(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389- شماره 19649

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازي با مقدسات !
اعتراض دانشجويان به مصوبه مجلس براي وقف اموال دانشگاه آزاد
خارج از دستور
رهائي از دشمن دروني عامل كاميابي انسان
عضو حقوقدان هيات رئيسه مجلس خبر داد مغايرت وقف اموال دانشگاه آزاد با شرع و قانون اساسي
رئيس مجلس كويت: بيانيه تهران يك پيروزي ديپلماتيك براي ايران است
واكنش دانشجويان به خبرسازي فتنه گران در دانشگاه خواجه نصير
حمايت جدي از خلق آثار مرتبط با دفاع مقدس
آيت الله خاتمي : بيشترين جفا به خط امام از ناحيه برخي مدعيان خط امامي شده است



بازي با مقدسات !

ع-ثقفي
ايام فاطميه را پشت سر نهاديم و مردم بارها و بارها داستان پشت كردن به ولايت زمان را گريستند و در خونشان موج غيرت ولايت به حركت درآمد و به خود نگريستند و از خود پرسيدند كه براستي چگونه مي شود كه انسان با ديدن اين همه عظمت و نور و مظلوميت، به ولايت دوران پشت كرده و نور مسلم زمان را ناديده بگيرد؟!
مردم در اين دهه حزنبار به يك حقيقت ديگر نيز وقوف يافتند و آن سعي جريان نفاق در طول تاريخ براي استفاده از ابزار ناآگاهي ها در برابر آگاهي هاست. مردم دانستند كه از همه بدتر اما استفاده ابزاري از نام مردم تحت نقاب عناويني چون مردم سالاري و مشروعيت و خلافت، بر عليه ولايت است. مردم ديدند كه عده اي از كنار خانه پيامبر(ص) - و حتي از درون خانه - بيرون آمدند و به آنكه و آنانكه از همه به رسول خدا(ص) نزديكتر بودند، چه جفاها كه نكردند. نام اين جفاها را هم عجبا كه سنت و عدالت و مردمگرايي و مردمسالاري نهادند و در برابر اراده خدا و ولايت نور، حرف از اصالت بيعت مردم زدند و به نام مردم به سرنوشت مردم خيانت كردند.
اين شد كه در يك خانه از ميان پنج تن، هر پنج نفر به دست نفاقي كه در دامن كفر روئيده بود به شهادت رسيدند.
مردم در دهه فاطميه علاوه بر اين گريستنها و نگريستنها، يك بلوغ ديگر را نيز تجربه كردند. به گواهي اخبار و گزارشات، دهه فاطميه امسال از تمام سالها پرشكوهتر برگزار گرديد، تحليلگران در برابر چرايي اين شكوه، پاسخي ندارند جز شكوه آگاهي مردم در موضوع وظائفشان در قبال ولايت. فاطميه اينسان پاسخي ديگر از سوي مردم به جريان فتنه سال گذشته در كشور بود. بماند كه ته مانده هاي مستاصل و درمانده جريان فتنه و رفوزه هاي ولايت دوران در برخي مساجد ضرار، همچنان در كمال بي حيايي سعي كردند خود را از تك و تا نينداخته و غافل و كبك وار در شرايطي كه ظلمي از ظلم آنان به ولي مردم بالاتر نبود و نيست، سخن از فرهنگ زهرايي و ظلم نكردن و ظلم ناپذيري به ميان آوردند! واقعا اينان در كجاي زمانه نشسته اند و از كدام حلقوم اين جسارت را آموخته اند كه در روز روشن در برابر چشمان آگاه و قلب ولايتمدار مردم به خود جرات مي دهند نام نازنين زهرا سلام الله عليها را بر زبان آورند. زهرايي كه خود شهيده همين ظلمها و تاريكي ها و خيانتها و فتنه ها بود. زهرايي كه خطبه اش براي هميشه تاريخ، چهره فتنه گران و كژتابان و كوته فكران دوران را در برابر شيعيانش رسوا نمود. زهرايي كه به شيعه آموخت آنكه در عيش و رفاه و فربهي مي زيد، زباني جز زبان دشمن در كام ندارد و آن زباني كه به جاي علي زمان و ولي دوران در پي اراجيف فتنه گران روان است را جايي در ميان امت پيامبر(ص) نيست.
اكنون اما به نام نامي زهرايي اش، از كدام ظلم دم مي زنيد؟ مظلوميت عيان ولايت را با كدام ظلم به تهمت مي نشينيد؟ چرا كارتان در حيا به جايي كشيده است كه شهيده ولايت را در برابر ولايت مثال مي آوريد؟ چرا از خداوند خجالت نمي كشيد؟ چرا آگاهي مردم را نمي بينيد؟ چرا ظلم مي كنيد؟ چرا عاقبت خود را به دنياي كفر و نفاق فروخته و مي فروشيد؟ چرا فكر مي كنيد مدار دنيا بايد برگرد دنياطلبي و مقام خواهي و رياست جويي شما بگردد؟ چرا آسايش مردم را فداي هوا و هوس خود مي كنيد؟
بس نبود كه يك سال آزگار تن همين مردم را به دروغ و ناحق لرزانديد؟ بس نبود كه سالها به همين مردم به جاي خدمت خيانت كرديد؟ بس نبود كه در تمام طول مسئوليتتان حتي يك قدم - آري حتي يك قدم - در جهت توسعه فرهنگ فاطمي در كشور برنداشتيد؟ بس نبود كه در شام شهادت امام صادق(ع) براي خود جشن تولد گرفته و در همين ايام فاطميه جشن تولد براي نسوانتان مي گيريد؟! و در مقابل، بس نبود كه سالها به جاي آفتاب سوخته ترين چهره مردمي كشور، فربه ترين چهره رفاه طلب كشور بوديد و به جاي دست پينه بسته مردم علاقه داشتيد در سفرهاي خارجي دست بيگانگان را بفشاريد؟ بس نبود كه مردم رنگتان را نمي ديدند و ميزها گواه سور چراني و قعودتان بودند؟ بس نبود كه صبر ولايت را به سر آورديد و اكنون نيز در كمال حيا! از اين صبر زبانزد سوءاستفاده مي كنيد؟ چه كسي امروز عمق خيانت شما به آرمانهاي اين كشور را نمي داند؟ اين اقدامات مذبوحانه و اين سخنان عوامفريبانه و اين ژست هاي سيادت منشانه را با خود به جايي ديگر ببريد و لطف بفرمائيد و با مقدسات همين مردم بيشتر بازي نكرده و اگر راست مي گوئيد بيائيد و براي يكبار هم كه شده، به جاي سخن گفتن از حقايقي كه به آن در عمل پشت كرده ايد، حرف دل خود را بزنيد تا ببينيد همين مردم - آري همين مردم كه از سالاريشان دم مي زنيد - با شما چه خواهند كرد؟!

 



اعتراض دانشجويان به مصوبه مجلس براي وقف اموال دانشگاه آزاد

فعالان دانشجويي با اعتراض به مصوبه مجلس براي وقف اموال دانشگاه آزاد، اين اقدام بهارستان نشينان را مغاير مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شأن خانه ملت دانستند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، ساختمان مثلثي بهارستان از ساعات آغازين صبح ديروز شاهد لابي فعال حاميان جاسبي به ويژه عباسپور براي طرح مجدد فوريت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد بود.
اين اقدام حاميان جاسبي در حالي صورت مي گرفت كه دو فوريت طرح فوق روز سه شنبه به دليل مخالفت تعدادي از نمايندگان و كاهش تعداد امضاهاي طرح مذكور كلاً از دستور كار خارج شده بود.
دلايل مخالفان
نمايندگان مخالف اعتقاد داشتند اولا طرح وقف اموال دانشگاه آزاد مغاير قانون اساسي است زيرا وقتي در يك موضوعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه اي را گذرانده است لذا اقدام مجلس براي بررسي مجدد آن موضوع مغاير قانون است.
ثانياً طرح وقف اموال دانشگاه آزاد اصلاً داراي فوريت نيست زيرا مشكلات مهمتري پيش روي نمايندگان است كه مجلس بايد اولويت بررسي به آنها دهد نه به وقف اموال دانشگاه آزاد كه تامين كننده منافع يك شخص يا جريان خاصي است.
اين اعتراضات در جلسه روز سه شنبه باعث خروج طرح مذكور از دستور كار مجلس شد اما با كمال تعجب به فاصله كمتر از 24 ساعت مجدداً با حمايت تلويحي لاريجاني در دستور كار قرار گرفت.
وقتي دو فوريت اين طرح در جلسه ديروز مطرح شد باز هم عباسپور (از حاميان جاسبي) ميكروفونش را روشن كرد و در مدح و ثناي طرح وقف اموال دانشگاه آزاد به ايراد سخن پرداخت.
دلايل موافق طرح
وي ابتدا با اذعان به اينكه طرح وقف اموال موسسات غيردولتي غيرانتفاعي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي قبلاً مطرح شده ادعا كرد كه در آنجا اعلام كردند كه بايد اين موضوع در جاي ديگري تصويب شود و بهتر است اين موضوع در مجلس مطرح شود.
عباسپور در ادامه با بيان اين ادعا كه با وقف اين نهاد در اختيار توده مردم قرار مي گيرد افزود: برخي مي گويند پشت صحنه اين قضيه دانشگاه آزاد است. مگر ما مي گوييم كه دانشگاه آزاد بايد مستثني شود؟
در اين هنگام حميد رسايي نماينده مردم تهران در تذكري آئين نامه اي اظهار داشت: طرح موجود به دلايل ابهاماتي قابل طرح در مجلس نيست.
وي با اشاره به ماده 130 يادآور شد: بايد در اين زمينه شفاف سازي بيشتري صورت گيرد.
به گفته رسايي، صدر و متن طرح مذكور يكسان نيستند لذا اين طرح با وجود اين ابهامات قابل طرح نيست.
رسايي خاطر نشان كرد: در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد كه مقام معظم رهبري درخصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اعلام نظر نكرده است.
وي افزود: اين طرح براي مقابله با مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي مطرح شده و نبايد به مجلس بيايد.
حمايت عليخاني و لاريجاني از وقف اموال دانشگاه آزاد
پس از تذكر رسايي علي لاريجاني در پاسخ به تذكر وي گفت: در اينجا بحث فوريت مطرح است و آنچه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد، به دانشگاه آزاد اختصاص نداشت بلكه يك بحث فقهي بود.
وي افزود: آنچه در اين شورا مطرح شد اين بود كه آيا مي توان اموال يك نهاد غيرشخصي را وقف كرد يا نه كه نظر همه موافق بود.
به گفته لاريجاني موضوع دانشگاه آزاد را نمي توان به نظر مقام معظم رهبري استناد كرد.
رئيس قوه مقننه يادآور شد: آنچه در شوراي مذكور عنوان شد يك نظر فقهي بود.
بعد از صحبتهاي لاريجاني كه تلويحاً گويي حمايت از طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را مي داد شيخ قدرت عليخاني از نمايندگان اقليتي مجلس نيز در حمايت از اين طرح به بيان تذكري پرداخت.
در نهايت بعد از اظهارنظرهاي فوق ابتدا دو فوريت اين طرح به راي گذاشته شد كه به تصويب نرسيد ولي يك فوريت طرح وقف اموال موسسات غيردولتي غيرانتفاعي با 129 راي موافق، 69 راي مخالف و 2 راي ممتنع از مجموع 207 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
اعتراض دانشجويان
به مصوبه مجلس
پس از تصويب فوريت طرح فوق، تعدادي از فعالان دانشجويي در اظهارات جداگانه ضمن اعتراض به مصوبه مجلس درباره وقف اموال دانشگاه آزاد، آن را مغاير با قانون اساسي و شأن خانه ملت دانستند.
سعيد چيتي عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در حالي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اصلاح اساسنامه را به صورت جدي در دستور كار خود قرارداد تا جلوي هرگونه اقدام غيرقانوني گرفته شود اما متاسفانه نمايندگان مجلس كه نماينده مردم به شمار مي روند به فوريت وقف اموال اين دانشگاه رأي مثبت دادند و اين سوال مطرح مي شود كه چرا نمايندگان با اين اقدام موافقت كردند؟
اين فعال دانشجويي با انتقاد از نمايندگاني كه به مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد راي دادند گفت: قرار گرفتن نمايندگان مجلس در مقابل شوراي عالي انقلاب فرهنگي پسنديده نيست و اين سؤال براي مردم پيش مي آيد كه چرا چنين اتفاقي افتاده است؟
چيتي با طرح اين پرسش كه چرا مجلس شوراي اسلامي وارد مسئله وقف دانشگاه آزاد شد؟ تاكيد كرد: اين اقدام در شان مجلس نبود و نمايندگان مردم بايستي در ابتدا اولويت هاي كشور را سنجيده و بعد اقدام كنند.
حامد تيموري دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان هم با ابراز تعجب از اقدام مجلس گفت: نمايندگان مجلس ابتدا در اقدامي عجيب در حمايت از رئيس دانشگاه آزاد كه حاضر به اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيست امضا جمع كردند و سپس در اقدامي عجيب تر طرح دو فوريتي اجازه وقف اموال موسسات غيرانتفاعي غيردولتي را به صحن مجلس آورده و با راي به يك فوريت طرح، براي آن اهميتي فوق العاده و خارج از نوبت قائل شدند.
وي كه با فارس گفت وگو مي كرد با اشاره به اينكه سؤال اصلي اين است كه آيا فوريت ديگري در كشور نبود كه نمايندگان مجلس به اين مسئله پرداخته اند، تاكيد كرد: مگر ما در كشور چند موسسه غيرانتفاعي غيردولتي داريم كه فوريتي در وقف اموال آنها وجود داشته باشد؟
تيموري با بيان اينكه مجلسي كه در جهت منافع يك شخص حركت مي كند نبايد ادعاي اصولگرايي داشته باشد، تصريح كرد: اين اقدام مجلس در راستاي سرپوش گذاشتن به اقدامات غيرقانوني جاسبي در دانشگاه آزاد است.
محسن محمدي دبير فرهنگي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان هم با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد صلاحيت اين را ندارد كه بخواهد اموال عمومي مردم را وقف كند، تاكيد كرد: دانشگاه آزاد ملك شخصي كسي نيست، هرچند كه اين تصور براي برخي از مسئولان اين دانشگاه ايجاد شده است؛ كه آنجا ملك شخصي شان است.
طرح وقف اموال دانشگاه آزاد مغاير با شرع و قانون است
وي در گفت وگو با فارس ادامه داد: مسئله تامل برانگيزتر اين است كه چرا وقف اموال دانشگاه آزاد كه يك مسئله غيرقانوني و در مغايرت با شرع است در خانه ملت و خانه قانون كه بايد مدافع قانون و حقوق مردم باشد با يك فوريت بررسي مي شود؟
دبير فرهنگي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به اينكه جاي بسي تاسف براي مجلس اصولگرا است، تصريح كرد: البته جاي تعجب نيز دارد كه چرا با وجود اين همه مشكلات در كشور فوريت طرحي همچون وقف اموال موسسات غيرانتفاعي غيردولتي در مجلس تصويب مي شود.
محمدي با اشاره به اينكه اين اقدام مجلس اين گمان را در ضمن تقويت مي كند كه برخي از نمايندگان ملت به جاي آنكه به فكر مرتفع كردن مشكلات حوزه انتخابي خود باشند وابسته و وامدار به دانشگاه آزاد و شخص جاسبي هستند، تصريح كرد: چرا بايد نمايندگان مجلس مسئله اي را بررسي كنند كه پيش از آن شوراي عالي انقلاب فرهنگي تكليف آن مسئله را مشخص كرده است.
بخشودگي هاي مالياتي جديد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح ديروز لايحه تسري حكم ماده 191 قانون ماليات هاي مستقيم به ماليات ها و عوارض كالا و خدمات را تصويب كردند.
به موجب اين مصوبه مودياني كه ظرف شش ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، نسبت به پرداخت بدهي هاي قطعي شده خود بابت ماليات ها و عوارض متعلقه اقدام كنند، مشمول حكم ماده 191 قانون ماليات هاي مستقيم خواهند بود.
همچنين طبق اين قانون، به مهلت ياد شده براي مودياني كه تا تاريخ لازم الاجراشدن اين قانون، بدهي آنها قطعي نشده است، دو ماه اضافه مي شود.
طبق ماده 191 قانون ماليات هاي مستقيم، تمام يا قسمتي از جرايم مقرر در اين قانون بنا به درخواست مؤدي با توجه به دلايل ابرازي مبني بر خارج از اختيار بودن، عدم انجام تكاليف مقرر و يا درنظر گرفتن سوابق مالياتي و خوش حسابي مؤدي به تشخيص و موافقت سازمان امور مالياتي كشور قابل بخشوده شدن نيست.
برخي خواص صحنه گردان كانون هاي فتنه بودند
نماينده مردم اليگودرز گفت: برخي خواص مغز متفكر و صحنه گردان كانون هاي فتنه بودند.
حجت الله رحماني در نطقش با بيان اينكه برخي مدعيان خط امام در يك سال گذشته همنوا با شيطان بزرگ بر ولي فقيه عادل خروج و فتنه گري كردند تصريح كرد: اما دردناك تر اين بود كه برخي خواص دنياطلب كه روزگاري خود را انقلابي مي ديدند و در حال حاضر هم انقلابيون فرسوده و بي حالي بوده و حسادت و لجاجت رفتار كنوني آنها را شكل مي دهد، آنها در برابر جفا و همه نامردمي هايي كه به انقلاب روا شد، يا سكوت كردند و يا اينكه در خلوت مغز متفكر و صحنه گردان هاي كانون هاي فتنه شدند.
رحماني ادامه داد: در اين آزمون به تعبير رهبر معظم انقلاب اين خواص مردود شدند، چه بدبخت و شقاوت مندند مردمي كه ولي خدا حكم مردودي آنها را صادر كند. آنها همه آبرو و حيثيت چند دهه خود را در بازي اي باختند كه طراحان آن دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب بودند.
مسئولان عفاف و حجاب را
از خود شروع كنند
نماينده مردم كهگيلويه و بهمئي در مجلس گفت: مسئولان قانون عفاف و حجاب را از خود و از رده بالا به پايين شروع كنند.
حجت الاسلام علي محمد بزرگواري با بيان اينكه وجه امتياز بارز ما از دنياي غرب و مبناي اساسي انقلاب اسلامي در مقايسه با ساير انقلاب ها مسئله عفاف و حجاب است، خاطرنشان كرد: براي صيانت از پاكي ها و ارزش هاي جامعه و خانواده ها بايد عفاف و حجاب به دغدغه همه مسئولين نظام تبديل شود و اين طور نباشد كه فقط نيروهاي امنيتي و انتظامي مامور به اين رسالت باشند.

 



خارج از دستور

نمايندگان روحاني قانع شدند
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس با اشاره به جلسه ديروز مجمع متبوعش با وزير كشور گفت كه در اين نشست نجار گزارش خوبي از اقدامات آن وزارتخانه براي مقابله با ناهنجاري هاي اجتماعي ارائه كرد كه موجب اقناع نمايندگان شد.
حجت الاسلام محمدتقي رهبر نماينده مردم اصفهان در گفت وگو با فارس افزود: در اين ديدار آقاي نجار به همراه معاونان گزارش خوبي از اقدامات و تصميمات وزارت كشور در راستاي ساماندهي به ناهنجاري هاي اجتماعي به خصوص مسئله حجاب ارائه كرد.
وي با بيان اينكه گزارش وزير كشور خوب بود و موجب قانع شدن نمايندگان روحاني شد، افزود: وزير كشور اعلام كرد كه مصوباتي در رابطه با وضعيت عفاف و حجاب به دستگاه ها ابلاغ شده ضمن آنكه نيروي انتظامي در زمينه ناهنجاري هاي اجتماعي اقدامات مناسب را انجام مي دهد.
رهبر با بيان اينكه نمايندگان روحاني از تدابير و اقدامات وزارت كشور در راستاي ساماندهي به وضعيت عفاف و حجاب ابراز رضايت كردند، ادامه داد: قرار شد جلساتي اين چنيني پيرامون عفاف و حجاب با همه دستگاه هاي مرتبط از جمله وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ ادامه داشته باشد.
رئيس مجمع نمايندگان روحاني سپس تصريح كرد: وزير كشور اعلام كرد كه برخورد با ناهنجاري هاي اجتماعي و مزاحمان خياباني در دستور كار جدي است.

 



رهائي از دشمن دروني عامل كاميابي انسان

همه ما يك مشكلي داريم كه اگر آن مشكل با عنايت الهي حل بشود ؛ هر كدام ما در هر كاري كه هستيم ، كامياب و موفق خواهيم بود. دستگاه قضائي مشكل خاص خودش را دارد ، دستگاه كارگري مشكل مخصوص خودش را دارد ، حوزه و دانشگاه مشكل خاص خودش را دارد و مانند آن. ما اگر از مشكل دروني مان نجات پيدا كنيم ، در هيچ امري نمي مانيم. ما اگر از دشمن دروني نجات پيدا كرديم ، هرگز مشكل پيدا نمي كنيم.
راهيابي به مسير صلاح با توكل محض به خداي سبحان
خداي سبحان به ما راه نشان داده و وعده هم داده است: و من اصدق م ن الله ق يلاً (1)، من اصدق م ن الله وعداً ، من اوفي م ن الله وعداً ؛ نه از خدا با وفا تر در جهان هستي يافت مي شود ، نه از او راستگو تر ! فرمود : اگر شما راهي را كه بلديد ، طي بكنيد ؛ بقيه را من هدايت مي كنم و اگر توفيق درك بقيّه را نداشتيد ، اين مقدار متوقّف مي شويد كه بايستيد ؛ بيراهه نرويد. وقتي ايستاديد ، توقف كرديد ؛ به دام شبهه نمي افتيد. اينكه گفتند : ق ف ع ند الشّبه ه، براي همين است. آنگاه خضر راه مي رسد ، مشكل را حل مي كند.
پس اين 3 ـ 4 مطلب را ما بايد بدانيم ؛ يك ، در صدد يادگيري و عمل به آن مقداري كه ياد گرفتيم باشيم. دو ، چون ذات أقدس له خلف وعده نمي كند ، بقيّه را كه ما نمي دانيم ، به ما عطاء مي كند ؛ چون: من عم ل ب ما عل م اوت ي ع لم ما لا يعلم (2) كه مرحوم كليني نقل كرده است ، و اين در غير كافي در سائر جوامع روائي ما هم آمده است كه اگر كسي آن مقداري كه مي داند عمل بكند ،به او آن مقداري كه نمي داند ياد مي دهند. سه ، اگر به ما ياد ندادند ، اين مقدار به ما مي فهمانند كه توقف كنيم. اين الوقوف ع ند الشّبهات خيأ م ن الاقت حام ف ي الهلكات (3) همين است.
عدم شناخت خدا و انسان ، مشكل اساسي عصر غيبت
مشكل ما در عصر غيبت اين است كه ما مشكل معرفتي داريم. يعني خود را درست نمي شناسيم ، قهراً خدايمان را درست نمي شناسيم ، قهراً راه را هم درست نمي شناسيم ، حجتمان را هم درست نمي شناسيم.اين كه زراره و امثال زراره از وجود مبارك امام صادق (ع) سئوال مي كنند كه وظيفه ما در عصر غيبت چيست ؛ حضرت فرمود : اين دعا را بخوانيد : اللّهمّ عرّ فن ي نفسك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعرف نب يّك. اللّهمّ عرّ فن ي رسولك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي رسولك لم اعرف حجّتك. اللّهمّ عرّ فن ي حجّتك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي حجّتك ضللت عن د ين ي(4). غالباً ادعيه اين بزرگواران صبغه معرفتي دارد ؛ يعني شما همين حديث نوراني را اگر بخواهيد بحث كنيد ، مي بينيد جاي بحث هاي فراواني دارد. پس چه طور اگر انسان خدا را نشناخت ، پيغمبر را نمي شناسد ؛ پيغمبر را نشناخت ، امام را نمي شناسد ؛ امام را نشناخت ، حجت خدا را نمي شناسد و از دين منحرف مي شود ؟! بالأخره معرفت از بالاست يا از پائين است ؟ ما اوّل بايد خدا را بشناسيم ، بعد پيغمبر را و مانند آن !
علّت توصيه امامان (ع) به خواندن ادعيه خاص زمان غيبت
چرا در عصر غيبت گفتند : يك چنين دعائي را بخوانيد ؟ سرّ اساسي اش آن است كه جهان را آن كس كه آفريد ، بايد اداره كند و انسان را آن كس كه آفريد ، بايد بپروراند و ما معتقديم يك راهنما ويك رهبري مي خواهيم ، يك امامي مي خواهيم.آيا امام ما نماينده ماست ؟ يعني ما قائل به و كاله المام ايم! يا نماينده ما نيست ، نماينده پيغمبر است و قائل به و لايه المام ايم ؟! آنها كه غديري اند ، قائل به « ولايه المام » اند. آنهائي كه سقيفه بني ساعدي اند ، قائل به « و كاله المام » اند ؛ مي گويند : رهبر را مردم بايد تعيين كند ، مردم بايد به او رأي بدهند. آنها كه غديري فكر مي كنند ، مي گويند : رهبر را پيغمبر بايد تعيين كند. اين دو منظر و دو ديد است. آنها كه وكالتي اند ، مي گويند : مردم اصلند ، مي شود « مردمسالاري ». آنهائي كه ولايتي اند ، مي گويند : « دين سالاري ».
ديد « ولايتي » به امامان معصوم (ع) ، دليل ضرورت
معرفت اصيل ديني
به ما فرمودند: شما بايد مشخص بكنيد كه چه جور فكر مي كنيد. اگر خيال كرديد امامتان را خود شما تعيين مي كنيد ؛ همين كه جامعه تان را ، خودتان را بشناسيد ، مشكل تان حل است. سقيفه هم همين است ! امّا اگر وكالتي نبوديد ، ولايتي بوديد ؛ مي دانيد امام يعني چه ؟ يعني جانشين پيغمبر.پس شما مستخلف عنه را نشناختيد ، خليفه را چه جور مي شناسيد؟ با كدام مبنا مي شناسيد ؟ آيا امام نماينده شماست ، يا نماينده پيغمبر است؟ اگر نماينده پيغمبر است ، پس بايد اوّل پيغمبر و رسالت و نبوّت را بشناسيد؛ تا امامت را بشناسيد.
حالا از نظر معرفتي مي رويم به سراغ ( پيغمبر ).آيا پيغمبرمبعوث شماست، يا مبعوث خداست ؟ مردم به پيغمبررأي مي دهند يا خدا او را ارسال مي كند؟ اگر پيغمبر مبعوث و مقبول مردم بود ، مورد رأي مردم بود ؛ اگر كسي جامعه خودش را بشناسد ، پيغمبر را مي شناسد. امّا اگر پيغمبر خليفه الله است تا جامعه، مستخلف عنه را نشناسد ، خليفه را نمي شناسد !
شناخت « خدا » ، موجب فهم ادعيه زمان غيبت
شما اين دعاي نوراني را كه وجود مبارك امام به زراره فرمود در عصر غيبت بخوان ؛ اگر باز بكنيد وترجمه بكنيد ، در حد يك صفحه مشكل كفايه در مي آيد ! يعني ترجمه اين حديث معادل است با مشكل ترين صفحات كفايه ؛ چرا ؟ براي اينكه اين سخن برهان ل مّي دارد : ذوات الأسباب لا تعرف لا ب اسباب ها دارد ؛ اينها در حد ترجمه است. پس شما اگرمستخلف عنه را نشناسي ؛ خدا را نشناختي ، مي خواهي رسول الله را بشناسي ؟! اگر رسول الله ، خليفه الله است ؛آيا بدون معرفت مستخلف عنه ، خليفه شناخته مي شود؟!
برهان ل مّي مسأله در همين دعاست : اللّهمّ عرّ فن ي نفسك ، چرا ؟ فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعرف نب يّك. آخر نبي تو ، خليفه توست. اگرمن تو را نشناسم ، چگونه پيغمبر را بشناسم ؟ اگر پيغمبر را نشناسم ، چگونه امام را بشناسم ؟پس امام ،خليفه الرّسول است و تا مستخلف عنه را نشناسم ، شناخت خليفه ممكن نيست ! اين مي شود ( برهان ل م ). اين همان است كه ذوات الأسباب لا تعرف لا ب اسباب ها. اگر چيزي سبب دارد ؛ تا سببش شناخته نشد ، آن شناخته نمي شود. قهراً دين وكالتي با دين ولايتي فرق مي كند ، قهراً مردمسالاري با مردمسالاري ديني فرق مي كند ، قهراً غديري با سقفي فرق مي كند !
بعد هم در فقره بعد سخن از نبي نيست ، سخن از رسول است. صبغه ارتباط انسان با خدا، « نبوّت » است ، جنبه ارتباط خليفه الله با مردم ، «رسالت » است و هر رسالتي مسبوق به نبوّت است. لذا در آن فقره، نبوّت مطرح شد ، در اين ف قره ،رسالت مطرح شد.
رسوائي حتمي عالمان گمراه ، از سوي خداي سبحان
اگر كسي اين مسير را طي كرد و راه را در اثر ارائه راهنماي واقعي فهميد، اين چندين بركت دارد.او اگر قاضي بشود ؛ نه اهل رشوه است ، نه اهل عشوه ! چون براي او بيّن الرّشد است كه طولي نمي كشد رسوا مي شود. حديث نوراني در جوامع روائي از وجود مبارك رسول گرامي (ص) در نهج الفصاحه اين است كه :ضلّه العال م مضروأ ب ها الطبل. اگر يك كسي كار آموز قضائي است ، مي فهمد عدّه اي طبّال و دهل به دست، ازطرف خدا در عالم هستند تااگر يك روحاني ، رشوه اي مي گيرد ، طبل اينها به صدا در بيايد !! ممكن است از غير روحاني خدا بگذرد ؛ امّا فرمود : ما طبّال هاي فراواني داريم ، اين را رسواي علن مي كنيم. اين بنا نبود كه بيايد حوزه و كنار سفره امام زمان بنشيند ، بعد با دين بازي كند ! ما هم چيزي از او باقي نمي گذاريم.
فرمود : اگركسي بخواهد به نام دين ما ، كنار سفره امام زمان بنشيند ، بعد بازي كند ، ما رسوايش مي كنيم.شما در طي اين 20 و اندي سال ؛ چه آنهائي كه در اين لباس ] لباس روحانيّت [ بودند ، چه آنهائي كه در لباس ديگري بودند ؛ ديديد چه جور طشتشان از بالا افتاد ؟! اين مي شود » معرفت».
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با طلاب ، دانشجويان ، بسيج كارگري ، كارآموزان قضائي و سپاهيان ـ قم ؛ خرداد 1383
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نساء/ 122 (2) وسائل الشيعه/ 27/ 164 (3) الكافي/ 1/ 68 (4) الكافي/ 1/ 337
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



عضو حقوقدان هيات رئيسه مجلس خبر داد مغايرت وقف اموال دانشگاه آزاد با شرع و قانون اساسي

يك عضو هيئت رئيسه مجلس با تاكيد بر اينكه وقف اموال دانشگاه آزاد وجاهت قانوني و شرعي ندارد گفت كه اگر هم اين طرح در مجلس تصويب شود، مورد تاييد شوراي نگهبان قرار نخواهد گرفت.
محمد دهقان نماينده مردم طرقبه كه حقوقدان نيز هست در گفت وگو با فارس با اشاره به طرح وقف اموال دانشگاه آزاد كه در مجلس مطرح است، گفت: شرع و قانون ما در مورد وقف نظريات كاملا روشني دارد و حدود 37 ماده در اوايل قانون گذاري در كشور به وقف اختصاص پيدا كرد از اين رو تمام ضوابط مربوط به وقف كاملا روشن است.
وي ادامه داد: كسي مي تواند طبق قانون مالي را وقف كند كه متعلق به او باشد. البته وقف موضوعي شرعي است و بايد هدف مشروعي را از آن تعقيب كرد؛ اگر متوليان دانشگاه آزاد و هر موسسه ديگري بتواند اموال دانشگاه يا موسسه خود را در ملك شخصي خود قرار بدهد طبيعي است كه در اين صورت مي تواند آن را وقف كند.
دهقان در ادامه تاكيد كرد: ترديدي وجود ندارد كه اموال دانشگاه آزاد، اموالي عمومي است و تصرف مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به اموال اين دانشگاه به نيابت از عموم انجام مي شود. از اين رو دانشگاه آزاد ملك شخصي آنان نيست.
وي اضافه كرد: مال يا طلق است و آزاد و در مالكيت شخصي قرار دارد يا درمالكيت شخصي قرار ندارد. از اين منظر فقط مالك مي تواند، مال را وقف كند.
عضو هيئت رئيسه مجلس تصريح كرد: به نظر بنده اصل تعقيب مسئولان دانشگاه آزاد براي وقف اموال اين دانشگاه وجاهت شرعي و قانوني ندارد.
وي با ابراز تاسف از فشار برخي دستگاه ها به مجلس براي تامين اهداف خود گفت: سنت بدي در مجلس طي سال هاي گذشته به وجود آمده كه برخي از دستگاه ها زماني كه از مراجع قانوني به اهداف مورد نظر خود نمي رسند از فشار مجلس براي رسيدن به اهداف خود بهره مي برند.
دهقان با اشاره به طرح وقف اموال دانشگاه آزاد در مجلس تصريح كرد: به نظر من طرحي كه در اين زمينه در مجلس مطرح شده، اگر به همين شكل حتي در مجلس تصويب شود، مورد تائيد شوراي نگهبان و قانون اساسي قرار نمي گيرد و من معتقدم طراحان اصلي اين طرح به اين موضوع واقفند اما ارائه طرح دوفوريتي را زمينه اي براي فشار بر شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بستري براي عقب نشاندن آن از مصوبات خود مي داند.

 



رئيس مجلس كويت: بيانيه تهران يك پيروزي ديپلماتيك براي ايران است

رئيس مجلس الامه كويت بيانيه تهران را گامي مهم براي ايجاد اعتماد بين ايران و جامعه جهاني دانست و آن را يك پيروزي ديپلماتيك براي ايران خواند.
«جاسم محمد الخرافي» رئيس مجلس كويت در حاشيه سفر به تهران در گفت وگو با فارس، امضاي بيانيه تهران را يك پيروزي ديپلماتيك و مسالمت آميز براي ايران دانست و گفت: اين بيانيه گامي مهم براي ايجاد اعتماد بين ايران و جامعه جهاني به شمار مي رود.
وي با تأكيد بر اينكه بيانيه تهران دربرگيرنده يك اقدام بسيار مثبت براي حل بحران با غرب است، افزود: بيانيه تهران تعهداتي را براي ايران در زمينه هاي بين المللي ايجاد كرده است اما در اين مسير نيز جامعه جهاني لازم است اقدامات متقابل را پذيرفته براي حركت در اين مسير چوب لاي چرخ نگذارند.
رئيس مجلس الامه كويت با حمايت از تلاش هاي تركيه و برزيل، بيانيه تهران را اقدام مثبت در راه همكاري علني و شفاف ميان ايران و آژانس دانست و بر لزوم گفت وگو بين ايران و گروه وين جهت ايجاد اعتماد بيشتر بين طرفين تأكيد كرد.
رئيس مجلس كويت در راس هيئتي روز گذشته (سه شنبه) به منظور گفت وگو با مقامات كشورمان به تهران سفر كرده است.

 



واكنش دانشجويان به خبرسازي فتنه گران در دانشگاه خواجه نصير

دانشجويان دانشگاه خواجه نصير خبرسازي هاي اخير فتنه گران را دروغ هايي خنده دار خواندند.
دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در روز سه شنبه هفته جاري شاهد برپايي همايشي براي تجليل از دانشجويان نخبه بود. كه برخي شخصيت هاي سياسي و نظامي حضور داشتند.
از جمله مدعوين اين مراسم، فرمانده كل سپاه پاسداران بود كه خبر حضور وي از چند روز قبل توسط رسانه ها اعلام شده بود. پس از برگزاري اين همايش، برخي سايت هاي خبري وابسته به جريان فتنه در داخل و خارج كشور اقدام به انتشار شايعاتي مبني بر اعتراض دانشجويان به حضور سردار جعفري در دانشگاه و پاشيدن رنگ سبز به خودروي وي نمودند. اين در حالي است كه روايت شاهدان عيني، از برگزاري اين همايش در كمال آرامش و نظم حكايت دارد. نكته جالب آن كه در خبرسازي سايت هاي فتنه خودروي حامل فرمانده سپاه «لندكروز» اعلام شده بود در حالي كه قاطبه دانشجويان دانشگاه خواجه نصير در روز همايش، سردار جعفري را در خودروي «سمند» مشاهده كردند!

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد
حمايت جدي از خلق آثار مرتبط با دفاع مقدس
كيهان در يازدهمين جشنواره خبرنگاران دفاع مقدس حائز مقام شد

سرويس ادب و هنر-
يازدهمين جشنواره خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معرفي آثار برگزيده به كار خود پايان داد.
در اين مراسم، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اظهار اميدواري به اينكه روحيات دفاع مقدس همواره بر كشورمان حاكم باشد، گفت: كساني كه در اين دفاع حضور داشتند براي صيانت از آرمان ها و اهداف بلند نظام مقدس جمهوري اسلامي جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و در جبهه ها حضور يافتند بنابراين ما هم همواره محتاج اين روحيه هستيم. برخورداري از روحيه گذشت براي كشور به عنوان يك نياز مطرح است.
وي به بازديد رهبر معظم انقلاب اسلامي از نمايشگاه كتاب تهران اشاره كرد و گفت: ايشان در اين بازديد به هر غرفه اي با كتاب هاي دفاع مقدس مي رسيدند حساسيت خاصي داشتند و سوال مي كردند. كتاب هايي نيز كه در اين باره نوشته شده با حمايت جدي ايشان بوده است و ايشان از كتاب هايي مثل «دا»، «خاك هاي نرم كوشك»، «بابانظر»، «فرمانده من» و ديگر موارد نام برده اند.
حسيني با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حمايت از آثار دفاع مقدس گفت: ما برنامه هاي مختلفي در اين زمينه داريم و اقداماتي را در زمينه تئاتر شروع كرده ايم. در زمينه فيلم هاي دفاع مقدس و كلا آثار مرتبط با دفاع مقدس نيز حمايت هاي جدي صورت خواهد گرفت تا كارهاي فاخر و ماندگار ارائه شود.
از مجموع 14105 اثر دريافتي در بخش هاي گوناگون، بنا بر اعلام هيات داوران در بخش گفت وگو، هيات داوران فرحروز صداقت را به خاطر اثر «شهدا هنر آفريدند، ما ثبت كرديم» از روزنامه قدس حائز كسب رتبه اول شناخت. محمد صرفي به خاطر اثر «روزي كه صد بار مرگ را ديدم» از روزنامه كيهان رتبه دوم را كسب كرد و علي شيرين به خاطر اثر «فرهنگ دفاع مقدس، نقشه راه ندارد» از روزنامه جوان مقام سوم را به دست آورد.
در بخش يادداشت، احمد دهقان به خاطر اثر «جنگ در سر ميز شام» از همشهري ماه رتبه اول را كسب كرد. فيروز زنوزي جلالي به خاطر اثر «نيم نگاهي به كارنامه ادبيات داستاني دفاع مقدس» از روزنامه وطن امروز مقام دوم را گرفت. همچنين يعقوب توكلي به خاطر اثر «تبارشناسي خاطرات در ادبيات انقلاب اسلامي» و جعفر گلابي به خاطر اثر «رزمندگان و مردم» به ترتيب از روزنامه هاي جوان و اعتماد به طور مشترك مقام سوم را كسب كردند.
در اين بخش از شهيد احمدرضا احدي براي يادداشت «كدام جوان پايتخت نشين مي داند هويزه كجاست و چه بر سر مردمش آمد؟» تقدير شد.
در بخش خاطره نيز ميثاق رشادمهر و ميثم رشيدي مهرآبادي به خاطر اثر «حماسه شهيطاطه» از ويژه نامه سرو روزنامه جوان مقام دوم را گرفت. صغري جوادي به خاطر اثر «تقدير چنين بود» از نشريه خط سرخ اردبيل رتبه سوم را كسب كرد و كسي حائز رتبه نخست نشد.
اما در بخش گزارش توصيفي، علي اكبر سرباز شندي به خاطر اثر «شايد وقتي ديگر» از روزنامه شاهد جوان، سيدمحمد طباطبايي حسيني به خاطر اثر «از شلمچه تا نيويورك» از روزنامه وطن امروز و طه راستين از روزنامه كيهان به خاطر «دفاع ادبيات ما را جهاني كرد» به طور مشترك مقام دوم را كسب كردند. شهرام فرهنگي از روزنامه تهران امروز به خاطر اثر «اين قطعه را هيچ شاعري نسرود» مقام سوم را گرفت. اما هيأت داوران در اين بخش از كريم باباخانيان از روزنامه رسالت به خاطر اثر «اصحاب دنيا چه زود شهدا را فراموش مي كنند» تقدير كردند.
در بخش مقاله، ايرج افشاري اصل از مجله پلاك هشت به خاطر اثر «تركش هايي بر تن زخمي تئاتر» مقام اول را كسب كرد. اميررضا نوري پرتو از روزنامه حيات نو به خاطر اثر«چهره محبوب سينماي جنگ» مقام دوم را گرفت و محمدعلي ندايي به خاطر اثر «نگاه فقهي به دفاع مقدس» از روزنامه خراسان رتبه سوم را كسب كرد. در اين بخش از سعيد اميري از روابط عمومي نيروي زميني ارتش به خاطر مطلب تحليلي «چرايي جنگ عراق عليه ايران» چاپ شده در روزنامه مردم سالاري تقدير شد.
گفتني است: در اين جشنواره از خانواده شهيد «مهدي فلاحت پور» فيلمبردار دوران دفاع مقدس نيز تقدير شد.

 



آيت الله خاتمي : بيشترين جفا به خط امام از ناحيه برخي مدعيان خط امامي شده است

عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: بحث وحدت از نگاه امام(ره) بدون تبيين محتواي خط امام امكان ندارد.
آيت الله سيداحمد خاتمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اهميت وحدت در نگاه امام(ره) اظهار كرد: وحدت از آرمان هاي برگرفته از قرآن و سنت است و امام عظيم الشان و مقام معظم رهبري بر ضرورت آن بارها تاكيد ويژه اي داشته و دارند.
وي ادامه داد: وحدت با ابعاد گسترده آن مورد تاكيد امام بزرگوار و مقام معظم رهبري بوده است؛ از جمله وحدت مردم با يكديگر، وحدت مردم با مسئولان نظام اسلامي و وحدت امت اسلامي. اين ها ابعادي است كه مورد تاكيد اين دو بزرگوار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: سخن اين است كه چگونه مي توان اين وحدت را تحقق بخشيد. به نظر مي رسد كه تحقق اين مبحث نيازمند اين است كه به نكاتي در اين ارتباط توجه كرد؛ از جمله آرمان و هدف مشترك، تحمل سلايق گوناگون، تكريم شخصيت هاي يكديگر و پرهيز از تخريب و اهانت، پذيرش فصل الخطاب در نزاع ها و اختلاف ها. با اين توضيح مي توان مدعيان صادق وحدت را از مدعيان دروغين وحدت بازشناخت.
اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار كرد: مدعيان صادق وحدت هيچ گاه اسلام و آرمان هاي بلند آن را مورد تهاجم قرار نمي دهند. مدعيان واقعي وحدت اصول پذيرفته شده نظام اسلامي كه از برجسته ترين آن ها قانون اساسي است و از اصول برجسته قانون اساسي ولايت فقيه است را مورد تعرض قرار نمي دهند؛ بنابراين امام راحل عظيم الشان و مقام معظم رهبري بهترين محور وحدت هستند به شرط آن كه پايبند به آرمان هاي اين دو بزرگوار باشيم.
وي ادامه داد: نمي توان دم از وحدت زد و آرمان هاي بلند امام از جمله ولايت فقيه را مورد هجمه قرار داد. نمي توان خود را خط امامي ناميد و استكبارستيزي ـ كه از اصول خط امام است ـ را مورد تهاجم قرار داد.
وي با بيان اين كه « خط امام مي تواند محور وحدت باشد» گفت: البته آن گونه كه امام(ره) بودند نه آن گونه كه برخي بر اساس يافته هاي ذهني خود خط امام راحل را تصوير مي كنند. تصوير درست از خط امام(ره) جز با تفسير مقام معظم رهبري امكان ندارد.
خاتمي خاطرنشان كرد: در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) جا دارد كه دوستداران امام كه همه ملت هستند و به خصوص رسانه ملي بازخواني مجددي از خط امام داشته باشند و براي آن ها كه كلام امام(ره) را نشنيده اند اين خط مقدس را بازگو و براي آن هايي كه رهنمودهاي امام (ره) را شنيده اند يادآوري كنند تا تصوير درست خط امام براي همگان روشن باشد.
وي گفت: در سالگرد ارتحال جانگداز امام راحل عظيم الشان نمي توان اين غم درون را پنهان كنيم كه متاسفانه بيشترين جفا به خط امام از ناحيه برخي كساني انجام شده كه مدعي خط امام بودند.اميدوارم كه به بركت روح امام(ره) اين افراد از رفتار نادرست خود اظهار ندامت كنند و به سيل خروشان اين مردم كه امت امام هستند بپيوندند.
وي ادامه داد: سخن از وحدت از نگاه امام بدون تبيين محتواي خط امام امكان ندارد، اگر بدون تبيين آرمان هاي امام فقط صرفا شعاري بحث امام را محور قرار دهيم، اين وحدت، وحدت پايدار نخواهد بود. وحدت پايدار حول آرمان هاي مقدس امام راحل صورت مي گيرد كه از مهمترين آرمان هاي امام راحل ولايت فقيه و تقويت ولايت فقيه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14