(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 16 خرداد 1389- شماره 19662

حديث دشت عشق
باشگاه استقلال در انتظار تصميم سازمان تربيت بدني
نكته ورزشي
اخبار كوتاه از فوتبال
انتخاب 5 وزنه بردار براي شركت در مسابقات جوانان جهان
كشتي جام پيروزي - تركيه سه مدال طلا، نقره و برنز براي تيم نوجوانان



حديث دشت عشق

به ياد شهيد «عباس صلاحي پور»
آن طور كه اسلام انتظار دارد عمل كنيد

دوران دبيرستان او همزمان با دوران شكوفايي انقلاب اسلامي بود و همراه دوستانش در پخش اعلاميه و نيز شركت در راهپيمايي فعالانه مي كوشيد و حتي از آمادگي هاي رزمي نيز غافل نبود. از خصوصياتش صبر و تحمل زياد در مقابل مشكلات بود. او پس از اخذ ديپلم در رشته علوم تجربي با شركت در كنكور مراكز تربيت معلم در رشته امور پرورشي پذيرفته شد و پس از فراغت از تحصيل و شروع جنگ تحميلي به جبهه هاي نبرد حق عليه باطل اعزام شد. در عمليات هاي متعددي شركت داشت و سرانجام در يكي از مراحل عمليات كربلاي 5 به آرزوي ديرينه خود يعني شهادت، نائل شد.
قسمتي از وصيت نامه شهيد:
سخني با همكاران و دبيران محترم اينكه وظيفه شما تنها رياضي، فيزيك و... درس دادن نيست بلكه اينها فرع است و اصل تربيت اسلامي است. اگر در كنار تعليم، تهذيب نباشد، انسان عالم همانند درنده اي همچون صدام مي شود و اينچنين جنايات را به وجود مي آورد. پس سعي كنيد همان طوري عمل كنيد كه اسلام از شما انتظار دارد.

 



قريب و قلعه نويي حاضر به بازگشت نيستند
باشگاه استقلال در انتظار تصميم سازمان تربيت بدني

سرويس ورزشي-
زمان براي استقلال تهران به سرعت مي گذرد اما با اين حال خبرهاي رسيده از سازمان تربيت بدني حكايت از آن دارد كه تركيب نهايي كادر مديريتي اين باشگاه مردمي احتمالاً امروز مشخص خواهد شد.
روز پنجيكشنبه دفتر علي سعيدلو در سازمان تربيت بدني يك ميهمان ويژه داشت. سرمربي فصل پيش تيم فوتبال سپاهان كه قرارداد داخلي اش براي حضور در دهمين دوره رقابتهاي ليگ برتر را با اين تيم اصفهاني امضاء كرده است، به ديدار علي سعيدلو رفت و در نشستي با وي آخرين وضعيت باشگاه استقلال را بررسي كرد.
هرچند مسئولان سپاهان تأكيد مي كنند كه قلعه نويي به عنوان يكي از پيشكسوتان استقلال در اين نشست شركت كرده است، اما با توجه به شرايط فعلي استقلال دور از ذهن است كه اين فرضيه را بپذيريم چرا كه استقلال پيشكسوتان بيشماري دارد كه هيچكدام در اين نشست حاضر نبوده اند! به نظر مي رسد پس از استعفاي دسته جمعي اعضاي هيئت مديره استقلال و امتناع آنها از ديدار مجدد با علي سعيدلو، رئيس سازمان تربيت بدني در انديشه چيدمان جديدي براي اين باشگاه مردمي و پرطرفدار است.
قريب مديرعاملي را قبول نكرد
پس از مطرح شدن نام قلعه نويي براي سرمربيگري استقلال تهران نام علي فتح الله زاده و دكتر حسين قريب نيز براي قبول سمت سرپرستي باشگاه استقلال تهران شنيده شد. اگرچه هر دو اين مديران اعلام كرده اند كه قصد بازگشت به استقلال را ندارند اما خبرگزاري فارس در خبري يادآور شده مسعود زريبافان رئيس پيشين مجمع باشگاه استقلال در تماس با قريب از وي خواسته مديرعاملي اين باشگاه مردمي را بپذيرد.
قلعه نويي در سپاهان مي ماند
اما با امتناع قريب و فتح الله زاده براي بازگشت به استقلال روز گذشته امير قلعه نويي نيز تأكيد كرد كه براي فصل آينده روي نيمكت اين تيم نمي نشيند. وي در گفت وگويي كوتاه اظهار داشت: من با سپاهان صحبت كرده ام و به اين تيم تعهد دارم. درست است هنوز قراردادم را ثبت نكردم اما صراحتاً اعلام مي كنم از سه يكشنبه هفته جاري كارم را با سپاهان شروع مي كنم و تيمم را در اصفهان تمرين خواهم داد. بنابراين حضورم در استقلال منتفي است.
جلسه در دفتر سعيدلو
از سوي ديگر، خبرگزاري مهر اعلام كرده امروز جلسه اي در دفتر علي سعيدلو برگزار خواهد شد تا تكليف كادر مديريتي باشگاه استقلال تهران روشن شود. انتظار آن مي رود سازمان تربيت بدني به عنوان متولي استقلال تهران هر چه سريعتر تركيب اعضاي هيأت مديره اين باشگاه را اعلام كنند تا استقلال به مانند تيم هاي ديگر ليگ برتري به جد وارد نقل و انتقالات شود، فصلي كه كارشناسان معتقدند زمينه موفقيت يا عدم موفقيت يك تيم در ليگ برتر را فراهم مي سازد.

 



نكته ورزشي

چرا مي آيند، چرا مي روند؟

سرويس ورزشي -
براي كساني كه علاقه مند به ورزش كشورشان هستند و اخبار و موضوعات آن را پيگيري مي كنند، بهانه ها، نكته ها و مسائل لاينحل زيادي براي سردرگم شدن و سردرنياوردن و كلافه شدن وجود دارد! يكي از اين مسائل اين است كه ملاك و ميزان عزل و نصب مديران در ورزش ما چيست؟ آنان به چه دليل و با تكيه بر كدام سوابق و شايستگي هاي ورزشي و مديريتي نصب مي شوند و به كدامين دليل و خطايي، عزل مي شوند؟ و باز: در ورزش ما اصل «ثبات مديريت» چگونه تعريف و به چه ميزان رعايت مي شود؟ آيا ملاك و معيارهاي عزل و نصب را در جاي و به موقع خود به كار مي گيريم و يا آنان را بهانه اي قرار مي دهيم براي اعمال سليقه و قدرت و تصفيه حساب و اهداف فردي و باندي؟ اصل ثبات مديريت چه؟ آيا آن را فقط وقتي رعايت مي كنيم كه مي خواهيم عزيز كرده و دوست و سفارش شده اي را به هر قيمت حفظ كنيم يا نه در رعايت آن بيش از هر چيز مصالح ورزش را و منافع ملك و ملت را در نظر مي گيريم؟
متأسفانه علاقه مندان و پيگيران مسائل ورزش ايران اكثر اوقات براي اين گونه سؤالات خود به پاسخ درست، مدلل و روشني دست پيدا نمي كنند و در جستجوي خود به تناقضات و ابهامات فراواني برمي خورند.
يكي از مسايلي هم كه سال هاست به عنوان آفت ورزش و از مشكلات اساسي آن كه ريشه بسياري از مشكلات ديگر است، از آن نام مي بريم، مسأله «شايسته سالاري در ورزش» و پرهيز از نصب و عزل هاي سليقه اي و جناحي است و يكي ديگر از موضوعاتي كه اين نشريه به ويژه پس از المپيك اخير (پكن-2008) به عنوان كليد اصلي مشكلات لاينحل ورزش نام برده است، بحث «ثبات مديريت» در ورزش و عدم رعايت اين اصل است و در اين باره تاكيد شده وقتي مديريت كلان ورزش ثبات نداشته باشد، حرف زدن از برنامه ريزي به ويژه از نوع بلندمدت آن در ورزش ما، بي معني و صرفا سخني براي گرم كردن تريبون و هدر دادن وقت مخاطب و خالي نماندن عريضه است و تا وضع اين گونه است و مكانيزم مديريتي ورزش ما چنين است، از ورزش مستعد و باظرفيت كشورمان، بيش از اين نمي شود انتظار داشت. متأسفانه در ورزش ما اصل «ثبات مديريت» رعايت نمي شود، چون ملاك و معيارهاي تعيين مديريت ها رعايت نمي شود.
هفته گذشته شنيديم كه اكثريت اعضاي هيئت مديره يكي از تيم هاي قديمي فوتبال اين مملكت- كه روزگاري باشگاه به معني واقعي بود- در جلسه اي با حضور رئيس سازمان تربيت بدني استعفاء داده و... اين در حالي است كه ما در فصل نقل و انتقال به سر مي بريم و پيش از اين هم مربي فصل پيش اين تيم استعفاء داده بود. يعني درست در فصل و مقطعي كه تكليف يكساله و فصل در پيش روي يك تيم مشخص مي شود، اين اتفاقات در يك تيم پرطرفدار رخ مي دهد كه طي آن مي شود مسائل ذكر شده در آغاز مطلب را يكجا ديد! اين هيئت مديره و اين مديرعامل با چه ملاك و معيارها و سوابقي آمدند و به چه دليل در اين مقطع حساس كنار مي روند؟ سازمان متولي ورزش و اين تيم چه تمهيداتي در اين باره انديشيده و چه پيش بيني هايي براي خنثي كردن عواقب منفي اين تغييرات كرده است؟ اصل ثبات مديريت در اين باشگاه چگونه سرنوشتي پيدا كرده است؟ برنامه ريزي براي فصل آينده اين تيم را چه كسي انجام خواهد داد؟
وضعيت مديريتي اين تيم را به عنوان تازه ترين نمونه ذكر كرديم تا براي حرف اصلي اين مقال بدون شاهد و مثال حرف نزده باشيم. قصدمان هم از ذكر اين نمونه هرگز دفاع از عملكرد مديريت كنار رفته اين تيم نبود كه اتفاقا به آن انتقادات فراواني هم داشتيم و چنين سرنوشتي را برايش پيش بيني مي كرديم. برگرديم سر بحث خودمان، كي مي خواهد اين وضعيت در ورزش ما به پايان برسد و اصول مثبت و تجربه شده در همه جاي دنيا رعايت شود؟ در تعيين مديريت ها و همچنين عزل آنها، مصالح ورزش، احساسات و علايق مردم و... مورد توجه جدي قرار بگيرد...؟ و... معلوم نيست و فعلا وضع ورزش همين است كه هست. خوانندگان محترم و علاقمندان به ورزش مي دانند كه اينترميلان، قهرمان فصل اخير ايتاليا و باشگاه هاي اروپا طي نيم قرن اخير فقط دو مدير داشته است. موراتي پدر و موراتي پسر كه امروز به سنين سالخوردگي نزديك مي شود. تيم هاي ما چه؟ سازمان تربيت بدني چه؟ كل ورزش ما چه...؟ نمي شود به «اصول» عمل نكرد و توقع داشت چرخ ورزش در مسير پيشرفت و حركت رو به جلو در چرخش باشد...مي شود؟!

 



اخبار كوتاه از فوتبال

رضايي، نوري و فشنگچي با پيروزي ثبت كردند
باشگاه پيروزي با عقد قراردادهايي دوساله غلامرضا رضايي، محمد نوري و اميرحسين فشنگچي را به خدمت گرفت.
اين سه بازيكن عصر روز پنج يكشنبه هفته گذشته پس از توافق نهايي با مديرعامل باشگاه پيروزي در هيئت فوتبال تهران حاضر شدند و هر كدام قراردادهاي دوساله خود را با اين تيم به ثبت رساندند. براساس اعلام باشگاه پيروزي رضايي فصل آينده با پيراهن شماره 10، نوري با پيراهن شماره 14 و فشنگچي با پيراهن شماره 23 اين تيم به ميدان خواهند رفت. باشگاه پيروزي با جذب اين سه بازيكن تنها سه بازيكن ليگ برتري ديگر مي تواند جذب كند.
ساعد دروگبا شكست!
ديديه دروگبا مهاجم شماره يك تيم ملي ساحل عاج در جريان ديدار دوستانه تيمش مقابل ژاپن دچار شكستگي استخوان ساعد شد و جام جهاني را از دست داد. طبق اعلام وب سايت روزنامه فرانسوي اكيپ، خود دروگبا پس از اطلاع از نظرات ابتدايي پزشكان اعلام كرد كه شانس حضور در رقابت هاي جام جهاني را از دست خواهد داد؛ موضوعي كه براي ساحل عاج به شدت نگران كننده است، چرا كه شانس استفاده از برترين ستاره شان را از دست خواهند داد.
استعفاي شمس پذيرفته شد
فدراسيون فوتبال با استعفاي حسين شمس از سمت سرمربيگري تيم ملي فوتسال كشورمان موافقت كرد.حسين شمس پس از قهرماني تيم ملي فوتسال ايران در يازدهمين دوره مسابقات فوتسال قهرماني آسيا استعفاي خود را به فدراسيون فوتبال ارائه كرد كه اين استعفا روز پنجيكشنبه هفته گذشته با موافقت مسئولان فدراسيون روبه رو شد.
استيل آذين اميدوار به جذب دنيزلي
مصطفي دنيزلي، سرمربي تيم فوتبال بشيكتاش تركيه شب گذشته از سمت خود در اين تيم كناره گيري كرد تا احتمال حضورش در تيم استيل آذين تهران پررنگ تر شود. اين مربي گرانقيمت و باتجربه كه دو فصل پيش دو جام براي اين باشگاه شهر استانبول به ارمغان آورده بود در فصل گذشته با وجود پيروزي تاريخي مقابل منچستر يونايتد فصل را با عنوان چهارمي تمام كرد كه اين يك ناكامي محض براي اوست. دنيزلي كه هواخواهان بسياري در ايران دارد جاي خود را به برند شوستر سرمربي سابق رئال مادريد خواهد داد. اين درحالي است كه باشگاه استيل آذين تهران به شدت به دنبال استخدام اين مربي تركيه اي بوده است. چندي پيش رسانه هاي تركيه اي از پيشنهاد هفت ميليون دلاري باشگاه استيل آذين به مصطفي دنيزلي خبر داده بودند كه از سوي اين مربي پذيرفته نشده بود. البته مسئولان باشگاه استيل آذين هم اين موضوع را تكذيب كرده بودند.
كميته انضباطي راي به پيروزي نفت داد
كميته انضباطي فدراسيون فوتبال راي ديدار آلومينيوم هرمزگان و نفت تهران را اعلام كرد. كميته انضباطي فدراسيون فوتبال اعلام كرد، برابر گزارش نماينده فدراسيون و داور مسابقه مبني بر نيمه تمام ماندن ديدار آلومينيوم هرمزگان و نفت تهران به دليل هجوم تماشاگران هرمزگاني به زمين مسابقه در دقيقه 98، نتيجه مسابقه سه بر صفر به نفع تيم نفت تهران خواهد بود. همچنين تيم آلومينيوم هرمزگان به پرداخت سي ميليون ريال جريمه شد.
فرديناند هم جام جهاني را از دست داد
ريو فرديناند كاپيتان تيم ملي انگليس به دليل آسيب ديدگي جام جهاني را از دست داد تا مايكل داوسان بار ديگر به اردوي تيم ملي دعوت شود.
فابيو كاپلو خبر آسيب ديدگي ريو فرديناند را در تمرينات تأييد كرد و مايكل داوسان كه از ليست 30 نفره تيم ملي انگليس خط خورده بود، دوباره به تيم ملي دعوت شد. در نخستين جلسه تمرين تيم ملي انگليس اميل هسكي با تكلي خشن موجب آسيب ديدگي ريو فرديناند شد و به اين ترتيب شانس حضور در آفريقاي جنوبي را از دست داد. فابيو كاپلو بعد از ماجراي رسوايي اخلاقي جان تري بازوبند كاپيتاني را به ريو فرديناند سپرده بود.
كمك يك ميلياردي سازمان به باشگاه پيروزي
باشگاه پيروزي براي فصل نقل و انتقالات از سوي سازمان تربيت بدني يك ميليارد تومان كمك گرفت. با تصميم علي سعيدلو، باشگاه پيروزي براي شروع فصل نقل و انتقالات و ليگ جديد يك ميليارد تومان در قالب دو فقره چك 500 ميليون توماني از سازمان تربيت بدني كمك گرفت. رئيس سازمان تربيت بدني به كاشاني تأكيد كرده بايد 60 درصد از هزينه هاي باشگاه را از طريق بخش خصوصي، اسپانسر و كمك هاي مردمي براي فصل آينده تهيه كند.
شفيلديونايتد به تيموريان پيشنهاد داد
باشگاه شفيلديونايتد انگلستان خواهان به خدمت گرفتن هافبك تيم ملي فوتبال ايران و باشگاه فولهام شد.
تيموريان 27 ساله كه سابقه بازي در تيم هاي بولتون و فولهام را دارد، به احتمال فراوان در فصل نقل و انتقالات تابستاني به تيم شفيلديونايتد كه در رقابت هاي ليگ قهرماني انگلستان بازي مي كند خواهد پيوست. تيموريان كه از چند تيم داخلي ايران نيز پيشنهادهايي دريافت كرده است، هنوز به هيچ گزينه اي پاسخ نداده و به نظر مي رسد با توجه به پيشنهاد اين تيم انگليسي، احتمال حضور او در ليگ برتر ايران كمتر از قبل شود.

 



انتخاب 5 وزنه بردار براي شركت در مسابقات جوانان جهان

براساس ركوردگيري صورت گرفته در اردوي تيم ملي وزنه برداري، پنج ورزشكار براي حضور در رقابت هاي جوانان جهان انتخاب شدند.
ركوردگيري وزنه برداران جوان حاضر در اردوي تيم ملي وزنه برداري برگزار شد و در پايان مسئولان اين فدراسيون تصميم گرفتند تا پنج وزنه بردار را جهت حضور در رقابت هاي جوانان جهان در بلغارستان انتخاب كنند. براساس ركوردگيري صورت گرفته كيانوش رستمي در وزن 77 كيلوگرم كه وزنه هاي 160 و 195 كيلوگرم را در حركات يك ضرب و دوضرب بالاي سر برده بود به عضويت تيم ملي درآمد. ياسر دادوند و كيا قدمي هم در وزن 94 كيلوگرم به ترتيب با بالاي سر بردن وزنه هاي 167- 205 كيلوگرم و 165- 200 كيلوگرم در حركات يك ضرب و دوضرب به عضويت تيم ملي درآمدند. بهادر ملكي و جهانگير ملك احمدي نيز دو وزنه بردار ديگر در وزن 105 كيلوگرم بودند كه آنها نيز به ترتيب با ركورد مجموع 375 كيلوگرم و 372 كيلوگرم براي حضور در رقابت هاي جوانان جهان انتخاب شدند. همچنين قرار شد محمدپور و مولايي دو وزنه بردار ديگر اردو كه ركوردهايي پايين تر نسبت به اين پنج نفر داشتند در اردو باقي بمانند تا در صورت بروز مشكل جانشين ديگران شوند. رقابت هاي وزنه برداري جوانان جهان از روز 21 خردادماه در شهر صوفيه بلغارستان برگزار مي شود.

 



كشتي جام پيروزي - تركيه
سه مدال طلا، نقره و برنز براي تيم نوجوانان

كشتي گيران نوجوان كشورمان در روز نخست جام پيروزي كه در شهر آيدين تركيه در حال برگزاري است صاحب يك مدال طلا، يك مدال نقره و يك مدال برنز شدند.
روز نخست تورنمنت بين المللي جام پيروزي تركيه با كسب يك مدال طلا توسط يوسف قادريان در وزن 69 كيلوگرم و يك مدال برنز توسط رسول گرمسيري در وزن 54 كيلوگرم كشتي فرنگي و يك مدال نقره توسط محمد دهقان در وزن 54 كيلوگرم كشتي آزاد به پايان رسيد.
بر اين اساس روز جمعه در پايان روز نخست رقابتهاي كشتي جام پيروزي تركيه كه در رده سني نوجوانان در شهر آيدين جريان دارد در وزن 42 كيلوگرم كشتي فرنگي رضا خدري مقابل حريفي از تركيه شكست خورد و از دور رقابت ها كنار رفت.
در وزن 54 كيلوگرم رسول گرمسيري كه سه كشتي خود را با پيروزي پشت سر گذاشته بود در ديدار سرگروهي شكست خورد و به ديدار رده بندي راه يافت كه توانست با شكست كشتي گير قزاقستاني در اين ديدار به مدال برنز دست يابد. در همين وزن امير كعب عمير نيز كه با كسب سه پيروزي مقابل رقباي خود به ديدارهاي سرگروهي راه يافته بود با شكست در ديدار سرگروهي به ديدار رده بندي راه يافت كه در اين مسابقه نيز مقابل كشتي گيري از كشور ميزبان شكست خورد و پنجم شد.
در وزن 69 كيلوگرم نيز يوسف قادريان با كسب چهار پيروزي به ديدار فينال راه يافت كه در ديدار فينال كشتي گير الجزايري را شكست داد و به مدال طلا دست يافت. محمدسعيد اردكاني در همين وزن با شكست مقابل حريف الجزايري و با توجه به حضور اين كشتي گير در ديدار فينال به ديدارهاي شانس مجدد راه يافت و پنجم شد.
همچنين در كشتي آزاد در وزن 42 كيلوگرم عباس صالحي با يك شكست از دور رقابتها كنار رفت.
در وزن 54 كيلوگرم كشتي آزاد محمد دهقان پس از چهار پيروزي در ديدار فينال مغلوب حريف ترك خود شد و به مدال نقره دست يافت. در همين وزن محمدرضا علي تبار كه با سه پيروزي مقابل حريفان به ديدارهاي نيمه نهايي راه يافته بود در اين ديدار مغلوب شد و به د يدار رده بندي راه يافت. علي تبار در ديدار رده بندي نيز شكست خورد و پنجم شد.
در وزن 69 كيلوگرم كشتي آزاد نيز علي شفيع زاده و محمدرضا حسن پور با شكست مقابل حريفان خود از دور رقابت ها كنار رفتند.
در اين رقابتها كشتي گيراني از 12 كشور ايران، تركيه، روسيه، قزاقستان، گرجستان، آذربايجان، بلغارستان، سوريه، عراق، الجزاير، مصر و تركمنستان حضور دارند و تركيه اي ها ميزبان 500 كشتي گير، مربي و سرپرست تيمهاي مختلف هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14