(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 تير  1389- شماره 19678

نمايشگاه خوشنويسي «چهل سال كتيبه نويسي در ايران و جهان» در اراك برگزار شد
گيوه سنجان به عنوان هنرملي ثبت شد
برگزاري هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي استان مركزي
مديركل ميراث فرهنگي استان: اطلس صنايع دستي استان همدان تهيه مي شود
نصب تنديس شهيد بالازاده در ميدان بسيج گرمي مغان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي: هنر، كارسازترين عامل گرايش جوانان به مسجد است
استاندار يزد تأكيد كرد لزوم تدوين سند جامع فرهنگ و هنر كشور
پژواك
215 ناشر در نمايشگاه كتاب استان مركزي شركت كردند
معاون اداره صنايع دستي شهرستان: صنايع دستي منسوخ شده شوشتر در حال احياست
اثر هنري «محمد رسول الله» به آستان قدس رضوي اهدا شد
لباس محلي زنان تالش نمادي از فرهنگ اصيل ايراني
موفقيت عكاس نيشابوري در جشنواره بين المللي
تقدير ازعكاسان برتر كتاب عكس همدان
مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كرج مي تواند به قطب هنري كشور تبديل شود
بازار تاريخي كاشان ايمن سازي مي شود



نمايشگاه خوشنويسي «چهل سال كتيبه نويسي در ايران و جهان» در اراك برگزار شد

اراك-خبرنگاركيهان:
نمايشگاه آثار خوشنويسي يك استاد اراكي با عنوان چهل سال كتيبه نويسي ايران و جهان در موزه مفاخر اراك برگزار شد.
در اين نمايشگاه چهل اثر منتخب نفيس خوشنويسي از احد ترابي استاد كتيبه ايران و تصاويري از كتيبه هاي خوشنويسي مساجد ايران و جهان با قلم هاي مختلف به نمايش درآمد.
مضامين آثار به نمايش درآمده عمدتاً از كلام الله مجيد، اشعار نغز شعراي بزرگ ايران، سخنان بزرگان و فلاسفه بود.
همچنين تحريرنامه امام خميني(ره) خطاب به گورباچف رئيس جمهور وقت روسيه به خط قبار از جمله بخش هاي ويژه اين نمايشگاه بود.

 



گيوه سنجان به عنوان هنرملي ثبت شد

اراك- خبرنگار كيهان:
گيوه دوزي سنجان اراك به عنوان نخستين اثر ناملموس استان مركزي در حوزه هنرهاي سنتي به ثبت رسيد.
محمدحسين فراهاني، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، در اين باره گفت: سازمان ميراث فرهنگي در زمينه ثبت آثار ملموس و ناملموس با توجه به قدمت و ذوق و شيوه ساخت و تكنيك به كار رفته در اين هنر سنتي اقدام به ثبت گيوه دوزي سنجان كرد.
همچنين قاسم كاظمي، معاون اين سازمان درباره ثبت ديگر هنرهاي سنتي استان گفت: اثر هنري مس چكشي تفرش و اراك، سفالگري سلطان آباد و اراك و گيوه وفس براي ثبت در آثار ملي كشور در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.

 



برگزاري هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي استان مركزي

اراك-خبرنگاركيهان:
هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي استان مركزي مردادماه سال جاري در اراك برگزار مي شود.
سيد مجتبي صفرآبادي، معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي ضمن بيان مطلب فوق گفت: در اين جشنواره كه با هدف رقابت در عرصه خلاقيت هاي هنري برگزار مي شود، هنرمندان در رشته هاي طراحي، نقاشي، گرافيك، تصويرسازي، مجسمه سازي، هنر كودكان و كاريكاتور در دو مرحله شهرستاني و استاني به رقابت مي پردازند.
وي افزود: هنرمندان مي توانند آثار خود را طي تيرماه جاري به ادارات تبليغات اسلامي شهرستانهاي استان ارسال كنند.

 



مديركل ميراث فرهنگي استان: اطلس صنايع دستي استان همدان تهيه مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
اطلس صنايع دستي استان همدان امسال تهيه مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، استان همدان با بيان اين مطلب افزود: اطلس صنايع دستي استان شامل تمامي اطلاعات اين بخش بوده و نقشه هايي در رابطه با پراكنش جغرافيايي كارگاه ها، رشته ها، تعداد شاغلان و تعداد كارگاه هاي فعال را دربرمي گيرد.
اسدالله بيات ادامه داد: هم اكنون تعداد 13 هزار و 98 كارگاه صنايع دستي در سطح استان فعاليت دارند. همچنين 24 هزار و 48 نفر در بخش صنايع دستي استان اشتغال دارند.
بيات درباره ميزان رشد صادرات صنايع دستي استان، گفت: صادرات توليدات صنايع دستي استان همدان طي دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال پيش، به ميزان 126 درصد افزايش داشته است.
وي يادآور شد: فيلم سينمايي بلندي با موضوع صنايع دستي استان توسط محمدرضا اصلاني به مدت 100 دقيقه ساخته شده كه در حال سپري كردن مراحل تدوين است.

 



نصب تنديس شهيد بالازاده در ميدان بسيج گرمي مغان

اردبيل- خبرنگار كيهان:
تنديس يكي از دلاورمردان جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، شهيد مرحمت بالازاده در يكي از ميادين شهر گرمي مغان نصب شد.
اين تنديس كه توسط يكي از فارغ التحصيلان بومي رشته گرافيك ساخته شده است به عنوان نماد ايثار، شهادت و مقاومت شهرستان گرمي در ميدان بسيج نصب شده است.
شهيد مرحمت بالازاده يكي از رزمنده هاي نامي و پرافتخار مردم استان اردبيل است كه در سال 1349 در روستاي چاي گرمي از توابع بخش انگوت ديده به جهان گشود و در سال 1363 و در 14 سالگي در جريان عمليات بدر در منطقه جزيره مجنون به فيض شهادت نايل آمد.
از اين رزمنده قهرمان و شهيد سرافراز به عنوان شهيد محمدحسين فهميده گرمي ياد مي شود.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي: هنر، كارسازترين عامل گرايش جوانان به مسجد است

اراك- خبرنگار كيهان:
فعاليت هاي هنري موجب گرايش بيشتر قشرهاي مختلف مردم به ويژه جوانان به مسجد مي شود.
مصطفي مشايخي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي، در جمع مديران كانونهاي فرهنگي- هنري مساجد استان مركزي در اراك گفت: از هنر مي توان براي ترويج ارزش هاي اسلامي و ارتقاي معنويت در جوانان بهره برد و انجام فعاليت هاي هنري در رشته هاي مختلف بايد همراه با حفظ و تقويت ارزش هاي اسلامي در جامعه باشد.
وي گفت: انجمن هاي فرهنگي- هنري بايد با كانون هاي مساجد تعامل بيشتري داشته باشند و هنرمندان نيز هنر متعهد و خلق آثار فاخر را به اعضاي كانون هاي مساجد آموزش دهند.
مشايخي افزود: امروز 2 هزار فرقه عرفاني انحرافي براي به ابتذال كشاندن جوانان در حال فعاليت است كه غافل شدن از اين قشر زمينه گرايش آنان را به اين فرق فراهم مي سازد.

 



استاندار يزد تأكيد كرد لزوم تدوين سند جامع فرهنگ و هنر كشور

يزد- خبرنگار كيهان:
استاندار يزد در جمع مديران كل ارشاد سراسر كشور گفت: با توجه به شرايط كنوني جامعه و كمرنگ شدن امر به معروف و نهي از منكر سند فرهنگ و هنر كشور، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد تدوين شود.
محمدرضا فلاح زاده مسجد محوري و در نظر گرفتن فرهنگ نبوي، علوي و عاشورايي در فعاليت ها را مهم برشمرد و براهميت اولويت بخشي به برنامه هاي نرم افزاري در اين زمينه تأكيد كرد.
وي با بيان اينكه فرهنگ اسلامي اساس و هدف توسعه فرهنگي است و نكته اصلي آسيب پذيري جامعه فرهنگ است، اظهار داشت: اساس كار فرهنگ و ارشاد بايد ترويج فرهنگ براساس فطرت باشد و خروجي كار باعث تقويت قدرت تعقل و تفكر در جامعه شود.

 



پژواك

راهيابي هنرمندان گلستاني به جشنواره ملي جوان
گرگان- خبرنگار كيهان:
آثار دو تن از هنرمندان گلستاني به نام هاي عبدالحميد زنگانه و عليرضا باقري به مرحله نهايي بخش تجسمي جشنواره ملي جوان ايراني راه يافت.
زنگانه با 2 اثر پوستر و باقري نيز در بخش كاريكاتور چهره به اين جشنواره راه يافتند. آثار اين هنرمندان در نمايشگاهي از آثار برگزيده هنرمندان كشور به نمايش درخواهد آمد.
آثار اين دو هنرمند جوان واحد تجسمي استان گلستان تاكنون در نمايشگاه هاي مختلف گروهي و انفرادي به نمايش درآمده و در جشنواره هاي متعددي نيز عناويني كسب كرده اند.
طراحي نشانه جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس
بندرعباس- خبرنگار كيهان:
طراحي نشانه جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان به فراخوان گذاشته شد.
جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس از سال آينده با مشاركت تمام استان هاي كشور برگزار مي شود و دبيرخانه مركزي اين جشنواره استان هرمزگان است. براي تهيه نشانه جشنواره از مشاركت، ذوق و خلاقيت طراحان سراسر كشور استفاده و با انتخاب و معرفي بهترين و پرمعناترين نشانه جايزه ويژه و لوح سپاس و تنديس به طراح آن اهدا مي شود.
آخرين مهلت ارسال آثار 31 تيرماه جاري اعلام شده است. نمايشگاهي از تمام آثار ارسالي برگزار و نشانه هاي برگزيده در نخستين كتاب سال جشنواره چاپ مي شود.
اجراي كنسرت موسيقي براي حمايت از بچه هاي سرطاني
¤ كنسرت موسيقي گروه پارسيان متشكل از 50نفر از كودكان هنرجو به حمايت از بچه هاي سرطاني در تالار شهيدآويني بندرعباس اجرا شد.
اين كنسرت با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن موسيقي استان و آموزشگاه آزاد هنري نگارستان برگزار و درآمد حاصل از آن به مجموعه خيرين سلامت «بچه هاي سرطاني» اهداء شد.
نمايش 25 مجسمه در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان:
25 مجسمه كوچك «مژگان- ترابي يزدي» در نگارخانه «ميرعلي تبريزي» تبريز، با موضوع آزاد، به نمايش گذاشته شد.
«ترابي يزدي»، فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه هاي هنر تبريز است.
احداث موزه روستايي د رگيلان
رشت- خبرنگار كيهان: براي احداث و راه اندازي موزه روستايي استان گيلان در سراوان تاكنون بالغ بر 40ميليارد ريال هزينه شده است. اين موزه پربيننده ترين موزه كشور محسوب مي شود و علاقه مندان با فرهنگ، آداب و سنن گيلاني ها آشنامي شوند.
برگزاري جشنواره فيلم كوتاه در اهواز
اهواز- خبرنگار كيهان: معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اهواز، از برگزاري جشنواره فيلم كوتاه در بهمن ماه امسال در اين شهر خبر داد و افزود: به زودي فراخوان اين جشنواره اعلام و از هنرمندان براي شركت در اين جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد. موسي شاعري افزود: همچنين امسال دومين جشنواره عكس شهر و شهروند را نيز در سطح ملي در اهواز برگزار خواهيم كرد. وي گفت: طي يك سال آينده بانك اطلاعاتي جامع و كاملي از هنرمندان خوزستان در همه زمينه ها و رشته ها طي يك سال آينده تشكيل خواهد شد كه اقدامات اوليه آن صورت گرفته و كار به طور جدي دنبال خواهد شد و مي تواند در جهت شناسايي هنرمندان و رسيدگي به مسائل و مشكلات آنان مؤثر باشد.
تجليل از هنرمندان گيلان
رشت- خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار و مديركل فرهنگ وارشاد اسلامي گيلان همايش تجليل از هنرمندان استان در رشت برگزار شد.
در اين گردهمايي از يكصد هنرمند گيلاني عرصه هنر و ادبيات و چهره هاي فرهنگي وادبي استان با اهداي هدايايي تجليل شد.
برپايي نمايشگاه صنايع دستي در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان:
به مناسبت روز جهاني صنايع دستي، نمايشگاه صنايع دستي و هنري اسفراين برپا شد. در اين نمايشگاه 130اثر دستي و هنري از 90 صنعتگر و هنرمند در رشته هاي تذهيب و مينياتور، سفال، منبت، معرق، سرمه دوزي،تابلو فرش، گليم و قلم زني و... در محل سالن نمايشگاه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به مدت يك هفته به نمايش گذاشته شد.
نمايش آثار خوشنويسي هنرمندان قزوين
خرمدره- خبرنگار كيهان:
20نفر از هنرمندان انجمن خوشنويسان خرم دره از نمايشگاه بين المللي خوشنويسي قزوين ديدن كردند.
اين نمايشگاه كه از آثار هنرمندان خوشنويسي و به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني(ره) در فرهنگسراي امام خميني(ع) قزوين به مدت 10 روز برگزار شد 20 اثر هنري حسين مطلبي و محمد رحيمي با سبك نستعليق در معرض ديد عموم مردم و مسئولان شهر قرار گرفت. در ميان آثار، اشعار امام خميني(ره) نيز خوشنويسي شده بود كه با استقبال جوانان روبه رو شد.
برگزاري جشنواره ادبي در استان گلستان
گرگان- خبرنگار كيهان:
جشنواره هاي ادبي در هر فصل از سال براي هنرمندان رده هاي سني 15 تا 25 سال با هدف شناسايي و جذب استعدادهاي ادبي استان گلستان و نيز ايجاد زمينه لازم براي رقابتي سالم و فرهنگي برگزار مي شود.
به 6 برگزيده جشنواره جوايزي نقدي اهدا مي شود و آثار منتخب در مجموعه هايي در قالب كتاب چاپ و منتشر خواهد شد.
درخشش دانش آموز هنرمند آران و بيدگلي
¤ دانش آموز سال دوم دبيرستان شهيدان عبداللهي آران و بيدگل در ششمين جشنواره بين المللي هنري آب به مقام سوم رسيد.
صادق ملك پوريان بيدگلي از بين 4هزار و 231 اثر نقاشي كه از 65 كشور جهان به دبيرخانه جشنواره ارسال شده بود موفق به كسب رتبه سوم شد.
ششمين جشنواره بين المللي هنري آب به همت روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران در 4 بخش نقاشي، كاريكاتور، عكس و فيلم كوتاه برگزار شد.
نمايش «مراسمي براي يك دوست»
تبريز- خبرنگار كيهان:
نمايش «مراسمي براي يك دوست» توسط گروه تئاتر «سايا» در تبريز به اجرا درآمد. اين تئاتر براساس داستاني از «دونالد بارتلمي» است.
همچنين نمايشگاهي از آثار خوشنويسي، ادبيات و عكس با 76 اثر ا ز«زين العابدين زارعي» در مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن تبريز، برپا شد.

 



215 ناشر در نمايشگاه كتاب استان مركزي شركت كردند

اراك- خبرنگار كيهان:
پنجمين نمايشگاه بزرگ كتاب استان مركزي با حضور 215 ناشر كشوري و استاني در مصلاي بيت المقدس اراك برگزار شد.
سيدمجتبي صفرآبادي، معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اين باره گفت: در اين نمايشگاه كه از 30 خرداد به مدت يك هفته برگزار شده است 260 هزار جلد كتاب در قالب 26 هزار عنوان عرضه شد.
وي افزود: 80 درصد از كتاب هايي كه در اين نمايشگاه عرضه شده است از تازه هاي نشر است كه با تخفيف 40درصدي به خريداران ارائه مي شود.
صفرآبادي همچنين گفت: در اين نمايشگاه بن كتاب به مبلغ دويست ميليون تومان به صورت كارت الكترونيكي همراه با كد ملي مراجعه كنندگان توسط غرفه هاي مخصوص و بانك ها به فروش مي رسد.

 



معاون اداره صنايع دستي شهرستان: صنايع دستي منسوخ شده شوشتر در حال احياست

شوشتر - خبرنگار كيهان:
صنايع دستي منسوخ شده شوشتر بار ديگر احيا مي شود و براي رونق اين صنعت بايد تبليغ بيشتري صورت گيرد.
كبري نوروزي معاون اداره صنايع دستي ميراث فرهنگي شوشتر با اعلام اين مطلب گفت: وضعيت صنايع دستي شوشتر با توجه به آغاز فعاليت گسترده اين صنعت از 2 ماه پاياني سال 88 و افتتاح سراي افضل به عنوان مركز صنايع دستي اين شهرستان هم اكنون مطلوب است.
وي افزود: براي بهبود بازاركار صنايع دستي اين شهرستان زمان لازم است.
معاون اداره صنايع دستي شوشتر تصريح كرد: از جمله رشته هاي بومي فعال در مركز صنايع دستي اين شهر مي توان به نساجي سنتي، احرام بافي، سجاده بافي، جاجيم بافي، زيورآلات سنتي و سفال گري اشاره كرد. البته رشته هاي غيربومي همانند لباسهاي محلي، معرق ساقه گندم، سازسازي، حكاكي روي سنگ و نقاشي روي پارچه نيز در اين مركز فعال هستند.
وي در ادامه افزود: رشته منسوخ شده مسگري پس از 30 سال بار ديگر در حال احيا است.
او ادامه داد: ملحفه بافي از ديگر رشته هاي منسوخ شده اين شهرستان بود كه تنها در حد لنگ بافته مي شد.
وي همچنين گفت: در گذشته نخ هاي ملحفه بافي در شوشتر توليد مي شد اما در حال حاضر پس از فعاليت دوباره اين رشته 90 ساله در اين شهر نخ هاي آن از شهر اصفهان وارد مي شود.
وي در ادامه افزود: اداره صنايع دستي شوشتر درصدد تربيت صنعتگران در اين زمينه است.
وي كپوبافي، پـارچه بافي، ابريشمي، گليم سوزني، كارتي بافي، چوقابافي را از ديگر رشته هاي منسوخ شده شوشتر نام برد كه احيا و به توليد دوباره در سراي افضل شوشتر رسيده اند.

 



اثر هنري «محمد رسول الله» به آستان قدس رضوي اهدا شد

مشهد-خبرنگاركيهان:
اثر هنري محمد رسول الله، كه به خطوط مختلف اسلامي و ايراني خوشنويسي و تذهيب شده است به آستان قدس رضوي اهدا شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي اين اثر بي بديل كه توسط استاد سيدجليل محيط، خلق و به گنجينه كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي اهدا شده است با خطوط اسلامي و ايراني نظير كوفي، نسخ، ثلث، نستعليق، شكسته نستعليق، ديواني و ديواني جلي خوشنويسي و تذهيب شده است. هنرمند و واقف اين اثر هنري با بيان اينكه آرزوي ديرينه اش اهدا اثري زيبنده و شايان به بارگاه ملكوتي حضرت ثامن الحج علي بن موسي الرضا(ع) بوده است، گفت: عظمت مكان و ذخاير علمي، فرهنگي و هنري كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي و همچنين انجام فعاليتهاي مختلف در امور فرهنگي در چنين مكان مقدسي دل انسان را به وجد مي آورد.
جليل محيط با سابقه 30 ساله فعاليت هنري توفيق اهداء آثار هنري خود به ساير اماكن مقدس نظير مكه مكرمه، مدينه منوره، عتبات عاليات و بارگاه ملكوتي حضرت علي(ع) را دارد.

 



لباس محلي زنان تالش نمادي از فرهنگ اصيل ايراني

لباس محلي زنان تالشي با قدمت 4 هزار ساله هنوز زنده است.
زنان تالش از روزگار كهن تاكنون رنگها را به پهناي طبيعت زيباي تالش درهم تنيده و پوشش زيبايي را تهيه كردند كه هنوز هم زنده است و هر كس با ديدن اين لباس به وجد مي آيد. لباسي كه چندين رنگ در تار و پود پارچه در آميخته و با دوخت هاي متنوع طراحي و آراسته شده است.
تالشي ها سينه به سينه آموختند، طرح زدند، دوختند و به تن كردند و گوشه گوشه بقچه هاي جهيزيه را با طرح هاي زيبا و متنوع زينت كردند و لباسهاي با قدمت تاريخي بسيار را نسل به نسل به يكديگر هديه دادند.
شهرستان تالش از طبيعت زيباي منحصر به فردي برخوردار است كه اين زيبائيها را در لباس زنان تالشي مشاهده مي كنيم.
لباس زنان تالش زيبائيهاي خاصي شامل روسري يكدست سفيد، جليقه بعضاً مزين به سكه هاي درشت، پيراهن بلند تا مچ پا و دامني كه در زبان فارسي شليته و در زبان محلي شلار خوانده مي شود است. زنان تالشي زيرلباس خود پاچامه مي پوشند.
بلندي پـيراهن و شليته مشخص كننده لباس بخشهاي مختلف منطقه غرب گيلان است كه بطور مثال در غربي ترين نقطه شهرستان تالش لباس زنان مشخصات خاص خود را دارد و مربوط به اين منطقه است. در ماسال و در شهرستانهايي همچون شفت و فومن طراحي لباس محلي بطور كلي با منطقه تالش دولاب و طوالش متفاوت است. در اين نقاط لباس زنان تالشي شامل روسري بصورت رنگي و يك كلاه در زير روسري است پيراهن هم به رنگهاي مختلف و ساده دوخته مي شود كه بلندي آن تا زانو است.
لباس زنان تالشي به دليل تنوع زياد رنگ و جذابيت بالا از منطقه اسالم تا تالشدولاب بسيار معروف است.
لباس اين مناطق داراي يك روسري با چندين رنگ جذاب و زيبا است. يك لباس و پيراهن بلند يك سره تا مچ پا و باچين هاي متفاوت كه باسكه و طراحي و دوخت زيبا تزيين مي شود در زير اين پيراهن نيز لباس محلي ديگر بنام پاچامه مي پوشند كه براي دوخت آن از پارچه هاي زيادي استفاده مي شود. اين لباس تك رنگ و در طرح گل و نقشين هاي ديگر بصورت چين دار و بطور حجيم دوخته مي شود. بر روي پيراهن و پاچامه يك جليقه مي پوشند اين جليقه در اندازه هاي مختلف و دريك رنگ بصورت سنگين دوخته مي شود. اين مراحل دوخت و سبك تا تالش دولاب ادامه دارد.
هر چقدر به سوي مناطق شرق شهرستان مي رويم دوخت لباس آنگونه كه بيان شد، است.
اما امروز با گذشت زمان لباسهاي محلي زنان تالشي از رونق افتاده و رنگهاي شاد آن كه مايه اميد دلها بود به خزان بي هنگام نشسته و به كنج پستوها، صندوقچه ها و بقچه ها رانده شده است.
سؤال اينجاست چرا بايد چنين لباسهايي با هويت فرهنگي ارزشمند و طراحي زيبا به فراموشي سپرده شود؟ چرا بايد اكنون براي مشاهده يك دست لباس تالشي كيلومترها راه را نه در شهر بلكه در نقاط دور روستايي پيمود؟ لباسي كه در المپيك جهاني از جمله 4 لباس برگزيده معرفي شد، لباسي كه رنگهاي شاد آن اميد را در دلها زنده مي كرد چرا بايد فراموش شود؟
لباسي كه از نياكان ما به ارث مانده وبا طبيعت زيباي تالش گلچين شده است بايد به عنوان يك هويت ملي حفظ شود و زنان تالشي با به تن كردن آن زيبائي منطقه را برهمگان نمايان سازند.
نهادها، ادارات دولتي و سرمايه گذاران خصوصي بايد براي به جا ماندن اين ميراث فرهنگي چند هزارساله جديت و تلاش بيشتري كرده و با اتخاذ تصميمات لازم و برنامه ريزي هاي حساب شده از جمله برپائي نمايشگاهها در سطح شهرها و ديگر اماكن از اين هويت فرهنگي ايراني حفاظت كنند.
گزارش از: ارسلان رئوف
خبرنگار كيهان در پونل گيلان

 



موفقيت عكاس نيشابوري در جشنواره بين المللي

نيشابور-خبرنگاركيهان:
عكاس جوان نيشابوري موفق شد مقام برتر جشنواره بين المللي پين بارنس آمريكا را به خود اختصاص مي دهد.
سرپرست انجمن سينماي جوان نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: عكاسان نيشابوري طي ساليان گذشته توانسته اند مقامهاي برگزيده جشنواره هاي استاني، ملي و بين المللي را به خود اختصاص دهند و اينك در مقام مولف در جشنواره هاي مطرح دنيا داراي سبك و مقام ويژه هستند.
حسين محروقي افزود: علي سامعي عكاس بين المللي نيشابور با دو عكس با عناوين «شتر» و «بچه هاي مدرسه» به بخش مسابقه اين جشنواره راه يافت و عكس «بچه هاي مدرسه» وي موفق به دريافت مدال نقره از انجمن عكاسي آمريكا PSA شد.
وي تصريح كرد: اين عكس به علت پرداختن به موضوع كودك اين مقام بين المللي را از آن خود كرد.

 



تقدير ازعكاسان برتر كتاب عكس همدان

همدان- خبرنگار كيهان
مراسم تقدير از عكاسان برتر كتاب عكس همدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان، در اين مراسم محمدعلي فرجي رئيس امور هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گفت: هر عكس چه هنري و يا غيرهنري مانند يك كلمه و يا پاراگراف نشان دهنده فكر و انديشه عكاس است.
وي تصريح كرد: هرگونه ارتباط با مخاطب چه با قلم، چه با دوربين نيازمند فراهم كردن انديشه و داشتن حرفي براي گفتن است اما امروزه كمبود يا نبود تفكر در ميان عكاسان خصوصاً با ورود دوربين هاي ديجيتال كه گرفتن عكس را ساده و ارزان كرده، شديداً به چشم مي خورد.
در ادامه عباس عرب زاده عضو هيئت داوران انتخاب عكس هاي كتاب همدان ضمن ابراز خرسندي از نحوه كار عكاسان اين استان خواستار تشكيل انجمن عكاسان همداني شد.
وي گفت: با بررسي اين عكس ها جامعيت و تنوع را ديدم و حضور هنرمندان جوان و پيشكسوت اتفاق خوبي بود كه به نوعي پاسخگو به تمام مخاطبان عام است و اين مسئله يكي از ويژگي هاي عكس است.
براساس اين گزارش، در فراخوان حضور عكاسان در كتاب عكس همدان 56 نفر از عكاسان در موضوعات انقلاب اسلامي، ديني و مذهبي و فعاليت هاي اجتماعي، آداب و رسوم و سنن، مردم شناسي، آثار و ابنيه تاريخي، بازار، صنايع دستي و هنر اسلامي، طبيعت چهار فصل شركت كردند كه آثار 46 نفر از آنان پذيرفته شد.
مجموع عكسهاي ارسالي به اين فراخوان نيز 2300 قطعه است كه 250 قطعه شاخص آن توسط هيئت داوران انتخاب و با عنوان كتاب همدان چاپ خواهد شد.

 



مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كرج مي تواند به قطب هنري كشور تبديل شود

كرج- خبرنگاركيهان:
كرج مي تواند در بسياري از رشته ها به قطب هنري كشور تبديل شود و فقط به اندكي حمايت نياز دارد.
مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج در آيين جشنواره تئاتر با عنوان «ارديبهشت كرج» با اعلام اين مطلب گفت: افزايش امكانات و اعتبارات در كنار تلاش و همت عالي هنرمندان زمينه ساز صعود هنر البرز به قله هاي تعالي خواهدبود.
مهدي عسگري افزود: كلانشهر كرج هنرمندان زيادي دارد كه برخي از آنها به عنوان چهره ملي مطرح بوده و برخي ديگر به دليل كمبود محدوديت ها به درستي استعدادشان كشف نشده است و انباشتگي استعدادهاي هنري اين شهر را مستعد تعالي فرهنگي ساخته اما به ابزارهايي نياز دارد كه از مهمترين آنها رسانه سيما است.
عسكري با اشاره به اهميت و جايگاه تئاتر اظهارداشت: حضور ساير رشته هاي هنري در نمايش از هنرهاي تجسمي، طراحي لباس و دكور، فن بيان و گريم گرفته تا موسيقي و نويسندگي و ادبيات، اهميت هنر تئاتر را مضاعف مي سازد و اين هنر را مي توان يك هنر مادر ناميد.
وي افزود: تعالي هنر تئاتر به طور قطع موجب مي شود بسياري از هنرهاي ديگر كه با تئاتر آميختگي دارند پيشرفت كند و دراين بين يكي از راه هاي افزايش قدرت فرهنگي، تعالي و توسعه سالم هنر تئاتر است.

 



بازار تاريخي كاشان ايمن سازي مي شود

كاشان - خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از اجراي طرح ايمن سازي بازار تاريخي اين شهر با هزينه 600 ميليون ريال خبر داد.
حسين يزدان مهر با اعلام اينكه اجراي اين طرح در محور پايه بازار از تيمچه امين الدوله تا بازار ميانچال در نظر گرفته شده، ابراز اميدواري كرد اين طرح در كل بازار تاريخي كاشان اجرا و به اتمام برسد.
وي، ايمن سازي بازار، نصب كپسول هاي آتش نشاني در مغازه ها و ساماندهي مربوط به واحدهاي تجاري و اطفاء حريق را از اهداف اجراي اين طرح برشمرد و افزود: همكاري و همدلي بازاريان در راستاي ايمن سازي مهم ترين اصل اين طرح است.
يزدان مهر گفت: كاشان اولين شهرستاني است كه همزمان با اصفهان اين طرح را اجرا مي كند.وي از تيمچه امين الدوله كه شاهكار معماري محسوب مي شود به عنوان نگين معماري كاشان ياد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14