(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 خرداد 1389- شماره 19673

بهره برداري از قطعه اول آزادراه شاهرود-گرگان تا هفته دولت
استاندار كرمانشاه: مديران موظف به جذب تمام اعتبارات سال 88 هستند
كميته امداد امام خميني گيلان خانه هاي45 متري مي سازد
مديركل نهضت سوادآموزي استان: اصفهان در يك قدمي نرخ جهاني باسوادي قراردارد
امام جمعه شيراز: كارخانجات فارس در حال تعطيلي و برج هاي تجاري رو به افزايش است
استاندار قم خواستار شد
اختصاص رديف بودجه براي مسجد جمكران
ايران در كيهان
استاندار خبر داد
اجرايي شدن 185 مصوبه دور دوم سفر هيئت دولت در گيلان
به منظور تكريم مرحوم مؤذن زاده اردبيلي جشنواره ملي اذان در اردبيل برگزار مي شود
راهيابي تيم شيمي فرزانگان چهار محال وبختياري به مرحله كشوري
تنديس شهداي دفاع مقدس در لاهيجان نصب مي شود
مديركل منطقه پنج راه و ترابري: 90 كيلومتر قطعه اول آزاد راه ساوه- همدان امسال پايان مي يابد
در خواست استاندار از وزارت بازرگاني
عملياتي شدن خريد 50هزار تن برنج مازندران
تاكيد استاندار فارس بر گسترش فرهنگ دفاع مقدس در جامعه
آغاز عمليات بازسازي اماكن تاريخي دزفول
حمام تاريخي «قلات» اوز در فهرست آثارملي ايران



بهره برداري از قطعه اول آزادراه شاهرود-گرگان تا هفته دولت

شاهرود-خبرنگار كيهان:
قطعه اول آزادراه شاهرود-گرگان تا هفته دولت امسال به بهره برداري مي رسد.
مدير كل راه وترابري استان سمنان با اعلام اين خبر گفت: قطعه اول آزادراه شاهرود-گرگان حد فاصل سه راهي مجن تا سه راهي نكارمن به طول حدود 15كيلومتر از سوي اداره كل راه و ترابري استان سمنان و مشاركت شركت سيمان شاهرود احداث شده است.
رجب قربانپور از آغاز احداث قطعه دوم آزادراه شاهرود-گرگان در آينده اي نزديك خبر داد و افزود: اين آزادراه از جنگل توسكستان مي گذرد و با بهره برداري از آن، طول مسير شاهرود به شمال كوتاه شده و جاذبه هاي گردشگري مسير به مسافران و گردشگران معرفي مي شود.

 



استاندار كرمانشاه: مديران موظف به جذب تمام اعتبارات سال 88 هستند

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
دستگاه هاي اجرايي نبايد حتي يك ريال از اعتبارات سال گذشته استان را به خزانه برگشت دهند.
مهندس دادوش هاشمي استاندار كرمانشاه در جلسه شوراي توسعه و برنامه ريزي استان اظهار داشت و با اشاره به نزديكي اتمام سال مالي 88 تاكيد كرد: كليه مديران دستگاه هاي اجرايي استان موظفند تا پايان تيرماه اعتبارات عمراني مربوط به سال گذشته را جذب كنند و به هيچ وجه از هيچ دستگاهي پذيرفته نيست كه بخواهد حتي يك ريال از اعتباراتش را به خزانه برگشت دهد.
وي افزود: براي شروع و تعريف پروژه هاي جديد نياز است كه حداقل 30 درصد اعتبار براي اتمام پروژه موجود باشد لذا مي بايست تمام تلاش خود را براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام و همچنين طرح ها و پروژه هاي سفرهاي استاني به كار بگيريم.
مهندس هاشمي بودجه كل استان در سال 89 را رقمي بالغ بر 320 ميليارد و 644 ميليون تومان ذكر كرد و گفت: اعتبارات امسال استان كرمانشاه نسبت به مشابه سال قبل 5/35 درصد رشد داشته است.

 



كميته امداد امام خميني گيلان خانه هاي45 متري مي سازد

رشت- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد امام خميني استان گيلان از ساخت يك هزار و 500 واحد مسكوني براي مددجويان تحت پوشش در سال جاري خبر داد.
حسين عليمحمدي گفت: اين تعداد خانه از سوي كميته امداد و بنياد مسكن انقلاب اسلامي احداث مي شود.
وي گفت: عمليات احداث واحدهاي مذكور در شهرهاي لنگرود، لاهيجان، انزلي، رضوانشهر و ماسال آغاز شده است.
علي محمدي افزود: مساحت اين واحدها 45 مترمربع است و در مدت كمتر از 18 ماه به بهره برداري مي رسند. اعتبار ساخت اين خانه ها از محل تسهيلات طرح بهسازي و مقاوم سازي تامين و براي مددجويان در روستاهاي استان احداث مي شوند.
وي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بيش از 10 هزار خانوار مددجوي روستايي فاقد مسكن در گيلان شناسايي شده اند.
گفتني است از آغاز اجراي طرح ساخت مسكن مددجويي در استان گيلان تاكنون بيش از 3 هزار و 400 خانوار روستايي تحت پوشش كميته امداد خانه دار شده اند.

 



مديركل نهضت سوادآموزي استان: اصفهان در يك قدمي نرخ جهاني باسوادي قراردارد

كاشان- خبرنگاركيهان:
مديركل نهضت سوادآموزي استان اصفهان گفت: نرخ باسوادي در اين استان 96درصد است كه اين رقم يك درصد كمتر از استاندارد جهاني است.
اسماعيل خاشعي در جلسه شوراي اداري شهرستان آران و بيدگل با اشاره به اينكه نرخ جهاني باسوادي 97درصد است، افزود: در استان اصفهان يك درصد تا رسيدن به اين نرخ فاصله داريم كه پيش بيني مي شود تا سال91 استان به نرخ باسوادي كامل برسد.
وي اظهار داشت:3درصد باقي مانده هم افراد آموزش ناپذير معلولان جسمي، حركتي، ذهني و ناتوانان هستند.
مديركل نهضت سوادآموزي به جشن شكرگزاري باسوادي در 7شهرستان استان اشاره كرد و افزود: اين جشن 7دي ماه امسال همزمان با سالروز تأسيس نهضت سوادآموزي در شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل هم برگزار مي شود.

 



امام جمعه شيراز: كارخانجات فارس در حال تعطيلي و برج هاي تجاري رو به افزايش است

شيراز- خبرنگار كيهان:
بايد خيزش جدي و بلند در عرصه اقتصاد و صنعت فارس داشته باشيم تا مشكلات و گرفتاري هاي بر جاي مانده از 30 سال اخير جبران شود.
نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز با بيان اين مطلب در ديدار با رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: امروز سرمايه گذاراني كه مي خواهند در بحث توسعه اقتصادي و صنعتي استان فارس قدم بردارند بايد امنيت داشته باشند و در اين زمينه نگاه مسئولان اجرايي استان به مقوله سرمايه گذاري مثبت است و ايجاد پارك سرمايه گذاري در اين استان حركتي ارزنده و مثبت در جلب و جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي است.
آيت الله «اسدالله ايماني» اظهار داشت: مسئولان اقتصادي و مديران عامل بانك ها بايد موانع سرمايه گذاري در استان را از جلوي پاي سرمايه گذاران بردارند نه اينكه براي آنان مانع تراشي كنند.
وي با بيان اينكه بايد قوانين سرمايه گذاري را اصلاح كرد گفت: امروز كارخانه هاي فارس در حال تعطيلي است در حالي كه تعداد برج هاي تجاري رو به افزايش است.
وي اظهار داشت: بانك هاي استان بايد پاسخگوي خروج سرمايه از اين استان باشند و در زمينه سرمايه گذاري و نحوه همكاري هايشان با سرمايه گذاران توضيح دهند.
وي افزود: اينكه فارس چندين سال پياپي مقام اول توليد گندم را به دست آورده است افتخار نيست چون به بهانه كسب اين مقام چاههاي كشاورزي ما خشك شد و دشت هاي زراعي ما آسيب ديد و منابع آب و خاك ما نابود شد و اين در حالي است كه نتوانستيم براي محصولات كشاوزي داخل و خارج كشور بازار هدفي تعيين كنيم.
امام جمعه شيراز تصريح كرد: سرنوشت استان را نمي شود با خواهش و تعارف تغيير داد و چون شرايط فعلي استان شرايطي كاري است بايد كارشكنان را شناخت و بدون حضور آنان كارها را به پيش برد.
وي گفت: 30 سال آزمون و خطا در توسعه و صنعت فارس كافي است و بايد به دنبال كارهاي اساسي و اصولي براي استان فارس بود.

 



استاندار قم خواستار شد
اختصاص رديف بودجه براي مسجد جمكران

استاندار قم گفت: اختصاص رديف بودجه براي مسجد جمكران ضروري است.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين موسي پور در جلسه مشترك با متولي مسجد جمكران با اشاره به حضور گسترده زائران در شهر قم و در مسجد مقدس جمكران اظهار داشت: اقدامات گسترده اي براي تأمين رفاه زائران در اين مسجد انجام پذيرفته اما بايد تلاش كنيم تا به سطح مطلوب دست يابيم.
استاندار قم اختصاص رديف بودجه براي مسجد جمكران را ضروري دانست و گفت: حضور ميليون ها زائر مرقد مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمكران و نيازهاي فراوان سرويس دهي به آنان لزوم تأمين اعتبارات مورد نياز را اجتناب ناپذير نموده است.
وي افزود: براي سال آينده مالي رايزني با مجلس و دولت محترم براي احياي رديف بودجه مسجد انجام خواهد شد و اعتبارات استاني و ملي پيش بيني شده براي مسجد جمكران نيز كه تابه حال تخصيص نيافته است اميدواريم با پيگيري هاي جدي تحقق يابد.
حجت الاسلام و المسلمين موسي پور در بخش ديگري از سخنان خود بخشي از مشكلات پروژه هاي عمراني شهري را مورد توجه قرار داد و گفت: اعتبارات سال جاري استان قم افزايش چشمگيري داشته است اما پروژه هاي نيمه تمام در استان هزينه ها و تبعات زيادي به دنبال دارد و بايد هرچه سريعتر تمام شود.
وي همچنين از تخصيص اعتبارات معتنابهي براي رفع محروميت، گسترش عدالت و كاهش مشكلات بخش ها و روستاهاي استان قم خبر داد و گفت: علي رغم وجود طرح هاي نيمه تمام، ضرورت رسيدگي به محله هاي محروم در شهر قم و جبران عقب ماندگي هاي انباشته در بخش هاي استان، نبايد از ايجاد حداقل امكانات لازم و خدمت رساني به خيل زائران و مشتاقاني كه به اين خطه سفر مي كنند غفلت كرد.

 



ايران در كيهان

انتخاب اعضاي هيئت مديره
خرم آباد-خبرنگاركيهان: اولين اعضاي هيئت مديره كانون وكلاي لرستان با راي اكثريت برگزيده شدند. معاون آموزش و تحقيقات دادگستري لرستان با اعلام مطلب فوق افزود: تاكنون كانون وكلاي لرستان و خوزستان مشترك بود و مركز آن در استان خوزستان قرار داشت كه با به حد نصاب رسيدن تعداد وكلاي لرستان دكتر خدائيان رئيس كل دادگستري لرستان مجوز استقلال كانون وكلاي اين استان را از وزارت دادگستري اخذ كرد و در نتيجه كانون وكلاي لرستان از خوزستان منتزع شد.

افتتاح كانون فرهنگي
بهارستان-خبرنگاركيهان: نخستين كانون فرهنگي هنري مساجد بهارستان طي مراسمي در مسجد حضرت فاطمه معصومه«س» اين شهر افتتاح شد. در مراسم افتتاح اين كانون حجت الاسلام والمسلمين صادقي امام جمعه بهارستان در مورد ويژگي شخصيتي حضرت فاطمه معصومه«س»، سخنراني كرد. شهر بهارستان در استان اصفهان قرار دارد.

احداث شهرك صنعتي
بخش گلستان-خبرنگاركيهان: معاون فرمانداري رباط كريم از احداث 2 شهرك صنعتي جديد در اين شهرستان خبر داد.
نوبخت به وجود راه هاي مهم ارتباطي، راه آهن، مترو و فرودگاه بين المللي امام خميني در رباط كريم اشاره كرد و عنوان داشت: با وجود اين قابليت ها و از همه مهمتر نيروي انساني مناسب و تحصيلكرده شهرستان رباط كريم از لحاظ زيرساختهاي صنعتي در وضعيت بسيار مطلوبي قرار دارد و براي هرگونه سرمايه گذاري آماده است.

برگزاري همايش خيران
¤ دومين همايش خيران مدرسه ساز بخش هاي بوستان و گلستان شهرستان رباط كريم برگزار شد. دكتر حافظي رئيس مجمع خيران مدرسه ساز كشور در اين مراسم گفت: هم اكنون تعداد خيران از 110 هزار نفر گذشته است و حدود 2 ميليون دانش آموز نيز در اين جهاد مقدس شركت كرده اند.

برگزاري نمايشگاه كتاب
اراك-خبرنگاركيهان: نمايشگاه كتاب آثار امام خميني در شهرستان ساوه برگزار شد. در اين نمايشگاه يك هزار جلد كتاب در 200 عنوان در موضوعات، مذهبي قرآني، ادعيه و آثار حضرت امام در معرض ديدعموم قرار گرفت. ساوه در استان مركزي قرار دارد.

افتتاح مركز معاينه فني
زرين شهر- خبرنگاركيهان: در مراسمي مركز معاينه فني شهري فولادشهر افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. مركز معاينه فني شهرداري فولادشهر با اعتباري افزون بر 250 ميليون ريال راه اندازي شده است و روزانه به بيش از 50 خودرو خدمات رساني خواهد كرد.

احياي زكات
مانه و سملقان-خبرنگاركيهان: جلسه احياي زكات در روستاي زرد مانه و سملقان برگزار شد. فرماندار مانه و سملقان در اين جلسه گفت: طي سال گذشته 2 ميليارد و 300 ميليون ريال زكات در مانه و سملقان جمع آوري شده است كه يك ميليارد و 270 ميليون ريال آن از روستاي زرد جمع شده است.

تشكيل انجمن خبرنگاران
¤ جلسه تبادل و هم نشيني خبرنگاران و روابط عمومي ها با انتخاب هيئت رئيسه جديد انجمن خبرنگاران مانه و سملقان برگزار شد رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مانه و سملقان در اين جلسه گفت: تشكيل انجمن خبرنگاران گامي براي توسعه و رشد اطلاع رساني و روابط عمومي هاي ادارات خواهد بود و اين مهم نيازمند انجام برنامه هاي راهبردي و اثربخش است.

توسعه فضاي سبز
مشهد-خبرنگاركيهان: مدير واحد طراحي و توسعه پاركها و فضاي سبز شهرداري مشهد سرانه فضاي سبز شهري را براي هر شهروند مشهدي 8/9 درصد عنوان كرد.
عبدالله سلطاني درخصوص برنامه هاي اين سازمان در راستاي توسعه فضاي سبز شهر مشهد گفت: در سال جاري 200 پروژه توسعه فضاي سبز شهري شامل احداث آبنماهاي محيطي، گسترش فضاي سبز، ايمن سازي تجهيزات بازي كودكان در پاركها با نصب لوازم بازي جديد در 86 پارك و درختكاري معابر عمومي مشهد اجرا خواهد شد.

جمع آوري متكديان
شاهرود- خبرنگاركيهان: تمام متكديان در سطح شهرستان شاهرود جمع آوري شدند. به گزارش روابط عمومي شهرداري شاهرود اين متكديان اكثراً از اتباع خارجي و مهاجران بودند و از انواع بيماري هاي روحي و جسمي رنج مي بردند. شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد.

ساخت مسكن در زنجان
زنجان-خبرنگاركيهان: مجتمع مسكوني 20 واحدي عطرنرگس كه با همت انجمن خيران مسكن ساز استان زنجان احداث شده است با حضور دكتر رئوفي نژاد استاندار و جمعي از مديران استان به بهره برداري رسيد. استاندار زنجان در مراسم افتتاح اين مجتمع گفت: اعطاي تسهيلات و زمين هاي ارزان قيمت يا رايگان و آسان سازي ساخت مسكن از جمله اقدامات بزرگ دولت در جهت رفع مشكل مسكن مردم است.

اجراي طرح آبرساني
ساري-خبرنگاركيهان: استاندار مازندران راه اندازي 43 مجتمع آبرساني روستايي در اين استان را نيازمند تخصيص 410 ميليارد ريال اعتبار دانست.«سيدعلي اكبر طاهايي» با اشاره به اهميت اجراي طرح هاي آبرساني در مناطق روستايي مازندران افزود: اين مجتمع ها بر اثر خشكسالي، فرسودگي تاسيسات انتقال و توزيع و كمبود اعتبار تكميل نشده است.

برگزاري كنگره نانو
اهواز-خبرنگاركيهان: نخستين كنگره نانو داروها، توليد و كاربرد آنها روزهاي هفتم و هشتم اسفندماه سال جاري به ميزباني دانشكده دامپزشكي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار مي شود.
دبير علمي كنگره نانوداروها با اعلام خبر فوق گفت: اولين كنگره نانوداروها فرصتي است تا زمينه تبادل اطلاعات و پژوهش هاي انجام شده در مورد توليد، كاربرد، سميت و عوارض نانوداروها در بين محققان كشور فراهم شود و دانش پژوهان پرتلاش ايراني در اين گردهمايي با فعاليت هاي يكديگر در اين زمينه بيشتر آشنا شوند.

افتتاح شبكه برق
آبادان- خبرنگاركيهان: معاون فني مهندسي اداره كل بنادر و دريانوردي خرمشهر از افتتاح برق اختصاصي بندرخرمشهر خبر داد. صالح كوثري زاده گفت: با افتتاح اين شبكه توان عملياتي بندر خرمشهر از هزار و 400 كيلووات به 3 هزار و 400 كيلووات افزايش يافت.

 



استاندار خبر داد
اجرايي شدن 185 مصوبه دور دوم سفر هيئت دولت در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از اجرايي شدن 185 مصوبه از مصوبات دور دوم سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به گيلان خبر داد.
روح الله قهرماني چابك در جلسه ستاد پيگيري مصوبات سفر رئيس جمهوري به گيلان در رشت افزود: در دور دوم سفر هيئت دولت به گيلان 218 مصوبه و 13 توافق نامه در قالب يك هزار و 230 پروژه به تصويب رسيد كه تاكنون 185 مصوبه آن اجرايي شده است.
به گفته وي از اين تعداد نيز 73 مصوبه آن به طور كامل تحقق يافته و مصوبات دور دوم سفر بطور ميانگين از پيشرفت فيزيكي 56 درصدي برخوردار است.
قهرماني با اشاره توسعه استان گيلان با اجرايي شدن مصوبات سفر هيئت افزود: در دور اول سفر رئيس جمهوري به گيلان 349 مصوبه و 19 توافقنامه در قالب يك هزار و 630 پروژه به تصويب رسيد. 220 مصوبه با پيشرفت فيزيكي 91 درصد در جريان و 129 مصوبه نيز به طور كامل تحقق يافته است.

 



به منظور تكريم مرحوم مؤذن زاده اردبيلي جشنواره ملي اذان در اردبيل برگزار مي شود

اردبيل- خبرنگار كيهان:
جشنواره ملي اذان با عنوان نداي توحيد و تكريم از مرحوم رحيم مؤذن زاده اردبيلي در 23 تيرماه در اردبيل برگزار مي شود.
مديركل تبليغات اسلامي استان اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: اين جشنواره به مدت پنج روز و در 2 بخش مقاله و اذان برگزار مي شود.مهدي ستوده با اشاره به ويژگي هاي اين جشنواره گفت: رقابت گروه سني پايين تر از 16 و بالاي 16 سال و قرائت اذان با لحن عربي و با فصاحت مطلوب و بدور از تقليد از مؤذن زاده از ويژگي هاي اين جشنواره مي باشد.
وي گفت: زمينه موضوعات مقاله در چهار حوزه تاريخي، معنوي و تربيتي، علمي و اجتماعي بوده و در حوزه تاريخي نيز سير تاريخي اذان از ديدگاه اديان الهي و نقش مؤذنان بايد مورد توجه مقاله نويسان قرار گيرد.
ستوده افزود: سبك هاي اذان، بررسي رابطه بين اذان و نماز، نقش صوت زيباي مؤذنان در جذب مخاطبان، تأثير زمزمأ اذان در گوش نوزادان، اذان از ديدگاه آيات و روايات، بررسي تطبيقي اذان با شعاير ديني و نقش اذان در وحدت مسلمانان از ديگر موارد اين جشنواره به شمار مي روند.
وي در پايان گفت: براي برگزيدگان اين جشنواره هزينأ عمره مفرده، سفر عتبات عاليات و سفر مشهد مقدس در نظر گرفته شده است.

 



راهيابي تيم شيمي فرزانگان چهار محال وبختياري به مرحله كشوري

شهركرد- خبرنگاركيهان:
تيم شيمي فرزانگان استان چهار محال وبختياري به مرحله كشوري مسابقات ليگ علمي پيشگامان بسيج راه يافت.
حق وردي مسئول حوزه بسيج دانش آموزي خواهران آموزش و پرورش ناحيه 2 شهرستان شهركرد گفت: دررقابت هاي علمي پيشگامان ايران مينا جيبي، مهسا محمدي، بهاره فروزنده،مريم بشارتي و زهرا خدادوستان از مدرسه راهنمايي نمونه ميرداماد موفق به راهيابي به مرحله كشوري مسابقات شدند.
گفتني است مرحله كشوري مسابقات تابستان امسال درتهران برگزار مي شود.

 



تنديس شهداي دفاع مقدس در لاهيجان نصب مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
با مشاركت نيروي هوايي ارتش و شهرداري لاهيجان، يادمان شهيد سرلشكر خلبان ابراهيم دلال خوش و ماكت هواپيماي اف پنج و تنديس 4 شهيد در اين شهر ساخته مي شود.
تنديس شهيد خلبان دلال خوش به ابعاد يك و نيم برابر قد واقعي آن شهيد، تنديس شهدا هاشمي، درنديده، بيدار و ميرحسيني مقدم به صورت نيم تنه و نيز ماكت هواپيماي اف پنج در ابعاد واقعي احداث و در ضلع شرقي ميدان ابريشم لاهيجان نصب مي شوند.
اين پروژه ها در كمتر از يك سال اجرا و به بهره برداري مي رسد.
ابراهيم دلال خوش از خلبانان شجاع سال هاي دفاع مقدس بود.

 



مديركل منطقه پنج راه و ترابري: 90 كيلومتر قطعه اول آزاد راه ساوه- همدان امسال پايان مي يابد

همدان- خبرنگار كيهان:
90 كيلومتر قطعه اول آزاد راه ساوه- همدان امسال به بهره برداري مي رسد.
مديركل منطقه پنج ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشور با اعلام اين مطلب افزود: بخش اول آزاد راه از طرف همدان تقريباً تكميل شده و با تأمين اعتبارات مورد نياز، امسال به پايان خواهد رسيد و قطعه دوم پروژه نيز با سرعت نسبتاً مطلوبي پيش مي رود اما رضايت بخش نيست و بايد سرعت كار بيشتر شود.
مهندس وجدي كه در مراسم كلنگ زني طرح كنار گذر شرقي همدان سخن مي گفت، تصريح كرد: كلان شهر همدان، بار ترافيكي چهار استان غرب كشور را برعهده دارد و خود استان نيز به لحاظ جاذبه هاي توريستي و فرهنگي و ظرفيت هاي صنعتي و توليدي و... توليدكننده ترافيك است. لذا اجراي كمربندي شهر همدان، براي كاهش بار ترافيكي آن ضروري است.
مهندس وجدي گفت: مجموعاً كمربندي شهر به طول 50 كيلومتر در قالب دو طرح كنار گذر شرقي و غربي به اجرا درمي آيد كه عمليات اجرايي كنار گذر شرقي آن به طول 23 كيلومتر آغاز شده است.
وي افزود: براي اجراي كنار گذر شرقي همدان، 9 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و احداث دو تقاطع غير هم سطح در آن پيش بيني شده است.
در ادامه مهندس حسين عليزاده معاون توسعه و ساخت شبكه راههاي وزارت راه و ترابري، گفت: تا پايان سال گذشته بايد 50درصد شبكه بزرگ راهي كشور به بهره برداري مي رسيد كه استان همدان در اين خصوص از برنامه جلوتر است.
وي ادامه داد: مدت زمان اجراي كنار گذر شرقي همدان 36 ماه پيش بيني شده اما از پيمانكار درخواست تسريع در كار و اتمام آن يك سال پيش از موعد مقرر را داريم.

 



در خواست استاندار از وزارت بازرگاني
عملياتي شدن خريد 50هزار تن برنج مازندران

ساري- خبرنگاركيهان:
استاندار مازندران خواستار عملياتي شدن خريد 50هزار تن برنج ارقام محلي در اين استان از سوي وزارت بازرگاني شد.
سيدعلي اكبر طاهايي با تاكيد بر عزم دولت در اقتصادي كردن فرآيند توليد محصولات زراعي گفت: دولت بايد علاوه بر تداوم خريد و توزيع برنج پرمحصول نسبت به خريد 50هزار تن برنج ارقام محلي توسط كارگزاران و مباشران وزارت بازرگاني اقدام كند. وي با اشاره به عمليات موفق خريد 60هزار تن برنج پرمحصول از سوي دولت در سال گذشته افزود: اين اقدام سبب ايجاد انگيزه در زارعان محصول برنج براي تداوم كشت شده است. استاندار مازندران با انتقاد از تبديل اراضي كشاورزي به باغ و ويلا خاطرنشان كرد: اقتصادي كردن فرآيند توليد محصولات كشاورزي از تغيير كاربري و تبديل اين اراضي جلوگيري مي كند.
طاهايي خواستار تلاش مديران استاني براي پيشبرد اهداف دولت در عرصه كشاورزي و توسعه كشت محصولات شد.

 



تاكيد استاندار فارس بر گسترش فرهنگ دفاع مقدس در جامعه

شيراز-خبرنگاركيهان:
بايد فرهنگ جهاد دوران دفاع مقدس در جامعه گسترش يابد.
استاندار فارس با بيان اين مطلب در جلسه شوراي اداري استان گفت مهمترين رويداد فرهنگي فارس كه اجلاسيه سرداران و 14 هزار و 600شهيد استان فارس است از ابتداي امسال آغاز شده و بايد براي برگزاري اين اجلاس كه در ارديبهشت سال آينده انجام مي شود تمام تلاش خود را به كار گيريم. روح الله احمد زاده اظهار داشت: بايد مديران دستگاههاي مختلف استان همه ظرفيت هاي خود را براي استفاده از اين رويداد فرهنگي به كار گيرند.
وي افزود: برگزاري اجلاسيه سرداران و 14هزار و 600 شهيد استان فارس براساس تأييدات رهبرمعظم انقلاب و تأكيدات رئيس جمهور است.
وي با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم كه فرهنگ دفاع مقدس بايكوت شود افزود: دفاع مقدس يك اسطوره و مجموعه فيلم و نمايش نيست بلكه يك سبك زندگي و مدل اعتقادي است. وي اظهار داشت: بايد به سمت بازتعريف و به روزرساني گفتمان دفاع مقدس و انجام كارها با روحيه جهادي پيش رويم تا سرعت و شتاب تحولات انقلاب اسلامي بيشتر شود.

 



آغاز عمليات بازسازي اماكن تاريخي دزفول

اهواز- خبرنگار كيهان:
مدير ميراث فرهنگي دزفول گفت: ادامه عمليات مرمت بخش زنانه حمام كرناسيون، خانه نيلساز و گلچين، خانه مجاهد، پل قديم، آسيب ها و سازه هاي قديم دزفول در سال جاري آغاز شده است.
غلامعلي باغبان اظهار داشت: مرمت بخش زنانه حمام كورناسيون در سال گذشته با اعتباري بالغ بر حدود 40 ميليون تومان آغاز شده است كه در حال حاضر ادامه عمليات مرمت و بازسازي اين بخش در سال جاري انجام شده است.
وي با بيان اينكه مرمت خانه نيلساز و گلچين در سال 88 با اعتباري بالغ بر حدود 120 ميليون تومان آغاز شده بود گفت: ادامه مرمت اين بناهاي تاريخي جهت آماده ساي بازارچه و نمايشگاه دائمي صنايع دستي در سال جاري شروع شده است.
همچنين مدير ميراث فرهنگي دزفول با اشاره به اينكه بازسازي خانه مجاهد اين شهرستان به منظور مهمانسرا و سفره خانه سنتي در مركز محله شاه ركن الدين در سال 87 با اعتباري بالغ بر حدود 400 ميليون تومان آغاز شد خاطرنشان كرد: ادامه عمليات مرمت اماكن تاريخي و باستاني همچون پل قديم دزفول جهت ساماندهي اطراف پل و حذف تردد از پل قديم و همچنين ادامه مرمت آسياب ها و سازه هاي قديمي با همكاري مشترك سازمان نوسازي و بهسازي دزفول آغاز شده است.
وي ادامه داد: برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و مسابقه نقاشي در پارك خانواده، برگزاري همايش مقدماتي ثبت جهاني پل قديم و برگزاري نمايشگاه عكس از جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان در موزه حمام كرناسيون به مدت 10 روز از جمله برنامه هايي است كه به مناسبت هفته ميراث فرهنگي توسط انجمن دوستداران ميراث فرهنگي دزفول و همكاري اداره كل ميراث فرهنگي اين شهرستان اجرا شد.


 



حمام تاريخي «قلات» اوز در فهرست آثارملي ايران

اوز-خبرنگاركيهان:
حمام تاريخي روستاي قلات واقع در بخش اوز در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لارستان با اعلام اين خبر گفت: اين حمام در بافت قديم مسكوني روستا واقع شده و در پلاني چند ضلعي به مساحت افزون بر 200 مترمربع است. سيما علويه افزود: مصالح به كار رفته در اين بناي ارزشمند سنگ، ساروج و گچ است. احمد خضري دبير انجمن ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بخش اوز درباره اين بناي تاريخي گفت: در وسط محوطه اصلي حمام حوضي 6گوش با 4 ايوان متقارن قرار دارد كه در چهارسوي آن با طاقهاي جناغي احاطه شده است. دبير انجمن ميراث فرهنگي اوز همچنين گفت: نورگيرهائي مزين به شيشه هاي رنگين وسط گنبد باعث ورود نور و رقص آن در بناي مدور گنبد و سقف حمام با 6 گنبد اصلي و بزرگ و چند گنبد فرعي و كوچك پوشيده شده است.
خضري در ادامه اظهار داشت: بناي حمام قلات مربوط به دوران قاجاريه است. اين حمام تا اواخر دهه 30 شمسي مورد استفاده اهالي بوده و هم اكنون متروكه شده است.جريان آب به وسيله لوله هاي سفالي در تمامي حمام برقرار بوده وسط آن لايه گل باعث عايق صوتي، سرما و گرما بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14