(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 خرداد 1389- شماره 19659
 

سقوط هلي كوپتر ناتودر جنوب افغانستان
حمله موشكي افراد ناشناس به پايگاه تركيه در بندر اسكندرون
خداحافظ هژموني (تفسير سياسي)
خشم و نفرت جهاني از تازه ترين جنايت اسرائيل
راه حلي براي درمان فاصله طبقاتي!
تجمع ضد صهيونيستي در تورنتو نتانياهو را از كانادا اخراج كنيد
يورش نيروهاي امنيتي مصر به راهپيمايي ضد دولتي اخوان المسلمين
رزمايش مشترك واشنگتن و سئول در نزديكي مرز كره شمالي
نشست سران 51 كشور آفريقايي با ساركوزي در فرانسه
انتخابات رياست جمهوري كلمبيابه دور دوم كشيده شد
محبوبيت نخست وزير ژاپن به پائين ترين حد رسيد



سقوط هلي كوپتر ناتودر جنوب افغانستان

شبه نظاميان طالبان يك فروند هلي كوپتر نيروهاي اشغالگر ناتو را در جنوب شرق افغانستان سرنگون كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ذبيح الله مجاهد»، سخنگوي طالبان اعلام كرد عناصر وابسته به اين گروه ديروز يك فروند هلي كوپتر نظامي ناتو را در منطقه «حاجي ميدان» ولايت «پكتيا» افغانستان سرنگون كردند. به گفته اين منبع، تمام سرنشينان هلي كوپتر كشته شدند. منابع وابسته به ناتو ادعا كردند در اين حادثه، سه سرنشين هلي كوپتر زخمي شدند.
معمولا اين نوع خبرهادر رسانه هاي غربي سانسور مي شود. ديروز ولايت «خوست» در جنوب افغانستان نيز شاهد يك عمليات انتحاري بود كه بر اثر آن، 15 تن، از جمله هفت غيرنظامي زخمي شدند.

 



حمله موشكي افراد ناشناس به پايگاه تركيه در بندر اسكندرون

حمله موشكي افراد ناشناس به پايگاه نيروي دريايي تركيه در بندر اسكندرون، شش كشته در ميان نظاميان اين كشور بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حمله افراد مسلح ناشناس به پايگاه نيروي دريايي ارتش تركيه در بندر اسكندرون، شش تن از نظاميان نيروي دريايي اين كشور كشته شدند. اين حمله صبح ديروز صورت گرفت و طي سال ها و حتي دهه هاي اخير سابقه نداشت. تركيه معمولا در شرق اين كشور با حملات شبه نظاميان وابسته به حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) مواجه مي شود و بعضاً نيز افراد پ.ك.ك در شهرهاي بزرگ نظير اسلامبول و آنكارا دست به حملات مي زنند.
ناظران سياسي احتمال دخالت رژيم صهيونيستي را بعيد نمي دانند.

 



خداحافظ هژموني (تفسير سياسي)

سيدياسر جبرائيلي
استراتژي نوين امنيت ملي آمريكا كه اخيرا از سوي رئيس جمهور اين كشور ارائه شد، حاوي نكات ظريف و دقيقي است كه جز با موشكافي پيشينه و بنيه هاي نظري آن نمي توان آنگونه كه بايد، پيام واقعي اش را دريافت كرد. مراجعه به اين پايه هاي نظري زماني اهميت پيدا مي كند كه بدانيم بلافاصله پس از انتشار اين استراتژي مشخص شد سياست «جنگ پيشگيرانه» (Preemptive War) به كناري نهاده شده و رجزخواني هاي «جرج بوش» براي پيشگيري از تهديد شدن آمريكا و هم پيمانان و دوستانش توسط «دشمنان» ديگر در آن ديده نمي شود.
تقريبا قريب به اتفاق رسانه هاي غربي، جنگ پيشگيرانه را يك تئوري متعلق به بوش معرفي كردند كه هم اكنون «باراك اوباما» به عنوان يكي از مولفه هاي «تغيير»، تئوري «مشاركت جديد و ديپلماسي چندجانبه» را جايگزين آن كرده است. اين گفته ها را اما نبايد «تحليل» دانست كه اگر باشد، بسيار ساده انگارانه است؛ شعار است كه مي خواهد طنين آوازش، بارور شدن موسيقي «تغيير» اوباما را نويد دهد...
ريشه هاي تئوري «جنگ پيشگيرانه» را بايد در تاريخ جديد آمريكا يعني دوران پس از جنگ سرد جست. اين دوران، روزگاري است كه آمريكا خود را در آن «تنها ابرقدرت» مي يابد؛ «جان ايكنبري»- استاد ژئوپلتيك دانشگاه «جرج تاون»- در كتابي به همين عنوان در توصيف وضعيت جهان و شرايط آن روز آمريكا مي نويسد: «تفوق و سلطه آمريكا در سراسر تاريخ مدرن بي سابقه است. هيچ قدرت بزرگ ديگري چنين قابليت هاي شگرف نظامي، اقتصادي، فني، فرهنگي و سياسي را نداشته است. ما در جهان داراي يك ابرقدرت به سر مي بريم كه در برابر آن هيچ رقيبي ديده نمي شود... شكافي كه از نظر قدرت اقتصادي و نظامي ميان آمريكا و ساير ممالك مهم جهان پديد آمده بود، در دهه 1990 به مراتب عميق تر شد. اقتصاد آمريكا در سال هاي 1990 تا 1998 به ميزان 27درصد رشد كرده است... آمريكا پژوهش هاي توسعه نظامي را منحصر به خود كرده و حدود 80درصد مخارج تحقيقات نظامي جهان در اين كشور صرف مي شود.»
همين برتري ها آمريكايي ها را وسوسه كرد تا به اين جمع بندي برسند كه هم اكنون لحظه طلايي براي تثبيت هژموني آمريكا فراهم شده است و بايد از طريق تحرك عملياتي و اقدامات فراگير نظامي موقعيتي جديد براي آمريكا ايجاد كرده و به اين ترتيب زمينه ساز آن «قرن آمريكايي» شوند كه «فرانسيس فوكوياما» از آن سخن رانده بود. مشكل بزرگ واشنگتن اما در اينجا بود كه «دشمن كم آورده بود» و با تهديدات جدي امنيتي روبه رو نبود كه به بهانه آنها اقدامات فراگير نظامي خود را در جهان آغاز كند. اين بود كه تئوري جنگ پيشگيرانه از سوي كميسيون «تدوين استراتژي امنيت ملي آمريكا براي قرن 21» ارائه شد. ژنرال «چارلز جي بويد» مدير اجرايي اين كميسيون در گزارش ويژه خود مي نويسد: «رئيس جمهور بايد به تهيه و تدوين يك استراتژي جامع و فراگير بپردازد و ساختارهاي جديد سازماني را براي پيشگيري از حملات به ميهن و حفاظت در قبال آنها- و پاسخ به چنين حملاتي در صورت ناموفق بودن پيشگيري و حفاظت- پيشنهاد كند.»
بر پايه همين گزارش، طرحي براي ويران كردن برج هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك ريخته شد و جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريكا متعاقب آن واقعه معروف و مشكوك، جنگ پيشگيرانه را براي تثبيت هژموني آمريكا آغاز كرد. اين جنگ پيشگيرانه براساس واقعيت و عينيت شكل نگرفت، بلكه مبناي سازماندهي آن، ادراك آمريكا از تهديدات بود. به عبارت ديگر در دوره جديد آمريكا نيازمند دشمن سازي بود و هدفش نيز براساس «تهديدات ادراكي» و «تهديدات ذهني» تعيين مي شد.
تئوري جنگ پيشگيرانه نه متعلق به جرج بوش، كه مربوط به استراتژي «قرن 21» آمريكاست و هدف «تثبيت قدرت» نيز در آن به روشني تبيين شده است. در برهه كنوني نيز كه اوباما آهنگ عقب نشيني از اين تئوري را كرده، علت آن نبايد از دو گزينه خارج باشد: واشنگتن يا توانسته «هژموني آمريكا» را در جهان تثبيت كرده و به مقصود برسد؛ و يا اينكه در اين جنگ پيشگيرانه، آن موقعيت سابق خود، آن رشد 27درصدي اقتصاد و برتري هاي ديگر را از دست داده و قادر نيست با اين شرايط، روند تثبيت قدرت را از طريق اقدامات فراگير نظامي ادامه دهد.
اين احتمال كه هم اكنون هژموني آمريكا تثبيت شده، اگرچه خنده آور است، اما بد نيست براي لحظاتي، از عينك اوباما نگاهي به جهان داشته باشيم: آمريكا11هزار ميليارد دلار بدهي دارد. ميليون ها نفر از مردم آن با بيكاري زايدالوصفي دست و پنجه نرم مي كنند. فجايع زيست محيطي خسارت هاي غيرقابل جبراني بر آن وارد كرده است. هر روز خبر ورشكستگي بانكها و موسسات مالي، تجاري و توليدي آمريكا به گوش مي رسد. دو جنگ عراق و افغانستان همچنان بر هزينه هاي بي حاصل انساني و مالي مي افزايند. كشورهايي كه پيشتر عنوان حياط خلوت آمريكا را يدك مي كشيدند، امروز نه تنها مستقل شده اند كه عليه سلطه آمريكا در حوزه هاي مختلف مبارزات موفقي داشته اند. و صدها و هزاران دليل و شاهد ديگر كه همه مي گويند پس از 11سپتامبر 2001 افول آمريكا آغاز شده است.
با اين اوصاف نمي توان آمريكاي امروز را يك هژموني تثبيت شده دانست. پس علت عقب نشيني واشنگتن از آن استراتژي كه بنا بود اين هژموني را تثبيت كند، چيست؟
حقيقت آن است كه هم اكنون، ضعف اقتصادي آمريكا در قالب يك «عارضه» ظاهر شده و چون با قدرت موجود نظامي آن نمي سازد و حتي نمي تواند از عهده پشتيباني آن برآيد، اساسا امكان همراهي اين دو براي پيشبرد سياست تثبيت هژموني وجود ندارد. با يك تريليون دلار كسري بودجه، نمي توان از عهده هزينه هاي هزاران ميلياردي جنگ برآمد. اين است كه بايد عقب نشست، اين عارضه را رفع كرد و دوباره اگر شرايط به درجه مطلوبيت دهه 90 رسيد، راه ديگري را براي تثبيت هژموني پيمود. به همين دليل است كه در گزارش جديد مي خوانيم «رهبري جهاني آمريكا نيازمند يك اقتصاد قدرتمند است»؛ و به همين علت است كه اوباما نه تنها از «گسترش نفوذ آمريكا» بحثي نمي كند، بلكه سياست خود را بر محور «حفظ وضع موجود» قرار داده و براي تحقق اين سياست نيز كشورش را نيازمند «بازسازي اقتصادي» مي داند.
اما در اينكه واشنگتن خواهد توانست نفوذ كنوني خود را در جهان حفظ كند يا خير، ترديدهاي فراواني وجود دارد. سه سال از آغاز بحران اقتصادي مي گذرد و با اينكه ميرزا بنويس هايي چون «فريد ذكريا» بارها و بارها در طول اين مدت بر صفحات «نيوزويك» و امثالش رنگ اميد پاشيده اند و نويد بهبود داده اند، نشانه هاي افول از ديد تيز جهانيان پنهان نمانده است و همچنان خبر ورشكستگي ها و ناتواني ها به گوش مي رسد. «ديويد وينز»- استاد آكسفورد- اما راست مي گويد كه «مباني نظري اقتصاد آمريكا مشكل دارد» و تحليل اينديپندنت هم كاملا بجاست كه «نظام سرمايه داري به مرگ خود نزديك شده است». بحران كنوني بحران كاپيتاليسم است و بازسازي اقتصادي مورد نظر اوباما زماني مي تواند معنا داشته باشد كه نظريه پردازان آمريكايي چرخه زمان را متوقف كنند تا دنيا از حركت باز ايستد، آنها جايگزيني براي ليبرال سرمايه داري بيابند و آن نظام جديد را در جهان به سود خود حاكم كنند و سپس به ديگران فرمان حركت در زمان را بدهند تا شايد «وضع موجود و نفوذ كنوني آمريكا حفظ شود» ... كه اينها امكان عقلي ندارد. شيبي كه غرب سيري قهقرايي در آن آغاز كرده، تندتر از اينهاست كه فرصتي براي بازسازي به اوباما بدهد.

 



شبيخون صهيونيست ها به سرنشينان ناوگان آزادي
خشم و نفرت جهاني از تازه ترين جنايت اسرائيل

سرويس خارجي-
حمله وحشيانه ارتش صهيونيستي به ناوگان آزادي كه باعث كشته و زخمي شدن بيش از 100 فعال صلح شد خشم و نفرت جهاني را برانگيخت.
«اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين حمله بامداد روز گذشته نظاميان اشغالگر قدس به كشتي هاي ناوگان آزادي در غزه در محدوده آب هاي بين المللي را محكوم و از آن به عنوان حمله وحشيانه ياد كرد.
وي از دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت خواست به مسئوليت هاي خود در زمينه تامين امنيت جاني حاميان صلح كه در ناوگان آزادي حضور داشتند عمل كنند.
نخست وزير منتخب دولت فلسطين تاكيد كرد، حمله به كاروان آزادي يك جنايت بين المللي است و سران اسرائيل بايد به عنوان جنايتكاران جنگي در دادگاههاي بين المللي محاكمه شوند.
وي از تمامي اعراب و كشورهاي جهان خواست در اعتراض به اين اقدام وحشيانه به پا خيزند و نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي بي تفاوت نباشند.
هنيه همچنين خواستار ادامه اعتصاب سراسري در كرانه باختري و متوقف كردن مذاكرات سازش با رژيم صهيونيستي از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين شد.
وي از شوراي امنيت، اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي خواست براي متوقف كردن تجاوزات رژيم صهيونيستي نشست فوري برگزار كنند.
جنبش حماس با ناميدن روز دوشنبه به «روز خشم جهاني» همه آزادگان جهان را به تظاهرات عمومي فراخواند.
«اسماعيل رضوان» سخنگوي حماس با محكوم كردن حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي گفت، ما به ارواح شهداي ناوگان آزادي كه جان خود را در راه شكستن محاصره غزه از دست دادند و همچنين به زخمي هاي سرافراز اين حادثه درود مي فرستيم و با آنان عهد مي بنديم كه تا گرفتن انتقام خون آنان از پاي نخواهيم نشست.
وي همه آزادگان جهان را به قيام جهاني عليه رژيم صهيونيستي فرا خواند و گفت، سكوت در برابر چنين جنايتي به منزله مشاركت در آن است.
رضوان تصريح كرد، رژيم صهيونيستي نمي تواند از زير تيغ محاكمه فرار كند و دير يا زود نتيجه اقدامات تحريك آميز خود را خواهد ديد.
«مصطفي برغوثي» دبيركل ابتكار ملي فلسطين نيز اين تجاوز آشكار صهيونيست ها را محكوم كرد و آن را جنايت و نسل كشي دانست كه شرم آور است.
فراكسيون تغيير و اصلاح در شوراي قانونگذاري فلسطين نيز اين جنايت صهيونيست ها را محكوم و اعلام كرد اين اقدام خوي جنايتكارانه و تروريستي صهيونيست ها را منعكس مي كند.
در پي حمله صهيونيست ها به ناوگان آزادي كه صبح روز گذشته به دستور مستقيم ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي صورت گرفت بيش از 100 فعال صلح كشته و زخمي شدند.
در ميان 20 شهيد حمله جنايتكارانه رژيم صهيونيستي تعداد فعالان اهل تركيه بيشتر به چشم مي خورند. هنوز آمار دقيق زخمي ها معلوم نيست چرا كه وخامت حال برخي از آنان به گونه اي است كه احتمال شهادت آنان وجود دارد.
از سوي ديگر، شيخ «رائد صلاح» رئيس جنبش مقاومت اسلامي فلسطين نيز كه در ناوگان آزادي حضور داشت به شدت زخمي شده و مورد عمل جراحي قرار گرفته است، منابع صهيونيستي حال او را وخيم توصيف كرده اند.
كماندوهاي اسرائيلي با گاز اشك آور و مسلسل به سوي مسافران ناوگان آزادي حمله كردند. اين حمله با هماهنگي كامل مقامات رژيم صهيونيستي از جمله بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم صورت گرفت.
ناوگان آزادي با حدود 1000 عضو از بيش از 40 كشور و 44 شخصيت رسمي و پارلماني اروپايي و عربي در حال انتقال كمك هاي ضروري مردم غزه و شكستن محاصره سه ساله غزه بود كه با يورش وحشيانه رژيم صهيونيستي روبرو شد.
رژيم صهيونيستي در اين دزدي بي سابقه دريايي 9 كشتي ناوگان آزادي را توقيف و تمام مسافران حاضر در كشتي ها را به گروگان گرفت و آنها را پس از انتقال به بندر حيفا زنداني كرد.
قرار بود اين كشتي ها به بندر «اشدود» منتقل شوند كه به دليل هجوم خبرنگاران به بندر حيفا منتقل شدند.
در اين حمله بيش از 100 كماندو به كار گرفته شدند كه با پشتيباني هلي كوپترهاي صهيونيست وارد عرشه كشتي ها شدند.
كاپيتان كشتي ناوگان آزادي كه در جريان حمله رژيم صهيونيستي به شدت زخمي شده است با معالجه خود در بيمارستان هاي اسرائيل به شدت مخالفت كرد.
ارتش صهيونيستي در پي حمله به ناوگان آزادي از ترس حملات انتقامجويانه در سراسر سرزمين هاي اشغالي به حالت آماده باش كامل درآمد.
از سوي ديگر، دولت منتخب فلسطين جلسه اضطراري تشكيل داد تا براي اتخاذ مواضع مناسب در مقابل اين حمله تصميم گيري كند.
رئيس كميته مردمي براي شكستن محاصره غزه حمله به ناوگان آزادي را دزدي دريايي ناميد و تحرك مردمي و دولتي گسترده براي مواجهه با اقدامات صهيونيست ها را خواستار شد.
جنبش اروپايي شكست محاصره غزه در بيانيه اي با انتقاد از سكوت برخي كشورها در برابر تهديدهاي رژيم صهيونيستي تأكيد كرد كه تعرض اين رژيم به ناوگان آزادي ننگي براي جامعه بين الملل است.
جرج گالووي نماينده سابق مجلس انگليس و فعال سياسي نيز كه در كاروان هاي قبلي كمك به غزه حضور داشت در واكنش به اين اقدام سبوعانه گفت، رژيم صهيونيستي نبرد ناوگان آزادي را باخت در همين رابطه وزارت خارجه دولت تركيه در بيانيه اي شديداللحن درباره عواقب حمله ارتش رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه به تل آويو هشدار داد و اعلام كرد كه اين اقدام نتايج وخيمي براي روابط دوجانبه خواهد داشت.
وزارت خارجه تركيه ضمن احضار سفير رژيم صهيونيستي براي ارائه توضيحات اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي بايد منتظر عواقب اين اقدام جنايتكارانه باشد.
وزارت خارجه تركيه همچنين سفير خود از اسرائيل را فراخواند.
در همين رابطه مردم خشمگين تركيه كنسولگري رژيم صهيونيستي در اسلامبول را تسخير كردند.
مردم تركيه همچنين در شهرهاي مختلف اين كشور با برپايي تظاهرات ضداسرائيلي خشم خود را نسبت به اين ياغي گري رژيم صهيونيستي نشان دادند. حزب الله لبنان نيز با انتشار بيانيه اي حمله به ناوگان آزادي را جنايتي ضد انساني توصيف و آن را محكوم كرد.
مردم در شهرهاي غزه، بغداد، آتن، لندن، اسلام آباد، لبنان، قاهره، امان، پاريس و برخي ديگر از شهرهاي جهان در اعتراض به جنايت رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند. كشورهاي نروژ، سوئد، اسپانيا، يونان، دانمارك، اردن نيز سفراي رژيم صهيونيستي را احضار كردند.
در قاهره پليس مصر تظاهرات مردم را كه در مخالف با اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي صورت گرفت به خاك و خون كشيد.
اين درحالي است كه اعراب سرزمين هاي اشغالي امروز در سراسر منطقه اعتصاب عمومي به راه خواهند انداخت.
كميته اروپايي لغو محاصره غزه نيز هشدار داد كه حمله به ناوگان آزادي براي رژيم صهيونيستي گران تمام خواهد شد.
اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب نيز با برگزاري نشست اضطراري خواستار محاكمه رژيم صهيونيستي شدند.
گفتني است در شرايطي كه خبر حمله نظاميان صهيونيستي به كشتي هاي كاروان آزادي تبديل به خبر نخست اغلب رسانه هاي بين المللي شده است ليكن شبكه هاي غربي همانند رسانه هاي صهيونيستي به سانسور خبري اين حادثه مي پردازند گويي كشته و زخمي شدن ده ها فعال صلح خارجي از اهميت چنداني برخوردار نيست.
شبكه هاي تلويزيوني يورونيوز، سي ان.ان، بي بي سي و فرانس 24 پس از چند ساعت تأخير اين حمله مرگبار را گزارش كردند و بلافاصله به پخش برنامه هاي عادي خود پرداختند.
شبكه العربيه نيز پس از چند ساعت تأخير و آن هم به صورت محدود به پوشش اين واقعه پرداخت.
شبكه هاي تلويزيوني صهيونيستي نيز اين خبر را به صورت محدود پوشش داد و اغلب ساعات روز را به پخش فيلم هاي مستند پرداخت.
آخرين خبرهاي رسيده نيز حاكي است كه تركيه مانور نظامي خود با رژيم صهيونيستي را لغو كرد.
رژيم صهيونيستي با اعلام وضعيت جنگي در دستوري فوري از شهرك نشينان صهيونيست خواست تا به پناهگاه ها بروند.
اين رژيم همچنين با اعلام وضعيت فوق العاده در سرزمين هاي اشغالي امتحانات دانش آموزان را لغو كرد.
آخرين خبرها
¤ روزنامه هاآرتص در مورد آغاز انتفاضه سوم فلسطيني ها هشدار داد.
¤ تركيه و يونان مانور مشترك نظامي با رژيم صهيونيستي را لغو كردند.
¤ جماعت اخوان المسلمين مصر از كشورهاي عربي و اسلامي خواست سفير رژيم صهيونيستي را از كشورشان اخراج كنند.
¤ احزاب و گروه هاي فلسطيني در سراسر فلسطين سه روز عزاي عمومي اعلام كردند.
¤ رئيس جمهور فرانسه، نخست وزير انگليس، اتحاديه جهاني مسلمانان، دولت بحرين، امير قطر، دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي را محكوم كردند.
¤ رئيس جمهور تركيه در واكنش به حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي گفت، امكان تبرئه اسرائيل وجود ندارد.
¤ بلژيك، هلند، اتريش و نروژ سفير رژيم صهيونيستي را احضار و مراتب انزجار خود را از اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي در حمله به فعالان صلح ابراز كردند.
¤ در ميان مجروحان تعدادي از شهروندان لبناني نيز به چشم مي خورند.
¤ حماس انتفاضه مسلمانان و حمله به سفارتخانه هاي رژيم صهيونيستي را خواستار شد.

 



راه حلي براي درمان فاصله طبقاتي!

اكثر مردم دنيا معتقدند كه بايد ماليات بيشتري از پولداران گرفته شود تا فاصله بين «دارا»ها و «ندار»ها كمي پايين بيايد!
طبق نظرسنجي مؤسسه «هريس» كه در مورد اروپايي ها، آمريكايي ها، ژاپني ها و چيني ها تحقيق كرده، مثلا 56 درصد انگليسي ها، 65 درصد اسپانيايي ها، 51 درصد فرانسوي ها، 77 درصد ژاپني ها و 62 درصد آمريكايي ها مي گويند دولت ها بايد هرجور كه شده ماليات بيشتري را به پولدارترها تحميل كنند! اين وسط، دوسوم ساكنان اين كشور (از61 درصد آمريكايي ها گرفته تا 90 درصد چيني) مي خواهند كه ماليات افراد كم درآمد جامعه كمتر محاسبه شود و اكثر قريب به اتفاق آنها (از76 درصد اسپانيايي ها گرفته تا 87 درصد آلماني ها) هم معتقدندكه فاصله بين «دارا»ها و «ندارها» خيلي زياد است... اكثراً هم انتظار دارند كه اين فاصله ظرف 5 سال آينده كمتر شود! در ارتباط با تحولات آتي قيمت مسكن هم 55 درصد انگليسي ها، 48 درصد اسپانيايي ها و 47 درصد آمريكايي ها توقع دارند كه در آينده نزديك سيري نزولي پيدا كند، اما فقط 23 درصد فرانسوي ها و 25 درصد ايتاليايي هنوز هم به اين موضوع اميدوارند.
سرويس خارجي كيهان

 



تجمع ضد صهيونيستي در تورنتو نتانياهو را از كانادا اخراج كنيد

مردم كانادا با تجمع ضدصهيونيستي در تورنتو نتانياهو را جنايتكار جنگي خواندند و خواستار اخراج وي از كشورشان شدند.
بنيامين نتانياهو پس از سفر به فرانسه روز يكشنبه در حالي سفر خود را به كانادا آغاز كرد كه با واكنش شديد مردم اين كشور روبه رو شد.
مردم شهر تورنتو با تجمع در محل استقرار نتانياهو در حالي كه شعار مي دادند «جنايتكار جنگي بايد محاكمه شود» خواستار خروج فوري وي از كشورشان شدند.
صدها تظاهركننده در اين شهر ضمن انتقاد از سياست هاي دولت كانادا در حمايت از رژيم صهيونيستي اظهار داشتند كه قاتل كودكان فلسطيني در كشور ما جايي ندارد.
گفتني است نتانياهو بعد از ديدار با مقامات كانادا قرار است به آمريكا برود و در آنجا با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا ديدار و گفت وگو كند اين در حالي است كه پس از حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي روز گذشته به ناوگان آزادي كابينه رژيم صهيونيستي از نخست وزير اين رژيم خواست سفر خود را ناتمام گذارده و به اسرائيل باز گردد.
در پي حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به كشتي هاي كمك رسان به غزه كه به دستور مستقيم ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي صورت گرفت ارتش صهيونيستي به حالت آماده باش كامل درآمده و كابينه اين رژيم در وضعيت اضطراري قرار گرفته است.

 



يورش نيروهاي امنيتي مصر به راهپيمايي ضد دولتي اخوان المسلمين

پليس و نيروهاي امنيتي با حمله به راهپيمايي جماعت اخوان المسلمين 30 نفر را مجروح كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس العربي»، نيروهاي امنيت مركزي مصر و پليس اين كشور روز يكشنبه به راهپيمايي حاميان «محمد الزيات» نا مزد جماعت اخوان المسلمين در انتخابات مرحله دوم مجلس شورا در شهر «ابوحمض» در استان «جيزه» حمله برده و 30 نفر را مجروح و تعدادي را نيز بازداشت كردند.
به گزارش فارس، نيروهاي امنيتي مصر قصد داشتند به زور، راهپيمايان را متفرق كنند، اما هنگامي كه با مقاومت آنها رو به رو شدند، اقدام به شليك گاز اشك آور كردند.
«محمد بديع» رهبر جماعت اخوان المسلمين ضمن محكوميت اين اقدام، با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه تجاوزات دستگاه هاي امنيتي به حقوق نامزدهاي اين جماعت و حاميان آن در انتخابات پارلماني آينده، بيانگر آن است كه قصد تقلب در انتخابات وجود دارد.
از سوي ديگر، «الزيات» نامزد اخوان المسلمين ضمن انتقاد شديد از برخورد دولت مبارك با فعالان سياسي اظهار داشت: رفتارهاي غيرقانوني دستگاه هاي امنيتي، هرگز نمي تواند مانع از ادامه سفرها و فعاليت هاي انتخاباتي نامزدهاي اخوان المسلمين شود.
وي تأكيد كرد: برخوردهاي اينچنيني از سوي حكومت مبارك، بيانگر آن است كه دولت درصد تقلب در انتخابات به نفع نامزد حزب حاكم ملي است.

 



رزمايش مشترك واشنگتن و سئول در نزديكي مرز كره شمالي

ارتش كره جنوبي و آمريكا با هدف ايجاد فشارهاي سياسي و رواني عليه پيونگ يانگ،مانور مشترك نظامي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ارتش كره جنوبي ديروز در نزديكي مرز مشترك با كره شمالي و با مشاركت نظاميان آمريكايي بزرگترين مانور نظامي خود پس از ماجراي غرق شدن ناوچه نظامي در 26 ماه مه را برگزار كرد.
براساس اين گزارش، در اين مانور كه با هدف محك زدن قدرت دفاعي كره جنوبي در برابر خطرات احتمالي جنگ با كره شمالي برگزار مي شود بيش از 50 دستگاه تانك و چندين وسيله نقليه نظامي ديگر به كار گرفته شده است. هرچند حضور نظاميان آمريكايي در اين مانور، هنوز به طور رسمي اعلام نشده است اما پيش از اين خبر برگزاري مشترك اين مانور رسما اعلام شده بود.
تنش ها در شبه جزيره كره پس از اعلام نتيجه گزارش يك گروه تحقيقاتي در مورد علت غرق شدن ناوچه نظامي «چئونان» و مقصر شناخته شدن كره شمالي به بالاترين حد رسيده است.
كره جنوبي با حمايت هاي همه جانبه آمريكا و متحدانش در تلاش است تحريم هاي تازه اي را عليه پيونگ يانگ اعمال كند. پيونگ يانگ با رد همه اتهامات تمام روابط خود با كره جنوبي را قطع كرده و نظاميان خود را نيز به حال آماده باش كامل درآورده است.
رزمايش مشترك واشنگتن و سئول در نزديكي مرز كره شمالي
ارتش كره جنوبي و آمريكا با هدف ايجاد فشارهاي سياسي و رواني عليه پيونگ يانگ،مانور مشترك نظامي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ارتش كره جنوبي ديروز در نزديكي مرز مشترك با كره شمالي و با مشاركت نظاميان آمريكايي بزرگترين مانور نظامي خود پس از ماجراي غرق شدن ناوچه نظامي در 26 ماه مه را برگزار كرد.
براساس اين گزارش، در اين مانور كه با هدف محك زدن قدرت دفاعي كره جنوبي در برابر خطرات احتمالي جنگ با كره شمالي برگزار مي شود بيش از 50 دستگاه تانك و چندين وسيله نقليه نظامي ديگر به كار گرفته شده است. هرچند حضور نظاميان آمريكايي در اين مانور، هنوز به طور رسمي اعلام نشده است اما پيش از اين خبر برگزاري مشترك اين مانور رسما اعلام شده بود.
تنش ها در شبه جزيره كره پس از اعلام نتيجه گزارش يك گروه تحقيقاتي در مورد علت غرق شدن ناوچه نظامي «چئونان» و مقصر شناخته شدن كره شمالي به بالاترين حد رسيده است.
كره جنوبي با حمايت هاي همه جانبه آمريكا و متحدانش در تلاش است تحريم هاي تازه اي را عليه پيونگ يانگ اعمال كند. پيونگ يانگ با رد همه اتهامات تمام روابط خود با كره جنوبي را قطع كرده و نظاميان خود را نيز به حال آماده باش كامل درآورده است.

 



نشست سران 51 كشور آفريقايي با ساركوزي در فرانسه

بيست و پنجمين نشست فرانسه- آفريقا، با حضور 51 كشور آفريقايي در شهر نيس فرانسه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از پايگاه خبري «المحيط»، اين نشست در حالي روز گذشته كار خود را آغاز كرد كه بسياري از كارشناسان، هدف از برگزاري آن را عادي سازي روابط ميان قاره آفريقا و فرانسه (قدرت استعماري سابق) مي دانند.در اين نشست كه با سخنان ساركوزي رئيس جمهور فرانسه و بدون حضور برخي روساي دولت هاي آفريقايي از جمله، رابرت موگابه، عمر البشير، جوزف كابيلا و معمر قذافي روساي جمهور زيمبابوه، سودان، جمهوري كنگو و ليبي برگزار شد، تعيين چارچوبي براي همكاري فرانسه و آفريقا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اين در حالي است كه فرانسه تمايل دارد، روابط خود را با آفريقا بهبود بخشد و وجه غالب در ديدگاه مردم آفريقا مبني بر استعمارگر بودن آن را درنظر آنها تلطيف كند، از اين رو ساركوزي با دستاويز قراردادن موضوعات مورد علاقه كشورهاي آفريقايي مانند داشتن كرسي نمايندگي در شوراي امنيت و گروه 20، توانسته است آنها را دور يك ميز جمع كند.طي اين نشست روسا و مقامات كشورهاي آفريقايي در مورد همكاري هاي اقتصادي، صلح و امنيت به تبادل نظر خواهند پرداخت.همچنين هيئت هاي نمايندگي از سازمان هاي مهم بين المللي از جمله اتحاديه اروپا، سازمان كشاورزي و خواربار جهاني (فائو)، كميسيون اتحاديه آفريقا و بانك جهاني نيز در اين نشست حضور دارند.

 



انتخابات رياست جمهوري كلمبيابه دور دوم كشيده شد

انتخابات رياست جمهوري كلمبيا كه با مشاركت 9 كانديدا انجام گرفت به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، انتخابات رياست جمهوري كلمبيا كه يكشنبه با مشاركت 9 كانديدا و 85 ناظر از سازمان كشورهاي آمريكايي آغاز شده بود، بدون كسب حد نصاب لازم از سوي نامزدها، به دور دوم كشيده شد.
براساس اين گزارش، «خوان مانوئل سانتوس» وزير دفاع سابق و «آنتاناس موكاس» شهردار بوگوتا توانستند با كسب به ترتيب 47 و 21 درصد از آرا به دور دوم راه يابند.
«سانتوس» 58 ساله كه مورد حمايت «آلوارو اوريبه»، رئيس جمهور فعلي اين كشور است براي پيروزي در دور نخست بايد 51درصد آرا را كسب مي كرد. اين گزارش زمان برگزاري دور دوم انتخابات را 20 ماه ژوئن (30 خرداد) اعلام كرده است.
گفتني است «اوريبه» به دليل تصدي گري دو دوره پست رياست جمهوري، امكان مشاركت در اين دور از انتخابات را نداشت. وي در اين دوران تلاش زيادي كرد تا با ايجاد تغييراتي در قانون اساسي اين كشور، امكان شركت سه باره خود در انتخابات را فراهم كند؛ كه مخالفت هاي صورت گرفته مانع از اين تغييرات شد.

 



محبوبيت نخست وزير ژاپن به پائين ترين حد رسيد

تمديد حضور نظاميان آمريكايي در اوكيناوا، محبوبيت نخست وزير ژاپن را به شدت كاهش داد.
در بحبوحه فشارها براي استعفاي «يوكيو هاتوياما»، نخست وزير ژاپن، نظرسنجي ها نشان مي دهد اقدام اين مقام ژاپني در تمديد حضور نظاميان آمريكايي پايگاه «فوتنما» در اوكيناوا، محبوبيت وي را به 17 درصد تقليل داده است.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت، نظرسنجي انجام شده توسط روزنامه «آساهي» نشان مي دهد ميزان حمايت ها از كابينه هاتوياما نسبت به آخرين نظرسنجي كه در ماه مه انجام گرفت چهار درصد ديگر كاهش يافته است. در اين نظرسنجي همچنين اعلام شده كه ميزان نارضايتي از نخست وزير از 64 درصد به 70 درصد افزايش يافته است.
گفتني است در پي بي توجهي «هاتوياما» به اعتراضات مردم و احزاب سياسي مبني بر اخراج نظاميان آمريكايي از ژاپن، روز جمعه گذشته نخست وزير ادامه حضور نظاميان آمريكايي در جزيره اوكيناوا را تمديد كرد. در اعتراض به اين بي توجهي يكي از سه حزب دولت ائتلافي ژاپن از دولت خارج و يكي ديگر از احزاب نيز تهديد به خروج كرده است كه در صورت وقوع اين رويداد، سقوط دولت حتمي است.
گفتني است، آمريكا كه پس از پايان جنگ جهاني دوم اقدام به ايجاد پايگاه هاي نظامي در ژاپن كرده است، در حال حاضر ده ها هزار نظامي در اين كشور استقرار كرده است كه اين امر دائماً مورد اعتراض مردم و مسئولان محلي قرار گرفته است. نكته جالب توجه اينكه، نخست وزير ژاپن با شعار خارج ساختن پايگاه هاي نظامي آمريكا از ژاپن توانست به پيروزي برسد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14