(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 خرداد 1389- شماره 19670

با تصويب لايحه برخورد با متخلفان
بازار داغ برچسب هاي تبليغاتي از رونق مي افتد
طبيعت درماني جاذبه اي ناشناخته



با تصويب لايحه برخورد با متخلفان
بازار داغ برچسب هاي تبليغاتي از رونق مي افتد

قصه پرغصه برچسب هاي تبليغاتي در كلانشهر 700 كيلومتري تهران، قدمتي دراز دارد و حداقل در يك دهه اخير، بارها از سوي رسانه ها و مسئولان شهري ورق خورده و همچنان نيز ادامه دارد.
در سال هاي اخير گلايه هاي شهروندان تهراني از نصب برچسب هايي كه به اسم تبليغات براي خدمات شهري، چهره شهر را زشت مي كند، تمامي نداشته و با وجود هزينه هايي كه براي پاكسازي اين گونه تبليغات مي شود، باز هم بر در و ديوار شهر خودنمايي مي كنند.
اين روزها و با نزديك شدن به روزهاي گرم تابستان، تنور نصب برچسب هاي تبليغاتي در شهر نيز گرم تر شده و بار ديگر برچسب هاي تبليغاتي به سيماي شهر هجوم آورده است.
هجوم برچسب ها، همزمان با سيل گسترده تبليغات تراكتي و كاغذي در لابلاي در منازل و واحدهاي اداري و پاركينگ ها بوده كه بي نظمي تبليغاتي، شهر را فرا گرفته است.
مسئولان شهري اگرچه مدعي اند به تناوب، پاكسازي برچسب هاي تبليغاتي را انجام مي دهند، اما چهره شهر همچنان مملو از برچسب هايي است كه حقوق شهروندي را نقض و هزينه هاي بيت المال در پاكسازي آنها صرف مي شود.
كارشناسان شهري ضعف هاي قانوني و خلأهاي حقوقي موجود در برخورد با متخلفان را عامل اصلي تداوم قصه برچسب هاي تبليغاتي مي دانند و البته در اين ميان برخوردهاي نه چندان كارآمد شهرداري و اجراي طرح هاي مقطعي براي پاكسازي برچسب هاي نيز كم اثر نيست.
قوانين بازدارنده نيست
ماده 92 قانون شهرداري ها، تبليغات بر روي معابر شهر به جز در اماكني كه شهرداري آنها را مجاز شناخته ممنوع كرده است و متخلفان از اين امر خاطي و تعدي كننده به حقوق عمومي و قانون محسوب مي شوند.
اما سودجويي برخي افراد، ضعف آگاهي هاي شهروندي و از همه مهمتر عدم بازدارندگي اين قانون سبب شده تا تخلفات نصب تبليغات بر پيكره شهر ادامه داشته باشد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، انجام كار حقوقي را از جمله راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از نصب تراكت ها و برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر مي داند.
«مهدي چمران» تاكيد كرد: براي پايان دادن به اين معضل اجتماعي پيش آمده بايد پيشنهادات و ديدگاه هاي مختلف ارايه و بررسي شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خاطر نشان كرد: تاكنون بحث هاي زيادي در اين خصوص انجام شده لذا بايد بحث حقوقي آن نيز مطرح شود.
چمران همچنين تعيين مجازات لازم و برخوردهاي قانوني با افراد متخلف را از جمله ديگر راهكارهاي لازم براي كاهش اين امر ذكر كرد.
برچسب هاي متنوع تبليغي
تخليه چاه، لوله بازكني، تاكسي سرويس شبانه روزي و... برچسب هاي تبليغاتي است كه در سياهي شب تهران از ديوار تا درهاي منازل را درمي نوردند و در روشنايي روز آه از نهاد صاحب خانه ها برمي آورد.
نزديك به 900 هزار ورودي منازل مسكوني در تهران وجود دارد كه از سال ها پيش به اين سو افراد بسياري كه در زمينه هاي مختلف اعم از لوله كشي، تخليه چاه، آژانس و... به خدمات رساني به شهروندان مشغول هستند، روش برچسب زدن را براي تبليغات خود برگزيده اند و از اين ورودي ها براي تبليغات خود استفاده مي كنند.
خدمات دهندگان اين روش با صرف هزينه اندك و با كمك گرفتن از چند نفر، يك محدوده نسبتاً وسيع را در چند ساعت پس از نيمه شب تحت پوشش تبليغات خود قرار مي دهند.
آگاهي مردم بايد افزايش يابد
مسئولان شهري معتقدند پايين بودن سطح آگاهي مردم از قوانين و حقوق شهروندي تأثيري بسزايي در تكرار تخلفات تبليغاتي در تهران دارد.
سعيد طلوعي شهردار منطقه 5 تهران در اين باره به ايرنا گفت: با فرهنگ سازي و آموزش به متخلفان مي توان معضل برچسب هاي تبليغاتي را حل كرد، شهرداري بايد مكان هايي را براي نصب برچسب هاي تبليغاتي مشخص كند تا عموم افراد بتوانند بدون هزينه از آن استفاده كنند.
وي نصب برچسب هاي تبليغاتي روي در و ديوار شهر را تجاوز به حريم محل زندگي شهروندان مي داند و مي افزايد: بايد با متخلفان به صورت جدي برخورد شود تا ديگر شاهد نصب برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر نباشيم.
اين مسئول شهرداري قوانين اين سازمان را در اين زمينه قديمي خواند و تصريح كرد: در قوانين شهرداري براي امر تبليغات با خلأ قانوني مواجه هستيم و قانون جديدي براي جلوگيري از ادامه تخلف متخلفان وجود ندارد.
طلوعي با اشاره به ميزان جريمه تعيين شده توسط سازمان زيباسازي گفت: ميزان جريمه بايد باتوجه به هزينه اي كه شهرداري براي پاك سازي محل متحمل شده، تعيين شود. ميزان جريمه بايد به اندازه اي باشد كه شخص متخلف نتواند آن را به راحتي پرداخت كند.
وي خاطرنشان كرد: شركت هايي كه برچسب هاي تبليغاتي برروي در و ديوار شهر نصب مي كنند، علاوه بر تخريب منظر شهري بدون مجوز به فعاليت اقتصادي مي پردازند و از اين طريق به اقتصاد كشور نيز آسيب وارد مي كنند.
لايحه تشديد مجازات نصب برچسب هاي تبليغاتي روي ميز شوراي شهر
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از ارسال لايحه تشديد مجازات نصب برچسب هاي تبليغاتي بر در و ديوار شهر به شوراي اسلامي شهر تهران خبر داد.
«محمدجواد شوشتري»، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران تأكيد كرد: باوجود تمام اقدامات شهرداري تهران، ضعف قانوني موجود در بحث برخورد با خاطيان در نصب برچسب هاي تبليغاتي سبب شده است تا بارديگر برچسب ها بر در و ديوار شهر ديده شود.
وي افزود: قوانين موجود، پاسخگوي برخورد قاطع با متخلفان نيست و بايد قوانين جدي تري براي برخورد با خاطيان ديده شود. از اين رو سازمان زيباسازي شهر تهران درحال تدوين لايحه اي براي ارسال به شوراي شهر به منظور برخورد شديدتر با متخلفان نصب برچسب هاي تبليغاتي است.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران اضافه كرد: اكنون قانون، جريمه ناچيز ريالي و درنهايت قطع ارتباط تلفني را براي جريمه خاطيان پيش بيني كرده ا ست.
شوشتري با بيان اينكه در سال 88، با بيش از 500 شركت متخلف در نصب برچسب هاي تبليغاتي برخورد قضايي شده است، تأكيد كرد: در برخي مناطق تهران، شركت هاي خصوصي اقدام به نصب برچسب روي لوله هاي گاز، پلاك منازل، تأسيسات شهري و چراغ هاي راهنمايي و رانندگي كرده اند كه شهرداري به شدت با آنها ازطريق مراجع قضايي برخورد مي كند.
وي افزود: از آنجا كه اغلب متخلفان شركت هاي «تخليه چاه و كلاس هاي كنكور» هستند، شهرداري اسامي آنها را به مراجع قضايي اعلام كرده است كه در مرحله اول، خطوط تلفن آنها مسدود و در صورت تكرار تخلف، پلمب مي شوند.

 



طبيعت درماني جاذبه اي ناشناخته

ليلا شفيعي
ديگر وجود منابع طبيعي و آثار تاريخي چندان عامل تعيين كننده اي براي توسعه گردشگري به حساب نمي آيد. از اينرو اغلب كشورها، حوزه ها و بخش هاي جديدي را تجربه كرده اند كه گردشگري جنگ، گردشگري پزشكي و توريسم درماني از جمله آنهاست.
يونانيان و مصريان باستان اولين توريست هاي درماني بودند كه قرنها قبل براي دستيابي به سلامت سفر كردند تا در چشمه هاي آب معدني و استراحتگاه هاي دورافتاده بيماريهاي جسمي خود را درمان كنند. اما جراحي كردن در كشورهاي خارجي پديده نسبتاً مدرني است كه از آن به عنوان توريسم پزشكي نام مي برند كه اغلب با توريسم درماني اشتباه گرفته مي شود. اين اشتباه به قدري فاحش است كه حتي مسئولان بلند پايه وزارت بهداشت وبرخي سازمانهاي ذي ربط تفكيكي براي اين دو گردشگري قائل نيستند. به گفته روشن همتي، مدرس دانشگاه در رشته گردشگري، توريسم درماني يا طبيعت درماني شاخه اي از اكوتوريسم است كه چشمه هاي آب گرم و آب معدني را شامل مي شود و طبقه بندي انواع آن در جهان به صد نوع مي رسد كه تيپ شناسي بسيار پيچيده اي دارد.
وي مي افزايد: براي مثال حتي لجن درماني، سايه درماني و آب درماني نيز شاخه هاي توريسم درماني هستند كه هيچگاه نبايد با توريسم پزشكي كه مدرن ترين نوع توريسم است، اشتباه گرفته شود.
توريست درمان كيست؟
گردشگري درماني و بهداشتي امروزه از رو به رشدترين بخش هاي صنعت گردشگري جهان است كه باعث شده سازمانهاي دست اندركار در كشورهاي علاقه مند به توسعه گردشگري توجه خود را به اين بخش از صنعت توريسم جلب و براي آن برنامه ريزي كنند. به همين دليل است كه در نقاط مختلف جهان روش هاي درماني طبيعي مانند استفاده از چشمه هاي آب گرم بسيار مورد توجه قرار گرفته و تمامي اقشار اعم از كم درآمد و پردرآمد به اين نوع گردشگري ابراز تمايل مي كنند. در اين نوع سفر گردشگر بيماري جسمي خاص ندارد و تنها براي رهايي از تنش هاي زندگي روزمره بدون مداخله و نظارت پزشكي راهي دهكده هاي سلامتي كه اغلب در مناطق داراي چشمه هاي آب معدني شكل گرفته اند مي شود.
همتي در اين باره مي گويد: معمولا توريست هاي درماني بيشتر در پي بهره مندي از طبيعت شفابخش هستند يا براي گذراندن دوران نقاهت به آب درماني و لجن درماني رو مي آورند.
سهم ايران از بازار
توريسم درماني
يكي از جاذبه ها و امتيازات ايران براي توريسم درماني در حوزه آب درماني است. به طوري كه بيش از هزار چشمه آب درماني در كشور شناسايي شده است. همچنين قيمت ارزان خدمات نسبت به ديگر كشورهاي منطقه از جمله ديگر مزاياي ايران براي فعاليت در اين حوزه به شمار مي آيد. به گفته كارشناسان سالانه حدود 45 ميليون گردشگر در جهان از چشمه هاي آبگرم براي درمان بيماريهاي مختلف استفاده مي كنند اما در ايران به دليل نبود نظام جامع هماهنگ، آمار دقيقي از كساني كه به قصد معالجه يا استفاده از مراكز آب درماني به ايران سفر مي كنند، وجود ندارد.
يك كارشناس گردشگري در اين باره مي گويد: ايران از نظر جاذبه هاي گردشگري، طبيعي، آب و هوايي و باستاني به ترتيب مقام هاي دهم، پنجم و چهارم جهان را داراست ولي از بازار توريسم درماني سهم شاخصي نبرده است. امروزه در كشورهاي مختلف دنيا از وجود چشمه هاي آب گرم براي جذب توريست هاي آب درماني استفاده مي كنند اما در كشور ما هنوز مسئولان به اين فكر نيستند كه مي توان از امكانات طبيعي در جذب توريست داخلي و خارجي استفاده كرد، به همين دليل اين ظرفيت نيز مانند ظرفيتهاي ديگر گردشگري بلااستفاده مانده است.
وي ادامه مي دهد: توريسم درماني مقوله اي چند فاكتوري است كه متاسفانه در برابر هزينه هاي صرف شده تعداد معدودي گردشگر جذب كرده است در حالي كه بسياري از كشورها در اين زمينه ارزآوري بسياري داشته اند، اما درآمد ناشي از توريسم درماني در ايران بسيار ناچيز بوده است.
وي توريست درماني را موقعيتي جديد براي توسعه گردشگري ايران مي داند و مي افزايد: اين بخش از توريسم مي تواند با برنامه ريزي صحيح به رشد و شكوفايي برسد يا مانند بسياري از موضوعات در حد تشكيل كميته و جلسات متعدد بدون نتيجه باقي بماند.
اين كارشناس گردشگري با اشاره به نقش مهم سفارتخانه هاي ايران در ساير كشورها ادامه مي دهد: تبليغات از طريق سفرا و نمايندگان ايران در خارج كشور از اهميت بالايي در جهت توسعه توريسم درماني برخوردار است. همچنين آموزش نيروي انساني مجرب، ساماندهي وضعيت فرودگاه ها، رفع مشكلات مربوط به ويزا و تامين امكانات مناسب از مهمترين شاخصه ها براي توسعه صنعت توريسم درماني به شمار مي رود.
آذربايجان غربي قطب گردشگري درماني
سرزمين چهار فصل ايران داراي ظرفيت ها و جاذبه هاي طبيعي فراوان است به طوري كه هر كدام از آنها به تنهايي مي تواند گردشگران زيادي را به خود جلب كند. اما تاكنون اقدام مناسبي براي شناسايي چشمه هاي آب گرم و توسعه زيرساخت هاي گردشگري در اين مناطق صورت نگرفته است.
به گفته كارشناسان، چشمه هاي آب گرم قابليت درمان بيماريهاي زيادي مانند پوست، اعصاب و روان، گوارش، كم خوني، ريوي و قلبي را دارند و چنانچه اين چشمه ها شناسايي و احيا شوند، شاهد حضور گردشگران خارجي و داخلي در اين مناطق خواهيم بود.
دكتر سعيد اعلم در اين باره معتقد است كه جاذبه ها و امتيازات استان آذربايجان غربي براي توريسم درماني آنقدر گسترده است كه مي تواند به عنوان قطب اول گردشگري درماني ايران معرفي شود.
وي مي گويد: استفاده از چشمه هاي آب گرم و سواحل جزاير زيباي درياچه اروميه و ارتفاعات مشرف به شهر، درياچه هاي يخي، تالابها و آبشارها محل هاي مناسبي براي ايجاد اقامتگاه هاي توريستي هستند كه با ايجاد مراكز تفريحي و ارائه سرويس ها و امكانات در اين مناطق مي توان آنها را به مقاصد گردشگري درجه اول كشور تبديل كرد.
وي مي افزايد: توريست هاي پزشكي هم مي توانند همزمان ضمن دريافت كالا در قالب خدمات پزشكي لحظات مفرح و پرهيجاني در اين مكانها داشته باشند و به سلامت و آرامش دست يابند. علاوه بر آن رونق ديدار و استفاده از جاذبه هاي طبيعي موجب پيدايش فرصت هاي شغلي مي شود. دكتر اعلم با اشاره به وجود چند سازمان تصميم گيرنده درباره توريسم درماني، ايجاد يك ساختار و نظام جامع را ضروري مي داند و مي گويد: ايجاد تسهيلاتي كه بيماران بتوانند دوران نقاهت پس از بيماري خود را به گردش در ايران بپردازند نيز از جمله مواردي است كه نياز به هماهنگي دستگاه هاي مسئول و ساخت مكان ها و مجتمع هاي خاص دارد. علاوه بر نيازهاي مورد اشاره، مراكز آب درماني و چشمه هاي آب گرم طبيعي كشور نيز براي جذب توريست نياز به سرمايه گذاري ويژه اي دارند زيرا اين چشمه ها با وضعيت فعلي نمي توانند موفقيت چنداني در جذب گردشگر داشته باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14