(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 خرداد 1389- شماره 19670

فراخوان جديد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده
كشف 30 ميليارد بشكه نفت در ميدان اروندكنار
تعرفه واردات ميوه به 40درصد بازگشت
3 پيشنهاد به كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي براي وصول معوقات بانكي
قرارداد 15ميليارد دلاري اجراي 7 فاز جديد پارس جنوبي
ورشكستگي يك بانك ديگر آمريكايي
وجوه حساب بانكي فراريان مالياتي را توقيف كنيد
اكسپو رفتار اقتصادي را تغيير مي دهد
كوتاه اقتصادي



فراخوان جديد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده

قائم مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور فراخوان هاي جديد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده را اعلام كرد.
اميررضا رجبي در جمع خبرنگاران با اشاره به نحوه و شرايط دريافت تاكسي جايگزين متقاضيان در طرح نوسازي تاكسي ها و مسافربرهاي شخصي گفت: دارندگان تاكسي و مسافربرهاي شخصي كه سال گذشته برخي مراحل اسقاط خودرو را انجام داده ولي موفق به دريافت تاكسي نشدند در 4 گروه براي دريافت تاكسي تقسيم بندي شده اند. وي افزود: گروه اول، مسافربرهاي شخصي كه تا پايان سال 1388 خودروهاي خود را اسقاط كرده اند و تاكنون واريز وجه به حساب خودروساز نكرده اند، با قيمت و شرايط سال 1388 تاكسي جايگزين خود را تحويل مي گيرند.
گروه دوم، متقاضيان طرح نوسازي تاكسي كه سال 88 در قبال دريافت پيش فاكتور، به حساب خودروساز واريز وجه داشته اند مي توانند با همان قيمت و شرايط سال 1388 تاكسي خود را سال 1389 تحويل بگيرند.
گروه سوم، مسافربرهاي شخصي طرح دريافت تاكسي مدل (1373-1379) كه سال 1388 در قبال دريافت پيش فاكتور بخشي از وجه (بيش از ده ميليون ريال) را به حساب خودرو ساز واريز كرده اند، با همان قيمت و شرايط سال 1388 تاكسي خود را دريافت مي كنند.
گروه چهارم، متقاضيان طرح نوسازي تاكسي كه سال 1388 مابه التفاوت وجه تاكسي را در بانك تكميل كرده و بانك عامل سال 1389 براساس پيش فاكتور سال 1388 مبلغ وام و وجه تاكسي را به حساب خودروساز واريز نموده و مالك تاكسي در حال پرداخت اقساط مي باشند. اين گروه نيز برابر قيمت و شرايط سال 1388 تاكسي خود را تحويل مي گيرند.
رجبي در ادامه شرايط ثبت نام طرح جايگزين 40 هزار خودروي فرسوده را اعلام كرد و گفت: ثبت نام در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو انجام مي شود و در صورت ضرورت و نياز، بنابه تشخيص ستاد از مراكز اسقاط نيز براي ثبت نام استفاده خواهد شد. وي شرايط خودروهاي فرسوده مشمول طرح در اين دوره را به شرح زير اعلام كرد:
پلاك منطقه اي (ايران) باشد. مدل خودرو از سال 1354 تا 1358 شمسي و يا 1975 الي 1979 ميلادي باشد. سند قطعي بنام مالك خودرو باشد. همچنين برابر آئين نامه هاي مصوب، شرط پذيرش خودرو در مركز اسقاط و استفاده از تسهيلات جايگزيني خودرو، ورود خودرو با موتور روشن به مركز اسقاط مي باشد. وي گفت: خودروهاي جايگزين شامل خودروهاي تعريف شده در سبد خودروئي از سوي شركت ايران خودرو (در شيوه نامه اجرائي طرح) مي باشد. وي يادآور شد:
خودروي با كاربري سواري فقط مي تواند خودروي جايگزين سواري انتخاب كند ولي خودروي فرسوده با كاربري وانت مي تواند خودروي جايگزين سواري و وانت را نيز انتخاب كند.
مهلت ثبت نام از تاريخ
25/3/89 لغايت 31/3/89 مي باشد.
ثبت نام صرفا در سايت wwwfarsoodeorg و از طريق نمايندگيهاي مجاز صورت مي پذيرد. وي گفت: ظرفيت پذيرش خودرو در اين مرحله 000/04 خودرو مي باشد. همچنين انتخاب مركز اسقاط بصورت سيستمي توسط ستاد انجام مي شود و نمايندگيهاي شركت ايران خودرو امكان و حق هيچگونه دخالت در انتخاب مركز اسقاط و اعلام به متقاضي را ندارند. وي گفت: متقاضيان پس از ثبت نام و تاييد اطلاعات، بصورت سيستمي در ليست فراخوان مراكز اسقاط مجاز قرار گرفته و از طرف مركز اسقاط با متقاضي تماس گرفته مي شود و سپس متقاضي خودروي خود را تحويل مركز اسقاط خواهد داد، پس از اسقاط خودرو و براي اخذ پيش فاكتور نمايندگي موظف به تماس با متقاضي براي مراجعه به نمايندگي مي باشد. رجبي گفت: برابر مصوبات موجود ثبت نام جديد به خودروهاي بالاي 53 سال (مدل 3135 و پائين تر و 4197 و پائين تر) هيچگونه تسهيلاتي تعلق نمي گيرد و گواهي اسقاط آنها ارزش ندارد. قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در ادامه تاكيد كرد:
برابر مقررات هر متقاضي فقط يك بار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد. لذا متقاضي دريافت خودروي جايگزين نبايستي قبلا از تسهيلات جايگزيني خودروي فرسوده استفاده كرده باشد. بديهي است در صورت عدم توجه و محرز شدن دريافت تسهيلات توسط متقاضي، ثبت نام متقاضي در هر مرحله (حتي بعد از اسقاط خودرو) باطل و مسئوليت آن بعهده فرد مي باشد. وي گفت: شرايط تسهيلات برابر شيوه نامه اجرائي بوده و در صورتي كه از سوي مراجع ذيربط تغييري در شرايط تسهيلات بوجود آيد، ملاك عمل آخرين دستورالعمل ابلاغي مي باشد. همچنين ثبت نام در اين طرح رايگان بوده و نمايندگيها حق دريافت هيچ گونه وجهي را ندارند. رجبي گفت: در صورت شكايت و يا هرگونه سوال شماره تلفن 14821482-102 مركز تماس شركت ايران خودرو آماده پاسخگويي مي باشد.
قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، تسهيلات ارايه شده در اين طرح را از سوي بانكهاي ملي، سپه، تجارت و ملت با مبالغ 5، 7 و 01 ميليون تومان بسته به نوع خودروي انتخابي اعلام كرد.
رجبي، در مورد دارندگان خودروهاي با عمر بالاي 53 سال و پايين تر گفت: كساني كه براي از رده خارج كردن اينگونه خودروها قبلا ثبت نام كرده اند ولي ادامه كار نداده اند تا تاريخ 51 تيرماه سال جاري فرصت دارند نسبت به اسقاط خودرو و دريافت خودروي جايگزين اقدام كنند، در غير اينصورت و با گذشت اين تاريخ هيچگونه تسهيلاتي به آنها تعلق نخواهد گرفت. قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در ادامه گفت: شركت هاي خودروسازي زامياد و بهمن 02 هزار وانت فرسوده را با جايگزيني خودروي نو قصد دارند جمع آوري كنند كه شرايط آن به زودي اعلام خواهد شد.

 



كشف 30 ميليارد بشكه نفت در ميدان اروندكنار

با بررسي و انجام عمليات حفاري در اروندكنار خبرها از كشف بيش از 30ميليارد بشكه نفت درجا در ميدان نفتي اروندكنار حكايت دارد.
فروردين ماه سال 86 يكي از نمايندگان وقت آبادان از آغاز حفاري نخستين حلقه چاه نفت اروندكنار در 50 كيلومتري جنوب اين شهرستان در آينده نزديك خبر داده بود.
جواد سعدون زاده محل حفاري اين چاه را نهر علي شير اروندكنار اعلام كرد.
وي با اشاره به اين كه انجام عمليات لرزه نگاري در اين منطقه وجود ذخاير نفت و گاز را اثبات كرده، افزود: يك شركت ايراني با مشاركت يك شركت چيني در حال نصب دكل حفاري براي استخراج نفت هستند.
عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با فارس با تاييد خبر كشف منابع نفتي عظيم در اروندكنار گفت: ميدان نفتي اروندكنار 30 ميليارد بشكه نفت در جا دارد.
حسين دهدشتي افزود:
هم اكنون عمليات حفر نخستين چاه نفتي در اروندكنار پايان يافته و عمليات حفر دو چاه نفتي ديگر در دست اجراست.
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: با كشف اين ميزان نفت، به زودي شهر اروندكنار به يكي از مهم ترين مراكز استخراج نفت تبديل خواهد شد.
دهدشتي تصريح كرد: با توجه به كشف نفت در اروندكنار به زودي شاهد افزايش اشتغالزايي در اين منطقه محروم خواهيم بود.
وي در عين حال با اشاره به ضرورت استخدام نيروهاي بومي منطقه در شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در اروندكنار اظهار داشت: گزارشاتي در مورد جذب نيروهاي غيربومي از سوي مردم رسيده كه نمايندگان به شكل جدي در حال پيگيري موضوع هستند.
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: شركت نفتي فعال در منطقه موظف شده كه استخدام نيروهاي بومي را در اولويت خود قرار دهد و در صورت نبود تخصص مورد نياز اقدام به جذب نيروي غيربومي كند.
وي خاطرنشان كرد: اهالي اروندكنار فروردين امسال در طوماري به رئيس جمهور خواستار جلوگيري از استخدام نيروهاي غيربومي در منطقه شدند كه اميدواريم مسئولان حساسيت هاي موجود رادرك بكنند.
تحقيقات درخصوص چاه دوم اروندكنار در حال انجام استبخشدار اروندكنار نيز از كشف دومين چاه نفتي در اين شهر مرزي خبر داد و گفت: مقدمات اجرايي حفر دومين چاه نفتي در اين شهر به شكل جدي در حال اجراست.
لطيف حيايي اهوازي گفت: كارشناسان و متخصصان اكتشاف وزارت نفت در اين شهر مستقر و امور تحقيقاتي در زمينه حفر دومين چاه نفتي در حال انجام است و در اين مرحله كارشناسان به بررسي دقيق محل وجود نفت پرداخته و با انجام لرزه نگاري و مطالعات تحقيقي محل دقيق حفر چاه را براي استحصال نفت مشخص خواهند كرد.
وي ادامه داد: در همين راستا نيز در سال گذشته تحقيقاتي در يكي از مناطق اروندكنار انجام و پس از طي مراحل مختلف موفق به كشف نفت در اين منطقه شدند. به همين منظور نيز هم اكنون مرحله حفر و بهره برداري از چاه نخست نفتي در اين منطقه آغاز شده و وسايل و امكانات لازم براي اكتشاف و بهره برداري ازنفت در اين چاه در حال آماده سازي است.
در اين حال گفته مي شود با توجه به كشف دو چاه نفتي در اروندكنار، كارشناسان احتمال وجود چاه هاي ديگري را نيز در اين منطقه پيش بيني كرده اند و بر همين اساس نيز كارهاي مطالعاتي در برخي ديگر از مناطق و براي كشف منابع نفتي در حال انجام است.
شناسايي تا استخراج و بهره برداري كامل از مواد نفتي مستلزم گذراندن مراحل مختلفي است كه مقدمات آنها در اروندكنار در دست اقدام است.

 



تعرفه واردات ميوه به 40درصد بازگشت

تعرفه ميوه از جمله سيب و پرتقال كه در اواخر سال گذشته به مانند سنوات قبل به چهار درصد كاهش يافته بود به همان عدد 35 تا 40درصد بازگشت.
به گزارش ايسنا، روزهاي پاياني چند سال اخير همراه با موضوع تغيير تعرفه مركبات بوده كه در سال گذشته نيز هرچند ابتدا اعلام شد كه قرار است اين تغيير رخ ندهد اما اين وعده چند روزي بيشتر دوام نياورد و تعرفه ميوه ها به چهار درصد كاهش يافت.
در سنوات گذشته نيز روال اين گونه بوده كه در ارديبهشت ماه هر سال اين تعرفه ها مجددا به حالت اول خود برمي گشتند كه مدتي قبل معاون سازمان توسعه تجارت اعلام كرده بود هنوز اين اتفاق رخ نداده است و بعد از استعلام هايي از وزارت جهاد كشاورزي تكليف تعرفه ها مشخص خواهد شد.
در اين شرايط رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه خبر مي دهد كه واردات ميوه با همان تعرفه 35 تا 40درصدي انجام مي شود و اظهار مي كند: كاهش تعرفه مركبات تا پايان ارديبهشت ماه بود و تعرفه ميوه هايي مثل پرتقال و سيب به مانند گذشته شده است.
رضا نوراني در گفت وگو با ايسنا همچنين در مورد تفاوت قيمت ميوه ها از زمان واردات تا رسيدن به دست مردم اين موضوع را در ميوه هاي پرتقال و موز تصديق مي كند اما عنوان مي كند: در ميوه هايي مانند انگورهاي دانه درشت اين ميوه ها با قيمت 3000 تا 3200 تومان وارد مي شوند كه با قيمت نزديك به آن هم به فروش مي رسند. به عبارتي خود اين ميوه ها گران قيمت هستند اما از سوي ديگر ميوه هاي داخلي هم تا از عمده فروش به خرده فروش برسند گران مي شوند كه به همين دليل بايد كنترل هايي صورت بگيرد.وي در پايان تصريح مي كند: قيمت ميوه هاي داخلي هم براي مصرف كننده واقعي نيست.

 



3 پيشنهاد به كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي براي وصول معوقات بانكي

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به علل افزايش مطالبات معوق بانكي، افشاي اسامي بدهكاران كلان، پيگيري وصول مطالبات مربوط به تسهيلات خرد و نيز اهتمام دولت براي بازپرداخت بدهي هاي خود را سه پيشنهاد ارائه شده به كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي عنوان كرد.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با فارس در خصوص مطالبات معوق بانكي اظهار داشت: معوقات بانكي عبارتند از تأخير بازپرداخت پول هاي مردم كه در بانك ها نگهداري و به صورت تسهيلات به متقاضيان ارائه شده است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: معوقات بانكي به دولت مربوط نمي شود بلكه در اصل براي مردم است و بايد بازپرداخت شود.
مصباحي مقدم با اشاره به اينكه وصول مطالبات معوق بانكي با مشكل مواجه است، خاطرنشان كرد: تسهيلات ارائه شده به پروژه هاي توليدي و صنعتي دولتي در مواقعي به دليل نيمه تمام بودن آنها قابل پرداخت نيست به گونه اي كه وصول اين مطالبات نيازمند زمان بيشتر و ارائه راه حل مناسب است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: تعدادي از دريافت كنندگان تسهيلات وجود دارند كه قادر به بازپرداخت بدهي هاي خود به سيستم بانكي كشور هستند اما متأسفانه اين كار را انجام نمي دهند.
وي با بيان اينكه پيشنهادات خود را در خصوص راهكارهاي وصول مطالبات معوق به كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه كرده است، اظهار داشت: دريافت كنندگان تسهيلاتي كه با وجود توان بازپرداخت مبالغ از اين كار سرباز مي زنند، بايد تحت فشار قرار گرفته و اسامي آنها منتشر شود.
وي در خصوص معرفي دانه درشت ها اظهار داشت: بعضي اوقات معرفي افراد به جاي افزايش اعتماد در جامعه سبب تزلزل در اقتصاد كشور مي شود و در برخي موارد ديگر معرفي آنها باعث مي شود تا جهت حفظ آبروي خود سريعاً به پرداخت بدهي هاي خود اقدام كنند.
اين نماينده كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه بيان كرد: عدم بازپرداخت تسهيلات خرد از طرف متقاضيان در بلند مدت به رقم بالايي رسيده و به افزايش معوقات در سيستم بانكي منجر شده كه بايد تمهيدات جدي براي وصول آنها اتخاذ شود.
وي با اشاره به اينكه دولت بايد در بازپرداخت تسهيلات بانكي تمام تلاش خود را به كار گيرد، اظهار داشت: در اين ميان بنگاه هايي هستند كه بايد جهت رسيدن به فعاليت هاي اقتصادي آنها از طرف سيستم بانكي براي بازپرداخت معوقات مهلت داده شود، در غير اين صورت اين معوقات تا ابد باقي خواهد ماند.

 



امروز بين شركت ملي نفت و 3 كنسرسيوم داخلي امضا مي شود
قرارداد 15ميليارد دلاري اجراي 7 فاز جديد پارس جنوبي

قراردادهاي 7 فاز جديد پارس جنوبي در مجموع به ارزش تقريبي 5/15ميليارد دلار امروز سه شنبه بين شركت ملي نفت ايران و سه كنسرسيوم داخلي امضا مي شود.
با گذشت 37روز از اولتيماتوم وزير نفت به سياست وقت كشي خارجيهاي حاضر در پارس جنوبي و برگزاري نشستهاي كارگروه نمايندگان ويژه رئيس جمهور به تدريج شرايط براي تعيين تكليف قرارداد 12 فاز باقيمانده اين ميدان مشترك گازي فراهم مي شود.
بر اين اساس با تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور براي شتاب بخشيدن به توسعه پارس جنوبي به وزارت نفت مجوزي داده شده است كه براي هر 2 فاز استاندارد پارس جنوبي تا سقف 5/4ميليارد دلار سرمايه گذاري و به انعقاد قرارداد و ترك تشريفات مناقصه اقدام كند.پيش بيني مي شود با اجراي فازهاي باقيمانده پارس جنوبي پرونده طرح توسعه بزرگترين سفره گازي مشترك جهان تا پايان برنامه پنجم بسته شود كه در اين صورت امكان توليد روزانه بيش از 800 ميليون متر مكعب گاز فراهم خواهد شد.در حال حاضر عمليات اجرايي 7 فاز شامل 12 (معادل سه فاز)، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي در حال انجام بوده، ضمن آنكه قرارداد طرح توسعه فازهاي 11 (معادل 2 فاز)، 20 و 21 اين ميدان گازي با پيمانكاران چيني و ايراني منعقد شده است.در اين ميان به دستور وزير نفت براي تعيين تكليف قرارداد 7 فاز جديد شامل فازهاي 13، 14، 22، 23، 24، 27 و 28 پارس جنوبي كنسرسيوم هايي با حضور پيمانكاران داخلي تشكيل شده است كه در شرايط فعلي مذاكرات قراردادي براي واگذاري اين فازها مراحل پاياني خود را پشت سر مي گذارد.

 



ورشكستگي يك بانك ديگر آمريكايي

با اعلام ورشكستگي بانك «واشنگتن فرست» شمار بانك هاي آمريكا كه از ابتداي امسال ورشكسته شده اند، به 82 بانك رسيد.
به گزارش موسسه فدرال بيمه سپرده هاي آمريكا پس از اعلام ورشكستگي بانك «واشنگتن فرست»، 440 ميليون دلار سپرده اين بانك به موسسه «ايست وست پانكورب» واگذار مي شود كه با خريد دارايي هاي اين بانك به ارزش 520 ميليون دلار موافقت كرده است.
موسسه فدرال بيمه سپرده ها در آمريكا اعلام كرد بسته شدن بانك واشنگتن فرست 158 ميليون و 400 هزار دلار هزينه دارد.
مسئولان بانكي در آمريكا نگران آن هستند كه با ناتواني وام گيرندگان از پرداخت قسط هايشان امسال ورشكستگي بانك ها در اين كشور افزايش يابد.
بحران اقتصادي عامل ورشكستگي بانك ها در آمريكاست به گونه اي كه در سال گذشته نيز 240 بانك در اين كشور اعلام ورشكستگي كردند.
وضعيت كار در سرزمين هاي اشغالي بحراني تر شد
مديركل سازمان بين المللي كار گفت: وضعيت كار در سرزمين هاي اشغالي فلسطين كمتر از استاندارد جهاني است و كاهشي 15 درصدي در سال 2009 نسبت به سال 1999 ميلادي نشان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «خوان سماويا» در گزارشي در نود و نهمين نشست ساليانه سازمان جهاني كار (ILO) در ژنو به بررسي اوضاع كار و شرايط كارگران در سرزمينهاي اشغالي پرداخته است.
مدير كل سازمان بين المللي كار در ژنو گفت: اين گزارش با همكاري كميسيون ويژه اعزامي اين سازمان به مناطق اشغالي فلسطين و كمك دولت سوريه و نيز دفتر اتحاديه عرب در قاهره تهيه شده است.
وي افزود: بر اساس اين گزارش، سال گذشته ميلادي وضعيت كار در سرزمينهاي اشغالي با وجود رشد 7،3 درصدي نسبت به ميانگين سال 2008 بسيار كمتر از استاندارد جهاني بوده است و كاهش 15 درصدي نسبت به سال 1999 ميلادي را نشان مي دهد.

 



وزير اقتصاد در نامه به رئيس كل بانك مركزي خواستار شد
وجوه حساب بانكي فراريان مالياتي را توقيف كنيد

وزير امور اقتصادي و دارايي در نامه اي به بهمني رئيس كل بانك مركزي خواستار توقيف وجوه حساب بانكي مأدياني كه ماليات خود را نمي پردازند از سوي بانكها شد.
سيد شمس الدين حسيني در خصوص اعمال ماده 218 قانون ماليات هاي مستقيم راجع به وصول ماليات، نامه اي به بهمني رئيس كل بانك مركزي نوشت: متن كامل نامه حسيني به بهمني به شرح زير است:
نظر به اينكه به شرح نامه شماره 2806-203 مورخ 27/2/88 دادستاني انتظامي مالياتي و نامه شماره 24252 مورخ 7/2/88 اداره نظارت بر بانكها، برخي از بانكها در مرحله عمليات اجرايي وصول ماليات توقيف حساب هاي بانكي مأديان مستنكف از پرداخت ماليات را با استنباط غلط به اجراي تبصره مقرر در ماده 123 قانون ماليات هاي مستقيم اصلاحي مصوب 72/11/08 منوط دانسته اند براي اجراي درست قوانين و مقررات مالياتي و تسريع در وصول بدهي مأديان مالياتي به شرح زير اعلام ميدارد:
تشخيص و تعيين ماليات، مقررات قانوني و قواعد حقوقي خاص خود را دارد كه با مقررات قانوني و قواعد حقوقي مربوط به پس از تشخيص و قطعيت ماليات و قواعد حقوقي و قانوني تأمين، وصول و اجراي ماليات تفاوت دارد. از اين رو قانونگذار در مواد 032 و 132 قانون ماليات هاي مستقيم انحصاراً به مرحله اي پيش از قطعيت و وصول ماليات اشاره دارد تا به تشخيص و تعيين ماليات منطبق با درآمد واقعي شخص اقدام گردد. سپس در مواد 012 تا 812 قانون ياد شده به ايجاد قواعد حقوقي و قانوني مربوط به چگونگي تأمين، وصول و اجراي ماليات پرداخته است. بنابراين بانكها اعم از خصوصي و دولتي در مرحله وصول و اجراي ماليات تشخيص داده شده و قطعي شده مأدي مالياتي مستنكف از پرداخت ديون مالياتي، نمي تواند به تبصره ماده 132 قانون ماليات هاي مستقيم اصلاحي مصوب 72/11/80 استناد نمايد بلكه برابر مواد 82 و 92 آيين نامه اجرايي موضوع ماده 812 قانون ماليات هاي مستقيم به توقيف وجوه حساب بانكي مأدي مستنكف به نفع سازمان امور مالياتي كشور مكلف مي باشد. چرا كه وجوه حساب بانكي مأدي در دسته اموال و دارايي هاي وي به شمار مي آيد نه درآمد. حال آنكه مواد 032 و 231 قانون ماليات هاي مستقيم تنها به درآمد، فعاليت و معاملات بسنده كرده است نه دارايي.با توجه به مطالب ياد شده ضرورت دارد بابت عمليات اجرايي وصول ماليات مقررات مواد 82 و 29 آيين نامه اجرايي موضوع ماده 812 قانون ماليات هاي مستقيم از سوي بانك هاي ذيربط مرعي داشته شود. در غير اين صورت مشمول ضمانت اجراي مقرر در بند (ج) ماده 92 آيين نامه ياد شده از سوي دادستاني انتظامي مالياتي قرار خواهند گرفت. به گزارش فارس، اداره مطالعات و مقررات بانكي بانك مركزي نيز اين نامه را براي اجرا به كليه بانك هاي دولتي و غير دولتي و مأسسه اعتباري توسعه بخشنامه كرد.

 



اكسپو رفتار اقتصادي را تغيير مي دهد

رايزن بازرگاني ايران در چين مي گويد: قدرت سالن كشورها در نمايشگاه 2010 اكسپو شانگهاي چين به قدري است كه مي تواند نگاه فرهنگي و سپس رفتار اقتصادي مردم چين را نسبت به همه بويژه ايران تغيير دهد. موضوعي بسيار مهم كه از كنار آن نبايد بسادگي گذشت.
براساس آخرين گزارش هاي رسمي، مجموع مبادلات رسمي ايران و چين سال گذشته ميلادي بيش از 22 ميليارد دلار است.
اكسپو 2010 شانگهاي چين كه يكي از بزرگترين نمايشگاه هايي از اين دست در طول تاريخ است از 10 ارديبهشت ماه آغاز شده و به مدت شش ماه داير خواهد بود.
جمهوري اسلامي ايران نيز در سالني دو هزار متر مربعي و برگرفته از معماري اصيل ايراني در اين نمايشگاه شركت كرده است، سالن ايران يكي از پربيننده ترين سالن كشورهاي شركت كننده است و نزديك به 200 كشور و سازمان بين المللي در اين نمايشگاه حضور دارند.
«مسعود كمالي اردكاني» كه نمايندگي غرفه سازمان توسعه تجارت در سالن اكسپو را عهده دار است، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، تصريح كرد: هرچند عمده كاركرد اكسپو فرهنگي است اما در صورت تاثيرگذاري، رفتار بازديدكنندگان در زمان خريد تغيير مي كند.
وي گفت: بازديدكنندگان كه اغلب آنها چيني هستند با مشاهده نمادهاي ارايه شده از ايران در اكسپو، با تاريخ و تمدن از سويي ايران كنوني آشنا مي شوند و به اصلاح اطلاعات خود در مورد كشورمان مي پردازند.
به گفته اردكاني، هرچند كه اكسپو رويدادي فرهنگي است اما كشورها تلاش مي كنند تا با جديدترين شيوه ها نگاه فرهنگي ساير ملل را تغيير دهند.
رايزن بازرگاني ايران در چين از پخش فيلم سه دقيقه اي در سالن ايران توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت و گفت: اين فيلم كوتاه تلاش دارد تا با نمايش توانمندي هاي كشور در حوزه هاي مختلف صنعتي، كشاورزي، خدمات فني و مهندسي و معرفي جامعه تجار ايراني، جذب بيشتر سرمايه گذاران كه بطور قطع در ميان بازديدكنندگان خواهند بود را فراهم كند.
بامبو، درخت زندگي
كشورهاي اسپانيا، هند، اندونزي، نروژ، ويتنام، پرو، مادريد اسپانيا و اتاق چين و آلمان از بامبو براي ساخت غرفه هايشان در اكسپو استفاده كرده اند.
بامبو گياهي است كم وزن، منعطف و در عين حال در سختي از مقاومت فولاد برخوردار است، از اين رو بعضي كشورها از اين گياه در ساختمان سازي بهره مي برند، بامبو به دليل دارا بودن قابليت انعطاف پذيري در برابر زلزله مقاومت مي كند.
اين كشورها، با توجه به موضوع اكسپو «شهر بهتر، زندگي بهتر» براي نشان دادن تركيب طبيعت با شهرنشيني از بامبو در ساخت غرفه هايشان استفاده كرده اند.
سبزترين غرفه در اكسپو
در حالي كه بيشتر غرفه ها در اكسپو از فولاد و بتون ساخته شده اند غرفه هند به طور كامل از ساقه بامبو ساخته شده است و توانسته نام سبزترين اكسپو را از آن خود كند. در ساخت اين غرفه از 30 كيلومتر بامبو استفاده شده است. اين غرفه كه طرح آن از طرح مسجد تاج محل هندوستان گرفته شده داراي گنبدي است كه 35 متر عرض و 18 متر طول دارد و سقف گنبد پوشيده از 60 هزار نهال سبز است.
برگزاري دومين همايش اكسپو
دومين همايش اكسپوي شانگهاي با موضوع «ميراث فرهنگي و بازسازي شهري» با حضور مقامات و دانشمنداني از 20 كشور جهان در استان جيانگسو چين برگزار شد.
در اين نشست دو روزه، كارشناسان و مقامات كشورها به بيان تجربيات و ديدگاههاي خود در موضوعات مختلف با محوريت ارزشهاي فرهنگي در شهرنشيني و جهاني شدن پرداختند.
وزير فرهنگ چين نيز در اين همايش، فرهنگ را مغز و روح شهرها خواند و گفت: مردم ساكن شهر در كنار نياز به امكانات شهرنشيني مانند حمل ونقل راحت و عمران به فرهنگ و تنوع فرهنگي هم نياز دارند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ قانون الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به پروتكل آمادگي، مقابله و همكاري در برابر آلودگي ناشي از مواد خطرناك و سمي از سوي رئيس جمهور به وزارت راه و ترابري ابلاغ گرديد.
¤ صرفه جويي ريالي ناشي از عدم مصرف سوخت هاي فسيلي در توليد برق نيروگاه هاي آبي طي دو ماه اول سال جاري از مرز 90ميليارد تومان گذشت.به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، به علت بارش هاي مناسب ماههاي اخير به عنوان سوخت رايگان و پاك، طي مدت ياد شده توليد برق نيروگاههاي آبي با 119درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به
984/1گيگاوات ساعت رسيد كه توليد اين ميزان برق معادل مصرف 402 ميليون مترمكعب گاز، 48 ميليون ليتر گازوئيل و 86 ميليون ليتر مازوت مصرف مي باشد.
¤ يك عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام كرد كه طبق مصوبه كميسيون متبوعش، 40 هزار خانوار عشايري تا پايان برنامه پنجم اسكان داده شده و ساماندهي مي شوند.
¤ ايران 37هزار تن گوشت گوساله به ارزش 92 ميليون دلار از برزيل در ماه مي ميلادي وارد كرد و به عنوان دومين واردكننده اين محصول از برزيل شناخته شد.
¤ بانك ملي اعلام كرد: براي مشتريان در صورت بروز مشكلاتي نظير عدم ارائه رسيد، عدم چاپ سريال و مخدوش و ناخوانا بودن رسيد در هنگام خريد شارژ تلفن همراه، جاي نگراني وجود ندارد.
¤ سخنگوي وزارت جهاد كشاورزي گفت: قيمت گوشت در هفته هاي آينده كاهش مي يابد.محمدحسين انصاري فرد با اشاره به اينكه وزارت جهاد در پي طرحي جامع براي ثابت ماندن قيمت گوشت قرمز است افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده از جمله واردات گوشت قرمز تلاش مي كنيم نوسانات قيمت گوشت قرمز را به طور كامل كنترل كنيم.
¤ معاون پژوهش، آموزش و كارآفريني وزارت تعاون با اعلام اينكه 990 هزار نفر جوياي كار در سامانه وزارت تعاون ثبت نام كردند، از شناسايي و تعريف 351 هزار جايگاه شغلي توسط بنيادهاي توسعه كارآفريني و تعاون خبر داد.
¤ مقام عالي رتبه دولت تركمنستان از ريل گذاري 284 كيلومتر در بخش تركمني خط راه آهن ايران- تركمنستان- قزاقستان خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 7790 الي 7795، 7797، 2244 الي 2249، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 7754 الي 7759 و در مركز مخابرات شهيد صدوقي كرج با پيش شماره هاي 650 الي 655، 657، 659 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ صادركنندگان نمونه سال 89، مهرماه در روز ملي صادرات معرفي مي شوند.به گزارش روابط عمومي اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران، كليه بنگاههاي صادراتي در سطح كشور به موجب آيين نامه تشويق صادركنندگان نمونه سازمان توسعه تجارت ايران (مصوبه هيات وزيران) طبق سنوات گذشته و در راستاي تحقق اهداف صادراتي مطابق با برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور مي توانند در فراخوان انتخاب صادركننده نمونه مشاركت نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14