(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول خرداد 1389- شماره 19650

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در ديدار همتاي كويتي: منافع ايران و كويت در يكديگر تنيده شده است
رئيس جمهور در همايش فرماندهان لشكر 6 ويژه پاسداران:
آمريكايي ها حسرت آسيب به ملت ايران را به گور خواهند برد
دانشجويان خواستار تجديدنظر مجلس در مصوبه وقف دانشگاه آزاد شدند
فيلمنامه پيچيده سربازان ناتوي فرهنگي
كيسينجر: تحريم هاي جديد عليه ايران نتيجه اي نخواهد داشت
سلطانيه خبر داد كشورهاي عضو ان پي تي به شدت دنبال خلع سلاح هسته اي اسرائيل هستند
در ديدار با بذرپاش عنوان شد تقدير آيت الله خاتمي از اقدامات سازمان ملي جوانان
دكتر صالحي: آخرين تست نيروگاه بوشهر تا 15روز ديگر به پايان مي رسد
مادران سه تبعه آمريكايي با خانواده ديپلمات هاي ربوده شده در اربيل ديدار كردند
دو ايراني در بند زندان آمريكايي ها در عراق آزاد شدند



لاريجاني در ديدار همتاي كويتي: منافع ايران و كويت در يكديگر تنيده شده است

رئيسان مجلس شوراي اسلامي و كويت با امضاي يادداشت تفاهم همكاري هاي پارلماني دو كشور بر توسعه و گسترش همكاري هاي فيمابين تاكيد كردند.
علي لاريجاني پس از ديدار با جاسم محمد الخرافي رئيس مجلس كويت و امضاي يادداشت تفاهم با وي در يك نشست خبري اظهار داشت: روابط ايران و كويت در سطح دو ملت و دو دولت عميق و ريشه دار است.
وي افزود: منافع و سرنوشت ايران و كويت به هم تنيده است و خوشبختانه در سال هاي اخير اين روابط در زمينه همكاري هاي دوجانبه و رايزني ها درخصوص مسائل منطقه اي و بين الملل در سطوح و ارتباطات بسيار معناداري بوده است.
لاريجاني افزود: با آقاي الخرافي مذاكرات خوبي درخصوص مسائل منطقه اي و بين المللي داشتيم و خوشبختانه نگاه دو كشور به مسائل مهم منطقه اي تا حد زيادي مشترك است.
جاسم محمد الخرافي رئيس مجلس الامه كويت پس از ديدار با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و امضاي يادداشت تفاهم با وي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مذاكرات با آقاي لاريجاني در خصوص مهم ترين مسائل بين المللي و منطقه اي بحث و تبادل نظر شد.
وي افزود: در اين ديدار صميمانه و صريح درخصوص اجلاس اخير تهران براي بررسي مسئله هسته اي و بيانيه مشترك جمهوري اسلامي با تركيه و برزيل و همچنين درباره مسائل عراق و فلسطين گفتگوهاي سازنده و موثري داشتيم.
رئيس مجلس كويت در ادامه از تاكيد لاريجاني بر عدم ارتباط ايران با يك گروهك تروريستي كه اخيرا در كويت شناسايي شده و برخي ادعا كردند عناصر اين گروهك وابسته به جمهوري اسلامي هستند، ابراز خرسندي كرد. جاسم محمد الخرافي با تاكيد بر اينكه خرابكاران دستگير شده در كويت ايراني نيستند، بر لزوم تحقيقات تكميلي در اين زمينه و تلاش هايي كه براي منتسب كردن يك گروهك اغتشاشگر در كويت به كشورمان صورت گرفته، تاكيد كرد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: ايران و كويت اجازه نمي دهند كسي بين دو كشور فتنه انگيزي كند.
حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم در ديداري جداگانه با الخرافي، از كويت به عنوان يك كشور دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران نام برد و با اشاره به روابط خوب ميان دو كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران و كويت به عنوان دو كشور همسايه مسلمان داراي روابط باثبات و مودت آميز بوده اند و مناسبات بين مردم دو كشور نيز از يك ريشه تاريخي و ديرينه برخوردار است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با تاكيد بر ضرورت حفظ اتحاد و همدلي بين كشورهاي اسلامي در مواجهه با مسائل جهان اسلام خاطرنشان كرد: لزوم همياري و وحدت رويه در صيانت از مصالح مردم كشورهاي مسلمان بر كسي پوشيده نيست و در سايه اين امر مهم است كه مي توان به حل و فصل مشكلات جوامع اسلامي در آينده بسيار اميدوار بود.
تفاهم نامه امضا شده ميان مقامات عالي رتبه دو كشور كه در 9 بند به امضا رسيده است شامل تقويت مراودات مردمي و پارلماني، تقويت و توسعه همكاري هاي بلندمدت، هماهنگي و همكاري مجالس دو كشور در مجامع بين المللي و منطقه اي پارلماني نظير اتحاديه بين المجالس جهاني مي باشد.

 



رئيس جمهور در همايش فرماندهان لشكر 6 ويژه پاسداران:
آمريكايي ها حسرت آسيب به ملت ايران را به گور خواهند برد

رئيس جمهور تاكيد كرد آمريكايي ها حسرت آسيب زدن به ملت ايران را به گور خواهند برد.
دكتر احمدي نژاد در همايش فرماندهان و مسئولين لشكر 6 ويژه پاسداران دوران دفاع مقدس گفت: دوران دفاع مقدس زيباترين دوران حيات ملت ايران است و آن دوران، آغاز زنده شدن همه بشريت بود.
وي در ادامه با اشاره به اجلاس گروه 15 اظهار داشت: در اين اجلاس از كشورهاي مختلف با ديدگاه هاي متفاوت حضور داشتند اما مسئله مشترك آنان نارضايتي از وضع موجود جهان بود.
رئيس جمهور افزود: چيزي كه در اين اجلاس و ساير نشست هاي بين المللي بيان مي شود اين است كه ملت هاي جهان امروز نقطه اميدشان ملت ايران است.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به سفر خود به نيويورك گفت: براي اجلاس نيويورك سران شياطين يك سال طراحي كرده بودند تا معاهده اي را تنظيم كنند كه ساير ملت ها را در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي منع كنند و از سوي ديگر خودشان تنها كشوري باشند كه مي توانند از اين انرژي استفاده كنند. آنها با دادن بيانيه هاي متعدد تلاش كردند كه ساير كشورها را با خود همراه كنند به طوري كه به هنگام سخنراني بنده سالن اجلاس را ترك كنند ولي اينطور نشد.
وي تاكيد كرد: به فضل الهي خواهيد ديد كه آمريكايي ها از منطقه ما خارج و در خاك خود محصور خواهند شد، آنان حسرت اين كه به ملت ايران آسيب بزنند را به گور خواهند برد.
رئيس جمهور در پايان سخنان خود گفت: حضور بنده در لشكر 6 ويژه پاسداران در دوران دفاع مقدس يكي از بهترين دوره هاي زندگي ام بود و امروز نيز همراه با شما همچون آن دوران تا آخر خط ايستادگي خواهيم كرد.
ارتقاي اقتصاد بدون توجه
به ارزش ها اعتباري ندارد
رئيس جمهور همچنين در ديدار مسئولان و اساتيد حوزه هاي علميه خواهران سراسر كشور خاطرنشان كرد: اگر اقتصاد كشور را در حد بالا ارتقا دهيم و عمران و آباداني در سراسر كشور در بالاترين شرايط انجام شود همگي مقدمه و زمينه اي در مسير خدمت به انسان شدن انسانها است و در غير اين صورت به خودي خود هيچ اعتباري ندارد.
وي اقدامات انجام شده در حوزه هاي علميه خواهران را ممتاز و بي بديل دانست و گفت: بي ترديد اگر زنان نقش خود را در جامعه به درستي انجام دهند، جامعه اصلاح خواهد شد. نقش زن، نقش تربيت، انسان سازي و ترويج محبت و عشق در جامعه است كه اگر مخدوش شود جامعه بي روح و خشن خواهد شد از اين جهت اقدامات انجام شده در حوزه هاي علميه خواهران اقدام ارزشمندي است كه بايد هرچه بيشتر ارتقا پيدا كند.

 



دانشجويان خواستار تجديدنظر مجلس در مصوبه وقف دانشگاه آزاد شدند

سرويس سياسي-
فعالان دانشجويي در سراسر كشور به طرق مختلف اعم از صدور بيانيه، مصاحبه و تماس با نمايندگان مجلس خواستار تجديدنظر وكلاي ملت در مصوبه وقف دانشگاه آزاد شدند.
بهارستان نشينان روز چهارشنبه گذشته در اقدامي عجيب يك فوريت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را تصويب كردند. اين در حالي بود كه اولا كل اين طرح روز قبل آن به دليل تذكرات برخي نمايندگان مبني بر مغايرت آشكار طرح مذكور با قانون اساسي از دستور كار مجلس خارج شده بود و ثانياً شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز مصوبه جامعي درباره دانشگاه آزاد به تصويب رسانده ولي متوليان اين دانشگاه به بهانه هاي مختلف به دنبال عدم اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستند.
بر همين اساس نيز پس از لابي هاي گسترده در مجلس بالاخره روز چهارشنبه گذشته توانستند فوريت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را به تصويب بهارستاني ها برسانند. اما دانشجويان از همان روز اعتراضات خود به اين مصوبه را آغاز كردند و هم اكنون نيز دايره اين اعتراضات به شهرهاي مختلف كشور كشيده شده است.
دانشجويان زابل: از توضيحات نورا قانع نشديم
به طور نمونه اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل با عباسعلي نورا نماينده اين شهر درباره امضاي طرح وقف اموال دانشگاه آزاد تماس گرفتند ولي در نهايت از توضيحات وي در اين خصوص قانع نشدند.
دراين باره جلال عباسيان مسئول سياسي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل در گفتگو با فارس، اظهار داشت: اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل پس از مشاهده اسامي نمايندگان مردم زابل در ليست امضاءكنندگان طرح دو فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد سريعاً با عباسعلي نورا (نماينده زابل و از امضاكنندگان طرح مذكور) تماس حاصل كرده و خواستار توضيحات وي شدند.
وي با بيان اينكه اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل از توضيحات وي دراين خصوص قانع نشدند، تصريح كرد: البته با آقاي كيخاه (نماينده ديگر شهر زابل و امضاكننده طرح مذكور) هم تماس داشته ايم كه ايشان تلفن همراه خود را پاسخ نداند.
مسئول سياسي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه زابل افزود: اين موضوع كاملاً سياسي است و اميدواريم نمايندگان زابل هرچه سريعتر مواضع خود را در اين خصوص تغيير دهند.
مصوبه مجلس نشان وادادگي نمايندگان در مقابل جاسبي است
دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان هم با اشاره به اينكه متاسفانه شاهد آن بوديم كه برخي از نمايندگان استان اصفهان جز ارائه كنندگان طرح دو فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد بودند تاكيد كرد: اين نمايندگان بايد در مقابل جنبش دانشجويي پاسخگو باشند و اگر نمايندگان ديگري نيز از استان اصفهان جزء رأي دهندگان به اين طرح بوده اند بايد به دانشجويان اصفهاني در اين خصوص پاسخ دهند.
شعرباف در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه دانشجويان اصفهاني نمايندگان شهرهايي را كه به اين طرح راي داده اند آسوده نخواهند گذاشت، تصريح كرد: اگر اين طرح در مجلس تصويب شود نشان دهنده وادادگي نمايندگان مجلس به شخص جاسبي است.
دانشجويان دانشگاه شيراز هم رسماً از دوگاني رئيس مجمع نمايندگان مجلس استان فارس براي حضور و پاسخگويي در اين دانشگاه دعوت كردند.
ابراهيم كمالي دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز دراين باره به فارس گفت متاسفانه شاهد آن بوديم كه 4 نماينده از 18 نماينده استان فارس جزء ارائه دهندگان طرح 2 فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد بودند.
وي تاكيد كرد نمايندگان مجلس بايستي درخصوص تصويب اين طرح به جنبش دانشجويي پاسخ دهند.
چرا براي جاسبي 255
ولي براي فلسطين 220 امضا جمع مي شود
دبير اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل گفت: چرا بايد در مجلس اصولگرا در حمايت از جاسبي 255 امضا اما براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين 220 امضا جمع شود.
محمد افكانه در گفت وگو با فارس ادامه داد: مجلس برآمده از مردم كه گفتمان اصولگرايي را در اولويت مباحث خود قرار داده بايد اولويت كارهاي خود را در جهت رفع نيازهاي اوليه مردم قرار دهد.
وي با بيان اينكه تكليف وقف اموال دانشگاه آزاد از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اساسنامه جديد اين دانشگاه مشخص شده است، تأكيد كرد: پس از تلاش 5 ساله جنبش دانشجويي در راستاي قانونمند كردن رفتار مديريتي مافيايي دانشگاه آزاد و در آستانه به ثمر رسيدن آن و فرصت 3 ماهه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي اجراي اساسنامه اين دانشگاه، اين اقدام مجلس كاملاً بوي وام داري تعدادي از نمايندگان به مديريت مافيايي دانشگاه آزاد مي دهد.
دبير اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در پايان تأكيد كرد: جنبش دانشجويي در جهت پيگيري مطالبات عدالت خواهانه خود پابرجاست و اين اقدام مجلس هشتم را برنمي تابد.
دفتر تحكيم وحدت: مجلس در مصوبه مفسده برانگيز خود تجديدنظر كند
دفتر تحكيم وحدت نيز طي بيانيه اي خواستار تجديدنظر مجلس در مصوبه مفسده برانگيز وقف اموال دانشگاه آزاد شد.
در بخشي از بيانيه فوق آمده است: در خصوص وقف اموال عمومي به ويژه در بحث دانشگاه آزاد مسائل و ابهامات فراواني وجود دارد كه ذيلاً بدان اشاره مي شود:
خلاف شرع بودن وقف اموال عمومي. در اين مورد اين سأال وجود دارد كه با چه مجوز شرعي، اموال عمومي را كه متعلق به عموم مردم است وقف مي كنند؟ روحانيون حاضر در مجلس كه بايد حداقل به حرمت لباس خويش پاسدار و نگاهبان احكام شرعي باشند چگونه در برابر اين خلاف محرز شرعي سكوت پيشه مي كنند؟
مغايرت مصوبه اخير مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر افزايش نظارت بر دانشگاه آزاد جهت ارتقاء كيفيت و ممانعت از تخلفات چه توجيهي دارد؟ آيا مي توان قانوني را كه ناقض قانوني ديگر باشد تصويب نمود؟
به نظر مي رسد در مصوبه پيشنهادي حداقل دقت حقوقي و كارشناسي كافي نيز صورت نگرفته است. ماده 57 قانون مدني مي گويد: «واقف بايد مالك مالي باشد كه وقف مي كند به علاوه داراي اهليتي باشد كه در معاملات معتبر است.» اين پرسش مطرح است كه آيا هيئت محترم مأسس دانشگاه «مالك» دانشگاه آزاد اسلامي است؟
اقليتي ها اكثريت امضا كنندگان طرح دانشگاه آزاد هستند
با انتشار اسامي نمايندگان امضا كننده طرح وقف اموال دانشگاه آزاد مشخص شد كه اكثريت قريب به اتفاق آنان، اعضاي فراكسيون اقليت حامي فتنه گران هستند.
قدرت عليخاني (قزوين)، نصرالله ترابي (شهركرد) محمدرضا خباز (كاشمر)، طاهرخاني (تاكستان)، سازدار (مرند و جلفا)، كواكبيان (سمنان)، هاشميان (رفسنجان)، نصيرپور (سراب)، يوسف نژاد (ساري)، علي اكبر اولياء (يزد و صدوق)، محسني بندپي (نوشهر و چالوس)، سيد حسين هاشمي (ميانه)، بهمن اخوان (تفرش)، عبدالله كعبي (آبادان)، امين شعباني (سنندج، ديوان دره و كامياران)، عماد حسيني (قروه)، محسن نريمان (بابل)، منادي سفيدان (تبريز)، سيد مهدي صادق (آستانه)، لاهوتي (لنگرود)، اسلامي پناه (جيرفت)، انصاري (زنجان و طارم)، قوامي (اسفراين)، فخرالدين حيدري (سقز و بانه)، عباسپور (تهران) از جمله نمايندگاني هستند كه طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را امضا كرده اند.

 



فيلمنامه پيچيده سربازان ناتوي فرهنگي

مسعود پروين
بابي ساندز كه درود خدا بر او باد، در زندان هاي دوره تاچريسم در برابر اين زن سفاك كه بر اريكه نخست وزيري بريتانياي صغير تكيه زده بود، ايستاد و گفت يا ما ايرلندي ها را كه در راه استقلال كشورمان با شما مبارزه مي كنيم به عنوان زنداني سياسي مي پذيريد، يا اعتصاب غذا مي كنم.
اعتصاب غذاي او آغاز شد، در تمام روزهاي اين اعتصاب غذاي قهرمانانه، تمام اين نهادهاي بشردوستانه در سال 1360 سكوت اختيار كرده بودند، زيرا انگلستان آنها را به جرم جدايي طلبي از انگلستان، خرابكار مي خواند و بابي ساندز را در سلول مشتي قاتل و معتاد و خلاصه آدم هاي خطرناك نهاده بود.
تعداد روزهاي اعتصاب غذا زياد و زيادتر مي شد. اما همين جماعت حتي براي لحظه ا ي مارگارت تاچر را تحت فشار نگذاشتند كه با بر زبان آوردن يك جمله حتي به گونه اي مصلحتي از مرگ يك جوان تحصيلكرده جلوگيري شود. اما تاچر روي حرف خودش ايستاد، بابي ساندز هم قهرمانانه گفت: يا مرا به عنوان زنداني سياسي معرفي مي كني يا با اعتصاب غذاي خودم كه به مرگم مي انجامد، نام تورا در فهرست جنايتكاران در تاريخ ثبت مي كنم و چنين شد كه در سكوت خبري محض كه فقط اعلاميه هاي سازمان «شين فن» كه براي رهايي ايرلند شمالي مي جنگيد، آنرا مي شكست. بابي ساندز به تاريخ پيوست.
بله، او در راه رسوا كردن سيستم پوشالي غرب و جو حاكم بر رسانه هاي غربي، حتي از خوردن آب خودداري كرد تا در گوش تاريخ، مظلوميت كشورهاي تحت ستم را فرياد بزند.
حالا اين را داشته باشيد و مقايسه كنيد با اعتصاب غذاي جعفر پناهي يكي از فيلمسازاني كه منزل دو طبقه اش را تبديل به پلاتوي زندان كرده بود تا در خارج ادعا كند، اين فيلم مستند است.اين اقدام درست روزي شروع مي شود كه جشنواره «كن» فرانسه افتتاح مي شود. بعد خانم ژوليت بينوش كه مدت ها در ايران و نزد جناب عباس كيارستمي زانوي تلمذ زده بود مي گويد: «امروز مي خواهم با يك خبر خوب شما را سورپريز كنم. بعد دوري در صحنه مي زند. ناگهان خبري آهسته در گوش نجوا مي شود. در اين هنگام خانم بينوش مي گريد كه به جاي خبر خوش مجبورم يك خبر بد به شما بدهم: آقاي پناهي فيلمسازي كه بارها در فستيوال كن درخشيده است در ايران اعتصاب غذا كرده است.
در اين حال تعدادي از حضار تحت تاثير قرار مي گيرند. در حاليكه برنامه به صورت مستقيم براي كشورهاي زيادي در حال پخش است.
براستي كه نويسندگان سناريوي مظلوميت اين فيلمساز، خيلي حرفه اي و به هنگام كار تبليغات خود را شروع كردند.
حالا اعتصاب غذا از چه نوعي است الله و اعلم!
اميدوارم با ذكر اين نشانه هاي بارز به پيچيدگي نقشه هاي سربازان ناتوي فرهنگي، بهتر پي برده باشيد و دريابيد كه از نظر آنها «بابي ساندز» نه يك آدم فرهيخته و تحصيل كرده كه آدم كش است و در عوض فيلمسازي كه خانه مسكوني اش را تبديل به پلاتو زندان كرده تا فيلم مستند گونه زندان هاي ايران را به خارج ببرد. اعتصاب غذاي نامعلومش با اشك و آه و ناله اهل غرب همراه مي شود.
چرا بابي ساندز وطنش را دوست داشت و اين فيلمساز نه تنها وطنش را دوست ندارد كه حاضر است به دريوزگي يك جايزه كه تمام افتخارات تاريخي كشورش را در پيش پاي غربي ها ذبح كند.
نمي دانم از سه راه آذري تا بالاي شهر چقدر راه است كه برخي آدم هاي كم جنبه را اين قدر تغيير مي دهد. نمي دانم.

 



كيسينجر: تحريم هاي جديد عليه ايران نتيجه اي نخواهد داشت

هنري كيسينجر با انتقاد از تلاش هاي دولت آمريكا در متوقف ساختن برنامه هسته اي ايران گفت كه به عقيده وي تحريم هاي جديد عليه ايران نتيجه اي نخواهد داشت.
هنري كيسينجر، وزير امور خارجه پيشين آمريكا در مراسمي به ميزباني مركز نيكسون، طي سخناني گفت: من فكر نمي كنم تحريم هاي جديد اهداف مورد نظر را تحقق بخشند.
به گزارش روزنامه واشنگتن تايمز كيسينجر افزود كه تحريم ها ممكن است باعث «اذيت» ايران شوند. اما احتمال اين كه ايران را به توقف غني سازي مجبور كنند، وجود ندارد.
وي در ادامه با بيان اين كه نمي خواهد از تيم باراك اوباما، به خاطر آنچه تلاش براي تعامل با ايران خواند ايراد بگيرد، اما به اين نكته اشاره مي كند كه مذاكرات به طور كلي زماني موفقيت آميز است كه طرفين به توافق برسند و يا عواقبي براي طرفي كه توافق نمي كند، وجود داشته باشد.
وي افزود كه به نظر مي رسد دولت اوباما از تحريم ها به عنوان هدف نهايي استفاده مي كند.
وزير امور خارجه پيشين آمريكا هم چنين گفت كه در صورتي كه ايران به آن چه وي، تلاش هاي هسته اي كنترل نشده خواند، ادامه دهد، سياست هاي دولت فعلي براي برخورد با برنامه هسته اي ايران در نهايت «وقت تلف كردن» خواهد بود.
كيسينجر در عين حال گفت كه فكر نمي كند اقدام نظامي در حال حاضر، گزينه اي باشد كه بخواهد توصيه كند.
روزنامه واشنگتن پست هم در گزارشي اذعان داشت كه وضع تحريم هاي جديد، مانعي در سر راه برنامه هاي هسته اي ايران نخواهد بود.
«ديويد ايگناتيوس» روزنامه نگار سرشناس آمريكايي طي گزارشي در روزنامه واشنگتن پست نوشت: قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل نيز همانند سه نوبت قبلي ايران را از برنامه هاي هسته اي اش باز نمي دارد. هرچند كه پيش نويس قطعنامه جديد تحريم، حوزه انرژي و بخش تسليحاتي ايران را نشانه گرفته است اما هيچ مكانيسم اجرايي ندارد. آمريكا و متحدينش در پي اعمال تحريم هاي سنگين بر ايران هستند اما اين ها براي توقف برنامه هاي هسته اي جمهوري اسلامي كافي نمي باشند. آنچه كه مهم است اين مي باشد كه ايران را بايد به پاي ميز مذاكره كشانيد.
در ادامه اين گزارش آمده است: البته مشكل اين جاست كه ساعت در حال تيك تاك كردن به سوي جلو مي باشد و با وجود چانه زدن هاي ديپلماتيك، ايران در حال هسته اي شدن مي باشد. در حالي كه ايران با «بله» يا «نه» گفتن بازي را به پيش مي برد مذاكره كنندگان تنها براي حفظ آبرو به اين طرف و آن طرف حركت مي كنند و در اين چانه زدن هاي بي رمق، ايران با تعجب اعلام مي دارد كه هم اكنون يك كشور هسته اي بالفعل مي باشد.
وال استريت ژورنال نيز در گزارشي با اعلام اينكه روال خريد و فروش نفت ايران در بازارهاي بين المللي با حدت و قوت خود ادامه دارد، بر شكست طرح آمريكا براي تحريم ايران صحه گذاشت. اين روزنامه در همين رابطه نوشت: به رغم سياست تحريمي آمريكا عليه ايران، فروش نفت و فرآورده هاي نفتي ايران در بازارهاي بين المللي مطابق روال عادي انجام مي شود.

 



سلطانيه خبر داد كشورهاي عضو ان پي تي به شدت دنبال خلع سلاح هسته اي اسرائيل هستند

علي اصغر سلطانيه از درخواست كشورهاي غيرمتعهد و برخي كشورهاي ديگر مبني بر پيوستن بي درنگ و بدون شرط رژيم صهيونيستي به معاهده ان پي تي خبر داد.
نماينده دايم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي كه به همراه هيئتي در كنفرانس بازنگري ان پي تي 2010 در نيويورك شركت كرده است در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: اين كنفرانس پس از 5 سال به ابعاد گوناگون معاهده ان پي تي و اجراي اين معاهده پرداخته است.
سلطانيه افزود: هيئت ايراني كه در بالاترين سطح، يعني رياست جمهوري و در مقطعي مهم در اين كنفرانس شركت كرده است، پيام مهم سياسي به اين كنفرانس مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران مخالف سلاح هسته اي و خواستار اقدامات عملي و سريع در يك ضرب الاجل معين براي نابودي سلاح هاي هسته اي جهان است، داد.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي هم چنين با اشاره به سخنراني رئيس جمهور در افتتاحيه اجلاس بازنگري در ان پي تي خاطرنشان كرد: رئيس جمهور محورهاي مهمي را به همراه پيشنهادهاي اجرايي در رابطه با رفع موانع استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، خلع سلاح و عدم اشاعه ارائه كردند كه مورد استقبال كشورها به ويژه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها قرار گرفت.
سلطانيه در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه موضوع مهم و قابل توجه در اين كنفرانس چه بوده است؟ يكي از موضوعات محوري را چالش كشورهاي فاقد سلاح هسته اي با كشورهاي دارنده سلاح هسته اي برشمرد و افزود: اين چالش به انتقاد از پايبند نبودن كشورهاي دارنده سلاح هسته اي به تعهداتشان براساس ماده6 و يك ان پي تي مي پردازد. در عين حال موضوع عاري سازي خاورميانه از سلاح هسته اي و نيز فعاليت هاي تسليحاتي رژيم صهيونيستي به عنوان تهديدي براي امنيت منطقه و جهان توسط ايران و ديگر كشورها و نيز كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به صورت برجسته مطرح شده است.
اين ديپلمات ايراني حاضر در كنفرانس بازنگري در ان.پي.تي 2010 خاطر نشان كرد: تلاش آمريكا و چند كشور غربي براي جلوگيري از به ثمر رسيدن تلاش كشورهاي در حال توسعه و غيرمتعهد از تهيه پيش نويس توافق نامه اين كنفرانس با محوريت محكوميت رژيم صهيونيستي به جايي نرسيده است و بي ترديد كشورهاي غيرمتعهد خواستار محكوم كردن اجرا نشدن قطعنامه 1995 و جلوگيري از ادامه تخلفات رژيم صهيونيستي و پيوستن بي درنگ و بدون شرط اين رژيم به معاهده ان.پي.تي و قرار دادن كليه تاسيسات هسته اي آن تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي در سند نهايي كنفرانس خواهند بود.
ديپلمات ايراني حاضر در كنفرانس بازنگري در ان.پي.تي 2010 در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بنا دارد در دستور كار موقت نشست بعدي شوراي حكام در ژوئن موضوع فعاليت هاي هسته اي رژيم صهيونيستي را در دستور كار قرار دهد و به نظر مي آيد اين موضوع از سوي يكي از اعضاي آفريقايي آژانس درخواست شده است، خاطر نشان كرد: براساس رايزني ها و جلسات متعدد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد در آژانس درخواست شده است در نشست شوراي حكام بعدي در ماه ژوئن مديركل گزارشي را دراين باره ارائه كند كه اين امر در طول سال هاي گذشته بي سابقه بوده است كه موضوع توانمندي رژيم صهيونيستي در دستور كار شوراي حكام قرار گيرد.
غني سازي متوقف نمي شود
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با روزنامه النهار چاپ لبنان هم ضمن تاكيد بر ادامه غني سازي اورانيوم و رد هرگونه تعليقي در اين خصوص گفت: تصميمات شوراي امنيت درباره كشورمان اشتباه تاريخي است.
وي خاطر نشان كرد: ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي ثابت كرده است كه به طور كامل به روند نظارتي اين آژانس بر مواد هسته اي و معاهده «ان پي تي» پايبند است اما در عين حال با درخواست شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم مخالف است.
سلطانيه در ادامه ضمن ابراز نگراني از برنامه هاي هسته اي رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اين برنامه ها تهديد خطرناكي براي امنيت منطقه و جهان به شمار مي رود.
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: ما با درخواست شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم خود مخالفيم زيرا چارچوب قانوني براي اين تصميم شوراي امنيت وجود ندارد كما اينكه در قوانين بين المللي و در اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي و سيستم هاي نظارتي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي مفهوم تعليق برنامه هاي هسته اي وجود ندارد، اما با اين وجود كشورهاي غربي اين مفهوم را اختصاصاً براي ايران به كار مي گيرند.
وي در ادامه تصميمات شوراي امنيت درباره ايران را اشتباه تاريخي خواند و از سازمان ملل متحد خواست كه فوراً از چنين تصميماتي عقب نشيني كند چرا كه رجوع به شوراي امنيت همواره بي فايده بوده است.
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: ايران در برابر فشارها و تحريم ها ايستادگي خواهد كرد تا كشورهاي غربي از اين بهانه عليه ديگر كشورهاي عربي و اسلامي استفاده نكنند.
سلطانيه در پايان تاكيد كرد كه بيانيه اخير تهران دستاوردي ممتاز بود كه حسن نيت ايران را در قبال برنامه هسته اي خود اثبات كرد.

 



در ديدار با بذرپاش عنوان شد تقدير آيت الله خاتمي از اقدامات سازمان ملي جوانان

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان با توصيه به مسئولان جشنواره معرفي جوانان نمونه ابراز اميدواري كرد كه اين جشنواره الگويي در برگزاري جشنواره هاي پاك باشد.
آيت الله سيداحمد خاتمي در ديدار با مهرداد بذرپاش در دفتر خبرگان رهبري، ابتكار سازمان ملي جوانان از اعلام روز جوان در سالروز ولادت حضرت علي اكبر«ع» را اقدامي ستودني دانست كه مي تواند الگوي جواني باشد كه نظام اسلامي بايد داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه مسئولان عالي كشور دغدغه دين دارند و هر كس خلاف آن را بگويد انكار امر بديهي را كرده است، تصريح كرد: امروز در سطح عالي مسئولان كشوري ما، كساني سركار هستند كه درد دين دارند، از جمله خود شما فرزند شهيد هستيد و با تمام وجود در پي آن هستيد تا سرمايه اي را كه در راه خدا داده ايد، هرچه پربارتر و پررهروتر بماند.
آيت الله خاتمي همچنين با اشاره به ابتكار سازمان ملي جوانان در معرفي جوانان برجسته در حوزه هاي مختلف، آن را گامي در راستاي معرفي الگو براي جوانان عنوان و از آن به عنوان فضاي مقدس ياد كرد.
وي با توصيه به رئيس سازمان ملي جوانان و مسئولان برگزاركننده اين برنامه گفت: ان شاءالله در انتخاب چهره هايي كه به عنوان نمونه معرفي مي شوند دقت شود و به فضل خداوند با توجه به اينكه كليت دولت با انگيزه هاي ديني وارد شده، اميدواريم جشنواره شما الگويي براي دستگاه هاي ديگري كه مي خواهند جشنواره هاي پاك برگزار كنند باشد.
در اين ديدار مهرداد بذرپاش نيز با اشاره به برنامه هاي سازمان ملي جوانان، اين سازمان را نهادي سياستگذار توصيف كرد و گفت، اكثر دستگاه هاي كشور براساس موضوع تقسيم شده اند ولي يك سري دستگاه هاي معدود مثل سازمان ملي جوانان براساس قشر، طبقه بندي شده كه هزار و يك مساله مبتلابه را دربرمي گيرد.
وي موضوع هويت و ارتقاء مشاركت هاي اجتماعي را از برنامه هاي اين سازمان عنوان كرد و گفت: دولت تلاش مي كند تا ببيند هر كاري كه انجام مي دهد چه تاثيري در زندگي ديني مردم مي گذارد رئيس سازمان ملي جوانان، در پايان با ابراز خشنودي و رضايت از انجام اين ديدار، از آيت الله خاتمي خواست تا با همكاري صاحبان تريبون و كساني كه نفوذ كلام دارند به ترويج اين فرهنگ و ارايه سبك زندگي براي جوانان، سازمان را ياري كنند.

 



دكتر صالحي: آخرين تست نيروگاه بوشهر تا 15روز ديگر به پايان مي رسد

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تاكيد كرد، بيانيه تهران فرصت بهانه گيري را از غربي ها گرفت و تير آنها درباره ايران هراسي به سنگ خورد.
علي اكبر صالحي كه در برنامه گفت وگوي ويژه خبري در شبكه دوم سيما سخن مي گفت، با اشاره به اينكه ايران نشان داده است كه در 31 سال گذشته مديريت بحران را خوب مي داند و به آساني مي تواند در زمان مناسب تصميم بگيرد گفت: بيانيه تهران موجب آشفتگي غربي ها شد.
صالحي با قدرداني از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و موقعيت شناسي رئيس جمهور افزود: نمونه اين موقعيت شناسي حضور اخير احمدي نژاد در نيويورك بود كه موجب بهم ريختگي و آشفتگي آمريكايي ها و تغيير متن سخنراني وزير امور خارجه آنها شد.
وي گفت: آمريكايي ها پيش بيني مي كردند ايران با برزيل و تركيه موافقت نمي كند و مي توانند بر ضد ايران اجماع جهاني شكل دهند.
رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: اما پس از اينكه خلاف انتظارشان را ديدند شتاب زده عمل كردند تا پيروزي هوشمندانه كشورمان را تحت شعاع قرار دهند.
وي اضافه كرد: غربي ها تلاش كردند نشان دهند كشورهايي مانند برزيل و تركيه نمي توانند بدون حضور غرب بحران هاي بين المللي را حل كنند اما خلاف آن مشخص شد و سير تاثيرگذاري غرب در حل بحرانهاي بين المللي نزولي است.
وي هم چنين درباره ارسال نامه مورد نظر بيانيه تهران براي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اين نامه آماده شده و به زودي به آژانس ارسال مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه بيانيه تهران فرصت بهانه گيري را از غربي ها گرفت گفت: آنها روي ايران هراسي همانند اسلام هراسي كار مي كنند اما تير آنها به سنگ خورد و راه به جايي نخواهند برد.
وي با اشاره به اينكه در زمان بوش آمريكايي ها به ايران مي گفتند شما كه نفت و گاز داريد انرژي هسته اي را براي چه مي خواهيد گفت: براي پاسخ به اين مسئله بايد به آمريكايي ها گفت چرا در زمان رژيم پهلوي و چهل سال پيش دولت آمريكا به ايران توصيه كرده بود 20 هزار مگاوات نيروگاه هسته اي بسازد.
صالحي افزود: مگر آن زمان ايران نفت و گاز نداشت.
وي اضافه كرد: در حالي كه ايران 70 ميليون جمعيت دارد شما آمريكايي ها با استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي مخالفت مي كنيد اما با انعقاد قراردادي به مبلغ 20 ميليارد دلار، امارات را كه بيش از 3 ميليون جمعيت دارد مي خواهيد صاحب نيروگاه هسته اي كنيد.
صالحي افزود: آيا اين رفتار شما موجب نمي شود افكار عمومي دنيا متوجه دروغ هاي شما شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي هم چنين با بيان اين كه حدود دو سال به راه اندازي سايت فردو باقي مانده و ساخت اين سايت زير نظر آژانس است، گفت: ما فراتر از پادمان كد 1/3 قديم، ساخت اين تجهيزات را به آژانس اعلام كرديم، اما آنها مي گويند شما بايد براساس قانون جديد عمل مي كرديد.
صالحي گفت: ايران متعهد به قانون 1/3 قديم است و قانون جديد را نپذيرفته است.
رئيس سازمان انرژي اتمي هم چنين گفت: قانون 1/3 جديد مي گويد هر زمان خواستيد براي ساخت تاسيسات هسته اي برنامه ريزي كنيد بايد تصميم خود را به آژانس اعلام كنيد.
صالحي با بيان اين كه در زمان پذيرش پروتكل الحاقي، ايران براي نشان دادن حسن نيت خود حتي ساخت قطعه را نيز متوقف كرد، به رفتارهاي خصمانه غربي ها اشاره و اضافه كرد: ما واقعا از اين همه شيطنت آنها متاسفيم.
وي هم چنين گفت: عقلاي آمريكا مي خواهند هرچه زودتر از پرونده ايران خارج شوند؛ زيرا مي دانند ادامه اين حركت موجب فرو رفتن بيشتر آنها در باتلاق خواهد شد.
آخرين تست نيروگاه بوشهر
تا 15 روز ديگر
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در بخش ديگري از سخنانش گفت: آخرين تست نيروگاه بوشهر تا 15 روز ديگر به پايان مي رسد.
وي افزود: پس از پايان اين تست با بازبيني تجهيزات و انتقال سوخت نيروگاه راه اندازي مي شود.
در همين حال، سرگئي كرنيكو، رئيس شركت دولتي روس اتم گفت: نيروگاه اتمي بوشهر ماه آگوست راه اندازي مي شود.
به گزارش آسوشيتدپرس، كرنيكو كه پيمانكار ساخت نيروگاه اتمي بوشهر است تصريح كرد: اگر همه چيز طبق زمان بندي از پيش تعيين شده انجام شود، نيروگاه بوشهر ماه آگوست به بهره برداري مي رسد.
اين مقام روسي همچنين تاكيد كرد كه هرگونه اعمال تحريم عليه ايران، تاثيري بر روند ساخت و تكميل نيروگاه اتمي بوشهر ندارد.

 



مادران سه تبعه آمريكايي با خانواده ديپلمات هاي ربوده شده در اربيل ديدار كردند

سرويس سياسي-
مادران سه تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران، با خانواده ديپلمات هاي ربوده شده ايراني ديدار و گفت وگو كردند.
مادران سه تبعه آمريكايي كه سال گذشته به صورت غيرقانوني وارد مرزهاي غربي كشورمان شده و به اتهام جاسوسي در بازداشت به سر مي برند، صبح روز گذشته (جمعه) با خانواده ديپلمات هاي ربوده شده كشورمان در اربيل، در محل هتل استقلال تهران ديدار و گفت وگو كردند.
براساس اين گزارش، مادران سه تبعه آمريكايي در اين ديدار با خانواده ديپلمات هاي كشورمان در اربيل كه 3 سال پيش توسط آمريكايي ها ربوده شده بودند در فضايي كاملاً صميمي به گفتگو پرداختند.
گفتني است در حالي مادران سه تبعه آمريكايي با فرزندان خود در نهايت آرامش، ديدار و گفت وگو كردند، كه در ملاقات خانواده هاي ديپلمات هاي ربوده شده كشورمان در اربيل كه سال گذشته در مقر آمريكايي ها درعراق انجام شد، عدم امكانات، شرايط نامناسب و فضاي كاملاً امنيتي موجب ناراحتي اين خانواده ها شده بود.
در اين ميان سخنگوي وزارت خارجه آمريكا هم ضمن ابراز خرسندي از ارائه ويزا توسط ايران به مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران تصريح كرد كه اين اقدام ايران بسيار مثبت بوده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «فيليپ كرولي» اقدام ايران براي دادن ويزا به مادران سه آمريكايي بازداشت شده در ايران را مثبت توصيف كرد و گفت: اين اقدام ايران يك پيشرفت مثبت بوده است. ما براي گرفتن ويزا بسيار تلاش كرديم و فكر مي كنيم در اين زمان، ايران مي تواند براساس زمينه هاي بشردوستانه، كاري انجام دهد و اميدوارم روزي برسد كه هر سه نفر بازداشت شده در ايران آزاد شوند.
مسعود شفيعي وكيل مدافع سه تبعه آمريكايي با اشاره به ملاقات مادران موكلانش با فرزندانشان خاطرنشان كرد: در ديداري كه با مادران موكلانم خواهم داشت، آنها را در جريان آخرين وضعيت پرونده فرزندانشان قرار خواهم داد.
وي البته تصريح كرد: احتمال اينكه اين سه نفر بتوانند به همراه مادرانشان به كشورشان بازگردند بسيار اندك است، چرا كه هنوز پرونده شان به مرحله دادگاه نرسيده است.
نيويورك تايمز هم در گزارشي نوشت: در كنفرانسي خبري كه بيست دقيقه طول كشيد، اين سه زنداني آمريكايي درباره شرايط خود در زندان گفتند كه از غذاي خوب و دسترسي به خدمات بهداشتي برخوردار بوده اند و آنها همچنين گفتند از امكان تماشاي تلويزيون، خواندن كتاب، دريافت ايميل و ورزش در طول روز بهره مند بوده اند.

 



دو ايراني در بند زندان آمريكايي ها در عراق آزاد شدند

دو زائر ايراني كه چند سال پيش نظاميان آمريكايي آنها را در عراق دستگير كرده بودند آزاد شدند.
حسن كاظمي قمي سفير كشورمان در عراق با اعلام آزادي اين دو نفر گفت: آقاي احمد برازنده هفت سال و آقاي علي عبدالمالكي سه سال پيش توسط نيروهاي آمريكايي دستگير و زنداني شده بودند.
وي افزود: اين دو نفر در چارچوب توافق امنيتي آمريكا و عراق در اختيار تشكيلات قضايي عراق قرار گرفته بودند و مقامات قضايي عراق نيز دستور آزادي آنان را صادر كردند به گفته سفير كشورمان قرار است اين دو ايراني آزاد شده در اولين فرصت با هواپيما عازم تهران شوند.
قمي در عين حال اظهار داشت: احمد برازنده و علي عبدالمالكي به طور غيرقانوني براي زيارت عتبات عاليات وارد عراق شده بودند كه نيروهاي آمريكايي آنان را بازداشت و به اتهام هاي واهي نظير نداشتن گذرنامه آنان را در زندان هاي خود در عراق حبس كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14