(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389- شماره 19648

بيهوشي استنشاقي جايگزين آمپول بي حسي
اتوبوس هاي قرن 21
سرعت روي ريل
راز ازدواج پايدار
گروه هاي مستعد بيماري قلبي



بيهوشي استنشاقي جايگزين آمپول بي حسي

بيهوشي موضعي استنشاقي به زودي جايگزين آمپول دردناك بي حسي در مطب دندانپزشكي مي شود.
اين روش جديد در قالب قطره بيني يا اسپري استنشاقي است كه ا ز راه اعصاب اصلي در صورت عبور كرده و در غلظت هاي بالا در دندان ها، آرواره و ساختارهاي دهان متمركز مي شود.
دانشمندان پيشنهاد كرده اند اين كشف تازه به توليد نسل جديد از داروهاي تنفسي از راه بيني براي درمان هاي غيرمهاجم منجر خواهد شد كه به منظور دردهاي دنداني، ميگرن و ساير مشكلات و بيماري هاي دردناك مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دكتر ويليام اچ. فلري از بيمارستان محلي در سنت پاول آمريكا و دستياران وي خاطرنشان مي كنند، داروهايي كه با اين شيوه جديد توليد مي شوند، در امتداد اعصاب درون بيني سفر كرده و مستقيما به مغز مي رسند. يكي از اين اعصاب «عصب Trigeminal» است كه احساسات را به چهره، بيني و دهان مي آورد، اما تا پيش از اين دانشمندان هرگز بررسي نكرده بودند كه داروهاي استنشاقي چطور مي توانند با عبور در امتداد اين اعصاب به دندان ها، لثه و ساير نواحي چهره رسيده و احساس درد را در دهان و صورت كاهش دهند.
روش جديد راهكار موثرتري براي درمان درد و اضطراب دندانپزشكي خواهد بود.

 



اتوبوس هاي قرن 21

يكي از خودروسازان بزرگ ژاپن به تازگي اتوبوس جديدي را روانه بازار كرده است كه جديدترين امكانات و فناوري هاي روز را در اختيار مسافران قرار مي دهد. اين اتوبوس به شيشه هاي هوشمندي مجهز است كه اين قابليت را دارند كه به طور اتوماتيك تنظيم شده و سرنشينان را در برابر پرتوهاي خطرناك نور خورشيد محافظت كنند تا به پوست آنها آسيبي نرسد.
اين اتوبوس هوشمند محصول شركت «هينوموتورز» است و به گفته كارشناسان مي تواند تا 99 درصد از ورود اشعه هاي خطرناك خورشيد به داخل جلوگيري كند. فناوري به كار گرفته شده در ساخت اين شيشه ها به مسافران امكان مي دهد در يك چشم به هم زدن ميزان درخشندگي، نور، درجه حرارت و اشعه هاي مختلف خورشيدي را به سادگي تنظيم كنند.
اين در حالي است كه تا پيش از اين شركت آمريكايي mac موفق شده بود اين فناوري را به نام خود ثبت و آن را در اتوبوس هاي مدرن و توريستي «Selega Premium» استفاده كند. اين اتوبوس آمريكايي علاوه بر شيشه هاي هوشمند، اين قابليت را هم دارد كه يك سيستم ارتباطات بي سيم پيشرفته را پشتيباني كند و مسافران مي توانند از كامپيوترهاي كوچكي كه به صندلي هاي آنها متصل است استفاده كنند و به اينترنت وصل شوند. اما شركت ژاپني هينو موتورز به جاي برقراري ارتباط اينترنتي براي مسافران از يك سيستم ترمز الكترونيكي استفاده كرده و خودروهايش اين توانايي را دارند در صورتي كه راننده دچار خواب آلودگي شد يا نتوانست در صورت بروز مشكلي، به درستي عكس العمل نشان دهد، اتوبوس به طور خودكار سرعت خود را كاهش داده و توقف كند.
گفتني است شيشه هاي اين اتوبوس به نحوي طراحي شده اند كه با فشردن يك دكمه توسط مسافر، نسبت به استانداردهاي شيشه هاي معمولي 7 تا 8 برابر كدرتر مي شوند.

 



سرعت روي ريل

در حال حاضر خطوط راه آهن به درجه اي از پيشرفت رسيده اند كه براي بسياري از مردم ناشناخته مانده است.
خطوط آهن در مديريت رايانه اي در امر حمل و نقل بسيار كمك كرده و توانسته است از طريق پيشرفت هاي انجام شده، جابه جايي را با سرعت بيشتر و هزينه كمتري انجام دهد. در حال حاضر بيش از 40درصد جابه جايي در ايالات متحده به وسيله ترن انجام مي شود و اين به معناي جابه جايي 5 ميليارد تن در روز است كه در يك شبكه 230 هزار كيلومتري صورت مي گيرد. حجم باري كه در چهار سال گذشته در ايالات متحده به وسيله ترن انجام شده، روندي صعودي داشته است زيرا ميزان مصرف سوخت براي جابه جايي هر تن بار به وسيله ترن حدود يك سوم مصرف سوخت به وسيله كاميون است. اين در حالي است كه هم اكنون نوآوري هايي در حال ظهور است كه تمام آنچه را كه در گذشته به انجام رسيده كاملا تحت الشعاع قرار خواهد داد.
به گزارش ديلي تلگراف هم اكنون صدها جوشكار، مونتاژكار، تكنسين و مهندس در كارخانه جنرال الكتريك واقع در ايالت آريزونا وظيفه ساخت لوكوموتيوهايي به وزن بيش از 180 تن را برعهده دارند. به محض اينكه كارگران فني كارخانه، تجهيزات الكترونيكي حساس را روي شاسي لوكوموتيو نصب مي كنند، جرثقيل هاي غول پيكر اقدام به جاگذاري اتاقك لوكوموتيوي مي كنند كه نزديك به 250 متر طول و 5 متر ارتفاع دارد.
جديدترين لوكوموتيوي كه توسط جنرال الكتريك ساخته شده است، هيبريد نام دارد كه بسيار سريع و هوشمند است و آلودگي بسيار كمي دارد. در اين سوپر ترن، يك سيستم كنترل جديد، يك پيشرانه ديزلي 14 سيلندر (كه مي تواند به اندازه يك پيشرانه 18 سيلندري نيرو توليد كند) و نيز يك سيستم خنك كننده از نوع هوا به هوا وجود دارد كه براي انجام احتراق بهتر به موتور بسيار كمك مي كند. تفاوت اين لوكوموتيو با تمامي انواع قبلي اش اين است كه حداقل 25درصد سوخت كمتري مصرف مي كند و جالب اينكه بخشي از انرژي مورد نياز خود را از سيستم ترمز خود تأمين مي كند. موتورهاي ديزلي اين لوكوموتيو قادرند دينام ها را تبديل به منبع توليد انرژي براي موتورهاي برقي كنند و علاوه بر آن سيستم ترمزهاي بادي تبديل به سيستم ترمز ديناميكي شده است، يعني با تبديل انرژي حركتي چرخ ها به انرژي برق كمك فراواني به توقف سريع ترن شده است تا انرژي هدر ندهد.
باتري هايي كه در اين لوكوموتيو نصب شده اند مي توانند انرژي به ميزان 1800 كيلووات ساعت توليد كنند و جالب اينكه اين انرژي مي تواند براي يك شبانه روز كامل حداقل برق 60 خانه را تأمين كند. در صورتي كه به طور كامل از برق و انرژي اين باتري ها استفاده شود، ميزان نيرويي كه به وسيله آن توليد مي شود، برابر با سه هزار اسب بخار است. به گفته «ويليام سوود» كه مدير پروژه هيبريد در جنرال الكتريك است، چنانچه تمامي لوكوموتيوهاي موجود در آمريكاي شمالي را با اين ترن هاي جديد عوض كنيم، ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت سالانه بيش از 500 ميليون دلار خواهد شد. البته برنامه توليد ترن هاي مدل هيبريد برنامه جديدي نيست، زيرا در اواخر سال 2002 صنايع لوكوموتيوسازي كانادا، سيستمي را عرضه كرد به نام «Green Goatس (به معناي بز سبز) كه البته ماشيني بود با توان و قدرت پايين و از آنجايي كه برنامه طراحي و توليد آن با عجله انجام شده بود، چندان موفق نبود. در ترن هاي بز سبز تقريباً 90درصد انرژي به وسيله باتري هاي آن توليد مي شدند و البته آلودگي نسبتاً زيادي هم داشت به همين دليل در سطح گسترده اي از آن بهره برداري نشد.
به گفته «باب هافمن» كه يك تحليلگر در امور حمل و نقل است، «صنعت حمل و نقل را مي توان با صنعت برق مقايسه كرد، زيرا زماني كه در دسترس است، كسي به آن توجهي ندارد ولي به محض اينكه كمبود و كاستي در آن به وجود مي آيد، همه متوجه مي شوند.» افرادي كه وظيفه كنترل ترافيك خطوط راه آهن را برعهده دارند، از سيستم هاي راديويي و حسگرهاي راه دور استفاده مي كنند. اين افراد وظيفه دارند به طور مرتب سرعت ترن ها را كنترل و همچنين طول مسيرها را ارزيابي كنند. هدايت ترن ها شغل سختي در ايالات متحده است. زيرا علاوه بر پارامترهاي مختلفي كه بايد به آن توجه داشته باشند، تقريباً 20درصد حركت قطارها بدون راهنمايي و علامت خاصي انجام مي شود يا به عبارت ديگر كنترل كنندگان ترافيك ريلي در كوري به سر مي برند و به همين علت هم ترن ها نبايد از حد مجاز سرعت بگذرند تا مهلتي براي جلوگيري از اشتباه باشد.
شركت جنرال الكتريك سيستم جديدي را به نام PFD روي ترن هاي هيبريد قرار داده كه پيشرفته ترين سيستمي است كه ارتباط بين خدمه ترن و مركز كنترل را برقرار مي كند و آخرين وضعيت قطار را توسط سيگنال هاي ديجيتال به مركز كنترل اطلاع مي دهد در صورتي كه در مسير حركت خطري وجود داشته باشد و خدمه قطار متوجه آن نشوند، اين سيستم پس از هشدار دادن به طور خودكار قطار را متوقف مي كند. فناوري ديگري كه در اين قطارهاي پيشرفته استفاده شده است، سيستم AEI است كه در واقع يك سيستم شناسايي خودكار تجهيزات است. يعني هنگامي كه اين لوكوموتيوها از كنار ايستگاه هاي خاصي عبور كردند، حسگرهاي نصب شده در آنجا به وسيله اين سيستم AEI، موقعيت دقيق قطار و وضعيت آن را به مركز كنترل انتقال مي دهد و هر نوع عيب و مشكلي را بلافاصله تشخيص داده و به مركز كنترل اطلاع مي دهد.
براي كنترل موقعيت ترن ها در ايالات متحده به طور كامل از سيستم GPS استفاده مي شود و البته از سيستم هاي GPS مختلفي هم استفاده مي شود كه همگي با استفاده از ايستگاه هاي زميني كار مي كنند زيرا سيستم ماهواره آنها را از قبل به درستي مي شناسد. جالب اينكه معمولا ميزان دقت اين سيستم ماهواره اي كنترل كننده فقط چند سانتي متر است، يعني دقيق ترين موقعيت ترن ها را به مركز كنترل منتقل مي كند. از دو سال پيش خطوط راه آهن آلاسكا كه هم اكنون شامل 85 لوكوموتيو است به اين سيستم ماهواره اي مهجز شد و از طريق اين سيستم امكان كنترل حركت آنها در فضايي به وجود آمده است كه از نظر جغرافيايي به وسيله هيچ سيستم ديگري به جز GPS امكان پذير نبود.
در حال حاضر شركت Lat-Lon كه در اين زمينه با جنرال الكتريك همكاري مي كند، با استفاده از يك سيستم GPS كه به وسيله نورخورشيد فعال مي شود، قادر است وضعيت بار و محموله ترن هاي تحت پوشش خود را از نظر دماي لحظه به لحظه كالاها و نيز ضربات وارد آمده به آنها و بسياري اطلاعات ديگر به درستي تحت كنترل داشته باشد و در صورتي كه تغيير غيرعادي اتفاق افتد، بلافاصله اطلاعات مربوط به آن به تمامي ايستگاه هاي بين راهي ارسال مي شود.
امروزه اكثر قطارها مجهز به سيستم ترمز بادي هستند كه از طريق لوله هاي بين واگن ها هواي فشرده مورد نياز را به سيستم ترمز انتقال مي دهد. يعني براي كاهش سرعت ترن، لوكوموتيوران هواي فشرده مورد نياز را از قسمت جلوي ترن انتقال مي دهد و اين هواي فشرده از هر واگن به واگن عقبي حركت مي كند تا در نهايت فشار لازم براي به حركت در آوردن لنت هاي ترمز ايجاد شود. اين روند براي هر واگن تقريباً يك ثانيه طول مي كشد، اين در حالي است كه بعضي ترن ها تا 150 واگن دارند و 150 ثانيه (دو و نيم دقيقه) زمان براي توقف كامل در شرايط اضطراري زماني طولاني محسوب مي شود. اين در حالي است كه در ترن هيبريد براي اين منظور از يك سيستم ترمز الكترونيكي استفاده شده است. در اين سيستم جديد هم لوله ها وظيفه هوا رساني را برعهده دارند ولي سوپاپ ها از طريق يك جفت سيم و يك سيستم الكترونيكي فعال مي شوند. در اين روش جديد تمامي سوپاپ ها و تمامي واگن ها به طور همزمان فعال مي شوند و در نتيجه مسير توقف تا 90درصد كاهش مي يابد. باتوجه به فعاليت هايي كه در زمينه انتقال فناوري و استفاده از آنها در صنعت حمل و نقل ريلي هم اكنون در حال انجام است، به نظر مي رسد در مسير اتوماسيون ترن ها و خطوط ريلي هيچ مانع قابل توجهي وجود نداشته باشد. در حال حاضر بسياري از كشورهاي توسعه يافته جهان تصميم قاطعي مبني بر استفاده بيشتر از قطارهاي مجهز و پيشرفته به منظور جابه جايي بيشتر بار و مسافر دارند و براي رسيدن به اين هدف همواره تلاش مي كنند.

 



راز ازدواج پايدار

نتايج بررسي هاي پژوهشگران انگليسي نشان مي دهد كه كليد يك ازدواج موفق و پايدار در اين است كه مردان در نظافت خانه به همسران خود كمك كنند.
محققان مدرسه اقتصاد لندن در بررسي هاي خود كشف كردند كه راز يك زندگي زناشويي موفق در كارهاي خانه نهفته است.
برپايه اين بررسي ها، مرداني كه در برق انداختن كف پوش خانه و نگهداري از فرزندان به همسر خود كمك مي كنند با كمترين ميزان خطر جدا شدن مواجهند.
بي شك اين خبر براي مرداني كه ترجيح مي دهند به جاي كمك كردن در كارهاي خانه، بقاي زندگي خود را با خريد يك هديه تضمين كنند چندان خوشايند نيست.
اين محققان به منظور دستيابي به اين نتايج سه هزار و 500 زوج انگليسي داراي فرزندان متولد شده در دهه 70 را مورد بررسي قرار دادند و از آنها سؤالات دقيقي در مورد انجام كارهاي خانه، نگهداري از بچه ها زماني كه آنها زير پنج سال داشتند و خريد خانه پرسيدند.
اين بررسي ها نشان داد كه بيش از نيمي از مردان هيچ كاري در خانه انجام نمي دادند. در حالي كه يك چهارم مصاحبه شوندگان اظهار داشتند كه حداقل دو مورد از اين تكاليف را انجام مي دادند. يك چهارم بقيه نيز حداكثر سه يا چهار مورد از اين كمك ها را مي كردند.
نتايج اين بررسي ها حاكي از آن است كه حدود هفت درصد از زوج هاي شركت كننده پيش از آن كه فرزندان آنها به 10 سالگي برسند از هم جدا شدند و 20 درصد از زوج ها نيز تا پيش از رسيدن تولد 16 سالگي فرزند خود جدا شده بودند. ساير مرداني كه در كارهاي خانه به ويژه نظافت و نگهداري از فرزندان به همسر خود كمك مي كردند، ازدواج پايدارتري داشتند.
براساس گزارش تلگراف، اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «خطر طلاق در بين مادراني كه بيرون از خانه كار مي كنند زماني كه مرد در كارهاي خانه كمك و از بچه ها مراقبت مي كند تا حد چشمگيري كاهش مي يابد (آمار طلاق در بين زناني كه بيرون از خانه كار مي كنند بسيار بالا است). در حالي كه ازدواج هايي كه در آن پدر كار نمي كند و تمام وقت خود را به كارهاي خانه اختصاص مي دهد به همان پايداري ازدواج هاي سنتي است كه در آن مرد بايد بيرون از خانه كار كند و زن بايد به كارهاي خانه رسيدگي كند.»
نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد با توجه به اين كه انتظارات و توقعات زنان و مردان از سال 1975 تاكنون تغيير كرده است ميان رفتار شوهران و ثبات زندگي زناشويي يك ارتباط مستقيم وجود دارد.

 



گروه هاي مستعد بيماري قلبي

رئيس انجمن فيزيوتراپي قلب و ريه ايران، از افراد مبتلا به ديابت، فشار خون و چربي خون بالا، افراد چاق و كساني كه سابقه بيماري قلبي در خانواده دارند، به عنوان پنج گروه در معرض خطر ابتلا به بيماري قلبي نام برد.
منير ظفرنژاد در بيست ويكمين كنگره فيزيوتراپي ايران با تاكيد بر اينكه سن ابتلا به بيماريهاي قلبي در كشورمان رو به كاهش است، گفت: سن ابتلا به بيماريهاي قلبي در ايران به 30 تا 45 سال كاهش يافته است.
وي با اشاره به پنج گروه از افرادي كه در معرض خطر ابتلا به بيماري قلبي قرار دارند، افزود: اين افراد مي توانند با برنامه هاي منظم فيزيوتراپي و بازتواني قلبي از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كنند.
رئيس انجمن فيزيوتراپي قلب و ريه ايران، بر توجه هرچه بيشتر به فيزيوتراپي و بازتواني قلبي-ريوي در سلامت جامعه تاكيد كرد و گفت: افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري قلبي مي توانند با تغذيه مناسب و كنترل فشارخون، چربي خون، ديابت و چاقي خود را در معرض يك زندگي كاملا طبيعي قرار دهند.به گفته اين فيزيوتراپيست، تنها فاكتور غيرقابل حذف در بيماري قلبي سابقه بيماري است.ظفرنژاد با اشاره به پر هزينه بودن درمان بيماريهاي قلبي اظهار داشت: بيماران قلبي كه عمل جراحي قلب انجام داده اند يا دچار سكته قلبي شده اند مي توانند با فيزيوتراپي و بازتواني قلبي كه تحت نظر فيزيوتراپيست انجام مي شود به تدريج زندگي طبيعي خود را از سر بگيرند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14