(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 خرداد 1389- شماره 19673

كوتاه اقتصادي
امضاي موافقت نامه افزايش صادرات گاز تركمنستان به ايران
سكه هاي جديد بهار آزادي به زودي در بازار
ايران از واردات 2 محصول پتروشيمي بي نياز مي شود
صندوق هاي قرض الحسنه، تجربه موفق و روشني بخش در اقتصاد ايران
صادرات محصولات كشاورزي تركيه به اسرائيل متوقف شد
وام 450 ميليون توماني وزارت نفت براي احداث جايگاه هاي گاز
استاندار سيستان و بلوچستان مسئول تصميم گيري درباره واردات و انتقال دام به سراسر كشور
حذف يارانه وزارت كار براي حمايت از زود بازده ها پيگيري مي شود
مذاكرات ايران و هند براي اجراي پروژه هاي 100 ميليارد دلاري
اجراي طرح جامع دولت الكترونيك از اول مرداد ماه
رئيس فدرال رزرو آمريكا: بحران مالي اروپا به آمريكا هم مي رسد
محاسبه و پرداخت افزايش حقوق كارمندان دولت از ابتداي سال



كوتاه اقتصادي

¤ در دو ماهه نخست امسال بيش از يك ميليون و 567هزار تن انواع كالا از كشور ترانزيت شد كه 60درصد از سال قبل بيشتر است.
براساس آمار گمرك در دو ماهه نخست سال 1389بيش از يك ميليون و 567هزار تن انواع كالا به ارزش بالغ بر 4 ميليارد و 681ميليون دلار از كشور ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 46/60درصد و از نظر ارزشي 24/38درصد افزايش داشت.
¤ رئيس هيئت عامل ايميدرو گفت: با توجه به وفور كارخانه هاي ماشين سازي در اصفهان اجراي طرح هاي توسعه اي ذوب آن و فولادمباركه از طريق متخصصان ايراني امكان پذير است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهندس احمدعلي هراتي نيك در جريان بازديد از شركت ذوب آهن اصفهان با بيان اين مطلب افزود: مسئولان بايد به سازندگان داخلي اعتماد كنند و پروژه ها را به آنها بسپارند و از كارشناس خارجي به صور محدود به عنوان مشاوره استفاده كنند.
¤ ايران و روسيه قرارداد همكاري در زمينه توليد نرم افزار و فناوري اطلاعات امضا كردند.در مراسم امضاي اين قرارداد در مسكو، شركت هاي «سيناديتا» و «پلي ناتيك اينترتاينمنت» نخستين قرارداد همكاري دو شركت ايراني و روسي را در زمينه فناوري هاي اطلاعات امضا كردند.
¤ پس از گذشت 4 سال از كناره گيري شركت انگليسي از انجام فعاليت اكتشافي در معدن طلاي كردستان به عنوان بزرگترين معدن طلاي كشور، تاكنون سرمايه گذار جديدي براي حضور در اين طرح انتخاب نشده و انجام فعاليت هاي اكتشافي و استخراجي اين معدن همچنان در بلاتكليفي به سر مي برد.
¤سرپرست سازمان شيلات، سهميه صادرات خاويار ايران را براي سال 2010 چهل و پنج و يك صدم درصد از كل سهميه كشورهاي حاشيه خزر و به ميزان 38 تن و 744 كيلوگرم اعلام كرد.
¤ رئيس مركز اصناف و بازرگانان با بيان اينكه تاكنون 900 واحد فروشگاهي در كشور ايجاد شده گفت: فروشگاه هاي زنجيره اي تاثيري در اصلاح نظام توزيع نداشته اند.
¤ شركت نفتي دولتي اندونزي پرتامينا اعلام كرد به دليل مشكلات مالي زمان بهره برداري از پروژه مشترك پالايشگاهي خود با ايران را از سال 2010 به سال 2016ميلادي تغيير داده است.
¤ با تصويب وزيران عضو شوراي هماهنگي مناطق آزاد و تائيد رئيس جمهور، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي و حميد بهبهاني وزير راه و ترابري به ترتيب به عضويت هيئت مديره مناطق آزاد كيش و چابهار درآمدند.
¤ نماينده فائو در جمهوري اسلامي ايران گفت: جنگل ها در ايران به علت حضور در منطقه خاور نزديك، با سرعت بيشتري نسبت به ساير مناطق جهان ناپديد مي شوند و مسائلي چون ناتواني و عدم كارايي سياست هاي ملي براي پاسخگويي موثر به تقاضاي رو به افزايش و پرفشار از جنگل ها و منابع طبيعي در اين امر دخيل هستند.
¤ وزير بازرگاني اندونزي اعلام كرد: شركت پرتاميناي اين كشور يك كارخانه توليد كود شيميايي به ارزش 700 ميليون دلار در ايران احداث مي كند.

 



در سفر وزير نفت به عشق آباد صورت گرفت
امضاي موافقت نامه افزايش صادرات گاز تركمنستان به ايران

مقامات جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان موافقتنامه الحاقي جديدي به قرارداد خريد و فروش گاز بين 2 كشور را براي افزايش صادرات گاز تركمنستان به ايران امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس در عشق آباد، اين موافقتنامه در جريان سفر وزير نفت ايران و هيئت همراهش به تركمنستان و پس از انجام مذاكرات دو طرف در اين زمينه امضا شد.
«جواد اوجي» مديرعامل شركت ملي گاز ايران و رئيس شركت ملي «تركمن گاز» تركمنستان در عشق آباد اين موافقتنامه را امضا كردند.
طبق اين سند، انتقال گاز از طريق خط لوله گاز «دولت آباد-سرخس-خانگيران» افزايش خواهد يافت.
به موجب موافقتنامه مذكور مقرر شده است كه گروه كاري مشترك متشكل از كارشناسان 2 كشور پيش نويس آيين نامه اجرايي اين موافقتنامه را تهيه و تدوين كنند.
خط لوله دوم صادرات گاز تركمنستان به ايران موسوم به «دولت آباد-سرخس-خانگيران» با ظرفيت سالانه 12 ميليارد متر مكعب در ژانويه سال جاري ميلادي در جريان سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به تركمنستان به بهره برداري رسيد.
عشق آباد و تهران بيشتر توافق كرده بودند كه حجم صادرات گاز تركمنستان به ايران در سال جاري ميلادي تا 14 ميليارد متر مكعب و در آينده نزديك از طريق 2 خط لوله گاز (كرپجه-كردكوي) به 20 ميليارد متر مكعب در سال افزايش يابد.
گسترش همكاري هاي 2 كشور در زمينه اكتشاف و استخراج گاز، آموزش كارشناسان بخش نفت و گاز تركمنستان در ايران و انتقال تكنولوژي صنعت نفت و گاز از ايران به تركمنستان مهمترين محورهاي مذاكرات وزير نفت ايران و هيئت همراه ايشان با رئيس جمهور تركمنستان بوده است.
بازتاب سفر وزير نفت ايران به تركمنستان
سفر اخير وزير نفت جمهوري اسلامي ايران به تركمنستان بازتاب گسترده اي در رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري اين كشور داشته است.
«سيدمسعود ميركاظمي» وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در سفر خود به تركمنستان با «قربان قلي بردي محمد اف» رئيس جمهور اين كشور ديدار و درباره گسترش همكاري هاي دو جانبه در بخش نفت و گاز بحث و تبادل نظر كرد.
رسانه هاي تركمنستان ضمن پوشش اخبار مربوط به اين ديدار، نتايج اين مذاكرات را به طور گسترده اي منعكس كردند.
در همين راستا روزنامه هاي رسمي تركمن و روس زبان تركمنستان» و «تركمنستان بيطرف» ، در شماره روز پنج شنبه خود خبر مربوط به ملاقات وزير نفت ايران با رئيس جمهور تركمنستان را به همراه عكس هايي از اين ديدار در صدر اخبار خود و در صفحه اول اين روزنامه ها منتشر كردند.
تلويزيون ملي تركمنستان نيز در برنامه خبري «وطن» كه مهمترين بخش خبري آن است، با پخش گزارش مصوري از ديدار وزير نفت ايران با رئيس جمهور تركمنستان، تصريح كرد: در جريان اين ملاقات 2 طرف با اشاره به سطح خوب روابط و همكاري هاي همه جانبه بين 2 كشور كه براساس اصل حسن همجواري و ظرفيت هاي عظيم ايران و تركمنستان استوار است، درباره گسترش همكاري هاي اقتصادي در بخش هاي داراي مزيت نسبي بيشتر، بحث و تبادل نظر قرار دادند.
پايگاه خبري دولتي تركمنستان موسوم به «عصر طلايي تركمنستان» نيز با انعكاس گسترده، خبر اين ملاقات را منعكس كرد. شبكه هاي راديويي و خبرگزاري رسمي تركمنستان نيز در گزارشهاي جداگانه ملاقات وزير نفت ايران با رئيس جمهور اين كشور را منعكس كردند.

 



بهمني خبر داد
سكه هاي جديد بهار آزادي به زودي در بازار

رئيس كل بانك مركزي خبر داد: سكه هاي طلاي بهار آزادي با يك هشتم وزن سكه كامل به زودي به بازار عرضه مي شود.
محمود بهمني در همايش اقتصاد اسلامي و صندوق هاي قرض الحسنه در جمع خبرنگاران گفت: وزن اين سكه ها يك گرم است و تصوير حضرت امام بر آن ها حك خورده است.
رئيس كل بانك مركزي گفت: توليد و عرضه اين سكه با هدف جلوگيري از تقلب در عرضه سكه و افزايش اختيار و توانايي خريد مردم صورت مي گيرد.
رئيس كل بانك مركزي ايران گفت: از سازمان اقتصاد اسلامي و صندوق هاي قرض الحسنه زير پوشش آن حمايت مي كنيم و هر كمكي نياز داشته باشند فراهم مي كنيم.
محمود بهمني در همايش سازمان اقتصاد اسلامي و قرض الحسنه هاي سراسر كشور با بيان اينكه قرض الحسنه توسعه دهنده عدالت است، گفت: تسهيلات قرض الحسنه بدون بهره است و ريشه در آيات قرآني دارد.
بهمني با بيان اينكه دولت نبايد به فكر بانك قرض الحسنه باشد، افزود: قرض الحسنه بايد به دست بخش خصوصي سپرده شود.
وي با بيان اينكه يكي از خواسته هايمان اين بوده كه كشور را به قرض الحسنه تبديل كنيم، گفت: اگر اين كار را انجام دهيم تورم به 4 يا 5درصد كاهش مي يابد و اعلام مي كنيم كه در آن صورت تسهيلاتمان قرض الحسنه اي خواهد بود.
بهمني با بيان اينكه منابع قرض الحسنه، پول توليد نمي كند گفت: در بانكداري بدون ربا پول بايد به سرمايه تبديل شود و به سرمايه سود تعلق مي گيرد.
بهمني با اشاره به بحران جهاني گفت: اينكه كشور ما از اين بحران تاثير نپذيرفته، اين است كه در بانكداري اسلامي تورم و ورشكستگي معنا ندارد چون گيرندگان تسهيلات با بانك شريك هستند.
رئيس كل بانك مركزي افزود: در سيستم بانكي 127 هزار ميليارد ريال منابع قرض الحسنه وجود دارد كه در دو سال گذشته 30درصد آن به صورت قرض الحسنه تسهيلات پرداخت شده است.
بهمني با بيان اينكه بهترين راه ايجاد اشتغال، تقويت قرض الحسنه هاست گفت: بهمن سال گذشته براي كاهش قيمت ها 70 هزار ميليارد ريال به صورت قرض الحسنه تسهيلات براي ساخت مسكن اختصاص داديم.

 



ايران از واردات 2 محصول پتروشيمي بي نياز مي شود

مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: با توليد گريدهاي مختلف پي.وي.سي در مجتمع پتروشيمي اروند، ايران از واردات دو محصول پتروشيمي بي نياز مي شود.
علي محمد بساق زاده با اشاره به رويكرد شركت ملي صنايع پتروشيمي در افزايش ظرفيت هاي توليدي با هدف تأمين نياز داخلي و صادرات به خبرنگار شانا، افزود: پتروشيمي اروند با توليد گريدهاي مختلف پي.وي.سي ايران را از واردات دو محصول اتيلن دي كلرايد (EDC) و كاستي (NAOH) بي نياز مي كند و علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي مي توانيم صادر كننده اين محصولات نيز باشيم.
وي تصريح كرد: مجتمع پتروشيمي اروند سالانه با توليد 2 ميليون و 800 هزار تن محصول نهايي، بخشي از مشكل كمبود كلر در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي را برطرف مي كند.
بساق زاده با بيان اينكه اين مجتمع با ظرفيت توليد سالانه 240 هزار تن پي.وي.سي، به عنوان بزرگ ترين توليد كننده PVC در جهان شناخته مي شود، اظهار كرد: پتروشيمي اروند يكي از طرح هاي برجسته و اثرگذار در منطقه ويژه اقتصادي است كه با راه اندازي واحد كلر آن، پتروشيمي هاي خوزستان، بندر امام، كارون و غدير مي توانند ظرفيت هاي توليدي خود را افزايش دهند.
به گزارش شانا، مجتمع پتروشيمي اروند با سرمايه اي افزون بر 6/1 ميليارد دلار ساخته شده است و به منظور راه اندازي و بهره برداري از واحد كلر آلكالي و زنجيره PVC در آن نياز به احداث 8 پروژه جانبي بوده است.
اين پروژه ها شامل شست و شوي نمك، تغليظ اسيد سولفوريك، خطوط لوله انتقال آب نمك، برج هاي خنك كننده، پروژه SIT OFF، تأسيسات غير صنعتي، واحد اكسيژن و خطوط لوله براي انتقال محصول از مجتمع تا اسكله شماره 2 بندر امام خميني(ماهشهر) است.
البته پتروشيمي اروند جزء آن دسته از طرح هايي است كه بهره برداري از آن در بهمن 88 پيش بيني شده بود و به دليل آنچه پيچيدگي هاي فني در زمينه راه اندازي عنوان شد، بهره برداري از آن به سال جاري موكول شده است.

 



صندوق هاي قرض الحسنه، تجربه موفق و روشني بخش در اقتصاد ايران

گردهمايي مديران صندوق هاي قرض الحسنه با حضور جمعي از مقامات و مسؤولان بخش هاي خصوصي ودولتي در محل مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد.
«محمد نهاونديان» رئيس اتاق ايران در سخناني در اين گردهمايي تصريح كرد: قرض الحسنه به عنوان يك نهاد بسيار ارزشمند ديني گرچه يك هويت اقتصادي دارد، اما در عين حال يك امر عبادي است و اثرگذاري آن به عنوان يك كيفيت رفتار اقتصادي در مجموعه اقتصادي كشور قابل بررسي است.
وي با مطرح كردن اين سؤال كه «كسي كه به فعل قرض الحسنه مبادرت مي ورزد آيا بايد نيت عبادي داشته باشد يا خير؟» خاطرنشان كرد: اين كه در يك اقتصاد، معاملات منطبق بر شرع باشد يا خير، چه نيت عبادي كنيم يا خير، اثر وضعي دارد؛ ربا ويرانگر است و قرض الحسنه آبادگر است و اين آثار وضعي مترتب است، فارغ از نيت آن.
وي افزود: تجربه نشان مي دهد كه احكام اقتصاد اسلامي با رهنمودهايي كه سرچشمه وحي به ما نشان داده، موفق تر عمل كرده است.
نهاونديان گفت: در جريان بحران اقتصاد جهاني فقط در مدت يك سال حدود 50 هزار ميليارد دلار دارايي مردم عمدتاً به سبب نحوه معاملات بانكي ربوي از بين رفت و صدها بانك ورشكسته شدند. اين در حالي است كه در همين سال ها عمليات بانكداري اسلامي كه در بسياري كشورها گسترش يافته است با نرخ 15 درصد رشد كرد.
به گفته رئيس اتاق ايران، هزاران مؤسسه در كشورهاي اسلامي و غيراسلامي ايجاد شده اند كه معاملات خود را مبتني بر دارايي واقعي انجام مي دهند و معامله واقعي اتفاق مي افتد، لذا تأمين مالي مبتني بر اهداف فقهي صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: قطعاً تجربه بشري نشان مي دهد كه احكام منادي فقه، جامعه را از سلامت اقتصادي برخوردار مي كند.به گفته وي، نهاد قرض الحسنه با تاريخ 50 ساله كه به صورت متشكل شكل گرفته است و صندوق هاي قرض الحسنه، تجربه بسيار موفق و روشني بخش در اقتصاد ما بوده است.وي يادآور شد: متأسفانه برخي نهادها با سو ء استفاده از نام «قرض الحسنه» وجوهي را از مردم گرفته و در بعضي موارد مشكلات جدي ايجاد كرده بودند كه با توجه شوراي پول و اعتبار و با همكاري بانك مركزي تصميم گرفته شد براي عمل به وظيفه نظارتي بانك مركزي كار صندوق هاي قرض الحسنه را به خود آنها واگذار كنيم و بانك مركزي به ساير وظايف خود بپردازد و تنها به عملكرد برخي صندوق ها كه بهره هاي بالاي 20 درصد از مردم مي گرفتند نظارت شود.به گفته وي، گرچه جنس قرض الحسنه، كار اقتصادي است، اما فعل آن بايد با نيت عبادي صورت بگيرد، زيرا براي گسترش فعل قرض الحسنه بايد از راه تقويت روحيه اسلام خواهي و مشوق هاي عبادي وارد شويم.
عضو شوراي پول و اعتبار در ادامه گفت: در اين كه برخي بانك ها در تبليغات گسترده و هزينه هاي ميلياردي براي جوايز و لاتاري تبليغ مي كنند، بايد بازنگري جدي شود.
وي گفت: بايد بررسي شود كه آيا بانك ها از محل حاصل از سپرده ها درآمد كسب كرده اند يا خير؟ اگر كسب كرده اند با چه مجوزي و اگر نكرده اند چطور چنين هزينه اي براي تبليغ و جوايز مي شود؟
«يحيي آل اسحاق» رئيس اتاق تهران نيز با اشاره به موضوع قرض الحسنه در حوزه هاي ديني، اجتماعي و سياسي گفت: مقام معظم رهبري به اصل و ضرورت حركت قرض الحسنه تأكيد كرده است و بايد اين روند ادامه پيدا كند.
وي افزود: بايد موانع، فرصت ها و روش ها براي ادامه مسير
قرض الحسنه بررسي شود و اگر روند گذشته را درست تحليل كنيم
مي توانيم راهگشاي آينده باشيم.
آل اسحاق تصريح كرد: اختلاف بين مفهوم بانك و قرض الحسنه همچنان وجود دارد. جنس بانك با قرض الحسنه تفاوت دارد و اگر اين دو جنس را درست ارزيابي نكنيم، دچار چالش مي شويم.
وي افزود: بانك يك واحد اقتصادي براي بهره مندي از سود است و بانكي كه سود ندهد بانك نيست، اما جنس قرض الحسنه از نوع سود معنوي است. حتي عنوان «بانك اسلامي» با مفهوم قرض الحسنه متفاوت است، زيرا جنس آن بانكي است.رئيس اتاق تهران با اشاره به فعاليت جرياناتي با عنوان قرض الحسنه بدون هيچ نظم و قانونمندي گفت: اين نهادها بدون هيچ نظارتي سود هنگفتي را كسب مي كنند و از مسير قرض الحسنه دور هستند.
وي با تأكيد بر فرهنگ سازي در امر قرض الحسنه تصريح كرد: صندوق هاي قرض الحسنه بايد به دنبال منابع جديدي باشند و امكان استفاده از منابع قرض الحسنه اي كه در اختيار نهادها و سازمان ها وجود دارد، ايجاد شود.
آل اسحاق در ادامه يادآور شد: رشد صندوق هاي قرض الحسنه بدون منابع جديد امكان پذير نيست.

 



صادرات محصولات كشاورزي تركيه به اسرائيل متوقف شد

در پي توقف صادرات محصولات كشاورزي تركيه به رژيم صهيونيستي در راستاي لغو بسياري از پيمان هاي تجاري ميان تركيه و اين رژيم اردن صادرات زيتون خود به اسرائيل را افزايش داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تركيه يكي از اصلي ترين منابع تامين زيتون رژيم صهيونيستي بود ولي پس از حادثه كاروان آزادي و كشته شدن 9 شهروند ترك به دست صهيونيست ها بسياري از پيمان هاي تجاري ميان تركيه و رژيم اسرائيل لغو شد و صادرات اين كالا نيز متوقف گرديد.
در عين حال اردن با استفاده از اين فرصت صادرات زيتون خود به رژيم صهيونيستي را افزايش داده است. «عناد فايز» رئيس اتحاديه زيتون كاران اردن در همين راستا گفت: پس از لغو پيمان تجارت زيتون ميان تركيه و رژيم صهيونيستي درخواست ها جهت صادرات اين محصول از اردن به سرزمين هاي اشغالي افزايش چشمگيري داشته است.
آمارها نشان مي دهد كه در سال 2009 ميلادي يك سوم محصول زيتون اردن به سرزمين هاي اشغالي صادر شده و كارشناسان پيش بيني كرده اند كه پس از حمله به كاروان آزادي و لغو تجارت زيتون ميان تركيه و رژيم صهيونيستي، بيش از دوسوم محصول توليد شده در اردن راهي بازارهاي اسرائيلي گردد كه همين مساله سبب افزايش چشمگير قيمت زيتون در داخل اردن خواهد شد.
نكته بحث برانگيز اين است كه با وجود مخالفت شديد شهروندان و احزاب اردن به تجارت و همكاري اقتصادي با رژيم صهيونيستي، دولت اين كشور مخالفتي با افزايش صادرات خود از جمله زيتون به سرزمين هاي اشغالي نكرده است.
اردن سال 1994 ميلادي يك پيمان صلح با رژيم صهيونيستي (موسوم به وادي عربه) امضا كرد و پس از مصر دومين كشور عربي است كه با دشمن اول جهان اسلام پيمان سازش دارد.
اين پيمان يك الحاقيه تجاري نيز دارد كه كشور اردن را ملزم به همكاري تجاري با رژيم صهيونيستي مي كند.

 



وام 450 ميليون توماني وزارت نفت براي احداث جايگاه هاي گاز

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: وزارت نفت با شرايط كاملا استثنايي مبلغ 450 ميليون تومان تسهيلات را در اختيار جايگاه داران قرار مي دهد.
فريد عامري در گفت گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران خاطرنشان كرد: طبق برآورد اين شركت تا سال 1391 تعداد كل جايگاه هاي CNG كشور به دو هزار و 550 مورد مي رسد.
عامري ادامه داد: افزايش 15 جايگاه CNG را در تهران در دستور كار داريم كه با كمترين وقفه در حال انجام است و 232 جايگاه هاي اوليه و ثانويه خواهيم داشت.
وي هزينه هاي احداث جايگاه CNG را در كشور تشريح كرد و گفت: احداث هر جايگاه 950 ميليون تومان هزينه دارد كه وزارت نفت 450 ميليون تومان تسهيلات در اختيار جايگاه داران قرار مي دهد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در پايان از هم وطنان خواست تا از كارگاه هاي غيرمجاز تبديل سوخت به دليل غيراستاندارد بودنشان دوري كنند.

 



دستور جديد معاون اول رئيس جمهور براي كاهش قيمت گوشت صادر شد
استاندار سيستان و بلوچستان مسئول تصميم گيري درباره واردات و انتقال دام به سراسر كشور

با دستور معاون اول
رئيس جمهوري، استاندار سيستان و بلوچستان مسئول تصميم گيري واردات دام زنده از بازارچه هاي مرزي و انتقال دام و گوشت گرم از اين استان به ساير نقاط كشور شد.
به گزارش ايرنا، در پي افزايش قيمت گوشت قرمز در تهران و برخي شهرها و كافي نبودن كشتار داخلي براي تأمين نياز هموطنان و همچنين بحث هاي طولاني در مورد راهكارهاي مقابله با اين كمبود، در نهايت معاون اول رئيس جمهوري اختيار جديدي را به استاندار سيستان و بلوچستان براي حل اين مشكل تفويض كرد.
براين اساس، از اين پس كمبودهاي داخلي مواد پروتئيني مي تواند از طريق واردات دام زنده و انتقال آن به صورت گرم يا زنده به ساير استانها از جمله تهران امكان پذير شود.
فعالان بازار مواد پروتئيني معتقدند: اين راهكار تأثير اساسي بر كاهش قيمت گوشت در شهرهايي همچون تهران دارد كه به علت ممنوعيت هاي اعمال شده از سوي سازمان دامپزشكي در هفته هاي اخير به سمت بحران مي رفت.

 



حذف يارانه وزارت كار براي حمايت از زود بازده ها پيگيري مي شود

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه متولي حمايت مالي از بنگاه هاي زودبازده دولت و سيستم بانكي است، گفت: حذف يارانه وزارت كار براي حمايت از بنگاه ها قابل پيگيري است.
محمدحسين فرهنگي درباره تذكر نمايندگان به صندوق مهر رضا اظهار داشت: تذكر برخي نمايندگان به اين صندوق در خصوص اولويت متقاضياني بود كه طي سنوات گذشته اقدام به ثبت نام حضوري براي تسهيلات اشتغال كرده، واجد شرايط هستند اما تاكنون اقدامي براي تقاضاي اين افراد انجام نشده است.
وي ادامه داد: خوشبختانه پس از تذكر نمايندگان، مسئولان صندوق اعلام كردند كه افراد متقاضي سنوات گذشته به صورت حضوري ثبت نام كرده و با اولويت مي توانند از تسهيلات اشتغال صندوق بهره مند شوند و حق اين افراد نسبت به افرادي كه از طريق اينترنت جديد ثبت نام كردند، ضايع نخواهد شد.
به گزارش فارس،عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد حمايت از بنگاه هاي زودبازده با توجه به متولي نبودن وزارت كار در قبال اين بنگاه ها گفت: وزارت كار بخش ستادي را در قبال بنگاه ها برعهده دارد و مشكلات و رسيدگي به بنگاه ها از سوي بخش هاي مختلف بازرگاني، صنايع و كشاورزي انجام خواهد شد.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه حذف يارانه بنگاه ها از سوي وزارت كار و دولت امر مستقلي است و بايد پيگيري شود، تصريح كرد: اصل بر حمايت از بنگاه هاي زودبازده است و دولت و مسئولان بايد اين موضوع را پيگيري كنند.
به گفته فرهنگي، وزارت كار هم مي تواند متولي مسائل حمايتي بنگاه هاي زودبازده باشد، اما مسئوليت مسائل هدايت كنترل و نظارت برعهده بخش هاي مختلف مربوطه است.
وي با بيان اينكه وزارت كار نمي تواند متصدي امور ديگر وزارتخانه ها در قبال موضوعات بنگاه هاي زودبازده باشد، خاطرنشان كرد: وزارت كار بايد در بعد كلان سياستگذاري و اقدامات براي پيشبرد اهداف زودبازده ها را در هيئت دولت از جمله مصوبات بانكي را پيگيري كند.
وي ادامه داد: متولي تسهيلات بانكي براي بنگاه هاي زودبازده دولت و سيستم بانكي كشور است.

 



مذاكرات ايران و هند براي اجراي پروژه هاي 100 ميليارد دلاري

بيزينس استاندارد با اشاره به مذاكرات ايران و هند براي اجراي 50 تا 60 پروژه بزرگ اقتصادي به ارزش 100 ميليارد دلار نوشت: «رفتار اقتصادي هند با موضع سياسي آن عليه ايران هماهنگي ندارد.»
بيزينس استاندارد طي گزارشي اعلام كرد: حجم مبادلات تجاري ايران و هند از 2/2 ميليارد دلار در سال 2000 به بيش از 13 ميليارد دلار در سال 2009 افزايش يافته است.اين گزارش افزود: اگرچه هند حمايت خود را از قطعنامه چهارم شوراي امنيت بر ضد ايران اعلام كرده است ولي نوع رفتارهاي اقتصادي و تجاري هند با مواضع سياسي اين كشور بر ضد ايران هماهنگي ندارد. تنها موردي كه دهلي نو تسليم فشارهاي آمريكا و شوراي امنيت شده پروژه انتقال گاز ايران به شبه قاره هند است كه اين كشور دو سال پيش از مذاكرات مربوط به خط لوله صلح انصراف داده است.هند هنوز هيچ پاسخي به پيشنهاد رسمي ايران و پاكستان براي پيوستن مجدد به خط لوله صلح نداده است.هند و ايران بر سر مسائلي مثل قيمت گاز، نقطه تحويل گاز، ساختار پروژه و تعرفه ترانزيت گاز از پاكستان و امنيت پروژه اختلاف نظر دارند. اين در حالي است كه ايران و پاكستان به تازگي قرارداد صادرات 21 ميليارد فوت مكعب گاز از سال 2014 ميلادي را بدون مشاركت هند به امضا رساندند، ايران تاكنون 907 كيلومتر از اين پروژه را احداث كرده است.براساس اين گزارش در بازار آسيا مشتريان زيادي براي گاز ايران وجود دارد و هند با انصراف از اين پروژه فرصت بزرگي را از دست خواهد داد.به گزارش فارس، ايران و هند در حال مذاكره براي اجراي 50 تا 60 پروژه بزرگ اقتصادي و تجاري به ارزش 100 ميليارد دلار هستند كه بخش عمده اي از اين پروژه ها در بخش انرژي است. هند 75 درصد نفت خام مورد نياز خود را از غرب آسيا خريداري مي كند. هند طي سال گذشته 20 ميليون تن نفت خام از ايران وارد كرده است. شركت ريلاينس هند نيز تا سال گذشته بخش مهمي از فرآورده هاي نفتي مورد نياز ايران را تامين مي كرد ولي پس از فشارهاي آمريكا صادرات خود به ايران را قطع كرده است.

 



اجراي طرح جامع دولت الكترونيك از اول مرداد ماه

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري از نهايي شدن پيش نويس سند جامع دولت الكترونيك خبر داد و گفت: اين سند از مرداد ماه سال جاري قابليت اجرا خواهد داشت كه براساس آن پايگاه اطلاعاتي ايرانيان شكل مي گيرد.
احمد بزرگيان در گفتگو با مهر، ايجاد وحدت رويه ميان دستگاههاي اجرايي براي پياده سازي دولت الكترونيك در كشور و مشخص كردن متولي مستقيم براي هر بخش را از جمله موضوعات اين پيش نويس عنوان كرد و افزود: پيش نويس سند جامع دولت الكترونيك با حضور نمايندگان نهاد رياست جمهوري، دستگاههاي دولتي، مناطق 5 گانه كشور، نمايندگان 30 استانداري، سازمان ثبت احوال، شورايعالي اطلاع رساني، شورايعالي فناوري اطلاعات، مركز تحقيقات مخابرات ايران و نمايندگان بخش خصوصي تهيه شد و نظرات نهايي تا نيمه اول تير ماه به هيئت دولت ارسال مي شود.
وي گفت: با ارائه پيش نويس نهايي سند دولت الكترونيك و دريافت نظر دستگاهها، سند جامع دولت الكترونيك از مرداد ماه قابليت اجرايي شدن را دارد.
بزرگيان با بيان اينكه با هماهنگي دستگاههاي مختلف اجرايي اهداف پنج گانه اين سند محقق خواهد شد از توسعه كمي و كيفي خدمات الكترونيك، استانداردسازي ارائه اين نوع خدمات و يكپارچه سازي كانالهاي ارائه خدمات الكترونيك به عنوان اهداف پنجگانه سند جامع دولت الكترونيك نام برد.
وي تصريح كرد: ايجاد زيرساختهاي لازم براي نقشه جامع دولت الكترونيك به عهده وزارت ارتباطات است و اين طرح توسط بانكهاي اطلاعاتي كشور نظير سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد و داده ها تأمين مي شود.
بزرگيان با بيان اينكه در سند جامع دولت الكترونيك هر يك از دستگاهها مسئول بانك اطلاعاتي خود هستند به مهر گفت: برابر آيين نامه ماده 40 قانون خدمات كشوري مصوب دولت، پايگاه اطلاعاتي ايرانيان شكل مي گيرد تا در قالب ايجاد يك شبكه ارتباطي بين بانكهاي اطلاعاتي كشور، دولت الكترونيك محقق شود.معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري همچنين گفت: پرتال wwwiranmardomir با نزديك به 0250 خدمت راه اندازي شده و اطلاعات 767 دستگاه اجرايي روي اين سايت نصب و پياده سازي شده است.به گفته وي فاز اول اين پرتال مربوط به اطلاع رساني خدمات است كه در آينده نزديك تبديل به ارائه خدمت خواهد شد.
شايان ذكر است با پياده سازي سند جامع دولت الكترونيك، ارائه خدمات سازمانها و دستگاههاي دولتي به مردم و مراجعات متعدد به اين دستگاهها ساماندهي مي شود.

 



رئيس فدرال رزرو آمريكا: بحران مالي اروپا به آمريكا هم مي رسد

رئيس فدرال رزرو آمريكا با اشاره به اين كه بحران مالي اروپا تاثيري نسبي بر اقتصاد آمريكا خواهد داشت در عين حال گفت اميدوارم رشد اقتصادي آمريكا امسال به بيش از 5/3درصد برسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بن برنانكه رئيس فدرال رزرو آمريكا تاكيد كرد، بحران مالي اروپا تاثير نسبي بر اقتصاد آمريكا خواهد داشت. اميدوارم رشد اقتصادي آمريكا امسال به بيش از 5/3درصد برسد.
در عين حال رئيس فدرال رزرو سنت لوييس آمريكا تاكيد كرد رشد و رونق اقتصادي آمريكا هنوز آنقدر قوي و باثبات نشده كه بتوان نرخ بهره بانكي را افزايش داد.
جيمز بولارد تصريح كرد افزايش نرخ بهره بانكي در آمريكا نيازمند دستيابي به رشد و رونق اقتصادي قويتر و باثبات تر است. بانك مركزي آمريكا در نشست ماه آوريل نرخ بهره بانكي را بار ديگر حدود 25/0درصد ثابت نگه داشت. اين در حالي است كه شرايط بازار مسكن و بازار كار آمريكا طي ماههاي اخير بهبود نسبي داشته است.
وي افزود، با توجه به شرايط بحراني منطقه يورو و رشد و رونق به شدت بي ثبات و شكننده اقتصاد آمريكا اكنون به هيچ وجه زمان مناسبي براي افزايش نرخ بهره نيست. بانكهاي مركزي جهان از سال 2007 تاكنون مجبور به كاهش متوالي نرخ بهره بانكي براي مقابله با بحران مالي بودند.
كارشناسان بين المللي به شدت نگران وضعيت بحران بدهي و كسري بودجه اروپا هستند. برخي از كارشناسان بر اين باورند كه بحران اروپا سرآغاز موج دوم بحران مالي جهان خواهد بود.
وي گفت، بحران اقتصادي اروپا بسيار دردناك و قابل توجه است ولي فكر نمي كنم تاثير منفي شديدي بر اقتصاد آمريكا داشته باشد.
بولارد نيز گفت، آمريكا بايد براي دستيابي به رشد اقتصادي 5درصدي در 6 ماه آينده تلاش زيادي انجام دهد. وي در پايان ضمن اشاره به شرايط غيرعادي اقتصاد چين گفت، افزايش سريع رشد اقتصادي چين طي ماههاي گذشته موجب افزايش چشمگير و فزاينده قيمت مسكن و ارزش سهام در اين كشور شده است. مقامهاي دولت چين بايد از تشكيل حباب قيمتي در اين كشور جلوگيري كنند.
نظرسنجي: نگراني شديد آمريكائيها از وضع اقتصادي
نظرسنجي ها نشان دهنده آن است كه مردم آمريكا به شدت نگران مشكلات فزاينده اقتصادي كشورشان هستند.
شبكه تلويزيوني فاكس نيوز در اين باره گزارش داد: در نظر سنجي موسسه افكار سنجي گالوپ از مردم آمريكا پرسيده شد كه بزرگ ترين مشكل پيش روي آمريكا چيست كه 28درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي تاكيد كردند به نظر آنها وضع بد اقتصادي آمريكا بزرگ ترين مشكل كشور است.براساس اين نظرسنجي، 21درصد از آمريكايي ها نيز بيكاري و وضع اشتغال را بزرگ ترين مشكل پيش روي كشورشان توصيف كردند.
18درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي نيز تاكيد داشتند واكنش ها به بلايا و فجايع، اصلي ترين چالش آمريكاست.
14درصد نيز تصريح داشتند نارضايتي از دولت، اصلي ترين مشكلي است كه پيش روي آمريكا قرار دارد.
موسسه افكارسنجي گالوپ اين نظرسنجي را يازدهم تا سيزدهم ماه ژوئن انجام داد.
پيش از اين نيز جديدترين نظرسنجي ها نشان داده بود، 83درصد آمريكايي ها معتقدند اقتصاد اين كشور ورشكست خواهد شد. شبه فاكس نيوز اين نظرسنجي را چهارم و پنجم ماه مه (15 و 16 ارديبهشت) انجام داد.
برنامه هاي اقتصادي دولت اوباما طي سال گذشته نشان داد وي نتوانسته خواسته هاي اقتصادي مردم را برآورده كند و اقتصاد آمريكا همچنان بحراني است.گرچه براي نجات اقتصاد آمريكا تاكنون بيش از هزار و پانصد ميليارد دلار هزينه شده اما صرف اين هزينه هنگفت، پيامد چندان مثبتي براي اقتصاد آمريكا نداشته و 90درصد اين هزينه ها به جيب صاحبان بانك هاي بزرگ، شركت هاي بيمه و خودروسازي واريز شده است.
دولت آمريكا ادعا كرده بود كه با بخشي از اين هزينه ، مشكل بيكاري در اين كشور مرتفع خواهد شد اما سال گذشته رقم بيكاري در اين كشور از مرز 11درصد نيز فراتر رفت.
درخصوص كسري بودجه نيز دولت اوباما ركوردشكني كرد به گونه اي كه سال گذشته رقم كسري بودجه آمريكا به 4/1تريليون دلار يعني حدود 10درصد توليد ناخالص داخلي رسيد كه اين وضع از سال 1945 تاكنون بي سابقه است.اين كسري عظيم بودجه در آمريكا ناشي از كاهش درآمدها و افزايش گسترده هزينه ها در قالب بسته هاي محرك اقتصادي است كه با هدف خارج كردن اين كشور از شديدترين بحران اقتصادي طي چند دهه اخير، رخ داده است.
بريتيش پتروليوم
20 ميليارد دلار به آمريكا غرامت مي دهد
شركت نفتي بي پي تحت فشار آمريكا و براي جبران خسارات ناشي از نشت نفت در يك سكوي نفتي خود صندوق ويژه 20 ميليارد دلاري تاسيس مي كند.
به گزارش BBC، مديران شركت BP در حال نهايي كردن موافقت نامه اي در جريان گفتگوهايي در كاخ سفيد با رئيس جمهوري آمريكا و دستيارانش بوده اند اين ملاقات پس از نطق مفصل باراك اوباما در باره موضوع نشت نفت و آينده انرژي در آمريكا انجام شد. از زمان انفجار يك سكوي نفتي در خليج مكزيك كه در اجاره بي پي بود نفت در حال نشت از اين چاه بوده است.صندوقي كه بي پي قرار است ايجاد كند توسط يك وكيل برجسته به نام كنت فاينبرگ نظارت خواهد شد. فاينبرگ كه براي دولت اوباما كار مي كند قبلا بر يك صندوق غرامت براي قربانيان حملات 11 سپتامبر نظارت كرده بود. پس از انتشار خبر ايجاد چنين صندوقي ارزش سهام بي پي در معاملات بورس آمريكا افزايش يافت. پيشتر ارزش سهام بي پي افت كرده بود.
بي پي متهم است در دوره منتهي به انفجار سكوي نفتي ديپ واتر هورايزن تدابير لازم را اعمال نكرده است. نشت آن چاه باعث شده است تاكنون صدها هزار بشكه نفت در خليج مكزيك تخليه شود. مقدار خيلي زيادي از اين نفت اكنون در حال ورود به سواحل آمريكاست. اين آلودگي بر كسب و كارها و حيات وحش تاثير گذاشته است و ميلياردها دلار از ارزش بي پي كاسته است.

 



معاون توسعه منابع انساني رياست جمهوري خبر داد
محاسبه و پرداخت افزايش حقوق كارمندان دولت از ابتداي سال

معاون توسعه منابع انساني رئيس جمهور گفت: احكام جديد حقوقي كارمندان دولت صادر و مابه التفاوت افزايش 6درصدي حقوق از اول فروردين 89 پرداخت مي شود.
لطف الله فروزنده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد گفته برخي كارمندان مبني بر عدم دريافت افزايش 6درصدي حقوق خردادماه گفت: افزايش 6درصد حقوق كارمندان دولت در خردادماه پرداخت مي شود. احكام جديد كارگزيني كارمندان نيز به تدريج صادر و مابه التفاوت دريافتي آنها از ابتداي فروردين سالجاري پرداخت مي شود.
معاون توسعه منابع انساني رئيس جمهور در مورد تقاضاي انتقالي كارمندان از تهران افزود: تاكنون 12هزار كارمند دولت براي انتقال از تهران به استانها در سايت انتقالي ثبت نام كرده اند و شركت هاي دولتي كه ملزم به خروج از تهران هستند، در حال فراهم كردن مقدمات كار هستند.
فروزنده افزود: تشويق براي انتقال كارمندان از تهران همان است كه قبلا اعلام شده است.
معاون توسعه سرمايه انساني رئيس جمهور در مورد تسهيلات به كارمندان پيش از اين گفت: مكرر گفتم يكي بحث حقوق كارمندان است كه به تناسب اعزام به منطقه مورد نظر از 25 تا 50 درصد حقوق پايه اين افراد افزايش پيدا مي كند. بحث دوم پست سازماني اين افراد است كه منتقل مي شود و مورد سوم، زميني كه وزارت مسكن به آنها خواهد داد و چهارم وامي است كه بانك مركزي پرداخت كرد.
فروزنده در پاسخ به ميزان تسهيلات گفت: اين رقم در شهرهاي مختلف متفاوت خواهد بود و بستگي به منطقه دارد و يك برنامه اي توسط بانك مركزي طراحي شده است.
وي افزود: كارمنداني كه فرزند دانشجو دارند به تبع والدين خود منتقل مي شوند و آنهايي كه فرزند كنكوري دارند در كلانشهرها 85درصد نمره قبولي آخرين نفر و در شهرهاي معمولي 75درصد نمره قبولي آخرين نفر پذيرش مي شوند و يكسري امتيازات متفرقه در استانها با توجه به منابع استاني به اين متقاضيان پرداخت مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14