(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 تير  1389- شماره 19678

رژيم غذايي پس از زايمان
آرزوهايت را دور نريز
دهان شويه ها جايگزين مسواك نمي شوند



رژيم غذايي پس از زايمان

بارداري مرحله اي از زندگي خانم هاست كه وزن مادر براي تأمين نيازهاي جنين از 3 تا 15كيلو و گاه حتي بيشتر افزايش مي يابد. پس از زايمان مادر بايد طوري برنامه ريزي داشته باشد تا به شيوه اصولي به وزن ايده آل قبل برگردد. اما دغدغه بسياري از خانم ها اين است كه چه رژيمي را رعايت كنند تا با شكست روبرو نشوند. درنظر گرفتن زمان كافي، تغذيه مناسب و فعاليت ورزشي اركان اصلي اين تصميم است كه در ادامه بيشتر توضيح مي دهيم:
پس از تولد نوزاد، همه اندام هاي بدن تغيير مي كند. باسن، رحم و شكم بزرگتر شده، بدن مقدار غذاي بيشتري را به خاطر نيازهاي جنين ذخيره كرده و بافت هاي ماهيچه اي كشيده تر مي شوند. بايد 5 تا 6 ماه براي كسب قوا در نظر گرفت و تقريباً 9ماه زمان لازم است تا مادر به اندام قبل بازگردد. به طور متوسط، خانم ها پس از مرخص شدن از بيمارستان 3 تا 6 كيلوگرم وزن كم مي كنند.
زمان شروع رژيم
با گذشت زمان كوتاهي پس از زايمان، مقيد شدن به رعايت رژيم غذايي مشكل به نظر مي رسد. چرا كه كودك وقتي را براي مادر باقي نمي گذارد. از طرف ديگر، براي رسيدگي به كارهاي منزل، شير دادن و مراقبت هاي شبانه و... از نوزاد نياز به نيروي كافي دارد. اگر به فرزندتان شير مي دهيد بايد از فكر رژيم گرفتن بيرون بياييد؛ چراكه در معرض كمبودهاي غذايي و خستگي قرار خواهيد گرفت.
شيردهي اين فرصت را فراهم مي آورد تا كالري اضافي بدن مصرف شده و وزن كم شود؛ اما به اين معنا نيست كه هر راهي را بايد امتحان كرد. غذاخوردن طبيعي را حتماً رعايت كنيد، از پرخوري بپرهيزيد و بيشتر كلسيم (لبنيات)، آهن (ماهي و گوشت هاي كبابي» و فولات (سبزيجات برگ سبز) را در برنامه غذايي بگنجانيد و روزانه بيش از يك ليتر آب معدني بنوشيد.
قاعده طلايي اختصاص چند هفته وقت، پيش از شروع رژيم است. زماني كه بايد باتري هاي بدن شارژ شده و سرعتي مطلوب را همراه با رشد كودكتان پيدا كنيد.
آشتي با تغذيه متعادل
در دوران حاملگي به خاطر احساس شيرين مادر شدن، معمولاً هيچ يك از تمايلات غذايي را كنار نمي گذاريد. اما امروز زمان آن رسيده كه اين اخلاق را اصلاح كنيد. مسلماً ريتم زندگي با ورود كودك كاملاً به هم مي ريزد؛ ايستاده، درحال كار كردن و نامنظم و هر جور رسيد غذا مي خوريد. الان وقت مناسبي براي سرزنش خود نيست، بلكه بيشتر سعي كنيد تا اشتهاي خود را تنظيم كرده و به سمت وزن مناسب پيش برويد.
پرهيز از گرسنگي
معمولاً وقتي در منزل هستيم، مرتب ريزه خوري مي كنيم. كمي خستگي يا افسردگي كافي است تا به سراغ قفسه خوراكي ها برويم. كيك، بيسكويت و شكلات مقدار بسيار زيادي قندهاي سريع و چربي دارند. از خوردن آنها دوري كنيد و گرسنگي را با خوردن ميوه ها برطرف كنيد. اگر احساس گرسنگي مختصري به سراغتان آمد، آب بنوشيد و بدانيد كه احساس سيري طولاني مدتي خواهيد داشت. همچنين بد نيست يك ميان وعده، به عنوان مثال مقداري ماست و يك ميوه يا يك برش نان سبوسدار به همراه دو تكه شكلات سياه را در برنامه روزانه بگنجانيد.
اهميت به وعده هاي اصلي غذايي
اين دستورالعمل بهترين روش براي خوردن به اندازه كافي و كاهش وزن است. لازم نيست وقت زيادي را براي هر وعده اختصاص دهيد، بلكه مي توانيد از فريزر كمك بگيريد و انواع سبزيجات، فيله ماهي و گوشت و غذاهاي نيمه آماده را در آن نگه داريد. روشهاي پخت بدون روغن مانند بخارپز و كباب كردن را انتخاب كنيد. غلات و سبزيجات خشك ميل كنيد؛ چرا كه فيبر و قندهاي كند بدن را تأمين كرده و ساعات بيشتري احساس سيري را درپي خواهد داشت.
اهميت به اهداف منطقي
اگر قرار است 6تا 8كيلو وزن كم كنيد، سعي نكنيد تا با سختگيري بيش از حد ظرف مدت خيلي كوتاهي به وزن ايده آل برسيد. كاهش 500گرم در هر هفته منطقي و قابل اجرا در دراز مدت است. فراموش نكنيد متابوليسم بدن بايد با تمام تغييراتي كه در دوران بارداري به وجود آمده كنار بيايد و نبايد با رژيم سخت به سلامتي لطمه زد.
ورزش؛ كليد طلايي
كاهش وزن
اگر رژيم غذايي با ورزش دو دوست جدا نشدني شوند، نتيجه سريع تر ديده مي شود، به شرط اينكه با آرامش پيش برويد زيرا بدن بعد از زايمان خسته و آسيب پذير است.
مريم سادات كاظمي

 



آرزوهايت را دور نريز

سزاوار
بسياري از ما دوره نوجواني را پشت سر گذاشته ايم. دوره اي سرشار از روياها و آرزوهايي كه شنيدن شان خيلي زيباست اما رسيدن به آنها تنها در دنياي ذهني نوجوان ها ممكن است.
در واقع نوجواني آخرين دوره روياپردازي لجوجانه انسان است. بعد از آن به مرور زمان ذهن ما به واقعيت هاي زندگي نزديك تر مي شود و تلاطم زندگي، آرزوها و آرمان هاي نوجواني را به طور بنيادي تغيير مي دهد.
اما همواره بايد به ياد داشته باشيم كه ملموس بودن به تنهايي ويژگي يك هدف خوب نيست؛ شايد لازم باشد كه دوباره از بالا نگاهي به هدف هايمان بيندازيم تا مطمئن شويم از اين طرف بام هم نيفتاده ايم. در اين بين روان شناس ها راههاي ميان بر را پيشنهاد مي كنند؛
روش اول عرض اندام در مقابل ديگران است.
كساني كه اين شيوه را دارند، براي انتخاب هدف هايشان خيلي متكي به ارزيابي هاي ديگرانند؛ اينكه «نكند مردم فكر كنند من آدم ناداني هستم» يا «هميشه بايد آدم جذابي به نظر بيايم» و... اينها مي شود ملكه ذهن اين آدم ها و هدف هاي كوچك و بزرگ زندگي شان را براساس همين ارزيابي ها مي سازند.
كوشش براي داشتن يك مدرك تحصيلي يا ورزشي تنها به خاطر پرستيژ اجتماعي، تلاش براي چيدن يك سفره غذاي عالي از ترس قضاوت منفي ميهمان، تلاش براي داشتن يك ماشين مدل بالا براي به نظر رسيدن به خيابان و بسياري ديگر از اين موارد.
روان شناسان نام اين هدف ها را هدف هاي «خودگرا» گذاشته اند؛ از آنجايي كه هدف در نهايت بر اساس عرضه كردن خود جلوي ديگران انتخاب مي شود. مطالعات نشان داده كه جوان هايي كه چنين اهدافي در زندگي دارند در مجموع چندان موفق نخواهند بود و در درازمدت با مشكل مواجه خواهند شد.
روش دوم راحت طلبي فردي نام گذاري شده است.
افراد راحت طلب و در عين حال نيمه باهوش اين دسته، مي خواهند با كمترين زحمت به نتيجه برسند. آنها در تمام جنبه هاي زندگي شان از تحصيل كردن گرفته تا خريد كردن مي خواهند راه ميان بر بروند.
اگر هدف اين افراد پولدارشدن است، نوعي از پولدارشدن را مي خواهند كه كمترين زحمت را داشته باشد. آنها احتمالا بهترين طعمه هاي شركت هاي تجارت هرمي هستند.
استراليايي ها به اين شيوه انتخاب هدف هدف هاي فرار از كار مي گويند و مطالعات شان نشان داده كه اين شيوه هم در دراز مدت بي نتيجه است و حتي بهداشت رواني جوانان را هم درآينده به چالش خواهد كشيد.
روش سوم از ديدگاه محققان هدف هاي مشخص شده نام دارد. آنها معتقدند كساني كه هدف هاي مشخص و صبورانه دارند، و در واقع هدفشان خوب انجام دادن كاري است كه شروع كرده اند و چون در اين مسير بيشتر ياد مي گيرند، در طولاني مدت آنها هستند كه هم سلامت روان بيشتري دارند و هم سكه موفقيت را به نام زده اند.
غير از اين، روان شناس ها معتقدند كلا برخي نوجوانان بيشتر هدف گرا هستند و برعكس برخي ديگر در بي خيالي و بلاتكليفي به سر مي برند.
جواناني كه هدفگرا هستند؛ هميشه براي خودشان هدف هاي كوتاه مدت و بلندمدت دارند، هدف هايشان نه به راحتي در دسترس ونه غير قابل دسترس اند، براي كارهاي خودشان هم فرصت زماني دارند و معمولا پيش از موعد كارشان تمام شده است، زيرا فشار رواني هم هدف هايشان يادشان نمي رود، هميشه حواسشان هست كه چقدر به هدفشان نزديك شده اند.
براساس اين تحقيق بايد يادآوري كرد كه توصيه روان شناسان اصلا اين نيست كه جوانان بايد همه رؤياهاي شخصي و آرزوهاي بلندمدت شان را براي هميشه از ذهنشان بيرون كنند؛ بلكه آنها معتقدند كه اگر شما اين ويژگي هاي چهارگانه را رعايت كنيد، احتمال بيشتري دارد كه به هدف هاي بزرگي كه در ذهنتان مي پرورانيد برسيد.
پژوهشگران معتقدند وقتي كه ما يك هدف بزرگ و بلندمدت براي خودمان تعريف مي كنيم، هر چقدر هم كه صبور باشيم، زندگي كم كم برايمان كسالت بار مي شود. اما اگر همين هدف بزرگ را كوچك كنيم و تبديلش كنيم به هدف هاي هفتگي يا حتي روزانه، از كسالت بلند مدتي هم نجات پيدا مي كنيم.
هدف هاي كوچك باعث مي شود كه هم هدف هاي نيمه بزرگ و هم هدف تقريبا بزرگ راحت تر به دست بيايد و ديگر اينكه زمان را با بي هدفي سپري نكرده باشيد.
خيلي از مواقع در زندگي، نوجوان حتي به صورت مشروط، حق انتخاب بيش از يك هدف را دارد.
اما بيشتر كساني كه فقط و فقط به يك هدف فكر مي كنند، از شكست بيشتر مي ترسند و اضطراب و استرس بيشتري را تحمل مي كنند. گاهي ما در راه رسيدن به يك هدف، ممكن است با هدف هاي متفاوت اما نزديك به هدف قبلي مان آشنا شويم و به آنها علاقه بيشتري پيدا كنيم.
انعطاف پذيري در انتخاب هدف، هم ذهنمان را خلاق تر و بازتر نگه مي دارد و هم باعث مي شود در موقعيت هاي بهتر پيش رو را خراب نكنيم و هميشه راهي را براي ادامه دادن داشته باشيم.
اين پژوهش نشان مي دهد كه اگر قرار باشد كه جوان از هدف هاي كوچك و بزرگ زندگي لذتي نبرد هيچ كدام از اين توصيه ها هم براي او ارزشي ندارد. در واقع هدف ها بايد آن قدر مهيج باشند كه رسيدن به آنها نياز به كوشش و حتي اندكي ريسك داشته باشد؛ نه آن قدر غير واقعي و تنها روياپردازانه باشد.


 



دهان شويه ها جايگزين مسواك نمي شوند

يك دندانپزشك با بيان اينكه دهان شويه ها به هيچ عنوان جايگزين مسواك و نخ دندان نمي شوند بر مصرف محلول دهان شويه بعد از مسواك و نخ تأكيد كرد.
دهان شويه ها به سه دسته خوش بويي- بهداشتي- درماني و خانگي تقسيم مي شوند، نوع اول دهان شويه ها بدون تجويز پزشك نيز قابل مصرف است و ضرري به همراه ندارد. اين نوع دهان شويه ها براي خوش بو كردن دهان استفاده مي شوند؛ هرچند كه به دليل رفع بوي بد دهان و ايجاد حس تازگي و شادابي و كاهش موردي تعداد باكتري هاي دهان، تا حدودي نيز اثرات درماني دارد.
دهان شويه هاي درماني به دو دسته آنتي باكتريال و فلورايدلار تقسيم مي شوند. دهان شويه هاي درماني براساس نوع بيماري فرد و توسط پزشك معالج تجويز مي شود اين نوع دهان شويه پس از جراحي هاي لثه و يا به صورت دارويي براي پيشگيري مشكلات دهان و لثه در افراد مستعد تجويز مي شود.
دهان شويه هاي درماني اگر بيش از 2هفته مورد استفاده قرار گيرند رنگدانه هاي تيره رنگي برروي سطح دندان پديدار مي شود و دندان تيره مي شود، ولي اگر در زمان مناسب و زيرنظر پزشك معالج استفاده شود به دليل كاهش ميكروب ها در دهان اثرات مطلوب درماني برروي بيماري هاي لثه ايجاد مي كند.
دهان شويه هاي حاوي فلورايد نوع دوم دهان شويه هاي درماني است كه معمولاً در كودكان تجويز مي شود. فلورايد ماده معدني است كه با نفوذ به ساختمان دندان موجب استحكام دندان مي شود.
پزشكان مصرف منظم دهان شويه حاوي فلورايد را به كودكاني كه دندان شيري دارند و يا به تازگي دندان هاي دائمي درآوردند توصيه مي كنند مصرف دهان شويه هاي حاوي فلورايد در برنامه هاي وزارت بهداشت و آموزش پزشكي نيز قرار دارد.
مصرف اين نوع دهان شويه ها موجب استحكام فك و دندان كودك مي شود.
دهان شويه هاي حاوي فلورايد را نبايد بيش از 30تا 45ثانيه در دهان نگه داشت. اين دهان شويه ها در صورت بلعيده شدن توسط كودك يا افراد مي تواند اثرات سمي در بدن فرد داشته باشد.
دسته سوم دهان شويه ها خانگي و دست ساز است. در بسياري از خانواده ها به جاي دهان شويه هاي شيميايي موجود در داروخانه ها از محلول آب نمك، جوش شيرين يا رزماري و نعناع استفاده مي كنند كه اثرات مثبت درماني آن ثابت شده است.
البته دهان شويه ها به هيچ وجه جايگزين مسواك و نخ دندان نمي شوند. هر يك از اين 3عملكرد كاركرد خاص خود را دارند و مناسب است كه دهان شويه بعد از مسواك و نخ دندان استفاده شود تا به تمام سطوح دهان و دندان برسد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14