(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 خرداد 1389- شماره 19670
 

جنگنده هاي رژيم صهيونيستي درآسمان لبنان به پرواز درآمدند
سران 8 كشور صنعتي در كانادا گرد هم مي آيند
تلاش هاي جهاني براي لغو محاصره غزه شدت گرفت
ناآرامي هاي ضد مبارك در اسكندريه به پايتخت مصر كشيده شد
نمايندگان عراق در نخستين جلسه پارلمان سوگند خوردند
قرقيزستان در آستانه يك فاجعه انساني100هزار نفر به ازبكستان گريختند
مذاكرات آمريكا و اردن درباره همكاري هاي هسته اي
آغاز عمليات بزرگ قندهاربراي پاكسازي تروريست هاي طالبان
هرسال دريغ از پارسال!
چها رسوي پنج قاره



جنگنده هاي رژيم صهيونيستي درآسمان لبنان به پرواز درآمدند

رژيم صهيونيستي به رغم هشدارهاي مكرر نيروهاي حافظ صلح درجنوب لبنان (يونيفيل) روز گذشته بارديگر حاكميت لبنان را نقض و به حريم هوايي و زميني اين كشور تجاوز كرد.
يك فروند جنگنده رژيم صهيونيستي روز گذشته حريم هوايي لبنان را نقض كرد و در ارتفاع كمي ازسطح زمين برفراز آسمان مناطق «شبعا»، «حاصيبا»، «مرجعيون»، «الخيام»، «كفركلا» و «النبطيه» پرواز كرد.همزمان با پرواز اين جنگنده رژيم صهيونيستي برفراز آسمان لبنان، روستاي «الغجر» و «العباسيه» لبنان نيز شاهد تحرك شديد و تردد خودروهاي نظامي اسرائيلي بود.رژيم صهيونيستي تاكنون با بي اعتنايي به درخواست هاي مكرر سازمان ملل متحد وجامعه بين المللي و نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت از جمله قطعنامه 1701 بارها به حريم هوايي، زميني و دريايي لبنان تجاوز كرده است.

 



سران 8 كشور صنعتي در كانادا گرد هم مي آيند

نشست سران هشت كشور صنعتي جهان (گروه 8) اوايل تيرماه در كانادا برگزار مي شود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، دولت كانادا اعلام كرد كه دعوتنامه هايي را براي رهبران هفت كشور آفريقايي فرستاده است تا در نشست گروه هشت حضور يابند.
«استفان هارپر»، نخست وزير كانادا در بيانيه اي اعلام كرد، دولت دعوتنامه هايي را براي الجزاير، مصر، اتيوپي، مالاوي، نيجريه، سنگال و آفريقاي جنوبي فرستاده است.
نشست گروه هشت كه كشورهاي صنعتي جهان در آن حضور دارند، در روزهاي 25 و 26ژوئن (4 و 5 تير) در شهر اونتاريو برگزار مي شود و به دنبال آن، نشست گروه 20 در تورنتو برگزار خواهد شد.

 



به رغم كارشكني هاي رژيم صهيونيستي
تلاش هاي جهاني براي لغو محاصره غزه شدت گرفت

سرويس خارجي-
در حالي كه فشارهاي رژيم صهيونيستي براي محاصره غزه هر روز بيشتر مي شود تلاش نهادها، شخصيت ها و مقامات كشورهاي مختلف جهان براي لغو محاصره اين منطقه محروم شدت گرفته است.
در شرايطي كه مقامات تل آويو هر روز بر شدت خشونت ها، اعمال فشارها و جنايات خود نسبت به ساكنان غزه اضافه مي كنند و در تازه ترين اقدام غيرانساني خود نوارغزه را منطقه ممنوعه وارداتي اعلام كردند، با اين حال جهانيان براي كمك به غزه آماده مي شوند و هر روز بر دامنه تلاش هاي خود مي افزايند.
در همين رابطه كميته بين المللي صليب سرخ در بيانيه اي اعلام كرد، اسرائيل با محاصره غزه كنوانسيون ژنو و قوانين بين المللي حقوق بشر را نقض كرده و بايد به محاصره غزه پايان دهد.
سخنگوي اين كميته كه 100 كارمند خود را در نوار غزه مستقر كرده اظهار داشت، كشورها ملزم هستند اجازه عبور و مرور به نوارغزه را بدهند و به اين امر هرچه سريع تر تسهيل بخشند و مانعي براي ورود كمك ها و اورژانس به اين منطقه ايجاد نكنند.
برنامه اروپايي لغو محاصره غزه نيز خواستار پيگرد سران رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايت حمله به ناوگان آزادي شد و عضو اين برنامه اظهار داشت، قانون هاي بين المللي به صراحت مي گويد كه اقدام اسرائيل در حمله به ناوگان آزادي جنايتي عليه صلح جهاني و بشريت است و اين جنايت در حيطه دادگاه بين المللي قرار دارد.
همچنين موسسات جامعه مدني اردن از اعزام كاروان كمك هاي بشردوستانه به نوارغزه 27 ماه جاري ميلادي (ششم تيرماه) خبر دادند.
رئيس سنديكاي پزشكان اردن نيز با بيان اينكه هفته آينده هيئتي از اين سنديكا عازم نوار غزه خواهند شد بر ضرورت لغو محاصره غزه تأكيد كرد. انجمن همبستگي با مظلومان تركيه نيز از مقامات رژيم صهيونيستي به دليل كشتار 9 تن از فعالان صلح شركت كننده در كاروان آزادي غزه به دادگاه شكايت مي كند.
اين درحالي است كه اعتراض مردم جهان نسبت به فاجعه حمله به ناوگان آزادي همچنان ادامه دارد.
در همين رابطه مردم مالزي در اعتراض به حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي پرچم اين رژيم را در برابر سفارت آمريكا آتش زدند.
اعتراض كنندگان در كوالالامپور راهپيمايي كرده و سپس در مقابل سفارت آمريكا تجمع كردند و شعار مرگ بر اسرائيل سر دادند.
عده كثيري از مردم شهر «ازمير» تركيه نيز با برگزاري تجمع و راهپيمايي درحالي كه شعارهايي در محكوميت رژيم صهيونيستي سر مي دادند جنايت وحشيانه اين رژيم را محكوم كردند.
اين تظاهرات كه با مشاركت تعداد زيادي از نهادهاي غيردولتي برگزار شده بود با اداي احترام به شهداي كاروان آزادي خاتمه يافت.از سوي ديگر، عبدالله گل رئيس جمهور تركيه تصميم تل آويو براي تشكيل كميسيون تحقيق پيرامون حمله كماندوهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه را مضحك توصيف كرد.
گل بار ديگر با تأكيد بر تروريستي بودن اين حمله خاطرنشان كرد، انتظار چنين حمله اي را تنها مي توان از جانب گروهي مانند القاعده داشت.
وي افزود، اسرائيل بايد قبل از هر چيز عذرخواهي كند، غرامت بپردازد و بلافاصله محاصره غزه را لغو كند و در نهايت موضوع حمله در سطح بين المللي بررسي شود.
گفتني است بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از تصميم اين رژيم براي تشكيل كميته داخلي براي تحقيق درباره جنايت عليه ناوگان آزادي با حضور ناظران خارجي خبر داد كه با حمايت حامي هميشگي اين رژيم يعني دولت واشنگتن مواجه شد.
ديدار هنيه با عمروموسي
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين با عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب كه به غزه سفر كرده بود ديدار كرد.
وي در اين ديدار تأكيد كرد بايد از موقعيت ايجاد شده در فضاي بين المللي كه از رژيم صهيونيستي عصباني شده اند استفاده كنيم تا به محاصره غزه پايان دهيم.
عمروموسي نيز در اين ديدار وعده داد كه اتحاديه عرب تلاش هايش را براي پايان دادن به محاصره غزه ادامه خواهد داد.
وي اعطاي كمك هاي مالي اتحاديه عرب براي بازسازي غزه را منوط به آشتي ملي بين فلسطينيان كرد.
اين درحالي است كه اظهارات وي درباره مشروط كردن اعطاي كمك هاي مالي به آشتي ملي باعث انتقاد شديد برخي از شخصيت هاي فلسطيني شد. «يوسف رزقه» مشاور سياسي اسماعيل هنيه در اين باره گفت، عمروموسي از نزديك شاهد ويرانه هاي جنگ اخير غزه بود به همين خاطر وي بايد اجازه انتقال اموال بلوكه شده نزد اتحاديه عرب را براي بازسازي اين منطقه صادر كند.
وي افزود: در شرايطي كه مردم جهان متوجه عمق فاجعه غزه شده اند از اتحاديه عرب انتظار مي رود به تلاش بيشتري براي لغو محاصره غزه دست بزنند. «عبدالستار قاسم» استاد دانشگاه ملي النجاح نيز گفت، عمروموسي با اين شرط خود گروه هاي فلسطيني را به سمت امتيازدهي سوق مي دهد.
«خليل الحيه» عضو دفتر سياسي حماس نيز از اتحاديه عرب خواست تا هر چه سريع تر محاصره غزه را لغو كند و دولت مصر را براي همكاري نكردن با رژيم صهيونيستي تحت فشار قرار دهد.
تشديد جنايات
رژيم صهيونيستي
شهردار قدس اشغالي روز گذشته از تشديد جنگ بي وقفه رژيم صهيونيستي عليه اهالي بيت المقدس خبر داد و بر لزوم تداوم سياست تخريب منازل فلسطينيان و افزايش روند واحدهاي مسكوني براي يهوديان در اين شهر تأكيد كرد.
اين درحالي است كه تعدادي از شهرك نشينان افراطي نيز روز گذشته به آرامگاه حضرت يوسف در شهر نابلس در كرانه باختري يورش بردند.
حمله اين گروه يهودي با همراهي پليس رژيم صهيونيستي صورت گرفت. منابع خبري فلسطيني از هتك حرمت گورستان مسلمانان در شهر قدس و نيز حفاري در زير اين گورستان براي ساخت كاخ دادگستري رژيم صهيونيستي خبر دادند.
از سوي ديگر در حمله نظاميان صهيونيستي به شركت كنندگان در راهپيمايي هفتگي عليه ديوار حائل چندين شهروند فلسطيني زخمي شدند.
ساير رويدادها
¤ اتحاديه عرب سياست رژيم صهيونيستي در قبال اسيران فلسطيني را محكوم كرد.
¤ معاون وزيرخارجه رژيم صهيونيستي: اسرائيل به خاطر حمله به كاروان آزادي عذرخواهي نمي كند.
¤ افزايش نفرت مردم تركيه از رژيم صهيونيستي باعث شده كه جهانگردان اسرائيلي سفر به تركيه را لغو كنند.
¤ روزنامه انگليسي گاردين از پخش فيلم ويدئويي جديدي پرده برداشت كه در آن چگونگي حمله صهيونيست ها به ناوگان آزادي را نشان مي دهد و ثابت مي كند كه آنان عامل اين فاجعه خونبار بوده اند.
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با مبارك نتايج سفر خود به آمريكا، اسپانيا و فرانسه را به اطلاع وي رساند.
¤ وزيرخارجه مصر از به وجود آمدن تغييراتي در راستاي بهبود بخشيدن به شرايط ساكنان نوارغزه در كوتاه مدت خبر داد.



 



ناآرامي هاي ضد مبارك در اسكندريه به پايتخت مصر كشيده شد

ناآرامي هاي ضد دولتي در شهر اسكندريه در اعتراض به شكنجه و قتل يك جوان توسط نيروهاي امنيتي مبارك به پايتخت مصر كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها تن از جوانان مصري و فعالان سياسي با برپايي تظاهرات اعتراض آميز در خيابان هاي قاهره به پليس و نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات گفتند كه اين تظاهرات بنا به دعوت فعالان جنبش ششم آوريل، احزاب و گروه هاي سياسي و سازمان هاي حقوق بشر مصر به منظور پايان دادن به حملات نيروهاي امنيتي به شهروندان برگزار شده است.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان پيش از اين نيز از برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در برابر ساختمان وزارت كشور در قاهره منع شده بودند، اما اين تظاهرات به اين دليل برگزار شد كه «خالد سعيد» جوان 28 ساله مصري بر اثر شكنجه توسط بازپرسان در مركز پليس شهر اسكندريه كشته شد و فعالان سياسي، دولت حسني مبارك را به استفاده مفرط از شكنجه و رعايت نكردن حقوق بشر متهم كردند.
در همين حال، فعالان جنبش ششم آوريل اعلام كردند: نيروهاي پليس بيش از 30 تن از شركت كنندگان در تظاهرات را دستگير كردند و برخي را نيز مورد ضرب و شتم قرار دادند و مانع تجمع ده ها تن از تظاهركنندگان در برابر ساختمان وزارت كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي ضد مبارك، خواستار محاكمه عاملان قتل خالدسعيد و وزير كشور مصر شدند.
از سوي ديگر، وكلاي مصري براي دومين هفته متوالي، به اعتراضات خود بر ضد سيستم قضايي اين كشور ادامه داده و در خيابان هاي اسكندريه و قاهره دست به راهپيمايي زدند.
بر پايه گزارش فارس، در اسكندريه نيز هزاران وكيل مصري در تظاهراتي، اعتراض خود نسبت به حبس دو تن از همكاران خود را اعلام كردند.
پليس مصر، نيز ده ها تن از وكلاي خشمگين را مورد ضرب و شتم قرار داد و 90 نفر را بازداشت كرد.

 



نمايندگان عراق در نخستين جلسه پارلمان سوگند خوردند

مجلس عراق سه ماه پس از برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور، آغاز به كار كرد و نمايندگان در نخستين جلسه سوگند خوردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بيش از سه ماه پس از برگزاري انتخابات پارلماني (16 اسفند) در عراق، ديروز مجلس اين كشور آغاز به كار كرد. طبق قانون اساسي عراق، فردي كه از لحاظ سني، بزرگ تر از ديگر نمايندگان باشد، رئيس موقت مجلس محسوب مي شود و اين فرد تا زماني در اين پست قرار دارد كه نمايندگان فرد ديگري را با آراي خود به رياست مجلس برگزينند. در پارلمان جديد، شيعيان بزرگ ترين فراكسيون را دارند و از مجموع كل 325 كرسي پارلمان 159 كرسي متعلق به اين فراكسيون خواهد بود. ديروز «فواد معصوم» از ائتلاف كردستان، به عنوان مسن ترين فرد، به رياست پارلمان برگزيده شد.
در اين جلسه، سفيران كشورهاي خارجي و عربي، «اد ملكرت»، نماينده دبير كل سازمان ملل، «ناجي شلغم»، نماينده اتحاديه عرب و شخصيت هاي ديني و سياسي حضور داشتند. اعضاي جديد پارلمان براساس ماده پنجم قانون اساسي، سوگند خوردند و اعضاي كرد پارلمان نيز به زبان كردي سوگند خوردند.
در جلسه ديروز پارلمان، «نوري مالكي»، نخست وزير «اياد علاوي»، رئيس فهرست العراقيه و «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز حضور داشتند.
«فواد معصوم» در آغاز اين جلسه گفت: براساس ماده 55 قانون اساسي، امروز مي بايست هيئت رئيسه پارلمان انتخاب شود، اما با توجه به رايزني هايي كه داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه اين مسئله نيازمند رايزني هاي بيشتر ميان فراكسيون هاي پارلمان است.
براساس برخي گزارشات، نمايندگان عراق با حضور سفير آمريكا در عراق در جلسه افتتاحيه پارلمان مخالفت كردند.
به گزارش ايسنا، يك مقام پليس عراق اعلام كرد: بر اثرانفجار يك خودروي بمب گذاري شده در يك بازار شلوغ در شرق موصل، واقع در شمال عراق كه همزمان با نخستين جلسه پارلمان جديد به وقوع پيوست 15 تن شهيد و27 نفر ديگر زخمي شدند.
اين مقام پليس عراق گفت: اين بمب در نزديكي بازاري در مركز موصل كار گذاشته شده بود.
عصر يكشنبه نيز بغداد شاهد پنج انفجار جداگانه و حمله افراد مسلح به بانك مركزي بود كه جمعا 26 كشته و 44 مجروح برجاي گذاشت.
اعتراض به حضور آمريكايي ها
به گزارش ايرنا، «عبدالستار الموسوي» رئيس شوراي استانداري بصره، به تمديد شش ماهه فعاليت نيروهاي آمريكايي براي محافظت از مرزهاي آبي بصره اعتراض كرد. الموسوي به روزنامه الحيات گفت كه نيروهاي عراقي قادرند امنيت مرزهاي آبي را تامين كنند و مبالغ زيادي براي كارآمدسازي آنان هزينه شده است و بايد به آنان اعتماد كرد. وي افزود: اميدوار بوديم كه از كمك تجهيزاتي و آموزشي آمريكايي ها در اين زمينه برخوردار باشيم، نه فعاليت عملي آنان كه شامل كشتي هاي نظامي براي حفظ امنيت مرزهاي آبي باشد. الحيات در ادامه نوشت: در بيانيه ارتش آمريكا به نقل از «گريگوري رابرتس» افسر آمريكايي آمده است: كار نيروهاي آمريكايي براي حمايت از منابع آبي بصره، شش ماه ديگر تمديد شد و ماموريت آنان فقط گشت زني در اطراف منابع آبي نيست، بلكه آموزش عراقي ها، استقرار در سواحل، تعقيب اهداف مورد نظر و پشتيباني از فرود هواپيماها و نيز جمع آوري اطلاعات را نيزشامل مي شود. به نوشته اين روزنامه، گشتي هاي دريايي آمريكا از گذرگاه هاي آبي در «كرمه» به سمت شمال بصره در رفت و آمد هستند.

 



انتقام آمريكا به خاطر سقوط دولت رنگي
قرقيزستان در آستانه يك فاجعه انساني100هزار نفر به ازبكستان گريختند

درگيري هاي قبيله اي قرقيزستان كه بيش از 1100 كشته و مجروح برجاي گذاشته، اين كشور را در آستانه فاجعه انساني قرار داده است.
پس از گذشت پنج روز از درگيري هاي مسلحانه ميان قرقيزها و ازبك هاي ساكن قرقيزستان و كشته شدن دستكم 117 نفر از مردم، اين كشور فقير آسياي مركزي درمعرض فاجعه اي انساني قرارگرفته است.براساس منابع رسمي، دراين درگيري ها، علاوه بر تخريب و آتش گرفتن دهها ساختمان دولتي و مسكوني، فروشگاه و خودرو بيش از هزارنفر ديگر مجروح شده اند كه حال بسياري از آنها وخيم است.
خبرگزاري فرانسه روز گذشته از فرار و آوارگي ده ها هزارنفر از مردم اين كشور خبر داد و نوشت: دستكم 100هزار تن از مردم اين كشور جنگ زده از ترس جان خود به كشور همسايه يعني ازبكستان گريخته اند.
بنابر گزارش هاي رسيده، دو قوم اصلي درگير بدون توجه به هشدارها همچنان در حال درگيري و به آتش كشيدن خانه هاي يكديگرند. ايالات متحده آمريكا و روسيه نيز به دليل داشتن پايگاههاي نظامي دراين كشور، نسبت به اين وضعيت ابراز نگراني كرده اند. برخي گزارش ها حاكي است روسيه چند گروه مسلح را با هدف تامين امنيت پايگاههاي نظامي خود به شمال قرقيزستان اعزام كرده است.
يك مقام روسي نيز از اعزام سه فروند هواپيماي ترابري به پايگاه هوايي «كانت» در خاك قرقيزستان خبر داد و گفت، اين هواپيماها يك گردان از تيپ نيروهاي عملياتي - هوايي را به اين پايگاه انتقال داده است.درحال حاضر شهر اوش، جلال آباد و بيشكك درگير ناآرامي است و نيروهاي امنيتي با وجود داشتن مجوز شليك نتوانسته اند آرامش را به اين كشور بازگردانند.
گفتني است، اين درگيري ها از پنجشنبه گذشته از شهر اوش آغاز و به چندين شهر ديگر كشيده شده است. گزارش هاي تاييد نشده اي نيز از دخالت برخي مقامات دولت رنگي و ساقط شده قرقيزستان در اين ناآرامي ها منتشر شده است. «باقي اف» نخست وزير فراري قرقيزستان اين موضوع را رد كرد.
از سوي ديگر، در حالي كه برخي گزارش ها «درگيري بين دو گروه از جوانان قرقيز و ازبك در يك رستوران واقع در شهر اوش» را عامل بروز ناآرامي هاي امروز قرقيزستان عنوان مي كنند، برخي تحليلگران با ساده لوحانه خواندن اين تحليل، دخالت بيگانگان به خصوص آمريكا در اين حوادث را محتمل مي شمارند. اين گروه از تحليلگران، با اشاره به بي ميلي رهبران دولت موقت نسبت به درخواست كمك از واشنگتن و رفراندوم پيش رو براي تصويب قانون اساسي جديد معتقدند، واشنگتن با راه اندازي پروژه اي جديد به دنبال گرفتن انتقام سقوط دولت رنگي باقي اف در اين كشور آسياي مركزي است.


 



مذاكرات آمريكا و اردن درباره همكاري هاي هسته اي

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي از مذاكرات مقامات آمريكا و اردن در خصوص توافقنامه همكاري هاي هسته اي ميان امان و واشنگتن خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال»، مقامات اردن و آمريكا در حال انجام يك سري مذاكرات در خصوص توافقنامه همكاري هاي هسته اي ميان امان و واشنگتن هستند. اين نشريه آمريكايي در ادامه گزارش خود در اين باره نوشت: كشور اردن نيز بزودي به يكي از قدرت هاي هسته اي در جهان اسلام تبديل مي شود. آمريكا درصدد است تا در اين زمينه با دولت امان همكاري كند. اردن يكي از نزديك ترين متحدان آمريكا در خاورميانه است.اين گزارش افزود، اما اين همكاري هسته اي، دولت «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا را با مشكلي اساسي مواجه مي كند. آمريكا بايد در شرايطي دست به اين اقدام بزند كه مطمئن باشد اين همكاري نزديك با اردن در زمينه انرژي هسته اي خشم رژيم صهيونيستي را بر نمي انگيزد و در عين حال نيز خطر تحريك رقابت تسليحاتي در خاورميانه را به همراه ندارد.

 



آغاز عمليات بزرگ قندهاربراي پاكسازي تروريست هاي طالبان

رئيس جمهور افغانستان دستور آغاز يك عمليات نظامي فراگير عليه شبه نظاميان طالبان در ولايت قندهار را صادر كرد.
به نوشته روزنامه «افغانستان» چاپ كابل، «حامد كرزاي» كه به قندهار سفر كرده بود طي سخناني در جمع بزرگان قبايل و حكام محلي اين ولايت، به بوميان اطمينان بخشيد كه هدف از اين عمليات، مبارزه با فساد و شورشيان است. او همچنين وعده داد «به هر قيمتي كه باشد، صلح را در قندهار» تامين مي كند. كرزاي در ادامه سخنان خود طالبان را متهم كرد كه يا خود مردم را مي كشد و يا به دست «دشمنان ديگر» بهانه مي دهد تا مردم را قتل عام كنند. رئيس جمهور افغانستان درباره اين «دشمنان ديگر» توضيحي نداد.
به گفته كرزاي، در اين عمليات كاملا از نيروهاي نظامي بومي استفاده خواهد شد و خارجي ها اگر هم بخواهند حضور داشته باشند فقط به عنوان نيروي حمايت و لجستيكي خواهند بود.
رئيس جمهوري افغانستان در عين حال از طالبان خواست به درخواست دولت براي صلح پاسخ مثبت دهند.

 



هرسال دريغ از پارسال!

اقتصاددانان انگليسي معتقدند زمان قرون وسطي اوضاع اقتصادي خيلي بهتر از حالا بوده، و درواقع اين دوران مي تواند به لحاظ شيوه زندگي بدون بدهي اش الگوي عصر جديد باشد!
به اين ترتيب، تحقيقات اين گروه از اقتصاددانان نشان مي دهد كه قرون وسطي به رغم سختي هايش مي تواند الگويي براي زمان كنوني باشد! كه البته، زياد هم بيراهه نمي روند. چرا كه، قرون وسطي با وجودي كه وضعيت بهداشتي اسفناكي داشت، خشونت درآن موج مي زده وغذا هم به اندازه كافي نبوده، دوراني بود كه بدهي درآن وجود نداشت و كارگران فرصت كافي براي رفتن به تعطيلات يا شركت درجشن ها داشتند! مثلاً، درانگليس قرون وسطي، حدود سال 1100 ميلادي، يك مزرعه دار كوچك مي توانست درسال اقلاً 170 روز بيكار بماند. اما، به مرور زمان كاركردن روز به روز اهميت بيشتري پيدا كرد. مثلاً، درسال 1495 كافي بود 15هفته درسال كاركني تا بتواني به اندازه كافي پول جمع كني و سالت را بگذراني! و اين درحالي است كه، كمتر از يك قرن بعد يعني درسال 1564، بايد 40هفته كار مي كردي تا بتواني يك سال زندگي كني! اما، امروز نظام اقتصادي طوري شده كه اكثر خانوارهاي انگليسي به حقوق دو نفر كه تمام وقت كار كنند احتياج دارند كه بتوانند نيازهاي خانواده را برآورده سازند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



چها رسوي پنج قا ره

سرقت گاز و نفت لبنان
منابع لبناني از سرقت نفت و گاز موجود در آب هاي لبنان توسط رژيم صهيونيستي خبر دادند.
اين منابع هشدار دادند كه علت اصلي تهديدها و تجاوزات رژيم صهيونيستي نسبت به اين كشور سرقت ثروت ها و منابع طبيعي لبنان است.
روسيه غير صلح طلب
روسيه در رده بندي كشورهاي صلح طلب جهان به عنوان يك كشور غير صلح طلب شناخته شد.
در آخرين ليستي كه ازسوي كارشناسان سازمان ديد بان حقوق بشر منتشر شده است كشور روسيه با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته به عنوان كشوري كه گامي براي صلح-جهاني برنداشته است شناخته شده است.
200 كلاهك هسته اي در اسراييل
روزنامه يني شفق تركيه نوشت: اسراييل بيش از 200كلاهك هسته اي در اختيار دارد.
اين روزنامه افزود: رژيم صهيونيستي با داشتن اين تعداد از كلاهك هاي هسته اي بيشترين خطر براي صلح و امنيت منطقه و جهان به حساب مي آيد ولي به دليل حمايت آمريكا همچنان به تجاوزگري و جنايت مي پردازد.
نامگذاري خيابان ها به نام شهداي ناوگان آزادي
شوراي شهر آنكارا اعلام كرد كه بنا به تصميم اين شورا برخي از خيابان ها و كوچه هاي جديد شهر با اسامي شهداي ناوگان آزادي غزه نامگذاري خواهد شد.
9 تن از فعالان صلح تركيه اي به هنگام عزيمت به غزه و براي امدادرساني به مردم محروم اين منطقه توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14