(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20  خرداد 1389- شماره 19666
 

فرياد مرگ بر آمريكا و اسرائيل همزمان با ورود كلينتون به اكوادور
سرنگوني هلي كوپتر ناتو در افغانستان 4 كشته برجاي گذاشت
چشم انداز
تداوم اعتراض هاي ضد صهيونيستي در همبستگي با مردم غزه
جاسوس «ايده آل»!
تظاهرات ضد دولتي در خيابان هاي آلمان ، دانمارك و استراليا
افراد مسلح در كراچي140 دستگاه كاميون و تانكر حامل سوخت ناتو را به آتش كشيدند
بررسي بحران هاي منطقه اي در ديدار حريري با سران عربستان و اردن
پارلمان جمهوري آذربايجان به پنتاگون و ناتو براي احداث پايگاه مجوز داد
البرادعي: مردم مصر آماده اند ساختارهاي سياسي را تغيير دهند
آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني هلند



فرياد مرگ بر آمريكا و اسرائيل همزمان با ورود كلينتون به اكوادور

مردم اكوادور با شعار «مرگ با آمريكا و اسرائيل» از وزير خارجه آمريكا استقبال كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مردم اكوادور در حمايت از مقاومت شجاعانه ملت فلسطين و مخالفت با سياست هاي سلطه جويانه كاخ سفيد، همزمان با سفر «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا به «كيتو» پايتخت كشورشان تظاهرات كردند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان اكوادوري ضمن حمل پلاكاردهايي كه بر روي آنها شعارهايي همچون دخالت آمريكا، فتنه صهيونيستي، صهيونيست هاي فاشيست، شما تروريست هستيد، تعطيلي پايگاه هاي نظامي آمريكا و فلسطين آزاد بايد گردد، نوشته شده بود، از كلينتون استقبال كردند.
اين گزارش حاكي است، مردم اكوادور در تظاهرات خود، پرچم رژيم اشغالگر قدس را حمل مي كردند كه روي آن علامت نازيسم نقش بسته بود.

 



سرنگوني هلي كوپتر ناتو در افغانستان 4 كشته برجاي گذاشت

افراد مسلح افغان يك فروند هلي كوپتر نظامي متعلق به اشغالگران ناتو را در ولايت هلمند افغانستان سرنگون كردند و چهار نظامي اشغالگر را به هلاكت رساندند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «داوود احمدي» سخنگوي والي هلمند افغانستان اعلام كرد يك فروند هلي كوپتر متعلق به نيروهاي ناتو با شليك موشك شبه نظاميان مسلح در منطقه «سنگين» ولايت هلمند افغانستان سرنگون شد. وي زمان سقوط اين هلي كوپتر را ظهر ديروز به وقت محلي اعلام كرد.
برپايه اين گزارش، حادثه مذكور به هلاكت چهار نظامي ناتو نيز انجاميد. مليت اين نظاميان مشخص نشده است. هم اكنون اشغالگران ناتو سرگرم آماده شدن براي انجام عمليات در ولايت قندهار در جنوب افغانستان هستند.

 



چشم انداز

قيام خونين 15 خرداد
پروفسور حميد مولانا (قسمت سوم)

قيام خونين 15 خرداد يك نقطه عطف در مبارزه مردمي عليه ستم، بي عدالتي و سلطه گرائي در سطح ملي و بين المللي بود. به دنبال قيام خونين 15 خرداد 1342 بود كه مبارزات عليه دو ابرقدرت زمان يعني آمريكا و شوروي آغاز شد و قاره هاي آمريكا و اروپا را فراگرفت. در كشورهاي زيرسلطه، در قاره هاي آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين مقاومت مردم عليه سلطه گران غربي افزايش يافت. قيام خونين 15 خرداد نه تنها ريشه هاي انقلاب اسلامي ايران را آبياري كرد بلكه در سطح جهاني زنگ سقوط يك امپراتوري (شوروي) و افول قدرت امپراتوري ديگر (آمريكا) را به صدا درآورد. بحران هاي سياسي، نظامي و اخلاقي در اردوگاه شرق و غرب، يعني سوسياليسم و كاپيتاليسم (يا سرمايه داري) ليبرال پس از وقوع قيام 15 خرداد در ايران شدت گرفت.
تأثير قيام 15 خرداد به رهبري امام خميني(ره) را در سطح بين المللي و جهاني چگونه مي توان تبيين كرد؟ قيام 15 خرداد 1342 و نهضت امام خميني با قيام هايي كه پس از خاتمه جنگ جهاني دوم عليه استعمار غرب صورت گرفت سه نقطه تمايز داشت. اول اينكه اين قيام برعكس قيام هاي سابق در ايران و سراسر دنيا كاملاً يك قيام ديني- سياسي بود كه به رهبري يك قائد و فقيه ديني و اسلامي عملي مي شد. اين نهضت و قيام عمدتاً توسط مردم و با استفاده از زيرساخت هاي ديني، سنتي و ملي (مساجد، حوزه، حسينيه، هيئت، بازار، محله و...) و با حمايت اقشار مختلف جامعه صورت مي گرفت. شيوه مبارزه و قيام كلامي، غيرخشونت و غيرمسلحانه، و مدني و ديني بود و الگوي آن الگوي كربلا و عاشوراي حسيني بود. تفاوت قيام و شيوه امام خميني با ساير رهبران ضداستعمار سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم مانند گاندي و نهرو در اين بود كه آنها در مبارزه خود عليه انگليس و براي آزادي و استقلال هند، به دنبال يك نظام و جامعه سكولار غيرديني بودند ولي امام از يك نظام و جامعه كاملاً اسلامي سخن مي گفت. جماعت اسلامي در پاكستان و جمعيت اخوان المسلمين در مصر هيچ كدام آن توانايي و قدرت تشكل و بسيج سياسي و آن الگوي شفاف و انديشه سياسي و حكومتي امام خميني(ره) را نداشتند و براي همين هم نتوانستند در مقابل محمدعلي جناح در پاكستان و شخصيت هايي مثل جمال عبدالناصر در مصر موفق باشند.
ويژگي دوم قيام 15 خرداد و نهضت امام خميني(ره) اين بود، كه او نه تنها عليه دو اردوگاه شرق (شوروي) و غرب (آمريكا و متفقين) قدعلم كرده بود بلكه مكتب و راه جديدي را نشان مي داد كه تا آن روز به جهانيان ارائه نشده بود و كاملاً خارج از نظريه پردازي هاي ليبرال دموكراسي آمريكا و اروپا، سوسياليسم و كمونيسم شوروي و اقمار آن بود. قيام هاي سال هاي نيمه دوم قرن بيستم دو نقطه مشترك داشتند، يكي ضداستعماري و ديگري ناسيوناليسم يا ملي گرايي بود: مصدق در ايران، عبدالناصر در مصر، تيتو در يوگسلاوي، نكرومه در غنا، لومومبا در كنگو، سوكارنو در اندونزي، مائو در چين، كاسترو در كوبا و... قيام 15 خرداد و نهضت امام خميني(ره) ناسيوناليسم و ملي گرايي را رد و براي اولين بار پس از سال ها جهانشمولي اسلامي را مطرح كرد. بدين ترتيب قيام امام خميني با دو گرايش بزرگ قرن بيستم به مبارزه برخاست و در مقابل آنها موضع گرفت، يكي تجددگرايي و مدرنيته غرب و ديگري الگوي «ملت- دولت».
دقيقاً در اينجاست كه ويژگي سوم قيام 15 خرداد و نهضت امام خميني تجلي پيدا مي كند و آن برقراري يك نظام و حكومت اسلامي برمبناي «ولايت فقيه» و اصول اسلامي است. از ديدگاه امام «نظريه ولايت فقيه» محوري ترين و مهم ترين پايه نظام سياسي اسلام در عصر غيبت امام زمان(عج) است. نظام جمهوري اسلامي با محوريت ولايت فقيه يك نظام اسلامي و ديني محض و جدا از تمامي نظام هاي رايج موجود در سيستم بين المللي است. قيام 15 خرداد در حقيقت آغاز احياي هويت اسلامي براي بيش از يك ميليارد جمعيت آن روز دنيا بود. از آغاز اين قيام تا پيروزي انقلاب اسلامي ما شاهد يك دوره جديد در تفكر و انديشه سياسي و حكومتي امام خميني هستيم. ضرورت حكومت براي جامعه، نداشتن مشروعيت ذاتي يك فرد يا گروه خاص براي حكومت و دولت، حاكميت خدا به عنوان تنها منبع ذاتي مشروعيت، و جدا نبودن دين از سياست، اصول پيش فرض هاي اين قيام را تشكيل مي دهد.
رويدادها و حوادثي كه پس از قيام خونين 15 خرداد 1342 در سطح بين المللي صورت گرفت، تأثيري كه نهضت امام خميني و به ويژه قيام 15 خرداد در دنيا داشت و استفاده اي كه فرهنگ ها، مذاهب، ملت ها از شيوه مبارزه و مقاومت امام خميني در سال هاي بعد از اين قيام، بردند ، اگر هم معجزه آسا نباشد، بسيار شگفت آور است. ما قبل از اينكه وارد جزئيات اين مطلب و بعد بين المللي آن شويم، اين رويدادها، حوادث، روابط و تأثيرات را كه در ماه ها و سال هاي بعد از قيام انجام گرفت خلاصه مي كنيم:
1) معمار اصلي «انقلاب سفيد» ايران يعني جان. اف. كندي رئيس جمهور وقت آمريكا 5 ماه بعد از قيام خونين 15 خرداد و دستگيري امام خميني(ره) در اوائل آذر1342 (نوامبر 1963 ميلادي) در شهر دالاس در ايالت تگزاس در آمريكا ترور شد. مرگ كندي شوك بسيار بزرگي به آمريكا و سيستم سياسي جهاني وارد كرد.
2) مقارن با نهضت امام و قيام خونين 15خرداد سياهپوستان آمريكا به رهبري يك كشيش مسيحي به نام مارتين لوتركينگ مبارزات خود را براي اخذ آزادي هاي مدني عليه تبعيضات نژادي در سراسر آمريكا شروع كردند كه به مدت بيش از يك دهه ادامه يافت.
3) بعد از قيام 15خرداد، آمريكا بيش از پيش در گرداب جنگ ويتنام افتاد كه بيش از دو ميليون ويتنامي و 30هزار سرباز آمريكائي در آن جان باختند.

4) در سال 1346 (1967ميلادي) جنگ 6روزه رژيم صهيونيستي و كشورهاي عربي رخ داد كه با شكست اعراب و تصرف صحراي سينا در مصر، قسمتي از بيت المقدس در فلسطين، و ارتفاعات جولان در مرز سوريه توسط ارتش اسرائيل، پايان يافت.
5) يكسال پس از قيام 15خرداد، دانشجويان دانشگاه هاي آمريكا از دانشگاه كلمبيا در شرق آمريكا گرفته تا دانشگاه كاليفرنيا (بركلي) در غرب آن كشور عليه هيئت حاكمه آمريكا شورش كرده و به گروه هاي مبارز سياهپوستان آمريكا پيوستند. ناآرامي براي مدت چند سال جامعه آمريكا و بويژه دانشگاه هاي ايالات متحده را دربر گرفت.
6) در سال 1968 ميلادي مطابق با 1347 شمسي اعتراضات مردم آمريكا عليه جنگ ويتنام، شورش و عصيان سياهپوستان و دانشجويان ايالات متحده عليه هيئت حاكمه آن كشور به اوج خود رسيده و به قاره اروپا، آفريقا، و آمريكاي لاتين سرايت كرده و اقمار شوروي سابق را در مركز و شرق اروپا هدف قرار داد. آزاديخواهان چكسلواكي در بهار آن سال به رهبري نخست وزير و رئيس جمهور وقت «دوبچك» عليه رژيم كمونيستي آن زمان برخاستند ولي با دخالت نظامي شوروي سركوب شدند. در تابستان همان سال دانشجويان و كارگران فرانسه «انقلاب» خود را عليه دولت ژنرال دوگل در خيابان هاي پاريس به راه انداختند. در همين سال بود كه رهبر ديني وسياسي سياهپوستان آمريكا، مارتين لوتركينگ در ايالات متحده ترور شد و چند ماه بعد رابرت كندي، برادر رئيس جمهور اسبق هنگام مبارزات انتخاباتي خود در شهر لس آنجلس توسط فردي به قتل رسيد. در كمتر از 5سال سه شخصيت مهم آمريكائي توسط خود آمريكائي ها در آن كشور ترور شدند. تظاهرات و اعتراضات در شهرهاي آمريكا گسترش پيدا كرد و تعدادي از شهروندان و دانشجويان در برخورد با پليس و مأمورين انتظامي كشته شدند.
7) با شروع دهه 1970ميلادي (آغاز سال 1349شمسي) آمريكا با بحران هاي جديدي مواجه شد. ارتش ايالات متحده پس از سال ها جنگ در مقابل مقاومت مردم ويتنام با يك شكست سنگين نظامي مواجه شد و در آخرين ساعات سفيركبير آمريكا با هلي كوپتر از ويتنام فرار و پايتخت ويتنام جنوبي يعني سايگون سقوط كرد. جنگ ويتنام بزرگترين شكست نظامي در تاريخ جمهوري آمريكا بود.
8) در سال 1973 ميلادي در نتيجه جنگي كه بين رژيم صهيونيستي و مصر صورت گرفت كشورهاي نفت خيز عربي به عنوان اعتراض آمريكا را تحريم و از ارسال نفت به آن كشور خودداري كردند. شاه ايران برعكس، توليد نفت را براي احتياجات آمريكا دو برابر كرد ولي كمبود بنزين در ايالات متحده مردم آن كشور را ساعت ها در پمپ بنزين ها در صف نگاه داشت. به علت كمبود انرژي، دولت آمريكا از مردم خواست تا در مصرف برق صرفه جوئي كنند و مقررات جديدي براي سرعت خودروها در جاده ها وضع كرد. آن سال مردم آمريكا عيد كريسمس را بدون چراغاني جشن گرفتند.
9) در اوائل دهه1970 رسوايي و فساد معروف به «واترگيت» كه در آن شخص رئيس جمهور و همكارانش به علت دروغگوئي، سرقت مدارك حزب رقيب و عمليات غيرقانوني ديگر از طرف كنگره آمريكا و مقامات دادگستري تحت تعقيب و بازرسي بودند، باعث شد كه شخص رئيس جمهور يعني ريچارد نيكسون (بزرگترين حامي رژيم پهلوي) پس از استعفا كاخ سفيد را ترك كند. قضيه واترگيت لطمه بزرگي به حيثيت نظام آمريكا وارد كرد.
10- تحت اين شرايط و بحران هاي متعدد سياسي، اقتصادي، نظامي، و فرهنگي بود كه معاون رئيس جمهور آمريكا، جرالدفورد، موقتاً امور رياست جمهوري آمريكا را به دست گرفت. نظرسنجي ها نشان مي داد كه آمريكائي ها و عموم شهروندان آن كشور كمترين اعتماد و احترام را به نظام و دولت خود در اين دهه دارا بودند. در مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا كه چند سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران صورت گرفت جرالدفورد از حزب جمهوريخواهان در مقابل جيمي كارتر از حزب دموكرات شكست خورد. كارتر، فرماندار ايالت جورجيا كه يك توليدكننده و تاجر بادام بود با مشاهده وضع اسف بار آمريكا در مبارزات انتخاباتي به مردم آمريكا اظهار داشت كه از طرف حضرت مسيح به او الهام شده است كه آمريكا را از اين بحران و گرداب بزرگ نجات دهد. كارتر در اوائل رياست جمهوري خود در كاخ سفيد هنگام استقبال از شاه ايران اعلام كرد كه ايران در خاورميانه ملتهب، تنها جزيره اي است كه «ثبات سياسي دارد!»
دقيقاً در اين سال ها بود كه فقيه و قائد بزرگ امام خميني(ره) با اطلاع و درك صحيح از وضع آمريكا و سياست جهاني، انقلاب اسلامي ايران را در تبعيد مديريت كرد. چه رابطه اي بين قيام خونين 15خرداد 1342 و بحران هائي كه در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي در اين سال ها به وجود آمده بود، وجود داشت؟ تأثير اين قيام بر نظام بين المللي چه بود؟ براي اين منظور حوادثي را كه به قيام خونين 15خرداد منجر شد بايد يك به يك موردمطالعه و بحران هائي را كه متعاقباً ايجاد شد با دقت بررسي كرد.

 



تداوم اعتراض هاي ضد صهيونيستي در همبستگي با مردم غزه

مردم كشورهاي مختلف جهان با برپايي تظاهرات گسترده بار ديگر همبستگي خود را با مردم رنج ديده غزه اعلام كردند.
هزاران نفر از مردم تركيه با برپايي تظاهرات گسترده بار ديگر از مردم فلسطين به ويژه ساكنان منطقه محروم غزه حمايت كردند و خواستار برخورد قاطعانه جامعه جهاني با تجاوزات رژيم صهيونيستي شدند. تظاهر كنندگان خواستار لغو محاصره غزه شدند.
در ايرلند نيز مردم با ريختن به خيابان ها و آتش زدن پرچم اسرائيل خشم و نفرت خود را از اين رژيم اشغالگر به نمايش گذاشتند. مردم با دادن شعارهاي ضدصهيونيستي از دولت خواستند تا هرگونه روابط سياسي، تجاري خود را با اين رژيم به طور كامل قطع كند.
در آرژانتين، ونزوئلا، پاكستان، هند، لبنان، تايوان، اندونزي و ديگر كشورهاي جهان نيز تظاهرات گسترده اي در حمايت از مردم فلسطين برگزار شد.
در سراسر غزه و كرانه باختري نيز فلسطينيان به برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز پرداختند و از جهان اسلام خواستند تا هر چه سريع تر براي رفع محاصره غزه اقدامي عاجلانه بينديشند.
صدها كودك فلسطيني نيز در همبستگي با قربانيان جنايت صهيونيست ها در حمله به ناوگان آزادي در دو شهر غزه و رفح تظاهرات كردند.
كودكان فلسطيني از جامعه جهاني خواستند مقام هاي صهيونيستي را به اتهام ارتكاب جنايات جنگي تحت پيگرد قرار دهند و آنها را محاكمه كنند.
كودكان فلسطيني همچنين با سردادن شعارهايي از ملت هاي عربي و اسلامي خواستند حاكمان خود را تحت فشار قرار دهند تا براي لغو محاصره ظالمانه غزه اقدامي فوري انجام دهند.
در همين رابطه نمايندگان كنگره آمريكا با ارسال نامه سرگشاده اي به رئيس جمهور اين كشور خواستار تغيير رويكرد آمريكا نسبت به رژيم صهيونيستي شدند.
در اين نامه كه به امضاي تعدادي از نمايندگان كنگره آمريكا رسيده است از باراك اوباما خواسته شده كه جلو تجاوزات رژيم صهيونيستي نسبت به مردم فلسطين گرفته شود.
در اين نامه آمده است، قابل قبول نيست كه اسرائيل مكرراً قوانين بين المللي را نقض كند، غير نظاميان بي گناه را بكشد، به محاصره غزه ادامه دهد و تنش ها در منطقه را افزايش دهد.
نمايندگان كنگره آمريكا در اين نامه تصريح كردند، اسرائيل بايد پاسخگوي حمايت هاي ما، جان سربازان ما و سرمايه هاي ميليارد دلاري ماليات دهندگان آمريكايي باشد چرا كه اين رژيم خيلي بيشتر از بي اعتنايي و خشونت بدون فكر عليه افراد بي گناه به ايالات متحده مديون است.
در اين نامه همچنين خاطرنشان شده است اگر آمريكا جلو تجاوزات رژيم صهيونيستي را نگيرد آن گاه مجوز خشونت ورزي به اين رژيم را داده و شهروندان ما بايد عواقب آن را پس بدهند.
شركت كنندگان در كنفرانس امنيتي تعامل و اعتمادسازي در آسيا (سيكا) در تركيه نيز با محكوم كردن تجاوز رژيم صهيونيستي به كاروان كمك هاي بشردوستانه به غزه، آن را نقض آشكار قوانين بين المللي عنوان كردند.
21 كشور در بيانيه پاياني اين كنفرانس عقب نشيني رژيم صهيونيستي از اراضي اشغالي، تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف را تأييد كردند.
از سوي ديگر هيئت پارلماني مصر براي اعلام همبستگي با مردم غزه وارد اين منطقه شد. قرار بود اين هيئت با كاروان امدادرساني حامل آهن و سيمان براي بازسازي نوار غزه وارد اين منطقه شود كه به دليل مخالفت مصر از ورود اين كمك ها جلوگيري شد.
رئيس هيئت پارلماني مصر در اين باره گفت، سكوت در قبال محاصره غزه ممكن نيست. وي از مصر خواست تا گذرگاه رفح را براي هميشه باز بگذارد. عمر و موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز تأكيد كرد كه اتحاديه عرب در شكستن محاصره نوار غزه جدي است.وي تصريح كرد سفرش به نوار غزه كه ظرف چند روز آينده صورت مي گيرد در راستاي تلاش جدي اتحاديه عرب براي لغو تحريم نوار غزه است.
فرمانده كل نيروي دفاع بحرين نيز اظهار داشت، بحرين رژيم صهيونيستي را دشمن خود و تمام جهان اسلام مي داند و به هيچ وجه اجازه حضور احتمالي اين رژيم را در آب هاي سرزميني خود به تل آويو نخواهد داد.
گفتني است روزنامه انگليسي ديلي تلگراف روز گذشته نوشت، رژيم صهيونيستي، با درخواست كاهش محاصره نوار غزه در قبال چشم پوشي از تشكيل كميته حقيقت ياب بين الملل موافقت كرده است.
ساير رويدادها
¤ مركز پژوهش ها و تحقيقات اسيران هشدار داد كه كودكان اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي در معرض انواع شكنجه هاي جسمي و رواني قرار دارند.
¤ منابع خبري از ديدار قريب الوقوع نخست وزير رژيم صهيونيستي و رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد خبر مي دهند.
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين روز گذشته با باراك اوباما ديدار كرد.
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص فاش كرد كه مقام هاي اين رژيم از دولت آمريكا خواسته اند تجهيزات نظامي پيشرفته بيشتري را در اختيار ارتش اين رژيم قرار دهد.
¤ توني بلر نخست وزير اسبق انگليس و فرستاده ويژه كميته چهارجانبه صلح خاورميانه گفت، صد درصد طرفدار اسرائيل است.
¤ گروهي از خاخام هاي صهيونيستي روز سه شنبه با حمايت سربازان اسرائيلي به مسجدالاقصي حمله كردند.
¤ يك زن يهودي حامي فلسطين در سرزمين هاي اشغالي در حضور تعدادي از رهبران جنبش اسلامي فلسطين، مسلمان شد.

 



فراسوي رويدادها
جاسوس «ايده آل»!

¤سرويس خارجي كيهان
آرشيوهاي سرويس هاي اطلاعاتي انگليس اخيرا كلي اطلاعات در مورد اين سرويس ها و به خصوص «ام آي5» (سرويس اطلاعات داخلي) و عملكردها و توصيه هايشان رو كردند كه از جمله آنها، ابعاد و سر و شكل «جاسوس ايده آل» در زمان جنگ جهاني دوم بود!
به اين ترتيب، مثلا مي خوانيم كه يك جاسوس خوب و كامل بايد حدود 170 تا 173 سانتيمتر قد داشته باشد و «به اندازه كافي هم قوي باشد كه بتواند موقع توقف هاي طولاني اش در كوچه و خيابان، در مقابل سرما و باران مقاومت كند!» و اين كه، سرويس هاي مخفي جاسوس هايشان را تشويق مي كردند كه لباس هاي زياد نو نپوشند و حتي الامكان كمتر هم به پليس ها شبيه باشند تا كمتر جلب توجه كنند! گزارش رسمي اين سرويس ها همچنين شديدا به اين جاسوس ها توصيه مي كرده كه گريم نكنند و خود را به قيافه ديگر درنياورند، چون كه سبيل و ريش قلابي خيلي راحت قابل تشخيص است و به سرعت لو مي روند! در اين آرشيوها همچنين مي خوانيم كه تعداد اين جاسوس ها كه البته كارشان پاييدن حركات دشمنان در طول جنگ جهاني دوم بوده، موقع شروع جنگ 40 نفر بود.

 



تظاهرات ضد دولتي در خيابان هاي آلمان ، دانمارك و استراليا

سرويس خارجي -
هزاران نفر از مردم آلمان، استراليا و دانمارك در اعتراض به اجراي سياست رياضت اقتصادي از سوي دولت هاي خود دست به تظاهرات سراسري زدند.
پس از اسپانيا، پرتغال، يونان، ايتاليا و روماني، ديروز نوبت مردم دانمارك، آلمان و استراليا بود كه به خيابان ها ريختند و به سياست رياضت اقتصادي دولت هاي خود اعتراض كردند.
از كپنهاگ خبر مي رسد كه دولت مي خواهد از طريق كاهش هزينه هاي گوناگون در بخش هاي عمومي، بيش از چهار ميليارد دلار صرفه جويي كند تا توان پرداخت بدهي هايش را داشته باشد.
روزنامه دانماركي «كپنهاگ پست» در شماره روز گذشته خود 40 هزار تظاهركننده سرخ پوشي را كه در مقابل پارلمان تجمع كرده بودند، به درياي سرخ تشبيه كرد و نوشت، پيام مردم كاملا روشن بود: «امكانات رفاهي بيشتر و رياضت كمتر».
تظاهرات هزاران نفري مردم آلمان نيز همزمان با اعلام اجراي طرح رياضت اقتصادي از سوي «آنگلا مركل» برگزار شد. مردم كه به خيابان هاي برلين ريخته بودند شعار مي دادند «ماليات را كم كنيد.»
آلمان و فرانسه دو اقتصاد بزرگ اروپا هستند كه انتظار داشتند بحران هاي اجتماعي ناشي از بحران اقتصادي بسيار ديرتر از ديگر كشورهاي اروپا گريبانشان را بگيرد.
از استراليا نيز خبر مي رسد كه دولت تصميم گرفته ماليات درآمدهاي ناشي از معدن كاري را 40 درصد افزايش دهد كه همين امر هزاران كارگر خشمگين را به خيابان ها ريخت. صنعت معدن استراليا تقريبا مهم ترين و اصلي ترين صنعت اين كشور است كه درصد بالايي از مردم اين كشور در اين بخش اشتغال دارند.
پس از جنگ جهاني دوم كه اروپا در آتش سوخت و كارخانه هاي آمريكايي از تامين جنگ افزار اين كارزار سودها بردند، توليد ناخالص ملي آمريكا از 88 ميليارد دلار در آغاز جنگ به 135 ميليارد دلار در پايان نبرد جهاني رسيد. آن روز آمريكا سرمست از اين پيروزي عظيم در قالب طرح هايي چون مارشال ميلياردها دلار وام به اروپايي ها داد تا بتوانند اقتصاد خود را از نو بسازند. امروز اروپا تاوان اين سياست «وام دهي» آمريكا را مي دهد، اما امروز اروپا در نظر واشنگتن به «جوجه اردك زشت» مي ماند كه به قول روزنامه گاردين «خودش بايد اين گند را پاك كند.» «هانس كريستين اندرسن» كه رمان «جوجه اردك» را نوشت، اتفاقا اهل دانمارك هم بود.

 



افراد مسلح در كراچي140 دستگاه كاميون و تانكر حامل سوخت ناتو را به آتش كشيدند

يك كاروان لجستيكي ناتو در حومه پايتخت پاكستان هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت و 80 دستگاه كاميون حامل ادوات نظامي و 60 دستگاه تانكر حامل سوخت ناتو به آتش كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيمه شب چهارشنبه يك كاروان بزرگ حامل تداركات لجستيكي ناتو كه در بندر كراچي بارگيري كرده و به سمت افغانستان در حركت بود، در منطقه «سنگ جاني»، واقع در حومه اسلام آباد هدف حمله تعدادي افراد مسلح قرار گرفت. در اين حمله، مهاجمان از تعدادي خودرو و موتورسيكلت استفاده كردند و در عمليات برنامه ريزي شده خود توانستند، 140دستگاه كاميون و تانكر حامل سوخت را به آتش بكشند و تعدادي از ادوات پيشرفته نظامي را نيز نابود كنند. اين حمله، 9 كشته و 30 مجروح برجاي گذاشت. مليت كشته شدگان و زخمي ها، پاكستاني اعلام شد. پليس پاكستان تعداد افراد مهاجم را 12 تن اعلام كرد كه در حمله خود از شش دستگاه خودرو و دو دستگاه موتورسيكلت استفاده كرده اند. طالبان پاكستان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت.
مسير تداركاتي كراچي به گذرگاه خيبر در شمال غرب پاكستان، تنها مسير زميني تداركاتي نيروهاي اشغالگر مستقر در افغانستان است. حمله به كاروان ناتو در حالي انجام مي شود كه دوشنبه گذشته نيز 13 تن از نيروهاي آن در حملات مختلف افغانستان به هلاكت رسيدند. دولت انگليس نيز به آمريكا تعهد داده است به عنوان متحد اصلي آمريكا در جنگ افغانستان باقي بماند.

 



بررسي بحران هاي منطقه اي در ديدار حريري با سران عربستان و اردن

سرويس خارجي -
نخست وزير لبنان در ادامه سفر دوره اي خود به منطقه با پادشاه اردن ديدار و درباره آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي گفت وگو كرد.
سعدالدين حريري در ديدار با ملك عبدالله دوم كه در امان صورت گرفت درباره آخرين تحولات منطقه اي و روابط دوجانبه بحث و گفت وگو كرد.
طرفين در اين ديدار برضرورت اتحاد و همبستگي جهان اسلام براي مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي تأكيد كردند.
ملك عبدالله دوم در اين ديدار اظهار داشت، اردن از وظيفه و نقش تاريخي خود در حمايت از فلسطينيان شانه خالي نخواهد كرد.
قبل از امان حريري روز سه شنبه با پادشاه عربستان ديدار كرد. در اين ديدار نيز طرفين درباره جديدترين تحولات منطقه به ويژه مسئله فلسطين رايزني و تبادل نظر كردند.
اين ديدار كه سومين سفر حريري به عربستان پس از تصدي مقام نخست وزيري لبنان است به دليل شرايط حساس منطقه به ويژه جنايت اخير رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي از اهميت زيادي برخوردار است.
آگاهان سياسي منطقه معتقدند لبنان در تلاش است كه نقش مهمي در اتحاد كشورهاي عربي و اسلامي منطقه براي مقابله با رژيم صهيونيستي بازي كند. به ويژه آنكه نخست وزير لبنان دوشنبه شب پيش از سفر به كشورهاي منطقه با سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان ديدار كرد و وي را در جريان سفر منطقه اي خود قرار داد.
دبير كل حزب الله لبنان در اين ديدار بر ضرورت وحدت جهان اسلام براي مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي و لزوم رفع محاصره غزه تأكيد كرد. طرفين در اين ديدار بر اهميت تقويت اقدامات دولت نيز تأكيد كردند. حريري پس از سفر به عربستان و اردن قرار است به تركيه و مصر نيز سفر كند و با مقامات بلندپايه اين كشورها ديدار كند.
ساير رويدادها
¤ سفير سابق آمريكا در عراق با اعتراف به جايگاه حزب الله لبنان در منطقه اعلام كرد كه واشنگتن بايد وارد گفت وگوي مستقيم با حزب الله شود.
¤ روزنامه السفير چاپ لبنان نوشت، اسرائيل نفت و گاز موجود در آب هاي ساحل لبنان را به سرقت مي برد.

 



پارلمان جمهوري آذربايجان به پنتاگون و ناتو براي احداث پايگاه مجوز داد

پارلمان جمهوري آذربايجان با تاسيس پايگاه نظامي آمريكا و ناتو در اين كشور موافقت كرد.
به گزارش ايرنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، پارلمان جمهوري آذربايجان روز سه شنبه و به دنبال سفر وزير دفاع آمريكا به باكو، يك دكترين جديد نظامي در زمينه ميزباني پايگاههاي نظامي آمريكا و ناتو را به تصويب رساند.
براساس اين گزارش، اين امر به گسترش نقش جمهوري آذربايجان به عنوان يك حلقه ارتباطي مهم در راههاي تداركاتي نيروهاي ناتو در افغانستان كمك مي كند.
دكترين يادشده كه با اكثريت آرا به تصويب پارلمان جمهوري آذربايجان رسيد «امكان استقرار موقت پايگاههاي نظامي خارجي» را براساس توافقات بين المللي ميسر مي سازد.
برپايه اين گزارش، در بخشي از اين دكترين به طور آشكار به موضوع درگيري جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سه منطقه قره باغ اشاره شده و استفاده از اقدامات نظامي براي بازپس گيري اين منطقه مورد مناقشه را نيز منتفي ندانسته است.
گفتني است، مناقشه جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سه منطقه قره باغ، درجريان جنگي در اوايل دهه 90 ميلادي آغاز شد كه طي آن پس از كشته شدن 30 هزارنفر،اين منطقه به تصرف ارمنستان درآمد. از آن تاريخ ميانجيگري هاي خارجي براي حل بحران قره باغ هنوز نتيجه نداده است.

 



البرادعي: مردم مصر آماده اند ساختارهاي سياسي را تغيير دهند

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر در ادامه آماده كردن بستر سياسي براي ورود به انتخابات، با نمايندگان جريان هاي مختلف سياسي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان، محمد البرادعي رهبر «جنبش ملي تغيير» در مصر با اشاره به ديدارهاي خود با نمايندگان جريان هاي مختلف سياسي تأكيد كرد كه از اين ديدارها اين موضوع را دريافته است كه مردم مصر، اكنون آماده و تشنه تغيير در اين كشور هستند.
به گزارش فارس، البرادعي اظهار داشت: اين ديدارها و گفت وگوها، او را در انجام اصلاحات سياسي در مصر مصمم تر كرده است.
مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: اين ديدارها مرا متقاعد كرد كه مردم مصر اكنون آماده و تشنه تغيير هستند و ملت مصر در دوره اخير توانسته است كه ديوار ترس را فرو بريزد.
البرادعي يادآور شد: با شماري از سران چپ و اعضاي جنبش «چپ حامي جنبش ملي تغيير» ديدار و با آنان براي مشاركت در «طرح اصلاحي» او توافق كرده است.
اين در حالي است كه رئيس جمهور فرتوت كنوني مصر، در صورت نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري در سال آينده ميلادي رقيب سرسختي را در پيش روي خواهد داشت كه هم از لحاظ افكار عمومي جهان و هم داخل مصر از مقبوليت عمومي برخوردار است.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني هلند

شمارش آراء انتخابات پارلماني هلند در حالي آغاز شده كه نظرسنجي ها شانس پيروزي «حزب آزادي» را بيش از ساير احزاب عنوان مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، به نقل از شوراي انتخاباتي هلند، حوزه هاي اخذ رأي از ساعت30 :5 ديروز به وقت گرينويچ كار جمع آوري و شمارش آراء مردمي را آغاز كرده اند.نظرسنجي هاي صورت گرفته در اين كشور نشان مي دهد شانس «حزب آزادي» براي پيروزي در اين انتخابات بيش از ساير احزاب است. بنا بر اين گزارش، حدود 12 ميليون نفر از مردم هلند براي انتخاب 150 نماينده پارلمان اين كشور به10 هزار حوزه رأي گيري مراجعه و به نمايندگان مورد نظر خود راي دادند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14