگان دريايي در درياچه خزر متعلق به كشورمان است كه بايد با مشاركت بخش خصوصي اقدام به توسعه ناوگان و ساخت كشتي هاي غول پيكر كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد: موتور سنگين ديزل در مازندران براي لكوموتيوهاي مانوري طراحي شده است و قرارداد ساخت 120 لكوموتيو در داخل كشور منعقد شده است و ما از صنايع داخلي براي توسعه حمل و نقل ريلي حمايت مي كنيم.
بهبهاني اعلام كرد: با تعيين خط مرزي تالوگ در رودخانه اروند، شناورهاي غرق شده به سرعت خارج مي شوند و همچنين احداث راه آهن خرمشهر به شلمچه به زودي به اتمام مي رسد، راه آهن غرب كشور نيز از اراك به ملاير و مرز خسروي متصل و از آنجا به خانقين و بغداد خواهد رسيد.

 



معاون وزير آموزش و پرورش خواستار شد اختصاص 16هزار ميليارد ريال به بخش نوسازي مدارس

قزوين- خبرنگار كيهان:
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: اگر اعتبار 16هزار و 130 ميليارد ريالي بخش نوسازي اختصاص يابد، تا پايان سال جاري بيشترين پروژه هاي نيمه تمام اين سازمان به پايان مي رسد.
مرتضي رئيسي در دوازدهمين همايش خيران مدرسه ساز در قزوين افزود: با اين اعتبار 5هزار پروژه نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر استانداردسازي سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس كشور بيان كرد: با اعتبار خوبي كه به اين بخش اختصاص يافته امسال 66هزار كلاس درس مجهز به اين سيستم مي شوند.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور همچنين از ساخت چهار هزار سالن ورزشي طي سه سال آينده در مدارس كشور خبر داد.
گفتني است در اين مراسم خيران قزويني 200 ميليارد ريال براي ساخت مدارس آموزشي در قزوين تعهد كردند.

 



اخبار ادبي و هنري

نمايشگاه آثار هنرمندان جانباز كشور برگزار مي شود
معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران از برگزاري دومين نمايشگاه آثار هنرمندان جانباز سراسر كشور همزمان با سالروز فتح خرمشهر خبر داد.
به گزارش توانا، عباس خامه يار تعداد هنرمندان ايثارگر كشور را 5 هزار نفر خواند و گفت: اين هنرمندان ايثارگر شامل فرزندان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان كشور است.
وي ادامه داد: بيش از 50 نفر از اين تعداد، هنرمندان جانباز هستند كه تاكنون نمايشگاه هاي زيادي از آثار آنها در سراسر كشور و حتي خارج از كشور برگزار شده است.
خامه يار اظهار داشت: امسال نيز دومين نمايشگاه هنرمندان ايثارگر در رشته هاي عكاسي، صنايع دستي، نقاشي و خوشنويسي در خانه هنرمندان ايران از روز دوشنبه سوم خرداد افتتاح خواهد شد و تا يك هفته در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد داشت.
تأكيد معاون هنري وزير ارشاد بر حمايت از نمايش هاي مذهبي
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد: بايد از نمايش هاي مذهبي حمايت كرد.
حميد شاه آبادي، پس از تماشاي نمايش «به خواب من هم بيا»، در گفت وگو با برنا گفت: به تصوير كشيدن لحظات ويژه ايام شهادت ها، قدرت بالاي نمايشنامه نويسي مي خواهد كه بايد با ظرافت بيشتري تصوير شود تا آسيبي به باورهاي مردم نرسد.
وي همچنين تصريح كرد: اين نوع نمايش ها كه بعضي اهالي تئاتر آن را تئاتر به معناي متداول خود نمي دانند، جزء پيكره تئاتر است و بايد به اين نوع سبك توجه كرد.
شجاعي، داور پنجمين مسابقه كارتون دن كيشوت
مسعود شجاعي طباطبايي كاريكاتوريست ايراني، در تركيب اعضاي هيئت داوران پنجمين مسابقه كارتون «دن كيشوت» تركيه قرار گرفت.
به گزارش فارس، مسعود شجاعي طباطبايي هنرمند پيشكسوت كاريكاتور و رئيس خانه كاريكاتور ايران در كنار داوراني از تركيه و ديگر كشورهاي جهان، آثار پنجمين مسابقه بين المللي كارتون «دن كيشوت» تركيه را داوري خواهد كرد.
علاوه بر شجاعي طباطبايي، 12 هنرمند ديگر نيز كار انتخاب و داوري آثار را برعهده دارند كه اردوغان كار ايل، والريو كورتو و آريس از آن جمله اند.
اين مسابقه با موضوع «استانبول، پلي ميان آسيا و اروپا» برگزار مي شود و علاقه مندان تا 24 مردادماه فرصت دارند تا آثارشان را به اين مسابقه ارسال كنند.
گردهمايي بسيج هنرمندان درباره جنگ نرم
چهارمين جلسه از سلسله جلسات علمي كانون تفكر سازمان بسيج هنرمندان با محوريت هنر و جنگ نرم و با موضع نقش سازمان ها، نهادها و توليدات هنري مردمي و دولتي در مقابله با جنگ نرم برگزار مي شود.
اين دوره از جلسات مانند دوره هاي گذشته با حضور مسئولين و كارشناسان هنري ادبي مسئولين سازمان بسيج هنرمندان و كليه استان هاي كشور به طور همزمان در چهار استان برگزار مي شود.
جلسات كانون تفكر منطقه اي به طور همزمان در تاريخ 29 و 30 ارديبهشت ماه سال جاري در استان هاي تهران بزرگ، قزوين، كهكيلويه و بويراحمد و كردستان برگزار مي شود و تمامي استان هاي كشور به تناسب منطقه خود در اين استان ها حضور مي يابند.
در اين جلسات نتايج موضوعات مطرح شده در استان ها مورد مذاكره و تبادل نظر قرار گرفته و موضوعات تأييد شده توسط شوراي سازمان در كتابي كه به همين منظور تأليف خواهد شد درج مي گردد.
عبدالمالك ريگي به خانه سينما مي رود
يك فيلم مستند درباره عبدالمالك ريگي توسط انجمن مستندسازان به نمايش درمي آيد.
اين فيلم «زخم عشق» نام دارد و به كارگرداني حجت الاسلام حسن محمودي ساخته شده است.
جلسه نمايش فيلم انجمن مستندسازان روز يكشنبه 2 خرداد ماه ساعت 30:17 در خانه سينما به نمايش درمي آيد و پس از آن، نشست پرسش و پاسخ با حضور كارگردانان برگزار خواهد شد.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همايش بزرگداشت روز ملي خيام در نيشابور برگزار شد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همايش بزرگداشت روز ملي خيام، در شهرستان نيشابور زادگاه اين شاعر بزرگ برگزار شد.
بزرگداشت روز ملي خيام در نيشابور ديروز با به صدا درآمدن زنگ خيام در محل دبيرستان خيام نيشابور شروع شد و سپس همايش علمي- پژوهشي خيام با شركت خيام شناسان و مسئولان استان خراسان رضوي و شهرستان نيشابور در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور آغاز به كار كرد.
در اين همايش دكتر اعواني از انجمن حكمت و فلسفه، دكتر حسام پور و دكتر حسنلي از دانشگاه شيراز و دكتر كيواني، مترجم و مولف به ايراد سخن پرداختند.
در اين مراسم از كتاب «كارنامه تحليلي خيام پژوهي» نوشته دكتر حسنلي و دكتر حسام پور رونمايي شد كه در 500 صفحه و از سوي نشر علم منتشر و به بازار كتاب عرضه شده است.
همچنين در اين مراسم مرتضي آخرتي رباعي سراي شهير نيشابوري به رباعي خواني پرداخت و از استاد محمد پروانه شاعر برجسته نيشابوري تجليل به عمل آمد.
در ادامه اين مراسم تمامي خيام شناسان و ميهمانان با حضور در آرامگاه اين شاعر شهير ايران و جهان مقبره وي را گلباران كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14